Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 128 Laatste
Acties:
  • 7.940.289 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Een kopje thee staat stil en heeft een klein oppervlak om warmte af te geven. Ga jij dat kopje thee constant overgieten tussen twee glazen, koelt het ook veel sneller af.
Als je ziet dat een cpu met 5W verbruik passief gekoeld kan worden door een heatsink van 5x5cm, reken dan eens uit wat een heatsink van 300x50cm doet...

Wat betreft modulerende sturing en zuinigheid, zijn de meningen erg over verdeeld. Verlies is over een langere periode gewoon groter, maar omdat je meer rendement uit de ketel haalt is dat vaak om het even. Verder is het vooral comfort: een systeem dat continu op lage temperatuur stookt is veel consistenter dan iets dat steeds opstookt naar 80 graden en dan weer afkoelt.
Hangt ook maar net van de situatie af, je hebt huizen die 80 graden nodig hebben om warm te worden en vervolgens met 45 graden warmgehouden kunnen worden, daarvoor kies je een modulerende thermostaat. Je hebt ook huizen die met 45 graden aanvoer in een mum van tijd warm zijn, dan kan je net zogoed aan/uit stoken, voor het rendement maakt het niets uit.

Overigens heb ik mijn isense ingesteld om 60 minuten eerder te mogen beginnen ipv 180 minuten. Leuk dat ie heel zuinig naar 18 graden kan stoken, maar als ik 's morgens opsta vind ik die hete radiatoren met bijbehorende stralingswarmte juist lekker. Max is nu nog 59 graden, als ik binnenkort klaar ben met vloerisolatie kan dat naar 55.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 497238

Voorbarig wellicht. Zijn er uberhaubt mensen met 1 pijps systeem die iets hebben getweaked?

Kan namelijk op beide versies niemand vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
_JGC_ schreef op maandag 05 januari 2015 @ 18:30:

Wat betreft modulerende sturing en zuinigheid, zijn de meningen erg over verdeeld. Verlies is over een langere periode gewoon groter, maar omdat je meer rendement uit de ketel haalt is dat vaak om het even.
Zoals je het nu stelt, lijkt het alsof het verlies van warmte stopt zodra de ketel niet meer brand.
Je warmteverlies heeft met de woning te maken, niet met de ketel. Je kunt beter het verlies continu aanvullen, dan met pieken en dalen.
Verder is het vooral comfort: een systeem dat continu op lage temperatuur stookt is veel consistenter dan iets dat steeds opstookt naar 80 graden en dan weer afkoelt.
Hangt ook maar net van de situatie af, je hebt huizen die 80 graden nodig hebben om warm te worden en vervolgens met 45 graden warmgehouden kunnen worden, daarvoor kies je een modulerende thermostaat. Je hebt ook huizen die met 45 graden aanvoer in een mum van tijd warm zijn, dan kan je net zogoed aan/uit stoken, voor het rendement maakt het niets uit.
Winst dmv stoken met een modulerende thermostaat is er altijd, wat voor aanvoertemperatuur je ook nodig hebt.
Alleen zal de winst veel kleiner zijn bij zeer lage aanvoertemperatuur, zoals uit jouw voorbeeld.
Vandaar dat er vaak wordt gezegd dat er geen voordeel in zit, maar het is er wel.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:46
Trebbors schreef op maandag 05 januari 2015 @ 15:16:
Heeft er hier iemand ervaring met het plaatsen van een modulerende Alpha2 pomp in een Nefit ecomline classic met voorraad ?

Ik lees op http://www.klusidee.nl/Forum/about73322-0-asc-15.html dat het geen leuke samenwerking geeft met de AAN/UIT vanuit de UBA ..
Ik heb een Nefit Ecomline HRC30 (uit '98) waar ik vorig jaar een Alpha 2 autoadapt in de ketel heb geplaatst.
Op pomp stand 1, dus nadraaitijd 2 minuten. Wordt dus ook tientallen keren per dag hard (door de UBA) uitgezet.
Draait prima sinds april. Maar mochten er problemen ontstaan door dit veelvuldige uitschakelen van de electonica ga je dat vermoedelijk pas later merken. :+

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Hier heb ik de pomp in mijn Nefit Topline ook vervangen voor een Alpha2 met autoadapt.
Autoadapt gebruik ik niet, werkt niet lekker met tapwater de reactie is te traag. Hij staat op proportionele druk stand 2
Hij zit er al flink bijna twee jaar in schat ik zo, zonder enig probleem.
Ik heb geen boiler, dus de pomp gaat aan voor elke druppel warm water.
Een Ecomline heeft een boiler en de pomp zal dus veel minder starten.

Ze worden ook gemonteerd op vloerverdelers en geschakeld door een pompschakeling of zoneregeling.
Ook dan maken ze aardig wat starts per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:59
Bestaan er eigenlijk ook modulerende vloerverwarmingspompen?

Ik zat te denken. Op t moment dat de temperatuur in een kamer zeg 18,5 is, en je met de vloerverwarming de temperatuur naar 20,5 wil brengen, kan dat met de pomp op een lage stand lang duren. Dan heb je denk ik het liefst een hoge pompstand, zodat de vloer snel opwarmt. De hogere energiekosten van de pomp in de hoogste stand vallen denk ik terug met het lagere gasverbruik omdat de ruimte sneller opwarmt.

Echter als de temp bereikt is en de ketel gaat moduleren (of af en toe aanslaat) dan wil je de pomp langzaam (=energiezuinig) hebben. Er hoeft dan namelijk niets verwarmd te worden.

Is dit iets geks of zie ik wat over het hoofd?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Jazeker zijn er modulerende pompen voor vloerverwarming, autoadapt is een modulerende regeling.
Als je een zoneregeling toepast op je vloerverwarming, dan kan een modulerende (toeren)regeling die zich aanpast aan het aantal vragende groepen voordelig werken.

In veel van de cv ketels is een temperatuurafhankelijke toerenregeling wel normaal.
Als de ketel op een hoog vermogen brand zal de pomp ook een hoger toerental draaien.

[ Voor 25% gewijzigd door Oxellaar op 05-01-2015 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-06 15:20
Mars Warrior schreef op maandag 05 januari 2015 @ 15:41:
[...]

Hier eigenlijk nergens last van. Ik heb een splinternieuwe iSense (v28) van marktplaats voor weinig icm een Calenta ketel uit 2009:
[afbeelding]
Ik ben ook wel benieuwd hoe je deze data uit de iSense krijgt. Heb je een zogeheten externe module aangesloten? Zoja welke?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

caspervc schreef op maandag 05 januari 2015 @ 20:59:
Bestaan er eigenlijk ook modulerende vloerverwarmingspompen?

Ik zat te denken. Op t moment dat de temperatuur in een kamer zeg 18,5 is, en je met de vloerverwarming de temperatuur naar 20,5 wil brengen, kan dat met de pomp op een lage stand lang duren. Dan heb je denk ik het liefst een hoge pompstand, zodat de vloer snel opwarmt. De hogere energiekosten van de pomp in de hoogste stand vallen denk ik terug met het lagere gasverbruik omdat de ruimte sneller opwarmt.

Echter als de temp bereikt is en de ketel gaat moduleren (of af en toe aanslaat) dan wil je de pomp langzaam (=energiezuinig) hebben. Er hoeft dan namelijk niets verwarmd te worden.

Is dit iets geks of zie ik wat over het hoofd?
jij zoekt precies dat wat ik ook wil (zie topic en google) feitelijk wil je namelijk dat je vvv pomp op delta T gaat moduleren. dus koude vloer meer flow

Helaas heb ik tot op de dag van vandaag hier geen oplossing voor gevonden

het enige is wellicht een zuiver systeem waarbij de cv pomp ook de vloer circulatie doet

[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 05-01-2015 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-06 16:43
Binnetie schreef op zondag 04 januari 2015 @ 11:48:
Ik volg dit topic ook al een hele poos, vind het super om te lezen wat mensen kunnen besparen. Al een tijdje wilde ik zelf aan de slag gaan, maar door veel te lezen en te lezen en te lezen zag ik op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer.

Ik noteer elke maand de meterstanden en zag dat ik in december 191m3 aan gas verbruikt heb, nu was dit in december 2013 180m3 en toen waren we nog aan het klussen in huis. Maar toch vind ik het veel.

Mijn situatie:
Hoekwoning uit 1989 met garage
110m2 vloer oppervlak woning
Volledige lengte van de woning op het noorden
339m3 inhoud
Geen vloerverwarming
Dubbelglas (geen HR+ etc)
Vloerisolatie en spouwmuurisolatie

CV-ketel en thermostaat:
Daalderop CombiFort 24/50+ uit 2004 (zat bij aanschaf woning eind 2013)
Installateurshandleiding: http://zakelijk.ithodaald...n_afregelen_combifort.pdf
Honeywell Chronotherm Modulation T8851M

De thermostaat hebben we altijd op 'continu themperatuur' staan. Met andere woorden, overdag staat hij op 15 graden en als we thuis komen rond 17 uur dan zetten we hem aan op 19-20 graden. Rond 22.00 uur zetten we hem op 15 graden. Dus eigenlijk doen we gewoon aan/uit :)

Nu mijn vriendin deze week gastouder is gestart zal in elk geval 2 dagen per week de verwarming ook overdag aan moeten staan i.v.m. de kinderen. Daarom is de drang toch wat meer ontstaan om wat aan het verbruik te doen. Mijn radiotoren werden soms loeiheet en dat vind ik niet veilig met de kinderen.

Wat heb ik nu gedaan:
Ik heb de monteurshandleiding erbij gepakt (zie boven) en heb de volgende instellingen veranderd, erachter heb ik erbij gezet waar hij op stond:

Boilertemperatuur: comfort 1 (60 graden, was ook 60 graden)
CV-watertemperatuur: 60 graden (halverwege 2014 op 75 graden gezet, stond op 90 graden)
Vermogensbegrenzing woningwarmtelevering: 15kW (24,5 kW), ik stook nu alleen op de begane grond

De rest heb ik gelaten omdat ik niet zo goed weet of ik nog meer kan aanpassen. Ik heb geen apparatuur om temperaturen enzo te meten, het gaat een beetje op gevoel.
Ik heb geen mogelijkheid om iets met tapwater te doen, ik vind het nergens terug in het menu. De boiler is bij mij met een knopje op de ketel te bedienen (aan of uit).

Welke instellingen kan ik nog meer aanpassen om de ketel wat te optimaliseren (zie handleiding hierboven)?

Eventuele vragen over mijn verbruik kan ik beantwoorden, dan kan ik dat mogelijk vertalen naar nog meer optimalisatie met dank aan jullie _/-\o_
Even hier op terugkomend.

Mijn vriendin kwam vandaag thuis rond 17.00 uur en heeft toen de verwarming aangezet. De thermostaat gaf 15 graden aan. Nu 5 uur later is het nog maar 18 graden (ingesteld was 19). Wat kan de oorzaak zijn van de hierboven genoemde aanpassingen of wat kan ik aanpassen om het toch wat sneller warmer te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:58
Ray schreef op maandag 05 januari 2015 @ 21:52:
[...]

jij zoekt precies dat wat ik ook wil (zie topic en google) feitelijk wil je namelijk dat je vvv pomp op delta T gaat moduleren. dus koude vloer meer flow

Helaas heb ik tot op de dag van vandaag hier geen oplossing voor gevonden

het enige is wellicht een zuiver systeem waarbij de cv pomp ook de vloer circulatie doet
Ik denk dat je dan al zelf zoiets moet maken met een Arduino.

Eigenlijk is het hetzelfde principe als een fancontroller voor in een PC. Bij een hoge temperatuur wil je een hoge snelheid. In dit geval is het alleen op een wat grotere schaal. Maar je kunt met een Arduino prima een PWM-signaal uitsturen om bijv. een fan te sturen adhv temperatuur: http://www.electroschemat...d-controlled-temperature/

Voor de temperatuurmeting pak je dan een DS18B20, die kosten bijna niks en zijn eenvoudig uit te lezen met een Arduino. Alleen het aansturen van de pomp weet ik niet hoe dat moet.
Binnetie schreef op maandag 05 januari 2015 @ 22:00:
[...]

Mijn vriendin kwam vandaag thuis rond 17.00 uur en heeft toen de verwarming aangezet. De thermostaat gaf 15 graden aan. Nu 5 uur later is het nog maar 18 graden (ingesteld was 19). Wat kan de oorzaak zijn van de hierboven genoemde aanpassingen of wat kan ik aanpassen om het toch wat sneller warmer te krijgen?
Vermogen wat je begrensd hebt gok ik. Daar moet je gewoon vanaf blijven en op de default waarde laten staan als er een modulerende thermostaat aan hangt.
En 60 graden is wellicht ook wat aan de krappe kant voor een wat ouder huis zoals die van jou. Zet hem eens op 65 of 70.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 05-01-2015 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

fabstar81 schreef op maandag 05 januari 2015 @ 14:10:
echt precies hetzelfde hier. 2 jaar geleden vanwege lekkende kranen ook alles laten vervangen door danfoss kranen. helaas ook niet dubbel instelbaar of uberhaupt in te regelen.

hier dus wel de truc met marker en streepjes enzo?
Dat werkt niet op mijn thermostatische kranen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 22:07:

Vermogen wat je begrensd hebt gok ik. Daar moet je gewoon vanaf blijven en op de default waarde laten staan als er een modulerende thermostaat aan hangt.
En 60 graden is wellicht ook wat aan de krappe kant voor een wat ouder huis zoals die van jou. Zet hem eens op 65 of 70.
Eigenlijk moet je maar 1 aanpassing per keer uitvoeren, daarna kijken wat het resultaat is.
Daarna pas de volgende aanpassing.
Dus in dit geval eerst het vermogen terug op maximaal en het resultaat afwachten, werkt dat nog niet, dan pas iets aan de temperatuur veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 562969

Flitsende CV-Tuners even een vraagje.
Thuis draait een moederhaard waarin een pomp zit die continu 50 watt verstookt...
Nu zet ik de kachel zo veel mogelijk uit (waakvlam) als ik niet thuis ben of ga slapen. Ik vraag me af of ik ook een doordrukschakelaar op de cv pomp kan zetten zodat ik de pomp ook uitschakel zodra de kachel in de standby modus draait.
Zomers zet ik namelijk alles uit.. dus zowel pomp (risico ik weet) als waakvlam. Dit gaat altijd goed.
Maar loop ik risico als ik de pomp uitschakel terwijl er een waakvlam draait?
Deze kachel:

http://www.klaverhaarden....faber-kompakt-moederhaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:36
Binnetie schreef op maandag 05 januari 2015 @ 22:00:
[...]

Zal een combinatie zijn tussen aanvoer temperatuur (60 graden in een oudere woning is niet echt warm te noemen) en het verlagen van het vermogen.

Ik zou zoals eerder aangegeven maar 1 ding per keer aanpassen, dan kun je nagaan waar het misgaat.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
ThinkPadd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 22:07:
[...]

Ik denk dat je dan al zelf zoiets moet maken met een Arduino.

Eigenlijk is het hetzelfde principe als een fancontroller voor in een PC. Bij een hoge temperatuur wil je een hoge snelheid. In dit geval is het alleen op een wat grotere schaal. Maar je kunt met een Arduino prima een PWM-signaal uitsturen om bijv. een fan te sturen adhv temperatuur: http://www.electroschemat...d-controlled-temperature/

Voor de temperatuurmeting pak je dan een DS18B20, die kosten bijna niks en zijn eenvoudig uit te lezen met een Arduino. Alleen het aansturen van de pomp weet ik niet hoe dat moet.
Het PWM signaal wordt niet rechtstreeks gebruikt om de DC motor aan te sturen.
Aan alles wat op de Arduino aangesloten is (RC filter) heb je niets.
Dat is bedoeld om een gelijkstroommotor aan te sturen.

Ik ben ook geïnteresseerd in de aansturing van een wisselstroommotor en dat is een ventilator en ook een cv-pomp.

Hint;
De Arduino zelf geeft een PWM signaal dat misschien gebruikt kan worden met een geschikt solidstate relais om een wisselstroom motor aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 21:37
Discussie vanuit het andere topic:
ThinkPadd schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 08:40:
[...]

10% open met 3 radiatoren is wel weinig, kans is groot dat je ketel z'n vermogen dan niet kwijt kan en gaat pendelen. Wel nadelig, want dit zal waarschijnlijk door je pomp veroorzaakt worden. Die draait op een hoge flow waardoor je je radiatoren zo ver moet knijpen. Als de pomp op een lagere snelheid draait kun je je radiatoren verder open zetten waarschijnlijk.

Maar die discussie is meer voor: Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Misschien maar genoegen nemen met een dT van 10, dan heb je tenminste nog wat afgiftevermogen. Met 10% blijft daar weinig van over :p
En ja hoor, 10% was inderdaad te weinig. Deze ochtend kreeg ik het niet warm. Iets verder open gedraait naar ~20% en in no-time zat ik weer aan een dT van ~10 graden. Dus er is niets aan te doen. Probeer vanavond de boel nog iets meer te knijpen om te kijken of ik nog iets beter kan. Anderzijds kan ik hem ook gewoon helemaal open draaien, want volgens mij werkt mijn systeem zo ongeveer binair door die pomp :'(

Maar met deze pomp zit er bij mij erg weinig in. Die draait echt veel te hard. Zo zonde. Dat de consumentenbond mijn ketel 3 jaar geleden als beste keuze heeft uitgeroepen :X (Atag A244EC)

En ja, ik weet van de hack met een condensator bij de pomp. Maar het is een huurhuis, dus niet mijn ketel helaas ;)

[ Voor 9% gewijzigd door GENETX op 06-01-2015 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:53

Trebbors

Failure is no option!

jaari schreef op maandag 05 januari 2015 @ 19:28:
[...]
Ik heb een Nefit Ecomline HRC30 (uit '98) waar ik vorig jaar een Alpha 2 autoadapt in de ketel heb geplaatst.
Op pomp stand 1, dus nadraaitijd 2 minuten. Wordt dus ook tientallen keren per dag hard (door de UBA) uitgezet.
Draait prima sinds april. Maar mochten er problemen ontstaan door dit veelvuldige uitschakelen van de electonica ga je dat vermoedelijk pas later merken. :+
Oxellaar schreef op maandag 05 januari 2015 @ 19:52:
Hier heb ik de pomp in mijn Nefit Topline ook vervangen voor een Alpha2 met autoadapt.
Autoadapt gebruik ik niet, werkt niet lekker met tapwater de reactie is te traag. Hij staat op proportionele druk stand 2
Hij zit er al flink bijna twee jaar in schat ik zo, zonder enig probleem.
Ik heb geen boiler, dus de pomp gaat aan voor elke druppel warm water.
Een Ecomline heeft een boiler en de pomp zal dus veel minder starten.

Ze worden ook gemonteerd op vloerverdelers en geschakeld door een pompschakeling of zoneregeling.
Ook dan maken ze aardig wat starts per dag.
Dat klinkt goed. Dus ik draai de pomp niet kapot wanneer er warm-water vraag is en dit vanuit de interne boiler voorzien wordt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 12-06 14:00
:(

vanaf vorige jaar dagelijks mijn meterstanden genoteerd in mindergas.nl. wat zie ik.... 8)7

Afbeeldingslocatie: http://i1240.photobucket.com/albums/gg481/fabstar81/mindergasdecember_zpscac1b602.png

5,8% meer verbruik t.o.v. vorige jaar. deze tijd in 2014 stond het cv-water op 90 graden. pas eind januari 2014 heb ik de temperatuur verlaagd naar 80.

nu deze periode in januari staat de temperatuur op 60 graden.

betekent dit automatisch dat het verlagen van de temperatuur niet bespaart? of spelen er meer factoren mee?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
5 dagen is wel een beetje kort om te meten he... zeker omdat het ook maar 0,02m3/graaddag verschil is. Vergelijk het aan het einde van de maand nog eens. Dit is te weinig data om een conclusie over te kunnen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
GENETX schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 08:47:
[...]
Maar met deze pomp zit er bij mij erg weinig in. Die draait echt veel te hard. Zo zonde. Dat de consumentenbond mijn ketel 3 jaar geleden als beste keuze heeft uitgeroepen :X (Atag A244EC)
[..]
Dat is echt ruk, misschien dat Oxellaar nog een truukje weet. Al blijft het behelpen als je de pompstand niet kunt veranderen.

Maar aan de andere kant, hoe moeilijk kan die condensator zijn? Moet toch wel te monteren zijn zonder schade aan de ketel? En voordat ze langskomen voor een onderhoudsbeurt ofzo haal je de condensator er weer af en speel je de onwetende consument ;)

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 06-01-2015 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 11:41
sjimmie schreef op maandag 05 januari 2015 @ 15:16:
Hebben alle iSenses dat, of alleen oude of nieuwe modellen?
Oftewel, welke iSense versie hebben jullie met wel/niet dat 0,5 graden sprongetje?
ik heb de 0.27 versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-06 22:24
GENETX schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 08:47:
Discussie vanuit het andere topic:

[knip]

En ja, ik weet van de hack met een condensator bij de pomp. Maar het is een huurhuis, dus niet mijn ketel helaas ;)
Ik heb dezelfde ketel met hetzelfde probleem. Niet-instelbare pomp jaagt het water met een rotvaart door de CV installatie waardoor de leidingen en thermostaatknoppen veel geluid maken. Ketel bevalt op zich goed, maar als ik had gezien dat pomp continu 90W gebruikt had ik zeker een andere ketel gekocht.

Condensator heb ik geprobeerd. Lijkt in eerste instantie goed te werken. Veel lager stroomverbruik, geen stroomgeluiden en een huis dat net zo snel op temperatuur komt.
Maar na enkele maanden geeft de CV telkens de storing (C1 18) dat er te weinig pompdruk is terwijl de cv voldoende druk heeft (1,8 bar idle, 2,1 bij inschakelde pomp). Twee condensatoren met een verschillende capaciteit (uit m'n hoofd 5,5 en 6,3 µF, wisselstroom condensator 450V) gaven beiden dit probleem.

Het opvallende is dat dit twee keer maandenlang goed heeft gewerkt. Na zo'n tijd al veroudering van de condensator lijkt me eigenlijk stug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 21:37
ThinkPadd schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 08:58:
[...]
Maar aan de andere kant, hoe moeilijk kan die condensator zijn? Moet toch wel te monteren zijn zonder schade aan de ketel? En voordat ze langskomen voor een onderhoudsbeurt ofzo haal je de condensator er weer af en speel je de onwetende consument ;)
Tot ze mijn domotica-setup zijn ;) . Nee, ik ga er niet mee spelen dus. Ik zal vast nog aardig wat kuub gas kunnen besparen, maar zo onzuinig stook ik nu ook weer niet. Het is mij het risico iig niet waard.

Edit: En na bovenstaande reactie kan ik het helemaal vergeten dus.

[ Voor 5% gewijzigd door GENETX op 06-01-2015 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Begrijpelijk :)
chielmi schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 09:11:
[...]
Ik heb dezelfde ketel met hetzelfde probleem. Niet-instelbare pomp jaagt het water met een rotvaart door de CV installatie waardoor de leidingen en thermostaatknoppen veel geluid maken. Ketel bevalt op zich goed, maar als ik had gezien dat pomp continu 90W gebruikt had ik zeker een andere ketel gekocht.
[..]
Aangezien het jouw eigen ketel is: andere pomp erin zetten? Hoeft niet eens een superdeluxe Alpha2 ofzo te zijn à zoveel euro, maar misschien een tweedehandse pomp die wel meerdere standen heeft?

In mijn Agpo 225C zit een Wilo pomp, die heeft drie standen. Zo'n soort pomp kost tweedehands niet zo veel: http://www.marktplaats.nl...pomp-agpo-econpact-3.html

Al weet ik niet of je dan met tapwater enzo wel goed uitkomt. Normaal als je op de ketel de pompsnelheid kunt wijzigen dan is dat voor tapwater en CV-gebruik apart. Mijn Agpo heeft zelfs twee aparte pompen.

Al met al ben je wel mooi f*cked met zo'n ketel met pomp zonder verstelbare snelheid en die op 100% staat te blazen. Qua stroomverbruik, maar ook qua CV-tuning.

Misschien eens contact opnemen met ATAG en vragen wat (zonder de hele CV-ketel te vervangen) de mogelijkheden zijn?

[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 06-01-2015 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Oke, dan tel ik 3x v27 met het 0,5 graden sprongetje en 1x v28 zonder.
Zelf heb ik een oude v19 en ik heb het ook nooit gezien.
Op basis van deze schamele info zou je kunnen stellen dat het ooit niet voorkwam, met v27 wel en daarna niet meer. Lijkt dus sterk op een bugje rond v27 wat in v28 dan weer opgelost is. (v20-v26 onbekend)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Laatst online: 16-06 22:24
ThinkPadd schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 09:18:
Begrijpelijk :)

[...]

Aangezien het jouw eigen ketel is: andere pomp erin zetten? Hoeft niet eens een superdeluxe Alpha2 ofzo te zijn à zoveel euro, maar misschien een tweedehandse pomp die wel meerdere standen heeft?

In mijn Agpo 225C zit een Wilo pomp, die heeft drie standen. Zo'n soort pomp kost tweedehands niet zo veel: http://www.marktplaats.nl...pomp-agpo-econpact-3.html

Al weet ik niet of je dan met tapwater enzo wel goed uitkomt. Normaal als je op de ketel de pompsnelheid kunt wijzigen dan is dat voor tapwater en CV-gebruik apart. Mijn Agpo heeft zelfs twee aparte pompen.

Al met al ben je wel mooi f*cked met zo'n ketel met pomp zonder verstelbare snelheid en die op 100% staat te blazen. Qua stroomverbruik, maar ook qua CV-tuning.
Pomp vervangen is idd de enige goede oplossing. Ik weet alleen niet hoe universeel een cv pomp is? Zijn dit soort pompen zomaar uitwisselbaar?
Uiteraard is er ook met de vervangende pomp een kleine kans dat de ketel dezelfde fout blijft geven, maar ik vermoed dat de fout op de een of andere manier met de condensator te maken heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 22:22

PcDealer

HP ftw \o/

Anoniem: 562969 schreef op maandag 05 januari 2015 @ 23:53:

Zomers zet ik namelijk alles uit.. dus zowel pomp (risico ik weet) als waakvlam. Dit gaat altijd goed.
Ik zie een moderne site met modern uitziende apparaten, maar dan nog wel de achterhaalde waakvlam?
Kost 150 kuub per jaar wat ik eerder heb vernomen op oude cvketels.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
sjimmie schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 09:22:
[...]

Op basis van deze schamele info zou je kunnen stellen dat het ooit niet voorkwam, met v27 wel en daarna niet meer. Lijkt dus sterk op een bugje rond v27 wat in v28 dan weer opgelost is. (v20-v26 onbekend)
hoe update je die versie eigenlijk? volgens mij stamt die 27 uit 2011 uit mijn hoofd...
ThinkPadd schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 08:57:
5 dagen is wel een beetje kort om te meten he... zeker omdat het ook maar 0,02m3/graaddag verschil is. Vergelijk het aan het einde van de maand nog eens. Dit is te weinig data om een conclusie over te kunnen trekken.
nog december er even bijgepakt. nog niet dagelijks gemeten, maar toevallig meterstand op 1-12-2013 opgenomen en op 5 januari 2014.

Afbeeldingslocatie: http://i1240.photobucket.com/albums/gg481/fabstar81/mindergasdecember2013_zpse028853f.png

:?

ik zal nog eens vergelijken eind januari, of tenminste tot 30-1 want toen heb ik vorige jaar mijn warmhoudfunctie uitgeschakeld en de cv-temp verlaagd van 90 naar 80.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PcDealer schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 09:33:
[...]

Ik zie een moderne site met modern uitziende apparaten, maar dan nog wel de achterhaalde waakvlam?
Klopt PcDealer.
Huurwoning... Ik zou wel een CV kunnen laten plaatsen maar dit kost mij +/- 40 euro per maand extra bovenop de huur ;w

Heb vorig jaar overigens 800m3 verstookt op 60m2

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 562969 op 06-01-2015 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

fabstar81 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 08:52:
:(

vanaf vorige jaar dagelijks mijn meterstanden genoteerd in mindergas.nl. wat zie ik.... 8)7

[afbeelding]

5,8% meer verbruik t.o.v. vorige jaar. deze tijd in 2014 stond het cv-water op 90 graden. pas eind januari 2014 heb ik de temperatuur verlaagd naar 80.

nu deze periode in januari staat de temperatuur op 60 graden.

betekent dit automatisch dat het verlagen van de temperatuur niet bespaart? of spelen er meer factoren mee?
Eeeeeuh, volgens mij is het nu kouder dan vorig jaar dus dat lijkt me logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
PcDealer schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 09:33:
[...]

Moederhaard en 'modern' gaat sowieso niet echt samen toch? Efficientie van die dingen is niet zo goed als bij een CV ketel lijkt me, volgens mij verdwijnt veel van de verbrandingswarmte bij een moederhaard door de schoorsteen.
Edit: Lees nu dat er ook radiatoren op het ding zijn aangesloten. Dan valt het opzich nog mee. Ik dacht dat het zo'n ouderwetse gaskachel was.
445033 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 09:45:
[...]

Eeeeeuh, volgens mij is het nu kouder dan vorig jaar dus dat lijkt me logisch.
Daarom kijk je ook niet naar het totale aantal m3 maar naar het verbruik per graaddag, dat is een variabele voor je woning, waarbij de weersinvloeden zijn weggefilterd.
http://mindergas.nl/degree_days_calculation/explanation

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 06-01-2015 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:32
Heb toevallig de verwarmingspomp deze week kapot gehad, maar blijkbaar was ie al langer niet geweldig. We kregen de achterkant van de zolder welke het verste van de ketel af staat nooit echt lekker warm. Heb nu een Wilo Pico 1/6 erin gezet. 40W maximaal verbruik. Hij staat nu vol open, binnenkort eens kijken of we m zonder comfortverlies kunnen terugregelen, hij heeft een traploze verstelling

Pompen zijn redelijk universeel, gewoon de flenslengte opmeten. De mijne was 180mm, maar ik zag ook 130mm. Ik heb de mijne voor 95€ gebruikt gekocht. Had er snel een nodig. Da's gelukkig gelukt, heb m via ebay kleinanzeigen gekocht, soort Duitse marktplaats.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
fabstar81 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 09:36:
[...]

hoe update je die versie eigenlijk? volgens mij stamt die 27 uit 2011 uit mijn hoofd...

[...]
domweg niet volgens mij.
is gewoon hardcoded in de chip.
zal eens kijken of remeha daar iets over te zeggen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:47

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Mede door spouwmuur en dakisolatie is bij ons het verbruik flink aan het dalen.

Ik weet inmiddels ook dat ik de CV water temperatuur moet bijstellen als het buiten kouder wordt, anders wordt de ingestelde temperatuur van 19graden "nooit" gehaald. Standaard staat de watertemperatuur op 65graden, en nu op 68graden.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wceend schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 09:52:
[...]

domweg niet volgens mij.
is gewoon hardcoded in de chip.
zal eens kijken of remeha daar iets over te zeggen heeft.
Ik had toevallig laatst m'n iSense open liggen. De CPU in het ding is een ATMega 644. Volgens mij een 644P, maar dat weet ik zo niet meer uit m'n hoofd (en thermostaat hangt alweer inmiddels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Anoniem: 562969 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 09:38:
[...]

Klopt PcDealer.
Huurwoning... Ik zou wel een CV kunnen laten plaatsen maar dit kost mij +/- 40 euro per maand extra bovenop de huur ;w

Heb vorig jaar overigens 800m3 verstookt op 60m2
Misschien wil de huisbaas wel een ketel plaatsen.
En dan niet klagen als die € 40 huurverhoging vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 636436

r_bleumer schreef:

Pompen zijn redelijk universeel, gewoon de flenslengte opmeten.
Oeit, dit graag even aanpassen want het is helemaal niet waar!

Het enige wat er universeel aan pompen is, is dat ze pompen. Buiten de inbouwmaat zijn er ook (nog veel belangrijkere) verschillen in de interne diameter en vooral de opvoerhoogte en het daarbij behorende debiet.

Het is dus noodzakelijk om eerst de specs even na te gaan en daar een vergelijkbaar model bij te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Laatst online: 16:37
@XenErGy

ik loop een beetje achter in dit topic met lezen maar zag jouw post over je gaskachel. Loopt er geen gasleiding via de kruipruimte door de vloer naar jouw gaskachel? die kan ook een behoorlijke trek van tocht opleveren en is simpel via de kruipruimte dicht te maken..

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Chicken Power: Uiteraard ging het me alleen om de fysieke maten, het pompvermogen is natuurlijk verschillend per pomp. We hebben er in ons geval een met een vergelijkbaar vermogen gezocht van hetzelfde merk, en blijkbaar werkt dat wonderwel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jamonova schreef:
Thuis draait een moederhaard waarin een pomp zit die continu 50 watt verstookt...
Nu zet ik de kachel zo veel mogelijk uit (waakvlam) als ik niet thuis ben of ga slapen. Ik vraag me af of ik ook een doordrukschakelaar op de cv pomp kan zetten zodat ik de pomp ook uitschakel zodra de kachel in de standby modus draait.
Geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

opuntia1 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 10:20:
[...]

Misschien wil de huisbaas wel een ketel plaatsen.
En dan niet klagen als die € 40 huurverhoging vraagt.
Dat wil de huurvereniging ook wel...
Echter is dat wel 480 euro extra op jaarbasis.
Op een energierekening van 900 euro vraag ik mij af of ik echt die besparing eruit ga halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Anoniem: 562969 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 10:37:
[...]

Dat wil de huurvereniging ook wel...
Echter is dat wel 480 euro extra op jaarbasis.
Op een energierekening van 900 euro vraag ik mij af of ik echt die besparing eruit ga halen.
Dan zou ik maar de stekker er uithalen als er niet gestookt hoeft te worden.
Of een tijdschakelaar aanschaffen voor misschien € 5 ? en instellen op de tijden dat jij er niet bent.
Denk dan wel aan de btw aftrek over die € 5.

[ Voor 4% gewijzigd door opuntia1 op 06-01-2015 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

r_bleumer schreef:
Chicken Power: Uiteraard ging het me alleen om de fysieke maten, het pompvermogen is natuurlijk verschillend per pomp. We hebben er in ons geval een met een vergelijkbaar vermogen gezocht van hetzelfde merk, en blijkbaar werkt dat wonderwel.
Das meer een kwestie van geluk hebben, vandaar dat ik attendeer op zo'n onbezonnen actie.

Het vermogen alleen zegt namelijk ook niets, dat kan bij geheel verschillende debieten hetzelfde zijn.

Er gaat niks ontploffen, maar onvoldoende doorstroming, of vervelend gefluit ligt bij een verkeerde pomp voor de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even voor de zekerheid. Het betreft wel een moederhaard met daarop CV`s aangesloten (waarom anders ook een pomp lol).

Ik ga de pomp eens een dagje uitschakelen als ik naar het werk ga en dan houd ik de kachel op de waakvlam. Ben benieuwd.
Gaat mij enorm veel KW besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
opuntia1 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 10:40:
[...]

Dan zou ik maar de stekker er uithalen als er niet gestookt hoeft te worden.
Of een tijdschakelaar aanschaffen voor misschien € 5 ? en instellen op de tijden dat jij er niet bent.
Is zeker de moeite waard. 50W 24/7 = 100 euro per jaar aan stroom.
Tijdklokje ertussen (van 22:00 - 7:00 bijv.) scheelt dan al behoorlijk, daarmee ga je van 24 draaiuren naar 15, dus bijna de helft. En een tijdschakelaar kost maar €5 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Anoniem: 636436 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 10:43:
[...]

Das meer een kwestie van geluk hebben, vandaar dat ik attendeer op zo'n onbezonnen actie.

Het vermogen alleen zegt namelijk ook niets, dat kan bij geheel verschillende debieten hetzelfde zijn.

Er gaat niks ontploffen, maar onvoldoende doorstroming, of vervelend gefluit ligt bij een verkeerde pomp voor de hand.
Uiteraard wel een regelbare gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SkiFan schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 10:52:Uiteraard wel een regelbare gekocht.
Ook qua leidingdiameter?

Een 15 - 60 is toch anders dan een 20 - 60 of een 25 - 60... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

opuntia1 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 08:46:
[...]
Het PWM signaal wordt niet rechtstreeks gebruikt om de DC motor aan te sturen.
Aan alles wat op de Arduino aangesloten is (RC filter) heb je niets.
Dat is bedoeld om een gelijkstroommotor aan te sturen.
Er zijn ook varianten van A label pompen die naast een netaansluiting ook een 0-10V aansluiting hebben. Die kan je goed gebruiken met een COTS fancontroller of Arduino.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Proton_ schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 11:10:
[...]

Er zijn ook varianten van A label pompen die naast een netaansluiting ook een 0-10V aansluiting hebben. Die kan je goed gebruiken met een COTS fancontroller of Arduino.
Maar ik heb een pomp met een wisselstroommotor die ik wil aansturen met een Arduino.
Nu wordt deze aan/uit gestuurd door mijn kamerthermostaat.
Het is de pomp van de vloerverwarming.
Het is heel belangrijk voor het comfort dat de vloer warmte blijft uitstralen. :)
Nu moet ik allerlei kunstgrepen uithalen om dit te realiseren. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-06 07:15

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

Pomp uitschakelen bij moederhaard lijkt mij niet verstandig. Water dat stilstaat en wordt verwarmd geeft onmiddelijk uitzetten van brander. Wees voorzichtig! Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens chickenpower was het geen probleem. Is het enige risico dat de waakvlam uit gaat door beveiliging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Hansoverdiep schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 11:33:
Pomp uitschakelen bij moederhaard lijkt mij niet verstandig. Water dat stilstaat en wordt verwarmd geeft onmiddelijk uitzetten van brander. Wees voorzichtig! Mvg Hans
Niets aan de hand als de spanning naar de haard wordt uitgezet.
Wat gebeurt er dan als de stroom uitvalt.
Even claimen bij Nuon?
Gas is dan nog beschikbaar maar niemand kan het gebruiken voor verwarming.
De waakvlam blijf denk ik wel nog gewoon branden, maar de energie is zo gering dat dat geen enkel probleem geeft.
Wel eens gehoord van ingebouwde beveiligingen?

[ Voor 26% gewijzigd door opuntia1 op 06-01-2015 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-06 07:15

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

Terechte opmerking dat waakvlam bij uitzetten pomp geen probleem zal geven. Let wel dat als thermostaat kachel toch weer aan wil zetten bij forse afkoeling ruimte voor afschakelen hoofdbrander kan zorgen als beveiliging goed werkt. Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:52

Mars Warrior

Earth, the final frontier

vandermark schreef op maandag 05 januari 2015 @ 21:24:
Ik ben ook wel benieuwd hoe je deze data uit de iSense krijgt. Heb je een zogeheten externe module aangesloten? Zoja welke?
Het is op dit ogenblik nog een beetje houtje-touwtje oplossing met een gestripte OTGW, Serial/LAN/Wifi converter, MQTT converter, MQTT gateway en uiteindelijk OpenHAB. Als het werkt dan werkt het, maar stabiel is het niet echt. Moet vaak eea uit/aanzetten.

De definitieve setup zal iets van een Arduino worden die direct MQTT uitspuugt.

Omdat ik ook de temperatuur vanaf OpenHAB wil kunnen instellen heb ik een nieuwe iSense van marktplaats gehaald, want de oude uit 2009 ondersteunde geen externe setpoint override.

Ik kan dus op deze manier de iSense laten weten of deze het ingestelde programma moet volgen, de temperatuur moet verlagen omdat er toch niemand thuis is, of dat de verwarming aan mag omdat er iemand bijna thuis is. Maar ook een compleet programma is in OpenHAB te zetten waardoor je het programma van de iSense eigenlijk continue overruled...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hansoverdiep schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 11:49:
Terechte opmerking dat waakvlam bij uitzetten pomp geen probleem zal geven. Let wel dat als thermostaat kachel toch weer aan wil zetten bij forse afkoeling ruimte voor afschakelen hoofdbrander kan zorgen als beveiliging goed werkt. Mvg Hans
Bedankt allen voor jullie input.
Dat uitschakelen zal wel te maken hebben met de deltaT ofzo?
Zal binnenkort nog een temperatuurmeter kopen zodat ik de pompsnelheid ook in kan regelen. Heb nu geen idee of t retourwater te warm of koud is wat overmatig aanslaan van de brander kan veroorzaken geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 485544

[...]

Ik heb zo'n ding ook eens geprobeerd en had dezelfde klachten, inclusief het sprongetje. Dus was snel weer weg. Was een v28 in mijn geval..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hier een v19 en die doet dat sprongetje ook volgens mij.

Overigens wel vreemd dat het bij jou niet fijn werkte YBJ. Jij had ook een Agpo Econpact 225c toch? Bij mij werkt de iSense als een trein met die ketel.

[ Voor 58% gewijzigd door ThinkPad op 06-01-2015 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe
  • Laatst online: 22:45

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Hier een iSense v27 met 'sprongetje' van een halve graad.

Voor de lol heb ik een videootje gemaakt met wat het verschijnsel eigenlijk is, en omdat ik een HeatLink bezit die de door de iSense waargenomen ruimtetemperatuur laat zien kun je zien wat de iSense op dat moment daadwerkelijk ook echt meet.

Het sprongetje is cosmetisch. Niet meer en niet minder. Bij instellen van een temperatuur hoger dan wat de huidige instelling is, verspringt de temperatuur met een halve graad, zoals te zien in de video. Na de opname van de video heb ik de boel weer ingesteld op 18,5C, en het display versprong van 19,0 terug naar 18,5 (terwijl de gemeten temperatuur nog steeds 18,9 was).

[YouTube: http://youtu.be/x4Z0-LW2u4c]

Gebruikte combinatie:
- Remeha iSense v27 klokthermostaat
- HeatLink (van HomeWizard), zit tussen klokthermostaat en CV ketel in bedraad
- Ferroli MegaDens 4 HR CV ketel

'Vroeger' hing er een HoneyWell Chronotherm IV modulation (oud model zonder touchscreen) aan, die deed precies het zelfde bij dezelfde handeling.

Enjoy. oOo

[ Voor 7% gewijzigd door iNSaNe-oNe op 06-01-2015 13:36 ]

... en oranje! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:52

Mars Warrior

Earth, the final frontier

[...]
Het sprongetje van 0.5graad is niet zichtbaar in de grafieken - de gemeten waardes dus. Ik zie het wel op het display zelf, maar heb daar nooit eerder op gelet eerlijk gezegd :D

Ik zie wel dat de iSense de temperatuur tot in honderdsten meet en dit afrond naar boven op het display: zo wordt 20.23 weergegeven als 20.5.

Ik kan overgens de gewenste temperatuur extern op 0.1 graad nauwkeurig instellen, terwijl dit op de iSense zelf enkel in halve graden kan.

Verder kun je de gemeten binnen- en buitentemperatuur nog kalibreren in stapjes van 0.5graad, dus mocht de iSense verkeerd meten dan is dit eenvoudig op te lossen.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Mars Warrior schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 13:41:
[...]
Ik zie wel dat de iSense de temperatuur tot in honderdsten meet en dit afrond naar boven op het display: zo wordt 20.23 weergegeven als 20.5.
[..]
Is dat niet gelijk de verklaring voor wat er in de video gebeurt? Op de HeatLink zie je 18,9 gemeten en iSense geeft 18,5 aan. Maar 18,9 lijkt me dichter bij 19 dan 18,5 dus daarom springt hij een 0,5 omhoog (omdat hij alleen per 0,5 kan weergeven). Alleen waarom hij dat niet direct doet snap ik ook niet, de ruimtetemperatuur blijft in de video immers hetzelfde.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 06-01-2015 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
iNSaNe-oNe schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 13:32:
Hier een iSense v27 met 'sprongetje' van een halve graad.

Voor de lol heb ik een videootje gemaakt met wat het verschijnsel eigenlijk is, en omdat ik een HeatLink bezit die de door de iSense waargenomen ruimtetemperatuur laat zien kun je zien wat de iSense op dat moment daadwerkelijk ook echt meet.

Het sprongetje is cosmetisch. Niet meer en niet minder. Bij instellen van een temperatuur hoger dan wat de huidige instelling is, verspringt de temperatuur met een halve graad, zoals te zien in de video. Na de opname van de video heb ik de boel weer ingesteld op 18,5C, en het display versprong van 19,0 terug naar 18,5 (terwijl de gemeten temperatuur nog steeds 18,9 was).

[video]

Gebruikte combinatie:
- Remeha iSense v27 klokthermostaat
- HeatLink (van HomeWizard), zit tussen klokthermostaat en CV ketel in bedraad
- Ferroli MegaDens 4 HR CV ketel

'Vroeger' hing er een HoneyWell Chronotherm IV modulation (oud model zonder touchscreen) aan, die deed precies het zelfde bij dezelfde handeling.

Enjoy. oOo
wat is die temperatuur die je boven je ingestelde/ruimte temperatuur ziet?
die zie ik bij mij v27 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

Wceend schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 13:47:
[...]

wat is die temperatuur die je boven je ingestelde/ruimte temperatuur ziet?
die zie ik bij mij v27 niet.
Dat is de temperatuur die de iSense momenteel vraagt (of gaat vragen) aan de ketel als hij moet verwarmen. Bij mij staat het minimum op 50C (convectorputten in de woonkamer die anders echt niet wakker worden), en maximum op 60.

Dat hij dat laat zien is in te stellen via het menu: Instellingen -> Gebruikersinstellingen -> Scherm -> Info regel klein (of groot, waar je het wil hebben), CVwater temp. Standaardinstelling is dat er de huidige tijd van de dag staat, als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
kijk ga ik vanavond gelijk uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hansoverdiep schreef:
Dit is een heel eenvoudige ´moederhaard´, de thermostaat is in dit geval geen extern AAN/UIT ding, maar een voeler die direct het gasblok modulerend aanstuurt.

Dus bij forse koude van het kachelwater zal het gasblok openen totdat de watertemperatuur weer boven de 30 graden is. Bij een te lage waterdruk zou dit ruisen in de WW kunnen veroorzaken. De maximaal-beveiliging die de gastoevoer geheel afsluit spreekt pas bij 110 graden aan.

Maar als de kachelthermostaat op 'uit' staat gebeurt er met alleen de waakvlam aan echt niets. Net als bij een gewone gashaard.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 636436 op 06-01-2015 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Wceend schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 13:54:
kijk ga ik vanavond gelijk uitzoeken.
ik ook _/-\o_

da's mooi! bedacht me precies hetzelfde. nu zit ik elke keer te klooien met de informatiebutton om die info te krijgen.

overigens is het sprongetje bij mij vaak instantly, en niet een minuut later als in het filmpje.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
fabstar81 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 14:14:
[...]

ik ook _/-\o_

da's mooi! bedacht me precies hetzelfde. nu zit ik elke keer te klooien met de informatiebutton om die info te krijgen.

overigens is het sprongetje bij mij vaak instantly, en niet een minuut later als in het filmpje.
ik heb de batterijen al moeten vervangen na een half jaar omdat ik steeds zit te zoeken in het menu :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnsDenis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-06 11:22
iNSaNe-oNe schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 13:51:

Dat hij dat laat zien is in te stellen via het menu: Instellingen -> Gebruikersinstellingen -> Scherm -> Info regel klein (of groot, waar je het wil hebben), CVwater temp. Standaardinstelling is dat er de huidige tijd van de dag staat, als ik me niet vergis.
Raar, ik zie bij mij de optie CVwater temp. er niet tussen staan.

FTTH 200/200 | Fritzbox 5490 | UniFi AC Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

Heb je wel eerst via het menu de volgende instelling gekozen? Anders zie je die waarde inderdaad niet...

Instellingen -> Gebruikersinstellingen -> Gebruiksniveau -> Uitgebreid

[ Voor 4% gewijzigd door iNSaNe-oNe op 06-01-2015 15:37 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnsDenis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-06 11:22
iNSaNe-oNe schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 15:35:
Heb je wel eerst via het menu de volgende instelling gekozen? Anders zie je die waarde inderdaad niet...

Instellingen -> Gebruikersinstellingen -> Gebruiksniveau -> Uitgebreid
Bedankt! Dat was ik idd vergeten. Nu zie ik het wel.

FTTH 200/200 | Fritzbox 5490 | UniFi AC Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik denk dat ik m'n nachtverlaging wat moet gaan aanpassen. Volgens de iSense is het 20 graden in de huiskamer, maar het voelt nog wel kil aan. Even rondje door de kamer gelopen met de IR-thermometer:
Plafond: 16,7
Bankstel: 18 graden
Muur ene kant: 17,8 (buurman wel thuis)
Muur andere kant: 15,8 (buurman niet thuis)
Vloer: 16,9 (onderburen)
Aan beide kanten buren, appartement op bovenste woonlaag, dus boven het platte dak zit de hemel :P

M'n domotica schakelt bij een regelmatige werkweek de verwarming een uur voor thuiskomst aan, en anders zodra we thuiskomen begint hij met stoken. De iSense schakelt dan over van nachttemperatuur (15 graden) naar dagtemperatuur (19 graden).

Wat voor nachttemperatuur hanteren jullie? Ik zit nu te twijfelen om gewoon een weekje 17 graden aan te houden ipv 15, en kijken wat dat met het comfort en m3/graaddag doet. Ik denk dat m'n meubels dan minder warmte opvreten bij het opwarmen, en het daardoor comfortabeler is.

De woonkamer is opzich zo warm (van 16,5 naar 19 in iets meer dan een uur) doordat ik de grote radiator (T33) in m'n woonkamer geboost heb met 2x 120mm fans. Wellicht werkt dat juist nadelig, omdat de lucht wel snel warm is, maar de meubels niet.

Iemand ideeën? Ik wil het comfort verbeteren, maar niet m'n gasverbruik ineens verdubbelen ofzo.

Gedrag van de ketel:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TrUMtPKRchlgqWS6DpTRRyNF/full.png
15:15 is ketel begonnen met stoken om woonkamer op 19 graden te krijgen. Daarna rond 19:00 thermostaat van 19 naar 20 gezet.

Aanvoer komt dus niet heel hoog, in de iSense heb ik de aanvoer begrensd op 70, maar hoger dan 62 heb ik hem nog nooit gezien.

[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 06-01-2015 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb hem op 15 graden staan in "nachtstand"

Mijn thermostaat (Thermosmart) zorgt ervoor dat het op het gevraagde tijdstip de juiste temperatuur is, en "rekent" zelf uit hoe lang dat duurt.

Kachel gaat hier smorgens (van 06:00 tot 07:00) een uurtje naar 17 graden, zodat ik geen koude poten krijg in de badkamer, en de kou eraf is in de keuken / woonkamer.

Dan staat hij ingesteld dat het 's avonds om 19:00 het 19 graden moet zijn.

Als ik de grafieken terug kijk begint hij om 18:00 te stoken (temperatuur was gezakt naar 15,5 graden, en om 19:00 exact is het 19 graden :)

Mijn gevoel zegt dat het huis de hele dag op bijv. 17 graden houden duurder is als laten zakken naar 15 en een uurtje te stoken.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 06-01-2015 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebjuh16
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-04 13:53
In het huis van mn ouders hebben we een Nefit Topline HRC 30/CW5 met de moduline 400.

Nu is hij zo ongesteld dat het ochtends om 6.30 19 graden moet zijn. Aanwarmvervroeging staat aan.
Max temperatuur van ketel is 70 graden momenteel. Nu zit de thermostaat in de keuken, die niet heel goed geisoleerd is. Nu koelt het met deze temperaturen af tot ongeveer 16 graden maximaal. (nachttemperatuur staat op 15gr.

Echter blijft de ketel heel lang branden, terwijl er in het display staat dat het 19 graden is ( je kan alleen halve of hele graden aflezen). Vaak staat ie op zo`n 65 graden te branden. De ketel slaat echter vaak al iets voor 5uur aan om 6.30 te laten zijn.. Heb thermostaat compleet gereset, en alle sop nieuw ingesteld.

Op de ketel staat min pompsnelheid op 65%, max op 90. Wat zou ik kunnen aanpassen om ervoor te zorgen dat de ketel niet de hele tijd brand? Overigens staat de radiotor in keuken altijd vol open wegens geen bypass. In bijkeuken en badkamer staat ie op stand drie (danfoss thermostaatkraan). Raditoren op slaapkamer staan alleen middags open, net als in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wat niet uit je post blijkt is of het inderdaad te warm wordt. Zeker als alle meubels nog koud zijn moet de ketel aan de bak om het 19 graden te houden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
wiebjuh16 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 21:38:
In het huis van mn ouders hebben we een Nefit Topline HRC 30/CW5 met de moduline 400.

Nu is hij zo ongesteld dat het ochtends om 6.30 19 graden moet zijn. Aanwarmvervroeging staat aan.
Max temperatuur van ketel is 70 graden momenteel. Nu zit de thermostaat in de keuken, die niet heel goed geisoleerd is. Nu koelt het met deze temperaturen af tot ongeveer 16 graden maximaal. (nachttemperatuur staat op 15gr.

Echter blijft de ketel heel lang branden, terwijl er in het display staat dat het 19 graden is ( je kan alleen halve of hele graden aflezen). Vaak staat ie op zo`n 65 graden te branden. De ketel slaat echter vaak al iets voor 5uur aan om 6.30 te laten zijn.. Heb thermostaat compleet gereset, en alle sop nieuw ingesteld.

Op de ketel staat min pompsnelheid op 65%, max op 90. Wat zou ik kunnen aanpassen om ervoor te zorgen dat de ketel niet de hele tijd brand? Overigens staat de radiotor in keuken altijd vol open wegens geen bypass. In bijkeuken en badkamer staat ie op stand drie (danfoss thermostaatkraan). Raditoren op slaapkamer staan alleen middags open, net als in de woonkamer.
De ModuLine 400 heeft een weersafhankelijke regeling (dus regelt ook op buitentemperatuur). Ikzelf heb een Moduline 300, die bijna hetzelfde is, maar dus geen weersafhankelijke regeling heeft. Misschien de weersafhankelijke regeling uitzetten?

Weersafhankelijke regeling:

quote:
Een thermostatische regeling reageert op de binnentemperatuur. Een weersafhankelijke regeling doet dat niet, maar stuurt de ketel aan op basis van de buitentemperatuur. Als het echt koud is, dan laat deze de brander aangaan totdat een hoge watertemperatuur bereikt is, en bij zacht weer is een lage watertemperatuur voldoende. De hoogte van die watertemperatuur is afhankelijk van de heersende buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Vanavond cv getuned van vriend en kennis van hem kwam hiermee:

http://biovloeistof.nl/

Het lijkt mij compleet zinloos en geldklopperij. Iemand hier die er meer over weet?

Water is toch ook biovloeistof? _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 22:08:
[...]

De ModuLine 400 heeft een weersafhankelijke regeling (dus regelt ook op buitentemperatuur). Ikzelf heb een Moduline 300, die bijna hetzelfde is, maar dus geen weersafhankelijke regeling heeft. Misschien de weersafhankelijke regeling uitzetten?

Weersafhankelijke regeling:

quote:
Een thermostatische regeling reageert op de binnentemperatuur. Een weersafhankelijke regeling doet dat niet, maar stuurt de ketel aan op basis van de buitentemperatuur. Als het echt koud is, dan laat deze de brander aangaan totdat een hoge watertemperatuur bereikt is, en bij zacht weer is een lage watertemperatuur voldoende. De hoogte van die watertemperatuur is afhankelijk van de heersende buitentemperatuur.
Zijn weerafhankelijke regeling staat niet aan, want bij weersafhankelijk regelen heb je geen aanwarmvervroeging. Dat kan namelijk niet, want de binnentemperatuur speelt geen rol.

Ik heb heb zelf ook de 300 en de 400 gehad en beide begonnen vaak vrij vroeg met aanwarmen.
Het was vaak een klein half uurtje voor de gewenste tijd al op temperatuur, maar nooit te warm.
Al is een halve graad doorwarmen vrij normaal bij een flinke verhoging van de ruimtetemperatuur,die is zo verdwenen door je warmteopslag van de woning.

Aanwarmvervroeging zet ik tegenwoordig gewoon uit en neem zelf een vervroeging van drie kwartier, werkt prima.
De gevoelstemperatuur ligt bij het opstoken toch al hoger dan de werkelijke temperatuur, dus qua comfort merk je er niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
445033 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 23:13:

Het lijkt mij compleet zinloos en geldklopperij. Iemand hier die er meer over weet?

Alles heet tegenwoordig bio, dat verkoopt beter en er kan meer geld voor gevraagd worden.
Ik denk dat een soortgelijke vloeistof (geen water) ook in mijn auto zit als koelvloeistof voor de motor. :)
Het lijkt mij een hele dure grap te worden voor een verwarmingssysteem met een veel grotere inhoud. :(

[ Voor 9% gewijzigd door opuntia1 op 07-01-2015 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Grolsch schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 20:26:
Ik heb hem op 15 graden staan in "nachtstand"

Mijn thermostaat (Thermosmart) zorgt ervoor dat het op het gevraagde tijdstip de juiste temperatuur is, en "rekent" zelf uit hoe lang dat duurt.
[..]
Nouja het punt is dat ik eigenlijk het hele programma van de thermostaat bypass. Ik schakel via een extern contact de thermostaat in waarmee hij van nacht naar dagprogramma schiet. Eigenlijk hetzelfde als dat ik thuis zou komen en een slinger aan de knop zou geven.

Wellicht als ik via het klokprogramma zou werken dat hij dan de boel anders op zou warmen, met meer comfort... Kan ik ook nog eens proberen. Al gebruik ik het klokprogramma liever niet omdat we geen heel regelmatig leven hebben, vandaar dat de domotica ook ideaal is. Als er niemand thuis is stookt hij niet.

Maar heb nu eerst de nachttemperatuur naar 17 gezet, gaan we eens een weekje proberen.
445033 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 23:13:

Volgens mij mag je (als je je garantie niet wilt verspelen) niet eens iets anders dan water in de CV stoppen. Kijk maar eens in het boekje van je ketel.

En als je het water maar lang genoeg in het systeem laat dan zit er amper nog zuurstof in (daarom wordt het ook zwart/bruin) en valt het roesten ook wel weer mee.

[ Voor 101% gewijzigd door ThinkPad op 07-01-2015 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wat betreft nachtverlaging, ik houd hier 15 graden aan tussen 22.00 en 7.30. Daarna de hele dag 18 graden en tegen 17.30 wordt opgestookt naar 19.5.
Keteltje draait misschien 2 uurtjes per dag op deellast, rest van de dag gaat ie om de 10-15 minuten even aan op laaglast.
Huis voelt warmer aan dan toen ik overdag geen 18 graden aanhield en gasverbruik is alleen maar gedaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En wat verstook je op zo`n dag _JGC_?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:43
Ik ben naar aanleiding van dit topic mijn vloerverwarming aan het meten. Ik ga hem eerst een x aantal dagen op 19.5 graden continue laten staan en daarna een x periode werken met nachtverlaging. Vannacht was de tweede nacht en ik vond dat we op de eerste dag veel gas hadden verbruikt (5 kuub). Ik heb net even bekeken wat we vannacht (de afgelopen 10 uur) hebben verbruikt en dat was 2 kuub. Dat is zonder douchen en koken.

Het is een nieuwbouw apprtement van 80m2 met in elke ruimte vloerverwarming. Is die 2 kuub voor een nacht dan normaal? Ik vind het best veel namelijk.

Het experiment laat ik verder gewoon doorlopen, ik denk aan 10 dagen en daarna 10 dagen met met nachtverlaging geprogrammeerde thermostaat. Volgens mij koelt het zo'n 1.5 graad af in de nacht en dat duurt dan zo'n anderhalf uur voordat het weer warm is. Hebben jullie nog tips voor een programma op de thermosstaat als we om 6:45 op staan?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 19:23:
Ik denk dat ik m'n nachtverlaging wat moet gaan aanpassen. Volgens de iSense is het 20 graden in de huiskamer, maar het voelt nog wel kil aan.
_JGC_ schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 08:18:
Wat betreft nachtverlaging, ik houd hier 15 graden aan tussen 22.00 en 7.30. Daarna de hele dag 18 graden en tegen 17.30 wordt opgestookt naar 19.5.
Keteltje draait misschien 2 uurtjes per dag op deellast, rest van de dag gaat ie om de 10-15 minuten even aan op laaglast.
Huis voelt warmer aan dan toen ik overdag geen 18 graden aanhield en gasverbruik is alleen maar gedaald.
Bij ons thuis is dat precies zo. Het huis voelt eigenlijk altijd kil aan, vooral de bank (stof) waar wij op zitten is merkbaar koud. Wat wij tot heden doen is:

17:00 = 18C
18:00 = 19C
18:30 = 19,5C
22:00 = 13C

En dat herhalen we dagelijks. De CV gaat dus eigenlijk om 18:30 uit en als we 's ochtends beneden komen is het meestal 17C. Afhankelijk van hoe zonnig het overdag is loopt dit soms naar 16.5C terug. Het huis wordt 's avonds prima warm, althans volgens de thermometers die ik gebruik, maar het voelt erg kil aan.
Verbruik is met deze strategie overigen's zo'n 5m3 per dag, we verwarmen alleen de woonkamer van 55m2.

Gisterenavond heb ik besloten de regelstrategie aan te passen in de hoop dat het huis minder kil zou zijn. Ik heb er nu van gemaakt:

17:00 = 18C
18:00 = 19C
18:30 = 19,5C
22:00 = 18C

Dit betekent dat de 'nachtverlaging', die ik dus eigenlijk tot 17:00 per dag toepas, een graag minder is dan voorheen. Ik hoop dat hiermee de meubels niet zo afkoelen en het huis daardoor minder kil is.

Ben benieuwd wat dit voor het verbruik betekent, al moet ik zeggen dat me dat niet zo veel uitmaakt aangezien ik comfort belangrijker vind. Heb wel eens vaker dit soort dingen getest en het verbruik nam toen met zo'n 2m3 per dag toe. Dat is procentueel gezien best veel, maar als je het omrekent is het zo'n 60m3 per maand, waarbij het maximaal om 3 maanden per jaar gaat. Dus 180m3 extra verbruik a 0,61 cent = € 110,-. Een keer minder naar het casino per jaar en het verschil is al gecompenseerd 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik denk dat jij het in je oude schema dan ook te ver laat terug zakken. Om 22:00 gaat hij naar 13:00. In principe heeft hij dan tot 17:00 de tijd om af te koelen. Je meubels koelen dan ook af, en dan krijg je die kilheid.

En dat is wel grappig, want bij mij gaat het bijna net zo. Om 21:30 gaat de CV uit (op 15 graden) en rond 15:30 / 16:00 aan (weer naar 19). Maar de meubels voelen dan nog koud aan, omdat die in een uurtje niet opwarmen, dat duurt veel langer.

In je nieuwe schema houd je de temperatuur tussen 22:00 en 18:00 op 18 graden, en dat is nogal een verschil met 13 of 16... vooral de energie die in je meubels gaat zitten.

Opzich is het in stappen verwarmen inderdaad beter, maar dan kan ik het niet meer met m'n domotica aansturen :-( Ik kan de iSense via domotica alleen laten schakelen tussen nachttemperatuur (zelf te kiezen temperatuur) en dagtemperatuur (zelf te kiezen temperatuur). Misschien toch maar weer gewoon met de hand gaan bedienen. Al heb ik de nachttemperatuur nu dus op 17 graden ipv 15, dat scheelt misschien ook al veel, dat ga ik eerst eens een weekje proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 07-01-2015 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:04
MrAngry schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 09:10:
...
Het experiment laat ik verder gewoon doorlopen, ik denk aan 10 dagen en daarna 10 dagen met met nachtverlaging geprogrammeerde thermostaat. Volgens mij koelt het zo'n 1.5 graad af in de nacht en dat duurt dan zo'n anderhalf uur voordat het weer warm is. Hebben jullie nog tips voor een programma op de thermosstaat als we om 6:45 op staan?
Als je thermostaat aanwarmvervoeging heeft, laat die dat dan lekker regelen, dan wordt er automatisch gecompenseerd voor weersinvloeden (niet alleen buitentemperatuur, maar ook wind enzo).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
ThinkPadd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 09:27:
Ik denk dat jij het in je oude schema dan ook te ver laat terug zakken. Om 22:00 gaat hij naar 13:00. In principe heeft hij dan tot 17:00 de tijd om af te koelen. Je meubels koelen dan ook af, en dan krijg je die kilheid.
Maar gebeurt dat te ver terugzakken bij mij dan ook werkelijk is dan mijn vraag. Want gezien de afkoeltijd (22:00 - 17:00) is er inderdaad geen verwarming en dus koelt het huis lange tijd af. Maar gezien de temperatuur (die over het algemeen 17C overdag is) zou je denken dat het terugzakken wel meevalt (2.5C ten opzichte van warmste punt om 19:00). Ik lees op diverse plekken dat nachtverlaging van 2.5C op zich niet extreem is. Al geeft het kille gevoel weer een ander signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wat het aan gas verbruikt? Kan ik bij mij niet meten omdat situatie elke dag anders is. Ik kwam erachter toen mijn vriendin een tijdje zonder werk bij mij thuis zat. Voorheen stookte ik 's morgens kort de boel iets op en ging de verwarming uit als ik van huis ging. Toen ik een paar dagen gewoon de verwarming op 18 graden liet staan en op mindergas keek zag ik dat het verbruik niet hoger was geworden.

Voordeel van meubels, muren en vloer op temperatuur houden is vooral dat de behoefte naar hogere stooktemperaturen enorm afneemt. Weekends stookt de verwarming op naar 18 graden en blijft dat tot 22:00 het geval totdat wij er zelf een aanpassing aan maken. Dat begint eind van de ochtend naar 18.5, dan later 's middags naar 19.0 en heel vaak zitten we dan 's avonds op de bank gewoon met 19 graden terwijl we nergens last van hebben.
Behalve dat je huis warmer voelt kan ook je aanvoertemperatuur naar beneden, voorheen stookte ik op 70 graden om het in 3 uur tijd een paar graden warmer te krijgen, tegenwoordig stook ik met 60 graden aanvoer in een halfuur anderhalve graad erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:28
Ik heb in het hele huis dubbel instelbare radiatorkranen van SAR/Comap, nu zie ik dat je daar een speciale sleutel voor nodig hebt: http://www.warmteservice....atorkranen-135/p/44358203

Weet iemand nog goedkopere opties? Een sleutel van €44 om de voorinstelling van radiatorkranen te wijzigen vind ik eigenlijk wat te gortig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 22:29

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Kalua schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 10:22:
Ik heb in het hele huis dubbel instelbare radiatorkranen van SAR/Comap, nu zie ik dat je daar een speciale sleutel voor nodig hebt: http://www.warmteservice....atorkranen-135/p/44358203

Weet iemand nog goedkopere opties? Een sleutel van €44 om de voorinstelling van radiatorkranen te wijzigen vind ik eigenlijk wat te gortig..
Lijkt verdacht veel op:

Ids in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik ga binnenkort eens zo'n autoventielsleutel van eBay (zoek op 'valve core wrench') bestellen en kijken of dat past in m'n SAR kranen. Zou wel mooi goedkope oplossing zijn dan, aangezien die dingen op eBay een eurootje kosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 22:29

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Yay voor slechte winters:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Tuning_Elek/Mindergas_prognose_2014_2015.png

Elke dag gaat de prognose nog wel wat omlaag. Kijken of ik onder de 500 kan duiken :+

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Laatst online: 15-06 23:57
Zo de eerste stapjes van mijn DIY thermostaat zijn een feit:

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2utrr68.png

Legenda
blauw = temperatuur huiskamer
groen = setpoint
rood = cv aan / uit.

Situatie
Quinta 35c op zolder (cv ventilator zo ver mogelijk geknepen)
aanvoertemp: ~45 graden
retourtemp: ~32 graden
in de huiskamer (begane grond) uitsluitend vloerverwarming
vloerverwarming pomp schakelaar op de aanvoer leiding

Specs DIY thermostaat
raspberryi pi met temp sensor + eigen python scriptje
sqlite database
d3js voor de plaatjes :9

Stook strategie
- einde middag / avond een aangename temperatuur
- in de nacht / ochtend wat koeler
- vermijden van kort achter elkaar stoken (ivm de vloerverwarmingspomp die dan continu blijft draaien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-06 09:10

Matis

Rubber Rocket

Gisteren al mijn meterstanden vanaf december 2011 (toen wij het huis kochten) ingevuld in mindergas.nl

Laat op zich wel leuke grafieken zijn, maar ik zit nog een beetje te dubben hoe ik de Stookgrens en
Etmaalgemiddelde binnentemperatuur zal instellen.

Voor zover ik weet, gaan we pas stoken wanneer het binnen onder de 18 graden gewordens is. Daarvoor moet het buiten ruim onder die grens komen, wil het een beetje afkoelen in ons huis. Heel onze achterpui (op het zuiden) bestaat uit HR++ glas. Zelfs met het beetje zon van de afgelopen dagen warmt daardoor ons huis al op.

Wat hebben jullie daar als waardes staan?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik heb ze gewoon standaard gelaten. Kijk verder even naar de verbruiken in de zomermaanden, daarmee moet je je "overig verbruik" instellen, anders klopt er van je data geen ruk.

Kan overigens goed merken dat vloer bijna helemaal geisoleerd is, heb mijn "overig verbruik" nog niet aangepast sinds vriendin bij me inwoont, maar zelfs tov de vorige slappe winter heb ik nog fors minder verbruik.
Verder wordt nu de badkamer de hele dag warmgehouden met een designradiator van 500W, dus verwarm nu zelfs een ruimte extra met minder verbruik. Die radiator hoeft het overigens niet in z'n uppie te doen, er is ook nog elektrische vloerverwarming die het aanwarmt (thermostaat op 16 graden), zodra de vloer warm is trekt die designradiator het in z'n uppie wel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

@savale: hoe onstaat de piek van 9pm terwijl je ketel daar niet stookt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-06 09:10

Matis

Rubber Rocket

_JGC_ schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 11:03:
Ik heb ze gewoon standaard gelaten. Kijk verder even naar de verbruiken in de zomermaanden, daarmee moet je je "overig verbruik" instellen, anders klopt er van je data geen ruk.
Ik heb inderdaad mijn "overig verbruik" ingesteld op 13 kuub per maand (per 1 januari 2006). Echter laat het jaaroverzicht van 2014 het volgende verbruik zien in de zomermaanden
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dAtB42iDwMrnuMNJiChZxbwY/full.png

Ik snap niet hoe dat kan, aangezien er 14 kuub is vebruikt, zou ik verwachten dat er daar maar eentje van wordt toegekend aan verwarming en de overige 13 aan overig 8)7

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
MrAngry schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 09:10:
Ik ben naar aanleiding van dit topic mijn vloerverwarming aan het meten. Ik ga hem eerst een x aantal dagen op 19.5 graden continue laten staan en daarna een x periode werken met nachtverlaging. Vannacht was de tweede nacht en ik vond dat we op de eerste dag veel gas hadden verbruikt (5 kuub). Ik heb net even bekeken wat we vannacht (de afgelopen 10 uur) hebben verbruikt en dat was 2 kuub. Dat is zonder douchen en koken.

Het is een nieuwbouw apprtement van 80m2 met in elke ruimte vloerverwarming. Is die 2 kuub voor een nacht dan normaal? Ik vind het best veel namelijk.

Ik ben geen wetenschapper, maar volgens mij is het VEEL zuiniger om nachtverlaging door te voeren bij jou thuis.

Vooral omdat het "maar" 1,5 graad afkoelt, en je appartement in 1,5 uur weer warm is (wat snel is voor vloerverwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
De vraag bij nachtverlaging blijft volgens mij waar het keerpunt ligt. Want zoals Grolsch hierboven beschrijft klinkt mij logisch, maar geldt dat ook als het 2 graden afkoelt of als het 1.5 graden afkoelt maar het duurt 3 uur voordat het weer warm is.

Het feit dat het in ieder huis toch weer net anders is (verschillende verwarming, woonkamer grootte, beglazing etc.) in combinatie met de ervaring van comfort die per persoon anders is, maakt dat er volgens mij geen standaard goed/fout is.

Dat maakt het ook direct lastig om advies te geven over woonsituaties die je alleen op papier kent helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Laatst online: 15-06 23:57
woekele schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 11:27:
@savale: hoe onstaat de piek van 9pm terwijl je ketel daar niet stookt?
goed opgelet :) De ketel stookte daar wel even, want ik was wat aan het rommelen met settings nog.

wat ik me nog afvraag: zou het energie schelen als ik ook een "regel" maak, maximaal een uur achter elkaar stoken en dan minimaal 1 uur wachten.
De reden hiervoor: na 1 uur stoken loopt de huiskamer temp nog ongeveer een uur op zonder dat ik hoef te stoken...

[ Voor 31% gewijzigd door savale op 07-01-2015 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Mooie grafiek, Savale!

@ Iedereen: Misschien een domme vraag, maar zijn er betaalbare "standaard" thermostaten die dergelijke grafieken produceren? Ik ben niet handig genoeg om het zelfbouw te doen, maar zou het wel geweldig vinden om dergelijke stats te kunnen zien.

e: google helpt 8)7 Netatmo is meteen al een voorbeeld dat ik vind. Maar voor 175 euro kun je aardig lang stoken.. Iemand goedkopere alternatieven?

[ Voor 27% gewijzigd door Duci op 07-01-2015 12:39 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.