Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 128 Laatste
Acties:
  • 7.944.457 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:35
MdO82 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 16:10:
[...]

Extra vest aantrekken ;)
Hij komt hier niet hoger dan 19,5 :P
21 hier :) Prognose dit jaar 730m3

Moet wel zeggen hebben vloerverwarming, dus minder stralingswarmte en voelt minder snel warm.. althans dat is mijn theorie

[ Voor 22% gewijzigd door Daannn1987 op 14-04-2017 16:16 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MdO82 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 16:14:
[...]

offtopic:
De afrekening ook hoor :P
;)
Geen probleem hier met 900 m3. NB: leven kost geld en comfort mag wat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 15:03

CSB

:D

Verwijderd schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 16:08:
[...]

Als je 80 graden nodig hebt, heb je simpelweg veel te weinig aan afgiftevermogen hangen. Radiatoren bijhangen of de bestaande vervangen voor grotere. Dan is je probleem opgelost en stook je veel zuiniger.

Tevens isoleren. Het moet wel erg koud zijn wil mijn huis uit 78 onder de 18 graden komen.
Ja en toch valt dat wel mee, we hebben een grote wandradiator en een convectorput langs de schuifpui. Maar ik ben bang dat die schuifpui (aluminium, 1994) een flinke deuk in de warmte in huis maakt. Daarnaast is de spouwmuur volgens mij niet geïsoleerd.

Ik ga eens een licht opsteken voor een isolatieadvies. (en misschien meteen de CV ketel van 14 jaar oud meenemen)

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

CSB schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 16:38:
[...]

Ja en toch valt dat wel mee, we hebben een grote wandradiator en een convectorput langs de schuifpui. Maar ik ben bang dat die schuifpui (aluminium, 1994) een flinke deuk in de warmte in huis maakt. Daarnaast is de spouwmuur volgens mij niet geïsoleerd.

Ik ga eens een licht opsteken voor een isolatieadvies. (en misschien meteen de CV ketel van 14 jaar oud meenemen)
En convector boosten met een dbe?

Hier een convectorput van 4 meter lang in een uitbouw en met 10 140mm ventilatoren eronder is het stookgedrag van de ketel een stuk rustiger. Meer warmte afgifte tegen een lagere aanvoer temperatuur.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:26

MieJuul

3970Wp

Verwijderd schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 16:12:
[...]

Tja, je kunt de cv ook helemaal uitzetten en 2 truien aantrekken en onder een dekbed gaan zitten. Ik heb hem hier gewoon lekker op 21 graden in de avond met een trui aan. Het moet wel leuk blijven. ;)
Ik zit momenteel met 19,5 al in een t-shirt.
Als ik hem op 21 graden zou zetten zit ik in me zwembroek op de bank 8)

In de winter heb ik wel gewoon een trui/longsleeve aan hoor ;)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Reken het maar eens uit. Info genoeg te vinden hoeveel vermogen je nodig hebt in relatie tot inhoud ruimte. Meten is weten. Ik heb hier 60 m2 in woonkamer en 4 radiatoren hangen met 7500 Watt. Gemiddelde aanvoer zo'n 50 graden.

https://www.cvtotaal.nl/bereken-radiator/

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2017 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MieJuul schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 17:06:
[...]

Ik zit momenteel met 19,5 al in een t-shirt.
Als ik hem op 21 graden zou zetten zit ik in me zwembroek op de bank 8)

In de winter heb ik wel gewoon een trui/longsleeve aan hoor ;)
Ik zou je bloeddruk maar eens laten opmeten. :+ En nu weer on topic. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-09 10:12
De verschillende kamerthermostaten kunnen ook een (flinke) afwijking hebben. Waar we nu wonen is 20 graden comfortabel, een vorig huis stond de thermostaat op 21,5 anders was het echt niet prettig in huis. En dat huis was een nieuwbouwhuis dat goed geisoleerd was. Bleek de thermostaat dus inderdaad een afwijking van 1,5 graad te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 19:38
SRB12 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 10:29:
De verschillende kamerthermostaten kunnen ook een (flinke) afwijking hebben. Waar we nu wonen is 20 graden comfortabel, een vorig huis stond de thermostaat op 21,5 anders was het echt niet prettig in huis. En dat huis was een nieuwbouwhuis dat goed geisoleerd was. Bleek de thermostaat dus inderdaad een afwijking van 1,5 graad te hebben.
Vaak kan je dat bestellen met een zogenaamde offset mode in je thermostaat. Althans mijn EQ3 heeft dat wel. Mijn ouders hadden trouwens tot voort kort een aan/uit ketel en thermostaat en nu een modulerende ketel en thermostaat en die zeggen dat het wat minder comfortabel voelt omdat je niet even dat 'ha het wordt lekker warm moment' hebt. De temperatuur is verder gelijk maar het gaat gelijkmatiger.

Ook ik heb een vraag beste tweakers. Ik woon in een flat met blokverwarming volgens het stadsverwarmingssysteem noem ik het maar. De EQ3 want thermostaat stuurt zeg maar een hoofd thermostaatkraan en bepaald daarmee de kamer in de woonkamer en indirect ook de slaapkamer en de badkamer. Op de slaapkame en badkamer zitten digitale thermostaatknoppen die met een tijdschema zijn ingesteld.

Nu heeft de radiator in de slaapkamer een voetventiel die je kan instellen. Dit geldt ook voor de woonkamer. Ik neem aan dat deze het beste in mijn geval helemaal open kunnen? ik heb btw een warmte doorstroommeter op de hoofdleiding. :) Hoor graag jullie reacties!

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Henkie-Jan
Met meting dmv een warmtemeter, maakt de watertemperatuur niet uit voor je afrekening.
De berekening in Joule gaat over temperatuur verschil tussen aanvoer en retour (dT), icm het aantal L/sec doorstroming.

Het afkoelen met 10 graden van 1 liter water, levert altijd dezelfde hoeveelheid energie op, ongeacht de begintemperatuur.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Hé ze zijn er bij de overheid nu ook achter! oOo

http://www.energieoverhei...onele-radiatoren-het-kan/

Hier moet helaas de kachel weer even aan, was uit sinds eind maart :(

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Waterkoker schreef op woensdag 12 april 2017 @ 13:04:
Heeft iemand hier toevallig nog een alternatief voor mindergas.nl? In ieder geval iets zodat ik leukere/mooiere grafieken heb :) vind mindergas een beetje beperkt qua dashboard.
https://meterstandenmonitor.nl

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
[...]

Doen jullie toch iets verkeerd!
Hier bij aanwezigheid op 20° bij afwezigheid en nacht op 12° en ketel staat op 60°.
Uit ervaring is gebleken dat dit zuiniger is.
Dus in de morgen extra stoken om op temperatuur te krijgen is zuiniger dan continue op bijna dezelfde temperatuur te houden.
Samen met het goed inregelen is ons verbruik met bijna 50% gedaald!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 15:03

CSB

:D

HereIsTom schreef op woensdag 19 april 2017 @ 16:34:
[...]

Doen jullie toch iets verkeerd!
Hier bij aanwezigheid op 20° bij afwezigheid en nacht op 12° en ketel staat op 60°.
Uit ervaring is gebleken dat dit zuiniger is.
Dus in de morgen extra stoken om op temperatuur te krijgen is zuiniger dan continue op bijna dezelfde temperatuur te houden.
Samen met het goed inregelen is ons verbruik met bijna 50% gedaald!
En dan heb je een oude ketel, net als ik?

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Ja wat is oud? Als hij ouder dan 10 jaar is moet je een nieuwe kopen, die heb je in 3 jaar terug verdiend of je moet graag die hoge energie kosten willen houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:04
Vanmorgen ook maar eens mijn radiatoren gemeten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/24p6TeE.jpg

Er moet in ieder geval nog even wat gedaan worden :)

Nu komt gelijk mijn vraag.
Ik zie als ik de radiatorknop eraf haal het volgende

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZhmURh8.jpg
(ik heb de foto bewust groot gelaten zodat het te zien is ;)

Aan de binnenkant zit er dus een stelschroef, maar dit is geen schroef die je kunt draaien met een platte schroevendraaier.

Hoe kan ik deze stellen ?

Ik heb verder geen voetventielen.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:21
HereIsTom schreef op woensdag 19 april 2017 @ 22:59:
Ja wat is oud? Als hij ouder dan 10 jaar is moet je een nieuwe kopen, die heb je in 3 jaar terug verdiend of je moet graag die hoge energie kosten willen houden.
Kappen met die generalisaties... het wordt ook steeds erger hier. Qua gasbesparing zijn de verschillen tussen HR ketels minimaal, op stroomkosten van de A-label pomp ga je een nieuwe ketel niet binnen de levensduur terugverdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55
@MdO82 Met een ventielsleutel kon ik bij mijn kraan de boel daarmee verstellen: ThinkPadd in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"
Zoek op eBay op 'valve core wrench'.

Het heet ventielsleutel, maar heeft niks te maken met CV :+ Is bedoeld voor autoventielen :P

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 20-04-2017 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
ThinkPadd schreef op donderdag 20 april 2017 @ 11:13:
@MdO82 Met een ventielsleutel kon ik bij mijn kraan de boel daarmee verstellen: ThinkPadd in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"

Het heet ventielsleutel, maar heeft niks te maken met CV :+ Is bedoeld voor autoventielen :P
Merci, ik had het dus goed gelezen dat ik dat "schroefje" moest stellen om hem te regelen.
Ga ik eens zoeken op ebay :)

Hebben we nog een klusje voor het najaar :P

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
_JGC_ schreef op donderdag 20 april 2017 @ 11:03:
[...]

Kappen met die generalisaties... het wordt ook steeds erger hier. Qua gasbesparing zijn de verschillen tussen HR ketels minimaal, op stroomkosten van de A-label pomp ga je een nieuwe ketel niet binnen de levensduur terugverdienen.
Das niet waar hoor onze oude HR ketel verbruikte veel meer gas dan de nieuwe!
In 10 jaar tijd is er een hoop veranderd hoor, een nieuwe, moderne hr-ketel is zuiniger.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _JGC_
HereIsTom schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:05:
[...]

In 10 jaar tijd is er een hoop veranderd hoor, een nieuwe, moderne hr-ketel is zuiniger.
Je generaliseert enorm. Zonder te weten welke ketel, hoe aangestuurd, hoeveel tapwater verbruik, wat voor huis, etc kan je daar geen uitspraken over doen.

Als ik kijk naar leeftijden van ketels bijvoorbeeld bij Intergas heb je de HR, HRE, HREco en de HRE-A. 10+ jaar oude ketel is een HR, 5+ jaar oud is HRE, nieuw is HRE-A of HREco. De verschillen tussen die ketels zijn klein, ik durf te stellen dat als ik mijn HRE vervang door een HREco nog geen procent gas bespaar. Zelfs al zou ik de HRE vervangen door een oudere HR en daarbij OpenTherm verliezen en 55 graden aan/uit moeten stoken, dan nog ga ik geen 10% meer gas verbruiken, laat staan "de helft meer".

Het verschil gaat groter worden als je oude ketel met 80-90 graden aanvoer stookte. Mijn buurman had destijds een bakbeest van Radson (met boiler) waarbij dat niet in te stellen was, dan stook je al snel 30-40% meer gas dan met een nieuwe ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
HereIsTom schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:05:
[...]

Hier was het nog een VR ketel..
HereIsTom in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"

Overigens, je standpunt is wel duidelijk.. helaas is deze niet onderbouwd en gegeneraliseerd zoals JGC aangeeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Ik heb het ook over 10 jaar oude ketels, maar goed dan blijf je toch lekker met zo'n oude ketel stoken, ik betaal gelukkig alleen mijn eigen energie rekening! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Stook sinds gisteren helemaal niet meer met de plofketel :+
Heb nu een ELGA WP

Maar dan nog zoals je reeds gelezen hebt, stookte ik op 45 graden op vrijwel aan uit (open therm aangestuurd maar vermogen beperkt). HR ketel van 10 jaar (14 zelfs in mijn geval) of HR ketel van 1 jaar oud maakt niet veel uit in dat geval

[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 20-04-2017 18:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

HereIsTom schreef op woensdag 19 april 2017 @ 22:59:
Wat een onzin.

Een moderne HR ketel is qua gasverbruik amper zuiniger dan een 10 jaar oude HR ketel die gewoon netjes is ingeregeld.

Ik ben heel erg benieuwd met wat voor praktijkvoorbeeld je deze cijfers weet te onderbouwen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
revolution-nl schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:04:
[...]

Wat een onzin.

Een moderne HR ketel is qua gasverbruik amper zuiniger dan een 10 jaar oude HR ketel die gewoon netjes is ingeregeld.

Ik ben heel erg benieuwd met wat voor praktijkvoorbeeld je deze cijfers weet te onderbouwen.
Tuurlijk joh, gewoon lekker blijven stoken met je oude ketel, van mij mag de energiebelasting wel omhoog hoor :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
HereIsTom schreef op donderdag 20 april 2017 @ 18:27:
Ik heb het ook over 10 jaar oude ketels, maar goed dan blijf je toch lekker met zo'n oude ketel stoken, ik betaal gelukkig alleen mijn eigen energie rekening! 8)7
10 jaar is voor een hr ketel niet oud. Mits er niets compleet fout was aan je oudere hr ketel, verdien je de nieuwe nooit in 3 jaar terug, niet in 5 ook.
Lijkt een beetje op de marketing praatjes zoals te lezen in de consumenten gids.
Zo'n besparing heeft absoluut veel te maken met je bewustwording en stookgedrag.

Daarnaast moet je ketels ook eerlijk met elkaar vergelijken. Dus beide doorstroom toestellen en niet doorstroom vs ketel met boiler.

Hier een Nefit topline van ruim 8 jaar oud, weet zeker dat ik geen € ga besparen als ik die over 1.5 jaar ga vervangen.

Wat wel gaat besparen is de warmtepomp die over een week aan het werk mag :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
En vanaf hier weer ontopic graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

*knip*, volgens mij was ik duidelijk in de waarschuwing hierboven

Verder eens betreft de energiebelasting. Ik stook 300m3 weg met mijn 8 jaar oude Intergas waarvan het ontwerp volgens mij ouder dan 10 jaar is :D

[ Voor 51% gewijzigd door ThinkPad op 20-04-2017 21:51 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

In het topic over Zonneboilers kwam mijn gasverbruik ter sprake aangezien het hier beter thuis hoort.

Gas is vanaf januari t/m 18 april 1218 m3 vanaf betreding pand september vorig jaar tot eind december: 956 m3 Totaal 2174 m3.

Voor besparing heb ik waterzijdige inregeling gedaan dit hielp aanzienlijk. Nu wilde ik ook de aanvoer temperatuur verlagen deze stond op:

Voor draaiknoppen ob de CB10 op 80 voor de radiatoren en tapwater op 60.
In de moduline-400 thermostaat staat max 85 voor de radiatoren groep (cv-1) en aanvoer vloerverwarming 55 (cv-2)

Deze had ik verlaagd naar respectievelijk 50 en 35. Echter werd mijn woonkamer niet meer warm en kreeg ik constant de 0Y melding:

Bedrijfsfase:
De aanvoersensor heeft een actuele cv-watertemperatuur geme-
ten, die hoger is dan de op de BC10 ingestelde cv-watertempera-
tuur, of die hoger is dan de berekende cv-watertemperatuur
volgens de stooklijn, of die hoger is dan de berekende cv-watertem-
peratuur voor tapwaterbedrijf.

Nu heb ik eea weer terug gezet ob de BC10 draaiknoppen tap 60 radiatoren 65. In de Moduline 400 radiatoren 65 en vloer 55. Nu wordt de vloer weer netjes warm en geen 0Y melding meer.

Het liefst wil ik het gas eruit en kijken naar een andere oplossing, echter voor nu zou het fijn zijn als er wat minder gas gebruikt kan worden.

Naast de CV hebben we nog een gashaard (sier) deze staat zelden aan. Koken doen we elektrisch.
Vraag mij alleen af of ik nu nog meer (mbt instellingen) kan doen om toch nog meer gas te bezuinigen.

De ketel is een Nefit Ecomline Elite HRC 30/CW5 met Regelpaket C: Vloerverwarming en radiatoren.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
MdO82 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 10:58:
Vanmorgen ook maar eens mijn radiatoren gemeten.

[afbeelding]

Er moet in ieder geval nog even wat gedaan worden :)

Nu komt gelijk mijn vraag.
Ik zie als ik de radiatorknop eraf haal het volgende

[afbeelding]
(ik heb de foto bewust groot gelaten zodat het te zien is ;)

Aan de binnenkant zit er dus een stelschroef, maar dit is geen schroef die je kunt draaien met een platte schroevendraaier.

Hoe kan ik deze stellen ?

Ik heb verder geen voetventielen.
Correct me if im wrong. Maar volgens mij regel je vooral via het voetventiel de doorvoer? :) Al zag ik ook wel iets van een kraan dacht ik maar dat is meer met thermostatische kranen dacht ik. Maar gewone kranen kan je zelf bepalen hoe ver je hem open/dicht draait? Maar kan goed zijn dat ik het mis heb hoor. :P

Op het eerste gezicht lijkt het een Comap ventiel. :) Als dat zo is kan je die vrij eenvoudig vervangen voor thermostatisch door er een ander binnenwerk in te draaien :) Zie https://www.warmteservice...tisch-te-maken/p/44156955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
-dubbel-

[ Voor 99% gewijzigd door MdO82 op 22-04-2017 16:26 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Henkie-Jan schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 14:49:
[...]

Correct me if im wrong. Maar volgens mij regel je vooral via het voetventiel de doorvoer? :) Al zag ik ook wel iets van een kraan dacht ik maar dat is meer met thermostatische kranen dacht ik. Maar gewone kranen kan je zelf bepalen hoe ver je hem open/dicht draait? Maar kan goed zijn dat ik het mis heb hoor. :P

Op het eerste gezicht lijkt het een Comap ventiel. :) Als dat zo is kan je die vrij eenvoudig vervangen voor thermostatisch door er een ander binnenwerk in te draaien :) Zie https://www.warmteservice...tisch-te-maken/p/44156955
Dit regel je inderdaad onder andere door het voetventiel, maar die heb ik er niet tussen zitten ;)

Nu had ik in het topic gelezen dat je dit dan door de knop eraf te draaien en dan de schroef te stellen, maar nu vraag ik mij zomaar ineens af of dit net hetzelfde is dan de radiatorknop open of dicht draaien is.

Daarbij gelijk een nieuwe vraag ;)
Nu heb ik voorbij zien komen dat je ook danfoss dynamic value knoppen hebt.
Deze regelen de druk zelf, maar kan ik deze op 1 plek zetten en de rest handmatig inregelen ?

Ik wil de knop op de kamer van onze dochter vervangen door een andere knop zodat ze deze wat open kan zetten als ze op naar kamer speelt.

Nu leek mij een thermostatische knop handiger, maar is zo'n danfoss wellicht handiger ?

Overigens denk ik dat ik zelf geen Comap is want die kan je zover ik heb kunnen vinden stellen met een schroevendraaier. Dat kan ik met die van mij niet ;)

[ Voor 4% gewijzigd door MdO82 op 22-04-2017 16:29 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 08:49
Ik heb nu ongeveer een jaar een slimme meter die ik via Domoticz uitlees. Daarmee wat bewuster met energie omgegaan. Sinds begin december een account op mindergas.nl (maar met meterstanden ingevuld vanaf 2013) en het resultaat is erg positief.

Greenchoice laat dit zien over het afgelopen jaar:
Uw nieuw ingeschat jaarverbruik voor stroom ligt 41% lager dan uw oude jaarverbruik.
Uw nieuw ingeschat jaarverbruik voor gas ligt 12% lager dan uw oude jaarverbruik.
Ik heb o.a. de CV temperatuur lager gezet, waterzijdig ingeregeld dmv de radiatorknoppen zelf, pomp vloerverwarming instellingen aangepast (alleen vloerverwarming in de aangebouwde keuken) en sinds kort (eind maart) ook nog een slimme thermostaat (Plugwise Anna). Op mindergas.nl heb ik dit jaar tov 2016 al 22,8 % minder verbruik. Ik verwacht dus komend jaar nog meer te gaan besparen. Bedankt voor de info en hulp medetweakers! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Waar bestellen jullie voordelig thermostaatkranen? Warmteservice.nl?

Wil een aantal radiatoren in huis voorzien van thermostaatknoppen, maar wat ik tot nu toe heb gezien aan prijzen valt mij wat tegen. Een losse thermostaatkop kost al 20-30 euro en dan heb ik nog niet eens de eigenlijke kraan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

edit:

Wat ik nodig had staat al in starttopic :) excuus

[ Voor 106% gewijzigd door AOC op 24-04-2017 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 24 april 2017 @ 10:47:

Wil een aantal radiatoren in huis voorzien van thermostaatknoppen, maar wat ik tot nu toe heb gezien aan prijzen valt mij wat tegen. Een losse thermostaatkop kost al 20-30 euro en dan heb ik nog niet eens de eigenlijke kraan :+
Misschien kan je het combineren met heimeier exact regelventielen?
Bij je iets meer geld kwijt, maar hoef je niet meer na te regelen
https://www.skybad.de/w/h...ier/heizungs-zubehor.html

(mompelt iets van, na zonnepanelen is de volgende "logische' stap een warmtepomp :> )

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-04-2017 17:30 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Marktplaats al gekeken?

Bijv
https://link.marktplaats.nl/m1153400948

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 24-04-2017 18:34 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Laatst online: 01-09 11:49
AUijtdehaag schreef op maandag 24 april 2017 @ 17:22:
[...]

Misschien kan je het combineren met heimeier exact regelventielen?
Bij je iets meer geld kwijt, maar hoef je niet meer na te regelen
https://www.skybad.de/w/h...ier/heizungs-zubehor.html

(mompelt iets van, na zonnepanelen is de volgende "logische' stap een warmtepomp :> )
Hoe bedoel je hoef je niet meer na te regelen? Deze moet je dan toch ook instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Laatst online: 01-09 11:49
Hoe moet je trouwens je vloerverwarming inregelen doe je dit ook op de aanvoer en retour van de verdeler?
of per groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 15:38
sjnelle schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 10:12:
Hoe moet je trouwens je vloerverwarming inregelen doe je dit ook op de aanvoer en retour van de verdeler?
of per groep?
In principe beide, maar als je groepen goed verdeeld zijn (even lang, of toch evenredig aan de warmteafgifte) dan zullen die nauwelijks verschillen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online

Je hoeft niet perse de duurste te nemen, toch?
Heimeier is zeker zo goed als Danfoss en kost ongeveer de helft.
sjnelle schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 10:12:
of per groep?
Als je een verdeler met pomp hebt, dan moet je de aanvoer of retour naar de verdeler inregelen en ook eigenlijk iedere zone op de verdeler.
Het zijn twee van elkaar onafhankelijke systemen qua flow.

[ Voor 29% gewijzigd door Oxellaar op 26-04-2017 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-08 18:36
Even terugkomend op mijn eerdere posts over stromingsgeluiden:

Al mijn radiatoren zijn uitgerust met de Eclipse afsluiters, sinds de installatie hiervan heb ik dus last van stromingsgeluid.

Na het plaatsen van een nieuwe Remeha Ketel (Avanta 28c) is het stromingsgeluid een stuk minder geworden.
Door de modulerende pomp is de stroming een stuk minder dan mijn vorige Vaillant ketel.

Wat mij opvalt is dat alle radiatoren op de 1e verdieping (welke via een korte 15mm leiding aan de 22mm hoofdleiding zitten) er haast geen stromingsgeluid meer is te horen.
De radiatoren beneden (welke via een langere 15mm leiding naar de 22mm hoofdleiding op de 1e verdieping gaan) maken een stuk meer stromingsgeluid.

Zelfs een radiator welke op de 1e verdieping vlak bij de ketel zit is stiller dan een radiator beneden welke dus via een langere 15mm leiding op de hoofdleiding zit.
Kan dit langere stuk 15mm leiding voor dit stromingsgeluid zorgen in de radiator?

De enige twee radiatoren waar ik mij nog aan stoor hangen in de woonkamer beneden, deze zitten via 2 meter 15mm leiding op de 22mm hoofdleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
MdO82 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 16:25:
[...]

Overigens denk ik dat ik zelf geen Comap is want die kan je zover ik heb kunnen vinden stellen met een schroevendraaier. Dat kan ik met die van mij niet ;)
Nou dat betwijfel ik. Volgens mij zie in schroefdraad zitten om de thermostaatknop op vast te schroeven. Ik heb even een foto gemaakt van mijn kraan met de handmatige knop waar dus een nieuw binnenwerk in is gekomen en nu thermostatisch is. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GOFzFDJFLwjS78zLgjX7YQBd/thumb.jpg
Originele kraan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/z9al6Obu9tNAogtyMzT4vJW2/thumb.jpg
Binnenwerk van de handmatige kraan. Let op het schroefdraad achteraan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cVR9rPHLdMKsqhYPsjHlmvGK/thumb.jpg
Thermostatische binnenwerk er in. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ipSsnm5CCgGQUszlABNUYFTG/thumb.jpg
Met een thermostaatkraan. Een analoge dan maar kan alles op.

Houd er wel rekening mee dat je voor sommige kranen een verloopje nodig bent maar die zijn er in alle soorten en maten te krijgen. Gewoon kijken voor Comap kraan dan. :)

Ja ik heb zelf gekocht bij warmteservice.nl maar dan in de fysieke winkel. Ze zijn zeer kundig omdat ze vooral ook aan professionals leveren. Maar prijzig is het wel inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
Flash3d schreef op donderdag 27 april 2017 @ 14:08:
Even terugkomend op mijn eerdere posts over stromingsgeluiden:

Al mijn radiatoren zijn uitgerust met de Eclipse afsluiters, sinds de installatie hiervan heb ik dus last van stromingsgeluid.

Na het plaatsen van een nieuwe Remeha Ketel (Avanta 28c) is het stromingsgeluid een stuk minder geworden.
Door de modulerende pomp is de stroming een stuk minder dan mijn vorige Vaillant ketel.

Wat mij opvalt is dat alle radiatoren op de 1e verdieping (welke via een korte 15mm leiding aan de 22mm hoofdleiding zitten) er haast geen stromingsgeluid meer is te horen.
De radiatoren beneden (welke via een langere 15mm leiding naar de 22mm hoofdleiding op de 1e verdieping gaan) maken een stuk meer stromingsgeluid.

Zelfs een radiator welke op de 1e verdieping vlak bij de ketel zit is stiller dan een radiator beneden welke dus via een langere 15mm leiding op de hoofdleiding zit.
Kan dit langere stuk 15mm leiding voor dit stromingsgeluid zorgen in de radiator?

De enige twee radiatoren waar ik mij nog aan stoor hangen in de woonkamer beneden, deze zitten via 2 meter 15mm leiding op de 22mm hoofdleiding.
Nog even zitten nadenken over bovenstaand: wat als ik op de 2 "probleem" radiatoren in de woonkamer een voetventiel op de retour zet. Dan kan ik de flow over deze 2 radiatoren beperken via dit ventiel waardoor de Eclipse minder hoeft te knijpen en tevens het water onder een lagere druk de betreffende radiatoren binnen stroomt.

Ik heb namelijk het idee dat door het relatief lange stuk 15mm en de automatische debiet regeling van de Eclipse het water met een te hoge druk in de radiator wordt gespoten. Wat dus het geluid veroorzaakt.

Klopt mijn theorie en zou dit kunnen gaan werken?

[ Voor 6% gewijzigd door Flash3d op 29-04-2017 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Henkie-Jan schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 14:09:
[...]

Nou dat betwijfel ik. Volgens mij zie in schroefdraad zitten om de thermostaatknop op vast te schroeven. Ik heb even een foto gemaakt van mijn kraan met de handmatige knop waar dus een nieuw binnenwerk in is gekomen en nu thermostatisch is. :)

[afbeelding]
Originele kraan

[afbeelding]
Binnenwerk van de handmatige kraan. Let op het schroefdraad achteraan!

[afbeelding]
Thermostatische binnenwerk er in. :)

[afbeelding]
Met een thermostaatkraan. Een analoge dan maar kan alles op.

Houd er wel rekening mee dat je voor sommige kranen een verloopje nodig bent maar die zijn er in alle soorten en maten te krijgen. Gewoon kijken voor Comap kraan dan.
Dan ga ik dat eens verder uitzoeken :)
Waar heb je het binnenwerk besteld ?

Edit; denk dat het deze is :)

[ Voor 9% gewijzigd door MdO82 op 30-04-2017 13:42 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 11:13
Flash3d schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 20:16:
[...]

Nog even zitten nadenken over bovenstaand: wat als ik op de 2 "probleem" radiatoren in de woonkamer een voetventiel op de retour zet. Dan kan ik de flow over deze 2 radiatoren beperken via dit ventiel waardoor de Eclipse minder hoeft te knijpen en tevens het water onder een lagere druk de betreffende radiatoren binnen stroomt.

Ik heb namelijk het idee dat door het relatief lange stuk 15mm en de automatische debiet regeling van de Eclipse het water met een te hoge druk in de radiator wordt gespoten. Wat dus het geluid veroorzaakt.

Volgens mij maakt het niet veel uit waar je knijpt....
Enige info op de situatie van de 2 radiatoren helpt om een idee te krijgen omdat de 2 meter 15mm is inderdaad niet lang.
Waarschijnlijk de manier van aansluiten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Flash3d schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 20:16:
[...]

Hoeveel liter per uur gaat erover heen?
Over het algemeen zijn dit de grootste radiatoren in huis met de dunste buizen in huis aangesloten.

Reken is uit hoeveel de inhoud is van stukje buis.
Als je doorstroming op meer dan 2m/s komt heb je suisende buizen.
Eventueel vergroten naar 22 mm is een optie en geef ik meer kans dan een extra geknepen voetventiel.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
DeltaT schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 19:24:
[...]

Volgens mij maakt het niet veel uit waar je knijpt....
Enige info op de situatie van de 2 radiatoren helpt om een idee te krijgen omdat de 2 meter 15mm is inderdaad niet lang.
Waarschijnlijk de manier van aansluiten..
Wat ik hier weer lees https://www.irrigationtut...-increase-water-pressure/ is dat de waterdruk dus niet toe neemt bij een dunnere buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
DJKroon schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 19:59:
[...]

Hoeveel liter per uur gaat erover heen?
Over het algemeen zijn dit de grootste radiatoren in huis met de dunste buizen in huis aangesloten.

Reken is uit hoeveel de inhoud is van stukje buis.
Als je doorstroming op meer dan 2m/s komt heb je suisende buizen.
Eventueel vergroten naar 22 mm is een optie en geef ik meer kans dan een extra geknepen voetventiel.
Het geluid lijkt echt uit de radiator te komen en niet uit de buizen...

Momenteel staan de Eclipse instellingen van deze twee radiatoren op stand 9 (90 L/H) en 15 (150 L/H), ik heb dan ongeveer een delta van 15 bij een aanvoer van 65c.

Het voetventiel is volgens Heimeier geen goed idee, morgen ga ik 1 van de Eclipse afsluiters van de twee probleem radiatoren vervangen voor een Danfoss dynamische afsluiter. Dit om de afsluiter uit te sluiten.
De Danfoss heeft een wat kleiner instelbereik dan de Eclipse maar ziet er wel wat degelijker uit.

Als dat niet helpt heb ik nog een nieuwe radiator staan (van MP geplukt 70 cm x 80 cm T22 Brugman) om uit te proberen.

Pijp diameter weet ik niet of dit helpt, zie bovenstaande link van mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeltaT
Flash3d schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 20:48:
[...]

Momenteel staan de Eclipse instellingen van deze twee radiatoren op stand 9 (90 L/H) en 15 (150 L/H), ik heb dan ongeveer een delta van 15 bij een aanvoer van 65c.

Het voetventiel is volgens Heimeier geen goed idee, morgen ga ik 1 van de Eclipse afsluiters van de twee probleem radiatoren vervangen voor een Danfoss dynamische afsluiter. Dit om de afsluiter uit te sluiten.
De Danfoss heeft een wat kleiner instelbereik dan de Eclipse maar ziet er wel wat degelijker uit.

Als dat niet helpt heb ik nog een nieuwe radiator staan (van MP geplukt 70 cm x 80 cm T22 Brugman) om uit te proberen.

Klopt aleen de doorstroomsnelheid is hoger.
Probeer eens een deltaT van 10 werkt ook goed en knijpt veel minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Flash3d schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 20:48:
[...]

Probeer eerst is 1 kraan lager af te stellen op 3 of 4.
Dan ben ik benieuwd of hij nog herrie maakt.
Ik vermoed van niet (maar ken de situatie niet om het met zekerheid te zeggen).

Ik ben namelijk bang dat je capaciteit door je 15mm leiding te laag kan zijn.
Hierdoor gaat de kraan (wat een drukregelaar principe is) compleet open staan bij te weinig capaciteit.
Hierdoor laat hij niet door maar 'spuit' het de radiator in.
Vandaar dat het geluid dan uit de radiator komt.

Probeer het is voordat je alles vervangt.

Mocht dit niks uitmaken controleer dan je drukverschil tussen aanvoer en retour dat deze niet te groot is (20kPa/0,2bar als ideaal)

Dat een dunnere buis de waterdruk niet toeneemt is logisch.
Je cv installatie bestaat uit statische druk.
Een te dunne buis creëert namelijk weerstand wat je capaciteit (doorstroomsnelheid) vermindert.

[ Voor 10% gewijzigd door DJKroon op 02-05-2017 23:37 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
DeltaT schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 23:15:
[...]

Klopt aleen de doorstroomsnelheid is hoger.
Probeer eens een deltaT van 10 werkt ook goed en knijpt veel minder.
Hoe verder ik de Eclipse open zet, dus kleinere delta T hoe meer geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
DJKroon schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 23:20:
[...]

Probeer eerst is 1 kraan lager af te stellen op 3 of 4.
Dan ben ik benieuwd of hij nog herrie maakt.
Ik vermoed van niet (maar ken de situatie niet om het met zekerheid te zeggen).

Ik ben namelijk bang dat je capaciteit door je 15mm leiding te laag kan zijn.
Hierdoor gaat de kraan (wat een drukregelaar principe is) compleet open staan bij te weinig capaciteit.
Hierdoor laat hij niet door maar 'spuit' het de radiator in.
Vandaar dat het geluid dan uit de radiator komt.

Probeer het is voordat je alles vervangt.

Mocht dit niks uitmaken controleer dan je drukverschil tussen aanvoer en retour dat deze niet te groot is (20kPa/0,2bar als ideaal)

Dat een dunnere buis de waterdruk niet toeneemt is logisch.
Je cv installatie bestaat uit statische druk.
Een te dunne buis creëert namelijk weerstand wat je capaciteit (doorstroomsnelheid) vermindert.
Afsluiter waarde heb ik natuurlijk als eerste mee zitten spelen:
Als ik de afsluiter dichter zet wordt het geluid idd minder alleen kom ik dan niet aan mijn vermogen. Op het moment dat ik de afsluiter verder open zet wordt het geluid harder.
De aanvoer kan ik bij 1 van de 2 radiatoren niet naar 22 mm veranderen omdat het 15 mm leidingwerk in de muur zit.

Wil sowieso even een Danfoss afsluiter proberen om te zien (horen :) ) wat deze doet.
Mocht dit de oplossing zijn is het een kwestie van nog 1x een afsluiter vervangen en klaar.

De radiator is stap 2...
Hou jullie op de hoogte en bedankt zover voor het meedenken.

Hoe meet ik het drukverschil? Dat meet je tijdens pompbedrijf neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Flash3d schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 13:01:
[...]

Als ik de afsluiter dichter zet wordt het geluid idd minder alleen kom ik dan niet aan mijn vermogen. Op het moment dat ik de afsluiter verder open zet wordt het geluid harder.
De aanvoer kan ik bij 1 van de 2 radiatoren niet naar 22 mm veranderen omdat het 15 mm leidingwerk in de muur zit.

Wil sowieso even een Danfoss afsluiter proberen om te zien (horen :) ) wat deze doet.
Mocht dit de oplossing zijn is het een kwestie van nog 1x een afsluiter vervangen en klaar.

De radiator is stap 2...

Dat duidt dan toch op een toevoer probleem.
Immers als je meer warmte vraagt gaat hij meer geluid maken (stroming moet dan hoger, echter door de 12mm(!) doorgang is dat onvoldoende).

Ik vermoed dat de danfoss kraan of nieuwe radiator waarschijnlijk geen verschil gaat maken.
Alleen als je minder vermogen doet, maar zoals je zegt is dat ook niet de oplossing.

Drukverschil kan je op 2 manieren vast stellen.

Dmv je aantal l/u dat je installatie nodig hebt.
Kijk in je pompgrafiek van je ketel.
Daar staat het werkgebied van de pomp in.
Je kijkt hoeveel l/u er benodigt is en welke opvoerhoogte je pomp daarmee maakt.
Dan staat er ook de weerstand van je ketel in, dan kom je uit op opvoerhoogte-ketelweerstand=drukverschil tussen aanvoer en retour.

Of als je een drukmeter hebt in de aanvoer van de ketel.
Lees de druk af als ketel uit staat.
Zet de ketel in cv bedrijf en lees nogmaals je druk af.
Als het goed is zie je verschil, dit is je drukverschil.

Beide methodes zijn wel exclusief installatie/leidingweerstand!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeltaT
Flash3d schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 13:01:
[...]

De radiator is stap 2...

Maak even een grove schetch van de situatie.
We horen maar kunnen niet zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
DeltaT schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 17:37:
[...]

Maak even een grove schetch van de situatie.
We horen maar kunnen niet zien...
1 etage Ketel Remeha Calenta 28c ingesteld op 20% min - 40% max pompvermogen.
1 etage 22mm hoofdleiding.
1 etage 7 radiatoren ieder via ieder eigen 15mm aangesloten op 22mm.
Begane grond 5 radiatoren via ieder eigen 15mm naar boven (zo'n 2,5 meter) aangesloten op de 22mm hoofdleiding.
Alle radiatoren Eclipse afsluiters met thermostaatkranen.
Vermogen radiatoren welke altijd "open" staan 6600 watt
Totaal debiet van deze radiatoren (optelling van Eclipse) 470 liter per uur.
1 etage zijn alle radiatoren stil
Begane grond meer geluid waarvan de woonkamer het ergst.
Woonkamer stand Eclipse is 9 en 15 (90 en 150 liter per uur)

Kan het iets te maken hebben met de hoogte? 2,5 meter lager dan ketel verhoogt druk met 0,25 bar?
Op 20% min en 20% max pompvermogen is het geluid iets minder maar nog steeds storend, wil ook nog wat modulatiebereik overhouden voor wanneer alle radiatoren meedraaien (winter).

[ Voor 9% gewijzigd door Flash3d op 03-05-2017 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

En hoe groot zijn de radiatoren dan?
Ik vermoed dat de 2 radiatoren die geluid maken iig de grootste zijn.

En heeft de danfoss kraan nog verschil gemaakt?

Nee drukverschil door hoogte is nagenoeg 0 omdat je met een statische druk werkt :)

[ Voor 21% gewijzigd door DJKroon op 03-05-2017 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
DJKroon schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 20:02:
En hoe groot zijn de radiatoren dan?
Ik vermoed dat de 2 radiatoren die geluid maken iig de grootste zijn.

En heeft de danfoss kraan nog verschil gemaakt?

Nee drukverschil door hoogte is nagenoeg 0 omdat je met een statische druk werkt :)
Woonkamer is een 80x80cm en een 285x40cm, beiden maken ongeveer hetzelfde geluid.
Danfoss gaat morgen voor de 80x80cm, meld hier weer het resultaat.

Heb via MP een nieuwe Brugman radiator 80x70cm gekocht, dat is plan B.
80x80cm paneelradiator is trouwens nergens (meer) te krijgen, weet iemand waarom?

Update: danfoss afsluiter geplaatst.... Muisstil!
Moet mijn oor er bijhouden om wat te horen..
Wil de andere in de woonkamer nu ook vervangen.

Post later nog even een verslag.

[ Voor 12% gewijzigd door Flash3d op 04-05-2017 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
Flash3d schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 18:09:
[...]

1 etage Ketel Remeha Calenta 28c ingesteld op 20% min - 40% max pompvermogen.
1 etage 22mm hoofdleiding.
1 etage 7 radiatoren ieder via ieder eigen 15mm aangesloten op 22mm.
Begane grond 5 radiatoren via ieder eigen 15mm naar boven (zo'n 2,5 meter) aangesloten op de 22mm hoofdleiding.
Alle radiatoren Eclipse afsluiters met thermostaatkranen.
Vermogen radiatoren welke altijd "open" staan 6600 watt
Totaal debiet van deze radiatoren (optelling van Eclipse) 470 liter per uur.
1 etage zijn alle radiatoren stil
Begane grond meer geluid waarvan de woonkamer het ergst.
Woonkamer stand Eclipse is 9 en 15 (90 en 150 liter per uur)

Kan het iets te maken hebben met de hoogte? 2,5 meter lager dan ketel verhoogt druk met 0,25 bar?
Op 20% min en 20% max pompvermogen is het geluid iets minder maar nog steeds storend, wil ook nog wat modulatiebereik overhouden voor wanneer alle radiatoren meedraaien (winter).
Als ik het goed zie:
1 leiding 22mm daar hangen 12 radiatoren 7 1e 5 bg.
Open 6,6 KW 2 radiatoren op bg.
Beide maken geluid.

Als de ketel positie 0 is op de 22mm leiding kan je de 12 radiatoren voor mij positioneren?
bv. 1 1 1e 2 1bg etc. met note of kleur voor de lawaai makers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
DeltaT schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 22:30:
[...]

Als ik het goed zie:
1 leiding 22mm daar hangen 12 radiatoren 7 1e 5 bg.
Open 6,6 KW 2 radiatoren op bg.
Beide maken geluid.

Als de ketel positie 0 is op de 22mm leiding kan je de 12 radiatoren voor mij positioneren?
bv. 1 1 1e 2 1bg etc. met note of kleur voor de lawaai makers.
Delta, zie mijn laatste opmerking: Danfoss afsluiter is de oplossing! Ik post later nog een wat uitgebreider verslag.

Update: Eigenlijk niet zo veel te vertellen, nieuwe Danfoss Dynamic Valve geplaatst en muisstil (hoor niet eens meer dat hij open staat). Eclipse stond op stand 9 en de Danfoss nu op 5,5 (iets ander bereik). Haal netjes en delta t van ongeveer 13-15 graden (aanvoer 65c).

Moet nu wel een adapter (zit bij de Tado knop) gebruiken om mijn Tado thermostaatknop te plaatsen, de Eclipse is wat netter/makkelijker qua plaatsing Tado knop. Maar lijkt er dus op dat in mijn situatie de Danfoss super stil is vergeleken met de Eclipse.

Vind de Danfoss ook net wat degelijker er uit zien, is volgens mij ook wat zwaarder qua gewicht.

Vanmiddag ook nog contact gehad met Danfoss en Heimeier maar ze hebben geen verklaring voor het geluidsverschil tussen de merken.
Ben blij _/-\o_ , ongeveer vanaf januari bezig om het op te lossen en achteraf een relatief eenvoudige oplossing.

Nog 1x Danfoss in bestelling staan voor 2e woonkamer radiator, laat nog even het resultaat weten wanneer deze gewisseld is.

Bedankt voor het meedenken!

[ Voor 49% gewijzigd door Flash3d op 05-05-2017 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
Flash3d schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 08:00:
[...]

Delta, zie mijn laatste opmerking: Danfoss afsluiter is de oplossing! Ik post later nog een wat uitgebreider verslag.

Update: Eigenlijk niet zo veel te vertellen, nieuwe Danfoss Dynamic Valve geplaatst en muisstil (hoor niet eens meer dat hij open staat). Eclipse stond op stand 9 en de Danfoss nu op 5,5 (iets ander bereik). Haal netjes en delta t van ongeveer 13-15 graden (aanvoer 65c).

Moet nu wel een adapter (zit bij de Tado knop) gebruiken om mijn Tado thermostaatknop te plaatsen, de Eclipse is wat netter/makkelijker qua plaatsing Tado knop. Maar lijkt er dus op dat in mijn situatie de Danfoss super stil is vergeleken met de Eclipse.

Vind de Danfoss ook net wat degelijker er uit zien, is volgens mij ook wat zwaarder qua gewicht.

Vanmiddag ook nog contact gehad met Danfoss en Heimeier maar ze hebben geen verklaring voor het geluidsverschil tussen de merken.
Ben blij _/-\o_ , ongeveer vanaf januari bezig om het op te lossen en achteraf een relatief eenvoudige oplossing.

Nog 1x Danfoss in bestelling staan voor 2e woonkamer radiator, laat nog even het resultaat weten wanneer deze gewisseld is.

Bedankt voor het meedenken!
Moet toch een reden zijn...
Waar is/zit de ontluchter van de radiator waarvan je de afsluiter heb vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Opzich opmerkelijk dat de Danfoss kraan wel stil is.

Alleen heb je de danfosskraan wel lager ingesteld dan de heimeier.
5,5 om 9.

De danfoss doet maximaal tot 135l/u en de heimeier 150l/u.

Dus hiermee heb je minder vermogen, en vermoedelijk voor je 2e radiator die 150l/u nodig heeft ga je dat met de danfoss niet redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
MdO82 schreef op zondag 30 april 2017 @ 13:38:
[...]

Dan ga ik dat eens verder uitzoeken :)
Waar heb je het binnenwerk besteld ?

Edit; denk dat het deze is :)
Sorry voor mijn enorm late reactie maar dat binnenwerk heb ik er in inderdaad! Werkt perfect. Moest alleen een converter er op voor de EQ-3 thermostaat die ik er op heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
DeltaT schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 17:23:
[...]

Moet toch een reden zijn...
Waar is/zit de ontluchter van de radiator waarvan je de afsluiter heb vervangen?
Radiator is een standaard paneel radiator (type 22), ontluchting zit rechtsboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
DJKroon schreef op zondag 7 mei 2017 @ 16:01:
Opzich opmerkelijk dat de Danfoss kraan wel stil is.

Alleen heb je de danfosskraan wel lager ingesteld dan de heimeier.
5,5 om 9.

De danfoss doet maximaal tot 135l/u en de heimeier 150l/u.

Dus hiermee heb je minder vermogen, en vermoedelijk voor je 2e radiator die 150l/u nodig heeft ga je dat met de danfoss niet redden.
De Heimeier instelschaal gaat van 1-15 de Danfoss van 1-8.
Stand 9 op de Heimeier Eclipse is ongeveer gelijk aan stand 6 op de Danfoss.

Mijn andere (grootste radiator woonkamer 2,85 x 0,40 T22) heeft ongeveer 136 l/u nodig (65/50/20).
Gaat net aan met de Danfoss.
Ga deze week de 2e afsluiter vervangen en zal het resultaat nog even melden hier.

Update:
2e danfoss geplaatst en evenals de 1e radiator is de grote radiator in mijn woonkamer nu ook stil. Ben super blij, jammer dat het stookseizoen er bijna op zit :+.

[ Voor 9% gewijzigd door Flash3d op 08-05-2017 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 14:27
Hoe zijn de ervaringen met het uitbesteden van deze klus? Dus een installateur de cv laten inregelen? Wat zou zoiets kosten met 10 radiatoren (waarvan er meestal 4 tot 6 dichtgedraaid zijn) op een Nefit Ecomline?

Ik moet dit ook nodig doen in mijn woning maar heb weinig zin om me er in te verdiepen want ik heb al genoeg klusjes die moeten gebeuren. Of stelt het niet zoveel voor om het zelf te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

GodDamage schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 15:09:
Hoe zijn de ervaringen met het uitbesteden van deze klus? Dus een installateur de cv laten inregelen? Wat zou zoiets kosten met 10 radiatoren (waarvan er meestal 4 tot 6 dichtgedraaid zijn) op een Nefit Ecomline?

Ik moet dit ook nodig doen in mijn woning maar heb weinig zin om me er in te verdiepen want ik heb al genoeg klusjes die moeten gebeuren. Of stelt het niet zoveel voor om het zelf te doen?
Lukt je nu sowieso niet meer. Veel te warm buiten om het goed te doen. 3 tot 5 uur werk a €60,- zijn heel veel kratten bier. :*) Gewoon van het najaar op je gemak eens naar kijken. Leuk om te doen ook nog. En nu eerst een paar maanden andere klussen en genieten vd zomer. Succes!

NB; sta er niet van te kijken als de gemiddelde installateur je staat aan te kijken of hij water ziet branden. Het is mij iig nog nooit aangeboden bij een servicebeurt vd ketel/plaatsing nieuwe ketel.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2017 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Dag allen,

Ik ben nieuw in dit topic en zit denk ik met een redelijk simpele vraag. Mijn ketel blijft met dit warme weer altijd "35" aangeven. Ik gok dat dit om het aantal graden gaat dat die klaar heeft staan. Wellicht voor warm water? Want dat is niet nodig, we kunnen best even wachten op warm water. Ook blijft die rustig 12 uur na het douchen nog op 35 staan.

Hardware:
Nefit Smartline Basic (+/- 2012)
Nest V2 (die al een paar dagen compleet gestopt is met stoken i.v.m. warm weer).
Vloerverwarming in delen van het huis (badkamer, keuken en bijkeuken). Rest radiatoren (13 ofzo)
Een Quooker in de keuken die ook mengwater warm maakt (dus vanuit de boiler al aanvoert en zelf warmhoudt).

Mijn vraag; maakt het uit dat die op 35 (graden?) staat, en kost dit gas? En zou dit uitkunnen? Zo ja hoe, of is dit nodig tegen het slopen van het ding of whatever :P

/noob

[ Voor 8% gewijzigd door Kecin op 21-05-2017 23:36 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:31

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Kecin schreef op zondag 21 mei 2017 @ 23:35:
Dag allen,

Ik ben nieuw in dit topic en zit denk ik met een redelijk simpele vraag. Mijn ketel blijft met dit warme weer altijd "35" aangeven. Ik gok dat dit om het aantal graden gaat dat die klaar heeft staan. Wellicht voor warm water? Want dat is niet nodig, we kunnen best even wachten op warm water. Ook blijft die rustig 12 uur na het douchen nog op 35 staan.

Hardware:
Nest V2 (die al een paar dagen compleet gestopt is met stoken i.v.m. warm weer).
Vloerverwarming in delen van het huis (badkamer, keuken en bijkeuken). Rest radiatoren (13 ofzo)
Een Quooker in de keuken die ook mengwater warm maakt (dus vanuit de boiler al aanvoert en zelf warmhoudt).

Mijn vraag; maakt het uit dat die op 35 (graden?) staat, en kost dit gas? En zou dit uitkunnen? Zo ja hoe, of is dit nodig tegen het slopen van het ding of whatever :P

/noob
Klinkt als een soort tapwater comfortstand, zou uit moeten kunnen en kost zeker gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Displaywaarde: Actuele cv-watertemperatuur in °C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:11

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Kecin schreef op zondag 21 mei 2017 @ 23:35:
Dag allen,

Hardware:

/noob
Ik zou de gasmeter maar eens vaker aflezen, bijvoorbeeld voor en na het douchen,
na een aantal dagen zonder warmwatertappen (bijvoorbeeld vakantie/lang weekend)
dan weet je zeker of en hoeveel gas dit kost.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ga ik eens doen. Heeft het ook zin om aan het knopje van het water te draaien?
Voorbeeld afbeelding van de knoppen die ik heb:
https://goo.gl/images/n6yYwl

Ik zou ook zelf een foto kunnen maken als ik thuis ben, wellicht dat jullie daar iets zinnigs op uit kunnen maken? Die linkerdraaiknop staat bij mij op 65 dacht ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Kecin op 22-05-2017 12:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
@Kecin begin eens met de handleiding van je ketel te lezen. Dit topic is voor de wat meer technische vragen e.d. Het uitzetten van de warmhoudfunctie moet je vast in de handleiding kunnen vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

ThinkPadd schreef op maandag 22 mei 2017 @ 14:48:
[mbr]@Kecin begin eens met de handleiding van je ketel te lezen. Dit topic is voor de wat meer technische vragen e.d. Het uitzetten van de warmhoudfunctie moet je vast in de handleiding kunnen vinden :)[/mbr]
Hey Thinkpad,

Bedankt voor je feedback, maar het zijn oprechte vragen. Ik heb namelijk geen idee waar ik mee bezig ben. De handleiding heb ik inderdaad doorgelezen, maar het feit dat ik niet weet wat een warmhoudfunctie is zegt genoeg denk ik :P. Mochten er mensen zich geroepen voelen om me te willen helpen dan kan dat natuurlijk ook via DM zodat ik dit topic niet ontspoor. Ik dacht dat dit ook viel in het gebied van technische vragen. Dat het ding die graden aanhoud, geen idee waarom, Google geeft geen antwoord, vandaar dat ik hier uit komt. Overigens wist de installateur mij er ook bar weinig over te vertellen (zoals de topicstart hier ookal aangaf). Zonder dat ik eerst deze zaken regel zal het niet nuttig/mogelijk zijn om enige "tuning" te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:46
Kun je een radiator tussen de retour leiding zetten voor koelere retour is niet te regelen natuurlijk anders heb je geen doorstroming meer maar zou het kunnen mijn retour temperatuur is nu 35 / 40 graden bij aanvoer 65 graden
Ik heb een intergas hreco 36 hangen vermogen radiator 13 kw ketel begrensd op 14 kw

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 15:38
Dat kan, maar welk nut heeft deze? Als je deze buiten hangt om een betere retour te halen, kan je beter het gewoon zo laten. Mss even de situatie beter schetsen?
(P.S. hier heb je enkele leestekens om duidelijker te typen: .....,,,,,,,........... :> ).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
35/40 retour bij aanvoer 65 graden is te ver geknepen lijkt me, je wilt geen >25 graden dT hebben, zeker niet bij 65 graden aanvoer.

Je kunt een radiator in je retour zetten om nog wat extra warmte uit de retour te halen, maar houd er rekening mee dat je ketel 22mm aanvoer/afvoer heeft, een radiator heeft over het algemeen aansluiting voor 15mm buis. Daarmee beperk je het doorstroomvolume van je hele systeem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MdO82
ThinkPadd schreef op donderdag 20 april 2017 @ 11:13:

Zo na een aantal weken is mijn schroevendraaier eindelijk aangeland :)
Maar hij past niet _O-

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-09 10:38
Alles moet hier kapot dit jaar.. Eerder al de Calenta, nu is een Nefit Ecomline Classic HR 22 aan de beurt. Deze wordt gebruikt om twee keer per dag een boilervat via een cv-spiraal na te verwarmen.

Hij krijgt meteen na opstarten foutcode 9. Wanneer ik op de service-knop druk krijg ik geen service-code. Waarschijnlijk al gereset door stroomloos maken. Volgens de handleiding moet het in de UBA zitten.
Iemand ook deze storing gehad?

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
De UBA 4000 heb ik vervangen voor een gereviseerde UBA 4001. Hij ploft nu weer als vanouds :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fasthook
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:47
MdO82 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 19:03:
[...]

Zo na een aantal weken is mijn schroevendraaier eindelijk aangeland :)
Maar hij past niet _O-
Had ik ook, weken wachten en niet passen. Uiteindelijk een inbus boutje aangepast. Diameter ongeveer 3.9mm en gleufje ongeveer 1.8mm. Volgens mij had ik de zelfde Comap kraan.

Schroefje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Best forumleden,

Hoe kun je er achter komen hoeveel vermogen radiator je nodig hebt om een ruimte van 95m3 (4,5m*7,5m*2,8m) te verwarmen?

Er hangt nu een designradiator waarvan ik het vermogen niet zeker weet. Ik vermoed 1200watt. Deze zit nu geplaatst aan de korte kant van de ruimte (en de warmte moet dus 7,5 m oversteken).
De klokthermostaat (een moduleren Honeywell Chronotherm) duurt er in de winter ruim 2 uur over om de temperatuur van 15-16 naar 19 graden te brengen. Klinkt wat lang daarom overweg iets van verwarming aan de overzijde van de ruimte bij te plaatsen.
Ik zit niet zo in de CV installaties. Ik ontlucht regelmatig alle leidingen,radiatoren en de ketel en het radiatorvermogen had ik al max opgeschroefd door de CV op 90 graden in te stellen.

Hoe kom ik er achter of het bijplaatsen van verwarming gasbesparing oplevert? _/-\o_

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Daar hoef je niet achter te komen, dat weet je bij voorbaat al. Als ik je afmetingen in een calculator gooi kom ik uit op 5528W. Je designradiator van 1200W is dan niet voldoende.

Nu zal die 5528W flink overkill zijn, ik stook in 2 uurtjes op 55 graden een woonkamer met open keuken van 150 kuub warm met 2 radiatoren die 7000W samen zijn als ze 80/60 gestookt zouden worden. Ik zou inderdaad gewoon een radiator bijplaatsen of de bestaande vervangen door een flink grotere. Met 90 graden zit je ver buiten het HR-gebied en gaat het rendement van je ketel op dit moment door de schoorsteen ipv door de verwarming. Na bijplaatsen van een radiator kan de temperatuur flink omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:26

MieJuul

3970Wp

Ik kan me ook haast niet voorstellen dat die ene designradiator alleen de hele benedenverdieping op moet zien te warmen.
Heb je naast die radiator nog andere verwarmingselementen is die ruimte?

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:12
Skipper-93 schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 09:46:
Alles moet hier kapot dit jaar.. Eerder al de Calenta, nu is een Nefit Ecomline Classic HR 22 aan de beurt. Deze wordt gebruikt om twee keer per dag een boilervat via een cv-spiraal na te verwarmen.

Hij krijgt meteen na opstarten foutcode 9. Wanneer ik op de service-knop druk krijg ik geen service-code. Waarschijnlijk al gereset door stroomloos maken. Volgens de handleiding moet het in de UBA zitten.
Iemand ook deze storing gehad?
Vaak UBA of KIM defect, maar het kan ook in de thermostaat zitten. Dus eerst even zonder thermostaat proberen te starten.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
hesselbeertje schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 20:51:
[...]

Vaak UBA of KIM defect, maar het kan ook in de thermostaat zitten. Dus eerst even zonder thermostaat proberen te starten.
Het was inderdaad de UBA.
De ventilator bleef trouwens continu draaien, misschien een relais dat bleef hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ech.wel
  • Laatst online: 15-09 14:18
Ik heb een Vaillant HR-solide 24/28c ketel uit 2001. Deze is al voorzien van de Open Therm aansluitmogelijkheid en ik heb er onlangs (op basis van het inlezen op dit topic) een iSense (en een Homewizard) aan gehangen om op die manier nog wat te gaan proberen te besparen op het gasverbruik van ongeveer 800 a 900 m3 (afgelopen stookjaar) door modulerend stoken via Open therm..

Nu blijkt bij het onderhoud dat er in de ketel een nieuwe pakking, 3-weg-klep moet, en dat een nieuw expansievat moet worden geplaatst. Alles bij elkaar zo'n 200 euro. Ik heb dus besloten een nieuwe Calenta 28c CW4. Daar wordt al een expansievat bij geleverd, dus gezien de leeftijd van de Vaillant lijkt dat nu een betere keus.

Bij de ketel krijg ik ook een Remeha eTwist "cadeau". Ik ben benieuwd of er qua regeltechniek veel verschil is tussen de iSense en de eTwist. Omdat ik met de iSense en de Homewizard al remote de temperatuur kan overrulen heb ik niet perse een eTwist nodig. Wel is hij mooier (lijkt me uit de plaatjes). Ik hoef niet perse programma's in te regelen, simpel weg aan zetten als ik thuis ben of onderweg is vooralsnog voldoende. Aan de andere kant is het natuurlijk mogelijk dat de homewizard mogelijkheid ooit verdwijnt, dus dat je dan blij bent als de thermostaat zelf online bereikbaar is. Programma's gebruik ik eigenlijk niet in verband met onregelmatig thuis zijn. De iSense zou ik voor ongeveer 50 euro moeten kunnen verkopen, de eTwist eventueel voor ongeveer 100, denk ik. Scheelt weer wat op de aanschaf en installatie van de Calenta. De iSense is zoals hij is (v30), de eTwist zou naar ik begrepen heb via internet nog firmware-updates krijgen voor bug-fixes en eventuele nieuwe mogelijkheden. Een nieuwe firmware kan natuurlijk ook weer nieuwe bugs opleveren...

Een wezenlijk onderdeel van de overweging welke is dan ook welke van de 2 beter regelt.

Ik hoop dan ook dat er hier iemand is die iets kan zeggen over of er verschillen zijn in de regeltechniek van deze beide thermostaten, en zo ja welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:36
Ik heb de iSense gehad en de nieuwe eTwist.

eTwist is mooier en temperatuurregeling op afstand werkt ootb. Standaard staat het scherm altijd uit, tenzij je er langs loopt (motion sensor). Op zich werkt het maar het is niet echt een heel snel apparaat....

De iSense vond ik wat dat betreft beter. Maar puur voor het op afstand regelen vind ik de eTwist een stuk beter. Ook omdat wij onregelmatig werken. En schema's zijn dan gewoon onhandig.

Je zou ook het gasverbruik en dergelijke van de ketel moeten kunnen bijhouden maar dat is mij nog niet gelukt, jou wel @Oxellaar ?

[ Voor 13% gewijzigd door Waah op 13-07-2017 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ik heb ook een etwist, werkt op zich prima. Al is de interface niet echt mooi en zeker niet handig te bedienen. De draaiknop is veel te gevoelig en het menu reageert wat traag.
Ook vind ik hem niet echt mooi, maar dat is smaak.

Hiervoor had ik een Nefit Easy en was daar gelukkiger mee.
Maar ivm de aanschaf van een Elga "moest" ik de Easy vervangen voor een etwist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Waah Nee dat lukt hier ook niet, een Elga verbruikt geen gas ;)

Welke ketel heb je aan de Etwist zitten?

[ Voor 25% gewijzigd door Oxellaar op 13-07-2017 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Laatst online: 19:22
Besloten om onze jaren 30 woning waterzijdig te gaan inregelen middels debietkranen (Danfoss Dyamic Valve). Wilde de radiatoren toch van de muur halen ivm isolatie van de achterzijde van deze radiatoren: dus dit pakken we meteen even mee. Mijn buurman (aannemer) heeft ff meegekeken en gaf het volgende aan:

1. Plaatsen van debietkranen in de kamer waar de thermostaat hangt is niet nodig, omdat je daar de warmte instelt.
2. Als je overal debietkranen wilt plaatsen, is het nodig om een by-pass te maken bij de CV om de druk constant te houden (of je hebt 6 meter rechte leiding nodig)

Ik heb zo mijn vraagtekens bij bovenstaande. Ik heb beiden uitspraken nog niet voorbij zien komen in dit topic. Heeft iemand ervaring met bovenstaande?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Nu online
Ik begrijp je buurman wel. Afhankelijk van de situatie heeft het meestal niet veel zin om de woonkamer veel bij te regelen. De hoofdradiator (als die er is, bij mij zo'n grote 8000 watter onder het raam) moet iig niet geregeld worden maar vol open staan.
De bypass is volgens mij alleen nodig bij bepaalde pomptypes en afhankelijk van het aantal debietkranen. Zeker geen regel die altijd geldt, maar wel iets dat mogelijk noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Als je waterzijdig gaat inregelen moet je wel alles doen, dus ook de woonkamer.
Immers door in te regelen stuur je genoeg warmte naar de radiator toe om af te geven en het te verdelen over de andere radiatoren zodat ze even snel warm worden en de juiste hoeveelheid warmte af staan!

En als je installatie juist gedimensioneerd is, is een by pass overbodig.
Begin eerst met de pomp juist afregelen en het teveel aan drukopbouw wegregelen met een TA ventiel op de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Of je woonkamer een debietregeling nodig heeft hangt af van de radiatoren. Ik heb een T20 van 280x50 en een T21 van 330x50 in de woonkamer. Die dingen afstellen is bullshit, de T21 moet vol open, de T20 zit het verst van de ketel en krijgt net genoeg.

Verder klopt het dat je geen thermostaatkranen gebruikt in de referentieruimte, maar als je wel kranen met debietregeling gebruikt maar geen knop monteert of vol open zet is dat helemaal geen probleem.

Bypass doe je alleen als je ketel kan stoken met alle radiatoren dicht.

[ Voor 7% gewijzigd door _JGC_ op 17-07-2017 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:16
Muncher schreef op maandag 17 juli 2017 @ 19:51:
Besloten om onze jaren 30 woning waterzijdig te gaan inregelen middels debietkranen (Danfoss Dyamic Valve). Wilde de radiatoren toch van de muur halen ivm isolatie van de achterzijde van deze radiatoren: dus dit pakken we meteen even mee. Mijn buurman (aannemer) heeft ff meegekeken en gaf het volgende aan:

1. Plaatsen van debietkranen in de kamer waar de thermostaat hangt is niet nodig, omdat je daar de warmte instelt.
2. Als je overal debietkranen wilt plaatsen, is het nodig om een by-pass te maken bij de CV om de druk constant te houden (of je hebt 6 meter rechte leiding nodig)

Ik heb zo mijn vraagtekens bij bovenstaande. Ik heb beiden uitspraken nog niet voorbij zien komen in dit topic. Heeft iemand ervaring met bovenstaande?
Als ik je verhaal goed lees weet je buurman het verschil niet tussen debiet regeling en een thermostaat knop.
Gewoon gezellig mee gaan barbequen en niet over cv systemen discusieren. _/-\o_

Lees je even verder in, in dit topic. En je wordt specialist. 8)

Het gaat er alleen maar om dat de juiste hoeveelheid water door de radiator stroomt en er een goede delta t uit komt. Het doet er geen ruk toe waar een of andere radiator hangt.
Ik heb verschillende huizen aangepakt en stond vaak verbaast hoe eenvoudig het verkeerd kon gaan.
Deze huizen doen nu ook aan nachtverlaging en cv uit als je de deur uit gaat. Want het wordt toch snel warm als je de cv aan zet bij thuiskomst.

Succes.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:47
@Muncher , je had net zo goed je buurvrouw om advies kunnen vragen ;)

Een aannemer is ook geen cv specialist, al denken ze dat vaak wel ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Grolsch schreef op maandag 17 juli 2017 @ 22:40:

_O- d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Laatst online: 19:22
Grolsch schreef op maandag 17 juli 2017 @ 22:40:

Seafarer schreef op maandag 17 juli 2017 @ 22:20:
[...]

Als ik je verhaal goed lees weet je buurman het verschil niet tussen debiet regeling en een thermostaat knop.
Gewoon gezellig mee gaan barbequen en niet over cv systemen discusieren. _/-\o_

Lees je even verder in, in dit topic. En je wordt specialist. 8)

Het gaat er alleen maar om dat de juiste hoeveelheid water door de radiator stroomt en er een goede delta t uit komt. Het doet er geen ruk toe waar een of andere radiator hangt.
Ik heb verschillende huizen aangepakt en stond vaak verbaast hoe eenvoudig het verkeerd kon gaan.
Deze huizen doen nu ook aan nachtverlaging en cv uit als je de deur uit gaat. Want het wordt toch snel warm als je de cv aan zet bij thuiskomst.

Succes.
Had nog even 2 dingen moeten melden:

1. Lees al een tijdje mee :)
2. Advies van hem komt via een bevriende loodgieter. Hmm.

Wat bedoel je met "deze huizen doen nu ook nachtverlaging en cv uit als je de deur uit gaat." Is dat van toepassing op mijn vraag of heb je ergens een klokthermostaat/wifi thermo opgehangen? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Muncher schreef op maandag 17 juli 2017 @ 22:55:
[...]

[...]

Had nog even 2 dingen moeten melden:

1. Lees al een tijdje mee :)
2. Advies van hem komt via een bevriende loodgieter. Hmm.

Wat bedoel je met "deze huizen doen nu ook nachtverlaging en cv uit als je de deur uit gaat." Is dat van toepassing op mijn vraag of heb je ergens een klokthermostaat/wifi thermo opgehangen? :9
Voordat we gingen inregelen werd er niet of een heel klein beetje aan nacht verlaging gedaan. Reden: het duurt zo lang voordat het hele huis weer warm is.
Na inregelen warmt het hele huis in een keer op en nachtverlaging toepassen of je cv lager zetten als je van huis bent is ineens geen straf meer.

Ik lees het al: gaat goed komen bij jou. 8)

Pagina: 1 ... 63 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.