• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-05 01:36
Mijn vraag is of er experts of geïnteresseerden zijn die het leuk vinden om eens in mijn situatie te duiken en de discussie op te starten waar er nog CV tuning tips zijn en zaken getweakt kunnen worden.

Ik heb een vrijstaande woning van 1999. De woning is 2 laags en heeft een oppervlakte van 190m2. Wij wonen daar met 2 personen die beide overdag meestal werken.
In de woning hebben wij:
- HR++ glas
- Brink WTW unit uit 2014
- Remeha Avanta 28c uit 2011 (hangt boven)
- Vloerverwarming op de begane grond samen met radiatoren (plavuizen).
- Enkel radiatoren boven
- Remeha Etwist thermostaat
Ik voeg enkele foto’s toe om de verdeler en radiatoren te tonen:

2x radiator erker
2x radiator erker 2
radiator keuken
radiator eetkamer
vloerverwarming

In oktober zijn wij hier komen wonen. Destijds heb ik 1 grote radiator unit weg gehaald. Deze moest weg om de ruimte praktischer te kunnen gebruiken. Hier is een installateur bijgeweest en dit was/is geen probleem. Er is nog een houtkachel maar die gebruiken wij niet. De vloerverwarming stond bij de vorige bewoners erg laag en hebben wij opgeschroefd naar 40 °C. Zij maakten vooral gebruik van de radiatoren en de houtkachel.

Ik zag dat mijn vloerverwarming niet echt warm werd en ook niet gelijkmatig. 2 radiatoren in de woonkamer weer wel en deze waren altijd loeiheet. Afgelopen maand ben ik begonnen met mij in te lezen op het internet en vooral ook hier op het forum m.b.t. cv tuning. Aan de hand van dat ben ik langzamerhand wat maatregelen door gaan voeren:
- Eerst de CV aanvoer van 75 °C naar 65 °C
- Hele huis een keer alles open om te kijken of er genoeg debiet was om alles te verwarmen. Ik hoorde de radiator in de badkamer boven pruttelen van de lucht en in de badkamer beneden werd de radiator niet warm. Systeem ontlucht (erg veel lucht badkamer boven), bijgevuld en weer ontlucht.
- IR thermometer besteld bij Conrad.
- Vloerverwarming per groep goed door laten stromen om te kijken of er problemen in de leidingen zou zijn en bepalen welke groep waar loopt. Alles werd goed warm.
- CV compleet waterzijdig ingeregeld. De hele dag rondjes door het huis gelopen met een inbus en de IR thermometer. De dT van de ketel is bij mij gemiddeld zo’n 16 °C. Van de radiatoren door de woning gemiddeld zo’n 7,6 °C. (m.b.v. de voetventielen)
- De pomp van de VW verdeler stond op stand 3 en deze heb ik naar stand 1 gezet.
- De radiatoren door het hele huis weer dichtgedraaid en de vloerverwarming goed ingeregeld.
- Thermostaatknoppen radiatoren woonkamer en keuken staan op 3. Slaapkamer en kast/kleedkamers op 1+ (om het net rond de 14 °C te houden i.v.m. condens). De rest staat dicht.

Nu er maar een aantal radiatoren echt open staan merk ik dat de dT van de 2 in de woonkamer al weer heel laag werd. Er is maar een dT van 5 °C. Ik merk dat de thermostaat nog aardig aan het regelen en inleren is. Ik heb een nachtverlaging van 18 °C en bij warmtevraag in de avond of het weekend is het 21°C.
Ik hoorde sommige radiatoren aardig suizen door het vele knijpen en heb ze daarom iets meer ruimte gegeven om net van het suizen af te zijn. Ook vond ik dat de winst van verbruik echt tegen viel. Ik verbruik zo’n 10m3 gemiddeld p/dag. Wel is het zo dat het deze week aanzienlijk kouder is dan de andere weken. Volgende week wordt het weer iets beter en dan zie ik goed een verschil.
Ik merkte dat de CV het moeilijk had om die laatste 0,5 °C te halen, dus ik heb de pompsnelheid van de VVW even op 2 gezet om te kijken hoe dat werkt. Ik meen verschil te merken. De vloer wordt gemiddeld ongeveer 23 graden.

Ik heb 3 dagen, waarvan 2 met ongeveer dezelfde weersomstandigheden en 1 aanzienlijk kouder even goed gekeken naar het gedrag van de ketel. De ketel ging vrij rap naar de 65 °C om de boel op te stoken voor het schakelpunt. Eenmaal de kamer op temperatuur, merkte ik dat de ketel nog ruim een 1,5 uur op hoge temperatuur bleef branden. Mijn inziens doodzonde van al dat gas. Daarna gaat hij naar een 45 °C toe en deze houdt hij een tijdje in stand. Halverwege de avond is het dan 35 °C. Het aanwarmen totdat de ketel naar de rustigere 45 °C gaat is ongeveer 50% van mijn gasverbruik per dag. Het in stand houden na die periode dus de andere 50%.
Ik merkte wel dat de thermostaat duidelijk niet goed gekalibreerd was. Deze stond zeker een 1,5 graad te laag. Dat heb ik bijgesteld. Ook heb ik de max aanwarmtijd van 180 naar 240 gezet en de aanwarmsnelheid verlaagt van stand 3 naar 2.

Als ik in de ochtend beneden kom is het vaak nog rond de 19 °C en later op de dag soms pas tegen de 18 °C. Dat vind ik vrij goed geïsoleerd. De CV heeft daar geen werk in te hoeven steken. Waarom de nachtverlaging niet lager? Ik wil niet dat de vloer nog kouder wordt, maar ook dat we bij nog koudere temperaturen boven nog wat warm water door de CV komt.

Nu was het vrij lastig om alles wat verbruik betreft goed bij te houden. De Etwist thermostaat en de bijbehorende app zijn uiterst onnauwkeurig in het bijhouden van verbruik en de afgelopen tijd heeft Nuon mijn verbruik ook een storing gehad. Volgende week is de thermostaat denk ik klaar met deze situatie in te leren, maar het weer, weer totaal anders.

Nu de vragen:
- Is 10m3 p/dag verbruik rond deze tijd veel? Niet veel kamers, maar wel een oppervlak van 75m2 woonkamer en keuken en 10m2 hal.
- De thermostaatknoppen beneden (op stand 3), lager en de vloerverwarming meer laten doen of juist zo laten of hoger. 50 °C in met een dT van 10°C
- CV aanvoertemperatuur naar 60 °C of misschien zelfs 55 °C of zo laten? Zijn mijn radiatoren daar geschikt voor? De 2 radiatoren in de (houten) erker krijgen de hoogste temperaturen. Normale radiator knoppen. dT van 5 °C.
- Zien jullie nog andere zaken die ik over het hoofd heb gezien?

Heel verhaal, maar ik heb geprobeerd zoveel mogelijk informatie over mijn situatie te delen om het zo goed mogelijk te kunnen beoordelen.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-05 16:29
Ik kan je niet goed helpen want ik heb een heel andere situatie, maar een verbruik van 10m3 gas per dag in de koude periode die we gehad hebben, klinkt niet hoog.
Of je radiatoren geschikt zijn voor lagere aanvoertemperaturen zult je echt zelf moeten beoordelen. Wordt het snel genoeg warm naar je zin? Met een aanvoertemperatuur van 60 graden verwacht ik dat de retourtemperatuur wel in het HR-gebied zit.
Ik kan je aanraden om een account op Mindergas.nl aan te maken en je gasverbruik daar regelmatig bij te houden. Dan kun je beter zien of bepaalde wijzigingen effect hebben en je kunt dan je gasverbruik beter vergelijken met anderen want het wordt gecorrigeerd voor de buitentemperatuur.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• Sarge78
Bedankt voor de reactie Jaari,

Ik heb daar en op en andere wel accounts aangemaakt. Ik moet het alleen even consequent bij gaan houden. Was leuk geweest als de Remeha Etwist app en de Nuon site (en app) ook functioneerden.

Ik hoop dat er nog meer reacties komen.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-05 16:34
Hoi Sarge78,

Ik heb afgelopen jaren hetzelfde gedaan, wel kan ik je adviseren je radiatoren in de huiskamer te vervangen door lage temperatuur varianten. Heb ik in Januari 2015 gedaan met een grote radiator in de huiskamer. Deze vervangen door een LTV versie. Alles bij elkaar is mijn gasverbruik (volgens mindergas) gedaald met 9%. Ook vorig jaar verder de CV ketel getuned en afgelopen jarnuari was het wederom 9% lager dan in 2016. Dus tov 2015 bijna 20% minder gas. Niet slecht dus !

Kijk wel uit dat je niet te ver gaat, deze winter heb ik al een keer gehad dat ik de CV ketel warmer moest zetten omdat het toch niet helemaal warm werd in de huiskamer. Blijft dus een doorlopend project.

Succes

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

• Sarge78
Bedankt Cor-Jan,

Ik zit ook te kijken naar zulke opties, maar wil graag weten of het veel verschil maakt metd e huidige radiatoren. Misschien kunnen sommigen al op LTV draaien?

Iemand enig idee, waar de groende en rode kraan voor zijn onder mijn cv?

kranen onder cv

[Voor 41% gewijzigd door Sarge78 op 17-02-2017 20:32]

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
Heb je de radiatoren in de woonkamer nu ook geknepen? Dat moet je zo min mogelijk doen. Daarmee verlaag je de warmte afgifte van je systeem en moet je ketel een hogere aanvoer geven. Dat is dan juist contraproductief.

• Sarge78
blissard schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 20:36:
Heb je de radiatoren in de woonkamer nu ook geknepen? Dat moet je zo min mogelijk doen. Daarmee verlaag je de warmte afgifte van je systeem en moet je ketel een hogere aanvoer geven. Dat is dan juist contraproductief.
Dat heb ik gedaan. Niet heel veel.
Ze stonden helemaal open met als resultaat dat de dT erg laag was. Bijna zelfde retourtemperatuur als de aanvoer. Daarbij kreeg de vloerverwarming juist te weinig. Door het knijpen (van meer dan alleen de woonkamer), krijgt de vloerverwarming ook wat ik instel.
Nog steeds maar een dT van 5 graden op de 2 radiatoren in de woonkamer, meer kan ik daar niet behalen.

445033

jaari schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 09:38:

Ik kan je aanraden om een account op Mindergas.nl aan te maken en je gasverbruik daar regelmatig bij te houden. Dan kun je beter zien of bepaalde wijzigingen effect hebben en je kunt dan je gasverbruik beter vergelijken met anderen want het wordt gecorrigeerd voor de buitentemperatuur.
Niet helemaal. Vergelijken met anderen gaat bijna nooit op of het moet met je buren zijn met precies dezelfde levensstijl, manier van verwarmen en gelijkwaardig huis en ligging.

Verder heb ik helemaal niets verandert tov van vorig jaar en toch krijg ik op basis van graaddagen een hoger verbruik.

445033

Sarge78 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 18:42:
[...]

Dat heb ik gedaan. Niet heel veel.
Ze stonden helemaal open met als resultaat dat de dT erg laag was. Bijna zelfde retourtemperatuur als de aanvoer. Daarbij kreeg de vloerverwarming juist te weinig. Door het knijpen (van meer dan alleen de woonkamer), krijgt de vloerverwarming ook wat ik instel.
Nog steeds maar een dT van 5 graden op de 2 radiatoren in de woonkamer, meer kan ik daar niet behalen.
Pompsnelheid verlagen.

NB: waarom heb je een apart topic geopend? Dit kan toch gewoon hier: Gas besparen door middel van CV tuning deel II

• Sarge78
Om niet het topic te verstoren met mijn complete uiteenzetting. Daarbij is die al best flink en wordt deze begraven onder andere reacties.

Pompsnheid staat op de lage stand. Is de fabrieksinstelling.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 18:48
jaari schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 09:38:
Ik kan je niet goed helpen want ik heb een heel andere situatie, maar een verbruik van 10m3 gas per dag in de koude periode die we gehad hebben, klinkt niet hoog.
10m3 per dag niet veel? Het is geen -20° geweest en overdag rond het vriespunt, dus lijkt het mij wel veel.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• jaari
HereIsTom schreef op zondag 19 februari 2017 @ 22:38:
[...]

10m3 per dag niet veel? Het is geen -20° geweest en overdag rond het vriespunt, dus lijkt het mij wel veel.
Voor vrijstaand en 180m2 oppervlakte vind ik het een normaal verbruik bij gemiddelde dagtemperaturen onder het vriespunt.
Het gemiddelde verbruik van een vrijstaande woning is rond de 2000m3 gas per jaar.

• HereIsTom
jaari schreef op maandag 20 februari 2017 @ 09:40:
[...]

Voor vrijstaand en 180m2 oppervlakte vind ik het een normaal verbruik bij gemiddelde dagtemperaturen onder het vriespunt.
Het gemiddelde verbruik van een vrijstaande woning is rond de 2000m3 gas per jaar.
Raar dat men de verbruikscijfers uit de jaren 80 nog steeds gebruikt, dat zou in deze tijd toch een stuk minder moeten zijn met de huidige zuinige ketels en isolatie mogelijkheden.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• jaari
HereIsTom schreef op maandag 20 februari 2017 @ 11:32:
[...]

Raar dat men de verbruikscijfers uit de jaren 80 nog steeds gebruikt, dat zou in deze tijd toch een stuk minder moeten zijn met de huidige zuinige ketels en isolatie mogelijkheden.
Het zijn echt geen cijfers uit de jaren '80.
Over de afgelopen 12 maanden is het nog erger:
https://tweakers.net/ext/f/XFoKeTHQUT7Jm6VvmA4oOC6o/thumb.png
(bron: Mindergas)
Welkom in de "moderne" tijd :+

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-05 16:34
Sarge78 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 20:26:
Ik zit ook te kijken naar zulke opties, maar wil graag weten of het veel verschil maakt metd e huidige radiatoren. Misschien kunnen sommigen al op LTV draaien?
Ze zien er verdacht hetzelfde uit als die van mij, wellicht toch wissellen ? Op LTV kunnen ze altijd draaien, maar dan gaat je effientie sterk omlaag. Dus daarom moet je even goed kijken. Zelf heb ik mijn radiator vervangen (huiskamer, slaapkamers niet) door een LTV van 30% meer capacteit (ruimte was er, dus waarom niet). Nu werkt mij CV ketel op lagere temperatuur en volgens mindergas scheeld dit aanzienlijk.Volgende stap is de convectoren vervangen in de convectorputten door LTV versies.

Wat ik je ook kan adviseren is een pompschakelaar te monteren bij de pomp van je vloerverwarming. Deze draaid namelijk altijd ! Dus ook in de zomer en dan hoeft het waarschijnlijk helemaal niet. Ik heb er eentje gekocht met een sensor, heel handig. In de zomer is je systeem niet actief en stopt de vv pomp. Één in de week draaid hij even een huurtje om de boel gangbaar te houden. Goed voor je energie rekening en levensduur van de pomp

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

• HereIsTom
jaari schreef op maandag 20 februari 2017 @ 13:37:
[...]

Het zijn echt geen cijfers uit de jaren '80.
Over de afgelopen 12 maanden is het nog erger:
[afbeelding]
(bron: Mindergas)
Welkom in de "moderne" tijd :+
Welkom in de moderne tijd!? Is toch niet normaal zoveel.
Ik lach me kapot met een verbruik van nog geen 400m3 per jaar :+

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee