Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 128 Laatste
Acties:
  • 7.944.492 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:34

dunklefaser

Point Of KnowReturn

The Executer schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 08:39:
......
* Op dit moment zitten op alle radiatoren simpele draaiknoppen welke het pennetje in en uitdrukken. In de woonkamer en keuken heb ik die volledig openstaan omdat dit voor ons de belangrijkste ruimtes zijn. In de hal staat de radiator ook volledig open, plus die in de badkamer op de eerste verdieping (deze heeft helemaal geen knop, destijds verdwenen bij installatie van de badkamer) . Wat ik merk dat de hal redelijk koud blijft. Op zich niet zo erg omdat dit de hal betreft. Wel heb ik het idee dat de warmte gigantisch naar boven trekt. Reden voor dit vermoeden is omdat het boven vaak warmer is dan beneden. Echter door de simpele kranen die er op de radiatoren zitten kan ik deze niet heel lekker afstellen om bijvoorbeeld de bovenverdieping 18° te houden . Is hier een trucje voor? Of moet ik gewoon alle radiatoren elke dag een paar keer afstellen om zo uiteindelijk tot 18° te komen?
.......
Ik gebruik deze programmeerbare radiatorthermostaat op een Heimeierkraan.
De instellingsmogelijkheden zijn vrij uitgebreid en de regeling is snel en precies.
Door diverse tijdsprogramma's te gebruiken ga je zeker energie besparen.
Binnenkort ga ik een exemplaar met DECT aansturing vanuit mijn Fritzbox gebruiken met
nog meer mogelijkheden.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-09 10:26
Heren,

Ik overweeg om de pomp van mijn VVW ter vervangen door een A-label pomp. D'r zit nu een Wilo RS25/4-3 130 op, Wilo zelf geeft als alternatief de Yonos Pico 25/1-4 130 op. Iemand ervaring met een soortgelijke pomp? Of wellicht nog een alternatief te bedenken? De Grundfos is over het algemeen wat duurder, de Alpha1 komt in de buurt maar dan kies ik liever voor de Wilo.

D'r zit al een pompschakelaar op, deze ga ik behouden of wellicht doorverkopen (2 maanden oud, Magnum). De oude pomp gaat zeer waarschijnlijk naar mijn vader, aangezien hij met een 80 watt Grundfos pomp een VVW van 1 m2 staat te verwarmen 8)7 . Deze Grundfos wil enkel nog op stand 3 en 2 draaien, op stand 1 krijgt ie m niet meer rond, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

HKees schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 16:16:
Heren,

Ik overweeg om de pomp van mijn VVW ter vervangen door een A-label pomp. D'r zit nu een Wilo RS25/4-3 130 op, Wilo zelf geeft als alternatief de Yonos Pico 25/1-4 130 op. Iemand ervaring met een soortgelijke pomp? Of wellicht nog een alternatief te bedenken? De Grundfos is over het algemeen wat duurder, de Alpha1 komt in de buurt maar dan kies ik liever voor de Wilo.

D'r zit al een pompschakelaar op, deze ga ik behouden of wellicht doorverkopen (2 maanden oud, Magnum). De oude pomp gaat zeer waarschijnlijk naar mijn vader, aangezien hij met een 80 watt Grundfos pomp een VVW van 1 m2 staat te verwarmen 8)7 . Deze Grundfos wil enkel nog op stand 3 en 2 draaien, op stand 1 krijgt ie m niet meer rond, haha.
Als de oude pomp (bij jouw vader) op stand I niet meer wil draaien zou ik toch maar met vervuiling/obstructie rekening houden. :+
Misschien ook oude niet diffusievaste vloerverwarmingsbuizen?
Indien hier ook vloerverwarming: Na verwijderen pomp, eerst geforceerd laten doorspoelen (en omdraaien!) en controleren op vervuiling in het spoelwater. (En een vuilafscheider monteren!)

Ik heb de oude Grondfoss van mijn vvw vervangen door een A-label pomp (Antares € 140)
en gebruik nu nog maar 20% van het elektrische vermogen (6,5 W t.o.v. 32 W)
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
HKees schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 16:16:
Heren,
Deze Grundfos wil enkel nog op stand 3 en 2 draaien, op stand 1 krijgt ie m niet meer rond, haha.
Komt vaak door vervuiling op de lagers en/of slechte condensator van de pomp.

Ik zou zeker voor Grundfos gaan, Wilo heeft echt flink wat uitval in het eerste jaar.
Vrij vaak lager geluid bij nieuwe pompen en de OEM pompen zitten nogal eens vast bij eerste opstart.
Bij Grundfos kom je dat nooit tegen. Wil niet zeggen dat Wilo troep is, maar Grundfos is absoluut beter, eigenlijk altijd al zo geweest.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Oxellaar schreef op zondag 15 januari 2017 @ 09:52:
[...]

Komt vaak door vervuiling op de lagers en/of slechte condensator van de pomp.

Ik zou zeker voor Grundfos gaan, Wilo heeft echt flink wat uitval in het eerste jaar.
Vrij vaak lager geluid bij nieuwe pompen en de OEM pompen zitten nogal eens vast bij eerste opstart.
Bij Grundfos kom je dat nooit tegen. Wil niet zeggen dat Wilo troep is, maar Grundfos is absoluut beter, eigenlijk altijd al zo geweest.
Ik neem aan dat de problemen met de Yonos Pico nu opgelost zijn? Verder kwam ik de Yonos Para nog tegen, maar volgens mij is dat de OEM pomp van Wilo...

Zit er nog verschil in energieverbruik tussen de Alpha1 en Alpha2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:36
Ik heb gisteren een pompschakelaar geïnstalleerd, de welbekende Tercal 11E. Ingesteld op 32 °C met een hysteresis van 4°C. Het is afwachten wat het gaat opleveren natuurlijk, maar de eerste indruk is positief.

Nu heb ik afgelopen weekend m'n buurman ook weten te interesseren in gasbesparing en cv tuning (hebben tegelijk ons huis laten bouwen met vergelijkbare apparatuur). Daarbij wees ik hem ook op het nut van een pompschakelaar. Ik heb hem diverse blogs en fora laten lezen en op zich is hij overtuigd van het gebruik van deze schakelaar, echter hij heet nog wat vragen waar ik zelf niet direct antwoord op heb. Even een quote:

1. Enig wat ik me nog afvraag is winterdag wanneer de ketel extra moet stoken zodra het stilstaande (afgekoelde) water meer moet worden opgewarmd dan wanneer het constant met hogere temp wordt rondgepompt. Gevoelsmatig hoeft de ketel dan niet volle bak te branden maar constant bijverwarmen.

2. De vloerverwarmingspomp verbruikt schijnbaar meer stroom bij steeds opstarten. Weegt dit op tegen de voordelen?

Iemand die me een antwoord kan verschaffen op met name vraag 1?

Wat betreft vraag 2; de pomp start als het goed is niet heel vaak opnieuw op, want eenmaal aan duurt het wel even voordat alles warm is. Eenmaal warm blijft hij een hele poos uit. Als je daarbij nog een hysteresis instelt voorkom je het effect van eventueel pendelen ook nog eens, toch?

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Waarom zou de pomp meer stroom gebruiken bij het opstarten eigenlijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:47
JunkO schreef op maandag 16 januari 2017 @ 11:32:
Ik heb gisteren een pompschakelaar geïnstalleerd, de welbekende Tercal 11E. Ingesteld op 32 °C met een hysteresis van 4°C. Het is afwachten wat het gaat opleveren natuurlijk, maar de eerste indruk is positief.

Nu heb ik afgelopen weekend m'n buurman ook weten te interesseren in gasbesparing en cv tuning (hebben tegelijk ons huis laten bouwen met vergelijkbare apparatuur). Daarbij wees ik hem ook op het nut van een pompschakelaar. Ik heb hem diverse blogs en fora laten lezen en op zich is hij overtuigd van het gebruik van deze schakelaar, echter hij heet nog wat vragen waar ik zelf niet direct antwoord op heb. Even een quote:

1. Enig wat ik me nog afvraag is winterdag wanneer de ketel extra moet stoken zodra het stilstaande (afgekoelde) water meer moet worden opgewarmd dan wanneer het constant met hogere temp wordt rondgepompt. Gevoelsmatig hoeft de ketel dan niet volle bak te branden maar constant bijverwarmen.

2. De vloerverwarmingspomp verbruikt schijnbaar meer stroom bij steeds opstarten. Weegt dit op tegen de voordelen?

Wat betreft vraag 2; de pomp start als het goed is niet heel vaak opnieuw op, want eenmaal aan duurt het wel even voordat alles warm is. Eenmaal warm blijft hij een hele poos uit. Als je daarbij nog een hysteresis instelt voorkom je het effect van eventueel pendelen ook nog eens, toch?
Bij de tercal kan je ook een hysteresis instellen standaard op 2c verschil (meestal ook goed).
Daardoor kan je water terug zakken naar 30c zet je hem op 4c dan is het 28c en zal je pomp ook langer lopen.
De c.v. zal gewoon terug moduleren als het vermogen niet nodig is.
Wat voor de vvwp niks uit maakt energieverbruik bij opstarten zal misschien iets hoger zijn, maar de pomp staat ook vaker stil dus zal het verbruik echt wel lager zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:21
1. Je wilt juist je water niet te lang laten doorpompen.
Je ketel pompt over het algemeen ook maar 1 minuut door om de warmte uit de ketel te halen.

Als je het in het huis laat doorpompen koelt het op plekken af waar je het niet wilt :)

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Je gaat volgens mij met de pomschakelaar met name op de hulpenergie besparen, in ieder geval niet significant op het gasverbruik. Tenminste is dit bij mij het geval. YMMV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
...1. Enig wat ik me nog afvraag is winterdag wanneer de ketel extra moet stoken zodra het stilstaande (afgekoelde) water meer moet worden opgewarmd dan wanneer het constant met hogere temp wordt rondgepompt. Gevoelsmatig hoeft de ketel dan niet volle bak te branden maar constant bijverwarmen.

...
1) Als de ketel idd goed afgeregeld is zullen er bij veel warmtevraag (koud buiten) lange stooksessies zijn op lage temperatuur ==> pomp zal veel draaien.
Als het warmer is, zijn er kortere stooksessies ==> pomp zal minder draaien.
Heeft eigenlijk niets te zien met pompschakelaar, heb je evengoed met gewone radiatoren.
Wat ik mij afvraag, is wat de vraag hier eigenlijk is >:)
2) Te vergelijken met een spaarlamp, "verbruikt meer bij opstart dus kan je beter laten branden"; in de praktijk compenseer je met enkele seconden uitschakelen al het meerverbruik bij opstart; en in de praktijk ga je niet minder dan enkele seconden weg uit een ruimte ==> het levert altijd op om een lamp uit te schakelen.
Daar komt nog bij dat verwarming een traag systeem is, de pomp zal nooit maar voor een minuutje draaien, dus het levert altijd wel op.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:36
naftebakje schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:30:
[...]
1) Als de ketel idd goed afgeregeld is zullen er bij veel warmtevraag (koud buiten) lange stooksessies zijn op lage temperatuur ==> pomp zal veel draaien.
Als het warmer is, zijn er kortere stooksessies ==> pomp zal minder draaien.
Heeft eigenlijk niets te zien met pompschakelaar, heb je evengoed met gewone radiatoren.
Wat ik mij afvraag, is wat de vraag hier eigenlijk is >:)
Volgens mij redeneert hij als volgt: het water in de vloer koelt op een gegeven moment af en staat dan stil in de vloer. Op het moment dat je weer gaat verwarmen moet al dat stilstaande koude water weer opgewarmd worden. Hij gaat er vanuit dat bij een continu draaiende pomp dit proces sneller en dus efficiënter gaat omdat ondertussen ook bij verwarmd wordt. Hier maakt hij volgens mij een denkfout, het draaien van de vloerverwarmingspomp houdt namelijk niet in dat de CV ook verwarmd, dit staat los van elkaar. :)

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:20
Het waterzijdig inregelen met 'ouderwetse radiatorknoppen' is best lastig, maar denk dat ik het redelijk goed voor elkaar heb gekregen. Heb diverse streepjes gezet zodat het weer makkelijk terug te zetten is als er aan de knoppen gedraaid wordt.

Heb verder ook nog wat wijzigingen gedaan aan het programma op de klokthermostaat.

Moet zeggen dat je dat al aardig terug kunt zien op mindergas.nl. Zit nog te twijfelen om nu wat andere kleine zaken op te pakken zoals bv radiatorfolie. Wij hebben kolomradiatoren in huis en wil dit dan alleen in de woonkamer toepassen. Muren zijn niet geweldig geïsoleerd. Dus wellicht dat dit nog iets is: https://shop.tonzon.nl/we...orfolie-op-rol-1m-x-5m-wz Zit alleen te kijken naar bevestiging hiervan. Is het beter met Super Magneetjes of Magneet tape? Wat is jullie ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
LIDL heeft radiatorfolie ook voordelig te koop. Ik heb het destijds in de winkel gekocht, maar ze verkopen het ook in de webshop: https://www.lidl-shop.nl/POWERFIX-Radiatorfolie/p100200323

Is 3mm dik piepschuim laagje, met daarop de folie. Schuim op de muurkant, glimmende kant richting radiator. Ik heb het vastgeplakt met hotglue :D Als je het netjes op maat snijdt valt het niet heel erg op dat je folie achter een radiator hebt zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 16-01-2017 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:19
Best Gastuners,
Ik heb wat advies nodig over mijn Vaillant VHR-C.
Ik heb het volgende advies van Tado gekregen: 'de pomp naar beneden moduleren en de maximale keteltemperatuur iets naar beneden proberen te zetten.'.
Dit omdat ik een e.12 (terugstroom error) krijg als de slimmer thermostaat kranen alle (op 2 na) radiatoren dicht draaien. Ik heb 1 handknop radiator vol open, en 1tje maar een beetje (slaapkamer, die wil ik koud). Maar het liefst wil ik die andere slaapkamer ook iets verder dicht draaien zodat het daar niet onnodig warm wordt.
Dus: pomp naar beneden moduleren en de maximale keteltemperatuur iets naar beneden.
Ik heb de handleiding dus dat lukt allemaal wel, maar welke temperaturen en instellingen raden jullie aan?

(Ik leer veel van dit topic, besparen op Gas als hobby, nice!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Iemand hier ervaring met hydraulisch actieve verdelers en LTV? De mijne kan namelijk als hydraulisch actief worden ingesteld, waardoor ie als LTV unit kan gaan werken.

Wellicht dat dit nog invloed heeft op de pompkeuze welke ik ga maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
ThinkPadd schreef op maandag 16 januari 2017 @ 15:35:
LIDL heeft radiatorfolie ook voordelig te koop. Ik heb het destijds in de winkel gekocht, maar ze verkopen het ook in de webshop: https://www.lidl-shop.nl/POWERFIX-Radiatorfolie/p100200323

Is 3mm dik piepschuim laagje, met daarop de folie. Schuim op de muurkant, glimmende kant richting radiator. Ik heb het vastgeplakt met hotglue :D Als je het netjes op maat snijdt valt het niet heel erg op dat je folie achter een radiator hebt zitten.
Thanks voor de tip. Zal er eens naar kijken. Enige nadeel t.o.v. die andere is dat die wit is i.p.v. glimmend grijs zoals deze bij de Lidl. Weet niet of je door de kolomradiator dat gaat zien en zal storen. Heb ook al diverse discussies gelezen over bevestigen op muur of radiator. Maar het zal dus altijd wel iets helpen lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hoe bedoel je 'wit'? Die van Tonzon is toch ook gewoon zilverkleurig? Die glimmende kant monteer je naar de radiator toe.
Knip een stuk aluminiumfolie af en houd dat met de glimmende kant naar voren achter de kolomradiator. Als je dat gaat zien, dan ga je de radiatorfolie ook zien.

En of het helpt kun je wel voelen, de wand achter de radiator zal warm zijn. Die warmte straalt door naar buiten toe. Met de folie reflecteer je die warmte terug de woning in. Verwacht geen honderden kuubs besparing door zoiets, maar alle kleine beetjes helpen. Zeker in een wat ouder en slechter geïsoleerde woning hebben dit soort tweaks wel zin, daar is de aanvoertemperatuur (en de uitgestraalde warmte) vaak ook hoger.

[ Voor 55% gewijzigd door ThinkPad op 17-01-2017 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-09 21:02
Ik vraag me nog steeds wel af of de "speciale" radiatorfolie (Tonzon of welke commerciële radiatorfolie) echt beter presteert dan gewoon huis en tuin aluminiumfolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Gewone aluminiumfolie is enkel een dun laagje aluminium, bij radiatorfolie is er een beetje extra isolatie voorzien (paar mm schuim) wat ook helpt om te isoleren (vooral als je het tegen de muur plakt).

Geen groot verschil, maar wel een verschil.

Vraag me trouwens wel af hoe blij je wordt van aluminiumfolie proberen vlak op de muur te plakken, in mijn ervaring frommelt dat al veel te snel bij keukengebruik.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
ThinkPadd schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 10:02:
Hoe bedoel je 'wit'? Die van Tonzon is toch ook gewoon zilverkleurig? Die glimmende kant monteer je naar de radiator toe.
Knip een stuk aluminiumfolie af en houd dat met de glimmende kant naar voren achter de kolomradiator. Als je dat gaat zien, dan ga je de radiatorfolie ook zien.

En of het helpt kun je wel voelen, de wand achter de radiator zal warm zijn. Die warmte straalt door naar buiten toe. Met de folie reflecteer je die warmte terug de woning in. Verwacht geen honderden kuubs besparing door zoiets, maar alle kleine beetjes helpen. Zeker in een wat ouder en slechter geïsoleerde woning hebben dit soort tweaks wel zin, daar is de aanvoertemperatuur (en de uitgestraalde warmte) vaak ook hoger.
De 'luxe' variant is de aluminiumfolie voorzien van een kleur:
Kleur wit/zilver
Dit om dus minder zichtbaar te zijn bij kolomradiatoren. Maar ik zal eens die van de Lidl bestellen om te kijken of het daarmee ook lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-09 21:02
Tonzon radiatorfolie heeft geen isolatielaagje.

Pas de leidingen geïsoleerd en ingewikkeld met Tonzon bandagefolie. Was best een rotklusje, ik heb het idee dat dat met aluminiumfolie net zo lastig is.

edit: Heb het met de Tonzon uitgeprobeerd onder het mom van: baat het niet, schaad het niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Knoetie op 17-01-2017 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:10
Tonzon radiatorfolie is niet heel speciaal, het is gewoon geplastificeerde aluminiumfolie, standaard alufolie werkt ook gewoon maar scheurt als je er naar kijkt. Bij tonzon moet je knippen of snijden om erdoor te komen.

Doel van radiatorfolie is om de warmte niet in/door de muur te laten trekken. Bij Tonzon doen ze dit door de stralingswarmte weg te halen, de achterkant is wel heet maar de muur erachter is gewoon koud. Nadeel van Tonzon is dat de capaciteit van je radiator afneemt: je spant de folie strak over de achterkant waardoor het oppervlak dat met de luchtstroom in aanraking komt afneemt.
Bij een standaard radiatorfolie kaats je de stralingswarmte terug de ruimte in. Voordeel is dat je de convectie niet in de weg zit, nadeel is dat je niet 100% van die straling terugkaatst en daarnaast de folie vaak in het zicht hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjentjuh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09-2023
Ik ben ook eens aan het kijken naar mijn CV installatie. Eerst maar eens de watertemperatuur van 75 graden naar 55 graden gezet. Ik heb namelijk nieuwbouw en dat is prima geïsoleerd. Woning blijft nu nog steeds lekker warm. Heb op de begaande grond vloerverwarming. In de badkamer vloerverwarming doormiddel van lussen die naar de radiator gaan. Op de radiatoren zitten inmiddels thermostaatkranen zodat het niet onnodig warm wordt.

Nu vroeg ik mij af of mijn nieuwe pomp wel goed is ingesteld. De installateur zegt van wel maar ik lees overal dat die nieuwe pompen juist zo ideaal zijn omdat ze zelf de pompsnelheid kunnen regelen maar hij staat gewoon op iets van stand 1 (13w) ik heb een afbeelding ter verduidelijking

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/23u3acg.jpg

Ik heb een ATAG A ketel. De aanvoertemperatuur is zo'n 40 graden toen het zo'n -5 was buiten en het komt weer terug op zo'n 33 graden. Ik denk dat hier nog wel winst valt te halen? Alleen snap ik dus maar weinig van die pomp en bij mijn installateur kan ik niet terecht want die zegt dat dit goed is, terwijl ik mij dat dus sterk afvraag vandaar deze vraag.

PunlArjen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 22:10
Pomp die je daar hebt heeft 2 instellingen: klassiek 1/2/3 zoals op de oudere pompen (rechts), of instelbare opvoerhoogte (links). Wat wil je precies bereiken met een pomp die zelf de snelheid bepaalt? Zoiets is vooral handig in een systeem met radiatoren die dan weer open en dan weer dicht staan. In en vloerverwarmingssysteem waarbij de situatie qua doorstroom statisch is heb je dat helemaal niet nodig.

Verder, 40 aanvoer en 33 retour lijkt me prima, op die lage temperaturen wil je de delta-T niet te hoog hebben, anders heb je straks helemaal geen afgifte meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjentjuh
_JGC_ schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:22:
Pomp die je daar hebt heeft 2 instellingen: klassiek 1/2/3 zoals op de oudere pompen (rechts), of instelbare opvoerhoogte (links). Wat wil je precies bereiken met een pomp die zelf de snelheid bepaalt? Zoiets is vooral handig in een systeem met radiatoren die dan weer open en dan weer dicht staan. In en vloerverwarmingssysteem waarbij de situatie qua doorstroom statisch is heb je dat helemaal niet nodig.

Verder, 40 aanvoer en 33 retour lijkt me prima, op die lage temperaturen wil je de delta-T niet te hoog hebben, anders heb je straks helemaal geen afgifte meer.
Bedankt voor je informatie.

Ik heb 2 slaapkamers, een badkamer en een berging met een radiator. In totaal dus 4 stuks. Deze zijn voorzien van een thermostaat kraan. Ik begrijp hier dus uit dat er geen winst te behalen valt kwa gas/elektriciteit als ik hem op instelbare opvoerhoogte zet? Ik lees namelijk dat zoiets zo'n voordeel is bij de nieuwe pompen. Hij staat nu op 13W de hoogte hiervan hoe wordt dit bepaald? Mijn ouders hebben een oudere woning (jaren 90) en hebben ook vloerverwarming, 2 groepen (ik 4) en daar staat hij op 6,5W.

edit:
Ik lees nu een stuk op het internet dat het van belang is dat de retour juist bij vloerverwarming niet te laag moet zijn. Anders krijg je koude plekken in je vloer. Ik haal dus 2 dingen door elkaar inmiddels snap ik het wat meer. De 13w staat ook nog voor iets van waterverplaatsing. Is het verstandiger om deze iets hoger te zetten zodat de retour nog iets hoger blijft of is het zo wel prima? Ik dacht steeds aan lager omdat ik dacht dat de retour temperatuur laag moet zijn maar dat is dus bij vloerverwarming niet zo.... toch? 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door arjentjuh op 17-01-2017 16:09 ]

PunlArjen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
@Oxellaar en anderen: Wie weet of de Alpha2 kan werken met een ouderwetse Nefit-ketel, aangesloten op radiatoren, met een aan/uit schakeling voor de pomp en een drie-weg ventiel voor het kleine boilertje dat in de ketel zit?

Mij zelf lijkt aan/uit geen probleem voor de Alpha2. Sterker nog, ik denk dat de Alpha2 aantrekkelijk is voor een ketel met alleen aan/uit schakeling, omdat hij 'zelfdenkend' kan moduleren en daarvoor niet door de ketel hoeft te worden aangestuurd.

Maar het lijkt me lastig 'inleren' voor de Alpha2 als elke keer wanneer er warm water wordt getapt de pomp tijdelijk met een ander circuit te maken krijgt, namelijk niet met het CV-ciruit, maar met de boiler-spiraal... Ik heb daarover net met Grundfos gebeld, maar daar leken ze nauwelijks in staat om mijn vraag te begrijpen, om uiteindelijk te concluderen dat het inderdaad waarschijnlijk niet goed zou gaan. Dan blijft de Alpha1, of iets vergelijkbaars over, maar die kan weer niet zelf moduleren, of zie ik dat verkeerd?

beste groet, blauwemac

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:55
arjentjuh schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:45:
[...]

edit:
Ik lees nu een stuk op het internet dat het van belang is dat de retour juist bij vloerverwarming niet te laag moet zijn. Anders krijg je koude plekken in je vloer. Ik haal dus 2 dingen door elkaar inmiddels snap ik het wat meer. De 13w staat ook nog voor iets van waterverplaatsing. Is het verstandiger om deze iets hoger te zetten zodat de retour nog iets hoger blijft of is het zo wel prima? Ik dacht steeds aan lager omdat ik dacht dat de retour temperatuur laag moet zijn maar dat is dus bij vloerverwarming niet zo.... toch? 8)7
Dat zou ik eigenlijk ook denken; hoe hoger de deltaT, hoe meer afgifte nl lijkt me ?
Heb je een link naar dat artikel ?

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjentjuh
whoami schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:50:
[...]

Dat zou ik eigenlijk ook denken; hoe hoger de deltaT, hoe meer afgifte nl lijkt me ?
Heb je een link naar dat artikel ?
https://www.warmtepomp-info.nl/boiler/vloerverwarming/

PunlArjen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
arjentjuh schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:06:
Ik ben ook eens aan het kijken naar mijn CV installatie. Eerst maar eens de watertemperatuur van 75 graden naar 55 graden gezet. Ik heb namelijk nieuwbouw en dat is prima geïsoleerd. Woning blijft nu nog steeds lekker warm. Heb op de begaande grond vloerverwarming. In de badkamer vloerverwarming doormiddel van lussen die naar de radiator gaan. Op de radiatoren zitten inmiddels thermostaatkranen zodat het niet onnodig warm wordt.

Nu vroeg ik mij af of mijn nieuwe pomp wel goed is ingesteld. De installateur zegt van wel maar ik lees overal dat die nieuwe pompen juist zo ideaal zijn omdat ze zelf de pompsnelheid kunnen regelen maar hij staat gewoon op iets van stand 1 (13w) ik heb een afbeelding ter verduidelijking

[afbeelding]

Ik heb een ATAG A ketel. De aanvoertemperatuur is zo'n 40 graden toen het zo'n -5 was buiten en het komt weer terug op zo'n 33 graden. Ik denk dat hier nog wel winst valt te halen? Alleen snap ik dus maar weinig van die pomp en bij mijn installateur kan ik niet terecht want die zegt dat dit goed is, terwijl ik mij dat dus sterk afvraag vandaar deze vraag.
Hallo Arjen,

Kun je het typenummer van jouw pomp geven? Of ff een fototje maken van de sticker links?

Gr. Kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
_JGC_ schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:22:

Ik denk dat je op Auto Adapt (Grundfos Alpha2) en Dynamic Adapt (Wilo Stratos) doelt, maar dit is een Yonos pomp en die heeft die functie niet. Bovendien bepaalt de pomp niet alleen de snelheid maar ook de druk. Die 2 dingen gaan samen in een bepaalde regeling.

Dit staat er in de Wilo handleiding:

LINKS: Verschildruk variabel (Δp-v):
De gewenste verschildrukwaarde H wordt via het toegestane
debietbereik lineair tussen ½H en H verhoogd (fig. 2a).
De door de pomp opgewekte verschildruk wordt geregeld op de
ingestelde gewenste verschildrukwaarde. Dit regelingstype
wordt vooral gebruikt bij verwarmingsinstallaties met radiatoren,
aangezien zo de stromingsgeluiden in de thermostaatventielen
worden verminderd.

RECHTS: Verschildruk constant (Δp-c):
De gewenste verschildruk H wordt binnen het toegestane
debietbereik constant op de ingestelde verschildruk gehouden
tot aan de maximale karakteristiek (fig. 2b). Wilo beveelt dit
regelingstype aan bij vloerverwarmingscircuits of oudere verwarmingssystemen
met groot bemeten leidingen, evenals bij
alle toepassingen die geen veranderlijke leidingnetkarakteristiek
hebben, bijv. boilerpompen.

[ Voor 39% gewijzigd door HKees op 17-01-2017 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 21:08
_JGC_ schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:37:
Tonzon radiatorfolie is niet heel speciaal, het is gewoon geplastificeerde aluminiumfolie, standaard alufolie werkt ook gewoon maar scheurt als je er naar kijkt. Bij tonzon moet je knippen of snijden om erdoor te komen
Wellicht kun je ook gewoon reddingsdekens gebruiken. Die heb je al voor 2 euro en die scheuren ook niet zomaar.

http://www.brandpreventie...eddingsdeken-goud-zilver/

[ Voor 10% gewijzigd door blissard op 17-01-2017 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjentjuh
HKees schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 18:53:
[...]

Hallo Arjen,

Kun je het typenummer van jouw pomp geven? Of ff een fototje maken van de sticker links?

Gr. Kees
Deze pomp heb ik: Yonos Pico 25/1-6-130-(ROW)

Ik lees nu ook wel dat het wel energiezuiniger is dat de retourtemperatuur lager is, ik weet nu niet goed wat nu waarheid is en of de pomp dus zo prima staat of niet.

Ook vroeg ik mij af er zit een honeywell thermostaat kraan, ik neem aan dat ik daarmee de temperatuur kan regelen. Ik kan alleen nergens vinden waar stand 1 t/m 6 voor staat. Overal op internet vind ik de normale thermostaat kranen en die gaan van 1 t/m 5. Op dit moment staat hij op 3,5 en heb een PVC vloer.

Watertemperatuur van de ketel van 75 naar 55 graden werkt overigens prima. Overal is het nog prima warm.

Ik wil geen comfort verliezen maar onnodig stoken vind ik onzin. Woning is van 2015, het is een geschakelde woning met bergingen tegen elkaar aan en de bovenverdieping is los van de huizen. Ik verstookte het eerste jaar 1200 m³ dat is dus inclusief droogstoken. Als het zo ongeveer doorzet ga ik dit jaar volgens mijn berekeningen 1000 m³ verbruiken en ik heb dan altijd mijn temperatuur op 20,5 op de begaande grond en in de badkamer rond de 22.

[ Voor 18% gewijzigd door arjentjuh op 17-01-2017 19:37 ]

PunlArjen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
arjentjuh schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 19:33:
[...]

Deze pomp heb ik: Yonos Pico 25/1-6-130-(ROW)

Ik lees nu ook wel dat het wel energiezuiniger is dat de retourtemperatuur lager is, ik weet nu niet goed wat nu waarheid is en of de pomp dus zo prima staat of niet.

Ook vroeg ik mij af er zit een honeywell thermostaat kraan, ik neem aan dat ik daarmee de temperatuur kan regelen. Ik kan alleen nergens vinden waar stand 1 t/m 6 voor staat. Overal op internet vind ik de normale thermostaat kranen en die gaan van 1 t/m 5. Op dit moment staat hij op 3,5 en heb een PVC vloer.

Watertemperatuur van de ketel van 75 naar 55 graden werkt overigens prima. Overal is het nog prima warm.

Ik wil geen comfort verliezen maar onnodig stoken vind ik onzin. Woning is van 2015, het is een geschakelde woning met bergingen tegen elkaar aan en de bovenverdieping is los van de huizen. Ik verstookte het eerste jaar 1200 m³ dat is dus inclusief droogstoken. Als het zo ongeveer doorzet ga ik dit jaar volgens mijn berekeningen 1000 m³ verbruiken en ik heb dan altijd mijn temperatuur op 20,5 op de begaande grond en in de badkamer rond de 22.
Is deze schaalverdeling niet op de site van Honeywell terug te vinden?

Wellicht is de pomp van jouw ouders een slag kleiner (en hebben zij de 25/1-4). Wil je dit even voor mij navragen? Dit zou mij namelijk helpen in de keuze voor de pomp die ik ga maken.

Het opgenomen vermogen van de 25/1-6 is hoger, zie http://productfinder.wilo...01003a/product.html#tab=1

dan die van de 25/1-4 http://productfinder.wilo...001003a/product.html#tab=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjentjuh
HKees schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 19:41:
[...]

Is deze schaalverdeling niet op de site van Honeywell terug te vinden?

Wellicht is de pomp van jouw ouders een slag kleiner (en hebben zij de 25/1-4). Wil je dit even voor mij navragen? Dit zou mij namelijk helpen in de keuze voor de pomp die ik ga maken.

Het opgenomen vermogen van de 25/1-6 is hoger, zie http://productfinder.wilo...01003a/product.html#tab=1

dan die van de 25/1-4 http://productfinder.wilo...001003a/product.html#tab=
Even gebeld en volgens pa staat er een 6 op het eind.

PunlArjen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
arjentjuh schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 19:50:
[...]

Even gebeld en volgens pa staat er een 6 op het eind.
Oke thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
Dit blijf mij wel boeien om te blijven lezen, steeds weer opnieuw..
Probeer mij cv-ketel (Nefit Proline NXT), ook wat beter af te stemmen..

CV Vermogen is inmiddels aangepast.. (Staat standaard op 15, ik heb hem op 18 staan.. Waarom? Merkte dat hij op 15 erg veel moeite had, om te kunnen verwarmen.. Misschien straks dat wat beter gaat, als weer wat warmer word, en de zon beetje meehelpt.)

Aanvoertemp, speel ik altijd mee.. Zoals nu met dit weer heb ik hem op 70graden staan.. Dit gaat perfect.. Straks weer netjes terug naar 60, en als de zon weer gaat helpen naar 50.

Waterzijdig inregelen wil ik zekerweten ook nog gaan doen.. Alleen nog even een infrarood thermometer op de kop zien te tikken..

Ketel word overigens OpenTherm aangestuurd door Toon, dit het perfect doet met mij Nefit (ken de verhalen van Nefit en Toon, het zijn meestal geen vriendjes.. Bij mij zijn ze al sinds okt vrienden.. Daarvoor was Toon dikke maatjes met mij Nefit Smartline HR)..

Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 22:46
hoi allen, we merken de laatste paar dagen dat de ketel niet altijd meer aanspringt als de temperatuur daalt. De thermostaat staat op 19.0, maar de ketel slaat niet aan als de temp naar de 18.5 daalt. We hebben nog geen uren gewacht, maar voorheen was het zo dat de temp netjes op 19.0 gehouden werd (door tussendoor bij te stoken door de thermostaat).

Kan dit liggen aan de temp verschillen de laatste dagen en dat de thermostaat weer opnieuw moet leren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Misschien moet je eerst even vertellen wat voor ketel en thermostaat je hebt?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:41

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

SpeciesXX schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 17:58:
Kan dit liggen aan de temp verschillen de laatste dagen en dat de thermostaat weer opnieuw moet leren?
Batterij van de thermostaat aan vervanging toe?

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 22:46
Klaver 4 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 18:28:
[...]

Batterij van de thermostaat aan vervanging toe?
Gaat om de Nefit Moduline 300, deze is zonder batterij :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 10:28
Ik ben ook maar eens begonnen met mijn cv, ik dacht te beginnen met het waterzijdig inregelen omdat daarbij staat (startpost) dat het 1 van de belangrijkste maatregelen is.

Ik denk echter dat ik iets fout doe of dat er ergens iets niet klopt in mijn aannames.

Wat ik doe is het volgende:

- Ik zet alles volledig open met de thermostaat hoog en een aanvoertemperatuur van 65 graden volgens de ketel.
- Ik meet met mijn infrarood thermometer bij de ingang van de radiator en zie een temperatuur van 65 graden.
- Ik meet bij de uitgang van de radiator 25 graden (Dit is dus veel lager dan ik zou verwachten) alleen bij die van de badkamer is dit 35.

Ik ging eigenlijk opzoek naar de radiator met een kleine delta T, maar die is er dus niet. Zou de ketel het water misschien niet snel genoeg rondpompen?

Ik heb een Vaillant 25-30 van 2012 met een iSense die verbonden zijn via OpenTherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mAiden88 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 19:54:
Dit blijf mij wel boeien om te blijven lezen, steeds weer opnieuw..
Probeer mij cv-ketel (Nefit Proline NXT), ook wat beter af te stemmen..

CV Vermogen is inmiddels aangepast.. (Staat standaard op 15, ik heb hem op 18 staan.. Waarom? Merkte dat hij op 15 erg veel moeite had, om te kunnen verwarmen.. Misschien straks dat wat beter gaat, als weer wat warmer word, en de zon beetje meehelpt.)

Aanvoertemp, speel ik altijd mee.. Zoals nu met dit weer heb ik hem op 70graden staan.. Dit gaat perfect.. Straks weer netjes terug naar 60, en als de zon weer gaat helpen naar 50.

Waterzijdig inregelen wil ik zekerweten ook nog gaan doen.. Alleen nog even een infrarood thermometer op de kop zien te tikken..

Ketel word overigens OpenTherm aangestuurd door Toon, dit het perfect doet met mij Nefit (ken de verhalen van Nefit en Toon, het zijn meestal geen vriendjes.. Bij mij zijn ze al sinds okt vrienden.. Daarvoor was Toon dikke maatjes met mij Nefit Smartline HR)..

Iemand nog tips?
Spelen met vermogen is zinloos. Dat doet je ketel zelf wel icm je thermostaat. 18 lijkt me sowieso erg veel want heb je ook zoveel vermogen aan afgifte?

Sowieso als je je aanvoer moet begrenzen heb je te weinig hangen aan afgiftevermogen want anders schiet je ketel met een modulerende thermostaat nooit naar zulke hoge temperaturen. Het hoogste wat ik hier nu zie bij aanwarmen van het huis is 55 graden. Ik heb mijn afgifte 2 jaar geleden fors verhoogd en sindsdien is het pruttel de pruttel zonder begrenzing van vermogen/aanvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:37:
Tonzon radiatorfolie is niet heel speciaal, het is gewoon geplastificeerde aluminiumfolie, standaard alufolie werkt ook gewoon maar scheurt als je er naar kijkt. Bij tonzon moet je knippen of snijden om erdoor te komen.

Doel van radiatorfolie is om de warmte niet in/door de muur te laten trekken. Bij Tonzon doen ze dit door de stralingswarmte weg te halen, de achterkant is wel heet maar de muur erachter is gewoon koud. Nadeel van Tonzon is dat de capaciteit van je radiator afneemt: je spant de folie strak over de achterkant waardoor het oppervlak dat met de luchtstroom in aanraking komt afneemt.
Bij een standaard radiatorfolie kaats je de stralingswarmte terug de ruimte in. Voordeel is dat je de convectie niet in de weg zit, nadeel is dat je niet 100% van die straling terugkaatst en daarnaast de folie vaak in het zicht hebt zitten.
Gewoon een rol halen die je onder een laminaatvloer legt bij de Gamma. Spotgoedkoop, op maat snijden zodat je hem niet ziet achter radiator en vastplakken met goede Ducttape op de muur. Zit bij mij al jaren zo en wordt ook nog ondersteund door de steuntjes van de radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 20:48:
[...]

Spelen met vermogen is zinloos. Dat doet je ketel zelf wel icm je thermostaat. 18 lijkt me sowieso erg veel want heb je ook zoveel vermogen aan afgifte?

Sowieso als je je aanvoer moet begrenzen heb je te weinig hangen aan afgiftevermogen want anders schiet je ketel met een modulerende thermostaat nooit naar zulke hoge temperaturen. Het hoogste wat ik hier nu zie bij aanwarmen van het huis is 55 graden. Ik heb mijn afgifte 2 jaar geleden fors verhoogd en sindsdien is het pruttel de pruttel zonder begrenzing van vermogen/aanvoer.
18 is prima te doen, standaard instellingen 15 wilde niet, dat trok de ketel niet, in mij woning.. Officieel dient hij zelfs nog op 22 te staan, met de aantal radiatoren die ik heb hangen thuis..

1 schuur
1 douche
1 achterhal
3 Woonkamer
1 voorhal
1 slaapkamer dochter
1 slaapkamer andere dochter
1 eigen slaapkamer
1 logeerkamer.

Ketel komt eigenlijk nooit bij de 70, maar stel dat liever in.. Weet ik zeker dat hij niet hoger komt, aangezien de aanvoer een maximaal is.. Wat ik vanmiddag zag toen de ketel vol bezig was, kwam de aanvoer niet hoger dan 59graden, en dan heb ik een retour van 45 graden.. Delta T van: 14graden dus.. Lijk me opzich erg netjes?

Ik denk dat er altijd wel ergens winst nog te behalen valt.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
mAiden88 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 21:00:
[...]

18 is prima te doen, standaard instellingen 15 wilde niet, dat trok de ketel niet, in mij woning.. Officieel dient hij zelfs nog op 22 te staan, met de aantal radiatoren die ik heb hangen thuis..

1 schuur
1 douche
1 achterhal
3 Woonkamer
1 voorhal
1 slaapkamer dochter
1 slaapkamer andere dochter
1 eigen slaapkamer
1 logeerkamer.

Ketel komt eigenlijk nooit bij de 70, maar stel dat liever in.. Weet ik zeker dat hij niet hoger komt, aangezien de aanvoer een maximaal is.. Wat ik vanmiddag zag toen de ketel vol bezig was, kwam de aanvoer niet hoger dan 59graden, en dan heb ik een retour van 45 graden.. Delta T van: 14graden dus.. Lijk me opzich erg netjes?

Ik denk dat er altijd wel ergens winst nog te behalen valt.. ;)
Ik zou daar best tevreden mee zijn. Mocht je het willen verbeteren zou denk ik het vergroten van je afgiftevermogen = lagere Ta de beste oplossing zijn. Misschien eens kijken naar wat fans ala speedcomfort?

Ik heb voordat het begon te vriezen deze week afgelopen zondag op onze twee hoofdconvectoren van Jaga DBE's gemonteerd en de resultaten overtreffen mijn verwachtingen. Bij ons aan de kust hangt het nu rond het vriespunt en van eerst Ta 50 graden gaat dat nu 40 Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-08 18:36
nokiaan958GB schreef op zondag 15 november 2015 @ 21:29:
Voor de instelling van de kraan moet je de bijgaande documentatie even doornemen. Komt op het volgende neer:
- bereken vermogen radiator
- kies een delta T
- lees in te stellen debiet in tabel af (stand 10 in 100/liter per uur)
- stel de stand op de kraan in
Reageer hier op een oude post maar hier gaat mijn vraag over:

- kies een delta T

Wil mijn afsluiters vervangen voor Eclipse afsluiters en je hebt de keuze in de tabel van Eclipse uit delta T 10,15,20 en 40.
Hoe kies of bepaal je de delta T?

Heb nu een delta T afgeregeld van ongeveer 15/20 (bij vollast) met mijn ouderwetse Herz draaiknoppen, moet ik dit ook weer aanhouden?

Of kan ik het zo interpreteren dat je met de eclipse delta T waarde nog wat kan schuiven met het afgegeven vermogen van de radiator?

En is het een probleem om alles te vervangen voor thermostaatkranen? Er moet er dan zeker 1 volledig open blijven staan (badkamer bijvoorbeeld) anders gaat de ketel/pomp in storing als alle thermostaatkranen dicht staan?

[ Voor 9% gewijzigd door Flash3d op 18-01-2017 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ah, dat is een citaat van mijn post :)

Als je water 80 graden is, kun je een hogere delta T aanhouden.
Maar als je water op 50 graden staat is een delta T van 10 a 15 keurig.

Die open moet blijven staan hoeft dus geen thermostaatkraan op. En in de referentieruimte zou ik er ook geen thermostaatkranen opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-08 18:36
nokiaan958GB schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 21:51:
Ah, dat is een citaat van mijn post :)

Als je water 80 graden is, kun je een hogere delta T aanhouden.
Maar als je water op 50 graden staat is een delta T van 10 a 15 keurig.

Die open moet blijven staan hoeft dus geen thermostaatkraan op. En in de referentieruimte zou ik er ook geen thermostaatkranen opzetten.
Heb de aanvoer op 65, dus dan kies ik bijvoorbeeld 20?

In de referentieruimte, waar mijn Tado thermostaat hangt wil ik Tado radiatorkranen plaatsen. Dit omdat ik daar ook een gashaard gebruik en via een 2e zone (slaapkamer) toch de ketel wil laten stoken (omdat anders de rest van het huis ijskoud wordt :X ).

Even een copy paste uit het Tado draadje:

Situatie:

Woonkamer met Tado muurthermostaat, 2 radiatoren met Tado radiatorthermostaat en een gashaard.
Slaapkamer met 2 radiatoren met Tado radiatorthermostaat.
Overige radiatoren/ruimtes met draaiknop of thermostaatknop.
2 zones binnen Tado, woonkamer en slaapkamer/overig.
Voorbeeld 1:

Gashaard staat aan in woonkamer, muurthermostaat woonkamer ingesteld op 19C en het is 20C
Slaapkamer radiatorthermostaat staat op 18C en temperatuur is <18C.
Slaapkamer vraagt warmte en ketel slaat aan tot op temperatuur in slaapkamer, woonkamer worden de kranen automatisch dichtgedraaid en overige ruimtes/radiatoren verwarmen mee met slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 21:49

CodeIT

Code IT

Flash3d schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 22:01:
[...]

In de referentieruimte, waar mijn Tado thermostaat hangt wil ik Tado radiatorkranen plaatsen. Dit omdat ik daar ook een gashaard gebruik en via een 2e zone (slaapkamer) toch de ketel de laten stoken (omdat anders rest van huis koud :X ).

Situatie:

Woonkamer met Tado muurthermostaat, 2 radiatoren met Tado radiatorthermostaat en een gashaard.
Voorbeeld 1:

Gashaard staat aan in woonkamer, muurthermostaat woonkamer ingesteld op 19C en het is 20C
Slaapkamer vraagt warmte en ketel slaat aan tot op temperatuur in slaapkamer, woonkamer worden de kranen automatisch dichtgedraaid en overige ruimtes/radiatoren verwarmen mee met slaapkamer.
Zo'n zelfde soort systeem ben ik aan het maken. Ik heb een houtkachel die de hele benedenverdieping goed warm krijgt. 's Ochtends is het in de woonkamer nog rond de 19 a 20 graden, maar in de badkamer rond de 15. Ik stuur nu een klep aan, die ik aanstuur via een ESP8266 vanuit Domoticz, waarmee ik de benedenverdieping kan loskoppelen van boven.

Door middel van OTGW kan ik de setpoint zo instellen dat de ketel aan gaat en boven gaat verwarmen.

Ik heb nog wel een vraagje over de klep. Deze monteer ik op een 22mm leiding, De doorvoer van de klep op het kleinste punt 17mm. Gaat dit een probleem opleveren? Er zitten 2 convectoren en 1 radiator op. (en nog 2 zeer geknepen kleine radiatoren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Flash3d schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 22:01:
[...]

In de referentieruimte, waar mijn Tado thermostaat hangt wil ik Tado radiatorkranen plaatsen. Dit omdat ik daar ook een gashaard gebruik en via een 2e zone (slaapkamer) toch de ketel wil laten stoken (omdat anders de rest van het huis ijskoud wordt :X ).

Situatie:

Voorbeeld 1:

Mwa er kan weinig misgaan.

Hou wel in je achterhoofd dat een hogere delta T betekent:
- een hoger rendement
- een lager vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Als de ketel prima blijft stoken is dat waar ja :) gaat de ketel continue pendelen omdat de aanvoer temperatuur te snel bereik wordt heb je geen hoger rendement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:50
Als ik de temparaturen goed snap, heb ik een delta T van ongeveer 9 graden.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nR3kHHR.png

Zojuist mijn gasverbruik gechecked. Dat zit nu op 680m3 sinds 1-2-2016.
Stook max 19,5/20 graden, vloerverwarming met 1 radiator erbij.
's avonds en overdag staat ie op max 17,5
Boven wordt licht meegestookt, zodat de warmte minder vervliegt.

Heb een tussenwoning.

Hebben jullie nog tips voor een lager verbruik en een hogere rendement?

[ Voor 11% gewijzigd door maomanna op 19-01-2017 22:41 ]

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 10:28
Sneezydevil schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 20:05:
Ik ben ook maar eens begonnen met mijn cv, ik dacht te beginnen met het waterzijdig inregelen omdat daarbij staat (startpost) dat het 1 van de belangrijkste maatregelen is.

Ik denk echter dat ik iets fout doe of dat er ergens iets niet klopt in mijn aannames.

Wat ik doe is het volgende:

- Ik zet alles volledig open met de thermostaat hoog en een aanvoertemperatuur van 65 graden volgens de ketel.
- Ik meet met mijn infrarood thermometer bij de ingang van de radiator en zie een temperatuur van 65 graden.
- Ik meet bij de uitgang van de radiator 25 graden (Dit is dus veel lager dan ik zou verwachten) alleen bij die van de badkamer is dit 35.

Ik ging eigenlijk opzoek naar de radiator met een kleine delta T, maar die is er dus niet. Zou de ketel het water misschien niet snel genoeg rondpompen?

Ik heb een Vaillant 25-30 van 2012 met een iSense die verbonden zijn via OpenTherm.
Ik ben er inmiddels achter wat hier fout ging, ik was de radiator in de gang vergeten en laat die nou net het dichts bij de CV staan. Ook ben ik erachter gekomen dat ik beter aan de zijkant van de kachel kan meten, dan aan de voorkant.

Nu heb ik een inkomende temperatuur van rond de 61 en een uitgaande van de 45 op eigenlijk alle radiatoren.

Nu kan ik weer verder met tunen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
maomanna schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 22:40:
[afbeelding]

Zojuist mijn gasverbruik gechecked. Dat zit nu op 680m3 sinds 1-2-2016.
Stook max 19,5/20 graden, vloerverwarming met 1 radiator erbij.
's avonds en overdag staat ie op max 17,5
Boven wordt licht meegestookt, zodat de warmte minder vervliegt.

Heb een tussenwoning.

Hebben jullie nog tips voor een lager verbruik en een hogere rendement?
Ziet er al best netjes uit hoor!!
Denk dat er veel jaloers zijn op dergelijke grafieken :)

Maak anders even kort lua scriptje voor delta t:
local aanvoer_dv = 'AanvoerCV'
local retour_dv = 'RetourCV'
local deltat_idx = 91

commandArray = {}

if devicechanged[aanvoer_dv] then

aanvoer = otherdevices_svalues[aanvoer_dv]
retour = otherdevices_svalues[retour_dv]
aanvoer_temp = tonumber(aanvoer)
retour_temp = tonumber(retour)
commandArray['UpdateDevice'] = deltat_idx .. '|0|' .. string.format("%." .. 1 .. "f", aanvoer_temp - retour_temp)
end
return commandArray
Overigens deze grafiek was gisteren? Hadden jullie gisteren geen zon?
Hoe oud is de woning en hoe is de isolatie?
Bij mij zag het er gisteren zo uit (tussen 10 en 4 lekker zonnetje)
Afbeeldingslocatie: https://s30.postimg.org/5plc60myp/chart_4.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Daannn1987 op 20-01-2017 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
maomanna schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 22:40:
[afbeelding]
[...]
Zet deze logging op, dan heb je veel beter inzicht in wat je ketel doet: Nicky's TweakBlog: bijmij-grafana: OpenTherm Gateway

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
ThinkPadd schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 08:40:
[...]

Zet deze logging op, dan heb je veel beter inzicht in wat je ketel doet: Nicky's TweakBlog: bijmij-grafana: OpenTherm Gateway
Eens ! :) Heb Grafana nog niet extern beschikbaar vandaar mijn lelijke domoticz plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:19
Ik heb het volgende advies van Tado gekregen: 'de pomp naar beneden moduleren en de maximale keteltemperatuur iets naar beneden proberen te zetten.'.
Dit omdat ik een e.12 (terugstroom error) krijg wanneer de Slimme Thermostaat radiatorkranen alle (op 2 na) radiatoren dicht draaien. Ik heb 1 handknop radiator vol open, en 1tje maar een beetje (slaapkamer, die wil ik koud). Maar het liefst wil ik die andere slaapkamer ook iets verder dicht draaien zodat het daar niet onnodig warm wordt.

Dus: pomp naar beneden moduleren en de maximale keteltemperatuur iets naar beneden.
Ik heb de handleiding dus dat lukt allemaal wel, maar welke temperaturen en instellingen raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:50
ThinkPadd schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 08:40:
[...]

Zou dat dolgraag willen, maar mijn OTGW werkt nog niet.
weet niet zo goed waar ik moet zoeken.
Heb nieuwe transistors besteld.
Die nog even nameten en erop solderen.

Of als iemand tijd heeft om tegen een kleine vergoeding om het te repareren, dan sta ik daar voor open.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:00
Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe woning. Laatst ben ik erachter gekomen dat de bewoner voor mijn vorige bewoner een weersafhankelijke situatie had. Helaas nergens voetventielen en overal thermostaatkranen.... In de woonkamer heb ik ze onderhand vervangen voor schroefdoppen. Nu het volgende, onder in mijn kelder zit een advo ventiel die natuurlijk is bedoeld voor een weersafhankelijke regeling maar helaas gaat hij naar mijn idee ook open bij normaal gebruik. Mijn vraag is dus is het mogelijk om bij dit ventiel het kapje eraf te halen en hem eventueel in te stellen? Er zit helaas geen typenummer op en kan hem ook niet online vinden bij danfoss. Kan het niet dan is de enige optie het ding eruit te halen. Het ventiel is namelijk nogal warm en mijn retour loopt erg snel op nadat de ketel is aangeslagen. Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Afbeeldingslocatie: https://s27.postimg.org/kft01n75b/20170109_185934.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Tichelmanm schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 20:32:
Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe woning. Laatst ben ik erachter gekomen dat de bewoner voor mijn vorige bewoner een weersafhankelijke situatie had. Helaas nergens voetventielen en overal thermostaatkranen.... In de woonkamer heb ik ze onderhand vervangen voor schroefdoppen. Nu het volgende, onder in mijn kelder zit een advo ventiel die natuurlijk is bedoeld voor een weersafhankelijke regeling maar helaas gaat hij naar mijn idee ook open bij normaal gebruik. Mijn vraag is dus is het mogelijk om bij dit ventiel het kapje eraf te halen en hem eventueel in te stellen? Er zit helaas geen typenummer op en kan hem ook niet online vinden bij danfoss. Kan het niet dan is de enige optie het ding eruit te halen. Het ventiel is namelijk nogal warm en mijn retour loopt erg snel op nadat de ketel is aangeslagen. Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

[afbeelding]
Dit ventiel gaat open als de opvoerdruk in je aanvoer te hoog wordt.

Je kan proberen om met je pomp instellingen te spelen zodat de drukverschil tussen aanvoer en retour kleiner wordt zodat hij gesloten blijft.

Of je kan de kop losdraaien en kijken of er een instelbus in zit om de verschildruk te veranderen zodat hij langer dicht blijft.
(kleine noot, probeer dit met een koude installatie en een emmertje erbij voor de zekerheid O-) )

Btw heb je wel een leuke gebruiksnaam op dit forum, bewust gekozen? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door DJKroon op 20-01-2017 22:11 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
DJKroon schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 22:08:
[...]

Dit ventiel gaat open als de opvoerdruk in je aanvoer te hoog wordt.

Je kan proberen om met je pomp instellingen te spelen zodat de drukverschil tussen aanvoer en retour kleiner wordt zodat hij gesloten blijft.

Of je kan de kop losdraaien en kijken of er een instelbus in zit om de verschildruk te veranderen zodat hij langer dicht blijft.
(kleine noot, probeer dit met een koude installatie en een emmertje erbij voor de zekerheid O-) )

Btw heb je wel een leuke gebruiksnaam op dit forum, bewust gekozen? ;)
Pompinstelling heb ik al eens lager gezet en naar mijn idee ook betere retour temperatuur gekregen. Gisteren ketel reset gedaan om te kijken hoe hij reageert als alles weer default staat. Ga morgen kijken of ik de dop er veilig af kan krijgen 8)7

Mijn gebruiksnaam zou ik graag willen wijzigen :S Weet niet of dat kan.

Voor reset:
Afbeeldingslocatie: https://s27.postimg.org/m2xvlmvqn/chart_1.jpg

Na reset:
Afbeeldingslocatie: https://s23.postimg.org/r069axi53/chart_2.jpg

Ben bezig met influxDB en grafana voor de duidelijkheid O-)

[ Voor 14% gewijzigd door TheGrillmeister op 20-01-2017 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:26
Heb al de hele tijd op mijn Chronotherm wireless modulation het verschijnsel dat het vlammetje van brander aan brandt terwijl de gevraagde temperatuur al bereikt is. En nog gekker .... nu is de ruimte temperatuur 0.5° hoger dan de gevraagde en nog steeds is het vlammetje aan terwijl de ketel niet stookt.

Gisteren opnieuw de thermostaat verbinding laten maken met de RF-module wat wel iets deed met de ruimte temperatuur die werd getoond maar dit verschijnsel blijft. De RF-module geeft verder geen storing aan met zijn leds.

Ook al nieuwe batterijen geplaatst ..... Vreemd !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05-2021
Eindelijk begonnen met het inregenen van de radiatoren. Maar het blijft nog wel een uitdaging. Ik zag in ieder geval dat alles vol open staat maar blijf problemen hebben om alles op een delta T hoger dan ongeveer 9 graad te krijgen.
Hoe meten jullie betrouwbaar de temp van aanvoer en afvoer. Heb de beschikking over thermokoppel, ir en warmtebeeld camera maar er zit een grote fluctuatie tussen de punten waarop je meet en het instument dat je gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Tichelmanm schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 23:45:
[...]

Pompinstelling heb ik al eens lager gezet en naar mijn idee ook betere retour temperatuur gekregen. Gisteren ketel reset gedaan om te kijken hoe hij reageert als alles weer default staat. Ga morgen kijken of ik de dop er veilig af kan krijgen 8)7

Mijn gebruiksnaam zou ik graag willen wijzigen :S Weet niet of dat kan.

Voor reset:
[afbeelding]

Na reset:
[afbeelding]

Ben bezig met influxDB en grafana voor de duidelijkheid O-)
Tichelman gaat namelijk over de verdeling van water in cv systemen, vandaar dat ik je gebruikersnaam wel toepasselijk vindt in dit forum ;)

Wat voor ketel heb je en op welke pompstand staat hij?

Ik zie nu trouwens dat dit ventiel bij 0.15 bar regelbereik heeft, even ervan uitgaande dat een cv systeem met een drukverschil van 0.20 bar werkt is dit wel krap.
Een gemiddelde installatie heeft door de hogere pompstand een groter drukverschil waardoor dit ventiel open gaat.

Je kan het ventiel eventueel wel verwijderen, maar zo'n ventiel heeft opzich ook voordelen.

Je rendement is misschien wel 5% lager, maar doordat je retourtemperatuur omhoog gaat, hoeft de ketel minder vermogen op te wekken om een bepaalde cv-temperatuur te behouden en gebruikt daardoor minder gas.
Wat ook nog een voordeel is dat je pomp zijn druk kwijt kan, waardoor je pomp minimale kans heeft op een schade/defect, maar dat moet je zelf overwegen.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RSpaargaren schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 13:50:
Eindelijk begonnen met het inregenen van de radiatoren. Maar het blijft nog wel een uitdaging. Ik zag in ieder geval dat alles vol open staat maar blijf problemen hebben om alles op een delta T hoger dan ongeveer 9 graad te krijgen.
Hoe meten jullie betrouwbaar de temp van aanvoer en afvoer. Heb de beschikking over thermokoppel, ir en warmtebeeld camera maar er zit een grote fluctuatie tussen de punten waarop je meet en het instument dat je gebruikt
Delta 9 kan gewoon goed zijn. Als je aanvoer 50/55 graden is, gewoon goed. Ga je dan meer knijpen komt je kamer niet meer of te langzaam op temperatuur en blijft je ketel stoken tot je een ons weegt (en dat is ook weer niet zuinig).

NB: en niet inregenen, want daar koelt tie teveel van af. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2017 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolfram55 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 13:05:
Heb al de hele tijd op mijn Chronotherm wireless modulation het verschijnsel dat het vlammetje van brander aan brandt terwijl de gevraagde temperatuur al bereikt is. En nog gekker .... nu is de ruimte temperatuur 0.5° hoger dan de gevraagde en nog steeds is het vlammetje aan terwijl de ketel niet stookt.

Gisteren opnieuw de thermostaat verbinding laten maken met de RF-module wat wel iets deed met de ruimte temperatuur die werd getoond maar dit verschijnsel blijft. De RF-module geeft verder geen storing aan met zijn leds.

Ook al nieuwe batterijen geplaatst ..... Vreemd !
Hij stookt dan niet maar waarschijnlijk draait de pomp nog na van de ketel. Doet mijn Honeywell Touch Modulation ook.

Overschoot vandaag kan komen door het zonnetje op je huis. Warmt je huis van op en je thermostaat moet dan weer wennen/leren. Hier ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 14:11:
[...]

Hij stookt dan niet maar waarschijnlijk draait de pomp nog na van de ketel. Doet mijn Honeywell Touch Modulation ook.

Overschoot vandaag kan komen door het zonnetje op je huis. Warmt je huis van op en je thermostaat moet dan weer wennen/leren. Hier ook.
Na draaien staat op 1 min ...dus dat lijkt me niet.
Het zonnetje is heerlijk idd :) maar hij doet dit al weken en valt me gewoon op dat dat vlammetje gewoon niet "betrouwbaar" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Wolfram55 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 14:44:
[...]

Het zonnetje is heerlijk idd :) maar hij doet dit al weken en valt me gewoon op dat dat vlammetje gewoon niet "betrouwbaar" is.
kan het niet zijn dat je thermostaat wel warmte vraagt maar de ketel dit negeert door zijn minimale setpoint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolfram55 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 14:44:
[...]

Toevallig niet ontstaan na inregelen van je radiatoren? Zo ja, heb je waarschijnlijk teveel geknepen en heb je een zogenaamde trage afgifte gecreeerd. En dan blijft je thermostaat lekker warmte vragen want je systeem is traag geworden en daar anticipeert hij op. Als je ketel dan daardoor ook zijn warmte niet meer kwijt kan gaat je ketel ook nog pendelen. Gooi je rads maar eens wat verder open en kijk of het dan nog is, dat vlammetje zonder dat de ketel brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:54
Donderdag wordt mijn Quinta 28c (uit 2004) vervangen door de Tzerra plus M 28c. Ben benieuwd hoeveel verschil ik ga zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
DJKroon schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 13:59:
[...]

Tichelman gaat namelijk over de verdeling van water in cv systemen, vandaar dat ik je gebruikersnaam wel toepasselijk vindt in dit forum ;)

Wat voor ketel heb je en op welke pompstand staat hij?

Ik zie nu trouwens dat dit ventiel bij 0.15 bar regelbereik heeft, even ervan uitgaande dat een cv systeem met een drukverschil van 0.20 bar werkt is dit wel krap.
Een gemiddelde installatie heeft door de hogere pompstand een groter drukverschil waardoor dit ventiel open gaat.

Je kan het ventiel eventueel wel verwijderen, maar zo'n ventiel heeft opzich ook voordelen.

Je rendement is misschien wel 5% lager, maar doordat je retourtemperatuur omhoog gaat, hoeft de ketel minder vermogen op te wekken om een bepaalde cv-temperatuur te behouden en gebruikt daardoor minder gas.
Wat ook nog een voordeel is dat je pomp zijn druk kwijt kan, waardoor je pomp minimale kans heeft op een schade/defect, maar dat moet je zelf overwegen.
Nu snap ik je punt over mijn gebruikersnaam. Heb ook ooit gehoord over het Tichelmann systeem, schijnen ze in de Kuip te gebruiken om het grasveld gelijkmatig te verwarmen (ooit excursie gehad). Dat terzijde.

Het ventiel kan ik dus niet verstellen door de kap eraf te halen?

Mijn gegevens:

Bosch HRC30 2011
- 65 graden aanvoer
- Vermogen 75% (had voor reset op 60% staan, gaat ook prima)
- Tapwater 60gr @ 80% vermogen
- 10 graden schakelverschil (default)
- 4 min schakelblokkering (al lijkt deze te worden genergeerd bij easy, schakelverschil gebruikt hij wel)
- Pomp propotioneel laag (default = hoog, voor reset had ik hem op vaste pompstand 2)
- 3 min nadraaien (default)

Handleiding: (parameter op pagina 56)
http://www.boschcvketels.nl/docs/techdocs/6720648865_01.pdf

Had mijn ketel gereset omdat hij soms wat raar gedrag toont. Onsteken, branden @ 44%, moduleren naar 32% (minimaal) en soms gaat hij daarna uit (totaal 30s). Binnen een minuut gebeurt dat zo weer opnieuw soms tot 3 keer toe. Mijn vermoeden ging eerst naar de ionisatiepen omdat die al 5 jaar oud is maar de vlam wordt netjes herkend en er zijn geen storingen te vinden of uit te lezen. Nu hij gereset is moet ik zijn gedrag nog wat beter bestureren.

Nefit Easy

één gezinswoning 120 m2 1965 (2 verdiepingen) redelijk geïsoleerd (dubbelglas, spouw, dak, geen vloer)

Heb sinds gisteren een ir temperatuur meter om de aanvoer en retour te meten. Nu kan ik de radiatoren met een kraan wel iets regelen maar helaas gooien natuurlijk altijd de thermostaatknoppen zonder voetventielen roet in het eten. Helaas is het ook geen thermostatisch ventiel met flow instelling.

Moet mijn radiatoren nog een keer opmeten maar hier een voorbeeld.

Kraan: (altijd open, niet volledig.)
2 grote radiatoren in woonkamer a 4kW per stuk volgens een site. 1 radiator zit wel erg dicht onder de vensterbank waar hij naar mijn idee moeilijker warmte kwijt kan
1 mini radiator in keuken

De thermostatische kranen worden alleen gebruikt wanneer er iemand in de kamer bevindt, kan ze eventueel dus vervangen voor een draaiknop met vaste instelling of een streepje erop voor de stand wanneer iemand aanwezig is. In de badkamer staat de thermostatische kraan altijd op instelling 0.8, deze heeft toevallig wel een voetventiel 8)7

Thermostatisch:
1 middel radiator in gang
4 middenverdieping a ong 1,5 kW
1 zolder 2 kW?

Hopelijk is de situatie zo iets duidelijker. Zijn er nog leuke ketelinstellingen die ik aan zou kunnen passen.

Gas uit nefit easy
Afbeeldingslocatie: https://s29.postimg.org/nbqkukt8j/gas.png

Ketel gedrag
Afbeeldingslocatie: https://s29.postimg.org/xx7a8ob0z/ketel.png

Vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://s30.postimg.org/x6ywjmxjx/chart_3.jpg

Woonkamer:
Afbeeldingslocatie: https://s30.postimg.org/k38wu1dgd/chart_4.jpg?2

[ Voor 6% gewijzigd door TheGrillmeister op 21-01-2017 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Daannn1987 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 15:04:
[...]

kan het niet zijn dat je thermostaat wel warmte vraagt maar de ketel dit negeert door zijn minimale setpoint?
Op de 1 of andere manier hangt mij bij dat de Intergas 28/24 niet met setpoints werkt .... ?
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 15:55:
[...]

Toevallig niet ontstaan na inregelen van je radiatoren? Zo ja, heb je waarschijnlijk teveel geknepen en heb je een zogenaamde trage afgifte gecreeerd. En dan blijft je thermostaat lekker warmte vragen want je systeem is traag geworden en daar anticipeert hij op. Als je ketel dan daardoor ook zijn warmte niet meer kwijt kan gaat je ketel ook nog pendelen. Gooi je rads maar eens wat verder open en kijk of het dan nog is, dat vlammetje zonder dat de ketel brand.
Dat zou wel eens kunnen ja dat het na inregelen ontstaan is.
Maar .... ik knijp niet zo veel vlg mij.

Bovenste verdieping :
Slaapkamer staan dicht.
Badkamer met thermostaatkraan op 2
Kleine slaapkamer thermostaatkraan op 2
Overloop wel flink geknepen.

1e verdieping.
3 radiatoren met thermostaatkranen helemaal open.

Begane grond.
Hal flink gekenepen.
Keuken convectorput helemaal open ( een onding trouwens :( !
Berging dicht.

Dus kan alleen de overloop en hal wat verder openen. Weinig speelruimte dus .... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolfram55 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 16:34:
[...]

Op de 1 of andere manier hangt mij bij dat de Intergas 28/24 niet met setpoints werkt .... ?

[...]

Bovenste verdieping :
Slaapkamer staan dicht.

1e verdieping.

Begane grond.
Hal flink gekenepen.
Berging dicht.

Dus kan alleen de overloop en hal wat verder openen. Weinig speelruimte dus .... ?
Max aanvoertemperatuur in de ketel wellicht te laag gezet?

Edit: hoe heb je die thermostaatknoppen ingeregeld?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2017 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Wolfram55 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 16:34:
[...]

[...]

Bovenste verdieping :
Slaapkamer staan dicht.

1e verdieping.

Begane grond.
Hal flink gekenepen.
Berging dicht.

Kijk eens bij parameter E
E
Min. aanvoertemperatuur tijdens OT vraag (OT = Open Therm thermostaat)
40
40
40
40
Instelbereik 10°C tot 60°C. Indien de OT thermostaat een aanvoer temperatuur vraagt die lager is dan deze ingestelde waarde, dan zal de warmtevraag niet beantwoord worden.
Maw std worden alle temp aanvragen onder de 40 graden genegeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 16:38:
[...]
Max aanvoertemperatuur in de ketel wellicht te laag gezet?

Edit: hoe heb je die thermostaatknoppen ingeregeld?
Ik heb aan de ketel nog niks gedaan ivm het nog niet hebben van de otgw. Alleen de max aanvoer op 55°.

Thermostaatknoppen zijn niet ingeregeld. Kunnen ze niet :( ( vlg mij ).
Daannn1987 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 16:38:
[...]

Kijk eens bij parameter E

[...]

Maw std worden alle temp aanvragen onder de 40 graden genegeerd
Staat idd op 40° (default).

Snap niet zo goed wat dat doet eerlijk gezegd.

Ow .... en de kleine radiator in de hal is verkeerd om aangesloten ....grrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Ah ok :)

Heel kort en beetje jip en janneke taal :+

Er van uitgaande dat je een opentherm (OT) thermostaat en ketel hebt (en dat ook zo aangesloten hebt :) )

De meeste OT thermostaten zijn redelijk slim en kunnen binnen ±1 week tijd zichzelf inleren hoe jou woning zich opwarmt en hoe deze afkoelt.
Op basis van die gegevens probeert de thermostaat temperatuur aanvragen te sturen naar de ketel om een zo goed mogelijk comfort te creëren (comfort heb je bij een stabiele temperatuur).

Dit gaat op bij de meeste thermostaten gewoon door een bepaalde temperatuur te vragen, welke de ketel dan zal beantwoorden.
Nu kun je op de ketel zelf ook een aantal dingen instellen, waaronder de maximale temperatuur die hij mag leveren.
Maar je kunt ook instellen vanaf welke temperatuur hij pas gehoor gaat geven..
Bij intergas worden aanvragen onder de 40 graden die vanaf de termostaat komen gewoon genegeerd (uitzonderingen daargelaten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wolfram55 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 16:52:
[...]

Ik heb aan de ketel nog niks gedaan ivm het nog niet hebben van de otgw. Alleen de max aanvoer op 55°.

Thermostaatknoppen zijn niet ingeregeld. Kunnen ze niet :( ( vlg mij ).

[...]

Staat idd op 40° (default).

Snap niet zo goed wat dat doet eerlijk gezegd.

Ow .... en de kleine radiator in de hal is verkeerd om aangesloten ....grrrr
55 met deze buitentemperaturen lijkt me erg laag met zoveel rads open. Zet die eerst maar eens minimaal op 65. Denk dat daar je probleem zit.

Thermostaatknoppen zijn soms in te regelen op de knoppen zelf en anders met voetventielen onder aan de rads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 17:00:
[...]

55 met deze buitentemperaturen lijkt me erg laag met zoveel rads open. Zet die eerst maar eens minimaal op 65. Denk dat daar je probleem zit.

Thermostaatknoppen zijn soms in te regelen op de knoppen zelf en anders met voetventielen onder aan de rads.
Check.. eens :)
Hoe lager de temperatuur hoe lager je vermogensafgifte wordt van je radiatoren..

Bemerk dat veel nieuwkomers te radicaal te werk gaan (been there done that)..
Het tunen gaat stapje voor stapje.. pas je te veel tegelijk aan; wordt troubleshooten alleen maar lastiger.

[ Voor 16% gewijzigd door Daannn1987 op 21-01-2017 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 17:00:
[...]

OK op 65° gezet .....

Voor de knoppen zie : Wolfram55 in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"

Voetventielen heb ik niet. Ga ik deze zomer maar plaatsen denk ik. Nu met die kou lijkt me een "gevaarlijke" operatie :).
Daannn1987 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 16:59:
Ah ok :)

Heel kort en beetje jip en janneke taal :+

Er van uitgaande dat je een opentherm (OT) thermostaat en ketel hebt (en dat ook zo aangesloten hebt :) )

Maar je kunt ook instellen vanaf welke temperatuur hij pas gehoor gaat geven..
Bij intergas worden aanvragen onder de 40 graden die vanaf de termostaat komen gewoon genegeerd (uitzonderingen daargelaten).
Ik heb een OT ketel & thermostaat en ook zo aangesloten ( gecontroleerd ).

Ikke simpeler dan Jip :)
Dus de temp van 40° hoe moet ik die dan zien ? Moet die E waarde omlaag?
Daannn1987 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 17:01:
[...]

Check.. eens :)
Hoe lager de temperatuur hoe lager je vermogensafgifte wordt van je radiatoren..

Bemerk dat veel nieuwkomers te radicaal te werk gaan (been there done that)..
Het tunen gaat stapje voor stapje.. pas je te veel tegelijk aan; wordt troubleshooten alleen maar lastiger.
Nou ik vind dat ik al langzaam ga :+ . Alleen de max aanvoer naar beneden en zeker niet van alles erbij doen. Weet dat je daardoor de draad zo maar kwijt ben idd.

Wat bedoel je met je laatste quote van @Musicmasters ?
Bedoel je dat de temp niet naar 65° moet?

Wat me ook opvalt is dat ik het gevoel heb dat hij helemaal niet langzaam opwarmt 's morgens. Hij slaat aan en blijft 'n klein uur aan 1 stuk door stoken. Lijkt me niet wat hij moet doen. Begint wel 1 uur van te voren maar het "langzaam" opwarmen is er in mijn ogen niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolfram55 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 17:17:
[...]

OK op 65° gezet .....

Voor de knoppen zie : Wolfram55 in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"

Voetventielen heb ik niet. Ga ik deze zomer maar plaatsen denk ik. Nu met die kou lijkt me een "gevaarlijke" operatie :).

[...]

Ik heb een OT ketel & thermostaat en ook zo aangesloten ( gecontroleerd ).

Ikke simpeler dan Jip :)
Dus de temp van 40° hoe moet ik die dan zien ? Moet die E waarde omlaag?
[...]

Nou ik vind dat ik al langzaam ga :+ . Alleen de max aanvoer naar beneden en zeker niet van alles erbij doen. Weet dat je daardoor de draad zo maar kwijt ben idd.

Wat bedoel je met je laatste quote van @Musicmasters ?
Bedoel je dat de temp niet naar 65° moet?

Wat me ook opvalt is dat ik het gevoel heb dat hij helemaal niet langzaam opwarmt 's morgens. Hij slaat aan en blijft 'n klein uur aan 1 stuk door stoken. Lijkt me niet wat hij moet doen. Begint wel 1 uur van te voren maar het "langzaam" opwarmen is er in mijn ogen niet bij.
Dat lange stoken komt dus door te lage aanvoer. Ga eens een pannetje water koken naar 100 graden met het vlammetje eronder half hoog of met volle vlam. Als je met 65 aanvoer stookt en je hebt een mooie Delta T van zo'n 15/20 graden ben je goed bezig. Hij zal zodra je doeltemperatuur met een modulerende ketel vanzelf als de doeltemperatuur in zicht komt minder hard gaan stoken. Nu laat je waarschijnlijk je ketel uren stoken op 55 graden.

Minimale aanvoer niet lager zetten dan 30 graden. Daaronder, wordt waarschijnlijk ook nooit gevraagd door je thermostaat, heeft totaal geen nut. Een rad die 20 graden afgeeft doet helemaal niets.

Laat ff weten wat het resultaat is. Altijd leerzaam.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2017 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
:^

Wat je ook vaak krijgt is dat je ketel gaat pendelen door het te veel te verlagen van de aanvoer temperatuur (te snel op temperatuur / warmte niet kwijt kunnen).

Daarnaast leert de thermostaat zelf ook hoe deze het beste de woning op temperatuur kan krijgen dus je moet hem daar wel wat vrijheid in geven. Als de thermostaat leert dat hij de woning warm krijgt met 65 graden doet hij dat.. ondanks dat je de aanvoer misschien wel op 80 zet.

Zolang jou retour aan de ketel onder de 55 graden blijft zit je binnen de HR grens en stook je wat at betreft optimaal.

Zelf heb ik vloerverwarming en er zijn weinig thermostaten die snappen dat vvw een bizar traag systeem is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm het lijkt erop dat standaard grijze ducttape niet goed werkt is om reflecterende cv-buizen af te plakken. Bij de aanvoerbuis vanuit de cv geeft de ir-meter 50 graden aan, terwijl het cv-display 60 graden vermeldt. Op de geverfde radiatoren zit ook zo'n 10 graden verschil; met aanvoerbuis vs radiator-hoog en afvoerbuis vs radiator-laag. Dus wel erg consistent -10 graden afwijking :P

Wat maakt het dat dit niet goed werkt? Toch nog teveel reflectie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 17:45:
[...]

Als je met 65 aanvoer stookt en je hebt een mooie Delta T van zo'n 15/20 graden ben je goed bezig.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/30rp8np.png

Zoals je ziet heb ik rond 8:00 een mooie Delta-T van 17.3° ..... Daarna rond de 9°
Zolang de otgw het nog niet doet ben ik met een aantal ds18b20's aan het monitoren geslagen iig. Om feeling te krijgen en niet volledig in het luchtledige aan de slag te gaan.

De max aanvoer naar 65° maar tot nu toe geen verschil. Weet niet hoe snel dat zichtbaar moet worden ....

Is het nu verstandig om die parameter E te wijzigen? Had dat juist nog niet gedaan vanwege eventueel te veel in 1 x te doen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Nee zou paramater E laten voor wat het is. Ik zocht slechts een verklaring voor het vlammetje op de thermostaat en dit is het enige wat ik kon bedenken.
30 graden met rads doet vrij weinig dus zou denk ik slecht voor je rendement zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolfram55 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 19:03:
[...]

[afbeelding]

Zoals je ziet heb ik rond 8:00 een mooie Delta-T van 17.3° ..... Daarna rond de 9°
Zolang de otgw het nog niet doet ben ik met een aantal ds18b20's aan het monitoren geslagen iig. Om feeling te krijgen en niet volledig in het luchtledige aan de slag te gaan.

De max aanvoer naar 65° maar tot nu toe geen verschil. Weet niet hoe snel dat zichtbaar moet worden ....

Is het nu verstandig om die parameter E te wijzigen? Had dat juist nog niet gedaan vanwege eventueel te veel in 1 x te doen ....
Als je woonkamer van 14 naar 18 moet komen bevreemd het me al dat je cv niet sowieso naar je max van 55 graden ging. Zou toch wel moeten. Sowieso forse temp drop in de nacht naar 14 graden (isolatie?). Ik zou hem in de nacht lekker op 18 graden houden. Als je zakt naar 14 graden duurt het ook een eeuwigheid eer je muren en meubels warm zijn en dat geeft ook een oncomfortabel gevoel. Ik weet dat Honeywells hier ook rekening mee houden in stookgedrag. 20 graden luchttemperatuur geeft nog geen gevoel van 20 graden met koude uitstraling van je muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Basekid schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 16:28:
Donderdag wordt mijn Quinta 28c (uit 2004) vervangen door de Tzerra plus M 28c. Ben benieuwd hoeveel verschil ik ga zien :)
Vrij weinig verschil verwacht ik. Iets minder elekta verbruik en een snipper minder gas.
De Tzerra houdt geen buffertje warm, maar qua rendement verschillen ze eigenlijk niets.

Wat was de reden om een, nog zo jonge Quinta, te vervangen?

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Daannn1987 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 19:30:
Nee zou paramater E laten voor wat het is.
Helder
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 19:39:
[...]
Als je woonkamer van 14 naar 18 moet komen bevreemd het me al dat je cv niet sowieso naar je max van 55 graden ging. Zou toch wel moeten. Sowieso forse temp drop in de nacht naar 14 graden (isolatie?).
Nou dit zijn temperaturen gemeten op de leidingen met een ds18b20. Hij stookt wel met een gevraagde temp van 55° ja.
Schrok daar ook wel van ja.
Is een woning van 1996 dus niet zo oud ....?

In de keuken is het nog erger ......12° in de convectorput ...... Kan toch niet normaal zijn ? Ben al aan het (extra) isoleren van de kruipruimte maar dat lijkt ook niet veel te brengen. Nog net helemaal klaar maar toch. Krijg dat ook niet "normaal" op temperatuur bij deze lage temperaturen.
Dat was dan ook het idee om veel radiatoren te knijpen zodat de convectorput iets extra's zou krijgen.

Denk toch dat ik aan de vloerverwarming moet maar wil eerst kijken of het op deze manier kan.

Om de woonkamer met deze buitentemperaturen op 18° te houden stook ik een kleine 6m³ per dag. Als ik in de nacht dus de woning op die temp wil houden ga ik naar de 12m³ ..... Zijn dat normale waardes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolfram55 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 20:11:
[...]

Helder

[...]

Nou dit zijn temperaturen gemeten op de leidingen met een ds18b20. Hij stookt wel met een gevraagde temp van 55° ja.
Schrok daar ook wel van ja.
Is een woning van 1996 dus niet zo oud ....?

In de keuken is het nog erger ......12° in de convectorput ...... Kan toch niet normaal zijn ? Ben al aan het (extra) isoleren van de kruipruimte maar dat lijkt ook niet veel te brengen. Nog net helemaal klaar maar toch. Krijg dat ook niet "normaal" op temperatuur bij deze lage temperaturen.
Dat was dan ook het idee om veel radiatoren te knijpen zodat de convectorput iets extra's zou krijgen.

Denk toch dat ik aan de vloerverwarming moet maar wil eerst kijken of het op deze manier kan.

Om de woonkamer met deze buitentemperaturen op 18° te houden stook ik een kleine 6m³ per dag. Als ik in de nacht dus de woning op die temp wil houden ga ik naar de 12m³ ..... Zijn dat normale waardes?
Stoken met 65 graden is echt niet vreemd met deze buitentemp in de nachten. Zeker niet als je 4 graden moet overbruggen in je ruimte.

Isolatie is wel een ding ja. Ik heb een woning uit 78 en kom nu na een nacht niet lager dan 17,5 graden.

Wat normale waardes zijn kan niemand je vertellen, behalve misschien je buurman met eenzelfde woning. Ligt aan ligging, isolatie, zon, wind etc etc. Ik zeker niet want ik heb een serre op zuid (zonwarmte) en stook ook een houtkachel (nu 21 graden beneden) en heb de afgelopen week 5m3 per dag verbruikt inclusief koken/bad en heel de dag de verwarming op 19 graden. Appels en peren.

Heb je soms een helemaal open verbinding tot aan de zolder omdat je zo'n beetje heel het huis stookt. Zo ja, zou ik me eens verdiepen in de isolatie van je zolderdak. Dat kan je dan heel veel brengen want warmte stijgt altijd op en een dak kan hier veel in doen. Scheelt mij enorm want ik heb zelden meer boven de verwarming aan (nu 18 graden). En veel minder warmtetrek naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 20:35:
[...]

Stoken met 65 graden is echt niet vreemd met deze buitentemp in de nachten. Zeker niet als je 4 graden moet overbruggen in je ruimte.

Isolatie is wel een ding ja. Ik heb een woning uit 78 en kom nu na een nacht niet lager dan 17,5 graden.

Wat normale waardes zijn kan niemand je vertellen, behalve misschien je buurman met eenzelfde woning. Ligt aan ligging, isolatie, zon, wind etc etc. Ik zeker niet want ik heb een serre op zuid (zonwarmte) en stook ook een houtkachel (nu 21 graden beneden) en heb de afgelopen week 5m3 per dag verbruikt inclusief koken/bad en heel de dag de verwarming op 19 graden. Appels en peren.

Heb je soms een helemaal open verbinding tot aan de zolder omdat je zo'n beetje heel het huis stookt. Zo ja, zou ik me eens verdiepen in de isolatie van je zolderdak. Dat kan je dan heel veel brengen want warmte stijgt altijd op en een dak kan hier veel in doen. Scheelt mij enorm want ik heb zelden meer boven de verwarming aan (nu 18 graden). En veel minder warmtetrek naar boven.
Ja dat is heel lastig .... ( m³ vergelijken ).

Niet lager dan 17.5° ...... pffff Lees hier ook veel van mesnen die maar 1° verval hebben en dan denk ik ...... ik heb een groot "lek" of zo hier ergens.

Ik heb idd een trap wat 1 grote "tunnel" is. Daarom heb ik op de 1e verdieping ook al een gordijn hangen. Krijg niet de indruk dat de warmte van beneden allemaal naar boven gaat. Het wordt niet "gekker" warm boven.
Zelf ook al gedacht aan het glas wat geen HR++ is natuurlijk want dat was er toen nog niet.

Zou eigenlijk een mooi hitte camera moeten hebben. Is er niet zoiets voor op de PI voor een schappelijk prijsje? Kom het nergens tegen iig. Is zo lastig want dat heb je maar 1x nodig en om ze te huren voor 1 dag á 25,- vind ik ook zo wat.

Heb deze week mijn ventilatierooster aan 1 kant van de woning in de woonkamer met pijpisolatie dicht gemaakt. Had soms het gevoel dat ik in de tocht zat. Dat is nu weg ( dat gevoel ).

2 jaar geleden een plafond gemaakt op de balken op de 2e verdieping. Nog getwijfeld over isolatie erachter maar dacht dat het niet nodig was :O

[ Voor 3% gewijzigd door Wolfram55 op 21-01-2017 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:54
Oxellaar schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 20:00:
[...]

Vrij weinig verschil verwacht ik. Iets minder elekta verbruik en een snipper minder gas.
De Tzerra houdt geen buffertje warm, maar qua rendement verschillen ze eigenlijk niets.

Eigenlijk vooral dat ik hem nu nog vanuit mn bouwdepot kon kopen en dan weet dat ik de komende jaren geen onderhoud aan nodig zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Een vraag: ik woon in een huis met CombinAir-ketel (warmtepomp en CV ineen). Boven CV, beneden vloerverwarming. De laatste tijd wat rare klachten, dus ik ben de handleiding eens in gedoken.
http://www.ithodaalderop....ameters_combinair_411.pdf

Toen we het huis kochten stond hij ingesteld op systeemcode "4":
Twee temperatuurzones, regeling gekoppeld: warmtepomp WA met RTC, cv ketel WA met RTC

Omdat hiermee elke keer als we boven de radiatoren warm wilden hebben we beneden ook de kachel aan moesten zetten, hebben we een extra thermostaat boven geplaatst.
Systeemcode is toen gezet op "9" (eigenlijk omdat deze overeenkwam met "4", op het gekoppelde na):
Twee temperatuurzones: warmtepomp WA met RTC, cv ketel WA met RTC

Nu vraag ik met af wat RTC is, of eigenlijk vooral: 'heb' ik dat wel?
Op Google vind ik dat er dan een ruimtevoeler moet zijn, maar voorzover ik weet heb ik alleen een aan/uit-thermostaat (Chronotherm IV beneden, zo'n draadloze draai-Chronotherm boven).

Zou systeemcode 7 dan niet beter zijn (RTC vervalt):
Twee temperatuurzones: warmtepomp WA zonder RTC, cv ketel geen WA

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolfram55 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 21:00:
[...]

Ja dat is heel lastig .... ( m³ vergelijken ).

Niet lager dan 17.5° ...... pffff Lees hier ook veel van mesnen die maar 1° verval hebben en dan denk ik ...... ik heb een groot "lek" of zo hier ergens.

Ik heb idd een trap wat 1 grote "tunnel" is. Daarom heb ik op de 1e verdieping ook al een gordijn hangen. Krijg niet de indruk dat de warmte van beneden allemaal naar boven gaat. Het wordt niet "gekker" warm boven.
Zelf ook al gedacht aan het glas wat geen HR++ is natuurlijk want dat was er toen nog niet.

Zou eigenlijk een mooi hitte camera moeten hebben. Is er niet zoiets voor op de PI voor een schappelijk prijsje? Kom het nergens tegen iig. Is zo lastig want dat heb je maar 1x nodig en om ze te huren voor 1 dag á 25,- vind ik ook zo wat.

Heb deze week mijn ventilatierooster aan 1 kant van de woning in de woonkamer met pijpisolatie dicht gemaakt. Had soms het gevoel dat ik in de tocht zat. Dat is nu weg ( dat gevoel ).

2 jaar geleden een plafond gemaakt op de balken op de 2e verdieping. Nog getwijfeld over isolatie erachter maar dacht dat het niet nodig was :O
Ik denk dat je die €25,- heel snel terugverdient door te ontdekken waar de lekken zitten. HR++ zou ik niet doen. Ik heb ook maar gewoon dubbelglas. Dat zou ik laatste doen. En je ventilatie in je ramen, nu dicht doen aan de kant waar de wind op staat. Ik neem aan dat je mechanische ventilatie hebt, die trek echt wel frisse lucht naar binnen aan de kant waar je het dan open hebt staan. Ik heb natuurlijke ventilatie en op de koude kant zitten bij mij de roosters nu dicht. Wel zet ik 1x per dag ramen voor een kwartiertje ff open. Maar we dwalen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Ja realiseerde ik me ook .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 17:45:
[...]
Bij een vraagtemperatuur van 18° zie ik 2 dingen die ik niet snap ....
  • Het vlammetje suggereert dat de temperatuur nog niet is bereikt terwijl 18.5° dit wel constateert ....
  • Een verschil van 20.7° naar 18.5° is wel erg veel .....
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/264qt6b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 23:26

MieJuul

3970Wp

Oxellaar schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 20:00:
[...]

Onze Quinta 28c is van 2005, maar ik vindt het een heerlijke ketel.
Hartstikke stil, en tot nog toe weinig problemen mee.
Ook een behoorlijk aantal parameters waarmee één en ander naar wens aan te passen is.

Onlangs een nieuwer type branderautomaat ingezet waardoor ie verder terug moduleert dan met de oude.
Dat buffertje warmhouden in de Quinta kan je trouwens uitzetten via je thermostaat (althans, icm Isense)
In de ketel zelf krijg ik dat niet voor elkaar.

Met een 4-persoons huishouden (19,5 graden, 5 dagen per week iemand thuis) in een hoekwoning van 1965 met spouw-, en dakisolatie zitten we op een jaarverbruik van 900-1000 m3.

Onze blijft mooi hangen, mits de kosten niet uit de pan gaan rijzen 8)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolfram55 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 11:59:
[...]

• Het vlammetje suggereert dat de temperatuur nog niet is bereikt terwijl 18.5° dit wel constateert ....
[afbeelding]
https://www.kijkvoelbelee...cb-4eff-891a-96fe4c848fd6

Kalibreren dus. Mijn Honeywell week ook 1 graad af.

Vlammetje wordt overigens gewoon in de handleiding verklaart op pagina 28.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:27
Wolfram55 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 11:59:
[...]

[afbeelding]
Vergeet niet dat zo'n Chinese thermometer ook slechte ijking kan hebben. Ik heb er wel eens vijf naast elkaar gelegd. Toen zat er alleen tussen die vijf al een aardige afwijking :z

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Die video had ik idd ook al eens gezien maar vond 2.2° wel erg veel. Kan me haast niet voorstellen dat de Honeywell zoveel afwijkt.
Skipper-93 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 13:52:
[...]
Vergeet niet dat zo'n Chinese thermometer ook slechte ijking kan hebben. Ik heb er wel eens vijf naast elkaar gelegd. Toen zat er alleen tussen die vijf al een aardige afwijking :z
Daarom idd ......
Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2017 @ 13:38:
[...]
Vlammetje wordt overigens gewoon in de handleiding verklaart op pagina 28.
OK die had ik niet gezien :+
Maar dat maakt nog niet dat ik dat snap :+ Ben ik dan te kort door de bocht? Uit=uit & aan=aan. Blijkbaar niet ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolfram55 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 14:06:
[...]

Die video had ik idd ook al eens gezien maar vond 2.2° wel erg veel. Kan me haast niet voorstellen dat de Honeywell zoveel afwijkt.

[...]

Daarom idd ......

[...]

OK die had ik niet gezien :+
Maar dat maakt nog niet dat ik dat snap :+ Ben ik dan te kort door de bocht? Uit=uit & aan=aan. Blijkbaar niet ....
2 is veel maar een afwijking geloof ik wel. 18,5 kan ik iig normaal gesproken geen comfortabele temperatuur vinden. Ik heb hier van die Cresta's die zowel temp als vochtigheid meten voor Domoticz en die geven alle 3 dezelfde temp aan en bij mij week hij zoals gezegd wel 1 graad af. https://www.weerstationko...resta/tx-320-3-kan-sensor

Vragen stellen over je thermostaat zonder de handleiding te lezen? 8)7 Jij mag je nog ff geen Tweaker noemen. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2017 15:48 ]

Pagina: 1 ... 57 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.