Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 128 Laatste
Acties:
  • 7.944.455 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:35
PCJR schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 08:40:
[...]

Pendelen bij mij is het tegenovergestelde van wat hier staat: bij mij is pendelen doordat de aanvoer te hoog oploopt, en heeft niets met de retour te maken. Setpoint 50, aanvoer gaat, door te weinig stroming, naar 60 en dan klapt de CV in stand 8.01 anti-pendel. Pomp verhogen gaf meer flow en de aanvoer bleef mooi rond 50, het setpoint. Dus bij pendelen zou ik juist meer pompvermogen geven. De retour weer lager krijgen komt erna wel als je CV maar eens eerst de minimale warmte kwijt komt :X
+1 :)
Ketel schakelt niet uit bij te hoge retour heb ik bemerkt, alleen op aanvoer.
Toch maakt pompstand 2 of 3 bij mij niet meer uit :)
Zowel bij pompstand 2 als 3 begint hij onder de 55 graden te pendelen na ±30 min

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-09 10:26
ThinkPadd schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 11:13:
[...]

Ik begrens hem liever op 65, met waterzijdig inregelen zit de retour dan alsnog op een temperatuur die binnen het HR-gebied valt. Als je de isolatie verbetert zou de iSense dat moeten werken ("Hey, het wordt sneller warm / koelt minder af") en met een lagere aanvoertemperatuur moeten gaan stoken.
[...]

Meer vermogen ophangen. Bestaande radiatoren vervangen door grotere, als je daar de fysieke ruimte voor hebt. Op Marktplaats is vaak nieuw spul tegen dumpprijzen te krijgen (over na een verbouwing o.i.d.).

[...]

Als je de boel instelt op een waarde die in de handleiding wordt genoemd dan hoor je mij niet klagen. Maar het wordt link als je de grenzen gaat op zoeken. Als er in de handleiding van die Intergas inderdaad staat dat 20% de minimale waarde is dan kun je dat wel instellen. Mocht er een hogere waarde staan (25%?) dan zou ik niet lager gaan dan dat.
In de manual van Intergas staat een minimaal toerental CV instelbaar tussen 20% en 50%. Default op 30%. Aangezien de mijne al staat te pendelen op 30%, was mijn idee om dit vermogen naar 20% te zetten. Zo brand deze op een lager pitje en kan ie zijn warmte (beter) kwijt.

Lager instellen dan 20% gaat niet! Ik denk dat je dat bedoelt...??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik volg dit topic al een tijdje met interesse. Wil mijn eigen installatie ook gaan verbeteren door hem goed in te regelen. Woning uit 2006, Intergas HR ketel. De voetblokken van alle (behalve 1) radiator zijn helaas niet instelbaar. Ik heb ook geen thermostatische kranen, gewoon de simpele.

Wat is nu de beste manier om het systeem te regelen? Dus liefst zonder alle voetblokken te vervangen.. is er een oplossing die werkt door enkel de kranen te vervangen? Wij verstellen deze eigenlijk nooit, wat mij betreft kunnen ze gewoon gefixeerd zijn. Of is het instellen van de kraan zelf dan hetzelfde als het inregelen van afsluiters in de voetblokken?

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HKees schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 11:56:
[...]

In de manual van Intergas staat een minimaal toerental CV instelbaar tussen 20% en 50%. Default op 30%. Aangezien de mijne al staat te pendelen op 30%, was mijn idee om dit vermogen naar 20% te zetten. Zo brand deze op een lager pitje en kan ie zijn warmte (beter) kwijt.

Lager instellen moet je dus niet doen (mag dus niet), want dat is onveilig. Begin gewoon met 25%? Zie ook of je ervoor kunt zorgen dat je ketel meer energie kwijt kan bv. door flow verhogen (voetventielen opendraaien, meer radiatoren (verder) opendraaien etc.)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2017 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 12:04:
[...]

Lager instellen moet je dus niet doen, want dat is onveilig. Begin gewoon met 25%?
25 geprobeerd.... pendelt dan al wat minder, maar bij 20% gaat het gewoon nog beter... Zoals ik het dan interpreteer is dat 20% toch nog veilig is? Anders zou Intergas de beperking wel elders hebben gelegd..

[ Voor 17% gewijzigd door HKees op 03-01-2017 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55
HKees schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 11:56:
[...]

In dat geval kun je 20% wel instellen ja. Ik dacht dat in de handleiding 25% als onderwaarde stond en je daaronder ging.
mddd schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 12:02:
Ik volg dit topic al een tijdje met interesse. Wil mijn eigen installatie ook gaan verbeteren door hem goed in te regelen. Woning uit 2006, Intergas HR ketel. De voetblokken van alle (behalve 1) radiator zijn helaas niet instelbaar. Ik heb ook geen thermostatische kranen, gewoon de simpele.

Wat is nu de beste manier om het systeem te regelen? Dus liefst zonder alle voetblokken te vervangen.. is er een oplossing die werkt door enkel de kranen te vervangen? Wij verstellen deze eigenlijk nooit, wat mij betreft kunnen ze gewoon gefixeerd zijn. Of is het instellen van de kraan zelf dan hetzelfde als het inregelen van afsluiters in de voetblokken?
Je kunt het ook gewoon met simpele radiatorkranen doen, als je daarna maar van de instelling afblijft.
Haal trouwens eens de plastic kap eraf, misschien zit er in het busje waar de schroef (die de plastic kap vasthoudt) een stelschroef. Dat was bij mij het geval.
Als dat zo is dan zet je de kraan helemaal open en ga je hem dan knijpen met die stelschroef in het binnenwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
ThinkPadd schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 12:09:
[...]

In dat geval kun je 20% wel instellen ja. Ik dacht dat in de handleiding 25% als onderwaarde stond en je daaronder ging.

[...]
Hèhè. 8)7 Ik mijn eerdere reactie verwijderd.... hihi. Zo beste tweaker ben ik nu ook niet, ik gebruik enkel de mogelijkheden welke mij door Intergas geboden worden. :Y

Meer vermogen ophangen is een beetje de wereld op zijn kop vind ik. Wel als je het minimale vermogen (binnen de gegeven kaders) nog kunt beperken.

[ Voor 15% gewijzigd door HKees op 21-01-2017 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 11:10:
[...]
Waar je absoluut niet moet aankomen is de startvolumestroom/toerental van de ventilator. Deze regelt dat de brander op een goede manier ontbrandt. Vanaf dat punt word gemoduleerd naar de gevraagde instelling.
Kun je iets meer uitleg hierover geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clockw1ze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-09 11:43
Even een vraagje, ik heb een nieuwbouw woning (110m2) en wij hebben na oplevering het hele huis laten spackspuiten, maar die stucadoors hebben dus alle radiatoren eraf gehaald zodat ze er mooi achter konden spuiten. We hebben nu 2 maanden de sleutel.

We hebben een woonkamer met open trap naar zolder (zit wel een dichte trapkast onder), en de zoldertrap is ook een open trap. Nu is het knap lastig om de woonkamer goed warm te krijgen. Als de thermostaat in de woonkamer 21 graden aangeeft dan is het nog echt niet behaaglijk om in je t-shirtje op de bank te zitten. Ik snap dat de warmte naar boven stijgt, maar moet ik dan ook op de eerste en tweede verdieping de radiatoren voluit hebben staan om het in de woonkamer warm te krijgen?

Eerste verdieping: 2 slaapkamers, 1 badkamer
Tweede verdieping: 2 slaapkamers, 1 techniekruimte
Alle deuren hebben een kierhoogte onder de deur van 2,5cm.

Ik neem aan dat ze nu allemaal waterzijdig ingeregeld moeten worden?
Sorry ben echt een n00b hierin, eerste koopwoning haha :)

[ Voor 8% gewijzigd door clockw1ze op 03-01-2017 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eenvoudig gezegd start de ketel een bepaald vermogen waarmee de brander betrouwbaar ontbrand. Pas nadat de ketel een betrouwbare ontbranding heeft geconstateerd, gaat de ketel naar de gevraagde modulatiestand.

Versimpliseerd het volgende:
Eea heeft te maken met werking van het gasblok. Er wordt lucht in de ontbrandingskamer geblazen. Daarvoor wordt een ventilator gebruikt. Bij het inblazen van de lucht, gaat de lucht over een een inspuitstuk (venturi), en neemt daarmee gas mee.

Dit gaat een beetje vergelijkbaar met hoe een airbrush de verf met de luchtstroom meeneemt. Hoe meer lucht hoe meer verf.

Bij een CV ketel dus hoe meer de ventilator aanblaast, hoe meer gas wordt meegenomen en dus hoe meer vermogen kan worden gegenereerd. Het vermogen van een CV ketel heeft dus direct te maken met hoeveel lucht de ventilator langs het gasblok laat gaan.

Vandaar dat mijn handleiding spreekt van een minimaal en een maximaal toerental van de ventilator. De startvolumestroom is dan het vastgestelde toerental van de ventilator waarmee een betrouwbare ontbranding kan worden gerealiseerd (zoals ik in het begin van de post beschreef).

Zoals gezegd dit is een eenvoudige uitleg. Anders zoek je op google naar de werking van het gasblok / venturi etc.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2017 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

clockw1ze schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 13:15:
Even een vraagje, ik heb een nieuwbouw woning (110m2) en wij hebben na oplevering het hele huis laten spackspuiten, maar die stucadoors hebben dus alle radiatoren eraf gehaald zodat ze er mooi achter konden spuiten. We hebben nu 2 maanden de sleutel.

We hebben een woonkamer met open trap naar zolder (zit wel een dichte trapkast onder), en de zoldertrap is ook een open trap. Nu is het knap lastig om de woonkamer goed warm te krijgen. Als de thermostaat in de woonkamer 21 graden aangeeft dan is het nog echt niet behaaglijk om in je t-shirtje op de bank te zitten. Ik snap dat de warmte naar boven stijgt, maar moet ik dan ook op de eerste en tweede verdieping de radiatoren voluit hebben staan om het in de woonkamer warm te krijgen?

Als eerste neem ik aan de ze de radiatoren ook weer terug hebben gehangen? Anders snap ik dat het koud is. Check even of als ze open staan zo ook allemaal goed warm worden en ontlucht ze allemaal goed.

En ja, als de gehele trap 1 groot gat naar boven is, zul je echt je hele huis moeten verwarmen en daarbij de deuren naar de slaapkamers In de rest) goed dicht moeten houden als het daar kouder is. Met 2,5cm zou ik ook een tochtstrip er onder zetten.

Is het mogelijk om de trap aan de bovenzijde af te sluiten met een zwaar gordijn? Of is het echt een grote pijp naar zolder toe?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Cyberpope schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 13:34:
[...]
Met 2,5cm zou ik ook een tochtstrip er onder zetten
[...]
Fout, fout, fout! :N

Als je mechanische ventilatie / WTW-ventilatie hebt dan zitten die kieren onderaan de deuren er niet voor niets, die zijn aanwezig zodat de ruimtes goed geventileerd kunnen worden. Als je tochtstrips gaat plaatsen dan help je de hele balans van het systeem om zeep (en gaat de luchtkwaliteit in huis snel achteruit). Ook mechanische ventilatie moet in balans zijn namelijk, dat blijkt wel uit deze blogpost.

Zie ook Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie
Ik wil in het huis wat we binnenkort gaan betrekken de ventilatiebox vervangen (huidige is een onzuinig model) en dan ook kijken of ik zelf een flowmeter kan bouwen (op basis van een anemometer) zodat ik de ventielen op het juiste debiet (m3/h) kan inregelen.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 03-01-2017 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:21
HKees schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 12:06:
[...]

25 geprobeerd.... pendelt dan al wat minder, maar bij 20% gaat het gewoon nog beter... Zoals ik het dan interpreteer is dat 20% toch nog veilig is? Anders zou Intergas de beperking wel elders hebben gelegd..
Intergas legt de beperking op 20, maar wil niet zeggen dat het verstandig is. Je kunt gas/lucht ook op gevoel afstellen, is ook niet verstandig.

Je gas/lucht verhouding op het gasblok is bij het laatste onderhoud ingesteld bij laaglast tapwarer, wat 25% is. Alles onder die 25% is niet af fabriek getest en is niet gecontroleerd na ophanging van de ketel.

Te laag vermogen kan leiden tot instabiele verbranding, onverbrand gas en de daarbij horende explosies. Daarnaast heeft het gas/lucht mengsel als functie om de brander te koelen. Minder doorstroom is minder koeling en de vlam staat dichterbij het branderbed, dus kans op oververhitting. Zet maar weer lekker terug op 25 dus, voor die paar kuub besparing koop jij geen nieuwe brander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clockw1ze
Cyberpope schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 13:34:
[...]

Als eerste neem ik aan de ze de radiatoren ook weer terug hebben gehangen? Anders snap ik dat het koud is. Check even of als ze open staan zo ook allemaal goed warm worden en ontlucht ze allemaal goed.

En ja, als de gehele trap 1 groot gat naar boven is, zul je echt je hele huis moeten verwarmen en daarbij de deuren naar de slaapkamers In de rest) goed dicht moeten houden als het daar kouder is. Met 2,5cm zou ik ook een tochtstrip er onder zetten.

Is het mogelijk om de trap aan de bovenzijde af te sluiten met een zwaar gordijn? Of is het echt een grote pijp naar zolder toe?
Nope. Wij hebben zelf de radiatoren weer terug moeten hangen, deze waren helemaal ontkoppeld en alle voetventielen waren dichtgedraaid. Dus bij het zelf ophangen hebben we alle voetventielen compleet opengedraaid, ik had tot nu toe nog nooit van waterzijdig inregelen gehoord. Samen met de uitvoerder heb ik toen alle radiatoren ontlucht.

De trap afsluiten met een gordijn o.i.d. is geen optie, aangezien het 1 groot trappengat is van woonkamer naar zolder (met spijlen, open traptraden op zolder), dus dat is inderdaad 1 grote pijp.

Is het wel verstandig om de kieren onder de deuren te voorzien van een tochtstrip? Krijgen we dan geen problemen met de luchtcirculatie door het huis? EDIT: lees net hierboven inderdaad dat dat slecht is voor je algehele ventilatie systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door clockw1ze op 03-01-2017 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Laatst online: 22:26
Als de thermostaat in de woonkamer 21 graden aangeeft dan is het nog echt niet behaaglijk om in je t-shirtje op de bank te zitten. Ik snap dat de warmte naar boven stijgt, maar moet ik dan ook op de eerste en tweede verdieping de radiatoren voluit hebben staan om het in de woonkamer warm te krijgen?
Even voor de zekerheid, is de woning uitgerust met mechanische ventilatie en roosters bij de ramen? Zo ja je zit niet toevallig op de bank net onder een rooster?

Overigens zou ik niet weten hoe warm het in huis moet zijn om comfortabel in een t-shirt op de bank te zitten. Doorgaans heb ik toch op z'n minst een t-shirt + overhemd aan, dan hoeft 't aanzienlijk minder warm te zijn om er comfortabel bij te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Yep, even niet stil gestaan dat het een nieuwbouwhuis is.. Dat zou zo geïsoleerd moeten zijn dit allemaal moet kunnen. Maar ja, zelf heb ik altijd (altijd, ja ook bij -10) een raam open in de slaapkamer en dan zou bij mij daar een tochtstrip onder gaan. Want met echt goede balansventilatie mag dat raam nog eens niet openstaan.

maar mijn ervaring is dat ze ergens echt goede balansventilatie aanleggen, want dat zou ook betekenen dat je een regeling PER kamer zou moeten hebben en niet afhankelijk moeten zijn van spleten onder deuren. Dat kom je maar zeer zelden tegen. En dan heb je direct een probleem als je verschillende temperaturen in verschillende ruimtes wil hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Cyberpope op 03-01-2017 14:01 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clockw1ze
Oilman schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 14:00:
[...]

Even voor de zekerheid, is de woning uitgerust met mechanische ventilatie en roosters bij de ramen? Zo ja je zit niet toevallig op de bank net onder een rooster?

Overigens zou ik niet weten hoe warm het in huis moet zijn om comfortabel in een t-shirt op de bank te zitten. Doorgaans heb ik toch op z'n minst een t-shirt + overhemd aan, dan hoeft 't aanzienlijk minder warm te zijn om er comfortabel bij te zitten.
Ja klopt, er is mechanische ventilatie (4 standen) en er zitten roosters bij de ramen. De bank staat er niet toevallig onder haha dat zou een hoop verklaren maar helaas.

Nou is een t-shirt misschien wat overdreven inderdaad, maar zelfs met normale kleding (trui+broek+sokken) dan is het niet echt comfortabel op het moment. (bij 21 graden volgens thermostaat)
We hebben in de woonkamer+keuken (1 grote ruimte van 10m lang bij 5m breed) 2 radiatoren, 1 in de keuken en 1 in de woonkamer, en 1 in de gang.

Die in de woonkamer, gang en keuken staan voluit gedraaid, voor de rest op de bovenverdieping staan ze allemaal op standje 3 (van de 5). Is het niet zo dat het onwijs veel gas kost als we op elke kamer de radiatoren voluit zetten? (behalve de slaapkamer waar wij slapen, dat is niks met slapen :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In een nieuwe woning, en zeker in een woning waar net is gestukt, is sprake van een hoge luchtvochtigheid. Het kost meer energie om vochtige lucht op te warmen. Daardoor kan het zijn dat een nieuwbouwwoning onaangenaam aanvoelt.

Geef het tijd, laat het bouwvocht wegtrekken. Dat kan best even duren (sommigen spreken van een jaar). Ga daarna pas aanpassen. In de tussentijd zit er niets anders op dat de CV wat hoger te zetten, en voor voldoende ventilatie te zorgen.

Zie ook dit stukje van ver. eigen huis: https://www.eigenhuis.nl/...sen/bouwvocht-verwijderen

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2017 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:02
Waterzijdig inregelen heeft uberhaupt zin, ondanks bouwvocht. De ruimte wordt dan gelijkmatiger warm dus het comfort stijgt dan ook.

Zo te lezen zitten er thermostaatkranen op de radiatoren. Hier mee regel je het systeem niet waterzijdig in. Lees de startpost van het topic door en begin met waterzijdig inregelen met de voetventielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clockw1ze
Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 14:25:
In een nieuwe woning, en zeker in een woning waar net is gestukt, is sprake van een hoge luchtvochtigheid. Het kost meer energie om vochtige lucht op te warmen. Daardoor kan het zijn dat een nieuwbouwwoning onaangenaam aanvoelt.

Geef het tijd, laat het bouwvocht wegtrekken. Dat kan best even duren (sommigen spreken van een jaar). Ga daarna pas aanpassen. In de tussentijd zit er niets anders op dat de CV wat hoger te zetten, en voor voldoende ventilatie te zorgen.

Zie ook dit stukje van ver. eigen huis: https://www.eigenhuis.nl/...sen/bouwvocht-verwijderen
Ahh. Klinkt ook wel logisch natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:51
Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 14:25:

Dat merk ik hier dus ook, ik moet, hou je vast, het huis tot 23 en 24 graden stoken (vloerverwarming) om het aangenaam te hebben. Alles daaronder voelt redelijk frisjes aan. De ventilatie draait hier wel permanent. Dus lucht circuleert in het huis, ook in de kamers waar nog geen verwarming hangt.

*knip*, gasverbruik vergelijken is nogal offtopic hier. Elke woning en leefritme is weer anders. Is meer iets voor in Wat is jouw actuele energieverbruik?

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 03-01-2017 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tip: Hang ook een goedkope hoog/laag thermometer met hygrometer op. Dan kan je bijhouden wat het luchtvochtigheidspercentage is huis is, en hoe dit verandert over de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen open trappen en desondanks stook ik met temperaturen onder de 5 graden ook boven een beetje omdat anders er anders toch warmte naar boven trekt. Heb het ooit eens gemeten en zoveel extra gas kost het mij niet. Temperatuur houd je op die manier veel constanter in het hele huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:59:
Tip: Hang ook een goedkope hoog/laag thermometer met hygrometer op. Dan kan je bijhouden wat het luchtvochtigheidspercentage is huis is, en hoe dit verandert over de tijd.
Tip: https://www.weerstationko...resta/tx-320-3-kan-sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:22
Vandaag eerste metingen gedaan voor inregelen. Duidelijk verhaal, een radiator moet verder open, rest wat knijpen. Klopt ook met mijn eigen ervaringen, want die ene radiator die verder open moet, is nooit echt warm.

Nu heb ik een extreme n00b vraag. Is onderstaande het voetventiel om mee te stellen? Waarmee kan ik dat ding aandraaien?

Afbeeldingslocatie: https://s29.postimg.org/hgkwf079f/IMG_8132.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Dopje kan eraf, daaronder zit een inbusbout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RSpaargaren
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05-2021
ThinkPadd schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 12:09:
[...]

[...]

Je kunt het ook gewoon met simpele radiatorkranen doen, als je daarna maar van de instelling afblijft.
Haal trouwens eens de plastic kap eraf, misschien zit er in het busje waar de schroef (die de plastic kap vasthoudt) een stelschroef. Dat was bij mij het geval.
Als dat zo is dan zet je de kraan helemaal open en ga je hem dan knijpen met die stelschroef in het binnenwerk.
Ik heb mijn installatie handleiding er even op nageslagen. Ik heb zelf een intergas kompakt HR 28/24 uit 2006. Hier staat in de handleiding idd dat het minimale % toerental 25% (parameter d) is en parameter F mag bij aardgas niet onder de 70% komen. Ik heb bij mij dit vermogen naar 25% bijgesteld en de boosterstand uitgeschakeld. Voor de rest geen wijzigingen doorgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villager
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:24
Ik heb een Daalderop Combifort 24/50+. Ik wil daar graag een retoursensor op aansluiten. Er zit een aansluiting op de regelunit (zie linksonder op plaatje hieronder). Kan ik daar gewoon een sensor als de DS18B20 (waterdichte versie) op aansluiten en deze op de retourleiding vast tapen?

Regelunit_2450

[ Voor 4% gewijzigd door Villager op 03-01-2017 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Een DS18B20 is wel heel modern, een CV-ketel werkt nog met ouderwetse (bewezen) technologie :+
Het zal waarschijnlijk een NTC zijn als ik het symbool zo zie. 10K Ω (10.000 Ω) is een veelvoorkomende waarde voor dit soort sensoren als ik zo wat rondkijk op internet.

Wat is je doel trouwens? Misschien doet de ketel wel helemaal niks met de uitgelezen waarde.

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 03-01-2017 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:17
Villager schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 21:14:
Ik heb een Daalderop Combifort 24/50+. Ik wil daar graag een retoursensor op aansluiten. Er zit een aansluiting op de regelunit (zie linksonder op plaatje hieronder). Kan ik daar gewoon een sensor als de DS18B20 (waterdichte versie) op aansluiten en deze op de retourleiding vast tapen?

[afbeelding]
Nee dat gaat niet werken. Een DS18B20 is een sensor die volgens het 1wire protocol werkt. Je moet 'm dus digitaal uitlezen. Je ketel kan dat niet, die verwacht een NTC. Op mijn ketel stond als uitgangspunt dat de NTC een weerstand moest geven van 12Kohm bij 25°C. Zoek even na wat jouw ketel verwacht en dan kun je gaan shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05-2021
Ik kwam op klusidee nog het volgende draadje tegen:
http://www.klusidee.nl/Fo...luchtovermaat-t88468.html

Nu zag ik hier niet zo 1,2,3...bij tweakers of iemand al iets zinnigs over deze bewering gezegd heeft. Het gaat hierbij om parameter h van de ketel? Voor zover ik dit lees is de stelling dus dat als je deze omlaag schroeft je minimale vermogen ook omlaag gaat?

Ik ga sowieso mijn huidige instellingen evalueren en heb zeker geen zin om iets te gaan (ver)kloten. Maar goed, als techneut wil ik het wel snappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
RSpaargaren schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 21:47:

Nu zag ik hier niet zo 1,2,3...bij tweakers of iemand al iets zinnigs over deze bewering gezegd heeft. Het gaat hierbij om parameter h van de ketel? Voor zover ik dit lees is de stelling dus dat als je deze omlaag schroeft je minimale vermogen ook omlaag gaat?

Ik ga sowieso mijn huidige instellingen evalueren en heb zeker geen zin om iets te gaan (ver)kloten. Maar goed, als techneut wil ik het wel snappen.
Parameters bij Integas verschillen nogal per bouwjaar en type, neem dus niet zomaar iets over van een forum.
Gebruik altijd de handleiding die bij de ketel geleverd is. Daar staat exact in wat parameter h inhoud.
Als je niet helemaal kunt volgen wat daarin omschreven staat, dan kun je er beter afblijven.

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 03-01-2017 22:06 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
RSpaargaren schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 21:47:

Lekker afblijven. Zoals ik hierboven al zei is alles onder de 25% van het standaardvermogen niet gegarandeerd. Als je daaraan gaat kloten kan je serieuze schade toebrengen aan je ketel.

Gok dat die optie vooral bedoeld is voor andere gas samenstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Cyberpope schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 14:00:
Yep, even niet stil gestaan dat het een nieuwbouwhuis is.. Dat zou zo geïsoleerd moeten zijn dit allemaal moet kunnen. Maar ja, zelf heb ik altijd (altijd, ja ook bij -10) een raam open in de slaapkamer en dan zou bij mij daar een tochtstrip onder gaan. Want met echt goede balansventilatie mag dat raam nog eens niet openstaan.
Waarom niet?
Ok een beetje onbelans, maar je houd je afzuiging en frisse lucht toevoer ;)
maar mijn ervaring is dat ze ergens echt goede balansventilatie aanleggen, want dat zou ook betekenen dat je een regeling PER kamer zou moeten hebben en niet afhankelijk moeten zijn van spleten onder deuren. Dat kom je maar zeer zelden tegen. En dan heb je direct een probleem als je verschillende temperaturen in verschillende ruimtes wil hebben.
VAV-box en wisselaar ertussen en gaan ;)
Dit is alleen niet rendabel
Je kan altijd naverwarmen met verwarming of koelen door een raam open te zetten.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 08:49
Is het normaal dat bij koudere dagen het verbruik in m3/graaddag (veel) hoger is? Of moet dat ongeveer gelijk blijven? Het lijkt nu in ieder geval bij mij veel hoger te liggen nu het wat dagen echt koud is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:16
Witlof schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 09:27:
Is het normaal dat bij koudere dagen het verbruik in m3/graaddag (veel) hoger is? Of moet dat ongeveer gelijk blijven? Het lijkt nu in ieder geval bij mij veel hoger te liggen nu het wat dagen echt koud is geweest.
Dat heb ik ook al een aantal jaren.

Maar sinds waterzijdig inregelen lijkt het erop dat dit met een 20% vermindert is. Sinds begin decmber 2016.
Ik moet het echt nog twee maanden aankijken of dit ook echt zo is.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Laatst online: 20:56

The Legend

*Plop*

Ik gebruik sinds eind 2015 (nieuwbouw) een Nefit Tredline II HRC30 i.c.m. een Nefit Easy thermostaat en een Nefit Ventiline. Ik log het energieverbuik via Enelogic met een P1 lezer. Nu zie ik deze en afgelopen winter steeds dat het gasverbruik 's nachts vaak heel constant 0,1m3 per uur is, waarbij de kamertemperatuur soms wel een graad zakt onder de ingestelde temperatuur en dan gaat de ketel 's ochtends tussen 06.00 en 08.00 stoken als een malle om het weer warm te krijgen (nu bv. 1,5-2m3 per uur).

Heb beneden vloerverwarming en boven LTV radiatoren waarvan 2 van de 5 openstaan. Ik pas geen nachtverlaging toe en heb geen programma ingesteld op de Easy. Is dit normaal stookgedrag?

[edit]

Warmwaterstand op de ketel staat op INT trouwens.

[ Voor 4% gewijzigd door The Legend op 04-01-2017 10:44 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
Seafarer schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:12:
[...]

Dat heb ik ook al een aantal jaren.

Maar sinds waterzijdig inregelen lijkt het erop dat dit met een 20% vermindert is. Sinds begin decmber 2016.
Ik moet het echt nog twee maanden aankijken of dit ook echt zo is.
Dan moet ik daar toch eens echt tijd voor gaan maken. Het lastige is dat ik geen voetventielen heb en dus alles met de radiatorknoppen moet doen. Daarbij ook nog een vloerverwarming in de keuken met pompschakelaar (wellicht er tijdelijk tussenuit halen). Ben benieuwd of het mij gaat lukken. Denk dat ik wat streepjes moet gaan zetten op de knoppen zodat het maar 1x hoeft :+

Radiatoren die niet of nauwelijks gebruikt worden, zetten jullie die volledig dicht of een klein stukje open zodat er nog wel wat doorstroomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
Witlof schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 09:27:
Ik heb gisteren ook veel meer gas verstookt tov andere dagen met vergelijkbare temperatuur.
Wel was er gisteren de hele dag een flinke zuidwesten wind, dus ik verdenkt die ervan als oorzaak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
loyske schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:51:
[...]

Ik heb gisteren ook veel meer gas verstookt tov andere dagen met vergelijkbare temperatuur.
Wel was er gisteren de hele dag een flinke zuidwesten wind, dus ik verdenkt die ervan als oorzaak!
Dat zijn inderdaad ook factoren die je niet in de temperatuur kan terugzien. Daarbij blijft het ook veelal kijken naar de gemiddelden. Je 'overige' gasverbruik is nooit hetzelfde natuurlijk. Langer/korter/niet douche, vakantie/thuis werken/'normale' werkdag, maar ook koken met 1, 2 of 3 pannen op gas. Ik blijf het lastig vinden. Maar het doel is om rond (het liefst onder) de 0,5m3/graaddag uit te komen met een 2-onder-1 kap uit 1960 op korte termijn. Gemiddeld gezien in de koude maanden. Nu zat ik op 0,63 (begin 2016) met de laatste 2 maanden al rond 0,57.

[ Voor 7% gewijzigd door Witlof op 04-01-2017 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 15:38
The Legend schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:41:
Ik gebruik sinds eind 2015 (nieuwbouw) een Nefit Tredline II HRC30 i.c.m. een Nefit Easy thermostaat en een Nefit Ventiline. Ik log het energieverbuik via Enelogic met een P1 lezer. Nu zie ik deze en afgelopen winter steeds dat het gasverbruik 's nachts vaak heel constant 0,1m3 per uur is, waarbij de kamertemperatuur soms wel een graad zakt onder de ingestelde temperatuur en dan gaat de ketel 's ochtends tussen 06.00 en 08.00 stoken als een malle om het weer warm te krijgen (nu bv. 1,5-2m3 per uur).

Heb beneden vloerverwarming en boven LTV radiatoren waarvan 2 van de 5 openstaan. Ik pas geen nachtverlaging toe en heb geen programma ingesteld op de Easy. Is dit normaal stookgedrag?

[edit]

Ik neem aan dat je dan 's ochtends omhoog draait en 's avonds omlaag draait aan de thermostaat?
Met een "slimme" thermostaat (zoals iSense) is het zuiniger om een programma te gebruiken, dan gaat ie heel rustig (zuinig) opstoken zodat ie zo efficiënt mogelijk op temperatuur is wanneer je dat wil. Ga je opeens temperatuur omhoog schroeven, wil ie snel omhoog dus gaat ie onzuiniger stoken.
Je kan er wel niet omgeen dat je bij opstoken meer verbruikt, nachtverlaging blijft efficiënt (maar met vloerverwarming is het effect wat minder).

Is het constant verbruik van 0.1m³/uur geen klein gaslekje? Of heb je die niet in de zomer?

[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 04-01-2017 12:35 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
naftebakje schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 12:34:
[...]

Is het constant verbruik van 0.1m³/uur geen klein gaslekje? Of heb je die niet in de zomer?
Waakvlam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

naftebakje schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 12:34:
[...]
Ik neem aan dat je dan 's ochtends omhoog draait en 's avonds omlaag draait aan de thermostaat?
Met een "slimme" thermostaat (zoals iSense) is het zuiniger om een programma te gebruiken, dan gaat ie heel rustig (zuinig) opstoken zodat ie zo efficiënt mogelijk op temperatuur is wanneer je dat wil. Ga je opeens temperatuur omhoog schroeven, wil ie snel omhoog dus gaat ie onzuiniger stoken.
Je kan er wel niet omgeen dat je bij opstoken meer verbruikt, nachtverlaging blijft efficiënt (maar met vloerverwarming is het effect wat minder).

Zoals gezegd pas ik geen nachtverlaging toe. De temperatuur staat continu op 19,8 ingesteld. Het nachtelijk continue gasverbruik heb ik in de zomer niet, en op delen van de dag in de winter trouwens ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

[edit]

Als je naar bed gaat gaskraan dicht. En dan s'morgens kijken of je nog steeds 0.1 verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Seafarer schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:54:
[...]

Als je naar bed gaat gaskraan dicht. En dan s'morgens kijken of je nog steeds 0.1 verbruikt.
Ik zou eerst een nacht de stekker van de ketel eruit halen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Iets beter lezen heren :P Het continue verbruik in de nacht heb ik in de zomer niet en op delen van de dag in de winter ook niet. Gisteren heb ik bijvoorbeeld van 16.00 tot 00.00 in totaal 0,15m3 gas verbruikt (tussen 20:00 en 23:00 precies 0m3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Witlof schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:43:
[...]

Dan moet ik daar toch eens echt tijd voor gaan maken. Het lastige is dat ik geen voetventielen heb en dus alles met de radiatorknoppen moet doen. Daarbij ook nog een vloerverwarming in de keuken met pompschakelaar (wellicht er tijdelijk tussenuit halen). Ben benieuwd of het mij gaat lukken. Denk dat ik wat streepjes moet gaan zetten op de knoppen zodat het maar 1x hoeft :+

Radiatoren die niet of nauwelijks gebruikt worden, zetten jullie die volledig dicht of een klein stukje open zodat er nog wel wat doorstroomt?
Ik heb twee thermostaat ventielen vervangen door heimeier eclipse. Dus echt alleen de kraan erussen uit en de nieuwe er zo in gezet. Heel, heel, heel klein beetje vet op de sluitvlakken en het schroefdraad zodat het glijd inplaats van wringt.
In een keer dicht. Wel jammer dat er nieuwe thermostaat koppen opmoeten maar goed dan is alles nieuw.

Niet nodig dan zet ik ze dicht. Niet nodig en op standje 2 met thermostaat kop gaf bij mij onbalans, als de thermostaat kop koud wordt dan kan deze helemaal open gaan. Met een gewone draaiknop heb je dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:32
The Legend schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:59:
Iets beter lezen heren :P Het continue verbruik in de nacht heb ik in de zomer niet en op delen van de dag in de winter ook niet. Gisteren heb ik bijvoorbeeld van 16.00 tot 00.00 in totaal 0,15m3 gas verbruikt (tussen 20:00 en 23:00 precies 0m3).
Ik heb bijna dezelfde situatie.
Een inventum combi50 (hetzelfde als de ventiline) met een Nefit trendline hrc25/cw4 met een nefit easy.
Dat ook met een slimme meter dat ook weer gelogd word met domoticz.

Ik zie vaak dat de temperatuur van de kamer 0.2c zakt om vervolgens weer 0,1 of 0,2c door te schieten.
Terwijl bij mij thermostaat 24/7 zelfde temperatuur staat.
Heb de nefit easy ook al op adaptive gezet maar dat maakte niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Vreemd toch? Bij mij schiet 'ie nog verder door. Ingestelde temperatuur 19,8. Bereikte temperatuur is 20,3 na bijna 6m3 verstookt te hebben tussen 07.00 en 13.00. En nu zit ik weer op 0,03m3 per uur 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
The Legend schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:31:
Vreemd toch? Bij mij schiet 'ie nog verder door. Ingestelde temperatuur 19,8. Bereikte temperatuur is 20,3 na bijna 6m3 verstookt te hebben tussen 07.00 en 13.00. En nu zit ik weer op 0,03m3 per uur 8)7
Dit moet in de easy zitten.
Hiervoor had ik een moduline 400 en had ik er veel minder last van.
De Nefit easy kan ik overigens ook uit lezen met domoticz.
Ook het gas verbruik van de nefit krijg ik apart door.
Heb het overigens ook kort op buitenregeling geprobeerd dat kan je ook instellen met je easy.
Maar na een halve dag de cv nog niet was aangesprongen en de temperatuur aan het zakken was dit maar weer terug gezet.
Ik heb wel een eigen buiten temperatuur voeler die aan de c.v. zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
SpikeHome schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:14:
[...]

Ik heb bijna dezelfde situatie.
Een inventum combi50 (hetzelfde als de ventiline) met een Nefit trendline hrc25/cw4 met een nefit easy.
Dat ook met een slimme meter dat ook weer gelogd word met domoticz.

Ik zie vaak dat de temperatuur van de kamer 0.2c zakt om vervolgens weer 0,1 of 0,2c door te schieten.
Terwijl bij mij thermostaat 24/7 zelfde temperatuur staat.
Heb de nefit easy ook al op adaptive gezet maar dat maakte niks uit.
Mijn Moduline 30 laat ook niet de werkelijke temperatuur zien. Ik vraag 20 en de thermometer die er boven op staat geeft exact 20.3 Dit is de situatie als alles op temperatuur is. Heel soms, na grootte veranderingen, veel personen verlaten de woonkamer of de zon duikt achter een lamgdurige wolk. Dan zakt de thermometer naar 19,9 maar de thermostaat blijft 20 geven. Kachel begint dan wel op laagste standje te stoken. BTW geen vloerverwarming. Alleen convectors en radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Seafarer schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:20:
[...]
Mijn Moduline 30 laat ook niet de werkelijke temperatuur zien. Ik vraag 20 en de thermometer die er boven op staat geeft exact 20.3 Dit is de situatie als alles op temperatuur is. Heel soms, na grootte veranderingen, veel personen verlaten de woonkamer of de zon duikt achter een lamgdurige wolk. Dan zakt de thermometer naar 19,9 maar de thermostaat blijft 20 geven. Kachel begint dan wel op laagste standje te stoken. BTW geen vloerverwarming. Alleen convectors en radiatoren.
Overdag kan dit idd gebeuren door zon en meerdere personen in de huiskamer.
Maar midden in de nacht toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
SpikeHome schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:22:
[...]

Overdag kan dit idd gebeuren door zon en meerdere personen in de huiskamer.
Maar midden in de nacht toch niet?
Feestje? >:)

Nee, daar heb je gelijk in. Overigens zie ik dat jullie ook op 0,1 graad kunnen instellen. Ik kan alleen op halve graden instellen.

Hebben jullie vloerverwarming? Massa is soms ook moelijk te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Seafarer schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:44:
[...]

Feestje? >:)

Nee, daar heb je gelijk in. Overigens zie ik dat jullie ook op 0,1 graad kunnen instellen. Ik kan alleen op halve graden instellen.

Hebben jullie vloerverwarming? Massa is soms ook moelijk te regelen.
ik heb idd vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:40

hneel

denkt er het zijne van

Onlangs viel het me op dat de retourleiding hier in de woonkamer best wel warm werd.
Op deze tak zitten een gewone radiator en de vloerverwarming. Om electriciteit te besparen staat de pomp van de VV niet altijd aan. Ik voelde dat de warmte niet van de retour van de radiator kwam, maar wel van de VV.

Toen de pomp een aangezet. En niet lang daarna werd de temp van de retour een stuk koeler.

Vanavond het experiment nog eens herhaald en nu alles gelogd.

Afbeeldingslocatie: https://www.xs4all.nl/~hneel/misc/20170104_193131_CV%20aanvoer%20afvoer%20met%20vloerverwarming.png

De aan en afvoer worden direct (digitaal) uit de ketel uitgelezen. De gekleurde vlakken geven het verschil weer. DeltaT dus, die ook als aparte lijn nog wordt weergegeven.
De rode lijn ('buiten') is in werkelijkheid een sensor die ergens halverwege ketel en radiator aan de aanvoerbuis hangt. Om iets voor zessen is de pomp aan gezet. (De spikes zijn ws afkomstig van warm kraanwater. )

Grote vraag: is de ketel nu efficienter met de pomp aan? En waarom wordt de retourbuis warm als de pomp uit staat? Het lijkt wel of er dan water door een bypass gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
hneel schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 19:36:
Onlangs viel het me op dat de retourleiding hier in de woonkamer best wel warm werd.
Op deze tak zitten een gewone radiator en de vloerverwarming. Om electriciteit te besparen staat de pomp van de VV niet altijd aan. Ik voelde dat de warmte niet van de retour van de radiator kwam, maar wel van de VV.

Toen de pomp een aangezet. En niet lang daarna werd de temp van de retour een stuk koeler.
Voor de vv pomp heb ik deze schakelaar:
http://www.tercal-shop.nl...mpschakelaar-11e-antistop
hneel schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 19:36:
Grote vraag: is de ketel nu efficienter met de pomp aan? En waarom wordt de retourbuis warm als de pomp uit staat? Het lijkt wel of er dan water door een bypass gaat.
Als de pomp uit staat gaat het water door de bypass als die tenminste goed staat afgesteld en er nergens anders iets open staat is de bypass ervoor dat daar het water doorheen gaat.

vandaar de pomp schakelaar
Die voelt warmte op de leiding en laat vervolgens de pomp draaien.
En dit allemaal instelbaar

[ Voor 6% gewijzigd door SpikeHome op 05-01-2017 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 14:07

backupdevice

Boeh!

[edit]

Ik heb dezelfde combinatie maar zonder een Ventiline. Ik heb vloerverwarming maar niet als hoofdverwarming. Ik heb een vrijstaand huis uit 1988 met dubbel glas uit die periode.

Ik heb een programma draaien die om 07.00 aangaat en de temperatuur naar 21 graden moet brengen en om 08.00 naar 20.5 tot 17.00. Dan gaat hij weer naar 21 graden. Dat duurt dan minder als een uur. Ik pas nachtverlaging toe.... aka de ketel gaat om 22.00 uit . Afhankelijk van de buitentemp daalt de temperatuur in huis naar 18 a 19 graden. De Easy staat op selflearning maar ik heb het schema wel gekopieerd.

Als de ketel om 07.00 aanspringt en ik kom om 08.00 beneden dan heeft hij vaak pas de temperatuur 1.5 graden hoger gezet. Ik vind dat weinig .

Ik heb drie radiatoren in de huiskamer met gordijnen ervoor. Met de gordijnen op en dicht scheelt niet veel maar wel iets dus dat gaan we veranderen. We hebben de radiatoren ander halve slag open ze worden goed warm over de gehele radiator. Ik heb geen mogelijkheid om deze af te regelen. Vanavond ga ik folie plaatsen.

Wat zou ik het beste kunnen doen als we er vanuit gaan dat het blijkbaar zo lang duurt. Zou ik de nachtverlaging op 19.5 moeten zetten?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
backupdevice schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 11:46:
[...]
Wat zou ik het beste kunnen doen als we er vanuit gaan dat het blijkbaar zo lang duurt. Zou ik de nachtverlaging op 19.5 moeten zetten?
Dat is de omgekeerde wereld.

Blijkbaar haalt het systeem de door jou ingestelde waarde wel, maar duurt het jou gewoon te lang.
Ik weet dat je op een Remeha iSense kamerthermostaat een parameter hebt waarin je kan aangeven hoe ver van tevoren hij mag beginnen met opwarmen. Als dat erg ruim staat dan zal hij traag stoken (is immers zuiniger omdat hij met lagere temperatuur kan stoken). Als je de tijd wat korter maakt zal hij met een hogere temperatuur gaan stoken om het wat sneller warm te krijgen.

Mogelijk heb je op jouw thermostaat ook zoiets en kun je daar een goede balans tussen zuinigheid en comfort in vinden?

En gordijnen voor de radiator is wel vervelend, ik baal er van dat ik daar bij mij thuis ook niet beter op heb gelet. Alle warmte blijft erachter hangen en de kamer wordt stukken minder snel warm terwijl het tussen het gordijn en het koude raam flink warm is |:(

In het volgende huis (nog twee maand wachten :9 ) ga ik dat zeker anders doen.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 05-01-2017 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Bij de easy heb je "aanvangvervroeging. " Die kan ik alleen aan en uit zetten . Die heb ik altijd uitstaan aangezien wj nooit met gezin om 07.00 beneden zijn.

Dus eigenlijk niks aan te doen? Ik zal iig beginnen met folie en de gordijen als we naar bed gaan open doen.

[ Voor 17% gewijzigd door backupdevice op 05-01-2017 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Volgens mij is die parameter (ik denk dat je doelt op "aanwarmvervroeging") juist precies wat je zoekt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

ThinkPadd schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 12:52:
Volgens mij is die parameter (ik denk dat je doelt op "aanwarmvervroeging") juist precies wat je zoekt :+
Thx. Kan hem alleen niet aanzetten aangezien ik self learning heb aanstaan. Ik heb nu het programma wat aangepast dat om 07.00 de CV moet aanspringen en dan naar 20.5 moet gaan. Tevens heb ik de nachttemp op 18.5 staan.

Dat , met folie en gordijnen open, ga ik eerst proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 15:03

CSB

:D

Ben zojuist begonnen met het waterzijdig inregelen van onze installatie. Jammergenoeg merk ik dat waarschijnlijk de convector in onze put lekt. Verklaart misschien ook onze langzaam wegvallende druk in de ketel.

En wat ook opvallend is, is dat één CV plaat op zolder een warmere afvoer dan toevoer heeft. (kan zijn dat deze aan het eind van het circuit zit misschien?)

In ieder geval nu de ketel aan het opstoken en dan ga ik maar eens ff meten. :)

[ Voor 9% gewijzigd door CSB op 05-01-2017 13:16 ]

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:26

MieJuul

3970Wp

Warmere retour dan aanvoer.......zit ie verkeerd om aangesloten misschien?!

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
MieJuul schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 14:03:
Lijkt mij ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB

CSB

MieJuul schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 14:03:
Ik zou er niet raar van staan te kijken weet je dat? Heb dit huis pas een paar maanden, en de vorige eigenaar was zo'n doe-het-zelver die alles dacht zelf te kunnen...

Maar goed, ben nog volop bezig, dus wacht de resultaten maar af. ;)

Hmm. Ik moet nu sommige platen zoveel knijpen dat ze bijna dicht zitten. Nou wil ik mijn pompsnelheid wel verlagen, maar ik heb het idee dat dat niet zomaar gaat met een Remeha Quinta 35c uit 2004...

[ Voor 19% gewijzigd door CSB op 05-01-2017 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 15:48
Wat is nou de makkelijkste/meest gebruiksvriendelijke oplossing om je verbruik bij te houden? Ik zie hier vaak Domoticz of andere zelfbouw systemen voorbij komen enzo, maar hier heb ik totaal geen verstand van. Volgens mij kan dit toch veel eenvoudiger? Ik wil ook van die mooie grafieken! :P

Ik heb een slimme meter, volstaat het dan om bij aan te melden bij Mindergas.nl en hen toestemming te geven om mijn meter uit te lezen? (https://www.mindergas.nl/smart_meter_sign_ups/new)

Ik gebruik nu de app van Nuon, maar die vind ik niet prettig werken en te beperkt.

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 21:10
ik zit met de volgende vraag; onlangs een nieuwbouw woning betrokken waarbij de op de BG + 1e verdieping een vloerverwarming aanwezig is:

BG -> op basis van één thermostaat
1e verdieping ruimte gestuurde vloerverwarming (3 kamers + 1 badkamer)

Zolder heeft een radiator.

Nu merk ik dat het gasverbruik heel erg afwisselt tussen ~2,xx en ~9,xx. De ene dag is 2 en de andere 9. De temperaturen op de thermostaten zijn ook ongewijzigd. Heet water uit de kraan beneden komt via de quooker, dus gas wordt hier niet voor gebruikt.

Waar zou dit mogelijk aan kunnen liggen? Wat ik zojuist al heb gedaan is op de ketel de eco stand aangezet waarbij er niet telkens een voorraad warm water beschikbaar is.

De CV ketel betreft een ATAG tb5bc20h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

CSB schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 14:19:
[...]

Ik zou er niet raar van staan te kijken weet je dat? Heb dit huis pas een paar maanden, en de vorige eigenaar was zo'n doe-het-zelver die alles dacht zelf te kunnen...

Maar goed, ben nog volop bezig, dus wacht de resultaten maar af. ;)

Hmm. Ik moet nu sommige platen zoveel knijpen dat ze bijna dicht zitten. Nou wil ik mijn pompsnelheid wel verlagen, maar ik heb het idee dat dat niet zomaar gaat met een Remeha Quinta 35c uit 2004...
Dat gaat prima hoor.
Heb zelf de quinta 28c, is op het vermogen na hetzelfde.
Had je de (technische) handleiding al eens doorgenomen?!
http://documentatie.remeh...entatie/nl/57997-0404.pdf

Pompsturing is uit mijn hoofd parameter L
Die bestaat uit 2 cijfers; de eerste is voor tijdens cv-bedrijf, de tweede is tijdens nadraaien.
Gaat in stappen van 10%
Dus stel L=64, dan draait de pomp 60% tijdens cv-bedrijf en 40% tijdens nadraaien.

Deze (en vele andere parameters) kunnen worden gewijzigd in het installateurs-menu C12.
Een en ander staat allemaal in de pdf omschreven ;)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB

CSB

MieJuul schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 15:48:
[...]

Dat gaat prima hoor.
Heb zelf de quinta 28c, is op het vermogen na hetzelfde.
Had je de (technische) handleiding al eens doorgenomen?!
http://documentatie.remeh...entatie/nl/57997-0404.pdf

Pompsturing is uit mijn hoofd parameter L
Die bestaat uit 2 cijfers; de eerste is voor tijdens cv-bedrijf, de tweede is tijdens nadraaien.
Gaat in stappen van 10%
Dus stel L=64, dan draait de pomp 60% tijdens cv-bedrijf en 40% tijdens nadraaien.

Deze (en vele andere parameters) kunnen worden gewijzigd in het installateurs-menu C12.
Een en ander staat allemaal in de pdf omschreven ;)
Juist. Maar hoe kom je in het installateursmenu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

CSB schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:09:
[...]

Ook dat staat beschreven in de handleiding ;)

De twee meest linkse toetsen tegelijk ingedrukt houden, dan komt er een willekeurige C.. in het scherm te staan.
Terwijl je die twee ingedrukt houd kan je met de + of - toets naar de gewenste C12 gaan en vervolgens met de middelste toets (met het pijltje) bevestigen.
C12 knippert dan als het goed is 2 keer, daarna kan je de twee linker toetsen loslaten en zit je in het installateursmenu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB

CSB

MieJuul schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:15:
[...]

Ook dat staat beschreven in de handleiding ;)

De twee meest linkse toetsen tegelijk ingedrukt houden, dan komt er een willekeurige C.. in het scherm te staan.
Terwijl je die twee ingedrukt houd kan je met de + of - toets naar de gewenste C12 gaan en vervolgens met de middelste toets (met het pijltje) bevestigen.
C12 knippert dan als het goed is 2 keer, daarna kan je de twee linker toetsen loslaten en zit je in het installateursmenu
Dank! Ik heb de pomp nu aangepast van 70% in CV bedrijf naar 40% en in nadraaien 20%. Eens kijken wat dat doet. :)

Nog een vraagje: Hoe kan het dat ik veel warmteverschil tussen verschillende radiatoren heb? Sommigen zijn 65+ graden en anderen nog geen 30?

[ Voor 9% gewijzigd door CSB op 05-01-2017 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Experiment waarbij de pomp van stand 1 naar 2 ging is slecht verlopen. 20% meer verbruik dus weer naar 1 per vandaag. Kon het al bijna raden want op 1 zie ik nagenoeg geen stoom uit het pijpje buiten komen en op 2 wel. Op stand 1 hebben de radiatoren gewoon meer tijd om de warmte af te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB

CSB

Zo, ik ben er klaar mee.
Toch raar, kijk maar eens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ahkvICqTZoilfKcu02qSFkqW/full.jpg
Ik heb dus denk ik een radiator die qua afvoer is aangesloten op de aanvoer van de badkamer radiator ofzo, want ik krijg me toch een vreemde waarden op die Zolder radiator... En die op de logeerkamer is op standje 0,3 al glimmendheet... :?

In ieder geval is dit het beste wat ik eruit heb weten te krijgen vandaag. En ja, de pompsnelheid wat verlaagd. Wellicht helpt dat ook in verbruikskosten. :)

[ Voor 20% gewijzigd door CSB op 05-01-2017 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:11

dunklefaser

Point Of KnowReturn

CSB schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:09:
[...]

Het installateursmenu - onbekend en onbemind - vaak ook bij installateurs.
Standaard aansluiten/vervangen past altijd! - helaas vaak genoeg niet.

Ik heb het bij mijn AWB-ketel ook zelf moeten uitzoeken en vervolgens
kunnen aanpassen. YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
CSB schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 17:13:
Zo, ik ben er klaar mee.
Toch raar, kijk maar eens:

[afbeelding]
Ik heb dus denk ik een radiator die qua afvoer is aangesloten op de aanvoer van de badkamer radiator ofzo, want ik krijg me toch een vreemde waarden op die Zolder radiator... En die op de logeerkamer is op standje 0,3 al glimmendheet... :?

In ieder geval is dit het beste wat ik eruit heb weten te krijgen vandaag. En ja, de pompsnelheid wat verlaagd. Wellicht helpt dat ook in verbruikskosten. :)
Ziet er wel aardig uit, vast stukken beter dan hoe het voor het inregelen was. Slaapkamers is de ΔT nog iets te groot eigenlijk, maar daar wil je het toch geen 21 °C hebben lijkt mij, alleen de ergste kou eraf. Met 65°C aanvoer zou ik overigens geen ΔT 15 proberen te hanteren, dat is net te veel denk ik. Als je op 10 uit kunt komen is dat voor de overall verdeling waarschijnlijk beter.

De retour bij de ketel is nog ietwat krapjes, de grens waarboven een HR-ketel niet meer condenseert ligt op 55°C meen ik. Als je van de huidige retour nog 3-5 graden af kunt snoepen door elders in huis er nog iets meer uit te persen dan zit je nog net iets beter qua rendement bij stooksessies met een hogere aanvoertemperatuur. Keuken en woonkamer iets meer openzetten? Daar wil je toch de meeste warmte lijkt mij. ΔT over die radiatoren wordt dan iets slechter, maar als daardoor de retour van de ketel zakt dan ben je qua rendement alsnog beter uit. Die zolder is wel raar trouwens, de retour is warmer dan de aanvoer? Verkeerdom aangesloten?

Leuk om te zien trouwens, dat m'n Excel-document nog zo actief wordt gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:21
Vandaag mijn usb cable with FTDI ontvangen. Klopt het dat als ik de rj11 stekker eraan monteer ik de ketel kan uitlezen en instellingen kan veranderen met laptop en Recom software? Het gaat om een Remeha Tzerra 28c

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
knny schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 18:26:
Vandaag mijn usb cable with FTDI ontvangen. Klopt het dat als ik de rj11 stekker eraan monteer ik de ketel kan uitlezen en instellingen kan veranderen met laptop en Recom software? Het gaat om een Remeha Tzerra 28c
Als je zoekt op "hekkers recom" dan vind je de blog van iemand die zo'n kabel gemaakt heeft. Zie alleen dat z'n blog eruit ligt nu, maar via de Google Cache kun je de pagina's nog wel opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB

CSB

ThinkPadd schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 18:05:
[...]

Ziet er wel aardig uit, vast stukken beter dan hoe het voor het inregelen was. Slaapkamers is de ΔT nog iets te groot eigenlijk, maar daar wil je het toch geen 21 °C hebben lijkt mij, alleen de ergste kou eraf. Met 65°C aanvoer zou ik overigens geen ΔT 15 proberen te hanteren, dat is net te veel denk ik. Als je op 10 uit kunt komen is dat voor de overall verdeling waarschijnlijk beter.

De retour bij de ketel is nog ietwat krapjes, de grens waarboven een HR-ketel niet meer condenseert ligt op 55°C meen ik. Als je van de huidige retour nog 3-5 graden af kunt snoepen door elders in huis er nog iets meer uit te persen dan zit je nog net iets beter qua rendement bij stooksessies met een hogere aanvoertemperatuur. Keuken en woonkamer iets meer openzetten? Daar wil je toch de meeste warmte lijkt mij. ΔT over die radiatoren wordt dan iets slechter, maar als daardoor de retour van de ketel zakt dan ben je qua rendement alsnog beter uit. Die zolder is wel raar trouwens, de retour is warmer dan de aanvoer? Verkeerdom aangesloten?

Leuk om te zien trouwens, dat m'n Excel-document nog zo actief wordt gebruikt :)
Waarvoor dank. ;)

Ja die zolder radiator is vreemd. Ik zal er eens door een expert naar laten kijken. Het lijkt wel alsof hij is aangesloten op de aanvoer van de badkamer ofzo. Ook qua leidingwerk vind ik het een zeer vreemde situatie, maar ja, je kan maar op twee plekken meten, waar de leiding er in gaat en waar deze er weer uitkomt. :)

Overigens staan alle radiatorplaten beneden m.u.v. de gang volledig open. Dus de enige plek waar ik nog wat kan smokkelen is op de slaapkamers waar je inderdaad toch niet zo veel warmte nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CSB schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 19:00:
[...]

Waarvoor dank. ;)

Ja die zolder radiator is vreemd. Ik zal er eens door een expert naar laten kijken. Het lijkt wel alsof hij is aangesloten op de aanvoer van de badkamer ofzo. Ook qua leidingwerk vind ik het een zeer vreemde situatie, maar ja, je kan maar op twee plekken meten, waar de leiding er in gaat en waar deze er weer uitkomt. :)

Overigens staan alle radiatorplaten beneden m.u.v. de gang volledig open. Dus de enige plek waar ik nog wat kan smokkelen is op de slaapkamers waar je inderdaad toch niet zo veel warmte nodig hebt.
Mijn rads op slaapkamers staan 1 slagje open. Warm zat. Lekker met de vrouw onder de dekens. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

knny schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 18:26:
Als het net zo werkt als met mijn calenta 40c, Ja. Totaal.
Maar het is geen RJ11 (die is te breed) maar een 4p4c.

Net zoals zit aan een telefoonhoorn. Een draad als die kun je doorknippen (mits 4 aderig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Hier een Intergas HRE28/24 en een Honeywell Chronotherm Vision Modulation i.c.m. vvw als hoofdverwarming. Nu heb ik onlangs het programma opnieuw ingesteld, maar het is me al vaker opgevallen dat het erg lang duurt voordat de kamer de juiste temperatuur bereikt.

Adaptief staat aan, dus de thermostaat zou het vanzelf moeten leren. Iemand enig idee hoe lang het kan duren voordat de thermostaat dit aangeleerd heeft? Ik krijg het gevoel dat ie het nooit gaat leren...

Daarnaast duurt het erg lang voordat de thermostaat aangeeft dat het een graad warmer in de kamer is. Dit met de ketel vol aan, aanvoertemperatuur is 50 graden, ketel pendelt nagenoeg niet. Ik voer nu een nachttemperatuur van 19 graden, en als ik thuis ben staat ie op 21. Meestal is dit i.v.m. werk pas vanaf 18u. Wat is wijsheid in deze situatie?

Hoeveel nachtverlaging passen jullie toe bij vvw als hoofdverwarming?

Lees ook nogal wisselende berichten over de combi Intergas en Honeywell. Zijn er mensen hier die deze combinatie goed aan de praat gekregen hebben?

[ Voor 7% gewijzigd door HKees op 05-01-2017 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Oja, huis is bouwjaar 2011 en goed geisoleerd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 22:09
Heb je de aanvoer zelf begrenst op 50 graden, of is bepaalt de ketel / thermostaat deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Nee stond vanuit de nieuwbouw zo. Huis is uitgelegd op lage temperaturen, vvw, grote radiatoren boven. De max. temp is 50 graden, ingesteld op zowel de ketel als de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:21
HKees schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 20:48:
Hier een Intergas HRE28/24 en een Honeywell Chronotherm Vision Modulation i.c.m. vvw als hoofdverwarming. Nu heb ik onlangs het programma opnieuw ingesteld, maar het is me al vaker opgevallen dat het erg lang duurt voordat de kamer de juiste temperatuur bereikt.

Adaptief staat aan, dus de thermostaat zou het vanzelf moeten leren. Iemand enig idee hoe lang het kan duren voordat de thermostaat dit aangeleerd heeft? Ik krijg het gevoel dat ie het nooit gaat leren...

Daarnaast duurt het erg lang voordat de thermostaat aangeeft dat het een graad warmer in de kamer is. Dit met de ketel vol aan, aanvoertemperatuur is 50 graden, ketel pendelt nagenoeg niet. Ik voer nu een nachttemperatuur van 19 graden, en als ik thuis ben staat ie op 21. Meestal is dit i.v.m. werk pas vanaf 18u. Wat is wijsheid in deze situatie?

Lees ook nogal wisselende berichten over de combi Intergas en Honeywell. Zijn er mensen hier die deze combinatie goed aan de praat gekregen hebben?
- check eens je flow van je vvw groepen
- check de aanvoer en retour van de vvw verdeler
- check de aanvoer en retour van elke groep
- check de temp van de vloer na 1 uur stoken bv

Ik heb: 7:00 naar 20.5 en 21:00 naar 19.5. Echter nieuwbouw,, het koelt niet eens een graad af in een hele nacht dus vaak stoken pas ergens in de volgende dag.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Vloerverwarming werkt goed, heb ik laatst helemaal (waterzijdig) ingeregeld. Het gaat mij om de combi met de modulerende thermostaat. De Honeywell Chronotherm Vision Modulation vertrouw ik niet helemaal.

Hier heb ik ook dat het in de nacht bijna niks afkoelt (komende nacht ff in de gaten houden, plaatselijk -10), mijn huis is ook nieuwbouw (2011). Ik zie dus dat jij slechts 1 graad verlaagt in de nacht. Wat doet de temperatuur van de vloer bij jou? Ik wil de temperatuur namelijk niet lager hebben dan 24 à 25 graden, want dat vind ik onbehaaglijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HKees schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:26:
Vloerverwarming werkt goed, heb ik laatst helemaal (waterzijdig) ingeregeld. Het gaat mij om de combi met de modulerende thermostaat. De Honeywell Chronotherm Vision Modulation vertrouw ik niet helemaal.

Hier heb ik ook dat het in de nacht bijna niks afkoelt (komende nacht ff in de gaten houden, plaatselijk -10), mijn huis is ook nieuwbouw (2011). Ik zie dus dat jij slechts 1 graad verlaagd in de nacht. Wat doet de temperatuur van de vloer bij jou? Ik wil de temperatuur namelijk niet lager hebben dan 24 à 25 graden, want dat vind ik onbehaaglijk.
Deze Honeywell kan je zijn stookgedrag ook aanpassen in het installatiemenu. Parameter 10 zou ik eens op 1 zetten, traag regelen ivm vloerverwarming. 2 is standaard, 3 is snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Weet niet wat je stookprogramma verder is, maar als jij de vloer vanaf 22.00 af laat koelen en 18 uur later pas weer aanzet duurt het even voordat het afgekoelde beton gaat bijdragen aan de verwarming van je huis. Daar gaat geen thermostaat iets aan oplossen, enige wat ie kan doen is eerder beginnen, maar ook daar zitten grenzen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:31

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Inderdaad, niet teveel af laten koelen. Ik doe hier momenteel geen nachtverlaging meer en sindsdien ben ik tevreden over de temperatuur. Thermostaat staat constant op 20 graden. Sindsdien stabielere temperatuur en niet overtuigend meer gasgebruik (ook niet minder...).

Heb helaas geen verbruik per graaddag. December was 170 m³, op 100 m² vloerverwarming en SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Verwijderd schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 23:42:
[...]

Deze Honeywell kan je zijn stookgedrag ook aanpassen in het installatiemenu. Parameter 10 zou ik eens op 1 zetten, traag regelen ivm vloerverwarming. 2 is standaard, 3 is snel.
Ik had hem al gevonden, maar ook daar lees ik verschillende berichten over. Zelfs Honeywell kon het mij niet vertellen :X .Wat houd deze parameter nu exact in? Ik zou logisch geredeneerd denken dat 'traag' voor mij de beste keuze is, omdat de VVW hoofdverwarming is...

[ Voor 10% gewijzigd door HKees op 06-01-2017 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
_JGC_ schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 00:11:
Weet niet wat je stookprogramma verder is, maar als jij de vloer vanaf 22.00 af laat koelen en 18 uur later pas weer aanzet duurt het even voordat het afgekoelde beton gaat bijdragen aan de verwarming van je huis. Daar gaat geen thermostaat iets aan oplossen, enige wat ie kan doen is eerder beginnen, maar ook daar zitten grenzen aan.
Wat je zegt klinkt logisch, en is ook wat ik heb. Afgelopen dag voerde ik inderdaad 19 graden, behalve als ik thuis ben (om 17.00u à 18.00u) met vanaf 18.00u tot 20.30u 21 graden. Ik ging er dan vanuit dat de adaptieve werking de ketel eerder aanzet (ca. 16.00u of nog eerder). Enig idee wat de genoemde grenzen zijn?
Deze instelling kwam bij mij uit de redenering: niet stoken als je er toch niet bent. Of ik nu 's-nachts in bed lig, of overdag op het werk ben, in beide gevallen ben ik er niet. Maar wellicht is het too much.
Beekforel schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 08:18:
Inderdaad, niet teveel af laten koelen. Ik doe hier momenteel geen nachtverlaging meer en sindsdien ben ik tevreden over de temperatuur. Thermostaat staat constant op 20 graden. Sindsdien stabielere temperatuur en niet overtuigend meer gasgebruik (ook niet minder...).

Heb helaas geen verbruik per graaddag. December was 170 m³, op 100 m² vloerverwarming en SWW.
Ook wel interessant. Ik voer dus al vijf jaar 2 graden nachtverlaging, maar heb me nooit zo bezig gehouden met het verbruik; ik weet dat het beter kan.
Waar ik nog wel een beetje mee zit: als de thermostaat de zaak continue op 20 graden moet houden, of een klein beetje verwarmen, dat de ketel wel snel gaat pendelen. Thermostaat vraag vaak dan 37 tot 39 graden, hier komt optie E om de hoek kijken.

Hebben jullie low-load control aan of uit staan i.c.m. VVW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

HKees schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 08:59:
[...]

Wat je zegt klinkt logisch, en is ook wat ik heb. Afgelopen dag voerde ik inderdaad 19 graden, behalve als ik thuis ben (om 17.00u à 18.00u) met vanaf 18.00u tot 20.30u 21 graden. Ik ging er dan vanuit dat de adaptieve werking de ketel eerder aanzet (ca. 16.00u of nog eerder). Enig idee wat de genoemde grenzen zijn?
Deze instelling kwam bij mij uit de redenering: niet stoken als je er toch niet bent. Of ik nu 's-nachts in bed lig, of overdag op het werk ben, in beide gevallen ben ik er niet. Maar wellicht is het too much.

[...]

Ook wel interessant. Ik voer dus al vijf jaar 2 graden nachtverlaging, maar heb me nooit zo bezig gehouden met het verbruik; ik weet dat het beter kan.
Waar ik nog wel een beetje mee zit: als de thermostaat de zaak continue op 20 graden moet houden, of een klein beetje verwarmen, dat de ketel wel snel gaat pendelen. Thermostaat vraag vaak dan 37 tot 39 graden, hier komt optie E om de hoek kijken.

Hebben jullie low-load control aan of uit staan i.c.m. VVW?
Ik heb vorige winter wel met nachtverlaging gewerkt, deze winter niet. Nu veel meer comfort, dat vind ik ook wel wat waard. M'n metingen van vorig jaar zijn niet goed genoeg om een vergelijking over verbruik te geven, ik kan dat pas over een paar maanden echt goed zien denk ik.

Geen last van pendelen. E op 30, max aanvoer op 40. low load control ken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
In welk opzicht is het comfort toegenomen?

Low load, dit vond ik erover:

Als de woning op temperatuur is of als de warmtebehoefte in de woning zodanig laag is dat de brandercapaciteit van het toestel wordt teruggeregeld naar zo’n 20-30% van de totale capaciteit, schakelt de thermostaat over van modulerend regelen naar een aan-/uitregeling, de zogenaamde lowloadregeling.
Tijdens de lowload regeling wordt continu berekend wat de optimale aan- en uittijd van het toestel moet zijn, zodat er een nauwkeurige regeling van de ruimtetemperatuur ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HKees schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 10:34:

Als de woning op temperatuur is of als de warmtebehoefte in de woning zodanig laag is dat de brandercapaciteit van het toestel wordt teruggeregeld naar zo’n 20-30% van de totale capaciteit, schakelt de thermostaat over van modulerend regelen naar een aan-/uitregeling, de zogenaamde lowloadregeling.
Tijdens de lowload regeling wordt continu berekend wat de optimale aan- en uittijd van het toestel moet zijn, zodat er een nauwkeurige regeling van de ruimtetemperatuur ontstaat.
Bij parameter 10 zal hij bij laag 3x per uur aanslaan, bij 2 6x (heb ik) en bij snel volgens mij 12 x. Ik heb er een keer meegespeeld bij mijn eigen systeem (alleen rads).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

HKees schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 10:34:

Ik heb geen last meer van opwarmtijden. Als de thermostaat op 19 of 18 stond vond ik het echt niet fijn. We hebben een erg onregelmatig leef- en werkschema dus ik kon ook niet goed voorspellen wanneer ik welke temperatuur wilde.

Moet er wel bij vertellen dat als ik lekker op de bank ga zitten, wij meestal de houtkachel aanmaken. Zou ik geen houtkachel hebben zou ik denk ik rond het middaguur de thermostaat verhogen naar 21,5 graden.

Low load is iets wat je thermostaat moet doen lijkt het, zal de iSense vast kunnen. Zal het eens onderzoeken.

Heb niet echt last van temperatuurschommelingen (hoewel die paar lage piekjes wel gek zijn. De grotere zijn de houtkachel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/anSFqipsFWJrFpzbfecr25Cg/thumb.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Piekjes zullen wel door de zon komen :)

Ze zijn hier vandaag de trap opnieuw aan het bekleden met PVC.
Voordeur staat continue open en de deur naar de kamer ook....

* Daannn1987 gaat proberen het gas verbruik van vandaag te negeren :+ :+

[ Voor 73% gewijzigd door Daannn1987 op 06-01-2017 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
HKees schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 20:48:

Hoi Kees, had al eerder aangegeven dat Honeywell en Intergas een geteste combinatie is. Je kunt op de site van Honeywell ook nakijken of jouw thermostaat getest is met jouw ketel. Bij mij duurt het opwarmen van 19 naar 20 graden ongeveer een uur of 5 met alleen vvw in een huis van 185m2 en 3 verdiepingen. Heb nog niet waterzijdig ingeregeld. Heb temperatuur begrensd op 45 graden en pompsnelheid op 2 staan. Ik zou als ik jou was gaan meten wat de retourtemp per groep is, bij mij is er een aanzienlijk verschil tussen de woonkamergroepen en sommige kleinere groepen (hal en berging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mukky schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 12:01:
[...]

Hoi Kees, had al eerder aangegeven dat Honeywell en Intergas een geteste combinatie is. Je kunt op de site van Honeywell ook nakijken of jouw thermostaat getest is met jouw ketel. Bij mij duurt het opwarmen van 19 naar 20 graden ongeveer een uur of 5 met alleen vvw in een huis van 185m2 en 3 verdiepingen. Heb nog niet waterzijdig ingeregeld. Heb temperatuur begrensd op 45 graden en pompsnelheid op 2 staan. Ik zou als ik jou was gaan meten wat de retourtemp per groep is, bij mij is er een aanzienlijk verschil tussen de woonkamergroepen en sommige kleinere groepen (hal en berging).
Dat ie getest is, zegt natuurlijk niet dat ie het ook goed (/optimaal) doet...
Mijn Honeywell wordt door Intergas zelf aangeboden, maar presteert voor geen meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
PCJR schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:08:
[...]

Ik heb: 7:00 naar 20.5 en 21:00 naar 19.5. Echter nieuwbouw,, het koelt niet eens een graad af in een hele nacht dus vaak stoken pas ergens in de volgende dag.
Same here, ik stook alleen in de ochtend warm. Nu bij vrieskou vraagt de thermostaat maximaal en begrenst de ketel op 45 graden. Op warmere dagen vraagt de thermostaat tussen de 30 en 40 graden voor enkele uren. Temperatuur daalt 's nachts minder dan 1 graad, vannacht met -7,5 buiten daalde de temp 1,5 graad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
mukky schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 12:01:
[...]

Waterzijdig inregelen van de VVW en de radiatoren boven heb ik reeds gedaan. Retourtemperaturen van de VVW zijn nagenoeg gelijk.. (1 graad verschil ofzo). Heb je dan overal vloerverwarming?
Pagina: 1 ... 55 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.