Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 128 Laatste
Acties:
  • 7.944.762 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-09 19:00
Ik heb zelf een paar weken geleden mijn CV waterzijdig ingeregeld en een aantal kranen vervangen, en ik merk dat ik nu al aanzienlijk op gas bespaar. Echt meten is lastig omdat ik dat eigenlijk altijd per jaar heb gedaan, en ook per jaar zou moeten bekijken.

Mijn volgende stap is om de sweet spot qua aanvoertemperatuur te vinden. Op dit moment stook ik op 75C en dat gaat vooralsnog prima. Als ik op 70C stook daarentegen wordt het bijna niet warm in huis, hoewel ik vermoed dat ook de thermostaat daarin nog wel eens een boosdoener kan zijn, dat ik deze stapsgewijs omlaag moet brengen om de thermostaat in te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
merauder schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 22:24:
Ik heb zelf een paar weken geleden mijn CV waterzijdig ingeregeld en een aantal kranen vervangen, en ik merk dat ik nu al aanzienlijk op gas bespaar. Echt meten is lastig omdat ik dat eigenlijk altijd per jaar heb gedaan, en ook per jaar zou moeten bekijken.

Mijn volgende stap is om de sweet spot qua aanvoertemperatuur te vinden. Op dit moment stook ik op 75C en dat gaat vooralsnog prima. Als ik op 70C stook daarentegen wordt het bijna niet warm in huis, hoewel ik vermoed dat ook de thermostaat daarin nog wel eens een boosdoener kan zijn, dat ik deze stapsgewijs omlaag moet brengen om de thermostaat in te leren.
Een thermostaat heeft binnen enkele dagen zijn stookgedrag aangepast. Verder lijkt het mij sterk dat 5 graden verlagen van de aanvoer zoveel invloed heeft, zeker als je al op 70 graden stookt.
Wat is je retour temperatuur bij een aanvoer van 70?

Het lijkt er meer op dat je te weinig vermogen aan radiatoren hebt.
Heb je daar al eens naar gekeken?
De app die een hierboven genoemd wordt is daar prima geschikt voor.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:54
Begin dit jaar is er een nieuwe ketel (Calenta 28c) met iSense thermostaat geplaatst en ik heb afgelopen paar weken een beetje lopen tweaken. De grote radiator heeft nu een dT van ca 10 graden. De convector (in put) een dT van ca 5 graden (express beperkt gehouden) en een kleine radiator die op een ineffectieve plaats hangt een dT van ca 15 graden. De badkamer wordt ook meegestookt met een radiator en vloerverwarming, maar daar kan ik de flow niet instellen en heb verder niet naar dT gekeken.

Omdat ik op de iSense af en toe zag dat de CV watertemperatuur toch boven de 80 graden uitkwam heb ik hem eens ingesteld op 65 graden en wonderwel wordt de woonkamer nog prima warm. De aanwarmtijd zal vast wat groter zijn geworden (niet vastgesteld). Zie wel dat de CV watertemperatuur vrijwel permanent hoog blijft (bv tussen 50 en 65 graden).

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 08-12-2015 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

70 graden??? :? De mijne komt op dit moment niet boven de 45 graden. Lijkt me niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Oxellaar schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 23:00:
[...]

Een thermostaat heeft binnen enkele dagen zijn stookgedrag aangepast. Verder lijkt het mij sterk dat 5 graden verlagen van de aanvoer zoveel invloed heeft, zeker als je al op 70 graden stookt.
Wat is je retour temperatuur bij een aanvoer van 70?

Het lijkt er meer op dat je te weinig vermogen aan radiatoren hebt.
Heb je daar al eens naar gekeken?
De app die een hierboven genoemd wordt is daar prima geschikt voor.
Daar heb ik eerlijk gezegd nog niet naar gekeken. Ik weet nog wel dat dit redelijk op het spreekwoordelijke randje was omdat we in de kamer qua esthetiek geen grotere radiatoren kwijt kunnen.

Retourtemperatuur zit bij 70C op 45/46C. Het zou nog omlaag moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Officieel is je dT te groot, meer dan 20 graden is eigenlijk niet gewenst. Zeker als je radiatoren al krap bemeten zijn.

Probeer dus je dT te verkleinen dmv meer water rond te pompen. Als je de dT flink kleiner maakt, dan kan waarschijnlijk je aanvoer verlaagd worden. Je vermogen van de radiatoren blijft dan gelijk, maar je rendement stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Oxellaar schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 23:25:
Officieel is je dT te groot, meer dan 20 graden is eigenlijk niet gewenst. Zeker als je radiatoren al krap bemeten zijn.

Probeer dus je dT te verkleinen dmv meer water rond te pompen. Als je de dT flink kleiner maakt, dan kan waarschijnlijk je aanvoer verlaagd worden. Je vermogen van de radiatoren blijft dan gelijk, maar je rendement stijgt.
Misschien een gekke vraag, maar hoe zou ik meer water kunnen doorpompen? Doe ik dit dmv pompsnelheid verhogen? Of moet ik wat kranen verder losdraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
merauder schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 23:36:
[...]

Misschien een gekke vraag, maar hoe zou ik meer water kunnen doorpompen? Doe ik dit dmv pompsnelheid verhogen? Of moet ik wat kranen verder losdraaien?
Je geeft zelf aan dat je pas de boel hebt ingeregeld, je hebt toen de doorstroming verminderd lijkt mij.
Dit kan dmv de pomp, of op de kranen en voetventielen gebeurt zijn.
Je moet op dezelfde wijze zorgen voor meer doorstroming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:39

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wordt het ook de afgelopen dagen bijna niet warm op 70 graden? Wat voor een huis heb je? Heel erg oud en tochtig? Met de ietwat lagere temperaturen vorige week en in het weekend moest ik een klein uurtje op 70 graden stoken om de woonkamer van ~16 graden op 20 te krijgen. Daarna komt de watertemperatuur niet boven de 50 graden uit.

En we hebben nu weer een erg zachte periode. Dat vertekent het beeld heel erg. Hoeveel kuub/graaddag verstook je normaal?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Oxellaar schreef op woensdag 09 december 2015 @ 06:47:
[...]

Je geeft zelf aan dat je pas de boel hebt ingeregeld, je hebt toen de doorstroming verminderd lijkt mij.
Boosdoener gevonden. De pomp is blijkbaar niet heel erg overbemeten in mijn situatie, deze omhoog, en de DT ging omlaag.
Maasluip schreef op woensdag 09 december 2015 @ 08:17:
[...]

Wordt het ook de afgelopen dagen bijna niet warm op 70 graden? Wat voor een huis heb je? Heel erg oud en tochtig? Met de ietwat lagere temperaturen vorige week en in het weekend moest ik een klein uurtje op 70 graden stoken om de woonkamer van ~16 graden op 20 te krijgen. Daarna komt de watertemperatuur niet boven de 50 graden uit.

En we hebben nu weer een erg zachte periode. Dat vertekent het beeld heel erg. Hoeveel kuub/graaddag verstook je normaal?
De afgelopen dagen heb ik geen problemen. Maar de zeldzame dagen met nachtvorst werd het al erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Het heeft weinig met CV tuning te maken, maar met het weer van deze tijd gaat de prognose wel lekker :+ oOo

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Tuning_Elek/2015/gas_prognose_2015-1016.png

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op woensdag 09 december 2015 @ 06:47:
[...]

Even uit nieuwsgierigheid... Hoe komt het dan dat zodra ik mijn pomp van 1 naar 2 of 3 zet bij mij mijn ketel onmiddellijk met veel hogere aanvoer gaat werken? Op 1 heb ik een mooie geleidelijke aanwarming. Op 2 of 3 krijg ik echt zo'n warmteboost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleflubbie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 20:23
Weet een van jullie wat een "terugkoppelweerstand" is?

In de installatiehandleiding van mijn Intergas HRE 30/36 staat dat bij het aansluiten van een on/off thermostaat de "terugkoppelweerstand" ingesteld moet worden op 0,1 Ampere.

Ik heb mijn vloerverwarming unit via een z-wave schakelaar (relais) aangesloten op de on/off ingang van mijn Intergas. Ik maak namelijk gebruik van de zone-regeling / configuratie van deze ketel, waarbij je 2 zones met eigen thermostaat kan aansluiten op de ketel. De vloerverwarming beneden (heeft eigen thermostaat) zit dus via z-wave op ingang 1 (on/off). De thermostaat van de bovenverdieping zit op ingang 2 (via opentherm).

Reden om dit zo te doen is om af te zijn van de gasverslindende WAR setup. Werkt op zich prima, maar nu lees ik in de handleiding van Intergas dat er een "terugkoppelweerstand" wat ik dus niet snap....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2015 @ 16:30:
[...]

Even uit nieuwsgierigheid... Hoe komt het dan dat zodra ik mijn pomp van 1 naar 2 of 3 zet bij mij mijn ketel onmiddellijk met veel hogere aanvoer gaat werken? Op 1 heb ik een mooie geleidelijke aanwarming. Op 2 of 3 krijg ik echt zo'n warmteboost.
Dat komt omdat de dT in stand 1 waarschijnlijk te groot blijft, dit voorkomt dat de ketel zijn maximaal ingestelde temperatuur kan bereiken. De ketelregeling wil namelijk de dT niet groter dan ongeveer 20K hebben, dit verschilt wel wat per merk/type ketel.
De ketelregeling zou wel meer vermogen willen leveren, maar de dT houdt dit tegen.
Eigenlijk is de doorstroming op stand 1 dus te laag voor de ketel, hij gaat immers wel naar een hogere temperatuur zodra je stand 2 of 3 instelt.

Beter kun je dus de maximale aanvoertemperatuur verlagen en de doorstroming verhogen.
Dan kan de ketel vrij werken binnen zijn eigen regeling en heb je ook geen warmteboost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18-09 12:49
Oxellaar schreef op maandag 07 december 2015 @ 07:03:
[...]
Dan heb je veel te weinig doorstroming. Op zoveel vermogen aan radiatoren en vv mag een ketel nooit gaan pendelen. Zeker niet op minimaal vermogen.

[...]

Ja, volgens mij werkt OT zo. Je thermostaat vraagt 45, je ketel warmt op naar bijv. 48, dan valt hij in stand 1.
Bij de nieuwere intergas ketels komt de gevraagde temp in de display van de ketel te staan.
Als ik te weinig doorstroom zou hebben, zou de ketel dan ook niet juist kuren moeten vertonen bij een hogere temperatuuraanvraag? Zo ver ik kan beoordelen is er niks mis met de doorstroming, maar hoe kan ik dat zeker te weten komen?
gibraltar schreef op maandag 07 december 2015 @ 07:51:
[...]

Bij OpenTherm geeft de regeling van de thermostaat een Control Setpoint door, wat niets anders is dan de gewenste aanvoertemperatuur volgens de thermostaat. De ketel zal proberen om die aanvoertemperatuur te halen. De ketel heeft echter een minimum vermogen wanneer hij relatief gezien op 0.0% moduleert. In dit geval is 0.0% de minimum capaciteit, dus niet uit!

Het is het verband tussen de aanvoertemperatuur en de ruimtetemperatuur die voor pendelen zorgt.

Je kan je voorstellen dat soms de minimale capaciteit al teveel is, en dan schiet hij in de 'anti-pendel stand'. Die stand hoeft helemaal niet ongewenst te zijn als daar ook een warmtevraag bij hoort die de ketel niet kan voldoen op zijn minimale capaciteit. Hij komt echter ook voor als het warmtetransport vanaf de ketel te laag is. De warmteafgifte capaciteit is dan te laag, en dat zorgt dan voor problemen. Dus volgens mij zijn er twee oorzaken voor pendelen: de warmtevraag is zo klein dat de ketel daar niet in kan moduleren, of de warmtecapaciteit van het CV circuit is te klein.

Persoonlijk heb ik liever iets grotere temperatuurschommelingen in de regelruimte dan de anti-pendel stand met brander-starts om de paar minuten. Ik heb dan ook de anti-pendel stand wat ruimer gemaakt dan standaard.
Ik zal nog naar de anti-pendelstand gaan kijken. De warmtecapaciteit van 9 radiatoren kan het probleem niet zijn lijkt mij.
_JGC_ schreef op maandag 07 december 2015 @ 10:03:
[...]

Als ik je filmpje zie word ik gewoon blij. Jouw Honeywell thermostaat doet wat een iSense ook zou doen: starten op lage temperatuur en gewoon opvoeren als de temperatuur stijgt maar de ruimte niet op temperatuur is.

Als ik zie hoe snel die temperatuur bij jou oploopt denk ik dat er iets mis is aan de waterzijdige inregeling van je installatie. Je hebt ofwel ergens een bypass zitten die open staat, ofwel een radiator dichtbij de ketel die gewoon vrij de boel laat rondpompen. Zo hard als jouw HRE 36/30 de temperatuur laat klimmen en code 1 bereikt is niet normaal, ofwel je hele installatie zit al vol met heet water, ofwel je hebt ergens een directe bypass zitten. Mijn HRE 28/24 kan met 50% vermogen niet eens die snelheid benaderen die jouw 36/30 doet in jouw filmpje.

Overigens, zet stappenmodulatie weer aan, had je uit staan volgens je andere topic. Echt veel uitleg van Intergas is er niet veel over, zag vorige week toevallig een uitleg uit de handleiding van een Itho ketel: bij stappenmodulatie begint je ketel op minimaal vermogen en voert ie langzaam in stapjes het vermogen op om zo het gewenste setpoint te halen. Zet je dat uit, is het gewoon ketel aan op startvermogen (70%) en niet eerder aftoeren dan wanneer setpoint gehaald wordt.
Ik heb wel een radiator die letterlijke aan de andere kant van de muur zit. Kortom, die aanvoer- en retourleidingen zijn maar één meter. Echter heb ik deze verwarming al tijden geleden dichtgedraaid omdat mij dat ook inderdaad geen goed idee leek.

Wat bedoel je precies met "of je hebt ergens een directe bypass zitten"? Stappenmodulatie heb ik nu weer aan gezet, euvel blijft bestaan. Stappenmodulatie is volgens mijn hardcopy manual trouwens wel standaardwaarde "0". In sommige online handleidingen zie ik dat ze die wel op "1" hebben staan.
DJKroon schreef op maandag 07 december 2015 @ 10:59:
[...]

Je ketel pendelt opzich niet. Dat hij begint met 42 graden en code 1 (regelstop) komt omdat je aanvoer door je tapcomfort meer dan 42 graden is. Zodra deze gedaald is start hij de brander om je aanvoer op 42 graden te houden. Alleen dan doet je kamerthermostaat of print van de ketel raar door snel je aanvoertemperatuur te verhogen en dan af te schakelen (kamerthermostaat heeft geen vraag meer). Doordat parameter 8 waarschijnlijk op nul staat gaat de ketel meteen het warmwater weer warm maken ipv de gemaakte warmte je installatie in te pompen. Dit kost een hoop gas zo. :P

Ik vermoed dat de instellingen van je ketel/kamerthermostaat de oorzaak is.
Zet parameter 8 is op 2 minuten zodat de ketel de pomp nadraait en de warmte in je verwarming komt. Kijk verder je instellingen na waardoor de ketel zo kort cv vraag krijgt van de kamerthermostaat.
Ik zal er mee moeten gaan spelen, maar tot nu toe heb ik de ideale setting nog niet gevonden. Het rottige is ook dat de ketel dit echt niet altijd op dezelfde manier doet. Toen ik thuis kwam was het de hele dag al 19,5°C binnen en stond de ketel toevallig net te stoken. Gewoon op 42°C en daar bleef de temperatuur ook op staan. Dit hield hij zo een tijdje vol. Niks pendelen. Mijn vriendin was wel de hele dag thuis en die heb ik gevraagd om even op te schrijven wanneer ze de ketel aan hoorde gaan. Dit was 's morgens tussen 9 en 10 wel 8x. Vervolgens nog 2x achter elkaar rond het middaguur. Verder had ze het niet meer gehoord, of ze heeft het gemist, dat kan ook. Feit blijft dat de ketel dus soms dit soort fratsen vertoont, maar soms ook gewoon netjes op 42°C aan het bijverwarmen is.

Schiet mij maar lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
gibraltar schreef op donderdag 03 december 2015 @ 14:40:
[...]

Je kunt toch gewoon met je OTGW een Control Setpoint forceren? Je weet de temperatuur van je zonneboiler, en dan kun je gewoon "CS=6.0" doen. Dan gaat je ketel gewoon uit, en blijft hij ook uit. Als je zonneboiler weer zakt doe je gewoon "CS=0" en dan neemt de thermostaat setpoint het weer over.
yesss, deze methode werkt! het heeft zo een 20 kWh gekost om de ZB op temperatuur te houden, maar dan heb je ook wat.

in de vera mijn scene aangepast dat als de boiler boven 51 graden is, niet de brander uitgaat, maar in de plaats daarvan de set point op 6.9 gezet wordt.

enige minpunt hieraan is, dat als de boiler boven de 51 graden is en hij de set point op 6.9 zet, de ketel bedenkt dat er dus continue een warmtevraag is en dus vrolijk gaat rondpompen. precies wat ik wil, maar niet altijd.

ik moet op een slimme manier programmeren dat alléén als de thermostaat een set point vráágt, deze altijd op 6.9 wordt gezet door de vera wanneer de ZB boven de 51 graden is.

en dus niet, dat als de ZB boven de 51 graden is, altijd een set point wordt gezet van 6.9...

[ Voor 4% gewijzigd door fabstar81 op 09-12-2015 22:05 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:19

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Ik loop tegen een vervelend probleem aan.

Dit jaar hebben wij een aanbouw aan ons huis laten bouwen (royale zit-/slaapkamer + badkamer). Ook hebben we onze oude ketel vervangen door een Remeha 28c. En omdat we de verwarming van het woonhuis en de aanbouw afzonderlijk willen kunnen regelen zijn er 2 zones aangebracht.
De aanbouw is zeer goed geïsoleerd (houtskelet met 25 cm steenwol en HR++ glas), daarom volstaat 1 convectorradiator en in de badkamer een designradiator.
Beide zones zijn waterzijdig ingeregeld en het woonhuis is binnen een uur van 17 naar 20 graden verwarmd. Max temperatuur heb ik ingesteld op 65 graden, retour is max 45 gr. Mooie dT dus. Het vermogen heb ik teruggebracht naar 11 kW (max. 2800 t/m) en dat voldoet prima.
Het probleem ontstaat als het woonhuis op temperatuur is de klep van deze zone sluit en de aanbouw nog niet op temperatuur is, de ketel z'n vermogen niet kwijt kan in het kleine circuit van de aanbouw met als gevolg een ketelblokkering (code 9.2, maximale stijging van de aanvoertemperatuur overschreden). Het duurt dan zeker 10 min. voordat hij weer opstart. En vooral 's ochtends herhaalt zich dit een aantal keren zodat het lang duurt voordat de aanbouw op temperatuur is.
Als ik het woonhuis niet verwarm is de aanbouw ook binnen een uur op 20 graden. Weliswaar met een paar keer pendelen van de ketel maar sinds ik het minimumtoerental verlaagd heb van 1850 naar 1650 een stuk minder. Weet iemand hoe ver het minimumtoerental terug gezet kan/mag worden?

De belangrijkste vraag is echter hoe ik het blokkeren van de ketel kan voorkomen. Ik heb al zitten denken aan een modulerende thermostaat (nu beide aan/uit, woonhuis Honeywell lll en aanbouw simpele klokthermostaat), maar betwijfel of dat de oplossing is.
Iemand een idee?

Bedankt alvast voor het meedenken.

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Klaver 4 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 22:12:
Het probleem ontstaat als het woonhuis op temperatuur is de klep van deze zone sluit en de aanbouw nog niet op temperatuur is, de ketel z'n vermogen niet kwijt kan in het kleine circuit van de aanbouw met als gevolg een ketelblokkering (code 9.2, maximale stijging van de aanvoertemperatuur overschreden). Het duurt dan zeker 10 min. voordat hij weer opstart.
Code 9 krijg je alleen als de ketel zijn warmte niet kwijt kan door gebrek aan doorstroming. Heb je een bypass in je systeem zitten? Door een bypass te plaatsen voorkom je code 9. Wel zal de ketel blijven pendelen omdat het minimum vermogen hoger is dan het vermogen van de radiator in je aanbouw. Daar is weinig aan te doen helaas (tenzij je meer radiators gaan plaatsen).
Als ik het woonhuis niet verwarm is de aanbouw ook binnen een uur op 20 graden. Weliswaar met een paar keer pendelen van de ketel maar sinds ik het minimumtoerental verlaagd heb van 1850 naar 1650 een stuk minder. Weet iemand hoe ver het minimumtoerental terug gezet kan/mag worden?
Je mag het minimum toerental NOOIT lager zetten dan 1850!! Meteen dus weer terugzetten op 1850, tenzij je de brandweer wilt bellen. Ik heb dezelfde ketel en dit eens aan mijn installateur gevraagd. Zijn reactie:
Het is sterk af te raden om lager dan de voorgeschreven waarde te gaan. als je onder dit punt komt, bestaat de mogelijkheid dat de vlam wegvalt en dat er een ophoping van brandbaar mengsel ( gas / lucht) ophoopt in de brander. Deze kan dan mogelijk weer ontstoken worden door de brander zelf ( restwarmte ) waardoor je een explosie in de brander krijgt. Tevens kan er door de te lage luchtdoorstrooming een situatie ontstaan waardoor de lucht te veel restwarmte bevat en er schade aan wisselaar en rookgasafvoer ontstaat.
Afgezien daarvan zal ook je CO2 enz ontregeld raken door het instellen van een lager toerental. Zie ook reactie van Oxellaar enige tijd terug:
Een defecte brander is het minst erge wat kan gebeuren, want dat gebeurt geleidelijk door oververhitting van de brander. De brander wordt namelijk gekoeld door het gas/lucht mengsel.

Een flinke klap in de verbrandingskamer sloopt je hele ketel. Je ventilator krijgt een enorme klap te verwerken. De mantel staat echt als een ballon zo bol en de kunststof voorplaat vliegt aan barrels.
Waarschijnlijk is hij direct afgeschreven.
En waarom? Voor een fictieve besparing van een procent op je gasrekening.
Ik snap niet dat je daarom zo'n risico wil nemen.

Daarbij loop je het risico dat bij het onderhoud de co2 afstelling in laaglast op dat verkeerde toerental gebeurt. Zo stapel je fout op fout en juist daardoor gebeuren ongelukken, door samenloop van omstandigheden......
De belangrijkste vraag is echter hoe ik het blokkeren van de ketel kan voorkomen. Ik heb al zitten denken aan een modulerende thermostaat (nu beide aan/uit, woonhuis Honeywell lll en aanbouw simpele klokthermostaat), maar betwijfel of dat de oplossing is.
Iemand een idee?
Een modulerende thermostaat zal je niet helpen. Zoals gezegd, een bypass heb je zeker nodig, en aangezien je het feitelijk over 2 zone's hebt lijkt zoneverwarming een oplossing. Daarmee kan je elke zone apart stoken, zodat je de aanbouw warm kan stoken terwijl je woonkamer al warm is. Denk aan Honeywell EvoHome. Maar kijk dus ook naar het vermogen: je ketel levert gewoon meer vermogen dan dat je kwijt kan.

[ Voor 53% gewijzigd door Microkid op 09-12-2015 22:49 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Maasluip schreef op woensdag 09 december 2015 @ 08:17:
[...]

Kleine update. Nadat ik de pompsnelheid omhoog heb gegooid komt ook de keteltemperatuur niet voorbij de 47C. Volgens mij heb ik ondertussen alles mooi in balans. Volgende stap is nu kritisch kijken naar isolatie. Ik heb het gevoel dat daarin nog het e.e.a. valt te winnen, zoals bijvoorbeeld het vervangen van een aantal ramen van enkel naar HR+++ glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Bedankt voor de waarschuwing, het gevaar was mij (uiteraard) niet bekend. Ik zet hem onmiddellijk weer terug. ( Hij brandde wel lekker stil ;-) )

Ik dacht aan een modulerende thermostaat omdat die het vermogen terug regelt op het moment dat de gewenste temperatuur bijna is bereikt. Maar volgens jou helpt dat dus niets.

Er zit overigens een bypass in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Je ketel moduleert zelf ook. Dus als het water op 65 is zal hij lager gaan branden. Je hebt wellicht meer aan een opentherm thermostaat die de gewenste watertemperatuur kan doorgeven. Hoe dichter bij de gewenste temperatuur, des te lager de gevraagde watertemperatuur. Maar ook dat zal niet veel helpen, want de ketel kan natuurlijk niet oneindig lager gaan branden. Dus op een gegeven moment gaat hij toch weer pendelen.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
benchMarc schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:36:
[...]

Als ik te weinig doorstroom zou hebben, zou de ketel dan ook niet juist kuren moeten vertonen bij een hogere temperatuuraanvraag? Zo ver ik kan beoordelen is er niks mis met de doorstroming, maar hoe kan ik dat zeker te weten komen?
Ik verwacht eerder dat het gedrag door je thermostaat komt. Als die een lage temperatuur vraagt en de ketel levert die vrij snel, dan krijg je ook pendelgedrag.
Microkid schreef op woensdag 09 december 2015 @ 22:29:
[...]

Je mag het minimum toerental NOOIT lager zetten dan 1850!! Meteen dus weer terugzetten op 1850, tenzij je de brandweer wilt bellen.

Ik heb dezelfde ketel en dit eens aan mijn installateur gevraagd. Zijn reactie:
quote:
Het is sterk af te raden om lager dan de voorgeschreven waarde te gaan. als je onder dit punt komt, bestaat de mogelijkheid dat de vlam wegvalt en dat er een ophoping van brandbaar mengsel ( gas / lucht) ophoopt in de brander. Deze kan dan mogelijk weer ontstoken worden door de brander zelf ( restwarmte ) waardoor je een explosie in de brander krijgt. Tevens kan er door de te lage luchtdoorstrooming een situatie ontstaan waardoor de lucht te veel restwarmte bevat en er schade aan wisselaar en rookgasafvoer ontstaat.
[/quote]
Klopt helemaal.
De uitstroom van gas/lucht is dan veel te laag.
Je kan hierdoor een vlam terugslag krijgen.
De vlam brand dan sneller dan de snelheid van het uitstromende mengsel. En ik kan je vertellen dat het flinke klappen geeft :+
Ook zonder brand zul je zeker schade aan de ketel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:28:
[...]

Dat komt omdat de dT in stand 1 waarschijnlijk te groot blijft, dit voorkomt dat de ketel zijn maximaal ingestelde temperatuur kan bereiken. De ketelregeling wil namelijk de dT niet groter dan ongeveer 20K hebben, dit verschilt wel wat per merk/type ketel.
De ketelregeling zou wel meer vermogen willen leveren, maar de dT houdt dit tegen.
Eigenlijk is de doorstroming op stand 1 dus te laag voor de ketel, hij gaat immers wel naar een hogere temperatuur zodra je stand 2 of 3 instelt.

Beter kun je dus de maximale aanvoertemperatuur verlagen en de doorstroming verhogen.
Dan kan de ketel vrij werken binnen zijn eigen regeling en heb je ook geen warmteboost.
Zal ik eens proberen en een week bijhouden in mindergas.nl. Bedankt voor je interessante info. NB: ik heb nu wel een mooie delta T van 15 bij een aanvoer van rond de 45/50 graden. Ben bang dat ik die dan verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Zolang je met de huidige instellingen geen klachten hebt kun je het gerust zo laten.
Je ketel krijgt er niets van, hij staat gewoon te moduleren adhv de retour temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja maar je zegt in de quote juist dat ik beter de doorstroming kan verhogen.... Hij staat overigens al een jaar op max 55 graden.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2015 23:24 ]

• Oxellaar
  • Niet online
Normaal gesproken zou het beter zijn voor de ideale werking van het totale systeem.
Dus een vlotte opwarming van de woonkamer doordat de ketel vrij spel heeft qua regeling.

In een ongunstig geval zou je met jouw instellingen een woning niet op temperatuur krijgen.
De ketel kan immers niet naar een hoger vermogen.
Als er bij jouw geen klachten zijn, dan hoef je er niets aan te doen.

Je zou wel het verschil kunnen meten met mindergas, puur om te kijken wat het verschil is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09 21:12
fabstar81 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 22:05:
[...]
yesss, deze methode werkt! het heeft zo een 20 kWh gekost om de ZB op temperatuur te houden, maar dan heb je ook wat.
[...]
enige minpunt hieraan is, dat als de boiler boven de 51 graden is en hij de set point op 6.9 zet, de ketel bedenkt dat er dus continue een warmtevraag is en dus vrolijk gaat rondpompen. precies wat ik wil, maar niet altijd.
Je kunt de pomp en brander apart aansturen, en hiervoor heb je twee aparte commando's:
  • CS=temperatuur: stel je deze in, dan wordt automatisch de pomp ook aangezet. Als de gekozen temperatuur een brander-start vereist dan gaat de brander aan. Dit heb je nu dus ondervonden
  • CH=0/1: Zet je deze op 1 dan gaat de pomp lopen. Hij wordt automatisch gezet na een CS commando, maar als je hem daarna op nul zet gaat de pomp uit.
Je kan natuurlijk de pomp ook direct aan/uit zetten met CH, als het goed is werkt dat ook. Het hangt een beetje van de ketel af.

Verwijderd

Oxellaar schreef op donderdag 10 december 2015 @ 06:59:
Normaal gesproken zou het beter zijn voor de ideale werking van het totale systeem.
Dus een vlotte opwarming van de woonkamer doordat de ketel vrij spel heeft qua regeling.

In een ongunstig geval zou je met jouw instellingen een woning niet op temperatuur krijgen.
De ketel kan immers niet naar een hoger vermogen.
Als er bij jouw geen klachten zijn, dan hoef je er niets aan te doen.

Je zou wel het verschil kunnen meten met mindergas, puur om te kijken wat het verschil is.
Krijg de woning gewoon op temperatuur, zelfs als ik boven radiatoren erbij openzet. Ik zal hem eens op 2 zetten en kijken wat het doet. Ik weet me te herinneren dat hij dan heel snel warm wordt maar dat kan dan ook weer te maken hebben met een thermostaat die moet wennen. Gaat mij vanzelfsprekend om de zuinigste wijze. NB: met met Mindergas is bij mij altijd lastig omdat ik ook af en toe stook met een houtkachel en dat verstoort het beeld.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 14:14

Matis

Rubber Rocket

Na een aantal dagen vakantie(stand) mocht de ketel vanaf 8 december weer gaan stoken.
Volgens mij is dit typisch pendelgedrag van de ketel.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/m76KCVxLS2CGS5puySC1psTl/medium.png

Ik heb als maximale CV temperatuur 45 graden ingesteld. De BG (waar ook de thermostaat hangt) verwarmen we met vloerverwarming met een eigen verdeler (thermostaatkraan) en eigen pomp. De temperatuur gaat, bij uitstroom van 45 graden uit de ketel, met maximaal 30 graden de vloer in.

De eerste verdieping verwarmen we met radiatoren, deze heb ik allemaal half openstaan.

De pompsnelheid in mijn ketel heb ik nooit aangepast.

Hebben jullie tips?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Wel heel erg veel branderstarts. Kun je eens inzoomen op 13:00 - 14:00 bijv. ?
Hij staat inderdaad te pendelen lijkt het, maar dit aantal stop/starts achter elkaar is wel erg zenuwachtig gedrag en lijkt mij overbodig. Ik heb op mijn Agpo (Econpact 225c) een parameter hiervoor gewijzigd om zodoende wat meer wachttijd tussen de branderstarts te forceren.

Jij hebt ook een Agpo meen ik mij te herinneren?

Bij mij heet de parameter Wachttijd na cv-gebruik (voor cv) en deze staat default op '4' (minuten). De max. instelling is 10 minuten, waardoor hij nog maar 6 keer per uur schakelt i.p.v. de default 15 keer (60 delen door 4 = 15, 60 delen door 10 = 6).

Volgens mij kun je die parameter prima op '10' zetten zodat hij nog maar 6 keer per uur aan mag slaan. Wordt de ketel een stuk rustiger van en scheelt je gas. In de 10 minuten die hij dan moet wachten koelt je huis toch niet zo snel af dat daarna ineens weer volle bak moet stoken.

Ik weet niet precies op welke waarde ik die parameter heb gezet, moet ik thuis even bekijken. Met m'n uitleg erbij denk ik echter dat ik bij mij ook 10 minuten heb gekozen.

Pompsnelheid stond bij mijn Agpo standaard op 3, dit heb ik teruggezet naar 2 omdat ik een vrij kleine woning heb. In jouw situatie zou ik hem hoger zetten zodat je een hogere afgifte hebt. Je deltaT is nu vrij groot als je naar je aanvoertemperatuur kijkt.

[ Voor 56% gewijzigd door ThinkPad op 10-12-2015 14:15 ]

• wilko56
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-10-2024
Matis schreef op donderdag 10 december 2015 @ 13:20:
Na een aantal dagen vakantie(stand) mocht de ketel vanaf 8 december weer gaan stoken.
Volgens mij is dit typisch pendelgedrag van de ketel.

[afbeelding]

Ik heb als maximale CV temperatuur 45 graden ingesteld. De BG (waar ook de thermostaat hangt) verwarmen we met vloerverwarming met een eigen verdeler (thermostaatkraan) en eigen pomp. De temperatuur gaat, bij uitstroom van 45 graden uit de ketel, met maximaal 30 graden de vloer in.

De eerste verdieping verwarmen we met radiatoren, deze heb ik allemaal half openstaan.

De pompsnelheid in mijn ketel heb ik nooit aangepast.

Hebben jullie tips?
Hallo, ik ben nieuw op dit forum en heb deel I en II zo ongeveer helemaal doorgelezen.

Ik heb wel een paar tips. Je thermostaat vraagt om ongeveer 68 graden cv aanvoer en je maximale cv aanvoer is 45 graden, zolang de door de thermostaat gevraagde temperatuur hoger is dan je max cv temp, zal de ketel gaan pendelen, dus als je je aanvoer verhoogt naar b.v. 60 graden dan zal het pendelen al een stuk minder zijn.

Ik zou alle radiatoren die nu halfopen staan helemaal open zetten.

En verder zou ik de adaptieve aanwarmsnelheid van de thermostaat op traag zetten, dan vraagt de thermostaat minder hoge temperaturen aan de ketel

• Microkid

Microkid

Smile

wilko56 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 15:22:
Ik heb wel een paar tips. Je thermostaat vraagt om ongeveer 68 graden cv aanvoer en je maximale cv aanvoer is 45 graden, zolang de door de thermostaat gevraagde temperatuur hoger is dan je max cv temp, zal de ketel gaan pendelen, dus als je je aanvoer verhoogt naar b.v. 60 graden dan zal het pendelen al een stuk minder zijn.
Dat heeft niets met pendelen te maken. Bij pendelen kan de ketel zijn warmte niet kwijt. Ook al verhoog je de temperatuur naar 60 graden, als de warmte niet afgestaan kan worden wordt de retourtemperatuur te hoog en zal de ketel alsnog gaan pendelen.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

ThinkPadd schreef op donderdag 10 december 2015 @ 13:57:
Wel heel erg veel branderstarts. Kun je eens inzoomen op 13:00 - 14:00 bijv. ?
Jazeker kan ik dat:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/UKalgFV6FQCZ5zUhiSh1uSVU/medium.png
Hij staat inderdaad te pendelen lijkt het, maar dit aantal stop/starts achter elkaar is wel erg zenuwachtig gedrag en lijkt mij overbodig. Ik heb op mijn Agpo (Econpact 225c) een parameter hiervoor gewijzigd om zodoende wat meer wachttijd tussen de branderstarts te forceren.

Jij hebt ook een Agpo meen ik mij te herinneren?
Klopt. Ik heb een Agpo Ferroli MegaDense 4SHR 126.
Bij mij heet de parameter Wachttijd na cv-gebruik (voor cv) en deze staat default op '4' (minuten). De max. instelling is 10 minuten, waardoor hij nog maar 6 keer per uur schakelt i.p.v. de default 15 keer (60 delen door 4 = 15, 60 delen door 10 = 6).

Volgens mij kun je die parameter prima op '10' zetten zodat hij nog maar 6 keer per uur aan mag slaan. Wordt de ketel een stuk rustiger van en scheelt je gas. In de 10 minuten die hij dan moet wachten koelt je huis toch niet zo snel af dat daarna ineens weer volle bak moet stoken.

Ik weet niet precies op welke waarde ik die parameter heb gezet, moet ik thuis even bekijken. Met m'n uitleg erbij denk ik echter dat ik bij mij ook 10 minuten heb gekozen.

Pompsnelheid stond bij mijn Agpo standaard op 3, dit heb ik teruggezet naar 2 omdat ik een vrij kleine woning heb. In jouw situatie zou ik hem hoger zetten zodat je een hogere afgifte hebt. Je deltaT is nu vrij groot als je naar je aanvoertemperatuur kijkt.
Bedankt voor de tips. Ik woon in een zeer goede geïsoleerde woning van 2009. Met een gemiddelde etmaaltemperatuur van 10 graden of hoger hoef ik al niet te stoken.

Ik zal vanavond kijken of de ik de instellingen kan uitlezen en indien nodig aanpassen.

• wilko56
Microkid schreef op donderdag 10 december 2015 @ 16:31:
[...]

Dat heeft niets met pendelen te maken. Bij pendelen kan de ketel zijn warmte niet kwijt. Ook al verhoog je de temperatuur naar 60 graden, als de warmte niet afgestaan kan worden wordt de retourtemperatuur te hoog en zal de ketel alsnog gaan pendelen.
Wat is volgens jou dan de juiste benaming voor de vele start en stops die deze ketel maakt?

• Microkid

Microkid

Smile

Ik bedoel: jij geeft aan dat het pendelen met de maximale temperatuur te maken heeft, maar dat is dus niet zo. Ja, het in pendelen, alleen heeft het een andere oorzaak dan jij beschrijft.

• wilko56
Microkid schreef op donderdag 10 december 2015 @ 18:28:
Ik bedoel: jij geeft aan dat het pendelen met de maximale temperatuur te maken heeft, maar dat is dus niet zo. Ja, het in pendelen, alleen heeft het een andere oorzaak dan jij beschrijft.
Oke, maar wat is dan de oorzaak volgens jou? En wil je dan uitleggen waarom het niet de oorzaak is die ik beschrijf

[ Voor 9% gewijzigd door wilko56 op 10-12-2015 18:54 ]

• gibraltar
Matis schreef op donderdag 10 december 2015 @ 16:56:
[...]

Jazeker kan ik dat:
[afbeelding]

[...]

Klopt. Ik heb een Agpo Ferroli MegaDense 4SHR 126.
[...]
Als ik naar die grafiekjes kijk dan valt het me op dat de ketel of op 60% van zijn vermogen, of op 0% van zijn vermogen draait. Het control setpoint van 45 graden schiet hij dan ook logischerwijs dwars doorheen, en dan schiet hij inderdaad in de stress.

Blijkbaar kan de ketel wel terug naar 15% (in je grotere grafiek), maar op een gegeven moment wordt die ketel helemaal gek. Rare regeling, klopt echt niets van. Hij valt terug in bang-bang control (hysterese) zonder goede reden, en komt daar vrolijk de rest van de dag niet uit.

En het is geen grap dat hij van 05:00 tot 17:00 er over doet om van 16.5 graden naar 19 graden te gaan. Dat klopt niet, zelfs al heb je vloerverwarming. Je thermostaat weet dat blijkbaar al, en die moet de hele dag 45 graden setpoint voeren.

[ Voor 12% gewijzigd door gibraltar op 10-12-2015 21:00 ]

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Is best lastig aflezen met 2 vertikale assen.

Dus hij is bij een ingestelde temperatuur van 19 graden (rode lijn) 1 uur bezig de temperatuur van de woonkamer (groene lijn) met 0,3 graden te verhogen.

[ Voor 6% gewijzigd door nokiaan958GB op 10-12-2015 20:13 ]

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
benchMarc schreef op zondag 06 december 2015 @ 11:26:
[...]

Ik heb ook het pendelprobleem bij het warmhouden. Zelfde probleem als bij jou zo te zien. Geen issue bij het opwarmen van bijv 17 naar 20 graden. Is de 20 graden bereikt dan gaat hij op den duur pendelen. Schiet al na zo'n halve minuut tot minuut in stand 1 en herhaalt dit zo flink wat keren. 5 aardige radiatoren open en 70m2 vloerverwarming. Ketel is een intergas kombi kompakt 36/30 en honeywell round modulation connected thermostaat. Zie deze post in mijn topic.

Heb dit ook op film gezet:
[video]

Dit herhaalt zich zo continu wanneer de temperatuur is bereikt. In het filmpje zitten 2 van deze cycles en dit herhaalt zich vervolgens steeds.
Interessant om te zien hoe een andere Intergas ketel zijn werk doet. Zo te zien slaat hij elke 2 minuten opnieuw aan (op 1:22 is de temperatuur bereikt en op 3:20 slaat hij weer aan).

Ook ik heb het gedrag van mijn Intergas HRE36/30 ketel vastgelegd.

Setup ketel:
  • Aanvoer staat op 45 graden (standaard 60)
  • Vermogen van de CV staat op 40% (standaard 70%)
  • Nadraaitrijd van CV staat op 5 minuten (standaard 1 minuut)
  • Pomp van de CV ingesteld op stand 2 (standaard stand 3)
Setup installatie:
  • Alle radiatoren zijn ingeregeld (dynamisch d.m.v. Heimeier Eclipse kranen). Totale capaciteit radiatoren 4651W
  • Vloerverwarming (ca 33 m2) is aanwezig op de eerste verdieping. Thermostaat staat hier op 35 graden en de pomp is ingesteld op de modus met de hoogste proportionele druk curve
  • Thermostaat: Honeywell Round Connected Modulation
Filmpje tijdens op temperatuur houden woning:
[YouTube: https://youtu.be/wWlrvvEdl3g]
Gebeurtenissen:
  • 00:00 | CV in bedrijf (code 5)
  • 01:55 | Ventileren (code 3)
  • 02:00 | Gewenste temperatuur bereikt (code 1)
  • 02:00 - 06:54 | Niet op de video te horen, maar in het echt is in het begin het druppen in de ketel te horen
  • 06:54 | Ventileren (code 3)
  • 06:55 | Ontsteken (code 4)
  • 07:00 | CV in bedrijf (code 5)
  • 09:40 | Ventileren (code 3)
  • 09:45 | Gewenste temperatuur bereikt (code 1)
Oftewel, hier slaat de ketel elke 5 minuten opnieuw aan. Is er dan nog steeds sprake van pendelen?

• Matis

Matis

Rubber Rocket

nokiaan958GB schreef op donderdag 10 december 2015 @ 20:13:
Is best lastig aflezen met 2 vertikale assen.

Dus hij is bij een ingestelde temperatuur van 19 graden (rode lijn) 1 uur bezig de temperatuur van de woonkamer (groene lijn) met 0,3 graden te verhogen.
Klopt. De vloerverwarming voedt ik met water van maximaal 30 graden. Dus het aanwarmen gaat heel heel langzaam.
Hij heeft er bijna 10 uur voor nodig om 3 graden op te warmen.

• gibraltar
Matis schreef op donderdag 10 december 2015 @ 21:00:
[...]
:X. Whaaaat? Dat is echt veel te langzaam. Wat is de HoH van de vloerverwarming? Hoe lang zijn de groepen?

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Geen idee. Ik heb de installatie niet aangelegd. Zat er al in. Heb ooit wel met een Flir plaatjes geschoten.
https://drive.google.com/...tfW7pSHZhRU0xeS1ZQjA/edit
Misschien dat je daar wat uit kunt afleiden.

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:49
De vloerverwarming lijk op hoh 10cm. 10 uur stoken op 30 graden is gewoon veel te lang, ook in een goed geïsoleerde woning uit 2009. Ik zou tbv het comfort minimaal zorgen dat de aanvoer iets warmer is. Juist in een goed geïsoleerde woning blijft de warmte lang hangen en zal het qua verbruik dus weinig uitmaken.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Of geen/minimale nachtverlaging toepassen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Je ziet daar dat hij 14x in één uur start, dus de anti-pendel instelling staat nog op standaard bij jou. Als je het aanpast (indien dat mogelijk is op jouw ketel) zoals ik zei dan ben je iig de helft al kwijt.

Misschien ook eens proberen om je aanvoer wat hoger te zetten en kijken wat dat voor effect heeft. En wat warmer water je vloer in pompen wellicht, dan heeft hij ook meer warmteafgifte.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Oké, een aantal dingen. Ten eerste heb ik jullie nog niet verteld dat de vloerverwarming haar eigen pomp heeft, die nu op stand 2 van de 3 staat en geschakeld wordt met een EcoPump Switch op 27 graden.

Ik heb zojuist de maximale modulatiestand van de pomp (P13) opgehoogd van 75% naar 100%.

Voor wat betreft de temperatuur in de vloer, die mag toch niet hoger zijn dan 30 graden? Daarbij moet ook nog rekening gehouden worden dat de eerste verdieping nog met radiatoren verwarmd wordt. Die moeten ook wel de tijd krijgen om warmte af te geven.

Ik ben sws benieuwd of de verhoging van de pompsnelheid wat brengt.

Edit: voor wat betreft de starts, die staan nu op 4 minuten. Dus 14 keer per uur lijkt logisch conform de instellingen. Die kan overigens tot 10 minuten ingesteld worden, maar dat heb ik nog niet gedaan. Ik wil niet teveel tegelijkertijd aanpassen.

[ Voor 15% gewijzigd door Matis op 10-12-2015 22:05 ]

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik denk dat er wat mis gaat bij het opwarmen.
Waarom zou de ketel zo vaak moeten uitslaan bij het opwarmen?

Blijkbaar kan hij z'n vermogen niet kwijt, zelfs niet op de laagste modulatiestand.
Als je je eerst concentreert op de vloerverwarming in de referentieruimte: pompsnelheid tikkie omhoog, vloerwatertemperatuur tikkie omhoog.
Heb je al eens gemeten hoe warm de vloer is?

• benchMarc
Rebunted schreef op donderdag 10 december 2015 @ 20:15:
[...]

Interessant om te zien hoe een andere Intergas ketel zijn werk doet. Zo te zien slaat hij elke 2 minuten opnieuw aan (op 1:22 is de temperatuur bereikt en op 3:20 slaat hij weer aan).

Ook ik heb het gedrag van mijn Intergas HRE36/30 ketel vastgelegd.

Setup ketel:
  • Aanvoer staat op 45 graden (standaard 60)
  • Vermogen van de CV staat op 40% (standaard 70%)
  • Nadraaitrijd van CV staat op 5 minuten (standaard 1 minuut)
  • Pomp van de CV ingesteld op stand 2 (standaard stand 3)
Setup installatie:
  • Alle radiatoren zijn ingeregeld (dynamisch d.m.v. Heimeier Eclipse kranen). Totale capaciteit radiatoren 4651W
  • Vloerverwarming (ca 33 m2) is aanwezig op de eerste verdieping. Thermostaat staat hier op 35 graden en de pomp is ingesteld op de modus met de hoogste proportionele druk curve
  • Thermostaat: Honeywell Round Connected Modulation
Filmpje tijdens op temperatuur houden woning:
[video]
Gebeurtenissen:
  • 00:00 | CV in bedrijf (code 5)
  • 01:55 | Ventileren (code 3)
  • 02:00 | Gewenste temperatuur bereikt (code 1)
  • 02:00 - 06:54 | Niet op de video te horen, maar in het echt is in het begin het druppen in de ketel te horen
  • 06:54 | Ventileren (code 3)
  • 06:55 | Ontsteken (code 4)
  • 07:00 | CV in bedrijf (code 5)
  • 09:40 | Ventileren (code 3)
  • 09:45 | Gewenste temperatuur bereikt (code 1)
Oftewel, hier slaat de ketel elke 5 minuten opnieuw aan. Is er dan nog steeds sprake van pendelen?
Jij hebt hem in elk geval netjes ingeregeld, maar toch hetzelfde probleem als bij mijn intergas hr 36/30. Bij mij doet hij het vaak genoeg wel netjes trouwens en loopt hij gewoon voor 5 of 10 min netjes gemoduleerd te stoken. Gewoon soms heeft hij ineens die kuren die jij ook hebt. Dat er bij jou 5min tussen zit ipv 2 zal wel met je nadraaitijd van de pomp of de antipendel parameter te maken hebben.

Ik zie wel een overeenkomst tussen ons: beiden een intergas kombi kompakt 36/30 met een honeywell modulation round connected thermostaat. Hmmm....

• Oxellaar
  • Niet online
De 36/30 heeft toch een ondergrens van ruim 8kW bij 40/30?
Volgens mij zit daar een gedeelte van het probleem.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Microkid schreef op woensdag 09 december 2015 @ 22:29:
[...]

Je mag het minimum toerental NOOIT lager zetten dan 1850!! Meteen dus weer terugzetten op 1850, tenzij je de brandweer wilt bellen. Ik heb dezelfde ketel en dit eens aan mijn installateur gevraagd. Zijn reactie:
Ik weet niet precies wát voor "Remeha 28c" hij exact heeft, maar je weet dat een Remeha Avanta 28C een standaard ingesteld minimum ventillator-toerental van 1300 toeren/minuut heeft? ;) bron pagina 47. Wellicht heeft 'ie een andere Remeha en heet die toevallig óók "28C", dan heb ik niets gezegd..

Overigens lijkt 't me raar dat een apparaat settings mogelijk maakt die ontploffingsgevaar mogelijk maken, maargoed.

@Matis: uit welk programma/thermostaat komen jouw grafieken eigenlijk? :o

[ Voor 4% gewijzigd door Osiris op 10-12-2015 23:35 ]

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-09 23:43

MieJuul

3970Wp

Ik heb een remeha quinta 28c
Die heeft een minimum toerental van 1200 rpm

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Oxellaar schreef op donderdag 10 december 2015 @ 23:26:
De 36/30 heeft toch een ondergrens van ruim 8kW bij 40/30?
Volgens mij zit daar een gedeelte van het probleem.
Wat bedoel je precies? In de handleiding vind ik twee dingen:
* Een tabel die het max. CV-vermogen weergeeft. Bij een instellingen van 40% (huidige instelling) is het vermogen 12,7 Kw.
* Een tabel met de minimale pompsnelheid bij een ingesteld vermogen (bijvoorbeeld 240 l/h bij 8,5 Kw en 510 l/h bij 17,8 kW).

En hoe kan ik dit probleem oplossen? Ik kan de anti-pendeltijd nog op max. 15 minuten zetten (staat nu op de standaard 5 minuten), maar dat lijkt me niet de kern van het probleem.

//Edit
Ik vond op een ander forum iemand met hetzelfde probleem die het opgelost heeft door:
  • Maximum CV aanvoertemperatuur: 60 graden (standaard 80 graden)
  • Min. aanvoertemperatuur bij OT thermostaat: 42 graden (standaard 40 graden)
  • Reactie OT kamerthermostaat: 1= warmtevraag beantwoorden met minimale aanvoer-temperatuur begrensd ingestelde waarde par. E (is ook de standaard)
Wat vinden julile van deze oplossing?

[ Voor 34% gewijzigd door Rebunted op 11-12-2015 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
MieJuul schreef op donderdag 10 december 2015 @ 23:38:
Ik heb een remeha quinta 28c
Die heeft een minimum toerental van 1200 rpm
Standaard 1200 rpm inderdaad, maar kán ook naar 1000 bron, pagina 32. Of dat verstandig is en of je ketel dan ontploft laat ik me niet over uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Osiris schreef op donderdag 10 december 2015 @ 23:35:
[...]

Ik weet niet precies wát voor "Remeha 28c" hij exact heeft, maar je weet dat een Remeha Avanta 28C een standaard ingesteld minimum ventillator-toerental van 1300 toeren/minuut heeft? ;) bron pagina 47. Wellicht heeft 'ie een andere Remeha en heet die toevallig óók "28C", dan heb ik niets gezegd..

Overigens lijkt 't me raar dat een apparaat settings mogelijk maakt die ontploffingsgevaar mogelijk maken, maargoed.

@Matis: uit welk programma/thermostaat komen jouw grafieken eigenlijk? :o
Aangezien hij de snelheid had verlaagd is het zeer aannemelijk dat het om een Remeha Calanta 28c gaat, aangezien de minimumsnelheid bij dat model 1850 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rebunted schreef op donderdag 10 december 2015 @ 23:49:
[...]

Wat bedoel je precies? In de handleiding vind ik twee dingen:
* Een tabel die het max. CV-vermogen weergeeft. Bij een instellingen van 40% (huidige instelling) is het vermogen 12,7 Kw.
* Een tabel met de minimale pompsnelheid bij een ingesteld vermogen (bijvoorbeeld 240 l/h bij 8,5 Kw en 510 l/h bij 17,8 kW).
Ik bedoel wat ik zeg :+ Die 40 is maximaal, ik bedoel minimaal vermogen.
Het minimale vermogen ligt enorm hoog, dat betekend dat je lager niet kunt dan deze waarde.
Nom. vermogen bij 50/30 is 7.9kW,
En hoe kan ik dit probleem oplossen? Ik kan de anti-pendeltijd nog op max. 15 minuten zetten (staat nu op de standaard 5 minuten), maar dat lijkt me niet de kern van het probleem.
Die is er niet echt, alleen maar zorgen dat je zo dicht mogelijk bij 7.9kW komt te zitten qua radiatoren.
En bij die minimale 240l/h doorstroming over je warmtewisselaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:28
Minimaal vermogen van een Intergas HRE 24/18 t/m 36/30 kan je nagenoeg altijd op 25% zetten, standaard is dit 30. Staat ook beschreven als geldige optie in de handleiding en als je ketel onderhoud krijgt wordt je gas/lucht ook ingesteld op 25% vermogen omdat dit de standaard instelling voor tapwater is.

Kijk vooraf waar minimaal vermogen tapwater op is ingesteld, als die niet ook op 25% staat ingesteld is waarschijnlijk gas/lucht niet afgesteld op dat lage vermogen en gaat je ketel resoneren. Gas/lucht laat je instellen door een onderhoudsmonteur als er onderhoud aan je ketel gepleegd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Klopt. De vloerverwarming voedt ik met water van maximaal 30 graden. Dus het aanwarmen gaat heel heel langzaam.
Laat me raden....je hebt er een houten parketvloer of laminaat met tempex op liggen? Ik zie dat wel vaker en zoals je we allemaal weten isoleert dat als een gek en geleidt warmte bijna niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
[...]

Waarom maar 30 graden de vloer in? Dit mag maximaal 55 graden zijn, zolang de oppervlakte van de vloer maar niet boven de 28 graden uitkomt.
Dit wordt als oncomfortabel gezien, voelt op lange duur niet lekker aan je voeten.
Bij houten vloeren, zoals parket mag je niet boven de 35c water in de vloer hebben.
Je vloer gaat dan krimpen en scheuren.

Vanmorgen ook maar eens gelogd hoe de opwarming van 18.5 naar 20 graden gaat, dit duurt ongeveer 38 minuten. Bij 32 minuten is het 19,8 en gaat de ketel terug moduleren, puur op ruimtetemperatuur, niet op watertemp. Net voor de 36 minuten gaat de brander uit.
Ketel staat op 75%=18.8kW en max 55 graden
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HD6KPPWgV4OQO5ZkqqYzkaWp/full.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/M5aHs5eXPbPVimkIdDxbhWuN/full.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/nPLbCMAF3Dq4QGpAhNX8InCC/full.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0z6ZSgDYHqDOjOEySQaWukHU/full.png
dT wordt nooit kleiner dan 10K bij constante aanvoer van 55c, ook bij langere stooksessies niet.

Je ziet dat er geen gewenste aanvoertemperatuur is, de ketel gaat naar zijn maximale watertemp.
Er is alleen een gewenste ruimtetemperatuur, Nefit moduleert eigenlijk alleen op vraag vanuit de ruimte.
Je krijgt dus zelden een pendelende ketel, omdat de maximale aanvoer niet wordt bepaald door de thermostaat.

Bij Opentherm wordt er een watertemperatuur gevraagd adhv de gewenste ruimtetemperatuur.
Daardoor gaan veel ketels staan pendelen als die gevraagde temperatuur laag ligt.

[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 11-12-2015 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duidelijke grafieken en ook weer mooie nuttige info wat betreft het verschil tussen opentherm en een eigen protocol zoals dat van nefit. Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 11:27:
Laat me raden....je hebt er een houten parketvloer of laminaat met tempex op liggen? Ik zie dat wel vaker en zoals je we allemaal weten isoleert dat als een gek en geleidt warmte bijna niet.
Nee. Keramische tegels.
Ik was er heilig van overtuigd dat daarbij ook de temperatuur niet boven de 30 graden mocht komen.

[ Voor 13% gewijzigd door Matis op 11-12-2015 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martenjw
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-12-2020
@oxelaar hoe krijg jij die gegevens uit je ketel, jij hebt toch ook een nefit ketel+easy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
martenjw schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 17:28:
@oxelaar hoe krijg jij die gegevens uit je ketel, jij hebt toch ook een nefit ketel+easy
Klopt, ik heb een Topline met een Easy.
Maar het uitlezen doe ik met de Service key van Nefit en een app op mn telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martenjw
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-12-2020
daar haal je die grafiekjes ook uit die je eerder postte?, toch de baas maar eens lief aankijken het is tenslotte bijna kerst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 12:59
Gewoon je vrouw vertellen dat het nodig is om de kachel aan te zetten :P

Mooie grafieken Oxelaar !

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 13-07 17:56
gibraltar schreef op donderdag 10 december 2015 @ 09:20:
[...]

Je kunt de pomp en brander apart aansturen, en hiervoor heb je twee aparte commando's:
  • CS=temperatuur: stel je deze in, dan wordt automatisch de pomp ook aangezet. Als de gekozen temperatuur een brander-start vereist dan gaat de brander aan. Dit heb je nu dus ondervonden
  • CH=0/1: Zet je deze op 1 dan gaat de pomp lopen. Hij wordt automatisch gezet na een CS commando, maar als je hem daarna op nul zet gaat de pomp uit.
Je kan natuurlijk de pomp ook direct aan/uit zetten met CH, als het goed is werkt dat ook. Het hangt een beetje van de ketel af.
het aan of uit zetten van de pomp middels het commando, blijft ongeveer hetzelfde principe als de brander aan/uit automatiseren.

als ik het goed begrijp geeft de OTG aan of de thermostaat wilt "HEAT"-en of niet.

stel ik zet de pomp uit, en CS staat op 6 omdat de ZB op temperatuur is. maar ik op dat moment geen warmtevraag verwacht.
om echt de thermostaat te volgen, moet ik programmeren op of de OTG op HEAT staat of op OFF. Zodra hij op HEAT springt, bepaal ik of ZB op temperatuur is, zet ik de set point, en bepaal ik of de pomp aan gaat.

alleen moet ik de definitie weten wanneer hij HEAT, en wanneer niet.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Osiris schreef op donderdag 10 december 2015 @ 23:35:
[...]

Sorry, onduidelijk van mij. Het betreft een Calenta 28c.
Ik vind het ook vreemd dat het minimum toerental verlaagd kan worden. In het handboek staat ook geen waarschuwing. Terwijl dat bij sommige andere parameters wèl staat, zoals bij P21 starttoerental en bij P44 t/m P47: niet wijzigen.
Ter geruststelling: P19 staat weer op 18 8)

Overigens is m'n probleem natuurlijk nog niet opgelost.
Het is belangrijk dat de aanbouw snel op temperatuur komt (er verblijven af en toe gasten) en met een blokkerende en pendelende ketel lukt dat natuurlijk niet.
Om de ketel maar door te laten branden heb ik het maximum vermogen nog iets verder verminderd naar ca. 9,5 kW (2600 t/min). Hij klimt nu heel langzaam naar max. 65 graden en het aanwarmen van het woonhuis gaat nu een fractie langzamer (vanochtend in ruim een uur van 17 naar 20 graden). De aanbouw doet er een uur langer over en dat vind ik te lang.
Ik heb de installateur gebeld en die opperde om een radiator in de aanbouw bij te plaatsen. Maar daar voel ik weinig voor. Hij heeft tenslotte de capaciteit voor de aanbouw berekend en geïnstalleerd.
Maar hij komt volgende week kijken wat de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
martenjw schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 20:07:
daar haal je die grafiekjes ook uit die je eerder postte?, toch de baas maar eens lief aankijken het is tenslotte bijna kerst...
Zou even niet weten welke grafiekjes je bedoeld, misschien die van het gasverbruik?
Die kwamen weer uit de app van de Easy.

Trouwens, een service key aanschaffen voor prive gebruik is misschien wat overkill gezien de prijs?
Grolsch schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 20:12:
Gewoon je vrouw vertellen dat het nodig is om de kachel aan te zetten :P

Mooie grafieken Oxelaar !
Moet je vrouw wel thuis zijn ;)
En als mijn vrouw thuis is, dan is één ding zeker, de kachel staat aan

[ Voor 25% gewijzigd door Oxellaar op 11-12-2015 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleflubbie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 20:23
Mijn Intergas 36/30 HRE blijft volgens mij 'weersafhankelijk' stoken.
Er zit inderdaad een buitensensor aangesloten op het systeem, omdat ik tot voor kort wel stookte met andere modulerende thermostaat in een WAR setup.
Echter, nu zit er een simpele aan/uit thermostaat op en is de aanvoertemperatuur op de ketel ingesteld op 50 graden.
Echter, als de thermostaat aan slaat, start de ketel op met 38 graden als doeltemperastuur op het display. (Deze waarde veranderd afhankelijk van de buiten temperatuur)

Hoe krijg ik deze regeling uitgeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Sensor afkoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejabberd
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-07 22:49
Ik ben net begonnen deze topic te lezen en vroeg me af of het eigenlijk wel zin heeft om de radiatoren in mijn (hele) appartement af te stellen. Ik verwarm nl. slechts 1 ruimte (woonkamer + aangebouwde keuken) waar de radiatoren volledig opengedraaid zijn. In de andere ruimtes hebben de radiatoren een thermostatische kraan die 99,9% van de tijd op het sterretje ingesteld staan. Is het nuttig om hier tijd in te steken? (Leefruimte is nu 18°C, gang en badkamer 16°C en slaapkamer 12°C aangezien het raam daar ook in de winter 's nachts open staat)

[ Voor 4% gewijzigd door ejabberd op 12-12-2015 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wat ik niet snap is de voorkeur in Nederland voor de referentiekamertemperatuur gestuurde regeling.
Dit in tegenstelling tot Duitsland waar de WAR de standaard is.

Negatief voorbeeld:
Meestal heb je in de woonkamer/eetkamer waar de kamerthermostaat hangt, nog extra warmtebronnen en vertoeven er regelmatig meerdere personen als additionele warmtebronnen.
In de andere te verwarmen ruimtes heb je die warmtebronnen (tv, set-top box, PC, stereo, fornuis, aquarium, kerstboomverlichting etc.) meestal niet.

Ik maak het regelmatig mee dat avonds de verwarming door de extra warmtebronnen in de wk/ek/open keuken veel minder/lager stookt en hierdoor in de andere ruimtes (badkamer/werkkamer/kinderkamers etc.) de warmteafgifte ondanks thermostaatkranen onvoldoende is.

Soms gaat de verwarming een uur lang of langer helemaal uit.

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 12-12-2015 14:44 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:21
Klaver 4 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 22:26:
[...]

Ik heb de installateur gebeld en die opperde om een radiator in de aanbouw bij te plaatsen. Maar daar voel ik weinig voor. Hij heeft tenslotte de capaciteit voor de aanbouw berekend en geïnstalleerd.
Maar hij komt volgende week kijken wat de mogelijkheden zijn.
Toch is het wel de oplossing voor een pendelende ketel. Je aanbouw wordt dan gewoon snel warm, en de cv kan zijn vermogen beter kwijt, precies wat je wil.

De installateur heeft het vermogen gewoon bepaalt op basis van het warmteverlies, lijkt me. Als er bij -15 3 kW aan radiators moeten hangen om het op temperatuur te houden, dan doet hij dat. Zonder er in dit geval rekening mee te houden dat de cv dan gaat pendelen, want als je een aanbouw hebt heb je natuurlijk ook de rest van het huis om vermogen af te nemen, normaal gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dunklefaser schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 14:39:
Wat ik niet snap is de voorkeur in Nederland voor de referentiekamertemperatuur gestuurde regeling.
[...]
Omdat een WAR in de regel meer gas verbruikt. Qua comfort zal het beter zijn, maar dit topic is op de besparing gericht. Met name om de optimale balans tussen comfort en besparing te vinden.

Zie ook: http://www.cvtuning.nl/wo...eersafhankelijke-regeling

In bedrijfsgebouwen e.d. wordt wel WAR gebruikt, omdat je daar geen centrale referentieruimte hebt.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 12-12-2015 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
In bedrijfsgebouwen heb je toch gewoon vaak een sensor in de ruimte hangen die direct een warmte-inlaat voor die ruimte moduleert? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Jullie mogen raden hoe laat ik de thermostaatkraan van mijn vloerverwarming vol heb open gedraaid :+
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/nEakWxXEv9mgB50iWLs4of7z/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Is een stukje Nederlandse zuinigheid waarschijnlijk, want in Duitsland is WAR idd de standaard.
Ook boilers voor tapwater zijn in Duitsland heel normaal, wij hebben hier eigenlijk allemaal een doorstroomtoestel.
Nu worden de installaties in Duitsland ook een stuk serieuzer genomen dan in Nederland.
Ze zijn zo ontworpen dat ze, ook met WAR nog redelijk zuinig zijn.

Wij in NL hebben geen cent over voor een fatsoenlijke installatie in een woning.
Het neemt veel meer ruimte in en onze huizen zijn gemiddeld ook kleiner dan in Duitsland.
Osiris schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 15:19:
In bedrijfsgebouwen heb je toch gewoon vaak een sensor in de ruimte hangen die direct een warmte-inlaat voor die ruimte moduleert? :P
Die sensor zit gekoppeld aan een WA naregeling, die de watertemperatuur voor die zone regelt.
Bijvoorbeeld een Noord en een Zuid kant van het gebouw.
Grote gebouwen worden eigenlijk altijd WA geregeld, veel andere opties zijn er niet.
Matis schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 15:57:
Jullie mogen raden hoe laat ik de thermostaatkraan van mijn vloerverwarming vol heb open gedraaid :+
[afbeelding]
Dat ziet er stukken beter uit, 30 graden voor vloerverwarming is ook best laag.
Helemaal open is misschien ook niet nodig, maar een graad of 40 is wel normaal.

[ Voor 14% gewijzigd door Oxellaar op 12-12-2015 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
[afbeelding]
Zo rond 7:50? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Klopt. Om 7:57 om precies te zijn.
Oxellaar schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 16:33:
Dat ziet er stukken beter uit, 30 graden voor vloerverwarming is ook best laag.
Helemaal open is misschien ook niet nodig, maar een graad of 40 is wel normaal.
Volgens de EcoPump Switch is de aanvoer 37.5 graden. Dit komt ook wel overeen met de temperatuur meter op de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

ThinkPadd schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 15:15:
[...]

Omdat een WAR in de regel meer gas verbruikt. Qua comfort zal het beter zijn, maar dit topic is op de besparing gericht. Met name om de optimale balans tussen comfort en besparing te vinden.

Zie ook: http://www.cvtuning.nl/wo...eersafhankelijke-regeling

In bedrijfsgebouwen e.d. wordt wel WAR gebruikt, omdat je daar geen centrale referentieruimte hebt.
Ik concludeer: Nederlanders zijn zuinig en houden niet van comfort (behalve bij bedrijfsgebouwen) _/-\o_
Verder: De argumentatie van cvtuning.nl is totaal! misleidend! en klopt al lang niet meer.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Negatief voorbeeld:
Meestal heb je in de woonkamer/eetkamer waar de kamerthermostaat hangt, nog extra warmtebronnen en vertoeven er regelmatig meerdere personen als additionele warmtebronnen.
In de andere te verwarmen ruimtes heb je die warmtebronnen (tv, set-top box, PC, stereo, fornuis, aquarium, kerstboomverlichting etc.) meestal niet.

Ik maak het regelmatig mee dat avonds de verwarming door de extra warmtebronnen in de wk/ek/open keuken veel minder/lager stookt en hierdoor in de andere ruimtes (badkamer/werkkamer/kinderkamers etc.) de warmteafgifte ondanks thermostaatkranen onvoldoende is.

Soms gaat de verwarming een uur lang of langer helemaal uit.
Dan zet je gewoon de tussendeur naar boven open en trekt de warmte naar boven. Dat doe ik als ik over een 1/2 uurtje de houtkachel ga stoken ook. Opgelost! ;)

NB: bij een kennis WAR afgekoppeld. Bijna 30% besparing. Uch! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

dunklefaser schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 17:02:
Ik concludeer: Nederlanders zijn zuinig en houden niet van comfort (behalve bij bedrijfsgebouwen) _/-\o_
Verder: De argumentatie van cvtuning.nl is totaal! misleidend! en klopt al lang niet meer.
Ik denk niet dat dat perse de schuld van de Nederlander is. Eerder de projectontwikkelaar dan wel woningcorporatie die de huizen laat bouwen.
Die gaan voor de allergoedkoopste CV ketel. Vaak wordt deze nog deels gesponsord ook in ruil voor een service contract.
Wij zijn nu bezig met het ontwikkelen van ons eigen huis en ik heb een stelpost van 30000€ voor de installatie laten opnemen.
We willen heel graag een aardwarmtepomp. Die gaan we nooit terugverdienen, maar ik wil heel graag wooncomfort. Vooral de mogelijkheid om passief te koelen spreekt mij erg aan.
Nu zitten we in een koophuis ontwikkeld door een woningcorporatie, met een Agpo Ferroli MegaDense.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:58

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

[afbeelding]
Waar maak je deze grafieken mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matis schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 18:18:
[...]

Ik denk niet dat dat perse de schuld van de Nederlander is. Eerder de projectontwikkelaar dan wel woningcorporatie die de huizen laat bouwen.
Die gaan voor de allergoedkoopste CV ketel. Vaak wordt deze nog deels gesponsord ook in ruil voor een service contract.
Wij zijn nu bezig met het ontwikkelen van ons eigen huis en ik heb een stelpost van 30000€ voor de installatie laten opnemen.
We willen heel graag een aardwarmtepomp. Die gaan we nooit terugverdienen, maar ik wil heel graag wooncomfort. Vooral de mogelijkheid om passief te koelen spreekt mij erg aan.
Nu zitten we in een koophuis ontwikkeld door een woningcorporatie, met een Agpo Ferroli MegaDense.
Ik ken mensen die zo'n systeem hebben en die klagen over het feit dat ze geen stralingswarmte voelen en nooit eens even snel een graadje bij kunnen zetten. Hebben hiervoor dan maar een houtkachel gekocht. Dat is dan weer het nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 18:13:
[...]

Dan zet je gewoon de tussendeur naar boven open en trekt de warmte naar boven. Dat doe ik als ik over een 1/2 uurtje de houtkachel ga stoken ook. Opgelost! ;)
opzich een aardige tip, maar op deze manier kun je niet een kamer op de bovenverdieping comfortabel verwarmen.
Dat kan WAR wel.
NB: bij een kennis WAR afgekoppeld. Bijna 30% besparing. Uch! O-)
Een taxi die op afroep komt, gebruikt ook minder brandstof dan een lijnbus die continu langs alle haltes blijft rijden. Vaak haltes waar niemand staat te wachten. Toch heeft het beide zn voordelen.

In de kerstvakantie ga ik ook altijd WA stoken, heerlijk comfortabel. Zeker wanneer ik 's ochtends de houtkachel al aansteek. Alle andere vertrekken blijven dan ook gewoon op temperatuur.
Als het erg koud is en de houtkachel is aan, dan gebruik ik WA ook.

Ik verbruik WA ongeveer 15% meer dan normaal. Als het echt heel koud is zal het richting de 20% gaan.
15 tot 20% van mijn huidige verbruik is nog geen €100 op jaarbasis.
Geld is geld, maar ik vind dat reuze meevallen voor het extra stukje comfort.

[ Voor 15% gewijzigd door Oxellaar op 12-12-2015 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beekforel schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 18:19:
[...]

Waar maak je deze grafieken mee?
Ik ben bang dat ik daar de schuldige aan ben. Matis maakt zijn grafieken met een stuk software wat ik aan het bouwen ben en hij (en ThinkPad) zijn zo aardig om mij daar van voldoende wensen en kritiek te voorzien.

Mijn visie is dat ik niet gelimiteerd wil zijn in welke meters ik met welke meters wil vergelijken. In de grafieken van Matis zie je vooral de OTGW data, maar als hij wil kan hij hierbij zijn gasverbruik, of het elektriciteit verbruik van zijn ketel of misschien wel hoeveel pannenkoeken hij op kan, bij zetten. Zolang hij het meet, kan hij deze metingen combineren er daarvan een grafiek plotten. De enige eis is dat elke meting een tijdstip en een waarde heeft.

Ik vind het nu nog niet voldoende af om het aan de grote klok te hangen, maar als je interesse hebt dan kunnen we best eens kijken of we het ook bij jou aan de gang kunnen krijgen. Al zul je er wel rekening mee moeten houden dat het nog flink in ontwikkeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[afbeelding]
Zo, je ketel krijgt daar even een stukje ademruimte zeg _O_
Gaat een stuk beter zo. Als ik het goed bekijk stookt hij daarna 3h lang zonder enige onderbreking? En nog op een laag modulatieniveau ook. Mooi, dit is volgens mij de perfecte situatie. Lekker stoken zonder onderbrekingen en op een laag pitje.

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 12-12-2015 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

ThinkPadd schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 19:55:
Zo, je ketel krijgt daar even een stukje ademruimte zeg _O_
Gaat een stuk beter zo. Als ik het goed bekijk stookt hij daarna 3h lang zonder enige onderbreking? En nog op een laag modulatieniveau ook. Mooi, dit is volgens mij de perfecte situatie. Lekker stoken zonder onderbrekingen en op een laag pitje.
Ja, ik ben er ook erg blij mee. Ik heb een vriend, die tevens zijn eigen installatiebedrijf heeft, mijn situatie voorgelegd. Zijn advies was om de vloerverwarming volledig open te draaien (heb ik reeds gedaan). De VW-pomp naar standje 1 te zetten (heb ik al gedaan, maar sindsdien is de CV niet meer aangeweest) en de radiatoren op de eerste verdieping verder knijpen. Dat laatste komt pas wanneer de thermostaat aan de nieuwe regeling gewend is. Doordat er nu veel warmer water de vloer in gaat, heeft de woonkamer nu een overshoot van bijna 2 graden. Overigens heb ik de tegels nergens warmer dan 25 graden gemeten. Al was toen de CV al eventjes uit.
Als dat weer ingeregeld is, kan ik de pompsnelheid van de ketel langzaam verlagen totdat ik op een maximale deltaT kom zonder de ketel harder te hoeven laten stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geeft wel weer het belang van dit topic aan. Zoals de situatie bij jou was zal het in veel andere woningen in NL ook zijn, zonder medeweten van de bewoners. Jij hebt het nu op kunnen lossen (ook dankzij de goede logging & visualisatie _O_ ) maar in veel huizen zal het jarenlang ondermaats presteren. En die arme mensjes maar m3-tjes verstoken :-(

Die overshoot verdwijnt denk ik wel weer, moet je kamerthermostaat even aan wennen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

ThinkPadd schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 20:43:
Geeft wel weer het belang van dit topic aan. Zoals de situatie bij jou was zal het in veel andere woningen in NL ook zijn, zonder medeweten van de bewoners. Jij hebt het nu op kunnen lossen (ook dankzij de goede logging & visualisatie _O_ ) maar in veel huizen zal het jarenlang ondermaats presteren. En die arme mensjes maar m3-tjes verstoken :-(
Dat is bij ons de afgelopen jaren ook niet anders geweest. Vooral de combinatie tussen radiatoren op de eerste verdieping en vloerverwarming op de begane grond maakte het voor mij een lastige puzzel.
Die overshoot verdwijnt denk ik wel weer, moet je kamerthermostaat even aan wennen lijkt mij.
Daar ben ik ook niet bang voor. Ik kan het mooi in de gaten houden wanneer de thermostaat begint met aanwarmen. Ik geef hem een week voordat ik weer verder ga knutselen.
Nu maar hopen dat het weer niet te veel gaat schommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Oxellaar schreef op woensdag 09 december 2015 @ 23:02:
[...]

Ik verwacht eerder dat het gedrag door je thermostaat komt. Als die een lage temperatuur vraagt en de ketel levert die vrij snel, dan krijg je ook pendelgedrag.
Dat verwacht ik zelf eigenlijk ook. Ik lees wel meer verhalen op bijv klusidee over mensen die dit soort situaties ook hebben met een honeywell thermostaat + intergas ketel.
Ik kan toch onderhand niks meer fout doen? Het opstoken naar een hogere temperatuur gaat zonder problemen, maar zodra hij die temperatuur moet onhouden steeds code 1. De retour voelt gewoon lauw en de aanvoer een stuk heter. De temperatuur van de ketel klimt en schiet dan in code 1. Hij kan zijn warmte echt wel kwijt, anders zou hij bij het opstoken op vol vermogen ook allang de fout in moeten schieten.

De minimale temp waarop de ketel reageert op de thermostaat is 40. Deze kan ik nu wel naar 50 zetten om te zien of dit het oplost. Dat heb ik zojuist gedaan. Alleen vervalt het echte modulerende effect wel aardig lijkt mij. Aangezien de max cv temp op 70 staat en nu dus min bij een vraag van 50 gaat beginnen. Of zie ik dat fout?

Overigens zijn al die problemen op klusidee ook al niet opgelost, noch zijn ze hier opgelost bij de mensen die een herhalende code 1 krijgen. Misschien ga ik maar eens met honeywell en intergas zelf bellen, want zo kom ik er volgens mij nooit uit. Niemand lijkt de vinger op de zere plek te kunnen leggen.

[ Voor 11% gewijzigd door benchMarc op 12-12-2015 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
Blijft dat er altijd twee regelingen zijn bij OpenTherm. En de ketel heeft een bepaalde dode ruimte onder zijn minimum capaciteit. Als de thermostaat daar niet goed mee om kan gaan dan kun je rare dingen krijgen. Even een voorbeeld van hoe een regeling in het echt zou kunnen werken:
  1. Thermostaat zegt: graag water van 25 graden
  2. Ketel: ja, ho, wacht eens, ik zit nog onder de 40, en onder 40 ga ik niet aan
  3. (na lang wachten) Thermostaat: het wordt nu wel heel koud in de ruimte, graag water van 45 graden
  4. Ketel: ok! Vol gas (haha)!
  5. Thermostaat: nu wordt het wel heel snel veel warmer, toch maar terug naar 38 graden
  6. Ketel: dan ga ik weer uit!
Beetje een karikatuur, en beetje overdreven, maar dit is hysterese (of pendelen). Mechanisch noem je dat stick-slip (mensen met een 3D printer hier?). Een eenvoudige regeling gaat daar niet heel fijn op reageren. Nu weet ik niet hoe die regeling in de meeste thermostaten zit, maar ik gok op iets van een PI-regelaar (dat is namelijk het minimaal benodigde en eenvoudig in te stellen). Er was een hint ergens dat sommige thermostaten zelf de klasse van de controller bepalen (dus P, PI of PID).

Nu hebben mensen met vloerverwarming een bepaalde hoge traagheid, en ik denk dat sommige thermostaten daar niet mee om kunnen gaan. Ik heb wat onderzoek gedaan door naar wat wetenschappelijke publicaties te zoeken, en er is zeker nog wel winst te behalen voor mensen met vloerverwarming. Laten we het een echte slimme thermostaat noemen (in tegenstelling tot een connected thermostaat). Je zou het ook "adaptive predictive control for floor heating" kunnen noemen, maar denk niet dat het grote publiek snapt wat dat is :+ (hint: Google).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

benchMarc schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 20:50:
[...]

Dat verwacht ik zelf eigenlijk ook. Ik lees wel meer verhalen op bijv klusidee over mensen die dit soort situaties ook hebben met een honeywell thermostaat + intergas ketel.
Ik kan toch onderhand niks meer fout doen? Het opstoken naar een hogere temperatuur gaat zonder problemen, maar zodra hij die temperatuur moet onhouden steeds code 1. De retour voelt gewoon lauw en de aanvoer een stuk heter. De temperatuur van de ketel klimt en schiet dan in code 1. Hij kan zijn warmte echt wel kwijt, anders zou hij bij het opstoken op vol vermogen ook allang de fout in moeten schieten.

De minimale temp waarop de ketel reageert op de thermostaat is 40. Deze kan ik nu wel naar 50 zetten om te zien of dit het oplost. Dat heb ik zojuist gedaan. Alleen vervalt het echte modulerende effect wel aardig lijkt mij. Aangezien de max cv temp op 70 staat en nu dus min bij een vraag van 50 gaat beginnen. Of zie ik dat fout?

Overigens zijn al die problemen op klusidee ook al niet opgelost, noch zijn ze hier opgelost bij de mensen die een herhalende code 1 krijgen. Misschien ga ik maar eens met honeywell en intergas zelf bellen, want zo kom ik er volgens mij nooit uit. Niemand lijkt de vinger op de zere plek te kunnen leggen.
Ik ben toch wel benieuwd welke parameters er in de ketel staan. Er gaat hier iets fout met de gevraagde temperatuur en de beantwoording daarvan. Waar staat parameter E en E. op? zet E is op 35 a 40 graden en E. op 1. Als het goed is moet de ketel dan wat langer blijven branden.
Van welk bouwjaar is je Intergas?

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
DJKroon schreef op zondag 13 december 2015 @ 00:36:
[...]

Ik ben toch wel benieuwd welke parameters er in de ketel staan. Er gaat hier iets fout met de gevraagde temperatuur en de beantwoording daarvan. Waar staat parameter E en E. op? zet E is op 35 a 40 graden en E. op 1. Als het goed is moet de ketel dan wat langer blijven branden.
Van welk bouwjaar is je Intergas?
Parameter E staat op 40. E. heb ik niet, want ik heb de kombi kompakt HR en niet de HRE. Komt uit 2005.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Zonder optie E. heb je niks aan een modulerende thermostaat die structureel minder vraagt dan wat is ingesteld bij E
Workaround is tapcomfort uitschakelen en optie E zo laag mogelijk zetten, anders krijg je een ketel die constant de brander start en meteen weer uit gaat. Beste oplossing is een thermostaat met instelbaar minimum, of gewoon aan/uit stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Maar hij vraagt helemaal niet lager dan E. De ketel die ik heb negeert de vraag van de thermostaat wanneer die lager dan E is. Zie het filmpje dat ik heb gepost, hij start boven de 40, loopt dan op en valt vervolgens in bedrijfscode 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

benchMarc schreef op zondag 13 december 2015 @ 11:44:
Maar hij vraagt helemaal niet lager dan E. De ketel die ik heb negeert de vraag van de thermostaat wanneer die lager dan E is. Zie het filmpje dat ik heb gepost, hij start boven de 40, loopt dan op en valt vervolgens in bedrijfscode 1.
Die code 1 is 'opzich' niet erg. Je ketel bevat meer warmte dan nodig en gaat die warmte rondpompen voordat hij de brander start. Dat is puur je vermogen die je niet kwijt kan (vloerverwarming warm en knijpt?).
Maar wat je in je filmpje ziet is raar. cv vraag gevolgt door een hogere temperatuur en snel daarna geen cv vraag meer en dan later wel weer cv vraag.
Dit kan door 2 dingen komen. of je thermostaat staat verkeerd ingesteld (aanwarmsnelheid, schakelingen per uur of verwarmingstype) of je ketel negeert inderdaad cv vraag onder de 40 (of zoals in je filmpje 42) graden.
Controleer dit nog is of zoals _JGC_ zegt probeer E is lager dan 40 graden te zetten (als dat kan, zeker oudere printen zijn beperkt met instellen)
Is het dit allemaal niet, dan begin ik het vermoeden te krijgen dat je opentherm gedeelte van je print in de ketel of de kamerthermostaat defect is. Dat kan als eenigste verklaren waarom je ketel je verwarming aan en uit gooit.

Ben zelf genoeg gekke storingen in een integas tegen gekomen in me vorige werk. En zeker wat jouw ketel doet is niet echt goed/mooi. Jammer dat je ketel van 2005 is, anders had ik hem met Intergas Diagnostic Software eventueel kunnen uitlezen als je in de buurt van utrecht woont. (die leest uit vanaf 2006/2007)

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Eindafrekening binnen. Afgelopen jaar 670m3 gebruikt in jaren '30-woning van 125m2. Komt vooral doordat we allebei werken en vrij laag (18.5 graden) stoken denk ik. En meestal alleen woonkamer/keuken/badkamer. Slaapkamers/hal/zolder wordt amper gestookt. Oude HR-ketel uit '99 op max 60 graden aanvoer, aan/uit gestuurd op kamertemperatuur, valt weinig aan te tunen verder. Volgens de onderhoudsmonteur laatst is de ketel nog in prima conditie, pakkingen vervangen etc. (behalve het isolatiemateriaal van de behuizing wat vergaan was). Dus denk erover onderhoudscontract op te zeggen en hem nog jaartje of anderhalf (2 winters) te laten hangen en dan te vervangen. Anyway, energiekosten voor het hele jaar (inclusief elektra en welkomsbonus) waren: 725 euro. Volgend jaar met nieuwe energiecontract zou hetzelfde verbruik 616 gaan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travee
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-09 03:15
Travee schreef op zondag 06 december 2015 @ 14:11:
Ik hoop dat iemand mij advies kan/wil geven. Ik heb een Remeha Tzerra 28c met AAN/UIT-pomp en 5 radiatoren in huis. Waterzijdig inregelen heb ik gedaan, maar deltaT blijft helaas slecht. De kleine radiator in de badkamer heeft daarnaast moeite om de ruimte warm te houden.

Nu kan ik voor €240,- een modulerende pomp erbij aanschaffen. Die pomp verbruikt minder elektriciteit, maar heeft de aanschaf van die pomp ook zin als het gaat om energiezuiniger stoken? Ikzelf kan momenteel geen inschatting maken van hoeveel tijd het gaat kosten om die modulerende pomp terug te verdienen.
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

woekele schreef op zondag 13 december 2015 @ 13:07:
Eindafrekening binnen. Afgelopen jaar 670m3 gebruikt in jaren '30-woning van 125m2. Komt vooral doordat we allebei werken en vrij laag (18.5 graden) stoken denk ik. En meestal alleen woonkamer/keuken/badkamer. Slaapkamers/hal/zolder wordt amper gestookt. Oude HR-ketel uit '99 op max 60 graden aanvoer, aan/uit gestuurd op kamertemperatuur, valt weinig aan te tunen verder. Volgens de onderhoudsmonteur laatst is de ketel nog in prima conditie, pakkingen vervangen etc. (behalve het isolatiemateriaal van de behuizing wat vergaan was). Dus denk erover onderhoudscontract op te zeggen en hem nog jaartje of anderhalf (2 winters) te laten hangen en dan te vervangen. Anyway, energiekosten voor het hele jaar (inclusief elektra en welkomsbonus) waren: 725 euro. Volgend jaar met nieuwe energiecontract zou hetzelfde verbruik 616 gaan kosten.
Vrij laag stoken??? Als ik zou stoken op 18,5 graad gaat de cv nooit aan. :) Dat is gewoon kou lijden. Maar iedereen zijn ding natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Het levert een besparing van max 800 euro op over de levensduur van de ketel.
Tenminste, dat is een berekening die Nefit opgeeft als verschil tov een normale pomp.
Een A-label pomp heeft ongeveer 75% lager verbruik
Bij Remeha zal het verbruik en besparing ongeveer gelijk zijn.

Pagina: 1 ... 28 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.