Ik heb onlangs zelf wat geknutseld aan mijn oude CV-installatie met zowel de stookolieketel als de radiatoren uit 1970
Stap 1:
Ik had zwaar last van ruis op mijn leidingen, dus ik heb de pompsnelheid verlaagd door een een 4.5uF motorcondensator in serie te plaatsen met de pomp. Verbruik is daardoor van ~98W naar ~47W gegaan. Zou waarschijnlijk nog wel een beetje lager kunnen, maar goed, dat is dus al de helft minder.
Stap 2:
De brander houdt het water in de ketel constant op temperatuur, terwijl ik [door de week] eigenlijk maar een 5-6tal uren per dag ('s avonds) verwarm. En van isolatie op de ketel was er amper sprake; het was regelmatig warmer in de kelder (waar de ketel staat) dan in de woonkamer... Aangezien de isolatie van de ketel quasi 0,0 bedroeg, zakte de watertemperatuur bij stilstand snel, en ging de brander 's nachts en overdag meer dan regelmatig in gang om (onnodig, gezien geen warmtevraag) bij te stoken.
Het was ook een erg 'dom' systeem:
- Een 24/7 actieve (instelbare) bimetaal schakelaar op het watervat, die 230V doorlust naar de branderpomp indien de watertemperatuur te ver zakt
- De thermometer schakelt 230V door naar de waterpomp bij warmtevraag
De brander is oud, dus gaat niet al te zuinig om met stookolie, en verbruikt op de koop toe nog eens 330W aan elektriciteit. Dat kon dus wel effe nét iets efficiënter
Even aan de slag gegaan en uitgekomen op het volgende scenario:
- De brander gaat énkel nog aan als er 1) warmtevraag is van de thermostaat, én 2) de temperatuurgevoelige schakelaar aangeeft dat de watertemperatuur te laag is
- De waterpomp wordt ingeschakeld bij warmtevraag, maar 1) wacht even indien de watertemperatuur nog te laag is, en 2) blijft 10min nadraaien indien de warmtevraag wegvalt (om de meeste warmte uit het water te recuperen in de verwarmde ruimtes, ipv ze in de kelder en leidingen verloren te laten gaan).
Dat zou er voor moeten zorgen dat de brander niet onnodig aanspringt, en dat we geen opgebouwde warmte verloren laten gaan. Met dat in gedachten dus
een Arduino-gestuurde schakeling gebouwd, compleet met 2 temperatuursensoren
en een LCDschermpje (want een echte Tweaker wil natuurlijk leuke getalletjes kunnen zien)
Stap 3:
Ik had nog wat isolatiemateriaal liggen, dus waar mogelijk heb ik de ketel netjes langs buiten geisoleerd. Het watervat koelt nu dus veel minder snel af. Na een bezoekje aan de bouwmarkt, waren ook alle leidingen vanaf de ketel geisoleerd.
Stap 4:
Als je al die moeite doet, wil je natuurlijk weten of het echt werkt, en het resultaat zien. Dat smeekt om grafiekjes... Men neme een Raspberry Pi, een viertal DS18B20 temperatuursensoren en een netwerkkabel, en gaat even aan het knutselen. De RPi leest om de 15 seconden de temperaturen uit, en roept dat een php scriptje aan waardoor alle uitgelezen waardes netjes in een MySQL DB geknald worden. Een tweede scriptje die wat HighCharts magie gebruikt, levert dit op (clickable):
Stap 5:
... nog in beraad, maar een soort simpele WA regeling lijkt me ook wel haalbaar: de watertemperatuur hoger of lager laten komen, afhankelijk van de buitentemperatuur.
Denk dat dit me al een flinke besparing oplevert, dus ik ben blij.