Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 128 Laatste
Acties:
  • 7.944.460 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RvdH schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:34:
Ik wil ook m'n CV tunen nu ik een Honeywell Evohome heb geïnstalleerd. Ik merk dat de radiatoren in de slaapkamers niet warm worden, tenzij die van de badkamer vol open staat.

Nu weet ik dat er een "kring" is aangelegd, dat wil zeggen warm water komt van de ketel, gaat eerst langs de badkamer, dan slaapkamer 1, dan slaapkamer 2, dan slaapkamer 3 en weer terug.

Wat is dan de beste stand voor het voetventiel van de badkamerradiator? Ik vind de informatie die ik lees op internet nogal tegenstrijdig. In de topicstart staat bijvoorbeeld:

[...]

Als ik de radiator op de slaapkamer warm wil hebben, dan wil je toch dat die radiator warm aanvoerwater krijgt en niet "koeler dan het instromende water" van de badkamerradiator?
En hier lees ik:

[...]

Ook hier zou ik juist verwachten dat het voetventiel van de 1ste radiator (dus badkamer bij mij) zo ver mogelijk open moet, zodat het meeste van het warme water door stroomt naar de 2de radiator (slaapkamer).

Begrijp ik de werking van dat voetventiel gewoon verkeerd? :)

En om helemaal volledig te zijn: dit is het voetventiel van de badkamerradiator:
[afbeelding]

Klopt het dat deze nu helemaal dicht staat, of staat hij nu juist open?
Dat wordt dus omleggen van je kring. Dus zo dat de badkamer geen invloed meer heeft op je slaapkamers. Als je daar eerst het water doorheen loopt, krijg je afgekoeld water in de slaapkamers. Met een voetventiel bepaal je normaal gesproken de flow in 1 radiator. Niet in een kring van radiatoren. Sowieso onwijs onhandig dat iedere slaapkamer in de kring zit als je er maar 1 bijvoorbeeld warm wil hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2016 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Verwijderd schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:40:
[...]

Dat wordt dus omleggen van je kring. Dus zo dat de badkamer geen invloed meer heeft op je slaapkamers. Als je daar eerst het water doorheen loopt, krijg je afgekoeld water in de slaapkamers. Met een voetventiel bepaal je normaal gesproken de flow in 1 radiator. Niet in een kring van radiatoren.
Leuk, dat kan niet :) De leidingen liggen in de betonnen vloer. Nog andere opties? :)
Maar als ik jou dus begrijp, als je het voetventiel helemaal dicht draait, is de flow in die radiator minimaal? Zou dat onderblok er dan niet voor moeten zorgen dat het overige water verder stroomt naar de volgende radiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RvdH schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:43:
[...]

Leuk, dat kan niet :) De leidingen liggen in de betonnen vloer. Nog andere opties? :)
Maar als ik jou dus begrijp, als je het voetventiel helemaal dicht draait, is de flow in die radiator minimaal? Zou dat onderblok er dan niet voor moeten zorgen dat het overige water verder stroomt naar de volgende radiator?
Je zegt dat het echt een kring is, dus water loopt van ene radiator in de andere? Als er gewerkt is met T stukken zou het anders zijn, maar dat kan ik niet zien op de foto.

Een dicht voetventiel knijpt de flow, dus ja dan is hij minimaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2016 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Verwijderd schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:47:
[...]

Je zegt dat het echt een kring is, dus water loopt van ene radiator in de andere? Als er gewerkt is met T stukken zou het anders zijn, maar dat kan ik niet zien op de foto.

Een dicht voetventiel knijpt de flow, dus ja dan is hij minimaal.
Sorry, ik heb het eigenlijk alleen maar over onderblokken, ik zie als ik zoek op 'voetventiel' dat dat meer te vergelijken is met de radiatorkraan..

Ik heb dit bij m'n radiatoren: Afbeeldingslocatie: https://d183ptoxzilk60.cloudfront.net/medias/prod_images/prod_zoom_img_44257305.jpg?context=bWFzdGVyfHByb2RfaW1hZ2VzfDc0MDg2fGltYWdlL2pwZWd8aW1hZ2VzL3Byb2R1Y3QvODgwMTE1NjI2ODA2Mi5qcGd8LQ
Achter dat witte dopje zit een inbusbout die ik naar binnen en buiten kan draaien zoals op m'n eerdere foto. Dit regelt (volgens mij) de doorstroming van het warme water.

De warme aanvoer van m'n CV ketel zit op de linkerbuis van de radiator in de badkamer, de rechterbuis (afvoer) gaat vervolgens naar de warme aanvoer van de radiator in slaapkamer 1, de afvoer daarvan gaat weer naar de aanvoer van slaapkamer 2, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RvdH schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:57:
[...]

Sorry, ik heb het eigenlijk alleen maar over onderblokken, ik zie als ik zoek op 'voetventiel' dat dat meer te vergelijken is met de radiatorkraan..

Ik heb dit bij m'n radiatoren: [afbeelding]
Achter dat witte dopje zit een inbusbout die ik naar binnen en buiten kan draaien zoals op m'n eerdere foto. Dit regelt (volgens mij) de doorstroming van het warme water.

De warme aanvoer van m'n CV ketel zit op de linkerbuis van de radiator in de badkamer, de rechterbuis (afvoer) gaat vervolgens naar de warme aanvoer van de radiator in slaapkamer 1, de afvoer daarvan gaat weer naar de aanvoer van slaapkamer 2, etc.
Ik kan het mis hebben, ik ben geen loodgieter, maar zoals ik het nu interpreteer gaat reeds afgekoeld water uit de radiator uit je badkamer dan door naar de slaapkamer 1, vanuit slaapkamer 1 nog verder afgekoeld naar 2 enz enz.

Volgens mij moet er dus voor dat blokje wat je nu laat zien een T stuk zodat niet afgekoeld water naar je slaapkamers gaat en dien je daar hetzelfde te doen als je iedere kamer zijn eigen flow en niet afgekoeld water in de laatste slaapkamer wil hebben en onafhanklijk wil kunnen regelen. Als je Evohome hebt, heeft dat nu volgens mij totaal geen zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Verwijderd schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:09:
[...]

Ik kan het mis hebben, ik ben geen loodgieter, maar zoals ik het nu interpreteer gaat reeds afgekoeld water uit de radiator uit je badkamer dan door naar de slaapkamer 1, vanuit slaapkamer 1 nog verder afgekoeld naar 2 enz enz.
Dat klopt, dit is een standaard "1-pijps" systeem.
Volgens mij moet er dus voor dat blokje wat je nu laat zien een T stuk zodat niet afgekoeld water naar je slaapkamers gaat en dien je daar hetzelfde te doen als je iedere kamer zijn eigen flow en niet afgekoeld water in de laatste slaapkamer wil hebben en onafhanklijk wil kunnen regelen. Als je Evohome hebt, heeft dat nu volgens mij totaal geen zin.
Door het gebruik van 1-pijps onderblokken die (een deel van) het warme water laten doorstromen is dit niet nodig.

Dus de hamvraag is nog steeds de instelling van het voetventiel in de badkamerradiator - staat die nu open of dicht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RvdH schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:17:
[...]

[...]

Door het gebruik van 1-pijps onderblokken die (een deel van) het warme water laten doorstromen is dit niet nodig.

Dus de hamvraag is nog steeds de instelling van het voetventiel in de badkamerradiator - staat die nu open of dicht..
Voetventiel kan je zien of hij open of dicht is. Als je hem dicht draait, draait hij verder naar binnen, open naar buiten toe, dus naar jezelf toe. Je kan het toch ook voelen aan je radiator?

Maar als hij water doorlaat wat jij beweert, hoe kan het dan dat je slaapkamers niet opwarmen als je de radiator in de badkamer dicht draait? :?

Iemand anders hier op het forum uit de loodgieterij....kom er maar in.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2016 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Verwijderd schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:22:
[...]

Voetventiel kan je zien of hij open of dicht is. Als je hem dicht draait, draait hij verder naar binnen, open naar buiten toe, dus naar jezelf toe. Je kan het toch ook voelen aan je radiator?

Maar als hij water doorlaat wat jij beweert, hoe kan het dan dat je slaapkamers niet opwarmen als je de radiator in de badkamer dicht draait? :?

Iemand anders hier op het forum uit de loodgieterij....kom er maar in.
Dus jij zou zeggen, aan de hand van het plaatje, dat hij nu dicht zit? Ik weet het ondertussen niet meer :P Zou an sich wel kloppen, want hij stond helemaal naar mezelf toe en ik heb hem naar binnen gedraaid.

Er is nog een ander probleem wat speelt, namelijk dat de CV ketel steeds heel snel in mode 8 schiet, wat "branderinschakelvertragingstijd actief" betekend - een beveiliging die in werking treedt omdat de temperatuur van het retourwater te hoog is, en/of er te weinig radiatoren open staan, of teveel aan/uit signalen.. hierdoor warmt het natuurlijk ook niet op. Ik dacht dus dat 't logisch was dat hij in die mode 8 schoot, omdat als de badkamer radiator geen water doorlaat, er niks is waar de warmte weg kan.

Zo kwam ik ook bij dit topic terecht.. want ik denk dus dat ik die ketel goed moet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yonexfreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:42
Ik wil komende dagen met een IR thermometer de radiatoren (5x) waterzijdig gaan inregelen.

Zijn er tips hoe je dit het beste als je een als je modulaire pomp in de ketel hebt zitten?
(Intergas HRE 28/24 A)

Van ik lees uit de handleiding van Intergas is de pompsnelheid gerelateerd aan het vermogen.

Ik begrijp dat als ik de iSense op bv 28gr zet, er maximum vermogen+pompsnelheid gebruikt wordt om de kamer te verwarmen. Als ik de radiatoren zo weet af te stellen dat aanvoer 70gr, uitgaand 50gr (delta T 20) voor elkaar krijg, kan ik gaan kijken of ik maximum pompsnelheid zou kunnen verlagen zonder de delta T te veranderen.

Grote vraag is, hoe bepaal ik de pompsnelheid (%) voor het minimum vermogen (25%) :? :)

Intergas parameters:
3 Ingesteld maximaal CV-vermogen 70% (default) (Instelbereik ingestelde waarde parameter c tot 85%)
3. Maximum capaciteit modulerende pomp 80(default) Instelbereik ingestelde waarde parameter c. tot 100%

c Minimaal toerental CV 30 (default) Instelbereik 20 – 50% (40%=propaan)
c. Minimum capaciteit modulerende pomp 40 (default) Instelbereik : 0, 15 tot ingestelde waarde parameter 3.

Benieuwd wat de geleerden me kunnen vertellen :)

I don't drive fast, I only fly low!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
yonexfreak schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:44:

Grote vraag is, hoe bepaal ik de pompsnelheid (%) voor het minimum vermogen (25%) :? :)

Intergas parameters:
3 Ingesteld maximaal CV-vermogen 70% (default) (Instelbereik ingestelde waarde parameter c tot 85%)
3. Maximum capaciteit modulerende pomp 80(default) Instelbereik ingestelde waarde parameter c. tot 100%

Het is meer de vraag of bij een modulerende HR ketel het überhaupt wel zin heeft het maximaal vermogen te begrenzen.

Ik heb de voorloper van jouw ketel (zonder de A) en heb wel het vermogen aangepast, maar ik merk daar eigenlijk niks van qua gasbesparing.

Wat bij mij wel merkbaar hielp was om de booster stand uit te schakelen en de negeerstand van de ketel voor gevraagde aanvoertemperatuur < 40°C (OT protocol) te verlagen naar 30°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Minimaal Pompvermogen kan volgens mij wel helemaal omlaag, en minimaal cv-vermogen naar 25%.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 12-12-2016 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:34
Ik wil komende dagen met een IR thermometer de radiatoren (5x) waterzijdig gaan inregelen.

Zijn er tips hoe je dit het beste als je een als je modulaire pomp in de ketel hebt zitten?
(Intergas HRE 28/24 A)

Van ik lees uit de handleiding van Intergas is de pompsnelheid gerelateerd aan het vermogen.

Ik begrijp dat als ik de iSense op bv 28gr zet, er maximum vermogen+pompsnelheid gebruikt wordt om de kamer te verwarmen. Als ik de radiatoren zo weet af te stellen dat aanvoer 70gr, uitgaand 50gr (delta T 20) voor elkaar krijg, kan ik gaan kijken of ik maximum pompsnelheid zou kunnen verlagen zonder de delta T te veranderen.

Intergas parameters:

c. Minimum capaciteit modulerende pomp 40 (default) Instelbereik : 0, 15 tot ingestelde waarde parameter 3.

Zonder een meetinstrument of uitlees software voor de ketel kun je daar weinig van zeggen denk ik. Pompsnelheid voor CV loopt ook helemaal niet samen met vermogen heb ik het idee. Zie mijn eerdere posts met uitleesgrafiekjes. Wel een relatie volgens mij is temp aanvoer en temp retour. Maar zelfs dan is het ding niet slim genoeg om de pomp hoger te zetten als de ketel zn warmte niet kwijt kan. Ik ben van min 20% naar min 50% moeten gaan om veel pendelen tegen te gaan. Intergas kun je mss ook uitlezen.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 10:07
RvdH schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:17:
[...]

[...]

Ik heb een soortgelijke onderblok voor in de badkamer en hoe ik dit zo bekijk staat ie dicht. Dicht = naar binnen toe. Als je het teveel knijpt dan hoor je ook wat geruis.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yonexfreak
PCJR schreef op maandag 12 december 2016 @ 14:26:
[...]

Zonder een meetinstrument of uitlees software voor de ketel kun je daar weinig van zeggen denk ik. Pompsnelheid voor CV loopt ook helemaal niet samen met vermogen heb ik het idee. Zie mijn eerdere posts met uitleesgrafiekjes. Wel een relatie volgens mij is temp aanvoer en temp retour. Maar zelfs dan is het ding niet slim genoeg om de pomp hoger te zetten als de ketel zn warmte niet kwijt kan. Ik ben van min 20% naar min 50% moeten gaan om veel pendelen tegen te gaan. Intergas kun je mss ook uitlezen.
mijn materiaal is beperkt tot een IR thermometer in dit geval :)
Nu ben ik al eerder bezig geweest op gevoel/hand om de radiatoren af te stellen, maar nu met een IR kan ik dit finetunen op aanvoer 70, retour 50 en dan de retour meten bij de ketel zelf..

Met de iSense heb ik vaker code 1 (pendelen) tov de Chronoterm touch modulation, maar dat komt denk ik omdat de iSense lang wil stoken en de Honeywell korte(re) sessies doet. Ik had zelf ook al gemerkt dat de pomp/ketel niet slim genoeg is om zelf de pomp harder/zachter te zetten, vandaar dat ik me afvroeg hoe je de minimum pomp waarde opzoekt.

Maargoed eerst de aandacht om de radiatoren in balans te krijgen op max vermogen & pompsnelheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
yonexfreak schreef op maandag 12 december 2016 @ 14:45:
[...]

mijn materiaal is beperkt tot een IR thermometer in dit geval :)
Nu ben ik al eerder bezig geweest op gevoel/hand om de radiatoren af te stellen, maar nu met een IR kan ik dit finetunen op aanvoer 70, retour 50 en dan de retour meten bij de ketel zelf..

Met de iSense heb ik vaker code 1 (pendelen) tov de Chronoterm touch modulation, maar dat komt denk ik omdat de iSense lang wil stoken en de Honeywell korte(re) sessies doet. Ik had zelf ook al gemerkt dat de pomp/ketel niet slim genoeg is om zelf de pomp harder/zachter te zetten, vandaar dat ik me afvroeg hoe je de minimum pomp waarde opzoekt.

Maargoed eerst de aandacht om de radiatoren in balans te krijgen op max vermogen & pompsnelheid :)
Komen er wel :) Eerst pompsnelheid min (P28 meen ik) naar 40 of 50%. Hiermee zou je, bij mij igg, al minder stand 1.08 moeten hebben of 8,01, antipendel. Dan ramen open, rads open, iSense 30 garden en alle rads afstellen met behulp van de sheet zie 1e post.
Als je huis ook warm kan worden met 50 of 60 aanvoer en 30-40 retour, is dit beter natuurlijk. Aanwarmtijd in iSense op 180-250 minuten ergens, dan kun je lang stoken op laagste stand vermogen.
iSense min en max CV vraag temp kun je dan zetten op 35 tot 60 (als 60 je P1 parameter is in de ketel)
In de ketel heb ik een menu met code 0012, dan kun je fijn alles instellen, maar heel veel heb ik niet aangepast ;)

[ Voor 3% gewijzigd door PCJR op 12-12-2016 14:59 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OLv2ghp.png

Die 50/30 en 80/60, wat houdt dat in? Aanvoer/retour temperatuur ofzo? Of CV/warm water? En als ik hem instel op 50%.. wat is dan de 16 bij 50/30? KW?

[ Voor 17% gewijzigd door RvdH op 12-12-2016 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
RvdH schreef op maandag 12 december 2016 @ 15:42:
[afbeelding]

Die 50/30 en 80/60, wat houdt dat in? Aanvoer/retour temperatuur ofzo? Of CV/warm water? En als ik hem instel op 50%.. wat is dan de 16 bij 50/30? KW?
Yep aanvoer/retour temperatuur CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op maandag 12 december 2016 @ 14:06:
Minimaal Pompvermogen kan volgens mij wel helemaal omlaag, en minimaal cv-vermogen naar 25%.
Mijn ketel met opentherm en Honeywell modulerende thermostaat trekt zich daar helemaal niets van aan. Thermostaat overruled deze parameter .... en terecht. Een goede thermostaat bepaalt zelf wel op welk vermogen je ketel moet stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op maandag 12 december 2016 @ 16:01:
[...]

Mijn ketel met opentherm en Honeywell modulerende thermostaat trekt zich daar helemaal niets van aan. Thermostaat overruled deze parameter .... en terecht. Een goede thermostaat bepaalt zelf wel op welk vermogen je ketel moet stoken.
Overruled de minimale pompinstelling? Ik heb een Honeywell Round Modulation hangen, en die gaat echt niet lager dan die parameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rhaelak schreef op maandag 12 december 2016 @ 14:02:
[...]

Het is meer de vraag of bij een modulerende HR ketel het überhaupt wel zin heeft het maximaal vermogen te begrenzen.
Nee. Als je een ketel al wil dwingen langer te stoken op een lager niveau verlaag dan de max aanvoer. Maar nogmaals, alle cv installaties die met hoge aanvoer willen/gaan stoken hebben te weinig afgiftevermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op maandag 12 december 2016 @ 16:05:
[...]

Overruled de minimale pompinstelling? Ik heb een Honeywell Round Modulation hangen, en die gaat echt niet lager dan die parameter.
Nee, vermogen parameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:26
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:23:
[...]

Wat laat ik dan achterwege? Ik zeg toch afgiftevermogen EN isolatie? Als je voldoende afgiftevermogen hebt, heb je geen hoge aanvoer nodig om snel op temperatuur te zijn. Van de week heb ik hier een uur de ramen open gehad om eens lekker te luchten en was het 16 graden. Om naar 20 graden toen te gaan heb ik 53 graden als max aanvoer gezien.
Tja leuk en aardig, maar wat schiet een ander met zo'n verhaal van de mijne is xx cm op?
In een nieuwbouw appartement, grote pui (triple glas) op het zuiden en bejaarden buren die het snel koud hebben hoef je bijna niet te stoken. Iemand die een 100 jaar oude boerderij woont heeft toch een iets andere situatie.

Zelf heb ik de maximale temperatuur op 58 graden staan. Voor de vloerverwarming zou ik best kouder kunnen gaan, die mengt de boel toch bij. Maar dan verminder ik de warmteafgifte op de radiatoren in de badkamer sterk. Retour temperatuur is laag genoeg om een fatsoenlijk rendement te halen uit de HR ketel.
Zou ik een nieuw huis bouwen dan heb je hele andere mogelijkheden dan in een bestaand huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oilman schreef op maandag 12 december 2016 @ 16:13:
[...]

Tja leuk en aardig, maar wat schiet een ander met zo'n verhaal van de mijne is xx cm op?
In een nieuwbouw appartement, grote pui (triple glas) op het zuiden en bejaarden buren die het snel koud hebben hoef je bijna niet te stoken. Iemand die een 100 jaar oude boerderij woont heeft toch een iets andere situatie.

Zelf heb ik de maximale temperatuur op 58 graden staan. Voor de vloerverwarming zou ik best kouder kunnen gaan, die mengt de boel toch bij. Maar dan verminder ik de warmteafgifte op de radiatoren in de badkamer sterk. Retour temperatuur is laag genoeg om een fatsoenlijk rendement te halen uit de HR ketel.
Zou ik een nieuw huis bouwen dan heb je hele andere mogelijkheden dan in een bestaand huis.
Want? Ik woon hier in een huis uit 78 en heb zelf de boel geisoleerd en vermogen bij gehangen. Als je zuinig wil stoken zal je er dus iets voor moeten doen als de situatie niet ideaal is. En dan wordt de jouw ook xx cm. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

oke

Ik ben ook al een tijdje bezig met het verbeteren van mijn CV. Maar ben eerst bezig geweest met isolatie. Ik heb vloerverwarming en heb de onderkant van mijn vloer voorzien van 10cm EPS.

Het betreft een huis uit 1979.

Mijn setup :)
-Remeha calenta ketel
- Isense versie 17
- Beneden vloerverwarming (hart afstand 12cm) met een robotverdeler en een alpha2 pomp.
- boven standaard radiatoren behalve in de badkamer
- Bijna alle radiatoren staan standaard dicht, behalve de badkamer.

En sinds kort heb ik een OTGW. En dan zie ik dit gedrag:
pendelen? CV tuning

Is dit nu pendelen? Maar de retourtemperatuur komt niet boven de 30 graden uit en dat past er weer niet bij.

Iemand enige kennis toe te voegen??

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Juist als de retour niet omhoog komt past dat bij pendelen. De aanvoertemperatuur schiet naar zijn max voordat ie de warmte kwijt kan. Vermogen en pompsnelheid omlaag en zorgen voor meer afname bij de radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Hij lijkt erg netjes te branden (zeg een uurtje of 2) tijdens het opwarmen en dit gedrag begint pas als hij bijna de temperatuur bereikt heeft..

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Over wat voor tijdsbestek gaat deze grafiek? En wat voor schaalverdeling is het? Lijkt erop dat het minimale vermogen wat hoog staat. Waardoor ie niet ver genoeg terug kan moduleren.

[ Voor 41% gewijzigd door MikeyMan op 12-12-2016 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Elk blokje is 5 minuten volgens mij.

pendelen2

Pompsnelheid kan niet lager vrees ik.. Vermogen moet ik nog naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zit er wel een modulerende thermostaat op? Hij stookt alleen 100 of niks zo te zien. Of dat moet de relatieve modulatie zijn, maar die is weer heel laag.

[ Voor 29% gewijzigd door MikeyMan op 12-12-2016 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ja, een Isense. Dus dat moet werken. En die zou hem op het minimale vermogen moeten zetten, lager kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Cyberpope schreef op maandag 12 december 2016 @ 21:17:

[afbeelding]

Heeft de iSense niet een soort van Low-Load control zoals de honywell? Als mijn woonkamer is afgekoeld 's-nachts dan draait ie eerst op vol vermogen. Als de kamer is opgewarmd dan slaat mijn ketel 6 keer per uur aan op laag niveau (met een aanvoer tussen de 45 en 55 graden) om het water in de leidingen op temperatuur te houden.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR

[afbeelding]

Hier ook Calenta 40c + ISense.

Pomp minimaal P28 moet juist hoger, zet maar op 50% :> Heb het hier ook gehad. Vermogen/ of wel ventilator snelheid/ hoef je niet aan te komen.

Trouwens, aan een ftdi kabeltje met de Remeha software heb je denk ik meer dan dat OTGW, zie al mijn plotjes ;) Hiermee zag ik ook duidelijk het verschil en ook de pompstand wat deze doet.

[ Voor 16% gewijzigd door PCJR op 13-12-2016 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
stuffer schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 04:33:
[...]

Heeft de iSense niet een soort van Low-Load control zoals de honywell? Als mijn woonkamer is afgekoeld 's-nachts dan draait ie eerst op vol vermogen. Als de kamer is opgewarmd dan slaat mijn ketel 6 keer per uur aan op laag niveau (met een aanvoer tussen de 45 en 55 graden) om het water in de leidingen op temperatuur te houden.
Low load control zegt me niets, heb je ECO niet uit zodat ie steeds het tapwater op 65 graden zet eventjes? Misschien zie je dit steeds in je grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Dus, gisteren de hele avond aan het CV-debuggen geweest :)
Wat blijkt: de cv-ketel schiet heel snel in standje 8 ("branderinschakelvertragingstijd actief") omdat de verdeler van de vloerverwarming (naar ik verwacht) 50% van de aanvoer terug laat stromen naar afvoer, ook al zit de thermostaat helemaal dicht. Hierdoor wordt de afvoertemperatuur te hoog en schiet de ketel in stand 8.

Daar komt nog eens bij, het tweede probleem, dat het onderblok van de radiator in de badkamer een 2-pijps onderblok is en hij in een 1-pijps ring zit.

Nu zou het dus zo kunnen zijn dat wanneer ik het onderblok vervang door een 1-pijps, het gros van het warme water naar de radiator stroomt die er om vraagt in plaats van verder naar beneden naar de vloerverwarming, maar het lijkt me uberhaubt beter om die tóch ook 100% af te kunnen sluiten met een zoneafsluiter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:59
Met veel interesse de openingspost doorgenomen. Ga eens beginnen met Meten is Weten :+ Heb nu een script ingesteld die de meterstanden via Domoticz automatisch naar mindergas.nl upload. Vroeg me al af hoe de tijden en standen uit Domoticz ingevuld dienden te worden bij mindergas.nl, maar het lijkt erop dat de beginstand van de dag opgegeven moet worden i.p.v. de eindstand. Of heb ik het mis? Uiteindelijk maakt dat natuurlijk wel uit als er 10 graden tussen 2 opeenvolgende dagen zit.

Heb nu hardware besteld om bij de CV de aanvoer en retour temperaturen te kunnen meten. Ben benieuwd wat daar uit gaat komen. Heb de temperatuur al van 80 naar 70 terug gezet om te kijken of ik daar al iets van merk. Pomp staat nog op stand 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-09 21:32
Witlof schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 12:08:
Met veel interesse de openingspost doorgenomen. Ga eens beginnen met Meten is Weten :+ Heb nu een script ingesteld die de meterstanden via Domoticz automatisch naar mindergas.nl upload. Vroeg me al af hoe de tijden en standen uit Domoticz ingevuld dienden te worden bij mindergas.nl, maar het lijkt erop dat de beginstand van de dag opgegeven moet worden i.p.v. de eindstand. Of heb ik het mis? Uiteindelijk maakt dat natuurlijk wel uit als er 10 graden tussen 2 opeenvolgende dagen zit.

Heb nu hardware besteld om bij de CV de aanvoer en retour temperaturen te kunnen meten. Ben benieuwd wat daar uit gaat komen. Heb de temperatuur al van 80 naar 70 terug gezet om te kijken of ik daar al iets van merk. Pomp staat nog op stand 3.
Vanaf de homepage van mindergas.nl:
De meterstand wordt gezien als eindstand van de dag. Indien je 's avonds voor middernacht de meterstand invoert, selecteer dan de datum van vandaag. Indien je 's avonds na middernacht of 's ochtends vroeg de meterstand invoert, selecteer dan de datum van gisteren. Op deze webpagina wordt automatisch de juiste datum al gekozen
Je moet de eindstand van de dag opgeven dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

PCJR schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 08:47:
[...]

Low load control zegt me niets, heb je ECO niet uit zodat ie steeds het tapwater op 65 graden zet eventjes? Misschien zie je dit steeds in je grafiek.
Nope, tapwater wordt niet warmgehouden. Die 30 seconden wachten voordat ik onder de douche stap overleef ik wel.

Ff copy/paste uit de handleiding:

Lowload werking
Als de woning op temperatuur is of als de warmte behoefte in
de woning zodanig laag is dat de brandercapaciteit van het
toestel wordt teruggeregeld naar zo’n 20-30% van de totale
capaciteit, schakelt de thermostaat over van modulerend
regelen naar een aan-/uitregeling, de zogenaamde lowload-
regeling.
Tijdens de lowload regeling wordt continu berekend wat de
optimale aan- en uittijd van het toestel moet zijn, zodat er een
nauwkeurige regeling van de ruimtetemperatuur ontstaat.

https://www.google.nl/url...6nrRj106RoxzhavMZowVyohiw

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
Thedr schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 13:24:
[...]

Vanaf de homepage van mindergas.nl:

[...]

Je moet de eindstand van de dag opgeven dus ;)
Dat zou dan betekenen dat de crontab op https://www.domoticz.com/wiki/Mindergas.nl niet juist is. Dan moet die dus naar 23:xx ipv 0:xx 8)7

(zie nu dat het shell-script wel op het eind van de dag is, maar de python aan het begin van de dag zit)

Nu nog kijken of Domoticz de begin of eindstand van de dag gebruikt :X

[ Voor 7% gewijzigd door Witlof op 13-12-2016 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Geen idee hoe domoticz het doet. Ik doe het zelf via pimatic met een rule om 23.55 uur met de dan actuele stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
stuffer schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 13:27:
[...]

Nope, tapwater wordt niet warmgehouden. Die 30 seconden wachten voordat ik onder de douche stap overleef ik wel.

Ff copy/paste uit de handleiding:

Lowload werking
Als de woning op temperatuur is of als de warmte behoefte in
de woning zodanig laag is dat de brandercapaciteit van het
toestel wordt teruggeregeld naar zo’n 20-30% van de totale
capaciteit, schakelt de thermostaat over van modulerend
regelen naar een aan-/uitregeling, de zogenaamde lowload-
regeling.
Tijdens de lowload regeling wordt continu berekend wat de
optimale aan- en uittijd van het toestel moet zijn, zodat er een
nauwkeurige regeling van de ruimtetemperatuur ontstaat.

https://www.google.nl/url...6nrRj106RoxzhavMZowVyohiw
Zo ver ik weet/kan meten, heeft de Remeha / iSense dit niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Witlof schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 13:30:
[...]

Dat zou dan betekenen dat de crontab op https://www.domoticz.com/wiki/Mindergas.nl niet juist is. Dan moet die dus naar 23:xx ipv 0:xx 8)7

(zie nu dat het shell-script wel op het eind van de dag is, maar de python aan het begin van de dag zit)

Als t het niet lukt is het natuurlijk ook makkelijk om net zoals mij, 7 euro per jaar te betalen en dan gaat alles automatisch :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Witlof schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 13:30:
[...]

Goed lezen, de crontab klopt wel, het script doet huidige datum, min één (- timedelta(days=1))). Als je het script dus na middernacht laat uitvoeren, post hij het daardoor alsnog met de datum van gisteren zodat het klopt.

Vannacht zal het script draaien, het is dan 14 december. Maar het geregistreerde verbruik is over 13 december. Het script doet dus: huidige datum - 1 en dat is 13 december.

Ik laat het zelf om 1:00 uploaden naar Mindergas. De uitlezing van de gasmeter zit namelijk een vertraging in van één uur. Als ik om 23:55 ga douchen, tot 00:15, dan mis je dat kwartiertje gasverbruik na middernacht. Dat stukje gasverbruik zul je pas om 1:00 terugkrijgen van je meter.

Je kunt het ook heel zwart/wit zien en het bij de volgende dag rekenen, maar dat vind ik zelf wat minder logisch.
PCJR schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 13:39:
[...]

Als t het niet lukt is het natuurlijk ook makkelijk om net zoals mij, 7 euro per jaar te betalen en dan gaat alles automatisch :>
Die 7 euro is makkelijk bespaard, script stelt niks voor en de slimme meter lees ik sowieso al uit.

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 13-12-2016 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
PCJR schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 13:39:
[...]

Dat is ook altijd nog een optie inderdaad om ze te machtigen. Zag dat het tegenwoordig wel €8,99 kost: https://mindergas.nl/smart_meter_sign_ups/new
Jouw slimme meter kan worden uitgelezen door MinderGas.nl. De dagstanden van je gasmeter komen dan automatisch op de website terecht. Het uitlezen kost €8,99 (inclusief btw) per jaar. Dit bedrag kan je betalen met iDEAL.

[ Voor 28% gewijzigd door Witlof op 13-12-2016 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
ThinkPadd schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 14:10:
[...]

[...]

Goed lezen, de crontab klopt wel, het script doet huidige datum, min één (- timedelta(days=1))). Als je het script dus na middernacht laat uitvoeren, post hij het daardoor alsnog met de datum van gisteren zodat het klopt.

Vannacht zal het script draaien, het is dan 14 december. Maar het geregistreerde verbruik is over 13 december. Het script doet dus: huidige datum - 1 en dat is 13 december.

Ik laat het zelf om 1:00 uploaden naar Mindergas. De uitlezing van de gasmeter zit namelijk een vertraging in van één uur. Als ik om 23:55 ga douchen, tot 00:15, dan mis je dat kwartiertje gasverbruik na middernacht. Dat stukje gasverbruik zul je pas om 1:00 terugkrijgen van je meter.

Je kunt het ook heel zwart/wit zien en het bij de volgende dag rekenen, maar dat vind ik zelf wat minder logisch.

[...]

Die 7 euro is makkelijk bespaard, script stelt niks voor en de slimme meter lees ik sowieso al uit.
Ik heb geen hardware hiervoor, wat kost dat? :9 Kun je natuurlijk, hoop ik, ook meer mee dan alleen meterwaardes doorgeven hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het werkt via Domoticz (gratis) op een Raspberry Pi (30-40 euro) die je slimme meter uitleest met een P1 USB-kabel (15 euro).

In jouw geval is het goedkoper om de meter door Mindergas te laten uitlezen. In mijn situatie niet, omdat ik het uitlezen toch al zelf deed. Het uploaden naar MG is voor mij daardoor maar één extra regel in m'n crontab.
Ik haal de data trouwens niet uit Domoticz, maar uit InfluxDB. Daarin sla ik de data uit de slimme meter op en maak er grafieken van. Uploaden naar Mindergas doe ik met dit script.

[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 13-12-2016 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 10:07
Vandaag even in de ketel(Nefit Trendline HRC30) gekeken wat de waardes zijn op het moment van verwarmen

Aanvoer: 60 (ingesteld op 65)
Retour: 41
Delta: 19
Safetytemperatuur: 60,5 (moet ik nog opzoeken wat dit inhoud)
Ionisatie: schommelt rond de 33%
Brandermodulatie: 44%
Pompmodulatie: 44%

De werkkamer en de tweede slaapkamer radiatoren staan op "1", derest staan open. Zijn deze waardes prima of valt het mee? Delta van 19 lijkt mij behoorlijk goed, maar kan de pomp nog langzamer?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05:44
Even een update ...... :)

Wat ik hier te weten ben gekomen had ik echt 20 jaar geleden al moeten weten .....
Het is echt ronduit triest ( dit is niet het woord wat ik in 1e instantie in gedachte had maar ..... ).

Het systeem nu (denk ik ) heel basic ingeregeld. Radiatoren, max aanvoertemperatuur naar 50° en pompstand naar 2. Dit resulteert in een behaaglijk klimaat nu in huis met voor zover ik het nu kan beoordelen redelijk gelijkblijvende stookkosten. Misschien iets hoger maar het comfort wat ik nu heb is zo geweldig !! Echt, niet te geloven.
Dit zelfs nog met een convectorput die verkeerd om is aangesloten !

Wat er triest aan is is dat de installateur die de ketel 5 jaar geleden plaatste het systeem niet heeft ingeregeld terwijl ik daar wel om had gevraagd. Ik ben niet die 1e die dat concludeer maar het lijkt dus wel of ze aandelen hebben in energie ......

Een wereld van verschil !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielhs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 08:50
Waar vind je de uitleg van deze parameters van je intergas CV?
In de handleidingen die ik op het internet vind, kan ik nergens een verklaring vinden wat de parameters met punt erachter betekenen, zoals 3., 5., c., n., 0., o., P.
Intergas parameters:

[ Voor 3% gewijzigd door michielhs op 13-12-2016 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

PCJR schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 08:46:
[...]

Hier ook Calenta 40c + ISense.

Pomp minimaal P28 moet juist hoger, zet maar op 50% :> Heb het hier ook gehad. Vermogen/ of wel ventilator snelheid/ hoef je niet aan te komen.
Dank zal eens kijken. Leek me al stug dat ik de pompsnelheid zou moeten verlagen als de retour niet in temperatuur toeneemt.
Trouwens, aan een ftdi kabeltje met de Remeha software heb je denk ik meer dan dat OTGW, zie al mijn plotjes ;) Hiermee zag ik ook duidelijk het verschil en ook de pompstand wat deze doet.
Ja, maar die kan ik niet met een PI bedienen.. Dan moet ik iets van een computer bij mijn ketel gaan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 15-09 21:35
michielhs schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 18:44:
In de handleidingen die ik op het internet vind, kan ik nergens een verklaring vinden wat de parameters met punt erachter betekenen, zoals 3., 5., c., n., 0., o., P.

[...]
Uit welk jaar komt jou intergas

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:49

bert pit

asdasd

[afbeelding]

Het grootste gedeelte van de Remeha Calenta wordt geregeld op basis van de aanvoer en retour van het cv warm water. Dit is een intelligente ketel die zelfs op aan/uit al zeer zuinig stookt en probeert om in het HR gebied te stoken. Hij moduleert, past de pompsnelheid zonodig aan, past het vermogen aan , je hoef er dus niet veel aan te regelen, maar je kunt wel wat aanpassingen doen.

De iSense zorgt voor een nog iets grotere efficiëntie door op OT basis te stoken op een lage temperatuur. Of OT voor vloerverwarming wel zo noodzakelijk is, weet ik niet. Ten slotte moduleert de ketel, daarna wordt de temperatuur op basis van OT aangepast en daarna vindt nog eens een aanpassing van de watertemperatuur plaats aan de vloerverwarming zelf.

Een van de mooiste programma's om je ketel te monitoren is de recom software van Remeha zelf. Download de recom software, koop een kabel hier : https://www.remeha.nl/professional/tools/recom-software.htm
Of deze http://www.marktplaats.nl...c1b&previousPage=lr&pos=9
Sluit het aan op je PC en klaar. Het monitoren kan beginnen en deze software geeft meer info dat wat ik op jouw plaats zie.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielhs
Daannn1987 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 18:55:
[...]

Uit welk jaar komt jou intergas
2014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yonexfreak
michielhs schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 18:44:

[...]
Voor mijn intergas-> http://www.intergas-verwa...n-Kombi-Kompakt-HRE-A.pdf
pagina 40-41

Hoofdpagina: http://www.intergas-verwa...ijk/service/documentatie/
Dan de pdf INSTALLATIEVOORSCHRIFT downloaden/openen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielhs
yonexfreak schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 20:17:
[...]

Voor mijn intergas-> http://www.intergas-verwa...n-Kombi-Kompakt-HRE-A.pdf
pagina 40-41

Hoofdpagina: http://www.intergas-verwa...ijk/service/documentatie/
Dan de pdf INSTALLATIEVOORSCHRIFT downloaden/openen
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Ah, de handleiding heb je al zie ik.
Mijn Intergas komt uit 2002, en de handleiding was ook vrij moeilijk online te vinden :+

De parameters komen bij mij totaal niet overeen met de hedendaagse intergas ketels (Minder instel mogelijkheden en andere functies bij de cijfers en letters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daannn1987 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 21:22:
[...]

Ah, de handleiding heb je al zie ik.
Mijn Intergas komt uit 2002, en de handleiding was ook vrij moeilijk online te vinden :+

De parameters komen bij mij totaal niet overeen met de hedendaagse intergas ketels (Minder instel mogelijkheden en andere functies bij de cijfers en letters)
Bij een ketel van die leeftijd zou ik vervanging overwegen, ookal functioneert je oude nog.

Ketels van nu zijn veel zuiniger, en een nieuwe is minder duur in onderhoud. Dat maakt vervangen economisch aantrekkelijk.

Dit alles tenzij je plannen hebt om op korte termijn naar gasloos oid te gaan verbouwen bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:46
Mwah, rendement van een Intergas Kombi Kompakt HR is niet zoveel slechter dan de HRE, HRE-A en HRECo. Verschillen qua rendement zit vooral in tapwater en de A-label pomp bij de HRE-A en HREco.

Verder is qua onderhoud ook weinig verschil met de nieuwere ketels, enige waar je op moet letten bij de HR is dat je op tijd onderhoud pleegt, de uitgang onderop de warmtewisselaar is kleiner dan die van de HRE, als je onderhoud achterwege laat raakt dat verstopt en rot je warmtewisselaar weg of loopt er uiteindelijk condenswater in je computer.

Als ik een storingsvrije HR zou hebben hangen met 50 graden aanvoertemperatuur en aan/uit thermostaat zou ik het wel weten: gewoon laten hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Rainesh schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 15:26:
Vandaag even in de ketel(Nefit Trendline HRC30) gekeken wat de waardes zijn op het moment van verwarmen

Aanvoer: 60 (ingesteld op 65)
Retour: 41
Delta: 19
Safetytemperatuur: 60,5 (moet ik nog opzoeken wat dit inhoud)
Ionisatie: schommelt rond de 33%
Brandermodulatie: 44%
Pompmodulatie: 44%

De werkkamer en de tweede slaapkamer radiatoren staan op "1", derest staan open. Zijn deze waardes prima of valt het mee? Delta van 19 lijkt mij behoorlijk goed, maar kan de pomp nog langzamer?
Je pomp kan nog langzamer draaien, maar dat is niet aan te raden. Je dT is al behoorlijk en meer dan 19K moet je niet willen bij een aanvoer van 60.
Je ketel zal dan gedwongen laag blijven branden vanwege te lage doorstroming.

De safety temperatuur is de temperatuur gemeten door je maximaal beveiliging. Het warmste punt in de wisselaar.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is normaalgesproken de aanvoertemperatuur van tapwater in de eco-stand, of specifiek gezien, van de Nefit Smartline?

Klopt het dat te heet water slecht is voor het binnenwerk van (thermostaat)-kranen en de geiser zelf? (Mbt kalk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yonexfreak
Maandag en gisteravond de radiatoren in hal, woonkamer, keuken en werkkamer afgesteld met een aanvoer van 60 graden, gaat de retour rond de 48-50gr weer richting cv.

Bij de ketel zit de retour rond de 40-45graden, wat me prima lijkt? :)
Beniuwd of ik met max aanvoer van 60graden de woonkamer vlot genoeg op 20.5graden kan krijgen. lukt dat niet, zal ik aanvoer verhogen naar 65graden.

Komende dagen nog eens kijken of het uitmaakt als ik de (modulaire) pomp waarden wat verlaag om water meer de tijd te geven om warmte af te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
De slimme meter zet in Domoticz dus de beginstand van de dag :/ Moet dus alle handmatig ingevoerde waardes er weer uitgooien en deze een dag opschuiven :F Maar goed, als dat gebeurd is, wordt de rest automatisch gedaan voortaan :*)

Nu nog wachten op mijn Infrarood-thermometer om echt te kunnen gaan tunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 23:07:
[...]

Bij een ketel van die leeftijd zou ik vervanging overwegen, ookal functioneert je oude nog.

Ketels van nu zijn veel zuiniger, en een nieuwe is minder duur in onderhoud. Dat maakt vervangen economisch aantrekkelijk.

Dit alles tenzij je plannen hebt om op korte termijn naar gasloos oid te gaan verbouwen bijvoorbeeld.
Mjah het is al overwogen, pa is zelfs loodgieter dus kan vrij "goedkoop" een nieuwe intergas regelen.
Ik heb nu een gasverbruik van 650m3 per jaar, met een 2 onder 1 kap woning.
Veel zuiniger zal het niet worden... stel dat die nieuwe ketel 100m3 per jaar zuiniger stookt (lijkt me sterk, maar stel :) ). Dat is ~60 euro per jaar?
Slechte business case zou ik zeggen..

Als hij wat gaat mankeren rij ik diezelfde dag nog naar warmte service :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
bert pit schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 19:00:
[...]

Het grootste gedeelte van de Remeha Calenta wordt geregeld op basis van de aanvoer en retour van het cv warm water. Dit is een intelligente ketel die zelfs op aan/uit al zeer zuinig stookt en probeert om in het HR gebied te stoken. Hij moduleert, past de pompsnelheid zonodig aan, past het vermogen aan , je hoef er dus niet veel aan te regelen, maar je kunt wel wat aanpassingen doen.

De iSense zorgt voor een nog iets grotere efficiëntie door op OT basis te stoken op een lage temperatuur. Of OT voor vloerverwarming wel zo noodzakelijk is, weet ik niet. Ten slotte moduleert de ketel, daarna wordt de temperatuur op basis van OT aangepast en daarna vindt nog eens een aanpassing van de watertemperatuur plaats aan de vloerverwarming zelf.

Een van de mooiste programma's om je ketel te monitoren is de recom software van Remeha zelf. Download de recom software, koop een kabel hier : https://www.remeha.nl/professional/tools/recom-software.htm
Of deze http://www.marktplaats.nl...c1b&previousPage=lr&pos=9
Sluit het aan op je PC en klaar. Het monitoren kan beginnen en deze software geeft meer info dat wat ik op jouw plaats zie.
Bijna... Pompsnelheid issie niet slim genoeg voor blijkbaar. Mijn aanvoer temp liep op naar 50 graden terwijl 40 de setpoint was. Pomp op 20%. Na een paar minuten; regelstop - antipendel. Kan warmte dus niet kwijt. P28 minimale pomp stand op 40% gezet, of 50%, en nu gaat het wel goed. Dus het gaat niet /allemaal/ vanzelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
_JGC_ schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 23:26:
Mwah, rendement van een Intergas Kombi Kompakt HR is niet zoveel slechter dan de HRE, HRE-A en HRECo. Verschillen qua rendement zit vooral in tapwater en de A-label pomp bij de HRE-A en HREco.

Verder is qua onderhoud ook weinig verschil met de nieuwere ketels, enige waar je op moet letten bij de HR is dat je op tijd onderhoud pleegt, de uitgang onderop de warmtewisselaar is kleiner dan die van de HRE, als je onderhoud achterwege laat raakt dat verstopt en rot je warmtewisselaar weg of loopt er uiteindelijk condenswater in je computer.

Als ik een storingsvrije HR zou hebben hangen met 50 graden aanvoertemperatuur en aan/uit thermostaat zou ik het wel weten: gewoon laten hangen.
Ha thanks :) Laten hangen dus voor nu ;)
Ketel wordt aangestuurd op basis van OT (Tado), en staat nu op 50 graden aanvoer dus optimaal rendement.
Pomp trekt inderdaad wel het e.e.a. stroom op stand 2, 45 wat uit mijn hoofd.

Recent nog onderhoud gedaan en de ketel (warmtewisselaar) was behoorlijk schoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:49

bert pit

asdasd

PCJR schreef op woensdag 14 december 2016 @ 09:06:
[...]

Bijna... Pompsnelheid issie niet slim genoeg voor blijkbaar. Mijn aanvoer temp liep op naar 50 graden terwijl 40 de setpoint was. Pomp op 20%. Na een paar minuten; regelstop - antipendel. Kan warmte dus niet kwijt. P28 minimale pomp stand op 40% gezet, of 50%, en nu gaat het wel goed. Dus het gaat niet /allemaal/ vanzelf :)
Daar sta ik overigens wel van te kijken. Omdat dat bij mij wel goed gaat. Op zich zou dat betekenen dat de minimale capaciteit van de ketel te groot is. Of dat je radiatoren hebt met weinig inhoud. (ik heb nog ouderwetse met veel water).

Maar er speelt nog iets mee. Stel, je zet al je radiatoren dicht en je thermostaat en de CV springt aan, dan gebeurt hetzelfde: pendelen of erger in storing.
Ofwel, je zult een minimale hoeveelheid radiatoren voldoende open moeten zetten om de minimale hoeveelheid warmte af te kunnen voeren. Als je alle radiatoren knijpt door de kraan of het voetventiel gedeeltelijk of helemaal dicht te zetten, dan zal de CV gaan pendelen. Zet je de pompsnelheid omhoog, dan druk de pomp het er wel doorheen, maar wellicht dat je het beter aan de radiatorkant kunt regelen.

Dus, het waterzijdig inregelen is wel belangrijk, maar het afstemmen van de minimale openstaande capaciteit ook.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
bert pit schreef op woensdag 14 december 2016 @ 14:32:
[...]

Daar sta ik overigens wel van te kijken. Omdat dat bij mij wel goed gaat. Op zich zou dat betekenen dat de minimale capaciteit van de ketel te groot is. Of dat je radiatoren hebt met weinig inhoud. (ik heb nog ouderwetse met veel water).

Maar er speelt nog iets mee. Stel, je zet al je radiatoren dicht en je thermostaat en de CV springt aan, dan gebeurt hetzelfde: pendelen of erger in storing.
Ofwel, je zult een minimale hoeveelheid radiatoren voldoende open moeten zetten om de minimale hoeveelheid warmte af te kunnen voeren. Als je alle radiatoren knijpt door de kraan of het voetventiel gedeeltelijk of helemaal dicht te zetten, dan zal de CV gaan pendelen. Zet je de pompsnelheid omhoog, dan druk de pomp het er wel doorheen, maar wellicht dat je het beter aan de radiatorkant kunt regelen.

Dus, het waterzijdig inregelen is wel belangrijk, maar het afstemmen van de minimale openstaande capaciteit ook.
Nieuwbouwhuis hier, dus goede isolatie. Onder vloerverwarming en boven 5 rads die wel altijd open staan op stand 3. Rads voetventielen staan ook nog niet eens half dicht. Als ik ga knijpen heb ik ook eerder antipendel 8.01. 7kw heb ik CV minimaal, dit is gewoon teveel, denk dat ik met 3 kw nog over heb dus tja helaas, dan maar flink rondpompen op aanvoer 46 en retour 35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PCJR schreef op woensdag 14 december 2016 @ 15:08:
[...]

tja helaas, dan maar flink rondpompen op aanvoer 46 en retour 35.
Is dat efficiënter dan op hogere temperatuur vaker 'pendelen' dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 21:16
Sinds eergisteren ook een OTGW tussen m'n thermostaat en de ketel geplaatst, en meteen de resultaten in Grafana gestopt. M'n setpoint staat op 16 graden, maar toch gaat continue de ketel aan, en lijkt ie de temperatuur op 17 te willen houden. Wat kan hier de reden van zijn?

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/6604399/Screen%20Shot%202016-12-14%20at%2014.37.16.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

endness schreef op woensdag 14 december 2016 @ 15:55:
Sinds eergisteren ook een OTGW tussen m'n thermostaat en de ketel geplaatst, en meteen de resultaten in Grafana gestopt. M'n setpoint staat op 16 graden, maar toch gaat continue de ketel aan, en lijkt ie de temperatuur op 17 te willen houden. Wat kan hier de reden van zijn?

[afbeelding]
Gokje. Warmwater voorraad?

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Daannn1987 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 21:22:
[...]
Als je gas wilt besparen zou ik eens naar een nieuwe ketel kijken!
Wij hadden een Intergas uit 2004, nu hebben we een Remeha Tzerra Plus en ons gasverbruik is gehalveerd!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
HereIsTom schreef op donderdag 15 december 2016 @ 00:53:
[...]

Als je gas wilt besparen zou ik eens naar een nieuwe ketel kijken!
Wij hadden een Intergas uit 2004, nu hebben we een Remeha Tzerra Plus en ons gasverbruik is gehalveerd!
Ik had een Intergas uit 1997 en heb die vervangen door een Intergas uit 2010. Mijn gasverbruik is door 3 gegaan.

Zonder exacte specificaties zijn dat soort claims waardeloos. Lees even een paar posts terug en je snapt dat je reactie voor degene waar je op reageert niet van toepassing is.

• PCJR
MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2016 @ 15:09:
[...]

Is dat efficiënter dan op hogere temperatuur vaker 'pendelen' dan?
Moeilijk te zeggen (voor mij). Mijn gevoel zegt dat opstarten (op min 4000 tpm en een stoot gas) steeds meer verbruikt dan iets hoger, op toch al de laagste vermogens/gas-stand, doorbranden. Stroom voor de pomp lijkt me ook niet de doorslag te geven.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PCJR schreef op donderdag 15 december 2016 @ 08:58:
[...]

Moeilijk te zeggen (voor mij). Mijn gevoel zegt dat opstarten (op min 4000 tpm en een stoot gas) steeds meer verbruikt dan iets hoger, op toch al de laagste vermogens/gas-stand, doorbranden. Stroom voor de pomp lijkt me ook niet de doorslag te geven.
Interessante case wel. Zit een beetje met hetzelfde natuurlijk. Ga nu eens proberen de pompsnelheid te verhogen om te voorkomen dat de ketel uitslaat. Afweging is of ik heel het huis opwarm in efficiënte modus, of alleen de kamers die ik gebruik op inefficiënte modus.

Overigens vraag ik mij ook af hoe die antipendelstand werkt. Ik heb hem nu op 12m staan, maar ik heb het idee dat ie korter achtereen aan slaat.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 15-12-2016 09:05 ]

• PCJR
MikeyMan schreef op donderdag 15 december 2016 @ 09:04:
[...]

Interessante case wel. Zit een beetje met hetzelfde natuurlijk. Ga nu eens proberen de pompsnelheid te verhogen om te voorkomen dat de ketel uitslaat. Afweging is of ik heel het huis opwarm in efficiënte modus, of alleen de kamers die ik gebruik op inefficiënte modus.

Overigens vraag ik mij ook af hoe die antipendelstand werkt. Ik heb hem nu op 12m staan, maar ik heb het idee dat ie korter achtereen aan slaat.
Heb je een Remeha? Ik kan namelijk niet vindenw aar ik de anti-pendel-tijd kan instellen op mijn Calenta... Overigens gaat hier de CV iedere 1.5-2 dagen aan ongeveer doordat het nauwelijks afkoelt. Echter met de pomp stand P28 op 20%, zag ik de ketel gewoon een paar minuten warmen, met setpoint 35 en dan ging de aanvoer temp naar 40-45-49 en past ketel uit omdat ie de warmte niet kwijt kon. Pomp minimaal 40%-50% en de ketel stookt soms rustig 1,5uur door.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Als je thermostaat met low load control werkt ligt daar waarschijnlijk de oorzaak.

Sinds ik dat bij mij heb uitgezet werkt de ketel een stuk minder nerveus. En als de ketel uitslaat houdt deze zich dan netjes aan de anti-pendel interval.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hanev001 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 09:32:
[...]

Als je thermostaat met low load control werkt ligt daar waarschijnlijk de oorzaak.

Sinds ik dat bij mij heb uitgezet werkt de ketel een stuk minder nerveus. En als de ketel uitslaat houdt deze zich dan netjes aan de anti-pendel interval.
Ik heb een Honeywell Round Modulation. Valt voor zover ik weet niets aan in te stellen :?

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 21:16
Ah, dacht toch zeker te weten dat ik dat uit had gezet. Misschien nadat de stroom eraf is geweest automatisch weer aan gegaan ofzo.. Hij stond in iedergeval op de zelf-lerende stand, heb 'm nu uitgezet. Ik gok dat het hiermee opgelost is.

• Daannn1987
PCJR schreef op donderdag 15 december 2016 @ 08:58:
[...]

Dit zegt mijn gevoel ook... Ben het nu aan het testen.
Zal lastig worden, maar zal de graaddagen eens een weekje aankijken.

Heb nu bij opstoken van de woning van 20 naar 21 graden, bij aanvoer op 50; 4 branderstarts per uur
Voorheen bij opstoken van de woning van 20 naar 21 graden, bij aanvoer op 55; 1 branderstart per uur

[ Voor 17% gewijzigd door Daannn1987 op 15-12-2016 10:28 ]

• _JGC_
In jouw geval is je afgifte te laag op 50 en gaat je ketel gewoon uit omdat ie niet onder de 50 kan blijven.
Probeer uit te vinden waar die grens zit, zit tussen de 50 en 55 in jouw geval.

• Daannn1987
Jup die grens heb ik al eens opgezocht en dat is 55, bij 54 hetzelfde gedrag (4 brander starts)

Jij zou 'm lekker op 55 laten?

[ Voor 15% gewijzigd door Daannn1987 op 15-12-2016 10:43 ]

• stuffer

stuffer

Ondertietel

hanev001 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 09:32:
[...]

Dat is iets wat ik nog niet heb geprobeerd. Is daarmee ook het gasverbruik verlaagd en comfort hetzelfde?

----EDIT----
Voor de test zelf ook eens uitgezet.

[ Voor 5% gewijzigd door stuffer op 15-12-2016 11:23 ]

*** NIKS ***

• hanev001
  • Nu online
stuffer schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:01:
[...]

Dat is iets wat ik nog niet heb geprobeerd. Is daarmee ook het gasverbruik verlaagd en comfort hetzelfde?

----EDIT----
Voor de test zelf ook eens uitgezet.
Het effect is dat het aantal ketelstarts bij mij teruggegaan is van 8 tot 10 naar 2 tot 3 per uur als het huis bijna zijn doeltemperatuur heeft bereikt. In low load control gaat de ketel helemaal uit om na een paar minuten weer op volle kracht te starten en na een halve minuut terug te moduleen.

Zonder low load blijft de ketel langer door draaien en als dan het moment bereikt wordt dat het verschil tussen aanvoer en retour temp te klein wordt gaat de brander uit maar blijft de pomp doordraaien, Na de ingestelde antipendel wachttijd gaat de brander weer aan op het zelfde nivo waarop hij gestopt is. Als de doeltemperatuur bereikt is gaat de ketel natuurlijk wel helemaal uit tot het moment dat de thermostaat weer om warmte vraagt.

Ik heb geen echte meet gegevens maar het lijkt mij dat het verschil tusen de start op vol vermogen en de start op het lagere vermogen minder gas gebruikt. Ook is er op deze manier minder stress op de ketel zelf.

Comfort is een heel persoonlijk iets , Ik ondervind geen nadeel echter ik moet hierbij wel vermelden dat ik vloerverwarming heb en als deze eenmaal op temperatuur is merk je het gewoon niet als de ketel 10 minuten niet brand.
hanev001 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 14:11:
[...]
start op vol vermogen en de start op het lagere vermogen
[...]
Dat kan niet. De ketel start altijd met een bepaald minimum toerental van de ventilator. Dit is een setting die in de fabriek is gedaan. Een te lage setting kan zorgen dat er geen goede ontsteking kan plaatsvinden (onjuiste gas/zuurstof verhouding) wat erg link is, omdat je ketel dan kleine ontploffinkjes kan krijgen wat erg slecht is en ook gevaarlijk.

Daar zit dus geen verschil in. Ik denk dat jij meer doelt op welk vermogen hij daarna blijft branden.

• PCJR
Daannn1987 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 10:43:
Jup die grens heb ik al eens opgezocht en dat is 55, bij 54 hetzelfde gedrag (4 brander starts)

Jij zou 'm lekker op 55 laten?
Probeer eens op 50 graden max aanvoer en dan de cv pomp minimale waarde te verhogen, dus stand 2 ipv 1 of 3 ipv 2 of setting 50% ipv 20% als je dat kunt instellen.

Kijken hoe lang t goed gaat :>

• hanev001
  • Nu online
ThinkPadd schreef op donderdag 15 december 2016 @ 14:28:
[...]

Dat kan niet. De ketel start altijd met een bepaald minimum toerental van de ventilator. Dit is een setting die in de fabriek is gedaan. Een te lage setting kan zorgen dat er geen goede ontsteking kan plaatsvinden (onjuiste gas/zuurstof verhouding) wat erg link is, omdat je ketel dan kleine ontploffinkjes kan krijgen wat erg slecht is en ook gevaarlijk.

Daar zit dus geen verschil in. Ik denk dat jij meer doelt op welk vermogen hij daarna blijft branden.
Mogelijk dat we het over 2 verschillende dingen hebben. Ik bedoel dat als de ketel op deze manier start deze dan eerst gaat draaien met de maximaal ingestelde aanvoertemp (bij mij 60 gr) als vraagtemperatuur (gelijk aan de werking van een aan/uit termostaat) en daarna terugmoduleerd. Je hebt gelijk dat de ventilator op een laag nivo begint en dan harder gaat draaien en weer zachter gaat als de vraagtemp terug zakt.

Terwijl zonder low load de ketel stopt met een aanvoertemp van bv. 40 gr en de brander ook weer aan gaat op 40 gr. De ventilator begint ook op laag nivo maar stijt niet verder dan nodig is voor vraag temp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Bestaat er eigenlijk een lijst met OpenTherm compatibele ketels die in BE en NL makkelijk verkrijgbaar zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedr
Slonzo schreef op donderdag 15 december 2016 @ 15:33:
Bestaat er eigenlijk een lijst met OpenTherm compatibele ketels die in BE en NL makkelijk verkrijgbaar zijn?
Geen idee hoe actueel en volledig deze lijst is, maar het is iig een begin, inclusief OTGW compatibiliteit:

http://otgw.tclcode.com/matrix.cgi#boilers

[ Voor 6% gewijzigd door Thedr op 15-12-2016 15:48 ]

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Thedr schreef op donderdag 15 december 2016 @ 15:47:
Geen idee hoe actueel en volledig deze lijst is, maar het is iig een begin, inclusief OTGW compatibiliteit:

http://otgw.tclcode.com/matrix.cgi#boilers
Ah, ik dacht al dat ik zoiets al 'ns gezien had :) Stond een beetje weggestopt, volledig overkeken. Thanks!
Iemand met kennis van de ketelwereld die zich kan uitspreken over de huidige relevantie van die matrix?

[ Voor 5% gewijzigd door Slonzo op 15-12-2016 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:26

MieJuul

3970Wp

Vorige week heb ik de branderautomaat van onze Remeha Quinta 28c vervangen, deze ging bij te hoge omgevingstemperaturen in storing.
De "nieuwe" automaat is een recentere versie dan degene die erin zat.
Mcba 1461dv30 -> mcba 5461dv31

Waar voorheen de ketel nooit verder terugmoduleerde naar ca 10kw (2400 rpm), doe ie dat met de nieuwe automaat wel.
Nu gaat ie keurig terug naar zijn minimum; 5,7 kw (1200 rpm)

Aanwarmen vanuit koude situatie gaat nu mooi in 1 lange stooksessie ipv dat ie op een gegeven moment in de anti-pendel gaat.

En nu maar hopen dat deze geen last heeft van het warmteprobleem......... :)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• _JGC_
Die max temperatuur vragen en dan tedugmoduleren is een honeywell geintje die nodig is bij intergas ketels. De wireless versies doen dat niet en het resultaat is te merken: ketel start dan gewoon niet op en pomp gaat ook niet draaien.

Verder, een intervas ketel start op 70% en gaat dan in stapjes terug naar 30%. Die paar secondes dat de thermostaat 80 graden vraagt heeft totaal geen invloed.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik blijf toch vreemd stookgedrag houden als ik wat radiatoren dicht draai.... Snap er niks van...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tQjIJJxPnwzT3ItrPPkzwqqC/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/10UPHTlBILY9L4j9WfC87OCR/thumb.png

Waarom slaat de ketel af? Deltat ziet er niet vreemd uit, maximum aanvoertemperatuur ook nog niet gehaald, dus hij mag hem hoger opstoken :?

• Daannn1987
PCJR schreef op donderdag 15 december 2016 @ 14:55:
[...]

Probeer eens op 50 graden max aanvoer en dan de cv pomp minimale waarde te verhogen, dus stand 2 ipv 1 of 3 ipv 2 of setting 50% ipv 20% als je dat kunt instellen.

Kijken hoe lang t goed gaat :>
Yes da's nog wel een optie.
Heb hem van 2 naar 3 gezet, zal morgen verslag uitbrengen :+

Pompsnelheid gaat nog allemaal hardware matig met mijn ketel ;)

• _JGC_
MikeyMan schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:12:
Ik blijf toch vreemd stookgedrag houden als ik wat radiatoren dicht draai.... Snap er niks van...

[afbeelding]

[afbeelding]

Waarom slaat de ketel af? Deltat ziet er niet vreemd uit, maximum aanvoertemperatuur ook nog niet gehaald, dus hij mag hem hoger opstoken :?
Ik ben geen expert in je grafiekjes, maar als je thermostaat een temperatuur vraagt en je ketel gaat daaroverheen gaat je ketel uit.

Honeywell thermostaten blijven dom dezelfde temperatuur vragen, een isense loopt gewoon mee met de aanvoertemperatuur tijdens opstoken.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De thermostaat is een vrij dom ding... Tis een honeywell round modulation. Moduleert dus wel. Kun je niks aan instellen, maar ik weet dus ook niet hoe de samenwerking met incomfort verloopt.

Toen alle radiatoren open stonden ging het beter, maar dan zou ik nu toch moeten zien dat ie afslaat op aanvoer of op deltaT?

[ Voor 30% gewijzigd door MikeyMan op 15-12-2016 18:53 ]

• _JGC_
Honeywell is vrij simpel: stel het is 20 graden, jij wilt 21. Die berekent dat het met 45 graden wel te doen is. Ketel stookt op, aanvoer wordt naar 45 gestookt, retour loopt ondertussen ook op en met minimaal vermogen komt de aanvoer uiteindelijk op 50 uit. Ketel vindt dat ie zn taak volbracht heeft (aanvoer naar 45, max 5 overshoot), dus gaat uit.

Thermostaat blijft gewoon stug 45 vragen en zodra ketel is afgekoeld en antipendeltijd is verstreken gaat ie pas weer aan.

• Daannn1987
Plausibel, staan dergelijke algoritme's / logica's ergens toevallig gedocumenteerd JGC? Of is dit algemene kennis ;)
Of is dit kennis opgedaan dmv een otgw

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 19:30
Heb nu ook een OTGW werkend. Kan dus de maximale relatieve(!) modulatie instellen en de CV setpoint (max watertemperatuur verwarming). Ik heb alleen maar Jagas uit '97 dus de temperatuur houd ik relatief hoog, maar dat is nu dus te varieren. De modulatie laat ik wel even voor wat het is; op de laagste modulatie wordt t nog snel genoeg warm.

Heb al wat zitten zoeken naar wat gebruikelijk is, maar waar koppel je die temperatuur nu aan? Ik heb nu een buitentemp koppeling; dus buiten -10 = ketel naar 85 en buiten 20 = ketel naar 55 met tussenin een relatieve lijn.

Maar misschien is het slimmer om bijvoorbeeld te koppelen aan hoeveel % van de thermostaatkranen open staan? Ik heb er 9 en weet het percentage (via homematic), dus ik kan een totaal percentage koppelen aan een temperatuurslijn. Dus als ze allemaal 100% open staan dan temp naar 85 en zodra de boel warm is en ze verder dicht gaan zitten (zeg rond de 5% totaal als alles op temperatuur is) dan naar de 60c.

Of wat ook kan is dat ik de ketel temperatuur af laat hangen van de totale warmtevraag; stel dat ineens voor 3 thermostaatkranen de ingestelde temperatuur 5 graden hoger ligt dan de huidige temp, dan is dat totaal bijv +15c en kan ik ketel op 75c zetten; is het bijvoorbeeld totaal +0.5c dan volstaat 60c wel.

Kan natuurlijk ook nog combineren.

Iemand suggesties of kennis van hoe verschillende thermostaten dat doen?

Edit: voor het geval dat dat niet duidelijk was, ik heb dus geen thermostaat. aan/uit gaat via homeassistant, momenteel simpelweg door een "if instel_temp > huidige_temp then stoken_maar else uit_die_ketel" :)

[ Voor 6% gewijzigd door infernix op 15-12-2016 20:09 ]

• _JGC_
Daannn1987 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 20:00:
Plausibel, staan dergelijke algoritme's / logica's ergens toevallig gedocumenteerd JGC? Of is dit algemene kennis ;)
Of is dit kennis opgedaan dmv een otgw
Is mijn observatie bij intergas ketels met een aantal honeywell modulerende thermostaten.

Daarom ben ik ook fan van de iSense, die laat de vraag gewoon meelopen met de aanvoertemperatuur zolang je huis nog moet aanwarmen.

Dit probleem speelt vooral bij kleine installaties met te weinig afgifte, als je genoeg radiatoren hebt hangen loopt de temperatuur nml niet te hoog op.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:06

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

_JGC_ schreef op donderdag 15 december 2016 @ 20:25:
[...]

Is mijn observatie bij intergas ketels met een aantal honeywell modulerende thermostaten.

Daarom ben ik ook fan van de iSense, die laat de vraag gewoon meelopen met de aanvoertemperatuur zolang je huis nog moet aanwarmen.

Dit probleem speelt vooral bij kleine installaties met te weinig afgifte, als je genoeg radiatoren hebt hangen loopt de temperatuur nml niet te hoog op.
Ok je hebt mij overtuigd, nu wil ik ook een iSense aan mijn Intergas.

Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten? Bepaalde versie die ik moet vermijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-07 12:15
Toevallig heb ik er gister 1 op de kop getikt via MP, versie 30, gloednieuw en voor €50 😀. Daarbij werkt hij out of the box vlekkeloos op mijn Intergas HRE 36/30 maar heb ik nog geen specifieke instellingen veranderd.
Pagina: 1 ... 51 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.