Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 128 Laatste
Acties:
  • 7.940.356 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-06 22:24
PCJR schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 13:14:
Verhip, ik zie soms raar gedrag, opstarten en dan lange tijd lopen gaat wel, alleen het opstaren heeft soms 2 of 3 kleine starts nodig:

[afbeelding]
Kan geen rare status lezen of error code. Iemand een id?
Toevallig iets met de toerentallen gedaan?
Geen knallen te horen?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:33
Daannn1987 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 13:18:
[...]

Toevallig iets met de toerentallen gedaan?
Geen knallen te horen?
Nope, ventilator minimale tpm staan op standaard, geen knallen ofzo opgemerkt, huis staat er nog.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-06 23:59

MieJuul

3970Wp

Daannn1987 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 11:45:
[...]
Nadraaitijd staat op 15 minuten, zodat alle warmte die opgewekt is zich zo lang mogelijk spreid.
Je houd met zo'n lange nadraaitijd toch alleen maar je ketel lekker op temperatuur?!
Je bent immers 15 minuten lang warm water aan het rondpompen door je installatie.
Dus ook door je ketel.
Ik zie daar het nut niet van.

Zelf heb ik de nadraaitijd op 1 minuut staan.
Na die tijd is de warmte wel aardig uit de wisselaar.
Kan het ook prima aan de aanvoer en retourleiding voelen beneden.
Als de vlam op de thermostaat weggaat, gaat de 1 minuut nadraaitijd in.
Na een minuutje voel ik rap de temperatuur van de aanvoerleiding zakken, dus de restwarmte die in de ketel zat is eruit.
Alle warmte is op dat moment beneden, waar ik het wil hebben, langer nadraaien heeft dan geen zin meer.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
MieJuul schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 14:14:
[...]

Je houd met zo'n lange nadraaitijd toch alleen maar je ketel lekker op temperatuur?!
Je bent immers 15 minuten lang warm water aan het rondpompen door je installatie.
Dus ook door je ketel.
Ik zie daar het nut niet van.

Zelf heb ik de nadraaitijd op 1 minuut staan.
Na die tijd is de warmte wel aardig uit de wisselaar.
Kan het ook prima aan de aanvoer en retourleiding voelen beneden.
Als de vlam op de thermostaat weggaat, gaat de 1 minuut nadraaitijd in.
Na een minuutje voel ik rap de temperatuur van de aanvoerleiding zakken, dus de restwarmte die in de ketel zat is eruit.
Alle warmte is op dat moment beneden, waar ik het wil hebben, langer nadraaien heeft dan geen zin meer.
Vraag me af hoe lang zo'n wisselaar nog warm is en hoe lang je daar nog warmte uit kunt halen.

Dat pas ik wel toe op mijn vloerverwarming inderdaad..
Daar gaat de pomp gewoon uit op het moment dat de temp onder 25 graden zakt

Hier 2 stookcyclussen, je ziet dat de temp als een idioot dropped in 5 minuten en daarna heel langzaam afzakt.
Iets zegt mij dat hij dus uberhaubt geen 15 minuten raait
Afbeeldingslocatie: https://s27.postimg.org/m50fqixer/chart.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Daannn1987 op 23-12-2016 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
PCJR schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 13:14:
Verhip, ik zie soms raar gedrag, opstarten en dan lange tijd lopen gaat wel, alleen het opstaren heeft soms 2 of 3 kleine starts nodig:

[afbeelding]
Kan geen rare status lezen of error code. Iemand een id?
Zit nog eens naar je plaatje te kijken, maar waar zie jij die kleine starts? Hij ontsteekt gewoon netjes 1 keer.
Of bedoel je de schommelingen in aanvoer temp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Daannn1987 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 14:37:
[...]

Zit nog eens naar je plaatje te kijken, maar waar zie jij die kleine starts? Hij ontsteekt gewoon netjes 1 keer.
Of bedoel je de schommelingen in aanvoer temp?
Ik bedoel dit :) :
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1236875/waarom3xstart%20-%20kopie.jpg

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Ow zo.. Ja je thermostaat (intern setpunt) heeft op dat moment geen warmte vraag...
Wel bijzonder dat hij daarna wel langer door warmte vraagt..

Als ik naar geleverd vermogen kijk vindt ik het ook een beetje bijzonder, tijdens starten wordt er veel vermogen geleverd (logisch), maar daarna 0...
En tijdens het lange stoken zie je at deze lijn wel omhoog gaat

Dit gebeurd elke keer ?

Ik herken dit deels, mijn ketel heeft soms dat hij de eerste keer enorm hard door zijn setpoint heen knalt, en dan de tweede keer gaat hij netjes een lange cyclus stoken.
Dit heeft geen patroon gebeurd gewoon soms

[ Voor 14% gewijzigd door Daannn1987 op 23-12-2016 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Daannn1987 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 15:10:
[...]

Ow zo.. Ja je thermostaat (intern setpunt) heeft op dat moment geen warmte vraag...
Wel bijzonder dat hij daarna wel langer door warmte vraagt..

Als ik naar geleverd vermogen kijk vindt ik het ook een beetje bijzonder, tijdens starten wordt er veel vermogen geleverd (logisch), maar daarna 0...
En tijdens het lange stoken zie je at deze lijn wel omhoog gaat

Dit gebeurd elke keer ?

Ik herken dit deels, mijn ketel heeft soms dat hij de eerste keer enorm hard door zijn setpoint heen knalt, en dan de tweede keer gaat hij netjes een lange cyclus stoken.
Dit heeft geen patroon gebeurd gewoon soms
Geleverd vermogen is altijd alleen als ie naar de gewenste aanvoer temp wil. Hierna gaat de ventilator naar 1775, de laagste stand, en vermogen naar 0. Dit zie ik nooit anders. Raar maar ergens snap ik m, alleen vermogen als de aanvoer hoger moet, op temp houden kost nauwelijks iets blijkbaar, en zelfs 1775 tpm ventilator, iets van 7kw is eigenlijk teveel. Tijdens lang stoken, ook altijd op 1775 tpm, 0% geleverd vermogen.

Dit 3x "voorstarten" zie ik niet altijd.

Misschien heeft het te maken met een zware start na lang niet stoken: "koude-start". Dit geeft de ketel ook aan in de status dat het om een koude start gaat. Bij bovenstaand voorbeeld heb ik dit niet bekeken. Kan best dat met een zeer lage retour van 20-25, en dan meteen 7kw erop knallen, dat de aanvoer te ver van de retour komt, al zie ik dit niet in de grafiek.

21dec ochtend:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1236875/21decochtendstook1x.jpg
Hier gaat het wel goed. Overigens is alles nieuwbouw, goede isolatie, met 1 teug stoken duurt het meer dan 24 uur om het in de woonkamer 1.5 graad te laten zakken.

Dit is de eerste start van die 3 "voorstarts, koude-start:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1236875/21dec%20eerste%20stookstart%201.jpg
Einde warmtevraag als de pomp nog naloopt, ik heb een vermoeden dat de iSense gewoon soms maar even de ketel laat gaan, geen idee waarom...

21dec lange stook na 3 voorstarts:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1236875/21dec%20lange%20stook1.bmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:34
SpeciesXX schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 11:49:
Hmmm ok. Ik blijf er verder voor nu even van af, zet er een Nefit thermostaat op en kijk wat ie dan doet. Waarschijnlijk / hopelijk kom ik dan al een heel eind. Als ik daarna verder wil optimaliseren, zal ik over langere tijd het verbruik moeten gaan meten lijkt me.

Merk nu trouwens dat de ketel al paar uur niet meer is aangegaan, de woning is nu lekker op temperatuur.
Nog steeds 19.5 op de teller, terwijl ingesteld op 19.0

Edit: en de buizen op zolder en kelder isoleren zal ook wel helpen :)
Ik heb een nefit met moduline.

Wat denk je dat mijn installatie gaat doen als het warmte verlies van het huis 3 kw per uur is dus 3kwh?

De allerlaagste branderstand is 5 kw (dit kan technisch gewoon niet lager, je kunt er tomeloos over gaan discussiëren, maar je kunt niet lager moduleren. HET KAN GEWOON NIET)

Dus de 5kw moet verdeelt worden over een uur. 10 min aan 10 min uit, net zolang tot je een uur hebt. De ketel is dan 3 keer per uur aan. Dit kan net oncomfortabel zijn/of een iets te grootte temperatuur schommeling teweeg brengen. Het wordt dan 5 min aan 5 min uit. Dat is 6 keer per uur.
Ook een perfect werkende Nefit thermostaat kan hier niet omheen. De mijne doet dit dus ook tijdens het warmhouden van de woning.

Bij veelvuldig aan/uit tijdens het opwarmen s'morgens is er iets niet goed. Zoals al opgemerkt door anderen je afgifte vermogen is te klein of te weinig flow. (het water kan ook te snel weer terug zijn bij de ketel, door allerlei oorzaken).
Hoe het ook zei: je water moet met een lagere temperatuur weer terug de ketel in. Is natuurlijk logisch, als het water 10 graden verliest onderweg (wordt in de woning gestopt) dan kan de ketel er weer 10 graden instoppen.

Komt het water met maar 5 graden retour, dan kan de ketel er ook maar 5 weer aan toevoegen. Dan kan het gebeuren dat je ketel kort aan en kort uit is. En zo door blijft gaan. 1 min. aan 1 min. uit is pas echt pendelen.

Wees blij dat je een Nefit hebt. Weinig in te stellen, geen bergen parameters maar waterzijdig moet het wel redelijk op orde zijn.

Je hele huis voorzien van thermostaat kranen zonder voorinstelling of voetventielen is dus niet op orde.

Maar dat is wel besproken op dit forum. Geloof ik. _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door Seafarer op 23-12-2016 17:20 . Reden: type vaut ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:08
SpeciesXX schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 11:37:
Bedankt voor de reacties. Ik ga eerst eens zo'n thermostaat regelen, dat lijkt me de beste aanpak momenteel.

@Blissard: heb jij ook VW? En heb jij instellingen aangepast aan de ketel / VW of gewoon gelaten en de modulerende thermostaat zijn ding laten doen?
Ik heb vloerverwarming in de keuken. Met een open verdeler. Daarom heb ik de max temp op 60 graden gezet. Meer kan de vloer niet hebben. Verder niets aangepast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:54
Ik ben up & running!
  • Intergas Kombi Kompakt HR 36/30 (met IC2 brander, oude model zonder E.)
  • Honeywell Chronoterm Touch Modulation
  • OTGW
  • Raspberry Pi 1 rev. B met:
  • [list]
  • een DS18B20 temperatuursensor om de retourtemperatuur te meten
  • otmonitor in deamon mode
  • influxdb als database
  • node red om alle datastromen te mappen
  • grafana voor het dashboard (gebaseerd op template van @nickyb2)
  • [/list]
Het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://loosbroe.home.xs4all.nl/cvtuning/grafanademo.png

Mijn take-aways tot zover met betrekking tot de CV tuning:
  • De Intergas geeft geen retourtemp terug via OT en ook niet over de seriële poort via de IDS software van Intergas. Deze is dus alleen te meten met een externe sensor.
  • De Intergas geeft geen relatieve modulatie terug. Deze heb ik uit de Grafana template gehaald
  • Er zit een flink verschil tussen de gemeten boilertemperatuur en de uitgaande temperatuur gemeten op de leiding (zo'n 5~10°C)
  • De Remeha iSense op deze ketel werkt niet goed. Ketel start doorgaans niet op en iSense stookt altijd voluit wat resulteert in een overshoot. De Honeywell stookt na 2 dagen al zelf op lagere temperatuur (38° in plaats van de maximaal toegestane 45°).
  • Ketel op pompstand 2 gezet ipv 3, doet het prima. Ook minimaal vermogen zo laag mogelijk ingesteld en startvermogen van 70 naar 50%
  • Ik ga nu kijken hoe ik de vloerverdelers waterzijdig kan inregelen. Huis is 186m2 met alleen maar LTV vloerverwarming.
Over de gekozen setup:
  • Ik heb het script van Nicky niet gebruikt maar ben op zoek gegaan naar tools. Ik heb Telegraf geprobeerd als input voor influxdb. Deze tool is echter ongeschikt om de JSON uit otmonitor te parsen naar influxdb toe. Heeft te maken met nested arrays en de conversie naar floats wat (nog) niet ondersteund wordt.
  • Ik ben uitgekomen op Node Red, met deze IoT tool kun je alle flows aan elkaar knopen. Zo wordt het ook mogelijk om de buitentemperatuur van OpenWeatherData weer terug te voeren naar de OTGW waardoor mijn thermostaat deze nu ook weergeeft :)
  • Met Node Red is het ook mogelijk om de retourtemperatuur die ik op de RPi meet in te voegen in influxdb. Zo wordt het plaatje in Grafana compleet:
Afbeeldingslocatie: https://loosbroe.home.xs4all.nl/cvtuning/nodereddemo.png

Nog te doen:
  • Influxdb retention policy werkt nog niet. Node Red heeft geen optie om naar een andere policy te sturen.
  • WebSockets implementeren
  • Ombouwen naar Pi Zero. Die zou met een aangepaste voeding van de OTGW mee moeten kunnen lopen. Past hopelijk ook in dezelfde behuizing. De CPU kan het makkelijk aan: top - 11:12:19 up 2 days, 4:06, 1 user, load average: 0.38, 0.31, 0.27
  • UItzoeken voor-/nadelen van MQTT ten opzichte van JSON
  • Data uit IDS software van Intergas ook invoegen indien zinvol
En dan natuurlijk de vloerverwarming waterzijdig inregelen ;)

Zijn er mensen die een meer gedetailleerde write-up op prijs stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:19
Vanochtend 3.5 kuub gas verbruikt voor het opwarmen van de benedenverdieping van 17 naar de ingestelde 19 graden. Ondertussen is het 19.5 graden geworden. Volgens mij is dat best een fors verbruik? Maarja, van de andere kant mss is de vloer van beneden niet optimal geisoleerd, en zit ik het te zoeken in cv tuning :).

Zojuist de Nefit 300 opgehangen. Ben eens benieuwd of dit scheelt morgen met opstoken in de ochtend.
Eerst die eens programmeren in de loop van de dag.

Waterzijdig inregelen hebben we nog helemaal niets mee gedaan. Is dat ook nodig als boven alles uit staat? Heb nog een hoop te leren hoor ik al :).

Na de kerstdagen zal ik nog eens mijn bevinden posten. Fijne feestdagen alvast allemaal, en bedankt voor de reacties zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

SpeciesXX schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 11:47:
Vanochtend 3.5 kuub gas verbruikt voor het opwarmen van de benedenverdieping van 17 naar de ingestelde 19 graden. Ondertussen is het 19.5 graden geworden. Volgens mij is dat best een fors verbruik? Maarja, van de andere kant mss is de vloer van beneden niet optimal geisoleerd, en zit ik het te zoeken in cv tuning :).

Zojuist de Nefit 300 opgehangen. Ben eens benieuwd of dit scheelt morgen met opstoken in de ochtend.

Waterzijdig inregelen hebben we nog helemaal niets mee gedaan. Is dat ook nodig als boven alles uit staat? Heb nog een hoop te leren hoor ik al :).

Na de kerstdagen zal ik nog eens mijn bevinden posten. Fijne feestdagen alvast allemaal, en bedankt voor de reacties zover.
Alleen inregelen wat je normaal gebruikt. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:40
Eindelijk is het meten op de aanvoer en retour van de CV hier ook begonnen. Het begin is gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cLmOxiZL8Fm7k5yT4Q3noL43/thumb.png

CV temperatuur staat op 70 graden en pomp 'standaard' op stand 3 van 3.

Eens kijken wat we met de kerst allemaal eens kunnen testen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Witlof op 24-12-2016 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Witlof schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 17:29:
Eindelijk is het meten op de aanvoer en retour van de CV hier ook begonnen. Het begin is gemaakt:
[afbeelding]

CV temperatuur staat op 70 graden en pomp 'standaard' op stand 3 van 3.

Eens kijken wat we met de kerst allemaal eens kunnen testen ;)
Nice! Hoe heb je die delta t temp sensor gemaakt? :+
Valt denk nog wel wat te tweaken, log je ook de kamer temp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:57

DON PAPA

Tweaker-fan

SpeciesXX schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 11:47:Waterzijdig inregelen hebben we nog helemaal niets mee gedaan. Is dat ook nodig als boven alles uit staat? Heb nog een hoop te leren hoor ik al :).
Daar zou ik het eerste mee beginnen en niet te lang mee wachten, want hier kan je echt heel veel gas mee besparen. Ik heb ook alles boven uit staan (alleen soms de badkamer even aan) en heb sinds eind maart de radiatoren in de woonkamer en gang ook waterzijdig ingeregeld en wat instellingen op de CV ketel veranderd na aanleiding van deze topic, maar ik wou dat ik dat jaren eerder had gedaan/geweten. Hieronder is in de grafiek van mindergas.nl duidelijk te zien wat bij mij het verschil is ten opzichten van vorig jaar...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xGLiJ9Tsub3nKe40bOzV2YXj/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
EJSEJS schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 18:02:
[...]

Daar zou ik het eerste mee beginnen en niet te lang mee wachten, want hier kan je echt heel veel gas mee besparen. Ik heb ook alles boven uit staan (alleen soms de badkamer even aan) en heb sinds eind maart de radiatoren in de woonkamer en gang ook waterzijdig ingeregeld en wat instellingen op de CV ketel veranderd na aanleiding van deze topic, maar ik wou dat ik dat jaren eerder had gedaan/geweten. Hieronder is in de grafiek van mindergas.nl duidelijk te zien wat bij mij het verschil is ten opzichten van vorig jaar...

[afbeelding]
Wow dat is nogal een verschil :O. Ik ga me er na de kerst eens in verdiepen. Ben her en der al aan het lezen. Begrijp het principe, alleen nog niet helemaal.
Je probeert het zo in te regelen dat alle radiatoren eenzelfde retour temp krijgen, correct?
Maar wat is dan de beste retour temp? Of maakt dat niet uit?
En hoe zit het met de VW, want die is max 45 graden ingesteld, dus kan ook maar max 45 uitkomen :).
Of gaat het puur om de delta T, dat die gelijk is?

Onze situatie is als volgt... beneden hebben we VW met 3 verdelers. En dan 2 radiatoren in woonkamer. (ook nog 1 in keuken maar nooit open).

De grijze knoppen bovenin zijn degene die ik dan moet verdraaien, correct? En temperatuur meten op de blauwe en rode buizen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OBawB6K.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1ympKYD.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/34LZEbM.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
SpeciesXX schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 11:47:

Als je alleen beneden de verwarming aan hebt staan, dan zul je met waterzijdig inregelen weinig tot niets winnen. Gewoon alles open zetten is dan waarschijnlijk prima. Kun je altijd nog eens controleren.

3,5 m3 voor het opwarmen zegt niets. Je hebt nu de hele massa van je vloer verwarmt. Kan goed zijn dat je daarmee de rest van de dag niet hoeft te stoken. En dan is 3,5 m3 niet bijzonder veel.
Hou er ook rekening mee dat de nieuwe thermostaat nog moet leren. Daar zal hij ook een paar dagen over doen. Ik weet niet hoe jouw kerstdagen er uit zien, maar wellicht voor nu een eenvoudig programma (sochtends vanaf 7 uur op 19,5 en dan om 22:00 weer op 18 ofzo). Dan kan de thermostaat alvast wat aanwarmtijden leren.

Vloer isolatie check is natuurlijk ook een goed idee. Is een mooi topic over hier ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
hoi Blissard, oke thanks voor het advies. GIsteren sprong de ketel idd erg lang niet aan, tot een uur of 4 in de middag. Gehele dag ongeveer 5 kuub verbruikt.

Wat zou je adviseren om de ketel temp te zetten? Staat momenteel op 60. Is iets lager gunstiger ivm condensering van de ketel?
En kan ik b.v. wel kijken naar welke temp er uit de VW komt, en de pompsnelheid van de VW? Meen ergens gelezen te hebben dat een delta 10 optimaal is? Of is ook daar bar weinig te winnen?

Zal eens een programma instellen, nog niet gedaan. Momenteel zetten we smorgens om 7 uur de thermostaat aan op 19 / 19.5 tot savonds een uur of 7-8. 's nachts terug naar 17.5.
Maakt het nog iets uit of ik hem zo instel dat het om 7 uur 19.5 moet zijn, of dat hij dan moet beginnen met stoken? Qua verbruik... qua comfort zal het natuurlijk flink uitmaken ;).

En qua isolatie zal ik eens zoeken. Maarja, lasting om daar natuurlijk iets aan te veranderen. Dan moet de vloer eruit :).

Alvast een fijne kerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
SpeciesXX schreef op zondag 25 december 2016 @ 10:30:
hoi Blissard, oke thanks voor het advies. GIsteren sprong de ketel idd erg lang niet aan, tot een uur of 4 in de middag. Gehele dag ongeveer 5 kuub verbruikt.

Wat zou je adviseren om de ketel temp te zetten? Staat momenteel op 60. Is iets lager gunstiger ivm condensering van de ketel?
En kan ik b.v. wel kijken naar welke temp er uit de VW komt, en de pompsnelheid van de VW? Meen ergens gelezen te hebben dat een delta 10 optimaal is? Of is ook daar bar weinig te winnen?

Zal eens een programma instellen, nog niet gedaan. Momenteel zetten we smorgens om 7 uur de thermostaat aan op 19 / 19.5 tot savonds een uur of 7-8. 's nachts terug naar 17.5.
Maakt het nog iets uit of ik hem zo instel dat het om 7 uur 19.5 moet zijn, of dat hij dan moet beginnen met stoken? Qua verbruik... qua comfort zal het natuurlijk flink uitmaken ;).

En qua isolatie zal ik eens zoeken. Maarja, lasting om daar natuurlijk iets aan te veranderen. Dan moet de vloer eruit :).

Alvast een fijne kerst.
5 kuub is vrij ok hoor, valt wellicht wat meer winst uit te halen.
Lastig te zeggen wat bij jou de ideal aanvoer temperatuur is. Ligt ook aan je vloerverwarmingsverdeler, als deze niet geschikt is voor lagere temperaturen (LTV) (zoals de meeste "oudere" verdelers), dan is het heel inefficient om de temperatuur verder te verlagen.

Is aan jezelf om uit te zoeken hoe lang dit nog goed blijft werken. Er is geen holy formule hiervoor daar de factoren te verschillend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
Daannn1987 schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 17:50:
[...]

Nice! Hoe heb je die delta t temp sensor gemaakt? :+
Valt denk nog wel wat te tweaken, log je ook de kamer temp?
Delta T is via het script van Thinkpad:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
--script_device_deltaT.lua 
--This script subtracts two sensors (aanvoer_dv and retour_dv) from eachother and puts the calculated value in a new sensor (to be configured with 'deltat_idx')
local aanvoer_dv = 'Aanvoer CV'
local retour_dv = 'Retour CV'
local deltat_idx = 146

commandArray = {}

if devicechanged[aanvoer_dv] then

aanvoer = otherdevices_svalues[aanvoer_dv]
        retour = otherdevices_svalues[retour_dv]
        aanvoer_temp = tonumber(aanvoer)
        retour_temp = tonumber(retour)
        commandArray['UpdateDevice'] = deltat_idx .. '|0|' .. string.format("%." .. 1 .. "f", aanvoer_temp - retour_temp)
end
return commandArray

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
EJSEJS schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 18:02:
[...]

[afbeelding]
:) heb jij niet gedouched in 2015? 8)
Ik zie geen gasverbruik overig.

Als de cijfers kloppen is dit bizar veel, zoveel dat ik er vraagtekens bij zet? Heb je nog andere rigoreuse maatregelen genomen ?
Ik heb de grootste problemen weggeregeld, het comfort is geweldig verbeterd maar geen vermindering van het gas verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:15
Ik heb ook een beetje m'n vraagtekens bij dat screenshot. Bij m'n ouders scheelde het 'maar' 20% na waterzijdig inregelen. Dat lijkt mij een wat meer realistische waarde dan 80%

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 25-12-2016 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Waardeer het zeker, maar daar ik geen OTGW heb heeft zoiets voor mij nu geen toegevoegde waarde om te realiseren.
Toch ook maar eens kijken of ik zo'n otgw in elkaar kan knutselen, hoog tweakers gehalte :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
ThinkPadd schreef op zondag 25 december 2016 @ 12:16:
Ik heb ook een beetje m'n vraagtekens bij dat screenshot. Bij m'n ouders scheelde het 'maar' 20% na waterzijdig inregelen. Dat lijkt mij een wat meer realistische waarde dan 80%
20% is ook wat realistischer, ik denk dat er andere factoren zijn aangepast die meer rendement hebben gehaald.
Hij geeft ook aan, wat aanpassingen te hebben gedaan in de ketel, dus wellicht die combi..?

Anyhow zo'n laag verbruik is voor mij never nooit realistisch, gebruik dit al aan ww.
Maar met zon verbruik zou ik ook blij zijn, al wil ik never niet inleveren op comfort.

* Daannn1987 zit hier in z'n t-shirt op de bank met een verbruik van 650m3 per jaar :+

[ Voor 12% gewijzigd door Daannn1987 op 25-12-2016 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
SpeciesXX schreef op zondag 25 december 2016 @ 10:30:

Alvast een fijne kerst.
Keteltemp is zoals Dannn al zegt prima zo. Laat de thermostaat eerst maar eens inleren, dan kun je daarna altijd nog gaan tunen.
Voor de VW is geen optimale delta T te geven. Helemaal afhankelijk van de situatie. Wordt hij helemaal (overal) warm nu?

Starttijd is helemaal afhankelijk van wat jij wilt natuurlijk. Het moet natuurlijk wel comfortabel zijn.

Als je over een dag of 4 eens post met je bevindingen en dan mogelijk ook een meting van de retourtemp van je CV kunt geven, dan kunnen we eens zien of er veel aangepast moet worden. Voor nu is dit volgens mij prima.

ook een fijne kerst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Leuk om te melden. Inmiddels dit topic 2 jaar aan het volgen en de tips die voorbij zijn gekomen toegepast bij mijn ouders. Door enkel het waterzijdig inregelen van de radiatoren en aanpassen van parameters van de cv-ketel is het gasverbruik gedaald met 700m3.

Tussendoor is de CV monteur langsgeweest en die heeft alle instellingen weer op fabrieksaf gezet 8)7 want volgens hem is het slecht als de parameters afwijken van de fabriekssettings :+ dus even een maandje weer teveel gestookt. Ik denk overigens serieus dat Nederland 30% op gasverbruik kan besparen als de cv monteurs kundig worden opgeleid. Maar goed :9

Het jaar daarna vloerisolatie aan gebracht en de CV ketel ingepakt met piepschuim (cv staat in onverwarmde bijkeuken met open kattenluik). Sindsdien besparen ze 1000m3 per jaar. Van 2800m3 naar +-1750m3 gegaan. sindkort is er ook een quooker bijgekomen dus ik verwacht dat het gasverbruik nog ietsjes zal dalen. De bewustwording met gasverbruik zal ook zijn steentje bijgedragen hebben

Op zich netjes voor een vrijstaande woning uit de jaren 70 met een spouw zonder isolatie en 'oud' thermopeen/dubbelglas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Eigenlijk moeten we een sticker laten maken, net als de spiegelhanger voor mensen die veel liefde steken in het detailen van hun auto en hem niet door de krasstraat wasstraat willen hebben:

"Deze CV-ketel is getweaked om tot optimale HR-efficiëntie te komen, de parameters mogen niet gewijzigd worden"

:+

[ Voor 52% gewijzigd door ThinkPad op 25-12-2016 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:13
@mukky

Ben !uitermate! geïnteresseerd in de gedetailleerde write-up van je.

Sinds kort in de wereld van domotica en de verwarming gekomen (fascinerend).
Heb ook een Intergas en heb eea ingeregeld nu. Spullen besteld om te monitoren en die (sensoren) komen de komende week binnen.
Wilde ook loggen vanuit de ketel zelf maar Intergas schijnt niet zo makkelijk te zijn. Kwam op circuitsonline ( :) ) een draadje tegen met een hack om toch wat meer te kunnen loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Seafarer schreef op zondag 25 december 2016 @ 11:40:
[...]

:) heb jij niet gedouched in 2015? 8)
Ik zie geen gasverbruik overig.
Ik had toen geen overig gasverbruik ingevuld op Mindergas.nl
Seafarer schreef op zondag 25 december 2016 @ 11:40:
[...]Als de cijfers kloppen is dit bizar veel, zoveel dat ik er vraagtekens bij zet? Heb je nog andere rigoreuse maatregelen genomen ?
Het geen wat ik allemaal heb gedaan is de volgende instellingen op de CV ketel veranderd (aanvoertemperatuur CV ketel verlaagd van 85 naar 60 graden, pompsnelheid CV-ketel verlaagd van stand 3 naar 2, temperatuur van tapwater verlaagd van 75 naar 65 graden & tapcomfortfunctie uitgezet). Verder heb ik een modulerende thermostaat geplaatst, de 4 radiatoren beneden waterzijdig ingeregeld en de kachel in de periode 1-5-2016 tot 1-10-2016 helemaal uitgezet.

Wat verder nog van invloed kan zijn op de stookkosten is dat ik over mijn oude vinyl vloer (had geen zin om die te verwijderen) een nieuwe vloer (ondervloer & laminaat) heb neergelegd in de woonkamer/keuken en gang. Meer zou ik niet kunnen bedenken wat van invloed kan zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door DON PAPA op 26-12-2016 02:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-10-2024
EJSEJS schreef op zondag 25 december 2016 @ 13:52:
[...]

[...]

Het geen wat ik allemaal heb gedaan is de volgende instellingen op de CV ketel veranderd (aanvoertemperatuur CV ketel verlaagd van 85 naar 60 graden, pompsnelheid CV-ketel verlaagd van stand 3 naar 2, temperatuur van tapwater verlaagd van 75 naar 65 graden & tapcomfortfunctie uitgezet). Verder heb ik een modulerende thermostaat geplaatst en waterzijdig ingeregeld van de 4 radiatoren beneden.

Wat verder nog van invloed kan zijn op de stookkosten is dat ik over mijn oude vinyl vloer (had geen zin om die te verwijderen) een nieuwe vloer (ondervloer & laminaat) heb neergelegd in de woonkamer/keuken en gang. Meer zou ik niet kunnen bedenken wat van invloed kan zijn.
Zonder dat ik weet of je een kruipruimte hebt; je zou landbouwplastic kunnen leggen op de (meestal) vochtige grond van de kruipruimte en met klemlatten aan je fundering vastzetten. Scheelde bij mij aanzienlijk in het gasverbruik omdat het vocht uit de kruipruimte op een of andere manier toch in de muren van je woning trekt waardoor je luchtvochtigheid in je woning stijgt. Vochtige lucht is moeilijker op te warmen. Vochtpercentage daalde bij mij van structureel 65% of hoger naar waardes tussen de 45 en 55%.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05-2021
Inmiddels ben ik me aan het inlezen op het cv tuning forum. Via de Otgw heb ik inmiddels aardig zicht op wat er zich binnen de ketel afspeelt en hij is flink aan het pendelen....
Pendelen3
Het betreft hier een integas 28/24 in combi met honeywell round modulo openterm met een Otgw ertussen.
Binnen het huis stoken we alleen de woonkamer dus de warmtevraag is beperkt.
Nu kan ik de boel waterzijdig gaan inregelen maar met maar drie radiatoren gaat dat niet veel brengen?
Directe actie vermogen ketel terug schroeven en pomp naar stand 2? Heeft dit zin of hebben jullie nog andere tips!

Pomp terug naar stand 1 misschien iets teveel van het goede?
Pomp stand 1

[ Voor 28% gewijzigd door RSpaargaren op 25-12-2016 17:29 . Reden: Update post met pomp 1 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Vermogen terugschroeven heeft weinig zin. Kun je de max. aanvoer op ca. 80 graden zetten. Nog even niets aan de pomp doen en dan kijken wat het doet. Verder staan alle radiotoren open en zit er verder geen bypass in het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
EJSEJS schreef op zondag 25 december 2016 @ 13:52:
[...]

[...]

Het geen wat ik allemaal heb gedaan is de volgende instellingen op de CV ketel veranderd (aanvoertemperatuur CV ketel verlaagd van 85 naar 60 graden, pompsnelheid CV-ketel verlaagd van stand 3 naar 2, temperatuur van tapwater verlaagd van 75 naar 65 graden & tapcomfortfunctie uitgezet). Verder heb ik een modulerende thermostaat geplaatst en waterzijdig ingeregeld van de 4 radiatoren beneden.

Gas verbruik overig kan je ook nog opgeven achteraf. Je kunt teruggaan tot 2006.
Zou je kunnen proberen voor een beter beeld.

Aha nog wat andere maatregelen gedaan. Vloer (als ik het goed lees heb je eigenlijk de hele beneden verdieping gedaan) die heb je eigenlijk aan de warme zijde geiisoleerd, dat helpt veel naar mijn idee.

Maar 80% besparen blijft gigantisch veel. Volgens mij halen mensen met zonneboilers die op de vloerverwarming zijn aangesloten dit niet eens.

Ik ben gewoon jaloers. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
RSpaargaren schreef op zondag 25 december 2016 @ 16:02:
Inmiddels ben ik me aan het inlezen op het cv tuning forum. Via de Otgw heb ik inmiddels aardig zicht op wat er zich binnen de ketel afspeelt en hij is flink aan het pendelen....
[afbeelding]
Het betreft hier een integas 28/24 in combi met honeywell round modulo openterm met een Otgw ertussen.
Binnen het huis stoken we alleen de woonkamer dus de warmtevraag is beperkt.
Nu kan ik de boel waterzijdig gaan inregelen maar met maar drie radiatoren gaat dat niet veel brengen?
Directe actie vermogen ketel terug schroeven en pomp naar stand 2? Heeft dit zin of hebben jullie nog andere tips!

Pomp terug naar stand 1 misschien iets teveel van het goede?
[afbeelding]
Pendelen?

Dit valt meer onder de categorie "serieus pendelen" 8) 3 keer starten in 5 min.

De grafiek is heel mooi. Helaas mis je de temperatuur schaal.

Gokje.
Stel ieder streepje is 10 graden. Je start waarschijnlijk met 20 graden om 14.10uur en stookt dan door tot 50 zonder onderbreking wordt de kamer temperatuur bereikt. De ketel blijft dan continue met een delta T van 20 werken als je naar de grafiek kijkt. Het lijkt wel of hij zijn warmtewisselaar wil beschermen tegen een hogere delta T dan 20.
Maar als de grijzelijn de vraag van de thermostaat is,dan is naar mijn idee de thermostaat de schuldige.
En toch lijkt het goed te werken. Je ziet ook bij dezelfde kamer temperatuur dat de toppen (waar hij uitschakelt) steeds verder uit elkaar komen te liggen het lijkt dat alles opwarmt en er steeds minder vermogen benodigt is.

Ik zou het advies van Blissard even opvolgen. Water temperatuur omhoog zetten. En laat de regeling het dan even zelf uitzoeken. Door de watertemperatuur te beperken, beperk je eigenlijk ook het vermogen. Dus niet echt nodig.
Lager dan 60, is mijn ervaring, geeft problemen vooral bij het aanwarmen.

Ik ben benieuwd wat hier verder uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Seafarer schreef op zondag 25 december 2016 @ 23:23:
[...]Gas verbruik overig kan je ook nog opgeven achteraf. Je kunt teruggaan tot 2006.
Zou je kunnen proberen voor een beter beeld.
Als ik het "Gas verbruik overig" voor 2015 ook invul dan komt er een besparing per gewogen graaddag van 78,6 % minder verbruik uit in de periode van 1 april tot nu, dus dat is inderdaad wel iets minder. Als ik trouwens de periode zet op vanaf 9 februari (toen ging mijn nieuwe verbruiksjaar in) tot nu dan is de besparing per gewogen graaddag 62,9 % minder verbruik, maar dat zal komen omdat ik bovengenoemde veranderingen pas sinds eind maart heb gedaan, dus de eerste 5 weken van dit verbruiksjaar had ik nog het hoge verbruik.
[...]Aha nog wat andere maatregelen gedaan. Vloer (als ik het goed lees heb je eigenlijk de hele beneden verdieping gedaan) die heb je eigenlijk aan de warme zijde geiisoleerd, dat helpt veel naar mijn idee.
Dat zou heel goed mogelijk zijn, voor heen hadden we nog wel eens last van een behoorlijk koude vloer en dat is nu wel een stuk minder. En de kamer koelt misschien hierdoor ook wel een stuk minder snel af maar daar heb ik nooit zo op gelet als ik eerlijk ben...
[...]Maar 80% besparen blijft gigantisch veel. Volgens mij halen mensen met zonneboilers die op de vloerverwarming zijn aangesloten dit niet eens.
Helemaal mee eens, ik sta er zelf ook elke dag weer van te kijken, en ben dan ook heel benieuwd op hoeveel kub de teller zal staan als ik de eindafrekening krijg over 2016/17 en wat het verschil is ten opzichten van de 1036 kub over 2015/16.
Dat geloof ik, wij zijn er ook heel blij mee :)

[ Voor 5% gewijzigd door DON PAPA op 26-12-2016 03:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Seafarer schreef op maandag 26 december 2016 @ 00:27:
[...]

Pendelen?

Dit valt meer onder de categorie "serieus pendelen" 8) 3 keer starten in 5 min.

De grafiek is heel mooi. Helaas mis je de temperatuur schaal.

Gokje.
Stel ieder streepje is 10 graden. Je start waarschijnlijk met 20 graden om 14.10uur en stookt dan door tot 50 zonder onderbreking wordt de kamer temperatuur bereikt. De ketel blijft dan continue met een delta T van 20 werken als je naar de grafiek kijkt. Het lijkt wel of hij zijn warmtewisselaar wil beschermen tegen een hogere delta T dan 20.
Maar als de grijzelijn de vraag van de thermostaat is,dan is naar mijn idee de thermostaat de schuldige.
En toch lijkt het goed te werken. Je ziet ook bij dezelfde kamer temperatuur dat de toppen (waar hij uitschakelt) steeds verder uit elkaar komen te liggen het lijkt dat alles opwarmt en er steeds minder vermogen benodigt is.

Ik zou het advies van Blissard even opvolgen. Water temperatuur omhoog zetten. En laat de regeling het dan even zelf uitzoeken. Door de watertemperatuur te beperken, beperk je eigenlijk ook het vermogen. Dus niet echt nodig.
Lager dan 60, is mijn ervaring, geeft problemen vooral bij het aanwarmen.

Ik ben benieuwd wat hier verder uitkomt.
Eens :+
Daarnaast inderdaad de pompsnelheid naar 2 zetten, 1 is te laag zo te zien.
Laat ons inderdaad ook even de legenda + temp schaal zien.

Hier valt behoorlijk wat te besparen... die branderstarts kosten aardig wat m3tjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
Daannn1987 schreef op maandag 26 december 2016 @ 08:17:
[...]
Eens :+
Daarnaast inderdaad de pompsnelheid naar 2 zetten, 1 is te laag zo te zien.
Laat ons inderdaad ook even de legenda + temp schaal zien.

Hier valt behoorlijk wat te besparen... die branderstarts kosten aardig wat m3tjes
Goedemorgen bedankt voor jullie snelle feedback...!
Hierbij even de grafiek met de schaalverdeling aan de linker zijde.
Grafiek pendelen met schaal
Daarnaast ook de strooklijn zoals de start van heden morgen:
Start ochtendBlijft vreemd
Ik heb de boiler temp naar 80 gezet, pomp naar stand 2 maar ook de thermostaat op comfort stand!
Ik heb een goed geïsoleerd huis de temp was vanmorgen nog steeds 18 graad. Echter als ik deze naar 19 wil brengen dan wil de thermostaat stoken met 35 graad.... daar doet de ketel niets mee. Dus geen verwarming

[ Voor 6% gewijzigd door RSpaargaren op 26-12-2016 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
RSpaargaren schreef op maandag 26 december 2016 @ 08:35:
[...]

Goedemorgen bedankt voor jullie snelle feedback...!
Hierbij even de grafiek met de schaalverdeling aan de linker zijde.
[afbeelding]
Daarnaast ook de strooklijn zoals de start van heden morgen:
[afbeelding][afbeelding]
Ik heb de boiler temp naar 80 gezet, pomp naar stand 2 maar ook de thermostaat op comfort stand!
Ik heb een goed geïsoleerd huis de temp was vanmorgen nog steeds 18 graad. Echter als ik deze naar 19 wil brengen dan wil de thermostaat stoken met 35 graad.... daar doet de ketel niets mee. Dus geen verwarming
Vanaf 8:20 lijkt hij te zijn begonnen met netjes te stoken, is dit ook wanneer je de aanpassing hebt gedaan?
Daarvoor vloog je aanvoer temperatuur echt omhoog...

*edit er is nog een plaatje bij gekomen..
Wat ik raar vindt is dat wanneer de setpoint op 0 is, de boiler temperatuur ineens omhoog vliegt naar 65 graden

[ Voor 7% gewijzigd door Daannn1987 op 26-12-2016 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
Daannn1987 schreef op maandag 26 december 2016 @ 08:44:
[...]

Vanaf 8:20 lijkt hij te zijn begonnen met netjes te stoken, is dit ook wanneer je de aanpassing hebt gedaan?
Daarvoor vloog je aanvoer temperatuur echt omhoog...

*edit er is nog een plaatje bij gekomen..
Wat ik raar vindt is dat wanneer de setpoint op 0 is, de boiler temperatuur ineens omhoog vliegt naar 65 graden
Waarom telkens die setpoint terug naar nul?
Daarnaast is de delta t maar 10 graden. In de badkamer hangt ook nog een radiator en wat leidingen in de vloer denk dat ik die maar eens dicht zet om te kijken of deze als bypass fungeren.

Het blijft idd vreemd gedrag.... de aanpassingen zoals beschreven zijn bij start van de grafiek uitgevoerd...
Blijft vreemd

[ Voor 13% gewijzigd door RSpaargaren op 26-12-2016 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
De control setpoint ligt continue lager dan de boiler temperatuur maw de cv levert meer warmte dan gevraagd wordt.. Op dit moment lijkt mij dat een probleem factor, maar wellicht zijn er andere geleerde alhier die hier iets wijs over kunnen zeggen :)

Hiermee bedoel ik dus te zeggen het geleverde vermogen is te hoog en kun je niet kwijt.
Heb je de radiatoren geknepen? Wellicht eens een idee om de badkamer radiator open te zetten om zo meer vermogensafgifte te creeeren.

Heb je een indicatie hoeveel KW de 3 radiatoren in de woonkamer kunnen leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Dit kan ik niet verklaren
Afbeeldingslocatie: https://s27.postimg.org/5zpb6i4gz/vreemdgedrag.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik zie daar gaatjes in de central heating mode staafjes. Ook typisch 65 graden steeds. Tapwater? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
_JGC_ schreef op maandag 26 december 2016 @ 09:55:
Ik zie daar gaatjes in de central heating mode staafjes. Ook typisch 65 graden steeds. Tapwater? ;)
hmm seems legit :+
En dat doet hij na elke stooksessie? Behoorlijk inefficient als je het mij vraagt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
Na wat gemeten en gekeken te hebben zag ik het volgende in de grafiek van aanvoer en retour temperatuur:
Oude situatie

Heb de CV temp nog wat verder terug geschroefd van 70 naar 65 graden en de pomp stand van 3 naar 2 terug gezet. Het is nog te kort om te zeggen, maar het lijkt er op dat de delta nu tussen de 15 en 20 zit:
Nieuwe situatie

Ik kijk het de komende tijd nog eens even aan, maar ben al blij met dit resultaat dankzij dit topic d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Even wat afspoelen, handjes wassen...

Na tapwater gaat ketel in code 1 en blijft de pomp draaien totdat het water is afgekoeld, vervolgens stookt ie verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:20

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Ik denk niet dat het op het einde is van een stookbeurt. Het controlepunt wordt gewoon tijdelijk overschreven.

Op de tijdintervallen te zien spreken we telkens over pieken van 1 minuut ofzo. De hele grafiek is maar 30 minuten uitleesdata. Ok gezien het uur, 8u, lijken dat perfect ochtendrituelen in de badkamer. Mss moet de poster eens monitoren op momenten zonder gebruik van sanitair water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
_JGC_ schreef op maandag 26 december 2016 @ 10:02:

Na tapwater gaat ketel in code 1 en blijft de pomp draaien totdat het water is afgekoeld, vervolgens stookt ie verder.
Ah ik dacht aan tapcomfort...
Ik pak helemaal niet zo vaak warm water thuis, ketel naar keuken is minimaal 15 meter leiding dus duurt sowieso even voor ik warm water heb (tapcomfort staat ook uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Joindry schreef op maandag 26 december 2016 @ 10:08:
Ik denk niet dat het op het einde is van een stookbeurt. Het controlepunt wordt gewoon tijdelijk overschreven.

Op de tijdintervallen te zien spreken we telkens over pieken van 1 minuut ofzo. De hele grafiek is maar 30 minuten uitleesdata. Ok gezien het uur, 8u, lijken dat perfect ochtendrituelen in de badkamer. Mss moet de poster eens monitoren op momenten zonder gebruik van sanitair water.
+1.. :)

Maar even terugkijkende naar zijn post van gisteren, waarin dit screenshot zat:
https://tweakers.net/ext/f/aL59zLDziRtkJ5lNX6zuy5Cq/full.png

Zie je dit ook continue?
Lekkage? :+

[ Voor 14% gewijzigd door Daannn1987 op 26-12-2016 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Joindry schreef op maandag 26 december 2016 @ 10:08:

Inderdaad het lijkt wel op die mooie "een handel kraan aan de wasbak"
Maar wat wel vreemd is,is dat de DHW temperatuur niet omhoog gaat.? Oranje lijn.

Let wel op dat "boiler temp." betekent "ketel water temp" dit komt nog uit het stoom tijdperk en dat is de cv water temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
_JGC_ schreef op maandag 26 december 2016 @ 10:02:

Inderdaad geef ik je gelijk in. Je ziet keurig netjes de retour temperatuur oplopen maar wordt steeds onderbroken.
Maar waarom gaat die oranje lijn niet omhoog DHW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:20

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Seafarer schreef op maandag 26 december 2016 @ 10:35:
[...]

Inderdaad het lijkt wel op die mooie "een handel kraan aan de wasbak"
Maar wat wel vreemd is,is dat de DHW temperatuur niet omhoog gaat.? Oranje lijn.

Let wel op dat "boiler temp." betekent "ketel water temp" dit komt nog uit het stoom tijdperk en dat is de cv water temperatuur.
Zeer goede vraag. Niet echt een goede verklaring voor. Enige wat ik zie is dat er na het tappen wel altijd een minime stijging is. Mss traagheid, of gewoon kapot? Misschien monitoren als de er iemand een douche neemt of bad vult (maw langdurig water tapt)

Iets compleet anders even, mijn CV heeft nog nooit zo weinig verbruikt of deze winter. Als speel ik wel vals :P Vorig jaar 2 bomen moeten kappen in de tuin en deze worden nu in de haardcassette gestoken de meeste avonden. Telt dat ook als tweaken?
De eerste en de laatste 4 maanden zijn dezelfde maanden, verbruik gaat wel mooi omlaag zo. Dit jaar waren november en december een stuk strenger dan vorig jaar irc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lobIzI9vwIwHDH2W73vae6mR/full.jpg
ter info: grafiek is de combo in verbruik voor warm water en verwarming.
T

[ Voor 3% gewijzigd door Joindry op 26-12-2016 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RSpaargaren
Seafarer schreef op maandag 26 december 2016 @ 10:42:
[...]

Inderdaad geef ik je gelijk in. Je ziet keurig netjes de retour temperatuur oplopen maar wordt steeds onderbroken.
Maar waarom gaat die oranje lijn niet omhoog DHW?
Hierbij de resultaten bij douchen
Douchen
De kamer is inmiddels op temp dus daar zal niet veel meer gebeuren. Kijk vanavond nog wel ff naar het patroon. Heb het gevoel dat de ketel de strooklijn niet kan volgen en dan in een paniek stand alles afkapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
RSpaargaren schreef op maandag 26 december 2016 @ 11:40:
[...]

Hierbij de resultaten bij douchen
[afbeelding]
De kamer is inmiddels op temp dus daar zal niet veel meer gebeuren. Kijk vanavond nog wel ff naar het patroon. Heb het gevoel dat de ketel de strooklijn niet kan volgen en dan in een paniek stand alles afkapt.
Even nat maken, kraan dicht, inzepen, kraan open en afspoelen. Klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
Seafarer schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:09:
[...]

Even nat maken, kraan dicht, inzepen, kraan open en afspoelen. Klopt?
Nee dit was gewoon kraan open voor ongeveer 5 min....
Ik zag echter nu bij mijn controle dat er een van de radiatoren zeker vanmorgen voor een by pass in het systeem heeft gezorgd. Deze zit erg kort op de ketel en de thermostaatkraan stond vol open ipv volledig dicht.... moet hier de voetventielen sowieso wat knijpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:14
Welk type sensoren gebruiken jullie eigenlijk om aan- en retour temperatuur van de VV te meten ?

Ik heb nu van die simpele thermometers met een externe voeler, waarbij ik de voeler aan de alpex-buis getaped heb, maar wellicht zijn er betere alternatieven ? Zowiezo zijn dat simpele thermometertjes waarbij ik dus ook geen logging heb.
Idealiter zou iets zijn dat ik kan aansluiten op een Raspberry Pi en zo de informatie kan loggen.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319232

whoami schreef op maandag 26 december 2016 @ 13:30:
Welk type sensoren gebruiken jullie eigenlijk om aan- en retour temperatuur van de VV te meten ?

Ik heb nu van die simpele thermometers met een externe voeler, waarbij ik de voeler aan de alpex-buis getaped heb, maar wellicht zijn er betere alternatieven ? Zowiezo zijn dat simpele thermometertjes waarbij ik dus ook geen logging heb.
Idealiter zou iets zijn dat ik kan aansluiten op een Raspberry Pi en zo de informatie kan loggen.
DS18B20

http://www.ebay.nl/itm/DS...7731ae:g:O~MAAOSwAYtWQF2i

Krimpkous voorzichtig van het metalen deel verwijderen en dan op de buis met eventueel een strookje aluminiumfolie omheen en daarna met 1 of 2 Tiewrap vastzetten.

Ik log zelf de data in een mysql server
http://domotica.nl.eu.org/tempmon/index-cv.php

Voorbeeld
http://iada.nl/en/blog/ar...e-monitoring-raspberry-pi

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 319232 op 26-12-2016 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
Vanochtend is de kachel even aangegaan om op te warmen tot 19 graden in de woonkamer. Dan is het ook wat lekkerder in de badkamer stappen. Dit is het resultaat daarvan:
ochtend

Wat denken jullie? In het begin is de delta (15,7 tot 18,1) netjes voor een half uurtje. Dan lijkt de CV even uit te gaan. Heb de pomp op stand 2 staan en de CV temperatuur op 65.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Witlof schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 09:15:
Vanochtend is de kachel even aangegaan om op te warmen tot 19 graden in de woonkamer. Dan is het ook wat lekkerder in de badkamer stappen. Dit is het resultaat daarvan:
[afbeelding]

Wat denken jullie? In het begin is de delta (15,7 tot 18,1) netjes voor een half uurtje. Dan lijkt de CV even uit te gaan. Heb de pomp op stand 2 staan en de CV temperatuur op 65.
Zijn niet al die temperatuurswisselingen branderstarts?
Dit is bij mij een stooksessie:

Afbeeldingslocatie: https://s28.postimg.org/jh4wzbh5p/chart.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hebben jullie niet de behoefte om de grafieken in een externe applicatie te tonen?
Nofi, maar die grafieken zijn wel heel erg simpel :X De schaalverdeling is ook wel erg grof.

Als jullie de CV-ketel uitlezen met een OTGW dan kan ik aanraden om hier eens naar te kijken: Nicky's TweakBlog: bijmij-grafana: OpenTherm Gateway

Zeg nou zelf, uit die plaatjes haal je toch 10x meer informatie ;) ?

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 27-12-2016 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
ThinkPadd schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 09:24:
[...]

[...]

Hebben jullie niet de behoefte om de grafieken in een externe applicatie te tonen?
Nofi, maar die grafieken zijn wel heel erg simpel :X De schaalverdeling is ook wel erg grof.

Als jullie de CV-ketel uitlezen met een OTGW dan kan ik aanraden om hier eens naar te kijken: Nicky's TweakBlog: bijmij-grafana: OpenTherm Gateway

Haha eerlijk gezegd wel maar moet nog even de tijd vinden... OTGW staat nog op mijn verlanglijstje maar ik wacht nog op het arriveren van mijn soldeerstation..
En ga nog even op vakantie tussendoor... daarna maar eens kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
OTGW is niet perse nodig, maar ik dacht dat je het daar nu mee uitlas. Maar Domoticz kan de huidige data ook doorsturen naar InfluxDB, dan kun je zelf een grafiek maken met Grafana.
Kun je al een stuk beter zoomen, schaalverdeling aanpassen e.d.

Staat wel ergens op de Domoticz wiki hoe je dat kunt instellen. Zelf nooit gebruikt, maar ik weet dat het moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
Ik heb ook geen OTGW maar gewoon 2 temperatuursensoren (ds18b20) gebruikt op de aanvoer en retour. Maar zal eens kijken hoe ik dat anders/beter kan weergeven. Het viel mij ook al op dat er 5 minuten tussen zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

ThinkPadd schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 09:24:
[...]

[...]

Iemand nog een goede link hou deze Grafana en InfluxDB op een raspberry pi 1B te installeren is. Ik kom alleen guides voor oude versies tegen (<0.9 bij influxdb). Maar daarna niet meer. Gok dus dat het heel simpel is geworden, maar ik kan het niet vinden. Kan ik gewoon die ARM erop zetten?

Wellicht heb ik toch te weinig automatisering kennis om dit voor elkaar te krijgen.. :|

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Pi 1B gaat zeer waarschijnlijk te traag zijn voor InfluxDB en vooral Grafana. Dan kun je beter kijken naar een Pi3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-06 07:58
Mooi topic dit, lees er al een tijdje in mee. Vorige week de IR-thermometer binnengekregen, en wilde vanmorgen beginnen met de inregeling waterzijde. Paar weken terug de aanvoertemp. al verlaagd van 90 naar 70 (januari dit jaar een nieuwe Remeha Avanta 28C laten plaatsen, verder niet veel mee gedaan).
Ramen open, en begonnen met meten.... erg vreemde waardes, de retour bleef met het opwarmen telkens een paar graden hoger dan de aanvoer... de bovenkant van de radiatoren werd wel vrij gelijkmatig warm... toch werd de onderkant aan de retour hoek ook erg snel warm... even afwachten tot de boel op temperatuur was.
Uiteindelijk toch maar even de hoofdleidingen direct na de CV-ketel meten.. Aanvoerleiding: 58, retourleiding: 73 !!!
Blijkt de retour leiding van alle radiatoren aangesloten te zijn aan de aanvoer-aansluiting van de CV-ketel :z

Dat moet maar even omgelegd worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-06 16:14

stuffer

Ondertietel

Cyberpope schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 10:37:
[...]

Iemand nog een goede link hou deze Grafana en InfluxDB op een raspberry pi 1B te installeren is. Ik kom alleen guides voor oude versies tegen (<0.9 bij influxdb). Maar daarna niet meer. Gok dus dat het heel simpel is geworden, maar ik kan het niet vinden. Kan ik gewoon die ARM erop zetten?

Wellicht heb ik toch te weinig automatisering kennis om dit voor elkaar te krijgen.. :|
Ik heb naast het volgen van de guide alleen de versie en downloadlocatie vervangen voor Influx

wget http://get.influxdb.org.s3.amazonaws.com/influxdb_0.8.9_amd64.deb
sudo dpkg -i influxdb_0.8.9_amd64.deb

Anders krijg je de nieuwste versie zonder webinterface.

Daarna de handleiding volgen en dan kom je er makkelijk.

---Edit---
Was wel op een Ubuntu server maar zal voor Debian niet veel anders zijn gok ik?

[ Voor 5% gewijzigd door stuffer op 27-12-2016 11:35 ]

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

ThinkPadd schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 10:38:
Pi 1B gaat zeer waarschijnlijk te traag zijn voor InfluxDB en vooral Grafana. Dan kun je beter kijken naar een Pi3.
Ja.. maar een Pi 1B heb ik liggen een P3 niet...
stuffer schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:34:
[...]

Ik heb naast het volgen van de guide alleen de versie en downloadlocatie vervangen voor Influx

wget http://get.influxdb.org.s3.amazonaws.com/influxdb_0.8.9_amd64.deb
sudo dpkg -i influxdb_0.8.9_amd64.deb

Anders krijg je de nieuwste versie zonder webinterface.

Daarna de handleiding volgen en dan kom je er makkelijk.

---Edit---
Was wel op een Ubuntu server maar zal voor Debian niet veel anders zijn gok ik?
In zoverre dat ik gok dat deze versie (amd64) niet gaat werken op een Pi. Daar zit toch een ander type processor in?

Lijkt erop dat het gelukt is met dit:
http://engineer.john-whit...-logger-influxdb-grafana/

Helaas... geen succes. Grafana reageert niet op poort 3000..

[ Voor 62% gewijzigd door Cyberpope op 27-12-2016 14:11 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

ps4mm schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:14:
Mooi topic dit, lees er al een tijdje in mee. Vorige week de IR-thermometer binnengekregen, en wilde vanmorgen beginnen met de inregeling waterzijde. Paar weken terug de aanvoertemp. al verlaagd van 90 naar 70 (januari dit jaar een nieuwe Remeha Avanta 28C laten plaatsen, verder niet veel mee gedaan).
Ramen open, en begonnen met meten.... erg vreemde waardes, de retour bleef met het opwarmen telkens een paar graden hoger dan de aanvoer... de bovenkant van de radiatoren werd wel vrij gelijkmatig warm... toch werd de onderkant aan de retour hoek ook erg snel warm... even afwachten tot de boel op temperatuur was.
Uiteindelijk toch maar even de hoofdleidingen direct na de CV-ketel meten.. Aanvoerleiding: 58, retourleiding: 73 !!!
Blijkt de retour leiding van alle radiatoren aangesloten te zijn aan de aanvoer-aansluiting van de CV-ketel :z

Dat moet maar even omgelegd worden :P
Dat is een 'dom' foutje zeg!
Kreeg je het wel goed warm in je woning?
In deze situatie haal je nog maar 30% van je verwarmingsvermogen.
Alle warme water dat de radiator ingaat, stijgt meteen en wordt weer teruggepompt naar de ketel i.p.v. afgestaan in de ruimte.
Jij gaat een hoop besparen als het weer goed aangesloten zit ;)

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-06 07:58
DJKroon schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 12:53:
[...]

Dat is een 'dom' foutje zeg!
Kreeg je het wel goed warm in je woning?
In deze situatie haal je nog maar 30% van je verwarmingsvermogen.
Alle warme water dat de radiator ingaat, stijgt meteen en wordt weer teruggepompt naar de ketel i.p.v. afgestaan in de ruimte.
Jij gaat een hoop besparen als het weer goed aangesloten zit ;)
Ja verwarmen zelf gaat altijd zonder problemen. Toen aanvoer 90 was ging het iets sneller dan nu met 70 C, maar alsnog geen last ervaren.
De radiatoren werden wél altijd gewoon helemaal heet, blijkbaar stroomt het als het via de onderste aansluiting naar binnen gaat toch aardig mooi rond, voordat het via de bovenkant weer terug stroomt :P

Via mindergas.nl hou ik het sinds 15 november bij. Stand vandaag: 190 m3 gas in (incl douchen+koken) bij 0.343 m3/graaddag. Wonen aan de kust dus extreme kou hebben we hier niet.
Woning is een jaren '30 hoekwoning, 2 verdiepingen en los zadeldak met vlierzolder eronder. Aantal maanden terug 80% van de ramen (waar werd geleefd, behalve bijkeuken en schuur) vervangen voor HR++ glas. Verder zijn de 3 gevels aan de binnenkant met voorzetwand geisoleerd, plus de gehele vloer tussen 1e verdieping en vlierzolder heeft glaswol isolatie. Het dak zelf is niet geisoleerd (heeft dat nog toegevoegde waarde btw?). Vloer in keuken en gang is beton, woonkamer is parket. Vloerisolatie is lastig (onmogelijk?) omdat er geen kruipruimte onder zit.
Verbruik is inderdaad vrij hoog, 's Avonds bij thuiskomst gaat de thermostaat op 19,5 of 20, 's morgens van 7:50 tot 8:00 gaatie even naar 17,5 en de rest van de tijd op 16,0 (al begint het verwarmen wel vrij vroeg, de Remeha iSense brengt het rond 7:15 al op 17,5 graden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Grafana draait nu
Afbeeldingslocatie: https://s29.postimg.org/4k7af3k8n/Schermafbeelding_2016_12_27_om_19_55_14.png

Maar vindt dat HTTPLink maar vreemde zooi.. Op de een of andere manier krijg ik er maar 2 temp switches naartoe, daarna heeft hij er gewoon geen zin in geen error niets

Hier staan netjes alle devices die ik door wil gooien naar influx
Afbeeldingslocatie: https://s28.postimg.org/4s45l0pxp/Schermafbeelding_2016_12_27_om_19_52_07.png

Maar hij parsed er maar 2
Afbeeldingslocatie: https://s27.postimg.org/yakcuc543/Schermafbeelding_2016_12_27_om_19_52_18.png

Terwijl het een variatie is in type's
* Daannn1987 zegt het niet graag, maar deze snap ik niet
Misschien maar via python scriptje doorknallen dan? :/
Afbeeldingslocatie: https://s27.postimg.org/8nb1hzter/Schermafbeelding_2016_12_27_om_19_53_51.png

**Edit... lijkt er nu op dat alleen temp sensors geforward worden die data van extern krijgen.
Mijn aanvoer cv temperatuur + retour krijgen de info van een extern apparaat.
De Delta T genereer ik met een python script van Thinkpad :+
Temperatuur informatie krijg ik vanuit weatherunderground, als ik die temp sensor direct forward naar influx werkt het nu ook.

Die virtuele switches worden wss niet in de algemene DB van domoticz gezet en daardoor werkt het niet? Ik heb ff geen idee :+

[ Voor 34% gewijzigd door Daannn1987 op 27-12-2016 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Cyberpope schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:57:
[...]

Ja.. maar een Pi 1B heb ik liggen een P3 niet...

[...]

In zoverre dat ik gok dat deze versie (amd64) niet gaat werken op een Pi. Daar zit toch een ander type processor in?

Lijkt erop dat het gelukt is met dit:
http://engineer.john-whit...-logger-influxdb-grafana/

Helaas... geen succes. Grafana reageert niet op poort 3000..
Grafana wel geinstalleerd?
Grafana wel gestart? sudo service grafana-server start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Daannn1987 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 19:58:
[...]
Grafana wel geinstalleerd?
Grafana wel gestart? sudo service grafana-server start
Yep, install geeft ook geen errors
En ja, de service is ook gestart. Gaf ook geen terugmelding..

Maar hij geeft geen krimp..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
RSpaargaren schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:27:
[...]

Nee dit was gewoon kraan open voor ongeveer 5 min....
Ik zag echter nu bij mijn controle dat er een van de radiatoren zeker vanmorgen voor een by pass in het systeem heeft gezorgd. Deze zit erg kort op de ketel en de thermostaatkraan stond vol open ipv volledig dicht.... moet hier de voetventielen sowieso wat knijpen
Water tappen bij een doorstromer is niet zo constant als je zou denken. Intergas HRE stookt in beginsel altijd door naar 65 en zakt daarna terug naar wat is ingesteld. Als je vervolgens een thermostaatkraan met waterbesparende douchekop gebruikt heb je zelfs kans dat je ketel gaat pendelen op tapwater: water wordt heet, kraan knijpt nog meer, water wordt nog heter, kraan knijpt tot onder de tapdrempel en ketel slaat af totdat wisselaar afkoelt naar 45 graden, start dan weer op, om vervolgens hetzelfde nog een paar keer te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Anoniem: 319232 schreef op maandag 26 december 2016 @ 14:08:
[...]

DS18B20

http://www.ebay.nl/itm/DS...7731ae:g:O~MAAOSwAYtWQF2i

Krimpkous voorzichtig van het metalen deel verwijderen en dan op de buis met eventueel een strookje aluminiumfolie omheen en daarna met 1 of 2 Tiewrap vastzetten.
Thx.
waarom de krimpkous verwijderen ?

Ik denk erover na om te gaan loggen op een Azure SQL. :P Prutsen we ondertussen daar ook nog eens mee :)

Die pieken op jouw grafiek zijn branderstarts veronderstel ik; staat jouw ketel niet teveel te pendelen ?

[ Voor 8% gewijzigd door whoami op 27-12-2016 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
_JGC_ schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 22:14:
[...]

Water tappen bij een doorstromer is niet zo constant als je zou denken. Intergas HRE stookt in beginsel altijd door naar 65 en zakt daarna terug naar wat is ingesteld. Als je vervolgens een thermostaatkraan met waterbesparende douchekop gebruikt heb je zelfs kans dat je ketel gaat pendelen op tapwater: water wordt heet, kraan knijpt nog meer, water wordt nog heter, kraan knijpt tot onder de tapdrempel en ketel slaat af totdat wisselaar afkoelt naar 45 graden, start dan weer op, om vervolgens hetzelfde nog een paar keer te doen.
Misschien nuance verschil:

thermostaat kraan gaat volopen op warm. Het wordt te warm en gaat dus koud bijmengen en doordat je een waterbesparende douche kop hebt (geeft meer tegendruk) gaat het koude water meer tegendruk geven op het warme water en daardoor wordt de flow over de ketel beperkt zodoende ontstaat pendelen op DHW.

Zoals jij het beschrijft komt er steeds minder warm water uit de kraan. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

whoami schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 22:37:
[...]
Thx. waarom de krimpkous verwijderen?
Of als je een beetje handig bent, koop je gewoon de losse sensoren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
Seafarer schreef op woensdag 28 december 2016 @ 00:19:
[...]

thermostaat kraan gaat volopen op warm. Het wordt te warm en gaat dus koud bijmengen en doordat je een waterbesparende douche kop hebt (geeft meer tegendruk) gaat het koude water meer tegendruk geven op het warme water en daardoor wordt de flow over de ketel beperkt zodoende ontstaat pendelen op DHW.

He hier zit misschien wel iets in, ik vind dat ik niet echt heel veel warm water uit de thermostaat kraan krijg. Ik zal het stook patroon ens bekijken bij de gewoon badkraan....

Ben overigens ff een paar dagen van huis dus ff geen nieuwe metingen. Dat er "wat" gedaan moet worden is me duidelijk.

Las hier op het nu al slechte ervaringen met Honeywell module en intergas ketel. Bij mijn "oude" on off bepaalde ketel zelf de stook lijn. Heb deze thermostaat gekocht voor mijn otgw. En die wil ik eigenlijk niet kwijt. Volgens mij is de stooklijn van die Honeywell eigenlijk wel goed en zit het probleem meer in de doorstroming van de radiatoren mede gezien de lage dt van 10 graad?

Iemand een andere visie?

Ga overigens ook nog ff twee temp sensoren op de retour leidingen plakken en ff een sensor op de gas meter...

Overigens hangt er bij mij geen HRE versie van de ketel voor zover ik weet dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
RSpaargaren schreef op woensdag 28 december 2016 @ 08:27:
[...]

Las hier op het nu al slechte ervaringen met Honeywell module en intergas ketel. Bij mijn "oude" on off bepaalde ketel zelf de stook lijn. Heb deze thermostaat gekocht voor mijn otgw. En die wil ik eigenlijk niet kwijt. Volgens mij is de stooklijn van die Honeywell eigenlijk wel goed en zit het probleem meer in de doorstroming van de radiatoren mede gezien de lage dt van 10 graad?

Iemand een andere visie?
Jij had toch een radiator vlak bij de ketel dicht gedraait? Heeft dit nog grootte veranderingen teweeg gebracht?

Delta T 10 bij de ketel zegt nog niet direct of je 70/60 stookt of 50/40. Ik zie vaker dat bij aanwarmen je 55/45 hebt en dan de rest van de dag 38/30. Maar als alles afgekoeld is zie ik ook 45/25 in het begin.

Ik zou zeer zeker even je eigen idee uitvoeren. Op iedere retour vlak bij de ketel een thermometer plaatsen, zie je ook direct in welke strang de grootste problemen eventueel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Seafarer schreef op woensdag 28 december 2016 @ 00:19:
[...]

Dit Intergas probleem is pas echt een drama als de gebruikers geen thermostatische douche mengkraan hebben, maar een handbediende. (ja die mensen bestaan echt nog)
Dan krijgen ze de temperatuur nooit goed afgesteld. Vooral de 36/30 is een lomp ding op laaglast.
Als de ketel op 60 sww staat ingesteld, dan kom je zelfs onder de tapdrempel en gaat de ketel gewoon uit.

Tapwater op 50 zetten is dan de enige oplossing.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
hoi allen,

de thermostat ondertussen al wat dagen hangen. Afgelopen dagen het programma laten draaien.

Nefit trendline ketel (2015)
Nefit Moduline 300 thermostat
Vloerverwaming met 3 verdelers over ongeveer 50 m2
2 extra radiatoren in de woonkamer, vol open
Ketel temp 60 graden max

Het programma is als volgt ingesteld (zo ingesteld dat deze pas begint te stoken bij de begintijd)
Van 6.40 - 19.30 staat deze op 19.5
Overige tijd: 17.5

Opstoken duurt tot ongeveer 9.15-9.30 uur 's morgens.

Een aantal dingen vallen me op:
- tijdens het opstoken 's morgens voelt het in de woonkamer erg (iets te) warm aan. Kom waarschijnlijk door de radiator die vol open staat?

- er wordt te lang doorgestookt ('s morgens bij opstoken):
a) wanneer de thermostaat 19.5 aangeeft gaat deze nog een tijdje door
b) zojuist was de ketel uit. De thermostat stond ondertussen op 20. Sprong toen opeens weer aan (nu al 5-10 mins, aanvoer temp 42 graden)

- retour temp tijdens stoken is 50 graden. Dit lijkt stabiel, ben meerdere keren wezen kijken

- overdag stookt de ketel bij, maar op een lagere aanvoer temp. Ik zal dit de komende dagen eens in de gaten houden als het wat kouder is.

Is er een reden waarom de ketel blijft stoken, zelfs al na de bereikte temp? Zat zelf te denken om anders de radiator wat minder hard te zetten. Of de temp te verlagen naar 19, en later in de ochtend op 19.5 te zetten.
Of gaat de thermostaat dit nog leren, en minder hard opstoken?

En is de retour temp van 50 graden oke, of valt daar nog wat te halen qua verbruik? (of is dit minimaal?)

Alle ideeen zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Heb je de handleiding gelezen? Bij pagina 16 staat dat je hier nog wat aan kunt doen:
http://nl.documents1.nefit.nl/download/pdf/file/71638000.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
Daannn1987 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 11:10:
Heb je de handleiding gelezen? Bij pagina 16 staat dat je hier nog wat aan kunt doen:
http://nl.documents1.nefit.nl/download/pdf/file/71638000.pdf
Ahh thanks. Heb ik inderdaad wel gelezen maar helemaal vergeten. Super :). Ga ik dat eens proberen.

Zie nu dat de thermostaat op 19.5 staat. De VW thermostaat geeft 22 aan. De ketel gaat nu ook af en toe aan, en springt daarbij op 0E, dat wil zeggen wachtstand. 30 graden aanvoer en 30 graden terugvoer.

[ Voor 21% gewijzigd door SpeciesXX op 28-12-2016 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
SpeciesXX schreef op woensdag 28 december 2016 @ 11:39:
[...]

Ahh thanks. Heb ik inderdaad wel gelezen maar helemaal vergeten. Super :). Ga ik dat eens proberen.
Fout.

Ik heb zelf een modu 30 en een 18 jaar oude nefit ecomline.
En ik weet bijna wel zeker dat die modu 30 dezelfde regel software heeft als de 300.
Ik heb al van alles getest, maar af fabriek is meer dan voldoende.

Het enigste wat echt serieus verandering teweeg bracht is............................

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Waterzijdig inregelen.

Ga niet naar de gevangenis, maar ga naar start en lees de openings post nog eens door. _/-\o_ O-)

Algemene opmerking: Goede software kun je verbinden met iets natuurkundigs of mechanisch, maar als dat laatste een rommeltje is dan kan de software er niets mee.

Ik zie dit ook vaak op mijn werk in de machine bouw. Eerst als een gek de elektrische/elektronische parameters aanpassen en dan concluderen dat er ergens speling in de aandrijving zit.
Software kan niet rekenen met speling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
Ik heb enkel alleen beneden de verwarming aan, en is 1 grote ruimte. Geldt dat daar dan ook wat betreft het waterzijdig inregelen?

Kan iemand me in leken taal uitleggen:
- hoe het te warm stoken nu komt mbt niet waterzijdig inregelen
- hoe dit opgelost wordt door waterzijdig inregelen

Ik zie het niet helemaal voor me, maar dat is omdat ik het nog niet helemaal begrijp. Ergens valt het kwartje nog niet helemaal geloof ik :(. Alvast dank.

[ Voor 4% gewijzigd door SpeciesXX op 28-12-2016 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
SpeciesXX schreef op woensdag 28 december 2016 @ 12:15:
Ik heb enkel alleen beneden de verwarming aan, en is 1 grote ruimte. Geldt dat daar dan ook wat betreft het waterzijdig inregelen?

Ik zie het niet helemaal voor me, maar dat is omdat ik het nog niet helemaal begrijp. Ergens valt het kwartje nog niet helemaal geloof ik :(. Alvast dank.
Het idee van waterzijdig inregelen is dat alle warmte afgifte bronnen in balans zijn.
Nu heb jij 2 radiatoren + vloerverwarming de truuc is om deze in balans te krijgen zodat ze allemaal met dezelfde retour temperatuur terug komen.
Nu is dat met vloerverwarming redelijk lastig te doen, maar je zou kunnen kijken of je de radiatoren in balans kan krijgen..

Al met al denk ik dat waterzijdig inregelen niet het probleem is bij jou nu je die kleine radiator boven uit heb gezet.

Een overshoot komt over het algemeen door het stookgedrag van een thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
SpeciesXX schreef op woensdag 28 december 2016 @ 12:15:

Ik zag dat Daan al een goed antwoord gaf.

Kijk hier eens naar ter verduidelijking:
YouTube: Eclipse
YouTube: Waterzijdig inregelen radiatoren - Dutch
Het gaat dus niet om de ruimte, het gaat erom dat overal voldoende water doorstroomt niet teveel niet teweinig. 8)
Je zult dus niet alleen de retour bij de ketel moeten meten want dit is een gecombineerde water temperatuur. Retour vloerverwarming en retour radiatoren. Je kijkt dan tegen een gemiddelde aan.
Ga je alle warmte afgevers apart meten dan weet je ook wat iedere verwarming doet.

Daannn1987 geeft de schuld aan de thermostaat waar het nu op begint te lijken.

Zo nu eerst: Boterhammetje eten, cv leeg laten lopen, en heimeiertjes erin knallen. Dus ik zit straks even in de kou.
:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
Thanks. Begrijp ik het goed dat daarmee de maximale doorvoer wordt beperkt? Dat stel je 1x in, en de rest gaat dan via de thermostaat knop. Ook al zet je daarna nog radiatoren open of dicht, dan nog blijft het inregelen actief.

Als bovenstaande klopt, dan snap ik hem. En dan zijn ze ook ideaal idd. Wellicht de moeite waard om daar eens naar te kijken.

Maar zoiets kan alleen werken met deze soort knoppen toch?

Hoe doe je zoiets met een ouderwetse draaiknop? Dat is dus zeer lastig als ik het goed begrijp.

Volgens mij je bij een 'normale' thermostaat knop ook de doorvoer regelen? Of is dat afhankelijk van de knop?
Dan is het daarmee al eenvoudiger, al heb je daar ook weer het problem als er radiatoren open of dicht gezet worden.

Hoe dan ook is het nuttig om te weten wat de retour temperature zijn. Denk dat ik maar eens een apparaatje voor te meten ga aanschaffen. Zag er volgens mij vanaf 30 euro al.

[ Voor 3% gewijzigd door SpeciesXX op 28-12-2016 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Waar meten jullie eigenlijk de aanvoertemperatuur & retourtemperatuur ?
Doe je dat in het geval van vloerverwarming op iedere kringof gewoon globaal op de collector ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb een iSense thermostaat van een Tzerra waar een scheur in het display zit. Nu kan ik een iSense kopen die aangesloten zit op een Calenta. Kan ik deze gewoon aansluiten zonder dat er storing of iets dergelijks optreedt?

Het lijken me, los van de ketel instellingen, dezelfde apparaten namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-06 11:39
Aghanim schreef op woensdag 28 december 2016 @ 20:33:
Ik heb een iSense thermostaat van een Tzerra waar een scheur in het display zit. Nu kan ik een iSense kopen die aangesloten zit op een Calenta. Kan ik deze gewoon aansluiten zonder dat er storing of iets dergelijks optreedt?

Het lijken me, los van de ketel instellingen, dezelfde apparaten namelijk.
Dat moet kunnen. Het kan wel een oudere versie zijn, maar dat is waarschijnlijk geen probleem.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Desnoods zet je de display om, zijn 2 draadjes. Heb destijds ook van 2 een werkende gemaakt.
Oxellaar schreef op woensdag 28 december 2016 @ 09:40:
[...]

Dit Intergas probleem is pas echt een drama als de gebruikers geen thermostatische douche mengkraan hebben, maar een handbediende. (ja die mensen bestaan echt nog)
Dan krijgen ze de temperatuur nooit goed afgesteld. Vooral de 36/30 is een lomp ding op laaglast.
Als de ketel op 60 sww staat ingesteld, dan kom je zelfs onder de tapdrempel en gaat de ketel gewoon uit.

Tapwater op 50 zetten is dan de enige oplossing.
Ik merk het bij de handbediende badkraan, die varieert nogal. Nu hoeft dat ding typisch alleen maar vol open dus heb je er geen last van, maar even de kleine de shampoo uit het haar spoelen is een drama, doorstroom gaat van vol open naar paar liter per minuut -> lagere flow, hogere temperatuur.

Bij m'n vriendin is destijds een HRE 24/18 neergehangen met handbediende mengkraan. Na 1x douchen meteen een thermostatische kraan bij de gamma gehaald.

[ Voor 84% gewijzigd door _JGC_ op 28-12-2016 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
SpeciesXX schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:03:
Thanks. Begrijp ik het goed dat daarmee de maximale doorvoer wordt beperkt? Dat stel je 1x in, en de rest gaat dan via de thermostaat knop. Ook al zet je daarna nog radiatoren open of dicht, dan nog blijft het inregelen actief.
Klopt helemaal.
Hoe doe je zoiets met een ouderwetse draaiknop? Dat is dus zeer lastig als ik het goed begrijp.
In de referentie ruimte,waar de kamer thermostaat hangt laat je bedienings knoppen achterwege als je Heimeiers plaatst. Of je beperkt de flow met die knop die er al 30 jaar hangt.
Volgens mij je bij een 'normale' thermostaat knop ook de doorvoer regelen? Of is dat afhankelijk van de knop?
Een thermostaat knop regelt de ruimte temperatuur het zal hem een complete worst zijn hoeveel flow daarbij is benodigt. Je moet eigenlijk het enthousiasme van deze knop beperken met waterzijdig inregelen.
Dan is het daarmee al eenvoudiger, al heb je daar ook weer het problem als er radiatoren open of dicht gezet worden.
Je hoeft niet eens zelf aan de knoppen te zitten om onbalans te creeren.
Als ik bij zoonlief het rolgordijn laat zakken dan gaat de ventilatielucht van het ventilatie rooster achter het rolgordijn langs en komt precies bij de thermostaat knop. Deze koelt af en gaat volopen. Aan de Briza in de woonkamer merk je dit direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Ik heb een paar (5 jaar oude) radiator ventielen vervangen door heimeier eclipse en de oude thermostaat koppen (Honeywell) overgeplaatst.

Maar standje 2.5 is nu 3.5 op de thermostaat knop?
Bij 2.5 komt er echt geen water door de radiator. Vreemd of niet vreemd?

• Seafarer
Seafarer schreef op woensdag 28 december 2016 @ 22:58:
Ik heb een paar (5 jaar oude) radiator ventielen vervangen door heimeier eclipse en de oude thermostaat koppen (Honeywell) overgeplaatst.

Maar standje 2.5 is nu 3.5 op de thermostaat knop?
Bij 2.5 komt er echt geen water door de radiator. Vreemd of niet vreemd?
Zou er misschien een sterkere veer in die eclipse zitten?

• SpeciesXX
Seafarer schreef op donderdag 29 december 2016 @ 09:24:
[...]

Zou er misschien een sterkere veer in die eclipse zitten?
Ik kan me voorstellen dat dat per fabrikant verschillend kan zijn.
Als ik de website van heimeier bekijk. Daar staan de knoppen op, en kan je onder documentatie een PDF vinden. Eentje die ik zie is dat standje 3 overeenkomt met 20 graden (Thermostatisch regelelement K, zie http://www.imi-hydronic.c...lelementen-en-afsluiters/)

Hopelijk mag een linkje ;)

[ Voor 9% gewijzigd door SpeciesXX op 29-12-2016 09:32 ]

• Seafarer
Goed idee.

Maar kan hier niets vinden over sterkere veren of iets anders.

Misschien heb je helemaal gelijk geen spullen uitwisselen van verschillende fabrikanten.

• SpeciesXX
:).

De thermostaat instelling (PID) heeft hier helaas niets uitgehaald. De temp van 19.5 is bereikt (en nuzelfs 20) en de ketel stookt lekker verder.... :S. En de gevoelstemperatuur in de woonkamer is net iets te hoog wat mij betreft.

Ik ga een thermometer kopen om de boel te meten, en in te regelen. En de temp terugzetten naar 19 's morgens. Dat moet toch wel schelen hopelijk. Wordt vervolgd.

Ik lees hier op Tweakers trouwens meer mensen die het problem ervaren (hebben) met de 300. 's morgens te lang doorstoken. Ik ga schoonbroer bellen voor de Easy op te halen :).

[ Voor 20% gewijzigd door SpeciesXX op 29-12-2016 10:14 ]

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

SpeciesXX schreef op donderdag 29 december 2016 @ 10:06:
:).

De thermostaat instelling (PID) heeft hier helaas niets uitgehaald. De temp van 19.5 is bereikt (en nuzelfs 20) en de ketel stookt lekker verder.... :S. En de gevoelstemperatuur in de woonkamer is net iets te hoog wat mij betreft.

Ik ga een thermometer kopen om de boel te meten, en in te regelen. En de temp terugzetten naar 19 's morgens. Dat moet toch wel schelen hopelijk. Wordt vervolgd.
Ik had ook dat de ketel bleef doorstoken als de temperatuur al was bereikt smorgens bij het opstarten, ik heb toen het opstartschema aangepast in stapjes (tussen 23:00 & 7:00 uur 16 graden, om 07:00 uur naar 18,5 graden, om 7:30 uur naar 19 graden, en om 7:45 uur naar 19,5 graden). Als het niet al te koud (vries) buiten is, dan is vaak voor 7:45 uur de temperatuur van 19,5 graden al bereikt en slaat hij om die tijd niet eens aan.
Pagina: 1 ... 53 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.