Verwijderd schreef op zondag 27 november 2016 @ 11:12:
Inderdaad is het een Nefit Smartline (hoe kwam ik bij Eneco?).
Die 0Y hoeft niet perse het gevolg te zijn van weinig flow toch? Voor zover ik weet kan juist teveel flow ook ervoor zorgen dat de ketel z'n warmte niet kwijt kan? Immers te weinig tijd om warmte af te geven.. Of is dat onwaarschijnlijk?
Als snelle oplossing daarvoor lees ik veelal het verhogen van de aanvoertemperatuur.
Overigens vraag ik me ook af wat de "auto" knop doet bij de aanvoertemperatuur. Helaas rept de handleiding hier met geen woord over.
Klopt, 0Y is gewoon een melding dat de aanvoer hoger is dan gewenst.
Als je heel weinig afgifte hebt, weinig radiatoren open dus, dan kan het zijn dat je snel te warm water retour krijgt.
Maar als je aanvoer al laag is, dan is je retour niet echt meer van belang, je hebt dan maar een paar graden dT nodig. De aanvoertemp ligt immers al in het HR gebied van de ketel, de retour dus ook.
Als je dan meer doorstroming geeft en ook het maximale vermogen wat verlaagd, dan kan de ketel continu in bedrijf blijven tijdens langere warmtevraag.
Hier gaat de ketel, zonder ook maar één keer uit te gaan op Y0, van bijv 16 naar 20 graden.
Ik stook wel nagenoeg in het hele huis wel iets.
HuHu schreef op zondag 27 november 2016 @ 14:03:
Ik ben onlangs verhuisd en we hebben beneden vloerverwarming laten aanleggen in een nieuwe zandcementvloer. De verdeelunit is een ROBOT met vijf groepen en een Grundfos Alpha 2L pomp. Ik heb deze op het laagste constante toerental gezet. De CV-ketel staat op 50 graden, de aanvoer bij de verdeelunit op 34 graden en de retour is ongeveer 27 graden.
Nu worden twee van de vijf groepen minder goed warm. De vloer voelt daar kouder aan en ook met de hand kan ik voelen dat de retour-slangen kouder zijn dan de andere drie.
Vraag: Kan ik nu op de ROBOT de drie warmere groepen wat dicht draaien? En dan meten en er voor zorgen dat de retour overal ongeveer dezelfde temperatuur heeft? Of is het niet verstandig de groepen af te knijpen?
Andere vraag: ik kan de pomp, naast een constant toerental, ook instellen op proportionele of constante druk. Ik kan nergens een goede uitleg vinden wat dat nu precies inhoudt en welke instelling het beste is?
Je pomp kun je bij vloerverwarming het beste op constante druk zetten en afhankelijk van het aantal groepen, in een hoge of lagere stand.
Je kunt onder de witte knoppen een klein vierkantje verdraaien, hierdoor verklein je de doorstroming.
Als je goed kijkt staat er een streepje bij het vierkantje. Daaraan kun je zien hoeveel je versteld hebt.
Warmere groepen kun je best wat knijpen om de koudere wat meer water te geven.
[
Voor 35% gewijzigd door
Oxellaar op 27-11-2016 14:38
]