Ben muisstil vanaf nuVerwijderd schreef op zondag 22 januari 2017 @ 15:41:
[...]
Vragen stellen over je thermostaat zonder de handleiding te lezen?Jij mag je nog ff geen Tweaker noemen.
How, stop, wacht, halt....die metertjes he, die heb ik ook. 6 stuks. En ik heb die 6 stuks eens naast elkaar gelegd.... raadt maar...+ of - 3 graden verschil !.... 18 19 20 21 22 graden, t kan allemaal!Wolfram55 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 11:59:
[...]
Bij een vraagtemperatuur van 18° zie ik 2 dingen die ik niet snap ....[afbeelding]
- Het vlammetje suggereert dat de temperatuur nog niet is bereikt terwijl 18.5° dit wel constateert ....
- Een verschil van 20.7° naar 18.5° is wel erg veel .....
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Ja ...... 2 uur daarna was hij tot op een halve graad weer bij de Honeywell gekomen ....PCJR schreef op zondag 22 januari 2017 @ 17:26:
[...]
How, stop, wacht, halt....die metertjes he, die heb ik ook. 6 stuks. En ik heb die 6 stuks eens naast elkaar gelegd.... raadt maar...+ of - 3 graden verschil !.... 18 19 20 21 22 graden, t kan allemaal!
Grappig... heb ook een Honeywell en wilde deze ook kalibreren. Heb gezocht naar een (goede) thermometer om te kalibreren (budget ongeveer 20 euro), maar als je dan de reviews leest weet je dat veel goedkope thermometers erg onnauwkeurig kunnen zijn.
Dus je zult in mijn optiek al een gekalibreerd exemplaar moeten hebben om de thermometer van de thermostaat te kalibreren... Ga er altijd nog vanuit dat het exemplaar in de thermostaat van goede kwaliteit is. Die wil je dus niet kalibreren met een Aliexpres ding.
Zo verbaas ik me ook over het feit dat ik velen aan de slag zie gaan met een IR thermometer van Ebay van 10 euro... Je wilt juist dat je de waarde, weergegeven door het meetgereedschap, ook kunt vertrouwen (meetfout a.g.v. emissie even daargelaten). In reviews van o.a. de populaire Voltcraft van €30,- werd meermaals genoemd dat het een indicatie is.. Ik heb me in elk geval een Fluke IR aangeschaft.
Dus je zult in mijn optiek al een gekalibreerd exemplaar moeten hebben om de thermometer van de thermostaat te kalibreren... Ga er altijd nog vanuit dat het exemplaar in de thermostaat van goede kwaliteit is. Die wil je dus niet kalibreren met een Aliexpres ding.

Zo verbaas ik me ook over het feit dat ik velen aan de slag zie gaan met een IR thermometer van Ebay van 10 euro... Je wilt juist dat je de waarde, weergegeven door het meetgereedschap, ook kunt vertrouwen (meetfout a.g.v. emissie even daargelaten). In reviews van o.a. de populaire Voltcraft van €30,- werd meermaals genoemd dat het een indicatie is.. Ik heb me in elk geval een Fluke IR aangeschaft.
[ Voor 34% gewijzigd door HKees op 22-01-2017 19:50 ]
Opzich is ongekalibreerde apparatuur niet erg. Het is immers waar je het voor wilt gebruiken. Meest belangrijke is dat de afwijking constant is. Op die manier kan je relatief ten opzichte van elkaar het goed afstellen.HKees schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:45:
Grappig... heb ook een Honeywell en wilde deze ook kalibreren. Heb gezocht naar een (goede) thermometer om te kalibreren (budget ongeveer 20 euro), maar als je dan de reviews leest weet je dat veel goedkope thermometers erg onnauwkeurig kunnen zijn.
Daarbij komt waterzijdig inregelen niet op een tiende graad nauwkeurig. Al vele pagina's geleden werd de tip gegeven dat er al een flinke besparing te behalen is door puur te voelen met de hand.
Met een IR thermometer is het alleen nauwkeuriger en gemakkelijker.
Wat is er mis? Ik had deze namelijk wellicht ook op t oog.Basekid schreef op zondag 22 januari 2017 @ 17:21:
Twijfel nu toch een beetje aan mijn ketelvervanging
Absoluut relatief, relatief absoluut.
De brom of resonantie die ik had in de ketel kan ik wel verklaren. Als het gebeurt is de ketel bezig zijn eigen uitlaatgassen weer op te zuigen. Dat gaat natuurlijk niet goed (en het is niet eens zo milieuvriendelijk als het lijkt). Ik denk dat het kan omdat de muurdoorvoer een beetje ongunstig gemonteerd is, namelijk aan de zijkant van een omkasting. Het is geen hoek waar de uitloop inzit, want de omkasting zit bijna aan het eind van een muur.
Maar de vraag is wat nu te doen. De aanvoer verplaatsen naar de andere kant van de omkasting (kan je die aanzuiging op zo'n doorvoer gewoon loskoppelen of heeft die een koelende werking)?
Maar de vraag is wat nu te doen. De aanvoer verplaatsen naar de andere kant van de omkasting (kan je die aanzuiging op zo'n doorvoer gewoon loskoppelen of heeft die een koelende werking)?
Oh eerder dat ik een best ok ketel (de quanta 28c) ga vervangen. Niet de nieuwe zelf, daar is niks mis meealaintje schreef op zondag 22 januari 2017 @ 22:22:
[...]
Wat is er mis? Ik had deze namelijk wellicht ook op t oog.
Mogguh allen!
Ik ben een beetje een newbie als het aankomt op cv tuning e.d. maar gelukkig ben ik wel van het geld besparen zonder comfort in te leveren
Nu heb ik her en der in het topic wezen lezen, maar dan blijkt destemeer dat ik weinig knowhow heb van cv ketels.
Ik heb sinds eind vorig jaar een Atag A244C laten installeren. Na meermaals ontluchten draait dat apparaat nu perfect. Ik heb de WW stand aangepast van Comfort naar Eco ivm constant opstoken van de WW voorziening.
Ik merk alleen tot nu toe geen enkele verbruiksverbetering t.o.v. mijn Atag blauwe engel die er voorheen hing.
Nu heb ik gisteren de CV watertemperatuur verlaagd van 85 graden naar 70 graden. Ik heb 2x 3 meter radiatortype 21 hangen en in de keuken die in dezelfde ruimte zit nog een 60cm type 22 hangen. Dit allen voor een totale vloeroppervlakte van ongeveer 40m2.
De verlaging van de CV temperatuur zou geen problemen op moeten leveren neem ik aan? Is het gewoon een kwestie van proberen en kijken wat het beste werkt of kan ik beter nog andere dingen aanpassen?
Dank alvast van deze cv tunings newbie
Ik ben een beetje een newbie als het aankomt op cv tuning e.d. maar gelukkig ben ik wel van het geld besparen zonder comfort in te leveren
Nu heb ik her en der in het topic wezen lezen, maar dan blijkt destemeer dat ik weinig knowhow heb van cv ketels.
Ik heb sinds eind vorig jaar een Atag A244C laten installeren. Na meermaals ontluchten draait dat apparaat nu perfect. Ik heb de WW stand aangepast van Comfort naar Eco ivm constant opstoken van de WW voorziening.
Ik merk alleen tot nu toe geen enkele verbruiksverbetering t.o.v. mijn Atag blauwe engel die er voorheen hing.
Nu heb ik gisteren de CV watertemperatuur verlaagd van 85 graden naar 70 graden. Ik heb 2x 3 meter radiatortype 21 hangen en in de keuken die in dezelfde ruimte zit nog een 60cm type 22 hangen. Dit allen voor een totale vloeroppervlakte van ongeveer 40m2.
De verlaging van de CV temperatuur zou geen problemen op moeten leveren neem ik aan? Is het gewoon een kwestie van proberen en kijken wat het beste werkt of kan ik beter nog andere dingen aanpassen?
Dank alvast van deze cv tunings newbie
Begin eens met de topicstart door te lezen. Waterzijdig inregelen is het allerbelangrijkste en dat heb je zo te horen nog niet gedaan.MartijnAbel schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 11:22:
[...]
[...]
Mijn familie verklaarde mij voor gek, toen ik zei dat ze niet aan de radiatoren mochten draaien omdat ik die waterzijdig heb ingeregeld. Ze zijn van mening dat ik meer bespaar als ik alle ruimtes die warm moeten zijn volledig open zet en de rest dicht.
Mijn metingen zijn het daar wel niet mee eens
.
Misschien bij hun ook maar een tijdje het verbruik bijhouden, dan inregelen en het verschil laten zien.
Mijn metingen zijn het daar wel niet mee eens
Misschien bij hun ook maar een tijdje het verbruik bijhouden, dan inregelen en het verschil laten zien.
Is ook zo, waar jij geen warmte wilt hebben kun je beter niet stoken toch..
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Misschien wel, maar gewoon alles vol open zetten is niet de oplossing, toen waren er bepaalde radiatoren heel warm en andere niet.
Verder heb ik nu een soort van studeer / hobby kamer warm en dat was voorheen niet, waardoor de retour nog net wat omlaag ging. Een extra radiator in de woonkamer was natuurlijk mooier geweest.
Verder heb ik nu een soort van studeer / hobby kamer warm en dat was voorheen niet, waardoor de retour nog net wat omlaag ging. Een extra radiator in de woonkamer was natuurlijk mooier geweest.
Ja precies. Zo hou ik bepaalde radiatoren ook open om genoeg flow in het systeem te houden
Dit door een overschot in KW's die ik niet kwijt kan ^^
Dit door een overschot in KW's die ik niet kwijt kan ^^
Waterzijdig inregelen is mijn inziens niet nodig aangezien alle radiatoren dezelfde warmte afgifte hebben qua temperatuur. De kachels beneden(ketel hangt boven) blijven zeer lang warm(volledig en niet half)ThinkPadd schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 11:35:
[...]
Begin eens met de topicstart door te lezen. Waterzijdig inregelen is het allerbelangrijkste en dat heb je zo te horen nog niet gedaan.
De retourleiding boven heeft ook niet een hogere temperatuur dan beneden.
En dat kun je onderbouwen doordat je gemeten hebt dat de deltaT bij elke radiator ongeveer evenveel is (=waterzijdig in balans)
?
[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 24-01-2017 12:59 ]
Hoi ik heb ongeveer dezelfde setup als jij voor het loggen van de data. Ik heb de script van @nickyb2 draaien maar ik wil wat meer flexibiliteit gaan inbouwen. Ik heb telegraf draaien om de mqtt flow af te vangen maar dit geeft niet zo heel veel mogelijkheden om dingen in te stellen. Door jouw post kwam ik op node red. Dit heb ik nu draaien maar als je misschien jouw setup met mij wil delen dan hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden....?mukky schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 11:23:
Ik ben up & running!
Zijn er mensen die een meer gedetailleerde write-up op prijs stellen?
Overigens ik heb een intergas 28/24 en ik krijg wel het modulatie nivo en de retour temperatuur terug via de OTGW?
Ik heb echter ben echter nog in gevecht met de honeywell. Op dit ("langzame") stook gedrag pendelt de ketel zeer snel....
[ Voor 15% gewijzigd door RSpaargaren op 24-01-2017 22:33 ]
Nope, dat dan weer nietThinkPadd schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 12:58:
En dat kun je onderbouwen doordat je gemeten hebt dat de deltaT bij elke radiator ongeveer evenveel is (=waterzijdig in balans)?
Ansich kan ik dat makkelijk controleren door alles dicht te draaien en 1 kachel open en dan kijken welke aanvoer en retour ik krijg op de ketel toch?
Absoluut nietMartijnAbel schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 00:29:
[...]Nope, dat dan weer niet
Ansich kan ik dat makkelijk controleren door alles dicht te draaien en 1 kachel open en dan kijken welke aanvoer en retour ik krijg op de ketel toch?

Het gaat er om dat je hele systeem in balans is, dus elke radiator de flow krijgt die gepast is (dus zowel die ene vlakbij de ketel als die andere die heel ver van de ketel door dunne leidingen aangesloten is).
[ Voor 15% gewijzigd door naftebakje op 25-01-2017 07:55 ]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Precies, je moet echt elke radiator apart de juiste hoeveelheid water geven via inregelen.
Lees nou gewoon de topicstart even en dan vooral het gedeelte over het waterzijdig inregelen
Lees nou gewoon de topicstart even en dan vooral het gedeelte over het waterzijdig inregelen
[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 25-01-2017 08:05 ]
Goedemorgen!
Sinds kort woon ik in een nieuwbouw huis en ben ik benieuwd of er nog bespaard kan worden op onze stookkosten. Wij hebben op de beneden verdieping vloerverwarming en een kleine radiator in de gang. Op de eerste verdieping 3 slaapkamers met in totaal 4 radiatoren. In de badkamer is er ook vloer verwarmingen via rtl en douche wtw. Op zolder is geen verwarming.
Ketel : Atag E325EC
Waardes: A0=61 A1=57 A2=49
De thermostaat van vloerverwarming staat op 40 graden.
Pomp vloerverwarming: alpha2 l 15-60 op CP1
Ik heb het idee dat de retourstemperatuur te hoog is. De thermostaat in de woonkamer staat op 21 graden.
Sinds kort woon ik in een nieuwbouw huis en ben ik benieuwd of er nog bespaard kan worden op onze stookkosten. Wij hebben op de beneden verdieping vloerverwarming en een kleine radiator in de gang. Op de eerste verdieping 3 slaapkamers met in totaal 4 radiatoren. In de badkamer is er ook vloer verwarmingen via rtl en douche wtw. Op zolder is geen verwarming.
Ik heb het idee dat de retourstemperatuur te hoog is. De thermostaat in de woonkamer staat op 21 graden.
Ik ben op zoek naar de meest simpele (en goedkope) thermometers die ik kan gebruiken om de A en R te meten van een aantal leidingen. Deze heb ik een jaar of 2 geleden eens gekocht bij AliExpress maar wil ze liever in NL kopen. Bij Conrad kan ik ze niet vinden maar ik weet ook niet of ze een speciale naam hebben.
Het zijn van die zwarte blokjes waar enkel de C op staat met een draad er aan die aan het einde een zilveren buisje heeft dat de temperatuur meet. Iemand een idee waar ik deze kan kopen en hoe ze heten?
Het zijn van die zwarte blokjes waar enkel de C op staat met een draad er aan die aan het einde een zilveren buisje heeft dat de temperatuur meet. Iemand een idee waar ik deze kan kopen en hoe ze heten?
Heb je de topic start al gelezen? Je zult eerst zelf wat informatie moeten inwinnen.edddy schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 09:14:
Goedemorgen!
Er valt altijd te besparen overigens
In NL Kosten ze wel een stuk meer..Aghanim schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 10:11:
Ik ben op zoek naar de meest simpele (en goedkope) thermometers die ik kan gebruiken om de A en R te meten van een aantal leidingen. Deze heb ik een jaar of 2 geleden eens gekocht bij AliExpress maar wil ze liever in NL kopen. Bij Conrad kan ik ze niet vinden maar ik weet ook niet of ze een speciale naam hebben.
https://www.aquastorexl.n...9kBeDRv921gYnkaAp5R8P8HAQ
Hallo all,
Na dit hele topic te hebben doorgenomen ben ik van plan om in ons jaren 90 huis de boel ook nog een keer waterzijdig na te regelen. Het huis is BJ 1994, de originele ketel is in 2008 vervangen door een AWB ThermoElegance 4. Nu heb ik 1 ding niet duidelijk: ik heb volgens mij geen hele grote flow-problemen in mijn radiatoren, alleen een studeerkamer die minder lang wordt dan me lief is. Nu zijn mijn radiatoren niet via een lange set leidingen aangesloten, maar middels een verdeelblok bij de ketel (en een tweede blok op de eerste verdieping) en daarna een losse leiding naar elke radiator (ingegoten in de vloer...). Volgens mij voorkom je daarmee al de meeste flow-problemen, of zie ik dat verkeerd?
Na dit hele topic te hebben doorgenomen ben ik van plan om in ons jaren 90 huis de boel ook nog een keer waterzijdig na te regelen. Het huis is BJ 1994, de originele ketel is in 2008 vervangen door een AWB ThermoElegance 4. Nu heb ik 1 ding niet duidelijk: ik heb volgens mij geen hele grote flow-problemen in mijn radiatoren, alleen een studeerkamer die minder lang wordt dan me lief is. Nu zijn mijn radiatoren niet via een lange set leidingen aangesloten, maar middels een verdeelblok bij de ketel (en een tweede blok op de eerste verdieping) en daarna een losse leiding naar elke radiator (ingegoten in de vloer...). Volgens mij voorkom je daarmee al de meeste flow-problemen, of zie ik dat verkeerd?
Ja die zijn het inderdaad. Ouch, die prijzenDaannn1987 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 10:20:
[...]
In NL Kosten ze wel een stuk meer..
https://www.aquastorexl.n...9kBeDRv921gYnkaAp5R8P8HAQ
Een hele grote radiator heeft meer flow nodig dan een heel kleintje, ook al zijn ze via een verdeelblok aangesloten. Als een ruimte wat te traag warm wordt wil de de andere radiatoren lichtjes knijpen, ook al zijn ze via een verdeelblok aangesloten.stamppot schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 10:20:
.... Nu zijn mijn radiatoren niet via een lange set leidingen aangesloten, maar middels een verdeelblok bij de ketel (en een tweede blok op de eerste verdieping) en daarna een losse leiding naar elke radiator (ingegoten in de vloer...). Volgens mij voorkom je daarmee al de meeste flow-problemen, of zie ik dat verkeerd?
Waterzijdig inregelen is nuttig, maar als je heel veel geluk hebt kan het toevallig zo zijn dat zonder afregelen alles al goed staat...maar speel dan gerust ook mee met de lotto
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
En zoom je in op de foto van de link dan zie je het logo van dealextreme er nog in staan.....tel uit je/de winst...Aghanim schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 10:29:
[...]
Ja die zijn het inderdaad. Ouch, die prijzen
Ik heb ze bij DX.com gekocht (ok, geen NL of BE).Aghanim schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 10:11:
Ik ga iets gelijkaardigs doen trouwens; ik heb een aantal DS18B20 sensoren gekocht (dezelfde die gebruikt worden zoals in die meter), en ga die aan mijn aan- en retourbuizen van mijn vloerverwarming plaatsen en mbhv een raspberry pi uitlezen.
https://fgheysels.github.io/
Hier ook.. 12 welgeteld.. ICM een ESP8266 met ESP Easy erop naar domoticz loggen.whoami schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 13:21:
[...]
Ik heb ze bij DX.com gekocht (ok, geen NL of BE).
Ik ga iets gelijkaardigs doen trouwens; ik heb een aantal DS18B20 sensoren gekocht (dezelfde die gebruikt worden zoals in die meter), en ga die aan mijn aan- en retourbuizen van mijn vloerverwarming plaatsen en mbhv een raspberry pi uitlezen.
Maandag besteld dus zal nog wel even duren.. maar we hebben geduld
Retour (A1) is sowieso te hoog ja. Rookgassen condenseren zo rond de 55 graden, dus je retour moet daaronder zitten. Hoe meer hoe beter voor je efficientie. Daarbij heb je nu maar een delta T van 4. Er wordt op dat moment kennelijk dus niet heel veel vermogen aan warmte in je huis gestopt. Je zegt dat je thermosstaat op 21 staat. Dat is onvolledige informatie. Was dat de gewenste temperatuur en was het op dat moment 15 graden in huis, of was het al 21? In het eerste geval is een delta T van 4 heel erg laag. In het tweede geval is het logischer. Een nieuwbouwhuis is goed geisoleerd, dus je kunt vrij makkelijk je aanvoertemperatuur nog wel naar beneden brengen om zo een lage retourtemperatuur te krijgen. Want dat is het belangrijkst.edddy schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 09:14:
Goedemorgen!
Maar begin inderdaad eerst met waterzijdig inregelen. Zie OP.
Ik heb er 10 besteld om mee te beginnen. Heb er eigenlijk 26 nodigDaannn1987 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 13:24:
[...]
Hier ook.. 12 welgeteld.. ICM een ESP8266 met ESP Easy erop naar domoticz loggen.
Haha ik heb 5 groepen maar wil ook de totale aanvoer en retour wetenwhoami schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 13:55:
[...]
Ik heb er 10 besteld om mee te beginnen. Heb er eigenlijk 26 nodig
26
Log al sinds jaar en dag met deze sensortjes blijft leuk
Het is ook 21 graden in de woonkamer. De verwarmingen staan nu alleen in 1 slaapkamer en badkamer aan of is het beter alles te verwarmen?SRB12 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 13:44:
[...]
Retour (A1) is sowieso te hoog ja. Rookgassen condenseren zo rond de 55 graden, dus je retour moet daaronder zitten. Hoe meer hoe beter voor je efficientie. Daarbij heb je nu maar een delta T van 4. Er wordt op dat moment kennelijk dus niet heel veel vermogen aan warmte in je huis gestopt. Je zegt dat je thermosstaat op 21 staat. Dat is onvolledige informatie. Was dat de gewenste temperatuur en was het op dat moment 15 graden in huis, of was het al 21? In het eerste geval is een delta T van 4 heel erg laag. In het tweede geval is het logischer. Een nieuwbouwhuis is goed geisoleerd, dus je kunt vrij makkelijk je aanvoertemperatuur nog wel naar beneden brengen om zo een lage retourtemperatuur te krijgen. Want dat is het belangrijkst.
Maar begin inderdaad eerst met waterzijdig inregelen. Zie OP.
Dan wat? Niet stoken is sowieso goedkoper.
https://www.conrad.nl/nl/...1712.html?sc.ref=HomepageAghanim schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 10:11:
er staan er meerdere,. paneel thermometer
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Hoeveel verschil zit er bij jou eigenlijk op de nauwkeurigheid ?Daannn1987 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 13:58:
[...]
Haha ik heb 5 groepen maar wil ook de totale aanvoer en retour weten
26![]()
Log al sinds jaar en dag met deze sensortjes blijft leuk
Ik heb nu eens 2 van de 10 sensoren getest; en het vershil in gemeten temperatuur is best groot.
Sensor 1 meet 21.687°C
Sensor 2 meet 22.312°C
en mijn kamerthermostaat in dezelfde ruimte meet 21.5°
[ Voor 5% gewijzigd door whoami op 25-01-2017 23:08 ]
Bye bye Domoticz grafieken, hello Grafana

Het was wel een werkje om alles op te zetten maar ben tot nu toe erg tevreden over het resultaat.
Mysensors, Nefit Easy -> Domoticz -> InfluxDB -> Grafana
Voor wie vragen heeft kan altijd een PB sturen.
Kan helaas mijn systeem niet waterzijdig inregelen door een gebrek aan voetventielen en instelbare ventielen. Lijkt me verstandig een keer het systeem leeg te laten lopen en netjes bij elke radiator een voetventiel te plaatsen om zo een betere retour temperatuur te creëren.

Het was wel een werkje om alles op te zetten maar ben tot nu toe erg tevreden over het resultaat.
Kan helaas mijn systeem niet waterzijdig inregelen door een gebrek aan voetventielen en instelbare ventielen. Lijkt me verstandig een keer het systeem leeg te laten lopen en netjes bij elke radiator een voetventiel te plaatsen om zo een betere retour temperatuur te creëren.
Ja dat is wel een dingetje, de huidige sensoren die ik heb, wijken ~0.9 graden af van elkaar.whoami schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 23:08:
[...]
Hoeveel verschil zit er bij jou eigenlijk op de nauwkeurigheid ?
Ik heb nu eens 2 van de 10 sensoren getest; en het vershil in gemeten temperatuur is best groot.
Sensor 1 meet 21.687°C
Sensor 2 meet 22.312°C
en mijn kamerthermostaat in dezelfde ruimte meet 21.5°
Middels ESP Easy kun je dit middels een %value%/XX% wel weer corrigeren overigens.
Is inderdaad wel even een werkje, maar ik wordt wel gelukkig van grafanaTichelmanm schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 23:09:
Bye bye Domoticz grafieken, hello Grafana
[afbeelding]
Waar ik veel moeite mee had was de oudere versie van influxdb voor raspbian te vinden.... de nieuwere versies hebben geen webinterface
Verwijderd
Weet je zeker dat hij niet gewoon uit staat? Ergens rond versie 1.0 is de 'default' instelling om de admin interface uit te zetten. Die kun je in influxdb.conf weer aanzetten, ik meen dat de section [admin] is en dan 'enabled' op true zetten.Daannn1987 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 08:46:
Waar ik veel moeite mee had was de oudere versie van influxdb voor raspbian te vinden.... de nieuwere versies hebben geen webinterface
Ja wel geprobeerd maar kreeg het niet werkende.. zit nu op versie 1.0.2Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:52:
[...]
Weet je zeker dat hij niet gewoon uit staat? Ergens rond versie 1.0 is de 'default' instelling om de admin interface uit te zetten. Die kun je in influxdb.conf weer aanzetten, ik meen dat de section [admin] is en dan 'enabled' op true zetten.
Je zou het in de config gewoon aan moeten kunnen zetten idd, maar dat werkte om de één of andere manier niet. Wss was ik ook te ongeduldig met troubleshooten
Verwijderd
Op 1.2 doet hij het in ieder geval wel. Wat wel vervelend is dat het in het configuratie bestand in commentaar en op enabled = false. Misschien dat je enkel het commentaar hebt weggehaald, die fout maakte ik eerst ook.
Dat zou goed het issue geweest kunnen zijn ja..Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:27:
[...]
Op 1.2 doet hij het in ieder geval wel. Wat wel vervelend is dat het in het configuratie bestand in commentaar en op enabled = false. Misschien dat je enkel het commentaar hebt weggehaald, die fout maakte ik eerst ook.
Maar het werkt prima en was heel blij met de door jou geschreven instructies
Inderdaad, een constante afwijking. Echter las ik ook daar verschillende berichten over. Daarop wilde ik niet gaan afstellen, vandaar.Nilvo schreef op zondag 22 januari 2017 @ 20:28:
[...]
Opzich is ongekalibreerde apparatuur niet erg. Het is immers waar je het voor wilt gebruiken. Meest belangrijke is dat de afwijking constant is. Op die manier kan je relatief ten opzichte van elkaar het goed afstellen.
Heb een aantal DS18B20 zo hier en daar hangen en voer dat nu handmatig in in LO wat natuurlijk een beetje knullig is.
Heb inmiddels Influx en Grafana draaien op een externe server en wil de data van de DS18b20 sensor naar Influx sturen maar krijg even de data niet over. De connectie extern is niet het probleem dat werkt.
Duwtje in de goede richting pls .....
Heb inmiddels Influx en Grafana draaien op een externe server en wil de data van de DS18b20 sensor naar Influx sturen maar krijg even de data niet over. De connectie extern is niet het probleem dat werkt.
Voor de experts hier zou ik wat hulp kunnen gebruiken met het tunen van mijn CV. Ik post even een link naar mijn topic, waar ik mijn situatie uitleg.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1751211
Alvast bedankt!
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1751211
Alvast bedankt!
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
ESPeasy... heb ik daar een heel weekend lopen klooien met LUA en wilde an naar Micropython.. dank :-)Daannn1987 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 13:24:
[...]
Hier ook.. 12 welgeteld.. ICM een ESP8266 met ESP Easy erop naar domoticz loggen.
Ik heb een Amica board en heb nu 4 x DS18B20 aan elkaar gelust. Ik heb een aparte voeding bedraad op de sensoren en die voed ik nu vanaf een apart 3.3V pin. Echter de readings zijn onbetrouwbaar, de eerste 3 sensoren doen het maar de 4e blijft hangen op z'n initiële waarde. Hoeveel heb jij er en hoe voed je ze?
Ja hoor hoe kan ik je dat sturen? PM met je emailadres? Ik verwacht dat jij een nieuwere brander hebt, die van mij is uit 2006 en ondersteunt ook bepaalde parameters niet. Van pendelen geen last maar dan ook 180m2 vloer om te verwarmen.RSpaargaren schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 22:01:
[...]
Hoi ik heb ongeveer dezelfde setup als jij voor het loggen van de data. Ik heb de script van @nickyb2 draaien maar ik wil wat meer flexibiliteit gaan inbouwen. Ik heb telegraf draaien om de mqtt flow af te vangen maar dit geeft niet zo heel veel mogelijkheden om dingen in te stellen. Door jouw post kwam ik op node red. Dit heb ik nu draaien maar als je misschien jouw setup met mij wil delen dan hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden....?
Overigens ik heb een intergas 28/24 en ik krijg wel het modulatie nivo en de retour temperatuur terug via de OTGW?
Ik heb echter ben echter nog in gevecht met de honeywell. Op dit ("langzame") stook gedrag pendelt de ketel zeer snel....
Denk dat ESPEasy ondertussen wel een stuk verbeterd ismukky schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 21:49:
[...]
ESPeasy... heb ik daar een heel weekend lopen klooien met LUA en wilde an naar Micropython.. dank :-)
Ik heb een Amica board en heb nu 4 x DS18B20 aan elkaar gelust. Ik heb een aparte voeding bedraad op de sensoren en die voed ik nu vanaf een apart 3.3V pin. Echter de readings zijn onbetrouwbaar, de eerste 3 sensoren doen het maar de 4e blijft hangen op z'n initiële waarde. Hoeveel heb jij er en hoe voed je ze?
Anyhow ik gebruik nu om de ketel te loggen 2 x DS18B20 icm ESP8266, dat gaat prima en wordt gevoed dmv de ESP8266 3.3v pin. Zou natuurlijk kunnen dat de amperage te hoog wordt bij meerdere sensoren... dat moet ik nog uitvinden
Heb ook een 20 tal sensoren, gebruik er op het moment twee. Heb zelf met een arduino een programma in elkaar geknutseld welke alle gegevens logt naar een SD kaart en vervolgens met een macro in een grafiek in excel weergeeft(maar ik kan dus niet realtime kijken).
Lekker veel geknutseld, volgende week maar eens ESPEasy proberen.
Lekker veel geknutseld, volgende week maar eens ESPEasy proberen.
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Verwijderd
Ik volg het nog steeds niet waarom ik in nieuwbouw, de enige blijkbaar ben met een afwijkende installatie. 
Ik heb stadsverwarming, en toen ik hier al binnen kwam de grootste problemen ermee. De thermostaat aan de muur doet geen reet. Ik kan instellen wat ik wil maar hij doet gewoon niets, als in het openen van de radiatoren en dergelijk.
De thermostaat zit aan 2 draadjes verbonden die naar beneden gaan, in de meterkast. Daar zit een actuator die de hoofdleiding van heet / warm stads-water opent of sluit. Echter dat ding heeft nooit fatsoenlijk gewerkt, ik heb 'm 1x handmatig ingedrukt, 30 sec vastgehouden op waarop die de leiding opengooide.
Ik moet dus ruimtes met de hand (openen van radiatoren op gewenste stand) verwarmen. Ik heb op het begin natuurlijk wat liggen tweaken zoals het beperken van warm water 'flow' naar binnen het huis toe maar ook richting de radiatoren. Dat werkt, want mijn kosten worden jaarlijks goedkoper, en ik krijg 8 tientjes terug over vorig jaar.
Ik douche soms een half uur per dag, en gebruik de verwarming nauwelijks eigenlijk. Alleen als m'n vriendin in huis is gaan ze soms wel eens aan.
Het nadeel aan de setup nu is dat je nu een radiator opent, maar niet op een vaste temperatuur komen kunt. Het wordt wel warm in huis maar het kan soms ook te warm worden. Die dingen blijven blazen op waarop de luchtvochtigheid op ten duur zeer karig wordt.
Nu hangt er een systeem op de eerste verdieping, die lucht van buiten af aanzuigt, door een stel filters haalt, en uiteindelijk door een radiator de woonkamer in blaast. Ik vermoed dat hiermee zaken zoals luchtdroogte enz bepaald kunnen worden.
Het ruikt in ieder geval lekker fris als je binnen komt en het ding draait op een laag standje met een zeer laag stroomverbruik.
Ik heb stadsverwarming, en toen ik hier al binnen kwam de grootste problemen ermee. De thermostaat aan de muur doet geen reet. Ik kan instellen wat ik wil maar hij doet gewoon niets, als in het openen van de radiatoren en dergelijk.
De thermostaat zit aan 2 draadjes verbonden die naar beneden gaan, in de meterkast. Daar zit een actuator die de hoofdleiding van heet / warm stads-water opent of sluit. Echter dat ding heeft nooit fatsoenlijk gewerkt, ik heb 'm 1x handmatig ingedrukt, 30 sec vastgehouden op waarop die de leiding opengooide.
Ik moet dus ruimtes met de hand (openen van radiatoren op gewenste stand) verwarmen. Ik heb op het begin natuurlijk wat liggen tweaken zoals het beperken van warm water 'flow' naar binnen het huis toe maar ook richting de radiatoren. Dat werkt, want mijn kosten worden jaarlijks goedkoper, en ik krijg 8 tientjes terug over vorig jaar.
Ik douche soms een half uur per dag, en gebruik de verwarming nauwelijks eigenlijk. Alleen als m'n vriendin in huis is gaan ze soms wel eens aan.
Het nadeel aan de setup nu is dat je nu een radiator opent, maar niet op een vaste temperatuur komen kunt. Het wordt wel warm in huis maar het kan soms ook te warm worden. Die dingen blijven blazen op waarop de luchtvochtigheid op ten duur zeer karig wordt.
Nu hangt er een systeem op de eerste verdieping, die lucht van buiten af aanzuigt, door een stel filters haalt, en uiteindelijk door een radiator de woonkamer in blaast. Ik vermoed dat hiermee zaken zoals luchtdroogte enz bepaald kunnen worden.
Het ruikt in ieder geval lekker fris als je binnen komt en het ding draait op een laag standje met een zeer laag stroomverbruik.
Het statsd protocol is erg simpel als je het zelf moet implementeren.Wolfram55 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 15:07:
Heb een aantal DS18B20 zo hier en daar hangen en voer dat nu handmatig in in LO wat natuurlijk een beetje knullig is.
Anders is mijn setup Telegraf (wat naar InfluxDB schrijft) dat van een MQTT broker leest met de plugin.
Simpelste oplossing? Nee. Maar ik kan wel met meerdere stukken software dezelfde data lezen omdat de MQTT broker het aan iederen verstuurd. Bijvoorbeeld met een scriptje (debuggen) en ook met Home Assistant
Dank voor t meedenken maar ik wil het even heel simpel houden eerst ....
Ben al wel wat verder.
Gegevens komen over maar nu nog in een script en met variabelen.
Het kan ingesteld zijn dat de delta-t niet hoger mag worden dan 10 graden. Aangezien jouw retour netjes een lagere en contante temperatuur heeft, lijkt mij de radiatoren correct werken. Als jouw radiatoren de warmte niet kwijt kunnen zou de retourtemperatuur een stuk meer schommelen en dichter bij jouw aanvoertemperatuur liggen.
- Heb je vloerverwarming?
- Is de capaciteit van jouw ketel te hoog of is jouw ruimte al op temperatuur waardoor hij gaat pendelen?
- Of staat de thermostaat op de tocht?
- Is de capaciteit van jouw ketel te hoog of is jouw ruimte al op temperatuur waardoor hij gaat pendelen?
Speel ook Balls Connect en Repeat
Kan je dat instellen ?Onbekend schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 16:30:
Het kan ingesteld zijn dat de delta-t niet hoger mag worden dan 10 graden.
Leek mij ook.Onbekend schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 16:30:
Aangezien jouw retour netjes een lagere en contante temperatuur heeft, lijkt mij de radiatoren correct werken.
Er loopt geen radiator "raar" voor wat betreft de retour.
NeeOnbekend schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 16:30:
Heb een Intergas 28/24 met een woning van 120m³Onbekend schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 16:30:
Is de capaciteit van jouw ketel te hoog
Nee niet echt.Onbekend schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 16:30:
Op verschillende plaatsen gehad en dit verschijnsel blijft.
Thermostaat blijft juist de hele tijd warmte vragen ( vlammetje in venster thermostaat) terwijl de ketel uitslaatOnbekend schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 16:30:
of is jouw ruimte al op temperatuur waardoor hij gaat pendelen?
Zie iets over het hoofd lijkt wel
Die ketel ken ik verder niet, maar het zou in de handleiding moeten staan om uit te kunnen lezen hoe hoog de delta-t mag zijn.
Of de ketel kan zijn warmte niet kwijt, doordat bijvoorbeeld de pomp niet goed werkt.
Of de ketel kan zijn warmte niet kwijt, doordat bijvoorbeeld de pomp niet goed werkt.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Delta T kun je niet instellen bij Intergas, hij zou uit m'n hoofd bij een Delta-t hoger dan 12 terug moeten moduleren, dat is hier zeker niet het geval.
Heb je de aanvoer temperatuur niet gewoon begrenst op 40 op de ketel?
Welke temp staat de ketel begrenst?
De maximum CV aanvoertemperatuur bedoel je ? Die staat op 65°.Daannn1987 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 19:25:
Delta T kun je niet instellen bij Intergas, hij zou uit m'n hoofd bij een Delta-t hoger dan 12 terug moeten moduleren, dat is hier zeker niet het geval.
Heeft het te maken met "low load control"? En moet daarom de "E." parameter naar 0 (staat op def 1) ?
Lowload werking
Als de woning op temperatuur is of als de warmtebehoefte in
de woning zodanig laag is dat de brandercapaciteit van het
toestel wordt teruggeregeld naar zo’n 20-30% van de totale
capaciteit, schakelt de thermostaat over van modulerend
regelen naar een aan-/uitregeling, de zogenaamde lowloadregeling.
Tijdens de lowload regeling wordt continu berekend wat de
optimale aan- en uittijd van het toestel moet zijn, zodat er een
nauwkeurige regeling van de ruimtetemperatuur ontstaat.
Pomp staat op 2Onbekend schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 18:31:
[ Voor 9% gewijzigd door Wolfram55 op 28-01-2017 19:42 ]
Zou goed kunnen, deze parameter heb ik zelf niet dus ook geen ervaring mee.Wolfram55 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 19:39:
[...]
De maximum CV aanvoertemperatuur bedoel je ? Die staat op 65°.
Heeft het te maken met "low load control"? En moet daarom de "E." parameter naar 0 (staat op def 1) ?
Lowload werking
Als de woning op temperatuur is of als de warmtebehoefte in
de woning zodanig laag is dat de brandercapaciteit van het
toestel wordt teruggeregeld naar zo’n 20-30% van de totale
capaciteit, schakelt de thermostaat over van modulerend
regelen naar een aan-/uitregeling, de zogenaamde lowloadregeling.
Tijdens de lowload regeling wordt continu berekend wat de
optimale aan- en uittijd van het toestel moet zijn, zodat er een
nauwkeurige regeling van de ruimtetemperatuur ontstaat.
[...]
Pomp staat op 2
Je hebt wel de juiste handleiding van de ketel? Er zijn vele verschillende handleidingen met alle vele verschillende paramters en betekenissen.
Boekje wat ik erbij gekregen heb .....Daannn1987 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 19:49:
[...]
Je hebt wel de juiste handleiding van de ketel? Er zijn vele verschillende handleidingen met alle vele verschillende paramters en betekenissen.
Waarom je vraag ?
We wonen sinds een aantal weken in onze nieuwe woning en ik ben het gasverbruik aan het monitoren. Gemiddeld genomen lijken we zo'n 100m3 per week te verbruiken waarbij alleen de verwarming in de woonkamer, bijkeuken en garage aan staan. De thermostaat staat op 18C wat, tot heden, vrij behaaglijk voelt (beter dan de 20C in onze vorige woning uit 2000).
Het betreft een vrijstaande woning met 780m3 inhoud uit het jaar 1979 met spouwmuur isolatie.
Gemiddeld genomen blijkt het verbruik bij een vrijstaande woning zo'n 2250 m3 per jaar te zijn. Als ik dat verdeel over 12 maanden kom ik op het volgende uit qua maanden:
1 = 500
2 = 300
3 = 200
4 = 50
5 = 50
6 = 50
7 = 50
8 = 50
9 = 50
10 = 150
11 = 300
12 = 500
Dat lijkt redelijk overeen te komen met ons verbruik tot heden, al is 18C denk ik niet de gemiddelde temperatuur waarbij dit gemeten wordt om het gemiddelde te bepalen.
Wat me in elk geval opvalt is dat de thermostaat bijna de hele dag warmte vraagt, al dan niet op matig vermogen (iSense). De aanvoer en retour op de ketel lijken niet heel erg slecht, er zit gemiddeld zo'n 15C verschil tussen, wat wel minder wordt op het moment dat er teruggemoduleerd wordt. Wel valt me op dat de Aanvoer regelmatig zo'n 43C is, wat relatief laag is voor een installatie die primair uit convectoren en radiatoren bestaat. Doordat de boel niet snel genoeg op kan warmen wordt de hele dag warmte gevraagd en blijft het verbruik ook doorlopen natuurlijk.
Beneden hebben we 1 radiator in de woonkamer, 4 convectorputten en vloerverwarming. De radiator werkt prima, de convectorputten ook (al heb je minder stralingswarmte) en de vloerverwarming voel ik eigenlijk niet echt. Er ligt een gietvloer bovenop een tegelvloer met daaronder de vloerverwarming. Dat betekent relatief langzame doorvoer van warmte maar in onze vorige woning (tegelvloer met laminaat er overheen) werkte het prima.
Instellingen die ik momenteel gedaan heb:
- Aanvoer verlaagd naar 70C
- iSense aanwarmtijd op langzaamst gezet vanwege de vloerverwarming
- iSense afkoeltijd op 'normaal' vanwege de isolatie in de woning
- Installatie ontlucht
Vragen die ik heb
Werkt een convector (oud type, zeker 20 jaar oud) net als een radiator op een hoge temperatuur of meer als een vloerverwarming op lagere temperatuur? Ik zie er nergens een thermostaat op zitten namelijk, maar anders zou ik de Aanvoer verder kunnen verlagen. Als dat niet zo is dan zou ik juist de Tmin op de iSense moeten instellen op bijvoorbeeld 50C want anders warmen de convectoren juist op te laag vermogen. Ik dacht dat een convector (oud type) meer werkt zoals een radiator, dus een hogere Aanvoer temperatuur nodig heeft.
Is spelen met de Tmin nu de eerste stap en zou dit kunnen leiden tot een besparing in het verbruik? Ik snap dat dit misschien tegenovergestelde logica is maar water met een te lage temperatuur in de convectoren en radiatoren zorgt natuurlijk niet voor een warme kamer en daardoor ook een hoog verbruik.
Ketel is overigens een Calenta 28C.
Het betreft een vrijstaande woning met 780m3 inhoud uit het jaar 1979 met spouwmuur isolatie.
Gemiddeld genomen blijkt het verbruik bij een vrijstaande woning zo'n 2250 m3 per jaar te zijn. Als ik dat verdeel over 12 maanden kom ik op het volgende uit qua maanden:
1 = 500
2 = 300
3 = 200
4 = 50
5 = 50
6 = 50
7 = 50
8 = 50
9 = 50
10 = 150
11 = 300
12 = 500
Dat lijkt redelijk overeen te komen met ons verbruik tot heden, al is 18C denk ik niet de gemiddelde temperatuur waarbij dit gemeten wordt om het gemiddelde te bepalen.
Wat me in elk geval opvalt is dat de thermostaat bijna de hele dag warmte vraagt, al dan niet op matig vermogen (iSense). De aanvoer en retour op de ketel lijken niet heel erg slecht, er zit gemiddeld zo'n 15C verschil tussen, wat wel minder wordt op het moment dat er teruggemoduleerd wordt. Wel valt me op dat de Aanvoer regelmatig zo'n 43C is, wat relatief laag is voor een installatie die primair uit convectoren en radiatoren bestaat. Doordat de boel niet snel genoeg op kan warmen wordt de hele dag warmte gevraagd en blijft het verbruik ook doorlopen natuurlijk.
Beneden hebben we 1 radiator in de woonkamer, 4 convectorputten en vloerverwarming. De radiator werkt prima, de convectorputten ook (al heb je minder stralingswarmte) en de vloerverwarming voel ik eigenlijk niet echt. Er ligt een gietvloer bovenop een tegelvloer met daaronder de vloerverwarming. Dat betekent relatief langzame doorvoer van warmte maar in onze vorige woning (tegelvloer met laminaat er overheen) werkte het prima.
Instellingen die ik momenteel gedaan heb:
- Aanvoer verlaagd naar 70C
- iSense aanwarmtijd op langzaamst gezet vanwege de vloerverwarming
- iSense afkoeltijd op 'normaal' vanwege de isolatie in de woning
- Installatie ontlucht
Vragen die ik heb
Werkt een convector (oud type, zeker 20 jaar oud) net als een radiator op een hoge temperatuur of meer als een vloerverwarming op lagere temperatuur? Ik zie er nergens een thermostaat op zitten namelijk, maar anders zou ik de Aanvoer verder kunnen verlagen. Als dat niet zo is dan zou ik juist de Tmin op de iSense moeten instellen op bijvoorbeeld 50C want anders warmen de convectoren juist op te laag vermogen. Ik dacht dat een convector (oud type) meer werkt zoals een radiator, dus een hogere Aanvoer temperatuur nodig heeft.
Is spelen met de Tmin nu de eerste stap en zou dit kunnen leiden tot een besparing in het verbruik? Ik snap dat dit misschien tegenovergestelde logica is maar water met een te lage temperatuur in de convectoren en radiatoren zorgt natuurlijk niet voor een warme kamer en daardoor ook een hoog verbruik.
Ketel is overigens een Calenta 28C.
[ Voor 25% gewijzigd door Aghanim op 29-01-2017 13:26 ]
Een Intergas is een domme simpele ketel.Daannn1987 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 19:25:
Hij begint terug te moduleren als de gewenste aanvoertemperatuur bereikt of tegen het overschrijden aan zit (tot +5 graden).
Intergas doet helemaal niks met de retoursensor behalve de delta-T bewaking.
Die staat tevens op 25 graden, als de intergas dat overschrijd (laten we zeggem delta-T van 27) dan gaat hij in bedrijfsstand 1 (pendelen dus) en begint opnieuw vanaf laag vermogen en dan opbouwend.
Dit pendelgedrag kan aanhouden als je delta-T te groot.
Als ik het zo zie is er 1 radiator die de kortsluiting maakt, doordat de retourtemperatuur ineens oploopt, komt de Intergas boven zijn gewenste waarde en gaat dan uit.Wolfram55 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 15:43:
Wat gaat er hier niet goed ?
Lijkt mij niet dat er van een of andere radiator te snel warmte terug komt.
Lijkt wel alsof de boventemperatuur begrenst is ...... ?
[afbeelding]
Het kan ook zijn dat 1 radiator de aanvoer-retour omgedraait zit (je zal niet de eerste of laatste zijn, controleer dat even
[ Voor 26% gewijzigd door DJKroon op 29-01-2017 13:55 ]
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
Je radiatoren worden wel warm? Misschien staat je pomp wel veel te laag, waardoor het water nauwelijks stroomt en de ketel zijn warmte niet kwijt kan.Wolfram55 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 15:43:
Wat gaat er hier niet goed ?
Lijkt mij niet dat er van een of andere radiator te snel warmte terug komt.
Lijkt wel alsof de boventemperatuur begrenst is ...... ?
[afbeelding]
?? fluctueert tussen 29.6 en 30.1 ..... dat is toch niet "ineens oplopen" ?DJKroon schreef op zondag 29 januari 2017 @ 13:52:
[...]
doordat de retourtemperatuur ineens oploopt,
Er is 1 radiator verkeerd om aangesloten maar die staat daarom dicht.DJKroon schreef op zondag 29 januari 2017 @ 13:52:
[...]
Het kan ook zijn dat 1 radiator de aanvoer-retour omgedraait zit (je zal niet de eerste of laatste zijn, controleer dat even).
Radiatoren zijn bovenin mooi warm en onderin (vrijwel) koud.menzo schreef op zondag 29 januari 2017 @ 15:35:
[...]
Je radiatoren worden wel warm? Misschien staat je pomp wel veel te laag, waardoor het water nauwelijks stroomt en de ketel zijn warmte niet kwijt kan.
Pomp staat op 2 (ipv 3)
Enigste is dat mijn convectorput welke het verst weg is( schat 10m) ook verkeer om is aangesloten .......
Maar ....
Het lijkt mij in dit geval niet erg want een convectorput is een ander soort principe van warmte afgifte. hij stroomt er met dezelfde snelheid doorheen welke manier ook aangesloten ..... Of ik maak een erge redenatie fout.
In dat geval moet deze geknepen worden .....
Ik ben dan eindelijk ook begonnen met InfluxDB en Grafana om wat beter inzicht te krijgen in de statistieken. Alles draait en ik krijg ook data in een grafiek te zien. Op 1 ding na. En dat is de CV Delta. Op een of andere manier wil die er niet in terecht komen. Ik heb alle temperatuursensoren erin kunnen krijgen inclusief het gas en elektra. Maar die delta wil maar niet. Iemand een idee?
Hier nog eentje die zijn stappen aan het zetten is met InfluxDB en Grafana. Het kost wat moeite maar ik heb nu alles draaien op een Pi3. Grafana doet het. InfluxDB doet het. Otmonitor doet het.
Maar ik worstel dus met het script. Bijna alle stappen kan ik volgen, behalve dit:

Oke, ik snap dat ik het script moet downloaden en ergens neerzetten dat ik daarna aanroep in met supervisor.
maar dat moet ik dan met dat stukje code? Hier mis ik eens stukje kennis, wie kan mij dit op een goede manier uitleggen en me het juiste pad in het bos in sturen?
Maar ik worstel dus met het script. Bijna alle stappen kan ik volgen, behalve dit:

Oke, ik snap dat ik het script moet downloaden en ergens neerzetten dat ik daarna aanroep in met supervisor.
maar dat moet ik dan met dat stukje code? Hier mis ik eens stukje kennis, wie kan mij dit op een goede manier uitleggen en me het juiste pad in het bos in sturen?
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik had niet heel goed gekeken, ik ging er vanuit dat je aanvoer op 1 temp werd gehouden.Wolfram55 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 15:58:
[...]
?? fluctueert tussen 29.6 en 30.1 ..... dat is toch niet "ineens oplopen" ?
Maar zit je tabel nog is te kijken en je aanvoer schommelt dus, dat is wel apart tenzij je warmtevraag uitgeschakeld wordt, dan wordt je aanvoertemp gelijk met je retour en klopt het dat je DeltaT zo klein is.
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
het zijn idd de in- en uitschakel momenten van de ketelDJKroon schreef op zondag 29 januari 2017 @ 20:59:
[...]
Maar zit je tabel nog is te kijken en je aanvoer schommelt dus, dat is wel apart tenzij je warmtevraag uitgeschakeld wordt, dan wordt je aanvoertemp gelijk met je retour en klopt het dat je DeltaT zo klein is.
Omdat parameter E. bij elk nieuw model een andere betekenis heeftWolfram55 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 19:51:
[...]
Boekje wat ik erbij gekregen heb .....
Waarom je vraag ?
Gezien jij het boekje erbij hebt, geen zorgen maken dus
Sinds begin januari wonen wij in onze 2 onder 1 kapper uit het bouwjaar 2000. De woning is 140 m2 en heeft beneden vloerverwarming. Verder is er een zonneboiler geïnstalleerd. Onze Vaillant (vhr 18-22C) ketel stamt uit 2000.
Lijkt me dat ik me in dit topic goed ga vermaken met doorlezen en tips doorvoeren. Ik heb een Youless waarmee ik mijn gasmeter kan uitlezen, en deze geeft erg veel piekjes (in de orde van 150 per dag). Lijkt me dat een modulerende regeling dus wel eea kan brengen qua zuiniger maken, of is een aan/uit regeling bij vloerverwarming beter?
Lijkt me dat ik me in dit topic goed ga vermaken met doorlezen en tips doorvoeren. Ik heb een Youless waarmee ik mijn gasmeter kan uitlezen, en deze geeft erg veel piekjes (in de orde van 150 per dag). Lijkt me dat een modulerende regeling dus wel eea kan brengen qua zuiniger maken, of is een aan/uit regeling bij vloerverwarming beter?
Vanmiddag "gespeeld" met het knijpen van de uitvoer van de convectorput maar daardoor raakte ik helemaal in de war. Snapte niet wat er gebeurde.
Mijn redenatie was ik knijp de uitgang zodat het langer duurt dat de put zijn water bij de ketel brengt maar het tegenovergestelde leek te gebeuren .......
Morgen kijken wat knijpen van de ingang doet ....
Gedoe .....
Mijn redenatie was ik knijp de uitgang zodat het langer duurt dat de put zijn water bij de ketel brengt maar het tegenovergestelde leek te gebeuren .......

Gedoe .....
Even om het verhaal rond te maken wat ik er uit begrijp.Wolfram55 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 21:33:
[...]
het zijn idd de in- en uitschakel momenten van de ketel
Je hebt (minimale) warmtevraag vanuit je thermostaat en in de grafiek met data (je sensoren) die je gemaakt hebt, gaat je ketel pendelen?
Ik begreep dat je een intergas hebt.
Ik vermoed dat je thermostaat (open therm) een zodanige lage temperatuur vraagt (37 graden gokje) dat als je ketel aan gaat, de temperatuur oploopt en dan bij 42 graden afslaat en je xxx minuten wachttijd afloopt en vervolgens opnieuw ontsteekt en blijft pendelen?
Volgens mij loopt je ketel dan op minimaal vermogen tegen de lage flow aan te schoppen waardoor hij zijn warmte niet kwijt kan.
(gewenste cv temperatuur + 5 graden resulteert bij intergas in een bedrijfscode 1)
[ Voor 12% gewijzigd door DJKroon op 29-01-2017 21:57 ]
Verwijderd
Je hebt best veel verwarming voor de woonkamer waar de thermostaat hangt. Als je dan toch zo veel stookt, vraag ik mij af hoe het met het warmteverlies zit. Dus isolatie, maar ook tussendeuren die openstaan. 18 Graden moet een eitje zijn met jouw verwarming en zou de cv mijn inziens maar heel af en toe moeten aanslaan.Aghanim schreef op zondag 29 januari 2017 @ 13:12:
Beneden hebben we 1 radiator in de woonkamer, 4 convectorputten en vloerverwarming.
Een convector is een convector, principe oud of nieuw is allemaal hetzelfde. Voor aanwarmen is wel een hogere temperatuur gewenst vanwege de natuurlijke convectie. Maar voor het op temperatuur houden is dat absoluut niet nodig en volstaat 30-40 graden prima.Aghanim schreef op zondag 29 januari 2017 @ 13:12:
Vragen die ik heb
Voor een hoger rendement met toch lagere temperaturen kun het plaatsen van DBE's overwegen, dat scheelt enorm.
Ik zelf heb ook een vrijstaand huis maar dan zonder vloerverwarming of houtkachel. Stook hier 's avonds 22 graden. Woonkamer alleen convectoren.
Met waterzijdig inregelen, cv optimalisatie, DBE en vooral bewustwording van het stookgedrag is mijn gebruik met 40% gereduceerd. Ik val nu bij de 10% huishoudens met het minste energieverbruik in Nederland via Milieu Centraal.
Als je bedoelt met minimale warmtevraag : de ruimte (woning) is op temperatuur en moet op dat moment van het grafiekje alleen maar op temperatuur gehouden worden , ja.DJKroon schreef op zondag 29 januari 2017 @ 21:53:
[...]
Je hebt (minimale) warmtevraag vanuit je thermostaat en in de grafiek met data (je sensoren) die je gemaakt hebt, gaat je ketel pendelen?
Is idd een Intergas.DJKroon schreef op zondag 29 januari 2017 @ 21:53:
[...]
Ik begreep dat je een intergas hebt.
Ik vermoed dat je thermostaat (open therm) een zodanige lage temperatuur vraagt (37 graden gokje) dat als je ketel aan gaat, de temperatuur oploopt en dan bij 42 graden afslaat en je xxx minuten wachttijd afloopt en vervolgens opnieuw ontsteekt en blijft pendelen?
Bij aanslaan begint hij een halve min op 65° en dan zakt hij af naar rond de 40°.
Dit proces herhaalt zich.
En dan zou de oplossing zijn?DJKroon schreef op zondag 29 januari 2017 @ 21:53:
[...]
Volgens mij loopt je ketel dan op minimaal vermogen tegen de lage flow aan te schoppen waardoor hij zijn warmte niet kwijt kan.
Ja dan heb je inderdaad minimale warmtevraag.Wolfram55 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 22:01:
[...]
Als je bedoelt met minimale warmtevraag : de ruimte (woning) is op temperatuur en moet op dat moment van het grafiekje alleen maar op temperatuur gehouden worden , ja.
Schakelt op de tijden met je grafiek ook echt de thermostaat uit (dus ketel gaat naar stanby na nadraaien pomp bedrijfscode 0) of blijft hij wamte vragen (en gaat je ketel elke keer in bedrijfscode 1?)
Indien het eerste is dat je low load regeling waar je het eerder over gehad hebben.
Indien het 2e dan is je minimale vermogenstand van je ketel simpelweg te groot.
Gaat hij direct vanaf 65 graden in 1 keer naar 40 of vanaf 65>64>63>etc>41>40?[...]
Is idd een Intergas.
Bij aanslaan begint hij een halve min op 65° en dan zakt hij af naar rond de 40°.
Dit proces herhaalt zich.
Dat is even afhankelijk van de bovenstaande vragen, ik ben dr bijna[...]
En dan zou de oplossing zijn?
Als je ketel op bedrijfscode 1 blijft hangen, wijzig parameter E. is van 1 naar 0.
Als het goed is gaat dan je ketel naar bedrijfscode 0 en werkt de low load regeling.
Nadeel is wel dat als je thermostaat bijvoorbeeld 35 graden wil, je ketel niets doet (negeert dus de warmtevraag van je thermostaat).
Dan zou je parameter E van 40 naar 35 kunnen zetten. Alleen 35 graden cv water heeft weinig effect op radiatoren in de praktijk (theoretisch zou het voldoende moeten zijn).
[ Voor 18% gewijzigd door DJKroon op 29-01-2017 22:21 ]
Thermostaat schakelt niet uit in die zin dat het vlammetje blijft branden.DJKroon schreef op zondag 29 januari 2017 @ 22:07:
[...]
Schakelt op de tijden met je grafiek ook echt de thermostaat uit (dus ketel gaat naar stanby na nadraaien pomp bedrijfscode 0) of blijft hij wamte vragen (en gaat je ketel elke keer in bedrijfscode 1?)
Volgens het boekje betekent dat :
De warmtevraag wordt naar de module aangesloten op het cv-toestel gestuurd als een waarde tussen 0 en 100%.
Snap ik dus niet zoveel van .....
Hij gaat redelijk in 1 keer van 65 naar 40-41-42 ja.DJKroon schreef op zondag 29 januari 2017 @ 22:07:
[...]
Gaat hij direct vanaf 65 graden in 1 keer naar 40 of vanaf 65>64>63>etc>41>40?
Ja die waardes 0 & 1 weet ik niet zeker.DJKroon schreef op zondag 29 januari 2017 @ 22:07:
[...].
Hij slaat af .... draait na met 0 ( dat weet ik dan wel zeker ) . Of hij ook 1 geeft weet ik niet en hij "slaapt" nu al
Als hij op 1 komt zou hij daar op blijven denk ik .... toch. Omdat hij op 0 komt zal hij niet op 1 staan .....lol
Dan blijft je thermostaat toch warmte vragen, hetzij op 0% dus minimale uitsturing, in jou geval is dat 40 graden (Parameter E)Wolfram55 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 22:24:
[...]
Thermostaat schakelt niet uit in die zin dat het vlammetje blijft branden.
Volgens het boekje betekent dat :
De warmtevraag wordt naar de module aangesloten op het cv-toestel gestuurd als een waarde tussen 0 en 100%.
Snap ik dus niet zoveel van .....
Oke dat is goed.[...]
Hij gaat redelijk in 1 keer van 65 naar 40-41-42 ja.
Soms wil een open therm thermostaat raar regelen, maar eerst 65 graden vragen en dan naar 40 is normaal en dus goed.
Dan denkt je ketel dat er warmtevraag is en beantwoordt hij dat met 40 graden aan te houden tot de thermostaat zijn warmtevraag uit zet.[...]
Ja die waardes 0 & 1 weet ik niet zeker.
Hij slaat af .... draait na met 0 ( dat weet ik dan wel zeker ) . Of hij ook 1 geeft weet ik niet en hij "slaapt" nu al
Als hij op 1 komt zou hij daar op blijven denk ik .... toch. Omdat hij op 0 komt zal hij niet op 1 staan .....lol
Mocht je temperatuur nou boven de 40 graden komen, dan gaat je ketel op bedrijfscode 1.
Op het einde zal hij inderdaad op 0 gaan, het nadraaien van de pomp en dan schakelt de ketel uit.
Dat is in principe goed "gedrag".
Je zou eventueel nog is kunnen experimenteren door parameter E. is van 1 op 0 te zetten, zoals ik in het vorige bericht schreef. Dan zal je merken dat je ketel korter blijft branden, maar dat kan even een koud gevoel geven tussen het moment dat de ketel uit is en daarna weer aan slaat.
Dan moet je thermostaat zijn low load regeling aanpassen om dat "koudegat" goed op te vangen.
Verder heb je een goede continue retourtemp, zo stabiel ben ik thuis wel jaloers op
Ik ga je ketel nadoen, voor mij ook weer tijd om te slapen
Even hardop denken...........Wolfram55 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 21:53:
Vanmiddag "gespeeld" met het knijpen van de uitvoer van de convectorput maar daardoor raakte ik helemaal in de war. Snapte niet wat er gebeurde.
Gedoe .....
Is het niet zo dat doordat je de convector knijpt (aanvoer of retour maakt niet zoveel verschil gok ik) dat daardoor over de rest van de installatie meer flow ontstaat?!
Met een hogere temp bij de ketel tot gevolg?!
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Ja dat is denk ik juist geredeneerd ..... Maar de impact die het had was wel erg groot.MieJuul schreef op zondag 29 januari 2017 @ 23:11:
[...]
Even hardop denken...........
Is het niet zo dat doordat je de convector knijpt (aanvoer of retour maakt niet zoveel verschil gok ik) dat daardoor over de rest van de installatie meer flow ontstaat?!
Met een hogere temp bij de ketel tot gevolg?!
Ik "schrok" er bijna van en ben toen ook gestopt. De retour werd warmer dan de aanvoer ?????
Dacht hier klopt iets niet dus maar weer even neer "alles open" en morgen nog eens goed weer alles op n rijtje zetten .... samen met de bevindingen van @DJKroon
Moet die waarde " E" dan niet naar bv 50° ?DJKroon schreef op zondag 29 januari 2017 @ 22:38:
[...]
Dan blijft je thermostaat toch warmte vragen, hetzij op 0% dus minimale uitsturing, in jou geval is dat 40 graden (Parameter E)
Even dat vlammetje op een rijtje proberen te krijgen ...... :
In de kamer is het te koud.
Thermostaat geeft signaal te koud .... ketel stoken
Ketel stookt en let op de retour temperatuur.
Als de retour temperatuur een bepaalde waarde bereikt heeft geeft de ketel signaal aan de thermostaat "ik stop met stoken is bij jouw de temperatuur inmiddels ok?" .
Zo ja dan code 1 en daarna code 0
Als nee: dan herhaald dit patroon zich totdat de gevraagde temperatuur wel bereikt is.
Dit is gewenst.
Mijn thermostaat blijft de hele dag vragen (vlammetje) terwijl in het display de gevraagde temp de ruimte temp is .....

Hij heeft een warmtevraag van 0%
Voel me simpel

Ook slapen. Morgen verder

ik heb een beetje een raar verhaal ik heb dit jaar 2 keer zoveel gas verbruikt als vorig jaar.
na is het wel wat kouder geweest maar van 305 naar 705 kub per jaar
hier wil ik graag een verklaring voor hebben. en als het kan ook een beetje een oplossing.
oorzaken van het verhoogde gebruik kunnen zijn.
ik heb iets vaker gekookt maar ook niet zoveel dat het de verdubbeling kan verklaren.
de winkel waar ik boven woon is volledig opnieuw geïsoleerd.
voorheen kreeg ik veel warmte van deze winkel nu is dit weggevallen.
nu is het wel iets kouder geweest maar dit verschil is me wel te gortig
wat heb ik er zelf al aan gedaan ?
de kamerthermostaat is vervangen
aangezien deze verouderd was en niet helemaal lekker moduleerde.
ketel brander altijd op 2 van de 6 streepjes temperatuur was onregelmatig ed.
nu brandt de ketel op 1 van de 6 steepjes in het display.
ook reageert hij beter op het opstoken van de woning
voorheen eindige dit altijd in een temp tuur die 0,5 graden of 1 graad boven de gevraagde temperatuur lag.
hiernaast is de cv opnieuw ingeregeld.
type ketel awb thermomaster 3 hr
waarom zet ik de thermostaat niet op bijv 18 graden snacht ?
dan komt de woning erg slecht op temperatuur
van 18 naar 20/21 graden kost 2 uur en water wordt 75 graden.
de woning is net een ijsklomp bij 18 graden. de tussenmuur voelt dan koud aan
de tussenmuur is van beton houdt geluid prima tegen maar is kwa verwarming een drama.
van 19 en 20 graden naar 21 gaat wel goed mits het buiten niet te koud is.
na ben ik er gewoon mee gestopt en laat hem altijd op dezelfde temperatuur staan.
ik krijg namelijk niet de indruk dat het uithaalt
volgens mij gooi de volgende ochtend weer net zoveel enrgie weg om de woning weer op temperatuur te krijgen. of valt dit wel mee ?
hoe komt dit ?
het is een verouderd cv systeem met een groote radiator welke zijn aanvoer en retour aan de onderzijde heeft.
dit opknappen wordt een drama de halve vloer zal open moeten.
woningbouw wil dit niet wat ook begrijpelijk is vanwege de kosten.
hiernaast is de radiator een beetje aan de grote kant voor zijdelings aansluiten namelijk 2,40.
ja het kan wel maar ideaal is het niet.
aanvoer omhoog brengen is niet mogelijk wegens dat er een speciaal koppel stuk voor de volgende radiator.
welke dan vervangen moet worden niet mooi knelfittingen in het zicht en niet heel erg stevig wegens wicu leidingen in de vloer dus ook niet handig
nogmaals het is woningbouw het wordt warm dus het werkt en zoek het maar uit waarvan je de gasrekening betaalt.
wat kan er nog wel gedaan worden
de leidingen onder de ketel zijn enigzins aan de krappe kant.
de radiatoren zijn gezamelijk 6 kw en de leidingen zijn 15 mm.
in de hele flat is dit zo. en 6 kw is ook het maximale wat er door 15 mm cv buis heen kan.
de retour van de grootste radiator wordt gewoon warm. al duurt het wel wat langer.
heeft het zin om dit aan te passen zodat er wat overschot is de grootste radiator meer water heeft en dus beter reageert/werkt ? of is het een net niet actie.
hiernaast is het woningbouw. dus die gaan lastig doen.
kijk kan ik nu aantonen dat het echt niet klopt/werkt ja dan is het een ander verhaal.
echter ik heb alles uitgerekend en het kan precies.
echter ik denk dat het door de modulerende ketel te krap is geworden.
dan kan je beter wat ruimer gaan zitten ipv 6 kw door een leiding te willen persen.
ik wil de pomp niet hoger zetten wegens dat alles dan gaat ruisen.
andere optie
zou het beter zijn om hem 1 graadje te laten zakken voor bijv 6 a 7 uur slaap of levert dit niks op ?
ik heb een onregelmatig ritme waardoor een klokthermostaat geen zin heeft.
maar helemaal snappen doe ik het niet. kan het zijn dat door de isolatie nu meer moet stoken dan voorheen ?
even voor de duidelijkheid
ik ben installateur(loodgieter) nivo 2 geweest we plaatste ketels en radiatoren ed.
het gros was voor ons bedacht en uitgerekend en kwamen we er een keertje niet uit dan kwam er een onderhoudsmonteur.
na is het wel wat kouder geweest maar van 305 naar 705 kub per jaar
hier wil ik graag een verklaring voor hebben. en als het kan ook een beetje een oplossing.
oorzaken van het verhoogde gebruik kunnen zijn.
ik heb iets vaker gekookt maar ook niet zoveel dat het de verdubbeling kan verklaren.
de winkel waar ik boven woon is volledig opnieuw geïsoleerd.
voorheen kreeg ik veel warmte van deze winkel nu is dit weggevallen.
nu is het wel iets kouder geweest maar dit verschil is me wel te gortig
wat heb ik er zelf al aan gedaan ?
de kamerthermostaat is vervangen
aangezien deze verouderd was en niet helemaal lekker moduleerde.
ketel brander altijd op 2 van de 6 streepjes temperatuur was onregelmatig ed.
nu brandt de ketel op 1 van de 6 steepjes in het display.
ook reageert hij beter op het opstoken van de woning
voorheen eindige dit altijd in een temp tuur die 0,5 graden of 1 graad boven de gevraagde temperatuur lag.
hiernaast is de cv opnieuw ingeregeld.
type ketel awb thermomaster 3 hr
waarom zet ik de thermostaat niet op bijv 18 graden snacht ?
dan komt de woning erg slecht op temperatuur
van 18 naar 20/21 graden kost 2 uur en water wordt 75 graden.
de woning is net een ijsklomp bij 18 graden. de tussenmuur voelt dan koud aan
de tussenmuur is van beton houdt geluid prima tegen maar is kwa verwarming een drama.
van 19 en 20 graden naar 21 gaat wel goed mits het buiten niet te koud is.
na ben ik er gewoon mee gestopt en laat hem altijd op dezelfde temperatuur staan.
ik krijg namelijk niet de indruk dat het uithaalt
volgens mij gooi de volgende ochtend weer net zoveel enrgie weg om de woning weer op temperatuur te krijgen. of valt dit wel mee ?
hoe komt dit ?
het is een verouderd cv systeem met een groote radiator welke zijn aanvoer en retour aan de onderzijde heeft.
dit opknappen wordt een drama de halve vloer zal open moeten.
woningbouw wil dit niet wat ook begrijpelijk is vanwege de kosten.
hiernaast is de radiator een beetje aan de grote kant voor zijdelings aansluiten namelijk 2,40.
ja het kan wel maar ideaal is het niet.
aanvoer omhoog brengen is niet mogelijk wegens dat er een speciaal koppel stuk voor de volgende radiator.
welke dan vervangen moet worden niet mooi knelfittingen in het zicht en niet heel erg stevig wegens wicu leidingen in de vloer dus ook niet handig
nogmaals het is woningbouw het wordt warm dus het werkt en zoek het maar uit waarvan je de gasrekening betaalt.
wat kan er nog wel gedaan worden
de leidingen onder de ketel zijn enigzins aan de krappe kant.
de radiatoren zijn gezamelijk 6 kw en de leidingen zijn 15 mm.
in de hele flat is dit zo. en 6 kw is ook het maximale wat er door 15 mm cv buis heen kan.
de retour van de grootste radiator wordt gewoon warm. al duurt het wel wat langer.
heeft het zin om dit aan te passen zodat er wat overschot is de grootste radiator meer water heeft en dus beter reageert/werkt ? of is het een net niet actie.
hiernaast is het woningbouw. dus die gaan lastig doen.
kijk kan ik nu aantonen dat het echt niet klopt/werkt ja dan is het een ander verhaal.
echter ik heb alles uitgerekend en het kan precies.
echter ik denk dat het door de modulerende ketel te krap is geworden.
dan kan je beter wat ruimer gaan zitten ipv 6 kw door een leiding te willen persen.
ik wil de pomp niet hoger zetten wegens dat alles dan gaat ruisen.
andere optie
zou het beter zijn om hem 1 graadje te laten zakken voor bijv 6 a 7 uur slaap of levert dit niks op ?
ik heb een onregelmatig ritme waardoor een klokthermostaat geen zin heeft.
maar helemaal snappen doe ik het niet. kan het zijn dat door de isolatie nu meer moet stoken dan voorheen ?
even voor de duidelijkheid
ik ben installateur(loodgieter) nivo 2 geweest we plaatste ketels en radiatoren ed.
het gros was voor ons bedacht en uitgerekend en kwamen we er een keertje niet uit dan kwam er een onderhoudsmonteur.
[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 30-01-2017 13:30 ]
Nee zou ik niet dan, dan is je laagst gevraagde temperatuur 50 graden en zal je ketel niet lager gaan stoken. Die 40 graden is primaWolfram55 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 23:36:
[...]
Moet die waarde " E" dan niet naar bv 50° ?
Intergas let niet op zijn retourtemperatuur met moduleren.Even dat vlammetje op een rijtje proberen te krijgen ...... :
In de kamer is het te koud.
Thermostaat geeft signaal te koud .... ketel stoken
Ketel stookt en let op de retour temperatuur.
Gooi die gedachte alsjeblieft overboord, anders heb je een verkeerd uitgangspunt.
De retourtemperatuursensor zit er alleen in voor de maximale DeltaT beveiliging van 25 graden, meer niet.
Intergas moduleerd a.d.h.v. verschil gewenste temperatuur en gevraagde temperatuur.
Nee als de temperatuur goed is, gaat hij meteen naar bedrijfscode 0.Als de retour temperatuur een bepaalde waarde bereikt heeft geeft de ketel signaal aan de thermostaat "ik stop met stoken is bij jouw de temperatuur inmiddels ok?" .
Zo ja dan code 1 en daarna code 0
Als nee: dan herhaald dit patroon zich totdat de gevraagde temperatuur wel bereikt is.
Bedrijfscode 1 komt alleen voor als de huidige aanvoertemperatuur +5 boven de gewenste aanvoer is, of als de DeltaT 25 gehaald wordt.
Ik denk dat die +5 niet bij jou opvalt omdat je externe sensoren hebt aangebracht.
Als je de datakabel met software voor de ketel hebt (en die heb ik) kan je de ketel beter analyseren op regelgedrag.
De open therm thermostaat is eigenlijk een aan/uit thermostaat met vermogenregeling.Dit is gewenst.
Mijn thermostaat blijft de hele dag vragen (vlammetje) terwijl in het display de gevraagde temp de ruimte temp is .....
Hij heeft een warmtevraag van 0%
Voel me simpel![]()
Dus op het moment van aan gaan kan hij 100% uitsturen (dat resulteert in de max 65 graden) en 0% uitsturing (de minimale 40 graden van parameter E).
Bij voldoende warmte volgens de thermostaat schakelt hij "uit"
GoedemorgenOok slapen. Morgen verder

Ik lees je verhaal en ik heb een vermoeden dat parameter E. op 0 staat? (anders dan ik gisteren dacht
Gezien jouw thermostaat dus warmtevraag heeft (vlammetje op het scherm) maar je ketel dus niks doet?
E. op 0 met een honeywell thermostaat zeker?
Die laten de ketel aanslaan op max temperatuur, gaan dan na 30s terug naar lage temperatuur en ketel valt uit. 5 minuten later de antipendeltijd afgelopen en het feest begint opnieuw.
Met E. op 1 stookt je ketel tenminste door tot wat is ingesteld bij E, met overshoot van 5 graden.
Die laten de ketel aanslaan op max temperatuur, gaan dan na 30s terug naar lage temperatuur en ketel valt uit. 5 minuten later de antipendeltijd afgelopen en het feest begint opnieuw.
Met E. op 1 stookt je ketel tenminste door tot wat is ingesteld bij E, met overshoot van 5 graden.
Bedankt, hier kan ik zeker wat mee.Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2017 @ 21:58:
[...]
Je hebt best veel verwarming voor de woonkamer waar de thermostaat hangt. Als je dan toch zo veel stookt, vraag ik mij af hoe het met het warmteverlies zit. Dus isolatie, maar ook tussendeuren die openstaan. 18 Graden moet een eitje zijn met jouw verwarming en zou de cv mijn inziens maar heel af en toe moeten aanslaan.
[...]
Een convector is een convector, principe oud of nieuw is allemaal hetzelfde. Voor aanwarmen is wel een hogere temperatuur gewenst vanwege de natuurlijke convectie. Maar voor het op temperatuur houden is dat absoluut niet nodig en volstaat 30-40 graden prima.
Voor een hoger rendement met toch lagere temperaturen kun het plaatsen van DBE's overwegen, dat scheelt enorm.
Ik zelf heb ook een vrijstaand huis maar dan zonder vloerverwarming of houtkachel. Stook hier 's avonds 22 graden. Woonkamer alleen convectoren.
Met waterzijdig inregelen, cv optimalisatie, DBE en vooral bewustwording van het stookgedrag is mijn gebruik met 40% gereduceerd. Ik val nu bij de 10% huishoudens met het minste energieverbruik in Nederland via Milieu Centraal.
Qua bewustwording en stookgedrag zijn we in mijn ogen al goed bezig. Dat wil zeggen dat in geen enkele ruimte de verwarming open staat waar dat niet nodig is. De bijkeuken zet ik bewust wel aan omdat die de buffer vormt tussen woonkamer en garage en daardoor de koude lucht uit de garage niet 1 op 1 naar de woonkamer trekt. Tussendeuren zijn allen dicht en ik wil inderdaad de komende week overal controleren op eventuele tocht en kieren (we wonen er pas net) om te kijken of daar nog wat te winnen valt.
Denk inderdaad wel dat het primair warmteverlies is, anders zou de thermostaat ook niet regelmatig warmte vragen. Wel is het zo dat de thermostaat minimaal 4 meter van de dichtstbijzijnde convector af hangt en naast de deur naar de hal. Wellicht zorgt dat ook voor extra tocht en een kouder gevoel en dat daardoor de thermostaat sneller bij wil verwarmen.
Wat ik echter niet snap is dat als het op de thermostaat 18C is, de thermostaat warmte vraagt en dat dit vaak wel 30min-45min lang gebeurt om marginaal bij te verwarmen (gewenste temperatuur is immers ook 18C). Daaruit concludeerde ik dat het opwarmen te lang duurt en daarom dacht ik dat het goed zou zijn een Tmin in te stellen zodat de convectoren bijvoorbeeld minimaal 50C krijgen. Het leek me dan sneller weer op temperatuur te zijn wat een kortere (maar iets intensievere) warmtevraag oplevert.
Verwijderd
Dan lijkt mij dat je warmteverlies redelijk gelijk is aan de verwarmingstijd die de thermostaat berekent om de ruimte op temperatuur te kunnen houden. Tussen gewenste temperatuur uitlezing in het display en de werkelijk gemeten waarde kan een paar tiende graad verschil zitten. Met deze laatste waarde berekent de thermostaatregeling de gewenste watertemperatuur en verwarmingstijd. Zeker in een vrijstaand huis heb je nu eenmaal een groter warmteverlies waardoor de cv meer brandt op het laagste vermogen.
Vanochtend en gisteren nog wat metingen gedaan. De thermostaat/ketel werkt eigenlijk vrijwel continu op deellast volgens de iSense met stand 1 van de 5 (0 = uit en 5 = vollast). In deze situatie is de Aanvoer 41C en de Retour 35C.
Op zich lijkt me dat niet verkeerd, er wordt immers op zeer laag vermogen gestookt, waardoor zuinig. Wel vraag ik me af of het verbruik ook werkelijk lager is dan wanneer er op bijvoorbeeld stand 4 wordt gestookt, bijvoorbeeld Aanvoer 68C en Retour 54C. Er van uitgaande dat de kamer dan ook sneller warm is en er korter gestookt wordt.
Overigens heb ik vanochtend een simpele digitale thermometer naast de iSense gehangen. Waar de iSense 18C aangeeft, geeft deze thermometer 19.1C aan. Straks maar eens een tweede thermometer proberen want het wijkt nogal af nu.
Op zich lijkt me dat niet verkeerd, er wordt immers op zeer laag vermogen gestookt, waardoor zuinig. Wel vraag ik me af of het verbruik ook werkelijk lager is dan wanneer er op bijvoorbeeld stand 4 wordt gestookt, bijvoorbeeld Aanvoer 68C en Retour 54C. Er van uitgaande dat de kamer dan ook sneller warm is en er korter gestookt wordt.
Overigens heb ik vanochtend een simpele digitale thermometer naast de iSense gehangen. Waar de iSense 18C aangeeft, geeft deze thermometer 19.1C aan. Straks maar eens een tweede thermometer proberen want het wijkt nogal af nu.
Waarschijnlijk kan je je iSense ook nog wel calibreren. Wij hebben toen ook (met een Nefit Moduline) ook 3 thermometers er naast gehangen en daar het gemiddelde van gepakt.
Verwijderd
Zulke hoge temperaturen worden alleen gevraagd door de OT thermostaat bij aanwarming, niet bij het op temperatuur houden. Dan zou je overmoeten stappen naar een aan/uit regeling.Aghanim schreef op maandag 30 januari 2017 @ 10:16:
Kalibreren kan inderdaad op de iSense. Het verandert alleen niet veel aan je situatie verder. Voor het zelfde comfort zul je namelijk de gewenste temperatuur dan ook weer bij moeten stellen.Aghanim schreef op maandag 30 januari 2017 @ 10:16:
Ok ..... deze 40° is de 40° op display ketel als aan het stoken.DJKroon schreef op maandag 30 januari 2017 @ 07:28:
Nee zou ik niet dan, dan is je laagst gevraagde temperatuur 50 graden en zal je ketel niet lager gaan stoken. Die 40 graden is prima
De terminologie van bv gevraagde, max temp, aanvoertemperatuur enzo is even goed begrijpen wat er bedoelt wordt. Vandaar even die helderheid proberen te krijgen
Ah ..... Ik wist dat ik ergens een redenatiefout aan het maken was want ik liep vast. Probeerde het te zoeken in retourtemperaturen die te hoog waren ... of-te-wel .... het waterzijdig inregelen zou niet goed zijn. Dan ga je het bekende bos in .....DJKroon schreef op maandag 30 januari 2017 @ 07:28:
Intergas let niet op zijn retourtemperatuur met moduleren.
Gooi die gedachte alsjeblieft overboord, anders heb je een verkeerd uitgangspunt.
De retourtemperatuursensor zit er alleen in voor de maximale DeltaT beveiliging van 25 graden, meer niet.
Gewenste tempratuur = ????DJKroon schreef op maandag 30 januari 2017 @ 07:28:
Intergas moduleerd a.d.h.v. verschil gewenste temperatuur en gevraagde temperatuur.
Gevraagde temperatuur = ingestelde temperatuur op thermostaat.
Er zijn begrippen die door elkaar lopen ( bij mij )

Even vanmorgen het opstarten goed bekeken.DJKroon schreef op maandag 30 januari 2017 @ 07:28:
Nee als de temperatuur goed is, gaat hij meteen naar bedrijfscode 0.
Bedrijfscode 1 komt alleen voor als de huidige aanvoertemperatuur +5 boven de gewenste aanvoer is, of als de DeltaT 25 gehaald wordt.
Ik denk dat die +5 niet bij jou opvalt omdat je externe sensoren hebt aangebracht.
temp | code | tijd |
40 | 1 | 0 sec |
65 | 4 | 4 sec |
65 | 5 | 10 sec |
46 | 5 | 34 sec |
45 | 5 | - sec |
42 | 5 | 49 sec |
41 | 5 | 100 sec |
40 | 5 | 109 sec |
-- | 3 | 153 sec |
-- | 0 | 160 sec |
-- | -- | 250 sec |
Bij mij start dus de ketel met verwarmen met code 1 wat vlg de docu "Gewenste temp bereikt" is.
Hier ga ik het bos weer in .....
Er is een otgw in de maak maar die is nog niet klaar.DJKroon schreef op maandag 30 januari 2017 @ 07:28:
Als je de datakabel met software voor de ketel hebt (en die heb ik) kan je de ketel beter analyseren op regelgedrag.
Die software is die ergens te verkrijgen?
Zit ook in de planning om hierna eens hier naar te kijken
https://www.circuitsonline.net/forum/view/80667/1
https://github.com/keesma/Central-Heating-Intergas-Reader
Ok dat is helder.DJKroon schreef op maandag 30 januari 2017 @ 07:28:
De open therm thermostaat is eigenlijk een aan/uit thermostaat met vermogenregeling.
Dus op het moment van aan gaan kan hij 100% uitsturen (dat resulteert in de max 65 graden) en 0% uitsturing (de minimale 40 graden van parameter E).
Bij voldoende warmte volgens de thermostaat schakelt hij "uit"
Blijft mijn grootste verwondering nog steeds een mysterie .....
Waarom blijft het vlammetje aan?
Een vraag van 0 is bij mij dat het vlammetje uit kan = géén vraag ......
Vroeg heDJKroon schreef op maandag 30 januari 2017 @ 07:28:
[...]
Goedemorgenhaha.
Ik lees je verhaal en ik heb een vermoeden dat parameter E. op 0 staat? (anders dan ik gisteren dacht)
Gezien jouw thermostaat dus warmtevraag heeft (vlammetje op het scherm) maar je ketel dus niks doet?
Je had het gisteren goed. E. staat op default 1.
Dus ...... hoe lees ik nu begrenzen en negeren bij E. ?
En wat is OT in bovenstaande? Open Therm reactie .... open therm vraag ?
Indien 0: negeer OT als de temp <40° .
Indien 1: begrens OT als de temp <40°
Indien 2: niet moduleren maar aan/uit
Nu rest mij aleen vlg mij E. op 0. Klopt dat ?
Hiermee schakel je het moduleren uit begrijp ik ?
Bedankt zover .....
Yep Intergas._JGC_ schreef op maandag 30 januari 2017 @ 07:37:
E. op 0 met een honeywell thermostaat zeker?
E. op default 1
Lijkt dat je precies/ongeveer_JGC_ schreef op maandag 30 januari 2017 @ 07:37:
Je zit naar de low-load control van je thermostaat te kijken. Die stookt een aantal keren per uur de ketel op laag vermogen op. Die 65 die je kort ziet is een workaround die Honeywell toepast om een bug in Intergas ketels te omzeilen.
40 - code 1 - thermostaat vraagt warmte (<40 graden), als het goed is gaat pomp draaien, maar niet bij elke intergas ketel
65 - code 4 - thermostaat vraagt 65 om de ketel in beweging te krijgen
65 - code 5 - ketel heeft brander aangezet
46-40 - code 5 - thermostaat laat in stappen de temperatuur weer dalen naar de gewenste <40
code 3 - code 0: thermostaat hoeft geen warmte meer, ketel uit
Vervolgens gaat je ketel 5 minuten in antipendelstand. Je thermostaat kan dan gerust weer een vlammetje laten zien omdat ie eerder wil beginnen met stoken.
Code1 krijg je alleen als je afgifte veel te laag is. Gebeurt typisch gezien vnml bij low-load control, maar hoeft niet noodzakelijk zo te zijn. Houd er verder rekening mee dat een Honeywell thermostaat standaard probeert de laatste halve graad op te warmen in low-load modus. Bij installaties die steeds in code1 schieten haal je die laatste halve graag meestal ook niet.
40 - code 1 - thermostaat vraagt warmte (<40 graden), als het goed is gaat pomp draaien, maar niet bij elke intergas ketel
46-40 - code 5 - thermostaat laat in stappen de temperatuur weer dalen naar de gewenste <40
Vervolgens gaat je ketel 5 minuten in antipendelstand. Je thermostaat kan dan gerust weer een vlammetje laten zien omdat ie eerder wil beginnen met stoken.
Code1 krijg je alleen als je afgifte veel te laag is. Gebeurt typisch gezien vnml bij low-load control, maar hoeft niet noodzakelijk zo te zijn. Houd er verder rekening mee dat een Honeywell thermostaat standaard probeert de laatste halve graad op te warmen in low-load modus. Bij installaties die steeds in code1 schieten haal je die laatste halve graag meestal ook niet.
Ik ben vooral benieuwd of het op temperaturen van 40C - 35C verwarmen van een vrij grote woning effectief genoeg gaat. Of dat het beter is meer vermogen te leveren (via Tmin) tegenover een kortere verwarmtijd.Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 12:04:
[...]
Zulke hoge temperaturen worden alleen gevraagd door de OT thermostaat bij aanwarming, niet bij het op temperatuur houden. Dan zou je overmoeten stappen naar een aan/uit regeling.
[...]
Kalibreren kan inderdaad op de iSense. Het verandert alleen niet veel aan je situatie verder. Voor het zelfde comfort zul je namelijk de gewenste temperatuur dan ook weer bij moeten stellen.
Kalibreren is inderdaad mogelijk, in het vorige huis ook gedaan.
Ah .... het liep weer door elkaar hier. Dacht dat die low-load de E. parameter was maar dat is dus op de Honeywell._JGC_ schreef op maandag 30 januari 2017 @ 13:45:
Je zit naar de low-load control van je thermostaat te kijken.
Ik heb een Wireless Modulation en ik heb sowieso die parameter niet en als ik hem wel zou hebben zou hij met de RF-module niet werken .....
Mmmmmm_JGC_ schreef op maandag 30 januari 2017 @ 13:45:
Die 65 die je kort ziet is een workaround die Honeywell toepast om een bug in Intergas ketels te omzeilen.
Er zit na de 40 - code 1 ook nog een 40 - code 3 maar dat zal niet erg zijn._JGC_ schreef op maandag 30 januari 2017 @ 13:45:
Dit patroon, incl code 1 herhaalt zich constant. Dus hij begint altijd met de code 1
Dit is dus een "ongewenst" gedrag ... ?_JGC_ schreef op maandag 30 januari 2017 @ 13:45:
Vervolgens gaat je ketel 5 minuten in antipendelstand.
Vlammetje de hele dag door behalve in de nacht._JGC_ schreef op maandag 30 januari 2017 @ 13:45:
Je thermostaat kan dan gerust weer een vlammetje laten zien omdat ie eerder wil beginnen met stoken.
Lijkt erop dat ik dus geen low-load functie heb._JGC_ schreef op maandag 30 januari 2017 @ 13:45:
Code1 krijg je alleen als je afgifte veel te laag is. Gebeurt typisch gezien vnml bij low-load control, maar hoeft niet noodzakelijk zo te zijn.
Dus daarom blijft dan waarschijnlijk het vlammetje branden?_JGC_ schreef op maandag 30 januari 2017 @ 13:45:
Bij installaties die steeds in code1 schieten haal je die laatste halve graag meestal ook niet.
Beginnen met code 1 is niet vreemd. Ik ken de wireless modulation niet, wel de wireless round, en dat is zo'n kutding die de hele dag een vlammetje toont waarbij de ketel gewoon uit blijft omdat die 65 graden workaround niet in die thermostaat zit.
Welke RF module gebruik je bij je ketel om die wireless thermostaat mee te verbinden?
Welke RF module gebruik je bij je ketel om die wireless thermostaat mee te verbinden?
Uit de handleiding:
Probleem:
"Op de klokthermostaat verschijnt het vlam symbool, De OpenTherm® RF-moduleregelt het cv-toestel niet."
Mogelijke oorzaak:
"Dit is normaal. De klokthermostaat stuurt alleen het regelsignaal (0-100%) naar de OpenTherm® RF-module. Afhankelijk van het regelsignaal regelt de OpenTherm ® RF-module zelfstandig het cv-toestel wanneer nodig."
Ofwel: dat vlammetje zegt helemaal niks.
Probleem:
"Op de klokthermostaat verschijnt het vlam symbool, De OpenTherm® RF-moduleregelt het cv-toestel niet."
Mogelijke oorzaak:
"Dit is normaal. De klokthermostaat stuurt alleen het regelsignaal (0-100%) naar de OpenTherm® RF-module. Afhankelijk van het regelsignaal regelt de OpenTherm ® RF-module zelfstandig het cv-toestel wanneer nodig."
Ofwel: dat vlammetje zegt helemaal niks.
OK ...
Hoe laat ik mijn ketel dan "mooier" stoken ?
Dus niet de hele dag met een vast patroon opstarten en stoppen?
6 x per uur ...... ( pendelen ? )
Hoe laat ik mijn ketel dan "mooier" stoken ?
Dus niet de hele dag met een vast patroon opstarten en stoppen?
6 x per uur ...... ( pendelen ? )
Eigenlijk is het heel logisch. Het minimale vermogen dat je ketel kan leveren, is zo'n 7 kW. Blijkbaar (en gelukkig!) is de warmtevraag van je woning op dit moment minder. Met als gevolg dat de ketel aan- en uit gaat.
Zou de ketel continu doorbranden op de laagste stand, dan wordt het simpelweg veel te warm in huis.
Zou de ketel continu doorbranden op de laagste stand, dan wordt het simpelweg veel te warm in huis.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Dit topic is gesloten.