Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
445033
Op Marktplaats voor 4-5 tientjes te verkrijgen.
Hoe die met jouw AWB gaat werken: geen idee. Het is een OpenTherm thermostaat, maar het ligt er natuurlijk aan welke informatie je AWB accepteert en zelf uitspuugt.
Tja ... had idd even merk ketel moeten vernoemen. Het is maar goed dat er mensen hier rondlopen die bepaalde dingen weten :-)naftebakje schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 15:07:
Hangt af van je ketel, bij de meeste ketels werkt dit niet, dacht dat intergas ketels dit wel probleemloos kunnen.
Maar nu weer even serieus ....
Hij doet het of hij doet het niet. Als hij het doet maak ik hem niet langzaamaan kapot?
Ik heb aan mijn radiatoren geen voetventiel.
Ben ik juist in de aanname dat de in de OT genoemde 'voorinstelbare afsluiter' de draaiknop is die bij de toevoer zit aan iedere radiator?
Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻
445033
Radiatoren die je na instellen nooit meer verandert kan je prima inregelen met de toevoerknop op je radiator. Draait hier zo al een paar jaar. Of dat wordt bedoeld met de tekst in de OT weet ik niet want die lees ik na 4 jaar niet meer.Darkfreak schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 17:23:
Even een (mogelijk domme) vraag:
Ik heb aan mijn radiatoren geen voetventiel.
Ben ik juist in de aanname dat de in de OT genoemde 'voorinstelbare afsluiter' de draaiknop is die bij de toevoer zit aan iedere radiator?
Ik kom daar dus alleen achter door er 1 te kopen?ThinkPadd schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 16:18:
In dit topic wordt de Remeha iSense geprezen vanwege zijn tweakbaarheid en fijne stookgedrag.
Op Marktplaats voor 4-5 tientjes te verkrijgen.
Hoe die met jouw AWB gaat werken: geen idee. Het is een OpenTherm thermostaat, maar het ligt er natuurlijk aan welke informatie je AWB accepteert en zelf uitspuugt.
[ Voor 25% gewijzigd door 445033 op 22-08-2017 18:56 ]
Merkbaar/meetbaar zuiniger gaat het niet worden, ook niet met een iSense.445033 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 15:57:
Heb toch al meerdere keren aantal topics doorlopen maar krijg hier geen antwoord op. Wat is nu de meest optimaal modulerende thermostaat? Hij hoeft wat mij betreft niet slim te zijn, wel klok. Bij tests en reviews wordt daar altijd maar minimaal over gesproken vind ik. Of draaien die dingen allemaal op een en dezelfde parameters/software? (wat me stug lijkt). Ik gebruik zelf al meer dan 10 jaar een Honeywell Vision Modulation, maar misschien kan het nog zuiniger in combinatie met mijn AWB.
De iSense werkt toevallig wat beter icm een oudere intergas ketels, maar ook dat is ook te verwaarlozen als letterlijke besparing.
Het verschil tussen een aan/uit en moduleren is slechts enkele procenten. Dus het verschil tussen twee, nagenoeg gelijke, modulerende thermostaten, is niet te meten.
[ Voor 9% gewijzigd door Oxellaar op 22-08-2017 20:53 ]
Mijn ervaring is dat een iSense niet goed werkt met oude Intergas ketels. Ik heb zelf een HR 36/30 die niet goed werkte met een iSense. De thermostaat verhoogde de vraagtemperatuur te langzaam waardoor de ketel in code 1 spring en weer afschakelde. Honeywell e.a. lossen dit op door de eerste 10 sec volle warmtevraag en daarna terug te schakelen. Nadat ik mijn iSense had omgeruild voor Chronotherm Touch geen problemen meer maar YMMV. Wat ook niet helpt is dat er van de 36/30 meerdere versies zijn, mijn versie uit 2007 is de oudste. Die werkt zeker niet.Oxellaar schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 20:49:
[...]
Merkbaar/meetbaar zuiniger gaat het niet worden, ook niet met een iSense.
De iSense werkt toevallig wat beter icm een oudere intergas ketels, maar ook dat is ook te verwaarlozen als letterlijke besparing.
Het verschil tussen een aan/uit en moduleren is slechts enkele procenten. Dus het verschil tussen twee, nagenoeg gelijke, modulerende thermostaten, is niet te meten.
Nope, ik kan je zo wel vertellen dat een iSense niet werkt. Ik heb dezelfde ketel icm een iSense v28 geprobeerd maar de ketel bleef continue branden. Zelfs bij nachtverlaging bleef de ketel branden.445033 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 18:55:
[...]
Ik kom daar dus alleen achter door er 1 te kopen?
Bij de meeste ketels (zie handleiding, staat er vaak mooi in uitgelegd en uitgetekend) wordt er CV water opgewarmd en door een warmtewisselaar (soms in de vorm van een boiler met spiraal) gepompt, de andere kant van de warmtewisselaar loopt het drinkwater door.Wolfram55 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 16:32:
[...]Tja ... had idd even merk ketel moeten vernoemen. Het is maar goed dat er mensen hier rondlopen die bepaalde dingen weten :-)
Maar nu weer even serieus ....
Hij doet het of hij doet het niet. Als hij het doet maak ik hem niet langzaamaan kapot?
Deze ketels zullen niet willen draaien zonder waterdruk (anders zouden ze zichzelf kapotbranden zonder CVwater om te koelen).
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Dan gaat waarschijnlijk je cv pomp vastzitten... die moet gevuld met water staan en liefst elke dag draaien...Wolfram55 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 15:04:
Even vraagje .....
Net een kraan er tussen uitgehaald. Oftewel mijn cv afgetapt.
Dit kan toch geen kwaad voor mijn ketel he ivm tapwater.
Lijkt me niet maar ff voor de zekerheid.
Kan zijn dat hij 'n maandje ofzo zo blijft staan voordat ik de kranen er weer op doe
ook zal je mogelijk geen tapwater hebben.
euhmmmm
Dank ....
Ik neem het zekere voor het onzekere :-) en plaats hem maar weer even terug.
Gelijk goeie oefening of die knelkoppeling t nog doet na het in- en uitbouwen.
edit: fluitje van een cent. Tussen hangen, aandraaien en klaar. Soms kan je (ik) zo ergens tegenop zien als het nieuw is. Maar zag dat eens een monteur doen en die moest zoveel kracht zetten, vandaar.
Dat aftappen en iets wijzigen aan een systeem is nu ook geen hobbel meer :-).
Die knelkoppelingen, die gaan best wel paar keer in en uit mee dan dus lijkt het wel (?).
[ Voor 48% gewijzigd door Wolfram55 op 23-08-2017 09:19 ]
445033
Oxellaar schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 20:49:
[...]
Merkbaar/meetbaar zuiniger gaat het niet worden, ook niet met een iSense.
Tnkx. Laten we de oude maar gewoon lekker hangen.DappereDodo schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 05:45:
[...]
Nope, ik kan je zo wel vertellen dat een iSense niet werkt. Ik heb dezelfde ketel icm een iSense v28 geprobeerd maar de ketel bleef continue branden. Zelfs bij nachtverlaging bleef de ketel branden.
[ Voor 40% gewijzigd door 445033 op 23-08-2017 11:55 ]
Als ik de CV aanzet ruist en knelt het overal een goede tijd (lijkt ook alsof er ijzerdeeltjes door de leidingen gaan ofzo) maar heb dat als voor waar aan genomen. Ook pendelt hij volgens mij vaak. Maar dat is denk ik bijna niet anders omdat vaak alleen de woonkamer open staat.
Lang verhaal kort; tijd om aan de slag te gaan. Principes denk ik nu ook eindelijk beter te begrijpen. Maximale stooktemperatuur gelukkig al eerder wat verlaagd, geen idee alleen of dat zinvol was omdat de warmte misschien toch niet zo goed kwijt kon.
De pompsnelheid van mijn combi-CV ketel (3 standen volgens handleiding) moet ik nog bekijken, maar grote kans dat deze op maximaal vermogen rondpompt. Nu las ik dat verlaging ook minder warmwater druk geeft wat wel eens vervelend kan zijn. Ik vraag mij het volgende nu af;
Als ik de pompsnelheid niet kan/wil aanpassen en de voorinstelling van de drie radiatoren in andere kamers ga knijpen is dan het gevolg; meer/sneller stromend water naar de radiator in de woonkamer (weg van minste weerstand)? Theoretisch gaat deze radiator dan moeilijker zijn warmte kunnen afgeven (helemaal als alle andere radiatoren zelfs gewoon uit staan) en stroomt dus snel warm weer terug naar de ketel.
Moet ik nu deze radiator met normale draaiknop eventueel ook gaan knijpen? Is het gevolg dan niet dat de pomp gewoon meer druk uitoefent en door de kleinere opening gewoon een hogere watersnelheid haalt (nog meer ruizen/suizen?)? Of krijgt deze dus meer weerstand en uiteindelijk een lagere snelheid en volume (en wat doet dat met de levensduur van de pomp) ?
PS. Klein appartement wat tot nu toe altijd snel en goed warm is geworden. Aanvoertemperatuur max. 80 graden nu. CV gaat enkele keren per uur even aan (dus volgens mij lekker aan het pendelen, wat in ons geval niet perse zo erg is qua verbruik).
Anoniem: 835493
Ik heb een vraagje rond het afstellen van de druk op mijn waterleiding. Deze loopt door mijn CV ketel met boiler voor sww, dus hopelijk mag het hier in dit topic...
Situatie:
3,5bar druk op de koudwaterleiding, loopt via een inlaatcombi (NF 525 - 7bar) en een sanitair expansievat (18L, voordruk 3bar) naar een 100liter boiler. De boiler wordt opgewarmd tot 55 graden.
Nadat de boiler opgewarmd heeft, geeft de manometer op de warmwaterleiding aan dat er 4.5bar opstaat. Als ik de koudwater toevoer afsluit en dan warm water tap, krijg ik ongeveer 6 liter alvorens er niets meer uit de kraan komt. Ik leid daaruit dus al dat er +- 6 liter water in het expansievat zit.
Ik begrijp niet zo goed waarom de druk op de warmwaterleiding met 1 bar stijgt, dit zou het expansievat toch moeten opvangen ? Het expansievat lijkt ook wel iets op te vangen, want ik kan nog 6 liter water tappen. Is de voordruk van mijn expansievat dan te hoog waardoor er niet genoeg water in kan, of net te laag ?
Bijkomend merkte ik daarnet dat de druk op mijn koudwaterleiding ook gestegen was tot ongeveer 4.5 bar. Hoort er in de inlaatcombi geen terugslagklep te zitten die zoiets voorkomt ? Na het aftappen van wat water wordt de druk terug 3.5 bar overigens, tot zolang de boiler niet opnieuw aanspringt uiteraard...
Alvast bedankt voor enig advies!
Dus het expansievat zal de druk niet constant houden, het gas wat samengedrukt wordt krijgt nu eenmaal een hogere druk.
Ik weet niet wat "normale" drukvariaties is die je kan verwachten, maar zie geen issue in een bar verhoging, lijkt me net aan te tonen dat alles goed werkt.
Dat je koudwater hogere druk krijgt is wel vreemd, inlaatcombi met terugslagklep is idd verplicht (mss is die defect of niet aanwezig).
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ik vraag me af of die investering terugverdiend kan worden (500 euro). Maar afgezien daarvan lijkt het me wel wat meer comfort opleveren. Zeker in combinatie met de houtkachel die wel over twee weken gaan plaatsen.
Hoe is jullie ervaring met het thermostatisch regelen van een radiator in een convectorput (dmv kraan met afstandvoeler)? Heeft dat zin?
Zie zo snel ook geen verschil. Beide hebben ongeveer 4 gangen draad...ThinkPadd schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 10:19:
[...]
Is deze ook geschikt? Hij lijkt vrijwel hetzelfde als die uit jouw Warmteservice linkje, ik kan niet ontdekken waar de 'extra lang' op van toepassing is.
Moet binnenkort nog naar Hornbach, zal sowieso even een kraan meenemen dan.
Daarop heb ik sinds deze week een Eneco Toon aangesloten. Helaas is deze ketel niet standaard OT , maar moet daar een Nefit OMS-OT convertert tussen ( kost ongeveer 50Euro).
De monteur die de Toon kwam installeren gaf aan dat OT niet heel veel meer voordeel heeft. Het zou voornamelijk veel voordeel opleveren indien er vloerverwarming aanwezig is.
Dat heb ik niet.
Toch lees ik op andere plaatsen op internet dat OT wel zorgt voor minder gasverbruik.
Is het toch verstandig om de Nefit OMS-OT converter aan te schaffen en te installeren en de ketel op OT te laten draaien? Of haalt dat inderdaad niet veel uit?
www.degroot-it.nl
Ik heb inmiddels een oude schroef aangepast.Fasthook schreef op maandag 26 juni 2017 @ 19:45:
[...]
Had ik ook, weken wachten en niet passen. Uiteindelijk een inbus boutje aangepast. Diameter ongeveer 3.9mm en gleufje ongeveer 1.8mm. Volgens mij had ik de zelfde Comap kraan.
[afbeelding]
Ik had bij een lokale cv-boer nog even geïnformeerd voor een sleutel, maar die was €42

Dus ik kan nu ook mijn radiatoren stellen
2250 WP Zuid PVoutput
Maar nu is mijn vaag: Hoeveel ga ik besparen als het water niet op 65 maar op 30 graden wordt verwarmd? Op dit moment zit ik op ongeveer 1500 m3 per jaar, incl koken op gas en warm water. Iemand enig idee hoeveel ermee bespaard kan worden? Is dit procenten of tientallen procenten?
Ook zal de vloerverwarmingsverdeler voorbereiding zijn op een mogelijke warmtepomp. De radiatoren boven hebben nog nooit aangestaan en op de badkamer hebben we elektrische vloerverwarming.
Daarnaast heb ik nog een vraag: Moet er een verdeler met of zonder pomp komen? Nu heeft de verdeler een oude onzuinige pomp, maar als het zonder kan dan is dat helemaal goed.
Edit: Huidige ketel is een Nefit Ecomline Excellent uit 2002, maar doet nog prima wat hij moet doen. Zodra deze kuren begint te vertonen komt er mogelijk een warmtepomp.
[ Voor 7% gewijzigd door JTibben op 02-09-2017 20:22 ]
@JTibben heb je alleen vloerverwarming in de woning, dat je met 30 graden wilt gaan stoken?
[ Voor 21% gewijzigd door blissard op 02-09-2017 22:44 ]
Feitelijk heb ik meer aan het waterzijdig inregelen van mijn cv-installatie , dan het draaien op OT?blissard schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 22:42:
@degroot dan zal OT sturing wel iets helpen. Verwacht echter geen wonderen voor het gasverbruik. Het zorgt misschien wel voor een iets gelijkmatigere aanwarming van de woning.
www.degroot-it.nl
[ Voor 6% gewijzigd door blissard op 02-09-2017 22:56 ]
Boven ook radiatoren, maar deze zijn nog nooit aan geweest.blissard schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 22:42:
@JTibben heb je alleen vloerverwarming in de woning, dat je met 30 graden wilt gaan stoken?
445033
Ik vind met name bij het aanwarmen van een woning aan/uit waardeloos. Je krijgt dan zo'n warmtegolf omdat hij volle bak stookt (sowieso max aanvoertemp in je ketel begrensen) en zodra het warm is in huis je weer een koude gevoel krijgt omdat de stralingswarmte van je rads dan dropt. Bij een modulerende gaat aanwarmen veel gelijkmatiger. Note: als je huis eenmaal op temperatuur is schakelt een modulerende ook over op aan/uit maar leert dan met welke aanvoer hij dit moet doen en dit is dan normaal gesproken niet de max aanvoer die in je ketel staat, dus beter in je HR gebied. Ja, het is zuiniger.degroot schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 22:49:
[...]
Feitelijk heb ik meer aan het waterzijdig inregelen van mijn cv-installatie , dan het draaien op OT?
Ik heb zelf ook een open verdeler op mijn vloerverwarming. Er zijn twee belangrijke voorwaarden:JTibben schreef op zondag 3 september 2017 @ 07:05:
[...]
Boven ook radiatoren, maar deze zijn nog nooit aan geweest.
- je mag niet warmer stoken dan je vloer aankan (30/40 graden?)
- Voldoende pompcapaciteit van de ketel.
Als je daaraan voldoet, kun je de huidige verdelen vervangen voor een open verdeler. mocht je in de toekomst toch warmte van de radiatoren boven willen, dan zul je die moeten vervangen.
Ok, dan is dat duidelijk, dank je.blissard schreef op zondag 3 september 2017 @ 14:05:
[...]
Ik heb zelf ook een open verdeler op mijn vloerverwarming. Er zijn twee belangrijke voorwaarden:
- je mag niet warmer stoken dan je vloer aankan (30/40 graden?)
- Voldoende pompcapaciteit van de ketel.
Als je daaraan voldoet, kun je de huidige verdelen vervangen voor een open verdeler. mocht je in de toekomst toch warmte van de radiatoren boven willen, dan zul je die moeten vervangen.
Nu nog een idee over de mogelijke besparing
Waarschijnlijk nihil. Zoveel verlies geeft een verdeler niet (de warmte blijft immers toch binnen) en je cv ketel stookte waarschijnlijk al in het HR-gebied kwa retour. Alleen de pomp van de verdeler ga je mogelijk merken (als dat nu een ongeschakelde ouderwetse pomp is)JTibben schreef op zondag 3 september 2017 @ 18:24:
[...]
Ok, dan is dat duidelijk, dank je.
Nu nog een idee over de mogelijke besparing
Hmm ok jammer. Er zit nu wel een oude pomp in, maar hier zit al een pompschakelaar achter, dus ook niet heel veel te behalen. Ik had gehoopt dat het verschil in stoken in temperatuur tussen 65 en 30-35 wel wat zou schelen.blissard schreef op zondag 3 september 2017 @ 19:18:
[...]
Waarschijnlijk nihil. Zoveel verlies geeft een verdeler niet (de warmte blijft immers toch binnen) en je cv ketel stookte waarschijnlijk al in het HR-gebied kwa retour. Alleen de pomp van de verdeler ga je mogelijk merken (als dat nu een ongeschakelde ouderwetse pomp is)
Toch wederom bedankt
Ik stook op 45 graden volgens mij, dat gaf mij het beste resultaat/verbruik. Als de winter begint, hopelijk duurt dat nog even, ga ik weer opnieuw tunen.
Zit nu op 12% minder ten op zichte van vorig jaar.
mijn vriendin en ik wonen sinds kort in een nieuw huis. we willen de bestaande radiatoren vervangen voor jaga strada convectoren. het geheel moet natuurlijk waterzijdig ingeregeld worden. Jaga verkoopt de Jaga Pro Ventielen welke op de convectoren gemonteerd dienen te worden.
is bij jullie bekend of dit ook een dynamische debietregelkraan is?
ja dit kan http://www.jagapro.nl/sit...ntielen_Energy_Savers.pdfgrigori1 schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:21:
beste tweakers,
mijn vriendin en ik wonen sinds kort in een nieuw huis. we willen de bestaande radiatoren vervangen voor jaga strada convectoren. het geheel moet natuurlijk waterzijdig ingeregeld worden. Jaga verkoopt de Jaga Pro Ventielen welke op de convectoren gemonteerd dienen te worden.
is bij jullie bekend of dit ook een dynamische debietregelkraan is?
zie pagina 145
Momenteel heb ik wat aanpassingen in de planning staan voor mijn CV installatie in onze woning. De woning heeft op dit moment 6 radiatoren als volgt uitgerust:
1x woonkamer (thermostatische radiatorkraan altijd op 5, hier hangt ook de wandthermostaat)
3x slaapkamers (radiatoren met open-dichtkranen)
1x badkamer (radiator zonder knoppen)
1x hal (radiator met open-dichtkraan)
In de slaapkamers, badkamer en hal staat op de planning om thermostaatkranen te plaatsen.
Van een aantal zaken ben ik nog niet helemaal zeker.
1 Plaats ik overal thermostatische regelaars met of zonder debiet regelaar. Ik heb het type zonder debietregelaar al aangeschaft, later zag ik pas de dynamische regelaars. Maar wat zou de energie winst hiervan zijn? Ik voorzie namelijk dat dit nog wel effectief kan zijn voor in de slaapkamers bij het meeverwarmen waarbij een hoge deltaT de voorkeur heeft (gewenste temperatuur 16 á 18 graden).
2 Het plaatsen van een thermostatische regelaar in de badkamer heeft een voorkeur vanwege de energieverliezen overdag in combinatie met mechanische afzuiging. Nog efficiënter is klokgestuurd met een slimme variant, maar ik wil de betrouwbaarheid van de techniek hiervan nog even afwachten (tado), wellicht volgend jaar.
3 Ik verwacht dat de woonkamer het langste doet om te verwarmen en dus dat er genoeg momenten zullen zijn waarop alle radiatoren (dus op de woonkamer na) op temperatuur zijn. Wat is het effect van de CV op het moment dat er maar 1 radiator openstaat = ongeveer 2000watt of zelfs in de toekomst enkel de badkamer 560watt. Mijn CV ketel is een Intergas HRE 24/28 uit 2011 met vaste pompstanden 1 tot 3. Is dit technisch gezien wel wenselijk? Ik neem aan dat mijn ketel vaak zal afslaan vanwege een te hoge retourtemperauur. Hoe gaan jullie hiermee om en wat zou jullie advies hiervoor zijn?
Alvast bedankt voor de reacties.
Ik ken je huis niet, maar 1500 M3 lijkt me aan de hoge kant. Ik heb een hoekhuis van begin jaren 70 die inmiddels redelijk is geïsoleerd. Ik verbruik tussen de 950-1100 per jaar, verwarmen, warm water en koken (5 persoons huishouding). Ik heb gewoon radiatoren, inmiddels wel overcapaciteit omdat het huis beter is geïsoleerd.JTibben schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 20:17:
Ik zit er aan te denken om mijn vloerverwarmingsverdeler te vervangen door een andere. Op dit moment maakt mijn cv ketel water van 65 graden wat na de thermostaatkraan bij de vloerverwarmingsverdeler rond de 30 graden de vloer in gaat. Meestal wat lager. Nou vindt ik het jammer dat er water van 65 graden wordt gemaakt terwijl er maar water van 30 graden nodig is.
Maar nu is mijn vaag: Hoeveel ga ik besparen als het water niet op 65 maar op 30 graden wordt verwarmd? Op dit moment zit ik op ongeveer 1500 m3 per jaar, incl koken op gas en warm water. Iemand enig idee hoeveel ermee bespaard kan worden? Is dit procenten of tientallen procenten?
Ook zal de vloerverwarmingsverdeler voorbereiding zijn op een mogelijke warmtepomp. De radiatoren boven hebben nog nooit aangestaan en op de badkamer hebben we elektrische vloerverwarming.
Daarnaast heb ik nog een vraag: Moet er een verdeler met of zonder pomp komen? Nu heeft de verdeler een oude onzuinige pomp, maar als het zonder kan dan is dat helemaal goed.
Edit: Huidige ketel is een Nefit Ecomline Excellent uit 2002, maar doet nog prima wat hij moet doen. Zodra deze kuren begint te vertonen komt er mogelijk een warmtepomp.
Ik heb de max temperatuur van de ketel gemaximaliseerd op 55 graden, en het wordt prima warm.
Als eerste stap zou ik proberen de keteltemperatuur te verlagen naar 50 graden, hierdoor gaat je retour ook fors naar beneden en kom je in het optimale werkgebied van de ketel. Dit kan wel eens 10% schelen waar je niets voor hoeft in te leveren.
Nieuwe pompen zijn veeel zuiniger dan vroeger, scheelt bakken met stroom bij vervanging.
1500m3 lijkt me veel om door een warmtepomp te laten vervangen. Misschien eerst kijken naar optimalisatie en isolatie van je huis, kost veel minder en levert veel op
CV druk verhogen met pompje
Appartement op 4 hoog in Amsterdam. Nog nooit boven de 1 bar weten te vullen (nu zo een 0,9 meen ik). In bedrijf neemt de druk wel toe door waarschijnlijk de pomp+opwarmen maar gaat neem ik aan om 'passieve/koude' leidingdruk? Onderhoudsmonteur gaf altijd aan dat het geen probleem is zolang het maar warm wordt (wat het prima wordt). Las net dat je een klein boormachine watermpompje (bijv. Wolfcraft universeel pomp) kunt gebruiken om nog net wat meer water op te pompen/druk te verhogen. Lijkt mij goede zet eens met 1,5 bar proberen te gaan werken.
Lagere pompsnelheid
In de handleiding staat dat de ketel fabrieksaf op hoogste setting rondpompt. Als het goed is kan ik kiezen uit drie standen. Heb een klein appartement met niet zoveel lengte van leidingen dus ook voor Delta T etc. lijkt mij een lagere pompsnelheid goed idee.
Nu komt het probleem, ik weet niet hoe ik bij de pomp kom; oftewel hoe verwijder ik de bovenmantel??
Gaat om een Intergas Kompakt HR 22. Lukt mij wel om bij de aansluitklemmen te komen etc. maar zie niet of ik nou moet schroeven of iets forceren zoals met het onderste stuk van de behuizing... Kan het werkelijk nergens vinden dus wie kent deze ketel en heeft het verlossende antwoord

Betreft een 2-onder-1 kap uit 1985 met sterk verbeterde dak- en vloerisolatie. Ook is overal dubbelglas met isolerende kozijnen ingekomen. Alles is afgelopen dec/jan gebeurd en de afrekening van afgelopen juni gaf 1500m3 gas aan. Halverwege de winter is het isoleren uitgevoerd, dus waarschijnlijk ligt het gasverbruik wel wat lager. Ik zal komende winter eens kijken wat er gebeurd als ik de aanvoer verlaag naar 55 graden.bert74 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 11:19:
[...]
Ik ken je huis niet, maar 1500 M3 lijkt me aan de hoge kant. Ik heb een hoekhuis van begin jaren 70 die inmiddels redelijk is geïsoleerd. Ik verbruik tussen de 950-1100 per jaar, verwarmen, warm water en koken (5 persoons huishouding). Ik heb gewoon radiatoren, inmiddels wel overcapaciteit omdat het huis beter is geïsoleerd.
Ik heb de max temperatuur van de ketel gemaximaliseerd op 55 graden, en het wordt prima warm.
Als eerste stap zou ik proberen de keteltemperatuur te verlagen naar 50 graden, hierdoor gaat je retour ook fors naar beneden en kom je in het optimale werkgebied van de ketel. Dit kan wel eens 10% schelen waar je niets voor hoeft in te leveren.
Nieuwe pompen zijn veeel zuiniger dan vroeger, scheelt bakken met stroom bij vervanging.
1500m3 lijkt me veel om door een warmtepomp te laten vervangen. Misschien eerst kijken naar optimalisatie en isolatie van je huis, kost veel minder en levert veel op
Die behuizing lijkt op die van de Intergas HRE 24/28 die ikzelf heb. Haal eerst de stekker er uit. Hij zit met een of twee schroeven vast. Begin met wat schroeven los te draaien op de behuizing, je merkt vanzelf als er wat beweging in de behuizing komt. Er zitten ook schroeven in het bedieningspaneel, maar die zijn het niet (dan kom je bij de klemmenstrook). Dan is het even tillen en sjorren. Als je de behuizing laag aan de zijkant vastpakt en beetje omhoog/naar voren haalt komt hij vanzelf los. De pompstandenknop is bij mij een vrij een opvallende knop. Succes.Banjy schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 12:01:
Na nog wat verder lezen heb ik nog twee acties gevonden die (hopelijk) het ruizen bij opwarmen van de cv leidingen kunnen voorkomen (lees ook dat veel mensen met thermostaatkranen 'klagen' dat door de beperking van doorstroming het geluid toeneemt (bij mij lijkt het zelfs soms alsof er echt iets door de leiding stroomt, en valt; vermoedelijk water/lucht?)).
CV druk verhogen met pompje
Appartement op 4 hoog in Amsterdam. Nog nooit boven de 1 bar weten te vullen (nu zo een 0,9 meen ik). In bedrijf neemt de druk wel toe door waarschijnlijk de pomp+opwarmen maar gaat neem ik aan om 'passieve/koude' leidingdruk? Onderhoudsmonteur gaf altijd aan dat het geen probleem is zolang het maar warm wordt (wat het prima wordt). Las net dat je een klein boormachine watermpompje (bijv. Wolfcraft universeel pomp) kunt gebruiken om nog net wat meer water op te pompen/druk te verhogen. Lijkt mij goede zet eens met 1,5 bar proberen te gaan werken.
Lagere pompsnelheid
In de handleiding staat dat de ketel fabrieksaf op hoogste setting rondpompt. Als het goed is kan ik kiezen uit drie standen. Heb een klein appartement met niet zoveel lengte van leidingen dus ook voor Delta T etc. lijkt mij een lagere pompsnelheid goed idee.
Nu komt het probleem, ik weet niet hoe ik bij de pomp kom; oftewel hoe verwijder ik de bovenmantel??
Gaat om een Intergas Kompakt HR 22. Lukt mij wel om bij de aansluitklemmen te komen etc. maar zie niet of ik nou moet schroeven of iets forceren zoals met het onderste stuk van de behuizing... Kan het werkelijk nergens vinden dus wie kent deze ketel en heeft het verlossende antwoord?
Vergeet niet om op drie plaatsen te ontluchten. Te weten alle radiatoren, je leidingen (kijk bij het hoogste punt), en bij op de ketel zelf.
Bedankt voor de tips, ga ik eens proberenGecko123 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 12:45:
[...]
Die behuizing lijkt op die van de Intergas HRE 24/28 die ikzelf heb. Haal eerst de stekker er uit. Hij zit met een of twee schroeven vast. Begin met wat schroeven los te draaien op de behuizing, je merkt vanzelf als er wat beweging in de behuizing komt. Er zitten ook schroeven in het bedieningspaneel, maar die zijn het niet (dan kom je bij de klemmenstrook). Dan is het even tillen en sjorren. Als je de behuizing laag aan de zijkant vastpakt en beetje omhoog/naar voren haalt komt hij vanzelf los. De pompstandenknop is bij mij een vrij een opvallende knop. Succes.
Vergeet niet om op drie plaatsen te ontluchten. Te weten alle radiatoren, je leidingen (kijk bij het hoogste punt), en bij op de ketel zelf.
https://www.komp-u-ter-hu...nstallatievoorschrift.PDFBanjy schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 12:50:
[...]
Bedankt voor de tips, ga ik eens proberen. Gaat dan om schroeven bovenop de behuizing toch? Hangt bij mij vrij hoog in de keuken dus even met trappetje kijken en dat is de enige plek waar nog wat schroeven heb gezien.
Pagina 18.
Is een net iets ander (nieuwer) model, volgens mij heb ik daar geen schroeven zitten maar kan ik helaas nu niet direct zien. Dank voor het opzoeken, moet vast lukken. In ieder geval gewoon alles losschroeven wat er te schroeven valt ;-)
Hoeveel je gaat besparen hangt af van of je huis voldoende warm wordt. Meestal is in het voor en najaar een lagere temperatuur voldoende maar merk je bij erg koud weer (hartje winter) dat de verwarming er te lang over doet. Door de temperatuur te verlagen verlaag je simpelweg de capaciteit van je radiatoren en kan het comfort afnemen als het te lang duurt (een gevolg is bijvoorbeeld dat je slimme thermostaat erg vroeg aan gaat). Hoe lager de temperatuur hoe hoger het ketelrendement. Ik durf niet te zeggen hoeveel dit bespaard maar een ketel die lang aan staat kost ook energie. Bedenk wel dat als je je temperatuur lager dan 60 instelt je vloerverwarming prima blijft werken maar je radiatoren een erg lage capaciteit krijgen.JTibben schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 20:17:
Ik zit er aan te denken om mijn vloerverwarmingsverdeler te vervangen door een andere. Op dit moment maakt mijn cv ketel water van 65 graden wat na de thermostaatkraan bij de vloerverwarmingsverdeler rond de 30 graden de vloer in gaat. Meestal wat lager. Nou vindt ik het jammer dat er water van 65 graden wordt gemaakt terwijl er maar water van 30 graden nodig is.
Met een buitenvoeler kun je de temperatuur automatisch weersafhankelijk instellen (stooklijn) maar dit kun je natuurlijk ook zelf handmatig instellen direct op de instellingen van je ketel. Mijn advies, probeer wat lager in te stellen en ervaar zelf of het huis voldoende snel warm wordt.
De islam kan uw vrijheid schaden
Een otgw knutselen een optie?Wokschotel schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 15:02:
Weet iemand of er een adapter of interface bestaat om een open therm ketel aan te sturen met 0-10V? Achtergrond: in mijn domotica systeem ben ik aan het experimenteren met het aansturen van de verwarming. Ik kan de aanvoertemperatuur van de ketel aansturen door middel van de 0-10 volt output van mijn Domotica. De interface daarvoor kost 150 euro terwijl de OT interface maar 50 euro kost. Wellicht is er een simpele schakeling waarmee ik de 0-10 volt aansturing via open therm met de ketel kan laten babbelen?
445033
Bovenstaande opmerking is, vind ik, nergens op gebaseerd. Inhoud huis, vrijstaand of niet, hele dag iemand thuis en dus stoken etc. Misschien is dit wel een heel laag verbruik.bert74 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 11:19:
[...]
Ik ken je huis niet, maar 1500 M3 lijkt me aan de hoge kant. Ik heb een hoekhuis van begin jaren 70 die inmiddels redelijk is geïsoleerd. Ik verbruik tussen de 950-1100 per jaar, verwarmen, warm water en koken (5 persoons huishouding). Ik heb gewoon radiatoren, inmiddels wel overcapaciteit omdat het huis beter is geïsoleerd.
Ik stook met een gemiddelde aanvoer van tussen de 45/50 graden hier met gemak heel het huis warm. Als je maar zorgt dat je voldoende capaciteit hebt hangen aan rads is dat geen probleem.Gecko123 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:16:
[...]
Hoeveel je gaat besparen hangt af van of je huis voldoende warm wordt. Meestal is in het voor en najaar een lagere temperatuur voldoende maar merk je bij erg koud weer (hartje winter) dat de verwarming er te lang over doet. Door de temperatuur te verlagen verlaag je simpelweg de capaciteit van je radiatoren en kan het comfort afnemen als het te lang duurt (een gevolg is bijvoorbeeld dat je slimme thermostaat erg vroeg aan gaat). Hoe lager de temperatuur hoe hoger het ketelrendement. Ik durf niet te zeggen hoeveel dit bespaard maar een ketel die lang aan staat kost ook energie. Bedenk wel dat als je je temperatuur lager dan 60 instelt je vloerverwarming prima blijft werken maar je radiatoren een erg lage capaciteit krijgen.
[ Voor 45% gewijzigd door 445033 op 05-09-2017 17:45 ]
Vandaar ook mijn eerste vraag: ik ken je huis niet. Het is inderdaad een een aanname dat 1500m3 wat aan de hoge kant is, maar is wel gebaseerd op een aantal zaken: vloerverwarming (meestal wat nieuwere huizen), het gros van de huishoudens is niet vrijstaand, mijn eigen ervaringen met een niet supermodern huis etc.445033 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 17:43:
[...]
Bovenstaande opmerking is, vind ik, nergens op gebaseerd. Inhoud huis, vrijstaand of niet, hele dag iemand thuis en dus stoken etc. Misschien is dit wel een heel laag verbruik.
[...]
Maar goed het gaat om een twee-onder-1 kap van midden jaren 80. Dat moet lukken om het verbruik richting 1000M3 te krijgen.
Zou kunnen maar het is een huurketel (erfenis van vorige bewoners) dus ik wil liever geen gehobby
De islam kan uw vrijheid schaden
Oei, zomaar de keteltemperatuur verlagen naar 50 levert risico's op: zeker bij weinig afname ziet de ketel de temperatuur in no time oplopen naar die 50 graden en schakelt af. De vloer verbruikt wat, waardoor de ketel weer inschakelt, heel snel weer op 50 zit en weer afschakelt. Hij gaat pendelen en dat is slecht voor het rendement van de ketel, erg slecht voor de uitlaatgassen en er zijn mensen die beweren dat de levensduur van de ketel eronder lijdt.bert74 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 11:19:
[...]
Kortom: wat een nette bezuiniging lijkt kan (!) averechts uitpakken. In zulke gevallen bestaan er geen algemene oplossingen.
Je kunt het proberen als je daarna het verbruik en het aantal schakelingen goed in de gaten kunt houden.
445033
Interessant stuk!DJKroon schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 00:56:
[...]
Heimeierkranen heb ik voor 16 euro per stuk kunnen kopen en had er 9 nodig.
Kom zelf uit de installatiebranche en heb ze zo goedkoop omdat ik bij de groothandel inkoop.
Ben er in totaal 3 uur mee bezig geweest.
Aftappen voor en achterkant huis, dan als de bovenverdieping droog staat, tijdens het aftappen al vervangen totdat je beneden bent.
Dan vanaf onderen gevuld en door de automatische ontluchters meteen goed op druk zonder lucht.
Bij mij waren de kranen hard aan vervanging toe.
Als ik dan iets vervang wil ik gewoon goed spul en niet half aanklote waardoor het goed lijkt maar niet de punt op de i is.
Maar waarom wil je het zo graag ter discussie stellen als ik vragen mag???
[...]
Ja, daar staan veel mensen niet bij stil.
Omdat je zei dat je ze zelf niet zou verstellen wilde ik je er wel aan herinneren dat thermische knoppen dat zelf doen.
[...]
Als je een normale pomp hebt en je gaat inregelen of je sluit de helft van je installatie af, dan moet dezelfde waterhoeveelheid die je pomp doet, door vernauwingen. Je snelheid die door je buizen gaan wordt dan hoger.
Immers je pomp gaat niet aftoeren en blijft het water doordrukken.
Als je snelheid van je water door de buis/kraan te hoog wordt gaan ze fluiten.
Dit wordt vaak als irritant ervaren en daar wil je graag voor behoeden.
Daarom zijn heimeier eclipsekranen aan te raden omdat door de ingebouwde drukregelaar/hoeveelheidregelaar er niet meer stroming/snelheid ontstaat in je installatie.
[...]
Ik moet toegeven dat dit nog wel verdere uitleg nodig heeft als je er niet mee bekend bent.
Doordat je gaat inregelen ga je niet alleen je waterhoeveelheid verdelen over je radiatoren zodat ze de juiste capaciteit geven.
Ook je totale hoeveelheid water die per uur wordt verpompt door je ketel wordt minder.
Gaan we even een klein (theoretisch) voorbeeldje geven.
Niet ingeregelde installatie:
Ketel doet 1200 liter per uur.
Ketel doet een delta T van 20 graden.
P=QM x C x Delta T
P=1200 x 4,2J x 20 graden
P=(1200l/u:3600) x 4,2J x 20 graden
P=0.33l/s x 4,2 x 20
P=27 kw aan energie die opgewekt moet worden.
Nu gaan we de installatie inregelen/doorrekenen.
We komen er dan achter dat 900 liter per uur nodig is om de installatie goed te laten functioneren.
P=900 x 4,2 x 20
P=(900/3600) x 4,2 x 20
P=21 kw nodig
Doordat je gaat inregelen hoeft er dus minder water door je ketel heen die het wil verwarmen.
En daar zit je besparing zonder dat je koude ruimtes hebt.
En door het inregelen is je afgegeven vermogen per ruimte ideaal waardoor het snel opwarmt.
Resultaat is maximaal comfort, minimaal gasverbruik.
Nadeel van je kv afsluiters is dat als een radiator gaat knijpen omdat je ruimte op temperatuur is, andere radiatoren meer water krijgen.
Je pomp verpompt namelijk dezelfde hoeveelheid water.
Bij de Heimeier eclipse kranen gaan ze niet meer water doorlaten.
Hierbij wordt de hoeveelheid water omgezet in drukopbouw (zie de pompgrafiek, dit kost evenveel energie bij minder water, daarom is een modulerende pomp dan handig omdat hij aftoert en minder energie gaat verbruiken)
Staan er 2 radiatoren uit of zijn ze op temperatuur, dan zakt je totale hoeveelheid water wat door je installatie verpompt wordt.
En dat kan zomaar 2x 100 liter zijn.
Je installatie verpompt dan nog maar 700 liter per uur.
Als je de bovenstaande som er dan op los laat kom je uit op 16,3 kw
Je verwarmingsinstallatie gaat dan waterzijdig op deellast werken.
Dit is met kv kranen niet te halen waardoor je minder gaat besparen.
Kv afsluiters kan je wel gebruiken waar het afgegeven vermogen/waterhoeveelheid constant is, denk aan een boilergroep of LBKgroep.
Hopelijk heb ik zo een beetje kunnen uitleggen waardoor je gaat besparen.
Ik hou het moduleren van temperatuur van de ketel etc even daarbuiten omdat het dan best ingewikkeld kan worden.
Dan ga je het over regeltechnische vermogensturing hebben.
Maar als je daar dieper op ingaat zie je waarschijnlijk door de bomen het bos niet meer omdat er heel veel meer bij komt kijken.
Daarom vindt ik het totaalplaatje zeer belangerijk zoals ik dat bij dunklefaser bedoel.
Dit zijn maar eenmalige kosten, je gasrekening komt elk jaar terug.
Dan is de eenmalige investering zeer makkelijk terugverdient tot een bepaalde hoogte.
[...]
Het is zeker wel comfortabel te maken en zal niet slecht zijn.
Alleen pas op dat je niet te ver gaat knijpen omdat het dan kan gaan fluiten door een te hoge watersnelheid in je installatie.
Alleen qua besparen kan je minder verwachten.
Ik vindt dat half werk (mening).
[...]
Ik adviseer eigenlijk alles uit te rusten met heimeier, in ieder geval je radiatoren.
Convectorput blijft wel een lastig item!
Want als je daar op lagere temperatuur gaat stoken verlies je heel veel vermogen.
Dan is een hogere doorstroming daar zeer gewenst om het vermogenverlies te compenseren omdat er anders weinig vermogen uit komt en het kil maakt.
Die zou je wel met een kv afsluiter kunnen uitrusten bijvoorbeeld.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegt waarom ik het adviseer.
Want deze materie gaat best diep en is lastig omdat alles elkaar beinvloed.
Misschien is het interresant om op youtube te zoeken naar danfoss dynamic valve of de heimeier webinair of waterzijdig inregelen.
Hier wordt ook een hoop uitgelegt met voorbeelden erbij waardoor je er een beter beeld bij gaat krijgen.
Ik denk dat je een goed punt hebt. Ik heb geen vloerverwarming, maar relatief grote radiatoren. Het duurt bij mij wel even dat de ketel >50graden wordt. Bovendien heb ik het ketelvermogen behoorlijk teruggeschroeft.feddeb schreef op donderdag 7 september 2017 @ 13:09:
[...]
Oei, zomaar de keteltemperatuur verlagen naar 50 levert risico's op: zeker bij weinig afname ziet de ketel de temperatuur in no time oplopen naar die 50 graden en schakelt af. De vloer verbruikt wat, waardoor de ketel weer inschakelt, heel snel weer op 50 zit en weer afschakelt. Hij gaat pendelen en dat is slecht voor het rendement van de ketel, erg slecht voor de uitlaatgassen en er zijn mensen die beweren dat de levensduur van de ketel eronder lijdt.
Kortom: wat een nette bezuiniging lijkt kan (!) averechts uitpakken. In zulke gevallen bestaan er geen algemene oplossingen.
Je kunt het proberen als je daarna het verbruik en het aantal schakelingen goed in de gaten kunt houden.
Wat ook scheelt is dat mijn AWB tot 5KW terug kan moduleren, pendelen komt bij nooit voor.
Ik sta achter jouw advies om het aantal schakelingen goed te monitoren.
Mee eens! Grote radiatoren en een laag ketelvermogen bij een redelijke pompsnelheid maken dat je de temperatuur zonder problemen kunt verlagen.bert74 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 13:36:
[...]
Ik denk dat je een goed punt hebt. Ik heb geen vloerverwarming, maar relatief grote radiatoren. Het duurt bij mij wel even dat de ketel >50graden wordt. Bovendien heb ik het ketelvermogen behoorlijk teruggeschroeft.
Wat ook scheelt is dat mijn AWB tot 5KW terug kan moduleren, pendelen komt bij nooit voor.
Ik sta achter jouw advies om het aantal schakelingen goed te monitoren.
445033
Wat noem jij een redelijke pompsnelheid? Hier standje 1 met aanvoer altijd onder de 55 graden. Nooit pendelen. En een laag ketelvermogen wordt normaal gesproken gewoon door je modulerende thermostaat geregeld. Wat je zegt, de crux is voldoende afgiftevermogen hebben hangen.feddeb schreef op donderdag 7 september 2017 @ 14:38:
[...]
Mee eens! Grote radiatoren en een laag ketelvermogen bij een redelijke pompsnelheid maken dat je de temperatuur zonder problemen kunt verlagen.
[ Voor 17% gewijzigd door 445033 op 07-09-2017 15:57 ]
Ik ben bewust vaag als ik het over 'redelijk' pompvermogen heb omdat algemene uitspraken hierover niet in alle situaties blijken te kloppen. Als je zegt dat de aanvoer altijd onder de 55 graden is, dan is je stooktemperatuur blijkbaar hoger en dan gaat vaak 't prima op stand 1.445033 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 15:50:
[...]
Wat noem jij een redelijke pompsnelheid? Hier standje 1 met aanvoer altijd onder de 55 graden. Nooit pendelen. En een laag ketelvermogen wordt normaal gesproken gewoon door je modulerende thermostaat geregeld. Wat je zegt, de crux is voldoende afgiftevermogen hebben hangen.
Een modulerende thermostaat kan de ketel alleen op een laag pitje zetten als de instellingen van de ketel dat toelaten. Veel standaard installaties laten dat niet toe en heel wat ketels hebben een relatief hoog minimum afgiftevermogen.
Veel ketels hebben tegenwoordig een hoog minimaal vermogen omdat ze veel warm water moeten/kunnen leveren, CW5 of hoger. Het nadeel is dat de ketel bij weinig warmtevraag vaak gaat pendelen.
Bij veel kou houdt ik de boel warm op continu 5KW. Aanvoer ~40 graden, retour op 30. Ik hoor letterlijk de condensatiedruppels in de afvoer verdwijnen.
445033
Idem hier met een zelfde ketel.bert74 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:16:
Ik heb de pomp bij mijn AWB ketel op standje 1 van 3 staan. Wordt niet geadviseerd ivm warmwater maar, gaat prima.
Veel ketels hebben tegenwoordig een hoog minimaal vermogen omdat ze veel warm water moeten/kunnen leveren, CW5 of hoger. Het nadeel is dat de ketel bij weinig warmtevraag vaak gaat pendelen.
Bij veel kou houdt ik de boel warm op continu 5KW. Aanvoer ~40 graden, retour op 30. Ik hoor letterlijk de condensatiedruppels in de afvoer verdwijnen.
Tegenwoordig? Dacht juist dat de ketel van tegenwoordig een lager minimaal vermogen hebben dan de ketels van "vroeger".bert74 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:16:
Ik heb de pomp bij mijn AWB ketel op standje 1 van 3 staan. Wordt niet geadviseerd ivm warmwater maar, gaat prima.
Als voorbeeld heeft mijn 28kw ketel uit 2002 (intergas) een minimaal vermogen van 8.7kw..
Daar waar intergas ketels van hedendaags van 28kw eerder rond de 6kw zitten.
En er zijn legio van merken ketels die dit nog een stuk beter doen dan intergas.
Overigens heb ik altijd het vermogen van de ketel beperkt tot het minimum en hield ik met de instelling 45 graden de woning jaar in jaar uit warm.
Onder de 45 graden resulteerde lange stooksessies (langer dan 1,5uur) in pendelen.
Nu met mijn WP niet echt last van pendelen meer
[ Voor 12% gewijzigd door Daannn1987 op 07-09-2017 16:40 ]
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Wat ik echter nergens kan vinden is hoe ik de pompsnelheid van mijn ketel kan wijzigen.
Ik heb een ATAG i36C
Iemand enig idee?
Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻
Je ingeregelde kranen of voetventielen gaan dan meer water krijgen dan dat alles open staat.445033 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 13:11:
[...]
Interessant stuk!Vraagje: wat is het effect als je in de referentieruimte van je thermostaat (woonkamer) je rads hebt ingeregeld (middels voetventielen of de handmatige knoppen) en je boven alle rads gaat voorzien van Heimeier Eclipse met thermostatische knoppen? Ik heb het idee dat er dan continue niets meer klopt van de referentieruimte en je constant onbelans hebt. Maar in de referentie ruimte hetzelfde hangen als boven heeft ook geen zin want dan werkt je thermostaat niet meer goed door de thermostatische knoppen in de referentieruimte. Hoe los je zoiets op?
Doordat je pomp vermoedelijk op 1 stand werkt, moet hij zijn pompcapaciteit kwijt.
Doordat je druk voor en na je kraan groter wordt, resulteert dit in meer stroming over de weerstand (je ingeregelde/geknepen rad/voetventiel)
Je radiator gaat meer water krijgen dan nosig en dit resulteert ook in een hogere retourtemperatuur vanuit de radiator.
Je afgegeven vermogen van je radiator wordt daardoor wel iets hoger.
Hierbij valt de besparing deels weg al heb je boven wel je besparing te pakken
Voor beneden zou ik heimeiers plaatsen.
Je kan er of geen knop op doen of de simpele aan/uit knop die je open laat.
Dan pak je wel je voordeel dat je radiatoren nooit teveel water krijgen.
Je moet zeker geen thermische kranen in de ruimte doen waar de thermostaat hangt.
Dit kan elkaar tegenwerken, waardoor je thermostaat meer warmte wil hebben en de ketel hoger laat stoken terwijl je radiatoren uit gaan.
Wel raad ik het aan als mensen vloerverwarming en radiatoren hebben in de woonkamer.
Als je dan op 20 graden je thermostaat zet, kan je de thermische radiatorknoppen op 19 graden afregelen.
Dan hou je warme voeten doordat je vloerverwarming de laatste graad doet, maar kan je ook snel opstoken wat weer moeilijk gaat met de vloer.
Dan is het ideaal
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
De link is naar de gebruiksaanwijzing. zie blz 53.Darkfreak schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 14:12:
Ik ga dit weekend eindelijk eens groot aan de slag met het waterzijdig inregelen van de radiatoren.
Wat ik echter nergens kan vinden is hoe ik de pompsnelheid van mijn ketel kan wijzigen.
Ik heb een ATAG i36C
Iemand enig idee?
http://www.atagverwarming...rie%20nl%20a5%20v1216.pdf
Zo te zien kan je de minimum en maximum pompsnelheid instellen en regelt de cv verder zelf de pomp snelheid daartussen.
Dus als je de min en max pompsnelheid dicht bij elkaar legt zal de marge waartussen geregeld kan worden klein zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Zonnevis op 09-09-2017 09:00 ]
3000Wp & 2600Wp & 1020Wp
Hoofdstuk 12.2 van de handleiding.....Darkfreak schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 14:12:
Ik ga dit weekend eindelijk eens groot aan de slag met het waterzijdig inregelen van de radiatoren.
Ik heb een ATAG i36C
Iemand enig idee?
Volgens mij de eerste Atag ketel waarbij het mogelijk is om de pomp in te stellen.
[ Voor 9% gewijzigd door Oxellaar op 09-09-2017 09:37 ]
Zonnevis schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 08:59:
[...]
De link is naar de gebruiksaanwijzing. zie blz 53.
http://www.atagverwarming...rie%20nl%20a5%20v1216.pdf
Zo te zien kan je de minimum en maximum pompsnelheid instellen en regelt de cv verder zelf de pomp snelheid daartussen.
Dus als je de min en max pompsnelheid dicht bij elkaar legt zal de marge waartussen geregeld kan worden klein zijn.
Daar zal ik dan overheen gelezen moeten hebben o_O!Oxellaar schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 09:36:
[...]
Hoofdstuk 12.2 van de handleiding.....
Volgens mij de eerste Atag ketel waarbij het mogelijk is om de pomp in te stellen.
Bedankt heren!
Echter zit ik nu met:
Hoe de standen (1, 2, en 3 hier genoemd in dit topic) vertalen naar percentages XD?
Zal het ongeveer ~33% per stand zijn?
Dus dat ik hem veilig naar 65-70 kan zetten?
Welke stand je nodig hebt, moet je vinden in je pompgrafiek.Darkfreak schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 10:43:
[...]
[...]
Daar zal ik dan overheen gelezen moeten hebben o_O!
Bedankt heren!
Echter zit ik nu met:
Hoe de standen (1, 2, en 3 hier genoemd in dit topic) vertalen naar percentages XD?
Zal het ongeveer ~33% per stand zijn?
Dus dat ik hem veilig naar 65-70 kan zetten?
Hier staat als het goed is per 10% lijnen ingetekend.
Als je installatie goed is ingeregeld moet je hem afstellen waar de flow genoeg is en een drukverschil overhoud van 20kPa/0,2 bar.
Hou wel rekening met de ketelweerstand, die is bij Atag vrij hoog (iig in het verleden).
En anders is het gewoon proberen waarbij het nog goed doet, verwacht alleen geen hele grote besparing
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
Alles mag dus even wachten ..
Draai net alle verwarmingen open (hebben nog niet aan gestaan sinds ik hier woon), springt de hele dop ervanaf, met alle waterdruk en alles (doei mooie witte muren).
Na veel gezeik (en zoeken waar de pin die in de sluiting hoort) de boel weer dicht gekregen.
Wat blijkt, bij het opendraaien van de kraan, draait de hele onderliggende fitting mee waardoor alles los kwam.
De sluiting van de kraan bleek verroest waardoor die stroef tot niet draaide en het hele onderliggende stel los draaide
Gelijk contact opgenomen met de verzekering.
De schade aan de muren valt gelukkig onder de dekking van de opstalverzekering (overal watervlekken en zooi die in de leidingen zat aan muur en plafond).
De aannemer komt toevallig maandag sowieso langs, dan neemt die gelijk nieuwe kranen mee voor alle verwarmingen (vervang ze gelijk allemaal).
Fijn dit -_-
[ Voor 25% gewijzigd door Darkfreak op 09-09-2017 13:08 ]
600 I/h bij een ingesteld vermogen van 21,4 kW (mijn ketel is 22kW)
Bijbehorende grafiek voor de standen en doorstroomhoeveelheid is op zich ook heel mooi;

De vraag is nu welke opvoerhoogte bij mij van toepassing is, oftewel het drukverlies.
Deze website geeft een vuistregel van 2/3% van de lengte in meters van de leiding tot de verste radiator (en dat x2 i.v.m. retour). In mijn geval is dat zo een 17m, oftewel een WK van ((2x17)*3%) = ~1 WK.
Dan zit ik nog op zo een 1400l/h.. lijkt mij ruim voldoende en ver boven de minimaal vereiste doorstroomhoeveelheid, of maak ik nog ergens een fout in deze redenatie?
Scheelt ook 20% elektra verbruik t.o.v. stand drie, ongelofelijk dat men dat altijd maar zo gewoon laat staan ondanks onderhoud etc.
Gaat trouwens echt om een klein appartement (60m2 met 4 radiatoren) kan mij dus ook bijna niet voorstellen dat het niet zal gaan.
Met douchen ben ik ook benieuwd of we het gaan merken (mogelijk namelijk wat lagere druk), net al even met emmertje water getest maar kon daar nog niet tot goede conclusies komen. In ieder geval poging waard om eens een tijd met pompstand 1 te werken.
Als het wat kouder is en ik meer consequent stook wil nog eens de radiatoren verder waterzijdig inregelen (nu op basis van ruwe schattingen/berekeningen de voorinstelling van de thermokraan ingesteld). Ga volgens mij een veel comfortabelere winter tegemoet na deze kleine ingrepen en hopelijk zelfs nog stukje zuiniger ook, interessante materie
Bij Intergas loopt tapwater gewoon direct door de warmtewisselaar, je pomp heeft daar geen invloed op.
Verder is het idd aan te raden om je installatie op druk te brengen. Ik had inmiddels 0.9 in de installatie zitten, als 's nachts de pomp even een paar slagen deed hoorde ik dat goed.
Afgelopen vrijdag bijgevuld, heb er 2.1bar ingedaan, moest nog ontluchten, maar dat had vrijdag nog geen zin om eruit te komen, zal wel wat tijd overheen gaan. Nu met 2.1bar in de installatie gewoon helemaal geen geluid.
Overigens minimale temperatuur hier naarbeneden gebracht. Was voorheen 43 graden, heb er nu 38 van gemaakt (standaard 40). iSense hoogt zelf wel op bij aanwarmen als dat nodig is. Vorig jaar nieuwe kozijnen geplaatst, het koelt nu in de woonkamer bijna niet meer af, maar was afgelopen winter met 20.5 op de thermostaat best wel fris. Nu hopen dat met lagere temperatuur de radiatoren iets langer warm blijven.
Bedankt, scheelt inderdaad ontzettend veel leidingruis en mooi dat het qua warmwater niet zal schelen_JGC_ schreef op maandag 11 september 2017 @ 11:04:
Klein appartement met 4 radiatoren zou met stand 1 ook nog wel lukken. Ik vind zelf stand 2 "just to be sure" al een hele verbetering tov stand 3. Scheelt zoveel leidingruis.
Bij Intergas loopt tapwater gewoon direct door de warmtewisselaar, je pomp heeft daar geen invloed op.
Verder is het idd aan te raden om je installatie op druk te brengen. Ik had inmiddels 0.9 in de installatie zitten, als 's nachts de pomp even een paar slagen deed hoorde ik dat goed.
Afgelopen vrijdag bijgevuld, heb er 2.1bar ingedaan, moest nog ontluchten, maar dat had vrijdag nog geen zin om eruit te komen, zal wel wat tijd overheen gaan. Nu met 2.1bar in de installatie gewoon helemaal geen geluid.
Overigens minimale temperatuur hier naarbeneden gebracht. Was voorheen 43 graden, heb er nu 38 van gemaakt (standaard 40). iSense hoogt zelf wel op bij aanwarmen als dat nodig is. Vorig jaar nieuwe kozijnen geplaatst, het koelt nu in de woonkamer bijna niet meer af, maar was afgelopen winter met 20.5 op de thermostaat best wel fris. Nu hopen dat met lagere temperatuur de radiatoren iets langer warm blijven.
Las net een tip om radiator folie niet tegen de radiator te doen maar echt tegen de binnenwand i.v.m. toch weer iets hogere afgifte mogelijkheid van de radiator. T.z.t. maar eens echt gaan meten en tot die tijd eens proberen op pompstand 1.
Dat is een zeer goed punt. Deze vind ik erg lastig in te schatten op wat de (neven)effecten daarvan zijn.. Pendelen is als ik het zo bekijk bijna niet te voorkomen in mijn geval. Het minimum af te nemen vermogen ligt namelijk ergens rond de 6 kW. De radiator in de woonkamer zit op ongeveer 2800 w (heel snel gerekend) en is vaak de enige met langdurige warmte vraag in de winter, en kan ook met lagere aanvoertemperaturen prima uit (nu eens bezig met 55 maar met 65 in de winter ben ik ook een heel eind). Als deze dus vaak toch even uitgaat weet ik niet wat slimmer is, de stuk rustigere werking is in ieder geval al heel welkom (maar in pompstand 2 is dat ook al verschil tussen dag en nacht)._JGC_ schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:07:
Waar je wel rekening mee moet houden is dat naast dat de radiatoren meer tijd hebben om de warmte uit het water te trekken, je ketel ook meer tijd heeft om het erin te stoppen. Kans is groot dat je ketel juist gaat pendelen als je de pomp op 1 zet.
Check dat was mijn ervaring destijds ook.. kon het meeste vermogen kwijt op de hoogste pompstand._JGC_ schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:07:
Waar je wel rekening mee moet houden is dat naast dat de radiatoren meer tijd hebben om de warmte uit het water te trekken, je ketel ook meer tijd heeft om het erin te stoppen. Kans is groot dat je ketel juist gaat pendelen als je de pomp op 1 zet.
Het kwam er een beetje op neer:
Of pompstand 1 met 55 graden aanvoer (lagere temp was pendelen na CA 1 uur stoken)
Of pompstand 3 met 45 graden aanvoer (lagere temp was pendelen na CA 1 uur stoken)
Vermogensafgifte is ook temperatuursafhankelijk.. bij 65 graden hebben je radiatoren meer capaciteit dan bij 55Banjy schreef op maandag 11 september 2017 @ 17:04:
[...]
Dat is een zeer goed punt. Deze vind ik erg lastig in te schatten op wat de (neven)effecten daarvan zijn.. Pendelen is als ik het zo bekijk bijna niet te voorkomen in mijn geval. Het minimum af te nemen vermogen ligt namelijk ergens rond de 6 kW. De radiator in de woonkamer zit op ongeveer 2800 w (heel snel gerekend) en is vaak de enige met langdurige warmte vraag in de winter, en kan ook met lagere aanvoertemperaturen prima uit (nu eens bezig met 55 maar met 65 in de winter ben ik ook een heel eind). Als deze dus vaak toch even uitgaat weet ik niet wat slimmer is, de stuk rustigere werking is in ieder geval al heel welkom (maar in pompstand 2 is dat ook al verschil tussen dag en nacht).
[ Voor 41% gewijzigd door Daannn1987 op 11-09-2017 17:10 ]
Moet er wel bij zeggen dat mijn minimaal vermogen 8.7 kw was / is.. scheelt ook nog wel_JGC_ schreef op maandag 11 september 2017 @ 19:20:
Hier pompstand 2 met 38-55 graden aanvoer zonder pendelen. Heerlijk zo'n thermostaat die gewoon meeloopt tijdens aanwarmen.

Dan volg ik het niet helemaal als we bij OpenTherm aankomen;
Wat gebeurt er dan bij OpenTherm als er minder dan 6,3 kW wordt afgenomen? Dan blijft hij toch maar doorstoken (immers geen anti-pendelschakeling) ?"Ketelwatertemperatuur (S 1)
Modulatie vindt plaats op basis van de gewenste ketelwatertempe-
ratuur tussen 30 en 90°C. (S 1)
De modulatie wordt geactiveerd, 12°C voor de ingestelde tempera-
tuur is bereikt. Wordt minder dan 6,3 kW vermogen afgenomen,
dan zal de ketel uitschakelen.
De regeling is voorzien van een anti-pendelschakeling (geldt niet
voor Open Therm), waardoor de CV pas na 2 minuten in bedrijf
komt na het uitschakelen op de gewenste ketelwatertemperatuur."
Ook het instellen van het maximum ketel vermogen is verwarrend. Deze staat standaard op max 50% maar bij een andere parameter staat dat een OpenTherm Cascade regelaar wel gewoon 22 kW maximaal mag aanvragen (= 100%?).
Regelt de thermostaat dan helemaal zelf het ketelvermogen, inclusief de stappenmodulatie van het vermogen zelf (zie quote)? Ik dacht dat deze alleen de aanvoertemperatuur mocht bepalen en de ketel dan op basis van die modulatie bepaalt met hoeveel (minimaal) vermogen dat te bereiken is.
Wat ik graag zou willen namelijk (en mogelijk is dat nu het geval) is dat bij een flinke warmtevraag (bijv. 15 -> 20 graden) de ketel niet begint op 22 kW, maar zo laag mogelijk en dan steeds wat verder opschaalt. Mocht het andersom zijn (eerst op max vermogen starten en dan naar beneden afschalen) zou ik graag het maximum vermogen wat beperken, het water (klein circuit) is namelijk zo warm en iets langer opwarmen vind ik geen probleem (denk dat het amper uitmaakt zelfs in tijd omdat hij de lage hoeveelheid water alsnog zo warm heeft). Wederom alvast dank, door ermee bezig te zijn ga je er toch steeds wat langer/dieper over nadenken
445033
Wat jij wil heb ik bereikt middels het afstellen van de pomp (met een AWB). Staat bij mij nu al 2 jaar op 1. Zodra ik hem op 2 of 3 zet vliegt de aanvoertemperatuur naar boven. Op 3 vind ik het zelfs niet lekker omdat ik dan zo'n warmtegolf in mijn woonkamer krijg. Het beperken van vermogen heeft in mijn ketel nul invloed op het gedrag omdat hij gewoon de vraag van de thermostaat volgt.Banjy schreef op woensdag 13 september 2017 @ 11:56:
Wat ik graag zou willen namelijk (en mogelijk is dat nu het geval) is dat bij een flinke warmtevraag (bijv. 15 -> 20 graden) de ketel niet begint op 22 kW, maar zo laag mogelijk en dan steeds wat verder opschaalt. Mocht het andersom zijn (eerst op max vermogen starten en dan naar beneden afschalen) zou ik graag het maximum vermogen wat beperken, het water (klein circuit) is namelijk zo warm en iets langer opwarmen vind ik geen probleem (denk dat het amper uitmaakt zelfs in tijd omdat hij de lage hoeveelheid water alsnog zo warm heeft). Wederom alvast dank, door ermee bezig te zijn ga je er toch steeds wat langer/dieper over nadenken
Omdat ik boven voornemens ben om thermostatische kranen te nemen heb je nooit meer een constante flow. Als een kamer boven op themp is gekomen zal de kraan afsluiten, zodra weer kouder open gaan. Moet ik nu echt beneden dan ook Heimeiers Eclipse gaan hangen of valt dit effect wel mee (wordt kostbaar geintje)? Heb boven 5 ruimtes die ik met Eclipse en thermostatische kranen wil gaan voorzien. Zit er overigens nog een groot verschil tussen het systeem van Heimeier en Danfoss? Zag dat de kranen van Danfoss vloeistof gevuld zijn of maakt dat weinig uit?DJKroon schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 21:49:
[...]
Je ingeregelde kranen of voetventielen gaan dan meer water krijgen dan dat alles open staat.
Doordat je pomp vermoedelijk op 1 stand werkt, moet hij zijn pompcapaciteit kwijt.
Doordat je druk voor en na je kraan groter wordt, resulteert dit in meer stroming over de weerstand (je ingeregelde/geknepen rad/voetventiel)
Je radiator gaat meer water krijgen dan nosig en dit resulteert ook in een hogere retourtemperatuur vanuit de radiator.
Je afgegeven vermogen van je radiator wordt daardoor wel iets hoger.
Hierbij valt de besparing deels weg al heb je boven wel je besparing te pakken
Voor beneden zou ik heimeiers plaatsen.
Je kan er of geen knop op doen of de simpele aan/uit knop die je open laat.
Dan pak je wel je voordeel dat je radiatoren nooit teveel water krijgen.
Je moet zeker geen thermische kranen in de ruimte doen waar de thermostaat hangt.
Dit kan elkaar tegenwerken, waardoor je thermostaat meer warmte wil hebben en de ketel hoger laat stoken terwijl je radiatoren uit gaan.
Wel raad ik het aan als mensen vloerverwarming en radiatoren hebben in de woonkamer.
Als je dan op 20 graden je thermostaat zet, kan je de thermische radiatorknoppen op 19 graden afregelen.
Dan hou je warme voeten doordat je vloerverwarming de laatste graad doet, maar kan je ook snel opstoken wat weer moeilijk gaat met de vloer.
Dan is het ideaal
[ Voor 47% gewijzigd door 445033 op 13-09-2017 18:25 ]
Bij warmte vraag + opentherm blijft de ketel gewoon doorstoken tot de max ingestelde cv temp bereikt wordt.Banjy schreef op woensdag 13 september 2017 @ 11:56:
Volgens mij zijn hier meer mensen met Intergas Kombi Kompakt HR ketels? Weet iemand hoe de relatie is tussen OpenTherm en de stappenmodulatie van de CV ketel zelf? Als ik dit lees in de handleiding;
[afbeelding]
Dan volg ik het niet helemaal als we bij OpenTherm aankomen;
[...]
Wat gebeurt er dan bij OpenTherm als er minder dan 6,3 kW wordt afgenomen? Dan blijft hij toch maar doorstoken (immers geen anti-pendelschakeling) ?
Ook het instellen van het maximum ketel vermogen is verwarrend. Deze staat standaard op max 50% maar bij een andere parameter staat dat een OpenTherm Cascade regelaar wel gewoon 22 kW maximaal mag aanvragen (= 100%?).
Regelt de thermostaat dan helemaal zelf het ketelvermogen, inclusief de stappenmodulatie van het vermogen zelf (zie quote)? Ik dacht dat deze alleen de aanvoertemperatuur mocht bepalen en de ketel dan op basis van die modulatie bepaalt met hoeveel (minimaal) vermogen dat te bereiken is.
Cascade opstellingen zijn voor gebouwen waar sowieso al veel vermogen nodig is. Is heel normaal dat je ketel 50% is gecapped op CV water.
Tapwater is waar je veel vermogen voor nodig hebt, cv niet.
Thermostaat regelt doorgaans (afhankelijk van de thermostaat) niet het ketelvermogen, maar vraagt een bepaalde temperatuur aan de ketel. De ketel geeft hier gehoor aan als dit binnen zijn settings ligt ( > 40 graden bij de meeste kombi compacts uit mn hoofd) .
De ketel zorgt verder hoe hij moduleert aan de hand van de aanvraag van de thermostaat.
Wat jij wilt is een beetje afhankelijk van het type ketel hoe deze hier mee om gaat.. intergas doet het niet zoals jij het wilt, maar ik geloof dat remeha dit wel kan (stapsgewijs opstoken)
Bedankt! In de handleiding staat het inderdaad standaard op > 40 graden bij een OT warmtevraag. Begrenzen van maximum OT vermogen zou dan dus wel kunnen resulteren in een wat rustigere opwarmperiode?Daannn1987 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 18:36:
[...]
Bij warmte vraag + opentherm blijft de ketel gewoon doorstoken tot de max ingestelde cv temp bereikt wordt.
Cascade opstellingen zijn voor gebouwen waar sowieso al veel vermogen nodig is. Is heel normaal dat je ketel 50% is gecapped op CV water.
Tapwater is waar je veel vermogen voor nodig hebt, cv niet.
Thermostaat regelt doorgaans (afhankelijk van de thermostaat) niet het ketelvermogen, maar vraagt een bepaalde temperatuur aan de ketel. De ketel geeft hier gehoor aan als dit binnen zijn settings ligt ( > 40 graden bij de meeste kombi compacts uit mn hoofd) .
De ketel zorgt verder hoe hij moduleert aan de hand van de aanvraag van de thermostaat.
Wat jij wilt is een beetje afhankelijk van het type ketel hoe deze hier mee om gaat.. intergas doet het niet zoals jij het wilt, maar ik geloof dat remeha dit wel kan (stapsgewijs opstoken)
De ketel kan sowieso zelf het vermogen aanpassen (stappenmodulatie), de vraag is dus een beetje welke kant op (hoog beginnen en dan vermogen reduceren of laag beginnen en vermogen steeds iets verder opschroeven). En als ik het vermogen wil beperken welke parameters ik dan moet aanpassen, de handleiding spreekt zich hier en daar een beetje tegen lijkt. Heb daarom net maar even een berichtje ook naar Intergas gestuurd, ben benieuwd...
Op dit moment loop ik alleen tegen 1 probleem aan, en dat is de retour temperatuur naar de ketel.
De situatie is als volgt, op zolder hangt een ATAG i36EC ketel (februari dit jaar geplaatst), verder is onze zolder en 1e verdieping voorzien van radiatoren en onze benedenverdieping van vloerverwarming.
De vloerverwarming werkt op basis van een Robot / Alpha 2.
De aanvoer temperatuur is inmiddels terug geschroefd naar zo'n 60 graden. De radiatoren op de verdiepingen heb ik inmiddels waterzijdig ingeregeld (op de radiatoren). De ingaande temperatuur is dus inderdaad zo'n 60 graden, en uitgaand rond de 40. Dit is dus prima.
Vreemd genoeg blijft de retour temperatuur naar de cv ketel vrijwel gelijk (meestal een paar graden verschil, 60 - 55 bijvoorbeeld). De vloerverwarming thermostaat staat op +/- 40 graden (dit geeft de thermometer ook aan) en de retour temperatuur ligt na een aantal uur aanstaan ook zo rond de 35 - 38 graden. Zie https://ibb.co/bEVtBv voor de aanvoer en retour naar de vvw.
Ook bij gebruik van alleen de vloerverwarming (radiatoren dus allemaal uit) blijft de retourtemperatuur extreem hoog, en dus functioneert mijn HR ketel niet echt als HR
Voordat het water naar de vloerverwarming gaat is er een bypass geplaatst (door de monteur van de vloerverwarming. Hier zit het grootste gedeelte van het euvel voor zover ik kan achterhalen. Zie: https://ibb.co/gdTrya
De buis geheel links is de retour, rechts dus aanvoer. Nu is het zo dat de buis na de bypass (voor het T-stuk van de retour leiding van de vvw) vrijwel net zo warm wordt als de 'gewone' aanvoer buis. Hier ziet mijn inziens dan ook het probleem, het lijkt namelijk dat dit vrijwel in 1x doorstroomt (m.a.w. het 60 graden warme aanvoer water komt zo weer uit bij de retour leiding).
Het lastige is alleen dat ik niet zeker weet of dit zo klopt, vandaar dat ik graag jullie advies hier eens over zou willen polsen.
Mochten er vragen zijn om e.e.a. duidelijker te krijgen hoor ik dat natuurlijk ook graag
Ik heb bij mijn Intergas Kombi Kompact HR28 uit 2002 parameter 3 (Ingesteld cv vermogen) aangepast van 50 naar 30Banjy schreef op woensdag 13 september 2017 @ 19:08:
[...]
Bedankt! In de handleiding staat het inderdaad standaard op > 40 graden bij een OT warmtevraag. Begrenzen van maximum OT vermogen zou dan dus wel kunnen resulteren in een wat rustigere opwarmperiode?
De ketel kan sowieso zelf het vermogen aanpassen (stappenmodulatie), de vraag is dus een beetje welke kant op (hoog beginnen en dan vermogen reduceren of laag beginnen en vermogen steeds iets verder opschroeven). En als ik het vermogen wil beperken welke parameters ik dan moet aanpassen, de handleiding spreekt zich hier en daar een beetje tegen lijkt. Heb daarom net maar even een berichtje ook naar Intergas gestuurd, ben benieuwd...
Hiermee beperk je het vermogen tot het minimum en zorg je eigenlijk dat hij op het laagst mogelijke pitje de woning verwarmd..
Zoiets moet je wel bewust doen en snappen wat de consequenties zijn.
In mijn geval had ik vloerverwarming zonder actieve bijmenging, en wou ik niet meer dan 45 graden de vloer in hebben. De CV had ik dus ook op 45 graden beperkt.
Zonder het vermogen te beperken knalde de cv veel te veel vermogen het cv circuit in waardoor hij gelijk begon te pendelen.
Welke ketel heb jij exact? De parameters en betekenissen wisselen nogal tussen de oudere en nieuwere ketels.
[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 13-09-2017 21:47 ]
Waarom is er een bypass toegepast? Heb je overal thermostaatkranen?N0cture schreef op woensdag 13 september 2017 @ 19:59:
Na het lezen van dit zeer interessante topic ben ik thuis ook maar eens aan de slag gegaan om alles (goed) in te regelen.
Op dit moment loop ik alleen tegen 1 probleem aan, en dat is de retour temperatuur naar de ketel.
De situatie is als volgt, op zolder hangt een ATAG i36EC ketel (februari dit jaar geplaatst), verder is onze zolder en 1e verdieping voorzien van radiatoren en onze benedenverdieping van vloerverwarming.
De vloerverwarming werkt op basis van een Robot / Alpha 2.
De aanvoer temperatuur is inmiddels terug geschroefd naar zo'n 60 graden. De radiatoren op de verdiepingen heb ik inmiddels waterzijdig ingeregeld (op de radiatoren). De ingaande temperatuur is dus inderdaad zo'n 60 graden, en uitgaand rond de 40. Dit is dus prima.
Vreemd genoeg blijft de retour temperatuur naar de cv ketel vrijwel gelijk (meestal een paar graden verschil, 60 - 55 bijvoorbeeld). De vloerverwarming thermostaat staat op +/- 40 graden (dit geeft de thermometer ook aan) en de retour temperatuur ligt na een aantal uur aanstaan ook zo rond de 35 - 38 graden. Zie https://ibb.co/bEVtBv voor de aanvoer en retour naar de vvw.
Ook bij gebruik van alleen de vloerverwarming (radiatoren dus allemaal uit) blijft de retourtemperatuur extreem hoog, en dus functioneert mijn HR ketel niet echt als HR...
Voordat het water naar de vloerverwarming gaat is er een bypass geplaatst (door de monteur van de vloerverwarming. Hier zit het grootste gedeelte van het euvel voor zover ik kan achterhalen. Zie: https://ibb.co/gdTrya
De buis geheel links is de retour, rechts dus aanvoer. Nu is het zo dat de buis na de bypass (voor het T-stuk van de retour leiding van de vvw) vrijwel net zo warm wordt als de 'gewone' aanvoer buis. Hier ziet mijn inziens dan ook het probleem, het lijkt namelijk dat dit vrijwel in 1x doorstroomt (m.a.w. het 60 graden warme aanvoer water komt zo weer uit bij de retour leiding).
Het lastige is alleen dat ik niet zeker weet of dit zo klopt, vandaar dat ik graag jullie advies hier eens over zou willen polsen.
Mochten er vragen zijn om e.e.a. duidelijker te krijgen hoor ik dat natuurlijk ook graag!
De bypass is zo te lezen de reden van je hoge retour temp zoals je zelf al uitgevonden had..
Heb je al met minder dan 60 graden je woning geprobeerd warm te krijgen?
Rendement technisch stook je het liefst zo laag mogelijk, maar dan moet je ketel niet gaan pendelen, en het comfort (opwarmtijd) moet ook ok blijven.
Daarnaast treed als het goed is de bypass pas in werking op het moment dat de thermostaten dicht gaan en de druk in het systeem te hoog oploopt
Dat is inderdaad ook mijn idee. Hier geen vloerverwarming dus in de winter zal de aanvoertemperatuur wel echt wat naar boven moeten maar met de lage pompsnelheid krijgt de CV ook dat vast best snel gedaan. Gaat om een Kombi Kompakt HR 22, ik heb de handleiding later nog aan Intergas gevraagd en die heeft aanduiding tot 01-06 (dus zal wel een serie zijn die tot 2006 is gemaakt/geleverd) 880.427.Daannn1987 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 21:46:
[...]
Ik heb bij mijn Intergas Kombi Kompact HR28 uit 2002 parameter 3 (Ingesteld cv vermogen) aangepast van 50 naar 30
Hiermee beperk je het vermogen tot het minimum en zorg je eigenlijk dat hij op het laagst mogelijke pitje de woning verwarmd..
Zoiets moet je wel bewust doen en snappen wat de consequenties zijn.
In mijn geval had ik vloerverwarming zonder actieve bijmenging, en wou ik niet meer dan 45 graden de vloer in hebben. De CV had ik dus ook op 45 graden beperkt.
Zonder het vermogen te beperken knalde de cv veel te veel vermogen het cv circuit in waardoor hij gelijk begon te pendelen.
Welke ketel heb jij exact? De parameters en betekenissen wisselen nogal tussen de oudere en nieuwere ketels.
Verwarrende zijn dus de parameters i.c.m. modulerende thermostaat;

Parameter 3 en F kan ik dus niet goed aan elkaar linken qua relatie tot elkaar, zeker met de toelichting bij F.
Zou natuurlijk ook parameter 3 gewoon eens op 45 kunnen zetten (en OpenTherm naar 12 kW), dan moet hij wel gegarandeerd op lager maximaal vermogen werken?
Stappenmodulatie kan ik volgens mij prima altijd aan laten staan. Als de ketel dan alsnog denkt verder terug te kunnen gaan lijkt mij dat geen probleem..? Mocht de ketel al op 50% max vermogen werken dan is winst denk ik beperkt, op een koude winterdag zal ik toch wel snel 10 kW nodig hebben (snel gerekend) om woonkamer (comfortabel) met nog wat andere ruimten (iets verwarmd) te halen..
Zelfde generatie ketel als ik heb (heb alleen nu een WP dus de ketel doet weinig meer, alleen nog voor tapwater).Banjy schreef op woensdag 13 september 2017 @ 22:09:
[...]
Dat is inderdaad ook mijn idee. Hier geen vloerverwarming dus in de winter zal de aanvoertemperatuur wel echt wat naar boven moeten maar met de lage pompsnelheid krijgt de CV ook dat vast best snel gedaan. Gaat om een Kombi Kompakt HR 22, ik heb de handleiding later nog aan Intergas gevraagd en die heeft aanduiding tot 01-06 (dus zal wel een serie zijn die tot 2006 is gemaakt/geleverd) 880.427.
Verwarrende zijn dus de parameters i.c.m. modulerende thermostaat;
[afbeelding]
Parameter 3 en F kan ik dus niet goed aan elkaar linken qua relatie tot elkaar, zeker met de toelichting bij F.
Zou natuurlijk ook parameter 3 gewoon eens op 45 kunnen zetten (en OpenTherm naar 12 kW), dan moet hij wel gegarandeerd op lager maximaal vermogen werken?
Stappenmodulatie kan ik volgens mij prima altijd aan laten staan. Als de ketel dan alsnog denkt verder terug te kunnen gaan lijkt mij dat geen probleem..? Mocht de ketel al op 50% max vermogen werken dan is winst denk ik beperkt, op een koude winterdag zal ik toch wel snel 10 kW nodig hebben (snel gerekend) om woonkamer (comfortabel) met nog wat andere ruimten (iets verwarmd) te halen..
Parameter F is voor een cascade ketel opstelling, dus lekker zo laten staan.
Parameter 3 kun je idd mee gaan experimenteren, het verschil tussen 45 en 50 is wel peanuts, zou m gelijk op 35- 40 zetten en kijken hoe het gaat.
Stappenmodulatie kun je gewoon aan laten staan, als jij hem kwa vermogen de ruimte geeft dit nog te kunnen zal hij dat blijven doen.
Hou je je gas meterstanden al bij mij mindergas.nl? dan kun je beetje bijhouden wat je aan warmte echt nodig hebt.. ik heb op de koudste dag sinds ik hier woon ca 2,5 kw warmte per uur nodig..
Heldere uitleg, bedanktDaannn1987 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 22:19:
[...]
Zelfde generatie ketel als ik heb (heb alleen nu een WP dus de ketel doet weinig meer, alleen nog voor tapwater).
Parameter F is voor een cascade ketel opstelling, dus lekker zo laten staan.
Parameter 3 kun je idd mee gaan experimenteren, het verschil tussen 45 en 50 is wel peanuts, zou m gelijk op 35- 40 zetten en kijken hoe het gaat.
Stappenmodulatie kun je gewoon aan laten staan, als jij hem kwa vermogen de ruimte geeft dit nog te kunnen zal hij dat blijven doen.
Hou je je gas meterstanden al bij mij mindergas.nl? dan kun je beetje bijhouden wat je aan warmte echt nodig hebt.. ik heb op de koudste dag sinds ik hier woon ca 2,5 kw warmte per uur nodig..
Alle radiatoren zijn inderdaad voorzien van thermostaatkranen, vandaar dat de installateur van de vloerverwarming de bypass heeft geïnstalleerd. Wanneer ik de temperatuur verlaag van de aanvoer blijft de retour ongeveer hetzelfde, ook als ik deze verhoog. Wat ik niet helemaal begrijp maar ook nergens kan vinden is of het bypass filter zo op de juiste manier is geplaatst of niet.Daannn1987 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 21:58:
[...]
Waarom is er een bypass toegepast? Heb je overal thermostaatkranen?
De bypass is zo te lezen de reden van je hoge retour temp zoals je zelf al uitgevonden had..
Heb je al met minder dan 60 graden je woning geprobeerd warm te krijgen?
Rendement technisch stook je het liefst zo laag mogelijk, maar dan moet je ketel niet gaan pendelen, en het comfort (opwarmtijd) moet ook ok blijven.
Daarnaast treed als het goed is de bypass pas in werking op het moment dat de thermostaten dicht gaan en de druk in het systeem te hoog oploopt
Puuh ben ook geen expert daarinN0cture schreef op donderdag 14 september 2017 @ 00:20:
[...]
Alle radiatoren zijn inderdaad voorzien van thermostaatkranen, vandaar dat de installateur van de vloerverwarming de bypass heeft geïnstalleerd. Wanneer ik de temperatuur verlaag van de aanvoer blijft de retour ongeveer hetzelfde, ook als ik deze verhoog. Wat ik niet helemaal begrijp maar ook nergens kan vinden is of het bypass filter zo op de juiste manier is geplaatst of niet.
Wellicht dat @Oxellaar dat even snel kan beoordelen
N0cture in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"
Mensen die hier ervaring mee hebben verder?
Als ik zones ga gebruiken dmv Tado Radiatorkranen, dan kan de aanvoertemperatuur als ik het goed begrijp weer een stukje lager? Gezien dan meestal maar een zone (wat bij de meeste kamers één radiator is) open/aan staan.
Dus:
Warmtevraag in één kamer.
Lagere (60 graden) aanvoertemperatuur.
Lagere (60%) pompsnelheid (mijn pomp is in percentages in te stellen).
[ Voor 4% gewijzigd door Darkfreak op 14-09-2017 09:11 ]
Hier zijn wat mensen met ervaringDarkfreak schreef op donderdag 14 september 2017 @ 09:10:
Ik ben toch aan het overwegen om mijn thermostaat (nu een Nest) en radiatorkranen (nu simpele open/dicht kranen) te gaan vervangen met Tado.
Als ik zones ga gebruiken dmv Tado Radiatorkranen, dan kan de aanvoertemperatuur als ik het goed begrijp weer een stukje lager? Gezien dan meestal maar een zone (wat bij de meeste kamers één radiator is) open/aan staan.
Dus:
Warmtevraag in één kamer.
Lagere (60 graden) aanvoertemperatuur.
Lagere (60%) pompsnelheid (mijn pomp is in percentages in te stellen).
Tado Smart Thermostat Topic
Anyhow, de radiatorkranen staan doorgaans gewoon open totdat de gewenste temperatuur bereikt wordt.
Daarna gaan ze 1 voor 1 dicht.. hiermee krijg je wel een potentieel overschot aan vermogen vanuit je ketel uiteraard.
Aanvoertemp kan zo laag als dat jij het nog comfortabel vind om op te warmen, maar daarnaast wel even opletten of je geen pendel gedrag door overschot aan vermogen (wat je bij lagere temperaturen minder goed kwijt kunt) creeer.
Gelijk daar ook gepost, bedankt!Daannn1987 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 09:20:
[...]
Hier zijn wat mensen met ervaring
Tado Smart Thermostat Topic
Anyhow, de radiatorkranen staan doorgaans gewoon open totdat de gewenste temperatuur bereikt wordt.
Daarna gaan ze 1 voor 1 dicht.. hiermee krijg je wel een potentieel overschot aan vermogen vanuit je ketel uiteraard.
Aanvoertemp kan zo laag als dat jij het nog comfortabel vind om op te warmen, maar daarnaast wel even opletten of je geen pendel gedrag door overschot aan vermogen (wat je bij lagere temperaturen minder goed kwijt kunt) creeer.
Terwijl ik aan het typen was, bedacht ik mij dat Tado ook een OpenTherm Modulerende thermostaat is.
Betekend dat niet dat die gewoon op 80-90 graden aanvoer kan staan, en uiteindelijk toch zelf omlaag moduleert?
445033
Geen ervaring, maar heb wel fanatiek het forum meegelezen. Als ik lees hoeveel problemen ermee zijn, knoppen die niet meer open/dicht gaan, batterijen die worden "opgevreten", spontane opwarming van ruimtes etc zou ik ervan weg blijven. Ik wilde het ook graag zo doen maar vind het systeem te onbetrouwbaar, terwijl het een smak geld kost.Darkfreak schreef op donderdag 14 september 2017 @ 09:10:
Ik ben toch aan het overwegen om mijn thermostaat (nu een Nest) en radiatorkranen (nu simpele open/dicht kranen) te gaan vervangen met Tado.
OpenTherm thermostaat berekend zelf (na inleren) hoe welke temperatuur hij wilt hebben van de CV ketel.Darkfreak schreef op donderdag 14 september 2017 @ 09:28:
[...]
Gelijk daar ook gepost, bedankt!
Terwijl ik aan het typen was, bedacht ik mij dat Tado ook een OpenTherm Modulerende thermostaat is.
Betekend dat niet dat die gewoon op 80-90 graden aanvoer kan staan, en uiteindelijk toch zelf omlaag moduleert?
Dus in theorie wel ja.. al blijf je het liefst binnen het HR gebied van een ketel (60-65 gr aanvoer of lager zit je goed)
Zeker bij de eerste lichtingen was dit het geval, geloof dat het nu wel iets beter is maar ik heb het TADO topic de laatste paar maanden niet echt in de gaten gehouden.445033 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 09:31:
[...]
Geen ervaring, maar heb wel fanatiek het forum meegelezen. Als ik lees hoeveel problemen ermee zijn, knoppen die niet meer open/dicht gaan, batterijen die worden "opgevreten", spontane opwarming van ruimtes etc zou ik ervan weg blijven. Ik wilde het ook graag zo doen maar vind het systeem te onbetrouwbaar, terwijl het een smak geld kost.
445033
Iets beter? Je bent toch met mij eens dat een systeem wat je honderden euro's gaat kosten out of the box gewoonweg top moet werken? Verder ben je afhankelijk van een server van derden en daar hou ik ook niet van. Ben nogal op mijn privacy. Tado kan in principe op afstand jouw verwarming bedienen.Daannn1987 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 09:35:
[...]
Zeker bij de eerste lichtingen was dit het geval, geloof dat het nu wel iets beter is maar ik heb het TADO topic de laatste paar maanden niet echt in de gaten gehouden.
Heb toch niet gezegd dat ik het niet met je eens ben?445033 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 09:40:
[...]
Iets beter? Je bent toch met mij eens dat een systeem wat je honderden euro's gaat kosten out of the box gewoonweg top moet werken? Verder ben je afhankelijk van een server van derden en daar hou ik ook niet van. Ben nogal op mijn privacy. Tado kan in principe op afstand jouw verwarming bedienen.
Als consument wil je een degelijk product.. maar er zijn wel meer producten op de mark gebracht van verscheidene vendors die aanvankelijk keihard faalde. (iets met NEST en opentherm?)
De afhankelijkheid en het potentieel risico is onderdeel van het concept, take it or leave it.. ben je zelf bij.
Was er aanvankelijk ook sceptisch over hoor, en nog.. maarja ik breng ook nog steeds m'n auto naar de garage waar ze zeggen X en Y gedaan te hebben wat ik maar moet geloven
Ik heb in mijn huis een 1 pijps systeem, dat betekend dat als ik een radiatorkraan dicht draai er nog steeds water door het onderblok naar de volgende radiator in de kring stroomt.
Als ik de kraan op die volgende radiator ook zou dicht draaien, dan wordt het hete water uit de CV direct weer door gepompt naar de CV, toch?
Het lijkt mij dat dit pendelen van de CV ketel gaat veroorzaken. Gaat zonering dan wel goed werken met een 1-pijps systeem?
Het lijkt er idd op dat de bypass constant aanspreekt. De bypass zal open gaan (aanvoer aan retour koppelen) als de druk hoger is dan zijn instelling; als dat ongewenst gebeurt kan dat volgende oorzaken hebben:N0cture schreef op woensdag 13 september 2017 @ 19:59:
....Voordat het water naar de vloerverwarming gaat is er een bypass geplaatst (door de monteur van de vloerverwarming. Hier zit het grootste gedeelte van het euvel voor zover ik kan achterhalen.....
- instelling staat te laag: je kan hem bijdraaien naar een hogere druk
- pompsnelheid is te hoog: kijk eens na waar die op staat
- weerstand van het stuk wat open staat is te laag: controleer eens of er wel warmte naar de vloerverwarmingsverdeler loopt; zo niet is het normaal dat de bypass inschakelt.
Als er geen water naar de vloerverwarming loopt, moet je dit controleren (of een ander punt voorzien waar constant doorstroom is, vb badkamer; maar als thermostaat hangt bij vloerverwarming wil je die open hebben).
Geen ervaring mee, maar denk dat eenpijps je idd nogal zal hinderen (is sowiezo nefast voor je rendement). Als je eenpijps systeem verschillende lussen maakt, en die overeen komen met de zone's die je wil (of zo aan te passen zijn), dan kan je wellicht wel werken.remmuz schreef op donderdag 14 september 2017 @ 10:10:
Iemand hier ervaring met zonering? Ik ben me aan het orienteren maar ik zit met de volgende vraag;
Ik heb in mijn huis een 1 pijps systeem, dat betekend dat als ik een radiatorkraan dicht draai er nog steeds water door het onderblok naar de volgende radiator in de kring stroomt.
Als ik de kraan op die volgende radiator ook zou dicht draaien, dan wordt het hete water uit de CV direct weer door gepompt naar de CV, toch?
Het lijkt mij dat dit pendelen van de CV ketel gaat veroorzaken. Gaat zonering dan wel goed werken met een 1-pijps systeem?
Wil je vb de badkamer apart, dan kan je die beter apart tweepijps naar de ketel verbinden.
[ Voor 32% gewijzigd door naftebakje op 14-09-2017 12:22 ]
[...]
Het lijkt er idd op dat de bypass constant aanspreekt. De bypass zal open gaan (aanvoer aan retour koppelen) als de druk hoger is dan zijn instelling; als dat ongewenst gebeurt kan dat volgende oorzaken hebben:
- instelling staat te laag: je kan hem bijdraaien naar een hogere druk
- pompsnelheid is te hoog: kijk eens na waar die op staat
- weerstand van het stuk wat open staat is te laag: controleer eens of er wel warmte naar de vloerverwarmingsverdeler loopt; zo niet is het normaal dat de bypass inschakelt.
Als er geen water naar de vloerverwarming loopt, moet je dit controleren (of een ander punt voorzien waar constant doorstroom is, vb badkamer; maar als thermostaat hangt bij vloerverwarming wil je die open hebben).
Ik heb (na installatie van de vloerverwarming) eigenlijk nooit aandacht er aan besteed, tot ik aan het CV-tunen ben gaan slaan
Hij heeft eigenlijk altijd op de standaard instelling gestaan, dat is als ik het mij goed kan herinneren 0,2 bar. Ik zou dus kunnen proberen deze in te stellen op 0,3 (tot max 0,5). De pompsnelheid heb ik inmiddels ook al aangepast, hij staat op min. 60% en max. 75%. Als ik de max. retour lager zet worden mijn radiatoren niet snel genoeg warm. De vloerverwarming wordt verder wel gewoon netjes warm dus dat is het probleem ook niet (dit geld eigenlijk voor alle radiatoren). Maar probleem is dus dat de retour temperatuur vrijwel altijd net zo hoog is als de aanvoer. Verder heb ik ook al de verschillende standen op mijn vloerverwarming pomp in te stellen (stond altijd op auto adapt, nu ook de CP1 stand geprobeerd, maar de vloerverwarming had dan moeite om op warmte te komen).

groen is vloerverwarming, rood is radiator T22 (2x)
de radiator bij/naast de vloerverwarming is voorzien van een termostaatknop, de andere niet. beide voorzien van voetventielen.
op welke stand zet ik de thermostaatkraan van deze radiator het best? volledig open? of laat ik deze iets eerder dicht gaan zodat de vloerverwarming de laatste 0,5 graad van de opwarming voor zn rekening neemt? het is nog niet koud genoeg geweest om de verschillen te testen en ik woon pas sinds deze zomer in dit huis dus het is allemaal niet voor me, ik ben vooral benieuwd naar meningen/inzichten.
extra info: cv is een (nieuwe) Calenta 28c en een iSense termostaat. opwarmtijd staat op 120 minuten en opwarm-strategie op "langzaam"
De radiator is linksboven/onder aangesloten voor aan en afvoer. Ik weet dat dit niet ideaal is maar gezien het een huurwoning is kan ik dit niet aanpassen. Hebben jullie enige tips om de radiator toch zo efficient mogelijk te kunnen gebruiken? Zouden jullie de watertoevoer volledig open zetten of juist niet? Momenteel wordt vooral de linkerkant warm. De kraan staat volledig open (radiator in referentieruimte), de installatie is waterzijdig ingeregeld en de radiator is ontlucht.
Dit topic is gesloten.