Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 128 Laatste
Acties:
  • 7.944.454 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
SpeciesXX schreef op donderdag 29 december 2016 @ 10:06:
:).

De thermostaat instelling (PID) heeft hier helaas niets uitgehaald. De temp van 19.5 is bereikt (en nuzelfs 20) en de ketel stookt lekker verder.... :S. En de gevoelstemperatuur in de woonkamer is net iets te hoog wat mij betreft.

Ik ga een thermometer kopen om de boel te meten, en in te regelen. En de temp terugzetten naar 19 's morgens. Dat moet toch wel schelen hopelijk. Wordt vervolgd.

Ik lees hier op Tweakers trouwens meer mensen die het problem ervaren (hebben) met de 300. 's morgens te lang doorstoken. Ik ga schoonbroer bellen voor de Easy op te halen :).
Het gaat om 0,5 graden...niet te voelen, alleen af te lezen. Minder op de thermostaat kijken en het probleem is opgelost.

De Moduline 3 en 400 doen precies hetzelfde als de Easy.
De Easy werkt met hetzelfde protocol en strategie, waarschijnlijk zal het probleem niet opgelost zijn.
Als je het al een probleem kunt noemen. Hier stookt de Easy bij aanwarmen ook nog even goed door, maar die overshoot is na een half uurtje al verdwenen. De warmte van de overshoot word opgenomen door nog koudere meubels en muren. Bij het op temperatuur houden blijft hij netjes rond z'n setpoint.
Seafarer schreef op donderdag 29 december 2016 @ 09:45:
Goed idee.

Maar kan hier niets vinden over sterkere veren of iets anders.

Misschien heb je helemaal gelijk geen spullen uitwisselen van verschillende fabrikanten.
Juist...knoppen zijn niet uitwisselbaar onderling. De slaglengte van knop en kraan moet op elkaar aansluiten, het gaat maar om enkele mm.

[ Voor 14% gewijzigd door Oxellaar op 29-12-2016 10:53 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

Oxellaar schreef op donderdag 29 december 2016 @ 10:39:
[...]

Het gaat om 0,5 graden...niet te voelen, alleen af te lezen. Minder op de thermostaat kijken en het probleem is opgelost.

De Moduline 3 en 400 doen precies hetzelfde als de Easy.
De Easy werkt met hetzelfde protocol en strategie, waarschijnlijk zal het probleem niet opgelost zijn.
Als je het al een probleem kunt noemen. Hier stookt de Easy bij aanwarmen ook nog even goed door, maar die overshoot is na een half uurtje al verdwenen. De warmte van de overshoot word opgenomen door nog koudere meubels en muren. Bij het op temperatuur houden blijft hij netjes rond z'n setpoint.

[...]

Juist...knoppen zijn niet uitwisselbaar onderling. De slaglengte van knop en kraan moet op elkaar aansluiten, het gaat maar om enkele mm.
Confirmed. De Easy doet bij ons 's morgens precies hetzelfde. Gaat nog vrolijk even door als Setpoint is bereikt. Moet 20 graden worden, wordt vaak zo'n 20,3 - 20,4 voordat hij uit gaat. Zoals Oxellaar aangeeft blijft hij daarna inderdaad wel netjes rond het setpoint ;)

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:17
Waterzijdig inregelen van je vloerverwarming... kan dit eigenlijk wel? :|

Vrijstaand huis, bj 2007, vloerisolatie in kruipruimte en HR++ glas. Als het buiten vriest daalt de temperatuur in huis 1,5°. So far so good :)

De CV in kwestie: Intergas HR 36/60. 3 verdiepingen met op iedere verdieping een hydraulisch neutrale LTV verdeler, geen radiatoren. Ketel op de 3e verdieping. Aanvoertemperatuur begrensd op 45 en pompsnelheid op 2. De verdelers ontvangen ieder zo'n 40° (bovenste verdieping 42, beneden 40). De retourtemperaturen slingeren tussen de 21 en 27 graden met 1 uitschieter van 33 namelijk een veel te kleine lus in de hal. Dan nu het inregelen...

Met de Excelsheet van ThinkPad in de hand en de vriendin+baby het huis uit aan de slag. Thermostaat op vol, OTGW geeft aan dat er op vol gestookt wordt. Iedere meting die ik doe is anders, dan is de retourtemperatuur 21°, dan weer 26°. Aanvoertemperatuur van sommige groepen gaat meetbaar snel naar beneden van 40° naar 30° als ik aan de knoppen draai, bij andere groepen lijkt er niets te gebeuren. Er is feitelijk geen enkele constante te vinden. Ik meet netjes met een IR thermometer en zwarte isolatietape op de blauwe buizen. Bijkomende complexiteit zijn de elektrische regelknoppen gekoppeld aan kamerthermostaten, voor het inregelen staan ze vol open. Wat ik ook doe, ik ontdek geen verband tussen wat ik doe en de invloed ervan op de (retour)temperatuur :'(

Als mijn meetafwijking 6° is lijkt inregelen mij praktisch onmogelijk. De traagheid lijkt me de grote boosdoener. Ik lees weinig over mensen die een LTV goed hebben ingeregeld. Wie heeft er een positieve ervaring? Hieronder nog foto's van 2 verdelers (de aan- en toevoer van de tweede verdeler zijn inmiddels omgedraaid).

Afbeeldingslocatie: https://loosbroe.home.xs4all.nl/cvtuning/BGverdieping.jpg
Afbeeldingslocatie: https://loosbroe.home.xs4all.nl/cvtuning/1everdieping.jpg

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:21
mukky schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:55:
Waterzijdig inregelen van je vloerverwarming... kan dit eigenlijk wel? :|

Vrijstaand huis, bj 2007, vloerisolatie in kruipruimte en HR++ glas. Als het buiten vriest daalt de temperatuur in huis 1,5°. So far so good :)

De CV in kwestie: Intergas HR 36/60. 3 verdiepingen met op iedere verdieping een hydraulisch neutrale LTV verdeler, geen radiatoren. Ketel op de 3e verdieping. Aanvoertemperatuur begrensd op 45 en pompsnelheid op 2. De verdelers ontvangen ieder zo'n 40° (bovenste verdieping 42, beneden 40). De retourtemperaturen slingeren tussen de 21 en 27 graden met 1 uitschieter van 33 namelijk een veel te kleine lus in de hal. Dan nu het inregelen...

Met de Excelsheet van ThinkPad in de hand en de vriendin+baby het huis uit aan de slag. Thermostaat op vol, OTGW geeft aan dat er op vol gestookt wordt. Iedere meting die ik doe is anders, dan is de retourtemperatuur 21°, dan weer 26°. Aanvoertemperatuur van sommige groepen gaat meetbaar snel naar beneden van 40° naar 30° als ik aan de knoppen draai, bij andere groepen lijkt er niets te gebeuren. Er is feitelijk geen enkele constante te vinden. Ik meet netjes met een IR thermometer en zwarte isolatietape op de blauwe buizen. Bijkomende complexiteit zijn de elektrische regelknoppen gekoppeld aan kamerthermostaten, voor het inregelen staan ze vol open. Wat ik ook doe, ik ontdek geen verband tussen wat ik doe en de invloed ervan op de (retour)temperatuur :'(

Als mijn meetafwijking 6° is lijkt inregelen mij praktisch onmogelijk. De traagheid lijkt me de grote boosdoener. Ik lees weinig over mensen die een LTV goed hebben ingeregeld. Wie heeft er een positieve ervaring? Hieronder nog foto's van 2 verdelers (de aan- en toevoer van de tweede verdeler zijn inmiddels omgedraaid).

[afbeelding]
[afbeelding]
VV is inderdaad beetje specialer. Ik heb het gedaan met mijn verdeler, maar ik heb 1 pomp eraan, en 4 groepen. Invoer temp is 40-45 graden aan de hand van wat de ketel maakt. Echter met de thermostaat op de verdeler is de water temp max een graad of 35-37.
Ik heb nu de flow aangepast van de groepen, dat er genoeg stroming is, pomp op stand 2, constant pressure, flow per groep 1-2.5 l/min. De retour temp hou ik in de gaten, deze wil ik liefst rond de temp hebben wat de vloer ook moet zijn/mag worden: tussen 25-28 graden.

Is de temp retour van een groep hoger, moet die flow wat minder. Is de temp lager dan 25-27, moet er iets meer flow komen. Zo heb ik altijd iets van 35-25, 10 graden delta 10, op 40-45 graden aanvoer van de ketel, is dat prima. De radiatoren heb ik boven zo goed als allemaal op 70% open, anders gaat mijn ketel pendelen omdat de warmte niet wegkomt. CV pomp van ketel ook moeten aanpassen naar minimaal 50% ipv de standaard setting van 20% (gaf ook pendelen).

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55
Vergeet ook niet dat vloerverwarming een traag systeem is. Bij het inregelen van radiatoren duurt het vaak al een minuut of 10 voordat je verandering ziet nadat je aan radiatorknoppen hebt gedraaid. Bij vloerverwarming is het nog veel en veel trager.

• mukky
ThinkPadd schreef op donderdag 29 december 2016 @ 14:25:
Vergeet ook niet dat vloerverwarming een traag systeem is. Bij het inregelen van radiatoren duurt het vaak al een minuut of 10 voordat je verandering ziet nadat je aan radiatorknoppen hebt gedraaid. Bij vloerverwarming is het nog veel en veel trager.
Dat was ook mijn conclusie, de enige oplossing die ik tot zover kan bedenken is een Raspberry Pi met 14 * een DS18B20 erop en daarmee 1 LTV verdeler inregelen en zo iedere verdieping aflopen. Gaat dit werken of gaat het inregelen van 1 verdeler weer een impact hebben op de andere verdelers? 3 RPI's ophangen vind ik wat overdreven.

• ThinkPad
Je hebt ook flowregelaars (onder die zwarte doppen met sticker erop), daarmee kun je de boel ook inregelen.
Maar op welke waarden je de boel dan moet afregelen weet ik zo niet. Volgens mij kun je met de diameter van de leidingen, lengte e.d. de afgifte bepalen etc.

• mukky
ThinkPadd schreef op donderdag 29 december 2016 @ 16:19:
Je hebt ook flowregelaars (onder die zwarte doppen met sticker erop), daarmee kun je de boel ook inregelen.
Maar op welke waarden je de boel dan moet afregelen weet ik zo niet. Volgens mij kun je met de diameter van de leidingen, lengte e.d. de afgifte bepalen etc.
Daar heb ik ook naar gekeken maar sommige flowregelaars staan even laag als de rest terwijl de lus beduidend korter is en de delta t sterk afwijkt van de andere lussen. Nog andere tips?

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:16
Oxellaar schreef op donderdag 29 december 2016 @ 10:39:

Gatsie, hier heb ik dus niet overnagedacht. Nu ik er wel overdenk is het ook logisch.

Dat word dus nieuwe koppen kopen

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Verwijderd

Ik heb hier iets curieus. Normaal gesproken heb ik alleen de radiatoren beneden open en badkamer. Nu vakantie, kinderen thuis, dus ok boven nu ook open (2 slagen). Valt mij alleen op dat de thermostaat (Honeywell Touch Modulation) maar heel langzaam doorheeft dat hij nu met 45 graden niet meer de woonkamer op temperatuur krijgt. Komt dit omdat de situatie is veranderd en hij nu moet leren of kan er wat anders spelen?

En nog een vraag. Ik overweeg toch maar eens een andere thermostaat te hangen ala Nest, Tado, Netatmo maar kan niet echt vinden welke nu het strakst moduleert. Nest zou nu beter zijn geworden, maar lees wisselend nieuws en op de fora zitten niet echt mensen voor mijn gevoel die echt hier zo scherp op zijn als wij. Welke gaan wij als CV Tweakers nu echt blij van worden?

Edit: Netatmo valt al af. Niet modulerend. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2016 19:50 ]

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 08:49
Hoe warm of koud is jullie ruimte waar de CV ketel staat? Als ik kijk naar de temperatuur van de aanvour/retour als de CV ketel een tijdje uit staat is deze rond de 15 graden. Wil er nog een sensor hangen om die kamertemperatuur ook in de gaten te houden. Misschien kan daar ook nog wat gewonnen worden als die ruimte beter geïsoleerd is.

Verder zoek ik nog iets om influxDB met Grafana op te draaien. Denk niet dat het handig is om dit bij de RPi2 er bij te zetten. Wordt wellicht te veel voor het systeem en het SD kaartje. Ben er wel achter dat dat beter is met betrekking tot betere history en preciezere data.

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-09 10:38
Witlof schreef op donderdag 29 december 2016 @ 20:25:
Hoe warm of koud is jullie ruimte waar de CV ketel staat? Als ik kijk naar de temperatuur van de aanvour/retour als de CV ketel een tijdje uit staat is deze rond de 15 graden. Wil er nog een sensor hangen om die kamertemperatuur ook in de gaten te houden. Misschien kan daar ook nog wat gewonnen worden als die ruimte beter geïsoleerd is.
Hij hangt hier in een niet geïsoleerde garage dus nagenoeg gelijk aan de buitentemperatuur.
De stroom moet zeg maar niet uitvallen met vorst. Dan werkt de vorstbeveiliging niet zo goed meer :z

Bij een ruimte temperatuur van 15 graden valt er denk ik niet veel te winnen. Een ketel hergebruikt al veel warmte doordat de ventilator aanzuigt in de behuizing.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:31

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Hm, vanmorgen kreeg ik geen warm water onder de douche. :?

Laatste aanpassing was eergisteren, aanvoertemperatuur van 50 naar 40 graden gezet. Gister echter zonder problemen kunnen douchen?

Het was net alsof m'n ketel het tapwater geen voorrang gaf. Het huis is verder wel behaaglijk warm, toen ik ging kijken bij de ketel stond hij rustig op 30 graden te stoken.

[ Voor 18% gewijzigd door Beekforel op 30-12-2016 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Beekforel schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 07:49:
Hm, vanmorgen kreeg ik geen warm water onder de douche. :?

Laatste aanpassing was eergisteren, aanvoertemperatuur van 50 naar 40 graden gezet. Gister echter zonder problemen kunnen douchen?

Het was net alsof m'n ketel het tapwater geen voorrang gaf. Het huis is verder wel behaaglijk warm, toen ik ging kijken bij de ketel stond hij rustig op 30 graden te stoken.
Wat voor ketel heb je?
Warmwater moet altijd voorrang krijgen.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

DJKroon schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 09:39:
[...]

Wat voor ketel heb je?
Warmwater moet altijd voorrang krijgen.
Heb een Intergas HRE 36/30. Lijkt mij ook inderdaad.

Wat ik mij net in de auto realiseerde, ik heb mij gewassen bij de wastafel en daar kwam wel gewoon warm water uit de kraan. Later in de ochtend ging mijn vriendin douchen en zag ik in de installateurs app van Intergas dat er geen tapaanvraag was.

Zou de thermostaatkraan van de douche stuk zijn? :P Net m'n vriendin gevraagd, in de keuken ook geen warm water. Op het moment dat ze het probeerde zag ik de tapwater temperatuur zakken van 21 naar 14,5 graden... Op dit moment had de ketel geen warmtevraag.

[ Voor 16% gewijzigd door Beekforel op 30-12-2016 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:55
Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2016 @ 19:09:
.. boven nu ook open (2 slagen). Valt mij alleen op dat de thermostaat (Honeywell Touch Modulation) maar heel langzaam doorheeft dat hij nu met 45 graden niet meer de woonkamer op temperatuur krijgt.
Je krijgt minder water door de radiatoren van de woonkamer. Bovenkant 45 graden maar de onderkant is koeler.
Elke thermostaat zal dat moeten leren.

Wat je nu krijgt is dat het Proportioneel-gedeelte zijn werk doet. Ofwel kamer 1 graad onder setpoint -> water van 45 graden vragen. Dat is niet genoeg in de nieuwe situatie. Daarvoor is er een Integraal-term: als het chronisch te koud blijft (dan gemiddeld over een uur of meer kan dat goed gemeten worden) wordt de warmtevraag verhoogd. En hopelijk onthoudt je thermostaat dat morgen ook ;)

Ik denk niet dat er een thermostaat zonder dat principe kan werken; dan zou bij elke windvlaag door de kamer de ketel op 90 graden springen en zou je enorme overshoots hebben alsof zoonlief aan de knop zit (ik heb het koud, zet hem op 35 - oh nu is het loeiheet, zet hem op 5 -> etc.)

Maar uiteindelijk gaat het om een halve of hele graad. Zet hem even een dagje warmer en je bent eruit.

Mijn Honeywell had zichzelf aangeleerd in de ochend met 1.5 graad per uur op te stoken en in de middag met 3 graden per uur. Waarom dat verschillend werd snap ik niet. Ik heb het in het installateursmenu nu vastgezet op 2.5 graden per uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Beekforel schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 10:08:
[...]

Heb een Intergas HRE 36/30. Lijkt mij ook inderdaad.

Wat ik mij net in de auto realiseerde, ik heb mij gewassen bij de wastafel en daar kwam wel gewoon warm water uit de kraan. Later in de ochtend ging mijn vriendin douchen en zag ik in de installateurs app van Intergas dat er geen tapaanvraag was.

Zou de thermostaatkraan van de douche stuk zijn? :P Net m'n vriendin gevraagd, in de keuken ook geen warm water. Op het moment dat ze het probeerde zag ik de tapwater temperatuur zakken van 21 naar 14,5 graden... Op dit moment had de ketel geen warmtevraag.
Dan denk ik dat je cv aan was waardoor je bij de wastafel wel even 'warm water' had.
Dat je intergas geen warmwater geeft kan 3 oorzaken hebben
-tapschakelaar defect
-warmwatersensor defect
-print stuk (maar die kans is zeer klein)

Maak de kap van je intergas even open, controleer of de stekkers van de tapschakelaar (links van de pomp) en je warmwatersensor wel vast zitten.

Wat je kan doen om je tapschakelaar te controleren:
Zet de warmwaterkraan helemaal open
Haal de stekker van je tapschakelaar los en verbindt deze even door met een draadje.
Slaat je ketel nu aan op bedrijfscode 6, dan is er iets met je tapschakelaar.

Dit even uitgaande van een normale installatie, of heb je er mengventielen of zonneboiler op zitten?

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Het is een normale installatie.

Zal vanmiddag of vanavond even onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Okido, ik hou het topic in de gaten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Beekforel schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 10:30:
Het is een normale installatie.

Zal vanmiddag of vanavond even onderzoeken.
Dan heb je wel het hele weekend geen warm-water als er iets mis is.... en monteur in het weekend bellen is duur. :P. Geef je maar ter overweging mee..

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Cyberpope schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 10:36:
[...]

Dan heb je wel het hele weekend geen warm-water als er iets mis is.... en monteur in het weekend bellen is duur. :P. Geef je maar ter overweging mee..
Ja dat zou wel kut zijn.

Even kijken wat ik op afstand kan fixen.

Gelukkig is m'n installateur gewoon iemand die ook wel eens iets met zijn computer heeft, dus ik zit er niet zo over in dat hij morgen niet even kan komen fixen. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Fixed. :X

Ik zat nog even wat door de parameters te neuzen en bedacht mij ineens dat ik P. "Referentiewaarde tapwaterbedrijf" heb aangepast. Deze stond op 0 (= toestel met stromingsschakelaar en Solo toestellen) en heb ik aangepast naar 36 (= HRE 36/30). Blijkbaar niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Och, das niet handig :O
Nooit zomaar parameters veranderen als je niet weet wat het doet.
Gelukkig dat hij het weer doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 22:46
Trackerfire schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:54:
[...]

Confirmed. De Easy doet bij ons 's morgens precies hetzelfde. Gaat nog vrolijk even door als Setpoint is bereikt. Moet 20 graden worden, wordt vaak zo'n 20,3 - 20,4 voordat hij uit gaat. Zoals Oxellaar aangeeft blijft hij daarna inderdaad wel netjes rond het setpoint ;)
Hebben jullie vloerverwarming? Denk dat bij ons het 'probleem' daarin zit. Dat werkt trager, waardoor het langzamer warmer wordt, maar ook langer warmer wordt. De thermostat stond vanmorgen op 19.0 en uiteindelijk wordt het toch 20 graden. Maar het voelde al een stuk minder warm dan met 19.5 beginnen en dan door naar de 20+.
Of moet mijn thermostaat nog leren? Weet niet of ie dit kan leren met VW?

En verder, zou het qua verbruik uberhaupt veel uitmaken als ik eerst een tussenstap maak naar 18.5, en dan later naar 19.5 zodat het niet doorschiet naar 20? Anders laat ik het lekker zo voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09
Species, bij mij heeft hij dit nu wel door. Wel wordt bij mij de temperatuur langzaam van 19,5 in de ochtend tot 20,5 in de avond opgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Witlof schreef op donderdag 29 december 2016 @ 20:25:

Verder zoek ik nog iets om influxDB met Grafana op te draaien. Denk niet dat het handig is om dit bij de RPi2 er bij te zetten. Wordt wellicht te veel voor het systeem en het SD kaartje. Ben er wel achter dat dat beter is met betrekking tot betere history en preciezere data.
Ik draai otmonitor, influxdb, grafana en node red op een Pi 1 reb B en dat gaat prima. CPU belasting ongeveer 0.26 gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

SpeciesXX schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 11:33:
[...]

Hebben jullie vloerverwarming? Denk dat bij ons het 'probleem' daarin zit. Dat werkt trager, waardoor het langzamer warmer wordt, maar ook langer warmer wordt. De thermostat stond vanmorgen op 19.0 en uiteindelijk wordt het toch 20 graden. Maar het voelde al een stuk minder warm dan met 19.5 beginnen en dan door naar de 20+.
Of moet mijn thermostaat nog leren? Weet niet of ie dit kan leren met VW?

En verder, zou het qua verbruik uberhaupt veel uitmaken als ik eerst een tussenstap maak naar 18.5, en dan later naar 19.5 zodat het niet doorschiet naar 20? Anders laat ik het lekker zo voor nu.
Jep vloerverwarming hier. De Easy lijkt hier ook niet goed te reageren wat mij betreft. Zo snapt hij na een aantal maanden nog steeds niet dat vloerverwarming langzaam is. Ga toch eens naar een goed alternatief kijken de komende maanden.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
sympa schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 10:11:
[...]

Je krijgt minder water door de radiatoren van de woonkamer. Bovenkant 45 graden maar de onderkant is koeler.
Elke thermostaat zal dat moeten leren.

Wat je nu krijgt is dat het Proportioneel-gedeelte zijn werk doet. Ofwel kamer 1 graad onder setpoint -> water van 45 graden vragen. Dat is niet genoeg in de nieuwe situatie. Daarvoor is er een Integraal-term: als het chronisch te koud blijft (dan gemiddeld over een uur of meer kan dat goed gemeten worden) wordt de warmtevraag verhoogd. En hopelijk onthoudt je thermostaat dat morgen ook ;)

Ik denk niet dat er een thermostaat zonder dat principe kan werken; dan zou bij elke windvlaag door de kamer de ketel op 90 graden springen en zou je enorme overshoots hebben alsof zoonlief aan de knop zit (ik heb het koud, zet hem op 35 - oh nu is het loeiheet, zet hem op 5 -> etc.)

Maar uiteindelijk gaat het om een halve of hele graad. Zet hem even een dagje warmer en je bent eruit.

Mijn Honeywell had zichzelf aangeleerd in de ochend met 1.5 graad per uur op te stoken en in de middag met 3 graden per uur. Waarom dat verschillend werd snap ik niet. Ik heb het in het installateursmenu nu vastgezet op 2.5 graden per uur.
Tsja.
Als ik een radiator opendraai en er dus een berg koudwater in de retour terecht komt, hoor je de ketel onmiddellijk harder gaan branden. En dan wel zoveel dat minimaal de aanvoer temperatuur gehandhaafd blijft. Dus het tekort aan warmte in het cv water wordt direct gecompenseerd voordat de kamer thermostaat het eigenlijk kan detecteren aan de referentie ruimte temperatuur.

Deze "houd Nederland warm ketel" blijft net zo lang hangen tot dat die van zijn ophangbeugels afvalt. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Seafarer schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 19:38:
[...]

Tsja.
Als ik een radiator opendraai en er dus een berg koudwater in de retour terecht komt, hoor je de ketel onmiddellijk harder gaan branden. En dan wel zoveel dat minimaal de aanvoer temperatuur gehandhaafd blijft. Dus het tekort aan warmte in het cv water wordt direct gecompenseerd voordat de kamer thermostaat het eigenlijk kan detecteren aan de referentie ruimte temperatuur.

Deze "houd Nederland warm ketel" blijft net zo lang hangen tot dat die van zijn ophangbeugels afvalt. _/-\o_
Dat heb ik ook als ik de thermostaatkraan op zolder hoger zet. Ik hoor dan ventilator en de klasse a pomp van mn tzerra opspinnen. Prima spul :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
We hebben een nieuw huis gekocht en deze week de sleutel gekregen. De CV-installatie is dit keer wat complexer omdat we beneden vloerverwarming + convectorputten + radiatoren hebben (ook nog een open haard overigens ;) die de boel samen verwarmen. Boven overal radiatoren. Ketel is een Calenta met iSense thermostaat en de radiatoren zijn gewoon standaard zonder afsluitkraantjes of iets dergelijks.

Heb een paar vragen over deze installatie.
- Ik moet de gehele installatie leegmaken omdat de radiatoren verwijderd moeten worden voor stucwerk. Wat is slim om te doen? Eerst de vulslang aansluiten om het expansievat leeg te maken zodat de druk van het water wat lager is en vervolgens op een laag(ste) punt de ontluchter open draaien en al het water er via deze ontluchter uit laten lopen? Of is er een slimmere manier?

- Er is 1 radiator in huis die ik continu hoor suizen, zowel met verwarming aan als ook wanneer deze uit staat. Is dit een kwestie van ontluchten? Dit zou dan direct opgelost moeten zijn als ik de CV-installatie weer gevuld heb na het stucwerk.

- De installatie staat momenteel nog op 90C. Voor de vloer wil ik dit terugdraaien naar ongeveer 50C, dat zou voor de radiatoren ook voldoende moeten zijn want die zijn met 90C gevaarlijk heet. Maar hoe zit het met de convectorputten?

- Hoeveel warmte geven convectorputten normaal? Ik voel als de verwarming aan staat wel wat warmte omhoog komen maar het voelt niet net zo warm als de straling van een radiator bijvoorbeeld. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:10
Aghanim schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 20:44:
- Ik moet de gehele installatie leegmaken omdat de radiatoren verwijderd moeten worden voor stucwerk. Wat is slim om te doen? Eerst de vulslang aansluiten om het expansievat leeg te maken zodat de druk van het water wat lager is en vervolgens op een laag(ste) punt de ontluchter open draaien en al het water er via deze ontluchter uit laten lopen? Of is er een slimmere manier?
Van harte gefeliciteerd met de aankoop.
Om het water eruit te laten lopen zal je zowel boven een ontluchting open moeten zetten, als onder een uitlaatklep. Persoonlijk zou ik het drukvat lekker laten wat het is en beneden de slang aansluiten en openen. Zodra het iets stokt boven ook gaan beluchten. Vergeet de ketel niet uit te schakelen.
- De installatie staat momenteel nog op 90C. Voor de vloer wil ik dit terugdraaien naar ongeveer 50C, dat zou voor de radiatoren ook voldoende moeten zijn want die zijn met 90C gevaarlijk heet. Maar hoe zit het met de convectorputten?
De iSense is een modulerende thermostaat. Deze zal nooit 90°C vragen mits dat niet noodzakelijk is.
Terugschroeven van de temperatuur lijkt me verstandig om een harde limiet op te leggen. 50°C lijkt me echter ietwat extreem mits er geen overweldigende overcapaciteit beschikbaar is.
- Er is 1 radiator in huis die ik continu hoor suizen, zowel met verwarming aan als ook wanneer deze uit staat. Is dit een kwestie van ontluchten? Dit zou dan direct opgelost moeten zijn als ik de CV-installatie weer gevuld heb na het stucwerk.
Dit klinkt mij ietwat vreemd in de oren. Suizen als de CV uit. Je zou het nu al eens kunnen proberen om hem te ontluchten. Dit kan nooit kwaad.
- Hoeveel warmte geven convectorputten normaal? Ik voel als de verwarming aan staat wel wat warmte omhoog komen maar het voelt niet net zo warm als de straling van een radiator bijvoorbeeld. Klopt dat?
De convectorputten bij mijn schoonouders voelen altijd prettig aan als je er boven staat. De naam zegt het al, de putten verwarmen voornamelijk via convectie en niet via straling.
Naar mijn mening voelt straling warmte sneller warm aan dan convectie. De putten zijn dan ook vooral om de koudeval van ramen te voorkomen. Deze koudeval wordt anders als trekt ervaren. Ik zou proberen zoveel mogelijk met de vloerverwarming te verwarmen. Dit is lange, comfortabele warmte.

De optimale temperaturen voor convectorputten zijn eerder besproken in dit topic, maar kan ze me niet zo snel herinneren.

[ Voor 64% gewijzigd door Nilvo op 30-12-2016 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:21
Vanmiddag de badkraan vervangen door een thermostatische. Scheelt heel wat gepruts met intergas ketel, mooi constante temperatuur nu.

Ook meteen gevonden waarom er altijd een drup en een bak kalk aan dat ding zat, de oude S koppelingen waren te kort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
Trackerfire schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 19:19:
[...]

Jep vloerverwarming hier. De Easy lijkt hier ook niet goed te reageren wat mij betreft. Zo snapt hij na een aantal maanden nog steeds niet dat vloerverwarming langzaam is. Ga toch eens naar een goed alternatief kijken de komende maanden.
Ok, dat is goed om te horen dat ik niet de enige ben. Ga ik toch maar eens proberen om dit via het programma op te lossen. Maar dat wordt lastig natuurlijk, want nu stookt ie 's morgens volop, maar als het straks wat warmer wordt is dat weer anders.

Andere optie is schakelpunten instellen, maar allemaal op 1 temp. Dan 's morgens maar ff met het handje de thermostaat aanzetten. Kijken of ie dan ook naar 19.5 - 20 stookt. Maarja... waarom heb je dan een Easy :D.

Mocht je een keuze hebben gemaakt, dan hoor ik dat graag :).
Gaat hier weer wat centjes inzitten, want dan heb ik ook een converter nodig (nefit ketel)

[ Voor 12% gewijzigd door SpeciesXX op 31-12-2016 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer de weersvoorspelling uitkomt kunnen we vanaf 7/8 januari de CV echt zn waarde testen. Er zijn berichten dat er een koude periode aankomt . Het woord schaatsen is al gebruikt :p

Ons systeem heeft een tzerra plus cw5 / isense, met reguliere radiatoren. Dit in een hoekhuis uit 1992 (blinde muur op zuid). De afgelopen jaren energie besteed aan isoleren van zolder en 1e verdieping. Bg moet nog, heeft wel dubbel glas (geen hr glas, en nog de originele hardhouten voordeur van 38mm bv.).

Ondanks dat alles goed waterzijdig weten in te regelen: Het systeem staat nu op 55 aanvoer max / 37 min, opwarming strategie normaal, opwarmtijd 90 min.

Ben benieuwd hoeveel ik moet "opschalen" met de aanvoer, als er idd een vorstperiode aankomt.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2016 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:37
Sinds een week of drie ben ik, naar aanleiding van dit topic, een kritische blik gaan werpen op onze CV-installatie. Keteltemperatuur stond op 80°. Ik vond de radiatoren al behoorlijk warm worden en met name in koude perioden (buiten temperatuur <-5°) was er behoorlijke overshoot van 0,5-1° t.o.v. van de ingestelde temperatuur. 's Nachts stond de thermostaat op 18°, overdag meestal op 21°.

Met de beperkte middelen die ik nu heb, ben ik een tijdje de CV-uitgaande en retour temperatuur aan het meten. Bij de ketel heb ik tijdelijk twee DS18B20 temperatuursensoren getaped en de temperaturen gelogd.

Het betreft een Nefit Topline HRC25/CW4 met Moduline 300 kamerthermostaat. Hij verwarmt de vloerverwarming en 3 radiatoren in de huiskamer/open keuken en de badkamer radiator. Soms staat er een radiator open in de logeer/studeerkamer. Op de slaapkamer is de verwarming nog nooit aan geweest. Het huis is een twee-onder-een kap uit '87. Redelijk geïsoleerd (vloer, muren en dubbelglas).

Als eerste experiment heb ik de keteltemperatuur verlaagd naar 40°. Misschien wel een drastische verlaging, maar in het kader van een toekomstige warmtepomp wilde ik wel eens kijken of de warmteafgifte voldoende is bij deze lage temperatuur. Tevens de nachtstand verhoogt van 18° naar 20° om de vloerverwarming niet te veel af te laten koelen. Gevoelsmatig lijkt het dat de temperatuur in de huiskamer stabieler is geworden met minder overshoot. Opgemerkt dient te worden dat de huiskamer radiatoren wel nodig zijn. De vloerverwarming lijkt niet goed gelegd, lijkt te weinig capaciteit te hebben. Het betreft een eenvoudige vier groeps verdeler. De CV wateraanvoer heb ik begrensd op 30°.

Vragen:
1. Ben ik goed bezig of moet ik eerst de individuele radiatoren waterzijdig inregelen?

2. Uit het bijgaande plaatje lijkt het alsof 's morgens de CV om de ongeveer 40 minuten aan en weer uit gaat. Alsof ie niet moduleert. Klopt dit? Is dit pendelen?

3. Is de delta-T van een graad of 7, 8 niet te weinig?

4. In de grafiek is vlak voor 10 uur een piekje te zien van >40°. De CV-aanvoer bij de ketel blijkt warm te worden bij het gebruik van tapwater. Is dit normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oyUfQpii2kX8Rr60ZUIC6pbr/full.jpg

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom meteen zulke drastische ingrepen? Zet je ketel op 55,dan heb je nog iets aan de radiatoren. Ik zou ook de vloerverwarming op bv. 37 zetten (lichaamstemperatuur, lekker voor de voetjes). En werk vanaf daar verder.

Maar ik lees nog wel wat andere puntjes: Ik heb het inregelen van de cv zo geïnterpreteerd dat ik de warmte van de ketel zo goed mogelijk verdeel over mijn huis met een zo laag mogelijke aanvoer.

Dat betekent voor mij dat ik elke ruimte verwarm, en dus geen enkele radiator uit heb staan (zoals jij dat hebt). Zo voorkom ik dat ik een onder- of naastliggende ruimte extra moet verwarmen, om die ene onverwarmde ruimte mee te verwarmen.

De zolder houd ik dan ook op 17, de 1e op 18 graden en de woonkamer op 20. Zo trekt er geen warmte naar boven. Het is een kwestie van het warmwater goed verdelen dmv waterzijdig inregelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2016 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:13

Matis

Rubber Rocket

Ik blijf gekke pieken (panierkaanvallen) van mij iSense V27 houden:

Donderdag 29 december: http://grafana.huntfield3...YA6dselKWR0jQsbk2MwE61bZ5
We kwamen die nacht terug van vakantie, de thermostaat heeft een aantal dagen vakantiestand gestaan, vandaar de lage temperatuur.
Zaterdag 31 december: http://grafana.huntfield3...1Zdi1MPUe5xwg1DgIxwo3ddXc
Ook vandaag weer de paniek.

Dit is overigens geen nieuw gedrag, dit heeft de thermostaat al vanaf het begin.
Het blijft me echt een raadsel waarom de thermostaat ineens naar de maximale vraag (45 graden) schiet. Terwijl de temperatuur al boven de gewenste ruimtetemperatuur is.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Verwijderd schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 12:10:
[...]
isense
[...]
55 aanvoer max
[...]
Ben benieuwd hoeveel ik moet "opschalen" met de aanvoer, als er idd een vorstperiode aankomt.
Waarom de max aanvoer zover geknepen? Zet hem gewoon op 65 graden, dan weet je zeker dat je het ook met -10 °C buiten nog snel en fatsoenlijk warm krijgt. De iSense is volgens mij slim genoeg om niet de max. aanvoer te vragen als het niet knetterhard vriest.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 31-12-2016 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Aegle schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 13:17:
Sinds een week of drie ben ik, naar aanleiding van dit topic, een kritische blik gaan werpen op onze CV-installatie. Keteltemperatuur stond op 80°. Ik vond de radiatoren al behoorlijk warm worden en met name in koude perioden (buiten temperatuur <-5°) was er behoorlijke overshoot van 0,5-1° t.o.v. van de ingestelde temperatuur. 's Nachts stond de thermostaat op 18°, overdag meestal op 21°.

Met de beperkte middelen die ik nu heb, ben ik een tijdje de CV-uitgaande en retour temperatuur aan het meten. Bij de ketel heb ik tijdelijk twee DS18B20 temperatuursensoren getaped en de temperaturen gelogd.

Het betreft een Nefit Topline HRC25/CW4 met Moduline 300 kamerthermostaat. Hij verwarmt de vloerverwarming en 3 radiatoren in de huiskamer/open keuken en de badkamer radiator. Soms staat er een radiator open in de logeer/studeerkamer. Op de slaapkamer is de verwarming nog nooit aan geweest. Het huis is een twee-onder-een kap uit '87. Redelijk geïsoleerd (vloer, muren en dubbelglas).

Als eerste experiment heb ik de keteltemperatuur verlaagd naar 40°. Misschien wel een drastische verlaging, maar in het kader van een toekomstige warmtepomp wilde ik wel eens kijken of de warmteafgifte voldoende is bij deze lage temperatuur. Tevens de nachtstand verhoogt van 18° naar 20° om de vloerverwarming niet te veel af te laten koelen. Gevoelsmatig lijkt het dat de temperatuur in de huiskamer stabieler is geworden met minder overshoot. Opgemerkt dient te worden dat de huiskamer radiatoren wel nodig zijn. De vloerverwarming lijkt niet goed gelegd, lijkt te weinig capaciteit te hebben. Het betreft een eenvoudige vier groeps verdeler. De CV wateraanvoer heb ik begrensd op 30°.

Vragen:
1. Ben ik goed bezig of moet ik eerst de individuele radiatoren waterzijdig inregelen?

2. Uit het bijgaande plaatje lijkt het alsof 's morgens de CV om de ongeveer 40 minuten aan en weer uit gaat. Alsof ie niet moduleert. Klopt dit? Is dit pendelen?

3. Is de delta-T van een graad of 7, 8 niet te weinig?

4. In de grafiek is vlak voor 10 uur een piekje te zien van >40°. De CV-aanvoer bij de ketel blijkt warm te worden bij het gebruik van tapwater. Is dit normaal?

[afbeelding]
Die vloerverwarming is vast wel goed, ik heb hier slechts 3 groepjes van 80m maar jouw verdeler staat ingesteld op een 70-80 graden aanvoer water, schakel je over naar een warmtepomp kan je er voor kiezen om een gesloten verdeler te monteren.

Dat je cv leiding iets warm word bij tapwater is normaal, dat is niet meer dan 20 cm dus dan heb je de sensoren erg kort op de ketel zeker?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 15:31:
[...]

Waarom de max aanvoer zover geknepen? Zet hem gewoon op 65 graden, dan weet je zeker dat je het ook met -10 °C buiten nog snel en fatsoenlijk warm krijgt. De iSense is volgens mij slim genoeg om de max. aanvoer te vragen als het niet knetterhard vriest.
Zoiets is ook de bedoeling: Als die koudeperiode inderdaad komt, dan verander ik de instelling zo dat alles lekker comfortabel is. En die instelling laat ik staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Er miste nog een 'niet' in m'n bericht zie ik.

Wat ik bedoelde te zeggen: de iSense past z'n vraagtemperatuur aan als hij ziet dat het opwarmen langer duurt dan hij gewend is (== kouder buiten). Als het stoken met de snelheid gaat zoals hij heeft geleerd van je woning dan zal hij een lagere aanvoertemperatuur pakken. Voordat de winter begint dus weer aanpassen is m.i. nergens voor nodig :)

Waarschijnlijk is het zelfs zo dat je hem op de default aanvoertemperatuur van 90 °C kunt laten staan en dat hij dat, bij een goed geïsoleerd huis, toch niet zal vragen. Maar dat zul je moeten testen :P

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 31-12-2016 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:13

Matis

Rubber Rocket

Zojuist de maximale temperatuur van het CV-water verhoogd van 45 naar 65 graden. Kijken hoe de ketel icm de thermostaat zich gaat houden.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
Beste wensen voor dit nieuwe jaar :).

Ben ons verbruik nu aan het bijhouden via mindergas.nl
Het gemiddelde met de modulerende thermostaat van afgelopen week is 0,342 m2/graaddag
Heb ook 1 dag met de oude aan/uit thermostaat, toen was het verbruik 0.468
Al is dat maar 1 dag, lijkt me toch wel een geode beslissing zijn geweest.

Volgens mij is het verbruik op deze manier best ok. Kan ik aan de hand daarvan mijn jaarverbruik schatten?

Bovenstaande metingen zijn trouwens met douchen erbij. Om dat ook nog apart bij te gaan houden.... Moet eigenlijk wel toch? Hoe doen jullie dat precies?

Verder de vraag hoe lang ik een wijziging in b.v. het programma van de thermostaat moet monitoren om een wijziging te kunnen zien in verbruik? Paar dagen?
Heb nu de thermostaat ingesteld op 18.5 's morgens, een kijken hoe dat dan gaat met opstoken. En dan later omhoog schroeven. Of zou dat qua verbruik weinig tot niets uitmaken tov 19?

[ Voor 22% gewijzigd door SpeciesXX op 01-01-2017 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
SpeciesXX schreef op zondag 1 januari 2017 @ 09:11:

Het gemiddelde met de modulerende thermostaat van afgelopen week is 0,342 m2/graaddag

Volgens mij is het verbruik op deze manier best ok. Kan ik aan de hand daarvan mijn jaarverbruik schatten?

Bovenstaande metingen zijn trouwens met douchen erbij. Om dat ook nog apart bij te gaan houden.... Moet eigenlijk wel toch? Hoe doen jullie dat precies?

Verder de vraag hoe lang ik een wijziging in b.v. het programma van de thermostaat moet monitoren om een wijziging te kunnen zien in verbruik? Paar dagen?
Heb nu de thermostaat ingesteld op 18.5 's morgens, een kijken hoe dat dan gaat met opstoken. En dan later omhoog schroeven. Of zou dat qua verbruik weinig tot niets uitmaken tov 19?
En dat we allemaal het gasverbruik met 10% naar beneden tweaken. _/-\o_

In de "help" van mindergas staan alle antwoorden op je vragen.

Mijn ervaring bij het invullen van mindergas: 1x per week op ongeveer zelfde tijd en dag.
Hoe meer je op verwarming bespaart, hoe groter de invloed van douchen en badderen.

Probeer het maar eens iedere dag in te vullen, en dan na 7 dagen alle tussen standen verwijderen. Je grafiek ziet er heel anders uit.
Moet ik er wel eerlijk bij vermelden dat ik een d-wtw heb en de wasmachine en droger staan ook nog op het warme water. Dat geeft soms op 1 dag grootte afwijkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
Ahh gevonden inderdaad. Eea ingevuld qua douchen (1 kuub per dag, zijn met 2 volwassenen die elke dag douchen / soms in bad gaan, en 2 kids die om de andere dag in de douche gaan samen (4 en 6 jaar :D).

En gevonden dat er zo'n 2800 graaddagen per jaar zijn.

Ik ga nu eens een week van de thermostaat afblijven en kijken wat er gebeurd, denk dat dat het beste beeld geeft. En dan idd invullen en dat gemiddelde lijkt me dan een mooie waarde om te kijken wat er gebeurd. Thanks.

En die afwijkende waarden zie ik nu ook idd van dag tot dag. Komt omdat er soms in bad wordt gegaan, dan kids wel of niet onder de douche. Dat scheelt best wel wat voor het gemiddelde. Zeker op niet zo'n koude dagen geeft dat niet echt representatieve cijfers.

[ Voor 21% gewijzigd door SpeciesXX op 01-01-2017 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
SpeciesXX schreef op zondag 1 januari 2017 @ 12:34:
Ahh gevonden inderdaad. Eea ingevuld qua douchen (1 kuub per dag, zijn met 2 volwassenen die elke dag douchen / soms in bad gaan, en 2 kids die om de andere dag in de douche gaan samen (4 en 6 jaar :D).

En gevonden dat er zo'n 2800 graaddagen per jaar zijn.

Ik ga nu eens een week van de thermostaat afblijven en kijken wat er gebeurd, denk dat dat het beste beeld geeft. En dan idd invullen en dat gemiddelde lijkt me dan een mooie waarde om te kijken wat er gebeurd. Thanks.

En die afwijkende waarden zie ik nu ook idd van dag tot dag. Komt omdat er soms in bad wordt gegaan, dan kids wel of niet onder de douche. Dat scheelt best wel wat voor het gemiddelde. Zeker op niet zo'n koude dagen geeft dat niet echt representatieve cijfers.
2800*0.342= 1000 kuub voor verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpeciesXX schreef op zondag 1 januari 2017 @ 09:11:

1 dag zegt helemaal niets. Zelfs graaddagen niet echt want de invloed van isolatie van je woning, wind en zon op een raam op het zuiden wordt niet meegenomen. Vergelijken blijft gewoon erg lastig. Ik zit nu op meer gebruik dan vorig jaar van november t/m december, zelfs op basis van graaddagen terwijl er niets meer gewijzigd is maar het is gewoon kouder dan 2015 geweest en ook minder zonnig (zie ik dan weer aan mijn zonnepanelen opbrengst) en maak me niet druk om dat meer gebruik. Progonse blijft dan weer hetzelfde, rond de 900 m3 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Mindergas is leuk, maar eigenlijk heb je er niet veel aan. Het houdt maar met één ding rekening en dat is de buitentemperatuur, wind, zon of bewolking doen niet echt mee.

Je stookgedrag moet ook ieder jaar exact hetzelfde zijn om te kunnen vergelijken.
Dus exact dezelfde ruimtetemperatuur aanhouden en ook exact hetzelfde aantal uren die temperatuur aanhouden. Een weekje rillend met griep op bank en de thermostaat een graad hoger geeft al een flinke afwijking. Een weekje vrij in de winter en met 24/7 iemand in huis tov werkweek met bijna niemand thuis, dat geeft ook een vertekend beeld.

Sowieso is 37% besparing nooit toe te wijden aan een modulerende thermostaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 01-01-2017 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 07:23

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

@seafarer

Dat is interessant, een wasdroger hotfill aangesloten. Die wasmachine begrijp ik nog maar die droger ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Hansoverdiep schreef op zondag 1 januari 2017 @ 17:02:
@seafarer

Dat is interessant, een wasdroger hotfill aangesloten. Die wasmachine begrijp ik nog maar die droger ....
Ben jij dan de enige die goed leest? _/-\o_

Sorry ik bedoelde de vaatwasser. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:22
Welk punt gebruiken jullie bij de radiatoren Voor het meten van de aanvoer en retourtemperatuur? De boven- en onderkant van de radiator, de aanvoer- en retourleiding, of het stukje tussen de draaiknop en de radiator (voor zowel aanvoer als retourleiding)? Zie in verschillende filmpjes verschillende manieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Muncher schreef op zondag 1 januari 2017 @ 21:00:
Welk punt gebruiken jullie bij de radiatoren Voor het meten van de aanvoer en retourtemperatuur? De boven- en onderkant van de radiator, de aanvoer- en retourleiding, of het stukje tussen de draaiknop en de radiator (voor zowel aanvoer als retourleiding)? Zie in verschillende filmpjes verschillende manieren.
De leidingen zelf of vlakbij waar de leiding de radiator in of uit gaat. Wel even onderzoeken er zijn veel radiatoren waar het een beetje anders zit.

Heb je wat linkjes van die filmpjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:44

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Seafarer schreef op zondag 1 januari 2017 @ 18:57:
[...]

Ben jij dan de enige die goed leest? _/-\o_

Sorry ik bedoelde de vaatwasser. 8)7
Mag ik hier even op inspringen, dat hotfill aansluiten. Tis lichtelijk off topic maar. Waarschijnlijk is het zuiniger sanitair warm water te gebruiken van je CV. Maar om een of andere reden raden de meeste merken het af om warm water te gebruiken.
Ik heb bij de heraanleg van mijn keuken nog specifiek de handleiding nagelezen en die raadt ten sterkste aan enkel koud water aan te sluiten. Waarom weet ik niet. Maar het passeerde ook mijn hoofd dat Cv warm water tappen een beter rendement moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:55
Ik gebruik "het bolletje" waar het water van de radiator de bocht omgaat de buis in. Maar andere radiatoren hebben zo'n plek misschien niet. Voor de handdoekradiator neem ik de radiator net bij de afvoerbuis. En als je op een gewone radiator het oppervlak meet op een punt vlak voor de afvoer zal je er niet veel naast zitten.

Hier heb ik de CV-pomp weer op stand 1 gezet; als ik hem hoger zet maakt hij teveel lawaai. En op deze stand krijg ik de radiatoren makkelijk ingeregeld. Ik heb ook de max aanvoer geprobeerd te begrenzen op 60 graden en dat was geen succes; het duurde met de koude dagen te lang om de boel warm te stoken. Dus die staat weer op 90 graden (de Honeywell Modulation laat de temperatuur toch zo ver niet oplopen, en mijn ketel kent de standen 60 (heb ik nog wat aan de HR-condensatie), 75 en 90 graden.

Wat betreft hotfill van wasmachines: die gebruiken het meeste water bij het spoelen en dat hoeft niet zo nodig warm te zijn. Dus daar gaat je winst. Bovendien moeten de enzymen in de zeep koel inwerken. Nou kan je een thermostaatkraan gebruiken om water van 35 graden in te nemen, dan los je dat probleem op. Maar de was spoelen op 35 graden lijkt me overdreven.

Bij een vaatwasser heeft het meer zin: die warmt ook bij het spoelen. Maar bijvoorbeeld een Bosch heeft volgens mij een warmtewisselaar waardoor het water van de volgende spoelgang wordt opgewarmd met het afvalwater van de vorige spoelgang. En een vaatwasser neemt maar weinig water in per keer; ik vraag em af hoe zich dat verhoudt tot een ketelstart en het opwarmen van de leidingen.

[ Voor 31% gewijzigd door sympa op 02-01-2017 10:08 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:49
Kennen jullie ook bedrijven of personen die je thuis langs kan laten komen om de algehele isolatie van je huis te laten controleren? (Bijv met een warmtebeeldcamera oid?). En die dan ook maatregelen kunnen adviseren? Gaat om de regio Zwolle.

Op welk soort termen moet je dan eigenlijk googlen om zo iemand te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Raymond schreef op maandag 2 januari 2017 @ 10:09:
Kennen jullie ook bedrijven of personen die je thuis langs kan laten komen om de algehele isolatie van je huis te laten controleren? (Bijv met een warmtebeeldcamera oid?). En die dan ook maatregelen kunnen adviseren? Gaat om de regio Zwolle.

offtopic:
http://warmtecheck.nl/ kan dat, een Tweaker werkt daar/is eigenaar meen ik.
Ik zou ook eens kijken of je gemeente een zgn. 'energieloket' heeft. Vaak kun je subsidie krijgen voor dit soort zaken.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 02-01-2017 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Raymond schreef op maandag 2 januari 2017 @ 10:09:

Als je een woning verkoopt is een energielabel verplicht: https://www.energielabel.nl/woningen Die moet officieel worden gecontroleerd door een expert. Hoewel dat een wassen neus is, zitten er ook goede experts tussen. Je zou er daarvan eentje kunnen zoeken in je regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
HuHu schreef op maandag 2 januari 2017 @ 10:56:
[...]

Als je een woning verkoopt is een energielabel verplicht: https://www.energielabel.nl/woningen Die moet officieel worden gecontroleerd door een expert. Hoewel dat een wassen neus is, zitten er ook goede experts tussen. Je zou er daarvan eentje kunnen zoeken in je regio.
Niet helemaal waar. Je kunt online wat gegevens en foto's insturen en een bureau uitkiezen die voor een paar tientjes een label verstrekken.

Wassen neus klopt idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:21
Kan ik met een FTDI Serial TTL-232 USB Cable mijn Remeha uitlezen met een Raspberry Pi?

https://www.sossolutions.nl/ftdi-serial-ttl-232-usb-cable

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05-2021
Ik ben weer thuis en het huis is inmiddels lekker afgekoeld dus mooi eens zien hoe we kunnen stoken. Ik snap er geen bal meer van. De thermostaat vraagt nu 80 graden maar bij 65 graden schakeld de ketel of thermostaat af? Tot dat deze weer gelijk is aan de retour temp en dan schakeld hij weer in? Is dit een foute combi tussen ketel of theromostaat of weet iemand hier wat anders?
stoken
stoken2
Update, lijkt of de openterm gateway de ketel niet helemaal in de juiste setting heeft gezet. Waar ik dacht dat de aanvoer temp op 80 stond, stond deze op de ketel nog op 60. Met een overshoot van 5 graden schakelt de ketel idd. af...
ketel5
Als de brandweer .... echter wel met een dt van 10 graden.
Nu heb ik de aanvoer terug naar 65 graden gedraaid en nu gaat hij in de overshoot....
nu op 65 graden aanvoer
en pendelen. Wat kan ik nu het beste doen? Systeem gaan knijpen zodat de radiatoren hun warmte beter kwijt kunnen. Volgens mij kan de ketel bij 65 graden zijn warmte niet kwijt?
Pomp staat nu op stand II misschien deze naar stand 1?

[ Voor 46% gewijzigd door RSpaargaren op 02-01-2017 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Oxellaar schreef op maandag 2 januari 2017 @ 12:54:
[...]

Niet helemaal waar. Je kunt online wat gegevens en foto's insturen en een bureau uitkiezen die voor een paar tientjes een label verstrekken.

Wassen neus klopt idd
Klopt. Maar die bureau's (en de experts die daar werken) kunnen ook bij je langs komen voor een controle en advies. Zeker bij complexe situaties (oude huizen, monumenten, nul-op-de-meter) wordt dat gedaan. Je zou dus zo'n bureau kunnen benaderen; dat was mijn suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

knny schreef op maandag 2 januari 2017 @ 13:18:
Kan ik met een FTDI Serial TTL-232 USB Cable mijn Remeha uitlezen met een Raspberry Pi?

Volgens mij niet... Ten minste de remeha software die uitleest is er alleen op windows.
Er is volgens mij geen programma dat draait op een RPI en je ketel kan uitlezen volgens mij (anders hoor ik het graag).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
RSpaargaren schreef op maandag 2 januari 2017 @ 13:43:
Ik ben weer thuis en het huis is inmiddels lekker afgekoeld dus mooi eens zien hoe we kunnen stoken. Ik snap er geen bal meer van. De thermostaat vraagt nu 80 graden maar bij 65 graden schakeld de ketel of thermostaat af? Tot dat deze weer gelijk is aan de retour temp en dan schakeld hij weer in? Is dit een foute combi tussen ketel of theromostaat of weet iemand hier wat anders?
[afbeelding]
[afbeelding]
Update, lijkt of de openterm gateway de ketel niet helemaal in de juiste setting heeft gezet. Waar ik dacht dat de aanvoer temp op 80 stond, stond deze op de ketel nog op 60. Met een overshoot van 5 graden schakelt de ketel idd. af...
[afbeelding]
Als de brandweer .... echter wel met een dt van 10 graden.
Nu heb ik de aanvoer terug naar 65 graden gedraaid en nu gaat hij in de overshoot....
[afbeelding]
en pendelen. Wat kan ik nu het beste doen? Systeem gaan knijpen zodat de radiatoren hun warmte beter kwijt kunnen. Volgens mij kan de ketel bij 65 graden zijn warmte niet kwijt?
Pomp staat nu op stand II misschien deze naar stand 1?
Warmte niet kwijt kunnen; rads allemaal open, en voetventielen vol open, CV pomp harder zetten, dus ik verwacht stand 3? Geen vloerverwarming denk ik?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
PCJR schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:21:
[...]

Warmte niet kwijt kunnen; rads allemaal open, en voetventielen vol open, CV pomp harder zetten, dus ik verwacht stand 3? Geen vloerverwarming denk ik?
Gaat een beetje tegen mijn gevoel in meer radiotoren open zetten om zuiniger te gaan stoken. Ik heb geen vloer verwarming. In de huiskamer hangen twee convector kachels en een radiator. In de badkamer hangt een radiotor en er ligt een slang door de vloer met thermostaat. Deze staan nu "open". Ik heb de ketel nu op 70 graden staan...
ketel7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RSpaargaren schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:33:
[...]

Gaat een beetje tegen mijn gevoel in meer radiotoren open zetten om zuiniger te gaan stoken. Ik heb geen vloer verwarming. In de huiskamer hangen twee convector kachels en een radiator. In de badkamer hangt een radiotor en er ligt een slang door de vloer met thermostaat. Deze staan nu "open". Ik heb de ketel nu op 70 graden staan...
[afbeelding]
Als je thermostaat 80 graden vraagt heb je sowieso veel te weinig afgiftevermogen want hij heeft geleerd dat hij het anders niet warm krijgt. En als hij daarbij eerder afslaat is dit een bewijs dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan (pendelen), dus te weinig afgifte.

Begrens in je ketel hem eens op 65 graden. Dan forceer iig dat hij niet op hoge temperaturen gaat stoken.

Er is maar 1 oplossing verder om het structureel echt op te lossen. Afgiftevermogen verhogen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2017 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
Verwijderd schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:47:
[...]
Ketel begrenzen op 65 graden heb ik gedaan maar dan gaat hij meteen pendelen. Zie grafieken van mijn laatste post.

Als je thermostaat 80 graden vraagt heb je sowieso veel te weinig afgiftevermogen want hij heeft geleerd dat hij het anders niet warm krijgt. En als hij daarbij eerder afslaat is dit een bewijs dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan (pendelen), dus te weinig afgifte.

Begrens in je ketel hem eens op 65 graden. Dan forceer iig dat hij niet op hoge temperaturen gaat stoken.

Er is maar 1 oplossing verder om het structureel echt op te lossen. Afgiftevermogen verhogen.
Ik heb een honeywell round modulo kweet niet hoe slim deze stookt. Heb hem voor de test wel op comfort stand staan. Dus hogere warmte vraag.

De ketel begrenzen op 65 graden heb ik al net gedaan maar dan gaat deze gelijk pendelen.

Hoe verhoog ik de afgifte dan in de ruimte die ik verwarm? Op de convectoren zit in het h blok wel een ventiel van een thermostaat kraan maar volgens mij staat deze dan volledig open.
blok convector
blok convector2
Ik heb de twee convectors nu beiden volledig open gedraaid. Volgens mij stond de radiator al open...

[ Voor 67% gewijzigd door RSpaargaren op 02-01-2017 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
knny schreef op maandag 2 januari 2017 @ 13:18:

Het werkt alleen met de Windows-software (Recom). Kabeltje kun je idd met een FTDI-kabel maken: http://blog.hekkers.net/2...meha-interface-revisited/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RSpaargaren schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:54:
[...]

Ik heb een honeywell round modulo kweet niet hoe slim deze stookt. Heb hem voor de test wel op comfort stand staan. Dus hogere warmte vraag.

De ketel begrenzen op 65 graden heb ik al net gedaan maar dan gaat deze gelijk pendelen.

Hoe verhoog ik de afgifte dan in de ruimte die ik verwarm? Op de convectoren zit in het h blok wel een ventiel van een thermostaat kraan maar volgens mij staat deze dan volledig open.
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb de twee convectors nu beiden volledig open gedraaid. Volgens mij stond de radiator al open...
Heb ff snel gekeken naar de installatiehandleiding van je thermostaat. Ik zou hem dus heel snel van die comfort stand afhalen. Niet gek dat hij dan hoge temperaturen gaat vragen. ;)

Afgiftevermogen structureel verhogen? Je hebt 1 radiator....vervang die door een veel zwaardere. Marktplaats wordt je dood gegooid met mooie 2de hands.

Sinds dat ik hier een forse radiator erbij heb gehangen kom ik meestal niet hoger dan 50 graden met een modulerende Honeywell Touch.

Pendelen komt altijd doordat je ketel zijn warmte niet kwijt kan.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2017 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-09 10:26
Hallo heren,

Allereerst de beste wensen voor 2017! Na het doorspitten van dit topic en veel info op Internet opzoeken, ben ik ook aan de slag gegaan met het inregelen van mijn CV. Nu heb ik vloerverwarming als hoofdverwarming, in een goed geïsoleerd huis (bj. 2011), ketel is een Intergas HRE 28/24, thermostaat is een Honeywell Chronotherm Modulation Vision. Waterzijdig inregelen is gebeurd.

De ketelwatertemperatuur stond vanaf de oplevering op 50 graden, nu wil ik proberen dit verder te verlagen, met als doel gas besparen. Ik ben aan het stoeien met 45 graden, maar dan ligt pendelen ook op de loer. Heb verder enkel in de badkamer af en toe een convector open staan, en o ja, vloerverwarming met RTL ventiel. Op de slaapkamers heb ik groot uitgevallen radiatoren, welke eigenlijk niet gebruikt worden.

Zijn er hier mensen een soortgelijke situatie (vloerverwarming, LTV) en die de CV temperatuur eveneens lager hebben dan 50 graden? Zo ja, (hoe) bevalt dat?

[ Voor 8% gewijzigd door HKees op 02-01-2017 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
Verwijderd schreef op maandag 2 januari 2017 @ 16:26:
[...]

Heb ff snel gekeken naar de installatiehandleiding van je thermostaat. Ik zou hem dus heel snel van die comfort stand afhalen. Niet gek dat hij dan hoge temperaturen gaat vragen. ;)

Afgiftevermogen structureel verhogen? Je hebt 1 radiator....vervang die door een veel zwaardere. Marktplaats wordt je dood gegooid met mooie 2de hands.

Sinds dat ik hier een forse radiator erbij heb gehangen kom ik meestal niet hoger dan 50 graden met een modulerende Honeywell Touch.

Ik neem binnenkort ff de IR camera van mijn werk mee en ga dan eens goed kijken hoe de warmte opbouw over de radiatoren is. Vooralsnog is de ketel redelijk stabiel bij 70 graden aanvoer temp.

Het duurt idd wel een tijd voordat de kamer van 12 graden terug naar 19 is.... maar dan is alles ook wel erg afgekoeld muren vloeren ed. omdat er een tijd niet gestookt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

HKees schreef op maandag 2 januari 2017 @ 16:55:
Hallo heren,

Allereerst de beste wensen voor 2017! Na het doorspitten van dit topic en veel info op Internet opzoeken, ben ik ook aan de slag gegaan met het inregelen van mijn CV. Nu heb ik vloerverwarming als hoofdverwarming, in een goed geïsoleerd huis (bj. 2011), ketel is een Intergas HRE 28/24, thermostaat is een Honeywell Chronotherm Modulation Vision. Waterzijdig inregelen is gebeurd.

De ketelwatertemperatuur stond vanaf de oplevering op 50 graden, nu wil ik proberen dit verder te verlagen, met als doel gas besparen. Ik ben aan het stoeien met 45 graden, maar dan ligt pendelen ook op de loer. Heb verder enkel in de badkamer af en toe een convector open staan, en o ja, vloerverwarming met RTL ventiel. Op de slaapkamers heb ik groot uitgevallen radiatoren, welke eigenlijk niet gebruikt worden.

Zijn er hier mensen een soortgelijke situatie (vloerverwarming, LTV) en die de CV temperatuur eveneens lager hebben dan 50 graden? Zo ja, (hoe) bevalt dat?
Hier een HRE36 op 40 graden aanvoer naar m'n vvw en nog steeds behaaglijk. Thermostaat op 20 graden constant. Ik heb niet de indruk dat ik minder gas verbruik helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:51
Hallo,

Ik heb ook even een klein vraagje.

Wij hebben hier thuis overal vloerverwarming; ketel 17kW met 5 kringen en een externe boiler, werkt volgens mij goed en zuinig. Alles gelijkvloers

Maar volgens mij is de vv nooit ingeregeld geweest door de installateur; alle vijf de ventielen staan helemaal open.
Maar mogelijk is dit normaal want volgens het legplan zijn alle kringen ongeveer even lang: 100m, max een tiental meter verschil.

Klopt het dan dat er niet veel te winnen valt door de vv in te regelen? Ik zou ook niet weten hoe ik dan zou moeten doen want er staan geen debietmeters op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:35
Beekforel schreef op maandag 2 januari 2017 @ 17:11:
[...]

Hier een HRE36 op 40 graden aanvoer naar m'n vvw en nog steeds behaaglijk. Thermostaat op 20 graden constant. Ik heb niet de indruk dat ik minder gas verbruik helaas.
En hoe kan de HRE36 zijn warmte kwijt op 40 graden? Loopt hij dan niet continue te pendelen?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
Verwijderd schreef op maandag 2 januari 2017 @ 16:26:
[...]

Als ik de thermostaat naar standaard instel dan gaat de warmtevraag idd omlaag.... Echter het heeft pendelen tot gevolg...

standaard modus honeywell

Ik heb nog niet echt een visie hoe ik dit ga oplossen. De voetventielen van de convectoren staan nu vol open...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Joindry schreef op maandag 2 januari 2017 @ 09:56:
[...]

Mag ik hier even op inspringen, dat hotfill aansluiten. Tis lichtelijk off topic maar. Waarschijnlijk is het zuiniger sanitair warm water te gebruiken van je CV. Maar om een of andere reden raden de meeste merken het af om warm water te gebruiken.
Ik heb bij de heraanleg van mijn keuken nog specifiek de handleiding nagelezen en die raadt ten sterkste aan enkel koud water aan te sluiten. Waarom weet ik niet. Maar het passeerde ook mijn hoofd dat Cv warm water tappen een beter rendement moet hebben.
Je hebt zelbouw hotfill.
Hotfill met een apart kastje.

En gewoon machines die een dubbele water aansluiting hebben. Een koude water en een warme water aansluiting. De machine is wel duurder.

Dat zijn echt hele grootte verschillen.

Vaatwassers van allerlei b merken gaan compleet op tilt bij vullen met heet water. Ondanks dat het beschreven staat in de gebruiksaanwijzing.
Sommige vaatwassers kunnen niet meer goed drogen, deze moeten de bodem koelen met koudwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Verwijderd schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:47:
[...]

structureel bij iedere radiator de delta T meten lijkt me iets goedkoper. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Seafarer schreef op maandag 2 januari 2017 @ 17:53:
[...]

structureel bij iedere radiator de delta T meten lijkt me iets goedkoper. _/-\o_
Onzin. Als je de verdeling van water goed hebt en je thermostaat vraagt hoge temperaturen om aan te warmen is je afgiftevermogen te weinig. In zijn geval pendelt hij zelfs bij lagere temperaturen is gewoon je afgiftevermogen niet voldoende. Kan je Delta T gaan regelen wat je wil, gaat niets uitmaken. Sterker, knijpen van radiatoren gaat het zelfs erger maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RSpaargaren schreef op maandag 2 januari 2017 @ 17:44:
[...]

Als ik de thermostaat naar standaard instel dan gaat de warmtevraag idd omlaag.... Echter het heeft pendelen tot gevolg...

[afbeelding]

Ik heb nog niet echt een visie hoe ik dit ga oplossen. De voetventielen van de convectoren staan nu vol open...
Dat pendelen heeft als oorzaak dat je water te warm terugkomt bij je ketel. Enige wat je nog kan proberen is je pomp op laagste stand zetten zodat je water langer tijd heeft om af te koelen in je radiator/convector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Daannn1987 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 17:26:
[...]

En hoe kan de HRE36 zijn warmte kwijt op 40 graden? Loopt hij dan niet continue te pendelen?
Heb 100 m2 vloerverwarming, lijkt erop dat dat genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
Verwijderd schreef op maandag 2 januari 2017 @ 18:03:
[...]

Dat pendelen heeft als oorzaak dat je water te warm terugkomt bij je ketel. Enige wat je nog kan proberen is je pomp op laagste stand zetten zodat je water langer tijd heeft om af te koelen in je radiator/convector.
Gek genoeg heb ik de pomp weer terug in stand III gezet.

De ketel lijkt de stook kromme nu wel te volgen.
ketel9

Mijn gevoel zegt dat de toevoer temp te snel oploopt bij warmte vraag waardoor de ketel in bescherming afschakelt. Misschien een soort anti blokkade stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Beekforel schreef op maandag 2 januari 2017 @ 17:11:
[...]

Oke bedankt! Heb je zowel de ketel als de thermostaatknop van de VVW op 40 graden staan? En heb je een modulerende thermostaat via OT?

Ik heb zelf ca. 45 m2, en merk dat hij bij 45 graden op het randje van pendelen zit. De temperatuur van het CV water loopt langzaam op naar 49 graden, ik denk dat ie ongeveer een half uur brand (ff grof geschat) voordat code 1 op de display verschijnt....

Ook de convector op de badkamer geeft (voelbaar) minder warmte af, maar i.c.m. vloerverwarming kan ik me afvragen of dit erg is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

HKees schreef op maandag 2 januari 2017 @ 18:39:
[...]

Oke bedankt! Heb je zowel de ketel als de thermostaatknop van de VVW op 40 graden staan? En heb je een modulerende thermostaat via OT?

Ik heb zelf ca. 45 m2, en merk dat hij bij 45 graden op het randje van pendelen zit. De temperatuur van het CV water loopt langzaam op naar 49 graden, ik denk dat ie ongeveer een half uur brand (ff grof geschat) voordat code 1 op de display verschijnt....

Ook de convector op de badkamer geeft (voelbaar) minder warmte af, maar i.c.m. vloerverwarming kan ik me afvragen of dit erg is...
De knop op de verdeler staat op 35 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Verwijderd schreef op maandag 2 januari 2017 @ 18:03:
[...]

Nou moet je me toch even helpen.

Of je nou de pomp snelheid verlaagt om te voorkomen dat warmwater weer te snel in de retour komt of...
dat je al je radiatoren afregelt met 10 graden delta bij werkelijke aanvoer van ongeveer 50 graden. Met beiden wordt de circulatie snelheid beperkt.
Als alle delta T's redelijk zijn weet je ook zeker dat radiatoren die dichtbij de ketel zitten geen veel te hoge retour opleveren.
Of zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Seafarer schreef op maandag 2 januari 2017 @ 19:31:
[...]

Nou moet je me toch even helpen.

Of je nou de pomp snelheid verlaagt om te voorkomen dat warmwater weer te snel in de retour komt of...
dat je al je radiatoren afregelt met 10 graden delta bij werkelijke aanvoer van ongeveer 50 graden. Met beiden wordt de circulatie snelheid beperkt.
Als alle delta T's redelijk zijn weet je ook zeker dat radiatoren die dichtbij de ketel zitten geen veel te hoge retour opleveren.
Of zie ik wat over het hoofd?
Waterzijdig regelen op je radiatoren doe je om alle afgiftebronnen in balans te brengen. Pompstand kan je daarbij helpen en je kiest die stand waarbij de afgifte van je radiatoren in stand blijft. Als ik alleen de radiatoren beneden gebruik is stand 1 van pomp perfect maar kwam erachter in koude periodes dat deze te krap was als ik boven ook ging stoken. Delta T is leuk, maar als je zoveel knijpt dat er niet voldoende afgifte meer is van warmte dan blijf je stoken vandaar dat ik je ook wijs op afgiftevermogen. Ik heb bijvoorbeeld een klein radiatortje in de wc en die staat gewoon vol open omdat hij anders te weinig warmte geeft en die heeft dus bijna geen Delta T. Check in je leefruimte maar eens wat je hebt hangen aan afgiftevermogen en wat er nu aanwezig is. Grote kans dat dit veel te weinig is. Heb je voldoende afgifte, dan stook je met lagere aanvoer en dan komt je water ook voldoende gekoeld terug, dus geen pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
HKees schreef op maandag 2 januari 2017 @ 16:55:
Hallo heren,

Ik heb alleen vloerverwarming LTV (dus geen pomp/menging) in een huis BJ 2007, momenteel temperatuur op 45 graden en pompstand 2. Op dagen waarop het buiten niet vriest vraagt de Honeywell ook maar 36 graden als aanvoer dus ik denk niet dat ik nog verder ga verlagen. Met waterzijdig inregelen ga ik nog wel aan de slag, alles staat nu open maar dat levert een veel te hoge retourtemperatuur op voor de hal en de berging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
N.a.v het waterzijdig inregelen van vloerverwarming: Ik heb 13x een DS18B20 besteld, 2x een ESP8266 en een RPi 3 en daarmee ga ik de retourtemperatuur van alle groepen in Grafana plotten. Via AliExpress totaal € 21 en nu een maand wachten. To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
mukky schreef op maandag 2 januari 2017 @ 20:14:
[...]

Ik heb alleen vloerverwarming LTV (dus geen pomp/menging) in een huis BJ 2007, momenteel temperatuur op 45 graden en pompstand 2. Op dagen waarop het buiten niet vriest vraagt de Honeywell ook maar 36 graden als aanvoer dus ik denk niet dat ik nog verder ga verlagen. Met waterzijdig inregelen ga ik nog wel aan de slag, alles staat nu open maar dat levert een veel te hoge retourtemperatuur op voor de hal en de berging
Dus het water uit de CV gaat direct de vloer in? Heb je nog een aparte pomp op de vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
HKees schreef op maandag 2 januari 2017 @ 20:53:
[...]

Dus het water uit de CV gaat direct de vloer in? Heb je nog een aparte pomp op de vloerverwarming?
Yes, geen aparte pomp. Intergas HR 36/30. Pompstand teruggezet van III naar II.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Verwijderd schreef op maandag 2 januari 2017 @ 19:49:
[...]

Waterzijdig regelen op je radiatoren doe je om alle afgiftebronnen in balans te brengen.
En daardoor is je hele systeem in balans dus je flow en ook je vermogens verdeling. Je circulatie pomp is waarschijnlijk nu zo goed geknepen (afgeregeld) dat de flow behoorlijk overeenkomt met het radiator vermogen. Ik heb een ecomline zonder pomp schakelaar. (je hoort het wel iets ruisen, klopt helemaal)
Pompstand kan je daarbij helpen en je kiest die stand waarbij de afgifte van je radiatoren in stand blijft. Als ik alleen de radiatoren beneden gebruik is stand 1 van pomp perfect maar kwam erachter in koude periodes dat deze te krap was als ik boven ook ging stoken.
Als ik goed gelezen heb heeft iedereen problemen met standje 1. Misschien niet meer gebruiken.
Delta T is leuk, maar als je zoveel knijpt dat er niet voldoende afgifte meer is van warmte dan blijf je stoken vandaar dat ik je ook wijs op afgiftevermogen.
Ik heb alleen geadviseerd te knijpen om balans te krijgen. Niet om te ver te knijpen. Als je overal 5 graden hebt ben je ook al goed bezig. Maar sommigen lezen de OT niet goed en gaan dan te ver. (te ver open/ te ver dicht)
Ik heb bijvoorbeeld een klein radiatortje in de wc en die staat gewoon vol open omdat hij anders te weinig warmte geeft en die heeft dus bijna geen Delta T. Check in je leefruimte maar eens wat je hebt hangen aan afgiftevermogen en wat er nu aanwezig is. Grote kans dat dit veel te weinig is. Heb je voldoende afgifte, dan stook je met lagere aanvoer en dan komt je water ook voldoende gekoeld terug, dus geen pendelen.
Alleen woonkamer:
jaga briza 75/65 5.4kw
convector put jaga type 16 met DBE 3.6kw
badkamer aluminium vasco 1.8 kw.
opwarmen 20 minute,n max water 55 graden in een stooksessie. 55 vierkante meter vloer opp.in de wwonkamer keuken.
Warmhouden: aanvoer 35 tot 45. 6 keer per uur aan/uit. De laagste modulatie stand is nog teveel vermogen om het huis warm te houden.

[ Voor 0% gewijzigd door Seafarer op 02-01-2017 21:30 . Reden: type vaut ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:11
mukky schreef op maandag 2 januari 2017 @ 20:29:
N.a.v het waterzijdig inregelen van vloerverwarming: Ik heb 13x een DS18B20 besteld, 2x een ESP8266 en een RPi 3 en daarmee ga ik de retourtemperatuur van alle groepen in Grafana plotten. Via AliExpress totaal € 21 en nu een maand wachten. To be continued...
Intressant! Houd ons op de hoogte :)

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
RSpaargaren schreef op maandag 2 januari 2017 @ 18:25:
[...]

Gek genoeg heb ik de pomp weer terug in stand III gezet.

De ketel lijkt de stook kromme nu wel te volgen.
[afbeelding]

Mijn gevoel zegt dat de toevoer temp te snel oploopt bij warmte vraag waardoor de ketel in bescherming afschakelt. Misschien een soort anti blokkade stand?
Pendelen bij mij is het tegenovergestelde van wat hier staat: bij mij is pendelen doordat de aanvoer te hoog oploopt, en heeft niets met de retour te maken. Setpoint 50, aanvoer gaat, door te weinig stroming, naar 60 en dan klapt de CV in stand 8.01 anti-pendel. Pomp verhogen gaf meer flow en de aanvoer bleef mooi rond 50, het setpoint. Dus bij pendelen zou ik juist meer pompvermogen geven. De retour weer lager krijgen komt erna wel als je CV maar eens eerst de minimale warmte kwijt komt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Andere mensen met vloerverwarming die de CV temperatuur op lager dan 50 graden hebben staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
PCJR schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 08:40:
[...]

Pendelen bij mij is het tegenovergestelde van wat hier staat: bij mij is pendelen doordat de aanvoer te hoog oploopt, en heeft niets met de retour te maken. Setpoint 50, aanvoer gaat, door te weinig stroming, naar 60 en dan klapt de CV in stand 8.01 anti-pendel. Pomp verhogen gaf meer flow en de aanvoer bleef mooi rond 50, het setpoint. Dus bij pendelen zou ik juist meer pompvermogen geven. De retour weer lager krijgen komt erna wel als je CV maar eens eerst de minimale warmte kwijt komt :X
Dat ik een overcapaciteit heb is me inmiddels wel duidelijk. Gisteren een groot gedeelte van het forum mbt. Intergas ketels doorgelezen.

Bij een aantal reacties staat dat ze het ketel vermogen naar beneden hebben ingesteld. En de CV pomp op 25% hebben gesteld? Ik zie in mijn open term dat de ketel op "0%" moduleert en dat gaat eigenlijk alleen goed bij een temp van 70 graden... Bij een warmtevraag van 50 graden is het direct pendelen. Als ik deze parameters naar beneden schroef heeft de ketel dan nog meer ruimte om te stoken op de ondergrens?

Daarnaast zag ik op een ander forum dat de Jaga convectoren geboost kunnen worden met extra (zelfbouw) ventilatoren. Gaat dit helpen om de warmte vraag te vergroten. Die Jaga eenheden hebben zowieso een lage flow nodig?

Daarnaast lees ik ook dat een aantal mensen de honeywell openterm in combi met intergas de deur uit hebben gegooid. Ofwel terug naar on/off - ofwel een isense met een andere stook characteristiek. Ik wil liever mijn OTGW niet kwijt dus on/off is eigenlijk nog ff geen optie... maar een andere thermostaat met een iets geoptimaliseerde stooklijn is misschien te overwegen?

[ Voor 11% gewijzigd door RSpaargaren op 03-01-2017 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
RSpaargaren schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 09:43:
[...]

Dat ik een overcapaciteit heb is me inmiddels wel duidelijk. Gisteren een groot gedeelte van het forum mbt. Intergas ketels doorgelezen.

Bij een aantal reacties staat dat ze het ketel vermogen naar beneden hebben ingesteld. En de CV pomp op 25% hebben gesteld? Ik zie in mijn open term dat de ketel op "0%" moduleert en dat gaat eigenlijk alleen goed bij een temp van 70 graden... Bij een warmtevraag van 50 graden is het direct pendelen. Als ik deze parameters naar beneden schroef heeft de ketel dan nog meer ruimte om te stoken op de ondergrens?

Daarnaast zag ik op een ander forum dat de Jaga convectoren geboost kunnen worden met extra (zelfbouw) ventilatoren. Gaat dit helpen om de warmte vraag te vergroten. Die Jaga eenheden hebben zowieso een lage flow nodig?

Daarnaast lees ik ook dat een aantal mensen de honeywell openterm in combi met intergas de deur uit hebben gegooid. Ofwel terug naar on/off - ofwel een isense met een andere stook characteristiek. Ik wil liever mijn OTGW niet kwijt dus on/off is eigenlijk nog ff geen optie... maar een andere thermostaat met een iets geoptimaliseerde stooklijn is misschien te overwegen?
Ik had/heb dit probleem ook.

[ Voor 7% gewijzigd door HKees op 03-01-2017 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Minimumvermogen lager dan de af-fabriek ingestelde waarde zetten is een bloedjelink advies. Ik twijfel eigenlijk of ik je reactie niet moet censureren.

Als je niet weet waar je mee bezig bent dan kan door het verlagen van dat minimumvermogen de ketel met een onjuist mengsel gaan werken en kan de ketel gaan ploffen (door explosies in de branderkamer).

Je wilt toch niet bewust dit soort problemen gaan opzoeken:
Oxellaar schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 20:59:
Dat ploffen is iets wat erg vaak voorkomt bij nieuwe intergas ketels.
Laatst nog ergens geweest waar in een blok huizen ongeveer 12 intergas ketels waren geplaatst, 5 stuks gaven flinke klappen bij ontsteking.
1 had zelfs een gedeelte van de dakdoorvoer weggeschoten door het explosief ontsteken.
Als je ketel nieuw is direct intergas bellen voor garantie, lossen ze keurig op.
:/ ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
RSpaargaren schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 09:43:
[...]

Vermogen omlaag hoeft meestal niet, staat al op de laagste stand. HKees riskeert een gevaarlijke situatie. Normaal gesproken van het minimale vermogen%, of CV ventilator afblijven.

Zet je CV pomp eens hoger, stand 3, of minimaal 80% en maximaal 100% als je een modulerende pomp hebt. Dan alle rads open, voetventielen open etc etc. Aanvoer op 60, kijken of je een half uur kunt stoken. Retour mag best terug komen met 50-55-58, dat komt later. Als dit niet lukt, is er gewoon te weinig flow en als je kunt meten: je zult zien dat je aanvoer temp ongewenst naar 70 garden gaat, en dan schiet de ketel uit omdat ie t op 60 wil houden. Dan is er niet anders dan 65, of 70 aanvoer aan te houden, en dan ga je verder met pompsnelheid evt lager, en dan rads afregelen. :>

edit: iSense kan ook, maar meen iemand te hebben hier met een ketel war t niet perfect ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 16:38:
Er miste nog een 'niet' in m'n bericht zie ik.

Wat ik bedoelde te zeggen: de iSense past z'n vraagtemperatuur aan als hij ziet dat het opwarmen langer duurt dan hij gewend is (== kouder buiten). Als het stoken met de snelheid gaat zoals hij heeft geleerd van je woning dan zal hij een lagere aanvoertemperatuur pakken. Voordat de winter begint dus weer aanpassen is m.i. nergens voor nodig :)

Waarschijnlijk is het zelfs zo dat je hem op de default aanvoertemperatuur van 90 °C kunt laten staan en dat hij dat, bij een goed geïsoleerd huis, toch niet zal vragen. Maar dat zul je moeten testen :P
Nog even een verlate reactie op onze gedachtenwissel:
Zoals ik al schreef hebben wij een hoekwoning. Vanaf de koop is veel tijd en moeite besteed aan het isoleren van de zolder en de eerste verdieping, de begane grond is nog niet aangepakt. Daar is in feite nog sprake van een isolatie naar de maatstaven van 1992 (regulier dubbel glas/'thermopane'). In die situatie is de woning lekker aangenaam met een aanvoer van 55 bij de huidige buitentemperatuur. Maar als het kouder wordt mogelijk niet.

Ik heb het systeem op 55 staan, eigenlijk omdat ik ernaar streef om dat voldoende te laten zijn. In plaats van het verhogen van de (max) aanvoertemperatuur, verbeter ik liever de isolatie. Mijn redenatie werk zo:

Als het kouder wordt, verwacht ik dat de hal achter de (nauwelijks isolerende) voordeur onvoldoende warm wordt met een aanvoer van 55. Dan wordt de trap naar boven ook koud, en daarmee wordt ook de bovenverdieping kouder. Voor dit jaar zet ik dan de aanvoer hoger, zodat de woning toch aangenaam blijft. Maar voor volgend jaar staat in de planning een nieuwe voordeur, met daarin gehard HR++ glas (bv. een vlakke deur Kegro+). Ik verwacht dan dat de aanvoer van 55 weer voldoende zal zijn.

Uiteindelijk hoop ik de woning zodanig te isoleren dat een aanvoer van 55 eigenlijk nooit meer door de isense gevraagd wordt. In de lijn wat jij schreef dus (maar met een max van 55).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
ThinkPadd schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 10:07:
Minimumvermogen lager dan de af-fabriek ingestelde waarde zetten is een bloedjelink advies. Ik twijfel eigenlijk of ik je reactie niet moet censureren.

Als je niet weet waar je mee bezig bent dan kan door het verlagen van dat minimumvermogen de ketel met een onjuist mengsel gaan werken en kan de ketel gaan ploffen (door explosies in de branderkamer).

[...]

Hoe kan ik volgens jou dan het pendelen voorkomen? Ik bedoel, de ketel stond op 50 graden aanvoertemperatuur, vanaf de bouw. Maar staat toch redelijk vaak te pendelen. Kan dus zijn warmte niet kwijt... lijkt. VVW beneden staat al op 45 graden...

Ik vond het een logische redenering dat als de ketel te snel op temperatuur komt, hij misschien op een lager pitje kan branden. Zo warmt de boel minder snel op. Ik ga er dan vanuit dat binnen de aanpassingsmogelijkheden van Intergas het veilig is (tussen 20% en 50%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 10:07:

[...]

Ik weet uit de installatiehandleiding van mijn tzerra plus, dat je het minimale vermogen kunt afstellen tussen bepaalde grenzen. Het betreft daarbij de minimale toerental van de ventilator/maximale toerental van de ventilator. Hiervoor is een tabel opgenomen in de handleiding. Ook is aangegeven wat het absolute minimum/maximum is. Binnen die absolute grenzen kan het volgens de handleiding.

Waar je absoluut niet moet aankomen is de startvolumestroom/toerental van de ventilator. Deze regelt dat de brander op een goede manier ontbrandt. Vanaf dat punt word gemoduleerd naar de gevraagde instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik begrens hem liever op 65, met waterzijdig inregelen zit de retour dan alsnog op een temperatuur die binnen het HR-gebied valt. Als je de isolatie verbetert zou de iSense dat moeten werken ("Hey, het wordt sneller warm / koelt minder af") en met een lagere aanvoertemperatuur moeten gaan stoken.
HKees schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 10:42:
[...]

Hoe kan ik volgens jou dan het pendelen voorkomen? Ik bedoel, de ketel stond op 50 graden aanvoertemperatuur, vanaf de bouw. Maar staat toch redelijk vaak te pendelen. Kan dus zijn warmte niet kwijt... lijkt. VVW beneden staat al op 45 graden...

Ik vond het een logische redenering dat als de ketel te snel op temperatuur komt, hij misschien op een lager pitje kan branden. Zo warmt de boel minder snel op. Ik ga er dan vanuit dat binnen de aanpassingsmogelijkheden van Intergas het veilig is (tussen 20% en 50%).
Meer vermogen ophangen. Bestaande radiatoren vervangen door grotere, als je daar de fysieke ruimte voor hebt. Op Marktplaats is vaak nieuw spul tegen dumpprijzen te krijgen (over na een verbouwing o.i.d.).
Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 11:10:
[...]

Ik weet uit de installatiehandleiding van mijn tzerra plus, dat je het minimale vermogen kunt afstellen tussen bepaalde grenzen. Het betreft daarbij de minimale toerental van de ventilator/maximale toerental van de ventilator. Hiervoor is een tabel opgenomen in de handleiding. Ook is aangegeven wat het absolute minimum/maximum is. Binnen die absolute grenzen kan het volgens de handleiding.

Waar je absoluut niet moet aankomen is de startvolumestroom/toerental van de ventilator. Deze regelt dat de brander op een goede manier ontbrand. Vanaf dat punt word gemoduleerd naar de gevraagde instelling.
Als je de boel instelt op een waarde die in de handleiding wordt genoemd dan hoor je mij niet klagen. Maar het wordt link als je de grenzen gaat op zoeken. Als er in de handleiding van die Intergas inderdaad staat dat 20% de minimale waarde is dan kun je dat wel instellen. Mocht er een hogere waarde staan (25%?) dan zou ik niet lager gaan dan dat.
Pagina: 1 ... 54 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.