zo niet dan ga ik een bedrijfje startenDuci schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 12:28:
Mooie grafiek, Savale!
@ Iedereen: Misschien een domme vraag, maar zijn er betaalbare "standaard" thermostaten die dergelijke grafieken produceren? Ik ben niet handig genoeg om het zelfbouw te doen, maar zou het wel geweldig vinden om dergelijke stats te kunnen zien.
Verwijderd
Kan het nodig zijn om de branderwachttijd te verlagen of te verhogen?
Daar kan ik niet zo goed aan uit wat dat in de praktijk betekent.
Onderstaande tekst uit de handleiding:
Quote:
De betreffende wachttijd kan worden aangepast aan de
hydraulische en thermische eigenschappen van de cvinstallatie.
In de fabriek is de branderwachttijd ingesteld
op een waarde van 20 minuten. Deze kan onder het
diagnosepunt „d.02” worden gevariëerd van 2 minuten
tot 60 minuten. De betreffende effectieve wachttijd
wordt dan berekend aan de hand van de actueel gewenste
aanvoertemperatuur en de ingestelde maximale branderwachttijd.
Daar kan ik niet zo goed aan uit wat dat in de praktijk betekent.
Onderstaande tekst uit de handleiding:
Quote:
De betreffende wachttijd kan worden aangepast aan de
hydraulische en thermische eigenschappen van de cvinstallatie.
In de fabriek is de branderwachttijd ingesteld
op een waarde van 20 minuten. Deze kan onder het
diagnosepunt „d.02” worden gevariëerd van 2 minuten
tot 60 minuten. De betreffende effectieve wachttijd
wordt dan berekend aan de hand van de actueel gewenste
aanvoertemperatuur en de ingestelde maximale branderwachttijd.
Is dit normaal gedrag van een ketel (0 naar 40 % vermogen)
https://www.dropbox.com/s...5%2012%2024%2013.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s...5%2012%2024%2013.png?dl=0
Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..
Ik vermoed dat dat het "minimale vermogen" is. Je kan de ventilator namelijk niet onder een bepaald toerental zetten (zonder risico).
Wat is de tijdschaal?
Wat is de tijdschaal?
[ Voor 8% gewijzigd door savale op 07-01-2015 13:11 ]
Ik dacht gratis verwarming door zon op de ruitensavale schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 12:23:
[...]
goed opgeletDe ketel stookte daar wel even, want ik was wat aan het rommelen met settings nog.
wat ik me nog afvraag: zou het energie schelen als ik ook een "regel" maak, maximaal een uur achter elkaar stoken en dan minimaal 1 uur wachten.
De reden hiervoor: na 1 uur stoken loopt de huiskamer temp nog ongeveer een uur op zonder dat ik hoef te stoken...
Wat is het verschil tussen deellast en laaglast?_JGC_ schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 08:18:
Wat betreft nachtverlaging, ik houd hier 15 graden aan tussen 22.00 en 7.30. Daarna de hele dag 18 graden en tegen 17.30 wordt opgestookt naar 19.5.
Keteltje draait misschien 2 uurtjes per dag op deellast, rest van de dag gaat ie om de 10-15 minuten even aan op laaglast.
Huis voelt warmer aan dan toen ik overdag geen 18 graden aanhield en gasverbruik is alleen maar gedaald.
Laaglast is de laagst mogelijke stand waarin de ketel mag draaien, deellast is alles tussen laag en max ingesteld.nokiaan958GB schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 13:12:
[...]
Wat is het verschil tussen deellast en laaglast?
Dat scheelt energie want je kan dan hoogstens minder stokensavale schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 12:23:
wat ik me nog afvraag: zou het energie schelen als ik ook een "regel" maak, maximaal een uur achter elkaar stoken en dan minimaal 1 uur wachten.
De reden hiervoor: na 1 uur stoken loopt de huiskamer temp nog ongeveer een uur op zonder dat ik hoef te stoken...
Voor een verbeterd regelgedrag kan je ook proberen de temperatuur over een half uur te extrapoleren; dan gaat de ketel aan voordat de temperatuur te ver zakt en eerder uit.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Het is mijn inziens een vrij logisch verhaal.Aghanim schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 12:11:
De vraag bij nachtverlaging blijft volgens mij waar het keerpunt ligt. Want zoals Grolsch hierboven beschrijft klinkt mij logisch, maar geldt dat ook als het 2 graden afkoelt of als het 1.5 graden afkoelt maar het duurt 3 uur voordat het weer warm is.
Het feit dat het in ieder huis toch weer net anders is (verschillende verwarming, woonkamer grootte, beglazing etc.) in combinatie met de ervaring van comfort die per persoon anders is, maakt dat er volgens mij geen standaard goed/fout is.
Dat maakt het ook direct lastig om advies te geven over woonsituaties die je alleen op papier kent helaas.
Een 3-tal variabelen bepalen wat je moet doen
1. Hoe snel koelt je huis af
2. Hoe snel verwarmd je huis (de belangrijkste)
3. Hoelang duurt de tussenliggende periode
Als je die 3 combineert kun je naar mijn idee goed zelf bepalen wat je moet doen.
In ons geval gaat de thermostaat 's avonds om 21:00 uit, en gaat in 9 uur van 20 graden naar 16 graden.
Dus de temp zakt +- 0,44 graad per uur
Bij het verwarmen van 16 naar 20 graden duurt dit +- 1 uur dus een stijging van 4 graden per uur.
Nu kan ik het stokend vermogen helaas niet terug zien in mijn grafiek, maar volgens mij loopt de kachel dan niet eens 100% te stoken (Open Therm modulerend).
Volgens mij is dus verweg de goedkoopste oplossing in mijn situatie om de temp. te laten zaken naar 15 graden t.o.v. 17 graden te blijven stoken.
Ik vond dit artikel nog wat mijn gevoel bevestigd: (bron http://www.energiewereld....kul-om-s-nachts-te-stoken )
Het huis ’s nachts warm houden, zodat het ’s morgens minder energie kost om op te warmen is onzin. Volgens Milieucentraal ben je zuiniger uit door de thermostaat ’s nachts op 13 tot 15 graden te zetten. 'Dat spaart altijd energie en dus stookkosten.'
Lagere energierekening
Hoe kun je het voordeligst stoken? Daar bestaan nogal wat misverstanden over. Zo denken sommige mensen dat het beter is om de thermostaat 's nachts niet lager te zetten. Dat zou goedkoper zijn dan wanneer de verwarming ‘s ochtends heel hard moet draaien om weer op temperatuur te komen. Maar dat is een misvatting, zo blijkt uit een persbericht van Milieu Centraal.
Een huis dat 's nachts onnodig warm gestookt wordt, verliest ook meer warmte. Daardoor gebruikt de cv-ketel meer gas dan nodig is. De thermostaat lager zetten dan 12 graden heeft overigens ook geen zin, want dat wordt het in huis te vochtig.
Gebruik klokthermostaat
De thermostaat lager zetten kan al ruim voor het slapen gaan. De kamer blijft nog wel even warm genoeg. Een klokthermostaat helpt om op tijd een lagere temperatuur te kiezen en het 's ochtends op tijd weer warm te krijgen. Hij helpt ook tegen vergeten: bijna een kwart van de mensen ziet het 's nachts lager zetten van hun thermostaat soms over het hoofd, aldus de voorlichtingsorganisatie.
Hoe zit het met vloerverwarming?
Volgens Milieucentraal is het ook in zeer goed geïsoleerde nieuwbouwhuizen met vloerverwarming beter om 's nachts de thermostaat lager te zetten, bijvoorbeeld op 18 graden. Installateurs raden nog wel eens af om voor het slapen gaan aan de thermostaat te draaien, maar dat is niet terecht. Dit soort huizen verliest 's nachts heel traag hun warmte, maar ook het opwarmen ervan gaat traag. De thermostaat 's nachts iets lager is dan het meest voordelig
Bij mij is het vanaf 15 of 16 graden ook zo op temperatuur, volgens de thermostaat. Ik vind het zelf echter nogal kil aanvoelen, en mijn metingen met de IR-thermometer op diverse items in de woonkamer bevestigen dat (bank is bijv. 17,5 graad terwijl het volgens thermostaat 19 graden is).
Vandaar dat ik dus wil proberen om het tijdens de nachtverlaging wat minder te laten afkoelen, zodat de meubels niet zoveel warmte opslokken tijdens het opwarmen.
Nachtverlaging is in veel situaties vaak wel voordelig, maar de temperatuur tot waar je hem laat terug zakken maakt dus wel uit.
En we kunnen wel allerlei bronnen enzo erbij gaan pakken, maar ik denk dat ieder voor zich gewoon moet experimenteren MET nachtverlaging en ZONDER nachtverlaging. En als je wel nachtverlaging toepast dan ook kijken tot welke temperatuur.
Vandaar dat ik dus wil proberen om het tijdens de nachtverlaging wat minder te laten afkoelen, zodat de meubels niet zoveel warmte opslokken tijdens het opwarmen.
Nachtverlaging is in veel situaties vaak wel voordelig, maar de temperatuur tot waar je hem laat terug zakken maakt dus wel uit.
En we kunnen wel allerlei bronnen enzo erbij gaan pakken, maar ik denk dat ieder voor zich gewoon moet experimenteren MET nachtverlaging en ZONDER nachtverlaging. En als je wel nachtverlaging toepast dan ook kijken tot welke temperatuur.
[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 07-01-2015 13:27 ]
Alleen het artikeltje houdt er geen rekening mee dat je interieur (zoals de bank waar je op zit) ook afkoelt... Als dat nog wat kouder is op het moment dat je er op gaat zitten dan voelt het toch minder warm aan
Maar nu praten we over 2 compleet verschillende zaken, namelijk "wat is het goedkoopst" en "wat is comfortabel".
Als je voor puur comfort gaat moet je de kachel permanent op 20 graden zetten
Zelf ervaar ik niet dat de meubels koud aanvoelen.
maar als ik thuis kom plof ik meestal niet direct in de bank en begin ik met koken of eten
Maar zoals jullie aangeven is dat een persoonlijke afweging tussen €€€'s en comfort.
Het goedkoopste is weer helemaal geen kachel
maar als ik thuis kom plof ik meestal niet direct in de bank en begin ik met koken of eten
Maar zoals jullie aangeven is dat een persoonlijke afweging tussen €€€'s en comfort.
[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 07-01-2015 13:30 ]
Persoonlijk vind ik het onlogisch om € over comfort te verkiezen. Immers, je leeft toch in je woning en wilt het comfortabel hebben. Je kunt wel een afweging maken tussen hoeveel comfort en hoeveel €, daar bewust van worden is al een mooie winst denk ik.
Ter relativering: 3 maanden per jaar de temperatuur 1 graad hoger zal zo'n 2m3 per dag extra kosten, dus in totaal een kleine 200m3 verbruik. In mijn geval kost dat 200x0,61 = € 122. Ik heb thuis 5 paar schoenen die ik om en om draag, allen meer dan € 200 per paar. Als ik 1 paar minder koop dan heb ik het 2x3 maanden lang een stuk comfortabeler. Of 1x niet uit eten op zaterdag en je zit al snel op 80€.
Dat neemt niet weg dat het sowieso leuk is om te kunnen besparen
Ter relativering: 3 maanden per jaar de temperatuur 1 graad hoger zal zo'n 2m3 per dag extra kosten, dus in totaal een kleine 200m3 verbruik. In mijn geval kost dat 200x0,61 = € 122. Ik heb thuis 5 paar schoenen die ik om en om draag, allen meer dan € 200 per paar. Als ik 1 paar minder koop dan heb ik het 2x3 maanden lang een stuk comfortabeler. Of 1x niet uit eten op zaterdag en je zit al snel op 80€.
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 22:08:
[...]
quote:
Een thermostatische regeling reageert op de binnentemperatuur. Een weersafhankelijke regeling doet dat niet, maar stuurt de ketel aan op basis van de buitentemperatuur. Als het echt koud is, dan laat deze de brander aangaan totdat een hoge watertemperatuur bereikt is, en bij zacht weer is een lage watertemperatuur voldoende. De hoogte van die watertemperatuur is afhankelijk van de heersende buitentemperatuur.
Ik heb inderdaad ruimteregeling en geen wa. Ik had zelf het idee mbt het te lang doorbranden dat de thermostaat mogelijk verkeerd meet. Al lijkt me dat wel onlogisch, aangezien het spul twee jaar oud is. De radiatoren die we hebben, zijn wel van een oud type en geen lage temperatuur.Oxellaar schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 23:47:
[...]
Zijn weerafhankelijke regeling staat niet aan, want bij weersafhankelijk regelen heb je geen aanwarmvervroeging. Dat kan namelijk niet, want de binnentemperatuur speelt geen rol.
Aanwarmvervroeging zet ik tegenwoordig gewoon uit en neem zelf een vervroeging van drie kwartier, werkt prima.
De gevoelstemperatuur ligt bij het opstoken toch al hoger dan de werkelijke temperatuur, dus qua comfort merk je er niets van.
Zojuist mijn meterstanden doorgegeven, afgelopen jaar 1177m3 gas gebruikt tegenover 1941m3 het jaar ervoor. Ik ben dik tevreden 
Van 0,49m3/graaddag naar 0,33 gegaan.
Dit zal het gevolg zijn van : DWTW, nieuwe ketel (remeha calenta), isoleren van de cv leidingen in de kruipruimte.
Hopelijk kan ik er komend jaar nog wat afsnoepen door de cv leidingen op zolder te isoleren, eps onder de vloer te plakken, radiatorfolie (gisteren al geplakt) en verder tunen van de cv installatie.
Met dank aan dit mooie forum!
Dit zal het gevolg zijn van : DWTW, nieuwe ketel (remeha calenta), isoleren van de cv leidingen in de kruipruimte.
Hopelijk kan ik er komend jaar nog wat afsnoepen door de cv leidingen op zolder te isoleren, eps onder de vloer te plakken, radiatorfolie (gisteren al geplakt) en verder tunen van de cv installatie.
Eens! Maar door te meten en wat te tweaken kun je sparen op verspilling: verstookte €€ waar je zelf 0 profijt van hebt.Aghanim schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 13:50:
Persoonlijk vind ik het onlogisch om € over comfort te verkiezen. Immers, je leeft toch in je woning en wilt het comfortabel hebben. Je kunt wel een afweging maken tussen hoeveel comfort en hoeveel €, daar bewust van worden is al een mooie winst denk ik.
beste cv fine tuners,
Ik ben onderdeel van een vrijwillig energieteam dat zich ook bezighoudt met cv optimalisatie, daarover later meer. Ondertussen al heel wat uurtjes op dit forum doorgebracht.
Heb een intergas hre 24/18, vermogen op 30% ketelthermostaat 55, waterpomp stand 1.
3 radiatoren met totaal vermogen van 7,4kw 75/65/20, zijn bij 50/40/19 nog maar 3kW.
Radiatoren waterzijdig ingeregeld op 0,8 verhouding bij 50 graden aanvoer temp.
Meten aan de ketel: Bij opstoken gaat de ketel als er maar 2 graden overbrugd moet worden stoken op 40 (de minimale aanvoertemperatuur E). Na zeg 20 minuten komt de werkelijke aanvoertemperatuur op 45 graden (bij een retour van 31 graden (de woning is nog niet op temperatuur). De ketel schakelt (veiligheidstop) terug naar stand 1 voor 5 minuten. Allemaal te begrijpen.
Daarna springt ketel weer aan op 5 met 40 graden op de ketelthermostaat, maar nu gaat de aanvoertemperatuur zo snel omhoog dat deze binnen 1 minuut alweer 5 graden boven de 40 zit. en de ketel weer afslaat. Hoe kan dit zo snel gaan??
Als reactie hierop heb ik itt tot wat ik iedereen zie doen de minimale aanvoer temperatuur verhoogd van 40 naar 45 graden.
Het gevolg is dat de ketel niet meer in een minuut afslaat na opstarten 5 na 1. De ketel temperatuur loopt na een eerste minuut heel snel en daarna heel geleidelijk op en komt na een minuut of 8 op 50 (dan is de retour ongeveer 42) De ketel slaat af naar 1.
Vraag: Hoe kan het dat bij opwarmen van 5 na 1 de temperatuur aanvoer zo snel omhoog gaat en daarna geleidelijk?
Vervolgens heb ik de nadraaitijd verandert van 1 naar 2 minuten en de antipendel naar 15 minuten.
Nu blijkt itt tot wat ik op het forum lees, gedurende stand 1 ook de waterpomp mee te draaien met de instelduur van de antipendeltijd nl 15 minuten. Bij uitschakelen 0 is deze logisch 2 minuten.
Vraag: Kan je in stand 1 de duur van de waterpomp aanpassen?
Vraag: Ligt de oorzaak dat de aanvoer temperatuur hoger uitkomt dan van de setpoint van de keteltemperatuur (de retour temperatuur is veel lager) in de stroomsnelheid van het water? Pomp aanpassen naar 2 beter of toch radiatoren meer open zetten (in een cursus waterzijdig inregelen heb ik geleerd deze in te regelen op 0,8).
Vraag: Of laat ik alles zoals het nu is. Het huis komt in 45 minuten op temperatuur (ook 3 graden overbrugging), de schakelt 4 keer per uur met retourtemperaturen van rond 38 graden. Ik lijk dus heel zuinig te stoken, maar wel met geforceerde instellingen.
Ik ben onderdeel van een vrijwillig energieteam dat zich ook bezighoudt met cv optimalisatie, daarover later meer. Ondertussen al heel wat uurtjes op dit forum doorgebracht.
Heb een intergas hre 24/18, vermogen op 30% ketelthermostaat 55, waterpomp stand 1.
3 radiatoren met totaal vermogen van 7,4kw 75/65/20, zijn bij 50/40/19 nog maar 3kW.
Radiatoren waterzijdig ingeregeld op 0,8 verhouding bij 50 graden aanvoer temp.
Meten aan de ketel: Bij opstoken gaat de ketel als er maar 2 graden overbrugd moet worden stoken op 40 (de minimale aanvoertemperatuur E). Na zeg 20 minuten komt de werkelijke aanvoertemperatuur op 45 graden (bij een retour van 31 graden (de woning is nog niet op temperatuur). De ketel schakelt (veiligheidstop) terug naar stand 1 voor 5 minuten. Allemaal te begrijpen.
Daarna springt ketel weer aan op 5 met 40 graden op de ketelthermostaat, maar nu gaat de aanvoertemperatuur zo snel omhoog dat deze binnen 1 minuut alweer 5 graden boven de 40 zit. en de ketel weer afslaat. Hoe kan dit zo snel gaan??
Als reactie hierop heb ik itt tot wat ik iedereen zie doen de minimale aanvoer temperatuur verhoogd van 40 naar 45 graden.
Het gevolg is dat de ketel niet meer in een minuut afslaat na opstarten 5 na 1. De ketel temperatuur loopt na een eerste minuut heel snel en daarna heel geleidelijk op en komt na een minuut of 8 op 50 (dan is de retour ongeveer 42) De ketel slaat af naar 1.
Vraag: Hoe kan het dat bij opwarmen van 5 na 1 de temperatuur aanvoer zo snel omhoog gaat en daarna geleidelijk?
Vervolgens heb ik de nadraaitijd verandert van 1 naar 2 minuten en de antipendel naar 15 minuten.
Nu blijkt itt tot wat ik op het forum lees, gedurende stand 1 ook de waterpomp mee te draaien met de instelduur van de antipendeltijd nl 15 minuten. Bij uitschakelen 0 is deze logisch 2 minuten.
Vraag: Kan je in stand 1 de duur van de waterpomp aanpassen?
Vraag: Ligt de oorzaak dat de aanvoer temperatuur hoger uitkomt dan van de setpoint van de keteltemperatuur (de retour temperatuur is veel lager) in de stroomsnelheid van het water? Pomp aanpassen naar 2 beter of toch radiatoren meer open zetten (in een cursus waterzijdig inregelen heb ik geleerd deze in te regelen op 0,8).
Vraag: Of laat ik alles zoals het nu is. Het huis komt in 45 minuten op temperatuur (ook 3 graden overbrugging), de schakelt 4 keer per uur met retourtemperaturen van rond 38 graden. Ik lijk dus heel zuinig te stoken, maar wel met geforceerde instellingen.
Daar heb je gelijk in.Grolsch schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 13:28:
Maar nu praten we over 2 compleet verschillende zaken, namelijk "wat is het goedkoopst" en "wat is comfortabel".
Het is net wat je wilt.
Een dikke trui en deken is goedkoper dan stoken.
Daar moet de schoorsteen van roken zij men vroeger als argument voor het geld verdienen.
Nu verdient men geld als de schoorsteen niet meer rookt.
ik vermoed dat de tweede keer snel afslaan komt doordat je retourtemperatuur al hoger ligt en dat daardoor je aanvoertemperatuur sneller bereikt wordt.kijkeven schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 14:37:
beste cv fine tuners..
Ik heb met mijn quinta 35c (ventilator al zo laag mogelijk gezet) exact hetzelfde, echter duurt bij mij de eerste keer geen 20 minuten, maar slechts 3 a 4. De opvolgende keren slaat ie ook sneller af doordat het retourwater dan al wat warmer is.
Als ik de aanvoertemperatuur verhoog tot ongeveer 55 graden dan kan ik wel in iets stabieler situatie komen waarbij de cv blijft stoken.
Volgens mij komt dit hele "gependel" tijdens cv bedrijf doordat ketels niet echt ontworpen zijn om zo laag te stoken...
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe inefficiënt dit gedrag is. Het is in ieder geval enigzins iritant dat je continu een relais / klep hoort klapperen bij het aan / afslaan tijdens cv bedrijf...
Je cv pomp blijft logischerwijs altijd aanstaan tijdens cv bedrijf.
In jouw situatie zou je eens kunnen kijken of je het vermogen van je ketel nog iets kan knijpen of dat je het modulatiegedrag wat aan kan passen. Je pomp sneller zetten zal denk ik juist een averechts effect hebben omdat je retourtemperatuur dan vermoedelijk wat hoger komt te liggen.
[ Voor 25% gewijzigd door savale op 07-01-2015 15:26 ]
Ik heb ook wel eens een wetenschappelijk artikel gelezen waarin men aantoonde dat het 's nachts warmhouden van de woning in 99% van de gevallen niet efficiënt is ten opzicht van opnieuw warm stoken.
Kan het artikel alleen niet weer vinden
Had volgens mij vooral te maken met de hoge energieverliezen welke Exponentiëel stijgen bij temperatuurverschil tussen binnen en buiten.
Zelfde verhaal als dat ene graadje hoger of lager het meeste energievoordeel geeft.
Ik geef wat dat betreft geen ruk om geld als het op comfort aankomt, maar vind het wel jammer om het "onnodig" te verbruiken om 's nachts mijn woning warm te houden terwijl ik in bed lig
Had volgens mij vooral te maken met de hoge energieverliezen welke Exponentiëel stijgen bij temperatuurverschil tussen binnen en buiten.
Zelfde verhaal als dat ene graadje hoger of lager het meeste energievoordeel geeft.
Ik geef wat dat betreft geen ruk om geld als het op comfort aankomt, maar vind het wel jammer om het "onnodig" te verbruiken om 's nachts mijn woning warm te houden terwijl ik in bed lig
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 07-01-2015 16:07 ]
De tijden dat bij ons de ketel draait, zijn schaars; de warmtepomp neemt het leeuwedeel voor zijn rekening. Tóch een vraagje mijnerzijds: ik haal een deltaT van 11 graden bij een aanvoer van 51 graden. Pompsnelheid staat best hoog, zodat de ketel vanaf het begin tot het eind kan doorstoken zonder pendelen.
Wat is een redelijke delta T bij dat soort aanvoertemperaturen?
Wat is een redelijke delta T bij dat soort aanvoertemperaturen?
Bij een aanvoer van 51 graden is 11 graden al echt heel netjes 
Het doel is tenslotte om de ketel lekker te laten condenseren door de rookgassen zo koud mogelijk af te voeren en dat lukt zo onder de 50 graden prima.
Het doel is tenslotte om de ketel lekker te laten condenseren door de rookgassen zo koud mogelijk af te voeren en dat lukt zo onder de 50 graden prima.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
hier staat ook 't ookGrolsch schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 16:06:
Ik heb ook wel eens een wetenschappelijk artikel gelezen waarin men aantoonde dat het 's nachts warmhouden van de woning in 99% van de gevallen niet efficiënt is ten opzicht van opnieuw warm stoken.
http://www.cvtuning.nl/pr...-dat/temperatuur-s-nachts
Verwijderd
Over deltaT gesproken. Wat is voor mijn moederhaard een ideale verhouding qua temperaturen?
Ik heb 3 standen op de pomp. Waarvan ik stand 1 uiteraard de meest mooie vind. Maar hoe meet ik of dat ook de efficientste is? Kan hierover op google werkelijk niks vinden icm een moederhaard.
Om dit met de graaddagen te doen is voor mij niet echt te doen omdat ik wisselend thuis ben en niet een constant dagverbruik heb.
Ik heb 3 standen op de pomp. Waarvan ik stand 1 uiteraard de meest mooie vind. Maar hoe meet ik of dat ook de efficientste is? Kan hierover op google werkelijk niks vinden icm een moederhaard.
Om dit met de graaddagen te doen is voor mij niet echt te doen omdat ik wisselend thuis ben en niet een constant dagverbruik heb.
Dank. Hij druppelt lekker inderdaad. De stooksessies zijn Oxellaariaans lang, zonder dat de ketel even hoeft in te houden vanwege een te hoog oplopende retour. Dat kan natuurlijk ook komen doordat ik de ketel heb begrensd op 12 kW ('t is een Bosch 35 HRC, lager kan niet). Met 12 kW, een hoge flow en een enorme plas water duurt het wel even, natuurlijk.Proton_ schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 16:25:
Bij een aanvoer van 51 graden is 11 graden al echt heel netjes
Maargoed, deltaT is dus geen doel op zich. Kan je de deltaT lineair doortrekken bij hogere aanvoertemperaturen? Dus: 11 graden bij 51 graden aanvoer, dus 15 graden bij 65 graden oid?
De instelling van de ketel is 63 graden max aanvoer, het zou leuk zijn als de rookgassen nog condenseren bij die aanvoertemp.
[ Voor 3% gewijzigd door hansdegit op 07-01-2015 17:08 ]
Volgens mij heeft een moederhaard geen condensafvoer, dus een te lage watertemperatuur wil je niet.Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 16:55:
Over deltaT gesproken. Wat is voor mijn moederhaard een ideale verhouding qua temperaturen?
Ik heb 3 standen op de pomp.
De rookgassen moeten net als bij een VR ketel boven de 70 graden (ofzo) blijven.
Ik denk niet dat de brander vanzelf lager gaat als het water heter wordt?
Als er niets gaat koken of druppelen op stand 1 en je huis wordt lekker warm lijkt me niets aan de hand.
Zo'n beetje wel.hansdegit schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 17:04:
Maargoed, deltaT is dus geen doel op zich. Kan je de deltaT lineair doortrekken bij hogere aanvoertemperaturen? Dus: 11 graden bij 51 graden aanvoer, dus 15 graden bij 65 graden oid?
De instelling van de ketel is 63 graden max aanvoer, het zou leuk zijn als de rookgassen nog condenseren bij die aanvoertemp.
Ik denk dat je dit plaatje (uit de startpost) zoekt (je rookgassen zijn een paar graden warmer dan je retour):

Dat plaatje heb ik inmiddels wel in mijn kop zitten.... 
Ik had iets duidelijker kunnen zijn:
Ik ben op zoek naar de deltaT bij 63 graden aanvoer. En nu ik de vraag neerpen, denk ik meteen: Jochie, dat heeft met afgiftevermogen en warmteverlies etc, etc te maken.
Dat wordt dus meten....Kost weer gas, bah. Laten we hopen dat we de aanvoer van 63 graden niet nodig gaan hebben deze winter (en liever nooit). Met mijn stooklijn betekent dat een buitentemp van -21 (!)
edit:
in de laatste lange ketelsessie klimt de aanvoer van 32 naar 47 graden in 47 minuten. Misschien toch maar iets meer vermogen toelaten.
Ik had iets duidelijker kunnen zijn:
Ik ben op zoek naar de deltaT bij 63 graden aanvoer. En nu ik de vraag neerpen, denk ik meteen: Jochie, dat heeft met afgiftevermogen en warmteverlies etc, etc te maken.
Dat wordt dus meten....Kost weer gas, bah. Laten we hopen dat we de aanvoer van 63 graden niet nodig gaan hebben deze winter (en liever nooit). Met mijn stooklijn betekent dat een buitentemp van -21 (!)
edit:
in de laatste lange ketelsessie klimt de aanvoer van 32 naar 47 graden in 47 minuten. Misschien toch maar iets meer vermogen toelaten.
[ Voor 13% gewijzigd door hansdegit op 07-01-2015 17:28 ]
Verwijderd
Dan eerst even een belangrijke vraag voor daar wat zinnigs over te zeggen valt:Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 16:55:
Ik heb 3 standen op de pomp. Waarvan ik stand 1 uiteraard de meest mooie vind. Maar hoe meet ik of dat ook de efficientste is?
Hoe zijn je radiatoren aangesloten?
Staan alle radiatoren parallel (zogn. 2-pijpssysteem) of heb je een ringleiding (1-pijpssysteem)?
En bij welke aanvoer- en retourtemperatuur werkt het nu? Dus zowel de deltaT per radiator en die over de haard
En begrijp ik het goed dat je de handleiding van het toestel nog niet gelezen hebt?
Maar ook daar wordt niets gezegd over de relatie met comfort en kil aanvoelende meubels. Oftewel, het is niet per definitie zo eenvoudig. In theorie is het waar, in de praktijk kan het een verschil maken tussen behaaglijk en onbehaaglijk.pielle007 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 16:35:
[...]
hier staat ook 't ook
http://www.cvtuning.nl/pr...-dat/temperatuur-s-nachts
Is het probleem met kille meubels niet terug te leiden naar de programmatie van de klokthermostaat? Die kan onmogelijk weten hoe snel je meubels warm aanvoelen, als dat een half uurtje duurt dan laat je gewoon een half uur vroeger je huis opwarmen.
Zo blijf je het grootste deel van de nachtverlaging-winst houden.
Zo blijf je het grootste deel van de nachtverlaging-winst houden.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Verwijderd
Proton thnx. Zodra het water in de kachels warmer wordt gaat ook de kachel minder hard branden. Modulair noemen jullie dat geloof ik.Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 17:29:
[...]
Dan eerst even een belangrijke vraag voor daar wat zinnigs over te zeggen valt:
Hoe zijn je radiatoren aangesloten?
Staan alle radiatoren parallel (zogn. 2-pijpssysteem) of heb je een ringleiding (1-pijpssysteem)?
En bij welke aanvoer- en retourtemperatuur werkt het nu? Dus zowel de deltaT per radiator en die over de haard
En begrijp ik het goed dat je de handleiding van het toestel nog niet gelezen hebt?
De kachels zijn parallel aangesloten. Temperaturen kan ik nog niet meten omdat ik nog even wacht op mijn meter van conrad.
Ik ga er vanuit na lang denken dat ik de pomp op 1 kan zetten mits mijn retourtemp niet meer dan 25 graden verschilt. Al is minder beter denk ik?
Handleiding geeft daar niet een duidelijk antwoord over. Behalve dat het verschil tussen in en uitvoer niet meer dan 25 mag zijn. Maar minder lijkt mij efficienter maar daar wordt met geen woord over gerept in de handleiding.
Op het gevaar af hier heel hard uitgelachen te worden, ga ik als volstrekte nitwit enkele vermoedelijk domme vragen stellen. Ik ben al een paar dagen aan het Googelen, maar ik snap eigenlijk te weinig van hoe zo'n verwarmingssysteem werkt om de vele informatie die ik vind goed te kunnen interpreteren.
Situatie:
Net verhuisd naar een goed geïsoleerd rijtjeshuis met 500m3 inhoud, bouwjaar 2001, met op de benedenverdieping vloerverwarming als hoofdverwarming, op de eerste verdieping lage radiatoren (van ongeveer dit type, zo te zien ook wel plintradiator genoemd), op de tweede verdieping kleine enkele radiatoren (zoals deze) en op zolder (derde verdieping) de cv-ketel, een Nefit Topline Compact HRC 30/CW5 uit 2010, met in de woonkamer een Nefit ModuLine 300 thermostaat. De radiatoren bevatten zo te zien geen van allen een thermostaatknop.
Probleem::
De woonkamer is heerlijk warm (thermostaat op 20 graden). De andere verdiepingen zijn koud en worden ook niet warmer, omdat de vloerverwarming beneden de boel blijkbaar te goed op temperatuur houdt en de thermostaat dus geen reden ziet om meer warmte te vragen.
Oplossingen:
Ik ben al allerlei mogelijke oplossingen tegengekomen. Bijvoorbeeld:
Kan iemand van jullie me bijvoorbeeld allereerst al eens vertellen wat wat is op deze foto van wat volgens mij het regelstation van mijn vloerverwarming is?
Het zwarte ding is volgens mij de pomp, een Grundfos UPS 25-40. Die heeft 3 standen en stond op 3. Als ik die op 2 zet, verbruikt 'ie minder stroom (van 60 naar 45 Watt) en neem ik aan dat het water minder hard wordt rondgepompt. Heeft dat effect op de radiatoren elders in huis? Is dit het knijpen van de vloerverwarming, of moet dat op een andere manier?
Er zit een thermostaatkraan op, die staat op 3. Regel je met dat ding de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming, of doet hij iets anders? Deze foto toont een meter die vermoedelijk de temperatuur meet, met daarbij een sticker van wellicht de installateur die zegt dat dit niet boven de 45 graden mag komen. Hij staat nu op 30. Dit is vermoedelijk de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming?
Ik lees de tip om een pompschakelaar (AmfraMatic V-3DP) te kopen en er tussen te plaatsen. Waar zou ik dat ding moeten plaatsen, en in hoeverre/op welke manier zou dat helpen om de andere verdiepingen beter te verwarmen?
In de startpost staat de tip om de aanvoertemperatuur van de CV-ketel te verlagen. De CV-ketel staat nu ingesteld op maximaal 80 graden. Is het in mijn situatie verstandig om die max temperatuur te verlagen? - toen ik net ging kijken stond de aanvoertemperatuur op 40 graden, met daarbij als code 'vermogensvraag is lager dan ondergrens van toestelvermogen'. Klinkt voor mij als een ingewikkelde manier om te zeggen 'ik hoef even niets te doen tot je weer warmte nodig hebt'? Ook zie ik in het menu 0% modulatie staan, maar ik heb geen idee of dat een reden tot zorg is, of gewoon betekent dat hij even niets doet en het dus logisch is dat dat op 0% staat.
Dan is er nog het hele waterzijdig inregelen - flink meer werk en ik heb zo'n gevoel dat als ik de rest nog niet begrijp, dat ik daar dan nog even niet aan moet beginnen, hoewel uiteindelijk waarschijnlijk wel heel belangrijk.
Nou ja, ik hoop dat iemand me een duwtje in de juiste richting kan geven, want ik weet op dit moment gewoon niet zo goed waar ik moet beginnen en welk effect elke stap zou moeten hebben. Alle tips zijn welkom!
Situatie:
Net verhuisd naar een goed geïsoleerd rijtjeshuis met 500m3 inhoud, bouwjaar 2001, met op de benedenverdieping vloerverwarming als hoofdverwarming, op de eerste verdieping lage radiatoren (van ongeveer dit type, zo te zien ook wel plintradiator genoemd), op de tweede verdieping kleine enkele radiatoren (zoals deze) en op zolder (derde verdieping) de cv-ketel, een Nefit Topline Compact HRC 30/CW5 uit 2010, met in de woonkamer een Nefit ModuLine 300 thermostaat. De radiatoren bevatten zo te zien geen van allen een thermostaatknop.
Probleem::
De woonkamer is heerlijk warm (thermostaat op 20 graden). De andere verdiepingen zijn koud en worden ook niet warmer, omdat de vloerverwarming beneden de boel blijkbaar te goed op temperatuur houdt en de thermostaat dus geen reden ziet om meer warmte te vragen.
Oplossingen:
Ik ben al allerlei mogelijke oplossingen tegengekomen. Bijvoorbeeld:
- de vorige eigenaars van het huis hadden op de bovenverdieping maar gewoon een verplaatsbaar elektrisch straalkacheltje neergezet, maar dat is uiteraard geen efficiënte oplossing.
- weersafhankelijk stoken, maar dat lijkt erg energie-onzuinig te zijn
- zone-gestuurd verwarmen, maar dat lijkt een nogal kostbare operatie te gaan worden waarvoor ik een installateur en een berg centen nodig heb
- de huidige situatie beter inregelen, o.a. met de tips uit dit topic
Kan iemand van jullie me bijvoorbeeld allereerst al eens vertellen wat wat is op deze foto van wat volgens mij het regelstation van mijn vloerverwarming is?
Het zwarte ding is volgens mij de pomp, een Grundfos UPS 25-40. Die heeft 3 standen en stond op 3. Als ik die op 2 zet, verbruikt 'ie minder stroom (van 60 naar 45 Watt) en neem ik aan dat het water minder hard wordt rondgepompt. Heeft dat effect op de radiatoren elders in huis? Is dit het knijpen van de vloerverwarming, of moet dat op een andere manier?
Er zit een thermostaatkraan op, die staat op 3. Regel je met dat ding de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming, of doet hij iets anders? Deze foto toont een meter die vermoedelijk de temperatuur meet, met daarbij een sticker van wellicht de installateur die zegt dat dit niet boven de 45 graden mag komen. Hij staat nu op 30. Dit is vermoedelijk de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming?
Ik lees de tip om een pompschakelaar (AmfraMatic V-3DP) te kopen en er tussen te plaatsen. Waar zou ik dat ding moeten plaatsen, en in hoeverre/op welke manier zou dat helpen om de andere verdiepingen beter te verwarmen?
In de startpost staat de tip om de aanvoertemperatuur van de CV-ketel te verlagen. De CV-ketel staat nu ingesteld op maximaal 80 graden. Is het in mijn situatie verstandig om die max temperatuur te verlagen? - toen ik net ging kijken stond de aanvoertemperatuur op 40 graden, met daarbij als code 'vermogensvraag is lager dan ondergrens van toestelvermogen'. Klinkt voor mij als een ingewikkelde manier om te zeggen 'ik hoef even niets te doen tot je weer warmte nodig hebt'? Ook zie ik in het menu 0% modulatie staan, maar ik heb geen idee of dat een reden tot zorg is, of gewoon betekent dat hij even niets doet en het dus logisch is dat dat op 0% staat.
Dan is er nog het hele waterzijdig inregelen - flink meer werk en ik heb zo'n gevoel dat als ik de rest nog niet begrijp, dat ik daar dan nog even niet aan moet beginnen, hoewel uiteindelijk waarschijnlijk wel heel belangrijk.
Nou ja, ik hoop dat iemand me een duwtje in de juiste richting kan geven, want ik weet op dit moment gewoon niet zo goed waar ik moet beginnen en welk effect elke stap zou moeten hebben. Alle tips zijn welkom!
Verwijderd
Allereerst zou ik ontluchten.
Als je de pompsnelheid verlaagt zullen de koudere radiators nog minder warm water krijgen.
Als je de pompsnelheid verlaagt zullen de koudere radiators nog minder warm water krijgen.
Verwijderd
@ annaka
die zoneregeling hoeft je de kop niet te kosten
ik was iets meer dan 300 euro kwijt inclusief installatie
Het is op de simpelste manier gedaan
de kamerthermostaat regelt de vloerverwarming er is in de meterkast daarvoor een zoneklep geplaatst
boven naast de ketel een tweede zoneklep die de bovenverdieping aanstuurt via een andere thermostaat
het hangt er vanaf hoe je leidingen lopen, soms geheel onlogisch
zo is mijn badkamer die beneden zit aangesloten op het leiding net van boven, als ik het dus daar warm wil hebben moet ik boven de thermostaat aanzetten,
Het is op de simpelste manier gedaan
de kamerthermostaat regelt de vloerverwarming er is in de meterkast daarvoor een zoneklep geplaatst
boven naast de ketel een tweede zoneklep die de bovenverdieping aanstuurt via een andere thermostaat
het hangt er vanaf hoe je leidingen lopen, soms geheel onlogisch
zo is mijn badkamer die beneden zit aangesloten op het leiding net van boven, als ik het dus daar warm wil hebben moet ik boven de thermostaat aanzetten,
Anakha, misschien is het verstandiger om iemand te vragen om het voor je te doen/die je kan helpen?
Wellicht dat er een Tweaker bij je in de buurt woont die je een keer een zaterdagochtend kan helpen
Als je je woonplaats even vermeld...
Niet lullig bedoeld hoor, maar ik krijg het idee dat je bepaalde basiskennis mist. Het is dan niet verstandig om allerlei dingen te gaan veranderen. Als je pech hebt krijg je je huis niet goed meer warm, of gaat je gasverbruik juist omhoog ipv naar beneden
Zorg sowieso eerst dat de basis goed is, dat de boel waterzijdig is ingeregeld. Als het nu ruk is gaat het met dure zoneregelingen e.d. niet ineens magisch beter worden.
Wellicht dat er een Tweaker bij je in de buurt woont die je een keer een zaterdagochtend kan helpen
Niet lullig bedoeld hoor, maar ik krijg het idee dat je bepaalde basiskennis mist. Het is dan niet verstandig om allerlei dingen te gaan veranderen. Als je pech hebt krijg je je huis niet goed meer warm, of gaat je gasverbruik juist omhoog ipv naar beneden
Zorg sowieso eerst dat de basis goed is, dat de boel waterzijdig is ingeregeld. Als het nu ruk is gaat het met dure zoneregelingen e.d. niet ineens magisch beter worden.
[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 07-01-2015 19:16 ]
@Anakha, worden de radiatoren boven wel echt heet of blijven ze lauw 
Kan het niet zo zijn dat de aanvoertemperatuur van de CV is teruggebracht naar bijv. 40 graden
Dat is voldoende voor je vloerverwarming, maar niet voor radiatoren om de boel warm te krijgen.
Je geeft aan dat deze op 80 staat, maar toch lees je maar 40 graden af
De aanvoertemperatuur van de vloerverwarming wordt geregeld door de thermostaat welke nu op 30 graden staat, dus je kunt gerust de aanvoertemperatuur van je CV op 80 graden zetten om te testen.
Ik zou eens testen om een koud huis flink te verwarmen en kijken wat er gebeurt met radiatoren, etc.
Kan het niet zo zijn dat de aanvoertemperatuur van de CV is teruggebracht naar bijv. 40 graden
Dat is voldoende voor je vloerverwarming, maar niet voor radiatoren om de boel warm te krijgen.
De aanvoertemperatuur van de vloerverwarming wordt geregeld door de thermostaat welke nu op 30 graden staat, dus je kunt gerust de aanvoertemperatuur van je CV op 80 graden zetten om te testen.
Ik zou eens testen om een koud huis flink te verwarmen en kijken wat er gebeurt met radiatoren, etc.
[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 07-01-2015 19:26 ]
Gisteren nog eens goed gekeken naar mn CV en radiatoren met enkel een schroefknop.
Vandaag resultaat:
CV: 60 aanvoer, 45 retour
Radiatoren dTs van 12-18 graden
vermogen CV op 63% (13,5kW)
In 1u45min van 17 naar 21 graden met een verbruik van 2,1m3
I like it...
Vandaag resultaat:
I like it...
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Verwijderd
Iemand die mij het principe van brander wachttijd kan uitleggen? Deze staat in mijn ketel op 20min ingesteld. Maar misschien is het beter om het te verlengen of te verkorten?
Volgens mij is dat de minimale tijd tussen 2x de brander opstarten. Dus een bepaalde tijd om te voorkomen dat een thermostaat die precies op/onder setpoint zit telkens de ketel uit/aan stuurt.
Verwijderd
Maar heeft het nut bij een modulerende thermostaat? Dus als de ketel uitvalt dan brand hem niet voor 20min?
Dat denk ik, ja. Alhoewel de exacte implementatie per ketel verschilt. Sommige doen ook weer procentuele berekeningen van die waarde afhankelijk van de aanvoer/retour oid
Of het nut heeft: hangt van je thermostaat af. Als die sowieso al 'slim' is en niet telkens aan/uit gaat, dan is het minder nuttig denk ik. Maar er is vast iemand die het beter weer dan ik
Verwijderd
Ja de thermostaat is een calormatic 370F op een ecotec plus ketel. Beide van vaillant. Ik zag net op de ketel dat de branderwachttijd was ingeschakeld.Maar waarom weet ik niet.
Ik ga toch ook mijn verhaal hier maar plaatsen. Heb er de ballen verstand van maar ben toch wel geïnteresseerd geraakt sinds wij toon hebben. Ik heb namelijk het idee dat onze CV ketel heel ruk staat afgesteld.. maar misschien toch ook weer niet.
Situatie
Rijtjeshuis uit 2003, twee personen, drie verdiepingen en een woonoppervlakte van 133m2, een Intergas CV ketel uit 2003 en alleen beneden de radiatoren open. Deze staan helemaal wel helemaal opengedraaid. Zijn er twee in de woonkamer en één in de keuken. Als we savonds in bed liggen hoor ik de CV ketel regelmatig aan slaan.
Verbruik
Thermostaat staat op de dag als we er niet zijn op 18 graden, ik douch af en toe twee keer per dag (max 10 min)vanwege het sporten, vriendinlief één keer. Soms gaan we in bad, wel zo lekker als het kouder is. Toon staat ingesteld op 18.00 uur thuis, begint zo rond 17.00-17.30 voor te verwarmen. Als ik kijk naar de grafiekjes komen we dan uit op zo'n 4.-4.5m3 gas per dag, hier zit dan ook nog het koken op gas bij. Heb van de week een beetje geprobeerd op de dag de temperatuur zo rond de 17 graden te houden maar dan valt het verbruik uiteindelijk hoger uit omdat de CV ketel harder moet werken om het hier 20 graden te krijgen.
Ik heb dus het idee dat de CV ketel veel harder staat te werken dan nodig is. Alleen heb ik er dus totaal geen verstand van. Durf je niet eens te zeggen of de CV ketel waterzijdig is ingeregeld of niet
Heb de startpost nu een aantal keer gelezen maar word er niet wijzer uit. Zoals hierboven ook al staat, misschien dat iemand een keer tijd/zin heeft om te helpen of hier naar te kijken? Uiteraard hoeft dit niet gratis natuurlijk. Woon zelf in regio Utrecht.
Situatie
Rijtjeshuis uit 2003, twee personen, drie verdiepingen en een woonoppervlakte van 133m2, een Intergas CV ketel uit 2003 en alleen beneden de radiatoren open. Deze staan helemaal wel helemaal opengedraaid. Zijn er twee in de woonkamer en één in de keuken. Als we savonds in bed liggen hoor ik de CV ketel regelmatig aan slaan.
Verbruik
Thermostaat staat op de dag als we er niet zijn op 18 graden, ik douch af en toe twee keer per dag (max 10 min)vanwege het sporten, vriendinlief één keer. Soms gaan we in bad, wel zo lekker als het kouder is. Toon staat ingesteld op 18.00 uur thuis, begint zo rond 17.00-17.30 voor te verwarmen. Als ik kijk naar de grafiekjes komen we dan uit op zo'n 4.-4.5m3 gas per dag, hier zit dan ook nog het koken op gas bij. Heb van de week een beetje geprobeerd op de dag de temperatuur zo rond de 17 graden te houden maar dan valt het verbruik uiteindelijk hoger uit omdat de CV ketel harder moet werken om het hier 20 graden te krijgen.
Ik heb dus het idee dat de CV ketel veel harder staat te werken dan nodig is. Alleen heb ik er dus totaal geen verstand van. Durf je niet eens te zeggen of de CV ketel waterzijdig is ingeregeld of niet
Heb de startpost nu een aantal keer gelezen maar word er niet wijzer uit. Zoals hierboven ook al staat, misschien dat iemand een keer tijd/zin heeft om te helpen of hier naar te kijken? Uiteraard hoeft dit niet gratis natuurlijk. Woon zelf in regio Utrecht.
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Verwijderd
Volgende week ga ik naar iemand die weersafhankelijk stookt zonder thermostaat. Geloof het of niet, afgelopen maand 500 m3 verbruik. Krijgt het niet goed warm in huis. Is het niet veel zuiniger gewoon met thermostaat te stoken?
Sowieso gaan we de boel inregelen maar dat weersafhankelijke kost volgens mij bakken met gas of vergis ik me?
Sowieso gaan we de boel inregelen maar dat weersafhankelijke kost volgens mij bakken met gas of vergis ik me?
Zo te zien nietAnakha schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 18:36:
Op het gevaar af hier heel hard uitgelachen te worden, ga ik als volstrekte nitwit enkele vermoedelijk domme vragen stellen.
Minder hard pompen verlaagt het afgiftevermogen een beetje -> opwarmen duurt langer -> de radiatoren boven zijn ook langer warm -> boven wordt het warmer.Kan iemand van jullie me bijvoorbeeld allereerst al eens vertellen wat wat is op deze foto van wat volgens mij het regelstation van mijn vloerverwarming is?
Overigens kost de pomp zonder pompschakelaar je nu €120 per jaar.
Ja, die regelt de aanvoertemperatuur.Er zit een thermostaatkraan op, die staat op 3. Regel je met dat ding de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming, of doet hij iets anders?
Die lager zetten verlaagt het afgiftevermogen -> opwarmen duurt langer -> de radiatoren boven zijn ook langer warm -> boven wordt het warmer.
Probeer eens stand 2.
Als het goed is merk je alleen aan de portemonnee dat je een pompschakelaar hebt.Ik lees de tip om een pompschakelaar (AmfraMatic V-3DP) te kopen en er tussen te plaatsen. Waar zou ik dat ding moeten plaatsen, en in hoeverre/op welke manier zou dat helpen om de andere verdiepingen beter te verwarmen?
Aan de pomp zit een stekker, die zit in een stopcontact.
De pompschakelaar doe je tussen de stekker en stopcontact, de thermometer aan het draadje klik je op de aanvoerleiding. Vervolgens loopt de pomp alleen als de ketel warm water aanvoert, wat doorgaans meer dan de helft aan elektriciteitsverbruik scheelt.
Uiteindelijk wil je dat misschien wel, maar begin maar met 1 wijziging per week.In de startpost staat de tip om de aanvoertemperatuur van de CV-ketel te verlagen. De CV-ketel staat nu ingesteld op maximaal 80 graden. Is het in mijn situatie verstandig om die max temperatuur te verlagen? -
Er is een kans trouwens dat de temperatuur nooit zo hoog wordt in jouw geïsoleerde huis met modulerende thermostaat.
waar staat je thermostaat 's nachts op? En hoe ver koelt het af in de kamer? Of heb je misschien een comfort-stand voor je tapwater, die elke X minuten een voorraad tapwater op temperatuur houdt?sjorremans schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 19:46:
Als we savonds in bed liggen hoor ik de CV ketel regelmatig aan slaan.
natuurkundig gezien kan dat niet. De extra energie die je ketel moet leveren om al die tijd een graad hoger te hebben kan nooit minder zijn dan de energie die nodig is om die ene graad weer bij te warmen. Maarja, die discussie gaat al eeuwen. 1 testdag lijkt me wat kort. Probeer het eens wat langer.Heb van de week een beetje geprobeerd op de dag de temperatuur zo rond de 17 graden te houden maar dan valt het verbruik uiteindelijk hoger uit omdat de CV ketel harder moet werken om het hier 20 graden te krijgen.
Wordt het makkelijk/snel genoeg warm? Stuurt Toon je ketel aan/uit of modulerend? Indien aan/uit, dan zou ik eens beginnen met aanvoertemperatuur verlagen. Als het dan nog steeds makkelijk/snel genoeg warm wordt, spaar je al flink wat. Als het modulerend is, zal het niet zoveel uitmaken.Ik heb dus het idee dat de CV ketel veel harder staat te werken dan nodig is.
[ Voor 4% gewijzigd door woekele op 07-01-2015 20:34 ]
Vergeet ook de warmhoudstand van het tapwater niet. Kan best dat de Toon daar niks mee doet en de ketel dus 24/7 een voorraadje water warm blijft houden.
Dank voor de snelle reacties!
Dat is goed om te weten, dat houd ik in mijn achterhoofd. Maar zoals ThinkPad terecht zegt:Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 18:49:
@ annaka
Dat zou vermoedelijk inderdaad verstandig zijn, dus ik zou heel dankbaar zijn als iemand dat zou willen doen. Mijn woonplaats is Helmond.quote: eveneens ThinkPadAnakha, misschien is het verstandiger om iemand te vragen om het voor je te doen/die je kan helpen? Wellicht dat er een Tweaker bij je in de buurt woont die je een keer een zaterdagochtend kan helpenAls je je woonplaats even vermeld...
Ik heb ze tot nu toe alleen lauw meegemaakt, maar ik zit op dit moment ook nog in de fase van de verhuizing waarbij je vooral bezig bent met de minder urgente dozen uitpakken, de inrichting nog wat aanpassen, gaatjes boren, de nieuwe buurt leren kennen, etcetera. Vandaag heb ik voor 't eerst vanuit huis gewerkt, waarbij de urgentie van de koude bovenverdieping voor het eerst echt duidelijk werd, vandaar vandaag mijn vragen aan jullie.Grolsch schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 19:21:
@Anakha, worden de radiatoren boven wel echt heet of blijven ze lauw
Ik vermoed dat hij wel op 80 staat - ik las maar 40 af, maar dat was terwijl hij volgens mij verder ook amper of niet in bedrijf was. Die temperatuur kan ik ook niet aanpassen voor zover ik kan zien, alleen die maximale temperatuur, en die staat dus al op 80.quote: GrolschKan het niet zo zijn dat de aanvoertemperatuur van de CV is teruggebracht naar bijv. 40 graden
Dit is wel een goede tip, ook om dan je eerdere vraag beter te kunnen beantwoorden. Dat ga ik het weekend eens proberen.quote: GrolschIk zou eens testen om een koud huis flink te verwarmen en kijken wat er gebeurt met radiatoren, etc.
Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 18:46:
Jullie zeggen hier het tegenovergestelde, of begrijp ik een van beiden verkeerd?Proton_ schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 20:25:
Minder hard pompen verlaagt het afgiftevermogen een beetje -> opwarmen duurt langer -> de radiatoren boven zijn ook langer warm -> boven wordt het warmer.
Ga ik uitproberen!quote: Proton_Ja, die regelt de aanvoertemperatuur.
Die lager zetten verlaagt het afgiftevermogen -> opwarmen duurt langer -> de radiatoren boven zijn ook langer warm -> boven wordt het warmer.
Probeer eens stand 2.
Jamonova bedoelt denk ik de CV pomp (die water door de radiatoren en richting de vloerverwarmingverdeler pompt) en ik de vloerverwarmingspomp (die water door de vloer pompt).Anakha schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 20:47:
Jamonova schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 18:46:
Proton_ schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 20:25:
Minder hard pompen verlaagt het afgiftevermogen een beetje -> opwarmen duurt langer -> de radiatoren boven zijn ook langer warm -> boven wordt het warmer.
Jullie zeggen hier het tegenovergestelde, of begrijp ik een van beiden verkeerd?
Let wel op dat als de vloerverwarmingspomp te laag staat er een kans is dat je vloer ongelijk warm wordt. Verder niet erg en je komt daar vanzelf achter door te experimenteren.
Verwijderd
Goed gedaan ArvinV, dat wil ik ook bereiken. Heb nu 2 maanden een Calenta 40c en ben wel nieuwsgierig naar de waardes van je aangepaste parameters.ArwinV schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 14:02:
Zojuist mijn meterstanden doorgegeven, afgelopen jaar 1177m3 gas gebruikt tegenover 1941m3 het jaar ervoor. Ik ben dik tevreden
Dankzij dit forum erachter gekomen dat de aanvoer / retour verkeerd om was aangesloten op mijn T33 in de huiskamer. Dat is nu gefixed dus het inregelen kan nu beginnen!
Als een WA regeling nog op een te hoge stooklijn staat met daarbij ook nog vrij hoge gewenste ruimtetemperaturen, ja dan kost WA stoken heel veel gas.Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 20:09:
Volgende week ga ik naar iemand die weersafhankelijk stookt zonder thermostaat. Geloof het of niet, afgelopen maand 500 m3 verbruik. Krijgt het niet goed warm in huis. Is het niet veel zuiniger gewoon met thermostaat te stoken?
Als het goed is afgesteld en de gebruiker is zich ook bewust van de werking en gebruik, dan blijft het redelijk binnen de perken.
Gewenste ruimtetemperaturen en stooklijnen worden vaak veel te hoog ingesteld, daardoor is het vaak te warm bij zulke systemen.
Daarbij moeten de radiatorknoppen secuur gebruikt worden, onnodig open laten staan kost veel geld, de ketel blijft immers doorstoken.
Als de regeling niet beschikt over nachtverlaging op basis van ruimtetemperatuur....dan is het helemaal leuk, de ketel brand dan in de nacht gewoon door, zij het op een lagere stooklijn.
Ikzelf stook sinds 3 weken ook met WA regeling, als het wat kouder is en het is vakantie doe ik dat vaker.
Het comfort is namelijk ongekend, de radiatoren zijn de hele dag door iets warm en elke ruimte is op elk tijdstip op een normale temperatuur te krijgen.
Na wat dagen finetunen had ik het voor elkaar dat de kamer niet te warm werd, helemaal perfect krijg je het nooit. Een gewenste ruimtetemp van 20.5 is de ene dag 20.8, maar kan ook 20.3 zijn.
Ik ben vrij stipt in het gebruik van de thermostaatknoppen en mijn verbruik is maar iets hoger dan met ruimteregeling. Nachtverlaging, van 16 graden, gaat hier op basis van ruimtetemperatuur, de ketel is heel de nacht dus uit.
In de ochtend pak ik één uurtje een iets verhoogde stooklijn, de rest van de dag een iets verlaagde stooklijn om warm te houden.
Vergeet trouwens niet dat een WA regeling in sommige gevallen de enige wijze van verwarmen is.
Als een juiste referentieruimte ontbreekt en het systeem is niet geschikt voor zoneregeling, dan is er geen andere oplossing.
[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 07-01-2015 22:43 ]
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
@robert71: dank je wel!
De ketel heeft tot vandaag met de standaard instellingen gedraaid (het warmhouden van water heb ik wel meteen uitgezet). Vanmiddag heb ik de nadraaitijd van de pomp op 3 minuten gezet, de minimale cv temperatuur op 40 graden en de maximale op 70 graden. Wij hebben geen vloerverwarming, wel "oude" radiatoren dus het heeft waarschijnlijk geen nut om lager te stoken. Ook hebben we in de keuken een plintverwarming die pas begint te blazen vanaf ca 40 graden toevoertemp, dus die zal dit vast ook wel fijner gaan vinden.
Eerst maar weer een paar weken kijken hoe het gasverbruik zich nu ontwikkelt en dan verder met waterzijdig inregelen. Vorig jaar heb ik dit al ruw gedaan, misschien is daar ook nog wat aan te verbeteren.
Dan nog een waterbesparende douchekop, ook weer een paar kuubjes op jaarbasis denk ik.
Al met al best verslavend
De ketel heeft tot vandaag met de standaard instellingen gedraaid (het warmhouden van water heb ik wel meteen uitgezet). Vanmiddag heb ik de nadraaitijd van de pomp op 3 minuten gezet, de minimale cv temperatuur op 40 graden en de maximale op 70 graden. Wij hebben geen vloerverwarming, wel "oude" radiatoren dus het heeft waarschijnlijk geen nut om lager te stoken. Ook hebben we in de keuken een plintverwarming die pas begint te blazen vanaf ca 40 graden toevoertemp, dus die zal dit vast ook wel fijner gaan vinden.
Eerst maar weer een paar weken kijken hoe het gasverbruik zich nu ontwikkelt en dan verder met waterzijdig inregelen. Vorig jaar heb ik dit al ruw gedaan, misschien is daar ook nog wat aan te verbeteren.
Dan nog een waterbesparende douchekop, ook weer een paar kuubjes op jaarbasis denk ik.
Al met al best verslavend
Wat voor huis heb je en hoe groot is het op te warmen oppervlak? Alleen radiatoren of ook vv?Crazy- schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 19:30:
Gisteren nog eens goed gekeken naar mn CV en radiatoren met enkel een schroefknop.
Vandaag resultaat:
I like it...
Bij ons kost het 5m3 om een hoekwoning met veel ramen en openslaande tuindeuren van 17 naar 19.5C in 3 uur tijd te verwarmen. Woonkamer is ongeveer 55m2.
Tussenwoning, hr++ glas, vloer isolatie (kruipruimte), beneden deel is 45m2 (114m3)Aghanim schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 22:02:
[...]
Wat voor huis heb je en hoe groot is het op te warmen oppervlak? Alleen radiatoren of ook vv?
Bij ons kost het 5m3 om een hoekwoning met veel ramen en openslaande tuindeuren van 17 naar 19.5C in 3 uur tijd te verwarmen. Woonkamer is ongeveer 55m2.
2 radiatoren in woonkamer (200x56 & 150x57, lamellen en 1 kleintje keuken, 70x47 lamellen (dura)
Eerst koste t mij ook ruim 5m3 en 3 uur, na afregelen dus niet meer.
Nu nog constant zien te krijgen (tocht op 2 buitendeuren door scheef hangen, kunststof, en gang radiator (890watt) komt er bij, daar is het nu 13 graden....
[ Voor 6% gewijzigd door Crazy- op 07-01-2015 22:11 ]
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Doe je goed. Bij ons is het probleem denk ik de capaciteit. We hebben vv als bijverwarming en 2 radiatoren van slechts 55x60cm en 80x30cm en dan het goedkoopste type, dus het minst vermogen. Deze combi krijgt het huis niet goed en snel warm. Boven de 22C kan het sowieso niet worden.
Als aanvulling hebben we een gashaard van 6.1KW. Ga de komende tijd bekijken wat het verbruik is als ik zowel de CV als de gashaard aan zet. Het opwarmen gaat dan veel sneller dus wellicht kan na 1.5 uur de CV en haard uit en is het verbruik ook lager.
Zit er nog wel aan te denken om de huidige radiatoren te vervangen voor 2 met veel vermogen maar is best een uitgave. Het is dan jammer dat je vooraf niet weet wat het effect is op je verbruik.
Als aanvulling hebben we een gashaard van 6.1KW. Ga de komende tijd bekijken wat het verbruik is als ik zowel de CV als de gashaard aan zet. Het opwarmen gaat dan veel sneller dus wellicht kan na 1.5 uur de CV en haard uit en is het verbruik ook lager.
Zit er nog wel aan te denken om de huidige radiatoren te vervangen voor 2 met veel vermogen maar is best een uitgave. Het is dan jammer dat je vooraf niet weet wat het effect is op je verbruik.
Leuk topic. Ik had al eens vaker wat meegekeken op het forum zonder er verder heel veel mee te doen want ik woonde eerst in een huurhuis en heb toen alleen de temperatuur van het cv water van 90 naar 70 graden verlaagd.
Inmiddels woon ik een vrijstaand huis dat van origine uit 1966 stamt, maar al meerdere uitbreidingen heeft ondergaan. De isolatie van dit huis houdt niet echt over. Er zijn (piepschuim?)balletjes in de spouwmuur gespoten ter isolatie, rondom is dubbel glas (maar vermoedelijk geen HR) en van de bovenverdieping is de helft van het plafond geïsoleerd. Lees: 2 slaapkamers hebben een 6cm PIR isolatielaag gekregen. De rest komt later aan de beurt.
Tijdens kerst hebben we elders overnacht en de verwarming op 13 graden gezet -> toen we terugkwamen was het 13 graden en waren de radiatoren lauw. Vrij lek huis dus.
Afgelopen zomer heb ik de Blauwe Engel II van Atag vervangen door de E325EC van hetzelfde merk en bijbehorende WiZe, dus we hebben een moderne ketel en nu wil ik er ook goed gebruik van maken. Deze ketel heeft een modulerende pomp (op wat dan eigenlijk? retour temperatuur?), dus qua snelheid kan ik niets instellen.
Want sinds afgelopen zaterdag heb ik verwarming geplaatst in de garage en de verst weg gelegen radiator - met aanvoer langs het plafond - werd eerst helemaal niet warm. Zodoende dit topic nog maar eens opnieuw opgezocht en nu fanatiek bezig met tunen en waterzijdig inregelen.
De woonkamer is in een L vorm en de voet van de L heeft vloerverwarming (met een kleine radiator erbij) en helemaal aan de andere kant van de woonkamer staan 2 radiatoren.
Knijpen van radiatoren én de aanvoertemperatuur verlagen tot max 60 graden resulteert in een huis dat niet op wil warmen, want na een uur stoken was de temperatuur van 17,1 naar 17,9 graden gestegen met een gewenste temperatuur van 20 graden.
Nu heb ik de vloerverwarming op +/- 40 graden aanvoer gezet ipv ongeveer 30 (-> is vrij hoog, maar anders wordt de vloer niet echt warm en nu na een avond stoken ruim 24 graden). De maximale aanvoer temperatuur mag weer naar de 75 graden, maar is vanavond niet boven de 65-67 geweest bij mijn weten en ik heb mijn radiatoren weer een fractie meer open gezet. Mijn retour temperatuur is nu ongeveer 45 graden. Dat lijkt me een mooie delta-T van 20 graden en ik zit mooi onder de condensatietemperatuur van aardgas -> ik maak gebruik van de HR functionaliteit. Deze wijzigingen heb ik vanavond gedaan, dus ik ben heel benieuwd of mijn klokthermostaat het huis morgen om 17:00 uur ook op temperatuur heeft.
Wat zou voor dit huis een fatsoenlijk stookgemiddelde zijn qua gewogen graaddagen? Sinds begin juni hangt de nieuwe ketel en vanaf dan tot en met december heb ik 0,45 kuub per gewogen graaddag. Vanaf februari (toen kwamen we er wonen) is het 0,47 met dus deels oude ketel.
Ik zou het mooi vinden als het nog wat lager kan, want in december hebben we 278 kuub verstookt. Vind ik toch best veel. Zeker ook omdat we tot die tijd vanaf februari slechts 708 kuub hadden verstookt.
Inmiddels woon ik een vrijstaand huis dat van origine uit 1966 stamt, maar al meerdere uitbreidingen heeft ondergaan. De isolatie van dit huis houdt niet echt over. Er zijn (piepschuim?)balletjes in de spouwmuur gespoten ter isolatie, rondom is dubbel glas (maar vermoedelijk geen HR) en van de bovenverdieping is de helft van het plafond geïsoleerd. Lees: 2 slaapkamers hebben een 6cm PIR isolatielaag gekregen. De rest komt later aan de beurt.
Tijdens kerst hebben we elders overnacht en de verwarming op 13 graden gezet -> toen we terugkwamen was het 13 graden en waren de radiatoren lauw. Vrij lek huis dus.
Afgelopen zomer heb ik de Blauwe Engel II van Atag vervangen door de E325EC van hetzelfde merk en bijbehorende WiZe, dus we hebben een moderne ketel en nu wil ik er ook goed gebruik van maken. Deze ketel heeft een modulerende pomp (op wat dan eigenlijk? retour temperatuur?), dus qua snelheid kan ik niets instellen.
Want sinds afgelopen zaterdag heb ik verwarming geplaatst in de garage en de verst weg gelegen radiator - met aanvoer langs het plafond - werd eerst helemaal niet warm. Zodoende dit topic nog maar eens opnieuw opgezocht en nu fanatiek bezig met tunen en waterzijdig inregelen.
De woonkamer is in een L vorm en de voet van de L heeft vloerverwarming (met een kleine radiator erbij) en helemaal aan de andere kant van de woonkamer staan 2 radiatoren.
Knijpen van radiatoren én de aanvoertemperatuur verlagen tot max 60 graden resulteert in een huis dat niet op wil warmen, want na een uur stoken was de temperatuur van 17,1 naar 17,9 graden gestegen met een gewenste temperatuur van 20 graden.
Nu heb ik de vloerverwarming op +/- 40 graden aanvoer gezet ipv ongeveer 30 (-> is vrij hoog, maar anders wordt de vloer niet echt warm en nu na een avond stoken ruim 24 graden). De maximale aanvoer temperatuur mag weer naar de 75 graden, maar is vanavond niet boven de 65-67 geweest bij mijn weten en ik heb mijn radiatoren weer een fractie meer open gezet. Mijn retour temperatuur is nu ongeveer 45 graden. Dat lijkt me een mooie delta-T van 20 graden en ik zit mooi onder de condensatietemperatuur van aardgas -> ik maak gebruik van de HR functionaliteit. Deze wijzigingen heb ik vanavond gedaan, dus ik ben heel benieuwd of mijn klokthermostaat het huis morgen om 17:00 uur ook op temperatuur heeft.
Wat zou voor dit huis een fatsoenlijk stookgemiddelde zijn qua gewogen graaddagen? Sinds begin juni hangt de nieuwe ketel en vanaf dan tot en met december heb ik 0,45 kuub per gewogen graaddag. Vanaf februari (toen kwamen we er wonen) is het 0,47 met dus deels oude ketel.
Ik zou het mooi vinden als het nog wat lager kan, want in december hebben we 278 kuub verstookt. Vind ik toch best veel. Zeker ook omdat we tot die tijd vanaf februari slechts 708 kuub hadden verstookt.
De thermostaat staat dan ook op 18 graden. Hoe kan ik controleren of ik een comfort stand heb voor het tapwater?woekele schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 20:32:
[...]
waar staat je thermostaat 's nachts op? En hoe ver koelt het af in de kamer? Of heb je misschien een comfort-stand voor je tapwater, die elke X minuten een voorraad tapwater op temperatuur houdt?
[...]
natuurkundig gezien kan dat niet. De extra energie die je ketel moet leveren om al die tijd een graad hoger te hebben kan nooit minder zijn dan de energie die nodig is om die ene graad weer bij te warmen. Maarja, die discussie gaat al eeuwen. 1 testdag lijkt me wat kort. Probeer het eens wat langer.
[...]
Wordt het makkelijk/snel genoeg warm? Stuurt Toon je ketel aan/uit of modulerend? Indien aan/uit, dan zou ik eens beginnen met aanvoertemperatuur verlagen. Als het dan nog steeds makkelijk/snel genoeg warm wordt, spaar je al flink wat. Als het modulerend is, zal het niet zoveel uitmaken.
Het word redelijk snel warm in huis, laten we zeggen +- een uurtje tot anderhalf uur om van 18 graden naar 20 graden te stoken. Heb dit nog niet exact gemeten. Hoe weet ik of Toon mijn ketel modulerend aanstuurt of niet? En de aanvoertemperatuur van het water kan ik vinden op de CV ketel zelf denk ik?
Mijn excuses alvast voor het stellen van 'domme' vragen
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Op Marktplaats kijken?Aghanim schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 22:16:
[..]
Zit er nog wel aan te denken om de huidige radiatoren te vervangen voor 2 met veel vermogen maar is best een uitgave.
[..]
Die deltaT is wellicht nog wat groot. Zeker als je aangeeft dat je moeite hebt met het warm krijgen zou ik de radiatoren misschien iets meer flow geven zodat je op een deltaT van 15 uitkomt. Radiatoren hebben dan meer vermogen en dus is je huis sneller warm. Kan best zijn dat je met een lagere deltaT toch minder gas verbruikt uiteindelijk.SRB12 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 00:09:
[..]
De maximale aanvoer temperatuur mag weer naar de 75 graden, maar is vanavond niet boven de 65-67 geweest bij mijn weten en ik heb mijn radiatoren weer een fractie meer open gezet. Mijn retour temperatuur is nu ongeveer 45 graden. Dat lijkt me een mooie delta-T van 20 graden
[..]
[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 08-01-2015 08:56 ]
Wellicht niet het juiste topic maar aangezien hier de specialisten zitten hoop ik hier het beste advies te krijgen.
Het lijkt erop dat mijn 18 jaar oude ketel het vandaag heeft opgegeven, vanmiddag komt er iemand kijken of het nog gerepareerd kan worden maar ik vrees dat er een nieuwe moet komen.
Ik heb echter totaal geen kaas gegeten van alle verschillende merken en benodigdheden in mijn situatie dus hoop dat jullie een advies kunnen geven in welke richting ik moet zoekn. Hieronder een klein lijstje van gegevens die wellicht benodigd zijn voor een advies.
2 persoons huishouden.
500m3
Geen vloerverwarming
Geen budgetmerken maar hoef ook niks speciaals
Graag zuinig
30m douchen mag geen probleem zijn
Moet kunnen werken met toon van eneco
Hoop dat jullie er wat mee kunnen, als er meer info nodig is zal ik zo snel mogelijk reageren.
Het lijkt erop dat mijn 18 jaar oude ketel het vandaag heeft opgegeven, vanmiddag komt er iemand kijken of het nog gerepareerd kan worden maar ik vrees dat er een nieuwe moet komen.
Ik heb echter totaal geen kaas gegeten van alle verschillende merken en benodigdheden in mijn situatie dus hoop dat jullie een advies kunnen geven in welke richting ik moet zoekn. Hieronder een klein lijstje van gegevens die wellicht benodigd zijn voor een advies.
2 persoons huishouden.
500m3
Geen vloerverwarming
Graag zuinig
Hoop dat jullie er wat mee kunnen, als er meer info nodig is zal ik zo snel mogelijk reageren.
Wat hangt er nu voor een ketel (merk/type)? Wellicht handig om te weten.
... en oranje! :P
Eerlijk gezegd geen idee en ik zit voor werk in het buitenland en mijn vrouw is ook aan het werk.iNSaNe-oNe schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 09:38:
Wat hangt er nu voor een ketel (merk/type)? Wellicht handig om te weten.
Edit het is een AGPO ketel. Typenummer weet ik niet.
[ Voor 8% gewijzigd door Malt007 op 08-01-2015 09:58 ]
Ik ga het in de gaten houden vandaag. Gisteren behoorlijk wat wijzigingen doorgevoerd, dus daar ga ik vandaag het effect van zien. Wellicht is het langzame opwarmen nu wel in orde.ThinkPadd schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 08:55:
Die deltaT is wellicht nog wat groot. Zeker als je aangeeft dat je moeite hebt met het warm krijgen zou ik de radiatoren misschien iets meer flow geven zodat je op een deltaT van 15 uitkomt. Radiatoren hebben dan meer vermogen en dus is je huis sneller warm. Kan best zijn dat je met een lagere deltaT toch minder gas verbruikt uiteindelijk.
Maar als ik de delta T verklein, moet dat betekenen dat de retourtemperatuur richting de 50 graden gaat, want de aanvoer verlagen levert te weinig vermogen in de woonkamer. Kost dat veel efficiency van de ketel?
Want zoals ik het begrijp geldt voor de retourtemperatuur hoe lager, hoe beter, want dan heb je meer condensatieenergie. Ik snap dat in de praktijk er ook andere factoren meespelen, want met teveel afknijpen kan de ketel zijn warmte weer niet kwijt en dat is ook niet optimaal.
Klopt, maar je wilt het ook nog een beetje fatsoenlijk warm kunnen krijgen toch
? Zuinigheid en comfort gaan helaas niet altijd samen. Meer comfort is vaak minder zuinig. Zuiniger stoken is vaak minder comfort.
Ik heb de nachtverlaging van 17C naar 18C verhoogd en tot heden lijkt het meer comfortabel in huis. Het verbruik op dag 1 was ook niet hoger dan voorheen al is dat natuurlijk koffiedik kijken. De komende week maar eens goed monitoren op comfort en verbruik. Het kan best zo zijn dat een verlaging naar 17C toch te veel was.
Ik heb de nachtverlaging hier gewoon op 15 graden gelaten, maar heb de temperatuur van 06:20 t/m wanneer we eind van de middag thuiskomen op 17 gezet. Dan is de nachtverlaging dus ook echt alleen de nacht. Overdag helpt de zon ook nog wel wat mee met het opwarmen, dus echt heel veel meer gas gaat dit niet verbruiken denk ik.
En ik ga de DBE fans op m'n radiator binnenkort ook nog ff uitschakelen, want die houden de thermostaat wellicht ook voor de gek. Die zorgen namelijk voor een grote luchtverplaatsing, dus de lucht is snel warm, maar meubels nog niet.
En ik ga de DBE fans op m'n radiator binnenkort ook nog ff uitschakelen, want die houden de thermostaat wellicht ook voor de gek. Die zorgen namelijk voor een grote luchtverplaatsing, dus de lucht is snel warm, maar meubels nog niet.
Verwijderd
Heb zelf een AWB zonder boiler (zuiniger!) met daaraan een Honeywell Modulerende Thermostaat. Staat bij mij veel aan dus veel uren gemaakt. Betrouwbaar (na zeven jaar geen storingen), makkelijk in te stellen, zuinig en niet duur. Maar zo zal iedereen een merk gaan roepen. Ik bewust destijds geen Nefit gekocht. Zal ongetwijfeld ook goed zijn maar heb het idee dat je ook vooral voor de naam betaald.Malt007 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 09:34:
Wellicht niet het juiste topic maar aangezien hier de specialisten zitten hoop ik hier het beste advies te krijgen.
2 persoons huishouden.
500m3
Geen vloerverwarming
Graag zuinig
Zonder boiler, betekend dat dat je niet direct warm water hebt? Denk eerlijk gezegd dat ik dat nu ook niet heb aangezien het een seconde of 10 duurt voor het water warm wordt.
Kan ik trouwens een besparing verwachten op mijn verbruik met een nieuwe ketel. De oude is 18 jaar oud maar ik zit nog behoorlijk onder het gemiddelde qua verbruik, dit terwijl ik verre van zuinig doe (half uur per dag warm douchen, elke avond de thermostat op 21 graden etc.)
Kan ik trouwens een besparing verwachten op mijn verbruik met een nieuwe ketel. De oude is 18 jaar oud maar ik zit nog behoorlijk onder het gemiddelde qua verbruik, dit terwijl ik verre van zuinig doe (half uur per dag warm douchen, elke avond de thermostat op 21 graden etc.)
hangt er vanaf. Als het geen HR (of zelfs VR)-ketel is, valt er wel wat te halen. Anders valt het tegen.
Zelfs tussen HR oud en HR nieuw zit een groot verschil. Verspillend boiler ontwerp, niet modulerende aansturing, dat soort dingen.
Mijn oude VR had een waakvlam, die verspilde samen met de boiler op warme zomerdagen gewoon 1 kuub per dag. Geen idee wat ie in de winter ging doen, ik heb het huis in juli op naam gekregen, begin oktober is de ketel eruitgesloopt. Oude bewoners verbruikten 3300 kuub per jaar, ik zit op een derde daarvan
.
Mijn oude VR had een waakvlam, die verspilde samen met de boiler op warme zomerdagen gewoon 1 kuub per dag. Geen idee wat ie in de winter ging doen, ik heb het huis in juli op naam gekregen, begin oktober is de ketel eruitgesloopt. Oude bewoners verbruikten 3300 kuub per jaar, ik zit op een derde daarvan

Als het nu geen HR ketel is moet je wel rekening houden met een extra aansluiting op riolering die dan noodzakelijk is.
Verwijderd
Niet direct warm water? Wat is direct? Als ik mijn bad vul of wil douchen kost het welgeteld denk ik 5 a 10 seconden voordat ik warm water heb. Voordeel van geen voorraadbuffer is dat je niet de hele dag water staat warm te houden oftewel gas besparing.Malt007 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 11:11:
Zonder boiler, betekend dat dat je niet direct warm water hebt? Denk eerlijk gezegd dat ik dat nu ook niet heb aangezien het een seconde of 10 duurt voor het water warm wordt.
tja, ik verbruik met dezelfde ketel ook een derde van de vorige bewoners
Dus dat zegt niet alles. Modulerend aansturen heeft nog een effect. Maar een HR-ketel met Opentherm van 15 jaar oud vs. een nieuwe HR-ketel? Heb je niet gauw terugverdiend denk ik. Ik zou dan pas vervangen als de oude stuk gaat.
Verwijderd
Klopt. Maat van mij heeft ketel uit 1996. Verbruik vorig jaar 553 m3. Netjes toch? Ik haal het niet maar mijn huis is ook dubbel zo groot.woekele schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 11:50:
tja, ik verbruik met dezelfde ketel ook een derde van de vorige bewonersDus dat zegt niet alles. Modulerend aansturen heeft nog een effect. Maar een HR-ketel met Opentherm van 15 jaar oud vs. een nieuwe HR-ketel? Heb je niet gauw terugverdiend denk ik. Ik zou dan pas vervangen als de oude stuk gaat.
Mja, hoe lang is OpenTherm gemeengoed? 15 jaar terug was het nog vrij gebruikelijk om aan/uit te sturen. Mijn buurman heeft vorige maand zijn 17 jaar oude Radson HR ketel met aan/uit thermostaat vervangen zien worden door een AWB doorstromer met modulerende thermostaat.
Die Radson vrat gas, het is dat bij het laatste onderhoud de rookgasanalyzer dusdanig rare waarden gaf dat de meneer van Gaswacht van mening was dat die ketel per direct vervangen moest worden, anders had de woningbouwvereniging hem nog een jaar of 2 laten zitten met die gasvreter.
Behalve een knop om de boiler aan/uit te zetten was er op die Radson vrij weinig in te stellen, ding stookte altijd naar 80-90 graden en schoorsteen kon ook goed stomen. Heb die AWB er nog niet op kunnen betrappen.
Huis is redelijk geisoleerd, overal HR++ glas, verwarming nooit hoog, man woont er in z'n uppie, maar toch 250 euro per maand aan energie.
Die Radson vrat gas, het is dat bij het laatste onderhoud de rookgasanalyzer dusdanig rare waarden gaf dat de meneer van Gaswacht van mening was dat die ketel per direct vervangen moest worden, anders had de woningbouwvereniging hem nog een jaar of 2 laten zitten met die gasvreter.
Behalve een knop om de boiler aan/uit te zetten was er op die Radson vrij weinig in te stellen, ding stookte altijd naar 80-90 graden en schoorsteen kon ook goed stomen. Heb die AWB er nog niet op kunnen betrappen.
Huis is redelijk geisoleerd, overal HR++ glas, verwarming nooit hoog, man woont er in z'n uppie, maar toch 250 euro per maand aan energie.
Verwijderd
Zijn dit de temperaturen die je kunt instellen via je iSense?ArwinV schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 21:58:
@robert71: dank je wel!
Vanmiddag heb ik de minimale cv temperatuur op 40 graden en de maximale op 70 graden.
Minimale cv temp. staat bij mij op 6. Ik snap niet zo goed wat deze temp. inhoud en waarom die bij jou dan op 40graden staat.
Heb ik begin deze week gekocht bij de KarweiDan nog een waterbesparende douchekop, ook weer een paar kuubjes op jaarbasis denk ik.
Zeg dat wel!Al met al best verslavend
Hoe heb jij de Parameters 4, 17 en 29 staan?
Ja, zijn de temperaturen die je op de isense kunt instellen.
Als ik het goed begrepen heb dan vraagt de isense op deze manier nooit water met een lagere temperatuur dan 40 graden. Aangezien mijn radiatoren niet voor ltv zijn en we geen vlerverwarming hebben, heeft het volgens mij geen nut om water van bijv 22 graden rond te pompen. Of deze instelling van 40 graden voordeliger is zal in de praktijk moeten blijken.
Morgen zal ik die parameters even nakijken voor je.
Welke douchekop heb je aangeschaft?
Als ik het goed begrepen heb dan vraagt de isense op deze manier nooit water met een lagere temperatuur dan 40 graden. Aangezien mijn radiatoren niet voor ltv zijn en we geen vlerverwarming hebben, heeft het volgens mij geen nut om water van bijv 22 graden rond te pompen. Of deze instelling van 40 graden voordeliger is zal in de praktijk moeten blijken.
Morgen zal ik die parameters even nakijken voor je.
Welke douchekop heb je aangeschaft?
Ik had nog een vraag gesteld aan Nefit m.b.t het terugschroeven van de temperatuur van het tapwater. Ik wil geen discussie aanwakkeren over legionella, maar over de mogelijk te behalen winst met het verlagen van de tapwater temperatuur.
Ik was benieuwd of er winst valt te behalen in het regelen van het tapwater. Op legionella zit niemand te wachten, maar het water opstoken naar een hoge temperatuur om vervolgens te mengen met koud is ook niet efficiënt.
Woonsituatie; 85m2 appartement, 1 douche, 2 wasbakken met aansluiting voor warm water. Alle punten worden elke dag gebruikt voor het tappen van warm water.
Afstand tussen de Proline en de leiding is niet meer dan 15 meter. Op de Proline staat het warmwaterbedrijf ingesteld op op ECO, tapwater temperatuur stond op 60, nu op 50 graden. Ik heb niet kunnen vinden of de HRC24/CW3 een warm water voorraadvat(je) heeft?
Mijn vragen: Is het verstandig om bij onze relatief hoge doorstroming van water de temperatuur op 50 graden te laten staan? Bij vakanties zal ik hem uiteraard doorspoelen met 70 graden.
De winst die u wilt halen uit de mogelijkheid om het tapwater op een lagere temperatuur te zetten is te verwaarlozen.
Natuurlijk is elke bezuiniging meegenomen maar in dit geval is het niet zitvol.
Door het toestel in te stellen op ECO zorgt u ervoor dat het toestel niet de platenwisselaar warm houdt. Het toestel hoeft dus niet tussendoor in bedrijf te komen terwijl er helemaal geen water wordt getapt.
Wij vertrouwen erop u zo voldoende te hebben geïnformeerd
Met vriendelijke groet
Service coördinator
Valt een hele kleine winst te halen, kijk hier eens: Oxellaar in "Gas besparen door middel van CV tuning". Al is het dus maar 1,8% verschil in rendement.
Ik durf zelf niet lager dan 60 te gaan met het oog op legionella. Zie ook stukje in de topicstart: Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Ik durf zelf niet lager dan 60 te gaan met het oog op legionella. Zie ook stukje in de topicstart: Gas besparen door middel van CV tuning deel II
[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 08-01-2015 14:07 ]
Sorry dat ik wat oude koeien uit de sloot haal... Maar jij laat dus je douche eerst 32 minuten lopen voordat je er zonder risico onder gaat staan?
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Legionella_pneumophila
Temperatuur (°C ) Staat
70 tot 80 °C totale doding van Legionella
66 °C Legionella sterft binnen 2 minuten
60 °C Legionella sterft binnen 32 minuten
55 °C Legionella sterft binnen 5 tot 6 uur
50 °C Legionella kan overleven maar vermenigvuldigt zich niet
35 tot 46 °C ideale temperatuur voor Legionella om zich te vermenigvuldigen
20 tot 50 °C Legionella is in staat om te groeien
20 tot 55 °C langzame vermeerdering aangetoond
Temperatuur (°C ) Staat
Ik dacht dat 55 °C de grens voor Legionella was, mijn ketel staat dan ook al dik een half jaar op 60 °C afgesteld. Misschien toch maar weer omhoog schroeven naar 70 °C. Hier moet je geen risico mee willen lopen.
lol+lol=hihi
Verwijderd
Bij mij staat warmwater nu op 55 graden en het scheelt weg degelijk wat je metname natuurlijk kan goed kan zien in de zomermaanden als je je huis niet verwarmt. Volgens mij scheelt het mij 10m3 per maand is toch weer 120 m3 per jaar.
NB: ik heb gelukkig geen voorraadvat.
NB: ik heb gelukkig geen voorraadvat.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2015 14:46 ]
Nee. En zeker nu ik weet dat de besparing maar zo klein is ga ik hem maar weer omhoog zetten.hansdegit schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 14:34:
Sorry dat ik wat oude koeien uit de sloot haal... Maar jij laat dus je douche eerst 32 minuten lopen voordat je er zonder risico onder gaat staan?
[..]
66 graden lijkt mij opzich wel een veilige waarde. Terwijl in de handleiding van m'n Agpo ketel staat:
Denk dat ik maar gewoon 66 graden aanhoud, dan zit ik wel veilig lijkt mij. Hier ook geen voorraadvat trouwens.Het bouwbesluit schrijft voor dat er aan de warmtapwaterpunten
een minimale temperatuur van 55°C
geleverd moet kunnen worden. Stel de warmtapwatertemperatuur
daarom niet lager in dan 58°C.
Schakel daarom bij toepassing van bijv. een
zonneboiler of warmtepompboiler het toestel nooit uit
[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 08-01-2015 14:49 ]
Verwijderd
Nee.... Gewoon lekker op 55 graden zetten. Doe ik al 8 maanden en adem nog steeds.Verwijderd schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 14:48:
Telt dit ook voor een doorstromer?
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2015 14:53 ]
Je vergeet even dat al die eventuele Legionella bacteriën er al lang uitgespoeld zijn na b.v 5 minuten minuten doorspoelen.hansdegit schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 14:34:
Temperatuur (°C ) Staat
Hier idem hoor, boiler van 380 L, die verwarm ik met de warmtepomp tot 42 graden, daarna de combiketel in. Er wordt zo ontzettend vaak gedouched dat ik me om legionella absoluut geen zorgen maak en in de zomer is de boiler regelmatig 80 graden.
edit: doorspoelen zonder verneveling zeker? Sure. Idem voor het water wat in de doucheslang blijft zitten. Vergeet de tuinslang in de zomer niet.
edit: doorspoelen zonder verneveling zeker? Sure. Idem voor het water wat in de doucheslang blijft zitten. Vergeet de tuinslang in de zomer niet.
[ Voor 22% gewijzigd door hansdegit op 08-01-2015 14:57 ]
Met zo'n groot voorraadvat mag je je inderdaad zorgen maken.hansdegit schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 14:56:
Hier idem hoor, boiler van 380 L, die verwarm ik met de warmtepomp tot 42 graden, daarna de combiketel in. Er wordt zo ontzettend vaak gedouched dat ik me om legionella absoluut geen zorgen maak en in de zomer is de boiler regelmatig 80 graden.
Maar dat hebben velen hier niet.
Da's precies mijn punt. Als je weet wat je gebruik is, als je de wiki pagina van legionella kent, dan weet je dus dat die 60 graden vuistregel echt onzinnig is. Tóch lijkt iedereen gestopt te zijn met nadenken als de ketel op 60 graden tapwatertemp staat.
Vandaar mijn teaser over verneveling van het nog aanwezige water in de doucheslang, verneveling van het water in de tuinslang.
En zelfs met 380 liter maak ik me nog steeds geen zorgen, want die boiler gaat bijna dagelijks leeg.
Vandaar mijn teaser over verneveling van het nog aanwezige water in de doucheslang, verneveling van het water in de tuinslang.
En zelfs met 380 liter maak ik me nog steeds geen zorgen, want die boiler gaat bijna dagelijks leeg.
Met doorspoelen bedoel ik doorspoelen.hansdegit schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 14:56:
Dan begrijp je ook dat ik mij met mijn 80 liter boiler mij geen zorgen maak.hansdegit schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 15:06:
Da's precies mijn punt. Als je weet wat je gebruik is, als je de wiki pagina van legionella kent, dan weet je dus dat die 60 graden vuistregel echt onzinnig is. Tóch lijkt iedereen gestopt te zijn met nadenken als de ketel op 60 graden tapwatertemp staat.
En hoe kouder ik hem instelt, hoe sneller hij ververst wordt.
Maar niet iedereen begrijpt dit allemaal, daarom is het veiliger om maar minimaal 60 graden C aan te houden voor de warmwaterhuishouding.
[ Voor 8% gewijzigd door opuntia1 op 08-01-2015 15:44 ]
Blij dat jij het begrijpt 
Toch laat die instelling van 60 graden me niet helemaal los, da's dan toch een schijnzekerheid?
Toch laat die instelling van 60 graden me niet helemaal los, da's dan toch een schijnzekerheid?
[ Voor 78% gewijzigd door hansdegit op 08-01-2015 16:26 ]
Hallo
Ik ben nieuw op dit forum maar heb nu zo'n 7 jaar ervaring met de verschillende topics die hier zijn besproken. Veel geinvesteerd en veel verdiend. V.w.b. het laatste onderwerp, ik heb een 1000 liter vat met zonneboiler aansluiting, hout-cv aansluiting en 4kW elektraspiraal. En 9.000 kWh zonnepanelen. CV ketel is er nog maar staat uit en wordt alleen voor verwarming gebruikt mij een buitentemp onder 0. Warmwater is niet meer op de ketel aangesloten.
In de winter doet de zonneboiler niets en heb ik dus geen douchewater. Ik verwarm overdag met de hout-cv kachel het vat tot ong. 35 graden, voldoende voor de vloerverwarming. Als er geen warmtevraag meer is en/of het is een zonnige winterdag, kan de hout-cv het water opwarmen tot 55 graden. Om douchen toch comfortabel in de ochtend mogelijk te maken, schakelt snachts het warmtespiraal bij en verwarmd tot 47 graden. Met wat leidingverlies is dat genoeg voor de douche. Eens in de week verwarm ik door tot 63 graden. Dat is voldoende om legionella te doden en hoeft echt niet elke dag.
Als mijn zoon savonds na voetbaltrainen wil douchen heeft ie pech. Of we moeten een uur van te voren de houtkachel aanzetten.
Ik verbruik op deze manier 500 kuub gas per jaar voor een woning van 1200 kuub. En 5 kuub hout. En een elektriciteitsrekening van 0.
Ik ben nieuw op dit forum maar heb nu zo'n 7 jaar ervaring met de verschillende topics die hier zijn besproken. Veel geinvesteerd en veel verdiend. V.w.b. het laatste onderwerp, ik heb een 1000 liter vat met zonneboiler aansluiting, hout-cv aansluiting en 4kW elektraspiraal. En 9.000 kWh zonnepanelen. CV ketel is er nog maar staat uit en wordt alleen voor verwarming gebruikt mij een buitentemp onder 0. Warmwater is niet meer op de ketel aangesloten.
In de winter doet de zonneboiler niets en heb ik dus geen douchewater. Ik verwarm overdag met de hout-cv kachel het vat tot ong. 35 graden, voldoende voor de vloerverwarming. Als er geen warmtevraag meer is en/of het is een zonnige winterdag, kan de hout-cv het water opwarmen tot 55 graden. Om douchen toch comfortabel in de ochtend mogelijk te maken, schakelt snachts het warmtespiraal bij en verwarmd tot 47 graden. Met wat leidingverlies is dat genoeg voor de douche. Eens in de week verwarm ik door tot 63 graden. Dat is voldoende om legionella te doden en hoeft echt niet elke dag.
Als mijn zoon savonds na voetbaltrainen wil douchen heeft ie pech. Of we moeten een uur van te voren de houtkachel aanzetten.
Ik verbruik op deze manier 500 kuub gas per jaar voor een woning van 1200 kuub. En 5 kuub hout. En een elektriciteitsrekening van 0.
Verwijderd
Lever je niet net iets te veel in op comfort? "Als mijn zoon savonds na voetbaltrainen wil douchen heeft ie pech."
Vind het gasverbruik eerlijk gezegd nog vrij fors, 500m3 redden sommigen hier ook wel met alleen hun CV-ketel. Of kook je ook op gas? Met zo'n lading zonnepanelen zou ik zelf overstappen op inductie denk ik.
Verder heel goed bezig!
Verder heel goed bezig!
Elektriciteitsrekening 0, en je vastrecht dan?
500 kuub is inderdaad inclusief koken en dat gaat over op inductie. Maar staar je niet blind op het absolute getal 500 maar bekijk dit in relatie tot de inhoud van de woning. Elke woning heeft een eigen stookprofiel. Afhankelijk van ligging, glaspartijen, isolatie, vrijstaand of geschakeld en inhoud. Wat is de gemiddelde woninginhoud? Die van mij 1250m3! Voordat ik begon met besparingen zat ik op 2500. Het streven is 0 dus gas er uit. De laatste beetjes zijn het moeilijkst.
Vastrecht. Ja, dat betaal ik ook. Eigenlijk is dit een soort vergoeding voor het feit dat je saldeert. Wen er maar aan dat de energie maatschappijen naar een ander verdienmodel zullen gaan. Nu heet het nog vastrecht, straks krijgt dat een andere naam. Ik bouw op dit moment overigens aan een geheel zelfvoorzienend energie systeem met 40kW aan accus en omvormers. Maar daarmee kan ik max. 5 winterdagen overbruggen. Je kunt dus niet zonder een energie leverancier. Of je moet met een generator gaan werken. De kosten voor vastrecht/salderen moet je dan in verhouding gaan plaatsen zot zo een zelfvoorzienend systeem. Dat kan kwa kosten nu natuurlijk niet uit. Een beetje doorgeschoten hobby dus....
Vastrecht. Ja, dat betaal ik ook. Eigenlijk is dit een soort vergoeding voor het feit dat je saldeert. Wen er maar aan dat de energie maatschappijen naar een ander verdienmodel zullen gaan. Nu heet het nog vastrecht, straks krijgt dat een andere naam. Ik bouw op dit moment overigens aan een geheel zelfvoorzienend energie systeem met 40kW aan accus en omvormers. Maar daarmee kan ik max. 5 winterdagen overbruggen. Je kunt dus niet zonder een energie leverancier. Of je moet met een generator gaan werken. De kosten voor vastrecht/salderen moet je dan in verhouding gaan plaatsen zot zo een zelfvoorzienend systeem. Dat kan kwa kosten nu natuurlijk niet uit. Een beetje doorgeschoten hobby dus....
[ Voor 47% gewijzigd door Hhalewijn op 08-01-2015 18:12 ]
Met zo'n installatie kun je makkelijk 300L tapwater op 70 graden krijgen en daarna die 1000L nog naar 35 voor de vloerverwarming. Kost alleen wat meer hout, maar kun je tenminste normaal douchen.
Hier 2 huizen verder staat ook een houtkachel met 2000L buffervat en 300L tapwater.
En geen gasaansluiting meer.
Daarbij vind ik je oude verbruik niet bijzonder hoog voor een woning met die inhoud. Je isolatie zal dus wel redelijk goed zijn, waarom heb je dan toch gas nodig bij buitentemperatuur onder 0?
Hier 2 huizen verder staat ook een houtkachel met 2000L buffervat en 300L tapwater.
En geen gasaansluiting meer.
Daarbij vind ik je oude verbruik niet bijzonder hoog voor een woning met die inhoud. Je isolatie zal dus wel redelijk goed zijn, waarom heb je dan toch gas nodig bij buitentemperatuur onder 0?
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Woning is van 1999/2000. Klasse B tegenwoordig. Wij zitten aardig op de wind hier. Verwarmen van de woonkamer e.d. Is niet zo een probleem maar de overige (werk) ruimtes blijven dan op 18 graden steken en dat is net iets te weinig. Het huis is ook altijd bezet dus wij moeten het ook 24 uur verwrmen. Uiteraard heeft elke ruimte zn eigen thermostaatregeling, aanwezigheidsmelders, deur/raam detectoren en alles met domotica geschakeld. Ik zei al, leuke hobby.
Verwijderd
Weet niet of dit hier al eerder heeft gestaan, maar kwam dit toevallig tegen: cv-inregelkit
Best prijzig, 80 euro voor wat ebay/dx spulletjes en een boekje.
Best prijzig, 80 euro voor wat ebay/dx spulletjes en een boekje.
Dit topic is gesloten.