Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 128 Laatste
Acties:
  • 7.944.462 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:46
Je ketel pendelt niet, dat is je thermostaat die 6x per uur je ketel kort laat branden om op temperatuur te blijven. Dit gedrag zit in je RF module, je thermostaat geeft gewoon continu een heel laag regelsignaal door naar de RF module en die bepaalt dat er 6x per uur 2 minuten gestookt moet worden.

In het installatievoorschrift van je thermostaat staat een optie om het aantal schakelmomenten aan te passen, maar kan niet met zekerheid zeggen dat je die optie ook kunt instellen (volgens boekje niet van toepassing met een OpenTherm RF module).

Minder schakelmomenten = constante wisselende temperatuur. Als je hele huis bestaat uit vloerverwarming zal je dat niet merken door buffering van de vloer, maar met radiatoren is dat gewoon heel hinderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:24
OK ...... Begint er op te lijken dat hier alles redelijk goed afgeregeld is

Maar....

Dit "gedrag" trad ook op bij -10° (vorige week) . Of-te-wel ..... altijd.
Dat is nog steeds goed gedrag? :)

En wanneer kan ik dan zien of het pendelen is of het goede gedrag ?
Zocht me suf omdat ik dacht dat het pendelen was en hier dingen "vreselijk" verkeerd afgeregeld zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolfram55 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 15:28:
[...]

Ah .... het liep weer door elkaar hier. Dacht dat die low-load de E. parameter was maar dat is dus op de Honeywell.
Ik heb een Wireless Modulation en ik heb sowieso die parameter niet en als ik hem wel zou hebben zou hij met de RF-module niet werken .....

[...]

Mmmmmm :|

[...]

Er zit na de 40 - code 1 ook nog een 40 - code 3 maar dat zal niet erg zijn.

Dit patroon, incl code 1 herhaalt zich constant. Dus hij begint altijd met de code 1

[...]

Dit is dus een "ongewenst" gedrag ... ?

[...]

Vlammetje de hele dag door behalve in de nacht.

[...]

Lijkt erop dat ik dus geen low-load functie heb.

[...]

Dus daarom blijft dan waarschijnlijk het vlammetje branden?
Je hebt dus nog de handleiding niet gelezen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:20:
Je ketel pendelt niet, dat is je thermostaat die 6x per uur je ketel kort laat branden om op temperatuur te blijven. Dit gedrag zit in je RF module, je thermostaat geeft gewoon continu een heel laag regelsignaal door naar de RF module en die bepaalt dat er 6x per uur 2 minuten gestookt moet worden.

In het installatievoorschrift van je thermostaat staat een optie om het aantal schakelmomenten aan te passen, maar kan niet met zekerheid zeggen dat je die optie ook kunt instellen (volgens boekje niet van toepassing met een OpenTherm RF module).

Minder schakelmomenten = constante wisselende temperatuur. Als je hele huis bestaat uit vloerverwarming zal je dat niet merken door buffering van de vloer, maar met radiatoren is dat gewoon heel hinderlijk.
Lekker laten zo. Mijn Honeywell kan naar traag 3x per uur, standaard 6x per uur en snel 9x. 6 is normaal gesproken gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:32:
[...]
Je hebt dus nog de handleiding niet gelezen. 8)7
Zeker wel maar lezen en snappen wat er gebeurt zijn 2.
Nieuwe materie voor mij ....
En
Ben waarschijnlijk een beetje traag van begrip :+

Solly

( wist dat je n x om de hoek zou komen met deze opmerking :9 maar wil het snappen)

[ Voor 11% gewijzigd door Wolfram55 op 30-01-2017 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:34:
[...]
Lekker laten zo. Mijn Honeywell kan naar traag 3x per uur, standaard 6x per uur en snel 9x. 6 is normaal gesproken gewoon goed.
Ok .... goed te horen !

Dank allen _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadrunnertoao
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-04-2024
Ik heb een Intergas CV ketel en gebruik de ketel bijna alleen voor de verwarming van de woning (warm water boiler, maar CV kan bijverwarmen)
In de woonkamer heb ik alleen vloerverwarming. In de overige vertrekken heb ik radiatoren met thermostaat kranen maar deze staan eigenlijk altijd dicht.
De verdeler van mn vloerverwarming is van WTH. De aanvoer temp is volgens de meter 50-60 graden. Retour temp is 30-40 graden. CV ketel 57-60 graden.
Wat kan ik hier nog aan tunen?

Ook zet ik de thermostaat snacht (en overdag als ik niet thuis ben) op 18,6 graden. Het duurt dan ong 1,5 uur voordat het in de woning 20,0 graden is. Verstandig om de temp niet lager dan bv 19,5 te zetten? Verwarming staat alleen savonds aan als ik thuis ben, ik verwarm sochtends nooit, want dan ben ik toch na een half uur naar mn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:59
Een aanvoer van 50 a 60 graden in je vloer :?

Cancel de afspraak met je huisarts maar, we hebben de oorzaak van je zweetvoeten gevonden ;)

Ff zonder dollen, das toch niet comfortabel :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:39
Dat denk ik ook.
Max. aanvoertemperatuur voor vloerverwarming mag 40° zijn.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadrunnertoao
Grolsch schreef op maandag 30 januari 2017 @ 21:24:
Een aanvoer van 50 a 60 graden in je vloer :?

Cancel de afspraak met je huisarts maar, we hebben de oorzaak van je zweetvoeten gevonden ;)

Ff zonder dollen, das toch niet comfortabel :?
Te warm??? Hmm, ik heb nu niet het idee van poeh wat wordt mn vloer warm...
Ruimte om te verwarmen is ook best groot (12 x 6,5 en plafond op 2,80)
Hoe lager ik de temp zet hoe langer het duurt voordat de ruimte warm is toch?
Daarnaast heb ik er zelf nooit aangezeten, stond al zo toen ik er kwam wonen.

Maar iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Roadrunnertoao schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 08:16:
[...]

Te warm??? Hmm, ik heb nu niet het idee van poeh wat wordt mn vloer warm...
Ruimte om te verwarmen is ook best groot (12 x 6,5 en plafond op 2,80)
Hoe lager ik de temp zet hoe langer het duurt voordat de ruimte warm is toch?
Daarnaast heb ik er zelf nooit aangezeten, stond al zo toen ik er kwam wonen.

Maar iemand tips?
Men adviseert vloerverwarming max op 35 te zetten, en misschien 40 voor de badkamer, 50 á 60 in je vloer is punt 1 niet comfortabel meer te noemen, en punt 2 normaal gesproken ook niet zo goed voor je vloer. Nu zal dat punt 2 wel meevallen omdat het blijkbaar goed gaat.

Wat is je vloerafwerking (parket/laminaat/tegels/vloerbedekking) :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadrunnertoao
Grolsch schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 08:33:
[...]

Wat is je vloerafwerking (parket/laminaat/tegels/vloerbedekking) :?
Tegels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dan is normaal gesproken 50 á 60 graden aanvoer veel te hoog, weet je toevallig wat de temperatuur van de tegels is :?

Ik vermoed dat gezien de hoge temperatuur je verwarming nu aan het pendelen is, beter (voor comfort en portomonee) is om constanter op een lage temperatuur te verwarmen.

Als de vloerverwarming is bedacht als hoofdverwarming moet je met 35 graden aanvoer het huis warm kunnen krijgen en houden bij koude temperaturen (-10).

Wel zul je meer continu stoken, dus "ff snel opwarmen" is geen optie bij lage aanvoertemperaturen, het systeem wordt wel "trager".

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 31-01-2017 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:13
Is die 50-60 graden niet gewoon de aanvoer van de verdeler? Daarna zit er nog een thermostaatknop, het lijkt mij sterk dat die op 50-60 graden staat ingesteld. Of heb je die 50-60 graden gemeten op de leidingen die daadwerkelijk de vloer in gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadrunnertoao
Dus als ik Grolsch goed begrijp is de aanvoer temp op mn CV ketel verlagen?
Momenteel zet ik hem snachts (en overdag als ik niet thuis ben) op 18,6, maar dan istie 1,5 bezig om te verwarmen naar 20,0 graden de kamer te verwarmen.
Temp dus standaard hoger instellen op bv 19,5?

Wat ThinkPad zegt klopt idd; 50-60 graden is aanvoer temp van de verdeler. Er zit ook nog een thermostaatknop op. Ik heb niet de leidingen erna gemeten.

Retourmeter staat tussen 30-40 graden.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/f0t3dy.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

Het verhaal van hierboven herken ik (Intergas, telkens inschakelen etc). Heb zelf een Intergas Kombi Kompact HR36/30 in combinatie met een Honeywell Round modulation. Ik zat onlangs op zolder te gamen. Het viel mij op dat de ketel met volgorde Code 3 (voorventileren), code 4 (ontsteken), code 5 (aanvraag CV), terugvallen naar 0) en dit patroon een aantal malen achter elkaar herhaalde. Kan ook nog niet echt de vinger opleggen welk patroon dit precies is.

Merk ook dat wanneer wij in de ochtend de ketel opstoken (Aanvangtemperatuur 18.0C, gewenst 19.5C, de thermostaat al stopt wanneer deze op 18.5 staat. Voor zover ik weet heeft de Round modulation geen slimmigheid aan boord. Is dit normaal gedrag?

Op moment van ontsteken hoorde ik af en toe een lichte plof, alsof de overdruk door een ventiel of rubber oid heen ging. Is dit normaal? Kan mij indenken dat bij ontsteken gas ingepompt wordt en dat het ontsteken hiervan enige druk geeft. Deze druk moet natuurlijk ergens heen.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Roadrunnertoao schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 09:17:
Dus als ik Grolsch goed begrijp is de aanvoer temp op mn CV ketel verlagen?
Momenteel zet ik hem snachts (en overdag als ik niet thuis ben) op 18,6, maar dan istie 1,5 bezig om te verwarmen naar 20,0 graden de kamer te verwarmen.
Temp dus standaard hoger instellen op bv 19,5?

Wat ThinkPad zegt klopt idd; 50-60 graden is aanvoer temp van de verdeler. Er zit ook nog een thermostaatknop op. Ik heb niet de leidingen erna gemeten.

Retourmeter staat tussen 30-40 graden.

[afbeelding]
Ik zeg niet dat je je keteltemperatuur moet verlagen, maar ik zou de aanvoertemperatuur naar je vloer verlagen, normaal zit er op / voor je verdeler een thermostaat waar je de aanvoertemperatuur kunt instellen.

Ik zou eens proberen deze op 40 graden te zetten om te bekijken wat er dan gebeurt.

Als er alleen vloerverwarming achter je ketel zou zitten zou je dan ook de aanvoertemperatuur van je ketel verlagen, maar je gebruikt ook radiatoren, dus ik kan vanaf hier niet zien of dat goed gaat in jouw situatie.

Een lagere temperatuur van de ketel geeft wel een beter rendement, zie ook de topicstart, maar je hebt niets aan een goed rendement als je de hut niet warm krijgt.

Verander nooit 2 dingen tegelijkertijd, ding voor ding en kijk wat het effect is.

Houd je al meterstanden bij :? Anders ga je dingen doen waaruit je geen conclusies kunt trekken omdat je geen oude gegevens hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadrunnertoao
Grolsch schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 09:37:
[...]

Ik zeg niet dat je je keteltemperatuur moet verlagen, maar ik zou de aanvoertemperatuur naar je vloer verlagen, normaal zit er op / voor je verdeler een thermostaat waar je de aanvoertemperatuur kunt instellen.

Ik zou eens proberen deze op 40 graden te zetten om te bekijken wat er dan gebeurt.

Als er alleen vloerverwarming achter je ketel zou zitten zou je dan ook de aanvoertemperatuur van je ketel verlagen, maar je gebruikt ook radiatoren, dus ik kan vanaf hier niet zien of dat goed gaat in jouw situatie.

Een lagere temperatuur van de ketel geeft wel een beter rendement, zie ook de topicstart, maar je hebt niets aan een goed rendement als je de hut niet warm krijgt.

Verander nooit 2 dingen tegelijkertijd, ding voor ding en kijk wat het effect is.

Houd je al meterstanden bij :? Anders ga je dingen doen waaruit je geen conclusies kunt trekken omdat je geen oude gegevens hebt.
Er zit op mn verdeler ook een thermostaat kraan, deze staat op 4,5 (= 45 graden?)

Ik heb wel radiatoren, maar deze staan nooit aan.
Dus cv aanvoer temp verlagen zou een optie kunnen zijn?

Meterstanden hoe ik (maandelijks) bij.

Wat ik overigens ook vreemd vind, en wat niets met bovenstaande te maken heeft, is dat mn ketel af en toe flink herrie maakt. Of eigenlijk niet mn ketel, maar de aanvoerbuis waar de ketel (??) als een gek water door aan het pompen is terwijl er nergens geen vraag is (niet van verwarming en niet van warm water). Ook zie ik de temperatuur vaak ergens tussen de 50 - 70 graden staan op mn ketel in stand 1 (rust).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Roadrunnertoao schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 10:08:
[...]

Er zit op mn verdeler ook een thermostaat kraan, deze staat op 4,5 (= 45 graden?)

Ik heb wel radiatoren, maar deze staan nooit aan.
Dus cv aanvoer temp verlagen zou een optie kunnen zijn?

Meterstanden hoe ik (maandelijks) bij.

Wat ik overigens ook vreemd vind, en wat niets met bovenstaande te maken heeft, is dat mn ketel af en toe flink herrie maakt. Of eigenlijk niet mn ketel, maar de aanvoerbuis waar de ketel (??) als een gek water door aan het pompen is terwijl er nergens geen vraag is (niet van verwarming en niet van warm water). Ook zie ik de temperatuur vaak ergens tussen de 50 - 70 graden staan op mn ketel in stand 1 (rust).
Stand 4,5 zou heel goed 45 graden kunnen zijn, maar daar ben je zo achter toch :? gewoon ff proberen en kijken wat de meter aangeeft.

Als je alleen vloerverwarming hebt zou ik de thermostaatkraan bij je vloerverwarming op 40 graden instellen, en dan kun je gerust de max keteltemperatuur instellen op 45/50 graden (naar mijn idee).

Ik weet alleen niet helemaal hoe je vloerverwarmingverdeler hier op reageert, als je namelijk een gesloten verdeler hebt met een eigen pomp "mengt" deze verdeler het water naar 40 graden. Als je aanvoer dan ook max 40 graden is, en hij gaat met retourwater mengen krijg je natuurlijk nooit geen 40 graden :P

Ik zou de ketel op 50 zetten en de v.v. verdeler op 40 en dan ff kijken wat er gebeurt.

Als jij je meterstanden hebt opgeschreven kun je dit bijhouden op websites als www.mindergas.nl en dan aan de hand van m3 per gewogen graaddag bepalen of je wijziging nut heeft gehad.

Zie wederom de topicstart van dit topic, staat heel duidelijk uitgelegd.

Als bovenstaande allemaal goed gaat na een week testen bijvoorbeeld zou je de thermostaat van de v.v. verdeler eens naar 35 graden kunnen zetten om te kijken of het dan nog steeds goed gaat.

Vergeet niet dat we eind deze week naar +10 graden heengaan, de verwarmingswereld ziet er bij -10 heel anders uit :P

[ Voor 21% gewijzigd door Grolsch op 31-01-2017 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Even een checkvraag. Mijn ketel/iSense staat ingesteld op 'aanwarmtijd = 120 minuten'. Ik dacht zelf altijd dat dit betekent dat er 2 uur gedaan mag worden om op de gewenste temperatuur te komen voor het klokprogramma.

Geldt dit ook voor een moment waarop je handmatig de thermostaat omhoog zet? Ik wilde zojuist 2C warmer in mijn huis. De eerste graad ging met vollast en vervolgens ging de ketel terug naar een Aanvoer van 45C om nu heel langzaam de tweede graad op te warmen.

En in hoeverre conflicteert/overruled dit de instelling 'aanwarmtijd = gemiddeld/sneller'?

[ Voor 8% gewijzigd door Aghanim op 31-01-2017 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Wolfram55 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 13:30:
[...]

Ok ..... deze 40° is de 40° op display ketel als aan het stoken.
De terminologie van bv gevraagde, max temp, aanvoertemperatuur enzo is even goed begrijpen wat er bedoelt wordt. Vandaar even die helderheid proberen te krijgen :)
Vanuit je thermostaat komt de gevraagde cv watertemp (die je op het display van je ketel staat).
De ketel reageert daarop met het starten van de brander. Om te kijken welke aanvoertemp de ketel meet, hou het knopje ingedrukt waar dat sleuteltje op staat (onder de bedrijfscodecijfer).
Dan verandert op je temperatuurcijfer de gevraagte temperatuur in de huidige gemetentemperatuur.
Is dit verschil groot, dan geeft de ketel extra gas.
Is dit verschil klein, dan geeft de ketel minder gas.

Zo simpel, als je t weet :P
[...]

Ah ..... Ik wist dat ik ergens een redenatiefout aan het maken was want ik liep vast. Probeerde het te zoeken in retourtemperaturen die te hoog waren ... of-te-wel .... het waterzijdig inregelen zou niet goed zijn. Dan ga je het bekende bos in .....
Jup, dan kom je dr nooit uit wat er speelt.
[...]

Gewenste tempratuur = ????
Gevraagde temperatuur = ingestelde temperatuur op thermostaat.
Er zijn begrippen die door elkaar lopen ( bij mij ) |:(
Is lastig, maar de werking van een regeling bestaat altijd uit gewenste waarde en huidige waarde.
[...]

Even vanmorgen het opstarten goed bekeken.

tempcodetijd
4010 sec
6544 sec
65510 sec
46534 sec
455- sec
42549 sec
415100 sec
405109 sec
--3153 sec
--0160 sec
----250 sec

Bij mij start dus de ketel met verwarmen met code 1 wat vlg de docu "Gewenste temp bereikt" is.
Hier ga ik het bos weer in .....
Dat doet mijn ketel in het begin ook met mijn thermostaat (toevallig zo'n ellendige Toon).
Eerste 4 a 5 seconden 40 graden vragen en daarna door naar 70 (die hij pas na 1,5 uur behaalt, oftewel nooit).
Maar dit tabel ziet er in die zin mooi uit, je thermostaat staat duidelijk in low-load regeling.
[...]

Er is een otgw in de maak maar die is nog niet klaar.
Die software is die ergens te verkrijgen?
Zit ook in de planning om hierna eens hier naar te kijken
https://www.circuitsonline.net/forum/view/80667/1
https://github.com/keesma/Central-Heating-Intergas-Reader
Software kan ik wel naar je opsturen via mail, maar je kan ook Intergas Diagnostic Service bij warmteservice kunnen kopen, heb je cd rom en de juiste kabel erbij.
Dan kan je alles uitlezen vanuit je ketelprint.
Maar meer dan dat ook weer niet, dus verwacht geen wonderen ;)
[...]

Ok dat is helder.

Blijft mijn grootste verwondering nog steeds een mysterie ..... :)
Waarom blijft het vlammetje aan?
Een vraag van 0 is bij mij dat het vlammetje uit kan = géén vraag ......
Dat is zeker apart, bij mij gaat het vlammetje op de thermostaat uit. Vlam kan wel nog blijven branden als de ketel na pomp na warmtevraag.
[...]

Vroeg he :)
Je had het gisteren goed. E. staat op default 1.

Dus ...... hoe lees ik nu begrenzen en negeren bij E. ?
En wat is OT in bovenstaande? Open Therm reactie .... open therm vraag ?

Indien 0: negeer OT als de temp <40° .
Indien 1: begrens OT als de temp <40°
Indien 2: niet moduleren maar aan/uit

Nu rest mij aleen vlg mij E. op 0. Klopt dat ?
Hiermee schakel je het moduleren uit begrijp ik ?

Bedankt zover ..... _/-\o_
Indien 0: Thermostaat vraagt 35 graden, ketel antwoord niet vanwege <40 graden, ketel blijft uit.
Thermostaat vraagt 40 graden, ketel beantwoordt vanwege 40 graden, ketel gaat aan.
Indien 1: Thermostaat vraagt 35 graden, ketel beantwoordt vraag met 40 graden!
Indien 2: Thermostaat vraagt 35 graden, ketel beantwoord vraag met 80 graden/max temperatuur cv.

Zoals je ziet reageert de ketel heel erg verschillend op de vraag van de thermostaat.
E. op 1 laten als je alleen een cv ketel hebt.

Heb je nou bijvoorbeeld een Elga/andere warmtepomp, dan kan je E. op 0 zetten om bij een lagere gewenste cv temp, de ketel uit te laten schakelen en alles onder de 40 graden met de warmtepomp te doen.
(of met de warmtepomp van Daikin/intergas bijvoorbeeld).

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Misschien een rare vraag maar hoe kom ik erachter waar er vloerverwarming ligt in onze woning? Er is uiteraard een installatie met verdeler etc. welke bij ons in de inpandige garage is geplaatst. Daar voel ik warmte vanuit de vloer als ik met mijn hand voel op plekken richting de bijkeuken. In de bijkeuken en keuken/woonkamer voel ik echter nergens warmte van de vloer komen. Overal voelt de vloer koud aan. Niet ijskoud maar zeker niet warm.

Er ligt een gietvloer bovenop plavuizen. Geen perfecte combinatie natuurlijk maar in ons vorige huis hadden we laminaat bovenop plavuizen en daar voelde je wel degelijk warmte.

Ik wil dus weten of en waar de leidingen liggen. Kan ikdit met een leiding zoeker doen of is er een andere methode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 19:55
Ik zou om te beginnen even kijken of alle leidingen die van die verdeler uit lopen even warm worden. En dan met name de retourleidingen. En of er misschien niet nog een verdeler is.

[ Voor 11% gewijzigd door sympa op 31-01-2017 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik denk dat je met een ir thermometer er zo achter bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeeEs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
Of hier vragen of je van een mede-Tweaker bij je in de buurt even een FLIR mag lenen, dan weet je gelijk alles.
Voor een fles wijn mag je de mijne (Flir One voor Android) lenen, regio 071.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
JeeEs schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 23:07:
Of hier vragen of je van een mede-Tweaker bij je in de buurt even een FLIR mag lenen, dan weet je gelijk alles.
Voor een fles wijn mag je de mijne (Flir One voor Android) lenen, regio 071.
Helaas regio Den Bosch hier, maar toch bedankt voor het aanbod.

Ik ga het eens met een IR Thermometer proberen, mocht dat niet werken kan ik altijd nog aan het betere materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Voor iedereen die nog een goedkope (en vrij goed werkende) IR thermometer bij de lidl hebben ze hem voor 20 euro (was vorige week in de folder dacht ik) https://www.lidl-shop.nl/...mperatuurmeter/p100211082
Afbeeldingslocatie: https://media.lidl.com/media/0ece54d56adeacb133973f36905196ee.jpeg

Andere vraag ik wil graag een een aantal radiatoren voorzien van een thermostaat kraan en om tijd te besparen met inregelen wil ik gelijk een goede kraan er op zetten zoals deze
https://www.cvkoopjes.nl/...2-dubbelhaaks-rechts.html deze heeft Automatische debietregeling betekend het dan gelijk als ik deze kraaan installeer dat hij goed ingesteld is?

en kan je deze kranen gebruiken waarbij je er maar een paar vervangen heb en de rest nog niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 09:05
Na (zo goed mogelijk) waterzijdig inregelen van mijn CV-installatie heb ik nu best veel last van ruizende buizen.
Ik heb geen voetventielen, dus alles ingeregeld met de 'gewone' knoppen. De meeste radiatoren hebben hele oude knoppen, die niet eens één hele slag kunnen maken van open/dicht, dus inregelen was best lastig.
Om het ruisen tegen te gaan, heeft het zin om die 'oude' knoppen te vervangen voor nieuwe? Op 1 radiator beneden zit een nieuwere knop die 5 of 6 slagen kan maken van open-dicht, en het ruisen is daar een stuk minder (al zit deze radiator ook verder van de CV ketel af. Het lijkt erger bij de radiatoren dichtbij de ketel).
Of is het beter om in te regelen vanaf de afvoerkant, dus toch met voetventielen?

Ketel is een Remeha Avanta 28C cw4, icm iSense thermostaat. Pompsnelheid is niet aan te passen via het gewone menu of de thermostaat, maar ik lees overal dat deze fabriek-af al op 'laag' staat.

Het is zo dat ik op de benedenverdieping met 3 grote radiatoren goed wil verwarmen, met 1 radiator half (hal/gang).
Bovenverdieping (5 radiatoren, kleintjes) staat alles op een klein kiertje om een klein beetje te verwarmen (hou niet van te warme slaapkamers). Is de ketel nu overgedimensioneerd?
Alvast dank voor de hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJKroon schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 14:17:
[...]

Indien 0: Thermostaat vraagt 35 graden, ketel antwoord niet vanwege <40 graden, ketel blijft uit.
Thermostaat vraagt 40 graden, ketel beantwoordt vanwege 40 graden, ketel gaat aan.
Indien 2: Thermostaat vraagt 35 graden, ketel beantwoord vraag met 80 graden/max temperatuur cv.

Zoals je ziet reageert de ketel heel erg verschillend op de vraag van de thermostaat.
E. op 1 laten als je alleen een cv ketel hebt.

Heb je nou bijvoorbeeld een Elga/andere warmtepomp, dan kan je E. op 0 zetten om bij een lagere gewenste cv temp, de ketel uit te laten schakelen en alles onder de 40 graden met de warmtepomp te doen.
(of met de warmtepomp van Daikin/intergas bijvoorbeeld).
Klopt dat wel?

Uit de handleiding van de Intergas HREco 36 (http://www.intergas-verwa...n-Kombi-Kompakt-HReco.pdf)

E.
Reactie OT en RF kamerthermostaat
0= warmtevraag niet beantwoorden indien gevraagde temperatuur lager is dan ingestelde waarde par. E
1= warmtevraag beantwoorden met minimale aanvoertemperatuur begrensd op ingestelde waarde par. E
2= warmtevraag beantwoorden met maximaal ingestelde aanvoertemperatuur (aan/uit functie)

Voor par. E. = 1 en par. E = 35 graden, interpreteer ik dit als : De ketel beantwoordt warmte vragen van de thermostaat vanaf 35 graden, en beantwoordt deze met de gevraagde temperatuur van 35 graden tot de maximale aanvoertemperatuur (deze maximale temperatuur is ingesteld via bedieningspaneel, max. begrenst door par. 5.).

Als dit niet zo is, waardoor wordt de 40 graden aanvoertemperatuur in jouw voorbeeld dan bepaald? Ik zie nergens in de handleiding een parameter waarmee je de minimaal aanvoertemperatuur kunt instellen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Parameter E is de minimale aanvoertemperatuur. Met E. Kies je of je die laat negeren (0) of alles lager dan dat beantwoordt met het minimum (1).

Met een honeywell thermostaat is negeren niet slim, want die start met 90 vraag en laat 30 seconde later je ketel uitvallen met <40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 21:11:
Parameter E is de minimale aanvoertemperatuur. Met E. Kies je of je die laat negeren (0) of alles lager dan dat beantwoordt met het minimum (1).

Met een honeywell thermostaat is negeren niet slim, want die start met 90 vraag en laat 30 seconde later je ketel uitvallen met <40.
Okay, maar als je E instelt op 35, dan klopt dit toch niet :
Dan wordt met 35 beantwoordt lijkt me.

Edit:

het kwartje is gevallen: vragen lager dan E worden beantwoord met E :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2017 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 19:58
Vandaag mijn avdo klep ertussenuit gehaald die was geplaatst door een eerdere eigenaar vanwege weersafhankelijke regeling. Mijn vermoeden was dat deze defect was en het warme water van de ketel rechtstreeks de retour in gooide. Na demontage kon ik er zonder kracht te zetten aan beide kanten doorheen blazen. Is hij dan defect verklaart? Mijn delta t was meestal rond de 6 graden en dit was helaas niet te verbeteren door radiatoren te smoren.

Ook heb ik een paar nieuwe kranen geplaatst en een pijp aan de binnenzijde afgebraamd om zo ruis te voorkomen. De ruis is weg, mijn delta t is een stuk beter geworden dus al met al een top dag. Hopen dat ik het terug kan zien in mijn verbruik!

Tevens mijn elektrode set van de ketel vervangen, deze was 6 jaar oud.

Afbeeldingslocatie: https://s30.postimg.org/xxg6wsfvh/20170109_185934.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s29.postimg.org/5dohlf5cj/20170201_161035.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s30.postimg.org/lk3cpvq71/20170201_160245.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s30.postimg.org/ttjti19b1/voor_na_render.png

[ Voor 14% gewijzigd door TheGrillmeister op 01-02-2017 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 20:32
Sinds een paar weken zit ik mij in te lezen en mijn complimenten voor dit mooie topic. Enige adviezen heb ik doorgevoerd en dus nu is het afwachten hoe het uitpakt. Voorheen werd er eenmaal per jaar de stand van de meter opgenomen, dus het is lastig om op korte termijn te zien.

Nu ben ik op zoek naar meer uitleg over een convectorput. Misschien niet helemaal het juiste topic, excuus. De huidige lekt redelijk warmte, dus staat in de planning om te gaan isoleren. Nu vraag ik mij af waarom een convectorput een bepaalde diepte heeft, in mijn geval 65cm. Is dat efficient met een convector die bij bovenkant op ongeveer 40cm hangt? Daarnaast is er een optimaal oppervlak aan luchtinlaat.?

Tot op heden weinig over kunnen vinden, maar wellicht loopt er hier iemand met meer kennis rond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:03

luigi87

Domotica Fanaticus

Tichelmanm schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 22:39:
Vandaag mijn avdo klep ertussenuit gehaald die was geplaatst door een eerdere eigenaar vanwege weersafhankelijke regeling. Mijn vermoeden was dat deze defect was en het warme water van de ketel rechtstreeks de retour in gooide. Na demontage kon ik er zonder kracht te zetten aan beide kanten doorheen blazen. Is hij dan defect verklaart? Mijn delta t was meestal rond de 6 graden en dit was helaas niet te verbeteren door radiatoren te smoren.

Ook heb ik een paar nieuwe kranen geplaatst en een pijp aan de binnenzijde afgebraamd om zo ruis te voorkomen. De ruis is weg, mijn delta t is een stuk beter geworden dus al met al een top dag. Hopen dat ik het terug kan zien in mijn verbruik!

Tevens mijn elektrode set van de ketel vervangen, deze was 6 jaar oud.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Klinkt wel dat je AVDO dan kapot is.
Normaal zit er een veer in die de klep standaard dicht zet en bij een ingestelde druk pas open (door tegen de veer in te drukken).

Netjes dat je het hebt kunnen oplossen zonder AVDO. Ik heb hem er in moeten plaatsen omdat ik stromingsgeluid had als er te veel radiatoren dicht bij me stonden (Waterzijdige ingeregeld systeem met in iedere kamer een Danfoss LC 13).

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souris
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 17:34
De laatste weken zo'n beetje dit hele topic doorgelezen en aan de hand hiervan ook wat aanpassingen gedaan aan de CV installatie. Ik houd nu wekelijks de meterstanden bij op mindergas.nl, dus hopelijk binnenkort wat duidelijkheid over het resultaat.

Heb gisteren trouwens de IR thermometer die hierboven vermeld staat gekocht: prima ding.

Toch een vraag: ik heb een intergas HR28 uit 2002. In de handleiding staat dat bij gebruik van een modulerende thermostaat parameter C (stappenmodulatie) op 0=uit moet staan. Is dat wel logisch? Nu lijkt de ketel steeds op vol vermogen te starten om pas daarna terug te schakelen. Kan iemand dit wellicht uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:06
souris schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 10:11:
...Toch een vraag: ik heb een intergas HR28 uit 2002. In de handleiding staat dat bij gebruik van een modulerende thermostaat parameter C (stappenmodulatie) op 0=uit moet staan. Is dat wel logisch? Nu lijkt de ketel steeds op vol vermogen te starten om pas daarna terug te schakelen. Kan iemand dit wellicht uitleggen?
Als ik het goed heb is stappenmodulatie een systeem om met een aan/uit thermostaat toch eningsinds modulerend gedrag te geven: hoe langer de thermostaat warmte vraagt, hoe hoger de modulatiestand van de ketel.
Een modulerende thermostaat vraagt de ketel een bepaalde aanvoertemperatuur, als je ketel afhankelijk van de tijd dat warmte gevraagd wordt zijn vermogen aanpast raakt de thermostaat in de war (thermostaat houd rekening met respons van vorige dagen op warmtevraag om meer of minder warmte te vragen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Vol vermogen starten doet ie sowieso, een Intergas ketel start op 70%. Je kunt dat toerental op 50% zetten, maar ik raad het af, het is niet voor niks zo hoog en als het mis gaat kost het je op den duur nieuwe onderdelen (behuizing, gasblok, brander en rookgasafvoer, afhankelijk van hoe hard het knalt en hoe makkelijk een en ander meegeeft).

Stappenmodulatie is vooral ontworpen voor aan/uit, als je thermostaat aan gaat wordt er 80 graden gevraagd, je ketel zal met ingeschakelde stappenmodulatie dan laag beginnen en langzaam in stapjes opwerken naar vol vermogen om die 80 graden te halen. Zonder stappenmodulatie gaat je ketel gewoon zo snel mogelijk opstoken naar de gewenste temperatuur.

Ik heb het op m'n HRE gewoon aan staan, gewoon omdat het stookverloop net even wat rustiger is dan zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souris
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 17:34
_JGC_ schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:24:
Vol vermogen starten doet ie sowieso, een Intergas ketel start op 70%. Je kunt dat toerental op 50% zetten, maar ik raad het af, het is niet voor niks zo hoog en als het mis gaat kost het je op den duur nieuwe onderdelen (behuizing, gasblok, brander en rookgasafvoer, afhankelijk van hoe hard het knalt en hoe makkelijk een en ander meegeeft).

Stappenmodulatie is vooral ontworpen voor aan/uit, als je thermostaat aan gaat wordt er 80 graden gevraagd, je ketel zal met ingeschakelde stappenmodulatie dan laag beginnen en langzaam in stapjes opwerken naar vol vermogen om die 80 graden te halen. Zonder stappenmodulatie gaat je ketel gewoon zo snel mogelijk opstoken naar de gewenste temperatuur.

Ik heb het op m'n HRE gewoon aan staan, gewoon omdat het stookverloop net even wat rustiger is dan zonder.
Dank. Zal het nu eens proberen met stappenmodulatie aan. Mijn HR28 is trouwens wat ouder, kan het toerental niet instellen voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Verwijderd schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 19:02:
[...]

Klopt dat wel?

Uit de handleiding van de Intergas HREco 36 (http://www.intergas-verwa...n-Kombi-Kompakt-HReco.pdf)

E.
Reactie OT en RF kamerthermostaat
0= warmtevraag niet beantwoorden indien gevraagde temperatuur lager is dan ingestelde waarde par. E
1= warmtevraag beantwoorden met minimale aanvoertemperatuur begrensd op ingestelde waarde par. E
2= warmtevraag beantwoorden met maximaal ingestelde aanvoertemperatuur (aan/uit functie)

Voor par. E. = 1 en par. E = 35 graden, interpreteer ik dit als : De ketel beantwoordt warmte vragen van de thermostaat vanaf 35 graden, en beantwoordt deze met de gevraagde temperatuur van 35 graden tot de maximale aanvoertemperatuur (deze maximale temperatuur is ingesteld via bedieningspaneel, max. begrenst door par. 5.).

Als dit niet zo is, waardoor wordt de 40 graden aanvoertemperatuur in jouw voorbeeld dan bepaald? Ik zie nergens in de handleiding een parameter waarmee je de minimaal aanvoertemperatuur kunt instellen namelijk.
Ja ik heb het in een voorbeeld gegeven hoe de ketel reageert.
Maar wat je hierboven schrijft is hetzelfde, alleen met iets andere woorden.

Die minimale aanvoertemperatuur kan je met parameter E instellen.
En met patameter E. bepaal je het gedrag.
In mijn voorbeeld gebruik ik parameter E = 40 omdat dit in 99% van de intergas ingesteld staan.
Die kan je dus ook instellen op 35 als je dat wil.

Ik start hem hier gewoon op 50%, als je gas-lucht afstelling goed is maakt het niks uit omdat het gasblok op onderdruk gestuurd is.
Wel heb je minder kans op start-problemen.

Je Intergas gaat pas knallen als je gas-lucht verhouding of je ontsteken slecht is.
Ben wel is aangevallen door niet-gebeugelde rookgasafvoer, bougiekabel sloeg door op de mantel, op de laatste seconden na.
Wisselaar vol explosief gas, biem, vlammen schoten uit de rookgas >:) O-)

Die stappenmodulatie is alleen voor de eerste start van cv vraag, daarbij gaat de ketel na het starten meteen naar laaglast en vervolgens met 10rpm/s omhoogtoeren om rustig aan het water te verwarmen.
Hiermee voorkom je dat hij 1 keer volgas gaat om tikken van leidingen tegen te gaan.
Het maakt niet uit of je een aan/uit of een modulerende thermostaat hebt.

[ Voor 35% gewijzigd door DJKroon op 02-02-2017 20:20 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05-2021
The Executer schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 09:30:
Het verhaal van hierboven herken ik (Intergas, telkens inschakelen etc). Heb zelf een Intergas Kombi Kompact HR36/30 in combinatie met een Honeywell Round modulation. Ik zat onlangs op zolder te gamen. Het viel mij op dat de ketel met volgorde Code 3 (voorventileren), code 4 (ontsteken), code 5 (aanvraag CV), terugvallen naar 0) en dit patroon een aantal malen achter elkaar herhaalde. Kan ook nog niet echt de vinger opleggen welk patroon dit precies is.

Merk ook dat wanneer wij in de ochtend de ketel opstoken (Aanvangtemperatuur 18.0C, gewenst 19.5C, de thermostaat al stopt wanneer deze op 18.5 staat. Voor zover ik weet heeft de Round modulation geen slimmigheid aan boord. Is dit normaal gedrag?

Op moment van ontsteken hoorde ik af en toe een lichte plof, alsof de overdruk door een ventiel of rubber oid heen ging. Is dit normaal? Kan mij indenken dat bij ontsteken gas ingepompt wordt en dat het ontsteken hiervan enige druk geeft. Deze druk moet natuurlijk ergens heen.
Ik heb vrijwel dezelfde combi echter een Intergas Kombi Kompact HR 28/24. Ook hier nog veel pendelen, die weekend nog maar eens verder debuggen. Mijn vermoeden is dat de Honeywell op dusdanig lage temperaturen wil verwarmen (rond de 50 graden) dat de radiatoren de warmte niet goed kwijt kunnen. Er ontstaat en verschil in gewenste stooklijn van de thermostaat en de ketel. Als dit verschil te hoog oploopt ongeveer 10 graad schakelt de ketel even uit een minuut later pakt hij het weer op. Capaciteit verhogen is lastig mogelijk bij mij dus zit toch aan een andere thermostaat te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
Hoe heb jij die delta-T in grafana voor elkaar gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Als hij de data uit Domoticz haalt dan is het via dit script wat ik destijds heb gemaakt. Die berekend de deltaT en schrijft hem weg naar een virtuele sensor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 21:35
DJKroon schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 20:11:

Wisselaar vol explosief gas, biem, vlammen schoten uit de rookgas >:) O-)
>:) >:) :+

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadrunnertoao
Grolsch schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 10:14:
[...]

Als bovenstaande allemaal goed gaat na een week testen bijvoorbeeld zou je de thermostaat van de v.v. verdeler eens naar 35 graden kunnen zetten om te kijken of het dan nog steeds goed gaat.
Even stomme vraag dan misschien, maar als ik mn kamertemp op bv 20 graden zet en het is er op dat moment 19, ik zet vervolgens mn thermostaat op mn verdeler terug naar 35 graden, gaat mn ketel dan niet gewoon alsnog volle bak stoken tot het in de woonkamer 20 graden is?
Maw maakt het uit voor besparing of ik thermostaat op de verdeler lager zet (behalve dan dat mn vloer minder warm wordt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
RSpaargaren schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 08:34:
[...]

Ik heb vrijwel dezelfde combi echter een Intergas Kombi Kompact HR 28/24. Ook hier nog veel pendelen, die weekend nog maar eens verder debuggen. Mijn vermoeden is dat de Honeywell op dusdanig lage temperaturen wil verwarmen (rond de 50 graden) dat de radiatoren de warmte niet goed kwijt kunnen. Er ontstaat en verschil in gewenste stooklijn van de thermostaat en de ketel. Als dit verschil te hoog oploopt ongeveer 10 graad schakelt de ketel even uit een minuut later pakt hij het weer op. Capaciteit verhogen is lastig mogelijk bij mij dus zit toch aan een andere thermostaat te denken.
Die bejaarde heb ik ook.. (Uit 2002)
Sowieso is de nominale belasting onderwaarde minimaal 8.7 kw.. dat is al pittig wat.
Heb hier ook al snel dat hij z'n temperatuur niet kwijt kan en begint te pendelen (maakt niet uit welke pompstand).
55 graden is nu het minimale waar ik hem op kan krijgen en dan kan hij op 1 lijn doorstoken:

**Voor de oplettende kijkbuiskinderen, inderdaad mijn Thermostaat stookt heel raar, niet met aanvraag temp, maar met modulatie level... Heb zelf het vermogen gecapped op de ketel omdat dit niet wenselijk is (VVW)
Afbeeldingslocatie: https://s27.postimg.org/ft3j7mgmr/Schermafbeelding_2017_02_03_om_08_44_05.png

[ Voor 12% gewijzigd door Daannn1987 op 03-02-2017 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Roadrunnertoao schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 08:41:
[...]

Even stomme vraag dan misschien, maar als ik mn kamertemp op bv 20 graden zet en het is er op dat moment 19, ik zet vervolgens mn thermostaat op mn verdeler terug naar 35 graden, gaat mn ketel dan niet gewoon alsnog volle bak stoken tot het in de woonkamer 20 graden is?
Maw maakt het uit voor besparing of ik thermostaat op de verdeler lager zet (behalve dan dat mn vloer minder warm wordt)?
Als jij je kamertemperatuur op 20 graden zet gaat de ketel stoken conform ingesteld "regime" naar de gewenste max aanvoertemperatuur op de ketel. Als jij de thermostaat bij je vloerverwarming instelt op 35 graden, gaat er geen heter water in als 35 graden, je verdeler mengt ook nog retour water bij. Als je ketel 80 graden aanvoert gaat het "overbodige warme water" terug in de retour naar de ketel, ketel krijgt heet water terug, moduleert terug, net zolang tot hij afslaat omdat de ketel teveel vermogen heeft.

Daarom heeft het ook geen nut de keteltemperatuur op 80 graden te zetten,als je alleen v.v. zou hebben die op 35 graden staat. Dan krijg je "pendelgedrag".

Ik hoop dat je het snapt 8)

Daarom moet je de aanvoer van de ketel ook begrenzen op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadrunnertoao
Grolsch schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 08:57:
[...]

Als jij je kamertemperatuur op 20 graden zet gaat de ketel stoken conform ingesteld "regime" naar de gewenste max aanvoertemperatuur op de ketel. Als jij de thermostaat bij je vloerverwarming instelt op 35 graden, gaat er geen heter water in als 35 graden, je verdeler mengt ook nog retour water bij. Als je ketel 80 graden aanvoert gaat het "overbodige warme water" terug in de retour naar de ketel, ketel krijgt heet water terug, moduleert terug, net zolang tot hij afslaat omdat de ketel teveel vermogen heeft.

Daarom heeft het ook geen nut de keteltemperatuur op 80 graden te zetten,als je alleen v.v. zou hebben die op 35 graden staat. Dan krijg je "pendelgedrag".

Ik hoop dat je het snapt 8)

Daarom moet je de aanvoer van de ketel ook begrenzen op
Ik snap hem!!! 8)
Thanx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RSpaargaren
ThinkPadd schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 08:39:
Als hij de data uit Domoticz haalt dan is het via dit script wat ik destijds heb gemaakt. Die berekend de deltaT en schrijft hem weg naar een virtuele sensor.
Idd zo kan het ook, ik ben inmiddels een redelijke fan van nodered geworden dus ik stoei daar dit weekend wel even mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.welkombijnefit.nl/nl/waarschuwing Nefit eigenaren opgelet!

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2017 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vragen aan de intergas kenners, uit de handleiding (hreco 36) :

par. 3 Ingesteld maximaal CV-vermogen, bereik: par. c tot 100%
par. c Minimaal toerental CV, bereik: 20-50%
par. h Max. toerental ventilator, bereik: 40 tot 50 (40=4000 t/min, 50=5000 t/min)

Lijkt me dat par. h gerelateerd is aan het absoluut geleverde CV vermogen. Maw de ketel levert meer vermogen bij gelijke par.3 en par.c als par.h is ingesteld op 50 ipv 40. Combineren levert dan ranges op van minimaal: 4000/5 = 800 toeren tot 4000 toeren, en maximaal 1000 tot 5000 toeren.

Je mist dus bij par. h = 50 de mogelijkheid om lager dan 1000 toeren te draaien, maar je krijgt er 4000-5000 voor terug. par.h wordt gedeeld door de WW en CV dus lijkt me dat het voor het douchen wel prettig is het stuk 4000-5000 beschikbaar te hebben?

Wel heb je bij par.h = 40 natuurlijk kleinere modulatiestappen dan bij bij par.h = 50, dus is een preciezere regeling mogelijk?

Als bovenstaande overpeinzingen onzin is dan hoor ik het graag! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Verwijderd schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 17:49:
Vragen aan de intergas kenners, uit de handleiding (hreco 36) :

par. 3 Ingesteld maximaal CV-vermogen, bereik: par. c tot 100%
par. c Minimaal toerental CV, bereik: 20-50%
par. h Max. toerental ventilator, bereik: 40 tot 50 (40=4000 t/min, 50=5000 t/min)

Lijkt me dat par. h gerelateerd is aan het absoluut geleverde CV vermogen. Maw de ketel levert meer vermogen bij gelijke par.3 en par.c als par.h is ingesteld op 50 ipv 40. Combineren levert dan ranges op van minimaal: 4000/5 = 800 toeren tot 4000 toeren, en maximaal 1000 tot 5000 toeren.

Je mist dus bij par. h = 50 de mogelijkheid om lager dan 1000 toeren te draaien, maar je krijgt er 4000-5000 voor terug. par.h wordt gedeeld door de WW en CV dus lijkt me dat het voor het douchen wel prettig is het stuk 4000-5000 beschikbaar te hebben?

Wel heb je bij par.h = 40 natuurlijk kleinere modulatiestappen dan bij bij par.h = 50, dus is een preciezere regeling mogelijk?

Als bovenstaande overpeinzingen onzin is dan hoor ik het graag! :o
Ja je beredenering klopt wel grotendeels.
Maar die 200 toeren is verwaarloosbaar qua belasting en lager instellen dan 1000 toeren resulteert vaak in een verbrande brander, een afrader dus.

Vooral de hre 24/18 heeft last van verbrande branders omdat die te laag stonden ingesteld vanuit de fabriek (wat ze helaas niet toegeven in de bj 2006 en 2007 hre).
Gevolg was bij een op branderdruk afgestelde waarde van -0,05hpa/mbar een uitstoot van meer dan 3000ppm CO, giftige shit dus.
Doordat de brander zodanig heet werdt, rekte het vezeldoek over de brander op waardoor die niet meer ondersteund werdt door de ijzere brander.
Doordat de vlam niet op de vezeldoek branden, maar door/voor de vezeldoek resulteerde dit in een zeer slechte vlam met koolmonoxide.
Ik heb wat branders vervangen ivm loszittende vezeldoek (denk aan een aantal of 300) om weer aan de CE-keur van <93ppm CO te voldoen.
Nu gaat dit wel over de HRE, maar brander/gastechnisch is er geen verschil met de HREco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor de info Dj Kroon :)

Hoe werkt dat eigenlijk met CV ketel vermogen en een regendouche met thermostaatkraan.

Ik heb zo'n moderne thermostaat kraan in mn nieuwbouw woning maar je kunt met deze kraan zelf niet meer het debiet regelen zoals vroeger met een ouderwetse mengkraan. Kennelijk is er een soort wisselwerking tussen CV ketel en thermostaatkraan?

Ergo: als het vermogen van de CV ketel hoger is, komt er meer heet water per tijdseenheid en moet er meer koud water bij om de temp op 40 graden te houden en -dus- komt er een krachtiger straal uit de douchekop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Graag gedaan.
Heb af en toe nog nachtmerrie's van die intergassen ;)

Bij een thermostaatkraan regelt je kraan zelf je de benodigde warmwaterhoeveelheid.
De intergas houd die op ongeveer 60 graden.
Als je minder warmwater nodig hebt moduleert je ketel terug.
Dan kan je op een gegeven moment op het punt komen dat je laaglast te veel is, dan stijgt je temperatuur tot max 75 graden en dan gaat je ketel uit op bedrijfscode 1.
Of hij gaat uit als je minder dan 2 liter per minuut afneemt.
Je warmwater koelt dan af en bij 60-65 graden gaat de ketel weer aan.

Met het douchen met thermostaatkraan kan je merken dat je kraan meer koud water bijmengt waardoor de straal harder wordt.
Echter zal er niet meer water uit komen dan dat je douchekop aan kan.
Verschil in straal is erg klein, maar dit wordt ook wel "wisselbaden" genoemt.
Heb je een kraan met aparte koud/warm water regeling, dan heb je weinig pret onder de douche.
Vaak gebeurd dit bij spaardouchekoppen, maar bij een regendouche moet je daar geen last van hebben omdat je meer dan voldoende warm water verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCUS
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Beste Tweakers, kunt u aangeven of het normaal is dat de aanvoer en afvoer van de verdeler een 22mm leiding is maar de koppeling bij de thermostaatkraan en retour 15mm zijn gelijk aan de 5 groepen? Ik ben nog altijd aan het zoeken naar welketemperatuur qua aanvoer het meest rendabel is, maar zag nu dat er toch 2 trechters zijn zo bij de verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
Thermostaat wissel

Zie in de screenshot het verschil in thermostaat bij de intergas ketel. Rond 15:30 de Honeywell round modulo vervangen door een isense. (Nieuwe van marktplaats :-). Ok nog niet pendel vrij, maar ik moet nog gaan spelen met de isense parameters. In ieder geval een stuk rustiger....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:49

bert pit

asdasd

Ter info:
CV-ketelfabrikant Nefit heeft 11.000 installateurs aangeschreven om zo snel mogelijk de originele branders te vervangen van de types type Nefit TopLine, TopLine Compact of Nefit TopLine AquaPower (Plus).
Het gaat om exemplaren die zijn geproduceerd van 2006 tot en met 2009. Volgens Nefit is al in 2009 vastgesteld dat de originele brander niet altijd voldoende kan worden afgesloten. Daardoor kunnen onderdelen gaan smelten en bestaat er risico op brand.

Bij ongeveer 40.000 ketels is het onderdeel al vervangen, maar bij naar schatting 88.000 andere nog niet, aldus Nefit. De fabrikant wil meer haast maken met de vervangingsoperatie en roept monteurs op bij de eerstvolgende servicebeurt de brander kosteloos te vervangen voor een nieuwe.

De fabrikant wil de "terugroepactie" uiterlijk eind volgend jaar voltooid hebben.

Bron Nu.nl

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
BCUS schreef op zondag 5 februari 2017 @ 17:37:
Beste Tweakers, kunt u aangeven of het normaal is dat de aanvoer en afvoer van de verdeler een 22mm leiding is maar de koppeling bij de thermostaatkraan en retour 15mm zijn gelijk aan de 5 groepen? Ik ben nog altijd aan het zoeken naar welketemperatuur qua aanvoer het meest rendabel is, maar zag nu dat er toch 2 trechters zijn zo bij de verdeler?
Het lijkt me perfect logisch. Op de snelweg zitten toch ook meerdere afritten die kleiner zijn qua capaciteit?
Het zal geen invloed hebben op de afregeling van je systeem.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
naftebakje schreef op maandag 6 februari 2017 @ 07:58:
[...]
Het lijkt me perfect logisch. Op de snelweg zitten toch ook meerdere afritten die kleiner zijn qua capaciteit?
Het zal geen invloed hebben op de afregeling van je systeem.
Mjah bij mij precies hetzelfde geval, aanvoer 22mm en bij de thermostaat 15mm..
Bouw je toch meer weerstand in het systeem. En water zoekt de makkelijkste weg.

Zit zelf ook nog in dubio of dit naar 22mm brengen beter zou zijn..
Maar dan nog.. hoeveel flow kan de thermostaatkraan aan? Als die binnenin 15mm is schiet je nog niets op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:06

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

RSpaargaren schreef op zondag 5 februari 2017 @ 17:53:
[afbeelding]

Zie in de screenshot het verschil in thermostaat bij de intergas ketel. Rond 15:30 de Honeywell round modulo vervangen door een isense. (Nieuwe van marktplaats :-). Ok nog niet pendel vrij, maar ik moet nog gaan spelen met de isense parameters. In ieder geval een stuk rustiger....
Waar komen deze grafieken uit? OTGW?

Ik heb m'n Round een tijdje vervangen voor een iSense maar ik kon eigenlijk niet echt verschil merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RSpaargaren
Beekforel schreef op maandag 6 februari 2017 @ 10:21:
[...]

Waar komen deze grafieken uit? OTGW?

Ik heb m'n Round een tijdje vervangen voor een iSense maar ik kon eigenlijk niet echt verschil merken.
Deze grafieken komen uit grafana maar de input voor grafana komt uit OTGW -> Influxdb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
stoken

Wat ik zie in deze grafiek is dat nadat de ketel stopt met stoken de pomp nog blijft nadraaien. Dit doet hij met de isense langer dan met de honeywell. Echter wat ik opvallend vind is dat de toevertemp zo snel daalt bij dit nadraaien? Alsof er toch ergens een by-pass (radiator) in het systeem zit? Denk dat is maar eens twee DS18 op de toe en afvoer ga plaatsen om de meting van de ketel te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoopThaDoctor
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-08 14:43
Over de zwarte tape op de aan- en afvoerende leiding... Mag dit ook ducttape zijn of moet het echt van die isolerende pvc tape zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
SnoopThaDoctor schreef op maandag 6 februari 2017 @ 11:15:
Over de zwarte tape op de aan- en afvoerende leiding... Mag dit ook ducttape zijn of moet het echt van die isolerende pvc tape zijn?
Een mat zwart oppervlak werkt het beste, toevallig is die PVC-tape dat. Iets anders werkt mogelijk ook, zie hier een onderzoekje waarin getest is wat het beste werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
RSpaargaren schreef op maandag 6 februari 2017 @ 10:56:
[afbeelding]

Wat ik zie in deze grafiek is dat nadat de ketel stopt met stoken de pomp nog blijft nadraaien. Dit doet hij met de isense langer dan met de honeywell. Echter wat ik opvallend vind is dat de toevertemp zo snel daalt bij dit nadraaien? Alsof er toch ergens een by-pass (radiator) in het systeem zit? Denk dat is maar eens twee DS18 op de toe en afvoer ga plaatsen om de meting van de ketel te checken.
Is toch niet zo gek? Je draait de overgebleven warmte uit de wisselaar weg, en er komt retour water terug de wisselaar in. De aanvoer en retour komen dus heel snel naar elkaar toe.

Bij mij zie je precies hetzelfde
https://ic.tweakimg.net/c...017_02_03_om_08_44_05.png

[ Voor 11% gewijzigd door Daannn1987 op 06-02-2017 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
Daannn1987 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 12:34:
[...]

Is toch niet zo gek? Je draait de overgebleven warmte uit de wisselaar weg, en er komt retour water terug de wisselaar in. De aanvoer en retour komen dus heel snel naar elkaar toe.

Bij mij zie je precies hetzelfde
https://ic.tweakimg.net/c...017_02_03_om_08_44_05.png
Idd, was ff een gedachten kronkel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
RSpaargaren schreef op maandag 6 februari 2017 @ 13:33:
[...]

Idd, was ff een gedachten kronkel...
Maakt niet uit die heb ik ook genoeg :P Komen soms leuke ideeen uit ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-09 11:59
ff een cross post, uit stadsverwarming vervangen voor warmtepomp. Erg rusti daar.

Ik wil kijken of mijn huidige radiatoren redelijk bemeten zijn om met behulp van wat DBE achtige techniek geschikt zijn om met een Ta van 38 graden de boel op temperatuur te houden. Mijn huidige Ta is ongeveer 60 graden en Tr 30. Het is niet mogelijke om via de warmtewisselaar de Ta lager te krijgen. Is het een optie om het voetventiel te knijpen en de thermostaatknop meer open te zetten? Nu is het zo dat de radiatoren even een periode flink heet worden waarna ze weer koud worden. Het lieftst zou ik dus langer lauw willen stoken.

Iemand een suggestie of dat in te regelen valt?

SV - orientatie op WP (7,5 kW) 300l boiler in combinatie met 12x PV(T)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bprak
  • Laatst online: 27-06 12:39
Weet niet of het hier helemaal thuis hoort, maar zou zo ook niet weten waar dan wel.
Raar probleem met mijn Bosch FR100 thermostaat.
Deze schakelt op elk kwartier terug naar 21 graden.
Overdag wil ik em wel eens op 22 graden hebben, maar als ik de thermostaat om 13:05 op 22 graden instel gaat ie netjes stoken tot 13:15 en staat de ingestelde temp weer op 21 graden.
Stel ik em om 13:16 dan weer in op 22 graden stookt ie weer tot 13:30 en dan staat de ingestelde temp weer op 21 graden.
Hoe kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
bprak schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 11:07:
Weet niet of het hier helemaal thuis hoort, maar zou zo ook niet weten waar dan wel.
Overdag wil ik em wel eens op 22 graden hebben, maar als ik de thermostaat om 13:05 op 22 graden instel gaat ie netjes stoken tot 13:15 en staat de ingestelde temp weer op 21 graden.
Stel ik em om 13:16 dan weer in op 22 graden stookt ie weer tot 13:30 en dan staat de ingestelde temp weer op 21 graden.
Hoe kan dit?
Volgens de handleiding werkt de thermostaat op basis van segmenten van 15 minuten.
http://www.bosch-climate.com.au/files/FR110_IM_AU.pdf

Dus het volgende segment wordt dan gewoon weer geactiveerd... heb alleen weinig zin en tijd om de handleiding helemaal door te lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Er zit een programma in dat elk kwartier terug instelling doet op 21°?

[ Voor 6% gewijzigd door naftebakje op 07-02-2017 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
5.4.2 Changing the set room temperature for a
limited period
B Set the required room temperature with .
While you are changing the set room
temperature, the display shows the required
room temperature.
– If the operating mode selector is set to
:
The new temperature applies until the next
switching point.
/ / : The new temperature applies
until the selector position is changed.

Dus gewoon op comfort zetten ipv auto en dan de temp aanpassen

[ Voor 6% gewijzigd door Daannn1987 op 07-02-2017 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bprak
En deze switching points zijn dan dus elke 15 min?
Volgens mij is het namelijk altijd zo geweest dat als ik em op 22 graden zette, hij pas als hij volgens programma een andere temperatuur moet krijgen hij naar deze temp schakelde en niet per 15 min.
Daannn1987 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 12:24:
5.4.2 Changing the set room temperature for a
limited period
B Set the required room temperature with .
While you are changing the set room
temperature, the display shows the required
room temperature.
:
The new temperature applies until the next
switching point.
/ / : The new temperature applies
until the selector position is changed.

Dus gewoon op comfort zetten ipv auto en dan de temp aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
bprak schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 12:32:
En deze switching points zijn dan dus elke 15 min?
Volgens mij is het namelijk altijd zo geweest dat als ik em op 22 graden zette, hij pas als hij volgens programma een andere temperatuur moet krijgen hij naar deze temp schakelde en niet per 15 min.

[...]
Zou ansich wel helpen als je zelf even de handleiding leest van het product dat je bezit ;)
Elk segment is 15 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bprak
Maar de thermostaat hangt er al 6 jaar en lopen nu voor het eerst tegen dit probleem aan.
Blijkbaar heeft het altijd al op deze manier gewerkt?
Daannn1987 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 12:46:
[...]

Zou ansich wel helpen als je zelf even de handleiding leest van het product dat je bezit ;)
Elk segment is 15 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piv0
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 23:27
Sinds kort heb ik een CV installatie in mijn huur appartement gekregen (eindelijk af van die oude gas kachel :w ). Nu ben ik wat aan het tweaken geslagen. Radiatoren waterzijdig ingeregeld, Intergas HReco 30 ketel parameters aangepast en Honeywell round vervangen voor een iSense.

Op elke radiator zit een simpele radiatorkraan en een voetventiel. Nu wil ik het graag warm hebben in de badkamer waar een designradiator hangt. Als ik daar nou een thermostaatkraan op draai, kan ik de temperatuur daar dan zo'n 24 graden krijgen wanneer het in de woonkamer (waar de iSense hangt) gewoon 21 graden blijft? Aanvoer temperatuur van de ketel is max. 65 graden en min. 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
bprak schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 12:54:
Maar de thermostaat hangt er al 6 jaar en lopen nu voor het eerst tegen dit probleem aan.
Blijkbaar heeft het altijd al op deze manier gewerkt?

[...]
Ok dat vertelde het verhaal aanvankelijk niet :+
CV al eens uitgezet? Zodat de thermostaat ook even uit gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
_Piv0 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 18:33:
Sinds kort heb ik een CV installatie in mijn huur appartement gekregen (eindelijk af van die oude gas kachel :w ). Nu ben ik wat aan het tweaken geslagen. Radiatoren waterzijdig ingeregeld, Intergas HReco 30 ketel parameters aangepast en Honeywell round vervangen voor een iSense.

Op elke radiator zit een simpele radiatorkraan en een voetventiel. Nu wil ik het graag warm hebben in de badkamer waar een designradiator hangt. Als ik daar nou een thermostaatkraan op draai, kan ik de temperatuur daar dan zo'n 24 graden krijgen wanneer het in de woonkamer (waar de iSense hangt) gewoon 21 graden blijft? Aanvoer temperatuur van de ketel is max. 65 graden en min. 40 graden.
Dat zou prachtig zijn toch? Maar nee niet zonder slimme radiatorkraan die de thermostaat aanstuurt oid (Tado bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piv0
Ik was er al een beetje bang voor. Maar bedankt! Bespaard me weer een middag hobby-en/klungelen voor niks. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 09:30

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Daannn1987 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 18:51:
[...]

Dat zou prachtig zijn toch? Maar nee niet zonder slimme radiatorkraan die de thermostaat aanstuurt oid (Tado bijvoorbeeld).
Ik kan Daannn1987 gelukkig tegenspreken.
De radiatoren/convectoren in alle andere vertrekken, behalve de referentieruimte dan, zijn bij mij 1,5 tot 2 keer
groter gedimensioneerd dan strikt noodzakelijk voor mijn temperatuurregime.
Ook is de referentieruimte maar op 19 °C, de andere vertrekken krijg ik nu makkelijk tot 24 °C
verwarmt (als ik dit zou willen).
Hiervoor heb je a priori geen Tado en/of slimme radiatorkraan nodig.

Ik wil wel binnenkort Fritz DECT!300 radiatorkranen i.c.m. mijn AVM router gebruiken om de temperatuur in elk vertrek afzonderlijk via app of DECT telefoon te kunnen bekijken/instellen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Zal het qua gasbesparing nog veel schelen als ik de cv aanvoertemperatuur verlaag van 55 naar 50? Of is dat te verwaarlozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
dunklefaser schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 19:55:
[...]

Ik kan Daannn1987 gelukkig tegenspreken.
De radiatoren/convectoren in alle andere vertrekken, behalve de referentieruimte dan, zijn bij mij 1,5 tot 2 keer
groter gedimensioneerd dan strikt noodzakelijk voor mijn temperatuurregime.
Ook is de referentieruimte maar op 19 °C, de andere vertrekken krijg ik nu makkelijk tot 24 °C
verwarmt (als ik dit zou willen).
Hiervoor heb je a priori geen Tado en/of slimme radiatorkraan nodig.

Ik wil wel binnenkort Fritz DECT!300 radiatorkranen i.c.m. mijn AVM router gebruiken om de temperatuur in elk vertrek afzonderlijk via app of DECT telefoon te kunnen bekijken/instellen.
24 graden krijgen wanneer het in de woonkamer (waar de iSense hangt) gewoon 21 graden blijft?
En dan blijft het ook 24 graden? Want dat is wat hij wil.
Ligt volledig aan je radiator capaciteit + warmteverlies van de badkamer tov woonkamer

En hij vraagt of dit kan d.m.v. een thermostaat.
Niet iedereen wil en kan 2 x zoveel capaciteit neerhangen, dan is juist zon radiatorknop wel handig...
Daarnaast is een dergelijke investering over het algemeen ingrijpender dan een radiatorknopje.

[ Voor 12% gewijzigd door Daannn1987 op 07-02-2017 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Waterkoker schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 19:57:
Zal het qua gasbesparing nog veel schelen als ik de cv aanvoertemperatuur verlaag van 55 naar 50? Of is dat te verwaarlozen?
Wat is veel :+

Ligt er compleet aan, krijg jij het nog lekker warm op 50 graden aanvoer?
Kan de ketel zijn vermogen nog kwijt op 50 graden en gaat hij dan niet pendelen?

Je zit sowieso zowel met 55 als met 50 graden (en retour dus nog lager) binnen de HR range, dus verwacht geen wonderen maar het is het proberen waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bprak schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 11:07:
Hoe kan dit?
22 graden? Hoe hoog zet je hem dan wel niet in de avond. Hier overdag 19 graden, zaaaaalig. In de avond echt niet hoger dan 21 graden en dan moeten we echt heel moe zijn en dus koud hebben. Kom op man, je maakt een kasplant van je zelf. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 09:30

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Daannn1987 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 20:06:
[...]

[...]

Ligt volledig aan je radiator capaciteit + warmteverlies van de badkamer tov woonkamer

Niet iedereen wil en kan 2 x zoveel capaciteit neerhangen, dan is juist zon radiatorknop wel handig...
Daarnaast is een dergelijke investering over het algemeen ingrijpender dan een radiatorknopje.
Natuurlijk blijft het met dank aan een thermostaatknop ook 24 °C.
Ik ga er wel vanuit dat de ketel continu door blijft stoken O-),
dus geen extreem pendelen of extra warmte in de referentieruimte
door bijvoorbeeld zoninstraling, meerdere personen, etc..

Als de cv-installatie waterzijdig in balans is en blijft (A-label pomp) en de radiatoren exact het benodige/berekende vermogen kunnen afgeven dan kan je natuurlijk, bij 21 °C in de referentieruimte, in de andere ruimtes hun ontwerptemperatuur hopelijk bereiken (in de badkamer bijvoorbeeld 24 °C).
Anders is er bij het ontwerp iets foutgegaan.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piv0
Daannn1987 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 20:06:
[...]

[...]

De woonkamer ligt aan het zuiden en de badkamer aan het noorden. In de woonkamer voelt het een stuk comfortabeler dan in andere ruimtes. De radiatoren zijn hier as we speak ook nog een beetje warm aan de bovenkant terwijl de radiator in de badkamer gewoon koud is. Warmte afgifte lijkt daar sowieso al een stukje minder. }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
dunklefaser schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 21:04:
[...]

Natuurlijk blijft het met dank aan een thermostaatknop ook 24 °C.
Ik ga er wel vanuit dat de ketel continu door blijft stoken O-),
dus geen extreem pendelen of extra warmte in de referentieruimte
door bijvoorbeeld zoninstraling, meerdere personen, etc..

Als de cv-installatie waterzijdig in balans is en blijft (A-label pomp) en de radiatoren exact het benodige/berekende vermogen kunnen afgeven dan kan je natuurlijk, bij 21 °C in de referentieruimte, in de andere ruimtes hun ontwerptemperatuur hopelijk bereiken (in de badkamer bijvoorbeeld 24 °C).
Anders is er bij het ontwerp iets foutgegaan.
Ok ik snap je wel hoor daar niet van ;) Maar ik denk ook dat we kunnen spreken dat dit in 95% van de gevallen niet te realiseren is.

Hier thuis kan ik dit ook niet realiseren.
Korte samenvatting;

Vloerverwarming beneden a 60m2
Badkamer ca 10m2 met 1 handoekradiator
Stook op 30 - 45 graden.
In de badkamer heb ik veel te weinig capaciteit omdat 1; radiator klein 2; weinig afgifte door aanvoertemp.

Als de badkamer ooit gerenoveerd gaat worden komt hier ook VVW en dan is het weer opgelost, dus is inderdaad een ontwerp dingetje.
het wordt boven sowieso niet veel kouder als 18/19 graden ook als ik daar niet stook

[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 07-02-2017 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_JGC_ schreef op maandag 30 januari 2017 @ 13:45:
Je zit naar de low-load control van je thermostaat te kijken. Die stookt een aantal keren per uur de ketel op laag vermogen op. Die 65 die je kort ziet is een workaround die Honeywell toepast om een bug in Intergas ketels te omzeilen.

40 - code 1 - thermostaat vraagt warmte (<40 graden), als het goed is gaat pomp draaien, maar niet bij elke intergas ketel
65 - code 4 - thermostaat vraagt 65 om de ketel in beweging te krijgen
65 - code 5 - ketel heeft brander aangezet
46-40 - code 5 - thermostaat laat in stappen de temperatuur weer dalen naar de gewenste <40
code 3 - code 0: thermostaat hoeft geen warmte meer, ketel uit

Vervolgens gaat je ketel 5 minuten in antipendelstand. Je thermostaat kan dan gerust weer een vlammetje laten zien omdat ie eerder wil beginnen met stoken.

Code1 krijg je alleen als je afgifte veel te laag is. Gebeurt typisch gezien vnml bij low-load control, maar hoeft niet noodzakelijk zo te zijn. Houd er verder rekening mee dat een Honeywell thermostaat standaard probeert de laatste halve graad op te warmen in low-load modus. Bij installaties die steeds in code1 schieten haal je die laatste halve graag meestal ook niet.
Ik heb dus precies dit met m'n Honeywell/Intergas incomfort combi... Van 18 naar 20 graden gaat prima, daarna begint het gedonder. Zou dit al opgelost zijn als ik een andere opentherm thermostaat ophang? Of gaat het echt mis met de Intergas en kan ik beter een aan/uit thermostaat kopen?

Zit aan een nest oid te denken... Maar als dat niet helpt zijn we niks verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wat is gedonder? Het warmhouden van je huis met 6x per uur kort stoken is weinig mis mee. Ja je kunt een halve graad te ver doorstoken en dan 1-2x per uur even bijverwarmen, maar comfortabel is anders.

Als je ketel nu niet voortijdig afslaat met code 1 zal je weinig verbetering zien met een iSense.

Code 1 voordat ketel start is vrij normaal trouwens, dat is geen pendelen maar een ketel die wacht met ontsteken totdat het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nou, hij slaat constant aan en uit. En dat met een anti pendel op 12 minuten. Geklooi zit hem vooral in de laatste halve graad zoals je zegt. lijkt dat low load verhaal van je te zijn.

Zet nu de thermostaat maar op 22,5, en zelf terug naar 20,5 als ie daar op staat :X

Nest e.d. kan ik evt nog als aan/uit gebruiken.

[ Voor 29% gewijzigd door MikeyMan op 08-02-2017 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
_Piv0 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 21:11:
[...]

De woonkamer ligt aan het zuiden en de badkamer aan het noorden. In de woonkamer voelt het een stuk comfortabeler dan in andere ruimtes. De radiatoren zijn hier as we speak ook nog een beetje warm aan de bovenkant terwijl de radiator in de badkamer gewoon koud is. Warmte afgifte lijkt daar sowieso al een stukje minder. }:|
Ah, die situering hebben wij ook.
Gewoon de radiatoren in de woonkamer iets extra knijpen cq minder open. Wij hebben de verwarming (designradiator met daarachter een paar lussen door de vloer) in de badkamer altijd vol open.

Van je badkamer weten we natuurlijk vrij weinig en een gemiddelde designradiator heeft erg weinig vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 21:49:
[...]

Ik heb dus precies dit met m'n Honeywell/Intergas incomfort combi... Van 18 naar 20 graden gaat prima, daarna begint het gedonder. Zou dit al opgelost zijn als ik een andere opentherm thermostaat ophang? Of gaat het echt mis met de Intergas en kan ik beter een aan/uit thermostaat kopen?

Zit aan een nest oid te denken... Maar als dat niet helpt zijn we niks verder.
Éen Nest? Echt? Heb je dat forum wel eens gelezen? Ik vind het een draak van een apparaat. Mankeert van alles aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:47:
[...]

Éen Nest? Echt? Heb je dat forum wel eens gelezen? Ik vind het een draak van een apparaat. Mankeert van alles aan.
Nouja, of iets anders dan... Als het dit gedonder maar oplost.

Hoe moeilijk is het om een fatsoenlijke thermostaat te maken zou je zeggen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Goed, gisteravond even bij de cv ketel gestaan en ik zie dat de cv ketel soms een kwartier lang aan het stoken is om de temperatuur (bij 0 graden buiten) op 21 graden te behouden. Is dit een gewenst gedrag wanneer je gas wilt besparen?

Ik twijfel namelijk of ik de CV niet te ver omlaag heb gezet qua warmteaanvoer/vermogen. Hieronder heb ik wat gegevens geplaatst in de hoop dat ik op basis hiervan verder advies kan krijgen.

De belangrijkste ruimte (geen spouwmuurisolatie, vloerisolatie en dubbelglas) die verwarmt wordt is de woonkamer/keuken a 150m3. Hier hangt tevens de thermosstaat. De ruimte is voorzien van 3 T22 radiatoren goed voor 10.000watt volgens deze tool.

Ik heb met deze site berekend dat ik voor deze ruimte 12.000 watt aan radiatoren nodig heb. Dus ik heb eigenlijk nog steeds een tekort. In principe is het makkelijk warm te krijgen in huis en ik hoor verder weinig klachten over kou.

Daarnaast moet de cv ook nog een slaapkamer, hal en badkamer bijverwarmen (deze radiatoren worden ook aardig geknepen om het om +-18a19c te houden). In totaal dient de cv +- 250m3 warm te houden

Volgens de eerder genoemde tool heb ik voor 250m3 21.000 watt aan radiatoren nodig. Kan ik dit ook doortrekken naar het vermogen wat de CV dient te kunnen leveren?

Nu heb ik de volgende settings op mijn cv

Max aanvoer: 55c
Maximaal vermogen: 60% (vermogen is dan 19) <-- is dit te laag voor het 250m3 ?
CV nadraaitijd: 2min (standaard is 1)
Booster: uit
Tapcomfort: uit (we hebben quooker)
Minimaal toerntal cv: 30%
Minimaal toerental boiler: 25%
Minimaal aanvoertemp tijdens OT-vraag: 40graden (standaardwaarde)
OT-reactie: 1 (standaardwaarde)
Starttoerental: 50% (standaard is 70%)
Starttoerental WW: 50% (standaard is 70%)
Antipendeltijd: 10 min (standaard is 5)

en zijn er zaken wat anders/beter kan qua settings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:56:
[...]

Nouja, of iets anders dan... Als het dit gedonder maar oplost.

Hoe moeilijk is het om een fatsoenlijke thermostaat te maken zou je zeggen :X
Volgens mij doet je thermostaat het juist gewoon goed en maak je je druk om niets! ;)

Hier van 18 naar 20 rustig stoken naar 19,5 graden. Daarna afhankelijk van buitentemperatuur af en toe wat bij stoken op lage aanvoer om zo precies netjes op 20 te komen. Zodra 20 bereikt 6x per uur lowload om netjes de 20 te handhaven. Combi Honeywell Touch Modulation en AWB 3HR.

Als je verwacht van een Nest een strakker stookgedrag te krijgen zonder overschoot kan je wel eens van een hele koude kermis thuiskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:33:
[...]

Volgens mij doet je thermostaat het juist gewoon goed en maak je je druk om niets! ;)

Hier van 18 naar 20 rustig stoken naar 19,5 graden. Daarna afhankelijk van buitentemperatuur af en toe wat bij stoken op lage aanvoer om zo precies netjes op 20 te komen. Zodra 20 bereikt 6x per uur lowload om netjes de 20 te handhaven. Combi Honeywell Touch Modulation en AWB 3HR.

Als je verwacht van een Nest een strakker stookgedrag te krijgen zonder overschoot kan je wel eens van een hele koude kermis thuiskomen.
Ik kan er geen statistieken uit halen, anders dan de aantallen keren CV-vraag, maar volgens mij start ie zomaar om de minuut op. En dat terwijl het een baard duurt voordat de temperatuur überhaupt gehaald is. Lijkt me niet de bedoeling toch?

Dat gezegd hebbende; vanaf 8-10-2015 heb ik 8788 CV Vragen geregistreerd staan in de app. Ofwel, bijna 18x per dag (!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waterkoker schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:31:
Goed, gisteravond even bij de cv ketel gestaan en ik zie dat de cv ketel soms een kwartier lang aan het stoken is om de temperatuur (bij 0 graden buiten) op 21 graden te behouden. Is dit een gewenst gedrag wanneer je gas wilt besparen?

Ik twijfel namelijk of ik de CV niet te ver omlaag heb gezet qua warmteaanvoer/vermogen. Hieronder heb ik wat gegevens geplaatst in de hoop dat ik op basis hiervan verder advies kan krijgen.

De belangrijkste ruimte (geen spouwmuurisolatie, vloerisolatie en dubbelglas) die verwarmt wordt is de woonkamer/keuken a 150m3. Hier hangt tevens de thermosstaat. De ruimte is voorzien van 3 T22 radiatoren goed voor 10.000watt volgens deze tool.

Ik heb met deze site berekend dat ik voor deze ruimte 12.000 watt aan radiatoren nodig heb. Dus ik heb eigenlijk nog steeds een tekort. In principe is het makkelijk warm te krijgen in huis en ik hoor verder weinig klachten over kou.

Daarnaast moet de cv ook nog een slaapkamer, hal en badkamer bijverwarmen (deze radiatoren worden ook aardig geknepen om het om +-18a19c te houden). In totaal dient de cv +- 250m3 warm te houden

Volgens de eerder genoemde tool heb ik voor 250m3 21.000 watt aan radiatoren nodig. Kan ik dit ook doortrekken naar het vermogen wat de CV dient te kunnen leveren?

Nu heb ik de volgende settings op mijn cv

Max aanvoer: 55c
Maximaal vermogen: 60% (vermogen is dan 19) <-- is dit te laag voor het 250m3 ?
CV nadraaitijd: 2min (standaard is 1)
Booster: uit
Tapcomfort: uit (we hebben quooker)
Minimaal toerntal cv: 30% (standaardwaarde)
Minimaal toerental boiler: 25% (standaardwaarde)
Minimaal aanvoertemp tijdens OT-vraag: 40graden (standaardwaarde)
OT-reactie: 1 (standaardwaarde)
Starttoerental: 50% (standaard is 70%)
Starttoerental WW: 50% (standaard is 70%)
Antipendeltijd: 10 min (standaard is 5)

en zijn er zaken wat anders/beter kan qua settings?
Zet die ketel eens gewoon op max 65 graden en laat vermogen gewoon door je modulerende thermostaat controleren. Je vermogen sowieso nooit lager zetten dan wat je hebt hangen in de door jouw te verwarmen kamers en het vermogen wat daar hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:36:
[...]

Ik kan er geen statistieken uit halen, anders dan de aantallen keren CV-vraag, maar volgens mij start ie zomaar om de minuut op. En dat terwijl het een baard duurt voordat de temperatuur überhaupt gehaald is. Lijkt me niet de bedoeling toch?

Dat gezegd hebbende; vanaf 8-10-2015 heb ik 8788 CV Vragen geregistreerd staan in de app. Ofwel, bijna 18x per dag (!).
18x keer per dag haal ik in 3 uur als de boel op temperatuur moet worden gehouden. Heb je je rads niet teveel geknepen omdat de gewenste binnentemp niet gehaald wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:40:
[...]

18x keer per dag haal ik in 3 uur als de boel op temperatuur moet worden gehouden. Heb je je rads niet teveel geknepen omdat de gewenste binnentemp niet gehaald wordt?
Voor op temperatuur houden snap ik hem inderdaad nog wel. Hoewel ik het idee heb dat ie veel vaker opstart dan 6x per uur. Eens even uitvogelen of ik kan uitvinden hoe vaak ie daadwerkelijk opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-09 10:26
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:34:
[...]

Ik heb ook een Honeywell Chronotherm Modulation Vision, en de setting met traag/standaard/snel heeft niets te maken met het aantal keren dat de ketel aan gaan in Low-load. Hij schakelt gewoon iedere 10 minuten de ketel aan. 7 minuten branden, 3 minuten nadraaien ogeacht traag/standaard/snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-09 10:26

Ik heb laatst 2x contact gehad met Intergas (in een tijdsbestek van 3 weken, en met 2 verschillende mensen gesproken), en zij geven aan (net als mijn installateur) dat je de settings van het starttoerental en minimaal toerental cv gewoon kunt wijzigen binnen de grenzen van wat Intergas opgeeft. Daar is namelijk al een marge door Intergas ingebouwd. (ik praat in dit geval over een HRE uit 2011).

Hierbij in acht genomen dat de lengte van je rookgaskanaal (en aanzuigkanaal) hiervoor geschikt is bij mij 1,5 meter (mag totaal maximaal 85 meter zijn, gassen moeten fatsoenlijk afgevoerd worden), en de lucht/gas verhouding goed staat afgesteld. Ik houd de ketel de laatste tijd goed in de gaten, en het ding geeft werkelijk geen klap verkeerd.
Jij hebt in het verleden op gevoel de lucht/gas verhouding proberen af te stellen, maar ik denk dat juist dat niet verstandig is. Meten is weten in deze.

Disclaimer:
Hiermee wil ik niet zeggen dat iedereen zomaar alle parameters naar beneden kan schroeven, maar in mijn geval (en ik denk in vele andere gevallen) kan dit gewoon.

[ Voor 3% gewijzigd door HKees op 08-02-2017 18:51 ]

Pagina: 1 ... 59 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.