Heb je de ketel nu dan niet als naverwarmer? (daar ging ik wel vanuit althans ivm je zonneboiler)!null schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 20:17:
[...]
Hier zal ik inderdaad even naar kijken.
[...]
Is dat zo?
Volgens mij is dat hoe een Intergas HRE Solo ketel wordt ingezet, daarom heet hij ook Solo. Alleen CV toepassing, eventueel indirect warmwater boiler stoken.
Maar ik zie niet in waarom mijn Intergas ketel dat niet zou kunnen? Hij kan toch gewoon de boiler indirect stoken, eigenlijk vergelijkbaar met een zoneregeling setup vanwege de drieweg klep, en daarnaast ook verwarming doen. Dit is op hetzelfde circuit met dezelfde cv pomp.
Ik zie niet in hoe dat de mogelijkheid raakt om nog gewoon tapwater te leveren? Dat is een apart circuit wat gewoon nog blijft. Die zou ik dan wel uitrusten met de "zonneboiler set", dat is een thermostaat die zorgt dat hij niet onnodig aanslaat als de boiler al op temperatuur is.
Je kan namelijk niet naverwarmen als je er een externe boiler op aansluit als zijnde een solo ketel met externe boiler.
Nadeel daarvan is dat als je boiler koud is, je warm water op is.
Ook moet je de bovenkant van je boiler opwarmen en opgewarmt laten wil je warm water blijven gebruiken.
Doordat je boiler warmer is, benut je minder van je collectoren.
Als je de intergas namelijk insteld op externe boiler, dan werkt je tapwatergedeelte van de combi namelijk niet meer!
Dus dan kan je hem niet meer als naverwarmer gebruiken!!!
Door water uit je boiler via het tapgedeelte van de ketel laat lopen/verwarmen en terug de boiler in met een pomp, kan je de boiler verwarmen maar ook altijd nog naverwarmen!
Dan kan je 1x per week de drinkwaterpomp laten draaien voor je legionella programma en voor de rest je boiler laten verwarmen door je collectoren en naverwarmen als je boiler niet warm genoeg is.
Ik zie net dat het in de prestige handleiding niet heel erg duidelijk omschreven is.
Ik had gehoopt dat daar een schema in stond zoals ik dat bedoelde om te verduidelijken.
Dan heb je naar mijn idee het beste van 2 werelden.
Legionella programma d.m.v. gas en het behoud van je interne tapwatergedeelte van je combi ketel.
Doordat je niet 24/7 je boiler hoeft warm te houden, bespaar je daar veel gas mee.
Ook je collectorrendement zal optimaal blijven.
Edit:
Ik heb even een tekening gemaakt zoals ik dat bedoel.
Waarschijnlijk is je huidige installatie zonder de stippellijn en pomp.
Door deze "kortsluiting" te maken kan je als je de pomp aan zet, je boiler via het tapgedeelte van je ketel opwarmen.
Maar daarbij behoud je ook je naverwarmfunctie.
Link: https://drive.google.com/...RGJoNFE/view?usp=drivesdk
Volgens mij was dit je eerste opzet dat je sprak over een drinkwaterpomp.
Of zit ik er totaal naast met wat je bedoelt?
[ Voor 9% gewijzigd door DJKroon op 09-03-2017 22:05 ]
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955