DJKroon schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 13:59:
[...]
Tichelman gaat namelijk over de verdeling van water in cv systemen, vandaar dat ik je gebruikersnaam wel toepasselijk vindt in dit forum
Wat voor ketel heb je en op welke pompstand staat hij?
Ik zie nu trouwens dat dit ventiel bij 0.15 bar regelbereik heeft, even ervan uitgaande dat een cv systeem met een drukverschil van 0.20 bar werkt is dit wel krap.
Een gemiddelde installatie heeft door de hogere pompstand een groter drukverschil waardoor dit ventiel open gaat.
Je kan het ventiel eventueel wel verwijderen, maar zo'n ventiel heeft opzich ook voordelen.
Je rendement is misschien wel 5% lager, maar doordat je retourtemperatuur omhoog gaat, hoeft de ketel minder vermogen op te wekken om een bepaalde cv-temperatuur te behouden en gebruikt daardoor minder gas.
Wat ook nog een voordeel is dat je pomp zijn druk kwijt kan, waardoor je pomp minimale kans heeft op een schade/defect, maar dat moet je zelf overwegen.
Nu snap ik je punt over mijn gebruikersnaam. Heb ook ooit gehoord over het Tichelmann systeem, schijnen ze in de Kuip te gebruiken om het grasveld gelijkmatig te verwarmen (ooit excursie gehad). Dat terzijde.
Het ventiel kan ik dus niet verstellen door de kap eraf te halen?
Mijn gegevens:
Bosch HRC30 2011
- 65 graden aanvoer
- Vermogen 75% (had voor reset op 60% staan, gaat ook prima)
- Tapwater 60gr @ 80% vermogen
- 10 graden schakelverschil (default)
- 4 min schakelblokkering (al lijkt deze te worden genergeerd bij easy, schakelverschil gebruikt hij wel)
- Pomp propotioneel laag (default = hoog, voor reset had ik hem op vaste pompstand 2)
- 3 min nadraaien (default)
Handleiding: (parameter op pagina 56)
http://www.boschcvketels.nl/docs/techdocs/6720648865_01.pdf
Had mijn ketel gereset omdat hij soms wat raar gedrag toont. Onsteken, branden @ 44%, moduleren naar 32% (minimaal) en soms gaat hij daarna uit (totaal 30s). Binnen een minuut gebeurt dat zo weer opnieuw soms tot 3 keer toe. Mijn vermoeden ging eerst naar de ionisatiepen omdat die al 5 jaar oud is maar de vlam wordt netjes herkend en er zijn geen storingen te vinden of uit te lezen. Nu hij gereset is moet ik zijn gedrag nog wat beter bestureren.
Nefit Easy
één gezinswoning 120 m2 1965 (2 verdiepingen) redelijk geïsoleerd (dubbelglas, spouw, dak, geen vloer)
Heb sinds gisteren een ir temperatuur meter om de aanvoer en retour te meten. Nu kan ik de radiatoren met een kraan wel iets regelen maar helaas gooien natuurlijk altijd de thermostaatknoppen zonder voetventielen roet in het eten. Helaas is het ook geen thermostatisch ventiel met flow instelling.
Moet mijn radiatoren nog een keer opmeten maar hier een voorbeeld.
Kraan: (altijd open, niet volledig.)
2 grote radiatoren in woonkamer a 4kW per stuk volgens een site. 1 radiator zit wel erg dicht onder de vensterbank waar hij naar mijn idee moeilijker warmte kwijt kan
1 mini radiator in keuken
De thermostatische kranen worden alleen gebruikt wanneer er iemand in de kamer bevindt, kan ze eventueel dus vervangen voor een draaiknop met vaste instelling of een streepje erop voor de stand wanneer iemand aanwezig is. In de badkamer staat de thermostatische kraan altijd op instelling 0.8, deze heeft toevallig wel een voetventiel
Thermostatisch:
1 middel radiator in gang
4 middenverdieping a ong 1,5 kW
1 zolder 2 kW?
Hopelijk is de situatie zo iets duidelijker. Zijn er nog leuke ketelinstellingen die ik aan zou kunnen passen.
Gas uit nefit easy
Ketel gedrag
Vandaag:
Woonkamer:
[
Voor 6% gewijzigd door
TheGrillmeister op 21-01-2017 16:55
]