|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Je zult zien dat een RA DV niet toereikend is.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
customercare<staartvaneenaap>remeha.nl
Ik zou de iSense graag laten wennen, maar dat gaat de bug van het sprongetje in temperatuur niet oplossen, gezien de tijd en moeite die anderen erin gestoken hebben...philipperosier schreef op woensdag 13 april 2016 @ 10:17:
[...]
Laat de nieuwe combinatie eens een week of 2 hangen. Kijk dan of het bevalt.
ISense en CV moeten leren, en aanpassen en het stookgedrag en huis leren kennen. De iSense na een halve dag de deur uit doen, dan geef je het ook gaan kans natuurlijk.
Techniek moet aan jou en je huis wennen![]()
Over Honeywell gesproken: Nieuwbouwhuis, Round on/off, ingesteld 18 graden, het is 19 graden in huis, thermostaat vraagt alvast warmte. Over slecht regelgedrag gesproken... die is waarschijnlijk nog gewend aan ramen+deuren open tijdens de bouw.
Stel dat sprongetje is er. Maakt dat veel uit, uiteindelijk, als je een comfortabel gevoel en klimaat thuis hebt met een zuinig en fijn stokende cv?rowicom schreef op woensdag 13 april 2016 @ 13:04:
[...]
Ik zou de iSense graag laten wennen, maar dat gaat de bug van het sprongetje in temperatuur niet oplossen, gezien de tijd en moeite die anderen erin gestoken hebben...
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Hoe staat bij jou het display dan, Naftebakje? Wat staat er in de grote weergave en wat op de kleine? Als je bij groot of klein de gewenste temp. hebt ingesteld, dan zie je de gewenste temperatuur toch pas oplopen als er warmte gevraagd wordt? Heb jij, zoals jij het omschrijft, dan helemaal geen zicht op de gemeten temp? Want dan zou je het sprongetje toch ook moeten merken?naftebakje schreef op woensdag 13 april 2016 @ 08:01:
Ik heb mijn iSense ingesteld op het tonen van de gewenste watertemperatuur, dan zie je direct de reactie op aanpassen van gewenste temperatuur. Ik merk dan ook het 'sprongetje' niet, ik denk dat je daar enkel en alleen iets van merkt als je kijkt naar de gemeten temperatuur op de iSense.
Als je merkt dat ie te grote hysterese heeft, kan het zijn dat ie nog wat moet inleren, of dat je even moet spelen met de opwarm- en afkoeltijd. Hij regelt nogal rustig, wat ik erg comfortabel vind, maar als je met een half graadje verhogen een stoot warmte verwacht kan je em beter wat zenuwachtiger zetten.
Tuurlijk, daar heb je een punt, maar het gedachtegoed van dit forum is gebaseerd op zuinig stoken en dat komt door dit sprongetje in het gedrang. Ik kan het gedrag voor mezelf wel uitleggen, maar vrouw en dochters is een ander verhaal. Die komen thuis, zien dat de temperatuur 19 graden is en zetten 'm zoals ik ze geleerd hebphilipperosier schreef op woensdag 13 april 2016 @ 14:00:
[...]
Stel dat sprongetje is er. Maakt dat veel uit, uiteindelijk, als je een comfortabel gevoel en klimaat thuis hebt met een zuinig en fijn stokende cv?
Altijd afleiden van waar het echt om gaat he. Dat sprongetje is gewoon een stomme bug, niet meer en niet minder. Maar goed, een vervelende eigenschap is moeilijk toe te geven als je ergens verliefd op bent..._JGC_ schreef op woensdag 13 april 2016 @ 15:35:
Wat is er mis met vrouw en dochters opvoeden? Die zetten de thermostaatkraan in de badkamer ook op 5 omdat het dan sneller warm wordt zeker?
Grote weergave = gewenste temperatuur, kleine weergave = gewenste CV watertemperatuur (wat hij aan de ketel vraagt dus).rowicom schreef op woensdag 13 april 2016 @ 14:33:
[...]Hoe staat bij jou het display dan, Naftebakje? Wat staat er in de grote weergave en wat op de kleine? Als je bij groot of klein de gewenste temp. hebt ingesteld, dan zie je de gewenste temperatuur toch pas oplopen als er warmte gevraagd wordt? Heb jij, zoals jij het omschrijft, dan helemaal geen zicht op de gemeten temp? Want dan zou je het sprongetje toch ook moeten merken?
Half graadje verhogen ==> gewenste CV watertemperatuur gaat ~10° omhoog.
- Als dat van 15° naar 25° is dan slaat de ketel niet aan (gelukkig).
- Als dat van 30° naar 40° is slaat de ketel aan.
In beide gevallen zal er wellicht dat sprongetje te zien zijn als je constant naar dat ene getalletje zit te kijken, maar in regelgedrag (wat je ziet aan de gevraagde CV watertemperatuur) merk ik niets hiervan.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Verwijderd
Bug??? Mijn Honeywell doet precies hetzelfde. Zodra ik hem een 1/2 graad geef, zie ik 1 minuut later ook als gemeten maar hij stookt dan wel heel laag. Sowieso, kan je met huidig weer in een nieuwe situatie je thermostaat nog niet goed beoordelen. Zelfs voor mijn Honeywell zijn de schommelingen in huis (verwarming door zon overdag en in de avond toch afkoeling) lichtelijk verwarrend. En die hangt er al 10 jaar. Neem nu eens gewoon de tijd en kijk aan het begin van het echte stookseizoen (want dat is het niet meer) wat hij nu echt doet. Kwaal van deze tijd, snel, snel, snel. YouTube: Beugelsdijk Rustigrowicom schreef op woensdag 13 april 2016 @ 13:04:
[...]
Ik zou de iSense graag laten wennen, maar dat gaat de bug van het sprongetje in temperatuur niet oplossen, gezien de tijd en moeite die anderen erin gestoken hebben...
Mail gestuurd naar Remeha. Hieronder het antwoord:ThinkPadd schreef op woensdag 13 april 2016 @ 12:20:
Stuur Remeha ook eens een mail met vragen over je iSense, ze stonden mij vriendelijk te woord toen ik een vraag had.
customercare<staartvaneenaap>remeha.nl
Geachte heer,
Naar aanleiding van uw mail en het bericht die u op het forum heeft geplaatst betreft de Remeha iSense thermostaat willen wij u graag als volgt informeren.
De situatie heeft te maken met de werking van uw Remeha iSense thermostaat. De temperatuur die de Remeha iSense thermostaat meet, kan snel beïnvloed worden door bepaalde luchtstromen en of de temperatuur die wij als mens uitstralen en meenemen.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u echter nog vragen hebben, neemt u dan gerust contact op met ons via telefoonnummer 055-5496900.
Met vriendelijke groet / Best regards,
Remeha B.V.
Service & After Sales
Het sprongetje is geen bug, het is een beperking in de weergave die verder niks verandert aan de functionaliteit.rowicom schreef op woensdag 13 april 2016 @ 15:44:
[...]
Altijd afleiden van waar het echt om gaat he. Dat sprongetje is gewoon een stomme bug, niet meer en niet minder. Maar goed, een vervelende eigenschap is moeilijk toe te geven als je ergens verliefd op bent...
Als het 19.2 graden is en jij draait de knop naar 19.5 is het in no time 19.25 en dus 19.5 op de display. Thermostaat laat vervolgens de ketel op laag vermogen stoken naar 19.5 graden. Verder moet je ook geen boost verwachten van een half graadje meer, met het huidige weer is dat halve graadje erbij gestookt voordat de radiatoren op temperatuur zijn. Ik tik dit nu met 21 graden in de woonkamer, ramen staan de hele dag al tegenelkaar open en thermostaat staat op 19 graden.
Ik heb verder ook geen aandelen in iSense ofzo hoor, maar ik lees gewoon goede verhalen erover. En blijkt dat meerdere thermostaten zo werken dus. Misschien is het zo nodig; als er niet snel 19.5 komt als je van 19 graden komt, gaat de mens denken waarom stookt de ketel niet, waarom is het nog niet warmer -> en zet thermostaat op 20. Dit kost uit eindelijk weer meer energie en is niet nodig, maar wel menselijk gedrag omdat de snel resultaat willen zien. Als we zien dat het snel van 19 naar 19.5 gaat zijn we al tevreden en voelt het natuurlijk al gewoon een halve graad warmerrowicom schreef op woensdag 13 april 2016 @ 21:48:
OK, overtuigd. Ik ga 'm een kans geven. Zal wel pas tegen november worden..
Als ik gewoon google vind ik vanalles en vooral heel veel waarvan het dan weer de vraag is of het een doorstroombeperking heeft. Weet er iemand hier toevallig een goede site of iets waar ik makkelijk op kan filteren?
Ik heb al contact gezocht met Danfoss en Heimeier.
[ Voor 6% gewijzigd door liquid_ice op 14-04-2016 10:38 ]
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
https://www.cvkoopjes.nl/...achment&id_attachment=280Oxellaar schreef op woensdag 13 april 2016 @ 11:15:
Lees even de handleiding door van de kickspace, daar staan de afsluiters in en het benodigde debiet.
Je zult zien dat een RA DV niet toereikend is.
er zitten afsluiters op, maar ik vraag me af of het de bedoeling is of je hiermee het debiet instelt?
verder staat er een tabel voor doorstroming. waarmee ze zelf meten met 340 l/h. de danfoss RA-DV is tot 135 l/h. scheelt nogal
OK, daar dus geen dynamische afsluiter tussen. scheelt weer.
alleen is het dan normaal of niet-instelbaar dat er vanaf de kickspace zo een hoge retour komt? hoe kan ik hem verder instellen?
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Als je daar teveel aan gaat rommelen, dan blijft er weinig over van de capaciteit.
ik zal dat eens proberen met die afsluiters of een voetventiel.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Rekenen met wel/niet douchen doe ik niet, ga je dan ook bijhouden hoeveel minuten je elke dag onder de douche staat?
Met bad erbij en koken op gas jaag je denk ik gemiddeld 20 tot 30 m3 per maand door.
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
Kun je mij dat eens uitleggen, DJKroon, waarom douchen in de winter meer dan het dubbele aan water kost?DJKroon schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 11:32:
Kijken hoeveel gas een gemiddelde douchebeurt is. Ikzelf ga niet uit van het zomergasverbruik omdat je koudwater dan warmer is. Bij mij kost 20 minuten douchen in de zomer +- 300 liter en in de winter al gauw 600 tot 700 liter, toch wel verschillend.
Met bad erbij en koken op gas jaag je denk ik gemiddeld 20 tot 30 m3 per maand door.
hij heeft het over liter gas (1000L = 1m3), niet over liters water.rowicom schreef op maandag 18 april 2016 @ 13:16:
[...]
Kun je mij dat eens uitleggen, DJKroon, waarom douchen in de winter meer dan het dubbele aan water kost?
In de winter is het water kouder dat uit het leidingnet komt (al zal dat niet zoveel schelen, het zal eerder aan de omgeving van de leidingen in het huis liggen) maar daarom moet er harder gewerkt worden door de CV.
Omdat de koudwatertemperatuur in de zomer hoger is, hoef je daardoor minder liters warm water te maken om de douche op 40 te houden. Maar de praktijk laat ook weer zien dat we minder heet douchen in de zomer dan in de winter. Daarom geeft een douchebeurt in de zomer een vertekent verbruik m.b.t. de rest van het jaar.
[ Voor 24% gewijzigd door DJKroon op 19-04-2016 00:08 ]
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
2 weken geleden heb ik mijn modulerende honeywell thermostaat (TH8210M1003) vervangen door een iSense. (v28)
Positief aan deze verandering is dat de ketel niet meer volgas opstart en daarna terugmoduleerd maar nu rustig start op 40 graden (parameter E.) aanvoer en dan rustig moduleert.
Ik ervaar nu wel 2 dingen bij de Isense die ik niet had bij de Honeywell en ik me afvraag of anderen dit ook ervaren, of weten hoe ik dit kan voorkomen/verbeteren.
1. "random" aanspringen v/d cv in de nacht.
Voor zover ik gehoord hebt spring elke nacht op willekeurige tijdstippen de cv aan, dit terwijl er naar mijn weten geen warmtevraag is of moet zijn. De iSense staat op het klokprogramma of nachtstand/15graden en de gemeten temperatuur is >15gr in de woonkamer. (vanmorgen 18,5) Ook is er geen klokprogramma actief die de woonkamer actief moet verwarmen. Op de thermosstaat staat de warmhoud functie van de tapwater ook uit, als ook op de cv zelf.
2. Woonkamer is ruim te vroeg op gewenste temperatuur.
Op de isense heb ik de opwarmtijd van 180min naar 60min gezet. Ik ervaar dat elke dag de cv aanspringt 1u voor de gewenste temperatuur v/h programma. vb: om 18.00u 20graden, dan springt de cv aan rond 17.00u. Dit betekend dat de gewenste temperatuur vaak al 30minuten voor mijn gewenste tijd (18.00u) is bereikt.
Ondanks dat ik meer tevreden ben over de isense dan de honeywell thermosstaat, had ik bij de Honeywell nooit dat de cv in de nachts aansprong zonder reden en was de kamer meestal rond de gewenste tijd op termperatuur, i.p.v. 30min van te voren als op de gewenste tijd te zijn.
I don't drive fast, I only fly low!
Verwijderd
@2: ik denk dat dat komt omdat de ketel nog moet leren. Of dat het vermogen van de cv in de referentieruimte zodanig is, dat ie daardoor snel overshoot bereikt. Ik zou gewoon eerst een paar weken geduld hebben, om te zien of de thermostaat bijleert.
Er circuleren meerdere handleidingen op het net, de beknopte (die je er ook bij krijgt) en een uitgebreidere installatie en servicehandleiding. Zoek even die uitgebreidere, die is veel meer informatief.
1. anti-legionale stand staat uit. Conform stand op de ketel staat ook uitgeschakeld. (op de Honeywell nooit aanslaan gehad in de nacht zonder reden/klokprogramma)
2. heeft een isense meer dan 2weken leer tijd nodig? Mijn ervaring tot heden is dat ketel elke x rond 1u van te voren lijkt aan te slaan. Zie nog geen verschuiving van later starten.Het is geen ramp, maar een constatering, wacht het rustig af
Ik heb zowel de gebruiker als installatie handleiding, die is idd uitgebreider.
Ben er ook nog niet achter of het zinvol is om de optie "pompsturing" op aan te laten op de isense, die een Intergas HRE ketel aanstuurt in mijn geval. Ook hier wellicht iemand met ervaring om het wel/niet te doen?
Ook verwonder ik me er nog steeds over dat de HRE 28/24 met A label pomp de pomp bij het opstarten 2 geluidstonen maakt. *piep piep*. Bij Intergas navraag gedaan en er valt niets aan te doen. Erg handig met de cv bovenaan de zoldertrap, waar de slaapkamer beneden aan de zoldertrap is..
Ook vannacht nog 1-2x geconstateerd dat de ketel opstart (dank aan de pieptoon vd A label pomp
Ben echt tevreden met de isense, klokprogramma is flexibeler in te stellen en de ketel draait stuk rustiger, maar dit is wel gek gedrag. Wel geconstateerd dat ik parameter E.op de Intergas HRE nu heb verhoogd van 40 naar 45gr omdat anders de ketel in een storing 1 terecht komt bij het terugmoduleren. Nu met verhogen naar 45gr is de afgifte uit de radiator beter waardoor de temp ook rond dezelfde aanvoer temp blijft hangen, i.p.v. op te lopen naar +5 gr verschil en de ketel in code 1 springt. Gek genoeg had ik dit gedrag dan weer niet op de Honeywell.
Is dat draaien van de pomp niet iets van de ketel? Meen dat er ketels zijn die 1x per 24 uur de pomp even laten draaien.yonexfreak schreef op donderdag 21 april 2016 @ 11:55:
Update: ook gisteren geconstateerd dat de ketel braaf om 5u van start gaat, om vervolgens om half 6 de huiskamer op 20gr te hebben. Harstikke leuk, maar volgens klokprogramma heb ik ingesteld dat dit pas om 6u hoeft. Lijkt vooralsnog nog steeds dat de aanwarmtijd van 60min voor de thermostaat het startschot is om te starten, i.p.v. te hebben berekend dat 30min later ook prima is
Ook vannacht nog 1-2x geconstateerd dat de ketel opstart (dank aan de pieptoon vd A label pomp) om vervolgens weer uit te gaan en 2min koud water rond te pompen, zonder dat ik een aanleiding kan vinden in de thermosstaat.
Ben echt tevreden met de isense, klokprogramma is flexibeler in te stellen en de ketel draait stuk rustiger, maar dit is wel gek gedrag. Wel geconstateerd dat ik parameter E.op de Intergas HRE nu heb verhoogd van 40 naar 45gr omdat anders de ketel in een storing 1 terecht komt bij het terugmoduleren. Nu met verhogen naar 45gr is de afgifte uit de radiator beter waardoor de temp ook rond dezelfde aanvoer temp blijft hangen, i.p.v. op te lopen naar +5 gr verschil en de ketel in code 1 springt. Gek genoeg had ik dit gedrag dan weer niet op de Honeywell.
Op de iSense kan je ook instellen of je huis snel opwarmt of afkoelt, al iets met die instelling gedaan?
Begrijp me goed, ik vind de iSense een prettige thermosstaat die de ketel rustiger laat functioneren, alleen probeer ik een vinger erachter te krijgen waarom dit gebeurd en de thermosstaat niet aanleert dat voor het opwarmen deze rustig 30min later mag beginnen en dan op tijd huiskamer warm heeft
De afkoelsnelheid staat ingesteld op "langzamer" i.p.v. normaal, de opwarmsnelheid staat default op "normaal". Deze opties zijn toch alleen van toepassing als ik via klokprogramma een temperatuur wens heb. 's nachts is dit niet van toepassing (15gr nachtstand die zeker nu niet gehaald wordt)
Wel net geconstateerd dat verhogen minimale aanvoer temp. van 40 naar 45 de code 1 niet verhelpt. (=gewenste temperatuur bereikt)
Vandaag zag ik de cv opstarten op 45 graden. Toen de watertemperatuur daadwerkelijk op 45gr was, ging isense 55gr vragen. Eenmaal daadwerkelijk bereikt ging de ketel terug moduleren en later ook de gewenste temperatuur verlagen in stapjes naar 50gr.
toen deze op de 50gr was, was de echte temperatuur nog 55gr ( te zien via sleuteltje/service toets op de intergas), waarna de ketel naar code 3 (ventileren) sprong om vervolgens code 1 weer te geven in display. Dit betekend dat de gewenste temperatuur bereikt is en de brander uitgeschakeld word. Na een kleine 20s werd code 1 een code 0 (nadraaien pomp) voor 2min en sprong de ketel terug in stand-by.
Is dit nu het bekende pendelen voor een intergas met een isense dit terug moduleert en deze temperatuur niet snel genoeg afneemt via de radiator of een logisch gevolg?
Ter info: in de woonkamer staan 2 radiatoren volledig open. In de hal hangt een kleine enkelvoudige radiator en douche ook een enkelvoudige radiator ook vol open. Doorstroming genoeg zou ik denken?
(Pomp vermogen is 60%)
Ik leer elke dag bij geloof ik
Ik heb precies dezelfde story als jij, Yonexfreak. Ook ik ben 3 weken geleden overgestapt van een Honeywell Touch naar een iSense v19. Ketel is een Intergas 24/18 HRE.yonexfreak schreef op donderdag 21 april 2016 @ 19:56:
Wel net geconstateerd dat verhogen minimale aanvoer temp. van 40 naar 45 de code 1 niet verhelpt. (=gewenste temperatuur bereikt)
Is dit nu het bekende pendelen voor een intergas met een isense dit terug moduleert en deze temperatuur niet snel genoeg afneemt via de radiator of een logisch gevolg?
Ter info: in de woonkamer staan 2 radiatoren volledig open. In de hal hangt een kleine enkelvoudige radiator en douche ook een enkelvoudige radiator ook vol open. Doorstroming genoeg zou ik denken?
(Pomp vermogen is 60%)
Ik leer elke dag bij geloof ik
Op willekeurige momenten even aanspringen doet de ketel bij mij nu ook. Heb het met de Honeywell nooit gehad. Identiek aan wat jij beschrijft. Kan er geen vinger achter krijgen. Alle mogelijke parameters die voor dat willekeurige aanslaan verantwoordelijk zouden kunnen zijn, heb ik onder de loupe gehad. Het is maar een klein minuutje dat ie aanslaat en hij lijkt niet eens echt te stoken, maar toch.
Ook ik stookte aanvankelijk met een onderwaarde van 42 graden. Ook ik kreeg code 1 in het display van de ketel: gewenste temperatuur bereikt. Onderwaarde verhogen naar 48 graden loste dit issue echter wel op. Geen last meer van.
Ook hier het geval met de iSense. Starten op 48 gr en dan snel door naar 54 en in stapjes weer terug naar 48. Dat deed de Honeywell eleganter. Die bleef in principe gewoon op de laagst ingevoerde watertemperatuur, tenzij het te lang duurde of als je de thermostaat meer dan 1 graad verhoogde. Dat vond ie dan een te grote overbrugging om op lage temperatuur te doen, lijkt het...Vandaag zag ik de cv opstarten op 45 graden. Toen de watertemperatuur daadwerkelijk op 45gr was, ging isense 55gr vragen. Eenmaal daadwerkelijk bereikt ging de ketel terug moduleren en later ook de gewenste temperatuur verlagen in stapjes naar 50gr.
@rowicon:
Voor de code 1 (pendelen?), heb je de minimale aanvoertemperatuur verhoogd naar 48 op de isense, op de Intergas...of beiden?
Hoe is jou ervaring van het aanleren v/d isense wanneer te beginnen met aanwarmen? Benieuwd of jij ook hebt ervaren dat de cv aanspringt op basis van de max aanwarmtijd ingesteld op de isense (mijn geval 60min i.p.v. 180min) om vervolgens 30min voor de gewenste tijd in programma al huis warm te hebben..en na dagen nog steeds geen verschuiving te zien dat de ketel later begint om huis rond gewenste tijd v/h programma te hebben
[ Voor 7% gewijzigd door yonexfreak op 22-04-2016 08:12 ]
Op de ketel de minimale aanvoer op 46 en op de iSense op 48. Parameter E. op 1.yonexfreak schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 07:21:
@rowicon:
Voor de code 1 (pendelen?), heb je de minimale aanvoertemperatuur verhoogd naar 48 op de isense, op de Intergas...of beiden?
Hoe is jou ervaring van het aanleren v/d isense wanneer te beginnen met aanwarmen?
Vervroegd aanwarmen doe ik niet aan, dat is me te ongrijpbaar...
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
uit nieuwsgierigheid...Heb jij pompsturing aan/uit staan op de isense? Ben er niet achter of dit zin en functioneel is bij een intergas HRE
In de referentieruimte (waar thermostaat hangt) heb je geen thermostatische kranen nodig.fabstar81 schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 09:48:
was het noodzakelijk om RA-DV debietregelaars in de woonkamer te plaatsen? volgens mij niet toch omdat die vrijwel toch altijd volledig openstaan? wij verwarmen alleen de woonkamer, hal en badkamer.
Of je daar debietregeling wil, hangt af van de rest van je installatie (en je budget); idealiter ga je overal je debiet regelen.
Ik ga zelf binnenkort vervangen, en ga gewone kranen hangen in de woonkamer, de rest thermostatisch op debiet.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
in de woonkamer hangt inderdaad de thermostaat, en daar hangen op de paneelradiatoren 2 gewone kranen. geen thermostatische. ik zal die dan denk ik ook niet vervangen door thermostatische kranen. er zitten al wel voetventielen op, dus ik zou debiet kunnen regelen met de voetventielen.naftebakje schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 10:05:
[...]
In de referentieruimte (waar thermostaat hangt) heb je geen thermostatische kranen nodig.
Of je daar debietregeling wil, hangt af van de rest van je installatie (en je budget); idealiter ga je overal je debiet regelen.
Ik ga zelf binnenkort vervangen, en ga gewone kranen hangen in de woonkamer, de rest thermostatisch op debiet.
ik zie verder geen RA-DV kranen met debietregeling, zonder thermostaat tenminste.
het hele huis komt verder met debietregelaars RA-DV, zo een 7 stuks bij elkaar, die 40 euro voro 2 extra maakt dan ook niet meer uit...
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Geen id of het normaal zo moet maar ik heb pomp sturing en vermogens sturing op aan. Heb vloerverwarming onder en radiatoren boven. Is dit dan ook wel de goede instelling? (Calenta 40c)yonexfreak schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 09:58:
Ook een optie om op de isense een hogere waarde in te stellen t.o.v. de ketel en kijken of parameter 1 dan niet meer voorkomt. Dat is een poging waard komende dagen
uit nieuwsgierigheid...Heb jij pompsturing aan/uit staan op de isense? Ben er niet achter of dit zin en functioneel is bij een intergas HRE
Overigens heb ik de radiator op de badkamer boven volledig open staan. Het weekprogramma in de iSense staat dan op max 60 min voor-opwarmen en
6:00 staat 26 graden, en om
6:20 weer 20 graden en om
22:00, dan 18 graden.
Zo is het s'morgens toch wat warm in de badkamer
Pompsturing? Ik zie die parameter niet bij mijn 24/18 ....yonexfreak schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 09:58:
Handleiding pagina 20, onder CV instellingen
http://www.remeha.nl/NOT-...en_servicehandleiding.pdf
Weet niet of deze optie zichtbaar is omdat ik een Intergas HRE 28/24 met A label pomp erin heb zittenPompsturing: Als deze optie aanstaat wordt de pomp uitgezet
wanneer er geen warmtevraag is. Hierdoor maakt de pomp minder
uren (besparing elektriciteit). Doordat de pomp stilstaat wanneer
de ketel niet brandt, kan het enkele minuten duren voor dat een
radiator die u opendraait ook daadwerkelijk warm water krijgt.
Random inschakelen in de nacht:
iSense heeft optie "vorstbeveiliging systeem", deze wordt automatisch ingeschakeld als er een buitensensor is aangesloten. Als je een sensor hebt aangesloten is dit de oorzaak van je probleem, heb je die niet, is er kans dat je ketel een waarde doorstuurt die je thermostaat herkent als strenge vorst. Bij de oudere Intergas HR is dit het geval als je iSense constant blijft stoken, is in dit topic ook al voorbij gekomen.
Wat betreft agressiever stoken dan een Honeywell:
Een Honeywell thermostaat berekent een temperatuur en zal die blijven vragen. Als de ketel die temperatuur niet kan leveren omdat er te weinig afgifte is, zal de ketel in code1 schieten.
De iSense voorkomt code1 door de vraagtemperatuur mee te laten lopen met de aanvoertemperatuur bij de ketel. Hogere temperatuur is meer afgifte. Dit voorkomt voortijdig uitschakelen van je ketel terwijl ruimte nog niet op temperatuur is.
Te vroeg op temperatuur zijn is iets wat moeilijk blijft als je thermostaat niet alle variabelen kent. Met het weer van de laatste paar weken stook je met 3 scheten een graad erbij, als je iSense al besluit om eerder aan te warmen is de nadraaitijd van je CV pomp en de aanwezige warmte in de radiatoren al genoeg voor een hele graad overshoot.
Ik heb bij mijn eigen iSense de vervroeging uitgeschakeld of iig flink beperkt, krijg het idee dat de iSense gewoon begint zodra ie mag stoken, dat op laag vermogen, vervolgens kijkt wat het effect is en dan op laag vermogen doorgaan, aanvoer ophogen of stoppen met stoken. Als dat kort opstoken aan het begin je kamer al op temperatuur krijgt zal je kamer idd een uur vantevoren al op temperatuur zijn.
Nogmaals, het stookseizoen loopt op z'n eind, de verschillen in metingen tussen 2 thermostaten of voor/na waterzijdig inregelen zijn dusdanig klein dat een wolkje aan de lucht grotere verschillen veroorzaakt.
Ook mijn gevoel, vandaar ook de vraag of mensen ervaring hebben of deze functie wat doet op een niet-remeha._JGC_ schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 14:19:
In principe doet je ketel dat zelf (is ook optie op ketel), heb niet het idee dat de iSense daar controler over heeft. Waarschijnlijk werkt dit ook alleen met een Remeha ketel.
Ik zie op het informatie scherm geen waarde staan bij de buitentemperatuur. Hiermee concludeer ik voorzichtig dat de ketel geen onjuiste informatie uitgeeft. Bij anderen in dit topic was het -xx graden waardoor isense warmte bleef vragen. Desalniettemin blijft dit een ongrijpbaar fenomeen tot hedenRandom inschakelen in de nacht:
iSense heeft optie "vorstbeveiliging systeem", deze wordt automatisch ingeschakeld als er een buitensensor is aangesloten. Als je een sensor hebt aangesloten is dit de oorzaak van je probleem, heb je die niet, is er kans dat je ketel een waarde doorstuurt die je thermostaat herkent als strenge vorst. Bij de oudere Intergas HR is dit het geval als je iSense constant blijft stoken, is in dit topic ook al voorbij gekomen.
Ik merk dat het prima gaat met het aanwarmen van de woonkamer. isense vraag een temperatuur die netjes meeloopt op de ketel en blijft daar rustig een 10-15min op stoken. (45 -> 50 gr, 10min stoken 50gr, daarna terug lopen naar 40gr) Als de kamer op temperatuur komt, zie je dat isense de gewenste temperatuur omlaag schroeft (per 1 graad). Dit gaat prima, totdat de temperatuur 5 graden lager ligt dan de temperatuur op dit moment. Gevolg, cv schiet op code 1 om even later naar code 0 (nadraaien pomp) te gaan. Met 4 radiatoren volledig open zou afgifte geen probleem mogen zijnWat betreft agressiever stoken dan een Honeywell:
Een Honeywell thermostaat berekent een temperatuur en zal die blijven vragen. Als de ketel die temperatuur niet kan leveren omdat er te weinig afgifte is, zal de ketel in code1 schieten.
De iSense voorkomt code1 door de vraagtemperatuur mee te laten lopen met de aanvoertemperatuur bij de ketel. Hogere temperatuur is meer afgifte. Dit voorkomt voortijdig uitschakelen van je ketel terwijl ruimte nog niet op temperatuur is.
Mee eens. Enige wat ik me logisch lijkt en verwacht (?) is dat de isense na +1 week stoken met zelfde programma wel ziet dat stipt 60min voor gewenste tijd beginnen met stoken niet hoeft omdat ketel binnen 30min op gewenste termperatuur is. Ik zie geen verschuiving dat isense later begint met stoken en dichter bij de gewenste tijd de kamer verward heeftTe vroeg op temperatuur zijn is iets wat moeilijk blijft als je thermostaat niet alle variabelen kent. Met het weer van de laatste paar weken stook je met 3 scheten een graad erbij, als je iSense al besluit om eerder aan te warmen is de nadraaitijd van je CV pomp en de aanwezige warmte in de radiatoren al genoeg voor een hele graad overshoot.
Al met al is e.e.a. nu iets lastiger te meten omdat het echte stookseizoen wel voorbij is natuurlijk.
het blijft een interessant onderwerp
Het zijn allemaal bevindingen die ik met de Honeywell nooit heb ervaren en me afvraag of het wel goed gedrag is of dat ik wat moet finetunen. :-)
Ik heb een extra voorwaarde nodig voordat ik hierover kan redeneren: Twee gelijke radiatoren?EKIJ schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 00:12:
Gevoelsmatig klopt dit niet, waar zit mijn denkfout?
JaANdrode schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 12:37:
[...]
Ik heb een extra voorwaarde nodig voordat ik hierover kan redeneren: Twee gelijke radiatoren?
Interessante stelling. Eens denken:EKIJ schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 00:12:
Even een theoretisch gedachtenexperiment: stel, ik heb een kamer met twee radiatoren en een pomp met constant debiet. Mijn hypothese: compleet niet waterzijdig ingeregeld levert meer vermogen af dan perfect gebalanceerd. Onderbouwing: afkoeling verloopt volgens een e-macht. Het gemiddelde van een punt links van een gebalanceerd systeem en een punt even ver rechts ervan ligt boven het gebalanceerde punt. Gevoelsmatig klopt dit niet, waar zit mijn denkfout?
Als er wordt gekeken naar de ruimte temperatuur zal deze een gemiddelde temperatuur aannemen. De warmere radiator zal echter voor een lokale hot-spot van staling zorgen waar de muren/vloer/dak op die locatie meer energie zullen verliezen.
Als er vanuit wordt gegaan dat de warmte behoefte in de ruimte in beide situaties gelijk is:
Een hogere temperatuur op de radiator zal zorgen voor een grotere warmte overdracht vanaf die radiator. De warmte behoefte in de ruimte blijft echter gelijk, dus zal er in een korte periode evenveel energie in de ruimte worden gestopt. Deze kortstondige burst wordt over het algemeen niet als comfortabel ervaren, maar dat staat hier buiten.
Concreet voorbeeld, 2 watt-hour, 2 uur lang is gelijk aan 4 watt-hour 1 uur lang.
Dan nog als laatste de efficiëntie van het geheel, de uiteindelijke reden waarom waterzijdig inregelen loont: De retour temperatuur van je systeem kan dalen, terwijl de energie afgifte gelijk blijft. Hierdoor hoeft je ketel en minder heet te stoken en kan je meer energie uit het condenseren halen.Netto boer je dus achteruit als je onbalans hebt.
Is het mogelijk te berekenen hoe snel een ruimte in temperatuur daalt? Hoe doe ik dat en hoe bereken ik de winst op gasverbruik? Het hoeven geen precieze waardes te zijn, maar ik zou graag een schatting willen maken.
Edit:
Misschien heb ik het toch gevonden. Ik heb gevonden dat 1 kubieke meter lucht op 20 graden celsius zo'n 151815 joules aan energie bevat. 1 joule/s staat gelijk aan 1watt/s.
Per seconde gaat er nu dus 158 joules verloren via het raam. dat is 568.800 per uur.
Aardgas bevat 31 650 000 joules per m3.
Betekent het dan dat het 568.800 / 31.650.000 = 0,0179 ≈ 0,018m3 gas kost om die verloren energie terug te brengen?
In het meest gunstige geval zou dat straks dan (53*60*60=) 190.800 / 31.650.000 = 0,006 m3 gas zijn.
Het klinkt ongeloofwaardig zo weinig. Maar als de berekening klopt, betekent het natuurlijk dat er ook enorm veel verloren gaat via muren, vloer en plafond/dak.
[ Voor 40% gewijzigd door LA-384 op 23-04-2016 21:56 ]
Het random aanspringen, met name in de avond en nacht, lijkt bij mij over te zijn nu ik parameter O. van de Intergas van 0 op 1 heb gezet. De ketel wacht dus 1 minuut met het beantwoorden van een cv-warmtevraag. Misschien dat je hiermee het aanspringen voorkomt als de thermostaat, om welke tot nu toe ondoorzichtige reden dan ook, heel even om warmte vraagt. Ik constateerde namelijk dat de ketel maar voor slechts enkele seconden aansprong en daarna weer uit.yonexfreak schreef op woensdag 20 april 2016 @ 08:01:
1. "random" aanspringen v/d cv in de nacht.
Voor zover ik gehoord hebt spring elke nacht op willekeurige tijdstippen de cv aan, dit terwijl er naar mijn weten geen warmtevraag is of moet zijn. De iSense staat op het klokprogramma of nachtstand/15graden en de gemeten temperatuur is >15gr in de woonkamer. (vanmorgen 18,5) Ook is er geen klokprogramma actief die de woonkamer actief moet verwarmen. Op de thermosstaat staat de warmhoud functie van de tapwater ook uit, als ook op de cv zelf.
't Is te proberen Yonexfreak...
Missschien kan je hier iets mee?LA-384 schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 21:04:
Ik heb een vraag waarop ik het antwoord niet goed kan vinden. Ik wil achterhalen wat het voor mij betekent aan energieverbruik als ik de ramen in de woonkamer vervang voor hr++ glas. Ik heb al berekend dat er nu bij een temperatuurverschil van 15 graden, zo'n 158w/seconde aan energie verloren gaat. Bij hr++ glas zal dit slechts 53-70w/sec zijn.
Is het mogelijk te berekenen hoe snel een ruimte in temperatuur daalt? Hoe doe ik dat en hoe bereken ik de winst op gasverbruik? Het hoeven geen precieze waardes te zijn, maar ik zou graag een schatting willen maken.
Edit:
Misschien heb ik het toch gevonden. Ik heb gevonden dat 1 kubieke meter lucht op 20 graden celsius zo'n 151815 joules aan energie bevat. 1 joule/s staat gelijk aan 1watt/s.
Per seconde gaat er nu dus 158 joules verloren via het raam. dat is 568.800 per uur.
Aardgas bevat 31 650 000 joules per m3.
Betekent het dan dat het 568.800 / 31.650.000 = 0,0179 ≈ 0,018m3 gas kost om die verloren energie terug te brengen?
In het meest gunstige geval zou dat straks dan (53*60*60=) 190.800 / 31.650.000 = 0,006 m3 gas zijn.
Het klinkt ongeloofwaardig zo weinig. Maar als de berekening klopt, betekent het natuurlijk dat er ook enorm veel verloren gaat via muren, vloer en plafond/dak.
Besparing met HR++ glas
Ik heb vorig jaar HR++ glas ter vervanging van oud dubbelglas laten plaatsen (en 2 buitendeuren/2 dakramen vervangen)
Voor 10,8 m² HR++ glas met kunsstofroosters als vervanging voor oud dubbelglas met aluroosters
heb ik bij ongewijzigd stookgedrag een besparing van ca. 150 m³ gas berekent/geschat
en ondertussen ook in totaal ca. 200 m³ aan besparing kunnen realiseren (wel incl. de deuren en dakramen).
In totaal verbruik ik nu ca. 21% minder gas voor de verwarming (en het wooncomfort is beter)
Uiteraard is het resultaat gecorrigeerd voor het aantal gewogen graaddagen.
Ik heb trouwens van een simpele formule gebruik gemaakt om de energiewinsten van glas/deur te "berekenen".
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Wise enough to play the fool
Bedankt voor de link en jouw eigen ervaring! Ik heb het even vluchtig doorgelezen en dit lijkt inderdaad precies wat ik zocht.dunklefaser schreef op maandag 25 april 2016 @ 11:58:
Missschien kan je hier iets mee?
Besparing met HR++ glas
Verwijderd

făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Verwijderd
Nee,nee dat gaan we niet doen. Ik sponsor Ajax middels Ziggo, maar FC Groningen ga ik niet voorfinancieren.LA-384 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 19:40:
Ik hou mijn voorschot bewust iets hoger dan aanbevolen. Juist om deze grappen van de natuur voor te blijven. Het geeft iig een mooi extraatje soms
ik heb al sinds dat wij onze zonnepanelen hebben liggen het oude maandbedrag aangehouden. leuk extraatje elk jaar én heel erg ruwweg kan je zo je algemene tvt van alles wat je in huis hebt gedaan een klein beetje uitrekenen.LA-384 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 19:40:
Ik hou mijn voorschot bewust iets hoger dan aanbevolen. Juist om deze grappen van de natuur voor te blijven. Het geeft iig een mooi extraatje soms
125 ooit, nu 8 euro per maand
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Verwijderd
Nu heb ik in de paramaters ingesteld 55 max aanvoer / in thermostaat ingesteld dat CV watervraag < 30 graden wordt genegeerd.
Of geldt ook hier 20 graden tussen max aanvoer en minimale warmtevraag (net als ideaal voor aanvoer en retour).
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2016 09:39 ]
Ligt aan de regeling. OpenTherm vraagt een bepaalde watertemperatuur om de ruimte te verwarmen. Dit kan soms een te lage waarde zijn, waardoor de ketel blijft stoken met een te lage aanvoer.Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2016 @ 08:11:
Een vraagje: Is er een vuistregel voor het verschil tussen minimale en maximale CV watertemperatuur? Ik ga uit van 25 graden, maar ik heb dat eigenlijk nergens op gebaseerd.
Nu heb ik in de paramaters ingesteld 55 max aanvoer / in thermostaat ingesteld dat CV watervraag < 30 graden wordt genegeerd.
Of geldt ook hier 20 graden tussen max aanvoer en minimale warmtevraag (net als ideaal voor aanvoer en retour).
Nefit begint laag en stijgt langzaam totdat de ruimtetemperatuur bereikt is. Het mooie is dat de ruimtetemperatuur dan altijd bereikt wordt.
Verder is er geen vuistregel.
Nu paar dagen verder en het lijkt er sterk op dat de cv 's nachts weer mooi stil is en niet op vreemde tijden aanspringtrowicom schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 21:08:
[...]
Het random aanspringen, met name in de avond en nacht, lijkt bij mij over te zijn nu ik parameter O. van de Intergas van 0 op 1 heb gezet. De ketel wacht dus 1 minuut met het beantwoorden van een cv-warmtevraag. Misschien dat je hiermee het aanspringen voorkomt als de thermostaat, om welke tot nu toe ondoorzichtige reden dan ook, heel even om warmte vraagt. Ik constateerde namelijk dat de ketel maar voor slechts enkele seconden aansprong en daarna weer uit.
't Is te proberen Yonexfreak...
Nu alleen nog kijken met het terug moduleren en de code 1 om dit eruit te krijgen bij het op termperatuur houden v/d woning. Komt tijd, komt raad is de gedachte
Sinds laatste halve jaar hebben wij thuis ineens flink meer gasverbruik.
Situatie:
Appartement uit 1954 (slechte isolatie)
Flatgebouw is 3 hoog, wij wonen op hoogste verdieping.
Sinds half jaar zijn er geen onder buren meer. Ook sinds 2 maanden geen buren langs ons.
Over 2014-2015 was gasverbruik 901 kub. In 2015-2016 flink meer, namelijk 1314 kub.
In Dec 2015 was verbruik 189 , Jan 2016 325, Feb 2016 272. Dit lijken me veel te hoge waardes. Omdat we alleen een jaar een slimme meterkast hebben, kan ik geen fatsoenlijke vergelijking maken, maar in maart 2015 was het verbruik slechts 81 kub.
Ik kan echter maar 2 oorzaken bedenken.
Een is omdat niemand meer rondom ons heen woont. Ander is omdat de CV ketel kapot/niet goed ingesteld is (te lage aanvoertemperatuur).
In die periode heb ik alles nog een x ontlucht en heb ik de aanvoer temperatuur aangepast naar 65, ik weet niet hoeveel die eerst op stond.
Graag hoor ik paar suggesties.
l'art pour l'art
Vergis je niet in het effect van gratis vloerverwarming...
Ook maak ik me beetje zorgen over het aanvoer temperatuur. Ik heb het nu verhoogd naar 75 graden.
Zijn er manieren om het makkelijk te testen wat voor aanvoer temperatuur optimaal is in een situatie? (Bijvoorbeeld door hoeveelheid stijging van temperatuur per lucht inhoud per tijdsinterval)
[ Voor 53% gewijzigd door RusFighter op 29-04-2016 14:41 ]
In maart is het heel goed mogelijk om de helft van de stookkosten te hebben dan in februari. de gemiddelde temperatuur is in maart een heel stuk hoger.
In een normale woning zegt men dat je 20-40% van je energie verliest via het dak. Dat is dus energie die je benedenburen verliezen en jij gratis krijgt. als je dat niet meer krijgt dan moet je inderdaad meer stoken.
Zo zonder verdere info ben ik niet gealarmeerd door je verhaal.
In principe zoekt je thermostaat zelf wel uit wat nodig is. Ik zie dat in m'n eigen situatie ook, ik heb de aanvoer begrensd op 65 graden en als het erg koud is buiten dan tikt hij dat ook wel aan. Is het minder koud dan blijft hij netjes een stuk lager.
Heel krampachtig de boel begrenzen heeft geen zin, de kans is groot dat je de regelstrategie van je thermostaat/ketel dan alleen maar tegenwerkt waardoor het juist langer duurt om je woning warm te krijgen. En als je thermostaat wel altijd de max. aanvoer vraagt moet je gewoon een slimmere thermostaat kopen
[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 29-04-2016 15:00 ]
- Instelling van de cv-aanvoertemperatuur
Neem aan dat het maximale aanvoertemperatuur is (fabrieksinstellingen staan op 60 volgens handleiding).
Ik probeer nu te meten hoelang het duurt om de appartement op temperatuur te krijgen. Als het te lang duurt, kan ik wss de aanvoertemperatuur hoger zetten.
blijf er maar vanaf. Te lang duren om het warm te krijgen heeft niet veel te maken met je gasverbruik. Sterker nog: langzaam je huis opwarmen is vaak zuiniger.RusFighter schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 16:04:
Ik probeer nu te meten hoelang het duurt om de appartement op temperatuur te krijgen. Als het te lang duurt, kan ik wss de aanvoertemperatuur hoger zetten.
2x zoveel zo uren (extra warmte via dak en indien ramen op zuiden ook warmte via ramen)
15% meer graaddagen (lees: kouder)
Wellicht meer wind in februari, dus sneller warmte afvoer buitenmuren, ramen en dak.
Hoe zit het met neerslag? Vochtige muren en daken isoleren minder goed.
En geen extra warmte van buren.
Het klinkt aannemelijker dan je denkt. Is het stookgedrag niet veranderd verder? Vaker thuis.
Bij een setpoint van 2 graden boven gemeten ruimtetemperatuur zal iedere honeywell thermostaat de maximale watertemperatuur vragen. En zo hoort het ook, de ruimtetemperatuur is bepalend en niets anders.ThinkPadd schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 14:59:
En als je thermostaat wel altijd de max. aanvoer vraagt moet je gewoon een slimmere thermostaat kopen
Een thermostaat die 40 graden water vraagt om 2 of meer graden ruimteverhoging te overbruggen is naar mijn mening defect.
Bij Nefit wordt zelfs altijd de maximale watertemperatuur gevraagd, zelfs voor 0,3 verhoging van de ruimtetemperatuur.
Alleen de stijgsnelheid van de aanvoertemperatuur is afhankelijk van de vraag.
Blijft er vraag, dan gaat de ketel uiteindelijk naar de 90 graden, als die niet begrensd is.
En zo hoort het ook, want de enige bepalende factor is de ruimtetemperatuur.
Al moet er 95 graden water door de radiatoren, de ruimtetemperatuur MOET bereikt worden.
Met andere woorden.... Een slimme thermostaat vraagt de maximale benodigde watertemperatuur.
Ik heb een ΔT van bijna 30 graden, ik ben nu erg aan het twijfelen of dat goed of niet goed is?
Viel mij op dat een paar groepen met hogere retour zitten, die groepen zijn ook iets kleiner dan de andere. Per groep kan ik een beetje knijpen met een draaiknop, is het handig om die groepen met hogere retour een beetje te knijpen?
Precies wat ik ook dacht. Als het aanvoertemp te laag is, blijft de ketel heletijd stoken en haal je de temperatuur niet, waardoor je flink meer verbruikt lijkt me.Oxellaar schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 08:10:
[...]
Bij een setpoint van 2 graden boven gemeten ruimtetemperatuur zal iedere honeywell thermostaat de maximale watertemperatuur vragen. En zo hoort het ook, de ruimtetemperatuur is bepalend en niets anders.
Een thermostaat die 40 graden water vraagt om 2 of meer graden ruimteverhoging te overbruggen is naar mijn mening defect.
Bij Nefit wordt zelfs altijd de maximale watertemperatuur gevraagd, zelfs voor 0,3 verhoging van de ruimtetemperatuur.
Alleen de stijgsnelheid van de aanvoertemperatuur is afhankelijk van de vraag.
Blijft er vraag, dan gaat de ketel uiteindelijk naar de 90 graden, als die niet begrensd is.
En zo hoort het ook, want de enige bepalende factor is de ruimtetemperatuur.
Al moet er 95 graden water door de radiatoren, de ruimtetemperatuur MOET bereikt worden.
Met andere woorden.... Een slimme thermostaat vraagt de maximale benodigde watertemperatuur.
Ik neem aan dat de dT van 30 bij de ketel is en niet op je vloerverwarming?Beekforel schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 18:01:
Geinspireerd door een post in volgens mij dit topic heb ik mijn vloerverwarming voorzien van wat temperatuursensoren, de aan- en afvoer vanaf de ketel en de retour van elke groep. Eindelijk wat meer inzicht creëren.
Ik heb een ΔT van bijna 30 graden, ik ben nu erg aan het twijfelen of dat goed of niet goed is?
Viel mij op dat een paar groepen met hogere retour zitten, die groepen zijn ook iets kleiner dan de andere. Per groep kan ik een beetje knijpen met een draaiknop, is het handig om die groepen met hogere retour een beetje te knijpen?
Een grote dT bij begin van opstoken is normaal, maar later moet de retour ook opwarmen.
Anders benut je niet je totale afgifteoppervlakte van de vloer of radiatoren.
Kortere groepen bij vloerverwarming kun je zeker iets knijpen en langere groepen iets meer geven.
Maar niet meer dan 2L/min geven. Alles boven de 2L geeft geen extra hoge afgifte, maar alleen een hogere retour. Vloerverwarming kan namelijk niet veel meer dan 100W/m² afgeven, bij 2L/min zit je ongeveer aan 100W/m² bij een dT van een graad of 5.
Bij begin opstoken inderdaad zo hoog, maar ook na een half uurtje draaien nog steeds. Gemeten bij de verdeler, dat is iets van 5 meter van de ketel.Oxellaar schreef op zondag 01 mei 2016 @ 17:25:
[...]
Ik neem aan dat de dT van 30 bij de ketel is en niet op je vloerverwarming?
Een grote dT bij begin van opstoken is normaal, maar later moet de retour ook opwarmen.
Anders benut je niet je totale afgifteoppervlakte van de vloer of radiatoren.
Kortere groepen bij vloerverwarming kun je zeker iets knijpen en langere groepen iets meer geven.
Maar niet meer dan 2L/min geven. Alles boven de 2L geeft geen extra hoge afgifte, maar alleen een hogere retour. Vloerverwarming kan namelijk niet veel meer dan 100W/m² afgeven, bij 2L/min zit je ongeveer aan 100W/m² bij een dT van een graad of 5.
Ik zou niet weten hoeveel L/min er door gaat.
Output van de ketel was nu 60 graden, ik heb de CV temp nu naar 45 graden gezet en het vermogen nu op 62%. (Intergas HRE36/30 is het).
Heb 100 m² vloerverwarming en verder geen radiatoren. Via een berekening kwam ik er op uit dat ik 16 kW nodig heb en zodoende heb ik die 62% bepaald.
De ketel is oversized omdat het plan was er later nog radiatoren aan toe te voegen. Maar na een winter meegemaakt te hebben in dit huis denk ik niet dat dat er ooit van gaat komen.
De grote dT tussen aanvoer en retour van en naar de verdeler is niet vreemd. Als je dT over de lussen van de vloerverwarming maar niet te groot blijft na langere tijd stoken.Beekforel schreef op zondag 01 mei 2016 @ 21:59:
[...]
Bij begin opstoken inderdaad zo hoog, maar ook na een half uurtje draaien nog steeds. Gemeten bij de verdeler, dat is iets van 5 meter van de ketel.
Ik zou niet weten hoeveel L/min er door gaat.
Output van de ketel was nu 60 graden, ik heb de CV temp nu naar 45 graden gezet en het vermogen nu op 62%. (Intergas HRE36/30 is het).
Heb 100 m² vloerverwarming en verder geen radiatoren. Via een berekening kwam ik er op uit dat ik 16 kW nodig heb en zodoende heb ik die 62% bepaald.
De ketel is oversized omdat het plan was er later nog radiatoren aan toe te voegen. Maar na een winter meegemaakt te hebben in dit huis denk ik niet dat dat er ooit van gaat komen.
Verder kan 100m2 vloer nooit veel meer dan 10kW afgeven, denk aan die 100W/m2.
Wat extra vermogen voor opstoken is altijd goed.
Begrens niet te veel op vermogen, laat je thermostaat dat maar uitzoeken.
Verder is een aanvoer van 45 graden wat aan de lage kant om nog te kunnen mengen in de verdeler, vandaar waarschijnlijk je grote dT.
Afgelopen winter gebruiken als referentie voor voldoende vermogen is niet goed, was een heel zachte winter. Je kunt het beter over meer jaren bekijken.

Na 2 maanden wat instellen en finetunen toch beetje teleurgesteld. Maar misschien ben ik te snel of heb ik nog niets alles optimaal staan. Had iig minder verbruik verwacht. Tapwater-warm, is enkel in de avond wat voor handen wassen en tandenpoetsen... Huis is 480 m3 en ongeveer 140 m2 woonopp, 2 maanden geleden gebouwd.
Info van de aannemer:

Onder vloerverwarming (met nog een niet interessante rad in de cv ruimte en in de garage). En boven in elke kamer een radiator. Enige belangrijke boven is de badkamer die eigenlijk vooral ook in de ochtend wat warm moet zijn. Alle thermostaatkranen van de rads staan op stand 2, in de badkamer op 5/max. Ketel op stand ECO, en ook tapwater-warmhouden is uit. VV pomp UPM3-AUTO, op constant pressure stand 2.
Calenta 40C + iSense (in woonkamer).
6:00 -> 20.5 gr
23:00 -> 18.5 gr
Ik zie vaak een delta T van 15-25 graden als ik de temp meet onder de cv. Aanvoer cv water staat op max 60 graden. Min cv pomp vermogen: 40%. 5 min nadraaitijd. 180 min voorverwarmtijd. VV-verdeler thermostaat 43 graden, vloer contact temp = max 26 graden (pvc lijm vloer). VV-groepen op 2L/min flow.
Iemand misschien nog een heldere ingeving ?
Verwijderd
Zou eens beginnen met niet te stoken op 20,5 graden in de ochtend, 19 is in de ochtend warm zat. Langzaam gedurende dag naar een iets hoger niveau brengen. Verder heb je boven alle radiatoren open staan? Want? Ik heb ook kinderen die op hun kamer verblijven maar daar is de verwarming sinds januari niet meer aan geweest. Ik heb ongeveer 150 m2 opp en heb 66m3 in april verstookt inclusief koken en douchen/bad in een jaren 70 woning.philipperosier schreef op maandag 02 mei 2016 @ 12:50:
[afbeelding]
Na 2 maanden wat instellen en finetunen toch beetje teleurgesteld. Maar misschien ben ik te snel of heb ik nog niets alles optimaal staan. Had iig minder verbruik verwacht. Tapwater-warm, is enkel in de avond wat voor handen wassen en tandenpoetsen... Huis is 480 m3 en ongeveer 140 m2 woonopp, 2 maanden geleden gebouwd.
Info van de aannemer:
[afbeelding]
[afbeelding]
Onder vloerverwarming (met nog een niet interessante rad in de cv ruimte en in de garage). En boven in elke kamer een radiator. Enige belangrijke boven is de badkamer die eigenlijk vooral ook in de ochtend wat warm moet zijn. Alle thermostaatkranen van de rads staan op stand 2, in de badkamer op 5/max. Ketel op stand ECO, en ook tapwater-warmhouden is uit. VV pomp UPM3-AUTO, op constant pressure stand 2.
Calenta 40C + iSense (in woonkamer).
6:00 -> 20.5 gr
23:00 -> 18.5 gr
Ik zie vaak een delta T van 15-25 graden als ik de temp meet onder de cv. Aanvoer cv water staat op max 60 graden. Min cv pomp vermogen: 40%. 5 min nadraaitijd. 180 min voorverwarmtijd. VV-verdeler thermostaat 43 graden, vloer contact temp = max 26 graden (pvc lijm vloer). VV-groepen op 2L/min flow.
Iemand misschien nog een heldere ingeving ?
Kwam afgelopen weekend bij mensen voor housewarming, verwarming stond op 21 graden, klepraampjes in de keuken stonden open, draai/kiep in de woonkamer stond open. CV probeerde daartegen te stoken, maar trok door gebrek aan afgiftevermogen en een ketel die begrensd is de temperatuur niet hoger dan 20.5. En dan straks afvragen waarom je in een nieuwbouwhuis meer gas verstookt dan in het oude kartonnen huisje uit 1920 waar ze uit komen.
Wat die "boven stoken we niet, wordt wel warm vanaf beneden" betreft, hangt ook af van je huis. Ik heb hier beton op de bovenverdieping, als ik beneden stook wordt het boven nagenoeg niet warm. Bij mijn ouders is alles hout, als die beneden stoken blijft alle warmte in de slaapkamers onder de dakisolatie hangen.
Verwijderd
Hm, misschien begrijp ik de werking van mijn verdeler niet helemaal dan.Oxellaar schreef op zondag 01 mei 2016 @ 23:52:
[...]
De grote dT tussen aanvoer en retour van en naar de verdeler is niet vreemd. Als je dT over de lussen van de vloerverwarming maar niet te groot blijft na langere tijd stoken.
Verder kan 100m2 vloer nooit veel meer dan 10kW afgeven, denk aan die 100W/m2.
Wat extra vermogen voor opstoken is altijd goed.
Begrens niet te veel op vermogen, laat je thermostaat dat maar uitzoeken.
Verder is een aanvoer van 45 graden wat aan de lage kant om nog te kunnen mengen in de verdeler, vandaar waarschijnlijk je grote dT.
Afgelopen winter gebruiken als referentie voor voldoende vermogen is niet goed, was een heel zachte winter. Je kunt het beter over meer jaren bekijken.

Dit is mijn opstelling. In mijn beleving is de onderste van links aanvoer en de bovenste retour.
Op elke retour ven elke groep (de achterste) heb ik een sensor, zo ook op de aanvoer/retour. Tussen die laatste twee zie ik die dT van 30 graden.
De aanvoer zit op zo'n 50 graden, de thermostaatknop zorgt dat dit niet meer dan 35 wordt (zie ik ook terug op de ronde thermometer).
De temperatuur van de retour naar de ketel is ongeveer gelijk aan de retour van de groepen. Dat lijkt mij ook logisch?
Ik zie op veel foto's van anderen de retour helemaal rechts aangesloten trouwens, maakt dat wat uit?
Stoffig

Ter verheldering: boven rads op stand 2...niet 5...alleen de badkamer staat op 5.Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2016 @ 15:50:
[...]
Zou eens beginnen met niet te stoken op 20,5 graden in de ochtend, 19 is in de ochtend warm zat. Langzaam gedurende dag naar een iets hoger niveau brengen. Verder heb je boven alle radiatoren open staan? Want? Ik heb ook kinderen die op hun kamer verblijven maar daar is de verwarming sinds januari niet meer aan geweest. Ik heb ongeveer 150 m2 opp en heb 66m3 in april verstookt inclusief koken en douchen/bad in een jaren 70 woning.
Verder even voor mijn idee, maar of ik nu boven alles op 5 heb of alles op standje 0/uit, dat gaat toch niks uitmaken voor mijn gasverbruik? De thermostaat hangt in de woonkamer, die weet toch niet hoe het boven er aan toe gaat, en als het in de woonkamer warm is gaat de cv uit, of het nu boven op iedere kamer -5 of +30 is...Of zie ik het niet goed
Ventilatie 24/7 geregeld door de Itho WTW, met verse (evt. verwarmde) lucht van buiten naar binnen de woning in._JGC_ schreef op maandag 02 mei 2016 @ 16:04:
Slaapkamers opstoken en badkamer op standje 5/max vind ik persoonlijk ook zonde. Weet niet wat je verder nog doet aan ventilatie?
Kwam afgelopen weekend bij mensen voor housewarming, verwarming stond op 21 graden, klepraampjes in de keuken stonden open, draai/kiep in de woonkamer stond open. CV probeerde daartegen te stoken, maar trok door gebrek aan afgiftevermogen en een ketel die begrensd is de temperatuur niet hoger dan 20.5. En dan straks afvragen waarom je in een nieuwbouwhuis meer gas verstookt dan in het oude kartonnen huisje uit 1920 waar ze uit komen.
Wat die "boven stoken we niet, wordt wel warm vanaf beneden" betreft, hangt ook af van je huis. Ik heb hier beton op de bovenverdieping, als ik beneden stook wordt het boven nagenoeg niet warm. Bij mijn ouders is alles hout, als die beneden stoken blijft alle warmte in de slaapkamers onder de dakisolatie hangen.
Een radiator die warm wordt onttrekt warmte aan het cv systeem en dus verbruik je extra gas.philipperosier schreef op maandag 02 mei 2016 @ 19:03:
[...]
Ter verheldering: boven rads op stand 2...niet 5...alleen de badkamer staat op 5.
Verder even voor mijn idee, maar of ik nu boven alles op 5 heb of alles op standje 0/uit, dat gaat toch niks uitmaken voor mijn gasverbruik? De thermostaat hangt in de woonkamer, die weet toch niet hoe het boven er aan toe gaat, en als het in de woonkamer warm is gaat de cv uit, of het nu boven op iedere kamer -5 of +30 is...Of zie ik het niet goed
Met badkamer op standje 5 zet je die radiator permanent open, gaat pas dicht boven de 25 graden. Zou niet weten waarom je het de hele dag 25 graden in de badkamer wilt hebben...
Verwijderd
JGC heeft het juiste antwoord al gegeven.philipperosier schreef op maandag 02 mei 2016 @ 19:03:
[...]
Ter verheldering: boven rads op stand 2...niet 5...alleen de badkamer staat op 5.
Maar serieus, probeer eens te wennen aan wat lagere temperaturen en dan bedoel ik echt geen koukleumen. Als je in de ochtend 19 graden hebt is dat comfortabel genoeg. Als je in de avond stil zit en moe van de dag bent is 20 graden, na 20.00 uur eventueel max 21 graden, goed te doen. Ik weet niet hoe snel je vloerverwarming reageert maar als hij snel is overweeg dan overdag, bij niemand thuis eens niet te stoken.
Hoge temperaturen wen je je lichaam aan en zijn zeker overdag echt niet nodig. Had vroeger een auto in de buitendienst waarbij ik handmatig de verwarming moest regelen. Altijd te warm en daardoor thuis had ik altijd koud. Gewenning dus.
Je snapt de werking volgens mij aardig goedBeekforel schreef op maandag 02 mei 2016 @ 17:51:
[...]
Hm, misschien begrijp ik de werking van mijn verdeler niet helemaal dan.
[afbeelding]
Dit is mijn opstelling. In mijn beleving is de onderste van links aanvoer en de bovenste retour.
Op elke retour ven elke groep (de achterste) heb ik een sensor, zo ook op de aanvoer/retour. Tussen die laatste twee zie ik die dT van 30 graden.
De aanvoer zit op zo'n 50 graden, de thermostaatknop zorgt dat dit niet meer dan 35 wordt (zie ik ook terug op de ronde thermometer).
De temperatuur van de retour naar de ketel is ongeveer gelijk aan de retour van de groepen. Dat lijkt mij ook logisch?
Ik zie op veel foto's van anderen de retour helemaal rechts aangesloten trouwens, maakt dat wat uit?
offtopic:
Stoffig
Maar je retour terug naar de ketel hoeft niet perse gelijk te zijn aan de retour uit de vloer. Als je ketel meer water de verdeler in duwt, dan dat er door de slangen de vloer in kan, dan zal de retour naar de ketel warmer zijn dan de retour uit de vloer.
Zet je pomp maar eens in de laagste stand, of draai de rode knoppen op de verdeler maar eens wat verder dicht.
Je aanvoer en retour van en naar de ketel hebben namelijk een open verbinding met elkaar in de verdeler. De zwarte balk is helemaal open vanbinnen. Je pomp op de verdeler zorgt, samen met thermostaatkraan, voor een juiste menging van het water. Vandaar dat er direct na de pomp de mengtemperatuur gemeten wordt.
Even nadenken.....de verwarming in je badkamer is dus gratis volgens jouw, waarom kost het verwarmen van je woonkamer dan wel geld? Dus als je de thermostaat in de badkamer hangt, dan verwarm je de woonkamer gratisphilipperosier schreef op maandag 02 mei 2016 @ 19:03:
[...]
Waarom zou je jezelf laten wennen aan een lagere temperatuur? Ik verwarm ook heel de woning, boven de knoppen op een graad of 16-17 en beneden nooit lager dan 18 graden bij afwezigheid en 19 tot 21 graden verdeeld over de dag. Ik vind het niet fijn om grote verschillen in temperatuur in de woning te hebben.Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2016 @ 20:36:
[...]
JGC heeft het juiste antwoord al gegeven.
Maar serieus, probeer eens te wennen aan wat lagere temperaturen en dan bedoel ik echt geen koukleumen. Als je in de ochtend 19 graden hebt is dat comfortabel genoeg. Als je in de avond stil zit en moe van de dag bent is 20 graden, na 20.00 uur eventueel max 21 graden, goed te doen. Ik weet niet hoe snel je vloerverwarming reageert maar als hij snel is overweeg dan overdag, bij niemand thuis eens niet te stoken.
Hoge temperaturen wen je je lichaam aan en zijn zeker overdag echt niet nodig. Had vroeger een auto in de buitendienst waarbij ik handmatig de verwarming moest regelen. Altijd te warm en daardoor thuis had ik altijd koud. Gewenning dus.
En met krap 140m³ gasverbruik in heel 2016 vind ik het wel best
Ok klopt, warmte maken kost dan gas, ook boven. Echter de radiator, op stand 5, op de badkamer is alleen s'morgens even warm. De cv, voor verwarming, is namelijk alleen in de ochtend even aan, nauwelijke gedurende de dag of in de nacht. Het koelt nog geen graag af ofzo tussen 20:00-06:00. Dus alleen even in de ochtend gaat de cv aan, om (in de woonkamer gemeten) van 19/19.5 naar 20.5 bv. te gaan._JGC_ schreef op maandag 02 mei 2016 @ 19:26:
[...]
Een radiator die warm wordt onttrekt warmte aan het cv systeem en dus verbruik je extra gas.
Met badkamer op standje 5 zet je die radiator permanent open, gaat pas dicht boven de 25 graden. Zou niet weten waarom je het de hele dag 25 graden in de badkamer wilt hebben...
Rest van de dag (90%) en de nacht is de cv uit, want het koelt nauwelijks af. Verder doet de vloerverwarming er 2-3 uur over om de ruimte wat op te warmen. Traag dus. iSense is ook op traagst/langzaam afkoelen/opwarmen ingesteld.
Een optie zou zijn om 24/7 constant 20.5 graden in te stellen. Of aan nachtverlaging te doen zoals ik nu doe. Feit is dat enkel de cv aan is tussen zeg 5:00-7:00. Badkamer op 5 of uit, geen meetbare invloed op de werking(tijd) van de cv. Mogelijk wel meer gas dus. Maar ik zal het toch op een manier warm moeten krijgen op de badkamer.
Thanks voor het meedenken anyway
Voor je gevoel verbruik je veel gas voor heel even stoken, maar die warmte wordt over de hele dag weer afgegeven. Dat is ook waarom vloerverwarming zo traag is: je moet een enorme betonmassa opwarmen voordat je merkt dat het wat doet.
Bij vloerverwarming moet je eerst ongeveer 500kg/m2 aan massa opwarmen, voordat je de ruimte gaat verwarmen.
Bij radiatoren verwarm je ongeveer 300kg water en dat gaat veel sneller.
Het trage heeft voordelen, maar zeker ook nadelen. Veel warmte wordt afgegeven op momenten dat je niet thuis bent, of in bed ligt.
Dat zou een reden zijn om voor 24/7 constant 20.5 graden in te stellen. However, of nachtverlaging nu zuiniger is of niet, ik kan bij alle twee de varianten van stoken zeggen dat het altijd "comfortabel" is.Oxellaar schreef op maandag 02 mei 2016 @ 23:34:
Je noemt direct de voor en nadelen van vloerverwarming tov radiatoren.
Bij vloerverwarming moet je eerst ongeveer 500kg/m2 aan massa opwarmen, voordat je de ruimte gaat verwarmen.
Bij radiatoren verwarm je ongeveer 300kg water en dat gaat veel sneller.
Het trage heeft voordelen, maar zeker ook nadelen. Veel warmte wordt afgegeven op momenten dat je niet thuis bent, of in bed ligt.
M.u.v. de badkamer, die zou naar mijn mening warmer zijn als er smorgens even flink gestookt zou worden voor een uurtje/half uurtje. En dat bereik ik alleen door bv om 6:00 in te stellen dat het even 26 graden moet zijn. En om 7:00 weer terug naar 20.5. Deze actie doet vrij weinig or de woonkamer/het huis, maar wel denk ik voor de badkamer. Vraag is of dit niet op een manier zuiniger kan, samen met nog wat tweaks gezien mijn hoge gas verbruik over de hele maand
Dit topic is gesloten.