Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 128 Laatste
Acties:
  • 7.944.275 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoalster
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23-08 20:19
Zijn hier meer mensen met een vaillant VHR 18-22C?
Ik heb geprobeerd het apparaat op modulerend in te stellen met een essent e-thermostaat.
Ik kan met een youless het gasverbruik volgen.
Voorheen sloeg de ketel iedere 6 (?) minuten aan (zie ook mijn vorige post). Nu met opentherm verwacht ik dat de gasflow constanter maar lager zal zijn. Dit is nog niet het geval.
Wat ik heb gedaan:
1) Oude thermostaat eraf gehaald
2) Stekker van ketel eruit
3) Draadjes op A en B gezet ipv 3 en 4
4) Ketel ingesteld op opentherm
5) Ethermostaat erop gezet en deze ingesteld op OT (opentherm)

Nu lees ik verschillende dingen over een Vaillant icm een ethermostaat. In het boekje van de vaillant staat dat een openthermregelaar mogelijk is. Op de site van de ethermostaat staat dat dit niet mogelijk is (wel met het nieuwere type). Sommige internetsites zeggen dat je op de klemmenstrook tussen 3 en 4 een brugje moet plaatsen. Andere sites zeggen juist dat je het brugdeel moet verwijderen. Ik wil alles wel proberen, maar heb geen zin om mijn ketel om zeep te helpen. Iemand van jullie enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-09 21:33
xantos schreef op zondag 19 februari 2017 @ 15:58:
Nog even een vraagje over het waterzijdig inregelen. Je moet dus alle radiatoren opzetten voordat je begint. Wij stoken op de bovenverdieping helemaal niet (behalve in de badkamer). Moet ik deze dan toch opendraaien voordat ik begin met meten? Ik draai ze daarna immers toch weer dicht (en nooit meer open).
Radiatoren die je nooit gebruikt ook niet opendraaien voor het inregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Knoalster schreef op zondag 19 februari 2017 @ 17:14:
Zijn hier meer mensen met een vaillant VHR 18-22C?
Ik heb geprobeerd het apparaat op modulerend in te stellen met een essent e-thermostaat.
Ik kan met een youless het gasverbruik volgen.
Voorheen sloeg de ketel iedere 6 (?) minuten aan (zie ook mijn vorige post). Nu met opentherm verwacht ik dat de gasflow constanter maar lager zal zijn. Dit is nog niet het geval.
Wat ik heb gedaan:
1) Oude thermostaat eraf gehaald
2) Stekker van ketel eruit
3) Draadjes op A en B gezet ipv 3 en 4
4) Ketel ingesteld op opentherm
5) Ethermostaat erop gezet en deze ingesteld op OT (opentherm)

Nu lees ik verschillende dingen over een Vaillant icm een ethermostaat. In het boekje van de vaillant staat dat een openthermregelaar mogelijk is. Op de site van de ethermostaat staat dat dit niet mogelijk is (wel met het nieuwere type). Sommige internetsites zeggen dat je op de klemmenstrook tussen 3 en 4 een brugje moet plaatsen. Andere sites zeggen juist dat je het brugdeel moet verwijderen. Ik wil alles wel proberen, maar heb geen zin om mijn ketel om zeep te helpen. Iemand van jullie enig idee?
Bij mijn buurman heb ik volgens mij zoiets gedaan. Moet zo'n ding niet een aparte module hebben? Staat me iets van bij. Edit: die van jou heeft dit al. 8)

Edit: Heb ff gekeken naar de handleiding. A en B is juist en brug moet er tussen uit. Gewoon proberen, kan volgens mij weinig mis gaan.

En bij koud weer zal hij zeker gewoon regelmatig aan gaan. Hoe wil je het anders warm houden?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2017 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoalster
Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2017 @ 18:39:
[...]

Bij mijn buurman heb ik volgens mij zoiets gedaan. Moet zo'n ding niet een aparte module hebben? Staat me iets van bij. Edit: die van jou heeft dit al. 8)

Edit: Heb ff gekeken naar de handleiding. A en B is juist en brug moet er tussen uit. Gewoon proberen, kan volgens mij weinig mis gaan.

En bij koud weer zal hij zeker gewoon regelmatig aan gaan. Hoe wil je het anders warm houden?
Bedankt voor je reactie. Moduleren houdt toch juist in dat de ketel continu op een laag pitje gaat branden en niet regelmatig maar juist continu aan staat? Dit gedrag heeft mijn ketel niet na hem op Opentherm te zetten, of verwacht ik er dan teveel van? Ik verwacht dat de ketel continu op 0,5 m3/u zal branden ofzo, en niet meer aan en uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knoalster schreef op zondag 19 februari 2017 @ 19:38:
[...]

Bedankt voor je reactie. Moduleren houdt toch juist in dat de ketel continu op een laag pitje gaat branden en niet regelmatig maar juist continu aan staat? Dit gedrag heeft mijn ketel niet na hem op Opentherm te zetten, of verwacht ik er dan teveel van? Ik verwacht dat de ketel continu op 0,5 m3/u zal branden ofzo, en niet meer aan en uit gaat.
Een goede modulerende thermostaat warmt bij een groot verschil tussen huidige temp en doel temp eerst met een relatief hoge aanvoer en zal zodra hij het doel haalt gaan terugschakelen. Zodra doel behaalt is zal hij uitrekenen met welke aanvoertemp hij met regelmatig schakelen de zaak op temperatuur kan houden. Hij zal dus niet continue stoken. Wel bij het aanwarmen naar de doeltemp.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2017 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:25
Knoalster schreef op zondag 19 februari 2017 @ 19:38:
[...]

Als dat lage " pitje" (de ketel kan technisch gewoon niet zachter branden) 4kW vermogen oplevert en het huis heeft maar 2kW nodig. Wat dan?

Als de ketel een uur aanstaat dan wordt het tewarm in huis hij levert immers 2 keer zoveel als dat het verlies is. Je hoeft de ketel eigenlijk maar 50% van dat uur aan te hebben.
Je snapt natuurlijk dat een half uur branden en een half uur uit niet erg comfortabel gaat worden.
Dan wordt meestal gekozen voor 6min. aan 6min. uit. Na 5 keer deze cyclus heb je precies een uur. Dus 2kWh is netjes gemaakt met een 4kW brander.

Inderdaad "sofisticated" techniek die zomaar in een ouderwetse aan/uit/aan/uit enz. regeling valt.
Een andere thermostaat helpt dan ook niet. Die gaat hetzelfde doen omdat het niet anders kan.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoalster
Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2017 @ 19:45:
[...]

Een goede modulerende thermostaat warmt bij een groot verschil tussen huidige temp en doel temp eerst met een relatief hoge aanvoer en zal zodra hij het doel haalt gaan terugschakelen. Zodra doel behaalt is zal hij uitrekenen met welke aanvoertemp hij met regelmatig schakelen de zaak op temperatuur kan houden. Hij zal dus niet continue stoken. Wel bij het aanwarmen naar de doeltemp.
Seafarer schreef op zondag 19 februari 2017 @ 20:53:
[...]

Als dat lage " pitje" (de ketel kan technisch gewoon niet zachter branden) 4kW vermogen oplevert en het huis heeft maar 2kW nodig. Wat dan?

Als de ketel een uur aanstaat dan wordt het tewarm in huis hij levert immers 2 keer zoveel als dat het verlies is. Je hoeft de ketel eigenlijk maar 50% van dat uur aan te hebben.
Je snapt natuurlijk dat een half uur branden en een half uur uit niet erg comfortabel gaat worden.
Dan wordt meestal gekozen voor 6min. aan 6min. uit. Na 5 keer deze cyclus heb je precies een uur. Dus 2kWh is netjes gemaakt met een 4kW brander.

Inderdaad "sofisticated" techniek die zomaar in een ouderwetse aan/uit/aan/uit enz. regeling valt.
Een andere thermostaat helpt dan ook niet. Die gaat hetzelfde doen omdat het niet anders kan.
Bedankt, beide duidelijke verhalen.
Hier een screenshot van voor de e-thermostaat erop zat en hier een screenshot van nadat de ethermostaat erop zat (incl moduleren).
Ik heb geen idee of die nu goed aan het moduleren is, of dat er toch nog een instelling gewijzigd moet worden. In ieder geval erg interessante materie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Knoalster schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:34:
[...]

[...]

Bedankt, beide duidelijke verhalen.
Hier een screenshot van voor de e-thermostaat erop zat en hier een screenshot van nadat de ethermostaat erop zat (incl moduleren).
Ik heb geen idee of die nu goed aan het moduleren is, of dat er toch nog een instelling gewijzigd moet worden. In ieder geval erg interessante materie!
Op het ene plaatje is de ketel al om 5.00 bezig. Boilertje/warmwater?
het plaatje gas2.jpg, de thermostaat is natuurlijk nog wel even aan het zoeken hoe alles reageert. Inleren.
Dagje gedult. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Seafarer schreef op zondag 19 februari 2017 @ 20:53:
[...]

Het is niet "zomaar" aan/uit gedrag. De regeling maakt wel een echte berekening over de tijd aan en uit. Tenminste bij Nefit wel. Het is geen vaste 6 om 6 minuten, maar het veranderd continu, zowel de aan als de uit tijd van de brander.

Sowieso snap ik niet waarom je dit gedrag niet zou willen. Het enige wat van belang is, is de ingestelde ruimtetemperatuur. Als die juist is, wat maakt het dan uit wat en hoe de ketel dat doet? Waarom ander gedrag willen?

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoalster
Seafarer schreef op zondag 19 februari 2017 @ 22:30:
[...]

Op het ene plaatje is de ketel al om 5.00 bezig. Boilertje/warmwater?
het plaatje gas2.jpg, de thermostaat is natuurlijk nog wel even aan het zoeken hoe alles reageert. Inleren.
Dagje gedult. _/-\o_
Op het eerste plaatje draait de CV gewoon 24/7. We hebben vloerverwarming en hadden nog geen klokthermostaat geinstalleerd waardoor we geen nachtverlaging hebben toegepast. Dit is waarschijnlijk vloeken in de kerk hier :P Vaak vergeten we de thermostaat terug te zetten. Ik ga even een paar dagen kijken hoe lang het duurt voor alles op temperatuur is en dan de programma's daarop aanpassen.

Moet de regeling echt inleren? Dacht dat het gewoon een PID regeling was.

Uit jouw vorige post: Daarin noemde je dat de ketel toch af en toe uit slaat, ondanks moduleren. Betekent dit dan dat de ketel overbemeten is tov het huis?
Als ik de eerste grafiek bekijk verbruiken wij 3,84 m3 in 9.75 uur. Dit betekent er zoveel m3 nodig is om het huis op temperatuur te houden, wat overeenkomt met 0.4 m3/u of 3.8 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoalster
Oxellaar schreef op zondag 19 februari 2017 @ 23:15:
[...]

Het is niet "zomaar" aan/uit gedrag. De regeling maakt wel een echte berekening over de tijd aan en uit. Tenminste bij Nefit wel. Het is geen vaste 6 om 6 minuten, maar het veranderd continu, zowel de aan als de uit tijd van de brander.

Sowieso snap ik niet waarom je dit gedrag niet zou willen. Het enige wat van belang is, is de ingestelde ruimtetemperatuur. Als die juist is, wat maakt het dan uit wat en hoe de ketel dat doet? Waarom ander gedrag willen?
Niet dat ik dit gedrag per se wil, maar ik verwachtte dat dit het geval zou zijn bij moduleren. Ik vergeleek het met een auto. Als je 50 rijdt, ga je toch ook niet 54 en dan weer 46 rijden? Daarnaast start de brander een stuk vaker dan wanneer hij de verloren energie continu toevoert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Knoalster schreef op zondag 19 februari 2017 @ 23:23:
[...]

Niet dat ik dit gedrag per se wil, maar ik verwachtte dat dit het geval zou zijn bij moduleren. Ik vergeleek het met een auto. Als je 50 rijdt, ga je toch ook niet 54 en dan weer 46 rijden? Daarnaast start de brander een stuk vaker dan wanneer hij de verloren energie continu toevoert.
Om bij je autovergelijking te blijven, stel je auto kan helemaal geen 50 rijden, maar alleen 80. Als je dan in een trajectcontrole terecht komt moet je zo nu en dan even stoppen om geen boete te krijgen.

Een CV ketel heeft een ondergrens op z'n vermogen. Bij sommige ketels is dat 5KW, maar sommige ketels hebben een ondergrens van 8KW of nog hoger zelfs. Als je dan maar 2 of 3KW nodig hebt moet de ketel tussentijds uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Knoalster schreef op zondag 19 februari 2017 @ 23:19:
[...]
Moet de regeling echt inleren? Dacht dat het gewoon een PID regeling was.
Bij een PID regeling moeten er een aantal constanten ingesteld worden. Die zijn afhankelijk van de karakteristieken van de installatie.

Ik denk dat de controllers deze berekenen aan de hand van eerdere realisaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoalster
Bedankt voor de reacties. Ik zal over een paar dagen even een foto posten om te laten zien of het dan veranderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Oxellaar schreef op zondag 19 februari 2017 @ 23:15:
[...]

Sorry, ik wilde het eenvoudig houden. _/-\o_

Nefit houd inderdaad je huis warm. Dus alles is variabel.\: aantal start/stops per uur, brandtijd/stoptijd, vermogen, water temperatuur. En dit gaat uiterst nauwkeurig.(al 18 jaar) De ketel en thermostaat blijven hier ook net zolang hangen totdat ze van hun eigen ophangpunten afvallen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Seafarer schreef op maandag 20 februari 2017 @ 21:52:
[...]

Sorry, ik wilde het eenvoudig houden. _/-\o_

Nefit houd inderdaad je huis warm. Dus alles is variabel.\: aantal start/stops per uur, brandtijd/stoptijd, vermogen, water temperatuur. En dit gaat uiterst nauwkeurig.(al 18 jaar) De ketel en thermostaat blijven hier ook net zolang hangen totdat ze van hun eigen ophangpunten afvallen. ;)
Is je ketel al 18 jaar oud? Dan zou ik eens naar een nieuwe ketel gaan kijken, de huidige ketels zijn wel 50% zuiniger dan dat ze 18 jaar geleden waren!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:59
Kan ik mijn Honeywell Wireless Modulation bekabelen .... ?
Of-te-wel, de RF-module (R8810A) er tussenuit halen en rechtstreeks op de thermostaat aansluiten.

Wil het gedrag bekijken zonder die module.

[ Voor 12% gewijzigd door Wolfram55 op 21-02-2017 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-09 09:06
Sinds kort meterstanden gaan bijhouden op Mindergas.nl

Nu heb ik toch een vraag met betrekking tot de volgende settings:

Parameters van het graaddagenrekenmodel

Stookgrens
Etmaalgemiddelde binnentemperatuur

Wat is jullie advies welke settings ik moet aanhouden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
HereIsTom schreef op maandag 20 februari 2017 @ 23:33:
[...]

Is je ketel al 18 jaar oud? Dan zou ik eens naar een nieuwe ketel gaan kijken, de huidige ketels zijn wel 50% zuiniger dan dat ze 18 jaar geleden waren!
Is een generalisatie die in 90% van de gevallen totaal niet klopt.

Van HR naar HR maakt weinig verschil.
Grote klap zit vooral VR -> HR, waakvlam -> ontsteking, boiler -> doorstromer en het elektriciteitsverbruik van de pomp.

Een Nefit HR van 18 jaar oud is gewoon modulerend met de juiste thermostaat, doet qua zuinigheid niet veel onder voor een moderne ketel. Boiler verbruikt wat meer dan een doorstromer, maar daarvoor krijg je ook comfort terug.

Ik ging met een Intergas VR uit 1996 naar een Intergas HRE uit 2010, gasverbruik ging inderdaad door de helft met die overstap. Dan pak je ook alle voorwaarden van bovenstaande verschillen bijelkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-09 12:43
Imperial Guard schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 09:25:

Stookgrens

De stookgrens is sterk afhankelijk van het soort woning dat je hebt. Bij mij heb ik het op basis van een heel stookseizoen uitgerekend en kom ik op 16 graden. De gemiddelde binnentemperatuur is ook sterk afhankelijk van je woning en zul je moeten meten maar is bij mij 21 graden [woning koelt bijna niet af 's nachts].

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-09 09:06
cville schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 12:10:
[...]

De stookgrens is sterk afhankelijk van het soort woning dat je hebt. Bij mij heb ik het op basis van een heel stookseizoen uitgerekend en kom ik op 16 graden. De gemiddelde binnentemperatuur is ook sterk afhankelijk van je woning en zul je moeten meten maar is bij mij 21 graden [woning koelt bijna niet af 's nachts].
2-onder-1-kap woning uit 1936, vloer isolatie met Tonzon.
Dakisolatie niet bekend en geen spouwmuur isolatie nog wel in de planning.

Zou dus 24uur moeten meten, tips waar ik het 24uur mee kan meten?

[ Voor 5% gewijzigd door Imperial Guard op 21-02-2017 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

50 is wel erg overdreven als er nu een VR hebt hangt. Ligt er ook maar aan hoeveel mensen thuis zijn. Iemand die maar 4 uurtjes in de avond thuis is moet de investering er dan ook maar uit krijgen. Maar eens, zuiniger zal het zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:29:
[...]

50 is wel erg overdreven als er nu een VR hebt hangt. Ligt er ook maar aan hoeveel mensen thuis zijn. Iemand die maar 4 uurtjes in de avond thuis is moet de investering er dan ook maar uit krijgen. Maar eens, zuiniger zal het zijn.
Wij zijn anders wel met een VR uit 2004 naar een HR in 2015 van 1200m3 naar minder dan 400m3 gegaan.
Met een HR zal dat inderdaad wel iets minder zijn.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Imperial Guard schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 09:25:

Stookgrens

Ik heb ze op standaard laten staan.

Ik vind het vooral een vergelijkende oefening (hoeveel minder verbruik ik dan vorig jaar), en als je deze parameters gewoon hetzelfde houdt dan maken ze imo niet echt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HereIsTom schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:50:
[...]

Wij zijn anders wel met een VR uit 2004 naar een HR in 2015 van 1200m3 naar minder dan 400m3 gegaan.
Met een HR zal dat inderdaad wel iets minder zijn.
Als je zo weinig stookt .... hout- of pelletkachel kopen. Dan lach je je helemaal een gat in je broek. Fijnere warmte ook dan cv. Ik stook icm houtkachel zo'n 900 m3 (altijd iemand thuis, koken, badderen en 4 persoons gezin) Zonder zou ik op zo'n 1400 m3 uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 21:56
*KNIP* Verkeerde topic :)

[ Voor 93% gewijzigd door MaSw85 op 21-02-2017 22:12 ]

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
[...]

Nefit ecomline.

Ben benieuwd welke ketel het heel veel beter doet. Misschien kan Oxelaar adviseren?

BTW, ik verstook 1100 kuub gezin van 3. en dan ook wasmachine en onzuinige vaatwasser op de boiler.
Wel een DWTW.

Dus 50% besparen zou voor mij 500 kuub zijn. Als dat echt waar is wil ik het wel overwegen. _/-\o_

[ Voor 22% gewijzigd door Seafarer op 21-02-2017 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 15:21:
[...]

Als je zo weinig stookt .... hout- of pelletkachel kopen. Dan lach je je helemaal een gat in je broek. Fijnere warmte ook dan cv. Ik stook icm houtkachel zo'n 900 m3 (altijd iemand thuis, koken, badderen en 4 persoons gezin) Zonder zou ik op zo'n 1400 m3 uitkomen.
Helaas een apartement zonder schoorsteen, dus een kachel gaat niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Seafarer schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 20:11:
[...]

Nefit ecomline.

Ben benieuwd welke ketel het heel veel beter doet. Misschien kan Oxelaar adviseren?

BTW, ik verstook 1100 kuub gezin van 3. en dan ook wasmachine en onzuinige vaatwasser op de boiler.
Wel een DWTW.

Dus 50% besparen zou voor mij 500 kuub zijn. Als dat echt waar is wil ik het wel overwegen. _/-\o_
De vraag is welke Nefit ecomline precies? 18 jaar oud en een VR? Dan denk ik dat je nog best wat kan besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:55
Van een oude HR-ketel naar een nieuwe HR-ketel kan wel flink schelen in elektraverbruik.

In de huurwoning waar ik nu woon hangt een Agpo Econpact 225c uit 2003 die 12W idle doet. De circulatiepompen doen ook iets van 100W ofzo. De pomp voor CV-gebruik heb ik al kunnen temmen (zitten 3 standen op, van 3 naar 2 gezet) omdat dit nodig was voor een betere deltaT. Maar die voor tapwater wil ik vanaf blijven, tijdens douchen doet de ketel al gauw 120W+

Een jonge HR-ketel heeft een modulerende pomp die vele malen zuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
HereIsTom schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 20:47:
[...]

De vraag is welke Nefit ecomline precies? 18 jaar oud en een VR? Dan denk ik dat je nog best wat kan besparen.
nefit ecomline HRC22H. HR ketel.
22 Kw 25 ltr. Boiler
CW 3 max.6 ltr./min
max.gasverbruik 2,5m3

Ik heb het even opgezocht maar de ketel blijkt al 20 jaar oud te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000

MaxxMark

HT is Tof!

Na dit topic al veelvuldig gelurkt te hebben en de openingspost veelvuldig hebben gelezen (en al een hoop leuke leuke dingen zelf heb gedaan; domoticz, remote thermometers, aanvoer/retour sensoren, OTGW, etc.) ben ik vandaag toch maar eens terug naar de rekentafel gegaan om om nou eens te kijken wat voor vermogen mn huis nodig heeft. Ik heb een Avanta 35c die vrij overgedimensioneerd is (als ik de keteltemperatuur hoog zet en volle bak stook is het in no-time warm).

Ik heb al tijden gespeeld met lagere aanvoertemperaturen. Maar de combinatie van radiator + convectorput + klein stuk vloerverwarming in de open keuken, met vloerverwarming op de 1e verdieping (geen verwarming in mn thuisbios) brengt mij in een lastige situatie. De boel is redelijk goed aangelegd waardoor de doorstroming goed is. Echter is mijn CV circuit dermate kort (en de pomp van mn Avanta op de laagste stand ook nog zeer krachtig) dat mijn retourtemperatuur erg snel hoog wordt. :(

Ik heb met de diverse voetventielen gespeeld (zowel op de convectorput, als op de radiator, als op de VVW retour), maar deze moeten bijna allemaal vrijwel dicht om de flow enigszins te limiteren (en ik wil natuurlijk voorkomen dat iets de boel vast zet). Nadeel van (flink) knijpen is dat mn leidingen een flinke ruis geven. :X

Maar terug naar m'n probleem; ik probeer de vermogens te berekenen om te kijken of ik de ketel terug kan brengen, en daar wat kan behalen.

Ik heb een dubbelwandige, dubbel-lamellen radiator in de woonkamer (dus: Type 22-PKKP 2200 x 400 x 10). Even uitgaand van 65 input en 65 output (extreem ja, maar stay with me) betekent dat als ik de excelsheet goed begrijp dat die een vermogen levert van 2074 watt. De convectorput (Betherma AluMAXX 80x50x200 levert +- 4000W). Het stukje vloerverwarming in de keuken komt neer op basis van de berekeningen van WTH (aanvoer/retour: 45/35 + steen = 106 W/m2 =~320 W). Totaal komt dus neer op ongeveer 6400watt.

Maar als ik de ruimte zelf bereken kom ik uit op: 4.5m x 9m x 2.60m + 1.5m x 2.0m x 2.6m = 105.3 + 7.8 =~ 113. Ga ik uit van 21gr. Dan heb ik 75/m3 nodig = 8475 Watt.

Volgens die berekening lijkt het er op dat mijn verwarming ondergedimensioneerd is (terwijl ik die ervaring totaal niet heb, sterker, ik heb het gevoel dat er veel te veel warmte afgegeven kan worden als dat nodig is).

Reken ik dit uit voor mijn werkkamer (Vloerverwarming met vloerbedekking). Dan kom ik uit op 4.5 x 3.5 x 2.4 = 37.8m3 * 75 = 2835 Watt. De vloerverwarming geeft dan 2721,6 W.

Daar wel bijna gelijk, maar nog steeds lager dan noodzakelijk.

Mijn gevoel zegt dat er 'ergens' iets fout gaat. Dan wel in mijn berekening, in mijn aannames, of ergens anders.. Maar wat en waar... -O-

Om er even van uit te gaan dat de berekeningen wel kloppen. Dan heb ik naast de werkkamer nog de slaapkamer (vloerverwarming, staat altijd uit), badkamer (vvw, steen, staat aan) en gang op de BG (waar vloerverwarming loopt en aan staat).
Dat zijn dan 0 (2721 indien aan) + 350 + 500 = 0 (2721) + 850watt.

Totaal theoretisch vermogen geleverd door de radiatoren/vvw/ : 6400 (woonk) + 2721 (werkk) + 850 (gang/keuken) + 2721 (slaapkamer) = 12692 =~ 12700 =~ 13kW

Op basis van die waarde zou ik het maximaal ketelvermogen een flink stuk kunnen verlagen. Maximum volgens installatiehandleiding is 30kW. Fabrieksinstelling is 24kW.

Zou ik hem gewoon kunnen verlagen naar zeg 15kW? Of moet ik nog rekening houden met tapwater?

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Seafarer schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 20:11:
[...]

Nefit ecomline.

Wel een DWTW.

Lekker laten hangen, zeker zolang er geen dure onderdelen defect raken.
Van oudere HR naar nieuwe HR wisselen levert maar weinig winst.
Een paar % qua gasverbruik en misschien een paar honderd kWh per jaar minder op de energierekening.
Denk nog geen €100 per jaar verschil.

Sowieso moet je de vergelijking van je huidige ketel maken met een nieuwe die ook een voorraad heeft, anders is het appels met peren.
Een voorraad toestel geeft een stuk comfort wat een doorstroom toestel nooit kan geven, niet 1.
De enige wat je wachttijd op ww beïnvloed is de leidinglengte naar het tappunt. Als je voorraad toestel gewend bent, dan valt een doorstroom toestel altijd wat tegen.

Bij mijn ouders hangt een Ecomline uit '95, heeft nog nooit geweigerd en is nog lang niet versleten.
De duurdere onderdelen staan voor een prikkie op marktplaats, dus die gaat nog wel even mee.

Edit :
Even een leuk voorbeeld....

Zag vandaag een offerte voorbij komen voor een reparatie aan een Itho basecube icm hp cube.
Moet voor €900 aan printplaten vervangen worden.
Toestellen zijn 4 jaar oud......
Leuk om wat zuiniger te stoken, maar zoiets verdien je nooit meer terug.

[ Voor 10% gewijzigd door Oxellaar op 21-02-2017 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Oei, diezelfde Itho combinatie van ons is ook bijna 4 jaar oud. Gelukkig wel verlengde garantie van 5 jaar. Een nieuwe HP Cube kost volgens mij met subsidie €800,- of kun je die niet los kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

MaxxMark schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 22:12:
Ga ik uit van 21gr. Dan heb ik 75/m3 nodig = 8475 Watt.
Die 75 komt uit de lucht vallen en is de bron van je niet kloppende model.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Deze site gebruikt zeker? https://www.radiatorstunter.nl/advies.php

Ik heb dezelfde berekening gebruikt als jij maar werd al snel teruggeroepen omdat dit totaal geen rekening houdt met buitentemperatuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Seafarer schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 22:11:
[...]

nefit ecomline HRC22H. HR ketel.
22 Kw 25 ltr. Boiler
CW 3 max.6 ltr./min
max.gasverbruik 2,5m3

Ik heb het even opgezocht maar de ketel blijkt al 20 jaar oud te zijn.
Ja dat is op zich een prima ketel.
Maar de boiler kost natuurlijk wel veel gas.
En met een nieuwe ketel zal het toch een stuk zuiniger zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Als ik zo wat google op stilstandverlies voor een boiler kom ik op 20W voor een 10 liter closein boiler. Nefit Ecomline heeft een 25 liter vat. Ga je uit van 50W verlies zit je op 50×24×365/1000=438KWh per jaar. 8KWh per kuub, 55 kuub per jaar aan verlies.
Qua stroomverbruik zit er een fors verschil tussen een oude en nieuwe ketel, maar als het vervangen van de pomp economisch al niet rendabel is zal een hele ketel dat ook niet zijn.

Met dergelijke verschillen ga je never de nooit niet een nieuwe ketel terugverdienen. Daarom dus gewoon laten hangen totdat ie stuk gaat.

• JunkO
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:47
Ik ben voornemens om een Remeha iSense op de kop te tikken via Marktplaats, maar dan wel de meest recente (v28?). Hoe kun je zien met welke versie je te maken hebt? Staat dit achterop of is het enkel via de software te bekijken?

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-09 20:08

MieJuul

3970Wp

Bij mij staat het op de sticker aan de binnenkant

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Overigens is v30 de laatste.

Afgelopen vrijdag heeft intergas de InComfort Gateway omgeruild. Zoals ik al aangaf; deze monteur had ook de ballen verstand van InComfort, dus daar had ik geen goede gesprekspartner aan.

Heb hem nog wel gevraagd naar het irritante stookgedrag van de Honeywell Round als de temperatuur in zicht komt. Hij gaf toen aan dat dit door de Honeywell geregeld wordt.

Echter; sinds ik de nieuwe Gateway heb, lijkt ie het een stuk netter te doen. Vraag me toch af waar de scheidslijn tussen thermostaat en InComfort ligt.

[ Voor 90% gewijzigd door MikeyMan op 23-02-2017 12:03 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:34

dunklefaser

Point Of KnowReturn

_JGC_ schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 22:37:
Als ik zo wat google op stilstandverlies voor een boiler kom ik op 20W voor een 10 liter closein boiler. Nefit Ecomline heeft een 25 liter vat. Ga je uit van 50W verlies zit je op 50×24×365/1000=438KWh per jaar. 8KWh per kuub, 55 kuub per jaar aan verlies.
Qua stroomverbruik zit er een fors verschil tussen een oude en nieuwe ketel, maar als het vervangen van de pomp economisch al niet rendabel is zal een hele ketel dat ook niet zijn.

Met dergelijke verschillen ga je never de nooit niet een nieuwe ketel terugverdienen. Daarom dus gewoon laten hangen totdat ie stuk gaat.
De minimaal 1,2-1,4 kWh/d warmteverlies i.v.m. tapwatercomfort bij
combiketels kan ik uit eigen ervaring bevestigen.

Per dag ongeveer 0,12 m³ (zomer) - 0,18 m³ (winter) alleen om het
boilervaatje op temperatuur te houden (bijna niets aan te doen, zie hieronder)

Bij een gasverbruik van 250 m³ voor sww is dit ca. 25% verlies,
neem je nog het lagere rendement voor tapwater erbij -
ligt het jaarrendement voor tapwater niet hoger dan ca. 65%,
verbruik je minder voor sww is het rendement nog lager.

Ik heb bij mij het zgn. "tapwatercomfort" quasi uitgezet (20K hysterese)
en nachts wordt het vaatje sowieso niet op temperatuur gehouden (slaapstand).
Resultaat: ca. 50% minder "stilstand"-verlies i.v.m. tapwater.
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• ThinkAboutIt
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-09 15:07
Even een checkvraagje, ik ben mij aan het inlezen hier, maar voordat ik e.e.a. onder de knie heb wil ik alvast wat snelle winstpakkers uitvoeren.
Vandaag is mijn nieuwbouwhuis opgeleverd met vloerverwarming op de benedenverdieping en radiatoren boven, op de vraag of er waterzijdig was ingeregeld werd ik glazig aangekeken..
Ik wil later de boel goed gaan inregelen maar tot die tijd wel alvast een zo zuinig mogelijke afstelling.
Ik heb i.v.m. het opwarmprotocol de thermostaat van de vloer vandaag op 20 graden gezet, in de komende week zal ik 'm stapsgewijs verhogen.
De woonkamerthermostaat heb ik op 19 gezet, als ik er straks woon wil ik 'm op continu 20 zetten.
De ketel stond volgens mij op 85 graden, die heb ik teruggezet naar 50.
De radiatoren boven heb ik allemaal een halve slag open gedraaid, straks als het vocht uit het huis weg is zal ik die waarschijnlijk niet meer gaan gebruiken.
Komend weekend zal ik op zoek gaan naar de pomp in de ketel om te kijken in welke stand die staat, ik denk dat stand 2 wel voldoende moet zijn.
Zit ik zo op de goede weg? Kan ik nog ergens een 'quick win' pakken?
Verhuizen doe ik pas over twee weken dus het hoeft nog niet comfortabel te zijn nu.

• _JGC_
  • Nu online
Weet niet welke ketel je hebt, maar mogelijk heb je niet eens een "pompstand 2". Tegenwoordig hebben alle ketels een A-label pomp die niet meer met de klassieke 3-standen schakelaar werkt.

Mocht je in een nieuwbouwhuis nu opgescheept zitten met ketel zonder A-label pomp dan zou ik me eens achter de oren krabben, die dingen mogen sinds vorig jaar al niet meer verkocht worden.

• Oxellaar
  • Niet online
_JGC_ schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 23:06:
Weet niet welke ketel je hebt, maar mogelijk heb je niet eens een "pompstand 2". Tegenwoordig hebben alle ketels een A-label pomp die niet meer met de klassieke 3-standen schakelaar werkt.

Mocht je in een nieuwbouwhuis nu opgescheept zitten met ketel zonder A-label pomp dan zou ik me eens achter de oren krabben, die dingen mogen sinds vorig jaar al niet meer verkocht worden.
Bestaande voorraad aan oude pompen mag nog gewoon verkocht worden.
Al zal het inderdaad zelden meer voorkomen, zeker bij "project ketels" voor de nieuwbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
ThinkAboutIt schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 22:42:
Even een checkvraagje, ik ben mij aan het inlezen hier, maar voordat ik e.e.a. onder de knie heb wil ik alvast wat snelle winstpakkers uitvoeren.
Vandaag is mijn nieuwbouwhuis opgeleverd met vloerverwarming op de benedenverdieping en radiatoren boven...
Nieuwbouwhuis: veel bouwvocht weg te stoken, eerste jaar zal je flink meer moeten stoken en het zal vanzelf inzakken als het vocht weg is. Denk dat je best flink kunt ventileren en in de zomer alles goed open zetten.
Keteltemperatuur niet te hoog zetten, thermostaat op "traag", zorgen dat er een pompschakelaar zit, nachtverlaging toepassen, dan heb je eigenlijk al de quick wins gehad.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Heeft iemand al gespeeld met de volgende instellingen van een Chronoterm Touch?

Type regelgedrag 0010
1 = Traag
2 = Standaard
3 = Snel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Vandaag een dag vrij en heb nieuwe radiatorkranen van Heimeier Eclipse besteld.
Vanmiddag lekker aan het beunen geweest om alle 7 kranen te vervangen.
Als je er naar keek begon het spontaan te lekken die oude kranen.
Ook bij het knijpen/inregelen begon de oude kranen te piepen en te gillen, was hard nodig dus ;)

Na een middagje zweten zat alles erop.
Dan begint het inregelen!
Ik heb alle radiatoren opgemeten en met HyTools van Heimeier alles ingevoerd.
De gehele installatie draait nu met maar 615 liter/uur als alles open staat.

Als finishing touch heb ik een Evohome systeem aangeschaft met radiatorregelaars voor wat extra besparing/comfort.

Nu afwachten hoever het gasverbruik gaat dalen.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 10:27
Al enige tijd ben ik bezig met tunen van mijn Remeha Quinta 45 met een Aqua 120/40 boiler en wat ik niet begrijp is de temperatuur regeling in de boiler. Deze staat ingesteld op 60 graden, dus de ketel zorgt er voor dat de boiler op 60 graden blijft. Nu ging mijn vriendin laatst douchen en heb ik even naast de Quinta gezeten (gezellig :) ) en de boiler temperatuur uitgelezen (via het paneel) Deze zakte in naar verloop van tijd tot 26 graden. Ik heb haar geen krachttermen horen uitslaan en later heb ik navraag gedaan, het douche water was niet koud geworden.

Het lijkt dus wel of de temperatuur censor ergens onder in het toestel zit. Wanneer we dan uit gaan van dat warm water boven in zit en koeler water onder in, zou het dus best kunnen zijn dat de instelling van 60 graden naar beneden kan om dat gas te besparen.

Begrijp ik dit goed ? Weet iemand waar de temperatuur censor van de Remeha Aqua boilers zit ?

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:06
Bestaat er eigenlijk ook zoiets als "zelfvoelende" of "automatische" pompen? Mijn verwarmingsinstallateur wist me namelijk te vertellen dat een pompschakelaar bij mij geen (of weinig, zo goed als geen) nut zou hebben omdat mijn pompen dat zelf al doen... Bij de vraag "ja hoe dan?" kreeg ik schuifelend het antwoord dat hij dat eigenlijk ook niet wist. Nou ja prima, maar dat ding vraagt het volgens mij niet aan Heer Voldemort of hij mag draaien ja dan neen...

Het betreft in dit geval een Grundfos Alpha2L 25-60 130 en ik zie wel een "volume" balkje waarvan het tweede nu oplicht, maar dat kan evengoed de pompsnelheid oid zijn. Dat vind ik ook zoiets raar... De handleiding maakt me ook niet veel wijzer. Ik zou namelijk verwachten (zie hieronder) dat pompen altijd moeten aangestuurd worden door de ketel?

Als je een VVW systeem hebt met een interne pomp in mijn Remeha Calenta 40 Combi, hoe weten de andere 2 pompen dan dat ze hard of zacht moeten rondpompen?

Ik vind het namelijk wel belangrijk om te weten hoe mijn verwarmingsysteem in elkaar zit, zeker met een gewenste overstap naar volledige KNX sturing, maar zolang ik niet haarfijn weet hoe mijn opstelling in elkaar zit blijf ik er liever ver van af...

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 26-02-2017 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

HyperBart schreef op zondag 26 februari 2017 @ 16:49:
Bestaat er eigenlijk ook zoiets als "zelfvoelende" of "automatische" pompen? Mijn verwarmingsinstallateur wist me namelijk te vertellen dat een pompschakelaar bij mij geen (of weinig, zo goed als geen) nut zou hebben omdat mijn pompen dat zelf al doen... Bij de vraag "ja hoe dan?" kreeg ik schuifelend het antwoord dat hij dat eigenlijk ook niet wist. Nou ja prima, maar dat ding vraagt het volgens mij niet aan Heer Voldemort of hij mag draaien ja dan neen...

Het betreft in dit geval een Grundfos Alpha2L 25-60 130 en ik zie wel een "volume" balkje waarvan het tweede nu oplicht, maar dat kan evengoed de pompsnelheid oid zijn. Dat vind ik ook zoiets raar... De handleiding maakt me ook niet veel wijzer. Ik zou namelijk verwachten (zie hieronder) dat pompen altijd moeten aangestuurd worden door de ketel?

Als je een VVW systeem hebt met een interne pomp in mijn Remeha Calenta 40 Combi, hoe weten de andere 2 pompen dan dat ze hard of zacht moeten rondpompen?

Ik vind het namelijk wel belangrijk om te weten hoe mijn verwarmingsysteem in elkaar zit, zeker met een gewenste overstap naar volledige KNX sturing, maar zolang ik niet haarfijn weet hoe mijn opstelling in elkaar zit blijf ik er liever ver van af...
Ik heb ook zo een soort "zelflerende" pomp voor de vloerverwarming. Verwacht er niet te veel van aan intelligentie! Al bespaart ze natuurlijk wel aan stroomverbruik.
Mijn nieuwe A-label pomp kan o.a. leren dat er een nachtverlaging is en gaat dan in een soort stroombespaarmodus, concreet: het opgenomen vermogen in de LCP-modus (Low Constant Pressure) zakt van 16W naar 10W en gaat morgens bij stijgende aanvoertemperatuur weer omhoog.
Mijn pompschakelaar reduceert het vermogen tijdens de nachtverlaging wel naar 0,8W!! (pomp helemaal uit).
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waterkoker schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 13:21:
Heeft iemand al gespeeld met de volgende instellingen van een Chronoterm Touch?

Type regelgedrag 0010
1 = Traag
2 = Standaard
3 = Snel
Yep!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-08 10:27

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Ik denk dat hij bedoeld.... is er hier iemand die mij kan vertellen wat de verschillen zijn in het stoken..
Althans dat gok ik maar ff. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Heb je ook meetresultaten :)? Ben benieuwd wat het zuinigst stookt. Of is het meer een comfort instelling zodat het sneller op temp is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook sinds vandaag de Chronoterm Touch, zitten veel instellingen in voor mijn Intergas ketel. Even 2 topics doorgezocht maar over deze combinatie niks specifieks tegengekomen, mijn ervaring is zonder enig tweakwerk dat de ketel minder schommelt met temperatuur op ketel display tov oude Honeywell Round Modulation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Cor-Jan schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 14:40:
Al enige tijd ben ik bezig met tunen van mijn Remeha Quinta 45 met een Aqua 120/40 boiler en wat ik niet begrijp is de temperatuur regeling in de boiler. Deze staat ingesteld op 60 graden, dus de ketel zorgt er voor dat de boiler op 60 graden blijft. Nu ging mijn vriendin laatst douchen en heb ik even naast de Quinta gezeten (gezellig :) ) en de boiler temperatuur uitgelezen (via het paneel) Deze zakte in naar verloop van tijd tot 26 graden. Ik heb haar geen krachttermen horen uitslaan en later heb ik navraag gedaan, het douche water was niet koud geworden.

Het lijkt dus wel of de temperatuur censor ergens onder in het toestel zit. Wanneer we dan uit gaan van dat warm water boven in zit en koeler water onder in, zou het dus best kunnen zijn dat de instelling van 60 graden naar beneden kan om dat gas te besparen.

Begrijp ik dit goed ? Weet iemand waar de temperatuur censor van de Remeha Aqua boilers zit ?
De sensor van een SWW boiler hoort idd onderin te zitten, ongeveer op 2/3 vanboven. Als hij bovenin zou zitten start de ketel veel te laat met bij warmen, je zult dan te koud water krijgen.

Om bij een boiler legionella geheel uit te sluiten, zul je de gehele voorraad (periodiek) op minimaal 60 graden moeten krijgen. Dus ook onderin de boiler. Helaas heeft de Quinta geen ingebouwd legionella programma, anders zou je de temperatuur gerust lager kunnen zetten.

Meet, vlak na opwarmen van de boiler, de temperatuur van het tapwater. Zo kom je erachter hoeveel verschil tussen boven en onderzijde is.

Zit je, na iedere keer opwarmen, ruim boven de 60, dan zou in theorie de temperatuur omlaag kunnen.
Maar kijk uit wat je doet, de kans op besmetting is klein, maar niets is onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
Oxellaar schreef op zondag 26 februari 2017 @ 23:12:
[...]
De sensor van een SWW boiler hoort idd onderin te zitten, ongeveer op 2/3 vanboven. Als hij bovenin zou zitten start de ketel veel te laat met bij warmen, je zult dan te koud water krijgen.
Dat wist ik niet, ik had even het gevoel dat de sensor veel lager zou zitten, door de lage temperatuur
[...]
Helaas heeft de Quinta geen ingebouwd legionella programma, anders zou je de temperatuur gerust lager kunnen zetten.
Is bekend, heb er naar gezocht in de handleiding, maar helaas.
[...]
Zit je, na iedere keer opwarmen, ruim boven de 60, dan zou in theorie de temperatuur omlaag kunnen.
Maar kijk uit wat je doet, de kans op besmetting is klein, maar niets is onmogelijk.
Dit gaan we eens even doen, meten is weten, bedankt voor goed tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waterkoker schreef op zondag 26 februari 2017 @ 22:37:
[...]

Heb je ook meetresultaten :)? Ben benieuwd wat het zuinigst stookt. Of is het meer een comfort instelling zodat het sneller op temp is?
Zijn instellingen die je thermostaat afstellen tbv soort verwarming: traag is vloerverwarming, standaard radiatoren en snel is luchtverwarming (denk convectie).

Heb er voor de gein wel eens meegespeeld maar heb hem snel weer op standaard gezet omdat die het beste werkte. Het heeft met name invloed op de lowload functie, lees aantal schakelingen per uur om de zaak op de juiste temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2017 @ 10:25:
[...]

Zijn instellingen die je thermostaat afstellen tbv soort verwarming: traag is vloerverwarming, standaard radiatoren en snel is luchtverwarming (denk convectie).

Heb er voor de gein wel eens meegespeeld maar heb hem snel weer op standaard gezet omdat die het beste werkte. Het heeft met name invloed op de lowload functie, lees aantal schakelingen per uur om de zaak op de juiste temperatuur te houden.
Thanks voor je toelichting. Dat vermoeden had ik ook al. Ook ik heb het eea getest met die instellingen en met normale radiatoren leek mij optie 2 het best. Maar heb het nooit strak gemeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na enige tijd dit topic en het topic over energie besparen te hebben gevolgd heb ik me maar eens aangemeld om wat meer info te krijgen.

Later deze week zal ik een uitgebreider verslagje tikken , maar voor nu houd ik het even bij een vraag.

Ik heb in m'n hele huis vloerverwarming , behalve de badkamer , daar hangt een designradiator.

Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/115537_vvv_2.jpg

Dit is een plaatje van internet te vergelijking , op de retouraansluitingen zitten bijmij dezelfde stalen doppen vlak voor hij weer de verdeler ingaat.

Zit hieronder een kraantje wat ik kan knijpen , of is dit een open verbinding? Zo ja , kan ik hierop een knop kopen die ik wel in kan stellen?

Vandaag komt er een IRthermometer binnen om de boel goed af te stellen.

Meer volgt ;)

Hopenlijk weten jullie het antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01
De omcirkelde leiding is inderdaad de retour en onder de dop zit een instelbare kraan voorzien van inbus. Lijkt op die van mij. Zie deze posting voor mijn ervaringen met die verdeler. Remco45 in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"

[ Voor 44% gewijzigd door Remco45 op 03-03-2017 10:06 ]

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remco45 schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 10:01:
De omcirkelde leiding is inderdaad de retour en onder de dop zit een instelbare kraan voorzien van inbus. Lijkt op die van mij. Zie deze posting voor mijn ervaringen met die verdeler. Remco45 in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"
Bedankt , voor je reactie. Helaas krijg is de fotto's niet geladen.
Zit zo'n zelfde regeling met inbus ook op de 7 retour leidingen ?
Het beste lijkt me om alle retour temperaturen gelijk te krijgen per groep, toch?

M'n Ketel staat op 45 graden en is teruggezet van 30 kw naar 10 kw. Als m'n ketel aanslaat warmt hij het water op naar maximaal 50 graden en gaat dan in 7 minuten naloop en slaat ongeveer 6 keer per uur aan indien er continu warmte vraag is. Is 6 keer per uur veel of gewoon goed?

Is het beter als de ketel 1 keer aanslaat en pas stopt met verwarmen totdat de thermostaat afslaat?
Hoe kan ik dat voor elkaar krijgen ? de ketel kan kwa KW niet lager.

M'n vloerpompen staan op 1 met een pompschakelaar.
Het huis is prima warm te houden , maar het is tenslotte fine tuning he haha

Ik heb heel wat gelezen , van de eerste en deze topic , maar niet alles. Het is nogal veel _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na enige tijd dit topic en het topic over energie besparen dacht ik het wel te weten, maar elk antwoord genereert weer een vraag. Vandaar dat ik nu eens een post doe om te kijken of iemand mij kan adviseren.

Mijn situatie:
Mijn huis in Rotterdam is van eind jaren `30 . Het is een beneden woning (1 verdieping dus) van 80 m2 met links en rechts buren, maar ook 4 verdiepingen erbovenop.
De monteur heeft vorig jaar een CW5 ketel van intergas Kombi Kompakt 36/30 A HRE geinstalleert. Zodat ik veel warm water voor het bad en douche zou hebben.
De ketel staat nu ingesteld op de fabrieks instellingen zoals in de handleiding beschreven.

In 2016 was het gasverbruik 1660m2 en de elektra 4300kwh (wij hebben een vatwasser, condensdroger en wasmachine die 2x per daag aanstaan en een kind dat om de dag in bad gaat, en dan nog TV/PC/Telefoons/laptop/etc.)

De ruimtes in het huis zijn als volgt verdeeld, ik heb de benodigde warmte erbij gezet:
Benodigde verwarming per ruimte:

Ruimte LXBxH Inhoud benodigd vermogen per ruimte
keuken 4x2x2,6 =20,8 m3 1842 W (bij 20 graden met corerctie van +15%)
woonkamer 7x4x2,6 =72,8 m3 5606 W (Bij 20 graden zonder correctie factor)
slaapkamer 5x4x2,6 =52 m3 4004 W (Bij 20 graden zonder correctie factor)
kinder kamer 2,9x3,6x2,6 =27 m3 2090 W (Bij 20 graden zonder correctie factor)
douche 2x2x2,6 =10,4 m3 967 W (Bij 24 graden zonder correctie factor)
14509 W Totaal (en totaal is 11040 als er 60w per m3 overall wordt aangehouden)

De radiatoren die ik nu heb zijn echter van minder wattage:

keuken T11 50x70 =712 w
woonkamer T22 280x50 =4400 w
slaapkamer T22 60x60 =1099 w --> 2 stuks hanger er = 2198 w
kinder kamer T22 50x70 =1075 w
douche handdoekradiator 60x75 =400 w
=8785 totaal

Er is een aan/uit honeywel round geinstalleert door de monteur.
Als ik hem op 20 graden heb staan is het in het hele huis meestal wel tussen de 19 en 20 graden.
Als ik hem in de nacht op 16 zet en in de ochtend naar 20 dan worden de radiatoren wel 80 graden en ruik je de warmte als het ware.
Overdag zij de radiatoren lauw/koud (<40 graden).
In de nacht hoor je de ketel wel vaak aanslaan. Overdag hoor ik het niet, maar is het misschien wel zo.
De CV ketel staat in de 1,10 m hoge kruipruimte van de grond af. Omdat er weinig ruimte was en de rookafvoer zo beter door de schoorstenenpijp in de schouw geplaatst kon worden.
De radiatoren zijn niet serieel verbonden. Elke radiator heeft zijn eigen aanvoer en afvoer.
De radiatoren in de slaapkamer, en keuken hebben zo`m blok aan 1 kant onderin waar aanvoer en afvoer samen ingaan Hoe zie je of daar een voetventiel aan zit?
er zit wel een draaidopje op de zijkant van het blok).
De kinderkamer en douche hebben een afzonderlijke aanvoer en afvoer (zonder voet ventiel zo te zien)
De radiator in de woonkamer heeft rechtsboven de aanvoer en linksonder de afvoer (geen idee of daar een voetventiel zit).

Ik heb een IR meter van 30e gekocht en getracht te meten op de buizen bij elke radiator terwijl de CV vol stookte. Een zwart tapeje erop gedaan. Ik vond het sowieso lastig meten.
Als ik op de radiator richtte gaf hij 84 graden aan en op het zwarte tapeje bij de aanvoerbuis soms 40, terwijl je echt je vingers eraan brandde.
De meter heb ik dichtbij gehouden. Ik heb uiteindelijk kunnen schatten dat de delta T <10 graden was op alle radiatoren. Alle delta T agen wel bij elkaar in de buurt.

Zal het huis nog wel warm genoeg worden als ik de aanvoer temperatuur naar bv 60 of 70 garden zet?
Heeft vermogen verlagen nu wel of geen zin gezien het modulerend vermogen van de ketel? hij kan tot minimaal 7kw (100%= 26 kw geloof ik)
Als je het vermogen verlaagt, doe je dit dan via parameter 3 (ingesteld maximaal cv vermogen)? of via h (= max . toerental ventilator)?

In de handleiding staat het volgende namelijk end at verwart mij:
7.4 Instellen maximaal CV-vermogen
Het maximaal CV-vermogen wordt in de fabriek ingesteld op 70%. Als er voor de CV installatie meer of minder vermogen nodig is, kan het maximaal CV-vermogen
gewijzigd worden door het toerental van de ventilator te wijzigen. Zie tabel: Instelling
CV-vermogen.Deze tabel geeft de relatie weer tussen het toerental van de ventilator en het
toestelvermogen.

Gaat het verlagen van mijn ketelvermogen ten koste van mijn warm water? wij hebben een bad en dat vult nu prima en goed warm.
Wat doet het verhogen van parameter P (antipendel tijd tijdens cv bedrijf ) van 5 naar bv 12 minuten in mijn situatie)
Is het aan te raden een modulerende thermostaat te nemen gezien mij radiator vermogen en het feit dat het huis warm wordt? De ketel moduleert hem toch terug?
Is het aan te raden om radiatoren te vervangen voor grotere radiatoren?
Is het aan te raden om sowieso alle radiatoren te vervangen voor types de bij een lagere aanvoer temperatuur mijn benodigd vermogen kunnen leveren? deze zijn allemaal oud, behalve die in de woonkamer.
Is het aan te raden dan direct overal voetventielen of iets dergelijks te monteren?
Waterzijdig inregelen kan volgens mij pas als eerst het bovenstaande duidelijk is en is nu uit den boze denk ik.
De ketel kan nu zijn warmte amper kwijt vermoed ik, en als ik de radiatoren ga knijpen zal dit erger worden. Of zie ik dat verkeerd?

En mochten er andere ideeën zijn dan hoor ik dat graag. Ik kan het wel uitbesteden, maar wil het graag zelf leren. En dat gaat tot nu toe na veel lezen langzaam helaas.
Bij voorbaat dank voor eventuele antwoorden en hulp bij mijn leercurve!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:17
Je zegt dat je een aan/uit honeywell round modulation hebt, de modulation variant is toch juist modulerend dmv OpenTherm :?

Ik zou zo niet het vermogen van je ketel aanpassen maar de max aanvoertemperatuur verlagen.

Als deze nu op 85 staat, zet hem eens op 60 graden en bekijk dan of je nog problemen hebt. (het huis niet warm krijgt).

Met deze temperaturen buiten zal het nog wel goed gaan, wel goed in de gaten houden wat er gebeurt als het buiten -10 is :)

Zoals met elke verandering, verander maar 1 ding tegelijkertijd en bekijk het effect daarvan.

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 04-03-2017 08:41 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01
Verwijderd schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 10:58:
[...]

Bedankt , voor je reactie. Helaas krijg is de fotto's niet geladen.
Zit zo'n zelfde regeling met inbus ook op de 7 retour leidingen ?
Het beste lijkt me om alle retour temperaturen gelijk te krijgen per groep, toch?

M'n Ketel staat op 45 graden en is teruggezet van 30 kw naar 10 kw. Als m'n ketel aanslaat warmt hij het water op naar maximaal 50 graden en gaat dan in 7 minuten naloop en slaat ongeveer 6 keer per uur aan indien er continu warmte vraag is. Is 6 keer per uur veel of gewoon goed?

Is het beter als de ketel 1 keer aanslaat en pas stopt met verwarmen totdat de thermostaat afslaat?
Hoe kan ik dat voor elkaar krijgen ? de ketel kan kwa KW niet lager.

M'n vloerpompen staan op 1 met een pompschakelaar.
Het huis is prima warm te houden , maar het is tenslotte fine tuning he haha

Ik heb heel wat gelezen , van de eerste en deze topic , maar niet alles. Het is nogal veel _/-\o_
Op de 7 retourleidingen zit eenzelfde inbuskraan.

Mijn voorstel is dat je even terug gaat naar de basics: eerst zorgen dat het water daar stroomt waar het moet stromen als er warmtevraag is; pas daarna temperaturen regelen.

Als de woning 's ochtends koel is en de warmtevraag begint, hoe gedraagt de ketel zich dan?
In principe moet deze aanslaan en langdurig verwarmen totdat de gewenste ruimtetemperatuur bereikt is.
Als de ketel snel in naloop gaat of tussendoor afslaat, kan hij zijn warmte niet kwijt.
En dan stroomt er ook geen water meer door.
Enkele mogelijke oorzaken:

1: aanvoer en retourleiding op de verdeler verkeerd aangesloten (check welke het eerste warm wordt).
2: de thermostaatkraan van de verdeler staat te laag (maar mag ook niet te hoog).
2: een of meerdere inbusafsluiters staan te ver dicht.
3: pompen vloerverwarming gaan niet meteen aan, b.v. omdat sensor te dicht bij de pomp zit of verkeerd is afgesteld.
4: pompen vloerverwarming draaien te langzaam.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 08:40:
Je zegt dat je een aan/uit honeywell round modulation hebt, de modulation variant is toch juist modulerend dmv OpenTherm :?

Ik zou zo niet het vermogen van je ketel aanpassen maar de max aanvoertemperatuur verlagen.

Als deze nu op 85 staat, zet hem eens op 60 graden en bekijk dan of je nog problemen hebt. (het huis niet warm krijgt).

Met deze temperaturen buiten zal het nog wel goed gaan, wel goed in de gaten houden wat er gebeurt als het buiten -10 is :)

Zoals met elke verandering, verander maar 1 ding tegelijkertijd en bekijk het effect daarvan.
Dank Grolsch! ik heb dit aan het eind van de avond zitten typen en een foutje gemaakt. Heb het veranderd.
Ik zal de temperatuur eens proberen te verlagen binnenkort. Gaat dan ook het modulerend bereik automatisch verder aar beneden? en zal de ketel dan een lagere delta T beter accepteren minder aanslaan snachts? gisteren nacht was het serieus om de 2 minuten aanslaan van de CV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
Verwijderd schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 23:54:
Is het aan te raden om radiatoren te vervangen voor grotere radiatoren?
Is het aan te raden om sowieso alle radiatoren te vervangen voor types de bij een lagere aanvoer temperatuur mijn benodigd vermogen kunnen leveren? deze zijn allemaal oud, behalve die in de woonkamer.
Is het aan te raden dan direct overal voetventielen of iets dergelijks te monteren?
Ik zou zeggen drie keer ja !

Ja : Wanneer je grotere radiatoren hebt kan je dmv waterzeidig inregelen dezelfde dT overal proberen te maken
Ja : Wanneer je met LTV radiatoren werkt kan je ketel temperatuur nog verder omlaag zonder dat je huis kouder wordt. Lagere ketel temperatuur is goedkoper stoken.
Ja : met voetventielen kan je waterzeidig inregelen veel beter voor elkaar krijgen dan alleen met de draaiknop boven op.

Ik zou beginnen met de radiatoren in de woonkamer, probeer op marktplaats een LTV Jaga oid te vinden die bij de lage stook temperatuur al een wat hoger vermogen heeft, immers met een voetventiel ga je de afvoer knijpen dus dan kan je wat vermogen inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik zou persoonlijk vooral aandacht geven aan isolatie. Die natte vinger berekeningen zijn leuk, maar in de jaren 80 toen dit huis gebouwd werd met deels enkelglas en 90 graden aanvoer was 50% van die berekening al voldoende.

In 2010 huis gekocht, alle enkelglas vervangen door HR+ en kreeg het daarna met 75 graden maar net warm.
Inmiddels dakisolatie verbeterd, spouw geisoleerd, 15cm EPS onder de vloer geplakt en 2 kozijnen in de woonkamer vervangen door kunststof met HR++. Ik stook nu met 55 graden aanvoer enkele graden per uur erbij, ook als het -10 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:59
Sinds een week mijn otgw draaiend .... :)

Wat mij opvalt in het stookgedrag is dat er op gegeven moment er "drops" komen in de continuïteit. Je ziet in het plaatje dat er tot 16:00 netjes 6x /uur wordt gestookt en de temperatuur blijft netjes rond de 18°. Dan opeens stopt hij met stoken voor een vol uur, warmt weer op en schiet door naar 19° en weer stopt met stoken.

Is hier nog wat aan te doen want dit is niet comfortabel.?

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/xqa6s.png

Ketel Intergas 28/24
Thermostaat Honeywell Chronotherm Wireless in die ruimte en blijft tijdens de drops 18° aangeven

Sensor om de temperatuur te meten (DS18B20) is naast de thermostaat geplaatst.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolfram55 op 04-03-2017 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinustate
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-01-2023
Sinds een tijdje heb ik een nieuwe cv ketel, een remeha tzerra.

Ik heb er ook een interface kabel bijgekocht zodat ik hem kan uitlezen en configureren.

Ik heb alleen vloerverwarming, ik probeer de cv ketel zo te configureren zodat hij constant dezelfde temperatuur water naar de vloerverwarming stuurt.

Hiervoor heb ik het volgende gedaan:
- aanvoer temperatuur: 60 graad
- max aanvoer temp: 65 graad (kan beide mogelijk lager)
- min toerental pomp: 40%
- max toerental pomp: 50% (beide een gokje, moet ergens beginnen)
- pomp nadraaitijd: 1 minuut

Lijkt jullie dit een goede configuratie?

Ik kan ook de maximale en minimale volumestroom van ventilator instellen. Wat raden jullie hiervoor aan?
Hij staat momenteel op standaard 39 max en 11 min.

[ Voor 4% gewijzigd door tinustate op 04-03-2017 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik was op zoek naar een combiketel met een zo laag mogelijke
modulatiegrens (CW 3 is voor mijn situatie ruim voldoende).

Iemand ervaringen met een Vaillant ecoTEC Plus 20-24 5/5?
Minimaal 3,8 kW bij 80/60 - lager is blijkbaar in NL niet verkrijgbaar?

Wat ik absoluut niet kan begrijpen dat op de Vaillant website
geen vermogen (rendementen) voor lagere temperatuurregimes vermeld worden.
Bij 80/60 haal je toch geen HR- rendement??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
tinustate schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 13:34:
Sinds een tijdje heb ik een nieuwe cv ketel, een remeha tzerra.

Ik heb er ook een interface kabel bijgekocht zodat ik hem kan uitlezen en configureren.

Ik heb alleen vloerverwarming, ik probeer de cv ketel zo te configureren zodat hij constant dezelfde temperatuur water naar de vloerverwarming stuurt.

Hiervoor heb ik het volgende gedaan:
- aanvoer temperatuur: 60 graad
- max aanvoer temp: 65 graad (kan beide mogelijk lager)
- min toerental pomp: 40%
- max toerental pomp: 50% (beide een gokje, moet ergens beginnen)
- pomp nadraaitijd: 1 minuut

Lijkt jullie dit een goede configuratie?

Ik kan ook de maximale en minimale volumestroom van ventilator instellen. Wat raden jullie hiervoor aan?
Hij staat momenteel op standaard 39 max en 11 min.
Ik heb een Remeha Tzerra Plus die regelt dat allemaal zelf.
Alleen waterzijdig ingeregeld en aanvoer op 60° gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heeft iemand ervaring met een iSense op een Vaillant ketel? Zijn onlangs verhuisd, er hangt een Vaillant ketel met daaraan een calorMATIC 350 kamerthermostaat (via de eBUS aansluiting). Maar ik kan niet echt vrienden worden met die thermostaat, ik wil graag m'n eigen iSense weer aansluiten.

Heb de ketel (Vaillant ecoTEC plus VHR NL 25-30/5-5) al open gehad, maar de VR33 OpenTherm-module zit er helaas niet in bij mijn type :-(

Heb de aanvoertemperatuur al verlaagd van 75 °C naar 65 °C, binnenkort de boel maar eens waterzijdig inregelen. Al is het beter om te wachten tot ik die VR33 ertussen heb zitten, dan kan ik de OTGW ook aansluiten en dan grafiekjes plotten. Misschien dat het inregelen ook pas dit najaar wordt, vanmiddag zag ik 14°C buitentemperatuur, dat is veel te warm om waterzijdig te kunnen inregelen :P

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 04-03-2017 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinustate
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-01-2023
HereIsTom schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 17:51:
[...]

Ik heb een Remeha Tzerra Plus die regelt dat allemaal zelf.
Alleen waterzijdig ingeregeld en aanvoer op 60° gezet.
Als je radiatoren hebt is regelt de remeha het allemaal prima zelf, maar als je alleen vloerverwarming hebt dan voldoet de standaard instellingen niet.

Je wilt bij een vloerverwarming namelijk zo weinig mogelijk moduleren. Als de cv namelijk op een heel laag standje brand dan blijft het water lauw en lauw water in een vloerverwarming staal vrijwel gelijk aan niks doen. De cv is dan eigenlijk gas aan het verbruiken voor niks (koud en lauw water is koud water)

Eigenlijk wil je direct warm water, het is alleen de vraag met welke instellingen je dit het beste voor elkaar kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-09 20:29
mukky schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 21:49:
[...]

ESPeasy... heb ik daar een heel weekend lopen klooien met LUA en wilde an naar Micropython.. dank :-)

Ik heb een Amica board en heb nu 4 x DS18B20 aan elkaar gelust. Ik heb een aparte voeding bedraad op de sensoren en die voed ik nu vanaf een apart 3.3V pin. Echter de readings zijn onbetrouwbaar, de eerste 3 sensoren doen het maar de 4e blijft hangen op z'n initiële waarde. Hoeveel heb jij er en hoe voed je ze?
Had ik maar even eerder aan jou post gedacht :+
Zaterdag avond aan de knutsel gegaan om 5 van de 12 sensoren aan te sluiten (als een begin) op een NodeMCU v3.
Alles up and running mooi gesoldeerd, krimpkousje eromheen > even testen aan de keukentafel dus even snel voeding gepakt (2ah).
Alles helemaal prima minimale afwijking, hele nacht laten draaien prima resultaat.

Vanmorgen het spulletje opgepakt en aangesloten in de trapkast om zo de retourleidingen van VVW te loggen..
Voeding gezocht in de rommel kast, oud samsung dingetje 5v 500ma hup prima (ja dat dacht ik )

Krijg ik ineens Nan als waarde's en hele tijd ERRORs... tijdje lopen kloten uiteindelijk alles maar weer los gehaald terug naar de keukentafel en weer prima :? 8)7 8)7

Nog keer terug naar de trapkast om 'm op het samsung ladertje te hangen.. hmm weer geneuzel....
't zal toch niet de voeding.... |:( |:(

Dag 1,5 uur van mijn leven ;w :+

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:52
ThinkPadd schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 21:24:
Heeft iemand ervaring met een iSense op een Vaillant ketel? Zijn onlangs verhuisd, er hangt een Vaillant ketel met daaraan een calorMATIC 350 kamerthermostaat (via de eBUS aansluiting). Maar ik kan niet echt vrienden worden met die thermostaat, ik wil graag m'n eigen iSense weer aansluiten.

Heb de ketel (Vaillant ecoTEC plus VHR NL 25-30/5-5) al open gehad, maar de VR33 OpenTherm-module zit er helaas niet in bij mijn type :-(

Heb de aanvoertemperatuur al verlaagd van 75 °C naar 65 °C, binnenkort de boel maar eens waterzijdig inregelen. Al is het beter om te wachten tot ik die VR33 ertussen heb zitten, dan kan ik de OTGW ook aansluiten en dan grafiekjes plotten. Misschien dat het inregelen ook pas dit najaar wordt, vanmiddag zag ik 14°C buitentemperatuur, dat is veel te warm om waterzijdig te kunnen inregelen :P
Calormatic zo snel mogelijk op MP zetten!!! ;)
Heb dezelfde ketel echter de 30-35 en werkt goed met een iSense.
De module wordt sinds een bepaald jaar standaard meegeleverd, dus die zat er al bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
loyske schreef op maandag 6 maart 2017 @ 13:48:
[...]

Calormatic zo snel mogelijk op MP zetten!!! ;)
Heb dezelfde ketel echter de 30-35 en werkt goed met een iSense.
De module wordt sinds een bepaald jaar standaard meegeleverd, dus die zat er al bij.
De Calormatic kan ik niet echt wijs uit worden en heb eigenlijk ook geen zin om mij erin te verdiepen. De iSense ken ik door en door en heeft ook nog eens een fijne en zuinige regelstrategie :Y

Heb de installateur gevraagd of ik de module alsnog kan krijgen, toen de ketel in 2013 is gemonteerd is de module waarschijnlijk niet geplaatst.

Heb je verder nog dingen getweakt aan je ecoTEC? Ik zag in de handleiding dat de pomp zich automatisch aanpast aan de waterzijdige balans van het systeem? Waterzijdig inregelen staat sowieso nog op de planning, maar heb wel het idee dat de pomp nu vrij hard draait, hoor het water vrij snel door de leidingen stromen.

En kun je op het display van de ketel ook de actuele waardes zien zoals aanvoer- en retourtemperatuur? Bij m'n Agpo en bij een Remeha weet ik dat vrij simpel op te roepen, maar heb het bij deze Vaillant nog niet kunnen ontdekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 10:28
Ik heb ook een Vaillant ecoTEC plus VHR NL 25-30/5-5 R1 met OpenTherm-module en een recente iSense, en stoken gaat geweldig er is 1 dingetje wat bij mij niet werkt en dat is warm water warmhoud functie. Daar is de ketel leidend bij mij. Staat het op de ketel uit dan krijgt de iSense het niet aan en staat het op de ketel aan dan gaat het 's nachts niet uit.

Ik dacht dat de aanvoer temperatuur bijna constant in beeld stond, maar retour kom je niet makkelijk achter. Dacht dat je het wel via de iSense kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:51
Even een kort vraagje gezien dit in de huidige situatie niet zo werkt. Ik lees vaak in dit topic mee, maar:
Is het bij moderne ketels out of the box mogelijk om voor een boiler een andere stook temperatuur voor de ketel in te stellen dan voor de CV-installatie?
We krijgen het huis namelijk prima warm op 45-55° aanvoer en dit levert vanzelfsprekend een beter rendement dan 70°+. Alleen is het dan onmogelijk om de boiler op 60°+ te houden ...
Het liefst hebben we de boiler op 60-70° voor de capaciteit en eventuele legionella preventie. Alleen dan moet de CV momenteel op 75+ en dan kan t binnen onaangenaam warm worden.

(Installatie is lastig in te regelen met een vloerverwarming en geen voetventielen in 100jaar oude verwarmingen en tegenwoordig met isolatie is de capaciteit ruim overmeten merken we)

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
alaintje schreef op maandag 6 maart 2017 @ 22:13:
Even een kort vraagje gezien dit in de huidige situatie niet zo werkt. Ik lees vaak in dit topic mee, maar:
Is het bij moderne ketels out of the box mogelijk om voor een boiler een andere stook temperatuur voor de ketel in te stellen dan voor de CV-installatie?
We krijgen het huis namelijk prima warm op 45-55° aanvoer en dit levert vanzelfsprekend een beter rendement dan 70°+. Alleen is het dan onmogelijk om de boiler op 60°+ te houden ...
Het liefst hebben we de boiler op 60-70° voor de capaciteit en eventuele legionella preventie. Alleen dan moet de CV momenteel op 75+ en dan kan t binnen onaangenaam warm worden.

(Installatie is lastig in te regelen met een vloerverwarming en geen voetventielen in 100jaar oude verwarmingen en tegenwoordig met isolatie is de capaciteit ruim overmeten merken we)
Ja, bij iedere moderne ketel zijn de temperaturen van tapwater en cv water apart instelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Oxellaar schreef op maandag 6 maart 2017 @ 22:28:
[...]

Ja, bij iedere moderne ketel zijn de temperaturen van tapwater en cv water apart instelbaar.
Ah ideaal, dat overtuigd mijn vader dan toch een stuk sneller.
Tevens aan t overwegen de boiler weg te doen. Maar dan gaan we sowieso inleveren op douchen/bad gebruik vrees ik... Helaas net teveel. De ketel uit 1987 is toch echt aan vervanging toe, laten we het maar niet over de winst hebben met onze 3500m3 per jaar aan gas :p .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-09 20:29
3500m3... daar zal wel wat winst te behalen zijn :)

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

alaintje schreef op maandag 6 maart 2017 @ 22:42:
[...]

Tevens aan t overwegen de boiler weg te doen. Maar dan gaan we sowieso inleveren op douchen/bad gebruik vrees ik... Helaas net teveel. De ketel uit 1987 is toch echt aan vervanging toe, laten we het maar niet over de winst hebben met onze 3500m3 per jaar aan gas :p .
Met een combi ketel is het toch prima douche of een bad te vullen?
Wat voegt een boiler dan toe, behalve dat je misschien iets sneller warm water hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
hjs schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 07:10:
[...]

Met een combi ketel is het toch prima douche of een bad te vullen?
Wat voegt een boiler dan toe, behalve dat je misschien iets sneller warm water hebt?
meerdere plaatsen warm water. 3 kranen en aparte douche en bad. De laatste twee worden zelde tegelijk gebruikt, maar meerdere kranen in huis is niet vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:52
ThinkPadd schreef op maandag 6 maart 2017 @ 14:17:
[...]

De Calormatic kan ik niet echt wijs uit worden en heb eigenlijk ook geen zin om mij erin te verdiepen. De iSense ken ik door en door en heeft ook nog eens een fijne en zuinige regelstrategie :Y

Heb de installateur gevraagd of ik de module alsnog kan krijgen, toen de ketel in 2013 is gemonteerd is de module waarschijnlijk niet geplaatst.

Heb je verder nog dingen getweakt aan je ecoTEC? Ik zag in de handleiding dat de pomp zich automatisch aanpast aan de waterzijdige balans van het systeem? Waterzijdig inregelen staat sowieso nog op de planning, maar heb wel het idee dat de pomp nu vrij hard draait, hoor het water vrij snel door de leidingen stromen.

En kun je op het display van de ketel ook de actuele waardes zien zoals aanvoer- en retourtemperatuur? Bij m'n Agpo en bij een Remeha weet ik dat vrij simpel op te roepen, maar heb het bij deze Vaillant nog niet kunnen ontdekken.
Ik heb eigenlijk niks getweakt aan de ecotec. Stromingsgeluid heb ik helaas ook. Heb altijd gedacht dat het kwam door de oude oversized 1 duims leidingen in de kruipruimte die dan stapsgewijs over gaan naar 15mm. Pomp kan volgens mij niet lager moduleren dan dit. Geprobeerd met een overdrukklep in te stellen, maar ook dit zorgde er niet voor dat er geen stromingsgeluid meer is. Dus mocht je hier de gouden tip hebben, dan hoor ik hem graag!

De aanvoer temp staat bij mij standaard in het beeldscherm van de ketel. Voor de retour temp moet je helaas in het installateursmenu in, daar zie je dan alles uitgebreid staan. iSense geeft wel warmwater temp door, volgens mij kan je dit vergelijken met de aanvoertemp. De druk kan ik ook aflezen op de iSense, maar dan houdt het ook wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
alaintje schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 07:39:
[...]

meerdere plaatsen warm water. 3 kranen en aparte douche en bad. De laatste twee worden zelde tegelijk gebruikt, maar meerdere kranen in huis is niet vreemd.
Boiler is ouderwets en energie onzuinig. Als je echt veel warm water nodig hebt een CW5 HR ketel nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HereIsTom schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 17:46:
[...]

Boiler is ouderwets en energie onzuinig. Als je echt veel warm water nodig hebt een CW5 HR ketel nemen.
En heb je weer teveel vermogen om een gemiddeld huis economisch mee warm te stoken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Verwijderd schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 17:48:
[...]

En heb je weer teveel vermogen om een gemiddeld huis economisch mee warm te stoken. ;)
Ik ken het huis niet maar als ik lees hoeveel warmwater kranen er zijn moet het wel een groot huis zijn ;)
En tegelijk warm water gebruiken komt meestal maar weinig voor, dus dan een CW4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alaintje schreef op maandag 6 maart 2017 @ 22:42:
[...]

Overtuigen nodig? Wat dacht je van een veeeeeeeeeeeeeeel lagere gasrekening (en schoner milieu). Dat is waarschijnlijk nog zo'n aan/uit rammelbak met een gietijzeren blok en waakvlam. Rijdt hij ook nog 50000 km per jaar met een Opel Kadett? :*) Snel eruit met die rammelbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Verwijderd schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 17:53:
[...]

Overtuigen nodig? Wat dacht je van een veeeeeeeeeeeeeeel lagere gasrekening (en schoner milieu). Dat is waarschijnlijk nog zo'n aan/uit rammelbak met een gietijzeren blok en waakvlam. Rijdt hij ook nog 50000 km per jaar met een Opel Kadett? :*) Snel eruit met die rammelbak.
Voor zover ik weet geen waakvlam, de gasmeter staat geheel stil als de ketel op 0 staat. Aluminium warmtewisselaar als ik het goed heb? De vorige eigenaar van dit huis was elektra/cv monteur dus er is wel t nodige aangepast volgens mij...
Ja, voor mij zou t meteen duidelijk zijn. (Zelfde als met zonnepanelen :+ ).

Warmwater kost maar een paar m3 per maand hebben we uitgerekend, ook met koken op gas ( 6 pits fornuis staat dagelijks aan waarvan vaak met 5 of 5+ pitjes aan). Helemaal op de CV kosten is warm water niet zo'n groot probleem.
De andere mogelijkheid is een combiketel met boiler nemen en indien nodig/overbodig de boiler verwijderen/loskoppelen :) .
Kost nu een wat meer, maar levert later wss meer op.

Enfin, mijn vragen zijn beantwoord :) !
(Ik sta al te wachten om de programma's van een moderne ketel in te duiken }) ).

P.s. volgens de vorige bewoner was de winst maar enkele procenten bij een nieuwe, gezien dat al een HR (+?) ketel is. (Uit 1987?)
Daarnaast heeft de ketel van 100 graden naar 70 al 20% gas gescheeld.
(ik heb dan niet gekeken naar graaddagen, maar hadden in februari 2013 hadden we 1200m3 verbruikt, dat was een van de eerste echte wintermaanden dat we hier woonde)

[ Voor 12% gewijzigd door alaintje op 07-03-2017 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alaintje schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 21:11:
[...]

Voor zover ik weet geen waakvlam, de gasmeter staat geheel stil als de ketel op 0 staat. Aluminium warmtewisselaar als ik het goed heb? De vorige eigenaar van dit huis was elektra/cv monteur dus er is wel t nodige aangepast volgens mij...
Ja, voor mij zou t meteen duidelijk zijn. (Zelfde als met zonnepanelen :+ ).

Warmwater kost maar een paar m3 per maand hebben we uitgerekend, ook met koken op gas ( 6 pits fornuis staat dagelijks aan waarvan vaak met 5 of 5+ pitjes aan). Helemaal op de CV kosten is warm water niet zo'n groot probleem.
De andere mogelijkheid is een combiketel met boiler nemen en indien nodig/overbodig de boiler verwijderen/loskoppelen :) .
Kost nu een wat meer, maar levert later wss meer op.

Enfin, mijn vragen zijn beantwoord :) !
(Ik sta al te wachten om de programma's van een moderne ketel in te duiken }) ).

P.s. volgens de vorige bewoner was de winst maar enkele procenten bij een nieuwe, gezien dat al een HR (+?) ketel is. (Uit 1987?)
Daarnaast heeft de ketel van 100 graden naar 70 al 20% gas gescheeld.
(ik heb dan niet gekeken naar graaddagen, maar hadden in februari 2013 hadden we 1200m3 verbruikt, dat was een van de eerste echte wintermaanden dat we hier woonde)
Hoe kom je in hemelsnaam aan zo'n hoog verbruik?

Boiler is nergens voor nodig. Waarom zou 24 uur per dag water warm houden? Een modern doorstroom toestel levert binnen no time warm water alleen wanneer je het nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Verwijderd schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:50:
[...]

Hoe kom je in hemelsnaam aan zo'n hoog verbruik?

Boiler is nergens voor nodig. Waarom zou 24 uur per dag water warm houden? Een modern doorstroom toestel levert binnen no time warm water alleen wanneer je het nodig hebt.
Een (deels vrijstaand heren)huis van 1300m³ met voornamelijk een keuken van 150m³ met vloerverwarming.
3 verwarmde slaapkamers, één badkamer (en apart toilet) en als laatste 2 woonkamers.
Tevens vroor het toen hard, stond de ketel nog op de oude instellingen en was er nauwelijks isolatie. Momenteel hebben we de woonkamervloeren geisoleerd en op de bovenverdieping nieuwe buitendeuren geplaatst. Op zolder is aan de noord-oost kant een nieuw dakdeel geplaatst en meteen geisoleerd (dit heeft denk ik de grootste invloed gehad, eerst was het huis een grote schoorsteen met een trappengat van 13 meter hoog).
Sindsdien is denk ik 400-500m³ in één maand het maximum geweest.

Maar OT: dit gaat over afstellingen, en mijn vraag is zo wel heel uitgebreid geworden. Een groot huis verbruikt nou eenmaal veel... isoleren is ook niet 1,2,3 gedaan gezien alle muren massieve dubbele bakstenen zijn en de vloeren in sommige delen in beton gegoten...
p.s. de ketel staat tussen 24:00-07:00 uit. De boiler heeft een hysteris van 5 graden geloof ik, dus zo vaak springt die niet aan. Helemaal niet als er niemand thuis is. De ketel gaat na 7 uur ook niet aan om deze op te warmen.

[ Voor 19% gewijzigd door alaintje op 08-03-2017 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawauz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-02 12:56

dawauz

XboX live : DaWauZ

Ik heb pas een andere woning gekocht, en ben nu even aan het uitzoeken hoe het met de installatie zit, of het allemaal klopt.

De tussenwoning is gebouwd in 2003, gezin met 2 volwassenen en 2 kinderen.
De woonkamer en badkamer zijn vloerverwarmd. De badkamer lift mee op de woonkamer, dus geen eigen thermostaat o.i.d. Vinden we geen ramp, want we houden ook niet zo van een te warme badkamer.
Wel is er een handdoekradiator in de badkamer, deze lijkt dan weer gescheiden te zitten aangesloten op de ketel en heeft een thermostaat. Ding wordt niet heel erg warm. Badkamer heeft een raam en staat op de zonkant. Een luxe regendouche en bad. Word iedere dag wel 1 van de 2 gebruikt, soms 2-3x per dag ligt eraan.

De ketel is een vrij nieuwe (2015) remeha calenta CW4 met isense thermostaat.
Er zit een extra pomp tussen voor de vloerverwarming.

De thermostaat staat ingesteld op 20 graden voor beneden, en dat is het ook netjes.
Ik lees diverse meningen over nachtverlaging, is dit nu wel of niet zinvol en zo ja, hoeveel graden?

Inmiddels heb ik een opentherm gateway aangesloten welke ik uit kan lezen met domoticz.
Echter weet ik niet zo heel goed, wat sommige termen betekenen. Het is ook wat nieuw voor me.

enkele waardes uit domoticz, maar geen idee waar het voor staat:

code:
1
2
3
4
5
6
Max_CH Water Setpoint   Thermostat  SetPoint    90.0
DHW Setpoint    Thermostat  SetPoint    60.0
Return Water Temperature    Temp    LaCrosse TX3    41.4 C
DHW Temperature Temp    LaCrosse TX3    0.0 C
Control Setpoint    Temp    LaCrosse TX3    19.8 C
DHW_enabled Lighting 2  AC  On

Ook meet ik mijn stroom en gasverbruik uit met slimme meter, gasverbruik ligt tussen de 3,5 en <6 m3 per dag afgelopen 3 weken.
Wel hier en daar klusdagen, veel deur open etc.

Zou er nog wat te verbeteren kunnen zijn?

XboX live : DaWauZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-09 12:01
Weet iemand waar ik wat meer kan vinden over toepassing van een boiler met mijn bestaande ketel?
Ik heb een Intergas CV HRE 24/18, dus zonder boiler. Nu heb ik er een grote zonneboiler naast.

Voor de winterperiode waarbij het vat nauwelijks opwarmt (met dank aan de flat die er voor is gebouwd) dacht ik de bovenste helft van de zonneboiler warm te houden. Dit zou dan een mooie legionella protectie zijn (goedkoper dan elektrisch), en wil ik op het efficientste van de ketel stoken.
Ik zie in de installatietypes dat er wat met een boiler te doen valt, maar ik zie het verder niet in de installatie handleiding terug.

Belangrijkste:
- Kan ik een tapwater boiler op mijn HRE 24/18 aansluiten? Of kan het alleen
- Zo ja, waar kan ik dan diagrammen vinden? Gezien het tapwater is moet ik zelf een pomp toepassen denk ik?

Edit: Volgens mij komt het er op neer dat typisch een indirect gestookte boiler is, maar ik eigenlijk een direct gestookte boiler wil.
Nu zou ik dit vrij makkelijk zelf kunnen maken met een simpel regelingkastje, en een drinkwaterveilige pomp waarvan ik de snelheid (enigzins) kan instellen. Of denk ik dan te simpel?
Waarschijnlijk kan ik dan op het efficientst stoken door natuurlijk pompsnelheid goed te krijgen, maar ook door het aantal kW te maximaliseren? Het is een 24KW maar op 24KW zal hij niet op zijn efficientst zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door !null op 09-03-2017 14:02 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Zoek eens naar het installatievoorschrift van de HR Solo, dan snap je een beetje wat er moet gebeuren om je HRE met een externe boiler te laten werken. Je verliest dan wel de tapwaterfunctie zoals je ketel het nu heeft.

Als alternatief kan je klussen met de zoneregeling en de aan/uit thermostaataansluiting, maar of dat geeft wat je wilt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

!null schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 13:41:
Weet iemand waar ik wat meer kan vinden over toepassing van een boiler met mijn bestaande ketel?
Ik heb een Intergas CV HRE 24/18, dus zonder boiler. Nu heb ik er een grote zonneboiler naast.

Voor de winterperiode waarbij het vat nauwelijks opwarmt (met dank aan de flat die er voor is gebouwd) dacht ik de bovenste helft van de zonneboiler warm te houden. Dit zou dan een mooie legionella protectie zijn (goedkoper dan elektrisch), en wil ik op het efficientste van de ketel stoken.
Ik zie in de installatietypes dat er wat met een boiler te doen valt, maar ik zie het verder niet in de installatie handleiding terug.

Belangrijkste:
- Kan ik een tapwater boiler op mijn HRE 24/18 aansluiten? Of kan het alleen
- Zo ja, waar kan ik dan diagrammen vinden? Gezien het tapwater is moet ik zelf een pomp toepassen denk ik?

Edit: Volgens mij komt het er op neer dat typisch een indirect gestookte boiler is, maar ik eigenlijk een direct gestookte boiler wil.
Nu zou ik dit vrij makkelijk zelf kunnen maken met een simpel regelingkastje, en een drinkwaterveilige pomp waarvan ik de snelheid (enigzins) kan instellen. Of denk ik dan te simpel?
Waarschijnlijk kan ik dan op het efficientst stoken door natuurlijk pompsnelheid goed te krijgen, maar ook door het aantal kW te maximaliseren? Het is een 24KW maar op 24KW zal hij niet op zijn efficientst zijn.
Ik snap jouw idee met wat je wil.
Het warmwater dat uit je boiler komt, gaat langs je ketel en normaal gesproken naar de kraan.
Echter kan je na de ketel natuurlijk een t-koppeling plaatsen met keerklep in leiding + pomp terug naar je boiler op de recirculatieaansluiting om de bovenkant te verwarmen.
Dan schakel je de pomp a.d.h.v. een thermostaat in de boiler.

Die omschrijving lijkt veel op de Intergas Prestige, die werk zo althans! (wel met een kleinere ingebouwde boiler ;))
Misschien moet je die handleiding even opzoeken, daar staat 'de techniek' in beschreven.
Maar dit zou goed stand-alone kunnen werken.
Voor de ketel maakt het niet uit of het warm water voor de kraan of de boiler wordt gebruikt.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja ik weet alleen niet hoesnel ik een schema van die Prestige zie, en hoe ik dat voor elkaar zou kunnen krijgen met een Intergas ketel die dat niet heeft.
_JGC_ schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 14:33:
Zoek eens naar het installatievoorschrift van de HR Solo, dan snap je een beetje wat er moet gebeuren om je HRE met een externe boiler te laten werken. Je verliest dan wel de tapwaterfunctie zoals je ketel het nu heeft.

Als alternatief kan je klussen met de zoneregeling en de aan/uit thermostaataansluiting, maar of dat geeft wat je wilt...
Zowel de zoneregeling als de hints naar het installatietype met boiler (het staat niet echt uitgelegd zoals bijv de zoneregeling) gaan volgens mij over wat de norm is met externe boilers, namelijk indirect gestookte boilers.

Ik heb een 300 liter zonneboiler staan, rvs tapwater opslag, onderin de warmtewisselaar voor de zon, bovenin een tweede warmtewisselaar voor afname verwarming/cv werking.
Nu zie ik dat mijn nieuwbouwhuis een heel lage vraag heeft qua verwarming, en dat de cv ketel veel zit te pendelen. Daar is al genoeg over geschreven (ook in dit topic) over hoe pendelen te voorkomen.
Feit blijft is dat de CV ketel niet minder dan 5KW kan doen, en dan doe ik dat ook nog eens met hele lage aanvoer temps (want ik heb vloerverwarming en wil dat de zonneboiler zoveel mogelijk doet)
Hoe dan ook, situatie zal nooit perfect worden voor de cv ketel, tenzij ik de cv ketel met een boiler laat werken. Zodat hij op z'n efficientst deze kan verwarmen.

Daar zijn verschillende oplossingen voor, maar ik heb dus al een flinke zonneboiler staan. Nu dacht ik, ik ga de bovenste helft van deze boiler warmhouden met de cv ketel, vooral handig in de wintermaanden. Dan kan onderin nog steeds warmte worden toegevoegd door de zon. Zo wordt dit ook gedaan door de Qsolar professionele oplossing. In de zomer moet er overvloed zijn en zal deze functie niet eens gebruikt hoeven te worden (als ik al niet gewoon de stekker eruit trek), ik heb er redelijk wat heatpipes op.
Groot voordeel is dat dan de verwarming gewoon kan afnemen van het vat, en er dus niet gependeld hoeft te worden.

Maar het is een tapwater boiler, dus zou je dat tapwater rond moeten pompen langs de ketel. Dat valt opzich wel te knutselen met een drinkwater geschikte pomp etc. Maar mijn doel is ook juist dat de cv ketel op z'n efficientst werkt.

Vermoedelijk is het beter als ik de bovenste spiraal in het vat gebruik voor verwarming door de CV ketel. Dan kan ik een typische indirect gestookte boiler setup maken. Ook makkelijk in te stellen met de Intergas ketel met extra thermostaat in boiler. (artikel nummertje bestellen)
Dan houdt ik op z'n minst de bovenste 100 liter op temperatuur. De CV ketel kan dit dan op z'n meest ideale efficientste manier doen.

Dan zou ik de verwarming gewoon kunnen doen met een extra cv pomp en externe warmtewisselaar op de boiler, om zo warmte af te nemen van het vat. En dan de cv pomp gewoon laten pompen door een aan/uit thermostaat.

Dit is hier al mooi uitgelegd met een diagram erbij
http://www.sunsystems.nl/...mas/naverwarmen/soloketel
Alleen dus zonder verwarming via het zonneboilervat.

Ik weet niet of het er heel duidelijk van wordt door dit verhaal, maar ik ben er dus naar op zoek om mijn CV efficienter te laten werken, tegelijkertijd de bovenste helft van mijn boiler op temperatuur houden (dus ook legionella beveiliging) wat ook het comfort verhoogt in de winter (sneller bad vullen e.d.) en als het goed is de CV ketel langer mee te laten gaan, door het vele aantal ontsteken door pendelen mee te laten vallen.

Dat zouden dus wat meer voordelen moeten zijn dan alleen een kleine CV-water boiler toe te voegen om het pendelen te laten stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Het was wat lees wek, maar heb me een beetje door dit topic proberen te worstelen. Ondertussen ben ik er wel van overtuigd dat mijn installatie totaal niet in balans is. Doordat het gebruik van de ruimtes van dag tot dag verschilt, is waterzijdig inregelen met voetventielen niet echt een optie. Gezien de reacties lijkt het de beste optie om de bestaande kranen (ongeveer drie jaar oud) te vervangen door de Heimeier Eclipse.
Nu heb ik daar drie vragen over:
Hoe kom ik erachter of ik de bestaande afsluiters zo met deze Heimeiers kan omwisselen zonder nieuw leiding werk? (afmetingen e.d.)
Zijn Danfoss LC13 (z-wave) thermostaatknoppen ook geschikt voor deze afsluiters?
Ik lees dat je deze Heimeiers eenvoudig kan instellen zonder ingewikkelde berkeningen, maar hoe weet ik op welke instelling de afsluiter dan wel moet, ik begrijp dat dat in liter per uur gaat?

[ Voor 3% gewijzigd door siepeltjuh op 09-03-2017 18:51 ]

Can`t live without the mods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

!null schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 16:25:
Ja ik weet alleen niet hoesnel ik een schema van die Prestige zie, en hoe ik dat voor elkaar zou kunnen krijgen met een Intergas ketel die dat niet heeft.
Zoek anders even op de handleiding van de prestige, daar staat het waterzijdige schema in.
Ook staat er in beschreven hoe het vat verwarmt wordt door drinkwater.
De intergas prestige is een kombi kompakt/hre ketel met een 40 liter boiler.
Die boiler warmt hij op door koud water uit de boiler door de ketel te pompen (drinkwaterzijdig dus, zoals jij dat ook wil zoals ik het begrijp) terug de boiler in zodat deze warm wordt.
Zodoende warmt de boiler op zonder tussenkomst van een (extra) warmtewisselaar.
Bijkomend voordeel is dat het water direct 60 graden is uit de ketel, naarmate de boiler warm wordt moduleerd de ketel terug.
[...]

Zowel de zoneregeling als de hints naar het installatietype met boiler (het staat niet echt uitgelegd zoals bijv de zoneregeling) gaan volgens mij over wat de norm is met externe boilers, namelijk indirect gestookte boilers.

Ik heb een 300 liter zonneboiler staan, rvs tapwater opslag, onderin de warmtewisselaar voor de zon, bovenin een tweede warmtewisselaar voor afname verwarming/cv werking.
Nu zie ik dat mijn nieuwbouwhuis een heel lage vraag heeft qua verwarming, en dat de cv ketel veel zit te pendelen. Daar is al genoeg over geschreven (ook in dit topic) over hoe pendelen te voorkomen.
Feit blijft is dat de CV ketel niet minder dan 5KW kan doen, en dan doe ik dat ook nog eens met hele lage aanvoer temps (want ik heb vloerverwarming en wil dat de zonneboiler zoveel mogelijk doet)
Hoe dan ook, situatie zal nooit perfect worden voor de cv ketel, tenzij ik de cv ketel met een boiler laat werken. Zodat hij op z'n efficientst deze kan verwarmen.

Daar zijn verschillende oplossingen voor, maar ik heb dus al een flinke zonneboiler staan. Nu dacht ik, ik ga de bovenste helft van deze boiler warmhouden met de cv ketel, vooral handig in de wintermaanden. Dan kan onderin nog steeds warmte worden toegevoegd door de zon. Zo wordt dit ook gedaan door de Qsolar professionele oplossing. In de zomer moet er overvloed zijn en zal deze functie niet eens gebruikt hoeven te worden (als ik al niet gewoon de stekker eruit trek), ik heb er redelijk wat heatpipes op.
Groot voordeel is dat dan de verwarming gewoon kan afnemen van het vat, en er dus niet gependeld hoeft te worden.

Maar het is een tapwater boiler, dus zou je dat tapwater rond moeten pompen langs de ketel. Dat valt opzich wel te knutselen met een drinkwater geschikte pomp etc. Maar mijn doel is ook juist dat de cv ketel op z'n efficientst werkt.

Vermoedelijk is het beter als ik de bovenste spiraal in het vat gebruik voor verwarming door de CV ketel. Dan kan ik een typische indirect gestookte boiler setup maken. Ook makkelijk in te stellen met de Intergas ketel met extra thermostaat in boiler. (artikel nummertje bestellen)
Dan houdt ik op z'n minst de bovenste 100 liter op temperatuur. De CV ketel kan dit dan op z'n meest ideale efficientste manier doen.

Dan zou ik de verwarming gewoon kunnen doen met een extra cv pomp en externe warmtewisselaar op de boiler, om zo warmte af te nemen van het vat. En dan de cv pomp gewoon laten pompen door een aan/uit thermostaat.

Dit is hier al mooi uitgelegd met een diagram erbij
http://www.sunsystems.nl/...mas/naverwarmen/soloketel
Alleen dus zonder verwarming via het zonneboilervat.

Ik weet niet of het er heel duidelijk van wordt door dit verhaal, maar ik ben er dus naar op zoek om mijn CV efficienter te laten werken, tegelijkertijd de bovenste helft van mijn boiler op temperatuur houden (dus ook legionella beveiliging) wat ook het comfort verhoogt in de winter (sneller bad vullen e.d.) en als het goed is de CV ketel langer mee te laten gaan, door het vele aantal ontsteken door pendelen mee te laten vallen.

Dat zouden dus wat meer voordelen moeten zijn dan alleen een kleine CV-water boiler toe te voegen om het pendelen te laten stoppen.
Onthou dat de ketel alleen als doorstroomtoestel OF externe boiler setup kan draaien en niet beide.
Pas dus op door veel energie te steken om de ketel cv zijdig aan te sluiten op de bovenste warmtespiraal, dit gaat niet werken (zoals verwacht voor legionella programma).
Of je moet elke week je parameters veranderen om tussen doorstroom of externe boiler te schakelen.
Wel kan je je cv water door het spiraal pompen, maar dit garandeerd niet dat je tapwater 60+ graden wordt, maar op die manier gebruik je wel zonne warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
DJKroon schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 19:32:
[...]

Zoek anders even op de handleiding van de prestige, daar staat het waterzijdige schema in.
Ook staat er in beschreven hoe het vat verwarmt wordt door drinkwater.
De intergas prestige is een kombi kompakt/hre ketel met een 40 liter boiler.
Die boiler warmt hij op door koud water uit de boiler door de ketel te pompen (drinkwaterzijdig dus, zoals jij dat ook wil zoals ik het begrijp) terug de boiler in zodat deze warm wordt.
Zodoende warmt de boiler op zonder tussenkomst van een (extra) warmtewisselaar.
Bijkomend voordeel is dat het water direct 60 graden is uit de ketel, naarmate de boiler warm wordt moduleerd de ketel terug.
Hier zal ik inderdaad even naar kijken.
Onthou dat de ketel alleen als doorstroomtoestel OF externe boiler setup kan draaien en niet beide.
Pas dus op door veel energie te steken om de ketel cv zijdig aan te sluiten op de bovenste warmtespiraal, dit gaat niet werken (zoals verwacht voor legionella programma).
Of je moet elke week je parameters veranderen om tussen doorstroom of externe boiler te schakelen.
Wel kan je je cv water door het spiraal pompen, maar dit garandeerd niet dat je tapwater 60+ graden wordt, maar op die manier gebruik je wel zonne warmte.
Is dat zo?
Volgens mij is dat hoe een Intergas HRE Solo ketel wordt ingezet, daarom heet hij ook Solo. Alleen CV toepassing, eventueel indirect warmwater boiler stoken.

Maar ik zie niet in waarom mijn Intergas ketel dat niet zou kunnen? Hij kan toch gewoon de boiler indirect stoken, eigenlijk vergelijkbaar met een zoneregeling setup vanwege de drieweg klep, en daarnaast ook verwarming doen. Dit is op hetzelfde circuit met dezelfde cv pomp.
Ik zie niet in hoe dat de mogelijkheid raakt om nog gewoon tapwater te leveren? Dat is een apart circuit wat gewoon nog blijft. Die zou ik dan wel uitrusten met de "zonneboiler set", dat is een thermostaat die zorgt dat hij niet onnodig aanslaat als de boiler al op temperatuur is.

Pagina: 1 ... 61 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.