Na heel wat pagina's gelezen te hebben ben ik ook eens begonnen met tunen.
Maar helemaal tevreden ben ik momenteel niet. Ik zit met deze temperaturen aan een 10m³ per dag.
De ketel staat wel van smorgens tot s'avonds te draaien omdat we allebei verlof hebben.
Het jaar verbruik is ong. 1300 M³.
Even de situatie schetsen.
We hebben het huis 2 jaar geleden gekocht.
Het huis is is gebouwd in 2007 met de normen van die tijd. Gevulde spouw en dakisolatie .
De ketel is een vaillant ecotec plus vcw 296 van het zelfde jaar als het huis. Verleden jaar heb ik de thermostaat vervangen naar een modulerende thermostaat. Namelijk een colormatic 370F .
De verwarming staat alleen aan in de woonkamer en in de badkamer. Dat zijn samen 4 radiatoren.
Aan de keuken zijn 2 grote schuiframen met isolerend glas net zoals alle ramen in het huis.
Ik heb de aanvoer al verlaagd naar 65graden en de pomp nadraai tijd verlaagd naar 3min.
Wat kan ik nog zoal aanpassen om het verbruik naar beneden te krijgen of valt het verbruik op jaarbasis wel mee?
Ik las in de gebruiksaanwijzing dat ik de modi van de pomp nog kan regelen enzo...
d.1 Pompnalooptijd voor CV-functie (start na beëindigen van de warmtevraag)
2 - 60 min 5 min
d.2 Max. wachttijd CV bij aanvoertemperatuur van 20 °C
2 - 60 min 20 min
d.17 Omschakeling aanvoer-/ retourregeling CV
0 = aanvoer, 1 = retour 0
d.18 Werkmodus pomp (naloop)
0 = naloop, 1 = doorlopend, 2 = winter 0 d.19 Alleen bij ecoTEC plus: Modi van de 2-traps CV-pomp 0 = aanvoer trap 1, warm water of verwarming trap 2, naloop trap 1 1 = aanvoer trap 1, warm water trap 2, verwarming trap 1, naloop trap 1 2 = a ls 1, echter verwarming afhankelijk van d.0 (fabrieksinstelling) 3 = a ltijd trap 2
Kan ik hier beter afblijven of is het toch nuttig om hier de waardes van te veranderen?
Alvast bedankt om mee te denken :-)
[/quote]
Het gaat over een halfopen bebouwing met een opp. van 200m².
De helft hiervan word verwarmd.
Tijdens het verlof springt de ketel om 8u aan tot 21u.
Als we gaan werken van 5u30 tot 7u20 en van 16u tot 21u.
Altijd tot 19 graden
De retour voelt veel kouder aan dan de aanvoer dus dat zit wel goed denk ik. Ook zijn de radiatoren wel goed ingeregeld. Maar toch vind ik het verbruik aan de hoge kant.
[
Voor 34% gewijzigd door
Anoniem: 646772 op 04-01-2015 13:31
]