Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 128 Laatste
Acties:
  • 7.944.468 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 10:07
Heb net een heimeier instelsleutel kunnen regelen. Binnenkort dan opnieuw (en hopelijk dit keer goed) mijn radiatoren waterzijdig inregelen.

Ik zie dat ik van de handdoekradiator (die staat niet ver van de cv ketel af en wordt dus snel warm) alleen kan knijpen op retour. Dit moet ik dan doen dmv een inbussleutel. Of is het niet nodig om de handdoekradiator in te regelen?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:29
Zeker wel, deze dingen zijn vaak de grootste oorzaak van hydraulische onbalans. Kan gewoon met de imbussleutel inderdaad.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:51
JunkO schreef op donderdag 8 december 2016 @ 09:18:
[...]

Ik weet dat het om stroombesparing gaat, maar je moet de werking van zo'n schakelaar wel goed kunnen testen natuurlijk. Ik lees nog wel eens dat hij te traag reageert bijvoorbeeld.
Ik gebruik deze:
http://www.tercal-shop.nl...67dbcbc015827dd630ac5aef5
werkt super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 21:35

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 15:48
Bedankt voor de tips, ik heb zelf deze in gedachten: https://www.vloerverwarmi...kelaar+hy-02?selected=618

ECO Pump Switch HY-02

Lees ik ook goede ervaringen over en scheelt weer een paar euro's (het is tenslotte een bespaar topic ;) ).

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
JunkO schreef op donderdag 8 december 2016 @ 11:59:
Bedankt voor de tips, ik heb zelf deze in gedachten: https://www.vloerverwarmi...kelaar+hy-02?selected=618

ECO Pump Switch HY-02

Lees ik ook goede ervaringen over en scheelt weer een paar euro's (het is tenslotte een bespaar topic ;) ).
Die hadden we in onze oude woning (netjes achtergelaten). Werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:36
Hoe meten jullie trouwens met een IR thermometer bij het waterzijdig inregelen?

De delta T tussen bovenkant/onderkant radiator of echt de aanvoer en retourleiding die uit de vloer/muur komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:06

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

ThinkPadd schreef op donderdag 8 december 2016 @ 09:25:
Wat bij m'n ouders goed hielp, was om de sensor van de pompschakelaar zo dicht mogelijk bij de CV-ketel te plaatsen op de aanvoerleiding.

De vloerverwarmingverdeler hangt op de begane grond, de CV-ketel hangt er recht boven, met alleen een houten vloertje ertussen. De pompschakelaar die ze hebben (zo'n groene, weet type even niet meer) heeft een vrij lang snoer aan de sensor zitten. Daarom kon ik de draad langs de opening van de leiding in de vloer omhoog voeren, om hem uiteindelijk zo'n 30cm. onder de ketel plaatsen, wat nogal scheelt qua reactietijd.
Deze denk ik:
Afbeeldingslocatie: https://www.vloerverwarming-direct.nl/special-offers/p-230-vloerverwarming-direct+pompschakelaar+hy-02/picture-picture-230-1/large/_9103251.jpg.

Heb hier wel eens gedacht die sensor te verplaatsen, maar dan moet ik de draad verlengen. Overweeg nu zelf iets te bouwen.
JunkO schreef op woensdag 7 december 2016 @ 20:10:
[...]

Ik hoor en lees eigenlijk overal max 40 °C. Met 25 °C lijkt me ook niet dat het snel warm wordt (in het achterhoofd gehouden dat een vloer natuurlijk niet zo snel warm wordt als een radiator). Op de verdeler staat alles open inderdaad. Misschien lucht in het systeem?
PCJR schreef op woensdag 7 december 2016 @ 20:15:
[...]

Meten is weten. Meet vooral veel en vaak je temps. Ik lees af op mijn thermostaatknop op de vv verdeler: 43 graden. Dit geeft 33-37 graden water temp dat per groep de vloer ingaat. Dit geeft dan weer 25-max 28 graden vloer aanraak temp, en ook ik heb pvc, en inderdaad 28 graden is de max.

Let wel, ik heb 28 graden in mei gemeten, en toen de thermostaatknop hierop ingesteld. Nu met dit koude weer is er meer warmteverlies, dus haal ik maar 25-26 graden, wat nog prima is als aanraak temp van de vloer.

Dit zorgt er ook voor dat niet stiekem in februari de vloer temp >29 graden zal worden als het niet meer zo koud is, en de pvc dus te warm zal worden! Let hier dus op als je in deze maand je thermostaat op de verdeler instelt!
Ik ben hier misschien wel wat te voorzichting mee geweest. Ik ga eens kijken (en meten!) wat de effecten zijn als ik de thermostaatknop wat verhoog.

Goeie tip om dat inderdaad in het voorjaar even goed in de gaten te houden.

[edit]Hm, ik dacht dat die van mij op 25 stond maar het is 35. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
JunkO schreef op donderdag 8 december 2016 @ 11:59:

ECO Pump Switch HY-02

ik ook de tercal en vind hem ook super.

voor mij is het eigenlijk 1 functie die andere niet hebben.
een hysteresis regeling die instelbaar is.
daar door kan ik erg krap het starten en stoppen in stellen van de pomp.
en dan nog steeds het onnodig starten van de pomp door verwarming van de zon tegen gaan.
voor mij dus ruim de extra kosten waard. ;)

edit:
eigenlijk weet ik de instellingen van de schakelaar niet meer, maar uit het hoofd is het iets van:
bij 32 graden buis temperatuur start de pomp. (de zon maakt het daar nooit warmer als 30 graden.)
en bij 24 graden stopt de pomp met werken.
dus een hysteresis van 8 graden als ik het goed heb.

[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 08-12-2016 12:35 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:51
migjes schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:31:
[...]

en dan nog steeds het onnodig starten van de pomp door verwarming van de zon tegen gaan.

edit:
eigenlijk weet ik de instellingen van de schakelaar niet meer, maar uit het hoofd is het iets van:
bij 32 graden buis temperatuur start de pomp. (de zon maakt het daar nooit warmer als 30 graden.)
Mee eens de hysteresis is perfect en zorgt ervoor dat je pomp niet bij 1c verschil schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
migjes schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:31:
[...]

edit:
Ja bij mij staat hij op 32 aanslaan en 26 uit.

Met de theorie dat als ik nog wat warmte (26 graden) in de vloer laat zitten, ipv rond blijven pompen tot 21 graden door het hele circuit, ik efficiënter bezig ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fingie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-09 15:22
Rainesh schreef op woensdag 7 december 2016 @ 20:43:
[...]

oh echt 8)7 Ik dacht altijd dat ik aan de hand hiervan in kon regelen. Beetje dichtdraaien om te knijpen etc.

Ik zie nu dit. Ik heb Korado Plan VK radiatoren in het huis.

https://www.korado.com/pr...tion/basic-equipment.html

Dus betekent dat ik zo een sleutel moet zien te regelen, maar nu snap ik het helemaal niet meer. Hoe moet ik nu waterzijdig inregelen? Ik dacht dat het aan de hand van retour moest.

Ik heb mijn IR meter, excel sheet....ready to go, maar de vraag is nu hoe?
Ik heb dezelfde radiatoren en begin dit jaar met de voetventielen eea geprobeerd beter af te stellen. Een tijdje terug viel mij op dat mijn gasverbruik (per graaddag) redelijk gelijk ligt als vorig jaar.
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/ibcac9.png
Zou dit de oorzaak zijn? De temperatuurinstellingen in huis zijn niet gewijzigd. In de grafiek zit ook verbruik voor warm water, (een deel van) de pieken in 2015 zijn waarschijnlijk te wijten aan waterverbruik aangezien we toen het bad vaker gebruikten.

Op de website van Korado staat een excel bestand (https://www.korado.com/common/downloads/194) waarmee je kan uitrekenen op welke stand die knop moet staan per radiator. Alleen, een van de parameters is Δp. Hoe ik die kan berekenen is mij alleen niet duidelijk... Kan iemand daar iets over zeggen, of is er een "veilig gemiddelde" wat aangehouden kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:13
Beekforel schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:12:
[...]

Deze denk ik:
[afbeelding].

Heb hier wel eens gedacht die sensor te verplaatsen, maar dan moet ik de draad verlengen. Overweeg nu zelf iets te bouwen.
[...]
Die inderdaad.

Zelf bouwen kan natuurlijk ook prima, met een Arduino / ESP8266, een DS18B20 temperatuursensor en een relais e.d. De logica is niet heel moeilijk. Maar dat zou ik alleen in m'n eigen huis doen. Bij m'n ouders ga ik zoiets niet plaatsen, daar moet het gewoon altijd werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:10

bert pit

asdasd

iRbn schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:10:
Hoe meten jullie trouwens met een IR thermometer bij het waterzijdig inregelen?

De delta T tussen bovenkant/onderkant radiator of echt de aanvoer en retourleiding die uit de vloer/muur komt?
Ik doe dat met een infrarood thermometer die ik voor twee tientjes bij de Liddl kocht.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:36
bert pit schreef op donderdag 8 december 2016 @ 15:40:
[...]

Ik doe dat met een infrarood thermometer die ik voor twee tientjes bij de Liddl kocht.
Over de IR thermometer ben ik het eens, maar ik vroeg me af op welke plaats jullie meten. (zie oorspronkelijke post)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Let op dat je reflecterende oppervlakken zoals een kale radiatorbuis niet goed kunt meten met een IR-thermometer. Beter even een stukje zwarte PVC-tape erop plakken, of op een geverfd deel van de radiator meten.
Zie ook: http://www.w0qe.com/IR_temperature_msmts.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:53
Nilvo schreef op donderdag 8 december 2016 @ 04:45:
[...]

Hoeveel m3 per dag is niet geheel interessant. Zoals de openingspost al aangeeft zegt m3 per graaddag veel meer. Mindergas.nl of energiemanageronline.nl kunnen je veel inzicht geven op het behaalde resultaat.

7m3 met goede isolatie en HR glas klinkt overigens wel als veel. Dat doen we hier op een heel huis uit de jaren 70.
Mijn vriendin was gister de hele dag thuis en is een echte koukleum :X gister van 7:30 tot 21:45 7,8 m3 verbruikt. Ik had vandaag papa dag en zit nu op 3,1m3. Temp in woonkamer is 19,7 graden. Mijn vriendin vindt 22 graden pas aangenaam 8)7

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
ThinkPadd schreef op donderdag 8 december 2016 @ 15:53:
Let op dat je reflecterende oppervlakken zoals een kale radiatorbuis niet goed kunt meten met een IR-thermometer. Beter even een stukje zwarte PVC-tape erop plakken, of op een geverfd deel van de radiator meten.
Zie ook: http://www.w0qe.com/IR_temperature_msmts.html
Hoe zit het met kunststof buizen? Ik heb uit mijn muren van die Henco leidingen steken. Moet ik daar ook een stukje zwart isolatie tape op plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Probeer het en laat het ons weten :D
Ik denk dat kunststof wel gewoon te meten valt zonder tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Daannn1987 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 08:51:
[...]

Hoef je geen spijt van te hebben hoor :)

De HRECO 36 doet 7,8kw tot 27,1 en de HRECO 30 doet 7,6kw tot 23,4kw.
Minimaal verschil dus :)
Ben hier nog even in gedoken, en heb de specs van mijn radiatoren op een rijtje gezet. Als ik alle radiatoren op vol vermogen open zet kom ik tot een vermogen van 9553watt op 75/65 en 4832 op 55/45.
En dan is het ook nog zo dat gemiddeld genomen alleen de radiatoren in de woonkamer open staan (3159 watt max) en soms de hal boven (819) en werkkamer (2180) meedraaien op hun eigen knopthermostaat.

Is mijn aanname dan correct dat ik eigenlijk haast niks kan uit zetten, zonder dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan? :?

Een ketel van 3 - 15 kw (ik noem maar iets), had voor de verwarming dan toch toereikend geweest?

Edit: als ik naar vailliant kijk gaat hun ecotec CW5 van 5,8 tot 30,0. En de CW4 van 5,2 tot 25,0. Was achteraf een betere keuze geweest volgens mij :X

Iemand interesse in een Intergas ketel, wel vaak aangeslagen, maar weinig branduren? :+

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 09-12-2016 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Grotere en/of extra radiatoren ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 11:18:
[...]

Ben hier nog even in gedoken, en heb de specs van mijn radiatoren op een rijtje gezet. Als ik alle radiatoren op vol vermogen open zet kom ik tot een vermogen van 9553watt op 75/65 en 4832 op 55/45.
En dan is het ook nog zo dat gemiddeld genomen alleen de radiatoren in de woonkamer open staan (3159 watt max) en soms de hal boven (819) en werkkamer (2180) meedraaien op hun eigen knopthermostaat.

Is mijn aanname dan correct dat ik eigenlijk haast niks kan uit zetten, zonder dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan? :?

Een ketel van 3 - 15 kw (ik noem maar iets), had voor de verwarming dan toch toereikend geweest?

Edit: als ik naar vailliant kijk gaat hun ecotec CW5 van 5,8 tot 30,0. En de CW4 van 5,2 tot 25,0. Was achteraf een betere keuze geweest volgens mij :X

Iemand interesse in een Intergas ketel? :+
Los van het feit dat de 36 een erg hoog minimaal vermogen heeft tov andere fabrikanten.... Maakt het niet bijzonder veel uit dat het minimale vermogen, boven het vermogen van de radiatoren ligt. De ketel zal wat vaker aan en uit gaan, maar dat geeft totaal niets.
Zeker is het mooier als de ketel lang in bedrijf kan blijven, maar maak er geen probleem van.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Oxellaar schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 12:01:
[...]

Los van het feit dat de 36 een erg hoog minimaal vermogen heeft tov andere fabrikanten.... Maakt het niet bijzonder veel uit dat het minimale vermogen, boven het vermogen van de radiatoren ligt. De ketel zal wat vaker aan en uit gaan, maar dat geeft totaal niets.
Zeker is het mooier als de ketel lang in bedrijf kan blijven, maar maak er geen probleem van.
Maar er is toch een maximale aantal branderstarts dat je wilt hebben per uur ?
6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ThinkPadd schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 12:01:
Grotere en/of extra radiatoren ophangen.
Lijkt me niet echt een optie in een goed geïsoleerd huis uit 2005. Moet wel zeggen dat er ooit nog een extra radiator in de woonkamer heeft gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Daannn1987 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 13:17:
[...]

Maar er is toch een maximale aantal branderstarts dat je wilt hebben per uur ?
6?
Klopt, maar dat is voor het op temperatuur houden. Opstoken is een ander verhaal.

De anti pendel tijd zorgt ervoor dat het aantal starts binnen de perken blijft.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Oxellaar schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 13:25:
[...]

Klopt, maar dat is voor het op temperatuur houden. Opstoken is een ander verhaal.

De anti pendel tijd zorgt ervoor dat het aantal starts binnen de perken blijft.
Ah.. zou nog eens kunnen kijken om de aanvoer temperatuur lager te zetten (van 55 naar 45).
Dan heb ik tijdens opstoken ~5/6 branderstarts per uur ipv 1 rechte stooklijn.
Op temperatuur houden is geen probleem

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/24g8vux.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ontstaat dan niet het probleem dat het wattage van je radiatoren weer daalt? En hij onrustiger gaat stoken? Dat gebeurde bij mij bij lagere temperatuur.

Is er niet een kant en klare meet-oplossing te krijgen eigenlijk? Die app van Incomfort heeft amper historie. En kan zelf lekker solderen, maar niet programmeren :X

[ Voor 35% gewijzigd door MikeyMan op 09-12-2016 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
MikeyMan schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 13:35:
Ontstaat dan niet het probleem dat het wattage van je radiatoren weer daalt? En hij onrustiger gaat stoken? Dat gebeurde bij mij bij lagere temperatuur.
Lijkt mij wel ja maar ik heb primair vloerverwarming en het wattage daarvan daalt ook, daardoor heb je meer branderstarts en een onrustiger stook gedrag.

Nu gooit de (LTV) verdeler toch maar 35 graden de vloer in, dus een onrustig stook gedrag wordt door de verdeler weer glad gestreken (althans dat is mijn theorie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:24
Hallo ..... 1e post ..... :)

Heb een woning met 3 verdiepingen.
Beneden de keuken met convectorput, 1e verdieping woonkamer en 2e verdieping slaapkamers, badkamer en cv-hok.

Woon er 20 jaar en altijd is de convectorput een ergernis geweest inde winter.

Gisteren kwam ik dit hier tegen en ben gelijk eea in kaart aan het brengen. Thermometer gekocht en bij alle radiatoren en convectorput de in- en uitgaande temperatuur gemeten om alles waterzijdig te gaan inregelen.

Nu heb ik een 3-tal vragen om te beginnen en hoop dat jullie kunnen helpen.

Hoe regel ik de thermostaatkranen?
Merk is Comap 20 jaar oud. Kan er niks over vinden.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2cr105g.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2cpyi68.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/25zjbrd.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/167mrrl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2wgtc1s.jpg

Hoe regel ik de "gewone" kranen?

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/sdem41.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/nlr4hh.jpg

Mijn convectorput is volgens mij verkeerd aangesloten.
Warme invoer is beneden en uit zit boven ...... Dit klopt niet volgens mij of ?

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/153u0s3.jpg

[ Voor 117% gewijzigd door Wolfram55 op 09-12-2016 15:46 . Reden: Plaatjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je zult de plaatjes ergens anders moeten hosten en ernaartoe moeten linken.

edit: aan de knoppen zelf valt weinig af te stellen.
De thermostaatknoppen regelen zelf dat ze dicht gaan als er een bepaalde temperatuur behaald is. Standje drie is dan ongeveer 21 graden.

Normaal gesproken volgens dit schema:
stand *: vorstbeveiliging
stand 1: 12°C
stand 2: 16°C
stand 3: 20°C
stand 4: 24°C
stand 5: 28°C (helemaal open)

Het inregelen gebeurt op de voetventielen, dus eigenlijk de onderkant van de radiator. Kun je daar een foto van posten? Zou overigens makkelijk zijn als je ze rechtstreeks in je post linkt. :)

[ Voor 86% gewijzigd door MikeyMan op 09-12-2016 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/jggsxi.jpg

Dat is als ik het goed heb geen voetventiel .... ?

Ik meen zo hier en daar gelezen te hebben dat ook die thermosstaatkranen te regelen zijn ..... Met een speciale sleutel. Maar ik zie niet dat die op deze kunnen. Te oud model ?
Kan je deze niet stellen door ze te verdraaien en er dan weer op te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kun je een foto van de andere kant maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ThinkPadd schreef op donderdag 8 december 2016 @ 20:04:
Probeer het en laat het ons weten :D
Ik denk dat kunststof wel gewoon te meten valt zonder tape.
Goed, dus ik eerst heel enthousiast overal zwart isolatietape omheen plakken... Nergens voor nodig dus |:(
Zojuist geprobeerd, werkt prima.

edit: het is wel zo dat de beplakte leidingen hogere temperature aangeven overigens. Delta lijkt wel gelijk te zijn..

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 09-12-2016 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/29p6n2x.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Welkom!

Je thermostaatkranen lijken mij geen mogelijkheid te hebben om in te regelen. Vaak zie je dan wel nummertjes o.i.d. op die binnenste messing ring staan.

Die normale kranen zit er misschien onderin dat schroefbusje nog een stelschroef die je kunt verstellen. Was bij mijn kraan wel het geval. Daar past dan een Comap/SAR inregelsleutel in. Tip: een goedkope sleutel van eBay om autoventielen los te draaien werkt ook, mits de diameter van die schroevendraaier in jouw kraan past: ThinkPadd in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"
Als dat er niet op zit dan kun je ook gewoon afstellen met de draaiknop, en dan de knop eraf laten zodat vrouw/kinderen de instelling niet kunnen aanpassen.

Het witte dingetje onderaan de radiator wat je laat zien is geen voetventiel, maar een aftapkraantje als je het systeem leeg wilt laten lopen. Een voetventiel ziet er zo uit: plaatje. Onder het dekseltje zit dan een inbusschroef die je kunt verstellen.

Het ding wat je in je laatste post laat zien heeft geen verstelmogelijkheid. Je zult dus op zoek moeten naar andere thermostaatkranen die wél inregelbaar zijn, of voetventielen monteren.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 09-12-2016 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Dank ! :)

Ventielsleuteltje zal ik naar opzoek gaan. Die van jouw op Ebay is er niet meer maar dat moet hier in de NL ook wel te halen zijn neem ik aan.
Binnendiameter is 4mm van de kraan

Maar dat van die thermosstaatkranen vindt ik niet leuk :)

De convectorput kan/kunnen je/jullie blijkbaar niks zinnigs over zeggen ...... ?

[ Voor 23% gewijzigd door Wolfram55 op 09-12-2016 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Helaas, kan er niks mooiers van maken m.b.t. de thermostaatkranen. Het is sowieso even de vraag wat hier de meest handige aanpak is. Je hebt namelijk onderblokken (dat ding waar twee buizen in gaan en ééntje uit komt). Die mengen volgens mij ook aanvoer + retour. Qua waterzijdig inregelen is dat ook wat lastiger dan normaal. Ik zou even afwachten tot er iemand voorbij komt die daar wat meer kijk op heeft..

Convectorput heb ik geen verstand van, daarom zei ik er niks over. Ik weet alleen dat die dingen een vrij hoge aanvoertemperatuur nodig hebben voor ze wat gaan doen. Als ze lauw water gevoerd krijgen blijft er vrij weinig van het vermogen wat ze hebben over. Je kunt dat wel ondervangen door een convectorput te 'boosten' met wat fans: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen. Dan forceer je een luchtstroom erdoorheen en geeft hij meer warmte af. Hij ziet er trouwens ook vrij stoffig/spinnenwebben uit. Keertje met een borstel en stofzuiger erdoor kan sowieso geen kwaad ;)

Ventielsleutel moet je even zoeken op 'valve core wrench' op eBay. Vergeet niet dat meeste van dat soort spul uit China komt en dus 2 wk. onderweg is. Wel eerst even in je kraan kijken of je een soort palletje ziet waar zo'n sleutel op zou kunnen passen, anders bestel je hem straks voor niks.

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 09-12-2016 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben nu een paar dagen achter elkaar aan het fijn-afstemmen. We komen langzaam in een gebalanceerde situatie.

Paar dingen die me wel opvallen (Excuus als het stomme vragen zijn, zoeken op Δt lukt niet op de een of andere manier)

- Ik kom bij een aanvoertemperatuur van 70 graden nu tot een gemiddelde Δt van 11,5 graden. Is dat logisch? Moet hier nog iets aan gebeuren? Minimale pompsnelheid verlagen bijvoorbeeld? Dit bij een Δt op de ketel van 16 graden.
- Ik ben nu aan het inregelen met alle knoppen helemaal open. Maar als ik de knoppen en thermostaten weer dichter zet, verandert toch ook de balans? Hoe werkt dit?

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 09-12-2016 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Dat topic over het boosten van de convectorput was ik gisteren ook al tegen gekomen ja.

Ik heb dat voor een deel opgelost met een aantal "schoorstenen" op de convectorput te plaatsen ( zie plaatje).
Dat werkte zeker en is stiller als een fan ( en goedkoper :) ).

Maar .... wanneer de ketel aangaat vanuit koude toestand (bv 's morgens) warmt hij goed op. Als alles opgewarmd is en het moet op temperatuur gehouden worden gaat het mis. Er is dan lijkt te weinig heet water door de HR ketel die moduleert (lijkt? maar ik ben een leek).

Heb zo hier en daar al voorbij horen komen dat een HR-ketel niet geschikt is voor een convectorput. Dat zou dan jammer zijn want ik heb hem nieuw geplaatst 5 jaar geleden en er is geen melding in die richting van gemaakt.

Wel schijn je dan je Tmin hoger in te kunnen/moeten stellen. Heb een Intergas HRE 28/24 en geloof dat ik die niet kan instellen ..... Klopt dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:40
Wolfram55 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 17:03:
Dat topic over het boosten van de convectorput was ik gisteren ook al tegen gekomen ja.

Ik heb dat voor een deel opgelost met een aantal "schoorstenen" op de convectorput te plaatsen ( zie plaatje).
Dat werkte zeker en is stiller als een fan ( en goedkoper :) ).

Maar .... wanneer de ketel aangaat vanuit koude toestand (bv 's morgens) warmt hij goed op. Als alles opgewarmd is en het moet op temperatuur gehouden worden gaat het mis. Er is dan lijkt te weinig heet water door de HR ketel die moduleert (lijkt? maar ik ben een leek).

Heb zo hier en daar al voorbij horen komen dat een HR-ketel niet geschikt is voor een convectorput. Dat zou dan jammer zijn want ik heb hem nieuw geplaatst 5 jaar geleden en er is geen melding in die richting van gemaakt.

Wel schijn je dan je Tmin hoger in te kunnen/moeten stellen. Heb een Intergas HRE 28/24 en geloof dat ik die niet kan instellen ..... Klopt dat ?
J eeerdere vraag over de convector put: het hete water dient er aan de bovenzijde in te gaan dit is voor alle radiatoren/convectoren. (dus controleer eigenlijk je hele huis)
Schoorstenen in de put is zeer goed. maar de schoorstenen en het middenschot dienen tot onderzijde rooster te lopen.
als je radiatoren en convectoren door elkaar gebruikt moet je goed opletten dat de delta t op de convector niet te klein is. 5 graden is al te weinig bij een gas ketel. Door deze convector ook iets te knijpen dwing je de ketel om met hogere temperaturen te gaan stoken. Geef de ketel wel de ruimte om dit te kunnen. max aanvoer niet onder de 60.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Seafarer schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 17:35:
[...]

J eeerdere vraag over de convector put: het hete water dient er aan de bovenzijde in te gaan dit is voor alle radiatoren/convectoren. (dus controleer eigenlijk je hele huis)
Schoorstenen in de put is zeer goed. maar de schoorstenen en het middenschot dienen tot onderzijde rooster te lopen.
als je radiatoren en convectoren door elkaar gebruikt moet je goed opletten dat de delta t op de convector niet te klein is. 5 graden is al te weinig bij een gas ketel. Door deze convector ook iets te knijpen dwing je de ketel om met hogere temperaturen te gaan stoken. Geef de ketel wel de ruimte om dit te kunnen. max aanvoer niet onder de 60.
Dat is mooi en tegelijkertijd ook niet dat de put dus verkeerd om is aangesloten want dan is er neem ik aan veel te winnen nog :).

De rest van het huis is ok gelukkig.

De schoorstenen staan bovenop het rooster. Kan niet anders anders gaan ze er doorheen. De standaard middenschotten ook overigens. Het grote schot in de lengte wel.

Hoe knijp ik de convectorput ?

Als ik nu ga regelen met alles wat ik gemeten heb kom ik op een gemiddelde van 6.9°. Is dat ook te weinig ?
Maar goed. Eerst de in- en uitlaat omdraaien. Geen klusje voor inde winter met dat oude spul. Ben geen verwarmingsmonteur maar dat hadden jullie al wel begrepen natuurlijk :)

Heb mijn max wateraanvoer op 70° staan ( was 80°).

Is het slim als ik het doe om er gelijk overal andere voetventielen op te laten zetten of is dat af te raden op radiatoren van 20 jaar oud ?

[ Voor 4% gewijzigd door Wolfram55 op 09-12-2016 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Misschien schiet het een beetje het doel van deze thread voorbij, maar is het eigenlijk 'moeilijk' om oude radiatoren weg te nemen en nieuwe te plaatsen? Waar moet je op letten bij aanschaf? En bij plaatsing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:00
Moeilijk is het niet, soms wel veel werk. Waar je op moet letten is afhankelijk van je wens en de hoeveelheid werk die je acceptabel vind. Plaatradiatoren vervangen door een zelfde type met meer platen kan redelijk bolt off bolt on zijn. Vervangen van plaatradiatoren voor convectoren is waarschijnlijk meer werk. Zeker als er ook nog vensterbanken e.d. moeten worden aangepast.

[ Voor 46% gewijzigd door blissard op 09-12-2016 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Wolfram55 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 18:16:
[...]

Dat is mooi en tegelijkertijd ook niet dat de put dus verkeerd om is aangesloten want dan is er neem ik aan veel te winnen nog :).

De rest van het huis is ok gelukkig.

De schoorstenen staan bovenop het rooster. Kan niet anders anders gaan ze er doorheen. De standaard middenschotten ook overigens. Het grote schot in de lengte wel.

Hoe knijp ik de convectorput ?

Als ik nu ga regelen met alles wat ik gemeten heb kom ik op een gemiddelde van 6.9°. Is dat ook te weinig ?
Maar goed. Eerst de in- en uitlaat omdraaien. Geen klusje voor inde winter met dat oude spul. Ben geen verwarmingsmonteur maar dat hadden jullie al wel begrepen natuurlijk :)

Heb mijn max wateraanvoer op 70° staan ( was 80°).

Is het slim als ik het doe om er gelijk overal andere voetventielen op te laten zetten of is dat af te raden op radiatoren van 20 jaar oud ?
Om de convector juist aan te sluiten loont echt.
Sorry van die schoorstenen, ik heb me totaal niet gerealiseerd dat ze er boven op stonden. Als er een langsschot in de put zit wil het ook wel eens helpen om op iedere halve meter een dwarsschotje te zetten je bevordert hiermee de schoorsteen werking. dus betere trek. ik dacht dat je dat bedoelde als schoorsteentjes.

Convector knijpen. met een voetventiel of een of andere afsluiter om de stroming te beperken. (liefst met regel kegel, dat stelt wat logischer en voorkomt ook ruisen)

Een delta t van 7 graden bij 60 aanvoer lijkt me wel erg laag. Ketel met een sterke pomp?

Tsja 20 jaar oud. Die metalen dingen geven wel warmte. Maar 20 jaar oude afsluiters kunnen een ramp zijn. Misschien alle afsluiters vervangen met nieuwe thermostaat koppen (waar nodig) en constant flow reglaars. (klinkt duur, maar voor 20 euro heb je al een heimeier eclipse of danfoss zonder thermostaat knop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Seafarer schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 18:43:
[...]

Om de convector juist aan te sluiten loont echt.
Sorry van die schoorstenen, ik heb me totaal niet gerealiseerd dat ze er boven op stonden. Als er een langsschot in de put zit wil het ook wel eens helpen om op iedere halve meter een dwarsschotje te zetten je bevordert hiermee de schoorsteen werking. dus betere trek. ik dacht dat je dat bedoelde als schoorsteentjes.

Convector knijpen. met een voetventiel of een of andere afsluiter om de stroming te beperken. (liefst met regel kegel, dat stelt wat logischer en voorkomt ook ruisen)

Een delta t van 7 graden bij 60 aanvoer lijkt me wel erg laag. Ketel met een sterke pomp?

Tsja 20 jaar oud. Die metalen dingen geven wel warmte. Maar 20 jaar oude afsluiters kunnen een ramp zijn. Misschien alle afsluiters vervangen met nieuwe thermostaat koppen (waar nodig) en constant flow reglaars. (klinkt duur, maar voor 20 euro heb je al een heimeier eclipse of danfoss zonder thermostaat knop)
Er staan ook dwarsschotjes op de convector maar er waren hele delen koud dus toen ontstond (na 15jaar :( ) het idee om de schoorsteentjes te plaatsen. Hielpen wel maar onvoldoende.

Regelkegel ? :)

Dus er is zoals hij nu geplaatst is geen optie om te knijpen ?

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/153u0s3.jpg

Deta T van 7° bij 70° warmtetoevoer :)

Met een ramp bedoel je het demonteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Slonzo schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 18:19:
Misschien schiet het een beetje het doel van deze thread voorbij, maar is het eigenlijk 'moeilijk' om oude radiatoren weg te nemen en nieuwe te plaatsen? Waar moet je op letten bij aanschaf? En bij plaatsing?
Blissard gaf al een paar goed aanwijzingen.

Ik merk erbij op dat verschillende fabrikanten ook speciale radiatoren leveren voor de renovatie.
Waarbij je er een zak met blind pluggen bij krijgt om alle gaten die je niet nodig hebt af te sluiten.
Je kunt ze dus op zij aansluiten, kruislings , in het midden onder of onder uit het midden.

Het lijkt erop dat Quinny radiatoren de meeste warmte per vierkante meter doen, en Henrad laat het warme water eerst door de voorplaat gaan en dan door de achterplaat eruit.
Ga maar een avondje googlen. Je krijgt echt keuze stress. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolfram55 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 18:56:
[...]

Er staan ook dwarsschotjes op de convector maar er waren hele delen koud dus toen ontstond (na 15jaar :( ) het idee om de schoorsteentjes te plaatsen. Hielpen wel maar onvoldoende.

[afbeelding]

Zo te zien kun je achter het dopje aan de voorkant wel iets regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Wolfram55 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 18:56:
[...]

[afbeelding]

Jij hebt echte schoorstenen. _/-\o_ _/-\o_

Ramp bedoelde ik kwa regelen en lekkage.

Het was al eerder opgemerkt. Er zit stof op je foto. Is ook de onderzijde goed schoon. Even met een zaklamp van onder naar boven schijnen.

Overduidelijk verkeerd aangesloten. Desnoods boiler slangen nemen om de aansluitngen om te draaien.

Overigens doordat hij verkeerd zit aangesloten krijg je ook nooit een fatsoenlijk delta t. Ik zie afsluiters zitten. Dus knijpen kan wel maar is zoals je zelf al zegt zinloos op dit moment.

edit: regelkegel. De afsluiter heeft een speciaal binnenwerk.
Hele delen koud? Dat is altijd lucht

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 09-12-2016 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Seafarer schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 19:06:
[...]

Jij hebt echte schoorstenen. _/-\o_ _/-\o_

Ramp bedoelde ik kwa regelen en lekkage.

Het was al eerder opgemerkt. Er zit stof op je foto. Is ook de onderzijde goed schoon. Even met een zaklamp van onder naar boven schijnen.

Overduidelijk verkeerd aangesloten. Desnoods boiler slangen nemen om de aansluitngen om te draaien.

Overigens doordat hij verkeerd zit aangesloten krijg je ook nooit een fatsoenlijk delta t. Ik zie afsluiters zitten. Dus knijpen kan wel maar is zoals je zelf al zegt zinloos op dit moment.

edit: regelkegel. De afsluiter heeft een speciaal binnenwerk.
Ja goed he die schoorstenen :) . Trots op mezelf :+ .

Achter deze knop regelen ? Ook @MickyMan

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2m5aybk.jpg

Ben niet zo'n held met zo'n klusje in de winter .

OK .... regelkegel in afsluiter ... helder

Lucht ...... Hij borrelt niet en er komt geen lucht uit met ontluchtern.
Morgen even kijken of hij waterpas hangt dan dus .

[ Voor 8% gewijzigd door Wolfram55 op 09-12-2016 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Wolfram55 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 19:12:
[...]

Ja goed he die schoorstenen :) . Trots op mezelf :+ .

Achter deze knop regelen ? Ook @MickyMan

[afbeelding]

Ben niet zo'n held met zo'n klusje in de winter .

OK .... regelkegel in afsluiter ... helder
ja maar de bovenste met zwarte dop kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Seafarer schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 19:14:
[...]

ja maar de bovenste met zwarte dop kan ook.
Dat is toch een "gewone" kraan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Wolfram55 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 19:15:
[...]

Dat is toch een "gewone" kraan ?
Het creeren van een hogere delta T doe je door de flow (ltrs/min.) te beperken zodat het water wat meer tijd krijgt om af te koelen.
Of je dit nu met een voet ventiel, regelkraan of een of ander ventiel doet maakt niet uit. Voor of na de convector of radiator maakt ook niet uit.
Kleine pijp diameters zie je bijvoorbeeld veel in Duitsland, vanaf de hoofdleiding met 11 mm naar de radiator.

Voetventiel is alleen maar een naam. Maar je hebt ze in open/dicht uitvoering (kwart slag, en die zijn moeilijk tot niet te regelen. En je hebt ze die in 10 slagen dicht gaan en dat is wel fatsoenlijk te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Seafarer schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 19:27:
[...]

Het creeren van een hogere delta T doe je door de flow (ltrs/min.) te beperken zodat het water wat meer tijd krijgt om af te koelen.
Of je dit nu met een voet ventiel, regelkraan of een of ander ventiel doet maakt niet uit. Voor of na de convector of radiator maakt ook niet uit.
Kleine pijp diameters zie je bijvoorbeeld veel in Duitsland, vanaf de hoofdleiding met 11 mm naar de radiator.

Voetventiel is alleen maar een naam. Maar je hebt ze in open/dicht uitvoering (kwart slag, en die zijn moeilijk tot niet te regelen. En je hebt ze die in 10 slagen dicht gaan en dat is wel fatsoenlijk te regelen.
Helder ..... Thx

Kan ik voor het omwisselen van de in- en uitvoer dezelfde koppelingen gebruiken denk je. Dus loshalen - metalen buizen er tussenuit - boiler pijp ertussen - opschroeven ..... ( mijn hele systeem moet leeg vlg mij :( ). Zie daar beetje tegenop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Wolfram55 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 19:33:
[...]

Helder ..... Thx

Kan ik voor het omwisselen van de in- en uitvoer dezelfde koppelingen gebruiken denk je. Dus loshalen - metalen buizen er tussenuit - boiler pijp ertussen - opschroeven ..... ( mijn hele systeem moet leeg vlg mij :( ). Zie daar beetje tegenop :P
Alles kan. Maar als je er al tegenop ziet om het water eruit te laten en weer op te vullen dan zou ik toch eens een handige kennis een kratje bier toeschuiven.

Als het dan fout gaat kun je er samen om lachen. 8) _/-\o_ 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Seafarer schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 19:41:
[...]

Alles kan. Maar als je er al tegenop ziet om het water eruit te laten en weer op te vullen dan zou ik toch eens een handige kennis een kratje bier toeschuiven.

Als het dan fout gaat kun je er samen om lachen. 8) _/-\o_ 8)
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Wolfram55: ik heb heel wat ervaring met het tunen van convectoren. Zou de deltaT niet te groot maken. Ik zit zelf tussen de 6 en 10°C, afhankelijk van het type convector, ongeachte welke aanvoer temperatuur. Het zijn nu geen radiatoren met veel waterinhoud, dus met knijpen verlaag je drastisch het vermogen, het systeem werkt nu eenmaal op convectie. DBE is gewoon de oplossing voor de lage temperaturen bij low load mode.

Je verhaal HR cv ketel icm met convectoren komt, omdat door de lage waterinhoud (zijn niet meer dan een paar buisjes) de retour niet veel lager is dan de aanvoer. Dit zorgt voor een hogere retour temperatuur wat ongunstig is voor condensatie. Maar als je de tijd neemt en het hele systeem goed inregelt hoeft het geen enkel probleem te geven is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Verwijderd schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 19:53:
@Wolfram55: ik heb heel wat ervaring met het tunen van convectoren. Zou de deltaT niet te groot maken. Ik zit zelf tussen de 6 en 10°C, afhankelijk van het type convector, ongeachte welke aanvoer temperatuur. Het zijn nu geen radiatoren met veel waterinhoud, dus met knijpen verlaag je drastisch het vermogen, het systeem werkt nu eenmaal op convectie. DBE is gewoon de oplossing voor de lage temperaturen bij low load mode.

Je verhaal HR cv ketel icm met convectoren komt, omdat door de lage waterinhoud (zijn niet meer dan een paar buisjes) de retour niet veel lager is dan de aanvoer. Dit zorgt voor een hogere retour temperatuur wat ongunstig is voor condensatie. Maar als je de tijd neemt en het hele systeem goed inregelt hoeft het geen enkel probleem te geven is mijn ervaring.
Thx YBJ
Convectie ....... Wiki ......

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/1z1bn6q.png

Is de put dan toch goed aangesloten?
Warm onder erin en koud boven eruit ?

En wat DBE betreft. Dit werkt dan beter dan met mijn schoorsteentjes omdat het constant werkt en niet alleen met opwarmen. Hoe lager de temperatuur bij schoorsteentjes hoe minder het effect omdat er niks te versterken valt. DBE forceert dus "trekt" er meer uit .....? Soort turbo ?

Beetje krom uitgelegt miss maar denk dat je snap wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Even googelen op tegenstroomprincipe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Seafarer schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 20:16:
Even googelen op tegenstroomprincipe.
Van Wiki:
De warmte-uitwisseling gebeurt doorgaans volgens het tegenstroomprincipe: het warme water stroomt van boven en koelt af naar onder toe, terwijl de opgewarmde lucht langs de radiator omhoog stroomt (omdat warme lucht een lagere dichtheid heeft dan koude lucht). De radiator verwarmt de ruimte door convectie en zo goed als niet door straling (dus radiatie), zoals volgt uit de Wet van Stefan-Boltzmann. Een betere benaming, hoewel ongebruikelijk, is dus eigenlijk convector.

In auto's wordt de radiateur gekoeld door de rijwind, daarnaast wordt deze ook geforceerd gekoeld door middel van een mechanisch of elektrisch aangedreven ventilator.
Dus zoals nu is idd verkeerd aangesloten en de ventilator van de auto is het DBE systeem ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
MikeyMan schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 16:59:
Ben nu een paar dagen achter elkaar aan het fijn-afstemmen. We komen langzaam in een gebalanceerde situatie.

Paar dingen die me wel opvallen (Excuus als het stomme vragen zijn, zoeken op Δt lukt niet op de een of andere manier)

- Ik kom bij een aanvoertemperatuur van 70 graden nu tot een gemiddelde Δt van 11,5 graden. Is dat logisch? Moet hier nog iets aan gebeuren? Minimale pompsnelheid verlagen bijvoorbeeld? Dit bij een Δt op de ketel van 16 graden.
- Ik ben nu aan het inregelen met alle knoppen helemaal open. Maar als ik de knoppen en thermostaten weer dichter zet, verandert toch ook de balans? Hoe werkt dit?
Bij een aanvoer van 70 °C wordt meestal een retour van 50 °C gerekend en dus een deltaT van 20 °C.
Met een deltaT van 16 over de ketel in jouw situatie bij een aanvoer van 70 °C, kom ik op een retour van 54 °C. Is nog steeds erg mager qua rendement hoor. Kun je de aanvoer niet naar 65 zetten en dan kijken of je op een deltaT van 15 over de ketel uitkomt? Dan zit je retour op 50 °C wanneer de volledige aanvoertemperatuur gevraagd wordt. Bij op temperatuur houden (moduleren) zal hij dat niet vragen en valt je retour dus netjes binnen HR-gebied.

Je stelt de knoppen in op de stand zoals je ze meestal gebruikt. Stel dat je een knop + voetventiel hebt, dan zet je de knop volledig open en ga je knijpen met het voetventiel. Op die manier staat de instelling 'vast' en is het systeem zelfs met de knop volledig open (vrouw/kinderen die eraan draaien) nog in balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik lees al een tijdje mee met dit onderwerp en heb de eerste voorzichtige stapjes gedaan. We wonen sinds vorig jaar in ons huis. De vorige eigenaar had tal van zaken op het gebied van gas, water en licht nogal ongelukkig opgelost.

Eén van de punten was de instelling van de thermostaat. Ons huis heeft een Remaha Avanta CW6 ketel met een iSense thermostaat. Al enige tijd heb ik het temperatuurprogramma uit de thermostaat gegooid. De vorige bewoners hadden vrijwel de hele dag de thermostaat op 22,5 graden. De temperatuur wordt nu geregeld door onze HomeWizard, afhankelijk van onze aanwezigheid en verschillende andere zaken.

Onlangs heb ik me meer verdiept in de iSense. Toen bleek dat het ding dag en nacht warm water stond te verwarmen tot flinke temperaturen. Dit heb ik volgens een tijdsschema aangepast aan onze situatie. Daarnaast heb ik de watertemperatuur van de cv flink verlaagd. Eén en ander scheelt al behoorlijk in verbruik.

Nu komt het moment voor de volgende stap. Komende week ga ik even een infraroodthermometer lenen voor het goed inregelen van de radiators. Ik heb dit nu een beetje op het gevoel gedaan en heb het gevoel dat ik aardig in de richting zit. Het verschil in temperatuur van het ingaande en uitgaande water is, zeker in de woonkamer, flink. Zelfs zoveel dat ik het uitgaande water eigenlijk wel een beetje lauwtjes vind. Zou ik de watertemperatuur moeten verhogen?

Morgen wil ik kijken of ik de pompsnelheid kan aanpassen in de ketel. Daarnaast hik ik nog tegen wat instellingen van de iSense. Ik heb nog niet helemaal een idee wat ik me moet voorstellen bij bijvoorbeeld de instellingen voor opwarmtijd, opwarmsnelheid en dergelijke en hoe ik dit het best in kan stellen voor de juiste verhouding in comfort en verbruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolfram55 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 20:08:
Convectie ....... Wiki ......

[afbeelding]

Is de put dan toch goed aangesloten?
Warm onder erin en koud boven eruit ?

DBE forceert dus "trekt" er meer uit .....? Soort turbo ?

Beetje krom uitgelegt miss maar denk dat je snap wat ik bedoel.
In die afbeelding komt de warmte van een bron onder een bak met vloeistof zo te zien. Daarin krijg je vervolgens een werveling. Dus dat is niet het principe van hoe jouw convector nu is aangesloten.
De warmtebron wordt niet afgebeeld dus kan van alles zijn.

En inderdaad, een DBE kun je prima met een turbo vergelijken, die zorgt ook voor een geforceerde luchtstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 19:22
Vandaag is mijn infrarood themometer binnengekomen. Morgen maar eens aan de slag met afstellen :) Hopelijk kunnen jullie mij alvast wat tweak tips geven/zaken waar ik op moet letten.

Situatie: jaren 30 woning, hoekwoning. Dakisolatie (noppen), spouwmuur buiten geisoleerd (geen idee waarmee). Dubbelglas, behalve aan de noordzijde van de woning (word binnen 3 weken alsnog geplaatst). M3 inhoud van woning:437.

We wonen hier nu 6 weken, ben meteen begonnen met bijhouden gasstanden. Heb de thermostaat gereset en waardes al aangepast. CV is nog steeds de hele dag bezig met stoken en warmwater aanvoeren (continue kaarsje en radiator logo op thermostaat). Gemiddeld verbruik op dit moment op een normale dag: 12,0m3.

Eerste verdieping: 4 radiatoren (3 woonkamer, 1 gang)
Tweede verdieping: 4 radiatoren (in elke kamer 1 + 1 in badkamer, zon rails design ding)
Derde verdieping: 2 radiatoren (in elke kamer 1)
Vliering: geen radiator, wel een CV ketel :)
CV ketel: Remeha 28C CW4i
Thermostaat: Remeha iSense

Ik heb de volgende settings al aangepast op de thermostaat:

Pompsturing: Aan (stond uit)
Opwarmsnelheid: Normaal (stond op allersnelst)
Afkoelsnelheid: Normaal (stond op allersnelst)
Maximale aanwarmtijd: 20 minuten (stond op 180! minuten)
Minimale CV temperatuur: 6 graden
Maximale CV temperatuur:75 graden (stond op 90 graden)
Antilegionella: uit (ongewijzigd)
Warmhouden: 'snachts uit (stond op continue aan)
Tapwatertemperatuur: Klokprogramma (ongewijzigd)
Comfort correctie: Aan (ongewijzigd)
Regelstrategie: RTC (T-ruimte) (ongewijzigd)

Aan de CV zelf ben ik nog niet geweest.Als deze nog op de fabrieksinstellingen staat, dan staan de volgende waardes ingesteld:

Aanvoertemperatuur Tset: 75 graden
Temperatuur sanitair warm water: 60 graden
Ketelregeling: CV aan / SWW aan
Ecostand: Regelaar afhankelijk
Anticipatieweerstand: Geen anticipatieweerstand voor de aan/uit
Displayweergave: Display gaat automatisch uit na 3 minuten
Maximum toerental van de ventilator (Verwarming): 33 (max 46)
Maximum toerental van de ventilator (SWW): 50
Minimum toerental van de ventilator (Verwarming+SWW): 20
Instelling van het toerental van de pomp: Lage stand
Aansluiting met de warmteterugwineenheid: Uit (heb ik ook niet volgens mij)

Handleiding ketel: https://nws-online.nl/ass...ie-servicehandleiding.pdf

[ Voor 20% gewijzigd door Muncher op 10-12-2016 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:10

bert pit

asdasd

wolly_a schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 21:19:

Morgen wil ik kijken of ik de pompsnelheid kan aanpassen in de ketel. Daarnaast hik ik nog tegen wat instellingen van de iSense. Ik heb nog niet helemaal een idee wat ik me moet voorstellen bij bijvoorbeeld de instellingen voor opwarmtijd, opwarmsnelheid en dergelijke en hoe ik dit het best in kan stellen voor de juiste verhouding in comfort en verbruik...
Al die instellingen hangen samen met de wijze waarop de ketel je huis opwarmt. De modulerende regeling van de ketel begrenst het maximale tempera­tuurverschil tussen aanvoer en retour. Ofwel, de ketel gaat harder stoken als dat nodig is of juist minder hard. Dit meet de ketel aan de delta T.
Nu kan het natuurlijk zijn dat je een tochtig huis hebt met weinig isolatie, of juist een huis met veel isolatie dat snel opwarmt. Of je hebt kleine radiatoren (temp en pomp moet omhoog bij vorst) of juist grote radiatoren, waardoor je bij lage temp toch nog comfort hebt.
Ik had de ketel ook zuiniger afgesteld, maar bij die paar dagen met koud weer heb ik toch alles weer omhoog gezet. Ik wil tenslotte wel comfort, daar heb ik het systeem voor.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Muncher schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 21:11:
[...]
Maximale aanwarmtijd: 20 minuten (stond op 180! minuten)
[...]
Misschien moet je je even inlezen in wat bepaalde parameters doen, alvorens ze te veranderen naar een onjuiste waarde :+

Aanwarmtijd is de tijd die de thermostaat mag nemen om alvast te gaan stoken, zodat het op de door jou ingestelde tijd warm is. Stel dat het nu 6:00 is, 15 graden is in je huis en je wilt het om 8:00 graag 21 graden hebben. Door de aanpassing van die parameter die je nu gedaan hebt mag de thermostaat maar 20 min. eerder beginnen met stoken (om 7:40 dus). Met als resultaat dat hij het in 20 min. nooit van 15 > 21 graden krijgt en het dus op het ingestelde tijdstip nog niet warm is.

180 minuten (3h) vind ik zelf wel erg lang, heb hem hier op 1,5h staan (90 min.) omdat ik een klein (56m2) appartementje heb. Gezien de grootte van jouw woning zou ik de instelling gewoon op default laten staan. De thermostaat ziet snel genoeg hoe gauw het warm wordt en zal daar de volgende keer rekening mee houden door wat eerder/later te beginnen.

De overige instellingen op je thermostaat en ketel zijn prima, zou ik verder vanaf blijven. Wel even checken of de ketel nog op de default instellingen staat inderdaad. Misschien hebben de vorige bewoners e.e.a. verknoeit :+
Succes met inregelen vandaag.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 11-12-2016 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn woning uit 2010 is voorzien van allemaal type 11 en 22 radiatoren.
Tijdens een klusje laatst kwam ik er achter dat er in een slaapkamer een type 10 hangt.

Heeft het zin om deze te vervangen voor een type 11?
Het is niet dat het daar niet warm wordt, maar en 11 lijkt me meer efficiënt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 december 2016 @ 10:21:
Mijn woning uit 2010 is voorzien van allemaal type 11 en 22 radiatoren.
Tijdens een klusje laatst kwam ik er achter dat er in een slaapkamer een type 10 hangt.

Heeft het zin om deze te vervangen voor een type 11?
Het is niet dat het daar niet warm wordt, maar en 11 lijkt me meer efficiënt.
Een 600x600mm type 10 geeft 350Watt (bij 75 graden aanvoer). Voor eenzelfde formaat type 11 is dat ongeveer 600Watt. Ik zou me de kosten en de moeite besparen indien je geen comfort-probleem hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 19:22
ThinkPadd schreef op zondag 11 december 2016 @ 10:07:
[...]

Misschien moet je je even inlezen in wat bepaalde parameters doen, alvorens ze te veranderen naar een onjuiste waarde :+

Aanwarmtijd is de tijd die de thermostaat mag nemen om alvast te gaan stoken, zodat het op de door jou ingestelde tijd warm is. Stel dat het nu 6:00 is, 15 graden is in je huis en je wilt het om 8:00 graag 21 graden hebben. Door de aanpassing van die parameter die je nu gedaan hebt mag de thermostaat maar 20 min. eerder beginnen met stoken (om 7:40 dus). Met als resultaat dat hij het in 20 min. nooit van 15 > 21 graden krijgt en het dus op het ingestelde tijdstip nog niet warm is.

180 minuten (3h) vind ik zelf wel erg lang, heb hem hier op 1,5h staan (90 min.) omdat ik een klein (56m2) appartementje heb. Gezien de grootte van jouw woning zou ik de instelling gewoon op default laten staan. De thermostaat ziet snel genoeg hoe gauw het warm wordt en zal daar de volgende keer rekening mee houden door wat eerder/later te beginnen.

De overige instellingen op je thermostaat en ketel zijn prima, zou ik verder vanaf blijven. Wel even checken of de ketel nog op de default instellingen staat inderdaad. Misschien hebben de vorige bewoners e.e.a. verknoeit :+
Oeps. Weer wat geleerd. Ik wist overigens niet dat de iSense dit zelf kon aanpassen. Zal hem weer terugzetten. Ik wacht nog even met inregelen, kreeg vandaag bericht dat het dubbelglas volgende week wordt gezet. Lijkt me beter om in die situatie af te stellen.

Over de debiet kranen in de OP. Werkt dat alleen als je dit op alle radiatoren doet? Want in de praktijk staan de radiatoren op de bovenste verdieping bijna altijd uit, maar die moet ik volgens de aanpak wel meenemen in het afstellen. Misschien op die 2 een debiet kraan plaatsen?

Sorry voor alle n00bigheid, wil het graag goed begrijpen. En heel graag mijn gasrekening omlaag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Je regelt je installatie in op de situatie zoals hij 99% van de tijd is. Ik heb de radiator in de slaapkamer altijd dicht staan omdat we altijd een raam open hebben. Die radiator heb ik dus ook niet echt ingeregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Muncher schreef op zondag 11 december 2016 @ 11:52:
[...]

Oeps. Weer wat geleerd. Ik wist overigens niet dat de iSense dit zelf kon aanpassen. Zal hem weer terugzetten. Ik wacht nog even met inregelen, kreeg vandaag bericht dat het dubbelglas volgende week wordt gezet. Lijkt me beter om in die situatie af te stellen.

Over de debiet kranen in de OP. Werkt dat alleen als je dit op alle radiatoren doet? Want in de praktijk staan de radiatoren op de bovenste verdieping bijna altijd uit, maar die moet ik volgens de aanpak wel meenemen in het afstellen. Misschien op die 2 een debiet kraan plaatsen?

Sorry voor alle n00bigheid, wil het graag goed begrijpen. En heel graag mijn gasrekening omlaag hebben.
Wat heeft dubbelglas te maken met het inregelen/in balans brengen van je installatie met de thermostaat op 25 graden en ramen open tijdens het inregelen? Niets! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:52
Ik heb van die blauwe buisisolatie gescoord bij de hornbach. Daarvoor kan je bijpassende (knetterdure) tape krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat het nut heeft om die isolatie nog weer een keertje dicht te tapen, bij ons klemt'ie zichzelf gewoon keurig om de buis heen.

Klopt dat, of levert het echt voordeel op? En moet je dan die naad afplakken, of gewoon op 2-3 plekken om de buis heen wikkelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op zondag 11 december 2016 @ 14:59:
Ik heb van die blauwe buisisolatie gescoord bij de hornbach. Daarvoor kan je bijpassende (knetterdure) tape krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat het nut heeft om die isolatie nog weer een keertje dicht te tapen, bij ons klemt'ie zichzelf gewoon keurig om de buis heen.

Klopt dat, of levert het echt voordeel op? En moet je dan die naad afplakken, of gewoon op 2-3 plekken om de buis heen wikkelen?
Mocht hij open staan....koop een bus met tywraps om af te sluiten. Het minimale naadje tussen de stukken onderling zou ik me niet druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:52
Ah, het gaat er dus om, om die lange naad dicht te maken?
Die zit keurig dicht, de isolatie sluit zichzelf wel.

We doen de buizen op zolder ermee, 25meter 22mm buis, da's bijna een volledige radiator die volop een ongebruikte ruimte loopt te verwarmen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ThinkPadd schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 21:07:
[...]

Bij een aanvoer van 70 °C wordt meestal een retour van 50 °C gerekend en dus een deltaT van 20 °C.
Met een deltaT van 16 over de ketel in jouw situatie bij een aanvoer van 70 °C, kom ik op een retour van 54 °C. Is nog steeds erg mager qua rendement hoor. Kun je de aanvoer niet naar 65 zetten en dan kijken of je op een deltaT van 15 over de ketel uitkomt? Dan zit je retour op 50 °C wanneer de volledige aanvoertemperatuur gevraagd wordt. Bij op temperatuur houden (moduleren) zal hij dat niet vragen en valt je retour dus netjes binnen HR-gebied.

Je stelt de knoppen in op de stand zoals je ze meestal gebruikt. Stel dat je een knop + voetventiel hebt, dan zet je de knop volledig open en ga je knijpen met het voetventiel. Op die manier staat de instelling 'vast' en is het systeem zelfs met de knop volledig open (vrouw/kinderen die eraan draaien) nog in balans.
Na enkele rondes inregelen, heb ik nu een gemiddelde dT van 14,9 graden over de radiatoren.
Op de ketel wordt nu 19,0 gemeten. Aanvoer op 70, retour op 51. Is het raadzaam om de aanvoer nog te verlagen?

Heb nu alles ingeregeld met alle knoppen open. Idee was nu om de 'gebruikssituatie' te gaan regelen. Dwz; verwarmingen in de slaapkamers uit. Weet niet of het heel erg veel zin heeft though.

Edit: het dichtdraaien van een paar radiatoren zorgt ervoor dat de dt over de ketel omhoog gaat. Is dat logisch? Ik snap hem niet.
Zit nu op 25 graden.
Vermogen is 25% nu al. Verlagen van de aanvoer gaat niet meer lukken denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 11-12-2016 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je draait radiatoren dicht waardoor je systeem kleiner wordt en de flow over de rest groter. Je afgiftevermogen daalt waardoor je retour oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat dacht ik ook, maar ik ga van 51 retour naar 48 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
MikeyMan schreef op zondag 11 december 2016 @ 18:22:
[...]

Edit: het dichtdraaien van een paar radiatoren zorgt ervoor dat de dt over de ketel omhoog gaat. Is dat logisch? Ik snap hem niet.
Dat is toch wel logisch! Je heb dan minder capaciteit nodig waardoor het water eerder terug is.
Dus aanvoer temperatuur naar beneden en als dat niet helpt kijken of je de pompsnelheid naar beneden kan krijgen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:20
wolly_a schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 21:19:
[...]

Nu komt het moment voor de volgende stap. Komende week ga ik even een infraroodthermometer lenen voor het goed inregelen van de radiators. Ik heb dit nu een beetje op het gevoel gedaan en heb het gevoel dat ik aardig in de richting zit. Het verschil in temperatuur van het ingaande en uitgaande water is, zeker in de woonkamer, flink. Zelfs zoveel dat ik het uitgaande water eigenlijk wel een beetje lauwtjes vind. Zou ik de watertemperatuur moeten verhogen?

[...]
Hoe 'koud' je retour is, is direct afhankelijk van de dimensionering van je CV installatie. In een sterk na-geïsoleerde woning is er meestal een grote overcapaciteit aan radiatoren. Dat betekent dat de radiatoren gemiddeld gezien minder warm hoeven zijn om het benodigde vermogen af te kunnen geven. Een radiator bij het 90-70 regime zal veel meer warmte geven dan bij 70-50.

Of de aanvoer hoger moet heeft een directe relatie met of je huis warm wordt. Duurt het te lang om de woonkamer warm te stoken, dan moet hij iets hoger. Alternatief is meer flow over je verwarming, maw de dt van een radiator verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
MikeyMan schreef op zondag 11 december 2016 @ 18:54:
Dat dacht ik ook, maar ik ga van 51 retour naar 48 :?
Ik weet niet precies hoe en waar je de retour meet. Maar heel dicht bij de ketel is dit meestal een menging van de voorkant en achterkant van het huis.
Dus als je radiatoren dicht draait van laten we zeggen de warme retour stroom, dan meet je daarna het water van de koudere retourstroom. En dat geeft even een raar beeld. Je zou verwachten dat de temperatuur stijgt.

Ik gebruik altijd 2 thermometers op de retour. 1 voor de ene retour en een voor de andere retour.
Soms zie je iets wat je gevoelsmatig niet zou verwachten. Maar je ziet direct of je hele grootte verschillen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Seafarer schreef op zondag 11 december 2016 @ 21:31:
[...]

Ik weet niet precies hoe en waar je de retour meet. Maar heel dicht bij de ketel is dit meestal een menging van de voorkant en achterkant van het huis.
Dus als je radiatoren dicht draait van laten we zeggen de warme retour stroom, dan meet je daarna het water van de koudere retourstroom. En dat geeft even een raar beeld. Je zou verwachten dat de temperatuur stijgt.

Ik gebruik altijd 2 thermometers op de retour. 1 voor de ene retour en een voor de andere retour.
Soms zie je iets wat je gevoelsmatig niet zou verwachten. Maar je ziet direct of je hele grootte verschillen hebt.
Ik haal het uit de app van intergas. Rechtstreeks uit de ketel zelf lijkt me. Morgen nog maar eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
MikeyMan schreef op zondag 11 december 2016 @ 21:32:
[...]

Ik haal het uit de app van intergas. Rechtstreeks uit de ketel zelf lijkt me. Morgen nog maar eens bekijken.
Uit de app dat is leuk, maar hoe erg realtime is dit.

Ik heb zelf al eens voor aap gestaan omdat de thermometer in de ketel 10 graden meer aangaf.
Sindsdien gebruik ik 3 thermometers. 1 op de toevoer en de andere 2 op de beide retouren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Quick question:

Na eerste ronde inregelen is het comfort sterk verbeterd. Het is veel aangenamer in huis, zelfs mijn vrouw merkt het.

Ik keek net in het menu van mijn ketel (Nefit Trendline HRC30) en zag dat aanvoer 60 was (ingesteld op 65), retour 58,5 en derest was 0. Dus pomp draaide niet, brander was ook uit. Maar hoort er dan een delta van 1,5 te zijn?.

Radiatoren zijn overigens netjes warm (bovenste helft warm, onderste koud/lauw) , kamer is ook op temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01
De natuur streeft naar evenwicht: als de ketel uit staat zal de restwarmte zich vanzelf verdelen/verspreiden.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Iedereen die bij deze buitentemperaturen nu al met 60/70 graden aanvoer of hoger moet stoken kan ik maar 2 dingen adviseren. Kijk eerst eens naar je afgiftevermogen. Ik kom op dit moment echt niet hoger dan een aanvoer van zo'n 45 graden. Verder doet isolatie van je woning ook veel. De temperatuur na een nacht waarbij de cv om 22.30 uur uit gaat komt niet onder de 18 graden. Overdag vinden wij 19 graden warm zat en daar pruttelt de cv met gemak naartoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op maandag 12 december 2016 @ 09:18:
Iedereen die bij deze buitentemperaturen nu al met 60/70 graden aanvoer of hoger moet stoken kan ik maar 2 dingen adviseren. Kijk eerst eens naar je afgiftevermogen. Ik kom op dit moment echt niet hoger dan een aanvoer van zo'n 45 graden. Verder doet isolatie van je woning ook veel. De temperatuur na een nacht waarbij de cv om 22.30 uur uit gaat komt niet onder de 18 graden. Overdag vinden wij 19 graden warm zat en daar pruttelt de cv met gemak naartoe.
Terecht punt, maar niet zo makkelijk op te vangen. Ik ga niet al m'n radiatoren vervangen. Dat is financieel totaal niet aantrekkelijk. Een ketel met lager vermogen had in mijn geval vorig jaar wel een optie geweest, maar dat is nu niet meer haalbaar. Enige wat ik nu nog kan doen is het hele huis verwarmen ipv alleen de woonkamer.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 12-12-2016 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Bestaande radiatoren vervangen door grotere (indien je er plek voor hebt) hoeft niet heel duur te zijn. Mogelijk valt er op Marktplaats wat net spul te vinden.
Radiatoren boosten wil ook nog wel eens helpen: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 12-12-2016 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op maandag 12 december 2016 @ 09:22:
[...]

Terecht punt, maar niet zo makkelijk op te vangen. Ik ga niet al m'n radiatoren vervangen. Dat is financieel totaal niet aantrekkelijk. Een ketel met lager vermogen had in mijn geval vorig jaar wel een optie geweest, maar dat is nu niet meer haalbaar. Enige wat ik nu nog kan doen is het hele huis verwarmen ipv alleen de woonkamer.
Op Marktplaats wordt je doodgegooid met tweedehands, vaak hagelnieuwe, radiatoren. ;) En lager vermogen van je CV had niet je aanvoer verlaagd. Je aanvoer wordt bij een modulerende thermostaat gewoon bepaald door je thermostaat die jouw systeem leert. En die heeft geleerd dat hij met hogere aanvoer moet stoken om het warm te krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2016 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Snap ik, maar de vraag is hoe rendabel dat is. Ik ben 1200 euro per jaar kwijt aan gas en licht. Ook 500 euro investeren is denk ik lastig financieel te verantwoorden. Maar ik ga ff rekenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er voor €20 een hagelnieuwe radiator bij gehangen en €80,- aan kosten voor plaatsen en materiaal (ja, wel via een beun de haas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Nilvo schreef op zondag 11 december 2016 @ 19:29:
[...]

Hoe 'koud' je retour is, is direct afhankelijk van de dimensionering van je CV installatie. In een sterk na-geïsoleerde woning is er meestal een grote overcapaciteit aan radiatoren. Dat betekent dat de radiatoren gemiddeld gezien minder warm hoeven zijn om het benodigde vermogen af te kunnen geven. Een radiator bij het 90-70 regime zal veel meer warmte geven dan bij 70-50.

Of de aanvoer hoger moet heeft een directe relatie met of je huis warm wordt. Duurt het te lang om de woonkamer warm te stoken, dan moet hij iets hoger. Alternatief is meer flow over je verwarming, maw de dt van een radiator verkleinen.
Ik begrijp het... Ik zal de komende tijd eens gaan spelen met de mogelijkheden. Ik mis eigenlijk nog een ding in het grote geheel. Met de huidige instellingen is het over het algemeen erg comfortabel in huis. Het enige wat mooi zou zijn, is dat de temperatuur van het cv water tijdelijk omhoog zou moeten, wanneer bij thuiskomst de woning erg koud is... Dan duurt het voor het gevoel net even te lang voordat de ruimtes aangenaam zijn... Maar ik vraag nu zeker naar iets onmogelijks :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:06
Dat kan een opentherm thermostaat voor je regelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wolly_a schreef op maandag 12 december 2016 @ 09:43:
[...]

Ik begrijp het... Ik zal de komende tijd eens gaan spelen met de mogelijkheden. Ik mis eigenlijk nog een ding in het grote geheel. Met de huidige instellingen is het over het algemeen erg comfortabel in huis. Het enige wat mooi zou zijn, is dat de temperatuur van het cv water tijdelijk omhoog zou moeten, wanneer bij thuiskomst de woning erg koud is... Dan duurt het voor het gevoel net even te lang voordat de ruimtes aangenaam zijn... Maar ik vraag nu zeker naar iets onmogelijks :P
Zet je de thermostaat niet lager dan 18 graden. Voordeel, je muren, meubels etc koelen dan ook niet zoveel af en dan heb je sneller een aangenaam gevoel. Ik neem aan dat van 18 naar 19/20 graden toch geen eeuwigheid duurt?

Is dit zuinig? Nee. Anders zit er niets anders op dan je huis beter isoleren.

Of je koopt een thermostaat, zoals Tado of Honeywell Liric die je op afstand kan bedienen en met geofencing werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2016 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:50
ThinkPadd schreef op zondag 11 december 2016 @ 10:07:
[...]

Pesies :)

Hier de aanwarmtijd op 360 min. Betreft vloerverwarming en nieuwbouwhuis. Overigens heb ik opwarmsnelheid en afkoelsnelheid op langzaamst of zeer langzaam. Met een nieuw top geisoleerd huis en de vloerverwarming neem ik aan dat dit dan de goede instelling is?

Hier gaat het op max 45 graden aanvoer. De iSense mag 40-45 graden vragen. Hier wat recente plotjes:

1) geen idee wat hier eigenlijk aan de hand was, ik zie nu dat het een paar keer duurde voor ie lang ging warmen. Ik zie hier ook dat de setpoint 40 graden was maar de aanvoer toch naar 45 ging, mogelijk warmte niet kwijt kunnen? (waarden rechtsboven kloppen niet met het beeld)
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1236875/tweak/1.jpg

2) soms blijft de iSense toch, opnieuw, warmte vragen terwijl de gemeten 21.11 graden hoger is dan de ingestelde/wenselijke 21.00 graden?! (zie de waarde rechtsboven)
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1236875/tweak/2.jpg

3) hier is de ionisatie even weggevallen, of de meting ervan. Verder zie ik niets raars:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1236875/tweak/3.jpg

Wat ik wel apart vind zijn de aantal starts, volgens mij kan dit lager maar ik weet niet hoe. Vorige uitlezing uit de iSense:
972 totaal branduren
11104 totaal branderstarts
88 totaal branduren tapwater
7320 totaal starts tapwater

Zal deze avond voor nieuwe waarden in mijn iSense kijken :/

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Laatst online: 15-09 22:26
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2016 @ 09:18:
Je laat wel een aantal zaken achterwegen die van zeer grote invloed zijn. Slechte isolatie is natuurlijk de belangrijkste, voordat wij met de rigoreuze verbouwing begonnen kon het ook met 5 graden 's nachts afkoelen naar 16 graden in de woonkamer. Dan is er behoorlijk wat vermogen nodig om weer op temperatuur te komen en dat haal je een stuk makkelijker met een iets hogere aanvoer temperatuur. De delta T kan dan prima zijn, waardoor de retour koud genoeg is om efficient te stoken. Ga je naar 85 graden aanvoer dan wordt het een ander verhaal en is de retour altijd te warm voor hoge rendementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2016 @ 10:20:
[...]

Zet je de thermostaat niet lager dan 18 graden. Voordeel, je muren, meubels etc koelen dan ook niet zoveel af en dan heb je sneller een aangenaam gevoel. Ik neem aan dat van 18 naar 19/20 graden toch geen eeuwigheid duurt?

Is dit zuinig? Nee. Anders zit er niets anders op dan je huis beter isoleren.

Of je koopt een thermostaat, zoals Tado of Honeywell Liric die je op afstand kan bedienen en met geofencing werkt.
We hebben een iSense thermostaat en gebruiken HomeWizard voor de aansturing van de temperatuur, dus inclusief geofencing en bedienen op afstand. De verwarming gaat al aan als we in de omgeving komen, maar de tijd is natuurlijk te kort om alvast goed op te warmen.

Het is niet zozeer dat het snel afkoelt bij ons, ik denk dat het grootste probleem bij onszelf ligt. We zijn nogal koudkleumen en als je dan na een lange dag (buiten) thuiskomt, is het fijn dat het aangenaam is binnen. Op gezette tijden de verwarming alvast aanzetten middels de HomeWizard is geen mogelijkheid, vanwege de zeer onregelmatige werk- en aanwezigheidstijden. Voor ons zou het dus ideaal zijn dat de CV ketel even flink gasgeeft, zodat het vlot aangenaam is. Daarna hoeft 'ie weinig meer te doen dan alleen bijverwarmen.

Overigens betwijfel ik of we nog heel veel gas kunnen besparen. We hebben jammergenoeg nog geen slimme meter om aan te sluiten op de HomeWizard. We lezen alleen stroomverbruik uit. Van tijd tot tijd lees ik zelf het gasverbruik af. We zitten nu op zo'n 2m3 gemiddeld per dag over het afgelopen half jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

ThinkPadd schreef op maandag 12 december 2016 @ 09:27:
Bestaande radiatoren vervangen door grotere (indien je er plek voor hebt) hoeft niet heel duur te zijn. Mogelijk valt er op Marktplaats wat net spul te vinden.
Radiatoren boosten wil ook nog wel eens helpen: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
Boosten van mijn convectorput is idd wat er nog moet gebeuren.

Ik krijg geen betere DeltaT dan 7/8 graden (zie klikbare afbeelding) en ik denk dat de put die niet te knijpen valt hier roet in het eten gooit. DBE is in de maak.

Afbeeldingslocatie: https://s28.postimg.org/px009f1sp/image.png

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oilman schreef op maandag 12 december 2016 @ 10:51:
[...]

Je laat wel een aantal zaken achterwegen die van zeer grote invloed zijn. Slechte isolatie is natuurlijk de belangrijkste, voordat wij met de rigoreuze verbouwing begonnen kon het ook met 5 graden 's nachts afkoelen naar 16 graden in de woonkamer. Dan is er behoorlijk wat vermogen nodig om weer op temperatuur te komen en dat haal je een stuk makkelijker met een iets hogere aanvoer temperatuur. De delta T kan dan prima zijn, waardoor de retour koud genoeg is om efficient te stoken. Ga je naar 85 graden aanvoer dan wordt het een ander verhaal en is de retour altijd te warm voor hoge rendementen.
Wat laat ik dan achterwege? Ik zeg toch afgiftevermogen EN isolatie? Als je voldoende afgiftevermogen hebt, heb je geen hoge aanvoer nodig om snel op temperatuur te zijn. Van de week heb ik hier een uur de ramen open gehad om eens lekker te luchten en was het 16 graden. Om naar 20 graden toen te gaan heb ik 53 graden als max aanvoer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wolly_a schreef op maandag 12 december 2016 @ 10:56:
[...]

We hebben een iSense thermostaat en gebruiken HomeWizard voor de aansturing van de temperatuur, dus inclusief geofencing en bedienen op afstand. De verwarming gaat al aan als we in de omgeving komen, maar de tijd is natuurlijk te kort om alvast goed op te warmen.

Het is niet zozeer dat het snel afkoelt bij ons, ik denk dat het grootste probleem bij onszelf ligt. We zijn nogal koudkleumen en als je dan na een lange dag (buiten) thuiskomt, is het fijn dat het aangenaam is binnen. Op gezette tijden de verwarming alvast aanzetten middels de HomeWizard is geen mogelijkheid, vanwege de zeer onregelmatige werk- en aanwezigheidstijden. Voor ons zou het dus ideaal zijn dat de CV ketel even flink gasgeeft, zodat het vlot aangenaam is. Daarna hoeft 'ie weinig meer te doen dan alleen bijverwarmen.

Overigens betwijfel ik of we nog heel veel gas kunnen besparen. We hebben jammergenoeg nog geen slimme meter om aan te sluiten op de HomeWizard. We lezen alleen stroomverbruik uit. Van tijd tot tijd lees ik zelf het gasverbruik af. We zitten nu op zo'n 2m3 gemiddeld per dag over het afgelopen half jaar.
2m3? Die stook ik al op om mijn bad te vullen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:25:
[...]

2m3? Die stook ik al op om mijn bad te vullen. O-)
Maar wij hebben dan ook geen bad.... Helaas.... Wie weet ooit :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ik wil ook m'n CV tunen nu ik een Honeywell Evohome heb geïnstalleerd. Ik merk dat de radiatoren in de slaapkamers niet warm worden, tenzij die van de badkamer vol open staat.

Nu weet ik dat er een "kring" is aangelegd, dat wil zeggen warm water komt van de ketel, gaat eerst langs de badkamer, dan slaapkamer 1, dan slaapkamer 2, dan slaapkamer 3 en weer terug.

Wat is dan de beste stand voor het voetventiel van de badkamerradiator? Ik vind de informatie die ik lees op internet nogal tegenstrijdig. In de topicstart staat bijvoorbeeld:
Stel de radiator met behulp van het voetventiel of een voorinstelbare afsluiter in de kraan (o.a. Danfoss) zo af dat het uitstromende water koeler is dan het instromende water. Dit is dé manier om de radiatoren ver van de ketel warm te krijgen. Wanneer je alle radiatoren (op één na, bijvoorbeeld de badkamer radiator) hebt afgesteld kunnen de leidingen gaan ruisen;
Als ik de radiator op de slaapkamer warm wil hebben, dan wil je toch dat die radiator warm aanvoerwater krijgt en niet "koeler dan het instromende water" van de badkamerradiator?
En hier lees ik:
* Ga naar het voetventiel van de eerste radiator in de kring en sluit dit (draai tegen de klok in – links dus)
* Open het voetventiel van de radiator vervolgens voor een kwart van een volledige draai.
* Doe dit nu voor alle radiatoren. Hoe verder in de kring, hoe meer u het voetventiel van een radiator zal moeten opendraaien.
Ook hier zou ik juist verwachten dat het voetventiel van de 1ste radiator (dus badkamer bij mij) zo ver mogelijk open moet, zodat het meeste van het warme water door stroomt naar de 2de radiator (slaapkamer).

Begrijp ik de werking van dat voetventiel gewoon verkeerd? :)

En om helemaal volledig te zijn: dit is het voetventiel van de badkamerradiator:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/h2W0BLXl.jpg

Klopt het dat deze nu helemaal dicht staat, of staat hij nu juist open?
Pagina: 1 ... 50 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.