MikeyMan schreef op woensdag 7 december 2016 @ 07:43:
[...]
Nee dat haal ik zeker niet. Kom tot een ∆t van tussen de 15 en 20 graden. Met een max aanvoer van 65 op het moment.
Btw; terugmoduleren bij 12 graden retour? Hoe krijg je dat voor elkaar in een woning?
Radiatoren inmiddels wat verder open gezet, maar zelfs met de thermostaat op 30 gaat ie niet aan het stoken, dus ik kan het effect niet bepalen
Edit: het lijkt erop dat als de standaardinstellingen teruggezet worden, er netjes gestookt word. Hij valt niet uit. Zodra de aanvoertemperatuur verlaagd wordt begint het gedonder.
Delta t van 12 gaat prima, met een aanvoer van 40-50 graden
Anyhow, zou goed kunnen dat je ketel zijn vermogen niet kwijt kan en daardoor continue aan / uit gaat op die 60/65 graden.
Als jij de aanvoer temperatuur verhoogt is er meer vermogen nodig om deze temperatuur te halen en zal hij langer doorstoken.
Normaal gesproken begin je bij de basis en verlaag je langzamerhand de aanv temperatuur.
Het is van achter de toetsenborden lastig in te schatten hoe jou situatie is.
Wat is bijv de vermogensafgifte van je radiatoren bij 65 graden? (als je deze niet knijpt).
Wat is de minimale vermogensafgifte van je cv?
Om je een kleine schets te geven:
Ik heb beneden vloerverwarming + 2 x jaga radiator (weinig water capiciteit dus)
Boven heb ik een handdoekradiator in de badkamer.
Voor de rest stook ik nergens.
Mijn ketel is een intergas kombi compact uit 2002 met een minimaal vermogen van 9,7 kw.
De verwarmingsafgifte van de 3 radiatoren + vloerverwarming komt net aan op 9 kw (ligt beetje aan de berekening van de afgifte van de vloerverwarming)..
Je ziet het al; mijn ketel heeft dus op z'n minimale stand meer vermogen dan dat ik eigenlijk kwijt kan.
Hierdoor kan ik de aanvoertemperatuur niet lager zetten dan 55, want dan blijft de ketel aan uit gaan omdat hij zijn vermogen niet kwijt kan en dus te snel de ingestelde aanvoertemperatuur bereikt.
Zet ik de handdoekradiator in de badkamer uit is dit zelfs 60 graden.
Owja en dan komt de pompstand nog

Die bepaald hoe snel het water weer terug is bij de ketel, die staat bij mij op 2.
Het is een spelletje waarbij je zelf moet gaan uitvinden hoe je zo efficient mogelijk kunt stoken.
Ik log mijn aanvoer / retour temperatuur middels een arduino + 2 temp sensors richting domoticz.