Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 128 Laatste
Acties:
  • 7.944.487 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:35
MikeyMan schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 12:03:
[...]

Dat ie getest is, zegt natuurlijk niet dat ie het ook goed (/optimaal) doet...
Mijn Honeywell wordt door Intergas zelf aangeboden, maar presteert voor geen meter.
Die ervaring had ik dus met de iSense. De iSense vroeg een te lage temperatuur bij de start en verhoogde die pas nadat de ketel al afsloeg met code 1 (gevraagde temperatuur bereikt). Zou kunnen liggen aan het feit dat ik alleen vvw heb en een erg lage temperatuur maar de Honeywell thermostaten vragen bij de start even een hoge temperatuur zodat de ketel altijd aanslaat en verlaagt daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:35
HKees schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 12:06:
[...]

Waterzijdig inregelen van de VVW en de radiatoren boven heb ik reeds gedaan. Retourtemperaturen van de VVW zijn nagenoeg gelijk.. (1 graad verschil ofzo). Heb je dan overal vloerverwarming?
Yes, ik heb geen enkele radiator in huis. Vloerverwarming heeft dus ook geen eigen pomp, water wordt door de ketel zelf rondgepompt. Met pompsnelheid 2 gaat dat prima alleen de delta's tussen de verschillende groepen en verdiepingen is aanzienlijk. Dit ga ik nog aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:36
HKees schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 12:06:
[...]

Waterzijdig inregelen van de VVW en de radiatoren boven heb ik reeds gedaan. Retourtemperaturen van de VVW zijn nagenoeg gelijk.. (1 graad verschil ofzo). Heb je dan overal vloerverwarming?
Hoe heb je je vvw ingeregeld?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-09 10:26
PCJR schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 14:05:
[...]

Hoe heb je je vvw ingeregeld?
Aan en afvoer temperaturen meten met Fluke IR thermometer. Pompstand bepaald a.d.h.v. de retourtemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:56

bert pit

asdasd

Heeft iemand ervaring met weers afhankelijke regeling (WAR) specifiek op de remeha calenta? Ik vraag het omdat ik wegens de installatie van evohome/vloerverwarmingklep op aan/uit stook. Opentherm geeft wat problemen.

Op zich werkt het prima en ook zuinig, alleen stel ik de aanvoer temperatuur af en toe handmatig in. Het zou mooi zijn als dat automatisch kan dmv een buitenvoeler.

Wat ik tot nu toe lees, is dat WAR de totale regeling (24 uur) van je CV overneemt, dat is niet de bedoeling. Ik zou alleen de aanvoertemperatuur willen kunnen verhogen en verlagen aan de hand van de buitentemperatuur. Weet iemand of dat kan?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

knny schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 18:26:
Vandaag mijn usb cable with FTDI ontvangen. Klopt het dat als ik de rj11 stekker eraan monteer ik de ketel kan uitlezen en instellingen kan veranderen met laptop en Recom software? Het gaat om een Remeha Tzerra 28c
Let op, het zou wel eens een RJ10 kunnen zijn.

Op mijn Remeha Calenta zit een RJ10 aansluiting. Deze lijkt op de RJ11, alleen heeft slecht 4 contactpunten ipv 6. Het is dezelfde aansluiting als op een telefoonhoorn.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

bert pit schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 10:57:
[...]

Let op, het zou wel eens een rj10 kunnen zijn.

Op mijn Remeha Calenta zit een RJ 10 aansluiting. Deze lijkt op de RJ11, alleen heeft slecht 4 contactpunten ipv 6. het is dezelfde aansluiting als op een telefoonhoorn.
Die is het ook. RJ11 is niet alleen 6 contacten, maar ook de breed. Pas gewoon niet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wij hebben de CV ketel geleegd omdat een aantal radiatoren los moest vanwege stucwerk. Vanochtend met de loodgieter alles aangesloten en gevuld en ontlucht. Op de een of andere manier stopt de ketel (Calenta 28C) vrijwel direct na het doorlopen van het opstart programma. Volgens de loodgieter slaat de pomp af. Het display geeft aan dat er af en toe geschakeld wordt tussen Stand 2/3 en 8/9.

We hebben 2 uur lang de gehele installatie ontlucht (er blijft af en toe alsnog lucht komen), de pomp zelf ontlucht en gespeeld met instellingen.

In de H2/H3 stand (volgens mij schoonmaken rook gas) doet de pomp het prima.

Ik heb onze monteur bij Kemkens gebeld en die zegt dat het lucht moet zijn. Maar na 2 uur ontluchten kan dat toch bijna niet meer zo zijn?

Hebben jullie nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Op de ketel zelf zit meestal ook een ontluchter. Heb je die wel open gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
_JGC_ schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:38:
Op de ketel zelf zit meestal ook een ontluchter. Heb je die wel open gehad?
Voor zover ik weet wel. Maar dat zou een automatische moeten zijn.

Ik kan ook nergens een overzicht vinden wat de verschillende standen betekenen die het display aangeeft. Wel storingscodes enzo maar die krijg ik niet te zien.

Wat er dus eigenlijk gebeurt is dat de brander direct naar stand 0(uit) gaat.

Edit: ondertussen lijkt het wel te werken. De ketel staat op stand 3 (branden op CV bedrijf) met substand 30 (temperatuur regeling).

Wel zijn sommige radiatoren nog koud. Wellicht toch extra ontluchten nog.

[ Voor 25% gewijzigd door Aghanim op 07-01-2017 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:26

Onbekend

...

Is het water bij de pomp wel heet?
Heb je wel alles open staan? (Radiatorknoppen en voetventielen?)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:58
Mijn ketel heeft een instelling die "geforceerde laaglastijd bij start cv bedrijf" heet. De standaard instelling is 3minuten, maar bij mijn ketel stond hij op 0.

Is het wenselijk om de ketel eerst een korte tijd in laaglast te laten draaien voordat hij volle bak mag? Zal ik de instelling op de standaard zetten?

Ik heb een remeha quinta 45. (dus niet C of pro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Aghanim schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:29:
Wij hebben de CV ketel geleegd omdat een aantal radiatoren los moest vanwege stucwerk. Vanochtend met de loodgieter alles aangesloten en gevuld en ontlucht. Op de een of andere manier stopt de ketel (Calenta 28C) vrijwel direct na het doorlopen van het opstart programma. Volgens de loodgieter slaat de pomp af. Het display geeft aan dat er af en toe geschakeld wordt tussen Stand 2/3 en 8/9.

We hebben 2 uur lang de gehele installatie ontlucht (er blijft af en toe alsnog lucht komen), de pomp zelf ontlucht en gespeeld met instellingen.

In de H2/H3 stand (volgens mij schoonmaken rook gas) doet de pomp het prima.

Ik heb onze monteur bij Kemkens gebeld en die zegt dat het lucht moet zijn. Maar na 2 uur ontluchten kan dat toch bijna niet meer zo zijn?

Hebben jullie nog een idee?
Gas er toevallig af gehad? Of gaskraan zelfs nog dicht? :+
Blijft hij op een bepaalde stand staan?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Daannn1987 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 13:40:
[...]

Gas er toevallig af gehad? Of gaskraan zelfs nog dicht? :+
Blijft hij op een bepaalde stand staan?
Nee staat open.

De ketel staat nu op stand 3 (branden op CV bedrijf) met substand 30 (temperatuur regeling). Dat lijkt me goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Aghanim schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 14:14:
[...]

Nee staat open.

De ketel staat nu op stand 3 (branden op CV bedrijf) met substand 30 (temperatuur regeling). Dat lijkt me goed?

Kan lucht in de leiding zitten naar de radiatoren die koud zijn, alle radiatoren dichtdraaien en alleen 1 open die koud is, dan gaat alle druk naar die richting en perst het water de lucht naar de betreffende radiator, die dan ontluchten en dan de volgende.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
klump4u schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 15:02:
[...]

Kan lucht in de leiding zitten naar de radiatoren die koud zijn, alle radiatoren dichtdraaien en alleen 1 open die koud is, dan gaat alle druk naar die richting en perst het water de lucht naar de betreffende radiator, die dan ontluchten en dan de volgende.
Dat ga ik proberen. Zoals het er nu naar uit ziet wordt ons huis in 3 aparte gedeelten verwarmd, 3 hoofdaders om het zo te zeggen. Alle radiatoren+convector putten links in het huis blijven koud. Dese worden voorzien van warm water via 1 centrale leiding die vanaf zolder naar beneden gaat. Die leiding is nu ook koud.

Het bijzondere is dat 3 uur geleden juist deze zijde van het huis wel warm werd en de andere zijde niet. Na het ontluchten is dit andersom. Of misschien is er een grote luchtbel ondertussen naar een ander deel van het huis gestroomd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Ik heb eventueel een handleiding voor de storingscode's. Sommige segmenten komen lastig op gang. Ik heb zo'n design radiator in de badkamer die heel moeilijk te ontluchten is. Na het opstarten doorloopt de ketel een soort controle programma van een paar minuten waarna het stil blijft. Na een tijdje komt de ketel op gang, is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:59
*knip*, aangezien je vraag Domoticz-gerelateerd is kun je prima in dat topic terecht.
Je vraag hier posten is nogal offtopic.

[ Voor 92% gewijzigd door ThinkPad op 08-01-2017 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piv0
  • Laatst online: 10-09 23:27
Sinds kort heb ik in mijn appartement cv. Nu volg ik de laatste tijd dit topic en wil ik binnenkort de radiatoren waterzijdig inregelen.(nog even op de ir-thermometer uit China wachten ;) )
De radiator in de slaapkamer staat echter zelden aan. Alleen als 't echt goed koud is buiten wil deze nog weleens een klein beetje open staan. Moet ik deze dan toch volledig opendraaien en afstellen of kan ik de radiatorkraan gewoon dicht draaien en deze radiator links laten liggen tijdens het afregelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:30
bert pit schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 10:51:
Heeft iemand ervaring met weers afhankelijke regeling (WAR) specifiek op de remeha calenta? Ik vraag het omdat ik wegens de installatie van evohome/vloerverwarmingklep op aan/uit stook. Opentherm geeft wat problemen.

Op zich werkt het prima en ook zuinig, alleen stel ik de aanvoer temperatuur af en toe handmatig in. Het zou mooi zijn als dat automatisch kan dmv een buitenvoeler.

Wat ik tot nu toe lees, is dat WAR de totale regeling (24 uur) van je CV overneemt, dat is niet de bedoeling. Ik zou alleen de aanvoertemperatuur willen kunnen verhogen en verlagen aan de hand van de buitentemperatuur. Weet iemand of dat kan?
Wij hebben hier een Calenta icm de iSense die WAR is ingeregeld. Belangrijkste reden voor ons was verbeterd comfort en altijd de mogelijkheid om in een willekeurige kamer op een willekeurig moment de verwarming even aan te zetten.

De iSense kan je op diverse manieren inregelen. De meest basale is een volledige WAR icm nachtverlaging. Ik neem aan dat de Evohome dit ook zou moeten kunnen.

De buitenvoeler is goed verkrijgbaar voor een euro of 30. Zelf maken kan ook, het is een simpele PTC. Heb ergens nog wel de foto's ervan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Nu online
@pivo: alle radiatoren die je niet gebruikt, hoef je ook niet in te regelen. Ik heb ze wel teruggeregeld, zodat ze, als ze per ongeluk helemaal open gezet worden, niet mijn verwarming in de war schoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 20:11

DarkSide

theres no place like ::1

Ik stel de vraag maar even hier omdat ik er zelf geen verstand van heb.

Ik heb besloten om mijn semi slimme ICY thermostaat te vervangen voor een Nest.
Ik kwam er achter dat de ICY zelfs op aan/uit stond. En heb de Nest nu op OT aangesloten.
Hij is nu een paar dagen in gebruik en lijkt het prima te doen. Temp in de woonkamer is ook een stuk constanter dan eerst. Waar ik toch meer het te-warm en dan weer te koud had. Dus qua comfort iig vooruitgang.

Nu was ik bezig om de data van de Nest uit te lezen en in een grafiek te zetten van google sheet. Wat ook goed werkt. En dacht.......nu ik toch bezig ben. Eens kijken hoe mijn ketel draait en of daar ook wat meer efficiëntie mee te behalen is. Ik heb een Vailiant VHR 24-28 C Nu zag ik het volgende:

De gewenste temp door mij ingesteld en de daadwerkelijke temp blijft keurig gelijk.
Volgens Nest staat hij wel continu op verwarmen. Zie geen blaadje (pas als ik hem weer lager zet).
En op de ketel zie ik de volgende status:

Code 4 met waarde 50 voor 2 a 3 min
Code 2 voor 2 sec
Code 8 met waarde 41 voor 10 min
Code 0,1, 2 en 3 binnen 30 sec
Code 2 voor 2 sec
Code 8 met waarde 40 voor. 10 min
Code 0 1 2 en 3 binnen 30 sec
Code 4 met waarde 50 voor. 2 a 3 minuten
etc

Volgens de handleiding. Is code 4 in bedrijf voor verwarming en code 6 temperatuur bereikt (welke ik dus niet zie). Maar code 8 is branderinschakelvertraging actief.

Nu las ik dat die code 8 als die vaak voorkomt dat de ketel niet goed is afgesteld (service menu in gaan en code 11 meen ik aanpassen).

Zijn er hier mensen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:33

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ik heb in bijna heel mijn huis regelbare thermostaten (danfoss RA-N) of dynamisch-zelf regelende thermostaten (danfoss RA-DV). Nu zit ik met de vloerverwarming in de keuken. De enige plek in huis waar vloerverwarming is, de vloer is zo'n 9m2, verdeeld in 1 vloerverwarmingsgroep met een WTH verdeler met pomp. bij stoken met relatief lage temperaturen (40 graden) zie ik dat de delta-T tussen de aanvoer en retour van de vloerverwarming erg klein is. Het liefst zou ik die dus ook wat knijpen door een RA-DV ventiel. weet iemand of dat zomaar mogelijk is? de temperatuur instelling van het water wat de vloer in gaat wordt ook geregeld met een thermostaatventiel, met afstandsvoeler op 1 van de balken. Maar het ziet er niet uit als een standaard thermostaat die ik zomaar kan vervangen.klopt dat?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

DarkSide schreef op zondag 8 januari 2017 @ 13:14:
De gewenste temp door mij ingesteld en de daadwerkelijke temp blijft keurig gelijk.
Volgens Nest staat hij wel continu op verwarmen. Zie geen blaadje (pas als ik hem weer lager zet).
En op de ketel zie ik de volgende status:

Code 2 voor 2 sec
Code 8 met waarde 41 voor 10 min
Code 0,1, 2 en 3 binnen 30 sec
Code 2 voor 2 sec
Code 8 met waarde 40 voor. 10 min
Code 0 1 2 en 3 binnen 30 sec
Code 4 met waarde 50 voor. 2 a 3 minuten
etc

Volgens de handleiding. Is code 4 in bedrijf voor verwarming en code 6 temperatuur bereikt (welke ik dus niet zie). Maar code 8 is branderinschakelvertraging actief.

Nu las ik dat die code 8 als die vaak voorkomt dat de ketel niet goed is afgesteld (service menu in gaan en code 11 meen ik aanpassen).

Zijn er hier mensen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen?
Ik heb dezelfde ketel, met een Honeywell Chronotherm Vision Modulation eraan (ook OpenTherm).
Bij mij gedraagt de ketel zich hetzelfde (al 7 jaar).
Ik vermoed dat het normaal is :)
De waarde is dacht ik de (gemeten) aanvoertemperatuur.
Het minimale vermogen is vrij groot van deze ketel, tijdens douchen gaat hij gewoon uit ;) (douche-wtw, gewoon comfortabel douchen)
Hierdoor gaat de thermostaat bij weinig warmtevraag (=warmhouden) in low load control, oftewel aan/uit op de laagste aanvoertemperatuur.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 20:11

DarkSide

theres no place like ::1

Proton_ schreef op zondag 8 januari 2017 @ 17:14:
[...]

Ik heb dezelfde ketel, met een Honeywell Chronotherm Vision Modulation eraan (ook OpenTherm).
Bij mij gedraagt de ketel zich hetzelfde (al 7 jaar).
Ik vermoed dat het normaal is :)
De waarde is dacht ik de (gemeten) aanvoertemperatuur.
Het minimale vermogen is vrij groot van deze ketel, tijdens douchen gaat hij gewoon uit ;) (douche-wtw, gewoon comfortabel douchen)
Hierdoor gaat de thermostaat bij weinig warmtevraag (=warmhouden) in low load control, oftewel aan/uit op de laagste aanvoertemperatuur.
Ok Tnx. Las ook iets van vermogen lager zetten. Is D11 als het goed is.
Moet je via D10 in service menu voor. Maar weet niet de corresponderen waardes.

Ik heb er eigenlijk nooit na gekeken met mijn vorige thermostaat. Dus geen idee of hij nu anders reageerde.
Maar ging er mij eigenlijk om dat hij niet nu teveel verbruikt doordat hij verkeerd afgesteld/aangestuurd word.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piv0
  • Laatst online: 10-09 23:27
blissard schreef op zondag 8 januari 2017 @ 13:14:
@pivo: alle radiatoren die je niet gebruikt, hoef je ook niet in te regelen. Ik heb ze wel teruggeregeld, zodat ze, als ze per ongeluk helemaal open gezet worden, niet mijn verwarming in de war schoppen.
Oké toppie, thnx! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na het afknijpen van de designradiator in de badkamer, is er toch wel een behoorlijk ruis te horen. Er zit trouwens ook geen ontluchtingsventiel op, moet dat met hetzelfde ventiel (bij de retourbuis) als waarmee ik de radiator knijp? Als ik deze te ver opendraai, komt er namelijk ook water uit.

Kan de ruis nog te maken hebben met een te hoge druk in het systeem? De designradiator is het meest dichtbij de ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:03
Als de buizen aan de bovenant van de radiator zitten gaat de lucht er vanzelf uit en komt die wel ergens anders in een hoog punt in het systeem.

Als je lawaai hebt kan je misschien de pomp een standje lager zetten, of de afstelling net iets veranderen waardoor een eventuele fluittoon weggaat.

Zelf heb ik wat anders vervelends: mijn CV-ketel (Remeha Selecta Plus) resoneert zo nu en dan behoorlijk. Dat gebeurt soms bij verwarmen en soms na het tappen van warm water, als de ketel niet zo hard draait. Laat ik de ketel dan optoeren (warmwater open of via bedieningsknop op H zetten) dan houdt het resoneren op (toonhoogte loopt op en resoneren stopt).

Rookgassen zijn 2 keer gecontroleerd nu; die waren in orde. Af- en aanvoer zijn heel kort; 25 cm omhoog en een halve meter naar opzij.

Iemand een tip wat nog uitsluitsel kan geven over het resonantieprobleem? Proberen door watertemperaturen te vragen via de Honeywell of er een bepaald toerental is waar het misgaat of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
menzo schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 13:38:
Mijn ketel heeft een instelling die "geforceerde laaglastijd bij start cv bedrijf" heet. De standaard instelling is 3minuten, maar bij mijn ketel stond hij op 0.

Is het wenselijk om de ketel eerst een korte tijd in laaglast te laten draaien voordat hij volle bak mag? Zal ik de instelling op de standaard zetten?

Ik heb een remeha quinta 45. (dus niet C of pro)
Als niemand een idee heeft, dan ga hem op 1minuut instellen. 3minuten is wel lang wachten voordat de ketel echt gaan stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Langzaam opstoken zorgt er ook voor dat je allerlei knakken en tikken in de leidingen een stuk verminderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Nilvo schreef op zondag 8 januari 2017 @ 12:50:
[...]

Wij hebben hier een Calenta icm de iSense die WAR is ingeregeld. Belangrijkste reden voor ons was verbeterd comfort en altijd de mogelijkheid om in een willekeurige kamer op een willekeurig moment de verwarming even aan te zetten.

De iSense kan je op diverse manieren inregelen. De meest basale is een volledige WAR icm nachtverlaging. Ik neem aan dat de Evohome dit ook zou moeten kunnen.

De buitenvoeler is goed verkrijgbaar voor een euro of 30. Zelf maken kan ook, het is een simpele PTC. Heb ergens nog wel de foto's ervan liggen.
Ik heb geen isense meer aan het systeem hangen. Mijn Evohome staat zo ingesteld dat diverse ruimtes op een bepaald moment verwarmd worden. Nu is het zo dat ik circa 80% van de tijd op 50graden kan stoken. Lekker zuinig en binnen het HR gebied van de ketel. Echter als de buitentemperatuur beneden de 6 graden zakt, moet ik de max keteltemperatuur verhogen. Dat laatste zou ik willen automatiseren met WAR. Weet je of dat mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:59
Als je huidige EvoHome een aan/uit ontvanger heeft, kan dit heel mooi. De Isense kan namelijk weersafhankelijk stoken, en op het dagprogramma gezet worden met een externe ingang. Daar sluit je dan je EvoHome op aan.

Zodra er warmtevraag is, gaat de Isense op dagprogramma en maakt de ketel de volgens de stooklijn ingestelde watertemperatuur. Einde warmtevraag gaat de Isense naar nachtstand (die je lekker laag instelt) en de ketel dus weer uit.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
Verwijderd schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:01:
Langzaam opstoken zorgt er ook voor dat je allerlei knakken en tikken in de leidingen een stuk verminderd.
Dat is waar, maar tijdens de 3 minuten op het laagste vermogen warmt het water niet heel veel op (ongeveer 3 graden) als de ketel daarna wel op vol vermogen gaat stoken tikken de leidingen alsnog.

Ik vroeg me af of er een technische reden was waardoor een ketel niet meteen volle bak mag, iets van de warmte wisselaar rustig op laaglast laten opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zal waarschijnlijk de technische achtergrond zijn ja. Mijn Agpo heeft volgens mij ook iets in de handleiding staan daarover, dat hij op een laag pitje gaat branden als de deltaT te groot wordt (>=20 meen ik).

Al is dat wel vreemd, want als je gaat douchen dan jaag je koud water van 12 graden ofzo door de hete warmtewisselaar heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeEs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
sympa schreef op zondag 8 januari 2017 @ 21:30:
Zelf heb ik wat anders vervelends: mijn CV-ketel (Remeha Selecta Plus) resoneert zo nu en dan behoorlijk. Dat gebeurt soms bij verwarmen en soms na het tappen van warm water, als de ketel niet zo hard draait. Laat ik de ketel dan optoeren (warmwater open of via bedieningsknop op H zetten) dan houdt het resoneren op (toonhoogte loopt op en resoneren stopt).

Rookgassen zijn 2 keer gecontroleerd nu; die waren in orde. Af- en aanvoer zijn heel kort; 25 cm omhoog en een halve meter naar opzij.

Iemand een tip wat nog uitsluitsel kan geven over het resonantieprobleem? Proberen door watertemperaturen te vragen via de Honeywell of er een bepaald toerental is waar het misgaat of zo?
Ik heb dit met mijn oude Remeha W28 Eco ook gehad. Leek wel een misthoorn van een groot schip. Ging door het hele huis.
Gebeurde volkomen willekeurig, ook 's avonds laat als de kroost al in bed lag. Volgens mij altijd aan het einde van een stookcyclus, als de ketel wat rustiger ging draaien.
Stopte inderdaad bij openen warmwaterkraan.
Advies van drie cv-bedrijven: "Vervangen."
Was ik toch al van plan, dus geen moeite/geld in onderzoek en onderdelen gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Als de buizen aan de bovenant van de radiator zitten gaat de lucht er vanzelf uit en komt die wel ergens anders in een hoog punt in het systeem.

Als je lawaai hebt kan je misschien de pomp een standje lager zetten, of de afstelling net iets veranderen waardoor een eventuele fluittoon weggaat.

Ik ken de scheepshoorn van Intergas, in dat geval staat je verbranding te arm en gaat je ketel resoneren. Als je rookgassen in orde zijn en niet bijgesteld hoeven worden lijkt me niet dat je ketel te arm loopt, maar op een te laag toerental probeert te draaien.

Heb je toevallig aan het minimum vermogen van je ketel geknutseld?

Overigens konden ze met m'n Intergas afstellen wat ze wilden op dat gasblok, het gasblok dat er voor vervanging in zat luisterde niet echt naar afstellen en was na 2x ontsteken z'n waarde alweer kwijt, het gasblok daarna was goed maar loste het probleem niet op, er zat een scheurtje in de brander. Merk je niet op hooglast, wel flink op laaglast (resoneren en daarna uitvallen), de ontsteking daarna is een explosie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 9 januari 2017 @ 15:59:
Dat zal waarschijnlijk de technische achtergrond zijn ja. Mijn Agpo heeft volgens mij ook iets in de handleiding staan daarover, dat hij op een laag pitje gaat branden als de deltaT te groot wordt (>=20 meen ik).

Al is dat wel vreemd, want als je gaat douchen dan jaag je koud water van 12 graden ofzo door de hete warmtewisselaar heen.
Tijdens het branden op tapwater word er progressief gestookt. De retoursensor word dan uitgeschakeld en alleen op aanvoer en/of uitstroomtemperatuur geregeld.
dT is tijdens tapwater niet van belang.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
Ik heb niet aan de gas- en luchtkant gezeten. Ik kijk wel mooi uit, die ketel moduleert prima. Ik ga eens kijken of ik het resoneren kan triggeren door met de thermostaat een langzaam oplopende aanvoertemperatuur te vragen. Als hij dan resoneert eens kijken naar het vlambeeld. Misschien is daar wat te zien, al heb ik daar ook geen verstand van.

Een jaar geleden zijn in deze ketel de ontseekpen, de ventilator, het gasblok en de print vervangen (print was defect geraakt bij onderhoud, onderdelenwissel tot ie weer werkte). Ik zal eens kijken of dat gasblok precies het juiste typenummer heeft, heeft dat nog zin?

Wat betreft het langzaam opstoken: is wel handig zodat de ketel kan detecteren of alle CV-kranen dicht staan. Dan kookt de ketel niet meteen over op vol vermogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

hesselbeertje schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:13:
Als je huidige EvoHome een aan/uit ontvanger heeft, kan dit heel mooi. De Isense kan namelijk weersafhankelijk stoken, en op het dagprogramma gezet worden met een externe ingang. Daar sluit je dan je EvoHome op aan.

Zodra er warmtevraag is, gaat de Isense op dagprogramma en maakt de ketel de volgens de stooklijn ingestelde watertemperatuur. Einde warmtevraag gaat de Isense naar nachtstand (die je lekker laag instelt) en de ketel dus weer uit.
Dat zou mooi zijn. Ik heb wel eens kort geëxperimenteerd met de digitale ingang, maar liep vast op dat dagprogramma. Ik weet niet of ik het helemaal goed begrepen heb en heb de handleiding er nogmaals op nageslagen.
Het probleem lijkt me dat het dagprogramma de temperatuur bepaalt dus ook de einde warmtevraag. Als je dus warmtevraag stuurt vanuit evohome aan/uit, wil hij naar een vooraf ingestelde temperatuur op de isense. Of begrijp ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik heb deze week een aantal radiatoren afgekoppeld vanwege stucwerk en nadat ik deze teruggehangen heb werkte alles weer prima. Nu bleek een dag later dat 1 van deze radiatoren ineens lekt terwijl dat de dag van het terughangen niet het geval was. Deze aangedraaid en probleem opgelost. Toen keek ik vanavond en bleek dat 2 andere radiatoren ineens ook lekken, ook deze zijn opnieuw teruggehangen.

Heeft dit te maken met het 'werken' van de leiding en de radiator omdat deze losgekoppeld is geweest? En is het puur een kwestie van aan (blijven) draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Resoneren komt in principe altijd doordat een onderdeel in zijn eigenfrequentie komt. Soms komt dat door slijtage of de wijze waarop het gemonteerd is. Je moet er eerst achter komen welk onderdeel resoneert.

Soms helpt het om het resonerende onderdeel te demonteren en wederom vast te zetten. Door de iets veranderde spanning, een nieuwe pakking of iets dergelijks kun je de resonantie verhelpen. Soms komt resoneren door een versleten onderdeel zoals een ventilator of een lagertje. Ik heb een magnetron gehad die resoneerde, elk jaar een druppeltje wd40 deed wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Aghanim schreef op maandag 9 januari 2017 @ 21:57:
Ik heb deze week een aantal radiatoren afgekoppeld vanwege stucwerk en nadat ik deze teruggehangen heb werkte alles weer prima. Nu bleek een dag later dat 1 van deze radiatoren ineens lekt terwijl dat de dag van het terughangen niet het geval was. Deze aangedraaid en probleem opgelost. Toen keek ik vanavond en bleek dat 2 andere radiatoren ineens ook lekken, ook deze zijn opnieuw teruggehangen.

Heeft dit te maken met het 'werken' van de leiding en de radiator omdat deze losgekoppeld is geweest? En is het puur een kwestie van aan (blijven) draaien?
Ik neem aan dat voor zover deze aanwezig waren je wel nieuwe knelringen hebt gebruikt bij het weer ophangen ? de oude ringen laten zitten geeft een behoorlijke kans op lekken namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
Deze resonantie is denk ik van de lucht in de omhulling en de aanvoerbuis van de verse lucht. De verbranding zorgt voor een versterkend element. Dan krijg je een cyclus als: brander gaat iets harder -> gassen zetten uit -> CV-kast zet uit -> brander gaat iets zachter want druk neemt af -> CV-kant krimpt weer iets -> druk wordt iets hoger en brandr gaat iets harder. En de cirkel van de resonantie is compleet.

Wat me wel opvalt is dat als ik water ga tappen de ketel harder gaat en de toonhoogte dan toeneemt voor het dreunen stopt. Dus het is niet een pure resonantie met een enkele frequentie.

Als de keter resoneert voel je de omhulling echt trillen. Ook de kast waar de ketel in hangt rammelt dan een beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
sympa schreef op maandag 9 januari 2017 @ 22:15:
Deze resonantie is denk ik van de lucht in de omhulling en de aanvoerbuis van de verse lucht. De verbranding zorgt voor een versterkend element. Dan krijg je een cyclus als: brander gaat iets harder -> gassen zetten uit -> CV-kast zet uit -> brander gaat iets zachter want druk neemt af -> CV-kant krimpt weer iets -> druk wordt iets hoger en brandr gaat iets harder. En de cirkel van de resonantie is compleet.

Wat me wel opvalt is dat als ik water ga tappen de ketel harder gaat en de toonhoogte dan toeneemt voor het dreunen stopt. Dus het is niet een pure resonantie met een enkele frequentie.

Als de keter resoneert voel je de omhulling echt trillen. Ook de kast waar de ketel in hangt rammelt dan een beetje.
Resoneren van een brander zijn eigenlijk hele kleine explosies. Denk aan het ploffen wat een gaspit of aansteker kan doen,alleen dan heel snel achter elkaar. Een gedeelte van de vlam gaat uit en weer aan door slechte menging van lucht en gas.
Die slechte verbranding geeft een hoge CO uitstoot.
Bij een woonhuis ketel kan resoneren boutjes los laten trillen en pakkingen laten scheuren.
Bij grote branders kan resoneren enkel glas laten scheuren.

Kortom, deze drukstoten zijn erg slecht voor een ketel.
Het zelf uitzoeken wanneer het optreedt is leuk, maar er moet gewoon naar de afstelling worden gekeken dmv rookgasmeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
ThinkPadd schreef op maandag 9 januari 2017 @ 15:59:

Een warmtewisselaar kan gemakkelijk flinke druk- en temperatuursverschillen aan, die is heel simpel en robuust gemaakt.
Het beperken van de dT van een ketel gaat hem om de brander, die is heel anders geconstrueerd en zal veel meer afzien (gaan scheuren) door te grote temperatuursverschillen.

Zelfs met leidingwater van 12°C zal de brander zelf geen zo'n grote dT te zien krijgen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 22:46
hoi allen, ik ben alweer een poosje aan het meten. Vanaf 10 nov 2016 over heel 2016 gemiddeld 0.376 m3 per graaddag gehaald.

Wat me op[valt is de dagen 26-12 t/m 30-12. Daar is mijn verbruik onder de 0.3
Maar geen idee waarom. Volgens mij heb ik rond die tijd mijn Nefit 300 opgehangen met 19.5 graden als instelling 's morgens met opstoken. Toen werd er te ver doorgestookt (tot 20, soms 20.5).
Kan het zijn dat dat toch zuiniger is dan in kleinere stapjes opstoken? Of kan dit ook puur zon en wind zijn en is het louter toeval?

Vanaf 2 januari heb ik de thermostaat 's morgens op 18.5 gezet, en dan 2 uurtjes later op 19. Met de hand zetten we deze overdag, indien nodig, op 19.5. Nu is het gemiddelde verbruik 0.346
Ik wil dit nog een weekje verder aankijken. Dan wellicht nog eens met de 19.0 of 19.5 in de ochtend proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door SpeciesXX op 10-01-2017 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Nu online
Hallo Species,

dat verbruik per graaddag kun je maar slecht gebruiken voor dit vergelijk. De invloed van wind, zon en gebruik heeft veel meer effect dan de thermostaat of aanwarm snelheid. Op lange termijn zegt het wel iets, maar per dag kun je er eigenlijk maar weinig mee. Alleen grote problemen kun je er mee zien. Voor nu liggen de afwijkingen binnen de 15%, dat lijkt me een normale marge zonder dieperliggende thermostaat / cv oorzaak.

Heb je met de huidige instelling nog last van overshoot, of is dat zo opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
hoi Blissard, thanks voor je reactie. Ok dan laat ik het voorlopig even zo. Dus als ik het goed begrijp kan je de invloed van kleine wijzigingen niet op deze manier bepalen? Is er wel een manier?

Wat betreft het overshoot, dit is tijdens het opwarmen 's morgens een stuk minder. Schiet wel nog door naar de 19 (van 18.5) maar niet meer storend.. Volgens mij stookt de ketel ook veel minder hard (hij lijkt de 60 graden niet te halen) dus dat gaat veel beter. Als ik af en toe de aanvoer ketel temp aflees, dan zie ik deze nooit boven de 50 uitkomen tijdens het opstoken.
Bij het overdag bijstoken haalt deze meestal de 40 niet, dus dat lijkt dik in orde.

Gisteravond hadden we het echter wel bij het handmatig omhoog zetten van de thermostat van 19.0 naar 19.5 Toen werd het uiteindelijk even 20.0 maar was verder niet storend. Maar wel meteen merkbaar tijdens het opstoken. Maar mss dat het kwam omdat de kelderdeur en achterdeur open stonden tijdens het opruimen van nogal veel boodschappen. Wellicht dat dat even de thermostat beinvloed heeft (?)
(bovenstaande is de eerste keer in de afgelopen 10 dagen, dus dat valt me niet tegen :))

Bij het opwarmen heb ik het nu zo geregeld in het programma:
- 's nachts thermostat naar 17.5
- 6.40 thermostat naar 18.5
- 8.40 thermostat naar 19.0

Overdag zetten we deze, indien nodig, op 19.5

Om 20.00 uur naar 17.5 (wellicht dat ik dit nog aanpas naar 20.30 uur, dan blijft het net iets langer warm)

Van de week toch maar eens de Easy proberen :)

[ Voor 19% gewijzigd door SpeciesXX op 10-01-2017 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Waarom 's nachts naar 17,5° en niet naar 15°?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Nu online
Species heeft vloerverwarming, waar je sowieso niet te veel nachteverlaging moet toe passen.
Ik vindt 17 al heel laag met vloerverwarming.. Hier doe ik ±1 graad per uur (van 20 naar 21 bijv).

Zo ziet het er bij mij uit:
Ma t/m donderdag is hetzelfde.
Maar daar ik vaak thuis werk overrule ik deze temps vaak, als ik thuis ben is het gewoon 21 graden.
Stapsgewijs stoken is niet bevoordelijk voor mijn gas gebruik (dus van 20 naar 20,5 en dan een uur later naar 21 is niet handig bij mij)
Afbeeldingslocatie: https://s30.postimg.org/h9iay8hi9/Schermafbeelding_2017_01_10_om_18_56_21.png

[ Voor 79% gewijzigd door Daannn1987 op 10-01-2017 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanDH
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-05 20:37
Woon sinds een aantal dagen in een compleet gerenoveerd huis, heb alleen één probleem, het warme water werkt niet naar behoren. *ik weet niet of dit in de goede sectie staat, let me know!*

Sinds een aantal dagen woon ik dus in een compleet gerenoveerd huis. Hier zit een nieuwe Intergas Kompakt HRE ketel in.
De verwarming werkt prima en wordt ook goed heet. Gewoon zoals ik het zou willen. Het probleem zit hem in het warme water. Dit werkt enkele seconden waarna het langzaamaan afkoelt, totdat het niet meer aangenaam is, vooral vervelend onder de douche. Dit is met de thermostaat kraan op standje sambal. Alle kranen in het huis hebben hier last van.

Nu is vanmiddag de Poolse aannemer langs geweest, die heeft er even naar gekeken, maar kwam er niet uit en snapte de Nederlandse handleiding ook niet echt. Nu komt hij morgen terug als hij de handleiding heeft vertaald naar het Pools... Ik heb hier niet echt vertrouwen in, dus ben zelf maar even op onderzoek uitgegaan.
Wat ik uit meneer de aannemer zijn verhaal begreep, is dat het tapwater niet de juiste temperatuur heeft. Dit kan makkelijk aangepast worden, met behulp van de handleiding. Ik heb dit dus ook even nagekeken en vond het volgende stukje:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/eks121.png

Het tapcomfort kan dus aangepast worden. Zodra ik op het kraantje druk, gebeurt er niets op de ketel, helaas...
Zodra ik dus het tapwater temperatuur aan wil passen, moet ik het termometertje 2 seconden ingedrukt houden en daarna nog een keer indrukken om naar het tapwater temperatuur te komen. Dit gebeurt bij mij helaas niet.
Nu is mijn vraag, hoe kan dit opgelost worden? Ik zou jullie erg dankbaar zijn. Kan ik na 5 dagen eindelijk aangenaam douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Heb je toevallig vloerverwarming? Dan kan het zijn dat er 'valse' stroming is door de ketel, dan krijgt ie ook het tapwater niet warm.

Het water zou gewoon warm moeten worden, onafhankelijk van de instelling van het tapcomfort.

Plaats anders even een foto van de installatie.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Precies waar ik aan dacht. Een tweede pomp in het systeem moet hydraulisch neutraal aangesloten worden, anders dient er een keerklep gemonteerd te zijn. Ik lees op diverse fora nogal te pas en te onpas een advies om een keerklep toe te passen (bij bijv. problemen met pendelen), maar het is pas interessant als je problemen met je tapwater krijgt (wat jij dus hebt).

Je zou warmte van de wisselaar, welke bedoeld is om het tapwater op te kunnen warmen, kwijt kunnen raken aan ongewenste CV doorstroming.

[ Voor 20% gewijzigd door HKees op 10-01-2017 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Nu online
Ja zou een simpele test moeten zijn.. VVW pomp uit en nog eens proberen :)
Kan dus zijn dat je je tapcomfort vaatje leeg douched en daarna koud water krijgt.
Welke code gaat de ketel op tijdens het stoken van tapwater? 6? en daarna?

[ Voor 54% gewijzigd door Daannn1987 op 10-01-2017 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanDH
hesselbeertje schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:19:
Heb je toevallig vloerverwarming? Dan kan het zijn dat er 'valse' stroming is door de ketel, dan krijgt ie ook het tapwater niet warm.

Het water zou gewoon warm moeten worden, onafhankelijk van de instelling van het tapcomfort.

Plaats anders even een foto van de installatie.
Ik heb geen vloerverwarming. Het water wordt inderdaad warm, maar koelt daarna ook meteen weer af. Want kan niet alleen het tapcomfort niet aanpassen, maar ook niet de temperatuur. Het lijkt alsof heel de functie tapwater niet werkt, er brandt daar namelijk ook geen LED.

Ik zal zo nog even een foto toevoegen.
HKees schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:21:
Precies waar ik aan dacht. Een tweede pomp in het systeem moet hydraulisch neutraal aangesloten worden, anders dient er een keerklep gemonteerd te zijn. Ik lees op diverse fora nogal te pas en te onpas een advies om een keerklep toe te passen (bij bijv. problemen met pendelen), maar het is pas interessant als je problemen met je tapwater krijgt (wat jij dus hebt).

Je zou warmte van de wisselaar, welke bedoeld is om het tapwater op te kunnen warmen, kwijt kunnen raken aan ongewenste CV doorstroming.
Oke, ik zou dus een keerklep moeten hebben, hoe ga ik dat op een goeie manier aan de Poolse aannemer uitleggen...
Daannn1987 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:26:
Ja zou een simpele test moeten zijn.. VVW pomp uit en nog eens proberen :)
Kan dus zijn dat je je tapcomfort vaatje leeg douched en daarna koud water krijgt.
Welke code gaat de ketel op tijdens het stoken van tapwater? 6? en daarna?
Hoe doe ik die pomp precies uit? Ik ben een totale leek op dit gebied, ik ben gewoon zelf even op onderzoek uit.
Het is niet alleen met douche, ook als ik de handkraan in de keuken aanzet.

Als ik warm water heb gebruikt geeft hij code 7 aan en ook nog 3 en 4.
Ik zie nu ook dat het radiator LEDje gaat branden...

[ Voor 51% gewijzigd door DaanDH op 10-01-2017 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanDH
dubbel post..

[ Voor 97% gewijzigd door DaanDH op 10-01-2017 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Zit er een doorverbinder tussen contact 4 en 5 op connector x4? Dat was bij mijn Intergas namelijk zo. Maar dan dient je thermostaat wel de tapwaterfunctie aan te zetten. Een aan-uit thermostaat kan dit volgens mij niet (uit mijn hoofd). Let wel: ik heb een iets oudere Intergas (BJ 2011), het zou kunnen zijn dat het bij de jouwe een andere connector/verbinding is.. (externe spaar of MIT schakelaar)

De doorverbinder zorgt er normaliter voor dat je warm tapwater hebt...

[ Voor 8% gewijzigd door HKees op 10-01-2017 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanDH
Plaatje bij het praatje:
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/t6cmki.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2rqdf20.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/20szoqr.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
hoi Daannn1987, hoe heb jij dat gemeten dat het nadelig is voor je verbruik? Ik zou dat bij ons ook wel eens willen weten. Maar er lijken zoveel variabelen te zijn (koken, douchen, zon & wind). :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Heb je nou wel of geen vloerverwarming? Zo nee, dan gaat het verhaal met de keerklep en de tweede pomp dus ook niet op.

Welk getal komt er op de ketel te staan als je de warme kraan open draait?

Ik krijg de indruk dat ie als solo toestel staat ingesteld, of dat de tapschakelaar vast zit.

[ Voor 19% gewijzigd door hesselbeertje op 10-01-2017 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanDH
hesselbeertje schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:17:
Heb je nou wel of geen vloerverwarming? Zo nee, dan gaat het verhaal met de keerklep en de tweede pomp dus ook niet op.

Welk getal komt er op de ketel te staan als je de warme kraan open draait?
Ik heb GEEN vloerverwarming, alleen maar radiatoren.

Dan komt er het getal 3 en daarna 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Inderdaad, code 7 is het weer opwarmen van het toestel. Hij zou een 6 moeten geven tijdens het tappen.

Ik krijg de indruk dat ie als solo toestel staat ingesteld, of dat de tapschakelaar vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanDH
hesselbeertje schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:21:
Inderdaad, code 7 is het weer opwarmen van het toestel. Hij zou een 6 moeten geven tijdens het tappen.

Aha duidelijk.

Ik vermoed solo, omdat er ook geen ledjes branden bij het tapwater icoon. Is dit iets wat een leek op kan lossen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hesselbeertje
http://www.heluto.nl/uplo...nstallatievoorschrift.PDF

Pagina 36.

Parameter 1 moet op 0 staan (kombi kompact HR). Staat nu waarschijnlijk op 3.

LET OP VERANDER VERDER NIETS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanDH
hesselbeertje schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:24:
http://www.heluto.nl/uplo...nstallatievoorschrift.PDF

Pagina 36.

Parameter 1 moet op 0 staan (kombi kompact HR). Staat nu waarschijnlijk op 3.

LET OP VERANDER VERDER NIETS!
U, meneer, u bent een held! :o
Ik heb weer warm water! Mijn avond kan niet meer stuk O+ O+ O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Tsja, ieder z'n vak ;-)

Wel vreemd dat ie op 3 stond, af fabriek staat ie toch echt op 0. Heeft hij misschien eerst gedraaid zonder waterleidingen aangesloten? Hij moet door iemand versteld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:20

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Hele avond onder de douche!

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanDH
hesselbeertje schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:33:
Tsja, ieder z'n vak ;-)

Wel vreemd dat ie op 3 stond, af fabriek staat ie toch echt op 0. Heeft hij misschien eerst gedraaid zonder waterleidingen aangesloten? Hij moet door iemand versteld zijn.
Dat zou goed kunnen inderdaad. Toen ik het huis ging bezichtigen, was het ook bloedheet door de radiatoren maar de kranen deden het nog niet, misschien hebben ze dat toen ingesteld.

Nogmaals, 1000 maal dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Nu online
DaanDH schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:31:
[...]

Top! Kun je nu verder met CV Tunen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanDH
Daannn1987 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 21:43:
[...]

Top! Kun je nu verder met CV Tunen ;)
Daar moet ik nog even over inlezen, ben nu al blij dat die het überhaupt doet. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:36
JunkO schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 15:18:
Wat is nou de makkelijkste/meest gebruiksvriendelijke oplossing om je verbruik bij te houden? Ik zie hier vaak Domoticz of andere zelfbouw systemen voorbij komen enzo, maar hier heb ik totaal geen verstand van. Volgens mij kan dit toch veel eenvoudiger? Ik wil ook van die mooie grafieken! :P

Ik heb een slimme meter, volstaat het dan om bij aan te melden bij Mindergas.nl en hen toestemming te geven om mijn meter uit te lezen? (https://www.mindergas.nl/smart_meter_sign_ups/new)

Ik gebruik nu de app van Nuon, maar die vind ik niet prettig werken en te beperkt.
Even mezelf quoten omdat ik geen reactie heb gekregen. Mag vast na een week.. ;)

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:39
JunkO schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:18:
[...]

Even mezelf quoten omdat ik geen reactie heb gekregen. Mag vast na een week.. ;)
Bij mindergas kan je geloof ik betaald je slimme meter uit laten lezen.
Ik laat dit doen door https://slimmemeterportal.nl en met een pi en domoticz lees ik het zelf uit en upload de gas standen elke nacht dmv een script.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:16
[...]

Bij enelogic.nl is volgens mij het uitlezen van de slimme meter gratis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Die Poolse aannemer was zeker ook je installateur? :X

Wat een prutswerk, sorry dat ik het zeg.

Koppelingen ipv fatsoenlijke bochten buigen.
Perskoppelingen gebruiken waar het niet hoort, ook veel te veel koppelingen gebruikt.
Trechter inlaatcombinatie veel te scheef, gaat zeker een keer lekken.
Gaskraan naar de muur gedraaid en verkeerd om gemonteerd. Lijkt ook verpakt te zijn met hennep, mag absoluut niet.
Te lange lengte kunststof gasleiding onder de ketel.
Schots en scheef aankomen met flexibele leidingen, eigenlijk alles zit scheef.
Vulkaan op een erg vreemde plek geplaatst.
Ook de aansluiting van het expansievat zit verkeerd, te ver weg.....

Meer zie ik zo snel even niet :/

Sorry dat ik het zo zeggen moet, maar doet pijn aan m'n ogen. Duidelijk niet door een professional aangelegd

[ Voor 9% gewijzigd door Oxellaar op 12-01-2017 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Oxellaar schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 23:29:
[...]

Dat de buitenste cv toe- en afvoerleidingen scheef en onder spanning lijken te staan doet geen pijn? :+
De gasleiding idem, alsof er eerder een andere cvketel zat en alles even krom is gebogen :F

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
[...]

ik gebruik https://www.slimmemeterportal.nl daar kan je via je slimmemeter een dag later per kwartier je gas en stroomverbruik zien. Het kost niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanDH
Oxellaar schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 23:29:
[...]

Die Poolse aannemer was zeker ook je installateur? :X

Wat een prutswerk, sorry dat ik het zeg.

Koppelingen ipv fatsoenlijke bochten buigen.
Perskoppelingen gebruiken waar het niet hoort, ook veel te veel koppelingen gebruikt.
Trechter inlaatcombinatie veel te scheef, gaat zeker een keer lekken.
Gaskraan naar de muur gedraaid en verkeerd om gemonteerd. Lijkt ook verpakt te zijn met hennep, mag absoluut niet.
Te lange lengte kunststof gasleiding onder de ketel.
Schots en scheef aankomen met flexibele leidingen, eigenlijk alles zit scheef.
Vulkaan op een erg vreemde plek geplaatst.
Ook de aansluiting van het expansievat zit verkeerd, te ver weg.....

Sorry dat ik het zo zeggen moet, maar doet pijn aan m'n ogen. Duidelijk niet door een professional aangelegd
hmm, heb er zelf totaal geen verstand van, dus heb hier niet op gelet bij de aankoop.
Kan dit vervangen worden? En zo ja, wat zullen ongeveer de kosten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Het lijkt er inderdaad op dat voor het afdichten van de gasleiding hennep is gebruikt.
Als dat zo is, is er overduidelijk iemand aan het werk geweest die geen vakopleiding heeft gehad c.q. daar niet naar heeft gehandeld en MOET dit zo SPOEDIG MOGELIJK worden vervangen. Je loopt gevaar i.v.m. mogelijke gaslekken. Kosten zijn dan even niet belangrijk.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik schat dat naast de kneuterige installatie de ketel verder ook niet is gemeten en afgesteld. Bij Intergas na installatie of onderhoud altijd gas/lucht afstellen.

Nu weet ik niet of dat smerige sifon van je standaard is bij een nieuwe ketel of dat het ligt aan beroerde standaard afstelling, maar die van mij heeft nagenoeg geen gruis in het sifon zitten na het laatste onderhoud afgelopen zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
DaanDH schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 08:07:
[...]

hmm, heb er zelf totaal geen verstand van, dus heb hier niet op gelet bij de aankoop.
Kan dit vervangen worden? En zo ja, wat zullen ongeveer de kosten zijn?
Mijn advies is om al het leidingwerk onder de ketel en misschien nog meer, door een echte installateur te laten aanpassen. Zeker de gasleiding moet goed bekeken worden, hennep afdichtingen icm gas zijn echt gevaarlijk.

Kosten kan ik weinig over zeggen adhv de foto's, als het gehele systeem op dezelfde wijze is aangelegd, dan kan het aardig in de papieren lopen.

Maar stel prioriteiten, laat je gas controleren en kijk voor de rest of het systeem naar behoren werkt.
Daarna kun je altijd nog een afweging maken wat wel of niet te laten wijzigen.

Wat betreft de vervuiling in de sifon zou ik me niet direct zorgen maken, vrij normaal dat daar vrij snel flink wat vuil zit. Zeker een nieuwe wisselaar vervuild wat meer in het begin.

[ Voor 10% gewijzigd door Oxellaar op 12-01-2017 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik zie het ook standaard bij Intergas, na een week zit er al flink wat troep in het sifon, maar vroeg me vooral af of dat komt omdat de gemiddelde Intergas ketel wordt opgehangen zonder gas/lucht af te stellen. Volgens de handleiding hoeft het niet, ervaring zegt anders. M'n zwager laat ook altijd de ketels ophangen door z'n installatie-collega's, vervolgens komt hij als onderhoudsmonteur daarna nog langs om gas/lucht overal af te stellen, dat staat nooit af-fabriek 100% zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
blissard schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:00:
Hallo Species,

dat verbruik per graaddag kun je maar slecht gebruiken voor dit vergelijk. De invloed van wind, zon en gebruik heeft veel meer effect dan de thermostaat of aanwarm snelheid. Op lange termijn zegt het wel iets, maar per dag kun je er eigenlijk maar weinig mee. Alleen grote problemen kun je er mee zien. Voor nu liggen de afwijkingen binnen de 15%, dat lijkt me een normale marge zonder dieperliggende thermostaat / cv oorzaak.

Heb je met de huidige instelling nog last van overshoot, of is dat zo opgelost?
hoi Blissars, overshoot lijkt toch niet opgelost, ondanks mijn aangepaste programme. Het leek opgelost, maar dit is alleen op de koudere dagen. Ook vandaag weer helaas naar de 19.5 terwijl 19.0 is ingesteld
- 's nachts 17.5
- 6.40 18.5
- 8.40 19.0

Komen zojuist terug van weggeweest en de temp is 19.5

De thermostaat lijkt het gewoon niet te snappen dat de temp naloopt met de VW.
Ben benieuwd of de Easy dat gaat oplossen, ben bang van niet.

Ik zie thermostaten die specifiek aangeven dat ze geschikt zijn voor VW. Werken die echt anders en zou het daarmee opgelost zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wat is een halve graad? Als ik op een isense of honeywell een half graadje erbij draai gaat ie stoken en staat binnen 10 seconden dat halve graadje erop.

Met halve graden resolutie is 19 graden alles van 18.75 tot 19.25. Zodra je 19.25 bereikt heb je 19.5.
Merk jij het verschil tussen 19.1 en 19.25 graden?

Edit: hoe zit het met de zon? Als hier de zon op de ramen staat met verwarming op 18 heb ik 2 graden overshoot, kan de thermostaat niks aan doen.

[ Voor 19% gewijzigd door _JGC_ op 12-01-2017 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanDH
Oxellaar schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:37:
[...]

Mijn advies is om al het leidingwerk onder de ketel en misschien nog meer, door een echte installateur te laten aanpassen. Zeker de gasleiding moet goed bekeken worden, hennep afdichtingen icm gas zijn echt gevaarlijk.

Kosten kan ik weinig over zeggen adhv de foto's, als het gehele systeem op dezelfde wijze is aangelegd, dan kan het aardig in de papieren lopen.

Maar stel prioriteiten, laat je gas controleren en kijk voor de rest of het systeem naar behoren werkt.
Daarna kun je altijd nog een afweging maken wat wel of niet te laten wijzigen.

Wat betreft de vervuiling in de sifon zou ik me niet direct zorgen maken, vrij normaal dat daar vrij snel flink wat vuil zit. Zeker een nieuwe wisselaar vervuild wat meer in het begin.
Ik heb dus nog garantie op de verbouwing. Kunt u mij misschien precies vertellen wat ik moet zeggen? Ik wil wel met goeie argumenten komen en eisen dat er een professionele installateur langskomt.

Bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
SpeciesXX schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:26:
[...]

hoi Blissars, overshoot lijkt toch niet opgelost, ondanks mijn aangepaste programme. Het leek opgelost, maar dit is alleen op de koudere dagen. Ook vandaag weer helaas naar de 19.5 terwijl 19.0 is ingesteld
- 's nachts 17.5
- 6.40 18.5
- 8.40 19.0

Komen zojuist terug van weggeweest en de temp is 19.5

De thermostaat lijkt het gewoon niet te snappen dat de temp naloopt met de VW.
Ben benieuwd of de Easy dat gaat oplossen, ben bang van niet.

Ik zie thermostaten die specifiek aangeven dat ze geschikt zijn voor VW. Werken die echt anders en zou het daarmee opgelost zijn?
Een overshoot van een halve graad wil ik geen overshoot noemen, en is zelfs in de meeste gevallen wenselijk om snel je ruimte op een bepaalde temperatuur te krijgen. Anders moet je thermostaat ruim voor bereiken setpoint al terugmoduleren/uitschakelen waardoor het langer duurt voor de ruimte op temperatuur is.

Ik weet niet wat de nauwkeurigheid van je thermostaat is qua aflezen, maar als dit 0,5 graad is kan het ook 19,3 graden zijn.

Er was ergens een mooi grafiekje van, ik zal eens zoeken 8)

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 12-01-2017 12:30 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Vraagje aan de wijsgeren :P

Een radiator of convector heeft een bepaald vermogen bij een bepaalde aanvoer en retour temperatuur.
Veelal zie je daar bijvoorbeeld het traject 75/65 of 55/45 voor genoemd worden.

Nu is de stelling om de radiatoren hun werk beter te laten te doen de pompsnelheid te verlagen, waardoor het water langer in de radiator blijft en zo meer tijd krijgt om af te koelen. Hierdoor komt het retourwater met een lagere temperatuur bij de ketel terug en kan zo meer condenseren.

Wat ik dan niet snap is waarom een radiator op die manier beter zou werken (meer warmte afstaan), want de gemiddelde temperatuur van het verwarmingslichaam is lager en daardoor heeft de radiator minder afgiftevermogen.

Als voorbeeld 55°C/45°C = 50°C gemiddeld. En 55°C/35°C = 45C gemiddeld.

Kan iemand mij dit uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Nu online
De radiator werkt niet beter, juist slechter naar mate de temp lager wordt..
Alleen je benut de warmte langer, waardoor je een hogere efficiëntie hebt.

Daarom is het eigenlijk ook de truuk zo veel mogelijk warmte afgifte bronnen te hebben in je woning, waardoor je op een lagere temperatuur kunt stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Precies! Dat dacht ik dus ook, ik wist alleen even niet of ik een gedachtenfout maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
Eigenlijk is de temperatuur over de radiator een soort 'wip'. Moet het gemiddeld 50 graden zijn, dan kan dat met aanvoer 55 en afvoer 45. Of met aanvoer 60 en afvoer 40.

En aangezien de afvoer- cq. retourtemperatuur in belangrijke mate bepalend is voor het rendement wil je wel wat temperatuurverschil hebben. En dat de aanvoertemperatuur hoger wordt is dan niet erg.

Weet iemand hoe de delta-T toeneemt? Bijvoorbeeld als je 60-37 hebt (13 graden delta-T) wat dan de delta-T zal zijn bij een aanvoer van 90 graden? Je zou zeggen (bij 20 graden kamertemp) 60-20=40 versus 90-20=70. En 70/40*13=23 graden. Of andersom, als je ketel niet hoger gaat dan 20 graden, kom je tot een watertemperatuur van 80 graden. Maar of dat verband lineair is? Bij stilstaande lucht misschien, maar er komt ook meer convectie, waardoor het vermogen nog toeneemt lijkt me.

En een radiator geeft ook stralingswarmte af. Dat zou wel eens min-of-meer lineair kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Rhaelak schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:42:
Vraagje aan de wijsgeren :P

Een radiator of convector heeft een bepaald vermogen bij een bepaalde aanvoer en retour temperatuur.
Veelal zie je daar bijvoorbeeld het traject 75/65 of 55/45 voor genoemd worden.

Nu is de stelling om de radiatoren hun werk beter te laten te doen de pompsnelheid te verlagen, waardoor het water langer in de radiator blijft en zo meer tijd krijgt om af te koelen. Hierdoor komt het retourwater met een lagere temperatuur bij de ketel terug en kan zo meer condenseren.

Wat ik dan niet snap is waarom een radiator op die manier beter zou werken (meer warmte afstaan), want de gemiddelde temperatuur van het verwarmingslichaam is lager en daardoor heeft de radiator minder afgiftevermogen.

Als voorbeeld 55°C/45°C = 50°C gemiddeld. En 55°C/35°C = 45C gemiddeld.

Kan iemand mij dit uitleggen?
Het gaat er niet om of de radiator beter werkt, maar om zuinig te stoken en toch comfortabel.
Bij een te hoge aanvoer is het niet alleen onrendabel, maar ook niet comfortabel omdat je dan warmtegolven krijgt.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:59
[...]

van de website van mindergas.nl:
Goed nieuws Het uitlezen van de slimme meter is blijvend in prijs verlaagd van €8,99 p.j. naar €6.99 p.j. (plus eenmalig €1.50 activeringskosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
DaanDH schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:56:
[...]

Ik heb dus nog garantie op de verbouwing. Kunt u mij misschien precies vertellen wat ik moet zeggen? Ik wil wel met goeie argumenten komen en eisen dat er een professionele installateur langskomt.

Bedankt voor jullie reacties!
Zeg maar gerust je tegen mij, anders ga ik me zo oud voelen ;)

Je kunt de punten die ik al eerder noemde gerust aanvoeren als mankementen.
In de handleiding van de cv ketel staat ook omschreven hoe de boel aangesloten moet worden

De gaskraan zit omgekeerd, omdat de grote zeskant wartel aan de zijde van het toestel moet zitten.
Je kunt dan de ketel eventueel afkoppelen en de kraan op de gasleiding laten zitten in dichte stand.
Dat gaat nu niet, is echt een fout voor een klant van Warmteservice.... :+

Kunststof gasleiding mag niet meer dan een x aantal cm boven de grond steken, het laatste stuk moet met koper.
En gas moet met teflon verpakt worden, niet met hennep

Gisteren nog vergeten te vermelden, maar het overdruk ventiel zit ook fout, deze moet in de aanvoer, niet in de retour bij jouw ketel. De hoogste druk bevindt zich in de aanvoer, daarom daar de beveiliging.

Het expansievat hoort zo dicht mogelijk bij de ketel gemonteerd te worden, aan de zuigzijde van de pomp.
In de retour dus.
Ik kan niet zien of hij in de retour aangesloten is, maar de aftakking naar het vat zit wel ver weg.
Volgens mij in een leiding op de verdeler die naar een radiator gaat. Dat hoort niet.

Verder is de hele opbouw van het leidingwerk vreselijk rommelig en ondoordacht. Veel koppelingen en aftakkingen op vreemde plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

DaanDH schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:31:
[...]

Mooi dat dat opgelost is. Inderdaad zou ik er even een servicemonteur bij halen van een intergas dealer. Het feit dat het WW niet goed ingesteld staat en de wijze van aansluiten geeft namelijk niet veel vertrouwen.

Laat hem controleren of de zaak goed is aangesloten en ingeregeld. Laat daarnaast ook naar de rookgasafvoer kijken. Je zou niet de eerste zijn die CO in zijn huis heeft door een fout in de rookafvoer waardoor de vieze lucht uit een cv-ketel terug het huis in wordt geblazen.

[ Voor 9% gewijzigd door bert pit op 13-01-2017 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:19
Beste gastuners, ik heb sinds een aantal dagene en Tado thermostaat met slimme thermostaat radiator kranen. Mijn ketel wordt nu opentherm aangestuurd en volgens mij stookt hij al een stuk zuiniger dan hiervoor (aan/uit).

Ik kan via Tado de warmwater temperatuur kiezen (en wanneer die aan of uit moet staan). Die staat nu op 55C is dat veilig qua legionella groei? Is een hogere temperatuur veiliger? En kan het kwaad om deze functie de halve dag uit te hebben staan? Dus geen warmhouden van warm water.
Ik heb een Vaillant VHR-C ketel (geen voorraad vat?) en ik gebruik regelmatig warm/heet water dagelijks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
Ik zou het maar wel op 60 graden houden. De leidingen moeten ook 'heet' worden doorgespoeld he. Maar warmhouden is niet echt nodig; je zal het toch welke dag wel weer opstoken tot 60 graden. En de leidingen bevatten ook niet altijd loeiheet water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Nu online
Zonder voorraad is er volgens mij ook bij temperaturen onder de 60 graden geen gevaar voor legionella. Doorspoelen is voor de leidingen volgens mij voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
Impstoker schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 14:55:
Beste gastuners, ik heb sinds een aantal dagene en Tado thermostaat met slimme thermostaat radiator kranen. Mijn ketel wordt nu opentherm aangestuurd en volgens mij stookt hij al een stuk zuiniger dan hiervoor (aan/uit).

Ik kan via Tado de warmwater temperatuur kiezen (en wanneer die aan of uit moet staan). Die staat nu op 55C is dat veilig qua legionella groei? Is een hogere temperatuur veiliger? En kan het kwaad om deze functie de halve dag uit te hebben staan? Dus geen warmhouden van warm water.
Ik heb een Vaillant VHR-C ketel (geen voorraad vat?) en ik gebruik regelmatig warm/heet water dagelijks).
Mijn Ferroli kan ik geen eens hoger instellen dan 55 graden als het warm houden uitstaat.
Ik heb overigens ook een doorstroom ketel dus ga ervanuit dat het geen gevaar oplevert anders kon ik hem wel hoger instellen.

Als ik langere tijd van huis ben geweest laat ik de kraan zo ie zo even doorlopen.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:34

The Executer

Lekker belangrijk!

Sinds ik een aantal weken terug de eindafrekening heb gehad, ben ik eens gaan kijken naar de instellingen op mijn ketel. Ik dacht dat de aanvoer temperatuur nog op 90° stond (default instelling vanuit fabrikant) , maar deze blijkt op 60° te staan. Waarschijnlijk heb ik die in het begin al eens aangepast.

* Ben ik hier sowieso zuinig mee aan het stoken of hoeft dat niet per definitie? Naar mijn inzien heeft de woning niet extreem lang nodig om warm te worden en de radiatoren worden ook goed heet.

* Daarnaast zag ik in de handleiding dat de nadraaitijd van de pomp 1 minuut is. Is het handiger om deze wat langer te zetten?

* Op dit moment zitten op alle radiatoren simpele draaiknoppen welke het pennetje in en uitdrukken. In de woonkamer en keuken heb ik die volledig openstaan omdat dit voor ons de belangrijkste ruimtes zijn. In de hal staat de radiator ook volledig open, plus die in de badkamer op de eerste verdieping (deze heeft helemaal geen knop, destijds verdwenen bij installatie van de badkamer) . Wat ik merk dat de hal redelijk koud blijft. Op zich niet zo erg omdat dit de hal betreft. Wel heb ik het idee dat de warmte gigantisch naar boven trekt. Reden voor dit vermoeden is omdat het boven vaak warmer is dan beneden. Echter door de simpele kranen die er op de radiatoren zitten kan ik deze niet heel lekker afstellen om bijvoorbeeld de bovenverdieping 18° te houden . Is hier een trucje voor? Of moet ik gewoon alle radiatoren elke dag een paar keer afstellen om zo uiteindelijk tot 18° te komen?

* Ik heb het idee dat ik het vermogen van de ketel (iets) naar beneden zou kunnen zetten, met als doel meer te besparen. Ik weet nog niet helemaal waar hij nu op staat. Hoe zou ik kunnen weten of deze naar beneden kan?

Wat gegevens over het huis & ketel:
* Nieuwbouwhuis uit 2008
* Ramen zijn allemaal HR++
* Ketel betreft een Intergas Kombi Kompact HR36/30
* Thermostaat betreft een Honeywell round modulation. Voornemens deze te vervangen door een iSense, maar de ketel kan hier niet goed mee overweg (https://youtu.be/E2eizD-n9mA)
* in totaal zeven radiatoren waarvan er vier volledig openstaan (2 in de woonkamer, 1 in de hal en badkamer)
* installatie is niet waterzijdig ingeregeld. Ik heb hier verder totaal geen kaas van gegeten.
* retourtemperatuur is niet bekend (kan niet gemeten worden door de ketel).

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Impstoker schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 14:55:

Water wat tussen de 20 en 66 graden is, of kortstondig is geweest, kan in theorie legionella bevatten.
Tussen de 20 en de 50 graden is er kans op groei, 35 tot 46 graden is ideaal voor legionellagroei.
Je ziet dus dat de instelling van een doorstroomtoestel niet veel uitmaakt. Voorraadtoestellen is een heel ander verhaal, blijf daar op minimaal 60 of hoger.

Het gaat erom hoe lang water op een bepaalde temperatuur is geweest.
Als je onder de douche staat en het tapwater is niet warmer dan 55 graden geweest.
Hoe lang is de tijd van binnenkomen via watermeter, opwarmen in de ketel en het weer wegspoelen via riool? Stel dat het 45 seconden is en dat is al heel erg lang. De tijd om echt groei te krijgen is veel te kort

Veel belangrijker is om te weten hoe warm het water in de leidingen blijft. Ligt er vloerverwarming, of cv leidingen in de buurt van een warm of koude leiding, denk aan zulke dingen.
Zelfs in water van 60 graden overleeft legionella nog ruim een half uur.
Alleen water wat enige tijd warmer dan 70 graden is geweest, is volledig vrij van legionella.

Nog iets om over na te denken...

Neem een zonneboiler die lichtjes opgewarmd is, bijv. 150L water van 30 tot 45 graden. Ideaal voor groei.
En er is 48 uur geen druppel gebruikt, volledig stilstaand water dus.
Een situatie die vrij veel voor kan komen bij een gebruiker.
Je komt thuis en stapt onder de douche, de ketel warmt het water uit de zonneboiler in 4 seconden op naar 60 graden en weer 4 seconden later stroomt het over je hoofd.
Dit lijkt onveilig, want pas na 32 minuten @ 60c zou het vrij van legionella zijn. En toch is dit veilig toegestaan.

Hoe groot zou dan de kans zijn dat je met een doorstroomtoestel legionella aan het kweken bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
Altijd na vakantie de kraan minimaal 30 seconden heet laten doorlopen, voor de rest is de kans ongeveer nihil.
Pagina: 1 ... 56 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.