Goedemorgen allen,
Met zeer veel interesse heb ik mij de laatste dagen in dit onderwerp ingelezen.
Nu wil ik ook graag het e.e.a. gaan toepassen/experimenteren met instellingen.
Mijn situatie is als volgt:
- Eengezins hoekwoning van ca 130m2
- 1,5 persoons huishouden (vriendin woont half bij mij)
- Naar mijn idee goed geïsoleerd.
- Op de begane grond heb ik nieuwe vloerverwarming als hoofdverwarming (Grundfos ALPHA2 pomp).
- De Grundfos pomp staat ingesteld op 50 graden.
- Eerste verdieping 4 radiatoren met thermostaatkranen, waarvan de slaapkamer de belangrijkste is.
Ik vind het belangrijk dat de begane grond lekker comfortable warm is.
Verder op de eerste verdieping staan de radiatoren in 2 kamers op stand 1-2.
De badkamer en slaapkamer op stand 2-3.
- CV-ketel: AWB Thermomaster 3HR-24T
- Sinds een weekje: Toon Thermostaat
De Toon thermostaat is door de week dagelijks ingesteld met het volgende programma:
- Thuis 06:00 - 20,0 graden
- Weg 08:00 - 17,0 graden
- Thuis 17,00 - 20,5 graden
- Slapen 23,00 - 17,0 graden
De Toon is aangesloten op mijn slimme meters en kan dus realtime het verbruik inzien.
Nu schrok ik aardig van het verbruik de laatste dagen, ben pas in de namiddag thuis (ik alleen) en het dagverbruik voor gas ligt op 13 kuub, is dat niet erg veel?
Moet ik er nog wel bij vermelden dat de Toon nog aan het 'inleren' is, voor zover dat van invloed kan zijn.
Ps. voor de slaapkamer overweeg ik een Honeywell HR-25 programmeerbare thermostaat zodat de slaapkamer alleen vlak voor het slapen verwarmd wordt.
Voor de badkamer eveneens aangezien daar alleen in de ochtend even warmte nodig is.
Na het inlezen kom ik tot de conslusie dat ik (onder andere) de volgende instellingen kan gaan tweaken:
- Keteltemperatuur / aanvoertemperatuur (zijn beide hetzelfde?) op 60-70 graden.
- Vermogen CV ketel naar circa 60w
- Waterpomp naar stand 1-2
- Nadraaitijd waterpomp naar 5 minuten
- Wachttijd CV bedrijf warm tapwater naar 5 minuten
Graag jullie advies over de voorstelde instellen en met name hoe ik deze in de ketel kan wijzigen.
Over de ketel vind ik het volgende mbt het instellingen menu en de parameterlijst maar geen idee hoe ik de bovenstaande instellingen toe kan passen.
- Instellingen menu:
http://i65.tinypic.com/35n1pph.jpg
- Parameterlijst:
http://i67.tinypic.com/2v95i77.jpg