iemand een idee waar ik watts actuators voor op de vloerverwarming kan krijgen type watt 22c230nc4
tegen normale prijzen, of een ander 4 draads model/
tegen normale prijzen, of een ander 4 draads model/
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 16-09-2017 17:00 ]
Het lijkt erop dat de bypass inderdaad continu iets doorlaat, zoals @naftebakje al aangaf.N0cture schreef op donderdag 14 september 2017 @ 00:20:
[...]
Alle radiatoren zijn inderdaad voorzien van thermostaatkranen, vandaar dat de installateur van de vloerverwarming de bypass heeft geïnstalleerd. Wanneer ik de temperatuur verlaag van de aanvoer blijft de retour ongeveer hetzelfde, ook als ik deze verhoog. Wat ik niet helemaal begrijp maar ook nergens kan vinden is of het bypass filter zo op de juiste manier is geplaatst of niet.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Wat wil je ermee bereiken?jorisjan schreef op donderdag 14 september 2017 @ 22:45:
even jullie mening, zie plaatje/plattegrond
[afbeelding]
groen is vloerverwarming, rood is radiator T22 (2x)
de radiator bij/naast de vloerverwarming is voorzien van een termostaatknop, de andere niet. beide voorzien van voetventielen.
op welke stand zet ik de thermostaatkraan van deze radiator het best? volledig open? of laat ik deze iets eerder dicht gaan zodat de vloerverwarming de laatste 0,5 graad van de opwarming voor zn rekening neemt? het is nog niet koud genoeg geweest om de verschillen te testen en ik woon pas sinds deze zomer in dit huis dus het is allemaal niet voor me, ik ben vooral benieuwd naar meningen/inzichten.
extra info: cv is een (nieuwe) Calenta 28c en een iSense termostaat. opwarmtijd staat op 120 minuten en opwarm-strategie op "langzaam"
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Water zijdig inregelen gaat uuteraard nog gebeuren. Was vooral benieuwd of het "vroegtijdig" afkappen van de reguliere radiatoren nog efficiëntie van de vloerverwarming teweeg brengtDaannn1987 schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 20:25:
[...]
Wat wil je ermee bereiken?
Hoe meer warmteafgifte je hebt in een woning hoe sneller deze opwarmt, zet je vroegtijdig de VVW of Radiatoren dicht gaat het laatste stukje langzamer en minder efficient.
thermostaatknoppen gebruik je eigenlijk om de verschillende vertrekken op verschillende temperaturen te houden.
Lekker alles open laten dus.. waterzijdig inregelen zou je evt tzt nog kunnen doen.
[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 17-09-2017 11:55 ]
Zet hem gewoon eens goed vast? Meer kracht gebruiken dan je denkt dat goed is.ThinkPadd schreef op zondag 17 september 2017 @ 11:42:
He bah, gisteren de eerste thermostaatknop gemonteerd maar nu lekt hij een heel klein beetje op de knelkoppeling die de kraan in gaat (vanuit de binnenkant van de wartel langs de buis hangt een drup).
Heb de radiator dus weer leeg laten lopen, buis opgeschuurd en met een nieuwe knelring de boel opnieuw gemonteerd. Helaas opnieuw lekkage (wel al stuk minder dan vorige keer).
Nu maar een stuk nieuwe buis halen (ik heb zo'n vermoeden dat hij misschien niet perfect rond meer is) en dan nog een keer weer proberen met een nieuwe knelring. Veel meer kan ik volgens mij ook niet doen, of wel? Ik begreep dat je met knelkoppelingen ver weg moet blijven van teflontape, henneptouw etc. omdat dat juist garantie voor lekkage is bij een knelkoppeling?
De Danfoss kranen zijn van MP en heb bij de Hornbach een aantal knelsetjes voor Danfoss gekocht.
Let wel op dat je koper knel alleen gebruikt op koperleidingen,. Op ijzer moet je kunststof knelringen gebruiken._JGC_ schreef op zondag 17 september 2017 @ 12:05:
Al gedacht aan wat steviger vastdraaien? Doel van een knelset is dat die messing ring vervormt zodat ie afsluit.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 17-09-2017 15:07 ]
Hoe kom je aan die info? Want dat is absoluut niet waar. Een cv systeem word zelden met koper aangelegd, altijd dunwandig staal. En alle knelsets worden geleverd met messing knelring.Cyberpope schreef op zondag 17 september 2017 @ 13:52:
[...]
Let wel op dat je koper knel alleen gebruikt op koperleidingen,. Op ijzer moet je kunststof knelringen gebruiken.
[ Voor 29% gewijzigd door Oxellaar op 17-09-2017 15:11 ]
De lokale loodgieter hier. Die gaf voor mij plastic knelringen mee, omdat de koperen niet goed zouden zijnin combinatie met de ijzeren buizen. Zijn verklaring was dat het zachte koper niet zo goed ging in combinatie met het hardere ijzer. Waar koper "indeukt" op koper doet hij dat niet op ijzer. Maar dat is dus onzin?Oxellaar schreef op zondag 17 september 2017 @ 15:05:
[...]
Hoe kom je aan die info? Want dat is absoluut niet waar. Een cv systeem word zelden met koper aangelegd, altijd dunwandig staal. En alle knelsets worden geleverd met messing knelring.
Kunststof KLEMringen, (niet knelringen) kan, maar die zijn niet trekvast
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ja, dat is echt onzin.Cyberpope schreef op zondag 17 september 2017 @ 18:21:
[...]
De lokale loodgieter hier. Die gaf voor mij plastic knelringen mee, omdat de koperen niet goed zouden zijnin combinatie met de ijzeren buizen. Zijn verklaring was dat het zachte koper niet zo goed ging in combinatie met het hardere ijzer. Waar koper "indeukt" op koper doet hij dat niet op ijzer. Maar dat is dus onzin?
Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻
Verwijderd
[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 18-09-2017 21:30 ]
Je kan boven de danfoss of heimeier gebruiken, welke jij wil.Verwijderd schreef op maandag 18 september 2017 @ 15:51:
Het blijft mij onduidelijk of ik nu Danfoss Dynamic Valves of Heimeiers Eclipse boven kan gebruiken zonder beneden ook de hele handel op de schop te moeten nemen. Heimeier stelt dat als ik boven alleen kranen wil plaatsen ik de V-Exact moet plaatsen maar ook in dat geval krijg ik toch schommelingen beneden op rads waar die dingen niet zitten?Als dat niet kan dan blijf ik toch maar bij koud weer en als de kinderen moeten studeren boven de knoppen handmatig opendraaien op een kwart of zo. Ik wil het iets effecienter maken boven maar om daar het hele huis van dit soort kranen te moeten voorzien wordt me te duur. Ik ben ff de weg kwijt jongens. Wie helpt me uit de brand met DE oplossing?
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
Verwijderd
Ik heb op dit moment de boel ingeregeld op wat in 80% vd tijd open staat, die besparing heb ik al. Dat is dus juist mijn dilemma de kosten. Ik ben alleen aan materiaal, als ik alle kranen doe, zo'n €500,- kwijt plus kosten om de boel te komen installeren (heb geen zin in lekkages en heb nogal wat wisselende soorten pijpen in huis). Alleen boven €275,- aan materiaal.DJKroon schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 07:51:
[...]
Je kan boven de danfoss of heimeier gebruiken, welke jij wil.
Echter is dit niet ideaal maar voldoet wel aan jouw wensen.
Niet ideaal in de zin van half ingeregeld, maar dat is 95% van de huizen in NL het geval.
Maar slechter wordt het er niet op (voor het geval je me laatste uitleg misschien te zwaar weegt).
Al gedacht aan wat je gaat besparen als je alles inregelt?
Hier is er 15% besparing op gas gehaald en een stuk comfor terug voor gekregen wat priceless is.
Ik ben van 1800m3 naar 1500m3 gegaan.
Besparing bij mij is 300m3 a 0.65 cent = 195 euro per jaar.
Na 2 jaar heb je dus dik terugverdient en een hoop CO2 bespaart.
€10,- meer voor de Eclipse_JGC_ schreef op maandag 18 september 2017 @ 22:44:
@Musicmasters A-Exact zal gewoon werken in jouw situatie, maar ik gok dat de redenatie van Heimeier is dat als je niet je hele installatie doet, je net zogoed de kranen met statische instelling of een voetventiel kunt gebruiken. Weet niet wat de meerprijs is van een A-Exact tov een V-Exact verder...
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2017 10:26 ]
Het ging mij er vooral om dat hij niet pendelt._JGC_ schreef op maandag 18 september 2017 @ 13:39:
Het is nu nog niet koud. Hoe wil jij 21 graden houden met ketel continu aan?
Pendelen is als je ketel tijdens opwarmen uitschakelt voordat de ingestelde temperatuur is bereikt.
[ Voor 6% gewijzigd door Darkfreak op 19-09-2017 12:29 ]
Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Exacte maten weet ik even niet uit mijn hoofd, maar ik geloof dat het ongeveer 300x500x180 is (B*L*H) is._JGC_ schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:03:
@Darkfreak 2 radiatoren verwarmt de ruimte gelijkmatiger, maar 1 grote is ook gewoon een optie. Weet niet hoe groot de ruimte is verder?
Van wat ik heb gelezen doe je inregelen met alles open met vrij hoge aanvoertemperaturen zodat je niet het risico loopt bij onverwacht meer warmtevraag (meer kamers en/of kouder weer) dan alles te moeten aanpassen. Maar ik kijk hier ook pas net mee..sjnelle schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 12:31:
Ga binnenkort ook maar eens even waterzijdig inregelen.
Even een paar vragen. Is het verstandig om dit alleen te doen op de radiatoren die altijd openstaan. Bijvoorbeeld zolder staat zelden open.
Daarnaast zie ik in paar filmpjes dat ze kraan voor 80% open zetten dus stand 4 van 5.
Is dit ook de juiste methode?
Vloerverwarming moet ik doen op de aanvoer en retour en op de individuele groepen?
[ Voor 5% gewijzigd door Banjy op 19-09-2017 15:51 ]
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door BCC op 19-09-2017 21:05 ]
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Dan moet je naar de statische afsluiters gaan.Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 10:25:
[...]
Ik heb op dit moment de boel ingeregeld op wat in 80% vd tijd open staat, die besparing heb ik al. Dat is dus juist mijn dilemma de kosten. Ik ben alleen aan materiaal, als ik alle kranen doe, zo'n €500,- kwijt plus kosten om de boel te komen installeren (heb geen zin in lekkages en heb nogal wat wisselende soorten pijpen in huis). Alleen boven €275,- aan materiaal.
Bij alleen boven ben ik bang dat het effect beneden echt nadelig wordt en daar zit mijn twijfel. En bij alleen boven, pak ik dan de Eclipse of de statische afsluiters?
[...]
€10,- meer voor de Eclipse
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
Klopt dus ook nog geprobeerd met stand 2 de radiator in de slaapkamer verder open te zetten (hielp een beetje) maar je houdt dan het probleem volgens mij dat als de thermostaatkraan bij het benaderen van de gewenste temperatuur zelf begint met 'knijpen' je toch weer meer ruis hebt. Ik ga dus maar met stand 1 de winter in, tot nu toe wordt alles nog goed warm en meestal staat alleen de woonkamer echt vol open op hoge temperatuur. Mocht ik meerdere kamers stoken en de woonkamer minder snel warm krijgen kan het altijd nog worden aangepast, daarnaast heb ik daar ook een bio-ethanol haardje die ik vaak voor de sfeer op minimaal niveau aan zet maar vol open aanzienlijk bijdraagt aan ruimte opwarming (geeft meen ik al snel 1,5-2 kW af)._JGC_ schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:50:
@Banjy als je de boel teveel knijpt krijg je ook flinke leidingruis.
Hoor hier overigens helemaal niks meer van ruis, borrelen of wat dan ook sinds ik de installatie op 2 bar heb gevuld. Hoor de opwarmende leidingen door de kinderkamer een beetje tikken, meer ook niet.
Weet natuurlijk niet hoe handig je bent en wat je precies nodig hebt maar ik zag er ook als een berg tegenop, het verwisselen van de kranen.Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 10:25:
[...]
Ik ben alleen aan materiaal, als ik alle kranen doe, zo'n €500,- kwijt plus kosten om de boel te komen installeren (heb geen zin in lekkages en heb nogal wat wisselende soorten pijpen in huis). Alleen boven €275,- aan materiaal.
[ Voor 8% gewijzigd door Wolfram55 op 20-09-2017 12:19 . Reden: pijpdiameter toegevoegd ]
Verwijderd
Kranen gaan met thermostatische kranen boven toch continue open/dicht? Dit betekent dus dat statische kranen volgens mij altijd een no go zijn.DJKroon schreef op woensdag 20 september 2017 @ 07:30:
[...]
Dan moet je naar de statische afsluiters gaan.
Dit beinvloed elkaar niet, tenzij je kranen gaat open of sluiten.
Maar als je daar dan toch een groot budget aan moet uitgeven, zou ik die 10 euro meer voor dynamische kranen gaan.
Het is zonde als je er achter gaat komen dat dynamische kranen beter, preciezer en makkelijker in te stellen en af te regelen is dan statische afsluiters.
Immers moet je leidingweerstand en pompgrafieken gaan bekijken om uit te rekenen hoeveel drukverschil je over houd bij de radiator en hoeveel drukverschil je wil gaan opmaken d.m.v. de statische kraan.
Je zal er dan achterkomen dat het niet heel makkelijk zal zijn om het goed in te regelen.
Reken je het niet uit, dan heb je kans dat er nog steeds teveel water per uur over je radiator gaat en dat je toch besparing misloopt.
Radiator vervangen voor een grotere of een mooiere badkamerradiator of nieuwe ketel/wp betekent de hele mikmak opnieuw uitrekenen en instellen.
De 10 euro die je nu per kraan bespaart ben je kwijt aan of de installateur, of je eigen vrije tijd, of extra gasverbruik.
Dynamische kranen is gewoon instellen van het aantal liter per uur en klaar, ongeacht welk drukverschil je hebt, wat je ook verandert aan de installatie.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2017 13:39 ]
Correct me if I'm wrong maar met een statische stand heeft de pomp volgens mij juist een bepaald vermogen (vaste waarde), afhankelijk van de weerstand in de leidingen verschilt het aantal liters vervolgens per uur. Oftewel als de dynamische afsluiters dicht gaan komt er meer weerstand (en draait de pomp dus minder toeren lijkt mij dan als er weinig weerstand is), blijft de pompstand/vermogen gelijk maar neemt het aantal rondgepompte liters per uur af door de hogere weerstand.. elke radiator blijft dan het ingestelde aantal liters ontvangen want is het te weinig gaat hij wat meer open en neemt dus de weerstand af.._JGC_ schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:15:
Met dynamische kranen stel je de flow in, komt niet meer in dan nodig.
Met statische kranen verdeel je de aanwezige flow.
Als de aanwezige flow meer wordt omdat er kranen dicht gaat, krijgen je overige kranen gewoon meer flow te verwerken, wordt netjes verdeeld dmv de statische instelling. Kan soms dus meer zijn dan nodig, maar het overschot aan flow wordt wel verdeeld over de radiatoren die nog open staan.
Ik vraag me overigens af wat er gebeurt bij een installatie die volledig is voorzien van dergelijke kranen in combinatie met een ketel met statische pompstand. Krijg je dan niet enorm last van stromingsgeluid als je pomp tegen de dynamische kranen staat te drukken en z'n flow niet wegkrijgt?
Nee, de kamertemperatuur gaat ook niet constant op en neer. Het is een traag systeem, de kraan gaat geleidelijk aan dichter naarmate temperatuur bij de instelling komt.Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:26:
[...]Kranen gaan met thermostatische kranen boven toch continue open/dicht? Dit betekent dus dat statische kranen volgens mij altijd een no go zijn.
...
[ Voor 5% gewijzigd door naftebakje op 20-09-2017 15:12 ]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Verwijderd
En dan dus beneden gewoon niets aanpassen? Daar zijn de radiatoren nu ingeregeld (middels voetventielen en gewoon op de draaiknoppen) en gebeurt er nu verder helemaal niets, lees nooit open/dicht draaien kranen.naftebakje schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:10:
[...]
Nee, de kamertemperatuur gaat ook niet constant op en neer. Het is een traag systeem, de kraan gaat geleidelijk aan dichter naarmate temperatuur bij de instelling komt.
Ik schat in dat het verschil tussen voorinstelling op weerstand (goedkoper) of op debiet in de meeste situaties marginaal is (prijs niet waard). Dynamisch lijkt me vooral voordeel te geven als je zonder kamerthermostaat werkt, of een zoneregeling hebt, waardoor de constante factor van thermostaatruimte wegvalt.
Doorgaans zit je met vaste gewenste temperatuur in woonkamer, keuken en badkamer, en dan de slaapkamers en bureau die nu en dan wat warmte pikken, dus blijft je systeem doorgaans betrekkelijk stabiel. Gewone situatie ==> neem de goedkope kranen.
Als er meer leidingweerstand is, zal er (bij normale pomp) minder flow zijn, dus zal de pomp sneller draaien (hou maar eens de stofzuiger dicht, die gaat ook sneller draaien) en hierdoor minder electrisch vermogen verbruikt worden (asynchrone motoren werken nu eenmaal zo). Modulerend of niet maakt hier niet uit, de situatie verandert enkel als je pomp op constante druk of vermogen wordt ingesteld, dat zijn de speciale situaties.
En als er teveel geknepen kan worden, dan heb je een bypass nodig, die houdt het drukverschil binnen de perken.
Nee met die gedachtegang werkt het niet.Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:26:
[...]
Kranen gaan met thermostatische kranen boven toch continue open/dicht? Dit betekent dus dat statische kranen volgens mij altijd een no go zijn.
Je gaat beneden wel meer water krijgen, maar ook dat is geen directe nadeel omdat je thermostaat daar hangt en je regeling daar op reageer (indien opentherm of modulerend aangestuurd).Volgens mij, of ik moet het verkeerd hebben, als ik de installatie continue netjes waterzijdig geregeld wil hebben ben ik gewoon gedwongen om ook beneden dan Eclipse te plaatsen. Doe ik dat niet heb ik beneden continue onbalans met als resultaat extra stoken want daar hangt de centrale thermostaat. Of maak ik nu een denkfout?Betekent dat ik in totaal 12 kranen moet vervangen.
Doordat zijn installatie is ingeregeld gaat er veel meer water naar zijn convectorput waardoor hij een warmtegordijn creeert.Wolfram55 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:36:
[...]
Kan nog niet goed beoordelen wat het echte resultaat is natuurlijk maar de eerste indruk is hoopvol.
Lijkt erop dat mijn convectorput ( de Eclipsjes zitten op de 1e & 2e etage en de put op begane grond ) meer warmte krijgt.
Als ik het me goed herinner was de warmte boven de put niet warmer dan 30° vorige winter en nu 40°
Waar ik nog wel erg benieuwd naar ben is het geluid. Lijkt erop dat ik wel wat ruis en/of bubbels hoor maar dat is wellicht gewoon nog lucht wat nog weg moet.
Dat is wat ik bedoel ja. Je hebt beneden al geknepen, dus er zal wat flow "over zijn" om zich boven te verdelen als daar iets open gaat.Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:35:
[...]En dan dus beneden gewoon niets aanpassen? Daar zijn de radiatoren nu ingeregeld (middels voetventielen en gewoon op de draaiknoppen) en gebeurt er nu verder helemaal niets, lees nooit open/dicht draaien kranen.
Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp
Verwijderd
Hopelijk dan niet de Dynamic Valves, zie mijn toelichting.Meauses schreef op donderdag 21 september 2017 @ 12:38:
Gister alle radiator kranen laten vervangen voor instelbare van Danfoss door een installateur. Kostte hem een dag, waar het mij waarschijnlijk veel meer dagen had gekost.
Ook van een grote radiator de retourbuis omgelegd zodat het warme water niet gelijk de retour in gaat. En hij heeft ook gelijk de ketel aangepast naar het benodigde vermogen. Er hangt namelijk een CW4 van 28kW, en er is voor ongeveer 16kW aanwezig in huis.
Gelijk een mooie proef nu de winter eraan komt
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2017 17:57 ]
Wat voor verdeler is dit? Je aanvoer retour lijken beide op de onderste (retour?) buis te zitten..akaQ schreef op donderdag 21 september 2017 @ 11:38:
Goedenmorgen,
Onze situatie, afgelopen jaar onze 2/1 kap woning "160m²" bouwjaar 1979 gemoderniseerd. alles eruit en naar het jaar 2017 gebracht.
Balken broodjesvloer met isolatie, folie en vloerverwarming aangebracht, slang 20 mm h.o.h 100mm, benedenverdieping 6 groepen en elke groep onder de 10m2 - 100 strekkende meter slang.
Zandcementvloer over de vloerverwarming en een eiken laminaat, 14mm berkenplex 6 mm eiken toplaag.
Dit alles aangestuurd door een nieuwe intergas HRE 36/30. Nu had de installateur deze wel gemonteerd maar daar hield het mee op ook, draaide dus op de fabrieksinstellingen. cv temp 80 graden.
De verdeler van de vloerverwarming draait op 31 graden, de cv nu dus ingesteld op 45 graden, gemeten op de leidingen is dit evengoed nog om en nabij de 50 graden.
[afbeelding]
Retour water naar de cv is 25 graden.
Begrijp ik het goed dat dit temperatuur verschil, of met name de lage retour temperatuur naar de hr ketel zou moeten zorgen voor een gunstig rendement?
Thermostaat in de woonkamer staat vrijwel altijd op 19 graden.
Ik heb inderdaad geen dynamic valves maar gewoon type RA-N.Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2017 @ 17:51:
Heb maar eens gebeld met Danfoss en dat was erg verhelderend. In een gemiddelde normale woning adviseert men geen Dynamic Valves http://products.danfoss.n...sluiters/dynamic-valve/#/ te gebruiken. Dit ivm de minimale flow die de CV nodig heeft om zonder pendelen te kunnen functioneren en dit in de hand kan worden gewerkt door het dynamische karakteristiek en de bijna altijd aanwezige overcapaciteit van de ketels. Verder kan het gebruik van deze afsluiter ruis in de leidingen gaan opleveren waar het er eerst niet zou zijn. In mijn situatie, beneden reeds ingeregeld en de wens boven thermostatische kranen te plaatsen, gewoon deze http://products.danfoss.n...rinstelbare-afsluiters/#/ .
De adviseur van Danfoss was echt een topper want hij heeft zelfs de karakteristieken van mijn ketel erbij gepakt met de pompgrafiek en toen was hij nog stelliger geen Dynamic Valves te plaatsen.
Conclusie: ik kan de kosten nu fors lager houden door alleen de kranen te vervangen waar de thermostatische op moeten/gaan en de rest kan blijven zitten. Weer een mooie besparing te pakken en wellicht ook wat praktische info voor de andere Tweaker die hier info over zocht.
NB: naar aanleiding hiervan ga ik natuurlijk voor Danfoss en niet voor Heimeier die zich er hurry up van af maakte aan de telefoon. Factor gunnen bestaat bij mij nog steeds.
[...]
Hopelijk dan niet de Dynamic Valves, zie mijn toelichting.
[ Voor 5% gewijzigd door Meauses op 21-09-2017 18:34 ]
Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp
Verdeler als volgt ingesteld. De aanwezige thermostaatknop op de verdeler staat maximaal open, is wel beveiligd tegen een te hoge ingangs temp.Daannn1987 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 17:56:
[...]
Wat voor verdeler is dit? Je aanvoer retour lijken beide op de onderste (retour?) buis te zitten..
Staat er een merk op?
Waar heb je 31 graden ingesteld? Via de thermostaatkraan op de foto?
De aanvoer temperatuur kun je limiteren door de thermostaatknop lager te zetten.. Bij jou is hij volledig open dus zal hij het max toelaatbare doorlaten. Daarnaast doet deze deler retour bij aanvoer bijmengen wat erin resulteert dat je zo'n grote DT krijgt.akaQ schreef op donderdag 21 september 2017 @ 20:34:
[...]
Verdeler als volgt ingesteld. De aanwezige thermostaatknop op de verdeler staat maximaal open, is wel beveiligd tegen een te hoge ingangs temp.
Temperatuur in de verdeler word afgelezen op de meter het bovenste verdeel blok, en ingesteld door de retour af te stellen.
Bedrijf dat deze verdelers maakt is al 40 jaar actief en innovatief op de vloerverwarming markt.
[afbeelding]
Ik ervaar dit systeem als zeer prettig, wat betreft de temperatuur. Ik kan deze instellen zoals ik wil. Meer of minder door de retour laten.Daannn1987 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 21:20:
[...]
De aanvoer temperatuur kun je limiteren door de thermostaatknop lager te zetten.. Bij jou is hij volledig open dus zal hij het max toelaatbare doorlaten. Daarnaast doet deze deler retour bij aanvoer bijmengen wat erin resulteert dat je zo'n grote DT krijgt.
Ervaar je het als onprettig deze temp?
[ Voor 8% gewijzigd door akaQ op 21-09-2017 21:27 ]
Ok ik was wat afgedwaald van je aanvankelijke vraagakaQ schreef op donderdag 21 september 2017 @ 21:24:
[...]
Ik ervaar dit systeem als zeer prettig, wat betreft de temperatuur. Ik kan deze instellen zoals ik wil. Meer of minder door de retour laten.
Wat er niet uit gaat hoeft er ook niet in hè. Enkel bij mengen om de temperatuur op niveau te houden.
Hoe heet die app in de Apple Store? Want de links op die pagina verwijzen naar 'test.dk'Meauses schreef op donderdag 21 september 2017 @ 18:01:
[...]
Overigens heb ik de app van Danfoss kunnen gebruiken om de instelling te bepalen per radiator.
Hier is de link te vinden: http://heating.danfoss.nl/download/mobile_apps/#/
Misschien denk ik nu wel te makkelijk wat betreft pendelen van de cv, maar is het niet zo dat:Daannn1987 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 21:31:
[...]
Ok ik was wat afgedwaald van je aanvankelijke vraag
Antwoord is ja en nee... Ja het is bij een HR ketel enorm gunstig om zo laag mogelijke aanvoer en retour temperaturen te hanteren.
Mits: Je ketel niet gaat pendelen omdat hij zijn vermogen niet kwijt kan.
WAF niet gaat klagen dat het niet behaaglijk is
[ Voor 0% gewijzigd door akaQ op 21-09-2017 22:14 . Reden: Typo ]
Pendelen treedt op wanneer de CV zijn minimale vermogen (7.2 kw in jou geval) niet kwijt kan..akaQ schreef op donderdag 21 september 2017 @ 22:13:
[...]
Misschien denk ik nu wel te makkelijk wat betreft pendelen van de cv, maar is het niet zo dat:
Een lage aanvoer temperatuur, waardoor de verdeler niet veel koud/retour hoeft bij te mengen. En daardoor de retour ook verder open kan waardoor er ook een betere flow ontstaat. Wat pendelen dat juist weer zou voorkomen.
Stel de cv aanvoer lever zoals standaard ingesteld 80gr. De verdeler levert 31. Veel retour bijmengen en weinig terug naar de cv-ketel, dan creëer je als het ware een opstopping in je systeem.
Vloerverwarming op de beneden verdieping en op de 1e verd 3 radiatoren en op de 2e verdieping 2 radiatoren.Daannn1987 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 22:20:
[...]
Pendelen treedt op wanneer de CV zijn minimale vermogen (7.2 kw in jou geval) niet kwijt kan..
Hoe lager de temperatuur is die je CV stookt, hoe minder vermogen je afgifte systeem wordt. (een radiator geeft op 80 gr veel meer warmte (KW) af dan bij 50 gr).
Het ligt dus feitelijk aan je afgifte systeem hoeveel warmte jij kwijt kan t.o.v. het minimale vermogen van je ketel. Daarnaast bij een hogere flow heb je ook iets meer warmteafgifte.
Het laatste (opstopping) wat je zegt klopt wel..
Heb je alleen vloerverwarming? zoja heb je ook een bypass?
waar beperk jij tevens je retour? Of staat dat niet op het plaatje
Verwijderd
Ik begin er niet aan om maar 1 reden. Die dingen vreten batterijen en oplaadbare werken (meestal) niet of iig veel te kort.GodDamage schreef op donderdag 21 september 2017 @ 21:57:
Zie net dat de Lidl binnenkort een aanbieding heeft:
https://www.lidl-shop.nl/...hermostaatknop/p100223525
Geen idee of het bruikbaar is en/of een goede prijs heeft. Iemand met verstand van cv-installaties die hier wat over kan zeggen?
@GodDamage Ziet eruit als een THERMy van najaar 2012 of 2014 een OEM van Eurotonic.Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2017 @ 23:12:
[...]
Ik begin er niet aan om maar 1 reden. Die dingen vreten batterijen en oplaadbare werken (meestal) niet of iig veel te kort.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Danfoss Installer, zo staat ie iig in de Google play store.ThinkPadd schreef op donderdag 21 september 2017 @ 22:10:
[...]
Hoe heet die app in de Apple Store? Want de links op die pagina verwijzen naar 'test.dk'![]()
In de appstore kan ik hem zo 123 niet vinden.
Gevonden, voor iOS heet hij 'Installateur APP'. Ziet er wel handig uit.Meauses schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 05:21:
[...]
Danfoss Installer, zo staat ie iig in de Google play store.
[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 22-09-2017 08:47 ]
Verwijderd
Deze dus? Google Play: Installer AppMeauses schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 05:21:
[...]
Danfoss Installer, zo staat ie iig in de Google play store.
exacte theorie achter dit systeem zal ik je ook schuldig moeten blijven, heb het niet ontworpen.Daannn1987 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 22:29:
Wat is de theorie achter het beperken van de retour?
Yess!
Bedoel je qua flow of qua temp?Daannn1987 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 22:29:
Wat is de theorie achter het beperken van de retour?
[ Voor 7% gewijzigd door Raymond op 22-09-2017 16:00 ]
Klinkt perfect zoals ik het nu leesakaQ schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 12:48:
[...]
exacte theorie achter dit systeem zal ik je ook schuldig moeten blijven, heb het niet ontworpen.
Vandaag wel het een en ander aangepast, retour staat nu vol open en de thermostaat op de verdeler ingesteld op de gewenste temperatuur 33gr water.
Pompstand op de cv iets verlaagd en de cv temperatuur staat nog steeds op 45, 53 als ik hem direct op de leiding meet.
Als ik de leidingen direct bij de cv meet, aanvoer 53.6 en retour 30.6. wat in mijn optiek wel een mooi verschil geeft van om en nabij de 20 graden.
Ketel lijkt nu ook constant te blijven branden ipv vrij snel weer naar de standby terwijl de kamerthermostaat nog niet de juiste temperatuur heeft bereikt.
Tijd zal het leren.
Temp kan ik nog wel bijkomen, al lijkt het mij wel onlogisch (wat jij ook al aangeeft).Raymond schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 15:59:
[...]
Bedoel je qua flow of qua temp?
Qua flow is mij ook niet duidelijk. Qua temp is het gewoon een regeling, alleen minder optimaal dan wanneer je regeling op de ingang van de vloer zit. Soms kan je niet anders (of vergt het best wat kosten om het voor elkaar te krijgen)
Als hij op de uitgang zit, kan het voorkomen dat je ingangstemp behoorlijk hoger ligt dan wenselijk voor de vloer, maar dat de uitgangstemp keurig een gepaste hoogte heeft.
@DJKroon ..... wat is jouw mening hierover ? Zonder te bashen want ik denk voor mij iig dat het wel zal werken. Je weet vlg mij behoorlijk waar je het over hebt ...... vandaar dat ik je mening graag hoorVerwijderd schreef op donderdag 21 september 2017 @ 17:51:
In een gemiddelde normale woning adviseert men geen Dynamic Valves http://products.danfoss.n...sluiters/dynamic-valve/#/ te gebruiken. Dit ivm de minimale flow die de CV nodig heeft om zonder pendelen te kunnen functioneren en dit in de hand kan worden gewerkt door het dynamische karakteristiek en de bijna altijd aanwezige overcapaciteit van de ketels.
Dat is natuurlijk erg realtief.Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2017 @ 17:51:
NB: naar aanleiding hiervan ga ik natuurlijk voor Danfoss en niet voor Heimeier die zich er hurry up van af maakte aan de telefoon. Factor gunnen bestaat bij mij nog steeds.
[ Voor 12% gewijzigd door Wolfram55 op 22-09-2017 20:05 . Reden: Hoog zitten, webinar & feiten. ]
Verwijderd
Als je alles continue open hebt staan zal het waarschijnlijk geen problemen geven maar aangezien dat hier niet het geval is (en hopelijk bij andere ook niet ivm onnodig stoken) zal het bij mij problemen gaan geven. Ik ga niet 24/7 ruimtes warm stoken waar niemand is en heb dan geen zin in een pendelende ketel en ruisende leidingen. Daarom voor mij dus geen Dynamic Valves en het advies van Danfoss. Ik heb nu al ruisende leidingen op sommige plekken als ik de pomp naar stand 2 breng ipv 1.Wolfram55 schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 10:02:
Bent u huiseigenaar ....... ?
Filmpje van Danfoss over "Danfoss Dynamic Valve radiatorafsluiter".
YouTube: Danfoss Dynamic Valve radiatorafsluiter
Let wel .... heb geen aandelen![]()
[ Voor 2% gewijzigd door Wolfram55 op 23-09-2017 11:59 . Reden: comfort ]
Verwijderd
Wat Danfoss zegt over de minimale flow die gehanteerd moet worden klopt.Wolfram55 schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 18:46:
[...]
@DJKroon ..... wat is jouw mening hierover ? Zonder te bashen want ik denk voor mij iig dat het wel zal werken. Je weet vlg mij behoorlijk waar je het over hebt ...... vandaar dat ik je mening graag hoor.
Buiten dat. Herinner dat ik me een webinar ( was het geloof ik ) gezien heb waarin ze ook voor kleine systemen aan bevolen werd.
Nee regel je met je radiatoren, zie je pompgrafiek, elke liter die niet verpompt kan worden in flow, geeft namelijk drukopbouw/groter drukverschil.De minimale flow ........
Die kan je toch met de pomp terug brengen?
Ja zou ikzelf wel doen (en heb ik ook, installatie draait hier op 615 l/h) maar je bent zelf vrij om te beslissen.En het advies was dan als je de hele (!) woning met die kranen wilde plaatsen ?
Hoe groter de installatie, des te meer je kan besparen.De kranen worden dan meer in grotere omgevingen gebruikt? Bedrijven ?
Daarom haak ik er ook op in.[...]
Dat is natuurlijk erg realtief.
Dezelfde ervaring heb ik met Heimeier namelijk.
Even voor de duidelijkheid. Wil hier niemand in een hoek(je) duwen maar dmv feiten en discussie het juiste boven water krijgen.
[ Voor 4% gewijzigd door DJKroon op 23-09-2017 12:36 ]
Klopt, dus bij de verwarming aanzetten.Raymond schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 12:37:
@DJKroon : je verhaalt over het pendelen (dank daarvoor!) gaat er dan wel vanuit dat de thermostaat warmte blijft vragen toch? Dus dat die twee radiatoren de ruimte nog niet op temp hebben gebracht?
Dus als ik het goed begrijp gaan bij jou de themostaat kranen knijpen als je kamer op temperatuur komt waar ook je ruimtethermostaat hangt?Ik heb namelijk aan ra-dv's geplaatst, maar voor mij is het probleem nog niet duidelijk. Als de kamer op temp is, draait een thermostaatkraan de boel toch al dicht, dus ik snap niet helemaal wat een dynamische afsluiter dan als probleem meebrengt. Hooguit tijdens de opwarmfase, als idd de ra-dv de flow beperkt tot een bepaald maximum. Als kamer eenmaal op temp is, gaat de thermostaatknop de flow bepalen toch?
[ Voor 5% gewijzigd door DJKroon op 23-09-2017 13:11 ]
Ah, dat verklaart wel het 1 en ander.Raymond schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 13:34:
@DJKroon scherp opgemerkt. Ik heb idd in de woonkamer ook thermostaatkranen nu. Dat heb ik, omdat we ook een houtkachel hebben en we juist andere ruimtes met cv willen kunnen verwarmen.
We hebben een nefit easy thermostaat en daar zit een "houtkachelstand" op, die zorgt ervoor dat de ketel blijft verwarmen, ook al is het in de woonkamer al op temperatuur (thermostaat hangt in wk). Dan wil je juist thermostaatkranen, anders wordt het veel te warm.
Heb je de danfoss kranen overal in huis en ingesteld?Als we het goed hebben aangepakt (moet dit seizoen gaan blijken), stoken we de wk warm op hout en de rest op cv. En als we niet hard genoeg hout stoken, springen de radiatoren vanzelf bij. Dat doen ze ook als we ff geen zin hebben om de kachel aan te maken.
Zal vast nog wel wat tuning vergen, masr daarvoor moet het eerst 20 graden afkoelen
Verwijderd
Dus als ik jouw verhaal goed begrijp klopt het advies van Danfoss aan mij dus weer niet? Nu weet ik nog niet wat wijsheid is. Beneden situatie aanhouden (is statisch ingeregeld) en boven vervangen door statische of dynamische afsluiters met thermostaatknoppen? Wat is nu wijsheid? Ik kan er geen touw meer aan vastknopen of ik lees verkeerd.DJKroon schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 12:25:
[...]
Wat Danfoss zegt over de minimale flow die gehanteerd moet worden klopt.
Echter hebben we het hier over de minimale flow die de ketel nodig heeft om zijn minimale vermogen af te kunnen geven.
Als je hieraan voldoe, heb je geen pendelende ketel.
Nu kan ik intergassen dromen dus ik neem even de kombi kompakt/hre 24 kw als voorbeeld.
Minimale flow bij 5,4 kw is 155l/h (staat opgegeven in de installatiehandleiding blz 43)
Nu nemen we een klein appartement waar maar 2 radiatoren open staan en de rest staat dicht.
Deze 2 radiatoren doen ieder 70l/h, hiernee kom je uit op 140l/h die benodigt is.
Zoals je ziet zit je dus onder de minimale flow van de ketel.
Het gevolg is dat het opgewekte vermogen, hoger is dan het afgegeven vermogen.
Je ketel gaat pendelen, want bij een uur stoken krijgt hij 15l/h warm water terug wat niet afgegeven is.
Je ketel zal in 1 uur is (60/155*140=)54 minuten branden op laaglast en 6 minuten gaan "pendelen".
Het uur daarop is dat 12 minuten pendelen.
En dit wordt naarmate de tijd verstrekt erger.
Daarom moet de minimale flow gehanteerd worden om pendelen tegen te gaan.
Dan kan je zeggen: Joh hartstikke leuk, ik zet die 2 radiatoren gewoon op 80l/h en dan heb ik 160l/h en dan voldoe ik aan de gehanteerde flow!
Nee, helaas, want ondanks dat je flow nu hoger is, geven de radiatoren nog steeds een x vermogen af a 140l/h.
Echter in dat uur verwarmt de ketel 20l/h teveel wat resulteert in een brandtijd van: (60/160*140=)52 minuten en 8 minuten "pendelen".
Alleen nu draaide je ketel iets boven laaglast (lees, l/h meer gasverbruik, immers je opgewekte vermogen is hoger!)
Oftewel, je ketel gaat daarsoor niet gelijkmatiger branden en zeker niet beter zijn rendement valt in elkaar.
Immers krijgt hij 20l/h warm water terug wat resulteerd in een hogere retourtemperatuur.
Nu heerst er op het forum een pendel allergie in mijn ogen.
Maar pendelen is juist goed als het niet teveel gebeurt (lees, elke 4 minuten)
Als je ketel in 60 minuten 5,4 kw geeft, is het bij 40 minuten brandtijd 3,6 kw.
Daarom heeft honeywell in zijn thermostaten een low-load regeling wat modulerende werking om zet naar aan/uit in laaglast.
Hiermee kan gepulseerd in tijd het vermogen afgeven.
[...]
Nee regel je met je radiatoren, zie je pompgrafiek, elke liter die niet verpompt kan worden in flow, geeft namelijk drukopbouw/groter drukverschil.
Wel kan je sterkte van de pomp instellen zodat je flow en drukopbouw minder is.
[...]
Ja zou ikzelf wel doen (en heb ik ook, installatie draait hier op 615 l/h) maar je bent zelf vrij om te beslissen.
Neem het bovenstaande voorbeeld in acht en denk daar over na![]()
[...]
Hoe groter de installatie, des te meer je kan besparen.
Bij bedrijven waar ik kom met mijn werk, heb je floweenheden van 30m3/h (30000l/h) a 700kw.
Maar dan heb je ook verwarmingsgroepen en die worden per groep ingeregeld ipv op radiatornivo, hier valt nog een hoop te besparen!
Maar dan is 350 radiatoekranen erg duur in aanschaf en is alleen rendabel als het bij de bouw wordt gemaakt in total cost of ownership inclusief energie.
Echter heb je dan van die geweldige managers die het te duur vinden of buiten het bestek valt en beslissen dat het "onnodig" is.
Ze snappen alleen niet dat ze veel meer geld kwijt zijn als ze daar 25 jaar huisvesten.
Daardoor kan je als installateur nooit creme de la creme installatie maken met vaak kleinde problemen tot gevolg...
[...]
Daarom haak ik er ook op in.
Ik merk dat jij nieuwsgierig bent waarom en dat verdient dan uitleg vindt ik.
Niet om iemand/jou de les te lezen maar om uit te leggen en te begrijpen waarom ik iets adviseer of er achter sta.
Verschil is wel dat de meeste hier het uit hobby wat geleerd hebben, iets met aannames en van andere geloven dat iets werkt.
Nu heb ik 5 jaar lang avond school gedaan om tot servicetechnicus installatietechniek te leren en ben daarbij afgestudeerd in stooktechniek omdat ik dat leuker vondt dan waterzijdig, echter heb ik die materie wel moeten leren.
Meeste monteurs stoppen bij onderhoud- of servicemonteur (mbo 2 en 3) en vinden dat voldoende.
Ik ben dus even door gegaan om onderscheidend van andere monteurs te zijn.
Vandaar ook dat ik alles kan bereken, immers is het daarom van belang dat radiatoren, vermogen, leidingdiameters etc allemaal op elkaar afgestemd zijn.
Begin nu wel pijn aan me duimen te krijgen door elke keer boekdelen te tikken op de mobiele telefoon haha
Heb je berekent wat uberhaupt je minimale flow is ...... ?Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 20:33:
Dus als ik jouw verhaal goed begrijp klopt het advies van Danfoss aan mij dus weer niet? Nu weet ik nog niet wat wijsheid is. Beneden situatie aanhouden (is statisch ingeregeld) en boven vervangen door statische of dynamische afsluiters met thermostaatknoppen? Wat is nu wijsheid? Ik kan er geen touw meer aan vastknopen of ik lees verkeerd.
NB: snap wel dat overal dynamisch (beneden zonder knoppen ivm thermostaat) het beste werkt maar dat geintje kost me zo'n €250,- meer.
Kan je dit onderbouwen ?naftebakje schreef op woensdag 27 september 2017 @ 07:59:
Dynamic is goed voor te variërende installaties, dus in mijn ogen niet nodig bij de meeste thuissituaties. Voorinstelbare thermostatische kranen op radiatoren die weinig veranderen van instelling zijn al véél beter dan niet-ingeregelde situatie.
Nee, "puur" buikgevoel.Wolfram55 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:59:
[...]Kan je dit onderbouwen ?
Even voor de duidelijkheid ...... dit is incl kranen. En wederom ... geen aandelenWolfram55 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:36:
De kranen heb ik als officieel Heimeijer setje voor €135,- gekocht ( Eclipse voor pijpdiameter 15mm ) en met nieuwe knelkoppelingetjes was ik €150,- kwijt.
Dit betekent dan dus dat als je het niet precies inregeld je altijd gaat pendelen ..... ?DJKroon schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 12:25:
Je ketel zal in 1 uur is (60/155*140=)54 minuten branden op laaglast en 6 minuten gaan "pendelen".
Echter in dat uur verwarmt de ketel 20l/h teveel wat resulteert in een brandtijd van: (60/160*140=)52 minuten en 8 minuten "pendelen".
Nu heb ik een R8810A met een Chronotherm wireless modulation maar die R8810A haalt vlg mij het moduleren van mijn thermostaat omver want hij stookt alleen nog maar op low-load wat neer komt op 6x/uur.Daarom heeft honeywell in zijn thermostaten een low-load regeling wat modulerende werking om zet naar aan/uit in laaglast.
Hiermee kan gepulseerd in tijd het vermogen afgeven.
Je kan alleen een goede beslissing maken als je begrijpt wat je doetDaarom haak ik er ook op in.
Ik merk dat jij nieuwsgierig bent waarom en dat verdient dan uitleg vindt ik.
Niet om iemand/jou de les te lezen maar om uit te leggen en te begrijpen waarom ik iets adviseer of er achter sta.
Tssss op je telefoonBegin nu wel pijn aan me duimen te krijgen door elke keer boekdelen te tikken op de mobiele telefoon haha
[ Voor 3% gewijzigd door Wolfram55 op 27-09-2017 17:02 . Reden: Retourtemp ]
Uhhhhh .....DJKroon schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 22:11:
Ruizende buizen is een gevolg van te snel stromend water.
Je zou dan een leidingsiameter hoger kunnen gaan zodat de verplaatsing van water lager wordt.
Hangt allemaal sterk af van waarvoor je het gebruikt en zoals je hier dus leest hoe je het gebruikt. sww is denk ik je warmwater verbruik? Dan stook je dus nog effectief 137m3 met de ketel om te verwarmen wat zeer weinig is, is dat dan ook voor de woonkamer of een aparte ruimte of vorstbeveiliging bijvoorbeeld?wmeester schreef op woensdag 27 september 2017 @ 14:01:
Even een rekensom voor de goede rekenaars.
Hoeveel gas bespaar ik met het vervangen van de huidige cv ketel?
Ik ben op het moment in bezit van een Bosch VRC 28 ketel. Dat is dus een verbeterd rendement ketel. Deze is minimaal 15 jaar oud en binnenkort aan vervanging toe. Daarnaast heeft deze ketel een klein boilervat wat icm een dwtw ervoor zorgt dat de ketel steeds uitgaat en weer aangaat -> 30 sec fris water = slechte WAF.
Gas verbruik in totaal is zo'n 1200m3 p/j. Sinds ik een houtkachel heb is dat gereduceerd tot 275m3 p/j waarvan ongeveer de helft gebruikt wordt voor sww.
Hoeveel gas zou je besparen als er een HR ketel wordt opgehangen, puur als je kijkt naar de verschillende rendementen van deze ketels?
Moet ik dan de 107% rendement van de HR-ketel vergelijken met de 75% (?) rendement van de VR ketel, dus op een besparing van 32% rekenen?
Verwijderd
Kan aan mij liggen maar een 2 radiator appartement ga ik niet tastbaar vinden. Dat is een postzegel van een te verwarme plek. Een gemiddeld huis heeft een woonkamer van 40m2, bovenverdieping, badkamer en zolder waar geleefd kan worden. Dit is in mijn ogen een studentenflat wat je als voorbeeld wil hebben. Daar zou ik niet eens gaan tunen. Lukt je ook niet met de gemiddelde ketel aan zulke minimale afgifte vermogen. Maar dat is mijn mening.Wolfram55 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:38:
@DJKroon
Kan jij aan de hand van jouw eerder genoemde appartement met 2 radiatoren een rekenvoorbeeld geven wat het verschil is met dynamisch en statische kranen ?
Dan wordt het wat tastbaarder voor iedereen/velen ....en is het niet meer zoals vroeger de zeelieden bepaalde waar de wind vandaan kwam
Snel overgaan op electrisch verwarmen. Topics zat over hierop Tweakers.wmeester schreef op woensdag 27 september 2017 @ 14:01:
Even een rekensom voor de goede rekenaars.
Hoeveel gas bespaar ik met het vervangen van de huidige cv ketel?
Ik ben op het moment in bezit van een Bosch VRC 28 ketel. Dat is dus een verbeterd rendement ketel. Deze is minimaal 15 jaar oud en binnenkort aan vervanging toe. Daarnaast heeft deze ketel een klein boilervat wat icm een dwtw ervoor zorgt dat de ketel steeds uitgaat en weer aangaat -> 30 sec fris water = slechte WAF.
Gas verbruik in totaal is zo'n 1200m3 p/j. Sinds ik een houtkachel heb is dat gereduceerd tot 275m3 p/j waarvan ongeveer de helft gebruikt wordt voor sww.
Hoeveel gas zou je besparen als er een HR ketel wordt opgehangen, puur als je kijkt naar de verschillende rendementen van deze ketels?
Moet ik dan de 107% rendement van de HR-ketel vergelijken met de 75% (?) rendement van de VR ketel, dus op een besparing van 32% rekenen?
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2017 16:08 ]
Verschil is dat je statische radiatoren inregelt op een installatie in volledig bedrijf (alle kranen open dus).Wolfram55 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:38:
@DJKroon
Kan jij aan de hand van jouw eerder genoemde appartement met 2 radiatoren een rekenvoorbeeld geven wat het verschil is met dynamisch en statische kranen ?
Dan wordt het wat tastbaarder voor iedereen/velen ....en is het niet meer zoals vroeger de zeelieden bepaalde waar de wind vandaan kwam
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq