Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 128 Laatste
Acties:
  • 7.940.435 views

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-06 22:50
Even snel vanaf wiki:
Hydraulica:
In de hydraulica wordt mechanisch vermogen omgezet in hydraulisch vermogen (pomp) en andersom (motor). Het hydraulisch vermogen bedraagt:

P=Q*Δp

waarin

Q = debiet, in m3/s
Δp = het drukverschil in pascal.
Ofwel: het ligt eraan waar de meest ideale combinatie ligt :)
Vergeet niet dat het rendement van elektrisch naar hydraulisch ook nog meespeelt (en verandert met het werkpunt).

Meest optimale is een regeling op debiet (want die bepaalt je vermogensafgifte/tijd in het systeem) met de druk het liefst zo laag mogelijk, want dat betekent zo min mogelijk weerstand (=energieverlies).

[ Voor 31% gewijzigd door Thedr op 24-12-2015 14:09 . Reden: wat toevoegingen ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Osiris schreef op donderdag 24 december 2015 @ 13:41:
[...]

Hmkay, interessant. :) Pompen & vloeistoffen zullen allemaal wel ietsjes anders werken dan m'n VWO natuurkunde-experimenten met elektromotortjes en blokjes gewicht :+
Nee, dat werkt eigenlijk hetzelfde. Een motortje dat een gewicht moet ophijsen zal langzamer draaien en meer vermogen verbruiken dan dezelfde motor die onbelast draait.
Dat zie je bij alles. Misschien dat tandwielpompen (zoals deze) anders zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Maasluip op 24-12-2015 14:00 ]

Signatures zijn voor boomers.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 24 december 2015 @ 13:59:
[...]

Nee, dat werkt eigenlijk hetzelfde. Een motortje dat een gewicht moet ophijsen zal langzamer draaien en meer vermogen verbruiken dan dezelfde motor die onbelast draait.
Nou ja, vandaar mijn gedachte meer tegendruk = meer vermogen nodig, want als ik dat blokje met m'n klauwen tegenhield, zag je de stroom door 't motortje enorm toenemen :P Maar dan ging 'ie inderdaad ook langzamer draaien.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Voor ventilatoren geld precies hetzelfde, denk maar aan de stofzuiger.
Ook je boormachine zal pas echt stroom gaan trekken zodra er echt een gat mee geboort wordt. Onbelast trekt hij minder stroom.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Osiris
  • Niet online
Maar dan vind ik 't ergens nog wel een beetje paradoxaal dat meer tegendruk een lagere flow betekent, dus minder debiet, dus een snéller (?) draaiende pomp, dus minder vermogen. Ik zou juist denken dat meer tegendruk = meer moeite om er tegenin te duwen = langzamer draaien = meer vermogen. Net als 't blokje tegenhouden zou doen. Maar dan zit je weer met je lagere debiet.. :+

[ Voor 36% gewijzigd door Osiris op 24-12-2015 14:19 ]

445033

Appie Heijn schreef op donderdag 24 december 2015 @ 13:14:
Hier ook maar eens weer aan het "tunen" geslagen.

[afbeelding]

22-12-2015 is te zien op linker gedeelte, Nachtverlaging van 20,5gr-->19gr, aanvoer 45 graden, 5,34 m3
23-12-2015 rechtergedeelte, continu 20,5gr(sinds 00.01), aanvoer 45gr
24-12-2015 op 00.01 ingesteld op aanvoer 40gr ipv 45, kijken wat dat met de gaspiekjes gaat doen.
Het weer was nagenoeg hetzelfde, vooral winderig ;) 23-12 was het in de nacht zelfs 2 graden kouder(6gr)

Ik laat het eerst 2-3 dagen op deze instellingen draaien.

Daarna:
  • Ketel op vloerverwarmingsprogramma ipv vloer+radiatoren. De stijging van aanvoertemp zou wat trager moeten gaan, wat denk ik zou moeten zorgen voor een geleidelijke opwarming, wat wellicht zuiniger is.
  • Eventueel kan ik het max vermogen ook nog terugregelen, staat nu op 12kW
Tussen oud en nieuw ga ik de zolder nog isoleren, eerst met tempex om het geheel winddicht te maken, moet nog kijken hoe dik 2, 3 of 4 cm, daarover heen komt glaswol Rc4,0 16cm. Van Rc=0 naar Rc=>4
Geheid dat je vochtproblemen gaat krijgen als je tempex achter de glaswol zet. Niet doen!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:49
Osiris schreef op donderdag 24 december 2015 @ 14:18:
Maar dan vind ik 't ergens nog wel een beetje paradoxaal dat meer tegendruk een lagere flow betekent, dus minder debiet, dus een snéller (?) draaiende pomp, dus minder vermogen. Ik zou juist denken dat meer tegendruk = meer moeite om er tegenin te duwen = langzamer draaien = meer vermogen. Net als 't blokje tegenhouden zou doen. Maar dan zit je weer met je lagere debiet.. :+
Er worden hier twee soorten totaal verschillende pompen door elkaar gehaald.

Centrifugaal pompen, deze slingeren het water eigenlijk weg door de draaiende beweging, (eenvoudige uitleg) gaan steeds minder energie opnemen als je de pers afsluiter knijpt. Deze pompen worden ontworpen op hun toepassing. Een Cv pomp is een geoptimaliseerde centrifugaal pomp voor circulatie.
(Hele grootte pompen worden zelfs express gestart met de persafsluiter dicht. Dit om de opstart stroom te verkleinen) De pomp gaat niet kapot!!

De verdringer pompen, de naam zegt het al, verpompen vloeistoffen door het verkleinen en vergroten van een ruimte dat kan dus een plunjer pomp zijn maar ook een roterende verdringer pomp. Ook hier zijn legio optimalisaties mogelijk net naar gelang de toepassing.. Gaan we de pers knijpen of de opvoerhoogte vergroten dan neemt het opgenomen vermogen direct toe. Sluit je de pers afsluiter, dan knalt de pomp uitelkaar. Deze pompen hebben dan ook, over het algemeen, een overdruk klep ter bescherming van de pomp.

_/-\o_

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Oxellaar
  • Niet online
Seafarer schreef op donderdag 24 december 2015 @ 19:32:
[...]

Er worden hier twee soorten totaal verschillende pompen door elkaar gehaald.

_/-\o_
Het ging om het stroomverbruik van een cv pomp, niet over of een pomp uit elkaar zou klappen. Er werden dus geen verschillende pompen door elkaar gehaald. Tenminste, dat zie ik hier niemand doen. :+

• Osiris
  • Niet online
Nou ja, 't feit dat huge-ass centrifugaalpompen juist opgestart worden met de persafsluiter dicht omdat de opstartstroom anders te groot wordt geeft wel 't e.e.a. aan natuurlijk :+

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:49
Oxellaar schreef op donderdag 24 december 2015 @ 19:53:
[...]

Het ging om het stroomverbruik van een cv pomp, niet over of een pomp uit elkaar zou klappen. Er werden dus geen verschillende pompen door elkaar gehaald. Tenminste, dat zie ik hier niemand doen. :+
Osiris schreef op donderdag 24 december 2015 @ 14:18:
Maar dan vind ik 't ergens nog wel een beetje paradoxaal dat meer tegendruk een lagere flow betekent,

Hierboven wordt een verdringer pomp bedoelt. Want hij begrijpt de centrifugaal pomp niet. Vandaar dat ik het probeer te verduidelijken.

Het pompje "klappen" 8) heb ik even aangehaald, omdat je regelmatig mensen hoort/ziet/leest twijfelen of je een cv pomp wel kunt knijpen. In mijn ogen werden er dus wel 2 pompen door elkaar gehaald.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Ongeveer 2 weken getest met pomp ipv op 1 naar 2 naar aanleiding van tip hier. Resultaat: 13% meer verbruik op basis van graaddagen Mindergas.nl :'(

Pomp gaat tegen advies hier en advies installatievoorschrift AWB dus maar weer naar standje 1. Minder stroom en minder gasverbruik met hetzelfde comfort. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-06 15:29
Ik ben van plan om 2-3 radiatoren te vervangen door Jaga Tempo's met DBE-pro. Nou heeft Jaga zelf ventielen welke je kan instellen op debiet, echter ben ik noga gecharmeerd van de Heimeier Eclipse welke ik op dit moment heb. Is het aan/af te raden om deze geavanceerde thermostaatventielen te gebruiken met de jaga tempo convectoren? Er komt zowieso een digitale thermostaatknop op omdat de analoge versies niet met koelen in de zomer kunnen omgaan.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Ik heb sinds afgelopen week een PLC in huis draaien voor het aansturen van de WTW en extra CV pompen die ik in huis heb draaien. Ik heb die PLC ooit ergens weg moeten halen voor me werk en hij lag al een jaar of 5 werkeloos in een doos.
In die PLC zit nu dus een weekprogramma die me WTW van stand 1 naar stand 2 zet op tijden dat ik normaal thuis ben en een anti vastroest programma voor de CV pompen.
Er zit ook een heel beperkte log functie in voor de CV ketel. Ik had namelijk het idee dat de ketel heel vaak maar even heel kort word aangezet.

Dat vermoeden blijkt dus te kloppen. Ik zie op het log schermpje iedere keer dat de ketel maar 50 tot 70 seconde word aangezet door de kamerthermostaat. De aanvoer word dus eventjes warm (eigenlijk nog geen 50 graden) en na 50 seconde gaat de ketel al weer uit. Die 50 seconde is zo kort dat het warme water eigenlijk niet eens de kans krijgt om de benedenverdieping te bereiken. Zodra de ketel uit gaat is binnen een paar seconde de aanvoer al weer koud van het koude retourwater.

De ketel is een Nefit EcomLine met de bijbehorende thermostaat met naast het schermpje de knopjes voor warmer/kouder en achter het omhoog klappende klepje de rest van de knoppen.

Kamertemperatuur staat continue op 18 graden. Ben te weinig thuis om hem warmer te zetten. Tegen de tijd dat het huis warm is ben ik al weer weg. Als ik de thermostaat hoger zet gaat de ketel wel gewoon verwarmen dus ik heb niet het idee dat de ketel staat te pendelen. Het lijkt echt de kamerthermostaat te zijn die dit doet. De maximale vermogen van de CV heb ik al langer geleden flink teruggeschroefd.

Beneden in huis heb ik trouwens vloerverwarming. Boven hangt een overcapaciteit aan radiatoren.
Het liefst zie ik de ketel dus gewoon aanspringen en gewoon op de laagst mogelijke stand een langere tijd branden ipv het gedrag wat hij nu vertoond.

[ Voor 4% gewijzigd door NBK op 26-12-2015 18:17 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Welke code geeft je ketel zodra hij stopt met branden na die 50 seconden?
Het gaat vooral om de subcode, die kun je zien als je de serviceknop indrukt.
Het zal dan een 0 zijn met een subcode, een letter waarschijnlijk.

En verdwijnt het radiator symbool ook na 50 seconden uit de display van de thermostaat?
Het is namelijk erg vreemd gedrag voor een Ecomline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Zal eens kijken naar die service code morgen. Wat is goed en wat is fout?

Radiatortje verdwijnt uit het display ja. Dat had ik toevallig wel eens gechecked. Daarom lijkt het ook iets te zijn wat de thermostaat bedenkt en niet de ketel.

Vanavond de ketel even aan gehad. Thermostaat op 20 ipv 18. Ketel staat dan ook niet continue aan maar draait blokken van een minuut of 20. Tussendoor is hij dan een kort tijdje uit, minuut of wat.
De aanvoer leiding word net te heet om vast te blijven houden dus zal een graad of 60 zijn. De retour is gewoon aangenaam warm. Dus denk rond de 40 graden.
Boven staan de radiatoren op stand 2 dus op zich zou de ketel zijn warmte goed kwijt moeten kunnen.
Geen lucht in het systeem trouwens.

[ Voor 5% gewijzigd door NBK op 26-12-2015 23:37 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
NBK schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 23:37:
Zal eens kijken naar die service code morgen. Wat is goed en wat is fout?

Radiatortje verdwijnt uit het display ja. Dat had ik toevallig wel eens gechecked. Daarom lijkt het ook iets te zijn wat de thermostaat bedenkt en niet de ketel.
Als het radiator symbool verdwijnt, dan zal de code 0H zijn.
Geen warmtevraag, stand-by.
Niets mis met de ketel, maar vreemd dat de thermostaat zo'n korte warmtevraag geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-06 08:59

Matis

Rubber Rocket

Ik heb precies hetzelfde met mijn iSense icm Ferroli Megadens: Matis in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"

Ik heb gisterenavond, na 2 dagen vakantiestand, de pompsnelheid van 100 naar 30% verlaagd op de ketel. De volledige log heb ik nog niet binnen, maar aanvankelijk ziet het er een stuk rustiger uit. Al blijf ik pieken houden in de thermostaat. Die lijkt in paniek te raken.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Stand 1 van de pomp is niet altijd 30%

Als je het via de parameters hebt gedaan is er waarschijnlijk niets veranderd, een megadens heeft geen modulerende pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Oxellaar schreef op zondag 27 december 2015 @ 11:53:
Stand 1 van de pomp is niet altijd 30%

Als je het via de parameters hebt gedaan is er waarschijnlijk niets veranderd, een megadens heeft geen modulerende pomp.
Ik heb op de ketel P13 verlaagd van 100 naar 30. Ik ging er gemakshalve van uit dat er ook daadwerkelijk iets zou veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:11
NBK schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 18:13:
Ik heb sinds afgelopen week een PLC in huis draaien voor het aansturen van de WTW en extra CV pompen die ik in huis heb draaien. Ik heb die PLC ooit ergens weg moeten halen voor me werk en hij lag al een jaar of 5 werkeloos in een doos.
In die PLC zit nu dus een weekprogramma die me WTW van stand 1 naar stand 2 zet op tijden dat ik normaal thuis ben en een anti vastroest programma voor de CV pompen.
Er zit ook een heel beperkte log functie in voor de CV ketel. Ik had namelijk het idee dat de ketel heel vaak maar even heel kort word aangezet.

Dat vermoeden blijkt dus te kloppen. Ik zie op het log schermpje iedere keer dat de ketel maar 50 tot 70 seconde word aangezet door de kamerthermostaat. De aanvoer word dus eventjes warm (eigenlijk nog geen 50 graden) en na 50 seconde gaat de ketel al weer uit. Die 50 seconde is zo kort dat het warme water eigenlijk niet eens de kans krijgt om de benedenverdieping te bereiken. Zodra de ketel uit gaat is binnen een paar seconde de aanvoer al weer koud van het koude retourwater.

De ketel is een Nefit EcomLine met de bijbehorende thermostaat met naast het schermpje de knopjes voor warmer/kouder en achter het omhoog klappende klepje de rest van de knoppen.

Kamertemperatuur staat continue op 18 graden. Ben te weinig thuis om hem warmer te zetten. Tegen de tijd dat het huis warm is ben ik al weer weg. Als ik de thermostaat hoger zet gaat de ketel wel gewoon verwarmen dus ik heb niet het idee dat de ketel staat te pendelen. Het lijkt echt de kamerthermostaat te zijn die dit doet. De maximale vermogen van de CV heb ik al langer geleden flink teruggeschroefd.

Beneden in huis heb ik trouwens vloerverwarming. Boven hangt een overcapaciteit aan radiatoren.
Het liefst zie ik de ketel dus gewoon aanspringen en gewoon op de laagst mogelijke stand een langere tijd branden ipv het gedrag wat hij nu vertoond.
Ik herken dit gedag wel, de ketel doet dit om (bij zeer geringe warmtevraag) de restwarmte van het boilerbedrijf de radiatoren in te pompen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Matis schreef op zondag 27 december 2015 @ 11:57:
[...]

Ik heb op de ketel P13 verlaagd van 100 naar 30. Ik ging er gemakshalve van uit dat er ook daadwerkelijk iets zou veranderen.
Als jij de standenschakelaar nooit hebt bediend staat hij waarschijnlijk nog op stand 3 te draaien.
P13 is een loze parameter, staat ook nvt achter in de handleiding.
Voor de +/-€500 moet je geen modulerende pomp verwachten ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 27-12-2015 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 19-06 15:29
Appie Heijn schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 13:08:
Ik ben van plan om 2-3 radiatoren te vervangen door Jaga Tempo's met DBE-pro. Nou heeft Jaga zelf ventielen welke je kan instellen op debiet.

Echter ben ik nogal gecharmeerd van de Heimeier Eclipse(A-Exact) welke ik op dit moment heb. Is het aan/af te raden om deze geavanceerde thermostaatventielen te gebruiken met de jaga tempo convectoren? Er komt zowieso een digitale thermostaatknop op omdat de analoge versies niet met koelen in de zomer kunnen omgaan.
Niemand?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Oxellaar schreef op zondag 27 december 2015 @ 14:06:
Als jij de standenschakelaar nooit hebt bediend staat hij waarschijnlijk nog op stand 3 te draaien.
P13 is een loze parameter, staat ook nvt achter in de handleiding.
Voor de +/-€500 moet je geen modulerende pomp verwachten ;)
Hmm, daar heb ik nooit bij stil gestaan. Ikzelf heb de ketel niet uitgekozen. Zat er al in.
Hoe kan ik dan de pomp trager later draaien? Moet ik weerstanden toe gaan voegen in de stuurspanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:39
Matis schreef op zondag 27 december 2015 @ 15:55:
[...]

Hmm, daar heb ik nooit bij stil gestaan. Ikzelf heb de ketel niet uitgekozen. Zat er al in.
Hoe kan ik dan de pomp trager later draaien? Moet ik weerstanden toe gaan voegen in de stuurspanning?
Bij mijn Agpo Econpact 225c moest ik de kap van de ketel eraf halen (zit gewoon geklemd, erg makkelijk dus) en een draaiknopje op de pomp verzetten om te kiezen uit één van de drie beschikbare standen. Standaard stond hij op 3 hierzo.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 27-12-2015 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Top. Ga ik proberen. Ik heb uitgerekend gisteren, na het OTGW avontuur, de kap weer op de ketel geschroefd :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:44
Zo, vanmiddag een Honeywell Chronotherm Vision Modulation gescoord. Eens kijken of m'n AWB ketel nu uitgependeld is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveys
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-01-2022
Het liep uit de hand in het topic over slimme thermostaten en daarom een dubbelpost :)

Mijn situatie is inderdaad 100% vloerverwarming. Omdat er door het hele huis houten vloerdelen liggen moet ik een stookprotocol volgen. De systeemtemperatuur mag niet boven de 45°C komen en de vloertemperatuur mag maximaal 28°C bedragen. De fabrikant geeft 25 jaar garantie maar niet als ik ze van de betonvloer stook.
Oxellaar schreef op zondag 27 december 2015 @ 19:19:[...]

Verder is je vloerverdeler niet geschikt gemaakt om weersafhankelijk te stoken, want niet alle groepen zijn nageregeld.
De ruimtes die geen motor en eigen thermostaat hebben, zullen veel te warm worden.
Maar daar was je al achter ;)
De ketel blijft immers het water continu over deze open groepen gooien.
Vergelijk het met een radiator die niet dicht gezet kan worden.
Je zult op iedere groep een motor moeten plaatsen en in iedere ruimte een thermostaat plaatsen.
Alleen dan kun je op de juiste wijze WA stoken.
Anoniem: 211613 schreef op zondag 27 december 2015 @ 19:21:
[...]
Ik gok dat je geen ruimtethermostaat in de woonkamer hebt hangen (m.u.v. de Easy).
Je instellingen zorgen ervoor dat de Easy geen rekening houdt met de ruimte temperatuur.
Wil je dat wel dat moet je WA met ruimteinvloed aanzetten....
Wat jullie hier schrijven is wellicht dé oplossing voor gemak en comfort in mijn situatie. WA hoeft dan toch niet want al zet ik de Easy op 50 graden, de ruimtethermostaten stoppen als ze de temperatuur hebben bereikt.
Oxellaar schreef op zondag 27 december 2015 @ 19:19:
[...]Dat Nefit doorverwijst naar een installateur is logisch, de instellingen zijn voor ieder systeem weer anders.
Ze kunnen moeilijk voor iedere denkbare situatie een uitleg gaan geven.
Een installateur zal te plaatse moeten bekijken hoe de stooklijn ingesteld moet worden en of het systeem wel geschikt is. Dat laatste is bij jouw dus niet het geval.

Volgens mij hoort dit eigenlijk thuis in het "Cv tuning topic"
De informatie zou best wat uitgebreider mogen zijn zodat je het zelf kan proberen in ieder geval. Heel veel kan je niet verknallen dus om nu hiervoor direct een installateur te bellen. De loodgieter met nog steeds langskomen om een en ander "goed" te maken. Het aansluiten geloof ik wel dat ze dat kunnen maar een installatie top afregelen dan kijken ze je toch vaak raar aan en dat is best wel jammer en absoluut een gemiste kans voor zo'n bedrijf.

Uiteindelijk zal het er wel op neerkomen dat ik kijk hoe ver ik kom met de loodgieter en met het zelf uitvinden (omdat ik het ook leuk en interessant vind). Daarna zal ik naar alle waarschijnlijkheid een bedrijf bellen dat hierin is gespecialiseerd. Best wel triest dat het zo moet maar op een gegeven moment wil je van die gasten af zijn die je wazig aankijken als je een vraag stelt over waterzijdig inregelen.
Oxellaar schreef op zondag 27 december 2015 @ 19:19:
[...]Volgens mij hoort dit eigenlijk thuis in het "Cv tuning topic"
Helemaal mee eens. Ik maak hier dan een dubbelpost van in dit en het andere topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Daveys schreef op zondag 27 december 2015 @ 20:05:
Het liep uit de hand in het topic over slimme thermostaten en daarom een dubbelpost :)

Mijn situatie is inderdaad 100% vloerverwarming. Omdat er door het hele huis houten vloerdelen liggen moet ik een stookprotocol volgen. De systeemtemperatuur mag niet boven de 45°C komen en de vloertemperatuur mag maximaal 28°C bedragen. De fabrikant geeft 25 jaar garantie maar niet als ik ze van de betonvloer stook.
Deze waardes zijn normaal, ook voor een tegelvloer.
Al mag daar maximaal 55°C doorheen, maar 28°C als vloertemperatuur is standaard bij elke soort vloerbedekking
Wat jullie hier schrijven is wellicht dé oplossing voor gemak en comfort in mijn situatie. WA hoeft dan toch niet want al zet ik de Easy op 50 graden, de ruimtethermostaten stoppen als ze de temperatuur hebben bereikt.
[...]
Ruimteinvloed zal het probleem maar gedeeltelijk verhelpen. Bij WA met ruimteinvloed zal de stooklijn pas verlaagd of verhoogd worden, als de ruimte afwijkt van de instelling (20°C bijvoorbeeld)
Voorbeeld: ruimteinvloed op 3K.
Dan gaat de stooklijn met 3K omlaag of omhoog, per graad afwijking van de ingestelde ruimtetemperatuur.

Als je in de app met de ruimteinvloed wisselt tussen de verschillende standen, dan kun je in de display van je ketel zien wat dit met je setpoint doet.
(je ketel is een Trendline, of Topline?)
De informatie zou best wat uitgebreider mogen zijn zodat je het zelf kan proberen in ieder geval. Heel veel kan je niet verknallen dus om nu hiervoor direct een installateur te bellen. De loodgieter met nog steeds langskomen om een en ander "goed" te maken. Het aansluiten geloof ik wel dat ze dat kunnen maar een installatie top afregelen dan kijken ze je toch vaak raar aan en dat is best wel jammer en absoluut een gemiste kans voor zo'n bedrijf.

Uiteindelijk zal het er wel op neerkomen dat ik kijk hoe ver ik kom met de loodgieter en met het zelf uitvinden (omdat ik het ook leuk en interessant vind). Daarna zal ik naar alle waarschijnlijkheid een bedrijf bellen dat hierin is gespecialiseerd. Best wel triest dat het zo moet maar op een gegeven moment wil je van die gasten af zijn die je wazig aankijken als je een vraag stelt over waterzijdig inregelen.

[...]

Helemaal mee eens. Ik maak hier dan een dubbelpost van in dit en het andere topic.
Heeft je Uponor naregeling geen contact om de ketel in te schakelen bij warmtevraag van één van de zone?
Als je dan op iedere zone een motor met thermostaat plaatst heb je helemaal geen WAR meer nodig.

Waarschijnlijk zal er dan wel een kabel tussen de zoneregelaars moeten komen, of op z'n minst van één regelaar naar de ketel.

Let er wel op dat, zoals ik al zei, je huidige verdeler nooit goed gaat werken met WA regelen.
Juist door zulke ontwerpen wordt WA regelen als duur en slecht te regelen gezien.
Maar met een goed ontworpen systeem valt dat reuze mee en is er juist meer comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveys
Oxellaar schreef op zondag 27 december 2015 @ 21:11:Ruimteinvloed zal het probleem maar gedeeltelijk verhelpen. Bij WA met ruimteinvloed zal de stooklijn pas verlaagd of verhoogd worden, als de ruimte afwijkt van de instelling (20°C bijvoorbeeld)
Voorbeeld: ruimteinvloed op 3K.
Dan gaat de stooklijn met 3K omlaag of omhoog, per graad afwijking van de ingestelde ruimtetemperatuur.

Als je in de app met de ruimteinvloed wisselt tussen de verschillende standen, dan kun je in de display van je ketel zien wat dit met je setpoint doet.
(je ketel is een Trendline, of Topline?)
Ik snap nog steeds niet het echte voordeel van WA stoken en hoe je dit nu netjes in kan regelen. Ik wil het altijd precies dezelfde temperatuur hebben en dat is rond de 21 graden.

De ketel is een Trendline HRC30/CW5. Alles staat op Eco waar mogelijk. Kwh op 22,5, CV op 40 graden en water op 60 graden.

Setpoint zie ik nergens staan in het display bij de ketel. Niet onder info of onder een menu. Zie je dat alleen als je WA stookt want nu heb ik dat uitgeschakeld.
Oxellaar schreef op zondag 27 december 2015 @ 21:11:Heeft je Uponor naregeling geen contact om de ketel in te schakelen bij warmtevraag van één van de zone?
Als je dan op iedere zone een motor met thermostaat plaatst heb je helemaal geen WAR meer nodig.

Waarschijnlijk zal er dan wel een kabel tussen de zoneregelaars moeten komen, of op z'n minst van één regelaar naar de ketel.

Let er wel op dat, zoals ik al zei, je huidige verdeler nooit goed gaat werken met WA regelen.
Juist door zulke ontwerpen wordt WA regelen als duur en slecht te regelen gezien.
Maar met een goed ontworpen systeem valt dat reuze mee en is er juist meer comfort.
Ik denk niet dat de Uponors contact met de ketel maken. Volgens mij doen alleen die Honeywell Evo's dat. Ze schakelen de groep uit als ze de temperatuur hebben bereikt. De garage hangt er 1 die op 18 graden staat maar bijna nooit aanslaat. Die blauwe knop op de verdeler blijft dan ook koud (zoals het hoort).

Die ruimteregelaars werken goed maar ik ben het zeker met je eens dat alle groepen dit moeten hebben. Op de eerste is dit al zo voor de 5 groepen daar. Voor de zolder is er 1 van de 3 Uponor dus daar moeten er nog 2. Op de begane nog 6 te gaan van de 10 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

ThinkPadd schreef op zondag 27 december 2015 @ 15:59:
Bij mijn Agpo Econpact 225c moest ik de kap van de ketel eraf halen (zit gewoon geklemd, erg makkelijk dus) en een draaiknopje op de pomp verzetten om te kiezen uit één van de drie beschikbare standen. Standaard stond hij op 3 hierzo.
Gelukt :)

Ik heb de pomp van stand 3 naar 1 gedraaid. Ik zag meteen de ketel reageren.

* Matis is benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Daveys schreef op zondag 27 december 2015 @ 21:46:
[...]

Ik snap nog steeds niet het echte voordeel van WA stoken en hoe je dit nu netjes in kan regelen. Ik wil het altijd precies dezelfde temperatuur hebben en dat is rond de 21 graden.
Vergeet even heel WAR, je systeem is niet geschikt en de instellingen kloppen niet van de stooklijn.
De instellingen voor vloerverwarming heb ik net genoemd.
Wie heeft het advies gegeven om WA te gaan verwarmen?

Ga eerst proberen om alleen op ruimteregeling te stoken. Eigenlijk is dat nu je enige optie.
De ketel is een Trendline HRC30/CW5. Alles staat op Eco waar mogelijk. Kwh op 22,5, CV op 40 graden en water op 60 graden.
Je ketel op 40 begrenzen is aan de lage kant. Je hebt vloerverdelers die met een mengtemperatuur werken, de retour uit de vloer mengt dus met de aanvoer van de ketel. Met maximaal 40 aanvoer zal de mengtemperatuur te laag zijn als er veel vraag is van de vloer.
Setpoint zie ik nergens staan in het display bij de ketel. Niet onder info of onder een menu. Zie je dat alleen als je WA stookt want nu heb ik dat uitgeschakeld.
Klopt, setpoint staat alleen in beeld tijdens WA
Ik denk niet dat de Uponors contact met de ketel maken. Volgens mij doen alleen die Honeywell Evo's dat. Ze schakelen de groep uit als ze de temperatuur hebben bereikt. De garage hangt er 1 die op 18 graden staat maar bijna nooit aanslaat. Die blauwe knop op de verdeler blijft dan ook koud (zoals het hoort).
Een ketel contact zit op nagenoeg iedere zoneregeling, Danfoss, Henco noem maar op. Waarschijnlijk dus ook op die Uponor. Maar om uiteindelijk de warmtevraag bij de ketel te krijgen moeten de zoneregelaars bedraad of via RF met elkaar verbonden zijn. En uiteraard moet er een verbinding met de ketel zijn.
Die ruimteregelaars werken goed maar ik ben het zeker met je eens dat alle groepen dit moeten hebben. Op de eerste is dit al zo voor de 5 groepen daar. Voor de zolder is er 1 van de 3 Uponor dus daar moeten er nog 2. Op de begane nog 6 te gaan van de 10 :X
Ik hoop voor je dat je installateur zelf ook snapt wat hij je verkocht heeft, anders heb je nog een lange weg te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Matis schreef op zondag 27 december 2015 @ 23:06:
[...]

Gelukt :)

Ik heb de pomp van stand 3 naar 1 gedraaid. Ik zag meteen de ketel reageren.

* Matis is benieuwd...
Kan zijn dat stand 1 te laag is, was bij mij wel zo. Grote (1.20m breed?) radiator in de woonkamer werd daarmee niet goed meer warm hier.

Maargoed, je weet nu waar je het moet zoeken dus daar kom je wel uit dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveys
Oxellaar schreef op zondag 27 december 2015 @ 23:11:
[...]
Vergeet even heel WAR, je systeem is niet geschikt en de instellingen kloppen niet van de stooklijn.
De instellingen voor vloerverwarming heb ik net genoemd.
Wie heeft het advies gegeven om WA te gaan verwarmen?

Ga eerst proberen om alleen op ruimteregeling te stoken. Eigenlijk is dat nu je enige optie.
Voor nu is het inderdaad het beste plan om alleen via ruimteregeling te stoken. Hij draait nu een dag op deze manier en tot nu toe is dat comfortabel. Het advies om WA te verwarmen kwam van de loodgieter.
Oxellaar schreef op zondag 27 december 2015 @ 23:11:Je ketel op 40 begrenzen is aan de lage kant. Je hebt vloerverdelers die met een mengtemperatuur werken, de retour uit de vloer mengt dus met de aanvoer van de ketel. Met maximaal 40 aanvoer zal de mengtemperatuur te laag zijn als er veel vraag is van de vloer.
Oorspronkelijk had de loodgieter de ketel op 45 graden gezet en de thermostaatknoppen op de verdelers 40 graden. Hij vertelde mij dat de aanvoer vanaf de CV altijd iets hoger erin moet dan waar de thermostaatknoppen op de verdelers staan.

Omdat het zo warm werd heb ik de thermostaatknoppen op de verdelers nu op 35 staan en de maximale aanvoer vanaf de ketel op 40 graden. Het is ook nog niet echt koud geweest om te kijken of dit ok is maar tot nu toe gaat het goed.
Oxellaar schreef op zondag 27 december 2015 @ 23:11:Een ketel contact zit op nagenoeg iedere zoneregeling, Danfoss, Henco noem maar op. Waarschijnlijk dus ook op die Uponor. Maar om uiteindelijk de warmtevraag bij de ketel te krijgen moeten de zoneregelaars bedraad of via RF met elkaar verbonden zijn. En uiteraard moet er een verbinding met de ketel zijn.
[...]
Ik hoop voor je dat je installateur zelf ook snapt wat hij je verkocht heeft, anders heb je nog een lange weg te gaan.
Volgens mij gaat het via Wifi maar ik zal het boekje er is bij gaan pakken deze week. Boven elke verdeler hangt een zwart kastje van Uponor die het signaal doorstuur van alle "Uponor groepen" op de verdeler. Ik weet niet of deze kastjes een signaal naar de ketel sturen. Misshien zorgen ze ervoor dat de groep sluit als die de ingestelde temperatuur heeft bereikt die is ingesteld op de ruimtethermostaat. Het systeem heet overigens Smatrix Wave Plus en die blauwe knoppen heten Thermische aandrijving AR24. Misschien dat iemand daar ervaring mee heeft?

V.w.b. de loodgieter (installateur is momenteel echt teveel eer ;) ), de groepen op de verdeler beneden zijn door elkaar gehaald. Groep 1 zou de badkamer moeten zijn maar is een groep in de woonkamer bij de zithoek. Op de slaapkamer op zolder zitten twee groepen die gekoppeld moeten zijn met 2 van die blauwe knoppen maar dat is er maar 1 waardoor het daar ook elke keer te warm is 8)7 . Ze zijn nu met vakantie maar in de eerste of tweede week van januari zullen ze weer hier zijn om deze dingen in ieder geval op te lossen.

Ik ga maar stap voor stap verder maar het is wel waardeloos om er zelf zoveel tijd en energie in te steken als je zoveel geld betaald hebt voor het hele project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

ThinkPadd schreef op maandag 28 december 2015 @ 07:24:
Kan zijn dat stand 1 te laag is, was bij mij wel zo. Grote (1.20m breed?) radiator in de woonkamer werd daarmee niet goed meer warm hier.

Ik blijf het akelig vinden hoe jij vanaf zo'n afstand vaker een beter beeld hebt van mijn installatie / woning dan ikzelf :p
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1eNoQMYMMNYUWtDSkmr8UbMl/thumb.png
Al blijf ik de thermostaat nog steeds verdenken van de paniek...

Vanavond maar eens standje 2 proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:28

WhySoSerious

Be the change.

Heeft het, met het oog op zo'n groot mogelijk Delta T te bereiken, zin om de retourleidingen te isoleren? Ben nu de in totaal ~2,5 meter cv leiding die niet door de muur/vloer loopt te isoleren met buisisolatie. Wellicht meer voor het gevoel, maar alle beetjes zijn meegenomen. Thermostaat op 23 graden gezet (onrealistisch hoog voor ons huis) en CV-ketel stookt gestaag op 44 graden, terwijl de retourtemperatuur zeer langzaam naar 28-29 graden loopt. Geen pluimpje witte rook oid te zien uit de schoorsteen van de CV-ketel op het dak.
Note: kamertemperatuur is al hoger dan wat normaal ingesteld is.

Is het nu verstandig om alsnog de retourleidingen, die dus zo'n 25-28 graden worden, te isoleren?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Als ze in een ruimte lopen waar je de warmte niet kunt gebruiken (koude zolder/garage) dan heeft het zin, anders niet. Die warmte wil je immers in je woonkamer e.d. gebruiken.
Als jij de boel dan gaat isoleren komt het warmer bij de ketel terug. Een beetje verstandige thermostaat ziet dat en blijft dan nog een hele poos pompen om alle restwarmte in je woning te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Nee, verdeler van de vloerverwarming begane grond en badkamer bevinden zich in de trapkast. Met het oog op zo'n groot mogelijke delta t laat ik het wel achterwege.

Dank voor je snelle antwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

WhySoSerious schreef op maandag 28 december 2015 @ 11:13:
Nee, verdeler van de vloerverwarming begane grond en badkamer bevinden zich in de trapkast. Met het oog op zo'n groot mogelijke delta t laat ik het wel achterwege.

Dank voor je snelle antwoord :)
Wat moet je met een warme trapkast? :? Een grotere delta T met warmteverlies waar je het niet nodig hebt is onzinnig. Ik heb zelf alle leidingen rond de cv in een hok op zolder allemaal ook geisoleerd. Zoals je zegt, alle beetjes helpen en die buisisolatie zonder lijmstroken kosten bijna niks. Sluiten met ducktape.

[ Voor 6% gewijzigd door 445033 op 28-12-2015 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Check net even Mindergas.nl en ben weer een plek gedaald op de ranglijst. Behoor nu tot de 4,4 % die 600 m3 gebruiken. *O* Niet gek met een gezin met pubers in een woning uit 1978. Benieuwd of ik nog een plek kan dalen. Zal lastig worden. Blijft een leuke hobby dit. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

445033 schreef op maandag 28 december 2015 @ 17:03:
[...]

Wat moet je met een warme trapkast? :? Een grotere delta T met warmteverlies waar je het niet nodig hebt is onzinnig. Ik heb zelf alle leidingen rond de cv in een hok op zolder allemaal ook geisoleerd. Zoals je zegt, alle beetjes helpen en die buisisolatie zonder lijmstroken kosten bijna niks. Sluiten met ducktape.
Nou ja hoeveel warmteverlies hebben we het over? Uiteindelijk een graad of maximaal 10 met de luchttemperatuur. Punt is, is de winst van de grotere delta t groter dan de energie die het kost om het retourwater die paar extra graden op te warmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:43
Ik ben geen delta T expert, maar dat is naar mijn idee toch echt 1 van de domste argumenten die ik heb gehoord.

Wat is heilig :? Delta T of energiezuinig stoken :?

Als de retourtemperatuur te hoog is zul je moeten zorgen dat je CV installatie (radiatoren of vloer) meer warmte afgeeft. Dit kan op verschillende manieren (flow in de radiatoren, pompsnelheid, waterzijdig inregelen , zie TS), maar als je persé een hoge delta T wil, waarom laat je je retourleiding niet door een diepvries lopen :?

Een hoge delta T betekent dat je installatie goed is ingeregeld, en dat bereik je echt niet door willens en wetens ergens in een trapkast je retour temperatuur af te laten koelen :)

Conclusie, een hoge delta T is een resultaat, en geen (heilig) doel op zich.

[edit]

Ik heb even een aantal posts terug gelezen, en lees dat je met een aanvoer van 44 graden een retour temperatuur hebt van 28 á 29 graden.
Dat is een Delta T van 15 graden met een aanvoer van 44 grades, die Delta T is knap hoog voor zo'n lage aanvoertemperatuur.

Dus gewoon isoleren die retourleidingen, je trapkast verwarmen is zowiezo geld weggooien.

[ Voor 26% gewijzigd door Grolsch op 28-12-2015 21:44 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Ho ho rustig aan. Het onderwerp wat ik aansnij staat niet beschreven in de OP en ben ik nog niet eerder tegengekomen in dit topic. Omwille dat ik het vanuit een andere kant benader het een dom argument noemen draagt ook niet bij aan een constructieve discussie.

Het blijft waarschijnlijk roeren in de marge, maar ben gewoon benieuwd wat efficiënter zou zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik zeg het misschien een beetje bot, maar natuurlijk is het doelbewust niet effectief af laten koelen van je retourleiding niet efficiënt ;)

Denk je dat mensen voor de gein leidingen isoleren op plekken waar warmte geen nut heeft :? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Een leiding die bijvoorbeeld door een slecht geïsoleerde ruimte loopt, zoals een garage, of een voorraad kast voor levensmiddelen, kun je beter isoleren.
Ook ruimtes waar in verhouding te veel warmte vrijkomt zou je het kunnen doen.

Maar een leiding die binnen de geïsoleerde schaal van de woning ligt, zou ik nooit zomaar isoleren.
Die warmte zit namelijk waar hij wezen moet, in je huis ;)

Een beetje warmte in de omliggende ruimtes rond de woonkamer is toch helemaal niet erg?
Of verwarmt hier iedereen alleen de woonkamer?

[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 28-12-2015 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Nee hoor, ik verwarm altijd het hele huis.
Enkel de gang en de slaapkamer zijn koud.

spoiler:
Omdat ik niet anders kan, alle kranen van de radiatoren zitten muurvast :+
En het zijn ingebouwde kranen, dus ik kan ze niet vervangen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Slonzo schreef op maandag 28 december 2015 @ 23:23:
Nee hoor, ik verwarm altijd het hele huis.
Enkel de gang en de slaapkamer zijn koud.

spoiler:
Omdat ik niet anders kan, alle kranen van de radiatoren zitten muurvast :+
En het zijn ingebouwde kranen, dus ik kan ze niet vervangen :(
Ingebouwde kranen?
Die ken ik nog niet, dat vraagt om een foto.

[ Voor 73% gewijzigd door Oxellaar op 28-12-2015 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Oxellaar schreef op maandag 28 december 2015 @ 23:27:
Ingebouwde kranen?
Die ken ik nog niet, dat vraagt om een foto.
U vraagt, wij draaien :)

Hier een gewone.
En hier eentje met de dop eraf en wat licht erop.

[ Voor 29% gewijzigd door Slonzo op 28-12-2015 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Oxellaar schreef op maandag 28 december 2015 @ 23:00:
Een leiding die bijvoorbeeld door een slecht geïsoleerde ruimte loopt, zoals een garage, of een voorraad kast voor levensmiddelen, kun je beter isoleren.

Maar een leiding die binnen de geïsoleerde schaal van de woning ligt, zou ik nooit zomaar isoleren.

Een beetje warmte in de omliggende ruimtes rond de woonkamer is toch helemaal niet erg?
Klopt, maar merkte dat het toch wel redelijk warm werd. Heb liever warmte in de distributeur (vloer in mijn geval) en dat het water 2 tot 4 graden minder verwarmd hoeft te worden zodat de ketel minder hard hoeft te branden. Om deur van de trapkast open te moeten zetten om zo de warme lucht in de woonkamer te krijgen is ook niet de mooiste oplossing :P

En ja, hier wordt alleen de woonkamer verwarmt. Vormt samen met de keuken een open ruimte van ~60 m2/165m3. Slaapkamer sowieso niet en op de bovenverdieping staat de pc. Deze bevindt zich in een kamer aan de achterkant van het huis, dwz ZZO. Zodra er beetje zon heeft geschenen prima te vertoeven.

Huis is uit 2007, EPC 0,8 meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik verwarm alleen woonkamer/keuken (1 open ruimte, 2 radiatoren, voor en achter), bijkeuken (heb al 1 x een bevroren waterleiding gehad in de achtermuur :( ) en de badkamer.

Verder verwarm ik niets :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ik dacht dat de radiatorkranen vast zaten :+
Zoiets heb ik nog nooit gezien. Begrijpelijk dat je daar niet aan wilt tornen.
ThinkPadd schreef op maandag 28 december 2015 @ 07:24:

Gisteren de pomp op de CV verzet van 1 naar standje 2. Het beeld is al iets anders dan gisteren (Matis in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"), maar nog steeds met het aanwarmen lijkt hij in de fout te gaan. Pas wanneer hij op zijn maximale CV waarde van 45 graden zit, blijft hij nu continue aan.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/R0rqs4AJNvtdruSeiTSnmLKz/thumb.png
Ik denk echt dat ik dat probleem in de iSense moet gaan zoeken.

Hebben jullie nog tips met de aanwarmtijd en/of de temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Ik neem aan dat je vloerverwarming hebt? Je moet de opwarm/afkoelsnelheid in de isense dan op langzaamst / langzaamst zetten. Sowieso kan je in de isense ook de minimale en maximale cv watertemperatuur instellen, en kan je instellen of er gestuurd moet worden op vermogen (ja) of pompsnelheid (ja bij toepassing bij regelbare A pomp, anders nee).

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 29-12-2015 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:27
445033 schreef op maandag 28 december 2015 @ 17:11:
Check net even Mindergas.nl en ben weer een plek gedaald op de ranglijst. Behoor nu tot de 4,4 % die 600 m3 gebruiken. *O* Niet gek met een gezin met pubers in een woning uit 1978. Benieuwd of ik nog een plek kan dalen. Zal lastig worden. Blijft een leuke hobby dit. :*)
Zo dat is echt heel erg weinig! Met mijn jaren 30 woning en bad/douche fanatiekelingen hier in huis ga ik dat nooit halen.

Wij zitten nu op 1327 kuub dit jaar. Mindergas (autocorrect maakt hier "kindergas" van....? :| ) verteld me dat ik 0,497 kuub per gewogen graaddag verbruikt heb. Dat is 7,1% minder dan vorig jaar. Ik denk dat het save to say is dat mijn CV tuning een besparing van 7% op geleverd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Anoniem: 100386 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 08:24:
Ik neem aan dat je vloerverwarming hebt? Je moet de opwarm/afkoelsnelheid in de isense dan op langzaamst / langzaamst zetten. Sowieso kan je in de isense ook de minimale en maximale cv watertemperatuur instellen, en kan je instellen of er gestuurd moet worden op vermogen (ja) of pompsnelheid (ja bij toepassing bij regelbare A pomp, anders nee).
Voor zover ik weet heb ik de opwarmsnelheid al op zijn laagst staan, met een aanwarmtijd van 120 minuten. Ik heb geen modulerende pomp (driestandenschakelaar) .

Ik zal eens kijken of ik dat ingesteld krijg in de iSense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Oxellaar schreef op maandag 28 december 2015 @ 23:00:

Yep, woonkamer en badkamer. Slaapkamers komen niet onder 18 graden, warm zat om te slapen. Heb zelfs de leidingen die hier doorheen lopen naar beneden lekker ingepakt met isolatie. (zitten achter de gordijnen). Alleen als het echt koud wordt wil ik de radiatoren boven wel eens open zetten maar ik denk dat ik dat op 1 hand kan tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Noxa schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 09:42:
[...]

Zo dat is echt heel erg weinig! Met mijn jaren 30 woning en bad/douche fanatiekelingen hier in huis ga ik dat nooit halen.

Wij zitten nu op 1327 kuub dit jaar. Mindergas (autocorrect maakt hier "kindergas" van....? :| ) verteld me dat ik 0,497 kuub per gewogen graaddag verbruikt heb. Dat is 7,1% minder dan vorig jaar. Ik denk dat het save to say is dat mijn CV tuning een besparing van 7% op geleverd heeft.
Als het goed is heb je ingesteld op Mindergas wat je verbruik voor overig is (douchen etc). Als je 0,497 kuub per graaddag wordt gebruikt voor alleen verwarming is er zeker nog wat te halen denk ik. Isoleren, meer vermogen aan radiatoren en wellicht toch nog beter tunen. Ik zit op de helft 0,2 kuub per graaddag vanaf 01 januari. Ik heb sinds deze zomer er 2000Kwh aan vermogen bij in woonkamer en warm nu op met 45 graden aanvoer. Scheelt 10 graden, want dit was eerst al heel snel 55 graden. Dus weer zuiniger. Radiator kostte me €20 op Marktplaats, hagelnieuw. >:)

Edit: moet wel eerlijk zijn. Ik stook af en toe ook met een houtkachel. Maar dan nog...in 2010 zat ik nog op 0,438 m3 per graaddag.

[ Voor 17% gewijzigd door 445033 op 29-12-2015 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 23:37

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Mindergas kijken is leuk; gisteravond was de prognose voor komend jaar 301m3 :D (dat is dan een contractjaar van october tot october)

Graaddag voor 2015 zit op 0.130 waar 2014 het 0.204 was

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Notna schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 12:36:
Mindergas kijken is leuk; gisteravond was de prognose voor komend jaar 301m3 :D (dat is dan een contractjaar van october tot october)

_/-\o_ Dat ga ik nooit halen. Dat is ons verbruik voor douchen etc..

[ Voor 5% gewijzigd door 445033 op 29-12-2015 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik zit gemiddeld voor 2015 op 0,44 m3/graaddag.

Totale verbruik tot nu toe 966m3, verwacht dus rond de 1000m3 uit te komen dit jaar.

Volgens mij vreet douchen ook aardig wat M3's, zal ik eens een keer gaan meten :P

Wij hebben een 2-onder-1 kap woning begin jaren 90, en een gezin met 1 kind.

Wij hebben wel zo'n super de luxe lekkere "stortdouche" welke niet zuinig is. We douchen ons p.p. zo'n 4 á 5 x per week (Gijs gaat altijd met 1 van ons 2 onder de douche).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Grolsch schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 13:15:
Ik zit gemiddeld voor 2015 op 0,44 m3/graaddag.

Totale verbruik tot nu toe 966m3, verwacht dus rond de 1000m3 uit te komen dit jaar.

Volgens mij vreet douchen ook aardig wat M3's, zal ik eens een keer gaan meten :P

Wij hebben een 2-onder-1 kap woning begin jaren 90, en een gezin met 1 kind.

Wij hebben wel zo'n super de luxe lekkere "stortdouche" welke niet zuinig is. We douchen ons p.p. zo'n 4 á 5 x per week (Gijs gaat altijd met 1 van ons 2 onder de douche).
Als je met een 0,44 m3 per graaddag op 1000 m3 uitkomt heb je iets niet goed ingesteld op Mindergas. Ik kom met 0,2 nu uit prognose rond 800m3. Sowieso als jij niet weet wat je overig verbruik is heb je Mindergas niet goed ingesteld. Makkelijkste is dit te checken in de maanden dat je niet stookt voor verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
445033 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 13:41:
[...]

Makkelijkste is dit te checken in de maanden dat je niet stookt voor verwarming.
Ik heb gewoon het gasverbruik van de maanden dat er zeker weten geen gasverbruik was (juni, juli, augustus) opgeteld en daarvan het gemiddelde ingevuld als 'overig' op Mindergas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

ThinkPadd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 13:43:
[...]

Ik heb gewoon het gasverbruik van de maanden dat er zeker weten geen gasverbruik was (juni, juli, augustus) opgeteld en daarvan het gemiddelde ingevuld als 'overig' op Mindergas.
Precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Het binnenwerk van die kraan is wel te vervangen, lijkt sterk op een Herz kraan.
Vanwege de ouderdom is het misschien lastig te vinden, maar zeker mogelijk.

Ook kan het binnenwerk eruit om het schoon te maken en te smeren.
Eventueel een nieuwe afdichting rond de spindel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
445033 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 13:41:
[...]

Als je met een 0,44 m3 per graaddag op 1000 m3 uitkomt heb je iets niet goed ingesteld op Mindergas. Ik kom met 0,2 nu uit prognose rond 800m3. Sowieso als jij niet weet wat je overig verbruik is heb je Mindergas niet goed ingesteld. Makkelijkste is dit te checken in de maanden dat je niet stookt voor verwarming.
Wat kan ik daar verkeerd aan instellen dan :? Ik vul gewoon mijn meterstanden in, niet meer dan dat :P
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2yvkrw0.jpg

Nu pas de andere reacties gelezen.

Mijn doel staat op 1000m3 en er stond dat 10% voor tapwater was.

Als ik de maanden juni tm september bij elkaar optel (CV niet aangehad) en deel door 4 kom ik op 17.15 m3/maand uit voor warm water * 12 = 205,8 m3 voor gas, dus +- 20% i.p.v. 10% voor warmwater.

Dit heb ik nu aangepast, maar de tabel zegt nog steeds 0,44 m3/graaddag :?

[ Voor 24% gewijzigd door Grolsch op 29-12-2015 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:27
445033 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 10:41:
[...]

Als het goed is heb je ingesteld op Mindergas wat je verbruik voor overig is (douchen etc). Als je 0,497 kuub per graaddag wordt gebruikt voor alleen verwarming is er zeker nog wat te halen denk ik. Isoleren, meer vermogen aan radiatoren en wellicht toch nog beter tunen. Ik zit op de helft 0,2 kuub per graaddag vanaf 01 januari. Ik heb sinds deze zomer er 2000Kwh aan vermogen bij in woonkamer en warm nu op met 45 graden aanvoer. Scheelt 10 graden, want dit was eerst al heel snel 55 graden. Dus weer zuiniger. Radiator kostte me €20 op Marktplaats, hagelnieuw. >:)

Edit: moet wel eerlijk zijn. Ik stook af en toe ook met een houtkachel. Maar dan nog...in 2010 zat ik nog op 0,438 m3 per graaddag.
He ja je hebt gelijk. Ik heb het aangepast en kom dan uit op 0,396 kuub per graaddag en is het verbruik 12% afgenomen ten opzicht van vorig jaar (voor CV tuning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 13:43:
[...]

Vergeet niet dat het leidingwater in de zomermaanden ongeveer 10 graden warmer is.
Je zal dus in de koudere maanden ook meer gas verbruiken voor ww.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wat ik qua percentage tapwater ook invul, het blijft 0,44 m3/graaddag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-06 23:59

MieJuul

3970Wp

Da's niet mindergas.nl, dat is toch energiemanager.nl?!

Wellicht rekenen ze verschillend?!

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:30
Energiemanageronline rekent met graaddagen vanaf 16 graden en het verbruik per graaddag is (nog) inclusief warm water. Ze vonden het zelf ook wel een goed idee om het zonder warm water te berekenen, maar ik weet niet of/wanneer ze dat gaan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Aahhh, kijk, een spraakverwarring, ik gebruikte altijd energiemanageronline.nl omdat ik daar ook mijn stroomstanden kan invullen.

Bij mindergas.nl heb ik zojuist een account aangemaakt, en kom ik uit op 0,273 m3/graaddag gemiddeld voor 2015.

Dat komt wat meer in de buurt van jullie gegevens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Dat lijkt er meer op inderdaad.
Voor 2015 staan wij met ons hoekhuis van 1960 nu op 0,231 m3/graaddag.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Anoniem: 100386 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 08:24:
Vandaag even door de instellingen van de iSense gebladerd. Ik kan nergens aangeven dat er op vermogen gestookt moet / kan worden.
De pompsnelheid kan ik niet instellen, wel kan ik pompsturing instellen:
Pompsturing: als deze optie aanstaat, wordt de pomp uitgezet wanneer er geen warmtevraag is. Hierdoor maakt de pomp minder uren (besparing elektriciteit). Doordat de pomp stilstaat wanneer de ketel niet brandt, kan het enkele minuten duren voor dat een radiator die u opendraait ook daadwerkelijk warm water krijgt.
Die stond op 'aan' die heb ik nu op 'uit' gezet.
De opwarmsnelheid staat op langzaamst en de afkoelsnelheid op langzaamst. De maximale aanwarmtijd staat op 180 minuten. Normaliter moet de ruimte om 8 uur op temperatuur zijn. Volgens de grafieken begint de thermostaat iets na 5 uur met regelen, maar omdat de ruimte dan nog warm is, doet de ketel niets. Dat begint pas tussen 6 en 7 uur. De ruimte is altijd ruim op tijd warm, meestal al rond 7 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik loop morgen ff door de menu's voor je. Dat lukt vandaag niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Die pompsturing optie zorgde er op mijn Agpo voor dat de pomp bijna continu bleef draaien, ook als er geen warmtevraag was (wat ze in de handleiding ook noemen). Naast een hoop overbodig elektriciteitsverbruik win je daar niks mee denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Alleen bij WA regelen moet de pomp continu blijven draaien.
Bij stoken op ruimtetemperatuur is het overbodig.

Zodra je WA stookt met een iSense icm een Remeha ketel, dan regelt de iSense zelf de pompsturing.
Bij Nefit is dat precies hetzelfde.

Ik stook nu al bijna twee weken WA met een watertemperatuur tussen de 30 en 40 graden.
Met deze buitentemperaturen gaat dat prima, ik zou bijna aan een warmtepomp gaan denken :9

[ Voor 65% gewijzigd door Oxellaar op 29-12-2015 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-02 18:05
Hoe zorg je er met een wa regeling voor dat je huis s'ochtends (na nachtverlaging neem ik aan) toch nog een beetje redelijk snel opwarmt. WA is toch in principe om een bepaalde temperatuur te handhaven?

[ Voor 19% gewijzigd door djvdgalien op 29-12-2015 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Anoniem: 100386 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 19:39:
Ik loop morgen ff door de menu's voor je. Dat lukt vandaag niet meer.
Alvast bedankt voor de moeite :)

Ik denk steeds meer dat het aan de software van de iSense ligt. Dit topic staat vol met problemen op V27. Ik weet niet of de software van de iSense ook te flashen valt :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oei v27, ik heb v28. Dat zou best eens het verschil kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Volgens mij is de software van een Isense niet te upgraden...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Cyberpope schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 21:42:
Volgens mij is de software van een Isense niet te upgraden...
Dat was ook mijn idee. Alleen moeten we dan de firmware zien te krijgen. De schema's en een programmer.
Ik kan ook voor een acceptabel bedrag een V28 aanschaffen een de V27 verkopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Matis op 29-12-2015 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
djvdgalien schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 20:13:
Hoe zorg je er met een wa regeling voor dat je huis s'ochtends (na nachtverlaging neem ik aan) toch nog een beetje redelijk snel opwarmt. WA is toch in principe om een bepaalde temperatuur te handhaven?
Nachtverlaging heb ik zeker, de WA regeling gaat in de nacht over op ruimteregeling op 17 graden.
Dit jaar is het, in de woonkamer, nog nooit onder de 17.5 geweest in de nacht of na lange afwezigheid.

De WA regeling schakelt om 7 uur in, het is dan ongeveer 18 graden in de woonkamer.
Als de houtkachel aan geweest is de avond daarvoor is het vaak nog 19 tot 20 graden
Door de ruimtecompensatie wordt de stooklijn kort verhoogd om richting de gevraagde 19.5 te gaan.
Bij deze buitentemperaturen is dat ongeveer 40 graden aanvoertemperatuur.

Zodra de ruimtetemperatuur op 19.5 of daarboven komt gaat de stooklijn geleidelijk naar beneden.
De temperatuur in de woonkamer loopt, half de middag, op tot ongeveer 20.5.
Dat zou ik met ruimteregeling ook doen, dus dat is prima.
De thermostaatknoppen in de woonkamer staan op stand 3, dat is ongeveer 20 graden.

Bij hogere buitentemperaturen zorgt de ruimtecompensatie ervoor dat, zodra de houtkachel s'avonds aan gaat, de WAR naar 15 graden water zakt.
Bij lagere buitentemperatuur blijft de WAR 30 tot 40 graden vragen, daarmee verwarm ik de badkamer, hal enz...

Het gasverbruik valt reuze mee, 1.5 tot 3.5m3 per dag sinds 14 tot 28 december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 12-06 14:00
ThinkPadd schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 15:11:
Salmonella? Heb je kippen in je boiler?
Legionella ;)
_O- oOo

stom! :Z haha
Notna schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 12:36:

hier naar plaatsje 5 sinds afgelopen week omdat ik nu op prognose zit van 462 m3 van mei tot mei. waarvan 436 m3 voor verwarming. gaat de in april toegevoegde zonneboiler toch voor flink wat besparing zorgen!

moet daarbij wel vermelden dat ik heb ingesteld vanaf 1 januari totaal geen gasverbruik meer te hebben voor SWW, omdat ik begin januari een klein e-boilertje ga toevoegen voor het laatste beetje SWW-gas in de maanden dat de ZB niets tot weinig doet.

[ Voor 68% gewijzigd door fabstar81 op 30-12-2015 09:31 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Hi tweakers!

Onze ketel doet er altijd erg lang over om überhaupt te beginnen met verwarmen. Als je 's ochtends de ketel aan zet dan ziet de ketel dat vrij snel (symbool verwarmingsvraag verschijnt) en de pomp gaat aan. Maar de brander niet. Het lijkt erop dat hij de temperatuur in het systeem helemaal gelijk wil hebben en dit duurt zomaar 20 minuten. Omdat we met 3 huishoudens op dezelfde ketel zitten kan dit soms lang duren. Als er tijdens dat proces nog ergens een thermostaat aan of uit springt dan komen er zo weer 20 minuten bij. Het lijkt een beetje op een instelling pomp-voorlooptijd.

Dit gedrag is erg irritant maar ik kan er niets over vinden in de handleiding. Iemand een idee wat dit is en hoe ik dit aan kan passen? Als de verwarming al een paar keer heeft gedraaid dan gaat hij er wel direct in (hoeft niet eerst de temperatuur overal gelijk te zijn) dus uit oogpunt van beperking van thermische stress slaat het nergens op.

edit: het gaat om een nefit topline ketel met daarop een 3-zone regeling en aan/uit thermostaten (één in elk huishouden).

[ Voor 6% gewijzigd door SpiceWorm op 30-12-2015 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Tsjonge, als topicstarter van het vorige deel ( _/-\o_ ) deze vraag stellen en dan niet eens het merk + type van zowel ketel als thermostaat noemen!? :N ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
ThinkPadd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 10:07:
[...]

Tsjonge, als topicstarter van het vorige deel ( _/-\o_ ) deze vraag stellen en dan niet eens het merk + type van zowel ketel als thermostaat noemen!? :N ;)
Haha sorry je hebt helemaal gelijk. Ik dacht de hele post eraan dat ik even het type ketel moet noemen. Niet gelukt dus ;).

Het is een nefit topline met een en een 3-zone regeling (voor elk huishouden één zone) en aan/uit thermostaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
SpiceWorm schreef op woensdag 30 december 2015 @ 10:11:
[...]

Haha sorry je hebt helemaal gelijk. Ik dacht de hele post eraan dat ik even het type ketel moet noemen. Niet gelukt dus ;).

Het is een nefit topline met een en een 3-zone regeling (voor elk huishouden één zone) en aan/uit thermostaten.
Welke code staat er in de display tijdens het draaien van de pomp en de brander uit, terwijl de thermostaat vragend staat?

1x info drukken en 2x pijl naar beneden, dan zie je de status

[ Voor 76% gewijzigd door Oxellaar op 30-12-2015 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

HET bewijs dat het aanbrengen van meer radiatorvermogen heel veel doet in je verbruik. Heb zoals al eerder gezegd er 2000 Kwh bij heb gehangen en heb deze maand welgeteld 1x de houtkachel aangehad (niet koud genoeg om deze te stoken). Het verbruik per graaddag is deze maand 20% minder dan vorig jaar. De prognose blijft ook maar teruglopen voor het totaalverbruik. Bovenverwachting! Benieuwd wat het gaat doen als het eens echt koud wordt. Wordt wel tijd, want een beetje winter mag van mij wel. Sinds ik de pomp weer op stand 1 heb staan, nu 3 dagen, is het verschil 25%. Als het verschil 25% blijft kom ik voor komend jaar ergens rond de 650 m3 uit. Wedden dat ze dan mijn meter komen checken. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Ik heb niks veranderd en 29% minder deze maand.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
445033 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:13:
HET bewijs dat het aanbrengen van meer radiatorvermogen heel veel doet in je verbruik. Heb zoals al eerder gezegd er 2000 Kwh bij heb gehangen en heb deze maand welgeteld 1x de houtkachel aangehad (niet koud genoeg om deze te stoken). Het verbruik per graaddag is deze maand 20% minder dan vorig jaar. De prognose blijft ook maar teruglopen voor het totaalverbruik. Bovenverwachting! Benieuwd wat het gaat doen als het eens echt koud wordt. Wordt wel tijd, want een beetje winter mag van mij wel. Sinds ik de pomp weer op stand 1 heb staan, nu 3 dagen, is het verschil 25%. Als het verschil 25% blijft kom ik voor komend jaar ergens rond de 650 m3 uit. Wedden dat ze dan mijn meter komen checken. >:)
Nice! Van hoeveel verbruik kom je?

Weet wel dat bij dit soort kleine hoeveelheden gas en korte periodes de schattingen steeds onnauwkeuriger worden. Zo worden graaddagen berekend op basis van je binnentemperatuur. En als je die verkeerd opgeeft (omdat je hem uiteraard niet exact weet) krijg je al gauw een verkeerde verdeling van het gasverbruik over het jaar en kan het dus een onrealistisch verbruik (hoger en/of lager) voor een periode geven.
Die 20% lager verbruik enkel door een extra radiator kan niet. Zelfs in een extreme situatie dat je de retourtemperatuur van 90 naar 20 graden haalt is de winst max 14%.
In combinatie met een rekenfout (van mindergas) en een zachte winter kan het echter wel uit de berekening komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Klopt, aan mindergas heb je eigenlijk niets naar mijn mening.
Ik heb niks veranderd aan het systeem en het verbruik is 18% lager dan vorig jaar.
Puur en alleen door de zachte winter dus.

Het is leuk om je verbruik mee bij te houden, maar dat is ook alles.
Naast puur en alleen graad dagen is er veel meer wat het verbruik beïnvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Inderdaad, bij mij schiet het verbruik omhoog als het hard waait en de temperatuur laag is.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

SpiceWorm schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:32:
[...]

Nice! Van hoeveel verbruik kom je?

Weet wel dat bij dit soort kleine hoeveelheden gas en korte periodes de schattingen steeds onnauwkeuriger worden. Zo worden graaddagen berekend op basis van je binnentemperatuur. En als je die verkeerd opgeeft (omdat je hem uiteraard niet exact weet) krijg je al gauw een verkeerde verdeling van het gasverbruik over het jaar en kan het dus een onrealistisch verbruik (hoger en/of lager) voor een periode geven.
Die 20% lager verbruik enkel door een extra radiator kan niet. Zelfs in een extreme situatie dat je de retourtemperatuur van 90 naar 20 graden haalt is de winst max 14%.
In combinatie met een rekenfout (van mindergas) en een zachte winter kan het echter wel uit de berekening komen ;)
Vanaf 01 januari ook -20% tov vorig jaar. Ach van 1800m3 per jaar 4 jaar geleden naar nu dit jaar 970 2015 maakt mij een blije tweaker. Als de investering van een extra radiator echt gaat opleveren wat ik denk word ik nog blijer. We zullen het zien in april wanneer de "winter" voorbij is. Die ene radiator doet bij mij wel veel want hij vangt een radiator op in de keuken die compleet is ingebouwd. Aanvoer komt tot nu toe bij opwarmen niet meer boven de 45 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:19

The Executer

Lekker belangrijk!

445033 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 13:04:
[...]

Vanaf 01 januari ook -20% tov vorig jaar. Ach van 1800m3 per jaar 4 jaar geleden naar nu dit jaar 970 2015 maakt mij een blije tweaker. Als de investering van een extra radiator echt gaat opleveren wat ik denk word ik nog blijer. We zullen het zien in april wanneer de "winter" voorbij is. Die ene radiator doet bij mij wel veel want hij vangt een radiator op in de keuken die compleet is ingebouwd. Aanvoer komt tot nu toe bij opwarmen niet meer boven de 45 graden.
Ik vermoedt dat je in de laatste zin de aanvoer verwisselt met de retour?

Onlangs een huis gekocht (Energielabel B, 1.07), en qua ketel (tenminste, sensoren dan) zijn we er op achteruit gegaan. In ons huurhuis zat een AWB ketel met zowel aanvoer als retoursensor, maar in de Intergas HR30/36 in onze koopwoning zit helaas geen retoursensor. Dat wordt dus een IR thermometer kopen en meten maar. In het vorige huis van 70 naar 65 aanvoer / 51 naar 45 retour gegaan zonder in te leveren op comfort. Nog niet aan toegekomen om er in het nieuwe huis ook werk van te maken.

Helaas onlangs verkeerde keus gemaakt door geen slimme meter te laten plaatsen (ik weet, is een discussiepunt wel/niet). De stroommeter was kapot, en kreeg de vraag of ik een slimme meter wilde. De gasmeter zou dan ook direct vervangen worden. Dan had ik de gasmeter mooi uit kunnen lezen.

Overigens nog wel even een iSense op de kop zien te tikken, de Honeywell round modulating vervangen door onze Honeywell aan/uit gaat geen besparing geven natuurlijk (Behalve dat we dan de programma's erin hebben zitten en de ketel eerder uitgaat :P).

[ Voor 15% gewijzigd door The Executer op 30-12-2015 14:21 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

The Executer schreef op woensdag 30 december 2015 @ 14:15:
[...]

Ik vermoedt dat je in de laatste zin de aanvoer verwisselt met de retour?

Onlangs een huis gekocht (Energielabel B, 1.07), en qua ketel (tenminste, sensoren dan) zijn we er op achteruit gegaan. In ons huurhuis zat een AWB ketel met zowel aanvoer als retoursensor, maar in de Intergas HR30/36 in onze koopwoning zit helaas geen retoursensor. Dat wordt dus een IR thermometer kopen en meten maar. In het vorige huis van 70 naar 65 aanvoer / 51 naar 45 retour gegaan zonder in te leveren op comfort. Nog niet aan toegekomen om er in het nieuwe huis ook werk van te maken.

Helaas onlangs verkeerde keus gemaakt door geen slimme meter te laten plaatsen (ik weet, is een discussiepunt wel/niet). De stroommeter was kapot, en kreeg de vraag of ik een slimme meter wilde. De gasmeter zou dan ook direct vervangen worden. Dan had ik de gasmeter mooi uit kunnen lezen.

Overigens nog wel even een iSense op de kop zien te tikken, de Honeywell round modulating vervangen door onze Honeywell aan/uit gaat geen besparing geven natuurlijk (Behalve dat we dan de programma's erin hebben zitten en de ketel eerder uitgaat :P).
Nope....aanvoer. Retour rond de 30/35 graden. Lekker zuinig stoken. ;)

Mocht je nog zonnepanelen willen word je alleen maar blij van die "domme" meter. Die draait gewoon lekker terug en heb je geen gezeur met verrekeningen met je stroomleverancier. Ik houd zolang mogelijk mijn domme oude meter.

[ Voor 7% gewijzigd door 445033 op 30-12-2015 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:19

The Executer

Lekker belangrijk!

445033 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 14:48:
[...]

Nope....aanvoer. Retour rond de 30/35 graden. Lekker zuinig stoken. ;)

Mocht je nog zonnepanelen willen word je alleen maar blij van die "domme" meter. Die draait gewoon lekker terug en heb je geen gezeur met verrekeningen met je stroomleverancier. Ik houd zolang mogelijk mijn domme oude meter.
Dat is inderdaad lekker! Ik heb geen idee wat we halen op dit moment. Ik heb wel op de eerste dag gelijk de aanvoer van 75 graden naar 60 graden geloof ik gezet. 75 graden was way far te hoog natuurlijk. Binnenkort maar even bij de Aldi/Lidl/Action een thermometertje op de kop tikken, en anders DX ofzo.

Het is wel een digitale meter (was de vorige ook), maar deze valt niet goedkoop uit te lezen. Wat nazoekwerk op internet verder blijkt dat ik een probe aan moet schaffen om de meter uit te kunnen lezen. Heb inmiddels wel plannen voor zonnepanelen, maar dat zal een over-5-jaar-plan zijn.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:44

Crazy-

Best life ever

Hier sinds half 2013 de boel aangepakt, met name als doel het gas verbruik te laten dalen. Electra maar ook even meegenomen in onderstaande

- radiatorfolie
- waterzijdig inregelen
- 4160Wp PV 09/2014
- LED lampen overal (incl dit jaar sfeer Philips lampen! Kosten wat.. maar heb je ook iets moois!)
- hier en daar KaKu (tv hoek, sfeerlampen + 2 babyfoons ;))
- hier en daar tocht gaten gedicht vd kozijnen (kunstof met hr++)
- kozijnen aan laten passen daar de deuren scheef zaten en 5mm ruimte was dus tocht
- wc's afgesteld
- gezin bewust gemaakt! (2 & 5 jaar + vrouw)
- sinds oktober 2015 sfeerkachel 2kW als bijverwarming
- bedrijfsserver eind 2014 de deur uit welke 1500kWh mee deed aan elektra.

Al met al... weinig investering (behalve pv) maar resultaten alom.

2013:

6740kWh
1360m3 - 0,51m3/graaddag
82m3 water

2014:

6330kWh
968m3 - 0,49m3/graaddag
82m3 water

2015:

3362kWh (pv 3830kWh)
620m3 - 0,28m3/graaddag
72m3 water

Goed resultaat al zeg ik het zelf

[ Voor 9% gewijzigd door Crazy- op 30-12-2015 15:15 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
  • Laatst online: 11-02 18:05
Oxellaar schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 21:49:
[...]

Nachtverlaging heb ik zeker, de WA regeling gaat in de nacht over op ruimteregeling op 17 graden.
Dit jaar is het, in de woonkamer, nog nooit onder de 17.5 geweest in de nacht of na lange afwezigheid.

De WA regeling schakelt om 7 uur in, het is dan ongeveer 18 graden in de woonkamer.
Als de houtkachel aan geweest is de avond daarvoor is het vaak nog 19 tot 20 graden
Door de ruimtecompensatie wordt de stooklijn kort verhoogd om richting de gevraagde 19.5 te gaan.
Bij deze buitentemperaturen is dat ongeveer 40 graden aanvoertemperatuur.

Zodra de ruimtetemperatuur op 19.5 of daarboven komt gaat de stooklijn geleidelijk naar beneden.
De temperatuur in de woonkamer loopt, half de middag, op tot ongeveer 20.5.
Dat zou ik met ruimteregeling ook doen, dus dat is prima.
De thermostaatknoppen in de woonkamer staan op stand 3, dat is ongeveer 20 graden.

Bij hogere buitentemperaturen zorgt de ruimtecompensatie ervoor dat, zodra de houtkachel s'avonds aan gaat, de WAR naar 15 graden water zakt.
Bij lagere buitentemperatuur blijft de WAR 30 tot 40 graden vragen, daarmee verwarm ik de badkamer, hal enz...

Het gasverbruik valt reuze mee, 1.5 tot 3.5m3 per dag sinds 14 tot 28 december.
Dank voor je reactie.
Omdat ik in het hele huis ('30) de originele gietijzeren radiatoren nog heb staan, en het vermogen daarvan door isolatie (vloer, spouw, dak, dubbel glas) ruim overbemeten is, kan ik op vrij lage temperaturen stoken. Een nadeel van dit alles is, dat het een vrij traag systeem is. Wat ik vooral merk bij buitentemperaturen rond 10 graden; een binnentemperatuurdip tussen twee stooksessies die niet comfortabel is. Bij lagere buitentemperaturen heb ik daar veel minder last van, omdat de radiatoren dan tussen twee stooksessies nog wel warmte afgeven wat bijdraagt aan het comfort. WAR heeft deze nadelen veel minder, maar geeft regelmatig een overshoot (tijdens de dag) en lijkt mij in het algemeen minder zuinig. Het lastige vind ik het zoeken naar de juiste stooklijn. Maar ik ga het nog maar eens proberen. (Mijn systeem: nefit Trendline met easy thermostaat, overal thermostaatknoppen, op de radiator in de hal na, deze staat altijd iets open tbv evt. bypass.)
Hoe vind ik de juiste stooklijn?
BVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VR_Bosch
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-10-2024
djvdgalien schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:53:
[...]

Dank voor je reactie.
Omdat ik in het hele huis ('30) de originele gietijzeren radiatoren nog heb staan, en het vermogen daarvan door isolatie (vloer, spouw, dak, dubbel glas) ruim overbemeten is, kan ik op vrij lage temperaturen stoken. Een nadeel van dit alles is, dat het een vrij traag systeem is. Wat ik vooral merk bij buitentemperaturen rond 10 graden; een binnentemperatuurdip tussen twee stooksessies die niet comfortabel is. Bij lagere buitentemperaturen heb ik daar veel minder last van, omdat de radiatoren dan tussen twee stooksessies nog wel warmte afgeven wat bijdraagt aan het comfort. WAR heeft deze nadelen veel minder, maar geeft regelmatig een overshoot (tijdens de dag) en lijkt mij in het algemeen minder zuinig. Het lastige vind ik het zoeken naar de juiste stooklijn. Maar ik ga het nog maar eens proberen. (Mijn systeem: nefit Trendline met easy thermostaat, overal thermostaatknoppen, op de radiator in de hal na, deze staat altijd iets open tbv evt. bypass.)
Hoe vind ik de juiste stooklijn?
BVD
Dit vind ik ook wel een interessante. Hier een jaren 30 hoekhuis, met een vrijliggende zijgevel op Noord-Oost. Muur en vloer isolatie en dubbel glas. Met name wind doet veel extra m3 in de winter. Heb een Remeha Calenta 28c icm een Isense. Een T33 in de erker in de woonkamer en een convectorput achter. Die is uitgerust met een via domoticz geschakelde DBE die gedurende het opwarmen op 120% van het vermogen draait. Als gewenste temperatuur bijna is bereikt schakelt deze uit. Ik herken de temperatuurdip bij 10 graden buitentemperatuur. Dit ondanks instelling op de Isense van korte interval voor stoken. Een eerder experiment met WAR leverde relatief meer verbruik op volgens mindergas. Maar misschien was de meetperiode daarvoor tekort. Zie ook eerdere opmerking daarover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Kan het zo zijn dat wanneer je de pompsnelheid van de cv verlaagd dat dan ook het water uit de douche minder wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Nee, volgens mij heeft de pomp van je CV systeem niets te maken met de hoeveelheid water die uit je douche komt, dat is afhankelijk van de waterdruk.

Het zijn ook 2 gescheiden systemen. Het CV systeem is gesloten, en het warmwater circuit heeft een aanvoer.

De CV pomp is alleen aangesloten op het CV circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Crazy- schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:10:
2013:

6740kWh
1360m3 - 0,51m3/graaddag
82m3 water

2014:

6330kWh
968m3 - 0,49m3/graaddag
82m3 water

2015:

3362kWh (pv 3830kWh)
620m3 - 0,28m3/graaddag
72m3 water

Goed resultaat al zeg ik het zelf
Je elektra verbruik is wel flink gestegen in 2015 of zie ik dat verkeerd?!

Pagina: 1 ... 30 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.