Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 128 Laatste
Acties:
  • 7.944.460 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoalster
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23-08 20:19
Het gasverbruik in huize knoalster is behoorlijk hoog. In januari hebben wij ong 380 m3 verbruikt.
Ik heb een youless aan mijn gasmeter geknoopt en het valt mij op dat het gasverbruik iedere 10 minuten even piekt om vervolgens weer te stoppen, zoals ook in onderstaande grafiek te zien is.
Ik heb nu een aantal vragen.
Is dit pendelen? Of staat mijn ketel in de low load modus? Of is dit gewoon standaard bij een aan-uit regeling? Wij hebben nog geen OpenTherm thermostaat aangesloten.

Ik heb bij wijze van test geprobeerd of de mechanische ventilatie oorzaak was van het vele aan en uitgaan van de ketel. Vannacht heb ik de stekker van de ventilatie eruit getrokken en het gedrag van de ketel was hetzelfde.

Ik heb mij verder nog niet voldoende verdiept in waterzijdig inregelen en aanvoertemperaturen verlagen etc, maar gezien ons verbruik lijkt me dit niet verkeerd :P

Afbeeldingslocatie: https://i1176.photobucket.com/albums/x340/Nede4ever/Gas_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05-2021
MikeyMan schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 21:49:
[...]

Ik heb dus precies dit met m'n Honeywell/Intergas incomfort combi... Van 18 naar 20 graden gaat prima, daarna begint het gedonder. Zou dit al opgelost zijn als ik een andere opentherm thermostaat ophang? Of gaat het echt mis met de Intergas en kan ik beter een aan/uit thermostaat kopen?

Zit aan een nest oid te denken... Maar als dat niet helpt zijn we niks verder.
Ik heb mijn Honeywell openterm eruit geknikkerd. Die combi met intergas werkte niet (in mijn situatie met een te lage warmte afgifte)
https://tweakers.net/ext/f/cTtm9x8E6tP7Fc3fDP45XO07/full.png
Heb nu een isense hangen en het stook patroon is een stuk rustiger. Zie ook eerdere post met plaatje. Nu nog werken aan de warme afgifte.... maar denk dat ik mijn Jagas ga boosten met dbe

[ Voor 6% gewijzigd door RSpaargaren op 08-02-2017 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:30

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Knoalster schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 20:53:
Het gasverbruik in huize knoalster is behoorlijk hoog. In januari hebben wij ong 380 m3 verbruikt.
Ik heb een youless aan mijn gasmeter geknoopt en het valt mij op dat het gasverbruik iedere 10 minuten even piekt om vervolgens weer te stoppen, zoals ook in onderstaande grafiek te zien is.
Ik heb nu een aantal vragen.
Is dit pendelen? Of staat mijn ketel in de low load modus? Of is dit gewoon standaard bij een aan-uit regeling? Wij hebben nog geen OpenTherm thermostaat aangesloten.

Ik heb bij wijze van test geprobeerd of de mechanische ventilatie oorzaak was van het vele aan en uitgaan van de ketel. Vannacht heb ik de stekker van de ventilatie eruit getrokken en het gedrag van de ketel was hetzelfde.

Ik heb mij verder nog niet voldoende verdiept in waterzijdig inregelen en aanvoertemperaturen verlagen etc, maar gezien ons verbruik lijkt me dit niet verkeerd :P

[afbeelding]
Dit is zeker geen pendelen, bij mij ziet de low load modus op dit moment vergelijkbaar uit:
low load modus AWB Thermomaster 2HR 28.02 WT
6 starts/uur = totaal ca. 17 min (ca. 14,3 l/min = ca. 7,8 kW b.w. <= laagste modulatie)
17 x 14,3 = ca. 243 l/h
=> ca. 2,2 kW effectief (@92% rendement - optimistisch)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Waterkoker schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:31:

De belangrijkste ruimte (geen spouwmuurisolatie, vloerisolatie en dubbelglas) die verwarmt wordt is de woonkamer/keuken a 150m3. Hier hangt tevens de thermosstaat. De ruimte is voorzien van 3 T22 radiatoren goed voor 10.000watt volgens deze tool.

Ik heb met deze site berekend dat ik voor deze ruimte 12.000 watt aan radiatoren nodig heb. Dus ik heb eigenlijk nog steeds een tekort. In principe is het makkelijk warm te krijgen in huis en ik hoor verder weinig klachten over kou.
Wat ik op de site van Radson niet kan veranderen/zien is het gekozen temperatuurregime d.w.z.
aanvoer/retour temperatuur en ruimtetemperatuur.
Het afgiftevermogen van jouw radiatoren is bijvoorbeeld bij 55 °C of 50 °C aanvoer zeker
een heel stuk kleiner als de Radson site berekent.
Welk temperatuurregime gebruikt jouw cv-installatie?
Correctie: Ik zie net dat je op een iets omslachtige manier wel de invloed van het temperatuurregime
kan bekijken.

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 08-02-2017 23:50 . Reden: temperatuurregime wel te veranderen/te bekijken ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:46
HKees schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:35:
[...]

Ik heb laatst 2x contact gehad met Intergas (in een tijdsbestek van 3 weken, en met 2 verschillende mensen gesproken), en zij geven aan (net als mijn installateur) dat je de settings van het starttoerental en minimaal toerental cv gewoon kunt wijzigen binnen de grenzen van wat Intergas opgeeft. Daar is namelijk al een marge door Intergas ingebouwd. (ik praat in dit geval over een HRE uit 2011).

Hierbij in acht genomen dat de lengte van je rookgaskanaal (en aanzuigkanaal) hiervoor geschikt is bij mij 1,5 meter (mag totaal maximaal 85 meter zijn, gassen moeten fatsoenlijk afgevoerd worden), en de lucht/gas verhouding goed staat afgesteld. Ik houd de ketel de laatste tijd goed in de gaten, en het ding geeft werkelijk geen klap verkeerd.
Jij hebt in het verleden op gevoel de lucht/gas verhouding proberen af te stellen, maar ik denk dat juist dat niet verstandig is. Meten is weten in deze.

Disclaimer:
Hiermee wil ik niet zeggen dat iedereen zomaar alle parameters naar beneden kan schroeven, maar in mijn geval (en ik denk in vele andere gevallen) kan dit gewoon.
Op gevoel gas/lucht afstellen was nadat een installateur dat ding alle kanten op had gedraaid met een stuk meetgereedschap waar Noach nog mee gewerkt heeft toen ie z'n ark bouwde. Achteraf bleek gasblok en brander gewoon niet goed te zijn. Heeft in totaal wel 6 bezoekjes van Energiewacht gekost voordat gasblok en brander vervangen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoopThaDoctor
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-08 14:43
Ik heb zo'n Heimeier thermostaatknop met ronde kop en twee inkepingen met getalletjes erop. Volgens mij is deze inregelbaar, maar heb je hier een speciale tang voor nodig?

Afbeeldingslocatie: http://www.cvtuning.nl/uploads/images/VervangenKranen/heimeier-thermostaatkraan-wel-waterzijdig-inregelbaar.jpg

Daarnaast vraag ik me af hoe het volgende werkt. Ik wil de radiatoren in het hele huis inregelen, maar vervolgens wel de thermostaat in de slaapkamer op koud zetten omdat het daar niet zo warm moet worden als in de woonkamer. Beinvloedt dit het hele inwerkingsproces achteraf of doet dat er niet toe?

[ Voor 81% gewijzigd door SnoopThaDoctor op 09-02-2017 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

dunklefaser schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 23:30:
[...]

Wat ik op de site van Radson niet kan veranderen/zien is het gekozen temperatuurregime d.w.z.
aanvoer/retour temperatuur en ruimtetemperatuur.
Het afgiftevermogen van jouw radiatoren is bijvoorbeeld bij 55 °C of 50 °C aanvoer zeker
een heel stuk kleiner als de Radson site berekent.
Welk temperatuurregime gebruikt jouw cv-installatie?
Correctie: Ik zie net dat je op een iets omslachtige manier wel de invloed van het temperatuurregime
kan bekijken.
Ik meen op 55/45a40 te zitten. Dat zou ik nog even moeten nameten :) alweer enige tijd terug dat ik het ingeregeld heb. Hoe stel ik de temperatuurregime in op de site van Radson?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-09 10:12
SnoopThaDoctor schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 10:39:
Ik heb zo'n Heimeier thermostaatknop met ronde kop en twee inkepingen met getalletjes erop. Volgens mij is deze inregelbaar, maar heb je hier een speciale tang voor nodig?

[afbeelding]

Daarnaast vraag ik me af hoe het volgende werkt. Ik wil de radiatoren in het hele huis inregelen, maar vervolgens wel de thermostaat in de slaapkamer op koud zetten omdat het daar niet zo warm moet worden als in de woonkamer. Beinvloedt dit het hele inwerkingsproces achteraf of doet dat er niet toe?
Die is inderdaad inregelbaar. Formeel heb je daar inderdaad een speciale sleutel voor nodig:
Afbeeldingslocatie: https://www.installatievakwinkel.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/3/0/30380138543.jpg

Maar een tangetje werkt ook gewoon.

Als je al je radiatoren ingeregeld hebt en je zet vervolgens één radiator dicht blijft je systeem wel in evenwicht. Het openen en sluiten van je thermostaatkranen zal uiteraard wel wat invloed op je systeem hebben omdat je kring verandert en het een dynamisch systeem is, maar er zullen geen gekke dingen gaan gebeuren.
Wij hebben het thuis ook op die manier ingesteld en dat werkt prima. Thermostaatkranen bij slaapkamers en badkamer; beneden gewone instalbare kraantjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bprak
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-06 12:39
's avonds staat ie op 21/22 graden.
Maar deze temp ligt ook een beetje aan de thermostaat denk ik, heb ook voor een aantal maand zo'n essent thermostaat gehad en die kwam echt niet hoger dan 20
Verwijderd schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 20:45:
[...]

22 graden? Hoe hoog zet je hem dan wel niet in de avond. Hier overdag 19 graden, zaaaaalig. In de avond echt niet hoger dan 21 graden en dan moeten we echt heel moe zijn en dus koud hebben. Kom op man, je maakt een kasplant van je zelf. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:59

[afbeelding]

Radiatoren die normaal niet gebruikt worden (dus koud zijn) moet je ook met het inregelen koud laten.

Je wilt straks in de praktijk overal een gelijke DT, dus dan moet je inregelen zoals je straks in de praktijk stookt.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Waterkoker schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 11:21:
[...]

Ik meen op 55/45a40 te zitten. Dat zou ik nog even moeten nameten :) alweer enige tijd terug dat ik het ingeregeld heb. Hoe stel ik de temperatuurregime in op de site van Radson?
Ik zou de specifieke spreadsheets van Henrad gebruiken.
Bij deze kan je ook afwijkende stookregimes instellen,
bjvoorbeeld 40/30/19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Grolsch schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:31:
[...]

Radiatoren die normaal niet gebruikt worden (dus koud zijn) moet je ook met het inregelen koud laten.

Je wilt straks in de praktijk overal een gelijke DT, dus dan moet je inregelen zoals je straks in de praktijk stookt.
Ik zou alle radiatoren/convectoren bij het waterzijdig inregelen meenemen.
Bij een moderne ketel met A-label pomp met proportionele druk regeling zou het debiet per radiator
niet meer (sterk?) afhankelijk zijn van het aantal actieve radiatoren.
Voor zover ik weet kan je met bijvoorbeeld Heimeier Eclipse ventielen het debiet per radiator instellen
dit blijft ook bij veranderende druk (oude onregelde pomp) over het ventiel gehandhaafd, als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoopThaDoctor
dunklefaser schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:45:
[...]

Ik zou alle radiatoren/convectoren bij het waterzijdig inregelen meenemen.
Bij een moderne ketel met A-label pomp met proportionele druk regeling zou het debiet per radiator
niet meer (sterk?) afhankelijk zijn van het aantal actieve radiatoren.
Voor zover ik weet kan je met bijvoorbeeld Heimeier Eclipse ventielen het debiet per radiator instellen
dit blijft ook bij veranderende druk (oude onregelde pomp) over het ventiel gehandhaafd, als ik me niet vergis.
Ik heb een Apgo Ferroli Megadens 4SHR 126 CV. In de woonkamer zitten (uiteraard) geen thermostaatkranen maar gewone Heimeier kranen die waterzijdig instelbaar blijken te zijn. In de overige ruimten zitten Heimeijer thermostaatkranen. Ik wil dat de temperatuur in de slaapkamer laag is t.o.v. de andere ruimten. De studeerkamer ook, maar deze zal regelmatig aangezet worden als er iemand aan het werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

SnoopThaDoctor schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:51:
[...]

Ik heb een Apgo Ferroli Megadens 4SHR 126 CV. In de woonkamer zitten (uiteraard) geen thermostaatkranen maar gewone Heimeier kranen die waterzijdig instelbaar blijken te zijn. In de overige ruimten zitten Heimeijer thermostaatkranen. Ik wil dat de temperatuur in de slaapkamer laag is t.o.v. de andere ruimten. De studeerkamer ook, maar deze zal regelmatig aangezet worden als er iemand aan het werk is.
Kan je er niet achter komen of deze ketel een A-labelpomp met proportionele drukregeling heeft?
Met de thermostaatkranen kan je dan, na instellen van het debiet (desnoods via het voetventiel),
gewoon de temperatuur per vertrek regelen.
Was dat je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

dunklefaser schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:31:
[...]

Ik zou de specifieke spreadsheets van Henrad gebruiken.
Bij deze kan je ook afwijkende stookregimes instellen,
bjvoorbeeld 40/30/19.
Zeer handig!

nu loop ik tegen het probleem dat ik voor een ruimte van 150m3 berekend heb dat ik 12.000watt vermogen aan radiatoren moet hebben. Dit i.v.m. geen muurisolatie. Omdat ik een stookregime heb van 55/45/21 hebben de radiatoren in die ruimte net aan 3800watt vermogen. Dit is dan toch veel te weinig?

Om met de radiatoren de berekende vermogen te behalen dien ik de aanvoertemperatuur wel erg omhoog te gooien. Maar in principe heb ik door het verlagen van de aanvoertemperatuur van 70 naar 55 behoorlijk wat gas bespaart. En verder is het prima behagelijk

Zie ik iets over het hoofd in mijn berekeningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoopThaDoctor
dunklefaser schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 13:24:
[...]

Kan je er niet achter komen of deze ketel een A-labelpomp met proportionele drukregeling heeft?
Met de thermostaatkranen kan je dan, na instellen van het debiet (desnoods via het voetventiel),
gewoon de temperatuur per vertrek regelen.
Was dat je vraag?
Hier staan de kenmerken van het toestel. Ik zie daar nergens een proportionele pompregeling in staan.

Ferroli Megadens 4SHR 100 series

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:04
SnoopThaDoctor schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 13:45:
[...]

Hier staan de kenmerken van het toestel. Ik zie daar nergens een proportionele pompregeling in staan.

Ferroli Megadens 4SHR 100 series
Ik heb hier een handleiding gevonden van de 4SHR 126 weet niet of dit veel verscheelt met die van jouw.
Kan je iets met pagina 26 en 27 ?

https://www.gebruikershan...856&t=9-2-2017%2013:49:19

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-09 10:26

[afbeelding]

Heeft Heimeier speciale sleuteltjes voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meer een algemene vraag over modulerende CV regelingen.

Ik heb thuis te maken met een modulerende thermostaat (honeywell modulation) en een CV ketel (intergas hreco 36) met een modulerend vermogen en een modulerende pomp.

De enige communicatie die de thermostaat met de ketel heeft mbt het regelen is het setpoint zetten voor de aanvoer temperatuur lijkt me, voor de rest "zoekt de ketel het maar uit". Inputs voor de thermostaat zijn de gemeten temperatuur en de gewenst temperatuur, op basis van de afstand tussen deze twee wordt een setpoint gemoduleerd. De karakteristiek om van gemeten temperatuur naar gewenste temperatuur te komen is ook afhankelijk van de woning, soort verwarming en ketel. Een lerende thermostaat maakt zich deze karakteristiek eigen en past de modulering daar op aan. Over de werking van het algorithme (welke parameters, type regeling) is weinig te vinden op Internet.

De ketel zelf regelt dus autonoom het vermogen en het debiet (= volume/sec), dat is een afzonderlijke regeling die zich binnen de systeemgrenzen van de ketel afspeelt. Input voor deze regeling is het setpoint afkomstig van de thermostaat, de temperatuur in de ketel (=aanvoertemperatuur) en de retourtemperatuur (er vanuit gaande dat er geen buitenvoeler aanwezig is). De ketel zal het vermogen moduleren op het verschil tussen aanvoertemperatuur en setpoint.

Hoe de ketel het pompvermogen regelt is mij totaal onduidelijk, is dit alleen op basis van het totale volume van het water dat in beweging is (gerelateerd aan welke radiatoren/lussen openstaan en hoeveel) of speelt de variabele pompvermogen ook een rol in de warmteregeling? Laatste lijkt me niet want het enige maatgevende voor de ketel is watertemperatuur regelen naar het setpoint van de thermostaat.

Mijn vraag is klopt bovenstaande beschouwing?

Daarnaast: waarom zou je de min. max. grenzen van het vermogen van de ketel wijzigen, de ketel regelt het vermogen toch zelf? Een monteur laatst zette de pomp vast door min en max allebei op max te zetten, is dat niet een blijk van geen vertrouwen in de regeltechniek van de ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Waterkoker schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 13:44:
[...]

Zeer handig!

nu loop ik tegen het probleem dat ik voor een ruimte van 150m3 berekend heb dat ik 12.000watt vermogen aan radiatoren moet hebben. Dit i.v.m. geen muurisolatie. Omdat ik een stookregime heb van 55/45/21 hebben de radiatoren in die ruimte net aan 3800watt vermogen. Dit is dan toch veel te weinig?

Om met de radiatoren de berekende vermogen te behalen dien ik de aanvoertemperatuur wel erg omhoog te gooien. Maar in principe heb ik door het verlagen van de aanvoertemperatuur van 70 naar 55 behoorlijk wat gas bespaart. En verder is het prima behagelijk

Zie ik iets over het hoofd in mijn berekeningen?
Die 12 kW heb je waarschijnlijk bij -10 °C tot -12°C nodig, of niet?
Maar ik ken jouw berekeningsmethode niet,
heb je dan geen praktijkgegevens uit het verleden?

Als je berekening klopt:
Ik schat dat je dan die 3,8 kW bij 7 - 8 °C buitentemperatuur reeds nodig hebt.

Trouwens, isolatiemaatregelen lijken me niet verkeerd (als je berekening overeenkomt met de werkelijkheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

dunklefaser schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 14:32:
[...]

Die 12 kW heb je waarschijnlijk bij -10 °C tot -12°C nodig, of niet?
Maar ik ken jouw berekeningsmethode niet,
heb je dan geen praktijkgegevens uit het verleden?

Als je berekening klopt:
Ik schat dat je dan die 3,8 kW bij 7 - 8 °C buitentemperatuur reeds nodig hebt.

Trouwens, isolatiemaatregelen lijken me niet verkeerd (als je berekening overeenkomt met de werkelijkheid)
Ik heb eigenlijk deze site gepakt om het vermogen te bepalen :) https://www.radiatorstunter.nl/advies.php
geen rekening gehouden met buitentemperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
Waterkoker schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 14:34:
[...]
geen rekening gehouden met buitentemperatuur
Dat lijkt me toch redelijk essentieel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik ben aan het kijken voor een IR thermometer om mijn installatie te kunnen meten.

Iemand een idee wat het verschil is tussen deze behalve de kleur ?
Ik zie het zo snel even niet :)

Thermometer 1

Thermometer 2

Beide komen ze van Ebay

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
Die blauwe is duurder, heeft een extra knopje en heeft een bereik tot 550 graden Celsius, waar die andere niet verder kan dan 330 graden Celsius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
MdO82 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 15:27:
Ik ben aan het kijken voor een IR thermometer om mijn installatie te kunnen meten.

Iemand een idee wat het verschil is tussen deze behalve de kleur ?
Ik zie het zo snel even niet :)

Thermometer 1

Thermometer 2

Beide komen ze van Ebay
Ik heb de blauwe je kunt er ook de max waarde of gemiddelde waarde bij een meten over een aantal punten. Op zich wel handig als je hem even over je plakker heen laat cirkelen. Misschien heeft die gele dat ook ....?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:25

Christiano007

Ich bin der champion

Ik heb een geas monteur gehad voor mijn awb thermomaster 3hr , hij gaf aan dat hij een paar dingen zuiniger kon zetten en dat vond ik prima.

Zo heeft hij 1 ding naar ECO gezet (warm water op temperatuur krijgen oid)
En hij heeft in een menu het aantal graden veranderd voor het opwarmen van de verwarming.

Nu moet een verwarming ongeveer binnen 20 min. op temperatuur zijn, en hij stond vrij hoog bij mij, dus heeft hij hem 2 stappen lager gezet oid. Alleen nu duurt het wel erg lang voordat de kamer warm is, en wil ik deze dus graag weer wat hoger hebben.

Weten jullie misschien welk service getal deze optie is? Ik dacht iets van 84 ofzo...maar zie het er niet bij staan. Het is echt een klusje van 1 minuut, zonde om daar iemand voor langs te laten komen.

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Christiano007 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 12:01:
Ik heb een geas monteur gehad voor mijn awb thermomaster 3hr , hij gaf aan dat hij een paar dingen zuiniger kon zetten en dat vond ik prima.

Zo heeft hij 1 ding naar ECO gezet (warm water op temperatuur krijgen oid)
En hij heeft in een menu het aantal graden veranderd voor het opwarmen van de verwarming.

Nu moet een verwarming ongeveer binnen 20 min. op temperatuur zijn, en hij stond vrij hoog bij mij, dus heeft hij hem 2 stappen lager gezet oid. Alleen nu duurt het wel erg lang voordat de kamer warm is, en wil ik deze dus graag weer wat hoger hebben.

Weten jullie misschien welk service getal deze optie is? Ik dacht iets van 84 ofzo...maar zie het er niet bij staan. Het is echt een klusje van 1 minuut, zonde om daar iemand voor langs te laten komen.
Om in het servicemenu te komen? 96

Zou wel ff de handleiding bekijken om te bekijken wat hij heeft verandert. Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.....

Bij mij kan het overbruggen wel 3 kwartier duren. Dus waar haal jij vandaan dat dat in 20 minuten moet? Ik stook liever met een aanvoer van 50 graden van 18 graden naar 20 dan vol gas met 70/80 graden.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2017 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Laatst online: 07:34
Met enige belangstelling volg ik sinds kort dit topic, na beland te zijn hier zoekende op het plaatsen van een 2-weg-klep in de bestaande CV installatie.

Er gaat een wereld voor mij open voor wat betreft de in mijn ogen simpele CV installatie.
En ik heb dan ook een advies traject gestart bij CVtuning.nl om te kijken wat de mogelijkheden zijn om de CV optimaal in te regelen en radiatoren af te stellen.

Heb ik ondertussen nog wel een vraag over de mogelijkheid voor het toepassen van een 2-weg-klep en extra thermostaat.

Hier in huis hebben we een aantal oude radiatoren en een aantal nieuwe radiatoren (welke vervangen dan wel bijgeplaatst zijn na verbouwing afgelopen jaar).
Met een enkele thermostaat in de huiskamer lopen we tegen het probleem aan dat de woonkamer snel warm is (2x Vasco + vloerverwarming), maar de rest vd kamers op de 1e verdieping vaak achter blijven en alleen warm te krijgen zijn door de thermostaat (in de woonkamer) hoger te zetten (woonkamer dan te warm, slaapkamers dan OK...)
Te meer als ook nog eens de houtkachel aan staat, dan zijn de slaapkamers nauwelijks warm te stoken doordat de huiskamer dan op 22gr zit.

Zou het bestaande systeem zijn aan te passen met het plaatsen van een extra thermostaat en een 2 of 3 weg klep ergens in het systeem zodat wanneer de temperatuur op de slaapkamer hoger gezet wordt dat dit dan kan zonder dat de woonkamer temperatuur ook mee omhoog gaat, en vice versa.

Ik heb getracht de bestaande CV installatie schematisch inzichtelijk te krijgen in onderstaande afbeelding.
De radiatoren in het blauw zijn de nieuwe/vervangende exemplaren.

Kijkende naar deze tekening waar zou ik dan een 2-weg klep moeten plaatsen zodat ik Slaapkamer 1 en 2 onafhankelijk van de woonkamer kan instellen qua temperatuur.
Of moet ik helemaal niet in deze richting denken en zijn er veel betere/makkelijkere oplossingen voorhanden?

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/c3l6qg4l1/overzicht_CV_leidingen_schematisch.jpg

Mocht er nog meer informatie nodig zijn dan hoor ik dat graag.
CV ketel is een Valiant uit 2016 (nieuw geplaatst in juli 2016)

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RSpaargaren schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 21:25:
[...]

Ik heb mijn Honeywell openterm eruit geknikkerd. Die combi met intergas werkte niet (in mijn situatie met een te lage warmte afgifte)
https://tweakers.net/ext/f/cTtm9x8E6tP7Fc3fDP45XO07/full.png
Heb nu een isense hangen en het stook patroon is een stuk rustiger. Zie ook eerdere post met plaatje. Nu nog werken aan de warme afgifte.... maar denk dat ik mijn Jagas ga boosten met dbe
Na contact met m'n installateur komt Intergas vrijdag langs. Ben benieuwd wat dat op gaat leveren.

Ben allang blij dat de installateur het uit handen geeft. Pijpje leggen kunnen ze wel, maar veel verder hoef je niet te verwachten.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 13-02-2017 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zouden jullie eens mee willen denken?

Onze CV installatie verliest zo'n 0.1 bar druk per 4 dagen. Ik heb 1 radiator die druppelt, ongeveer 10 milliliter per dag wat ik opvang in een schaaltje. Zou dit het druk verlies kunnen verklaren of is dat uitgesloten? Voor het geval dat het iets toevoegt: als ik de CV aan zet dan stijgt de druk met zo'n 0.2 bar tijdens het verwarmen.

Hoeveel water verlies is 0.1 bar? Moet ik dan kijken naar de inhoud van het expansievat en daar een formule op los laten?

[ Voor 13% gewijzigd door Aghanim op 13-02-2017 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 21:23

JdM

Humbled

Aghanim schreef op maandag 13 februari 2017 @ 20:21:
Zouden jullie eens mee willen denken?

Onze CV installatie verliest zo'n 0.1 bar druk per 4 dagen. Ik heb 1 radiator die druppelt, ongeveer 10 milliliter per dag wat ik opvang in een schaaltje. Zou dit het druk verlies kunnen verklaren of is dat uitgesloten? Voor het geval dat het iets toevoegt: als ik de CV aan zet dan stijgt de druk met zo'n 0.2 bar tijdens het verwarmen.

Hoeveel water verlies is 0.1 bar? Moet ik dan kijken naar de inhoud van het expansievat en daar een formule op los laten?
Vermoedelijk is je expansievat defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Dat vermoedde heb ik ook.
Men zegt dat je het kan horen, maar ik ben daar de laatste keer niet achter gekomen

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:57
MdO82 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 20:36:
Dat vermoedde heb ik ook.
Men zegt dat je het kan horen, maar ik ben daar de laatste keer niet achter gekomen
Meten = weten... druk meten van je drukvat ...

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Icekiller2k6 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 20:39:
[...]

Meten = weten... druk meten van je drukvat ...
Ik had ooit begrepen door het kloppen op het expansievat.
Boven klinkt deze hol en onder niet, maar weet niet of dat waar is

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
MdO82 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 20:41:
[...]

Ik had ooit begrepen door het kloppen op het expansievat.
Boven klinkt deze hol en onder niet, maar weet niet of dat waar is
Dat is ook waar... maar dat is een initiële test... ;) druk meten met een fietspomp ofzo ...

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Icekiller2k6 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 20:42:
[...]

Dat is ook waar... maar dat is een initiële test... ;) druk meten met een fietspomp ofzo ...
Ik hoorde bij die van ons geen verschil, kwam doordat het hele vat vol zat :X

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Expansievat had ik al getest met kloppen, dat klinkt prima. Maar het kan inderdaad alsnog stuk zijn. Stel dat het in orde is, kan het dan zo zijn dat een druppende radiator zorgt voor dit drukverlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Je hebt geen water/vocht onder je cv liggen ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Heb je een stort ventiel? Stukje papier tegen plakken. Voor de zekerheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Geen water of vocht onder de ketel nee. Betreft een Calenta 28C overigens. Wel is de grijze buis die in de afvoer onder de ketel hangt nat. Er komen druppels uit. Is dat logisch vanwege condens? Anders wilde ik deze vannacht eens in een emmer hangen met de ketel uit.
Deze buis zou bij de Calenta namelijk aangesloten moeten zijn op het interne overstortventiel wat misschien lekt.

Edit: overstort is volledig droog, vochtdruppels komen uit een plastic kan ernaast.

Kan het drukverlies dan toch door de radiator komen?

[ Voor 15% gewijzigd door Aghanim op 13-02-2017 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Nu online
Uit die grijze buis komt het condenswater (druppelt zeer vlotjes als ie goed aan het stoken is), en ook overdruk en automatische ontluchter zijn hierop aangesloten.
Eventueel eens kijken of geen van die zouden druppelen?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik ben eergister eens aan het meten geslagen. Eigenlijk voor de hobby want mijn gasverbruik is al vrij laag. Totaalverbruik voor verwarming dit stookseizoen (Juni tot nu) is 271 kuub gas, ofwel 0,140m3 per gewogen graaddag volgens mindergas. Ik ben 1 nov begonnen met stoken dus dat komt gemiddeld uit op ~ 2,5 kuub gas per dag. Tijdens het meten met de FLIR zag ik nergens tocht, alleen koudebruggen in de vorm van houten kozijnen etc, en daar doe je niet zomaar wat aan (zeker niet winstgevend). Er zal dus niet heel veel te winnen zijn, maar ik hoop dat ik dat gruwelijk mis heb en dat iemand hier iets slims aan kan raden waardoor ik de boel nog wat verbeter. O-)

Huis:
Ik heb een tussenwoning uit '64, 110m2, geen kids. Na het kopen van het huis heb ik direct alle plafonds vervangen en meteen volgestouwd met glaswol, direct ook overal HR++ glas laten zetten, heb schuimbeton laten storten onder de vloer en heb zelf vloerverwarming aangelegd. Daarnaast dit jaar ook de muren laten na-isoleren met glaswol, en uiteraard ook de tochtwering vervangen dit jaar.

Standaard stooksituatie:
Vloerverwarming huiskamer + radiator badkamer aan, rest uit (stook niet op slaapkamers).
De aanvoer vanuit de ketel is ingesteld op 60 graden. De VVW heeft een aanvoer van 40 graden.
Ik heb een OpenTherm Gateway aan de ketel hangen die meetgegevens verzamelt.

Test/meetsituatie:
Alle radiatoren op de bovenverdieping open en VVW beneden aan. Bevinding van gister is dat het voor de Delta T niet uitmaakt of ik radiatoren op slaapkamers aan zet. Die is altijd 10 graden, blijkt (raar, zou verwachten dat ie omhoog ging aangezien de radiatoren meer warmte kwijt kunnen dan de vloerverwarming alleen? :? ).

Wat bevindingen van de metingen:
-De Delta T is altijd 10 graden. Ik zie geen verschil tussen de normale stooksituatie of de testsituatie van gisteren waarbij ik alle radiatoren openzet.
-De ketel staat altijd op de laagste modulatiestand, en gaat zeer regelmatig in pompstand (vlam uit en alleen doorpompen)
-De verwarmingen boven hebben op de badkamer na ruim voldoende capaciteit. Ik kan dus waarschijnlijk wegkomen met een lagere aanvoer (zeker aangezien ik er eigenlijk toch niet stook). Ik zal in dat geval wel de badkamerradiator moeten vervangen.
-De verwarmingen worden vanaf de bovenkant warm, maar ik zie wel dat er een directe lijn naar de retour gaat. Kan iemand hier in het topic zien of dit een normaal opwarmpatroon is?

Wat plaatjes omdat het kan:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2n1b7f4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/nxmfef.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/33x7j42.jpg
Als ik het goed begrijp is bovenstaand een normaal opwarmpatroon. Beginnend in de hoek van de aanvoer, verdeelt zich vervolgens over de hele breedte en trekt dan naar onder.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/m6kh2.jpg
Badkamerradiator zwaar ondergedimensioneerd. Maargoed.. doen we even niks aan tot ik de badkamer aanpak en er ook VVW in leg.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2vx4ynn.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/igj6sh.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/bjh5dy.jpg
Deze plaatjes waren allemaal nog tijdens het opwarmen. Uiteindelijk werden ze bijna 60 graden, zoals je ook zou verwachten.

Acties en vragen:
-Als ik dit goed interpreteer (als leek zijnde) dan kan ik de aanvoer van de ketel nog lager zetten. Zeker aangezien de VVW toch een lagere aanvoertemperatuur nodig heeft dan de ketel nu geeft. Of ziet iemand hier nadelen aan?
-Vraag is of de ketel dan niet nog vaker aan/uit gaat als ik de aanvoer lager zet omdat hij de Delta T dan te laag vind?
-Is 10 graden Delta T een fatsoenlijke waarde? Is er een manier voor mij om de Delta T hoger te krijgen?

[ Voor 4% gewijzigd door Duci op 14-02-2017 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
heel iets anders natuurlijk maar waarmee heb jij de plaatjes gemaakt?
Dit omdat ik de flir one wil aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:39
Aan de mensen die hun aan- en retourtemperatuur loggen: welk interval hanteren jullie tussen 2 metingen ?
Meten jullie per minuut, per halve minuut, ... ?

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 12:30
whoami schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 11:22:
Aan de mensen die hun aan- en retourtemperatuur loggen: welk interval hanteren jullie tussen 2 metingen ?
1 keer per minuut.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
naftebakje schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 07:59:
Uit die grijze buis komt het condenswater (druppelt zeer vlotjes als ie goed aan het stoken is), en ook overdruk en automatische ontluchter zijn hierop aangesloten.
Eventueel eens kijken of geen van die zouden druppelen?
Klopt, ik heb het opvangbakje waar de buis aan vast zit losgemaakt zodat ik de afzonderlijke aansluitingen kan voelen. De overstort is droog. Daarnaast zit een soort plastic schenk kan/maatbeker achtig en daar komt wel water uit, dit is denk ik condens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RSpaargaren
MikeyMan schreef op maandag 13 februari 2017 @ 16:48:
[...]

Na contact met m'n installateur komt Intergas vrijdag langs. Ben benieuwd wat dat op gaat leveren.

Ben allang blij dat de installateur het uit handen geeft. Pijpje leggen kunnen ze wel, maar veel verder hoef je niet te verwachten.
laat ze mijn grafiek maar eens zien ben wel benieuwd naar hun response...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
SpikeHome schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 08:45:
[...]

heel iets anders natuurlijk maar waarmee heb jij de plaatjes gemaakt?
Dit omdat ik de flir one wil aanschaffen.
Ik denk dat het een FLIR E4 of E5 is als ik even snel google. Maar hij was geleend.. zou het eigenlijk niet weten (slecht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
whoami schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 11:22:
OTGW meet per 5 seconden, maar ik denk dat 15 of 30 ook prima zou zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RSpaargaren schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 13:38:
[...]

Ga ik zeker doen!
Moet zelf ook eens zo'n opentherm gateway hebben. Snap alleen niks van dat programmeren :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Nu online
Aghanim schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 13:21:
[...]Klopt, ik heb het opvangbakje waar de buis aan vast zit losgemaakt zodat ik de afzonderlijke aansluitingen kan voelen. De overstort is droog. Daarnaast zit een soort plastic schenk kan/maatbeker achtig en daar komt wel water uit, dit is denk ik condens.
Klopt, er zit ook een plastic buisje op, dit is de afvoer van de automatische ontluchter (als er water in dat buisje zit, zit die met een lek).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
MikeyMan schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 14:34:
[...]

Ga ik zeker doen!
Moet zelf ook eens zo'n opentherm gateway hebben. Snap alleen niks van dat programmeren :X
Dat programmeren is niet het werk, daar zijn hier voldoende specialisten voor. Het meeste werk is de soldeerbout...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 11:06
Voor iedereen die wel een warmtemeter zou willen gebruiken, maar die tegen de prijs aanhikt:
Ik zou eens kijken op de Duitse Ebay site en dan even zoeken naar Waermemengenzaehler.
Dan zie je een hele hoop. Al vanaf ruwweg € 15,-
En, keuze zat.
Volgens mij zijn die niet allemaal op 1% nauwkeurig, maar het gaat voor onze metingen meestal ook niet om de vereiste nauwkeurigheid voor afreken-doeleinden. Dus meestal geen probleem.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RSpaargaren schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 16:11:
[...]

Dat programmeren is niet het werk, daar zijn hier voldoende specialisten voor. Het meeste werk is de soldeerbout...
Het solderen lukt me wel... Misschien dan toch gewoon eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 22:03:
[...]

Het solderen lukt me wel... Misschien dan toch gewoon eens proberen.
Kijk eens in het topic, zou ik zeggen:

[OTGW] OpenTherm gateway

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RSpaargaren schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 13:38:
[...]

Nou, dat was een deceptie. Ook deze beste man had de ballen verstand van het geheel.
Het kastje omruilen lukte nog wel, maar verder was het een lasting verhaal. Ben van een kastje van 2015 naar eentje uit 2017 gegaan, dus misschien scheelt dat nog. Hij volgt nu iig het programma.

Laatste keer Intergas, dat weet ik wel... :X

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 17-02-2017 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
MikeyMan schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 15:14:
[...]

Nou, dat was een deceptie. Ook deze beste man had de ballen verstand van het geheel.
Het kastje omruilen lukte nog wel, maar verder was het een lasting verhaal. Ben van een kastje van 2015 naar eentje uit 2017 gegaan, dus misschien scheelt dat nog. Hij volgt nu iig het programma.

Laatste keer Intergas, dat weet ik wel... :X
Ben benieuwd klinkt als van het kastje naar de muur het kastje gestuurd worden.

Mijn Honeywell thermostaat was ook recent model, kan me niet voorstellen dat de stook strategie opeens heel anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RSpaargaren schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 15:37:
[...]

Ben benieuwd klinkt als van het kastje naar de muur het kastje gestuurd worden.

Mijn Honeywell thermostaat was ook recent model, kan me niet voorstellen dat de stook strategie opeens heel anders is.
Nee, die thermostaat is ook niet veranderd. Het incomfort kastje wel nu.
Maar hij gaf zelf aan dat de thermostaat het stookgedrag regelde. Zag overigens ook net dat ie de modulatie vanuit de thermostaat heeft uit gezet op de ketel.
edit: hij heeft ook de aanvoertemperatuur op 80 gezet, nadraaitijd op 3 minuten, max vermogen op 35% en de antipendel op 2 minuten :?

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 17-02-2017 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
MikeyMan schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 15:43:
[...]

Nee, die thermostaat is ook niet veranderd. Het incomfort kastje wel nu.
Maar hij gaf zelf aan dat de thermostaat het stookgedrag regelde. Zag overigens ook net dat ie de modulatie vanuit de thermostaat heeft uit gezet op de ketel.
Dat incomfor kastje heb ik zelf niet maar voor zover ik de website lees is dat niet meer dan een veredelde OTGW..?

Misschien dat die laatste setting wel wat kan uitmaken, ik bedoel dus de ketel de modulatie stand laten regelen. Die 80 graden lijkt me wat overdreven maar goed die vraagt de Honeywell bijna nooit.

[ Voor 11% gewijzigd door RSpaargaren op 17-02-2017 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RSpaargaren schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 15:47:
[...]

Dat incomfor kastje heb ik zelf niet maar voor zover ik de website lees is dat niet meer dan een veredelde OTGW..?

Misschien dat die laatste setting wel wat kan uitmaken.
Nou, veredeld, noem het maar uitgekleed. Je kunt er geen reet mee uitlezen, max 5 minuten grafieken e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
MikeyMan schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 15:48:
[...]

Nou, veredeld, noem het maar uitgekleed. Je kunt er geen reet mee uitlezen, max 5 minuten grafieken e.d.
Je kunt de gok natuurlijk nemen en een andere thermostaat proberen. Ik heb mijn isense "nieuw" via marktplaats gekocht. Had zoiets van baat het niet dan verpatsen we hem wel weer. Daar kun je geen buil aan vallen. Heb er bij mijn ketel nog geen seconde spijt van. Daarnaast is het toch stiekem ook wel lekker om een klokthermostaat te hebben...;-)

[ Voor 13% gewijzigd door RSpaargaren op 17-02-2017 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoopThaDoctor
Probleem: de delta T is heel laag, klopt dit wel?

Installatie: Ferroli Megadens 4 SHR (aanvoer 70C) + Honeywell modulerende thermostaat

Meetmethode: infraroodthermometer eBay zoals in intro beschreven + zwarte isolatietape op aan- en afvoerende buis radiatoren

Resultaten: ik meer op de aanvoerende buizen maar een temperatuur van 21C tot 45C. De delta T is bij de meeste radiatoren nihiel, zo rond de 1,5 en 2,5C met af en toe een uitschieter van 10C.

Ik heb het gevoel dat er iets niet klopt, want ik zou toch veel grotere delta Ts moeten meten met deze aanvoertemperatuur (rond de 20C)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Aanvoer te hoog, doorstroming te snel!?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:29
Sinds kort een nieuwe thermostaat hier. De remeha etwist (samen met een calenta cw6 dacht ik).

Zodra we nieuwe radiatoren hebben aan de slag om alles in te regelen. Heb in ieder geval de servicecode achterhaalt voor de ketel en app, dus kan al bij de installateuropties (oa stooklijn, aanwarm en afkoeltijd, cv toestel kw instellingen).

Tapwater lees ik overal 60 graden. Nu kan ik dat voor snachts anders zetten als overdag. Heeft het nog nut om dat snachts te verlagen? (tapwater staat al op eco) of zit je dan alsnog met legionella...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoopThaDoctor
HereIsTom schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 18:12:
Aanvoer te hoog, doorstroming te snel!?
Ik ga morgen kijken. Ik zou dus de aanvoertemperatuur eenvoudig kunnen verlagen. Of de pompsnelheid omlaag. Hoe dat moet bij dit toestel (Ferroli Megadens 4HRS 126) weet ik niet eerlijk gezegd)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
Focus niet teveel op je aanvoer, of delta T. Je retour temperatuur is het belangrijkst, die moet laag zijn. Daarbij, als je een lage aanvoer hebt, is je delta T ook lager. Je max aanvoer moet je zo instellen dat het überhaupt warm genoeg wordt in huis in een beetje fatsoenlijke tijdsduur. En dat is natuurlijk persoonlijk.
Dat gezegd hebbende, het kan zijn dat alles prima in orde is. Ik ken de ketel niet, maar de 70 graden die je noemt is het maximum. En kennelijk vind je ketel het niet nodig om met meer dan 45 graden te stoken. Dan heb je sowieso een voldoende lage retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoopThaDoctor
SRB12 schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 09:05:
Focus niet teveel op je aanvoer, of delta T. Je retour temperatuur is het belangrijkst, die moet laag zijn. Daarbij, als je een lage aanvoer hebt, is je delta T ook lager. Je max aanvoer moet je zo instellen dat het überhaupt warm genoeg wordt in huis in een beetje fatsoenlijke tijdsduur. En dat is natuurlijk persoonlijk.
Dat gezegd hebbende, het kan zijn dat alles prima in orde is. Ik ken de ketel niet, maar de 70 graden die je noemt is het maximum. En kennelijk vind je ketel het niet nodig om met meer dan 45 graden te stoken. Dan heb je sowieso een voldoende lage retour.
De reden dat ik waterzijdig wilde inregelen was dat in onze nieuwe woning de badkamer en hal snel warm worden als de thermostaat in de woonkamer vragend is en dat de woonkamer onbehagelijk koud voelt. Vaak moeten we de temperatuur op de thermostaat dan veel hoger zetten om het warmer te krijgen. Ik heb het idee dat dit door de delta T van elke radiator komt, want die verschilt per radiator nogal. Ik heb alle radiatorknoppen verwijderd en alle radiatoren stonden in principe helemaal open (ergo niet afzonderlijk ingeregeld).

Nu begrijp ik van je dat het veranderen van de aanvoer niet zoveel zin heeft, want dat regelt m'n CV waarschijnlijk zelf al (of doet mijn modulerende thermostaat dat?). Dan is het enige wat ik moet doen volgens mij toch de pompsnelheid aanpassen? Zodat de delta T per radiator (en dus gemiddeld) hoger wordt dan enkele graden? Of kan die delta T helemaal niet groot zijn als de door mijn CV bepaalde aanvoertemperatuur al laag is? 8)7

[ Voor 43% gewijzigd door SnoopThaDoctor op 18-02-2017 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Waah schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 20:02:
Sinds kort een nieuwe thermostaat hier. De remeha etwist (samen met een calenta cw6 dacht ik).

Zodra we nieuwe radiatoren hebben aan de slag om alles in te regelen. Heb in ieder geval de servicecode achterhaalt voor de ketel en app, dus kan al bij de installateuropties (oa stooklijn, aanwarm en afkoeltijd, cv toestel kw instellingen).

Tapwater lees ik overal 60 graden. Nu kan ik dat voor snachts anders zetten als overdag. Heeft het nog nut om dat snachts te verlagen? (tapwater staat al op eco) of zit je dan alsnog met legionella...
Tapwaterprogramma's doe je met een boiler, voor een doorstromer niet van toepassing. Boiler wil je niet langdurig onder de 55 graden hebben. Verder heeft remeha op de iSense een anti-legionella optie die een keer per week de boiler extra heet kan stoken, zal ook wel in de etwist zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 19:55
De designradiator in de badkamer is gaan lekken: tijd voor een nieuwe dus. Nou is die radiator wat onderbemeten: het wordt 19 graden terwijl ik het huis op 21 graden stook. Dus ik wil een grotere. dT op die radiator heb ik afgeregeld op 5 graden als de dT van het geheel 10 graden is.

Wat er nu hangt (radiator van 60 x 125 cm, buizen van 20mm) heeft een vermogen van zo'n 600 - 650 watt (geschat).

Voor de vervanging heb ik 2 gandidaten. Een Plieger Onda van 120 cm en 804 watt. Of een Plieger Onda van 180 cm en 1112 watt. Alternatief is een Schulte (Hornbach) van 153 cm hoog en 823 watt.

Maar nu de hamvraag: de radiator van 180 cm komt tot 25 cm van het plafond. Steekt erg hoog de ruimte in dus. Is dat nog een (groot) nadeel in verband met de warmte-afgifte? Wat me ook irriteert is dat de ventilatie van de ruimte daar maar 30 cm naast zit, direct in de warme lucht dus. En dat is een buis met natuurlijke trek.

Wat is logisch om te doen? Ga ik het verschil tussen 600 en 800 watt echt merken of kan ik beter voor de 100 gaan? Of wordt alleen het plafond dan extra warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoopThaDoctor
Als je al een modulerende thermostaat hebt en een modulerende ketel (met modulerende pomp), is het dan nog wel zinvol om de radiatoren waterzijdig in te regelen? Zo ja, is dat dan wel goed mogelijk omdat de ketel niet met maximaal vermogen brandt (maar modulerend) en er dus een veel lagere delta T te meten is?

[ Voor 3% gewijzigd door SnoopThaDoctor op 18-02-2017 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 19:44

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

sympa schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 10:41:
Wat me ook irriteert is dat de ventilatie van de ruimte daar maar 30 cm naast zit, direct in de warme lucht dus. En dat is een buis met natuurlijke trek.

Wat is logisch om te doen? Ga ik het verschil tussen 600 en 800 watt echt merken of kan ik beter voor de 100 gaan? Of wordt alleen het plafond dan extra warm?
Dit zal sowieso al een grote invloed hebben, je warme lucht stijgt sowieso en ik ga ervan uit de je afzuiging in het plafond zit? Die afzuiging is per toeval niet makkelijk te herplaatsen?
Samen met waterzijdig inregelen is het goed mogelijk dat je meer dan toekomt met 600 watt.Al zal die er wel langer over doen de ruimte op te warmen (als je dat niet continu zou doen)

[ Voor 6% gewijzigd door Joindry op 18-02-2017 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb hier ook zo'n klein 500W dingetje in de badkamer hangen. Stelt geen drol voor en krijgt in z'n eentje de badkamer ook niet warm.
Heb dat ding destijds opgehangen omdat er 1000W elektrische vloerverwarming in ligt. Voorheen moest ik bijna 24/7 die vloerverwarming open zetten om het een beetje aangenaam te houden in de badkamer in de winter, nu kom ik weg met 2 uur 's morgens en en 2 uur 's avonds, die 500W designradiator houdt het redelijk op temperatuur.

Persoonlijk zou ik gewoon zo groot mogelijk ophangen. Meer = beter. Door die natuurlijke ventilatie zal je uiteindelijk wel wat warmte verliezen, maar met die warme lucht stook je ook vocht uit je badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SnoopThaDoctor schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 12:17:
Als je al een modulerende thermostaat hebt en een modulerende ketel, is het dan nog wel zinvol om de radiatoren waterzijdig in te regelen? Zo ja, is dat dan wel goed mogelijk omdat de ketel niet met maximaal vermogen brandt (maar modulerend) en er dus een veel lagere delta T te meten is?
Wat dacht van de topicstart eens te lezen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
SnoopThaDoctor schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 09:27:
[...]
De reden dat ik waterzijdig wilde inregelen was dat in onze nieuwe woning de badkamer en hal snel warm worden als de thermostaat in de woonkamer vragend is en dat de woonkamer onbehagelijk koud voelt. Vaak moeten we de temperatuur op de thermostaat dan veel hoger zetten om het warmer te krijgen. Ik heb het idee dat dit door de delta T van elke radiator komt, want die verschilt per radiator nogal. Ik heb alle radiatorknoppen verwijderd en alle radiatoren stonden in principe helemaal open (ergo niet afzonderlijk ingeregeld).

Nu begrijp ik van je dat het veranderen van de aanvoer niet zoveel zin heeft, want dat regelt m'n CV waarschijnlijk zelf al (of doet mijn modulerende thermostaat dat?). Dan is het enige wat ik moet doen volgens mij toch de pompsnelheid aanpassen? Zodat de delta T per radiator (en dus gemiddeld) hoger wordt dan enkele graden? Of kan die delta T helemaal niet groot zijn als de door mijn CV bepaalde aanvoertemperatuur al laag is? 8)7
Als je badkamer en hal snel warm worden moet je die verwarmingen dus knijpen zodat ze minder snel doorstromen, had ik ook.
De badkamer en hal krijgen dan minder water en je woonkamer meer als het goed is, daar moet je dus eens mee gaan spelen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoopThaDoctor
Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 13:24:
[...]

Wat dacht van de topicstart eens te lezen? ;)
Haha die heb ik al gelezen en ik loop min of meer vast! |:( Ik doe alles zoals de topic adviseert, maar de aanvoerende buizen hebben een temp van 30 graden ondanks dat de aanvoertemperatuur op 70C staat ingesteld. De delta T is volgens mijn IR thermometer maar 2 graden. Ik heb een modulerende CV en thermostaat. Wat gaat er toch mis? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
De aanvoerende buis, direct bij de verwarming, ook als de cv al tijdje draait wordt niet heter dan 30°?
En je radiatoren worden dan ook niet heet? Staan ze in de kamer wel open of ook geknepen?
Of je pomp staat te snel, als de retour 28° is dan denkt de ketel waarschijnlijk dat het niet heter hoeft aan te voeren.
En er zit ook geen lucht in het systeem?

[ Voor 29% gewijzigd door HereIsTom op 18-02-2017 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SnoopThaDoctor schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 13:28:
[...]

Haha die heb ik al gelezen en ik loop min of meer vast! |:( Ik doe alles zoals de topic adviseert, maar de aanvoerende buizen hebben een temp van 30 graden ondanks dat de aanvoertemperatuur op 70C staat ingesteld. De delta T is volgens mijn IR thermometer maar 2 graden. Ik heb een modulerende CV en thermostaat. Wat gaat er toch mis? O-)
Kapotte thermostaat. Met 30 graden krijg niks warm. (Ja met hele trage vloerverwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoopThaDoctor
HereIsTom schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 13:31:
De aanvoerende buis, direct bij de verwarming, ook als de cv al tijdje draait wordt niet heter dan 30°?
En je radiatoren worden dan ook niet heet? Staan ze in de kamer wel open of ook geknepen?
Of je pomp staat te snel, als de retour 28° is dan denkt de ketel waarschijnlijk dat het niet heter hoeft aan te voeren.
En er zit ook geen lucht in het systeem?
Dat is raar he :+ Ik gebruik een infrarood thermometer via eBay + PVC tape zoals in de topic beschreven. De IR thermometer geeft dan temperaturen tussen de 20 en hooguit 45 graden aan. Terwijl ik de buis vaak niet kan vastpakken omdat die veel te heet wordt. Metingen kloppen dan niet denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoopThaDoctor
Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 13:37:
[...]

Kapotte thermostaat. Met 30 graden krijg niks warm. (Ja met hele trage vloerverwarming).
Die thermostaat werkt prima en het wordt wel warm. Deze opmerking helpt niet ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
Als je een buis niet kan vastpakken is die warmer dan 45 graden. Als de thermometer dan maar 30 graden aangeeft gaat er iets mis bij de meting.

Richt de thermometer anders eens op een wit deel van de radiator. Vlak bij de aanvoer en vlak bij de afvoer. Dat geeft ook een prima beeld van de temperatuur.

Misschien is die thermometer wel defect.Je zou eens kunnen kijken wat die meet als je hem op de binnenkant van je mond richt. 36 graden geeft de mijne dan aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Die IR thermometers zijn niet heel precies. Ze meten niet het laserstipje, maar een vlek. Hoe verder vanaf hoe groter de vlek.
Vervolgens ga je een rond object meten van 15mm doorsnee. Dan heb je ten eerste niet alle warmtestraling gelijk gericht naar de thermometer, maar daarnaast meet je ook de lucht en oppervlaktes om/achter de buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoopThaDoctor
sympa schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 14:32:
Als je een buis niet kan vastpakken is die warmer dan 45 graden. Als de thermometer dan maar 30 graden aangeeft gaat er iets mis bij de meting.

Richt de thermometer anders eens op een wit deel van de radiator. Vlak bij de aanvoer en vlak bij de afvoer. Dat geeft ook een prima beeld van de temperatuur.

Misschien is die thermometer wel defect.Je zou eens kunnen kijken wat die meet als je hem op de binnenkant van je mond richt. 36 graden geeft de mijne dan aan.
Als ik in mijn mond richt geeft hij 36.1C aan. Het witte deel van de radiator is inderdaad ook warmer. Toch gek, want in de start van de topic wordt geadviseerd om PVC tape te plakken omdat dit het meest betrouwbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

SnoopThaDoctor schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 13:57:
[...]

Die thermostaat werkt prima en het wordt wel warm. Deze opmerking helpt niet ;w
Probeer met je mee te denken en dan ga jij lekker min zwaaien? Zoek het lekker uit met je cv. Next.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoopThaDoctor
_JGC_ schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 14:56:
Die IR thermometers zijn niet heel precies. Ze meten niet het laserstipje, maar een vlek. Hoe verder vanaf hoe groter de vlek.
Vervolgens ga je een rond object meten van 15mm doorsnee. Dan heb je ten eerste niet alle warmtestraling gelijk gericht naar de thermometer, maar daarnaast meet je ook de lucht en oppervlaktes om/achter de buis.
Is dát het misschien. Ik richt het rode laserstipje op de zwarte PVC tape en meet dan hele lage temperaturen terwijl ik de buis niet kan vastpakken. Als ik vervolgens op de witte radiator mik, dan is deze wel heel heet. Hoe kan ik dan de aan- en afvoer wel goed meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoopThaDoctor
Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 16:05:
[...]

Probeer met je mee te denken en dan ga jij lekker min zwaaien? Zoek het lekker uit met je cv. Next.
Ok was ook een beetje flauw, excuus beide deze. Meedenken wordt hier erg gewaardeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 20:11
SnoopThaDoctor schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 16:06:
[...]

Is dát het misschien. Ik richt het rode laserstipje op de zwarte PVC tape en meet dan hele lage temperaturen terwijl ik de buis niet kan vastpakken. Als ik vervolgens op de witte radiator mik, dan is deze wel heel heet. Hoe kan ik dan de aan- en afvoer wel goed meten?
Ik druk altijd het "gat" van de IR meter tegen de buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoopThaDoctor
menzo schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 16:09:
[...]

Wat suf! Ik heb er extra PVC tape bijgeplakt zodat de strook breder is en hou nu de opening van de IR direct tegen het tape. Nu wordt de goede temperatuur gemeten, veel hoger. Dank! _/-\o_

Alvast een tweede vraag... hoe pas je de pompsnelheid van een CV aan? Ik kan dit nergens vinden in de handleiding. Ik lees wel dat er een modulerende pomp in zit. Hoeft dit dat niet?

[ Voor 5% gewijzigd door SnoopThaDoctor op 18-02-2017 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 21:35
menzo schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 16:09:
[...]

Haha ja idem... dat lasertje slaat nergens op.. Alleen voor de katten is dat leuk :)

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 21:35
SnoopThaDoctor schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 16:28:
[...]

Wat suf! Ik heb er extra PVC tape bijgeplakt zodat de strook breder is en hou nu de opening van de IR direct tegen het tape. Nu wordt de goede temperatuur gemeten, veel hoger. Dank! _/-\o_

Alvast een tweede vraag... hoe pas je de pompsnelheid van een CV aan? Ik kan dit nergens vinden in de handleiding. Ik lees wel dat er een modulerende pomp in zit. Hoeft dit dat niet?
Ligt beetje aan de ketel, veelal kun je de pompsnelheid of op de pomp zelf afstellen (gaat niet op met modulerende pomp lijkt mij) en anders in ketel menu.

Pompsnelheid aanpassen is alleen niet je grootste prioriteit. Eerst waterzijdig inregelen en dan kijken wat je met de algemene delta T wilt / kunt

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
Als ik die handleiding doorzoek op 'pomp' dan zie ik dat de pomp een schakelaar heeft met 3 standen. Stand 1 lijkt niet toegestaan te zijn dus dan blijven 2 en 3 over.

De regelprint heeft een parameter voor een modulerende pomp maar daar staat n.v.t. bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xantos
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb sinds kort een remeha calenta 40c en volg dit topic al een tijdje.

Op mijn iSense thermostaat heb ik een aantal opties zoals: opwarmsnelheid (langzaam, normaal, sneller, etc), afkoelsnelheid (langzaam, normaal, sneller, etc). Heeft dit hetzelfde effect als handmatig de pomp langzamer zetten? Beide staan nu op normaal bij mij. Wat adviseren jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik zou geen zinnige relatie tussen afkoelsnelheid en de de snelheid van de pomp kunnen bedenken.

Wat zegt de handleiding daarover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xantos
  • Niet online
De handleidingen (thermostaat en ketel) zeggen daar helemaal niks over. Ik wil ook eens kijken op welke stand de pomp momenteel draait. Hoe krijg ik de kap van de ketel af? Er zitten twee schroeven aan de onderkant van de ketel die reeds loszitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

xantos schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 21:59:
De handleidingen (thermostaat en ketel) zeggen daar helemaal niks over. Ik wil ook eens kijken op welke stand de pomp momenteel draait. Hoe krijg ik de kap van de ketel af? Er zitten twee schroeven aan de onderkant van de ketel die reeds loszitten.
Bij die schroeven zitten 2 klemmen, duw die naar beneden en je kan de onderkant van de kap naar voren trekken.
Niet schrikken van het mooie licht in de ketel ;)
En afhankelijk van het bouwjaar heeft de Calenta een modulerende pomp die je via parameters kan wijzigen.

[ Voor 9% gewijzigd door DJKroon op 18-02-2017 22:06 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xantos
  • Niet online
DJKroon schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 22:05:
[...]

Bij die schroeven zitten 2 klemmen, duw die naar beneden en je kan de onderkant van de kap naar voren trekken.
Niet schrikken van het mooie licht in de ketel ;)
En afhankelijk van het bouwjaar heeft de Calenta een modulerende pomp die je via parameters kan wijzigen.
Ja zo'n ketel heb ik, vorige week geinstalleerd. Max pompsnelheid staat op 6 (default) kan tot 10 geloof ik. Moet ik deze nog wat terugschroeven? Dus op de pomp zelf is niks meer in te stellen?

Vind zelf het warmwater vermogen van de ketel wat tegenvallen. Ik begrijp dat als ik de temperatuur van het tapwater verlaag, ik grotere hoeveelheden warmwater krijg uit de kraan? Als ik hem op 50 graden zet, is het dan verstandig om de legionella beveiliging aan te zetten?

De eco-stand staat standaard op eco. Als ik deze op comfort zet krijg ik dan alleen meer warm water of heeft dit ook effect op het stookgedrag? De handleiding is hier niet duidelijk in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

xantos schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 20:32:
Ik heb sinds kort een remeha calenta 40c en volg dit topic al een tijdje.

Op mijn iSense thermostaat heb ik een aantal opties zoals: opwarmsnelheid (langzaam, normaal, sneller, etc), afkoelsnelheid (langzaam, normaal, sneller, etc). Heeft dit hetzelfde effect als handmatig de pomp langzamer zetten? Beide staan nu op normaal bij mij. Wat adviseren jullie?
Die opties zitten er bij mij ook. Opwarmsnelheid beinvloed de snelheid waarmee de ketel de aanvoer laat stijgen tijden het aanwarmen. Opwarmsnelheid heeft daarom een relatie met de maximale aanwarmtijd. Langzamere standen hebben langere tijd nodig.

Overigens lijkt die aanwarmtijd alleen zo te werken in het klokprogramma (bij handmatig instellen warmt ie bijij altijd veel sneller op, ik had liever gehad dat dan ook de aanwam instellingen zouden gelden)

Afkoelsnelheid zegt iets over de snelheid waarmee je huis zn warmte verliest. Hoe beter de isolatie hoe langzamer je de afkoelsnelheid zet. Deze instelling beïnvloed het aantal keer per uur dat de ketel de ruimte een beetje aanwarmt en de radiatoren even warm worden (en bij snellere standen ook de temperatuur ervan).

Overigens worden ketels sinds ca. 2 jaar alleen maar met modulerende pomp uitgerust (dat is verplicht vziw). Dus als je een recent gebouwde ketel hebt, zoals je schrijft, heeft het geen zin om naar de pompstand te zoeken. Daaraan hoef je niets te veranderen, alleen in het systeem menu zorgen dat vermogens sturing en pompsturing aan staan (evt. controleren dat de goede optie in de parameters is ingesteld, zie installatiehandleiding).

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2017 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
xantos schreef op zondag 19 februari 2017 @ 00:53:
[...]

Ja zo'n ketel heb ik, vorige week geinstalleerd. Max pompsnelheid staat op 6 (default) kan tot 10 geloof ik. Moet ik deze nog wat terugschroeven? Dus op de pomp zelf is niks meer in te stellen?

Vind zelf het warmwater vermogen van de ketel wat tegenvallen. Ik begrijp dat als ik de temperatuur van het tapwater verlaag, ik grotere hoeveelheden warmwater krijg uit de kraan? Als ik hem op 50 graden zet, is het dan verstandig om de legionella beveiliging aan te zetten?

De eco-stand staat standaard op eco. Als ik deze op comfort zet krijg ik dan alleen meer warm water of heeft dit ook effect op het stookgedrag? De handleiding is hier niet duidelijk in.
De minimale pompsnelheid staat op 20% standaard, dat is vaak veel te laag. Die zou ik wat omhoog zetten, naar 40 ongeveer. De maximale pompsnelheid is een ander verhaal, dat is echt afhankelijk van de omvang van het systeem, minimaal ook wel, maar minder.

Vaak is bij het verlagen van de maximale aanvoertemperatuur, juist meer doorstroming gewenst, dan bij hoge aanvoertemperatuur. Bij lage aanvoer wil je een kleine dT en dus een behoorlijke doorstroming.
Je zult dus vaak bij modulerende pompen het toerental moeten verhogen ipv verlagen.

Als je een Calenta hebt zonder voorraad kun je geen legionella beveiliging gebruiken. Een doorstroomtoestel kun je zonder problemen lager instellen op SWW. Bij een toestel met voorraad kan het ook, alleen zou ik dan wel de legionella beveiliging aanzetten. Alleen de Calenta CW6 heeft een voorraad, de CW4 en 5 zijn doorstroomtoestellen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoopThaDoctor
Dus als ik het goed begrijp hoef je bij een modulerende pomp en thermostaat alleen de radiatoren in te regelen en de rest (pompsnelheid en vermogen) doet de ketel zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xantos
  • Niet online
SnoopThaDoctor schreef op zondag 19 februari 2017 @ 14:54:
Dus als ik het goed begrijp hoef je bij een modulerende pomp en thermostaat alleen de radiatoren in te regelen en de rest (pompsnelheid en vermogen) doet de ketel zelf?
Volgens mij is dat niet wat hij zegt. Je kunt nog steeds de pompsnelheid en vermogen wijzigen als je ketel hierdoor efficienter werkt. Er zit alleen geen handmatige schakelaar meer op de pomp tegenwoordig. Als ik het goed begrijp..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xantos
  • Niet online
Nog even een vraagje over het waterzijdig inregelen. Je moet dus alle radiatoren opzetten voordat je begint. Wij stoken op de bovenverdieping helemaal niet (behalve in de badkamer). Moet ik deze dan toch opendraaien voordat ik begin met meten? Ik draai ze daarna immers toch weer dicht (en nooit meer open).
Pagina: 1 ... 60 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.