Als dat je stookregime is zou ik de badkamer electrisch verwarmen. Hoef je in deze tijd van het jaar al helemaal niet meer die cv aan te zetten. Bij mij staat verwarming al uit want nogmaals 19 graden in huis is warm genoeg en de zon doet in deze tijd de rest. Ik zou 20,5 graad overdag niet eens lekker vinden en voor die 10 minuten badkamer hoeft voor mij de cv ook niet aan. Nogmaals, ik blijf erbij het is gewenning wat je koud of warm vindt. Temperaturen nu bij mij in huis begane grond 19,6 graden, 1e verdieping 19,9 graden en zolder 20,9 graden (heb Domotica thermometers), CV nog niet aangeweest.philipperosier schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 08:51:
[...]
Dat zou een reden zijn om voor 24/7 constant 20.5 graden in te stellen. However, of nachtverlaging nu zuiniger is of niet, ik kan bij alle twee de varianten van stoken zeggen dat het altijd "comfortabel" is.
M.u.v. de badkamer, die zou naar mijn mening warmer zijn als er smorgens even flink gestookt zou worden voor een uurtje/half uurtje. En dat bereik ik alleen door bv om 6:00 in te stellen dat het even 26 graden moet zijn. En om 7:00 weer terug naar 20.5. Deze actie doet vrij weinig or de woonkamer/het huis, maar wel denk ik voor de badkamer. Vraag is of dit niet op een manier zuiniger kan, samen met nog wat tweaks gezien mijn hoge gas verbruik over de hele maand
Verwijderd
Dus doe je precies hetzelfde als ik.Oxellaar schreef op maandag 02 mei 2016 @ 22:12:
[...]
Waarom zou je jezelf laten wennen aan een lagere temperatuur? Ik verwarm ook heel de woning, boven de knoppen op een graad of 16-17 en beneden nooit lager dan 18 graden bij afwezigheid en 19 tot 21 graden verdeeld over de dag. Ik vind het niet fijn om grote verschillen in temperatuur in de woning te hebben.
En met krap 140m³ gasverbruik in heel 2016 vind ik het wel best
Leg dat van warm en koud en 19 of 21 graden maar eens 1000x uit aan mijn vriendin... die wil het het liefste op 22. Altijd koud. Dus ik ben al blij met 20.5Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 09:57:
[...]
... Ik zou 20,5 graad overdag niet eens lekker vinden en voor die 10 minuten badkamer hoeft voor mij de cv ook niet aan. Nogmaals, ik blijf erbij het is gewenning wat je koud of warm vindt. Temperaturen nu bij mij in huis begane grond 19,6 graden, 1e verdieping 19,9 graden en zolder 20,9 graden (heb Domotica thermometers), CV nog niet aangeweest....

Anyway, 24/7 de cv op 20.5, en elektrisch kacheltje voor de badkamer in de ochtend is een optie. Maar hoe reken ik uit of een uur verwarmen goedkoper is met elektrisch dan met cv

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Misschien heeft ze het wel warm als de temperatuur door de dag heen stijgt zoals hier genoemd wordt. Daar kan je nog steeds een flink hoeveelheid energie mee besparen.philipperosier schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 13:07:
[...]
Leg dat van warm en koud en 19 of 21 graden maar eens 1000x uit aan mijn vriendin... die wil het het liefste op 22. Altijd koud. Dus ik ben al blij met 20.5
Zelfs 24 graden maar langzaam dalend voelt koud aan.
Hm ok, voor constant 20.5 zou dit niet uitmaken natuurlijk. Maar stel nachtverlaging (of iig niet constant 20.5) zou gunstiger zijn voor ons gasverbruik, heeft het misschien meer zin om dit te doen:ANdrode schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 14:27:
[...]
Misschien heeft ze het wel warm als de temperatuur door de dag heen stijgt zoals hier genoemd wordt. Daar kan je nog steeds een flink hoeveelheid energie mee besparen.
Zelfs 24 graden maar langzaam dalend voelt koud aan.
16h00 -> 20.5
23h00 -> 19.0
Remember dat het onder erg langzaam afkoelt met de vloerverwarming, en ik hoop ik dan toch iets met de badkamer boven kan doen.
(we staan op rond 6h00-6h30, naar het werk voor 8h00, en weer thuis van 16h00-23h00 en slapen)
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Verwijderd
Ik zou eens proberen:philipperosier schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 14:45:
[...]
Hm ok, voor constant 20.5 zou dit niet uitmaken natuurlijk. Maar stel nachtverlaging (of iig niet constant 20.5) zou gunstiger zijn voor ons gasverbruik, heeft het misschien meer zin om dit te doen:
16h00 -> 20.5
23h00 -> 19.0
Remember dat het onder erg langzaam afkoelt met de vloerverwarming, en ik hoop ik dan toch iets met de badkamer boven kan doen.
(we staan op rond 6h00-6h30, naar het werk voor 8h00, en weer thuis van 16h00-23h00 en slapen)
16.00 19 graden (als je actief bent, is dit warm genoeg)
18.00 20 graden
Eventueel 20.00 20,5 graden
22.00 18 graden (1 uur voor slapen uitzetten cv, blijft toch wel warm).
Ben je lang weg (vakantie bijvoorbeeld, op 15 graden zetten en thermostaat zo instellen dat hij weet wanneer terug bent zodat hij op tijd je huis weer naar 18 of 19 graden brengt).
Wedden dat dit schema je gas bespaart. Hou het bij op Mindergas.nl Succes met het wennen van je vriendin. Als je dit regime invoert tijdens het volgende stookseizoen weet ik zeker dat het geen gewenning nodig heeft.
Hier vandaag/gisteren weer geen cv aan en nu 19,5 graden in woonkamer. Heb nu op 4 dagen 6m3 gebruikt (alleen bad en koken).
ik snap philipperosier wel...mijn vrouw steekt in de ochtend gewoon de kachel aan, terwijl ze weet dat ze om een uur of 12/13 wegzweet in de woonkamer door de pui op zuid. gewoon omdat ze op de thermostaat ziet dat het 18,5-19 graden is doet haar de CV aanzetten op 20. Terwijl die 18,5 nu echt heel anders is dan 18,5 in de winter.
en dus (gelukkig door de ZB) elke ochtend afgelopen week rond de 1m3 per dag aan verwarming wegstoken, en dan in de middag lekker de pui open én dan ook nog vergeten dat de kachel aanstaat op 20. en die CV maar blazen. zo stook je op een mooie zonnige lentedag gewoon 3m3 weg als het tegen zit, trek je alle warmte uit de ZB. gelukkig hebben de eendjes en vogeltjes in de tuin het dan wel warm...
iets doet mij nu denken aan een mooie zwave deursensor op de pui en die te koppelen aan de OTGW. pui open, CV uit. dit heb ik ook zo (moeten) regelen met de deur naar de 1e etage. die laat ze ook vaak genoeg openstaan terwijl de kachel aanstaat. en maar blazen dat ding naar boven naar de ongeisoleerde zolder. ook daar een deursensor ingebouwd die na 1 minuut open de CV uitschakelt.
zucht...
en dus (gelukkig door de ZB) elke ochtend afgelopen week rond de 1m3 per dag aan verwarming wegstoken, en dan in de middag lekker de pui open én dan ook nog vergeten dat de kachel aanstaat op 20. en die CV maar blazen. zo stook je op een mooie zonnige lentedag gewoon 3m3 weg als het tegen zit, trek je alle warmte uit de ZB. gelukkig hebben de eendjes en vogeltjes in de tuin het dan wel warm...
iets doet mij nu denken aan een mooie zwave deursensor op de pui en die te koppelen aan de OTGW. pui open, CV uit. dit heb ik ook zo (moeten) regelen met de deur naar de 1e etage. die laat ze ook vaak genoeg openstaan terwijl de kachel aanstaat. en maar blazen dat ding naar boven naar de ongeisoleerde zolder. ook daar een deursensor ingebouwd die na 1 minuut open de CV uitschakelt.
zucht...
[ Voor 4% gewijzigd door fabstar81 op 04-05-2016 09:36 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ik heb even een tweetal posts (philipperosier & Musicmasters) verwijderd, posts over het opwarmen van je vriendin met de bijbehorende woordgrappen is nou niet echt ontopic hier
Hou het een beetje ontopic graag.
P.S. Hier pakt ze een fleecedekentje, kost 0 m3 extra en geeft instant opwarming
P.S. Hier pakt ze een fleecedekentje, kost 0 m3 extra en geeft instant opwarming
[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 04-05-2016 09:47 ]
Kan je de temperatuur-uitlezing van de thermostaat niet bijregelen? Als ie standaard een halve graad teveel toont is de vriendin misschien wél tevreden (ook al is het even warm).fabstar81 schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 09:35:
.... gewoon omdat ze op de thermostaat ziet dat het 18,5-19 graden is doet haar de CV aanzetten op 20. Terwijl die 18,5 nu echt heel anders is dan 18,5 in de winter....
Of zoals bij mij thuis, iSense toont de gevraagde watertemperatuur, je kan niet zien hoe warm het is dus je gaat gewoon op je gevoel af... 20° is perfect voor mijn
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
over die bijstelling heb ik ook na zitten denken. misschien is het inderdaad beter om een andere waarde bijvoorbeeld watertemperatuur te tonen. goede...benieuwd hoe dat gaat. aankomend stookseizoen maar eens instellen.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Zo zitten mijn dochter en ik ook in de winter. Kan de verwarming mooi op 19 graden blijven staan.ThinkPadd schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 09:47:
[mbr]Ik heb even een tweetal posts (philipperosier & Musicmasters) verwijderd, posts over het opwarmen van je vriendin met de bijbehorende woordgrappen is nou niet echt ontopic hierHou het een beetje ontopic graag.[/mbr]
"When you grow up your heart dies"
Zelf een thermostaat/display bouwen en er een eigen mapping in zetten om ze een tijd te laten wennen. Veel dingen zitten tussen de oren en/of zijn gewenning. Bijvoorbeeld 17 echte graden = 17 graden, 18 echte = 18.5, 19 echte = 20, 20 echte = 21, 21 echte = 22.
En dan na een paar weken gewenning de mapping steeds iets meer laten convergeren naar de werkelijke waarden
En daarnaast uiteraard ook een fleecedeken, helpt bij de gewenning en is natuurlijk knus.
En dan na een paar weken gewenning de mapping steeds iets meer laten convergeren naar de werkelijke waarden
En daarnaast uiteraard ook een fleecedeken, helpt bij de gewenning en is natuurlijk knus.
Verwijderd
Is wel een goede trouwens want ik heb mijn thermostaat jaren geleden gecalibreerd. Vroeger gaf hij 19 graden aan terwijl het in het echt dus al 20 was. 20 is nu dus ook echt 20. En is toch echt geen goedkope prul maar een dure Honeywell.
Een thermostaat hangt aan de muur, jij zit op de bank. Is 20 graden bij de muur hetzelfde als wat jij voelt terwijl je op de bank zit?
In mijn huis hing de thermostaat te laag en strak in een binnenhoek naast een buitenmuur. Nogal wiedes dat de temperatuur afwijkt. Heb met een kabelgootje en een tweetal draadjes de thermostaat 20cm naar rechts verplaatst en op de juiste hoogte opgehangen, is nu al een stuk beter.
In mijn huis hing de thermostaat te laag en strak in een binnenhoek naast een buitenmuur. Nogal wiedes dat de temperatuur afwijkt. Heb met een kabelgootje en een tweetal draadjes de thermostaat 20cm naar rechts verplaatst en op de juiste hoogte opgehangen, is nu al een stuk beter.
Vergeet ook niet de evt. tocht veroorzaakt door de PVC-leiding met daarin de thermostaatkabel richting CV-ketel. Als die leiding recht naar boven loopt kun je toch een soort van 'trek' krijgen zoals bij een schoorsteen. Ik heb de inbouwdoos volgepropt met bubbeltjesfolie om dat te voorkomen.
[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 04-05-2016 16:58 ]
Inmiddels het gasverbruik met 700 m3 kunnen minderen d.m.v. instellingen op de CV aan te passen, mijn ouders te educeren wat betreft warmwater gebruik en het waterzijdig inregelen van alle radiatoren in huis.
Thanks voor alle info en tips. Heb redelijk op de achtergrond mee zitten te lezen en enkele vragen her/der gesteld.
Vorige maand de kruipruimte geisoleerd - ik ben benieuwd of het gasverbruik voor volgend stookjaar lager zal liggen
De radiator in de slaapkamer is na het isoleren vd kruipruimte uitgezet omdat het 's nachts warm bleef, dus het effect mag er wezen.
Zit nu op +- 2100m3 p/j voor een alleenstaand huis uit de jaren 70 (spouwmuur zonder isolatie, HR ramen) waar de woonruimte de gehele dag warm gehouden wordt.
Thanks voor alle info en tips. Heb redelijk op de achtergrond mee zitten te lezen en enkele vragen her/der gesteld.
Vorige maand de kruipruimte geisoleerd - ik ben benieuwd of het gasverbruik voor volgend stookjaar lager zal liggen
Zit nu op +- 2100m3 p/j voor een alleenstaand huis uit de jaren 70 (spouwmuur zonder isolatie, HR ramen) waar de woonruimte de gehele dag warm gehouden wordt.
Verwijderd
Thermostaat hangt bij ons precies centraal in de woonkamer, geen tocht, geen zon en op 3 meter van de zithoek. Heb dus ook gemeten bij ons centraal in de zithoek. Daar wil ik 20 graden hebben als ik daar om vraag en als de thermostaat dan 19 aangeeft en ik zet hem op 20 graden, wordt het ongecalibreerd dus 21 graden in de zithoek, dus onnodig gasverbruik. Scheelt toch weer fors wat m3 per jaar, zeker in echte koude periodes. Ik stook zo ook hout om onnodig stoken te beperken. Ik monitor via Domiticz ook de bovenverdiepingen om zo precies te kunnen bepalen of daar de radiatoren op moeten. Daar dus zelden._JGC_ schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 13:38:
Een thermostaat hangt aan de muur, jij zit op de bank. Is 20 graden bij de muur hetzelfde als wat jij voelt terwijl je op de bank zit?
Positie is overigens wel belangrijk, klopt. Bij de voetbalvereniging van mijn zoon hebben ze hem boven de vriezer hangen die vaak opengaat.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2016 16:30 ]
Verwijderd
Geweldig. Deze had ik nooit kunnen bedenken.ThinkPadd schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 14:49:
Vergeet ook niet de evt. tocht veroorzaakt door de leiding richting CV-ketel. Als die leiding recht naar boven loopt kun je toch een soort van 'trek' krijgen zoals bij een schoorsteen. Ik heb de inbouwdoos volgepropt met bubbeltjesfolie om dat te voorkomen.
Maar als het in het pijpje van de thermostaat een soort trek is, dan trekt er toch lucht uit de woonkamer langs? En die lucht heeft toch de temperatuur die je juist wilt meten?
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Dat klopt, maar vaak is een dak luchtlek waardoor je met wind een overdruk op je zolder krijgt. Icm met mechanische ventilatie kan dan de koude lucht naar beneden zakken waardoor je thermostaat die koude voelt. Om echt trek te maken via de pvc pijp is de diameter te klein.
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
Zeer herkenbaarfabstar81 schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 09:35:
ik snap philipperosier wel...mijn vrouw steekt in de ochtend gewoon de kachel aan, terwijl ze weet dat ze om een uur of 12/13 wegzweet in de woonkamer door de pui op zuid. gewoon omdat ze op de thermostaat ziet dat het 18,5-19 graden is doet haar de CV aanzetten op 20. Terwijl die 18,5 nu echt heel anders is dan 18,5 in de winter.
...............................

Ik ben blij dat er lotgenoten zijn die hier ook mee worden lastiggevallen.
Die van mij is geboren op de boerderij. Daar kijken ze niet op een kuupje gas.
In de auto ook dit soort gedrag: eerst de kachel zo hoog mogelijk zetten om vervolgens met klotsende oksels te concluderen dat de auto inmiddels op temperatuur is en er wel een raampje open kan

[ Voor 3% gewijzigd door nokiaan958GB op 04-05-2016 22:16 ]
Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 16:26:
[...]
Geweldig. Deze had ik nooit kunnen bedenken.Als ik dit aan vrienden vertel verklaren ze me voor gek. Doen ze overigens al, maar laat ons maar schuiven.
Het was bij ons ook zo, we gingen net in dit huis wonen en de nieuw aangelegde vloerverwarming presteerde fantastisch, het was altijd lekker warm in huis. Misschien soms wel iets te warm. Na wat onderzoek bleek het gat van de buis waar de draad van de thermostaat uit komt vrij ruim te zijn en kwam daar gewoon koude lucht uit de spouw oid tegen de thermostaat aan. Dan wordt het natuurlijk nooit warm.sjimmie schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 18:41:
Maar als het in het pijpje van de thermostaat een soort trek is, dan trekt er toch lucht uit de woonkamer langs? En die lucht heeft toch de temperatuur die je juist wilt meten?
Dat was een flinke besparing.
Mijn vriendin kan overigens ook flink koukleumen, maar sinds ik haar inzicht geef in stookgegevens, kosten en werking van o.a. vloerverwarming begrijpt ze het allemaal steeds beter en kruipt ook onder een dekentje of stookt de houtkachel op.
[ Voor 10% gewijzigd door Beekforel op 05-05-2016 09:07 ]
Ben langzaam aan maar zeker richting de #plusopdemeter woning te maken.
- Pv is al 2+ jaar gereed
- zonneboiler komt volgende week (7.5m2+400l)
- rest nu nog 550m3 gas
Volgende stap is vervangen van de radiatoren naar Jaga lowh2o
Nu zie ik dat wij reeds voorzien zijn van (of nodig hebben) ongeveer 7500Watt vermogen
Nu zie ik:
Vermogen bij 90/70-20 4461 W
Vermogen bij 75/65-20 3416 W
We stoken (cv) op 65 graden zonder problemen; wat houdt nu die cijfers in?
Ik gok 90 graden stoken, 70 retour?
Die jaga's kosten nog geen 400 euro stuk; heb er 2 nodig. Lijkt me een goeie deal, mits 35 graden aanvoer voldoende zou zijn.
- rest nu nog 550m3 gas
Nu zie ik dat wij reeds voorzien zijn van (of nodig hebben) ongeveer 7500Watt vermogen
Nu zie ik:
Die jaga's kosten nog geen 400 euro stuk; heb er 2 nodig. Lijkt me een goeie deal, mits 35 graden aanvoer voldoende zou zijn.
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
De cijfers zijn de temperaturen van aanvoer en retour, de 20 is de heersende ruimtetemperatuur.Crazy- schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 16:50:
Ben langzaam aan maar zeker richting de #plusopdemeter woning te maken.
- rest nu nog 550m3 gas
Nu zie ik:
Hoe lager de ruimtetemperatuur, hoe hoger de afgifte in W.
Hoe lager de aanvoer, hoe lager het vermogen in W.
Hoe kleiner het verschil tussen aanvoer en retour, hoe hoger de afgifte in W.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Die klopt niet helemaal lijkt me... het is toch hoe groter het verschil tussen aan- en afvoer, hoe hoger de afgifte is?Oxellaar schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 17:57:
[...]
De cijfers zijn de temperaturen van aanvoer en retour, de 20 is de heersende ruimtetemperatuur.
Hoe lager de ruimtetemperatuur, hoe hoger de afgifte in W.
Hoe lager de aanvoer, hoe lager het vermogen in W.
Hoe kleiner het verschil tussen aanvoer en retour, hoe hoger de afgifte in W.
Ja.Thedr schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 12:45:
[...]
Die klopt niet helemaal lijkt me... het is toch hoe groter het verschil tussen aan- en afvoer, hoe hoger de afgifte is?
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Wat Oxellaar zegt klopt wel.
Afgiftevermogen is afhankelijk van gemiddelde radiatortemperatuur.
Bij een aanvoer van 70 graden en een afvoer van 60 is de radiator iets kouder dan bij een aanvoer van 70 en een afvoer van 65 graden.
Afgiftevermogen is afhankelijk van gemiddelde radiatortemperatuur.
Bij een aanvoer van 70 graden en een afvoer van 60 is de radiator iets kouder dan bij een aanvoer van 70 en een afvoer van 65 graden.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Klopt, geen dT geeft het grootste vermogen.
De gehele radiator is immers dezelfde temperatuur. Hij geeft dus meer warmte af.
De gehele radiator is immers dezelfde temperatuur. Hij geeft dus meer warmte af.
Maar geen dT betekent geen warmteafgifte, er moet altijd een dT zijn. Mvg Hans
Is net zoiets als delen door 0, kan ook niet maar hoe dichter je bij 0 komt hoe groter de uitkomst.
Bij een oneindig groot debiet zal de dT oneindig klein zijn. Warmte afgifte zal dan maximaal zijn voor een gegeven radiator en aanvoer temperatuur. In de werkelijkheid is er altijd een dT omdat de stroomsnelheid nooit zo groot zal zijn. Er is echter geen eenvoudige relatie tussen dT en warmteafgifte.
[ Voor 34% gewijzigd door blissard op 09-05-2016 18:55 ]
Dit weekend beschikking gehad over een infraroodcamera, ik heb er maar gebruik van gemaakt mijn isolatie rondom CV en boiler te inspecteren;
IR

En gewoon als referentie

De heetste plek die je ziet is het rode kraantje om water bij te steken op het CV circuit, dat toont nog 34 graden.
De koudste plek is onderaan het alu van de boiler, 15,2 en gelijk aan de omgevingstemp.
Het CV water stond op 45 graden en het sanitair water op 52 graden.
Ik ben dus best tevreden met dit resultaat, de heetst plekken van de buizen zijn nog 23.5 graden en de boiler 20 graden. Die buizen waren dus vroeger 50 graden en staan rechtstreeks in contact met het warm water van de boiler.
Ik was trouwens best verbaasd dat desondanks ik nog 15 cm glaswol nageïsoleerd heb, de boiler onderaan toch nog 5 graden frisser is dan bovenaan. Of eenvoudiger gezegd dat de boiler bovenaan 20 graden wordt.
Best trots op mn projectje
IR

En gewoon als referentie

De heetste plek die je ziet is het rode kraantje om water bij te steken op het CV circuit, dat toont nog 34 graden.
De koudste plek is onderaan het alu van de boiler, 15,2 en gelijk aan de omgevingstemp.
Het CV water stond op 45 graden en het sanitair water op 52 graden.
Ik ben dus best tevreden met dit resultaat, de heetst plekken van de buizen zijn nog 23.5 graden en de boiler 20 graden. Die buizen waren dus vroeger 50 graden en staan rechtstreeks in contact met het warm water van de boiler.
Ik was trouwens best verbaasd dat desondanks ik nog 15 cm glaswol nageïsoleerd heb, de boiler onderaan toch nog 5 graden frisser is dan bovenaan. Of eenvoudiger gezegd dat de boiler bovenaan 20 graden wordt.
Best trots op mn projectje
Delta T is een theoretisch ding om te kunnen (be)rekenen.
Maar de delta T maak je niet zozeer met je radiatoren, maar met de verhoging van temperatuur uit de ketel/warmtebron a.d.v. (brander)belasting.
In die zin heb je altijd een delta T. Deze is alleen 0 als er geen warmte wordt toegevoegd.
Het gemiddelde radiatortemperatuur bepaald het vermogen en die is maximaal bij een kleine delta T op hoge temperatuur.
Netjes geisoleerd, dat zal zeker besparen
Maar de delta T maak je niet zozeer met je radiatoren, maar met de verhoging van temperatuur uit de ketel/warmtebron a.d.v. (brander)belasting.
In die zin heb je altijd een delta T. Deze is alleen 0 als er geen warmte wordt toegevoegd.
Het gemiddelde radiatortemperatuur bepaald het vermogen en die is maximaal bij een kleine delta T op hoge temperatuur.
Netjes geisoleerd, dat zal zeker besparen
[ Voor 14% gewijzigd door DJKroon op 09-05-2016 21:11 ]
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
Het gaat om mijn eerdere punt: een grote dT geeft een lager afgiftevermogen.Hansoverdiep schreef op maandag 09 mei 2016 @ 17:08:
Maar geen dT betekent geen warmteafgifte, er moet altijd een dT zijn. Mvg Hans
Hoe kleiner de dT, hoe hoger de afgifte, dus geen dT is het maximaal haalbare.
Als de doorstroming maar hoog genoeg is, dan heb je (nagenoeg) geen dT, minder dan 1K kan best.
Laat je ketel maar een volgas over één hele kleine radiator stoken.
Je benut dan het maximale afgiftevermogen wat mogelijk is met die radiator.
Niet dat zoiets wenselijk is, maar als voorbeeld.
Ergens in het topic (TS) staat een excel bestand waar je het vermogen van een radiator kunt berekenen.
Je kunt dan ieder gewenste temperatuur voor aanvoer,retour en ruimte opgeven.
[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 09-05-2016 21:42 ]
Volgens mij worden hier enkele zaken door elkaar gehaald. Ik denk dat we allen een beetje (on)gelijk hebben, afhankelijk van de invalshoek
Even een snelle poging een en ander uit elkaar te trekken, opmerkingen en aanvullingen uiteraard welkom
Stelling 1:
Formule voor warmteafgifte:
q = U*A*dT, waarbij q het vermogen is in Watt, U de warmteoverdrachtscoefficient in W/(m2*K, A de oppervlakte in m2 en dT het temperatuurverschil, arbitrair in 'C of K.
Stelling 2:
Een hogere dT tussen (gemiddelde) temperatuur van de radiator en de ruimte heeft als gevolg een hogere warmteafgifte.
Stelling 3:
Gemiddelde temperatuur van de radiator vereenvoudigen we even tot (Tmax+Tmin)/2.
Om een hoge gemiddelde temperatuur van de radiator te krijgen (ideaal: hele radiator een homogene temperatuur) moet de dT over de radiator dus 0 benaderen met een zo hoog mogelijke Tmax (en Tmin)
Stelling 4:
Formule voor warmtetransport met vloeistof/massa:
Q = ρ * cp * ΔT * v
met Q de warmteflux in W/m2, ρ de dichtheid van het medium (kg/m³), cp de warmtecapaciteit van het medium bij constante druk (J/(kg*K)), v de snelheid van het medium (m/s) en dT de temperatuursverandering wederom arbitrair in 'C of K.
Stelling 5:
Om met een medium met een dT die 0 benaderd een (arbitrair) vermogen over te dragen moet de snelheid van het medium oneindig hoog worden.
Stelling 6:
Een hogere dT tussen het in- en uitgaand medium levert bij gelijke snelheid van het medium een hoger afgegeven vermogen op.
De uitdaging zit hem dus in het optimaliseren van de werkpunten. Je wilt de gemiddelde temperatuur van de radiator graag hoog hebben, maar de snelheid van het medium binnen bepaalde grenzen houden. Even er vanuit gaande dat de stroomsnelheid van het medium constant is; bij combineren van stelling 5 en 6 kom je tot de conclusie dat we wel een dT zullen moeten accepteren.
De tradeoff ligt dus in het balanceren van het rendement van de warmteoverdracht van water -> radiator en radiator -> omgeving.
Even een snelle poging een en ander uit elkaar te trekken, opmerkingen en aanvullingen uiteraard welkom
Stelling 1:
Formule voor warmteafgifte:
q = U*A*dT, waarbij q het vermogen is in Watt, U de warmteoverdrachtscoefficient in W/(m2*K, A de oppervlakte in m2 en dT het temperatuurverschil, arbitrair in 'C of K.
Stelling 2:
Een hogere dT tussen (gemiddelde) temperatuur van de radiator en de ruimte heeft als gevolg een hogere warmteafgifte.
Stelling 3:
Gemiddelde temperatuur van de radiator vereenvoudigen we even tot (Tmax+Tmin)/2.
Om een hoge gemiddelde temperatuur van de radiator te krijgen (ideaal: hele radiator een homogene temperatuur) moet de dT over de radiator dus 0 benaderen met een zo hoog mogelijke Tmax (en Tmin)
Stelling 4:
Formule voor warmtetransport met vloeistof/massa:
Q = ρ * cp * ΔT * v
met Q de warmteflux in W/m2, ρ de dichtheid van het medium (kg/m³), cp de warmtecapaciteit van het medium bij constante druk (J/(kg*K)), v de snelheid van het medium (m/s) en dT de temperatuursverandering wederom arbitrair in 'C of K.
Stelling 5:
Om met een medium met een dT die 0 benaderd een (arbitrair) vermogen over te dragen moet de snelheid van het medium oneindig hoog worden.
Stelling 6:
Een hogere dT tussen het in- en uitgaand medium levert bij gelijke snelheid van het medium een hoger afgegeven vermogen op.
De uitdaging zit hem dus in het optimaliseren van de werkpunten. Je wilt de gemiddelde temperatuur van de radiator graag hoog hebben, maar de snelheid van het medium binnen bepaalde grenzen houden. Even er vanuit gaande dat de stroomsnelheid van het medium constant is; bij combineren van stelling 5 en 6 kom je tot de conclusie dat we wel een dT zullen moeten accepteren.
De tradeoff ligt dus in het balanceren van het rendement van de warmteoverdracht van water -> radiator en radiator -> omgeving.
[ Voor 3% gewijzigd door Thedr op 09-05-2016 23:27 ]
Een ΔT van 0 houdt ook in dat je return bij de ketel (te) hoog zal zijn, wat weer suboptimaal voor je ketel is
Dat komt er nog eens bij inderdaad. Voor de ketel wil je de aanvoer weer zo laag mogelijk hebben om het rendement hoog te houden. Ook voor de ketel geldt het principe dat de stroomsnelheid door de ketel naar oneindig zal moeten om bij een dT die naar nul gaat vermogen af te kunnen gevenOsiris schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 06:39:
Een ΔT van 0 houdt ook in dat je return bij de ketel (te) hoog zal zijn, wat weer suboptimaal voor je ketel is
Dus? 55 graden out, en 39 in, is gewoon prima?
[ Voor 4% gewijzigd door PCJR op 10-05-2016 10:06 ]
Heet iemand ervaring met een relatief goed geïsoleerd huis, gunstig gepositioneerd op de zon, en een verbruik van 950 kuub gas, recente modulerende ketel. is dit op deze manier nog verder naar beneden te brengen, want ik vind het al laag, maar nog minder zou wel mooi zijn.
Als je het over de radiator hebt is dat fantastisch!philipperosier schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 10:06:
Dus? 55 graden out, en 39 in, is gewoon prima?
of je huis is aan het uitbranden
Ietswat offtopic: Iets meer eigen inzet mag misschien wel. Er zijn diverse topics op dit forum over dit onderwerp geschreven. 950 m3 gas is in vergelijking met velen nog best veel.pennywiser schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 13:14:
Heet iemand ervaring met een relatief goed geïsoleerd huis, gunstig gepositioneerd op de zon, en een verbruik van 950 kuub gas, recente modulerende ketel. is dit op deze manier nog verder naar beneden te brengen, want ik vind het al laag, maar nog minder zou wel mooi zijn.
Hier een interessante link om te beginnen:
Link
Is eigenlijk alles wat ik wilde weten, ik ga ermee aan de gang. Gelijk IR thermometer besteld. Dank.Nilvo schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 20:46:
[...]
Ietswat offtopic: Iets meer eigen inzet mag misschien wel. Er zijn diverse topics op dit forum over dit onderwerp geschreven. 950 m3 gas is in vergelijking met velen nog best veel.
Link
950 kuub zou ik het direct voor doen. Ik zit op ruim 1200 kuub met z'n tweeën, er gaat rustig 6-7 kuub op een dag doorheen als het buiten koud is. Probleem is dat het huis nooit echt warm voelt als het buiten koud is – en zeker niet als het vochtig is – met als effect dat de CV hier op 21,5ºC staat om te zorgen dat het een beetje behaaglijk is. De afgelopen paar dagen is het heerlijk warm buiten en prompt verbruiken we nog maar ongeveer driekwart kuub.Nilvo schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 20:46:
[...]
Ietswat offtopic: Iets meer eigen inzet mag misschien wel. Er zijn diverse topics op dit forum over dit onderwerp geschreven. 950 m3 gas is in vergelijking met velen nog best veel.
Wel jammer dat ik moet wachten totdat het weer kouder wordt om de installatie goed in te kunnen regelen, als ik het goed lees hier
Hier zitten we inmiddels op 800 m3 met 4 personen in huis. Overdag is het vrijwel altijd op temperatuur ivm de twee kleintjes. Hele speciale dingen, anders dan isoleren heb ik niet hoeven doen in onze jaren 70 woning. Overdag is het in huis rond de 19 graden, maar dat voelt niet koud oid. Door op de juiste plaatsen tocht te voorkomen en ventilatie goed te regelen kan je veel doen met de gevoelstemperatuur. Dit is echter wel lastig voor elkaar te krijgen zonder voldoende inzicht en apparatuur. Door grote ramen op het zuiden wordt het door de zon al snel te warm.Zsub schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 21:30:
[...]
950 kuub zou ik het direct voor doen. Ik zit op ruim 1200 kuub met z'n tweeën, er gaat rustig 6-7 kuub op een dag doorheen als het buiten koud is. Probleem is dat het huis nooit echt warm voelt als het buiten koud is – en zeker niet als het vochtig is – met als effect dat de CV hier op 21,5ºC staat om te zorgen dat het een beetje behaaglijk is. De afgelopen paar dagen is het heerlijk warm buiten en prompt verbruiken we nog maar ongeveer driekwart kuub.
Wel jammer dat ik moet wachten totdat het weer kouder wordt om de installatie goed in te kunnen regelen, als ik het goed lees hier
Opzich zegt de hoeveelheid gas niet verschrikkelijk veel doordat het ene jaar gemiddeld warmer is dan het andere jaar. De gewogen graaddagen zijn beter te vergelijken, maar blijven een benadering.
Verwijderd
Hoe kan je dat nu zo stellen? 950 m3 kan veel of weinig zijn afhankelijk van je leefsituatie/samenstelling gezin/ligging woning/inhoud woning etc. 950 m3 is in vergelijking met de meeste in NL juist al heel laag.Nilvo schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 20:46:
[...]
Link
Ik verbruik ongeveer net zoveel en met bijna iedere dag mensen overdag thuis, 2 puberkinderen die hun slaapkamer als leefruimte gebruiken, koken en wassen op gas is dit een laag verbruik. Lager kan best in mijn geval maar ik ga niet zitten kou lijden en als ik in bad wil, ga ik in bad. Ik wil ook nog genieten van het leven.
Gemeten aan de cv in en out leiding. Zal komende dagen nog eens checken, maar cv is met dit weer niet vaak aan het stoken...Thedr schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 13:30:
[...]
Als je het over de radiator hebt is dat fantastisch!![]()
of je huis is aan het uitbranden![]()
Hier nieuwbouw 3 maanden oud. 480 m3 huis, 140 m2. Schuifpui en achtertuin op noorden. Onder vloerverwarming, boven rads. Calenta 40c.Nilvo schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 07:34:
[...]
Hier zitten we inmiddels op 800 m3 met 4 personen in huis. Overdag is het vrijwel altijd op temperatuur ivm de twee kleintjes. Hele speciale dingen, anders dan isoleren heb ik niet hoeven doen in onze jaren 70 woning. Overdag is het in huis rond de 19 graden, maar dat voelt niet koud oid. Door op de juiste plaatsen tocht te voorkomen en ventilatie goed te regelen kan je veel doen met de gevoelstemperatuur. Dit is echter wel lastig voor elkaar te krijgen zonder voldoende inzicht en apparatuur. Door grote ramen op het zuiden wordt het door de zon al snel te warm.
Opzich zegt de hoeveelheid gas niet verschrikkelijk veel doordat het ene jaar gemiddeld warmer is dan het andere jaar. De gewogen graaddagen zijn beter te vergelijken, maar blijven een benadering.
Ik sta nog open voor verbetering, ik moet o.a. rads nog beter afregelen en iets verzinnen om het op de badkamer in de ochtend even warm te krijgen. (iets met Homewizard tussen 5-7h schakelaar vloerverwarmingspomp uitzetten en dan iSense even 10min op 26 graden zetten om 06:00 (rad badkamer op max).
Is dat verbruik dan voor of na tuning?Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 08:20:
[...]
Hoe kan je dat nu zo stellen? 950 m3 kan veel of weinig zijn afhankelijk van je leefsituatie/samenstelling gezin/ligging woning/inhoud woning etc. 950 m3 is in vergelijking met de meeste in NL juist al heel laag.
Ik verbruik ongeveer net zoveel en met bijna iedere dag mensen overdag thuis, 2 puberkinderen die hun slaapkamer als leefruimte gebruiken, koken en wassen op gas is dit een laag verbruik. Lager kan best in mijn geval maar ik ga niet zitten kou lijden en als ik in bad wil, ga ik in bad. Ik wil ook nog genieten van het leven.
Vandaag hebben wij hier de Ferroli Bluesense 4 met Ferroli klokthermostaat geïnstalleerd gekregen.
Voorlopig laten we hem maar even zijn werk doen.
Heb hem wel gelijk op eco-stand gezet en het warm water comfort (warmhouden) ook gelijk uitgezet.
We wachten wel een paar seconden langer voordat het water op temperatuur is.
Binnenkort maar eens verder kijken hoe we hem via OpenTherm uit kunnen lezen en als het kouder is gelijk goed inregelen
Voorlopig laten we hem maar even zijn werk doen.
Heb hem wel gelijk op eco-stand gezet en het warm water comfort (warmhouden) ook gelijk uitgezet.
We wachten wel een paar seconden langer voordat het water op temperatuur is.
Binnenkort maar eens verder kijken hoe we hem via OpenTherm uit kunnen lezen en als het kouder is gelijk goed inregelen
2250 WP Zuid PVoutput
Ik ben het helemaal met u eens dat 950 m3 opzich al een heel eind in de goede richting zit en ook zeker afhankelijk is van diverse parameters. Zeker gezien het aandeel mensen die rond de 2000 m3 per jaar zitten, is 950 m3 al relatief goed. Aan de andere kant moeten we ook bewust zijn dat het beter kan. Mindergas geeft als voorbeeld al aan dat ongeveer 30% van de geregistreerden per jaar minder verbruikt dan dat.Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 08:20:
[...]
Hoe kan je dat nu zo stellen? 950 m3 kan veel of weinig zijn afhankelijk van je leefsituatie/samenstelling gezin/ligging woning/inhoud woning etc. 950 m3 is in vergelijking met de meeste in NL juist al heel laag.
Als ik terugkijk naar de originele vraagstelling, en of dat nog lager kon worden? Jazeker, je moet alleen niet meer aan alleen isolatie en/of CV tuning gaan denken. Hoe lager je het verbruik wilt, hoe belangrijker het geheel in context tot elkaar gaat worden.
Ik heb het idee dat vooral de fanatiekelingen op Mindergas.nl zitten, dat geeft een nogal vertekend beeld. In een nieuwbouwhuis zou ik ook geen moeite hebben om onder de 500 kuub te komen, ik heb echter een huis uit 1978 dat nog lang niet klaar is qua isolatie, die is van 3300 kuub gekomen, zit nu op 1100 kuub.
Verwijderd
Bij mij kan het echt niet beter. Huis van 78, extra dak geisoleerd, dubbel glas, serre op het zuiden, HR ketel en getuned en ik kom rond de 900 m3 uit op 140 m2. Ik ga echt niet zitten kou lijden en ga toch echt af en toe in een ligbad. Ga dat niet opofferen om maar op 600 m3 uit te komen. Ik leef en wil toch ook nog comfort en genieten. Je kunt ook doorslaan. Neem van mij aan dat een gemiddeld gezin in NL al snel op 1800/1900 m3 per jaar zit en dan is 900 m3 top.Nilvo schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 14:44:
[...]
Ik ben het helemaal met u eens dat 950 m3 opzich al een heel eind in de goede richting zit en ook zeker afhankelijk is van diverse parameters. Zeker gezien het aandeel mensen die rond de 2000 m3 per jaar zitten, is 950 m3 al relatief goed. Aan de andere kant moeten we ook bewust zijn dat het beter kan. Mindergas geeft als voorbeeld al aan dat ongeveer 30% van de geregistreerden per jaar minder verbruikt dan dat.
Als ik terugkijk naar de originele vraagstelling, en of dat nog lager kon worden? Jazeker, je moet alleen niet meer aan alleen isolatie en/of CV tuning gaan denken. Hoe lager je het verbruik wilt, hoe belangrijker het geheel in context tot elkaar gaat worden.
Heeft iemand wel eens uitgerekend wat het optimale aantal branderstarts per uur is?
*elke start kost wat gas en warmte (hoeveel en is dit te meten?)
*continu doorgaan kost pomp-kWh en onderdelenslijtage.
Dus er moet ergens een optimum liggen, met een aantal inputvariabelen en een beetje tweaker wil weten hoe dat optimum te bepalen is 😊
*elke start kost wat gas en warmte (hoeveel en is dit te meten?)
*continu doorgaan kost pomp-kWh en onderdelenslijtage.
Dus er moet ergens een optimum liggen, met een aantal inputvariabelen en een beetje tweaker wil weten hoe dat optimum te bepalen is 😊
Elke start kost gas, maar levert ook warmte en daar is op dat moment ook vraag naar.
Dus in principe is een branderstart niet fout of onrendabel.
Je pomp draait niet als er geen warmtevraag is, dus hij draait in principe nooit voor niets.
Maar meer dan 6 branderstarts per uur, voor cv, is eigenlijk teveel.
Verder slijt de ketel er niet echt van. Hier is de ketel sinds half 2009 40.000x voor cv gestart en 70.000x voor ww. Ze zijn echt ontwikkeld om daar tegen te kunnen.
Dus in principe is een branderstart niet fout of onrendabel.
Je pomp draait niet als er geen warmtevraag is, dus hij draait in principe nooit voor niets.
Maar meer dan 6 branderstarts per uur, voor cv, is eigenlijk teveel.
Verder slijt de ketel er niet echt van. Hier is de ketel sinds half 2009 40.000x voor cv gestart en 70.000x voor ww. Ze zijn echt ontwikkeld om daar tegen te kunnen.
ik had de situatie dat bij veel warmtevraag de ketel als een idioot in 2 minuten het water tot het max opstookte, dan 5 minuten het water liet koelen en weer opnieuw begon. Waterzijdig afregelen geprobeerd maar 1 vd radiatoren reageerde niet lekker. Warmde wel wat op maar erg langzaam. Stevige tik met de bahco op de kraan gaf veel verbetering: opwarmen water in 15 minuten ( ik denk omdat het vermogen beter afgegeven werd) en afkoelen nog steeds in 5 min. dus 3 keer per uur een start. Lijkt mij ok, maar ik vraag me dus wel af wat dan de reden is waarom minder starts mij een beter gevoel geven en of we daar cijfers aan kunnen hangen. Dus, waarom is >6 starts slechter?
Het is niet zozeer slechter, het eenigste nadeel is alleen dat componenten meer schakelen wat eventuele slijtage kan veroorzaken. Ik ben ketels tegengekomen met meer dan een miljoen branderstarts, geen probleem.
Waarom wordt tot 6 starts per uur geaccepteerd? Dit gebeurd in de low load regeling bij open therm. Je opgewekte vermogen is daarbij meer dan het afgegeven vermogen waardoor de ketel gaat pendelen.
Het beste is 's ochtends starten en branden tot hij weer uit mag, maar dat is wel heel ideaal
en bijna niet te realiseren in een woning of je moet heel veel buffer hebben.
Alleen die 2 a 3 minuten branden en dan weer stoppen wat jou ketel doet is niet echt fris.
of je doorstroming is te weinig, of je ketel ramt hem op een te hoge belasting door.
Waarom wordt tot 6 starts per uur geaccepteerd? Dit gebeurd in de low load regeling bij open therm. Je opgewekte vermogen is daarbij meer dan het afgegeven vermogen waardoor de ketel gaat pendelen.
Het beste is 's ochtends starten en branden tot hij weer uit mag, maar dat is wel heel ideaal
Alleen die 2 a 3 minuten branden en dan weer stoppen wat jou ketel doet is niet echt fris.
of je doorstroming is te weinig, of je ketel ramt hem op een te hoge belasting door.
[ Voor 13% gewijzigd door DJKroon op 12-05-2016 08:36 ]
Volgens mij is de start van een CV ketel wel degelijk minder efficiënt. (wellicht afhankelijk van de ketel)
Maar mijn CV gaat even vol blazen, en vol in het gas, en die eerste warmte gaat volgens mij vrijwel ongebruikt de pijp uit. (veel meer warmte dan in korte tijd door het water opgenomen wordt in de wisselaar)
Maar ik heb er nooit aan gemeten dus kan het ook bij het verkeerde eind hebben. Is misschien meer een gevoel, net als vol wegtrekken bij het verkeerslicht ook minder efficiënt lijkt dan rustig wegrijden.
Maar mijn CV gaat even vol blazen, en vol in het gas, en die eerste warmte gaat volgens mij vrijwel ongebruikt de pijp uit. (veel meer warmte dan in korte tijd door het water opgenomen wordt in de wisselaar)
Maar ik heb er nooit aan gemeten dus kan het ook bij het verkeerde eind hebben. Is misschien meer een gevoel, net als vol wegtrekken bij het verkeerslicht ook minder efficiënt lijkt dan rustig wegrijden.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Elke ketel dient geventileerd te worden van restgassen. Officieel zelfs 3x de inhoud van de ketel. Dat is dus redelijk normaal.
Bij de onsteking moet lucht en gas verhouding optimaal zijn en daardoor start een ketel op een hoger toerental, zeker bij nuldrukgasblokken is dat voor het openen van belang (deze openen de gasklep bij een bepaalde luchtdruk) Als je verhouding niet goed is gaat de ketel ploffen of je krijgt vlamstoring.
Ik heb dat 1 keer meegemaakt dat de steekvlammen de rookgasafvoer demonteerde
Zolang je belasting niet hoger is dan het vermogen van de wisselaar wordt alle energie opgenomen en gaat dus niet verloren.
Je auto doet hetzelfde, die start ook bij 1200 toeren terwijl stationair tegen de 600 toeren is.
Bij de onsteking moet lucht en gas verhouding optimaal zijn en daardoor start een ketel op een hoger toerental, zeker bij nuldrukgasblokken is dat voor het openen van belang (deze openen de gasklep bij een bepaalde luchtdruk) Als je verhouding niet goed is gaat de ketel ploffen of je krijgt vlamstoring.
Ik heb dat 1 keer meegemaakt dat de steekvlammen de rookgasafvoer demonteerde
Zolang je belasting niet hoger is dan het vermogen van de wisselaar wordt alle energie opgenomen en gaat dus niet verloren.
Je auto doet hetzelfde, die start ook bij 1200 toeren terwijl stationair tegen de 600 toeren is.
En je hebt een "koude" warmtewisselaar als buffer. Dat helpt ook nog mee voor het rendement?DJKroon schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 09:59:
Hier nieuwbouwhuis van 3 maanden oud met onder bijna geheel vloerverwarming. Echter ik zie mij bij lange na niet 500 m3 halen per jaar... al een hoop geoptimaliseerd btw_JGC_ schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 15:03:
Ik heb het idee dat vooral de fanatiekelingen op Mindergas.nl zitten, dat geeft een nogal vertekend beeld. In een nieuwbouwhuis zou ik ook geen moeite hebben om onder de 500 kuub te komen, ik heb echter een huis uit 1978 dat nog lang niet klaar is qua isolatie, die is van 3300 kuub gekomen, zit nu op 1100 kuub.
Kan je vertellen:philipperosier schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 13:53:
[...]
Hier nieuwbouwhuis van 3 maanden oud met onder bijna geheel vloerverwarming. Echter ik zie mij bij lange na niet 500 m3 halen per jaar... al een hoop geoptimaliseerd btw![]()
[afbeelding]
- Op welke temperatuur je stookt?
- Welke deel van de dag?
Verwijderd
Ik zie een dalende lijn. Dat komt overeen met wat ik zou verwachten van een nieuwbouwhuis, namelijk dat je in het beging veel moet stoken om het bouwvocht uit het huis te verdampen. Ik heb extreme gevallen gezien waar er gewoon liters water in de kanalen van de kanaalplaten stond.philipperosier schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 13:53:
[...]
Hier nieuwbouwhuis van 3 maanden oud met onder bijna geheel vloerverwarming. Echter ik zie mij bij lange na niet 500 m3 halen per jaar... al een hoop geoptimaliseerd btw![]()
[afbeelding]
Dat dat bij jou het geval is, zie ik bijvoorbeeld in vrij constant aflopende waardes. Als je stookgedrag gebaseerd zou zijn op echte buitentemperatuur, zou ik namelijk verwachten dat april een stuk hoger zou uitkomen. Volgens mijn herinnering was april nl. best koud.
Advies: Neem een ruimere tijdsperiode om mee te vergelijken/onderzoeken. Denk bv. aan een jaar oid. Ik vermoed dat je verbruik er over een jaar een stuk stabieler uit ziet.
April was warmer dan maart ondanks dat het een koude aprilmaand was. Waar ik van sta te kijken is 19 kuub in mei. Mei is tot nu toe nog niet heel koud geweest, dus grote kans dat veel van dat verbruik gewoon tapwaterverbruik of kookgas is.
Met onze oude Nefit ketel gebruikten wij in de maanden juli/augustus tussen de 30 en 40 kuub per maand alleen voor tapwater en koken._JGC_ schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 14:51:
April was warmer dan maart ondanks dat het een koude aprilmaand was. Waar ik van sta te kijken is 19 kuub in mei. Mei is tot nu toe nog niet heel koud geweest, dus grote kans dat veel van dat verbruik gewoon tapwaterverbruik of kookgas is.
Nu met de nieuwe Nefit ketel kan ik zien dat we hooguit 15 kuub gas per maand gebruiken (juli/augustus zelf hooguit 10 kuub per maand) voor tapwater en koken. En koken is maar minimaal.
Wel grappig dat je met een slimme meter gecombineerd met wat spreadsheetwerk en Nefit Easy zulke conclusies kunt trekken tegenwoordig
Overigens 2 volwassenen (waarvan 1, ikzelf dagelijks 10 minuten douche) en dochter van 3 die 2 tot 3 keer per week in babybadje mee onder de douche gaat (minstens halfuur) dus geen inlevering van comfort
[ Voor 11% gewijzigd door zonpaneel op 12-05-2016 15:02 ]
Hier 20 kuub per maand voor koken en douchen. 2 volwassenen die elke dag douchen (en soms wat langer, wij kijken niet op een minuut) en een kind dat elke avond in een babybadje gaat.
Ketel (Intergas HRE 28/24) staat overigens ingesteld op geen tapcomfort, ik wacht wel wat langer op warm water.
Ketel (Intergas HRE 28/24) staat overigens ingesteld op geen tapcomfort, ik wacht wel wat langer op warm water.
min cv temp 40 graden (ivm badkamer radiator boven), max cv temp 55. Vloerverwarming contact temp max 27 graden, watertemp verdeler 42 graden ongeveer ingesteld als max. Programma: 6:00 20.5graden, 22:00 18 graden.ANdrode schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 14:27:
[...]
Kan je vertellen:Staat zo'n standaard vraag eigenlijk in de TS?
- Op welke temperatuur je stookt?
- Welke deel van de dag?
Ok dat klinkt goed. Geen overduidelijke reden (> 22.5) voor een hoog verbruik. Ik ga met de andere posters mee die verwachten dat het aan het vocht in het nieuwe huis ligt.philipperosier schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 20:57:
[...]
min cv temp 40 graden (ivm badkamer radiator boven), max cv temp 55. Vloerverwarming contact temp max 27 graden, watertemp verdeler 42 graden ongeveer ingesteld als max. Programma: 6:00 20.5graden, 22:00 18 graden.
Minimale cv temperatuur instellen op een Easy? Dan moet je weersafhankelijk stoken, anders kun je geen minimale waarde opgeven.philipperosier schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 20:57:
[...]
min cv temp 40 graden (ivm badkamer radiator boven), max cv temp 55. Vloerverwarming contact temp max 27 graden, watertemp verdeler 42 graden ongeveer ingesteld als max. Programma: 6:00 20.5graden, 22:00 18 graden.
Ik denk dat daar een flink stuk van je verbruik in zit.
Sowieso zou ik in de nachtverlaging op ruimtetemperatuur regelen, dat kun je instellen op de Easy.
[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 13-05-2016 09:08 ]
Verwijderd
500 m3 totaal verbruik ga je ook nooit halen als je van comfort houdt zoals in avond 21 graden in je woonkamer, eens lekker douchen of badderen. Vergeet niet om te leven want de hele dag in 19 graden zitten met een dikke trui vind ik te ver gaan. Maar ieder zijn ding natuurlijk.philipperosier schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 13:53:
[...]
[afbeelding]
Mijn CV ketel (Atag Enigma van 2004) heeft de laatste maanden een wat vreemde temperatuurhuishouding. Ik heb een temperatuursensor op zowel aanvoer- als retourleiding geplakt, en zo te zien start hij 's nachts een aantal keren op om warmte te geven. Geen idee waarom.
De thermostaat staat 's nachts op 15 graden, en daar komt hij de laatste maanden niet onder, dus dat kan de trigger niet zijn. Vanmorgen stookte hij hem ook op, terwijl het 22 graden in huis was. Dagtemperatuur is 19 graden.
Het is een combiketel, maar als je warm water vraagt zo 's ochtends dan heeft dat toch geen invloed op de cv? Twee vreemde dingen, iemand een idee? Is mijn ketel op z'n einde?
De thermostaat staat 's nachts op 15 graden, en daar komt hij de laatste maanden niet onder, dus dat kan de trigger niet zijn. Vanmorgen stookte hij hem ook op, terwijl het 22 graden in huis was. Dagtemperatuur is 19 graden.
Het is een combiketel, maar als je warm water vraagt zo 's ochtends dan heeft dat toch geen invloed op de cv? Twee vreemde dingen, iemand een idee? Is mijn ketel op z'n einde?

Hoe ver/dicht op de ketel heb je die sensoren gemonteerd? Ik merkte dat de aanvoerleiding ook wat opwarmde als ik aan het douchen was bijvoorbeeld. Omdat ik de sensor (DS18B20) bijna vlak onder de ketel gemonteerd had nam hij dat ook mee in z'n meting. Toen een meter naar beneden verplaatst en toen was dat weg.koelkast schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 10:26:
Mijn CV ketel (Atag Enigma van 2004) heeft de laatste maanden een wat vreemde temperatuurhuishouding. Ik heb een temperatuursensor op zowel aanvoer- als retourleiding geplakt, en zo te zien start hij 's nachts een aantal keren op om warmte te geven. Geen idee waarom.
[afbeelding]
Als je op dat moment geen warmwater gebruikt is het misschien het warmhouden van je tapwater voorraadje? Dat zou ik sowieso uitzetten in de zomerperiode, zonde van het gas.
Easy? Wat is dat? Ik heb een Calenta 40c met iSenseOxellaar schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 06:41:
[...]
Minimale cv temperatuur instellen op een Easy? Dan moet je weersafhankelijk stoken, anders kun je geen minimale waarde opgeven.
Ik denk dat daar een flink stuk van je verbruik in zit.
Sowieso zou ik in de nachtverlaging op ruimtetemperatuur regelen, dat kun je instellen op de Easy.
Ja... Hoe ik nu bij een Easy kom weet ik ook niet...philipperosier schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 10:34:
[...]
Easy? Wat is dat? Ik heb een Calenta 40c met iSenseVerder geen weersensoren, alleen de iSense in de woonkamer (vloerverwarming, woonkamer+keukendeel+hal).
Aha, ik denk dat de ds18b20 sensoren nu zo'n 20 cm onder de ketel zitten. Ik zal ze eens wat meer van de ketel af plakken, kijken of dat helpt.ThinkPadd schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 10:32:
[...]
Hoe ver/dicht op de ketel heb je die sensoren gemonteerd? Ik merkte dat de aanvoerleiding ook wat opwarmde als ik aan het douchen was bijvoorbeeld. Omdat ik de sensor (DS18B20) bijna vlak onder de ketel gemonteerd had nam hij dat ook mee in z'n meting. Toen een meter naar beneden verplaatst en toen was dat weg.
Als je op dat moment geen warmwater gebruikt is het misschien het warmhouden van je tapwater voorraadje? Dat zou ik sowieso uitzetten in de zomerperiode, zonde van het gas.
Volgens mij heeft mijn ketel geen tapwatervoorraad, tenminste, ik kan er niets over vinden. Maar waarom zou hij nu 's nachts op vaste momenten cv water verwarmen?
In tapwater comfort stand zal de ketel ook de warmtewisselaar op temperatuur houden om zo snel warm water te kunnen leveren.
Even een vraagje:
We hebben een redelijk nieuw appartement (bouwjaar: 2014). Energielabel A.
In de huiskamer hebben we 2 radiatoren. Eén van die twee staat op een enorm onpraktische plaats en willen we verplaatsen. Een alternatief is dat we die radiator helemaal weghalen en van die ene die overblijft een grotere maken (lees: vervangen voor een met een grotere capaciteit). Huiskamer is 33 vierkante meter.
Maakt dat nog verschil, 2 kleine radiatoren of 1 grote? Moet ik dan nog ergens op letten?
In de huiskamer hebben we 2 radiatoren. Eén van die twee staat op een enorm onpraktische plaats en willen we verplaatsen. Een alternatief is dat we die radiator helemaal weghalen en van die ene die overblijft een grotere maken (lees: vervangen voor een met een grotere capaciteit). Huiskamer is 33 vierkante meter.
Maakt dat nog verschil, 2 kleine radiatoren of 1 grote? Moet ik dan nog ergens op letten?
[ Voor 3% gewijzigd door outlandos op 17-05-2016 15:18 ]
Verwijderd
De warmteverdeling kan scheef gaan lopen in je kamer met 1 radiator. Tevens kan je met maar 1 radiator een trek gaan voelen in je kamer wat onaangenaam kan aanvoelen. Ik heb juist op 1 plek vanwege die reden en het verhogen van vermogen er in een hoek een radiator bij gehangen. Kijk er dus mee uit.outlandos schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 15:16:
Even een vraagje:
We hebben gekozen om um 1 meter te verplaatsen. Dus we blijven twee radiatoren houden. Wel komt de nieuwe pas volgende maand want hij gaat eerst met vakantie.. Ach ja we hoeven toch niet meer te stoken voorlopig.Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 20:53:
[...]
De warmteverdeling kan scheef gaan lopen in je kamer met 1 radiator. Tevens kan je met maar 1 radiator een trek gaan voelen in je kamer wat onaangenaam kan aanvoelen. Ik heb juist op 1 plek vanwege die reden en het verhogen van vermogen er in een hoek een radiator bij gehangen. Kijk er dus mee uit.
Normaal is de cv uit, maar even de radiator op de badkamer opwarmen voor de handdoeken leverde dit op:Oxellaar schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:50:
[...]
Ja... Hoe ik nu bij een Easy kom weet ik ook niet...

Is een hoge delta T erg? Ofja, als 20 geen ramp is dan?
Het is aan de ruime kant bij een aanvoer van ongeveer 50, liever wil je dan 10 tot 15K verschil.
Maar stoken met deze buitentemperatuur?
Zo koud zal het in huis toch niet zijn?
Gezien de vloer zorgt voor de meeste invloed op de delta T, denk ik dat de ruime waarde hiermee te maken heeft. Stoken is niet nodig normaal inderdaad, maar had even 20 min de iSense op 26 gezet, zodat boven de radiator in de badkamer warm werd. Vloer is kouder dan normaal doordat de ruimte temperatuur gewoon genoeg is. Dus dan is er meer afkoeling door de vloer. Als ik me niet vergis is het normaal inderdaad tussen 10 - 15 graden delta T als er iedere dag wat gestookt zal worden en de vloer niet zo koud is.Oxellaar schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 09:50:
Het is aan de ruime kant bij een aanvoer van ongeveer 50, liever wil je dan 10 tot 15K verschil.
Om toch met deze dagen in de ochtend de badkamer warm te krijgen (want dat is toch soms wat fris) moet ik iets verzinnen.
- iSense op 26 graden 20 min lang in de ochtend, om 6:00
- vv-pomp schakelaar (Tercal) met Homewizard uitschakelen tussen 5:30-6:30.
Weet niet of dit goed gaat uitpakken...
Ofzoiets
Wat voor radiator heb je in de badkamer hangen? Als dat de enige warmte afgifte van het CV systeem is dan gaat de ketel op deze manier zeer waarschijnlijk maximaal pendelen.
Ik heb iets vergelijkbaars ook een poosje gedaan op deze manier
mijn badkamer heeft zowel vv als een radiator. Ik had dus op de isense een programma waarbij een halfuur de temp hoger werd gezet.
tijdens deze periode ging de rad op de badkamer volledig open (programmeerbare knop) en zorgde een tijdschakelaar ervoor dat de pomp vd vv op de benedenverdieping uit was.
naast de badkamer liepen er dan nog een drietal rad. mee (hal keuken, backup woonkamer, ook met prog. knop ) omdat ik anders geen 7kw (ondergrens ketel) kwijt kon
op deze manier was dus en de badkamer warm en de rest een tikje aangenamer
op enige moment het maar weer uitgezet na isoleren vd woning
mijn badkamer heeft zowel vv als een radiator. Ik had dus op de isense een programma waarbij een halfuur de temp hoger werd gezet.
tijdens deze periode ging de rad op de badkamer volledig open (programmeerbare knop) en zorgde een tijdschakelaar ervoor dat de pomp vd vv op de benedenverdieping uit was.
naast de badkamer liepen er dan nog een drietal rad. mee (hal keuken, backup woonkamer, ook met prog. knop ) omdat ik anders geen 7kw (ondergrens ketel) kwijt kon
op deze manier was dus en de badkamer warm en de rest een tikje aangenamer
op enige moment het maar weer uitgezet na isoleren vd woning
[ Voor 11% gewijzigd door Ray op 18-05-2016 11:55 ]
Rad = Optima S, handdoekradiator, type S3-32, H=1836, L=750, 1224W.Oilman schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 11:52:
Wat voor radiator heb je in de badkamer hangen? Als dat de enige warmte afgifte van het CV systeem is dan gaat de ketel op deze manier zeer waarschijnlijk maximaal pendelen.
http://loetishop.de/bilder/optima/o54.pdf
Pag 5/6.
Geen idee of dit dan goed is, en of de cv aan het pendelen gaat. Hoe kan ik dat checken?
Verder of dit de enige warmte afgifte is; er zal toch denk ik wat water door de vv verdeler gedrukt worden. Verder staat boven nog een andere kleinere slaapkamer rad op standje 2.
Pendelen zal niet zo'n groot probleem zijn. Radiator en systeem moet eerst opwarmen, dat kost een veelvoud van het afgiftevermogen. Daarnaast loopt de iSense gewoon mee in temperatuurvraag, dus op het moment dat de ketel afslaat zal die radiator ook al 70 graden zijn. Ketel zal uiteindelijk gaan pendelen, maar je doel is toch om de badkamer te verwarmen? Dat doet ie gewoon.
Note: max cv water temp ingesteld op 55 graden. Mede omdat er maar 40 graden max nodig is voor de vloer._JGC_ schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 13:52:
Pendelen zal niet zo'n groot probleem zijn. Radiator en systeem moet eerst opwarmen, dat kost een veelvoud van het afgiftevermogen. Daarnaast loopt de iSense gewoon mee in temperatuurvraag, dus op het moment dat de ketel afslaat zal die radiator ook al 70 graden zijn. Ketel zal uiteindelijk gaan pendelen, maar je doel is toch om de badkamer te verwarmen? Dat doet ie gewoon.
De rad is op zich best heet om vast te pakken als ie op zn warmst is, maar als ik hoger ga met die 55 dan kost het alleen meer gas toch...
Hogere CV temperatuur geeft meer warmte afgifte in al je radiatoren, dus ook die in de badkamer. In combinatie met je vloerverwarming is de hogere temperatuur minder efficient, omdat de ketel z'n restwarmte minder goed in de retour kan stoppen.
Door een handdoekradiator stroomt het water zeer snel heen als er geen ventiel is om de doorstroom te regelen. Het water komt dan veel te warm terug bij de CV ketel, die kan z'n vermogen niet kwijt en gaat staan pendelen.
Door een handdoekradiator stroomt het water zeer snel heen als er geen ventiel is om de doorstroom te regelen. Het water komt dan veel te warm terug bij de CV ketel, die kan z'n vermogen niet kwijt en gaat staan pendelen.
Zou ik dan ondanks de 20 graden delta T, de badkamer rad dan wat knijpen met het voetventiel? Hoe kan ik erachter komen hoeveel ik moet knijpen?Oilman schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 14:54:
Hogere CV temperatuur geeft meer warmte afgifte in al je radiatoren, dus ook die in de badkamer. In combinatie met je vloerverwarming is de hogere temperatuur minder efficient, omdat de ketel z'n restwarmte minder goed in de retour kan stoppen.
Ik heb hier het voetventiel in de badkamer geknepen totdat je kunt horen dat er geknepen wordt. Resulteert in een voelbaar verschil tussen aanvoer en retour, maar heel groot zal dat verschil niet zijn.
Zo'n badkamerradiator kan je ook niet teveel knijpen, wil je 20 graden deltaT krijgen moet het ventiel bijna dicht zitten en gaat er bijna niks meer door.
Zo'n badkamerradiator kan je ook niet teveel knijpen, wil je 20 graden deltaT krijgen moet het ventiel bijna dicht zitten en gaat er bijna niks meer door.
en toch wil je hem voor dit doel juist niet knijpen 
want juist op lage temp wil je de doorvoer zo snel mogelijk hebben om toch nog wat vermogen te krijgen. Al helemaal voor zo'n badkamer design ding
En aangezien er idd een deel door de vloer gaat waardoor de totale deltaT laag is zal de totale retour temp bij ketel laag genoeg zijn.
meten is weten!
edit. let wel ik reageer hier op de oorspronkelijke vraag voor tijdelijk verwarmen. bij mij stond deze rad dus ook alleen open op dat moment. voor de rest nooit.
want juist op lage temp wil je de doorvoer zo snel mogelijk hebben om toch nog wat vermogen te krijgen. Al helemaal voor zo'n badkamer design ding
En aangezien er idd een deel door de vloer gaat waardoor de totale deltaT laag is zal de totale retour temp bij ketel laag genoeg zijn.
meten is weten!
edit. let wel ik reageer hier op de oorspronkelijke vraag voor tijdelijk verwarmen. bij mij stond deze rad dus ook alleen open op dat moment. voor de rest nooit.
[ Voor 24% gewijzigd door Ray op 18-05-2016 18:05 ]
Ik lees al een tijdje mee in dit topic, nu ik een appartement heb gekocht wordt het voor mij actueel.
Sinds een paar weken ben ik eigenaar van een hoekappartement uit 1937. Het appartement is gelegen op de bovenste / 3e woonlaag, heeft een oppervlakte van circa 90m2 en op dit moment nog een gedeelte enkel glas.
De oude CV installatie met dikke roestige buizen en compleet verroeste radiatoren is verwijderd en er wordt een nieuwe installatie gepland.
Momenteel is er voorzien in standaard plaat radiatoren T11, T21, T22, etc.
Als CV ketel is er een Intergas HRE CW4 variant met A-label pomp opgenomen. Alternatieven zijn een Intergas HReco 30 (CW4) of een Remeha Avanta CW4.
We hebben een stortdouche in de badkamer en om deze reden heeft onze installateur ons een ketel aangeraden met voldoende warmwatercapaciteit. De CW5 versie heb ik al snel uit z'n hoofd gepraat dat was voor ons overdreven en zou er voor zorgen dat de ketel bij het verwarmen van de woning flink zou gaan pendelen.
Zijn er nog zaken waar we bij onze nieuwe CV installatie op moeten letten of die we anders kunnen doen?
Sinds een paar weken ben ik eigenaar van een hoekappartement uit 1937. Het appartement is gelegen op de bovenste / 3e woonlaag, heeft een oppervlakte van circa 90m2 en op dit moment nog een gedeelte enkel glas.
De oude CV installatie met dikke roestige buizen en compleet verroeste radiatoren is verwijderd en er wordt een nieuwe installatie gepland.
Momenteel is er voorzien in standaard plaat radiatoren T11, T21, T22, etc.
Als CV ketel is er een Intergas HRE CW4 variant met A-label pomp opgenomen. Alternatieven zijn een Intergas HReco 30 (CW4) of een Remeha Avanta CW4.
We hebben een stortdouche in de badkamer en om deze reden heeft onze installateur ons een ketel aangeraden met voldoende warmwatercapaciteit. De CW5 versie heb ik al snel uit z'n hoofd gepraat dat was voor ons overdreven en zou er voor zorgen dat de ketel bij het verwarmen van de woning flink zou gaan pendelen.
Zijn er nog zaken waar we bij onze nieuwe CV installatie op moeten letten of die we anders kunnen doen?
Zorgen dat er voetventielen en/of dubbel instelbare kranen geplaatst worden. Dan kun je daarmee zelf de boel wel inregelen.
Tja en toch heeft een serieuze stort douche niet genoeg aan cw4... Of je hebt een "nepper" met een waterbesparende kop ( wat ook prima is hoor
)
Om die reden heb ik dus wel een cw5 ketel gekozen. Verschil in onderwaarde is trouwens minder dan 2 kw
Om die reden heb ik dus wel een cw5 ketel gekozen. Verschil in onderwaarde is trouwens minder dan 2 kw
Hre 28/24 doet 12.5 liter per minuut, daar kan je een kleine stortdouche net mee voeden.
Persoonlijk zou ik met zo'n douche een DWTW overwegen, kan je met een CW3 een stortdouche voeden.
Persoonlijk zou ik met zo'n douche een DWTW overwegen, kan je met een CW3 een stortdouche voeden.
weet iemand wat het gedrag is van een Remeha Calenta 40C als je een temperatuursensor aansluit op de Tdhw (DhW) aansluiting? Ikzelf heb een ZB met temperatuursensor op de uitbreidingsprint, maar ook eenzelfde sensor voor een electrisch boilertje. beide sensors geven een temperatuur door aan de ketel door de aansluiting op de print en op de DhW aansluiting (T3 DhW en T5 ZB geloof ik).
De ketel gebruikt geen gas op moment dat de ZB boven de ingestelde temperatuur is voor SWW. Maar ik ben benieuwd wat de ketel met de waarde doet van de e-boiler. wordt me niet duidelijk uit de handleiding.
De ketel gebruikt geen gas op moment dat de ZB boven de ingestelde temperatuur is voor SWW. Maar ik ben benieuwd wat de ketel met de waarde doet van de e-boiler. wordt me niet duidelijk uit de handleiding.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Hi, de thermostaat van de badkamer rad staat altijd op stand 5, vol open. Dus lijkt me dan wel nuttig om het voetventiel wat dicht te draaien? Denk dat de vloerverwarming weinig merkt van de invloed van die rad op de badkamer. Maar als ik soms in de ochtend even 26 garden instel op de iSense, heb ik met geknepen rad op de badkamer dan beter en warmer resultaat? En zuiniger misschien...Ray schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 18:04:
en toch wil je hem voor dit doel juist niet knijpen
meten is weten!
Edit: ik zou dan evt. met HW stekker schakelaar in kunnen stellen dat de vv-pomp(achter de Tercal) uit staat in de ochtend van 6h-7h. Dan gaat alle warmte naar de radiator in de badkamer. Nadeel is wel, dit heb ik getest, en als in de winter, na 7h de iSense nog wil doorverwarmen en de vv-pomp gaat weer aan, de temp-beveiliging van de pomp invliegt vanwege te hoge temp in de verdeler. De pomp gaat vervolgens steeds aan, tijdje uit, tijdje aan etc.

[ Voor 17% gewijzigd door PCJR op 27-05-2016 09:12 ]
Daar kan een knop met tijdschakelaar op?philipperosier schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 09:09:
[...]
Hi, de thermostaat van de badkamer rad staat altijd op stand 5, vol open. Dus lijkt me dan wel nuttig om het voetventiel wat dicht te draaien? Denk dat de vloerverwarming weinig merkt van de invloed van die rad op de badkamer. Maar als ik soms in de ochtend even 26 garden instel op de iSense, heb ik met geknepen rad op de badkamer dan beter en warmer resultaat? En zuiniger misschien...
Denk het wel, moet even meten, de knop zit net onder de rad zelf.
Gaat dit veel invloed hebben? Ik neem aan dat je dan wilt instellen dat ie dicht is, alleen in de ochtend van 5h45-6h30 open.
Dit topic is gesloten.