Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 128 Laatste
Acties:
  • 7.944.458 views

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

hanev001 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 14:11:
[...]

Het effect is dat het aantal ketelstarts bij mij teruggegaan is van 8 tot 10 naar 2 tot 3 per uur als het huis bijna zijn doeltemperatuur heeft bereikt. In low load control gaat de ketel helemaal uit om na een paar minuten weer op volle kracht te starten en na een halve minuut terug te moduleen.

Zonder low load blijft de ketel langer door draaien en als dan het moment bereikt wordt dat het verschil tussen aanvoer en retour temp te klein wordt gaat de brander uit maar blijft de pomp doordraaien, Na de ingestelde antipendel wachttijd gaat de brander weer aan op het zelfde nivo waarop hij gestopt is. Als de doeltemperatuur

bereikt is gaat de ketel natuurlijk wel helemaal uit tot het moment dat de thermostaat weer om warmte vraagt.

Ik heb geen echte meet gegevens maar het lijkt mij dat het verschil tusen de start op vol vermogen en de start op het lagere vermogen minder gas gebruikt. Ook is er op deze manier minder stress op de ketel zelf.

Comfort is een heel persoonlijk iets , Ik ondervind geen nadeel echter ik moet hierbij wel vermelden dat ik vloerverwarming heb en als deze eenmaal op temperatuur is merk je het gewoon niet als de ketel 10 minuten niet brand.
Ketelstarts zijn wel van 6(+) naar +-4 per uur gegaan zonder low load, merk alleen wel dat setpoint (19,5) moeilijk gehaald wordt. zie grafiek hieronder.

Kan zijn dat het langzaam opwarmen instelling in de honywell hier aan meewerk + het opnieuw inleren van de situatie.

Ik probeer het gewoon even uit met de gedachte dat mijn setpoint van 19 in de ochtend morgen zo moeilijk haalbaar is. Dus naar 20 gezet vanaf 0600. (vanaf OTGW dus zonder voorverwarmern) Na volgende week vakantie dus hoop dat die het dan wel dan doet.

Boven is met, onder is zonder low load.

Afbeeldingslocatie: https://s28.postimg.org/6zmq8fadp/met.pngpicture share

Afbeeldingslocatie: https://s24.postimg.org/a7i7gb3lh/zonder.pngphoto hosting

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_JGC_ schreef op donderdag 15 december 2016 @ 20:25:
[...]

Is mijn observatie bij intergas ketels met een aantal honeywell modulerende thermostaten.

Daarom ben ik ook fan van de iSense, die laat de vraag gewoon meelopen met de aanvoertemperatuur zolang je huis nog moet aanwarmen.

Dit probleem speelt vooral bij kleine installaties met te weinig afgifte, als je genoeg radiatoren hebt hangen loopt de temperatuur nml niet te hoog op.
Volgende keer geen intergas meer dus? ;)

Speelt hetzelfde met de evohome? Of is die slimmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:17
MikeyMan schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 00:00:
[...]

Ik weet niet hoe andere ketels reageren op het gedrag van Honeywell thermostaten.

Zolang je genoeg radiatoren hebt hangen is er niks loos. Mijn ouders hebben een chronotherm modulation op een HRE 28/24, in de keuken hangt een T11 en een T22, in de woonkamer hangt 3x T22, wat voldoende is voor het minimumvermogen van de ketel. Speelt ook mee dat hun huis minder goed geïsoleerd is, dus de thermostaat werkt sowieso altijd met 55+ bij aanwarmen.

Ik ken de evohome niet, ik heb alleen ervaring met de chronotherm modulation, round modulation en round wireless, waarbij die laatste helemaal voor geen meter werkt als ze op een intergas ketel met geïntegreerde wireless support zijn verbonden.
Na een afwasje kan je dan een halfuur wachten tot de ketel is afgekoeld voordat ie weer gaat stoken. Fraai code 1 met 40 graden op de display en een pomp die niet aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_IggY
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 11:08
zooo....

Thermometer binnen √
Heimeier dynamische aflsuiters binnen √
Start post gelezen √
Afgelopen weken topic bijgehouden √
Online wat blogs gelezen √

Ik ben klaar om mijn systeem waterzijdig te gaan inregelen! :)

Van het weekend maar eens gaan knutselen. Ik hou jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
stuffer schreef op donderdag 15 december 2016 @ 22:36:
[...]

Ketelstarts zijn wel van 6(+) naar +-4 per uur gegaan zonder low load, merk alleen wel dat setpoint (19,5) moeilijk gehaald wordt. zie grafiek hieronder.

Kan zijn dat het langzaam opwarmen instelling in de honywell hier aan meewerk + het opnieuw inleren van de situatie.

Ik probeer het gewoon even uit met de gedachte dat mijn setpoint van 19 in de ochtend morgen zo moeilijk haalbaar is. Dus naar 20 gezet vanaf 0600. (vanaf OTGW dus zonder voorverwarmern) Na volgende week vakantie dus hoop dat die het dan wel dan doet.

Boven is met, onder is zonder low load.

[afbeelding]picture share

[afbeelding]photo hosting
Low-load is wel constanter in temperatuurregeling, daarom gaat je ketel ook vaker aan en uit.

Ik heb het idee dat een Honeywell thermostaat een halve graad (of hele zelfs) voor het bereiken van de vraagtemperatuur in low-load modus gaat zodat je ketel zo lang en vaak mogelijk draait.

Ik merk hier met de iSense sinds de plaatsing van kunststofkozijnen in de woonkamer dat het met 20 graden 's avonds gewoon koud is. Voorheen stookte de verwarming met enige regelmaat, nu start de ketel 1-2x per uur en is ie na een paar minuten weer uit.
Kan me voorstellen dat als je zorgt dat de temperatuur niet gehaald wordt en dus de ketel nagenoeg de hele tijd draait dat zoiets comfortabeler is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:14
Beekforel schreef op donderdag 15 december 2016 @ 20:41:
[...]

Ok je hebt mij overtuigd, nu wil ik ook een iSense aan mijn Intergas.

Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten? Bepaalde versie die ik moet vermijden?
Als je hem met een OTGW wilt kunnen overrulen moet je >v19 hebben. Maar zoals je hierboven ziet zijn de nieuwen al v30 inmiddels.

Zorg vooral dat je niet teveel ervoor betaald. Als je hem los bij Warmteservice o.i.d. zou kopen dan is hij bijna €160. Maar er zijn veel mensen die het ding gratis bij een nieuwe ketel krijgen. Meer dan €50 zou ik er daarom niet voor betalen, nieuw in doos.

Ben hier ook erg tevreden met iSense (aan een Agpo Econpact 225c CV-ketel).

Over twee maanden verhuizen, daar hangt een Vaillant ketel met een calorMATIC 350 thermostaat. Ben benieuwd hoe dat gaat presteren en of ik er een beetje lekker aan kan tweaken. Volgens mij doet de ketel (ecoTEC plus meen ik, uit 2013) geen OpenTherm, dus de iSense kan ik dan niet meer gebruiken. Logging met OTGW gaat dan ook niet werken. Dan maar 2x DS18B20 op de leidingen knuppen.
Qua stroomverbruik ga ik er waarschijnlijk sowieso op vooruit, die ouwe Agpo (2003) die ik nu heb doet 12W idle. Schandalig :X

[ Voor 53% gewijzigd door ThinkPad op 16-12-2016 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
ThinkPadd schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 10:09:
[...]

Als je hem met een OTGW wilt kunnen overrulen moet je >v19 hebben. Maar zoals je hierboven ziet zijn de nieuwen al v30 inmiddels.

Zorg vooral dat je niet teveel ervoor betaald. Als je hem los bij Warmteservice o.i.d. zou kopen dan is hij bijna €160. Maar er zijn veel mensen die het ding gratis bij een nieuwe ketel krijgen. Meer dan €50 zou ik er daarom niet voor betalen, nieuw in doos.

Ben hier ook erg tevreden met iSense (aan een Agpo Econpact 225c CV-ketel).

Over twee maanden verhuizen, daar hangt een Vaillant ketel met een calorMATIC 350 thermostaat. Ben benieuwd hoe dat gaat presteren en of ik er een beetje lekker aan kan tweaken. Volgens mij doet de ketel (ecoTEC plus meen ik, uit 2013) geen OpenTherm, dus de iSense kan ik dan niet meer gebruiken. Logging met OTGW gaat dan ook niet werken. Dan maar 2x DS18B20 op de leidingen knuppen.
Qua stroomverbruik ga ik er waarschijnlijk sowieso op vooruit, die ouwe Agpo (2003) die ik nu heb doet 12W idle. Schandalig :X
Die Calormatic 350 is echt een draak van een thermostaat die ik heel snel vervangen heb door een iSense.
Je kan namelijk maar 2 temperaturen instellen: dag en nacht... en nog een hoop dingen die er missen.
Heb trouwens ook een Vaillant ecotec plus, weliswaar uit 2015, maar die kan prima via opentherm met de iSense overweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

_JGC_ schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 09:45:
[...]

Low-load is wel constanter in temperatuurregeling, daarom gaat je ketel ook vaker aan en uit.

Ik heb het idee dat een Honeywell thermostaat een halve graad (of hele zelfs) voor het bereiken van de vraagtemperatuur in low-load modus gaat zodat je ketel zo lang en vaak mogelijk draait.

Ik merk hier met de iSense sinds de plaatsing van kunststofkozijnen in de woonkamer dat het met 20 graden 's avonds gewoon koud is. Voorheen stookte de verwarming met enige regelmaat, nu start de ketel 1-2x per uur en is ie na een paar minuten weer uit.
Kan me voorstellen dat als je zorgt dat de temperatuur niet gehaald wordt en dus de ketel nagenoeg de hele tijd draait dat zoiets comfortabeler is.
Lowload begint in mijn situatie al met een graad verschil tot de setpoint. Ketel (vailiant hrsolide 24/28c) stookt op een laag pitje hier vanaf 06.00 en als de temperatuur binnen niet te veel meer beïnvloed wordt (deuren die openstaan, huis met kind in beweging dus) dan gaat vaak s'avonds de ketel niet meer aan met een buitentemp van +5graden.

Nu zonder lowload zijn de ketelstarts zeker verminderd (logisch) en zit er op de honeywell een overschoot van een halve graad te veel. Terwijl die er gister nog moeite mee had om setpoint te bereiken na het uitzetten van lowload. Thermostaat zit blijkbaar nog in zijn leermodus.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
loyske schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:22:
[...]

Die Calormatic 350 is echt een draak van een thermostaat die ik heel snel vervangen heb door een iSense.
Je kan namelijk maar 2 temperaturen instellen: dag en nacht... en nog een hoop dingen die er missen.
Heb trouwens ook een Vaillant ecotec plus, weliswaar uit 2015, maar die kan prima via opentherm met de iSense overweg.
Ik schrok even toen ik de eerste regel van je bericht las :X Maar als de ketel OpenTherm kan dan hang ik heel gauw m'n iSense weer op inderdaad _O_

Heb je een OpenTherm-module moeten installeren? Ik lees daar wat dingen over namelijk als ik zoek op 'ecotec opentherm'.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 16-12-2016 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
ThinkPadd schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:30:
[...]

Ik schrok even toen ik de eerste regel van je bericht las :X Maar als de ketel OpenTherm kan dan hang ik heel gauw m'n iSense weer op inderdaad _O_

Heb je een OpenTherm-module moeten installeren? Ik lees daar wat dingen over namelijk als ik zoek op 'ecotec opentherm'.
Nee, de print van de ketel heeft 2 aansluitingen: eBus voor Vaillant thermostaat of OpenTherm module voor.. je raadt het al :)
Maar die OpenTherm module zit bij mij gewoon naast de hoofdprintplaat.
Heb een ecotec plus VHR 30-34/5-5.

Zie ook dit: link

[ Voor 12% gewijzigd door loyske op 16-12-2016 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

ThinkPadd schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 10:09:
Over twee maanden verhuizen, daar hangt een Vaillant ketel met een calorMATIC 350 thermostaat. Ben benieuwd hoe dat gaat presteren en of ik er een beetje lekker aan kan tweaken. Volgens mij doet de ketel (ecoTEC plus meen ik, uit 2013)
Vaillant is eBus. En ze gebruiken voornamelijk proprietary commands.... :( Maar goed, er is al een hoop reverse engineered. Bij m'n vriendin hangt een ecoTEC Pro en CalorMatic 350 die ik probeer in te regelen, maar het is allemaal nogal vaag. Ik heb onlangs een eBus naar Serial converter in elkaar geknutseld die ik daar ga proberen te gebruiken, in combinatie met ebusd. Misschien kan ik je tegen dan wel verder helpen.
loyske schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:22:
Die Calormatic 350 is echt een draak van een thermostaat
...en nog een hoop dingen die er missen.
Agreed, valt amper wat in te stellen aan dat ding... Ben er ook geen fan van.
loyske schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:44:
Nee, de print van de ketel heeft 2 aansluitingen: eBus voor Vaillant thermostaat of OpenTherm module voor.. je raadt het al :) Maar die OpenTherm module zit bij mij gewoon naast de hoofdprintplaat.
Heb een ecotec plus VHR 30-34/5-5.

Zie ook dit: link
Oh gadver, geen vermelding van de ecoTEC Pro... Moest die module er toch op/bij zitten, zou je dan zowel eBus als OpenTherm naast elkaar kunnen gebruiken? Als in: ik ben zeker dat m'n vriendin die CalorMatic niet gaat vervangen, dus die blijft de boel gewoon aansturen - maar misschien kan je tegelijkertijd wel data uitlezen/aanpassen via OpenTherm? :)

[ Voor 5% gewijzigd door Slonzo op 16-12-2016 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Slonzo schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 12:09:
[...]

Vaillant is eBus. En ze gebruiken voornamelijk proprietary commands.... :( Maar goed, er is al een hoop reverse engineered. Bij m'n vriendin hangt een ecoTEC Pro en CalorMatic 350 die ik probeer in te regelen, maar het is allemaal nogal vaag. Ik heb onlangs een eBus naar Serial converter in elkaar geknutseld die ik daar ga proberen te gebruiken, in combinatie met ebusd. Misschien kan ik je tegen dan wel verder helpen.

[...]

Agreed, valt amper wat in te stellen aan dat ding... Ben er ook geen fan van.

[...]

Oh gadver, geen vermelding van de ecoTEC Pro... Moest die module er toch op/bij zitten, zou je dan zowel eBus als OpenTherm naast elkaar kunnen gebruiken? Als in: ik ben zeker dat m'n vriendin die CalorMatic niet gaat vervangen, dus die blijft de boel gewoon aansturen - maar misschien kan je tegelijkertijd wel data uitlezen via OpenTherm? :)
Denk het niet aangezien je doorverbindingen moet maken op de verschillende connectors om het een of het ander te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik weet alleen dat het een Vaillant ecoTEC ketel is, maar wat voor type het precies is weet ik zo niet. Heb wel foto (nu niet bij de hand), er zit een klep op onderaan. Als die dicht is zie je het display niet. De ecoTEC classic is het dus in ieder geval niet, aangezien die niet zo'n klep heeft. Zal waarschijnlijk de 'plus' zijn.

Zal tegen die tijd (eind februari) de boel wel eens lostrekken en mij hier melden. Maar ik hoor het al wel, dat wordt iSense eraan knuppen. Maar OT is sowieso wel handig, dan kan ik de OTGW weer inzetten om de boel goed in te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

loyske schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 12:11:
[...]

Denk het niet aangezien je doorverbindingen moet maken op de verschillende connectors om het een of het ander te gebruiken.
Ah, jammere zaak. Ik ga die ketel ook eens opengooien als ik de kans krijg, je weet nooit...
Maar goed, in het slechtste geval kan ik, als ik heel veel zin en tijd heb, een eBus naar OpenTherm gateway in elkaar knutselen :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:49

bert pit

asdasd

MikeyMan schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 00:00:
[...]

Evohome zal niet slimmer zijn, maar heeft een ander soort intelligentie. De iSense maakt in combinatie met de remeha ketel gebruik van het opentherm protocol plus een paar aanvullingen, dit maakt de combinatie erg interessant. De Evohome (opentherm) zal waarschijnlijk van de standaard opentherm instrucieset gebruik maken. Uberhaupt vraag ik mij af of opentherm en Evohome wel een gelukkige combinatie kan zijn.

Opentherm is ontwikkeld door Honeywell. Het protocol is ontworpen om de ruimte waar de thermostaat hangt snel op te warmen en vervolgens de ruimte op een lage stooktemperatuur in stand te houden. Ruimten waar de thermostaat niet hangt en waar de radiatorkraan open staat worden ook verwarmd. Hoe het protocol precies werkt is officieel niet vrijgegeven, het opentherm protocol is alleen beschikbaar voor leden (de aangesloten CV en thermostaat leveranciers).

Binnen Evohome warm je niet het gehele huis op met een centrale thermostaat, maar één of meerdere individuele ruimten die voorzien zijn van een individuele thermostaat(knop) per ruimte.
Zo kun je bijvoorbeeld om 07.00 tot 07.30 uur de badkamer aanwarmen, om 07.30 uur tot 08.00 uur de eetkamer en dan vanaf 17.30 tot 19.30 de keuken en vanaf 18.30 uur tot 22.30 uur de eetkamer en woonkamer. In dit voorbeeld zit expres enige overlap.
De vraag die ik dan heb is de volgende: als je met Opentherm aanstuurt om van 17.30 tot 19.30 de keuken te verwarmen en de ketel spring een uur van te voren aan (met automatisch aanwarmen), dan zal deze zodra het warm is op een lagere temperatuur willen stoken. Maar even later komt daar de woonkamer bij, deze heeft een hogere temperatuur nodig. Wat gaat Evohome nu doen op basis van opentherm? :?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

bert pit schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 12:38:
Wat gaat Evohome nu doen op basis van opentherm? :?
Hoogst nodige temperatuur vragen en koud water bijmengen in de circuits waar lagere temperatuur nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Wij hebben ook een iSense met Remeha Tzerra Plus ketel.
Echter gebruiken we het klokprogramma niet, we zijn namelijk onregelmatig thuis.
Nu gebruiken we dus het dag en nacht programma anders brandt de ketel als we er niet zijn of brandt niet als we er wel zijn.
Andere mogelijkheden zie ik niet.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-09 10:38
HereIsTom schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:01:
Echter gebruiken we het klokprogramma niet, we zijn namelijk onregelmatig thuis.
Nu gebruiken we dus het dag en nacht programma anders brandt de ketel als we er niet zijn of brandt niet als we er wel zijn.
Hier een topic van even geleden, met wat Tweaker opties: [Remeha iSense] DIGI-ingang gebruiken om ketel te activeren

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Slonzo schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:00:
[...]

Hoogst nodige temperatuur vragen en koud water bijmengen in de circuits waar lagere temperatuur nodig is?
Dat lijkt me niet... Er worden verder geen kleppen oid toegevoegd. Dus water bijmengen kan niet. Hooguit de radiatoren in het vertrek wat al op temperatuur begint te komen wat knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

MikeyMan schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:40:
Dat lijkt me niet... Er worden verder geen kleppen oid toegevoegd. Dus water bijmengen kan niet. Hooguit de radiatoren in het vertrek wat al op temperatuur begint te komen wat knijpen.
Oh oké, ik ken het systeem niet echt, dat werkt dus met op afstand bestuurbare knoppen op de radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Dank, die ga ik eens bestuderen!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
HereIsTom schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:01:
Ik gebruik zelf het programma om van 7:00 tot 22:00 een temperatuur van 18 graden in te stellen. Als we thuis zijn en dit niet voldoende vinden kunnen we die handmatig omhoogdraaien. Om 22:00 valt ie terug naar 15 graden, ook als je daarvoor handmatig een hogere temperatuur had geselecteerd.

Overdag stook ik gewoon altijd minimaal 18 graden, in het verleden overdag ook wel 15 graden aangehouden als ik niet thuis was, maar dan sta je de hele avond de kou uit je huis te stoken en tegen de tijd dat je naar bed gaat is het warm, heb je ook niks aan. Daarnaast kan ik nu op 50 graden het huis verwarmen, voorheen had ik gewoon 75 graden nodig om van een koud huis met 15 graden naar 20 te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:35
PCJR schreef op donderdag 15 december 2016 @ 14:55:
[...]

Probeer eens op 50 graden max aanvoer en dan de cv pomp minimale waarde te verhogen, dus stand 2 ipv 1 of 3 ipv 2 of setting 50% ipv 20% als je dat kunt instellen.

Kijken hoe lang t goed gaat :>
Ging niet heel erg goed vanmorgen :9
Denk dat ik de grens met 55 graden gewoon bereikt heb..
Door de pompsnelheid omhoog te knallen gaat het op het begin wel langer goed maar uiteindelijk wordt de temperatuur in het hele circuit gewoon te hoog waardoor hij blijft pendelen.
Anti pendelstand heeft mijn oldtimer nog niet dus denk dat ik het maar weer terug zet naar 55
Afbeeldingslocatie: https://s24.postimg.org/xob63fyat/chart_1.jpg

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:49

bert pit

asdasd

_JGC_ schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:34:
[...]

Ik gebruik zelf het programma om van 7:00 tot 22:00 een temperatuur van 18 graden in te stellen. Als we thuis zijn en dit niet voldoende vinden kunnen we die handmatig omhoogdraaien. Om 22:00 valt ie terug naar 15 graden, ook als je daarvoor handmatig een hogere temperatuur had geselecteerd.

Overdag stook ik gewoon altijd minimaal 18 graden, in het verleden overdag ook wel 15 graden aangehouden als ik niet thuis was, maar dan sta je de hele avond de kou uit je huis te stoken en tegen de tijd dat je naar bed gaat is het warm, heb je ook niks aan. Daarnaast kan ik nu op 50 graden het huis verwarmen, voorheen had ik gewoon 75 graden nodig om van een koud huis met 15 graden naar 20 te komen.
Herkenbaar. Dat is een nadeel van opentherm in een niet al te goed geïsoleerd huis bij wat lagere buitentemperaturen.

Ik ben overgestapt op Evohome met zoneverwarming op basis van aan/uit. Eigenlijk bevalt dat prima. Het is overal snel lekker warm op het juiste moment, de badkamer wordt nog even een uurtje nagewarmd om het vocht er uit te halen. Kamers die niet gebruikt worden, worden als tegen het dauwpunt komen, elke dag een uurtje verwarmd om het het vocht er uit te stoken. Brandt de houtkachel in de woonkamer dan hoeven we niets te regelen en wordt de badkamer toch warmgestookt. Bij thuiswerken kan ik de werkkamer separaat verwarmen.

Het enige dat ik zou willen is dat ik de maximale CV watertemperatuur zou kunnen regelen op basis van de buitentemperatuur. En de leidingen klapperen wat meer dan mij opentherm.

Qua gasverbruik zijn we sterk omlaag, ook ten opzichte van de graatdagen.

[ Voor 5% gewijzigd door bert pit op 16-12-2016 21:37 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
_JGC_ schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:34:
[...]

Bedankt voor de reactie. Nacht staat hier op 12°, als het hard vriest wordt het niet kouder dan 15°. Ketel staat nu het kouder is op 60°
Zodra er iemand thuis komt lijkt het met 16° toch nog warm vergeleken buiten, dan gaat hij op Dag 19° wat het dan ook is binnen een uur, handmatig doen we 'm dan savonds nog wel eens hoger.
En zodra we weten wanneer we naar weg of naar bed gaan, meestal uur te voren gaat hij naar Nacht.
Zo'n klokprogramma is leuk, maar dan moet je ook op de klok thuis zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik zette voorheen de thermostaat ook gewoon op 15 graden als ik van huis ging. Vervolgens was ik 2x per dag op hoog vermogen de keet aan het opstoken. Uiteindelijk een tijdje vriendin ziek thuis gehad en 's morgens bij weggaan de thermostaat op 18 ipv 15 zodat als ze uit bed kwam de boel niet steenkoud was. Viel me toen vrij snel op dat verbruik op mindergas gelijk bleef.

Nu heb ik wel 275x180 aan glas op het zuiden, dus op een zonnige dag helpt de zon goed mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 23:14:
Ik zette voorheen de thermostaat ook gewoon op 15 graden als ik van huis ging. Vervolgens was ik 2x per dag op hoog vermogen de keet aan het opstoken. Uiteindelijk een tijdje vriendin ziek thuis gehad en 's morgens bij weggaan de thermostaat op 18 ipv 15 zodat als ze uit bed kwam de boel niet steenkoud was. Viel me toen vrij snel op dat verbruik op mindergas gelijk bleef.

Nu heb ik wel 275x180 aan glas op het zuiden, dus op een zonnige dag helpt de zon goed mee.
Helemaal mee eens.

Als je het binnen 15/16 graden laat worden zal de massa om je heen (muren/meubels) ook koud worden. Voor het gevoel is het dan ook lange tijd niet comfortabel omdat de lucht dan misschien op een gegeven moment 19/20 graden is, maar de muren/meubels nog lang kou uitstralen.

En niet te vergeten gaat stoken niet alleen om bezuinigen maar ook om comfort. Bij oudere niet zo goed geisoleerde huizen zal op 18 graden zetten wat gas kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 08:49
Wij hebben een Bosch EHLE 23 CV ketel (van Mei 2010) voor alleen de verwarming van het huis. Hierbij hebben we een kamerthermostaat van Honeywell (Chronotherm IV). De CV stond standaard ingesteld. Ben nu al een tijdje aan het meten qua verbruik en aan het bekijken naar wat anders (lees: beter) kan. Fabrieksinstelling = 80°C en pomp staat op stand 3. Heb de temperatuur al een tijdje op 70°C staan en het wordt lekkerder warm in huis. Pomp heb ik nog niet aangepast aangezien ik geen idee heb momenteel wat ik daar het beste mee kan doen.

In de handleiding staat verder:
BELANGRIJKE OPMERKING:
Het modulerende gedrag van het toestel is standaard uitgeschakeld. Indien gewenst kunt u dit instellen tussen de 85% en de 100%.
Heb alleen geen idee waar ik deze standaard uitgeschakelde stand aan kan zetten. Iemand toevallig een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:17
naftebakje schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 12:23:
[...]
Zoek het niet te moeilijk: je kan in de iSense de minimale vraagtemperatuur instellen, zet die eens op 30°; wellicht lost dat alles op. Dacht dat ik in Gas besparen door middel van CV tuning deel II ook anderen heb gezien met issues tussen intergas en iSense, kon je ook met ketelsettings beter krijgen dacht ik.
Wat ik ook doe, ik blijf zitten met het probleem tussen de Intergas HR 36/30 en de iSense. Standaard dagprogramma van 20°. We hebben alleen maar vloerverwarming thuis, met 45° krijg ik het prima op temperatuur in een paar uur stoken. Ketel en thermostaat staan dus begrensd op 45°.

Als de iSense wil gaan stoken stelt deze het control setpoint in op iets tussen de 21 en 26°. Dit verhoogt hij in ongeveer 4 stappen en ziet er in OTGW als volgt uit:

20:59:03.951547 T10011800 Write-Data Control setpoint: 24.00
20:59:04.953497 T10011800 Write-Data Control setpoint: 24.00
20:59:05.078450 BD0011800 Write-Ack Control setpoint: 24.00
20:59:11.987761 T90011C00 Write-Data Control setpoint: 28.00
20:59:12.132698 B50011C00 Write-Ack Control setpoint: 28.00
20:59:17.013493 T10011E00 Write-Data Control setpoint: 30.00
20:59:17.172646 BD0011E00 Write-Ack Control setpoint: 30.00
20:59:21.033764 T10012D00 Write-Data Control setpoint: 45.00
20:59:21.203651 BD0012D00 Write-Ack Control setpoint: 45.00

In deze tijd heeft de Intergas al besloten dat er voor 24° niet gestookt hoeft te worden en deze valt dus naar code 1. Daar blijft hij dan 5 minuten rusten (antipendeltijd) en dan begint het feestje weer opnieuw.

Afbeeldingslocatie: https://loosbroe.home.xs4all.nl/otgwcode1deel2.png

In de iSense heb ik aangegeven dat ik wil dat de minimale CV temperatuur 30° bedraagt. Dat negeert de iSense dus. Als ik de Honeywell Round Modulation aansluit dan vraagt deze eerst een control setpoint van 90° voor een paar seconden en dat werkt wel, zie onder.

Afbeeldingslocatie: https://loosbroe.home.xs4all.nl/honeyweldus.png

Heeft iemand een idee hoe ik dit oplos? Vriendin is tot nu toe niet onder de indruk van mijn CV tuning skills :( Workaround is trouwens warm water vragen, dan valt het control setpoint niet zover terug en slaat de ketel aan.

@_JGC_ Je hebt eerder meegedacht en vroeg toen naar de instellingen van de Intergas. Deze staan allemaal op de standaardinstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Wat is het patroon als je de isense tijdelijk op 60 graden max zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
mukky schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 07:54:
[...]

de instellingen van de Intergas. Deze staan allemaal op de standaardinstellingen.
Standaardinstellingen Intergas is o.m. dat de ketel een OT aanvoertemperatuur van lager dan 40°C negeert.

Kan je eens kijken wat er gebeurd als je deze verlaagd naar 30?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
iSense lijkt niks te doen met min/max limieten, lijkt erop dat die alleen geldt als je weersafhankelijk stookt.

In je ketel kan je optie E verlagen, dat bepaalt of ketel vraag negeert of niet. Als je brandercomputer wat nieuwer is heb je ook E. waarmee je ipv negeren een ondrrgrens kunt instellen.

Andere optie: als je iSense nieuw genoeg is kan je OTGW het setpoint verhogen naar wat je hebt ingesteld bij E op de ketel, dit is wat de HRE en HREco doen met E. op standaardinstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Oh, is die instelling daarvoor :D...
Ook maar ff wat lager zetten.

Houdt dit in dat als de thermostaat 25 graden vraagt de ketel helemaal uit knalt en in anti pendel schiet?

Je vraagt je ook af of die standaardinstellingen niet eens tegen het licht moeten worden gehouden.

Edit: nog even over nagedacht. De thermostaat vraagt om een bepaalde aanvoertemperatuur? Mijn ketel krijgt nu onmogelijk water van 30 graden eruit. Als de vlam maar even aan slaat is het water gelijk veel warmer.

[ Voor 27% gewijzigd door MikeyMan op 20-12-2016 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Het idee is dat als je tapcomfort gebruikt de ketel op 40 graden gehouden wordt. Het helpt dan niet als je die afkoelt naar 24 graden. Bij de latere versies van je ketel zijn ze bij Intergas op het idee gekomen om niet te negeren, maar om te antwoorden met een hogere temperatuur.

Dat is ook de reden waarom een Honeywell 90 graden vraagt, anders gaat een Intergas ketel gewoon niet aan. Die doet dat om de pomp aan te krijgen, wat erna gebeurt is niet over nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:21
Hier ook iSense en Calenta, die gaat altijd eerst een paar sec naar 90 graden inderdaad.
Hier ook problemen onder de 35-40 graden begin temp, daarom heb ik de iSense ingesteld op min 40 en max 45. Op de ketel max 45 graden. @mukky Ik heb eenzelfde tweede grafiekje als jij :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:04
Ik heb het zelf al vaker gezegd, maar ik moet toch echt eens werk gaan maken van het inregelen van mijn radiatoren |:(

Vanmorgen de CV eens bekeken bij het opstarten.
Het water wat er weg gaat wordt opgewarmd naar 56 graden.
Maar wat retour komt is 49 graden.

Volgens mij verre van wenselijk.

Heb de temperatuur al verlaagd naar 60-65 graden (en het wordt nog steeds warm beneden) en de pompsnelheid verlaagd.

Nu maar eens actie ondernemen om een IR thermostaat te bestellen en te gaan regelen

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_JGC_ schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:04:
Het idee is dat als je tapcomfort gebruikt de ketel op 40 graden gehouden wordt. Het helpt dan niet als je die afkoelt naar 24 graden. Bij de latere versies van je ketel zijn ze bij Intergas op het idee gekomen om niet te negeren, maar om te antwoorden met een hogere temperatuur.

Dat is ook de reden waarom een Honeywell 90 graden vraagt, anders gaat een Intergas ketel gewoon niet aan. Die doet dat om de pomp aan te krijgen, wat erna gebeurt is niet over nagedacht.
Wacht even, dan snap ik de link tussen tapcomfort en CV instellingen niet helemaal. Ik heb hem op eco staan voor tapcomfort. Heb hem nu op minimaal 30 graden staan, ben benieuwd naar het effect. If any.

Heb overigens het hele verhaal bij Honeywell uit de doeken gedaan, maar zij geven aan dat de Evohome niet anders stookt/aanstuurt dan de Round Modulation. Ze verwijzen naar een installateur, maar degene die ik hier over de vloer heb gehad gooien dat ding tegen de muur en gaan zo snel mogelijk pleite. Idem voor onderhoud.

Breman maar eens proberen dit jaar. Hoewel die het volgens mij nooit beter kunnen krijgen als ik je zo hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Als jij met 45 graden je huis warm kunt krijgen zou ik gewoon voor een tientje een round on/off van marktplaats halen en je ketel cappen op 50 graden. Je ketel heeft gewoon teveel bugs met OpenTherm.

Overigens heb ik tapcomfort hier uit staan. Volgens de handleiding heeft optie E/E. dan geen invloed meer, maar dat heeft het bij mijn ketel nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nouja, ik wil wel iets van een schema hebben. We werken allebei fulltime, dus overdag stoken we voor niks.

Edit: zie dat aan/uit niet zegt dat er niet geprogrammeerd kan worden. Weer wat geleerd :)
Thanks _JGC_ en anderen, jullie hebben me heel wat wijzer gemaakt!

[ Voor 43% gewijzigd door MikeyMan op 20-12-2016 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:56:
Nouja, ik wil wel iets van een schema hebben. We werken allebei fulltime, dus overdag stoken we voor niks.
Honeywell Lyric wellicht iets voor je. Die kan aan/uit en modulerend werken en kan je op afstand bedienen. Of een Nest.

https://www.cvkoopjes.nl/...n/honeywell-lyric-t6.html

https://nest.com/nl/thermostat/meet-nest-thermostat/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lijkt me inderdaad goed om op zoek te gaan naar een thermostaat die het allebei kan. De Evohome Aan/Uit is dan ook een optie, volgens mij kun je die later ombouwen naar modulerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
_JGC_ schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 08:59:
iSense lijkt niks te doen met min/max limieten, lijkt erop dat die alleen geldt als je weersafhankelijk stookt.

In je ketel kan je optie E verlagen, dat bepaalt of ketel vraag negeert of niet. Als je brandercomputer wat nieuwer is heb je ook E. waarmee je ipv negeren een ondrrgrens kunt instellen.

Andere optie: als je iSense nieuw genoeg is kan je OTGW het setpoint verhogen naar wat je hebt ingesteld bij E op de ketel, dit is wat de HRE en HREco doen met E. op standaardinstelling.
Ik heb helaas nog de oudere IC2 brander dus geen optie E. In mijn brander staat de waarde E standaard op 10 graden (met een instelbereik van 10 tot 60).

Inderdaad doet de iSense niets met min of max. Ik heb de min nog ingesteld op 40 maar dit doet effectief niets.

Mijn iSense is v28 dus ik zou CS=45 kunnen proberen. Goede tip, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 15-09 13:25
Even een sanity check.... lees ik hier

https://b5-web-product-da...net/pdf/NL/7736700400.pdf

jaarlijks elektriciteitsverbruik AEC kWh 18

Nu echt dat deze ketels maar totaal 18 kWh per jaar gebruiken?
Dan is het op e-verbruik alleen al rendabel om mijn ketel uit 2005 te vervangen, die doet namelijk bijna 200 kWh per jaar....

PVO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat is € 35 per jaar. Hoe is dat rendabel om daar een nieuw ketel van dik € 1.000 van te betalen? Ben je dan wel van plan die 28 jaar te laten hangen i.p.v. de 11 jaar van je huidige ketel?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 15-09 13:25
Ja ok, beetje overtrokken, gasbesparing zal er haast niet zijn denk ik. Niet echt duurzaam om nu al te gaan vervangen inderdaad.

Maar ik vroeg me vooral af of de nieuwe generatie echt maar 20kwh per jaar doen in een typische installatie...

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
S0epkip schreef op woensdag 21 december 2016 @ 09:43:

Dan is het op e-verbruik alleen al rendabel om mijn ketel uit 2005 te vervangen, die doet namelijk bijna 200 kWh per jaar....
Er staat nog meer in dat rijtje....
Die 18kWh zou bij een jaarlijks brandstofverbruik van 18GJ horen.
18GJ = 5000kWh = ruim 500m3 gas.

De Trendline is wel een erg zuinige ketel, 25Wh is bijzonder laag.

Maar je kunt beter proberen een hr pomp in je huidige ketel te plaatsen. Al is dat zelfs niet eens rendabel qua kosten en baten.

[ Voor 13% gewijzigd door Oxellaar op 21-12-2016 14:09 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 06:30
S0epkip schreef op woensdag 21 december 2016 @ 09:43:

Klopt, ik heb deze ketel en het opgegeven gebruik is inderdaad zo laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielhs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 08:50
Ik probeer de pompsnelheid van de Wilo pomp in mijn Intergas HRE 24/18 te wijzigen van 3 naar 1.
De rode knop is hiervoor nodig maar deze is erg goed verstopt achter een ander Siemens apparaat.
Weet iemand of ik het zwarte gedeelte van dit Siemens apparaat zonder problemen even kan afkoppelen?
Pompstand Intergas HRE 24/18

[ Voor 8% gewijzigd door michielhs op 21-12-2016 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Volgens mij is dat je gasblok en zou ik dus niet loshalen.
Maar die rode stelschroef kun je met een platte schroevendraaier die lang genoeg is wel bij toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 14-09 09:03
Oxellaar schreef op woensdag 21 december 2016 @ 14:02:
[...]
Maar je kunt beter proberen een hr pomp in je huidige ketel te plaatsen. Al is dat zelfs niet eens rendabel qua kosten en baten.
rendabel pfff, dat is bijna niet te doen.
(maar dat komt ook doordat mijn leverancier echt wel de hoofd prijs vraagt voor de zuinige variant van de pomp. ik zie er van af om daar nog iets mee te gaan doen, ik denk dat ik maar een >200m3 gas ga gebruiken.)

maar goed, ik had eigenlijk een andere vraag aan je, ik kom hier zelf even niet uit.

ik heb nu 2 warmte bronnen op zolder staan.
en zou die graag willen gaan aansturen.
in de buis naar boven zit nu de kabel die de gas ketel aanstuurt (2x lijnen).
en ik heb in die buis een netwerkkabel zitten met 8x lijnen, daar zijn er 4x van in gebruik voor logging van de omvormer.
dus heb ik genoeg lijnen om een sturing naar boven, terug, en weer naar boven te maken.(6x lijnen)
alleen moet het dan wel over de netwerkkabel heen.

kansloos? probeer waardig?
tips?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
migjes schreef op woensdag 21 december 2016 @ 15:40:
[...]

rendabel pfff, dat is bijna niet te doen.
(maar dat komt ook doordat mijn leverancier echt wel de hoofd prijs vraagt voor de zuinige variant van de pomp. ik zie er van af om daar nog iets mee te gaan doen, ik denk dat ik maar een >200m3 gas ga gebruiken.)

maar goed, ik had eigenlijk een andere vraag aan je, ik kom hier zelf even niet uit.

ik heb nu 2 warmte bronnen op zolder staan.
en zou die graag willen gaan aansturen.
in de buis naar boven zit nu de kabel die de gas ketel aanstuurt (2x lijnen).
en ik heb in die buis een netwerkkabel zitten met 8x lijnen, daar zijn er 4x van in gebruik voor logging van de omvormer.
dus heb ik genoeg lijnen om een sturing naar boven, terug, en weer naar boven te maken.(6x lijnen)
alleen moet het dan wel over de netwerkkabel heen.

kansloos? probeer waardig?
tips?
Ja, je installateur wil ook wat verdienen en de monteur die hem komt plaatsen ook. Dus daar hangt een stevig prijskaartje aan.

Over de bedrading....

Zolang er alleen zwakstroom over de kabel gaat zal het waarschijnlijk wel goed gaan. Al bestaat de kans op verstoring van de signalen. Onderling zit er geen echte afscherming tussen de aders.

Maar proberen kan altijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 14-09 09:03
Oxellaar schreef op woensdag 21 december 2016 @ 16:17:
[...]

Ja, je installateur wil ook wat verdienen en de monteur die hem komt plaatsen ook. Dus daar hangt een stevig prijskaartje aan.
mijn monteur doet het voor een biertje. (ik zou het zelf doen, en heb nog nooit een hogere prijs aan me zelf gevraagd als een biertje. >:) )
maar alleen al de prijs waar ik de pomp voor moest bestellen ging mij eigenlijk al te ver. ;)
Over de bedrading....

Zolang er alleen zwakstroom over de kabel gaat zal het waarschijnlijk wel goed gaan. Al bestaat de kans op verstoring van de signalen. Onderling zit er geen echte afscherming tussen de aders.

Maar proberen kan altijd...
oke, thanks, ik ga het eens proberen.
verwacht zelf wel wat storing en dan vooral op het monitoren van de omvormer.
maar goed niet geprobeerd is bij voorbaat gefaald. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Net de meterstanden weer doorgegeven. Wonen hier nu 2 jaar, in april 2015 een nieuwe Remeha Tzerra Plus ketel geïnstalleerd en najaar 2015 de CV tuning gedaan en dit is het resultaat;

Afbeeldingslocatie: https://s24.postimg.org/yutwy38xh/IMG_1125.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
michielhs schreef op woensdag 21 december 2016 @ 15:25:
Ik probeer de pompsnelheid van de Wilo pomp in mijn Intergas HRE 24/18 te wijzigen van 3 naar 1.
De rode knop is hiervoor nodig maar deze is erg goed verstopt achter een ander Siemens apparaat.
Weet iemand of ik het zwarte gedeelte van dit Siemens apparaat zonder problemen even kan afkoppelen?
[afbeelding]
Dit is je gasblok, ontstekingsunit kan je er volgens mij wel afhalen. Wel stekker uit stopcontact.

Persoonlijk zou ik de moer onder en boven een slag losdraaien zodat je het gasblok kunt draaien, daarna weer vast en even met kwastje en wat zeepsop kijken of het nog gasdicht is.
Hoeveel monteurs ik dat hier wel niet heb zien doen om gas/lucht af te stellen, ketel zit hier in een hoek en zicht op stelschroef van het gasblok heb je niet. Sommige monteurs hebben daarnaast ook alleen gereedschap mee dat niet tussen gasblok en muur past.

Verder, weet je zeker dat je naar 1 wilt en niet naar 2? Ik vind van 3 naar 1 zo rigoreus, maar ik ken je installatie verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
HereIsTom schreef op woensdag 21 december 2016 @ 17:05:
Net de meterstanden weer doorgegeven. Wonen hier nu 2 jaar, in april 2015 een nieuwe Remeha Tzerra Plus ketel geïnstalleerd en najaar 2015 de CV tuning gedaan en dit is het resultaat;

[afbeelding]
Dat is wel heel netjes!
Woon je in een appartement?
En stook je op 15 graden? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Rhaelak schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 08:57:
Standaardinstellingen Intergas is o.m. dat de ketel een OT aanvoertemperatuur van lager dan 40°C negeert.

Kan je eens kijken wat er gebeurd als je deze verlaagd naar 30?
Stond bij mijn ketel standaard al op 10°. Ik heb een ouder model 36/30. Bij het nieuwere model is er de E. optie en daar staat die aanvoertemperatuur op 40°.
_JGC_ schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:04:

PCJR schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:24:
Hier ook iSense en Calenta, die gaat altijd eerst een paar sec naar 90 graden inderdaad.
Hier ook problemen onder de 35-40 graden begin temp, daarom heb ik de iSense ingesteld op min 40 en max 45. Op de ketel max 45 graden. @mukky Ik heb eenzelfde tweede grafiekje als jij :)
Ik heb vanochtend het control setpoint op 45° gezet wat prima werkte maar vervolgens stopte de ketel niet meer met stoken... Ik denk dat ik beter af ben met een andere thermostaat. Ik wil wel graag het warmhouden van tapwater kunnen uitschakelen en een klokschema kunnen aanmaken. De Honeywell Chronotherm Touch Modulation/ lijkt me wel wat. Nog andere suggesties? Iemand interesse in mijn iSense? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daannn1987 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 17:20:
[...]

Dat is wel heel netjes!
En doucht hij wel? _O- 1 jaar, zo weinig is volgens mij onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mukky schreef op woensdag 21 december 2016 @ 17:25:
[...]

Stond bij mijn ketel standaard al op 10°. Ik heb een ouder model 36/30. Bij het nieuwere model is er de E. optie en daar staat die aanvoertemperatuur op 40°.

[...]

[...]

Ik heb vanochtend het control setpoint op 45° gezet wat prima werkte maar vervolgens stopte de ketel niet meer met stoken... Ik denk dat ik beter af ben met een andere thermostaat. Ik wil wel graag het warmhouden van tapwater kunnen uitschakelen en een klokschema kunnen aanmaken. De Honeywell Chronotherm Touch Modulation/ lijkt me wel wat. Nog andere suggesties? Iemand interesse in mijn iSense? ;)
Ik heb de voorloper van die Honeywell en bij de buren die jij nu wil gehangen. Werkt probleemloos. Heb nu mijn oog laten vallen op een Nest3 (mooi hebben ding) maar heb daar zo mijn twijfels over. Lees wisselende ervaringen. Toevallig nu op het Nest forum wat aan het discuseren.

Honeywell Liric lijkt me ook wel wat trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Niet stoppen met stoken is een andere bug. Je ketel heeft een aansluiting voor een externe temperatuursemsor, zonder sensor geeft die een negatieve waarde en daarop besluit je isense over te gaan op vorstbeveiliging. Omdat je vervolgens via je OTGW 45 graden forceert blijft de boel stoken.

Je moet een weerstand of sensor aansluiten om dit te fixen, of je accepteert dat je aan/uit moet stoken met die ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
_JGC_ schreef op woensdag 21 december 2016 @ 18:42:
Niet stoppen met stoken is een andere bug. Je ketel heeft een aansluiting voor een externe temperatuursemsor, zonder sensor geeft die een negatieve waarde en daarop besluit je isense over te gaan op vorstbeveiliging. Omdat je vervolgens via je OTGW 45 graden forceert blijft de boel stoken.

Je moet een weerstand of sensor aansluiten om dit te fixen, of je accepteert dat je aan/uit moet stoken met die ketel.
Grappig, tegen dat probleem was ik al eerder aangelopen. De iSense bleef een warmtevraag signaleren en ik kwam erachter dat dat de vorstbeveiliging was. Ik heb er een weerstand aangehangen en toen was dat probleem opgelost. Het doorstoken met het setpoint op 45 is weer een nieuwe voor mij, het icoon van warmtevraag verdween maar de stookvlam bleef. Ik ben uitgespeeld met de iSense, ga straks een Chronotherm Touch ophalen. Ik zie sowieso geen reden om de iSense daarboven te verkiezen met een Intergas als ketel.

Dat gezegd hebbende, leerzame oefening dit en dank iedereen voor het meepuzzelen. Voor alle lezers: Een iSense thermostaat op een Intergas HR 36/30 met een IC2 brander geeft kans op problemen. Niet doen dus :'(

Ik kom weer terug op de lijn als er een andere thermostaat hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2016 @ 17:54:
[...]

Kennis van mij heeft net zijn jaarafrekening gehad: 34m3 gas...

Is een appartement tussen 2 woonlagen waarbij de onderburen op 23 graden stoken. Zodoende is het bij mijn kennis altijd 20,5graden binnen, ook bij bij vrieskou. CV gaat dus nooit aan. Om stikjaloers op te zijn!!
(koken is inductie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:54

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2016 @ 18:57:
[...]

Is een appartement tussen 2 woonlagen waarbij de onderburen op 23 graden stoken. Zodoende is het bij mijn kennis altijd 20,5graden binnen, ook bij bij vrieskou. CV gaat dus nooit aan. Om stikjaloers op te zijn!!
(koken is inductie)
Dan heeft hij gratis wandverwarming, als het koud word alle buren bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leudal schreef op woensdag 21 december 2016 @ 18:59:
[...]

Dan heeft hij gratis wandverwarming, als het koud word alle buren bellen.
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En altijd lekker warm als je daar binnen komt, ongelofelijk wat sommige mensen een mazzel hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2016 @ 19:02:
En altijd lekker warm als je daar binnen komt, ongelofelijk wat sommige mensen een mazzel hebben!
Voor dat probleem hebben ze tegenwoordig thermostaten met een klokprogramma, of nog mooier op afstand de verwarming aanzetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
[...]

(koken is inductie)
Haja m'n broertje heeft dat eens gehad met een tijdelijke woning.
aan beide kanten Surinaamse buren, zelfde situatie O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2016 @ 19:02:
Van de andere kant, een appartement ergens middenin opgesloten, doe mij maar wat kuubjes gas en een hoekhuis of vrijstaande woning :>

Month To Date:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1236875/dec_mtd_1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1236875/dec_mtd_2.jpg

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

(koken is inductie)
Eelk vastrecht tarief rekent zijn netbeheerder? Tarief voor <500 of het standaard tarief voor 500-3000? Het zou het eerste moeten zijn, maar ze proberen altijd jet hogere in rekening te brengen. Het scheelt nl. nogal.

• michielhs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 08:50
_JGC_ schreef op woensdag 21 december 2016 @ 17:08:
[...]

Dit is je gasblok, ontstekingsunit kan je er volgens mij wel afhalen. Wel stekker uit stopcontact.

Persoonlijk zou ik de moer onder en boven een slag losdraaien zodat je het gasblok kunt draaien, daarna weer vast en even met kwastje en wat zeepsop kijken of het nog gasdicht is.
Hoeveel monteurs ik dat hier wel niet heb zien doen om gas/lucht af te stellen, ketel zit hier in een hoek en zicht op stelschroef van het gasblok heb je niet. Sommige monteurs hebben daarnaast ook alleen gereedschap mee dat niet tussen gasblok en muur past.

Verder, weet je zeker dat je naar 1 wilt en niet naar 2? Ik vind van 3 naar 1 zo rigoreus, maar ik ken je installatie verder niet.
Dank! Hij staat nu netjes op 1.
Wat een gedoe zeg, jammer dat ze daar niet beter over nagedacht hebben bij Intergas.

Ik ben van 3 naar 1 gegaan omdat de radiatoren nu een aanvoer van 60 graden hebben en een retour van 55. Bovendien wordt de onderkant van de radiatoren een stuk minder warm. Ik heb een te verwarmen oppervlak van 45m2 (enkel woonkamer, met gedeeltelijk vloerverwarming en gang). Bovendien heeft de ketel nu de neiging veel starts te hebben als de woning op termperatuur is. Al met al vond ik het daarom logisch om gelijk naar 1 te gaan. Zeker gezien het gedoe om het aan te passen.

Retour is nog steeds niet optimaal maar dat komt volgens mij ook omdat de radiator in de woonkamer niet optimaal is afgesteld. Die is verdeeld in drie aparte units in een erker. De eerste radiator wordt mooi gelijk verdeeld warm. Bij de andere twee wordt de bovenkant veel warmer (65 om 35 graden) dan de onderkant.
Ik dacht eerst dat het aan de onderste koppelingsunit tussen de radiatoren verstopt was, omdat deze koud bleef. Maar nu de pompstand op 1 staat merk ik wel dat hij ietsje warm wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Waarschijnlijk pakt die eerste radiator alle flow en blijft er bijna niks over voor de andere 2. Kan natuurlijk ook zijn dat die andere 2 verstopt of geknepen zijn. In ieder geval heb je nu met pompstand 1 de flow nog verder verminderd, dus die 2 radiatoren die niet goed warm werden worden nu zeker niet meer warm.

Wat betreft dat gasblok: nee is niet de mooiste oplossing, maar ze moeten toch wat om die ketel klein te houden. Het hangt ook af van wie je ketel heeft afgesteld, dat gasblok zit nml bij elke ketel anders gedraaid. Bij de ene ketel kan je er totaal niet bij, bij een andere kan je er gewoon met een schroevendraaier tussendoor.

Verwijderd

Oxellaar schreef op woensdag 21 december 2016 @ 19:10:
[...]

Voor dat probleem hebben ze tegenwoordig thermostaten met een klokprogramma, of nog mooier op afstand de verwarming aanzetten ;)
Een klokthermostaat die reageert op de cv van de buren?? Of via een app hun cv kunnen bedienen! Hahaha!

En ik heb zijn afschrift gezien, wordt inderdaad aangeslagen voor <500m3 per jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2016 11:27 ]

• HereIsTom
Daannn1987 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 17:20:
[...]

Dat is wel heel netjes!
Ja wonen in appartement van 75m2 uit 1991.
Sinds de nieuwe zuinige Remeha Tzerra Plus is het verbruik wel gehalveerd!
Overdags weg en snachts op 12° en savonds op 20°.
Tapwatercomforfunctie is uit. Gebruiken bijna geen warm water, alleen voor afwas en douche.
Electra is ook <1000kWh
Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2016 @ 17:54:
[...]

Douche om de dag en ruim onder de <5 minuten, is ook beter voor je huid.
[...]

(koken is inductie)
Dat is wel heel zuinig.
Ik woon bovenin op een hoek ;)
Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2016 @ 21:39:
[...]

Eelk vastrecht tarief rekent zijn netbeheerder? Tarief voor <500 of het standaard tarief voor 500-3000? Het zou het eerste moeten zijn, maar ze proberen altijd jet hogere in rekening te brengen. Het scheelt nl. nogal.
Vorig jaar zaten we ook onder de <500 maar rekende ze nog het hoge tarief.
Volgens Eneco zou het pas het jaar erna verekend worden, dus ben benieuwd straks bij de afrekening!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Wij hebben een nieuw appartement gekregen die volledig met vloerverwarming is uitgevoerd. Dit was voor ons allebei nieuw, en we zijn op dit moment nog een beetje aan het wennen aan vloerverwarming. Het is erg comfortabel als het eenmaal op temperatuur is, maar wel erg traag. Ook vermoed ik dat er nog wel het een en ander aan te tunen is, maar omdat dit de eerste keer is dat wij in deze situatie zitten wil ik graag wat advies inwinnen, al heb ik al wat instellingen gewijzigd.

Thermostaat: Dom aan/uit draai ding
Vloeroppervlak: 65 m2
Isolatie: Goed
Ketel: Intergas 28/24A
Aanvoertemperatuur max: 45 graden
Retourtemperatuur op dit moment: 39 graden Lijkt niet te zijn af te lezen/achterhalen.
CV-vermogen 40% (op aanraden installateur).

Van wat ik van dit topic heb begrepen kan ik nog wel flink wat besparen door de pompsnelheid te verlagen (al beloofd de ketel een zelfmodulerende pomp te hebben).

• HereIsTom
Maar hoe stoken jullie nu dan, wanneer op welke temperatuur e.d.?

• mukky
Cyleo schreef op donderdag 22 december 2016 @ 20:20:
Wij hebben een nieuw appartement gekregen die volledig met vloerverwarming is uitgevoerd. Dit was voor ons allebei nieuw, en we zijn op dit moment nog een beetje aan het wennen aan vloerverwarming. Het is erg comfortabel als het eenmaal op temperatuur is, maar wel erg traag. Ook vermoed ik dat er nog wel het een en ander aan te tunen is, maar omdat dit de eerste keer is dat wij in deze situatie zitten wil ik graag wat advies inwinnen, al heb ik al wat instellingen gewijzigd.

Thermostaat: Dom aan/uit draai ding
Vloeroppervlak: 65 m2
Isolatie: Goed
Ketel: Intergas 28/24A
Aanvoertemperatuur max: 45 graden
Retourtemperatuur op dit moment: 39 graden Lijkt niet te zijn af te lezen/achterhalen.
CV-vermogen 40% (op aanraden installateur).

Van wat ik van dit topic heb begrepen kan ik nog wel flink wat besparen door de pompsnelheid te verlagen (al beloofd de ketel een zelfmodulerende pomp te hebben).
Je ketel geeft zelf geen retourtemperatuur terug, er zit wel een fysieke sensor in maar die krijg je niet uitgelezen via OpenTherm. Heb je flowmeters op je vloerverwarmingverdeler? Heb je daar de verschillende groepen al eens gemeten? Zo heb ik 1 hele korte lus voor de gang die voor een hoge retourtemperatuur zorgt.

• Daannn1987
HereIsTom schreef op donderdag 22 december 2016 @ 19:32:
[...]

Ja wonen in appartement van 75m2 uit 1991.
Sinds de nieuwe zuinige Remeha Tzerra Plus is het verbruik wel gehalveerd!
Overdags weg en snachts op 12° en savonds op 20°.
Tapwatercomforfunctie is uit. Gebruiken bijna geen warm water, alleen voor afwas en douche.
Electra is ook <1000kWh

[...]

Douche om de dag en ruim onder de <5 minuten, is ook beter voor je huid.

[...]

Dat is wel heel zuinig.
Ik woon bovenin op een hoek ;)

[...]

Vorig jaar zaten we ook onder de <500 maar rekende ze nog het hoge tarief.
Volgens Eneco zou het pas het jaar erna verekend worden, dus ben benieuwd straks bij de afrekening!
Netjes, wat voor ketel had je hiervoor?
normaal gesproken reken je voor tapwater met 2 personen zo'n 15 -20 m3 per maand.. jullie zitten daar nog onder met verwarming erbij
1000 kw.. zit al op 600 kw per jaar door mijn vijver :+, en dan nog eens een wtw unit... totaal 2800 kw per jaar

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
HereIsTom schreef op donderdag 22 december 2016 @ 20:29:
Maar hoe stoken jullie nu dan, wanneer op welke temperatuur e.d.?
Ik verwacht dat we sowieso niet goed stoken met vloerverwarming, want we draaien hem pas aan als we thuis komen en dan duurt het lang. Ik zit zelf al te kijken naar een wat intelligenter apparaat met timing/remote mogelijkheden. Alleen mijn vriendin vertrouwd niet dat ik dat zelf kan installeren 8)7
mukky schreef op donderdag 22 december 2016 @ 20:32:
[...]

Je ketel geeft zelf geen retourtemperatuur terug, er zit wel een fysieke sensor in maar die krijg je niet uitgelezen via OpenTherm. Heb je flowmeters op je vloerverwarmingverdeler? Heb je daar de verschillende groepen al eens gemeten? Zo heb ik 1 hele korte lus voor de gang die voor een hoge retourtemperatuur zorgt.
Na even kijken blijken er inderdaad flowmeters op te zitten: Het zijn 5 lussen, die waardes aangeven van 1.5 l/min. Ze zijn niet individueel bij te stellen/dicht te draaien, dus waar #1 of #5 voor is, geen idee :P

• HereIsTom
Daannn1987 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 20:34:
[...]

Netjes, wat voor ketel had je hiervoor?
normaal gesproken reken je voor tapwater met 2 personen zo'n 15 -20 m3 per maand.. jullie zitten daar nog onder met verwarming erbij
1000 kw.. zit al op 600 kw per jaar door mijn vijver :+, en dan nog eens een wtw unit... totaal 2800 kw per jaar
Een Intergas uit 2003.
De (eco)tapwatercomfortfunctie uit scheelt enorm in het verbruik. En nu het duurt maar 15sec. langer voordat het heet is.
Wij hebben de oude mechanise ventielatie vervangen door een Itho CVE eco fan, deze verbruikt 70kWh per jaar en is dus 80% zuiniger dan de oude en verder is onze apparatuur A++

• HereIsTom
Cyleo schreef op donderdag 22 december 2016 @ 20:46:
[...]

Ik verwacht dat we sowieso niet goed stoken met vloerverwarming, want we draaien hem pas aan als we thuis komen en dan duurt het lang. Ik zit zelf al te kijken naar een wat intelligenter apparaat met timing/remote mogelijkheden. Alleen mijn vriendin vertrouwd niet dat ik dat zelf kan installeren 8)7
Maar wat is uit, op 0°? Bij vloerverwarming is verstandig om 'm maar 2° lager te zetten of je moet langer dan een paar dagen afwezig zijn.

• Daannn1987
HereIsTom schreef op donderdag 22 december 2016 @ 20:49:
[...]

Een Intergas uit 2003.
De (eco)tapwatercomfortfunctie uit scheelt enorm in het verbruik. En nu het duurt maar 15sec. langer voordat het heet is.
Wij hebben de oude mechanise ventielatie vervangen door een Itho CVE eco fan, deze verbruikt 70kWh per jaar en is dus 80% zuiniger dan de oude en verder is onze apparatuur A++
Zo'n intergas heb ik nu, en tapcomfort staat al uit :)
Deze WTW ga ik niet preventief vervangen dat kost mij minstens 1500 euro.. dat haal je er niet snel uit :)
HereIsTom schreef op donderdag 22 december 2016 @ 20:54:
[...]

Maar wat is uit, op 0°? Bij vloerverwarming is verstandig om 'm maar 2° lager te zetten of je moet langer dan een paar dagen afwezig zijn.
2 vind ik al veel... Doorgaans doe je er 1 uur over om 1 graden te verhogen.
Pas hier wel nachtverlaging toe maar max 1 graden.

Zit hier overigens op 650m3 gas per jaar met vloerverwarming op bgg en rest radiatoren.
Dit is tapwater + verwarming..
Staat ook nog een zonneboiler a 80 liter, maar ben persoonlijk van mening dat dit niet bizar veel scheelt op jaarbasis (ik ga uit van 100m3 max)
2 onder 1 kap woning uit 2002

Stook op 21 graden (en nachtverlaging dus op 20)

• HereIsTom
Als je WTw nog niet zo oud is, is het inderdaad zonde, maar deze is mooi geprijsd;
https://www.ventilatielan...bouw-325m3-h-perilex.html

Je gasverbruik is toch netjes voor een 2 onder 1 kap huis en ook nog op 20°.

• Daannn1987
WTW is uit 2002, die prijs valt mij eigenlijk nog wel mee...
Maar ben niet zo van het vervangen van iets wat nog prima functioneert ;)
Ok hij zal iets meer stroom gebruiken dan een WTW van tegenwoordig, maar de investering eruit halen zul je niet.
Gaat het kapot, ga ik ook niet lappen; dan gewoon vervangen

Klopt is gewoon een net verbruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Templar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 03:51
Daannn1987 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 22:08:
Maar ben niet zo van het vervangen van iets wat nog prima functioneert ;)
Ok hij zal iets meer stroom gebruiken dan een WTW van tegenwoordig, maar de investering eruit halen zul je niet.
Vervangen kan nog een voordeel hebben behalve energiebesparing. Heeft jouw huidige WTW bijvoorbeeld een bypass? 'Vroeger' was dat namelijk optioneel. Goed geïsoleerde huizen koelen in de zomer namelijk slecht af. In de zomer zal een WTW met een bypass de 's nachts aangezogen koele lucht niet door de warmtewisselaar sturen maar door de bypass. Een woning die opgewarmd is tot zo'n 25 a 28 graden koelt 's nachts dan sneller af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 22:46
Hoi allen,

we hebben pas een huis gekocht. Daar hebben we in de woonkamer en in de keuken vloerverwarming met 3 groepen. Tevens hebben we in deze ruimte radiatoren hangen.

Op zolder hangt onze ketel uit 2015, merk Nefit Trendline, HRC 25/CW4 II. Kan niet vinden of deze een anti pendel stand heeft, of wat de delta T is.

Als thermostat gebruiken we de Honeywell Chronotherm 4 (niet opentherm zover ik weet).

Boven hebben we radiatoren, maar momenteel enkel op de badkamer een beetje open.

Nu ben ik bezig deze af te stellen, maar volgens mij is het nog niet helemaal optimaal. Wat ik al gedaan heb is het volgende:

CV
Max temperatuur: van max naar 60
Eco stand pomp: van nee naar ja
Nadraaien pomp: 1 minuut

Vloerverwarming
Max temperatuur: 45 graden
Pompsnelheid: standje 3, 70w
Thermostaat: overdag 19.5, snachts 17.5

Nu valt me het volgende op.
- de thermostat (en dus ook ketel) springt diverse malen aan en uit tijdens het stoken smorgens van 18 naar 19.5 graad (is dit het zogenaamde pendelen?) Elke keer aanspringen duurt ongeveer 5-10 mins (soms zelfs maar 2 of 3 mins....) , dan weer even niets). Betekent dit dat de ketel te hard brand en z'n warmte niet kwijt kan? Dacht dat de ketel modulerend was, en dat dit vanzelf gaat? Of dien ik het vermogen te verlagen?

- radiatoren in de woonkamer, op welke stand zet ik deze? Momenteel hebben we deze half open staan

- pomp van de VW staat voor mn gevoel erg hoog, namelijk op 70W. Wat heeft het voor gevolg als ik deze verlaag?

Wat ik lees her en der is het meest energie zuinige dat de ketel in zo'n lang mogelijke sessie blijft stoken. Maar hoe regel je dat, en is dat in mijn situatie uberhaupt te regelen?

Wat ik vanmorgen zie is het volgende:

ik zie dat de ketel stookt rond de 45 graden, retour is 40 graden, ketel schakelt uit. Even later schakelt de ketel op, stookt naar de 57-58 graden en stopt er dan weer mee. Terwijl de retour pas 43-44 graden is geworden. En dit elke uur een paar keer. Vreemd toch?
Zou dit aan de Chronotherm thermostat kunnen liggen? Ik lees dat deze smorgens een hogere temperatuur vraag faken om comfort te bevorderen.
Bovenstaande is nu afgelopen uur al zeker 5x gebeurd. :(. Dat kost natuurlijk flink gas elke keer.

Helaas ken ik ook niemand die verstand heeft van CV's om eens te komen kijken. Vandaar mijn vraag hier op het forum. Zijn er mensen met advise, of wellicht een slimme Tweaker die in de buurt woont? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Templer schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 00:23:
[...]

Vervangen kan nog een voordeel hebben behalve energiebesparing. Heeft jouw huidige WTW bijvoorbeeld een bypass? 'Vroeger' was dat namelijk optioneel. Goed geïsoleerde huizen koelen in de zomer namelijk slecht af. In de zomer zal een WTW met een bypass de 's nachts aangezogen koele lucht niet door de warmtewisselaar sturen maar door de bypass. Een woning die opgewarmd is tot zo'n 25 a 28 graden koelt 's nachts dan sneller af.
Heb je gelijk in, ik heb een Stork whr 91 zonder bypass. Buurman heeft wel een bypass maar merkte er niet veel van. Wist niet dat dit hedendaags standaard was overigens :)

Klopt wel, als eenmaal de warmte in deze bunker zit komt het er niet snel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
SpeciesXX schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 08:57:
Hoi allen,

we hebben pas een huis gekocht. Daar hebben we in de woonkamer en in de keuken vloerverwarming met 3 groepen. Tevens hebben we in deze ruimte radiatoren hangen.

Op zolder hangt onze ketel uit 2015, merk Nefit Trendline, HRC 25/CW4 II. Kan niet vinden of deze een anti pendel stand heeft, of wat de delta T is.

Als thermostat gebruiken we de Honeywell Chronotherm 4 (niet opentherm zover ik weet).

Boven hebben we radiatoren, maar momenteel enkel op de badkamer een beetje open.

Nu ben ik bezig deze af te stellen, maar volgens mij is het nog niet helemaal optimaal. Wat ik al gedaan heb is het volgende:

CV
Max temperatuur: van max naar 60
Eco stand pomp: van nee naar ja
Nadraaien pomp: 1 minuut

Vloerverwarming
Max temperatuur: 45 graden
Pompsnelheid: standje 3, 70w
Thermostaat: overdag 19.5, snachts 17.5

Nu valt me het volgende op.
- de thermostat (en dus ook ketel) springt diverse malen aan en uit tijdens het stoken smorgens van 18 naar 19.5 graad (is dit het zogenaamde pendelen?) Elke keer aanspringen duurt ongeveer 5-10 mins (soms zelfs maar 2 of 3 mins....) , dan weer even niets). Betekent dit dat de ketel te hard brand en z'n warmte niet kwijt kan? Dacht dat de ketel modulerend was, en dat dit vanzelf gaat? Of dien ik het vermogen te verlagen?

- radiatoren in de woonkamer, op welke stand zet ik deze? Momenteel hebben we deze half open staan

- pomp van de VW staat voor mn gevoel erg hoog, namelijk op 70W. Wat heeft het voor gevolg als ik deze verlaag?

Wat ik lees her en der is het meest energie zuinige dat de ketel in zo'n lang mogelijke sessie blijft stoken. Maar hoe regel je dat, en is dat in mijn situatie uberhaupt te regelen?

Wat ik vanmorgen zie is het volgende:

ik zie dat de ketel stookt rond de 45 graden, retour is 40 graden, ketel schakelt uit. Even later schakelt de ketel op, stookt naar de 57-58 graden en stopt er dan weer mee. Terwijl de retour pas 43-44 graden is geworden. En dit elke uur een paar keer. Vreemd toch?
Zou dit aan de Chronotherm thermostat kunnen liggen? Ik lees dat deze smorgens een hogere temperatuur vraag faken om comfort te bevorderen.
Bovenstaande is nu afgelopen uur al zeker 5x gebeurd. :(. Dat kost natuurlijk flink gas elke keer.

Helaas ken ik ook niemand die verstand heeft van CV's om eens te komen kijken. Vandaar mijn vraag hier op het forum. Zijn er mensen met advise, of wellicht een slimme Tweaker die in de buurt woont? :)
Je doet het wel heel drastisch, de truc is juist om parameters stuk voor stuk aan te passen.
Werkte alles voor de aanpassingen wel naar behoren?
Wat is de reden dat de verwarmingen in de woonkamer half open staan, je wilt juist zoveel mogelijk warmte afgifte ik zou ze dus volledig open zetten

Waterzijdig inregelen en pompstand aanpassen zijn de final tweaks in my opinion.
Eerst moet je zorgen dat de basis ok is, dus het stook patroon.

er is hier behoorlijk wat kennis op te doen als je het topic doorneem.. kost aardig wat tijd maar dan heb je ook wat :+
Waar woon je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
Daannn1987 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 10:16:
[...]

Je doet het wel heel drastisch, de truc is juist om parameters stuk voor stuk aan te passen.
Werkte alles voor de aanpassingen wel naar behoren?
Wat is de reden dat de verwarmingen in de woonkamer half open staan, je wilt juist zoveel mogelijk warmte afgifte ik zou ze dus volledig open zetten

Waterzijdig inregelen en pompstand aanpassen zijn de final tweaks in my opinion.
Eerst moet je zorgen dat de basis ok is, dus het stook patroon.

er is hier behoorlijk wat kennis op te doen als je het topic doorneem.. kost aardig wat tijd maar dan heb je ook wat :+
Waar woon je?
Hoi Daan,

uhm ja, heb wel de ketelinstellingen tegelijk aangepast, (max temperatuur omlaag, en de eco stand van de pomp.) VW instellingen ben ik vanaf gebleven en staan nog op de oude waardes.

Van te voren viel me ook al op dat de thermosstaat vaak aan en uit springt, vooral smorgens. Ik zal dit eens proberen bij te houden de komende weken (vakantie).

Radiatoren half open, omdat ik ergens gelezen heb dat je zoveel mogelijk wilt stoken met de VW ipv radiatoren. Of zie ik dat verkeerd?

Reden van tweaken is vooral het gebruik van gas. 280 kuub in de laatste 6 weken, dat gaat hard. Huis is uit Jaren 50, volledige geisoleerd. Enkel verwarming beneden en op badkamer aan. Beneden VW + radiatoren. Oppervlakte van de woonkamer en keuken is 50 m2.

Ik zag net dat de ketel nog vrolijk aansprong, terwijl de thermostat op 19 staat en de temp al 19.5 is. Dit lijkt aan de chronoterm te liggen. Die stookt blijkbaar smorgens door, zodat alles beter opwarmt.

Ikzelf woon in het limburgse Haelen.

[ Voor 6% gewijzigd door SpeciesXX op 23-12-2016 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
SpeciesXX schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 10:28:
[...]

Hoi Daan,

uhm ja, heb wel de ketelinstellingen tegelijk aangepast, (max temperatuur omlaag, en de eco stand van de pomp.) VW instellingen ben ik vanaf gebleven en staan nog op de oude waardes.

Van te voren viel me ook al op dat de thermosstaat vaak aan en uit springt, vooral smorgens. Ik zal dit eens proberen bij te houden de komende weken (vakantie).

Radiatoren half open, omdat ik ergens gelezen heb dat je zoveel mogelijk wilt stoken met de VW ipv radiatoren. Of zie ik dat verkeerd?

Reden van tweaken is vooral het gebruik van gas. 280 kuub in de laatste 6 weken, dat gaat hard. Huis is uit Jaren 50, volledige geisoleerd. Enkel verwarming beneden en op badkamer aan. Beneden VW + radiatoren. Oppervlakte van de woonkamer en keuken is 50 m2.

Ik zag net dat de ketel nog vrolijk aansprong, terwijl de thermostat op 19 staat en de temp al 19.5 is. Dit lijkt aan de chronoterm te liggen. Die stookt blijkbaar smorgens door, zodat alles beter opwarmt.

Ikzelf woon in het limburgse Haelen.
Zet de radiatoren in de woonkamer eens volledig open en kijk wat het effect dan is. Je wilt zoveel mogelijk warmte afgifte in de kamers waar je wilt verwarmen, of dit nu vloerverwarming is of middels radiatoren maakt niet echt uit.
Als jij een aanvoer temperatuur meet van 45 graden met een retour van 40 (delta t 5 dus), dan heb je niet heel veel warmte afgegeven

Minimale vermogen van jou ketel is 5,4 kw dat is lekker laag dus opzich moet hij op een heel laag pitje heel lang door kunnen branden.
280 kuub in 6 weken op zo'n oppervlakte is best pittig ja..
Stookpatroon van de chronotherm 4 ken ik niet. Maar veel thermostaten creeeren een overshoot in temperatuur om te voorkomen dat ze continue aan en uit moeten gaan bij het droppen van te temperatuur

[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 23-12-2016 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
Ik zal eens kijken wat er gebeurd met de radiatoren open.

Wellicht is een modulerende thermostaat ook een oplossing. Die zou de ketel nog beter moeten aansturen toch qua modulatie toch? Heb nu niet het gevoel dat de ketel op de laagste stand brand (in het menu gaf deze aan dat het actuele brandervermogen 60% is. En dat op de 25 kw, staat op max)

Verbruik is trouwens inclusief douchen, maar is dan mijn inziens nog aan de hoge kant.
Zou de oorzaak hiervoor het zogenaamde pendelen zijn? Of is oude vloerverwarming gewoon niet zo effectief? Onder de vloer ligt isolatie, maar hebben geen kruipruimte (en dus daar geen isolatie).

Gisteren was het verbruik 8 kuub, en dan staat de verwaming aan van 7 uur tot 20.00 uur, op 19 graden. Daarna op 17, maar koelt maar af naar 18 in de nacht.

[ Voor 29% gewijzigd door SpeciesXX op 23-12-2016 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
SpeciesXX schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 10:59:
Ik zal eens kijken wat er gebeurd met de radiatoren open.

Wellicht is een modulerende thermostaat ook een oplossing. Die zou de ketel nog beter moeten aansturen toch qua modulatie toch? Heb nu niet het gevoel dat de ketel op de laagste stand brand (in het menu gaf deze aan dat het actuele brandervermogen 60% is. En dat op de 25 kw, staat op max)

Verbruik is trouwens inclusief douchen, maar is dan mijn inziens nog aan de hoge kant.
Zou de oorzaak hiervoor het zogenaamde pendelen zijn? Of is oude vloerverwarming gewoon niet zo effectief? Onder de vloer ligt isolatie, maar hebben geen kruipruimte (en dus daar geen isolatie).

Gisteren was het verbruik 8 kuub, en dan staat de verwaming aan van 7 uur tot 20.00 uur, op 19 graden. Daarna op 17, maar koelt maar af naar 18 in de nacht.
Hmm goeie, nefit praat standaard volgens mij geen opentherm en je hebt een converter nodig om opentherm te praten. Ik verwacht wel dat die er tussen zit?

1 graden afkoelen in de nacht is netjes hoor! Dan denk ik wel dat er nog wat winst valt te behalen als je ook maar op 19 stookt.
Gisteren hier 4,5 kuub verstookt inclusief 1 x douchen, en dat op 21 graden tussen 8:00 en 22:00

[ Voor 9% gewijzigd door Daannn1987 op 23-12-2016 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
Hoe kom ik daar achter / kan ik dat zien?

Misschien is een Nefit thermostaat dan wel een goedkopere optie?

[ Voor 45% gewijzigd door SpeciesXX op 23-12-2016 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
SpeciesXX schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 11:09:

Even bij de ketel kijken hoe het aangesloten is en of je een converter ziet.

5.4.1
http://remar.nl/wp-conten...ine-HRC-25-CW4-30-CW5.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
Ik zie de rode schakeldraad in de ketel verdwijnen, zit niets tussen. Zal straks de voorkant eens eraf schroeven, maar kan me niet voorstellen dat zo'n apparat binnenin is aangesloten. Anders toch maar een Nefit thermostaat. Ik kom uit bij de volgende: http://www.nefit.nl/consu...oduct_detail/product_1161

[ Voor 17% gewijzigd door SpeciesXX op 23-12-2016 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Zou persoonlijk ook een Nevit Easy thermostaat nemen dan met een eventuele converter werken.
Je verliest over het algemeen toch wat aansturingsmogelijkheden als je van protocollen wisselt.
Kan zijn dat je hier geen hinder van ondervindt hoor :)

[ Voor 45% gewijzigd door Daannn1987 op 23-12-2016 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 06:30
SpeciesXX schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 11:09:

Dat is zeker het aller makkelijks. Mijn trendline met moduline 300 regelt echt alles zelf. Zeker zo'n trendline (met weinig vermogen) gaat dan maar zelden pendelen en warmt op met zo laag mogelijke watertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
Bedankt voor de reacties. Ik ga eerst eens zo'n thermostaat regelen, dat lijkt me de beste aanpak momenteel.

@Blissard: heb jij ook VW? En heb jij instellingen aangepast aan de ketel / VW of gewoon gelaten en de modulerende thermostaat zijn ding laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
SpeciesXX schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 11:37:
Bedankt voor de reacties. Ik ga eerst eens zo'n thermostaat regelen, dat lijkt me de beste aanpak momenteel.

@Blissard: heb jij ook VW? En heb jij instellingen aangepast aan de ketel / VW of gewoon gelaten en de modulerende thermostaat zijn ding laten doen?
Ligt een beetje aan je situatie denk ik :)
Ik heb VVW + LTV radiatoren, dus kan in theorie met een hele lage temperatuur de woning warm krijgen.
Nu wil het geval dat 't laagste vermogen van mijn CV op 9,7 kw ligt (Bejaarde CV met hoog vermogen) dus is 55 graden het laatste waar ik op kan stoken, alles daaronder = pendelen.

Hier heb ik mijn ketel gecapped op z'n laagste vermogen, en pompstand van 3 naar 2 gezet.
Nadraaitijd staat op 15 minuten, zodat alle warmte die opgewekt is zich zo lang mogelijk spreid.

Moduleren heb ik uitgezet (niet dat dit wat uitmaakt als je het vermogen capped).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
Hmmm ok. Ik blijf er verder voor nu even van af, zet er een Nefit thermostaat op en kijk wat ie dan doet. Waarschijnlijk / hopelijk kom ik dan al een heel eind. Als ik daarna verder wil optimaliseren, zal ik over langere tijd het verbruik moeten gaan meten lijkt me.

Merk nu trouwens dat de ketel al paar uur niet meer is aangegaan, de woning is nu lekker op temperatuur.
Nog steeds 19.5 op de teller, terwijl ingesteld op 19.0

Edit: en de buizen op zolder en kelder isoleren zal ook wel helpen :)

[ Voor 7% gewijzigd door SpeciesXX op 23-12-2016 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2016 @ 21:39:
[...]

Heb net de afrekening gehad;
Stedin tarief t/m G6, sjv <=500 366 dgn 0,30475

Dus inderdaad het lagere tarief!
Verbruik is dus geworden;
Gas 162 m3
Stroom normaaltarief 337 kWh
Stroom daltarief 525 kWh
Totaal stroom 862 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Verhip, ik zie soms raar gedrag, opstarten en dan lange tijd lopen gaat wel, alleen het opstaren heeft soms 2 of 3 kleine starts nodig:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1236875/waarom3xstart.jpg
Kan geen rare status lezen of error code. Iemand een id?

Pagina: 1 ... 52 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.