Wolfram55 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 13:34:
[...]
Was een beetje in verwarring doordat ik dacht dat het de temperatuur van de retour uit de radiatoren zou zijn wat warmer is maar het is natuurlijk het water uit de vloeren wat kouder is wat er geregistreerd wordt. Dat veroorzaakt idd een dip.
Dat klopt.
Ik weet niet waar de sensor zit, maar mocht hij onder de ketel zitten dan kan de warmte doorstralen door het cv water.
Dit geeft een vertekent beeld.
[...]
Het minimale vermogen van mijn Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 is 5.4 Kw en de daarbij behorende minimale doorstroom 155 l/h.
Heb mijn systeem berekend en kom op een vermogen van 7Kw met een debiet van 353l/h.
[
afbeelding]
Dit zit dus ruim boven het minimale van de ketel en hierdoor zou ik geen pendelgedrag krijgen (?).
Zoals JCG al zegt, je watertemperatuur is in verhouding met het afgegeven vermogen van je radiator.
Je afgegeven vermogen is bij 40 graden aanvoer nooit meer als 5,4 kw van je minimale belasting.
Ik denk dat je blij mag zijn met de helft.
Dan is pendelen niet uit te sluiten, maar dat is ook niet erg.
Je radiatoren (en regeling) hebben niet zoveel warmte nodig.
Zeker niet met de huidige buitentemperatuur.
Zodra de buitentemperatuur daalt zal je zien dat dit beter gaat.
[...]
Er zit tussen uit- en weer inschakelen 2 minuten dus niet aan de 5min antipendeltijd gerelateerd vlg mij ( paramaeter P).
Vindt het vooral vreemd dat de temp zo snel daalt maar omdat de pomp blijft draaien gaat de temp snel naar de retourtemp en daalt niet zoals wanneer de pomp uit is.
Misschien juist een idee om die anti-pendeltijd te verlengen.
Je ketel doet 5,4 kw op laaglast.
Nu pakken we even 6 kw afgerond omdat dat mooi rekent met uren.
Elke 10 minuten dat je ketel brandt is 1 kw (6kw : 6x10minuten)
Elke 5 minuten dat je ketel brandt is 500 watt warmte.
Door je antipendel-tijd op 5 minuten te zetten kan je dus elke keer dat de ketel gaat pendelen 500 watt van je minimale vermogen afsnoepen.
Ook geef je in die 5 minuten de radiatoren de tijd om warmte af te staan wat resulteert in een lagere retourtemperatuur met starten van de ketel.
Zelf heb ik me antipendel-tijd op 10 minuten staan en gaat prima.
[...]
Ik moet hier niks schrijven in de trand van "ik geloof". Dat zet je/jullie op het verkeerde been

.
De radiatoren zijn ingeregeld op een temperatuur van 60 - 45.
Parameters ketel en thermostaat op default.
Waarom stel je alles in op 60-45???
Wanneer je een installatie gaat doorreken die je dit met een uitgangspunt.
Bij -7 graden buitentemperatuur (maar ik vindt persoonlijk dat je tot -20 moet kunnen) moeten de radiatoren met 80 graden stoken en een retour geven op 60 graden.
Daar is iedere radiator op berekend op zijn afgegeven vermogen.
Verschil tussen 60-45 en 80-60 is dat 80-60 bijna 20% meer waterflow nodig heeft.
Hier gaat je installatie anders op reageren.
Doordat je waterflow nu beperkt is gaat je delta-T bij 5,4 kw groter worden en dus eerder over je setpoint heen waarop de ketel gaat pendelen.
maar nogmaals, met deze buitentemperaturen is pendelen niet te voorkomen.
Eigenlijk moet je het gewoon even rusten en straks als het kouder is lekker gaan meten.
Door een lagere buitentemperatuur ga je meer vermogen nodig hebben.
[...]
Vreemd dat de meningen hier zo verdeeld over zijn gezien de reacties hierop.
Denk dat JCG en ik aardig dezelfde mening erover hebben.
Probleem is dat elke installatie te verschillend opgebouwd zijn en werken.
Dat is ook de reden dat je een installatie moet berkenen op een uitgangspunt, wanneer de verwarming het hardst nodig is (met die -7 buitentemperatuur volgens "besluiten", maar ik ben van mening dat je installatie tot -20 goed moet werken en dus niet te krap zijn bemeten.)
Wat bij mij werkt, kan bij jou compleet ruk zijn en andersom.
(JCG heeft een ruk ervaring met de round modulation omdat zijn ketel niet aanslaat in bepaalde sitiatie's. Echter heb ik deze thermostaat aan me evohome hangen en raad het iedereen aan en prijs hem de hemel in!
Ik vermoed dat de round modulation bij JCG niet goed werkt door een verkeerde parameter instelling, maar das een andere discussie).
Ik kan je handvaten geven om op een bepaalde kijk te kijken op de cv installatie.
Echter het effect is voor jou try and learn.
Wat gebeurt er en wat wil en kan de regeling, ketel en radiatoren in zijn geheel.
Maar doe dit wel met de juiste kijk ernaar.
Als je er met het "verkeerde oog" naar kijkt, gaat het niet lukken.
Als jij het pendel heel erg vindt, (net als de rest van het forum, ik noem het pendel allergie) dan moet je met een aan/uit thermostaat lekker naar 80 graden knallen en niet kijken naar je opgewekte energie die je huis nodog heeft.
Je zal zien dat je ketel nooit zal pendelen.
Alleen rendement technisch is het totaal ruk.
En kost een hoop gas...
Kijk daarom met het oog naar hoeveel warmte heb ik nodig om mijn huis comfortabel warm te maken zonder dat ik teveel gas ga wegbranden.
Dan is pendelen niet te voorkomen en zoals ik al meermaals heb gezegt is pendelen niet erg.
Ik heb er 5 jaar lang voor geleerd, dit is niet over te dragen in een paar forumposts...
Ik hoop dat je dat wel begrijpt, ik begrijp jouw frustratie echter deels wel.
Maar kijk met het goede oog is mijn advies.
Mij kwets je niet snel hoor, we zijn hier met zijn alle om ervaringen en tips te delen.
Zelf moet je kijken wat voor jou geldt, ik wil niemand wat opdragen of verplichten.
Ik adviseer erin en probeer zo goed als mogelijk uit te leggen waarom.
Conclusie is dat er bij verwarming een hoop factoren komen kijken wat het best complex maakt als je het perfect wil hebben.
Als ik verder kijk naar het eventueel instellen van de pompstand en CV-vermogen ....
Volgens de vuistregel van 3% van de verste radiator en terug kom ik op 3mWk uit.
Waar haal je deze vuistregel vandaan als ik vragen mag?
Dit samen met mijn debiet van 350 l/h zou ik in principe mijn pomp op stand 1 kunnen zetten en het percentage ( parameter 3 ) op 30% ......... ??
Ik weet dat ook dit hier een discussiepunt is

. Maar inn principe klopt dit ?
Ik heb hem met 615 l/u op pompstand 1 staan en geeft een drukverschil van 0,18 bar tussen aanvoer en retour.
Snel die pompstand naar 1, hierdoor zal de verwarming ook minder geluid maken als deze nog op 2 staat.
Echter je cv vermogen op 30% lijkt me niet slim, dit gaat met het opstoken van de verwarming in midje winter gegarandeerd het probleem geven dat het te lang duurt voordat het warm is.
Ook je regelbereik van je ketel maak je hiermee aan/uit. je laaglast is 25% en vol vermogen dan 30%. Modulatie is maar 5% oftewel zeg maar niks.. Dit is bijna aan/uit schakelen en dan heb je de modulerende regeling om zeep geholpen.
Heb je een anticiperende thermostaat hebt in de zin vam om 7:00 in de ochtend moet het 20 graden zijn, dan gaat je ketel vermoedelijk al 2 uur van tevoren stoken.
Door je cv vermogen hoger in te stellen gaat dit sneller en is terug te brengen naar 30 a 60 minuten.
Beperk je installatie niet teveel, dat moet je regeling doen, die moet de kans krijgen om zelf te regelen.
Heb nu de convectorput flink geknepen met de knop op de uitgang. Kijken wat dit doet.
Ik vindt je convectorput wel erg hoog afgifte hebben in vergelijking met je andere radiatoren.
Kan je is nazien of dit wel klopt??
Ik vindt 4343 watt in de keuken met maar 1860 watt in de woonkamer behoorlijk scheef...
Of klopt het dat je keuken 2x zo groot is als je woonkamer??