Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 128 Laatste
Acties:
  • 7.944.613 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:19

DON PAPA

Tweaker-fan

ThinkPadd schreef op donderdag 1 december 2016 @ 13:19:De exacte besparing zie je terug in het aantal m3 per graaddag.
Ja klopt bij dat overzicht kun je bij mij ook duidelijk zien dat ik in maart begonnen ben met het veranderen van de instellingen op de CV ketel en dat ik in april het waterzijdig inregelen van de radiatoren heb gedaan. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Kp6XE2ARM2xyvXHXULlkAXYP/full.png

[ Voor 51% gewijzigd door DON PAPA op 01-12-2016 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:04
Ik kan dat bij ons verrekte lastig bekijken of mijn bezuinigingen nut gehad hebben.

Mijn vrouw heeft sinds november vorig jaar een andere baan, en sindsdien kunnen we het verbruik niet vergelijken met vorige jaren, eerder waren we alle 2 5 dagen per week aan het werk. Nu werkt mijn vrouw ook wel eens thuis, is zowiezo altijd 1 dag in de week thuis, en heeft in de afgelopen 2 jaar 2 x zwangerschapsverlof gehad.

Dus zelfs graaddagen zeggen dan niets meer :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 21:21
Grolsch schreef op donderdag 1 december 2016 @ 13:40:
Ik kan dat bij ons verrekte lastig bekijken of mijn bezuinigingen nut gehad hebben.

Mijn vrouw heeft sinds november vorig jaar een andere baan, en sindsdien kunnen we het verbruik niet vergelijken met vorige jaren, eerder waren we alle 2 5 dagen per week aan het werk. Nu werkt mijn vrouw ook wel eens thuis, is zowiezo altijd 1 dag in de week thuis, en heeft in de afgelopen 2 jaar 2 x zwangerschapsverlof gehad.

Dus zelfs graaddagen zeggen dan niets meer :)
Aye zelfde situatie hier :)
Werk tegenwoordig 2/3 dagen p/w thuis ipv maximaal 1
Kachel staat sinds dit jaar std 0,5 graden hoger ten opzichte van vorig jaar omdat ik het vorig jaar ook niet altijd lekker warm vond.
Het verbruik is naar mijn mening nog steeds acceptabel, wel iets hoger ~5-10%.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:35

bert pit

asdasd

Oxellaar schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 23:22:
[...]

Ionisatie meting heeft als doel vlambewaking, maar controleert ook de kwaliteit van de verbranding. Een slechte verbranding geeft slechte ionisatie.
De ketel moet dus in storing gaan ivm slechte verbranding.

Wat jij omschrijft is dat de ketel meer gas blijft geven om in bedrijf te blijven. Dit is absoluut gevaarlijk en denk dus dat, hoe jij het omschrijft, niet helemaal klopt.

Het hele nut van vlambewaking is dan om zeep geholpen.

Recom is trouwens al een beetje achterhaald, tegenwoordig gebruiken we een appje op je smartphone of makkelijker op een tablet ;)
Dat appje, is dat ook toepasbaar op de Remaha Calenta met zo'n RJ10 connector?

[ Voor 5% gewijzigd door bert pit op 03-12-2016 17:21 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
bert pit schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 14:16:
[...]

Dat appje, is dat ook toepasbaar op de Remaha Calenta met zo'n RJ10 connector?
De app is slechts een onderdeel, je zal ook een wifi converter nodig hebben van Remaha.
Maar idd, die app is ook voor de calenta, staat bovenaan in de link.

Edit: Je hebt mijn bericht gewijzigd in je quote....

[ Voor 16% gewijzigd door Oxellaar op 02-12-2016 18:42 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:35
Hallo,

Wij wonen sinds 15 juni 2016 in een 2 onder 1 kap met een woonoppervlakte van 135m2 en inhoud van 450m3. Wij zijn beide 5 dagen in de week aan het werk, waarvan ik 1 dag thuis werk. We hebben geen kinderen. Het betreft een woning uit 1979. Sinds wij hier wonen hou ik het gasverbruik bij op mindergas.nl. Wij hebben een zonneboiler en de kruipruimte wordt binnenkort nog geïsoleerd (drowa). Daarnaast gaan wij het dak nog isoleren met PIR platen en is de spouw in het verleden al geïsoleerd.

Op dit moment geeft mindergas.nl een gemiddeld verbruik aan van 0,256m3/graaddag. Maar nu met de kou schiet dat naar 0.345m3/graaddag.

Nu heb ik totaal geen idee wat veel verbruik is voor deze woning en wat goed is? Zouden jullie mij enig inzicht kunnen geven?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MM7bTb9.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pakhaas schreef op zondag 4 december 2016 @ 11:31:
Hallo,

Wij wonen sinds 15 juni 2016 in een 2 onder 1 kap met een woonoppervlakte van 135m2 en inhoud van 450m3. Wij zijn beide 5 dagen in de week aan het werk, waarvan ik 1 dag thuis werk. We hebben geen kinderen. Het betreft een woning uit 1979. Sinds wij hier wonen hou ik het gasverbruik bij op mindergas.nl. Wij hebben een zonneboiler en de kruipruimte wordt binnenkort nog geïsoleerd (drowa). Daarnaast gaan wij het dak nog isoleren met PIR platen en is de spouw in het verleden al geïsoleerd.

Op dit moment geeft mindergas.nl een gemiddeld verbruik aan van 0,256m3/graaddag. Maar nu met de kou schiet dat naar 0.345m3/graaddag.

Nu heb ik totaal geen idee wat veel verbruik is voor deze woning en wat goed is? Zouden jullie mij enig inzicht kunnen geven?

[afbeelding]
Hier de eerste 3 dagen december 29 m3 = 0,338 per graaddag in een woning 78 (vanochtend genoteerd). Hele dag verwarming op 19 graden inclusief schuurtje ivm koelkast en 2 etages boven. Gasverbruik is inclusief bad vullen en koken. Exclusief is het 25.06 m3. In de avond naar 20 en soms naar 21 graden na 21.00 uur. Vergelijkbare woning en inhoud.

Trek je conclusies ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Verwijderd schreef op zondag 4 december 2016 @ 14:41:
[...]

Hier de eerste 4 dagen december 29 m3 = 0,338 per graaddag in een woning 78. Hele dag verwarming op 19 graden inclusief schuurtje ivm koelkast en 2 etages boven. Gasverbruik is inclusief bad vullen en koken. Exclusief is het 25.06 m3. In de avond naar 20 en soms naar 21 graden na 21.00 uur. Vergelijkbare woning en inhoud.

Trek je conclusies ......
Maar ben je tevreden over je verbruik? Maw doen we het beide goed of slecht?

Hier de cv overdag van 17u tot 21u en in het weekend van 9u tot 22u op 20.5graden en daarbuiten op 16.

[ Voor 8% gewijzigd door Pakhaas op 04-12-2016 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pakhaas schreef op zondag 4 december 2016 @ 14:43:
[...]

Maar ben je tevreden over je verbruik? Maw doen we het beide goed of slecht?
Jij volgens mij slechter want hier brand heel de dag de verwarming. Altijd wel iemand hier thuis. Ik verstook per jaar 900 m3 maar dat is inclusief een houtkachel die af en toe brand.

Vanaf 01 november zit ik op 163 m3 tegen 293 m3 gemiddelde tweekapper. Lijkt me netjes toch?

NB: in december de houtkachel nog niet gestookt.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2016 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:52

MieJuul

3970Wp

Hoekhuis 1965; 120m2 oppervlak, 380m3 inhoud.
November zaten wij op 0,252 m3/graaddag.
En dan is er 5 dagen in de week iemand thuis.

@Pakhaas
Vertel eens wat meer over je cv-situatie.
Vloerverwarming of radiatoren/convectoren?
Hoe stook je?
Wat is je weekprogramma?

[ Voor 10% gewijzigd door MieJuul op 04-12-2016 15:00 ]

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MieJuul schreef op zondag 4 december 2016 @ 14:59:

@Pakhaas
Hoe stook je?
Wat is je weekprogramma?
Weet je wat probleem is. Het zegt eigenlijk allemaal niets. Ligt je huis vol op de wind, woon je in bosomgeving of polder, heb je veel ramen op het zuiden, stook je heel je huis warm of maar 1 ruimte, vind je 20 graden of 21 graden comfortabel etc etc? Een 1 op 1 vergelijk is bijna niet te maken.

Ik sta met mijn gasverbruik de laatste 365 dagen op plaats 5 van alle gebruikers. Ik ben tevreden, maar nogmaals zo'n vergelijk zegt helemaal niets. Er zijn op mindergas mensen die de cv nooit hoger zetten dan 18 graden. Als ik dat zou doen zou ik alleen nog maar gas verstoken voor douche/bad en koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:52

MieJuul

3970Wp

Verwijderd schreef op zondag 4 december 2016 @ 15:25:
[...]

Weet je wat probleem is. Het zegt eigenlijk allemaal niets. Ligt je huis vol op de wind, woon je in bosomgeving of polder, heb je veel ramen op het zuiden, stook je heel je huis warm of maar 1 ruimte, vind je 20 graden of 21 graden comfortabel etc etc? Een 1 op 1 vergelijk is bijna niet te maken.

Ik sta met mijn gasverbruik de laatste 365 dagen op plaats 5 van alle gebruikers. Ik ben tevreden, maar nogmaals zo'n vergelijk zegt helemaal niets. Er zijn op mindergas mensen die de cv nooit hoger zetten dan 18 graden. Als ik dat zou doen zou ik alleen nog maar gas verstoken voor douche/bad en koken.
Ja, daar heb je zeker gelijk in, het is van zoveel factoren afhankelijk dat vergelijken eigenlijk geen zin heeft.
Ook de persoonlijke behoefte speelt een belangrijke rol.
De een heeft genoeg een 19 graden, de ander heeft liever 22 als uitgangspunt.

Maar het zou wel een indicatie kunnen geven.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
MieJuul schreef op zondag 4 december 2016 @ 14:59:

@Pakhaas
Hoe stook je?
Wat is je weekprogramma?
Wij hebben radiatoren. Aan de achterkant een grote ramen partij met naar buitenslaande deuren. Daarom aan beide kanten van de deuren 2 kleinere radiatoren. Week programma zei ik in de post hiervoor al. Dak en bodem wordt nog geïsoleerd.

Moet er bij zeggen dat ik vaak in een tshirtje in de kamer zit. Dus met een vest zou de kachel 1 graden lager kunnen dacht ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 21:36
En alles is binnen van november:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1236875/novgasenelektra.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1236875/novgas1.jpg

Mwa, kan niet zeggen dat al het getweak nu zoveel heeft gedaan toch :/
Uren met de laptop voor de cv gezeten afgelopen maand...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

PCJR schreef op maandag 5 december 2016 @ 09:20:
En alles is binnen van november:

[afbeelding]

[afbeelding]

Mwa, kan niet zeggen dat al het getweak nu zoveel heeft gedaan toch :/
Uren met de laptop voor de cv gezeten afgelopen maand...
Zou eerst eens kijken hoe je Mindergas hebt ingevuld. Heb jij in Juli en Augustus de verwarming aan? Hoe kan je daar verbruik per graaddag hebben? En in een koude november net zoveel als in juni per graaddag? Onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 09:29:
[...]

Zou eerst eens kijken hoe je Mindergas hebt ingevuld. Heb jij in Juli en Augustus de verwarming aan? Hoe kan je daar verbruik per graaddag hebben? En in een koude november net zoveel als in juni per graaddag? Onmogelijk.
Das een goeje, misschien zit daar wel iets fout. Zoveel valt er alleen niet in te stellen denk ik, de meter stuurt elke dag zijn waarde door;

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1236875/mindergas/standen1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1236875/mindergas/settings1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1236875/mindergas/settings2.jpg

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 09:54
PCJR schreef op maandag 5 december 2016 @ 10:47:
[...]

Das een goeje, misschien zit daar wel iets fout. Zoveel valt er alleen niet in te stellen denk ik, de meter stuurt elke dag zijn waarde door;

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Je hebt geen verwarming uit periode ingevuld.
Ik neem aan dat je ergens in mei of juni stopt met stoken en dat dan de verwarming pas weer aan gaat in september of oktober.
Als je die dagen invult bij de verwarming uit periode rekent hij het gebruikte gas in de zomermaanden als overig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Wceend schreef op maandag 5 december 2016 @ 14:16:
[...]

Je hebt geen verwarming uit periode ingevuld.
Ik neem aan dat je ergens in mei of juni stopt met stoken en dat dan de verwarming pas weer aan gaat in september of oktober.
Als je die dagen invult bij de verwarming uit periode rekent hij het gebruikte gas in de zomermaanden als overig.
Klopt, omdat ik in die maanden bezig was met de vloerverwarming etc, vanwege het nieuwbouwhuis (in maart zijn we er gaan wonen). Ik heb even de vewarming-uit periode ingevuld, maar dan nog lijkt het verbruik me hoog:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1236875/mindergas/cvuitperdiode.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1236875/mindergas/newnovgas1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:53
Als je er nog niet eens één vol jaar woont is het sowieso niet goed vergelijken. Je woning bevat nog heel veel vocht vanuit de bouw, dat moet er allemaal uitgestookt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb een issue met m'n cv installatie waarvan ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.
Ik woon in een goed geïsoleerde drive-in woning uit 2005.
Hier heb ik vorig jaar een nieuwe Intergas HREco 36 laten monteren, samen met een InComfort set met Honeywell Round.
Nu ben ik over dat laatste sowieso niet echt happy. De app is verschrikkelijk, en het instellen van een weekschema is echt een crime. En zelf leren lijkt ook al onmogelijk.

Maar ik merk ook de laatste tijd dat het verwarmen van het huis niet lekker loopt. Vorig jaar niet opgevallen, aangezien het toen natuurlijk amper koud is geweest.

Om een voorbeeld te geven: schema staat van 06:00 tot 07:30 op 21 graden. Echter; toen ik vanmorgen om 07:30 de deur uit ging was het nog maar 19,5 graden. Vanavond bij thuiskomst zag ik ongeveer hetzelfde, en ben toen eens gaan kijken wat er gebeurt. Dit lukt gelukkig wel vrij aardig via de app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gdmkOLwnaAIipBmrlpkPzlte/full.png

en een paar uurtjes later:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fT9WkryRGIq6qDXWfSjPp2Zk/full.png

Het lijkt erop dat de ketel snel weer uitslaat na het stoken. Ook valt me op dat ie altijd op 50% stookt. Ik zou verwachten dat met opentherm er juist wat 'analoger' gestookt zou worden.

Heb ik iets verkeerd ingesteld, of moet ik gewoon dit spul de deur uit doen?

Instellingen zijn als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JjEzQBVIz4cfZVwU8Q6PXaJq/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/caroDMMjY9gzOI0GqWKOfOct/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/M2PF0CL7mznmTDZBqpDpSLtE/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/H6znDxYYQDOLF4R0qm5E1B7i/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hfquWRBj6hFj1YpgdkAYz9Vo/full.png

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 06-12-2016 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:32

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Wat is je retour temperatuur op dat moment? Als je aanvoer aantikt kun je die selecteren.

Dit lijkt op pendelen.

Ik heb dezelfde combinatie, ben ongeveer net zo enthousiast. Echter nog geen goed alternatief gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ohja, dat had ik nog niet gezien. Je kunt natuurlijk niet terug kijken met de app, maar op dit moment zien de grafieken er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rqkq7xYLumujdBSlQbZdXLi9/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/icio1BnbdgssbqXboV4Vmqrx/full.png

Lijkt een gezonde verdeling toch? Kamertempertuur is nu overigens 19,8 ipv de ingestelde 21.

Moet overigens wel opmerken dat veel van de andere radiatoren uit staan.
- In de woonkamer heb ik drie radiatoren die een beetje geknepen zijn, worden wel warm.
- In de garage een radiator met een thermostaatkraan op standje 2
- Badkamer staat open.
- Hal boven een radiator met thermostaatkraan op standje 2.

Slaapkamers staan normaal gesproken uit, werkkamer heeft een radiator met thermostaatkraan op schema.

[ Voor 37% gewijzigd door MikeyMan op 06-12-2016 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Dat lijkt niet gek inderdaad. Vreemd dat de ketel zich zo gedraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kan het maximale vermogen van de ketel verlagen, maar die wordt zo te zien sowieso niet hoger dan 50% gezet :?

Heb de hele zooi teruggezet naar fabrieksinstellingen.
Nu alleen de aanvoer verlaagd naar 65 graden. Eens kijken hoe dat gaat nu...

edit: zie hem nu alvast mooier moduleren. Zie ook dat de retourtemperatuur lager is, maar dat komt natuurlijk doordat er eerst een klap afgekoeld water vanuit de radiatoren naar de ketel toe wordt gepompt. Deze waarde lijkt me geen heel nuttig instrument op deze manier.

[ Voor 73% gewijzigd door MikeyMan op 06-12-2016 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 13:39
Mijn OTGW is onderweg :) maar tot die tijd heb ik de vorige Honeywell Round Modulation weer opgehangen. Die vraagt direct 30°C wat oploopt tot 50°C en daarmee wordt het huis "gewoon" warm. Tijd om mijn vloerverwarming waterzijdig te gaan inregelen dus en dat ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://loosbroe.home.xs4all.nl/waterzijdig.png

Ik heb alleen maar vloerverwarming, geen radiotoren oid. Mij is het volgende opgevallen:

In sommige kamers heb ik een Eberle kamerthermostaat hangen die een de aanvoer stopt zodra de temperatuur is bereikt (aan- en afvoer zijn inmiddels omgedraaid):

Afbeeldingslocatie: https://loosbroe.home.xs4all.nl/1everdieping.jpg
  • Voor het waterzijdig inregelen heb ik de thermostaat zo hoog mogelijk gezet maar op de verdeler op de 1e verdieping is er dan slechts 1 groep in te regelen :'(
  • Ik kan alleen maar inregelen door aan de knoppen te draaien. Daarmee knijp ik de toevoer en dus ook de retourtemperatuur. Zo heb ik BG Groep 4 (kleine lus voor de gang) flink geknepen omdat de retourtemp 33°C was.
  • De meeste retourtemperaturen zijn vrij hoog. Ik kan de pompsnelheid verlagen van III naar II (Heb een Intergas HR 36/30) of de aanvoertemperatuur verlagen. Wat is de eerste stap?
  • De thermostaat vraagt 50°C en daar is de ketel ook op begrensd. De aanvoertemperatuur gemeten direct uit de leiding is echter maar 40°C. Wat kan dit verschil verklaren?
Dank voor de inzichten, hopelijk kan ik dit weekend gaan solderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 21:30:
Ohja, dat had ik nog niet gezien. Je kunt natuurlijk niet terug kijken met de app, maar op dit moment zien de grafieken er als volgt uit:

[afbeelding]

[afbeelding]

Lijkt een gezonde verdeling toch? Kamertempertuur is nu overigens 19,8 ipv de ingestelde 21.

Moet overigens wel opmerken dat veel van de andere radiatoren uit staan.
- In de woonkamer heb ik drie radiatoren die een beetje geknepen zijn, worden wel warm.
- In de garage een radiator met een thermostaatkraan op standje 2
- Badkamer staat open.
- Hal boven een radiator met thermostaatkraan op standje 2.

Slaapkamers staan normaal gesproken uit, werkkamer heeft een radiator met thermostaatkraan op schema.
begin eens met "wachttijd CV beantwoorden" op 6 te zetten.

Je ketel zal dan minder starts maken en fijner doorstoken.
Bij mij stond de parameter op 0 en resulteerde in bijzonder onrustig stookgedrag.

"Maximaal vermogen" kan en mag wellicht lager, bijvoorbeeld 70 (staat bij mij op 35/appartementvan 55 m2/alle radiatoren open en een aanvoertamp. van 55 graden) en de "anti pendeltijd in bedrijf" op 12.
Hier de nadraaitijd op 5, minimaal toerental CV op 30, wachttijd CV bedrijf na WW bedrijf op 3

Ben na het instellen van de Intergas app toch wel tevreden, aanwarmtijd in de app opnemen zou een topzet van Intergas zijn.
Jammer dat Intergas nagenoeg nooit de moeite neemt om mails te beantwoorden.

Je zult eens wat dagen moeten experimenteren met diverse instellingen. Uit eigen ervaring kun je er dan later voor kiezen om de "aanwarmtijd" uit de losse pols te schatten op basis van het aanwarmgedrag.

Ook een beetje afhankelijk van hoeveel je huis in de nacht afkoelt.

succes!

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2016 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik ga het eens proberen. De reset lijkt al wat geholpen te hebben. Morgenochtend maar eens kijken hoe het eruit ziet.

Overigens; dit soort instellingen zou toch ook zelflerende gemaakt moeten kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zelflerend klinkt leuk, met de juiste instellingen duurt dit veelal een tijd, geen idee hoelang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 16:01
Hoe kan ik mijn Remeha Tzerra 28c uitlezen? Ik lees iets over een usb/r232 kabel? Welke moet ik hebben of heeft iemand tips? Ik wil ook graag settings kunnen wijzigen en nu lukt dat niet.

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:56:
zelflerend klinkt leuk, met de juiste instellingen duurt dit veelal een tijd, geen idee hoelang.
Op zich heb je daar gelijk in natuurlijk. Toch stiekem naar een evohome set aan het kijken. Maar ook daar zul je e.e.a. aan instellingen zelf moeten doen.

Ben trouwens wel benieuwd wat nou het uitslaan van de ketel veroorzaakt :?

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 06-12-2016 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

knny schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 23:02:
Hoe kan ik mijn Remeha Tzerra 28c uitlezen? Ik lees iets over een usb/r232 kabel? Welke moet ik hebben of heeft iemand tips? Ik wil ook graag settings kunnen wijzigen en nu lukt dat niet.
Kan toch met een isense, staan nog wel op mp voor een paar tientjes.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:39
Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:56:
nefit ecomline (18 jaar oud) met modulerende nefit thermostaat.

Waterzijdig redelijk inregelt moet nog beter.

2 uurtjes en hij weet wat hij moet doen. 6 uurtjes voor perfectie.

Een keer raden wat de volgende ketel en thermostaat wordt. _/-\o_

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:41:
[...]

begin eens met "wachttijd CV beantwoorden" op 6 te zetten.

Je ketel zal dan minder starts maken en fijner doorstoken.
Bij mij stond de parameter op 0 en resulteerde in bijzonder onrustig stookgedrag.

"Maximaal vermogen" kan en mag wellicht lager, bijvoorbeeld 70 (staat bij mij op 35/appartementvan 55 m2/alle radiatoren open en een aanvoertamp. van 55 graden) en de "anti pendeltijd in bedrijf" op 12.
Hier de nadraaitijd op 5, minimaal toerental CV op 30, wachttijd CV bedrijf na WW bedrijf op 3

Ben na het instellen van de Intergas app toch wel tevreden, aanwarmtijd in de app opnemen zou een topzet van Intergas zijn.
Jammer dat Intergas nagenoeg nooit de moeite neemt om mails te beantwoorden.

Je zult eens wat dagen moeten experimenteren met diverse instellingen. Uit eigen ervaring kun je er dan later voor kiezen om de "aanwarmtijd" uit de losse pols te schatten op basis van het aanwarmgedrag.

Ook een beetje afhankelijk van hoeveel je huis in de nacht afkoelt.

succes!
Heeft weinig geholpen. Tis nu 19,5 graden. En ik zie af en toe heel eventjes de ketel aan slaan. Word hier niet vrolijk van :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GjpRtrVQfjQt6jkyGwRSgaSG/full.png

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 07-12-2016 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
MikeyMan schreef op woensdag 7 december 2016 @ 07:19:
[...]

Heeft weinig geholpen. Tis nu 19,5 graden. En ik zie af en toe heel eventjes de ketel aan slaan. Word hier niet vrolijk van :(
Heb je de radiatoren in de woonkamer al eens helemaal open gezet?
De screenshots die je post zijn leuk maar ik kan er weinig mee daar er nergens een tijdschema staat vermeld.
Zijn de grafieken per uur? Per 5 minuten?

Als je te veel loopt te knijpen in je circuit kan de ketel z'n warmte niet kwijt en zal dan heel snel uit schieten omdat de te behalen temperatuur is bereikt.

[ Voor 14% gewijzigd door Daannn1987 op 07-12-2016 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, een doorlooptijd staat er niet bij, maar ik gok op een minuut of 10/15. Zal de radiatoren verder open zetten. Maar gezien ze nu goed warm worden, zou dit niet voor problemen moeten zorgen lijkt me?

Het is namelijk niet dat de retourtemperatuur te dicht bij de aanvoertemperatuur ligt.

[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 07-12-2016 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
MikeyMan schreef op woensdag 7 december 2016 @ 07:34:
Ja, een doorlooptijd staat er niet bij, maar ik gok op een minuut of tien. Zal de radiatoren verder open zetten. Maar gezien ze nu goed warm worden, zou dit niet voor problemen moeten zorgen lijkt me?
Dat is een aanname ;) Als de ketel continue aan en uit gaat worden de radiatoren uiteindelijk wel warm ja.
Of dit efficient is, is een tweede.
Optimaal gezien zou je ketel max 6 x per uur aan / uit moeten gaan.
Bij mij wordt in 1 rechte lijn doorgestookt en gaat de ketel niet eens uit gedurende een uur tijdens het aanwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Daar zit wat in...
Denk overigens dat de grafiek nog iets langer loopt. Antipendel stond op 10 minuten, dus als ie zich daar netjes aan houdt kom je o.b.v. de grafieken op rond de 30 minuten.

Heb de thermostaat nu overigens op 30 graden gezet, en nog stookt ie maar heel even. :X

[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 07-12-2016 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
MikeyMan schreef op woensdag 7 december 2016 @ 07:34:
Ja, een doorlooptijd staat er niet bij, maar ik gok op een minuut of 10/15. Zal de radiatoren verder open zetten. Maar gezien ze nu goed warm worden, zou dit niet voor problemen moeten zorgen lijkt me?

Het is namelijk niet dat de retourtemperatuur te dicht bij de aanvoertemperatuur ligt.
Is een beetje kort door de bocht, intergas moduleert op basis van aanvoer / retour temperatuur, als deze lager dan 12 graden wordt moduleert hij terug. Daar kom jij niet aan als ik de foto's zo zie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Daannn1987 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 07:39:
[...]

Is een beetje kort door de bocht, intergas moduleert op basis van aanvoer / retour temperatuur, als deze lager dan 12 graden wordt moduleert hij terug. Daar kom jij niet aan als ik de foto's zo zie..
Nee dat haal ik zeker niet. Kom tot een ∆t van tussen de 15 en 20 graden. Met een max aanvoer van 65 op het moment.

Btw; terugmoduleren bij 12 graden retour? Hoe krijg je dat voor elkaar in een woning?

Radiatoren inmiddels wat verder open gezet, maar zelfs met de thermostaat op 30 gaat ie niet aan het stoken, dus ik kan het effect niet bepalen :X

Edit: het lijkt erop dat als de standaardinstellingen teruggezet worden, er netjes gestookt word. Hij valt niet uit. Zodra de aanvoertemperatuur verlaagd wordt begint het gedonder.

[ Voor 31% gewijzigd door MikeyMan op 07-12-2016 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
MikeyMan schreef op woensdag 7 december 2016 @ 07:43:
[...]

Nee dat haal ik zeker niet. Kom tot een ∆t van tussen de 15 en 20 graden. Met een max aanvoer van 65 op het moment.

Btw; terugmoduleren bij 12 graden retour? Hoe krijg je dat voor elkaar in een woning?

Radiatoren inmiddels wat verder open gezet, maar zelfs met de thermostaat op 30 gaat ie niet aan het stoken, dus ik kan het effect niet bepalen :X

Edit: het lijkt erop dat als de standaardinstellingen teruggezet worden, er netjes gestookt word. Hij valt niet uit. Zodra de aanvoertemperatuur verlaagd wordt begint het gedonder.
Delta t van 12 gaat prima, met een aanvoer van 40-50 graden ;)

Anyhow, zou goed kunnen dat je ketel zijn vermogen niet kwijt kan en daardoor continue aan / uit gaat op die 60/65 graden.
Als jij de aanvoer temperatuur verhoogt is er meer vermogen nodig om deze temperatuur te halen en zal hij langer doorstoken.
Normaal gesproken begin je bij de basis en verlaag je langzamerhand de aanv temperatuur.

Het is van achter de toetsenborden lastig in te schatten hoe jou situatie is.
Wat is bijv de vermogensafgifte van je radiatoren bij 65 graden? (als je deze niet knijpt).
Wat is de minimale vermogensafgifte van je cv?

Om je een kleine schets te geven:
Ik heb beneden vloerverwarming + 2 x jaga radiator (weinig water capiciteit dus)
Boven heb ik een handdoekradiator in de badkamer.
Voor de rest stook ik nergens.

Mijn ketel is een intergas kombi compact uit 2002 met een minimaal vermogen van 9,7 kw.
De verwarmingsafgifte van de 3 radiatoren + vloerverwarming komt net aan op 9 kw (ligt beetje aan de berekening van de afgifte van de vloerverwarming)..

Je ziet het al; mijn ketel heeft dus op z'n minimale stand meer vermogen dan dat ik eigenlijk kwijt kan.
Hierdoor kan ik de aanvoertemperatuur niet lager zetten dan 55, want dan blijft de ketel aan uit gaan omdat hij zijn vermogen niet kwijt kan en dus te snel de ingestelde aanvoertemperatuur bereikt.

Zet ik de handdoekradiator in de badkamer uit is dit zelfs 60 graden.

Owja en dan komt de pompstand nog :) Die bepaald hoe snel het water weer terug is bij de ketel, die staat bij mij op 2.

Het is een spelletje waarbij je zelf moet gaan uitvinden hoe je zo efficient mogelijk kunt stoken.
Ik log mijn aanvoer / retour temperatuur middels een arduino + 2 temp sensors richting domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja ik moet zeggen dat ik inmiddels ook een beetje spijt heb dat ik de cw5 variant heb gekocht ipv de cw4. Tegelijk water tappen lukt ook nu niet en het minimale vermogen is een stuk hoger.

Vraag is alleen of een andere thermostaat hier iets in gaat betekenen, of dat we het hiermee moeten uitzingen. Ga iig aan de slag met de verwarmingsafgifte berekenen. Dank voor de hulp zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
MikeyMan schreef op woensdag 7 december 2016 @ 08:40:
Ja ik moet zeggen dat ik inmiddels ook een beetje spijt heb dat ik de cw5 variant heb gekocht ipv de cw4. Tegelijk water tappen lukt ook nu niet en het minimale vermogen is een stuk hoger.

Vraag is alleen of een andere thermostaat hier iets in gaat betekenen, of dat we het hiermee moeten uitzingen. Ga iig aan de slag met de verwarmingsafgifte berekenen. Dank voor de hulp zover.
Hoef je geen spijt van te hebben hoor :)

De HRECO 36 doet 7,8kw tot 27,1 en de HRECO 30 doet 7,6kw tot 23,4kw.
Minimaal verschil dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-09 21:02
Even een dummy vraag tussendoor :P

Het waterzijdig inregelen wordt in de startpost gedaan op basis van de Delta T. Maar is het ook goed om de retourtemperatuur te matchen van elke radiator. Dan doe je toch in feite hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
MikeyMan schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 21:14:
Heb een issue met m'n cv installatie waarvan ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.
Ik woon in een goed geïsoleerde drive-in woning uit 2005.
Hier heb ik vorig jaar een nieuwe Intergas HREco 36 laten monteren, samen met een InComfort set met Honeywell Round.
Nu ben ik over dat laatste sowieso niet echt happy. De app is verschrikkelijk, en het instellen van een weekschema is echt een crime. En zelf leren lijkt ook al onmogelijk.

Maar ik merk ook de laatste tijd dat het verwarmen van het huis niet lekker loopt. Vorig jaar niet opgevallen, aangezien het toen natuurlijk amper koud is geweest.

Om een voorbeeld te geven: schema staat van 06:00 tot 07:30 op 21 graden. Echter; toen ik vanmorgen om 07:30 de deur uit ging was het nog maar 19,5 graden. Vanavond bij thuiskomst zag ik ongeveer hetzelfde, en ben toen eens gaan kijken wat er gebeurt. Dit lukt gelukkig wel vrij aardig via de app:
[afbeelding]

en een paar uurtjes later:
[afbeelding]

Het lijkt erop dat de ketel snel weer uitslaat na het stoken. Ook valt me op dat ie altijd op 50% stookt. Ik zou verwachten dat met opentherm er juist wat 'analoger' gestookt zou worden.

Heb ik iets verkeerd ingesteld, of moet ik gewoon dit spul de deur uit doen?

Instellingen zijn als volgt:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Eerste wat ik had gedaan is dat "Online Buitentemperatuur" uitgezet :o Misschien zorgt dit voor 99% van je rare stookgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 16:01
Rol-Co schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 23:21:
[...]

Kan toch met een isense, staan nog wel op mp voor een paar tientjes.
Er staat in de handleiding dat dit met een speciaal Remeha kabeltje kan.
https://www.warmteservice...abel-RS232-0-0/p/O0000541
kan dat met dit kabeltje bijvoorbeeld?

Afbeeldingslocatie: https://d183ptoxzilk60.cloudfront.net/medias/product_images_zoom/1_M_Remeha_S103233_jpg_zoom.jpg?context=bWFzdGVyfHByb2R1Y3RfaW1hZ2VzX3pvb218MjgxNTV8aW1hZ2UvanBlZ3xpbWFnZXMvem9vbS9oNTQvaDBmLzg4NzY3NTE3MTYzODIuanBnfDgxMDc5ODUyNzBlMjFiNWIyODNkOTQzM2UwMjc3Y2EyYjlkMzMwODU2Yjc0MTVkODgyYjQ3ODgwYjI3YWU4YTU

[ Voor 28% gewijzigd door knny op 07-12-2016 09:26 ]

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-09 21:02
knny schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:26:
[...]

Er staat in de handleiding dat dit met een speciaal Remeha kabeltje kan.
https://www.warmteservice...abel-RS232-0-0/p/O0000541
kan dat met dit kabeltje bijvoorbeeld?

[afbeelding]
Moet volgens mij met een ander kabeltje. De originele kost rond de €90,-
Link met beschrijving hoe zelf de kabel te maken: http://blog.hekkers.net/2...meha-interface-revisited/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PCJR schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:22:
[...]

Eerste wat ik had gedaan is dat "Online Buitentemperatuur" uitgezet :o Misschien zorgt dit voor 99% van je rare stookgedrag.
Kan ik ook nog naar kijken. Hij geeft wel een fatsoenlijke temperatuur aan, dus zou in die zin niet anders moeten werken dan een buitenvoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Knoetie schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:34:
[...]

Link met beschrijving hoe zelf de kabel te maken: http://blog.hekkers.net/2...meha-interface-revisited/
Die post wou ik ook linken _/-\o_

Je kunt er ook een OTGW tussen zetten en daaraan een Raspberry Pi en dan wat software.
Die logging vind ik persoonlijk duidelijker dan Recom.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 07-12-2016 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Knoetie schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:34:
[...]

Dat kabeltje heb ik ook gemaakt, ftdi 5v kabeltje 20 euro en een 4p4c connector, was hier heel blij mee :9
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1236875/beter_ochtend25nov_0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
MikeyMan schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:39:
[...]

Kan ik ook nog naar kijken. Hij geeft wel een fatsoenlijke temperatuur aan, dus zou in die zin niet anders moeten werken dan een buitenvoeler.
Volgens mij wil je juist niet rekening houden met de buitentemp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrootB86
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-09 12:31
MikeyMan schreef op woensdag 7 december 2016 @ 07:19:
[...]

[afbeelding]
Het lijkt erop dat je minimale CV vermogen op 50% staat, waardoor je maximale aanvoer temperatuur snel wordt bereikt en de ketel in anti pendelstand schiet.
Ik zou beginnen met deze te verlagen naar 25% (of zelfs 20%).

[ Voor 0% gewijzigd door GrootB86 op 07-12-2016 10:13 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PCJR schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:49:
[...]

Volgens mij wil je juist niet rekening houden met de buitentemp ;)
Is dat zo? Als het buiten kouder is, zal de CV eerder moeten beginnen toch? Bijt wel met het feit dat de incomfort geen aanwarmtijd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 16:33
Even een vraag aan de experts hier: Ik heb de maximale aanvoertemperatuur in m'n CV ketel verlaagd naar 60C, moet ik nu ook maximale aanvoertemperatuur in m'n thermostaat instellen om een juiste werking te krijgen? Ik gebruik een Honeywell Round Modulation met een Intergas HrEco 36 ketel.

Volgens mij is dit niet in te stellen op deze thermostaat of wel?

[ Voor 10% gewijzigd door JunkO op 07-12-2016 10:11 ]

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

ThinkPadd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:40:
[...]

Die post wou ik ook linken _/-\o_

Je kunt er ook een OTGW tussen zetten en daaraan een Raspberry Pi en dan wat software.
Die logging vind ik persoonlijk duidelijker dan Recom.
Is dit uiteindelijk allemaal te draaien op 1 Raspberry pi (model B)? Want ik heb voor de rest niets 24u per dan aanstaan en wil dat graag zo houden :P

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Model B weet ik niet, die kon wel eens te traag zijn. Zou toch wel minstens een Pi2 pakken, maar als je toch nog hardware moet aanschaffen is het natuurlijk verstandiger om gelijk voor een Pi 3 te gaan.

Ik heb het in een VM draaien, dus geen idee hoe het performed op een Pi.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 07-12-2016 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ai.. nee, ik heb al een model B. Dan zou ik die moeten vervangen door een Pi 3. (net zo duur als een Pi2).

Twijfel...

(Ik heb wel een Pi3, maar daar draai XMBC op. puur mediaplayer dus. )

[ Voor 23% gewijzigd door Cyberpope op 07-12-2016 11:10 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 15:37
interessant topic.

Hoeveel m3 verbuiken jullie per dag gemiddeld met deze dagen? Ik merk dat als er iemand de hele dag thuis is, en de tempratuur staat tussen de 20 - 20,5 graden dat we al gauw 7 m3 geruiken.

Is dit normaal? Woningoppervlakte betreft ongeveer 37m2

Heb uiteraard nog niks gefinetuned, daar zal ik dit weekend eens mee gaan stoeien.

[ Voor 13% gewijzigd door Possible op 07-12-2016 11:10 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Gemiddeld 5-6m3 per dag inc douchen a 2 personen, hele dag 20,5 - 21 graden (werk laatste tijd vrij veel vanuit huis)
Woningoppervlakte waar verwarmd wordt, ca 60m2, totale huis is 130m2

[ Voor 21% gewijzigd door Daannn1987 op 07-12-2016 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Tja.. hoe oud is je woning? Hoe is de isolatie?

Kortom puur op bovenstaande lastig indicatie te geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GrootB86 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:06:
[...]

Het lijkt erop dat je minimale CV vermogen op 50% staat, waardoor je maximale aanvoer temperatuur snel wordt bereikt en de ketel in anti pendelstand schiet.
Ik zou beginnen met deze te verlagen naar 25% (of zelfs 20%).
Ik heb volgens mij geen instelling voor minimaal vermogen.
Heb wel Minimaal toerental CV en Min. Vermogen CV Pomp. Maar das pomp, niet brander.
Overigens heb k het idee dat ie wel lager brandt ook, zag vanmorgen 30% langs komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 15:37
Cyberpope schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:11:
Tja.. hoe oud is je woning? Hoe is de isolatie?

Kortom puur op bovenstaande lastig indicatie te geven
Woning komt uit de jaren 70'. We hebben een uitbouw vorig jaar bijgekregen waarbij de isolatie met waarde 3.5 is toevoegd)

Het huis is volledig van kunstof en openslaande deuren van kunstof met HR++ glas erin.

De spouw muren zijn volgens mij ook geisoleerd voor we hier kwamen wonen.. Teminste.. Als ik de gevel bekijk dan, zitten er allemaal gaten in die weer zijn opgevuld.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 14:52
Cyberpope schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:09:
Ai.. nee, ik heb al een model B. Dan zou ik die moeten vervangen door een Pi 3. (net zo duur als een Pi2).

Twijfel...

(Ik heb wel een Pi3, maar daar draai XMBC op. puur mediaplayer dus. )
Gewoon eerst die model B proberen. Hier draait Domoticz al bijna twee jaar op een Model B met 7 actoren en iets van 30 sensoren en de performance daarvan is eigenlijk wel okee. Mocht de performance voor jou dan toch tegenvallen dan zet je de RPi SD image over op een Micro SD kaart en stop je die in een Pi 2 of 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrootB86
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-09 12:31
MikeyMan schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:12:
[...]

Ik heb volgens mij geen instelling voor minimaal vermogen.
Heb wel Minimaal toerental CV en Min. Vermogen CV Pomp. Maar das pomp, niet brander.
Overigens heb k het idee dat ie wel lager brandt ook, zag vanmorgen 30% langs komen.
Het betreft inderdaad parameter c, het minimale toerental CV. Deze stond in je eerdere overzicht van de parameters op 50 (het maximaal mogelijke, instelbaar tussen 20 en 50 staat erbij). Deze moet lijkt mij dus omlaag, zodat je langer op een lager vermogen kunt stoken.
Wellicht dat met een reset van de parameters deze wel weer lager kan (op de 30% die je vanmorgen gezien hebt bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
GrootB86 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:45:
[...]

Het betreft inderdaad parameter c, het minimale toerental CV. Deze stond in je eerdere overzicht van de parameters op 50 (het maximaal mogelijke, instelbaar tussen 20 en 50 staat erbij). Deze moet lijkt mij dus omlaag, zodat je langer op een lager vermogen kunt stoken.
Wellicht dat met een reset van de parameters deze wel weer lager kan (op de 30% die je vanmorgen gezien hebt bijvoorbeeld).
Ah goed gezien _/-\o_
Staat inderdaad standaard op 30 en kan idd de oorzaak zijn waarom het allemaal verre van optimaal werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GrootB86 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:45:
[...]

Topper!
Heb deze op 20 gezet, en hiermee stookt ie een stuk beter. Slaat niet constant af. Ben nu bezig de leidingen te voorzien van wat zwart isolatietape, zodat we daar ook mee aan de slag kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
MikeyMan schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:20:
[...]

Topper!
Heb deze op 20 gezet, en hiermee stookt ie een stuk beter. Slaat niet constant af. Ben nu bezig de leidingen te voorzien van wat zwart isolatietape, zodat we daar ook mee aan de slag kunnen.
Top! Nu doet de ketel dus netjes moduleren _/-\o_
Isoleren van de buizen doe je met thermische buisisolatie toch?
Note* isoleer alleen waar je geen warmte uitstraling wilt hebben.
Leidingen isoleren in de woonkamer is zinloos, daar wil je juist warmteafgifte hebben :+

[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 07-12-2016 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
MikeyMan schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:20:
[...]

Topper!
Zet die liever op 25.

Je gas/lucht verhouding is afgesteld op 25% vermogen, wat standaard is voor tapwater. Dat zijn waarden waarmee je ketel getest is. Alles onder de 25% kan problemen opleveren waarvan jij niet weet dat ze er zijn.

Te laag vermogen kan resulteren in:
- onvolledige verbranding
- instabiele vlam
- explosies bij start na uitval
- oververhitting van de brander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Check, doe ik.
Isolatietape is meer om de temperatuur te kunnen regelen. Witte leidingen he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Aye top :) IR Metertje dus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:09
Inmiddels een paar weken verder met de nieuwe instellingen (zie onder).

Helaas warmt de woonkamer erg langzaam op, het duurt 2 to 3 uur voordat hij van 17.5 graden naar 20 graden gaat. Iemand tips om het opwarmen te versnellen?
rvtk schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:17:
Na de topicstart gelezen te hebben hier ook aan de slag gegaan. Een van de klachten was de warmteklap bij het aanzetten van de CV en naar mijn idee een hoog gasverbruik. Helaas nog geen infrarood thermometer binnen om het waterzijdig in te regelen.

Huis uit 2006 (120m2) met een Intergas Kombi Kompakt 36/30 icm Honeywell modulation. Eigenlijk verwarmen wij alleen de woonkamer (2 grote radiatoren) en de badkamer (1 kleine). Dit doen we zonder programma maar gewoon op de "continue" stand wanneer we thuis zijn. 's Avonds zetten we alles uit.

Ik heb de volgende instellingen gewijzigd (nav ervaringen in dit topic):
  • CV aanvoertemp: 65 (was 80)
  • Tapwater temp: 50 (was 65)
  • Pompstand: 1 (was 3)
  • Ingesteld maximaal CV vermogen: 50 (was 99!?)
De rest van de parameters heb ik op de default gehouden. Helaas heb ik geen tijd om het gas/electra verbruik te meten, maar deze instellingen lijken me al flink wat schelen. Heeft iemand nog tips wat ik nog meer kan wijzigen?

Als mijn infrarood thermometer binnen is zal ik 1 voor 1 de radiatoren inregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
rvtk schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:39:

Helaas warmt de woonkamer erg langzaam op, het duurt 2 to 3 uur voordat hij van 17.5 graden naar 20 graden gaat. Iemand tips om het opwarmen te versnellen?

[...]
Je kunt nog proberen de pomp op 2 te zetten ipv 1, mogelijk heb je toch te weinig flow.

Verder kan je nog doen:
- aanvoertemperatuur alsnog verhogen
- meer radiatoren ophangen
- beter isoleren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeoStax
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:27
rvtk schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:39:

[...]
En het tapwater inmiddels ook teruggezet naar 60 zoals eerder geadviseerd? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Als je je radiatoren nog niet waterzijdig hebt ingeregeld dan is dat stap 1.
Je kunt de aanvoertemperatuur verhogen tot je een ons weegt, maar als de ketel het hete water bij wijze van spreken door een rietje naar je hele systeem moet krijgen dan is het geen wonder dat het lang duurt.

Zorg dat alle radiatoren goed zijn ingeregeld en ga dan verder klooien met parameters. Dan is de basis namelijk in orde en merk je ook veel beter wat voor effect een bepaalde parameter heeft op je systeem.

Die pompstand die je naar stand 1 hebt gezet zou ik ook niet doen. Begin op 3 en kijk dan hoe je de deltaT kunt krijgen. Als die erg slecht blijft (verschil tussen aanvoer en retour blijft klein, <10 graden verschil) dan zou je dán de pompstand kunnen verlagen om een grotere deltaT te krijgen.

Je hebt naar mijn idee nu blindelings wat instellingen aangepast omdat je daar wat over gehoord hebt, maar je hebt geen idee wat je aan het doen bent. Dat gevoel krijg ik erbij.
CV aanvoertemp: 65 (was 80)
Prima, moet met een huis uit 2006 makkelijk kunnen lijkt mij
Tapwater temp: 50 (was 65)
waarom!?? Laat dat lekker op 65 graden staan. Je wint er echt bijna niets mee qua gasbesparing, maar je creëert wel een extra gevaar: legionella
Pompstand: 1 (was 3)
Zie boven, begin met de pomp op stand 3 en ga eerst eens waterzijdig inregelen (zie topicstart voor stappenplan). Dan pas verlagen, indien nodig.
Ingesteld maximaal CV vermogen: 50 (was 99!?)

Een snelle fix om het nu eerst wat sneller warm te krijgen is om de pompstand weer omhoog te zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 07-12-2016 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Tapwater lager dan 60 hoeft bij Intergas geen probleem te zijn, die ketels stoken standaard op naar 65 en laten dan zakken naar de gewenste temperatuur. Ik heb de temperatuur op 55 staan, wat voldoende is om legionella dood te maken bij langdurig verwarmen. Ketel stookt hier op naar 65 en zakt dan langzaam af naar 55.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
Ik kan bij onze ketel (ferroli bluesense CW4) het tapwater geen eens hoger instellen dan 55 nu hij op ECO stand staat

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
Even een situatieschets en een vraag:

Nieuwbouwwoning op een hoek, inhoud +/- 480m3 zeer goed geïsoleerd.
Benedenverdieping: PVC, vloerverwarming, oppervlakte +/- 65 m2,
Eerste verdieping: radiatoren, badkamer vloerverwarming met een aparte radiator
Zolder: geen verwarming.
Ketel: Intergas HrEco 36
Thermostaat: Honeywell Round Modulation
Vloerverwarmingsverdeler: WILO Yonos Para RS25/6-RKA

We wonen er nu zo'n 3 weken en dit is de eerste woning waarbij vloerverwarming de hoofdverwarming is, althans beneden. We merken dat we het beneden vaak koud hebben, ondanks dat de thermostaat op 21 C° staat. De vloer voelt ook niet echt warm aan en de ene plek is warmer dan de andere. Dit hadden we totaal niet verwacht van een nieuw, goed geïsoleerd huis. Nu vallen mij 2 zaken op:

1. Ik wil de vloer niet te warm laten worden i.v.m. PVC dus ik heb de thermostaat op de verdeler op max 40 C° gezet. De CV aanvoertemperatuur heb ik op 60 C° ingesteld in de ketel. Ik zou denken dat bij het verhogen van de gevraagde temperatuur ('s ochtends als je het een paar graden warmer wilt hebben) het water in de vloer toch wel die 40 graden moet halen, en uiteindelijk stopt op waar je hem in hebt gesteld. Het vreemde is dat als ik de thermostaat van de verdeler op max 50 C° zet hij alsnog amper 40 C° haalt.

Maak ik nu een denkfout of wordt de vloer gewoon niet warm genoeg? Ik heb geen idee hoe warm het water in de vloer hoort te worden.

2. Op de pomp zit een regelknop, deze staat nu als volgt ingesteld:

Afbeeldingslocatie: https://img.photobucket.com/albums/v287/Jaensch/Wilo_1.jpg

In een handleiding die ik op internet heb gevonden staat de volgende uitleg bij de symbolen:

Afbeeldingslocatie: https://img.photobucket.com/albums/v287/Jaensch/Wilo%201.jpg

Afbeeldingslocatie: https://img.photobucket.com/albums/v287/Jaensch/Wilo%202.jpg

Als ik die uitleg goed interpreteer staat hij dus fout ingesteld. Hij staat nu op constant stand 3 in plaats van variabel stand 3 (we hebben 6 groepen). Er staat letterlijk bij het variabel symbool: "standaard bij vloerverwarming". Lijkt mij dat ik die knop dus de andere kant op moet draaien.

Iemand die hier verstand van heeft? _/-\o_

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Possible schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:10:
interessant topic.

Hoeveel m3 verbuiken jullie per dag gemiddeld met deze dagen? Ik merk dat als er iemand de hele dag thuis is, en de tempratuur staat tussen de 20 - 20,5 graden dat we al gauw 7 m3 geruiken.

Heb uiteraard nog niks gefinetuned, daar zal ik dit weekend eens mee gaan stoeien.
Kun je weinig mee denk ik ja, wat wel iets zegt zijn m3/graaddag.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1236875/begindecgas1.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
JunkO schreef op woensdag 7 december 2016 @ 15:05:

We wonen er nu zo'n 3 weken en dit is de eerste woning waarbij vloerverwarming de hoofdverwarming is, althans beneden. We merken dat we het beneden vaak koud hebben, ondanks dat de thermostaat op 21 C° staat. De vloer voelt ook niet echt warm aan en de ene plek is warmer dan de andere. Dit hadden we totaal niet verwacht van een nieuw, goed geïsoleerd huis. Nu vallen mij 2 zaken op:

1. Ik wil de vloer niet te warm laten worden i.v.m. PVC dus ik heb de thermostaat op de verdeler op max 40 C° gezet. De CV aanvoertemperatuur heb ik op 60 C° ingesteld in de ketel. Ik zou denken dat bij het verhogen van de gevraagde temperatuur ('s ochtends als je het een paar graden warmer wilt hebben) het water in de vloer toch wel die 40 graden moet halen, en uiteindelijk stopt op waar je hem in hebt gesteld. Het vreemde is dat als ik de thermostaat van de verdeler op max 50 C° zet hij alsnog amper 40 C° haalt.

Maak ik nu een denkfout of wordt de vloer gewoon niet warm genoeg? Ik heb geen idee hoe warm het water in de vloer hoort te worden.

[afbeelding]

In een handleiding die ik op internet heb gevonden staat de volgende uitleg bij de symbolen:

[afbeelding]

[afbeelding]

Als ik die uitleg goed interpreteer staat hij dus fout ingesteld. Hij staat nu op constant stand 3 in plaats van variabel stand 3 (we hebben 6 groepen). Er staat letterlijk bij het variabel symbool: "standaard bij vloerverwarming". Lijkt mij dat ik die knop dus de andere kant op moet draaien.

Begin met constant pressure, stand in het midden ergens. Zorg dat je flow kunt meten/zien, of op zn minst de watertemp aanvoer naar de vloer per groep, en de retour temp per groep. Ook handig, aanvoer CV en retour CV. Dan kun je pas controleren of je vloer warm kan worden met wat je erin stopt :)
edit: ik heb ogv vergelijke situatie als jij, check al mijn posts eens in dit topic, shitload aan info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
Mijn huis wordt verwarmd middels vloerverwarming. Ik heb twee circuits, een onder mijn houten vloer (max. aanvoertemperatuur 35 graden) en een onder mijn tegelvloer (max. zo'n 45 graden). Huis is uit 2011, dus ook navenant geisoleerd. Ik heb middels EvoHome de boel zo ingesteld dat het hier rond 08.00u. 20 graden is en dat het vanaf 19.00u. 20,5 graden is. Vanaf 23.00u. heb ik de ingestelde temperatuur op 17 graden staan.

Nu is het in de ochtend tussen 18 en 19 graden, afhankelijk van de kou in de nacht. Om de temperatuur 1 a 2 graden te laten stijgen is de vloerverwarming al snel een uur of anderhalf bezig. Is het 's nachts verlagen van de temperatuur nog steeds de goedkoopste manier of kan ik beter de nachttemperatuur op 20 graden zetten zodat alles alleen op temperatuur gehouden hoeft te worden?

Verder is het hier in de winter behoorlijk droog in huis, ondanks de nodige dauerlufts. Zorgt het bevochtigen van de lucht voor een snellere aangename temperatuursensatie, zoals ook een vochtige sauna eerder warm aanvoelt, of doet dat op de temperaturen in huis weinig?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed, kleine update; om 16:30 is de ketel weer aan geslagen. Het is nu 21,1 graden in de woonkamer. Kleine doorslag dus, maar dat zou ie in drie dagen wel zelf moeten kunnen corrigeren.
Enige is wel dat ie nu nog af en toe aan slaat, terwijl de temperatuur al bereikt is. Vreemde kwestie.
Heb wat voetventielen dichtgedraaid en andere geopend. Laat dit nu even doorlopen en zal morgen als ik thuis kom een bijstelsessie doen. Leuke materie dit!

Kom er ook achter dat de infrarood thermometer die ik heb niet ideaal is. Het rode puntje zit naast het meetpunt :P

Overigens; wat is het effect van het dichtdraaien van een (thermostaat-)knop op de inregeling?

Edit: zelfs bij 21,5 graden zie ik de ketel nog aan slaan. Hoe kan zulks? :?

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 07-12-2016 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

De thermostaat op je VV verdeler op 40 °C staan? Zeker weten? Met PVC mag je oppervlakte temperatuur niet boven de 28 °C komen uit mijn hoofd. Het is natuurlijk afhankelijk hoe je vloer is opgebouwd, maar 40 is gevoelsmatig te hoog.

Hier staat hij op 25 °C.

Je geeft aan dat je vloer niet gelijkmatig warm wordt, staat alles open op de verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 16:47
Binnenkort mijn cv installatie weer waterzijdig inregelen. De vorige keer (1,5jaar terug) had ik het gedaan maar ben toch niet tevreden.

Nu heb ik een vraag; ik heb de onderstaande voetventielen aan de onderzijde van mijn radiatoren

Afbeeldingslocatie: https://d183ptoxzilk60.cloudfront.net/medias/product_images_zoom/1_L_P_7481037_jpg_zoom.jpg?context=bWFzdGVyfHByb2R1Y3RfaW1hZ2VzX3pvb218MTc3NDF8aW1hZ2UvanBlZ3xpbWFnZXMvem9vbS9oZWEvaDIxLzg4NTkxMjQwMDY5NDIuanBnfDlmMTcwYzBmMmZlZjc5NWM1OGMxMDBlODc2OWU1NGE3NTkwNmQ0Y2VhMDMxZTQzNjMyNjU4ODMyMWJlMjhmOTA

Hoe het ventieltje nu op het plaatje staat is het volledig open. Maar nu is de vraag, moet ik ze nu bijv al 1/8ste slag draaien als beginstand en dan aan de hand daarvan meer dichtdraaien of meer open draaien als ik ga meten?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Laatst online: 07:14
Deze ventielen zijn niet in te regelen. De meeste radiatoren waarbij dit ventiel is toegepast, hebben een verstelbare voorinstelling op het inlaatventiel. Te vinden als je de thermoknop eraf haalt. Vaak te verstellen van stand 1-8, waarbij 8 volledig open is.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
Beekforel schreef op woensdag 7 december 2016 @ 18:51:
[...]

De thermostaat op je VV verdeler op 40 °C staan? Zeker weten? Met PVC mag je oppervlakte temperatuur niet boven de 28 °C komen uit mijn hoofd. Het is natuurlijk afhankelijk hoe je vloer is opgebouwd, maar 40 is gevoelsmatig te hoog.

Hier staat hij op 25 °C.

Je geeft aan dat je vloer niet gelijkmatig warm wordt, staat alles open op de verdeler?
Ik hoor en lees eigenlijk overal max 40 °C. Met 25 °C lijkt me ook niet dat het snel warm wordt (in het achterhoofd gehouden dat een vloer natuurlijk niet zo snel warm wordt als een radiator). Op de verdeler staat alles open inderdaad. Misschien lucht in het systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
JunkO schreef op woensdag 7 december 2016 @ 20:10:
[...]

Ik hoor en lees eigenlijk overal max 40 °C. Met 25 °C lijkt me ook niet dat het snel warm wordt (in het achterhoofd gehouden dat een vloer natuurlijk niet zo snel warm wordt als een radiator). Op de verdeler staat alles open inderdaad. Misschien lucht in het systeem?
Meten is weten. Meet vooral veel en vaak je temps. Ik lees af op mijn thermostaatknop op de vv verdeler: 43 graden. Dit geeft 33-37 graden water temp dat per groep de vloer ingaat. Dit geeft dan weer 25-max 28 graden vloer aanraak temp, en ook ik heb pvc, en inderdaad 28 graden is de max.

Let wel, ik heb 28 graden in mei gemeten, en toen de thermostaatknop hierop ingesteld. Nu met dit koude weer is er meer warmteverlies, dus haal ik maar 25-26 graden, wat nog prima is als aanraak temp van de vloer.

Dit zorgt er ook voor dat niet stiekem in februari de vloer temp >29 graden zal worden als het niet meer zo koud is, en de pvc dus te warm zal worden! Let hier dus op als je in deze maand je thermostaat op de verdeler instelt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 16:47
hesselbeertje schreef op woensdag 7 december 2016 @ 20:08:
Deze ventielen zijn niet in te regelen. De meeste radiatoren waarbij dit ventiel is toegepast, hebben een verstelbare voorinstelling op het inlaatventiel. Te vinden als je de thermoknop eraf haalt. Vaak te verstellen van stand 1-8, waarbij 8 volledig open is.
oh echt 8)7 Ik dacht altijd dat ik aan de hand hiervan in kon regelen. Beetje dichtdraaien om te knijpen etc.

Ik zie nu dit. Ik heb Korado Plan VK radiatoren in het huis.

https://www.korado.com/pr...tion/basic-equipment.html

Dus betekent dat ik zo een sleutel moet zien te regelen, maar nu snap ik het helemaal niet meer. Hoe moet ik nu waterzijdig inregelen? Ik dacht dat het aan de hand van retour moest.

Ik heb mijn IR meter, excel sheet....ready to go, maar de vraag is nu hoe?

[ Voor 29% gewijzigd door Rainesh op 07-12-2016 20:59 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:09
Bedankt voor de tips. Pomp staat nu op stand 2, tapwater naar 60 (hoewel de meningen daarover verdeeld zijn).

Het klopt dat ik het tunen niet grondig heb aangepakt. Ik heb mezelf wel ingelezen via de topicstart maar ik was dusdanig ontevreden over de default instellingen (kreeg hoofdpijn bij het aanzetten van de CV omdat de woonkamer te snel opwarmde) dat elke verandering welkom was. Bij gebrek aan een ir-thermometer daarom wat waarden uit dit topic gepakt.

Inmiddels is ir thermometer onderweg (leve aliexpress) en zal ik het systeem waterzijdig gaan inregelen. Op dit moment staan alleen de 2 radiatoren in de woonkamer aan. Ik begreep dat je deze 2 radiatoren bij waterzijdig inregelen vol open moet zetten en dan de rest van de radiatoren moet knijpen? (of heb ik dat verkeerd lezen)

Wel heb ik nog moeite met begrijpen wat de volgende instellingen van mijn Intergas nu precies doen:
  • Ingesteld maximaal CV vermogen: 50 (was 99!?)
  • Min. aanvoertemperatuur tijdens OT vraag: 40
Heeft iemand dit paraat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 23:05
Vermogen zijn denk ik procenten van het max. vermogen. Min aanvoer temp is de temperatuur die minimaal geleverd wordt.
Beide hoeven niet aangepast te worden als de thermostaat goed regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:04
Ik heb de aanvoertemperatuur van mijn ketel weer eens verlaagd, maar mijn thermostaat sprong daar niet helemaal lekker mee om. Nu beweert de thermostaatleverancier (Thermosmart) bij hoog en bij laag dat een aanvoertemperatuur van 80 á 85 graden het beste en snelste is.

Ik citeer in chronologische tijdsvolgorde het gesprek:
Grolsch: Goedemorgen,

Ik heb de aanvoertemperatuur van mijn CV ketel verlaagd, en sindsdien doet de thermostaat niet meer wat ik wil :)

Zo voel ik aan de radiatoren dat ze niet super warm zijn terwijl de gevraagde ruimtetemperatuur nog niet bereikt is.

Nu weet ik dat Kodjo eerder e.e.a. aan mijn regeling heeft aangepast omdat ik destijds last had van een overshoot.

Kan dit hier mee te maken hebben? Volgens mij kan ik niets veranderen, maar wellicht dat jullie iets kunnen ?
Grolsch: Even een kleine update, na wat testen zie ik dat de thermostaat +- 2 graden voor het bereiken van de eindtemperatuur de ketel terug laat moduleren of uit laat schakelen. Dat kan ik niet exact zien omdit dit niet gelogd wordt door de Thermosmart.

Waarschijnlijk is dit de instelling die Kodjo destijds gedaan heeft om de overshoot te voorkomen, maar ook dat kan ik niet zien.

Kan ik hier zelf wat aan instellen ? Ik vind het niet handig dat ik zelf deze parameters niet kan wijzigen.
Support: We raden altijd af om de aanvoertemperatuur te verlagen. Dit is zeer waarschijnlijk ook de reden dat de temperatuur niet meer wordt gehaald. Ik raad sterk aan om deze op 80 tot 85 graden in te stellen en de regeling over te laten aan de ThermoSmart. Op dit moment moet je ketel meer en langer branden wat tot gevolg heeft dat je ketel eerder meer gas verbruikt dan minder.
Support: Ik ben het eens met Arjan. Natuurlijk zijn de radiatoren minder warm als je de temperatuur verlaagd. Overigens zie ik in de gegevens een perfect regelgedrag. Het zal wat trager zijn dan eerst maar daar past ThermoSmart zich vanzelf op aan. Je kan echter beter OpenTherm gewoon de water temp laten bepalen, daar is het op ontworpen.
Grolsch: Goedemorgen heren,

Bedankt voor jullie antwoord.

Ik heb de aanvoertemperatuur verlaagd omdat ik vooral last had van een "warmtegolf" bij het verwarmen.

Ik zie dat het gisteravond wel goed gegaan is, maar je ziet bijvoorbeeld gisteren dat rond 09:20 de thermostaat is ingesteld op 19,5 graden, en dat de temperatuur blijft schommelen op 17,5 graad. Pas toen ik de thermostaat op 22 graden had ingesteld (10:40) was het binnen 20 minuten 20 graden (11:00). Dus de aanvoer temperatuur is hoog genoeg, maar blijkbaar regelde de thermosmart het anders.

Met minder warme radiatoren bedoel ik echt lauwe radiatoren, dus nog lang niet op de maximale aanvoertemperatuur zoals door mij ingesteld.

Ik wil vandaag nog wel ff afwachten maar ik heb het gevoel dat destijds door Kodjo iets is ingesteld om de overshoot te voorkomen wat me nu dwars zit.
Support: Helaas zal de regeling niet beter verlopen maar eerder slechter. Nogmaals, je ketel is nu meer aan het branden waardoor je zeker niet zuiniger af bent. Je kunt het beste de aanvoertemperatuur maximaliseren op 80-85 graden. Mocht je huis dan te snel warm zijn dan kunnen we dit eventueel nog voor je aanpassen.
Hebben ze nu gelijk en moet ik de aanvoer maar weer op 80 graden zetten, of zit het ander :P

Graag jullie advies

De regeling heeft zichzelf nu dusdanig aangepast dat ik eigenlijk geen problemen meer heb, tis meer een principe kwestie :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:43
The Lord schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:21:
[...]

Heimeier artikel 3930-02.300, EAN 4024052940912. Verschilt per radiator welke insert precies.
Klinkt logisch. nu ontdekken welke radiator het is / welke insert nodig is.. komt iemand deze wellicht bekend voor?
Afbeeldingslocatie: https://s30.postimg.org/epudsjdgh/knop.jpg

lastige modelnaam (als die h 4 0 1 tenminste dat is); zoeken op '401' levert vooral veel access denieds op ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martenjw
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-12-2020
oud type heimer met voorinstelling, niet dynamisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:43
top, dank je wel. ik ga uitzoeken of ik deze kan vervangen door de Heimer dynamische:

Afbeeldingslocatie: https://s30.postimg.org/v2a2xj14x/eclipse.png

Die radiatoren zijn uit 2001 schat ik, en hebben geen II+ markering (dat staat ook alleen op de kranen lijkt het). ben er nog niet achter hoe ik kan bepalen of het gaat passen, behalve door er maar gewoon 1 aan te schaffen en het te gaan proberen. Tips & ervaringen zijn zeer welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:35

bert pit

asdasd

knny schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 23:02:
Dit is zo'n kabeltje http://www.marktplaats.nl...6&previousPage=mympSeller

Er zit een speciaal chipje in.
De recom software kun je op de site van Remeha downloaden.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:51
Grolsch schreef op woensdag 7 december 2016 @ 21:13:
Ik heb de aanvoertemperatuur van mijn ketel weer eens verlaagd, maar mijn thermostaat sprong daar niet helemaal lekker mee om. Nu beweert de thermostaatleverancier (Thermosmart) bij hoog en bij laag dat een aanvoertemperatuur van 80 á 85 graden het beste en snelste is.

Ik citeer in chronologische tijdsvolgorde het gesprek:

[...]

Hebben ze nu gelijk en moet ik de aanvoer maar weer op 80 graden zetten, of zit het ander :P

Graag jullie advies

De regeling heeft zichzelf nu dusdanig aangepast dat ik eigenlijk geen problemen meer heb, tis meer een principe kwestie :)
Tot op zekere hoogte hebben ze gelijk. een hogere aanvoer (maar dus ook retour) zorgt voor een snellere verwarming van het huis. Of dat het meest wenselijk is, is aan de gebruiker. Zie eventueel de detail uitleg onderaan deze post.
Op dit moment moet je ketel meer en langer branden wat tot gevolg heeft dat je ketel eerder meer gas verbruikt dan minder.
Dit is exact een opmerking waar Thinkpad in de openingspost al op reageert.Het is gewoonweg niet waar. Wat gebruikt meer brandstof. Hard of langzaam optrekken met de auto? (voor de goede orde, harder optrekken (=hogere acceleratie) kost vele malen meer)

Over het algemeen geven langere stook periodes een beter comfort. De warmte afgifte is regelmatiger en schommelt minder.

Het lijkt erop alsof je thermostaat niet lekker moduleert bij gewijzigde warmtevraag. Ik ken de ThermoSmart echter geheel niet en kan dus ook slecht adviseren wat te doen. Mijn gevoel zegt echter een harde reset geven.

Detail uitleg regelingen
Een goed ingestelde regeling zal het proces zo snel mogelijk naar een stabiele situatie regelen. Onderstaande afbeelding geeft dit goed weer. De C(z) lijn is een veel te los ingestelde regeling. Deze zorgt voor veel over en undershoot van de step response q(t). Voordat het stabiel is duurt relatief lang. C.HG2(z) is wat dat betreft in het regelen agressiever, maar is veel adequater met betrekking tot de step response q(t). Let echter wel op, dit gaat over regelingen. Niet over een ideaal proces!

Wat de support van je vraagt is om de aanvoer op 80 graden te zetten zodat C.HG2(z) sturing mogelijk is om de ruimtetemperatuur zo snel mogelijk op het gewenst te hebben. Zoals je ziet is de u(t), met andere woorden het kortdurend verbruik, van C.HG2(Z) bijna tweemaal zo groot als C(z). Echter, een huis verwarmen is een heel traag proces. Het is geen seconden werk, sterker nog, snel regelen zorgt voor veel ongemak door de warmte pulsen. Als wordt gekeken naar de tweede afbeelding is de rode (proces) lijn als proces nog het meest ideaal. Deze zal als proces sturing er nog rustiger uit zien dan C(z).
Sidenote: Let wel op dat een CV installatie een 2e orde proces is. Eerst wordt het CV water verwarmt. Dat verwarmt vervolgens de ruimte. Als ik proces schrijf bedoel ik de ruimte temperatuur, niet het CV water.

Als wordt gekeken naar CV installaties is een Δt van meer dan 20°C onwenselijk. De CV ketel kan dit niet lekker verwerken door uitzetten en krimpen. Per definitie zal de ketel daardoor zorgen dat als jij 80°C aanvoert, er minimaal 60°C terugkomt. Dat is nu juist de crux van fig 1. uit de opening post, je zit dan buiten het HR bedrijf.
Maw, rustig regelen is comfortabeler, beter voor je ketel en beter voor je verbruik.

Afbeeldingslocatie: http://www.controlsystemslab.com/images/dcm/hinf/fig10.jpg
only step + step response:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c0/Change_with_Ki.png/320px-Change_with_Ki.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
[...]

Ondanks dat ik geen specialist ben, kom ik mbt de knop op hetzelfde uit als u.
Wil er echter wel de opmerking bij plaatsen dat het ook klinkt alsof de groepen niet lekker op elkaar afgesteld staan als de ene groep warmer voelt dan de andere. Ook voor vloerverwarmingen gaat het principe van waterzijdig inregelen op.

Twee andere tips. Even kijken met een IR-thermometer of de groepen een redelijke retour halen is ook wenselijk. Groep lengte heeft heel veel invloed op de benodigde druk en dus de drukval.
Heb je al gekeken naar de pompschakelaar? 24/7 laten draaien is niet nodig.

PS. als het een volledig net nieuw gebouwd huis is, let u wel op voor de betonvloer mbt het stook programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
Possible schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:10:
interessant topic.

Hoeveel m3 per dag is niet geheel interessant. Zoals de openingspost al aangeeft zegt m3 per graaddag veel meer. Mindergas.nl of energiemanageronline.nl kunnen je veel inzicht geven op het behaalde resultaat.

7m3 met goede isolatie en HR glas klinkt overigens wel als veel. Dat doen we hier op een heel huis uit de jaren 70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
Nilvo schreef op donderdag 8 december 2016 @ 04:38:
[...]

Ondanks dat ik geen specialist ben, kom ik mbt de knop op hetzelfde uit als u.
Wil er echter wel de opmerking bij plaatsen dat het ook klinkt alsof de groepen niet lekker op elkaar afgesteld staan als de ene groep warmer voelt dan de andere. Ook voor vloerverwarmingen gaat het principe van waterzijdig inregelen op.

Twee andere tips. Even kijken met een IR-thermometer of de groepen een redelijke retour halen is ook wenselijk. Groep lengte heeft heel veel invloed op de benodigde druk en dus de drukval.
Heb je al gekeken naar de pompschakelaar? 24/7 laten draaien is niet nodig.

PS. als het een volledig net nieuw gebouwd huis is, let u wel op voor de betonvloer mbt het stook programma?
Ik ben op dit moment aan het kijken naar een goede betaalbare IR-thermometer om het één en ander te kunnen meten en uitzoeken. Ik merk wel dat ik tot die tijd eigenlijk weinig zinnigs kan doen, behalve wat algemene trucs die ik onder andere uit dit topic en deze blog heb: https://www.vandomburg.net/bespaar-energie-met-cv-tuning/

Een pompschakelaar ga ik zeker aanschaffen, al vraag ik me af of ik het merk dat de pomp uit gaat, ik hoor 'm nu al amper. :>

Ik heb de pomp van de vloerverwarming nu iets lager gezet, misschien dat het water dan wat langer de tijd krijgt om z'n warmte af te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
rvtk schreef op woensdag 7 december 2016 @ 20:57:
[...]
Op dit moment staan alleen de 2 radiatoren in de woonkamer aan. Ik begreep dat je deze 2 radiatoren bij waterzijdig inregelen vol open moet zetten en dan de rest van de radiatoren moet knijpen? (of heb ik dat verkeerd lezen)
[...]
De woonkamer is in de meeste gevallen de referentieruimte (=waar de kamerthermostaat hangt). De radiatoren in die ruimte moeten altijd flow hebben, er mag dus eigenlijk geen thermostaatknop op zitten. Anders heb je kans dat een thermostaatknop de radiator afknijpt voordat de ruimte op de ingestelde temperatuur is. De kamerthermostaat zal dan warmte blijven vragen, maar de radiatoren staan dan dicht dus die warmte kan niet worden afgeleverd in die ruimte.

Je mag ze uiteraard wel knijpen om een goede deltaT te halen, maar ze moeten dus wel altijd flow hebben.
JunkO schreef op donderdag 8 december 2016 @ 08:43:
[...]
Een pompschakelaar ga ik zeker aanschaffen, al vraag ik me af of ik het merk dat de pomp uit gaat, ik hoor 'm nu al amper. :>
[...]
Een pompschakelaar heb je dan ook niet vanwege het geluid, maar om stroom te besparen: ThinkPad's Tweakblog: Waarom een pompschakelaar op je vloerverwarming zin heeft

Al is jouw pomp al een vrij zuinig model verwacht ik, gezien het een nieuwbouwwoning betreft. Maar dan is het nog steeds onzin om bijv. midden in de zomer de pomp te hebben draaien. Er is dan immers toch geen warmtebehoefte.

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 08-12-2016 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
ThinkPadd schreef op donderdag 8 december 2016 @ 08:47:
[...]

De woonkamer is in de meeste gevallen de referentieruimte (=waar de kamerthermostaat hangt). De radiatoren in die ruimte moeten altijd flow hebben, er mag dus eigenlijk geen thermostaatknop op zitten. Anders heb je kans dat een thermostaatknop de radiator afknijpt voordat de ruimte op de ingestelde temperatuur is. De kamerthermostaat zal dan warmte blijven vragen, maar de radiatoren staan dan dicht dus die warmte kan niet worden afgeleverd in die ruimte.

Je mag ze uiteraard wel knijpen om een goede deltaT te halen, maar ze moeten dus wel altijd flow hebben.

[...]

Een pompschakelaar heb je dan ook niet vanwege het geluid, maar om stroom te besparen: ThinkPad's Tweakblog: Waarom een pompschakelaar op je vloerverwarming zin heeft

Al is jouw pomp al een vrij zuinig model verwacht ik, gezien het een nieuwbouwwoning betreft. Maar dan is het nog steeds onzin om bijv. midden in de zomer de pomp te hebben draaien. Er is dan immers toch geen warmtebehoefte.
Ik weet dat het om stroombesparing gaat, maar je moet de werking van zo'n schakelaar wel goed kunnen testen natuurlijk. Ik lees nog wel eens dat hij te traag reageert bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wat bij m'n ouders goed hielp, was om de sensor van de pompschakelaar zo dicht mogelijk bij de CV-ketel te plaatsen op de aanvoerleiding.

De vloerverwarmingverdeler hangt op de begane grond, de CV-ketel hangt er recht boven, met alleen een houten vloertje ertussen. De pompschakelaar die ze hebben (zo'n groene, weet type even niet meer) heeft een vrij lang snoer aan de sensor zitten. Daarom kon ik de draad langs de opening van de leiding in de vloer omhoog voeren, om hem uiteindelijk zo'n 30cm. onder de ketel plaatsen, wat nogal scheelt qua reactietijd.
Pagina: 1 ... 49 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.