Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 128 Laatste
Acties:
  • 7.938.784 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
pribo schreef op zondag 04 januari 2015 @ 09:15:
parameter 2 staat op 0..... ik neem aan dat deze vraag aan mij gericht was.
Weet je dat zeker.
Je zegt steeds dat de ketel het water verder rond pompt totdat het verschil tussen aanvoer en retour weer acceptabel is volgens de ketel.

De NAM moet bij jou misschien continue pompen als het koud is, maar dat hoef jij toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-05 11:17

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Ja.... dat weet ik zeker.
Toen ik de Nefit Easy aangesloten had op mijn intergas, had ik dit probleem... toen sloeg de cv al na 45 graden cv-warmwateraanvoer in Code 1.
Code 1 betekend dus bij de intergas dat het watertemperatuur bereikt is.
Het vreemde is en was, dat mijn ingesteld cv- warmwatertemperatuur fabrieksmatig ingesteld stond op default 80 gr C.

Vandaar dat het ook erg vreemd is dat hij toen in Code 1 sloeg.

Het is gewoon in mis communicatie tussen nefit en intergas en waar de fout zit, daar heb ik geen idee van. Dat mogen ze uitzoeken bij Nefit en Intergas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Toch vreemd.
Je schreef ook:

"De cv-ketel houd dan op met verwarmen van het cv-water, maar blijft net zo lang het warme cv water rond pompen tot dat het voldoende is afgekoeld."

Of is dat bij jou dus niet zo.

Bij jou zou dus de pomp stoppen na de nadraaitijd.

Nog een vraagje :)

Waar heb je dan parameter 8 op staan?
Zeker op 15?
Heb je ook echt weer gekeken?

[ Voor 47% gewijzigd door opuntia1 op 04-01-2015 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:37
Nogmaals, je thermostaat wil een bepaalde temperatuur, je ketel geeft die en als die temperatuur met 5 graden overschreden wordt gaat de boel uit, minuutje napompen, even wachten en dan hetzelfde nog eens doen.

Veel thermostaten vragen extreem lage temperaturen, je ketel maakt daar 40 graden van en zodra 45 wordt bereikt gaat de ketel uit.

Wat betreft communicatie probleem:
- intergas geeft geen retour temperatuur terug via opentherm, alleen aanvoer
- intergas geeft altijd te kennen in modulatiestand 1 te branden, zelfs al fikt je ketel op max vermogen

Nefit zal zn algoritme daarop aan moeten passen wil het goed werken met een intergas ketel. Remeha kan het ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
pribo schreef op zondag 04 januari 2015 @ 09:46:

Toen ik de Nefit Easy aangesloten had op mijn intergas, had ik dit probleem... toen sloeg de cv al na 45 graden cv-warmwateraanvoer in Code 1.
Code 1 betekend dus bij de intergas dat het watertemperatuur bereikt is.
Het vreemde is en was, dat mijn ingesteld cv- warmwatertemperatuur fabrieksmatig ingesteld stond op default 80 gr C.

Vandaar dat het ook erg vreemd is dat hij toen in Code 1 sloeg.

Het is gewoon in mis communicatie tussen nefit en intergas en waar de fout zit, daar heb ik geen idee van. Dat mogen ze uitzoeken bij Nefit en Intergas.
Zou het mogelijk zijn dat die thermostaat de Nefit Easy op dat moment bepaalde dat het opwarmen moest stoppen?
Je wilt toch ook geen overshoot van je temperatuur in je woonkamer? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Parameter 8 staat zoals altijd op 1 minuut nadraaien...
De nefit werkte gewoon niet op mijn intergas.... dat ding is weer terug leverancier dus voor mij is deze discussie ook over en uit.

Mensen, gissen heeft allemaal geen zin... Nefit gaat het uitzoeken is mij toegezegd, dus dat wacht ik maar rustig af.

Iedereen een fijne zondag gewenst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:37
Pribo omschrijft dat zn huis niet op temperatuur wil komen en dat de ketel constant afslaat met code 1. Had dat hier ook met een honeywell en het laatste halve graadje dat nooit gehaald werd.

Overigens hier de isense van slag sinds gisteren... Er is zomaar een kuub piepschuim onder de vloer geplakt waar de isense nog even aan moet wennen. Overshoot heb ik niet, maar het aanwarmen begint veel te vroeg op te hoge temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-05 05:21
Even een vraagje tussendoor: bij het waterzijdig inregelen, wat doe je met een radiator die alleen maar een beetje de kou weg moet halen, bijvoorbeeld die in de gang? Ik neem aan dat je die een klein beetje openzet en verder buiten beschouwing laat bij het inregelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

_JGC_ schreef op zondag 04 januari 2015 @ 10:26:
Pribo omschrijft dat zn huis niet op temperatuur wil komen en dat de ketel constant afslaat met code 1. Had dat hier ook met een honeywell en het laatste halve graadje dat nooit gehaald werd.

Overigens hier de isense van slag sinds gisteren... Er is zomaar een kuub piepschuim onder de vloer geplakt waar de isense nog even aan moet wennen. Overshoot heb ik niet, maar het aanwarmen begint veel te vroeg op te hoge temperatuur.
Gelukkig komt mijn huis met de Honeywell Touch aan/uit perfect op temperatuur.... ik had alleen problemen met een modulerende thermostaat. Deze kreeg het huis ook wel prima en snel op temperatuur, maar de modulerende thermostaat had alleen zeer veel problemen met het op temperatuur houden van de woning.

Met deNefit Easy kreeg ik de boel niet op temperatuur en de rest van de problemen .. maar daar daar zijn we nu klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wij hebben nu een jaar een nieuwe ketel met iSense thermostaat. Ik ben echt niet tevreden over de iSense. Voornamelijk vanwege:
- De gemeten temperatuur wijkt maar liefst 1.4C af ten opzichte van 3 andere thermometers;
- Zodra de thermostaat aan gaat, springt de gemeten temperatuur direct 0,5C omhoog;
- Zodra de gewenste temperatuur bereikt is, gaat het verwarmen nog rustig een uur of langer door.

Vooral punt 3 vind ik zeer vreemd. Vandaag duurde het 70 minuten om van 18C naar 19C te gaan in huis. Na 70 min is de gewenste temperatuur bereikt. De iSense staat momenteel al 60 minuten op de gewenste temperatuur maar alsnog wordt er verwarmd, de verwarming is loeiheet en de iSense geeft de symbolen van warmte vraag.

Ben ik de enige met deze problemen of ligt dit aan bepaalde instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

DappereDodo schreef op zondag 04 januari 2015 @ 10:29:
Even een vraagje tussendoor: bij het waterzijdig inregelen, wat doe je met een radiator die alleen maar een beetje de kou weg moet halen, bijvoorbeeld die in de gang? Ik neem aan dat je die een klein beetje openzet en verder buiten beschouwing laat bij het inregelen?
Ik raad je aan om daar een thermostaatknop op te zetten.... hij springt dan vanzelf bij wanneer dat nodig is.
Wat voor merk kraan zit er nu op.??
Als er bv een SAR kraan opzit, is het een simpele ingreep om er een thermostaatknop op te zetten.
Het enige wat je dan hoeft te doen is het binnenwerk er uit te draaien met een sleutel en er een ander binnenwerk in terug te draaien die geschikt is voor een thermostaatknop.
Met elkaar ben je dan zo`n kleine 25 euro kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
pribo schreef op zondag 04 januari 2015 @ 10:51:
[...]

Ik raad je aan om daar een thermostaatknop op te zetten.... hij springt dan vanzelf bij wanneer dat nodig is.
Wat voor merk kraan zit er nu op.??
Als er bv een SAR kraan opzit, is het een simpele ingreep om er een thermostaatknop op te zetten.
Het enige wat je dan hoeft te doen is het binnenwerk er uit te draaien met een sleutel en er een ander binnenwerk in terug te draaien die geschikt is voor een thermostaatknop.
Met elkaar ben je dan zo`n kleine 25 euro kwijt.
Geen idee wat voor kranen het zijn, maar ze lijken heel erg op zo'n SAR kraan. Maar stel dat ik er een thermostaatknop op zet, wat doe ik dan met inregelen? Die dingen zetten zichzelf open en dicht naar gelang hoe warm het vertrek is. Dat ontregelt de rest van de radiatoren dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 643675

Aghanim schreef op zondag 04 januari 2015 @ 10:50:
Wij hebben nu een jaar een nieuwe ketel met iSense thermostaat. Ik ben echt niet tevreden over de iSense. Voornamelijk vanwege:
- De gemeten temperatuur wijkt maar liefst 1.4C af ten opzichte van 3 andere thermometers;
- Zodra de thermostaat aan gaat, springt de gemeten temperatuur direct 0,5C omhoog;
- Zodra de gewenste temperatuur bereikt is, gaat het verwarmen nog rustig een uur of langer door.

Vooral punt 3 vind ik zeer vreemd. Vandaag duurde het 70 minuten om van 18C naar 19C te gaan in huis. Na 70 min is de gewenste temperatuur bereikt. De iSense staat momenteel al 60 minuten op de gewenste temperatuur maar alsnog wordt er verwarmd, de verwarming is loeiheet en de iSense geeft de symbolen van warmte vraag.

Heb hier twee maanden de Remeha Calenta 40c met de iSense en je probleem punt 1 en 3 heb ik ook.
Punt 1 heb ik 'opgelost' door de iSense te kalibreren.
Punt 3 komt denk ik bij mij denk ik door een te hoge retour waardoor de cv steeds weer aangaat, of alleen pompen. (pendelen?). Op de iSense verschijnt dan wel het verwarmingsteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
pribo schreef op zondag 04 januari 2015 @ 10:24:
Parameter 8 staat zoals altijd op 1 minuut nadraaien...
Het blijft een vreemde zaak.
Hoe kan je dan ook zeggen dat de ketel het water verder rond pompt totdat het verschil tussen aanvoer en retour weer acceptabel is volgens de ketel.

Maar misschien wordt je pomp door een fout in de software of bedrading toch anders aangestuurd. :(

Weet je zeker dat de pomp het water verder rond pompt totdat het verschil tussen aanvoer en retour weer acceptabel is volgens de ketel ondanks dat de ketel code 1 aangeeft?

Verder denk ik dat de ketel helemaal niet kijkt naar het verschil tussen aanvoer en retour temperatuur.
De ketel kijkt alleen maar naar de temperatuur in de ketel zelf. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

opuntia1 schreef op zondag 04 januari 2015 @ 11:09:
[...]

Het blijft een vreemde zaak.
Hoe kan je dan ook zeggen dat de ketel het water verder rond pompt totdat het verschil tussen aanvoer en retour weer acceptabel is volgens de ketel.

Maar misschien wordt je pomp door een fout in de software of bedrading toch anders aangestuurd. :(

Weet je zeker dat de pomp het water verder rond pompt totdat het verschil tussen aanvoer en retour weer acceptabel is volgens de ketel ondanks dat de ketel code 1 aangeeft?

Verder denk ik dat de ketel helemaal niet kijkt naar het verschil tussen aanvoer en retour temperatuur.
De ketel kijkt alleen maar naar de temperatuur in de ketel zelf. :)
Ja; ik weet zeker dat de pomp doordraaide totdat het watertemperatuur dusdanig gedaald was en toen sloeg de ketel weer aan.... totdat de temperatuur weer 45 graden was en toen sloeg de ketel weer in code 1..
Ik denk wel dat de ketel kijkt naar zijn retour water temperatuur... dit is mij ook gezegd door de technische dienst van intergas zelf.

Maak je niet druk om dit vreemde verschijnsel, dat doe ik ook niet.... dat mag nefit en intergas verder uitzoeken. Met gissen komen we er toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
pribo schreef op zondag 04 januari 2015 @ 11:27:
[...]

Ja; ik weet zeker dat de pomp doordraaide totdat het watertemperatuur dusdanig gedaald was en toen sloeg de ketel weer aan.... totdat de temperatuur weer 45 graden was en toen sloeg de ketel weer in code 1..
Ik denk wel dat de ketel kijkt naar zijn retour water temperatuur... dit is mij ook gezegd door de technische dienst van intergas zelf.

Maak je niet druk om dit vreemde verschijnsel, dat doe ik ook niet.... dat mag nefit en intergas verder uitzoeken. Met gissen komen we er toch niet.
Ik gis niet en maak mij ook niet druk. :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

OmeJoyo: heb je vloerverwarming, of alleen radiatoren? Met Evohome ga je vloerverwarming-klep waarschijnlijk aan/uit sturen. Er wordt dan geadviseerd om je ketel ook aan/uit te sturen (en dus niet OT).

Crazy: waar doelde je nou op met die opmerking dat ik de startpost moest lezen?
De iSense staat momenteel al 60 minuten op de gewenste temperatuur maar alsnog wordt er verwarmd, de verwarming is loeiheet en de iSense geeft de symbolen van warmte vraag.
Als de verwarming loeiheet is, waarom wordt het dan niet warmer? Als het inderdaad zo lastig is om je kamer op te warmen, dan is het logisch dat hij doorgaat met verwarmen, anders zou het er snel weer onder zakken. Maar moeilijk te zeggen zo.

[ Voor 69% gewijzigd door woekele op 04-01-2015 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:05

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

Dat de pomp door blijft draaien kan komen omdat de regeling nog niet in de 'low load' mode terecht is gekomen. De thermostaat vraagt wellicht een lagere waarde dan de bij E ingestelde minimum aanvoertemperatuur en daardoor gaat de brander veelvuldig aan uit, van 35 tot 45 graden aanvoer. Wat nog mogelijk is is dat de thermostaat in het begin bij plaatsen nog koud was en een snelle temperatuurstijging heeft waargenomen. Als radiatoren nauwelijks warmte afgeven bij 45 aanvoertemperatuur dan zijn ze mogelijk te veel 'ingepakt'. Ik heb standaard radiatoren (type 20) en die doen het bij een aanvoer van 40-45 graden al best goed. Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

- je kan hem inderdaad kalibreren in het menu
- dit is normaal gedrag van dit ding
- ook dit is normaal gedrag (volgt deels uit vorige. stel je plust 0,5 erbij dan moet hij dus nog beginnen terwijl het er al we staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 09:48
Ik volg dit topic ook al een hele poos, vind het super om te lezen wat mensen kunnen besparen. Al een tijdje wilde ik zelf aan de slag gaan, maar door veel te lezen en te lezen en te lezen zag ik op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer.

Ik noteer elke maand de meterstanden en zag dat ik in december 191m3 aan gas verbruikt heb, nu was dit in december 2013 180m3 en toen waren we nog aan het klussen in huis. Maar toch vind ik het veel.

Mijn situatie:
Hoekwoning uit 1989 met garage
110m2 vloer oppervlak woning
Volledige lengte van de woning op het noorden
339m3 inhoud
Geen vloerverwarming
Dubbelglas (geen HR+ etc)
Vloerisolatie en spouwmuurisolatie

CV-ketel en thermostaat:
Daalderop CombiFort 24/50+ uit 2004 (zat bij aanschaf woning eind 2013)
Installateurshandleiding: http://zakelijk.ithodaald...n_afregelen_combifort.pdf
Honeywell Chronotherm Modulation T8851M

De thermostaat hebben we altijd op 'continu themperatuur' staan. Met andere woorden, overdag staat hij op 15 graden en als we thuis komen rond 17 uur dan zetten we hem aan op 19-20 graden. Rond 22.00 uur zetten we hem op 15 graden. Dus eigenlijk doen we gewoon aan/uit :)

Nu mijn vriendin deze week gastouder is gestart zal in elk geval 2 dagen per week de verwarming ook overdag aan moeten staan i.v.m. de kinderen. Daarom is de drang toch wat meer ontstaan om wat aan het verbruik te doen. Mijn radiotoren werden soms loeiheet en dat vind ik niet veilig met de kinderen.

Wat heb ik nu gedaan:
Ik heb de monteurshandleiding erbij gepakt (zie boven) en heb de volgende instellingen veranderd, erachter heb ik erbij gezet waar hij op stond:

Boilertemperatuur: comfort 1 (60 graden, was ook 60 graden)
CV-watertemperatuur: 60 graden (halverwege 2014 op 75 graden gezet, stond op 90 graden)
Vermogensbegrenzing woningwarmtelevering: 15kW (24,5 kW), ik stook nu alleen op de begane grond

De rest heb ik gelaten omdat ik niet zo goed weet of ik nog meer kan aanpassen. Ik heb geen apparatuur om temperaturen enzo te meten, het gaat een beetje op gevoel.
Ik heb geen mogelijkheid om iets met tapwater te doen, ik vind het nergens terug in het menu. De boiler is bij mij met een knopje op de ketel te bedienen (aan of uit).

Welke instellingen kan ik nog meer aanpassen om de ketel wat te optimaliseren (zie handleiding hierboven)?

Eventuele vragen over mijn verbruik kan ik beantwoorden, dan kan ik dat mogelijk vertalen naar nog meer optimalisatie met dank aan jullie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Als je huis nog makkelijk warm wordt, kun je wellicht je radiatoren gaan inregelen, hogere delta-t, meer efficientie. Maar dan heb je dus wel wat meetapparatuur nodig. Kost niet veel. Staat in startpost. Eventueel wordt het duurder als je installatie niet beschikt over regelbare ventielen etc.

[ Voor 8% gewijzigd door woekele op 04-01-2015 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Waterzijdig inregelen heb ik veel over gelezen, lijkt me interessant maar nog een beetje teveel een ver van mijn bed show. Of ik moet het uitbesteden.

Als ik kijk naar mijn radiatoren dan zien ze er allemaal zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://cvtuning.nl/uploads/images/VervangenKranen/VoetventielGeen_nietwzi.jpg
Er zit een ouderwetse draaiknop op zonder standen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Zeker weten geen thermostatische kraan/knop? Beetje kleine foto. Je hebt sowieso kans dat hij dubbel instelbaar (dus waterzijdig regelbaar) is. Zie bijvoorbeeld ook http://cvtuning.nl/prakti...at/kranen/kranenonderzoek en http://cvtuning.nl/praktijk/zo-werkt-dat/kranen/GewoneKranen en eventueel http://www.cvtuning.nl/voetventielendossier

[ Voor 22% gewijzigd door woekele op 04-01-2015 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

aanvulling op post waarbij sinds ketel onderhoud ik doorschieters heb in de woonkamer temp. Ik heb nu alles 100% gelijk gezet. dus temp en pomp en toch gebeurd het nog

Het enige wat anders is , is de o2 afstelling van de ketel. die stond wat aan de hoge kant. Kan dit invloed hebben op het regel gedrag van de isense ? dat lijkt me toch niet ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
Ray schreef op zondag 04 januari 2015 @ 12:35:
aanvulling op post waarbij sinds ketel onderhoud ik doorschieters heb in de woonkamer temp. Ik heb nu alles 100% gelijk gezet. dus temp en pomp en toch gebeurd het nog

Het enige wat anders is , is de o2 afstelling van de ketel. die stond wat aan de hoge kant. Kan dit invloed hebben op het regel gedrag van de isense ? dat lijkt me toch niet ???
Je thermostaat moet even de tijd krijgen om zich aan te passen, tenminste, als het een modulaire is. Dat kan een paar dagen duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 646772

Goedmiddag allemaal,

Na heel wat pagina's gelezen te hebben ben ik ook eens begonnen met tunen.

Maar helemaal tevreden ben ik momenteel niet. Ik zit met deze temperaturen aan een 10m³ per dag.

De ketel staat wel van smorgens tot s'avonds te draaien omdat we allebei verlof hebben.

Het jaar verbruik is ong. 1300 M³.

Even de situatie schetsen.
We hebben het huis 2 jaar geleden gekocht.

Het huis is is gebouwd in 2007 met de normen van die tijd. Gevulde spouw en dakisolatie .

De ketel is een vaillant ecotec plus vcw 296 van het zelfde jaar als het huis. Verleden jaar heb ik de thermostaat vervangen naar een modulerende thermostaat. Namelijk een colormatic 370F .

De verwarming staat alleen aan in de woonkamer en in de badkamer. Dat zijn samen 4 radiatoren.

Aan de keuken zijn 2 grote schuiframen met isolerend glas net zoals alle ramen in het huis.

Ik heb de aanvoer al verlaagd naar 65graden en de pomp nadraai tijd verlaagd naar 3min.

Wat kan ik nog zoal aanpassen om het verbruik naar beneden te krijgen of valt het verbruik op jaarbasis wel mee?

Ik las in de gebruiksaanwijzing dat ik de modi van de pomp nog kan regelen enzo...

d.1 Pompnalooptijd voor CV-functie (start na beëindigen van de warmtevraag)
2 - 60 min 5 min

d.2 Max. wachttijd CV bij aanvoertemperatuur van 20 °C
2 - 60 min 20 min

d.17 Omschakeling aanvoer-/ retourregeling CV
0 = aanvoer, 1 = retour 0

d.18 Werkmodus pomp (naloop)
0 = naloop, 1 = doorlopend, 2 = winter 0 d.19 Alleen bij ecoTEC plus: Modi van de 2-traps CV-pomp 0 = aanvoer trap 1, warm water of verwarming trap 2, naloop trap 1 1 = aanvoer trap 1, warm water trap 2, verwarming trap 1, naloop trap 1 2 = a ls 1, echter verwarming afhankelijk van d.0 (fabrieksinstelling) 3 = a ltijd trap 2

Kan ik hier beter afblijven of is het toch nuttig om hier de waardes van te veranderen?

Alvast bedankt om mee te denken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Wel handig om te weten: wát voor huis heb je en wat is het oppervlak/inhoud? Hoe warm heb je de thermostaat staan?

Als je een vrijstaand huis hebt en de verwarming op 21 valt het allemaal wel mee. Als je een appartement van 60m² hebt niet zo :P

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
woekele schreef op zondag 04 januari 2015 @ 12:05:
Zeker weten geen thermostatische kraan/knop? Beetje kleine foto. Je hebt sowieso kans dat hij dubbel instelbaar (dus waterzijdig regelbaar) is. Zie bijvoorbeeld ook http://cvtuning.nl/prakti...at/kranen/kranenonderzoek en http://cvtuning.nl/praktijk/zo-werkt-dat/kranen/GewoneKranen en eventueel http://www.cvtuning.nl/voetventielendossier
Ik heb even foto's gemaakt van een aantal radiatoren.

Bijkeukentje (deze radiator zit tevens het verste weg vanaf de CV)
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMAG0139_zpsymtepcc0.jpg

Woonkamer (deze radiator zit aan de andere kant van de woning het verste weg)
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMAG0140_zps6ihyixm7.jpg
Ik moet hier nog mee bezig zoals je ziet

Kleinste slaapkamer:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMAG0141_zpscidf8vh1.jpg

Grote slaapkamer (niet aangesloten):
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMAG0142_zps7rlx2lfn.jpg

In de woonkamer heb ik nog een zelfde radiator aan de andere kant van de kamer.
De overige radiatoren zijn hetzelfde als de slaapkamer radiatoren.

Nu ik zo naar de radiator in de bijkeuken kijken is deze af te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 485544

Anoniem: 643675 schreef op zondag 04 januari 2015 @ 01:20:
[...]

Vraag: valt een convectorput onder de gewone radiatoren en geldt dus het inregelen voor een juiste deltaT zoals beschreven?
Las ook eens ergens dat het voetventiel van een convectorput helemaal open moet staan. Ik heb zo mijn twijfels....
Ik heb zelf bij mijn convectorput het retourventiel bijna praktisch open staan, zodat er een dT over de convector van 6 graden staat. Is per convector, afhankelijk van de hoeveelheid buis, wel een klein beetje verschillend, niet veel. Deze convector bevindt zich het verst van de ketel in de woonkamer.

Een convector heeft een een grote doorstroming nodig aangezien het slecht een waterpijpje is met lamellen eraan. Dus als je deze net zo gaat knijpen als een gewone radiator houd je totaal geen verwarmingsvermogen meer over. Dit ga je terug zien op de retour bij je cv. Deze zal hoger zijn dan wanneer je alleen in huis radiatoren hebt die ingeregeld moeten worden.

Het gaat uiteindelijk om zo snel mogelijk de woning op te warmen. En bij convectoren gaat dit ten koste van een wat hogere dT bij de retour CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 485544

DappereDodo schreef op zondag 04 januari 2015 @ 10:29:
Klein beetje warmte of veel: goed waterzijdig inregelen doe je voor het hele systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-05 13:51
Kun je deze "knoppen" waterzijdig afstellen :?

Ik zie zo geen mogelijkheden, maar kan aan mij liggen :P

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/69gjk4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2khf86.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 04-01-2015 13:26 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Binnetie schreef op zondag 04 januari 2015 @ 12:59:
[...]

Dit is een SAR radiatorkraan en bijna zeker dubbel instelbaar. Door de grote schroef los te draaien kun je de knop verwijderen, zonder lekkage.
De spindel is hol vanbinnen, onderin zit een instelmogelijkheid voor de maximale doorlaat.
Er is wel een hulpstuk voor nodig....
Afbeeldingslocatie: http://d15vl1lx107nh5.cloudfront.net/medias/sys_master/images/product/8801167147038/prod_zoom_img_44358203.jpg
Grolsch schreef op zondag 04 januari 2015 @ 13:25:

[afbeelding]

[afbeelding]
Zit er een schroefje of iets onderin de spindel?

[ Voor 25% gewijzigd door Oxellaar op 04-01-2015 13:27 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Na heel wat pagina's gelezen te hebben ben ik ook eens begonnen met tunen.

Maar helemaal tevreden ben ik momenteel niet. Ik zit met deze temperaturen aan een 10m³ per dag.

De ketel staat wel van smorgens tot s'avonds te draaien omdat we allebei verlof hebben.

Het jaar verbruik is ong. 1300 M³.

Even de situatie schetsen.
We hebben het huis 2 jaar geleden gekocht.

Het huis is is gebouwd in 2007 met de normen van die tijd. Gevulde spouw en dakisolatie .

De ketel is een vaillant ecotec plus vcw 296 van het zelfde jaar als het huis. Verleden jaar heb ik de thermostaat vervangen naar een modulerende thermostaat. Namelijk een colormatic 370F .

De verwarming staat alleen aan in de woonkamer en in de badkamer. Dat zijn samen 4 radiatoren.

Aan de keuken zijn 2 grote schuiframen met isolerend glas net zoals alle ramen in het huis.

Ik heb de aanvoer al verlaagd naar 65graden en de pomp nadraai tijd verlaagd naar 3min.

Wat kan ik nog zoal aanpassen om het verbruik naar beneden te krijgen of valt het verbruik op jaarbasis wel mee?

Ik las in de gebruiksaanwijzing dat ik de modi van de pomp nog kan regelen enzo...

d.1 Pompnalooptijd voor CV-functie (start na beëindigen van de warmtevraag)
2 - 60 min 5 min

d.2 Max. wachttijd CV bij aanvoertemperatuur van 20 °C
2 - 60 min 20 min

d.17 Omschakeling aanvoer-/ retourregeling CV
0 = aanvoer, 1 = retour 0

d.18 Werkmodus pomp (naloop)
0 = naloop, 1 = doorlopend, 2 = winter 0 d.19 Alleen bij ecoTEC plus: Modi van de 2-traps CV-pomp 0 = aanvoer trap 1, warm water of verwarming trap 2, naloop trap 1 1 = aanvoer trap 1, warm water trap 2, verwarming trap 1, naloop trap 1 2 = a ls 1, echter verwarming afhankelijk van d.0 (fabrieksinstelling) 3 = a ltijd trap 2

Kan ik hier beter afblijven of is het toch nuttig om hier de waardes van te veranderen?

Alvast bedankt om mee te denken :-)
[/quote]

Het gaat over een halfopen bebouwing met een opp. van 200m².
De helft hiervan word verwarmd.

Tijdens het verlof springt de ketel om 8u aan tot 21u.
Als we gaan werken van 5u30 tot 7u20 en van 16u tot 21u.
Altijd tot 19 graden

De retour voelt veel kouder aan dan de aanvoer dus dat zit wel goed denk ik. Ook zijn de radiatoren wel goed ingeregeld. Maar toch vind ik het verbruik aan de hoge kant.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 646772 op 04-01-2015 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

@Theebs :De retour voelt veel kouder aan dan de aanvoer dus dat zit wel goed denk ik. Ook zijn de radiatoren wel goed ingeregeld. Maar toch vind ik het verbruik aan de hoge kant.

Meten is weten. ;)

Ik stook hele dag op 19 graden, avond 20 graden en zit op ongeveer 7 m3 per dag in eerste dagen januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 09:39

Crazy-

Best life ever

[...]

Bijkeukentje (deze radiator zit tevens het verste weg vanaf de CV)
[afbeelding]

Woonkamer (deze radiator zit aan de andere kant van de woning het verste weg)
[afbeelding]
Ik moet hier nog mee bezig zoals je ziet

Kleinste slaapkamer:
[afbeelding]

Grote slaapkamer (niet aangesloten):
[afbeelding]

In de woonkamer heb ik nog een zelfde radiator aan de andere kant van de kamer.
De overige radiatoren zijn hetzelfde als de slaapkamer radiatoren.

Nu ik zo naar de radiator in de bijkeuken kijken is deze af te regelen?
He die heb ik.ook. volgens mij stel je die gewoon met de knop toch?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:45

OmeJoyo

This is me

woekele schreef op zondag 04 januari 2015 @ 11:31:
OmeJoyo: heb je vloerverwarming, of alleen radiatoren? Met Evohome ga je vloerverwarming-klep waarschijnlijk aan/uit sturen. Er wordt dan geadviseerd om je ketel ook aan/uit te sturen (en dus niet OT).
Ik heb enkel in de badkamer vloerverwarming (via een RTL klep) verder in huis zitten overal gewoon radiatoren. Daar moet ik nog een oplossing voor bedenken trouwens omdat die ring vloerverwarming altijd mee verwarmt, totdat de RTL dicht gaat en dus met de EvoHome bijna altijd mee zal stoken. Mijn maximale keteltemperatuur staat overigens op 55 graden, maar dit haalt die zelden of nooit (nog nooit bewust gezien) want dan is het al warm in huis, dus ben niet bang dat de vloer te heet wordt :)

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 352530

Anoniem: 485544 schreef op zondag 04 januari 2015 @ 13:16:
[...]

Ik heb zelf bij mijn convectorput het retourventiel bijna praktisch open staan, zodat er een dT over de convector van 6 graden staat. Is per convector, afhankelijk van de hoeveelheid buis, wel een klein beetje verschillend, niet veel. Deze convector bevindt zich het verst van de ketel in de woonkamer.

Een convector heeft een een grote doorstroming nodig aangezien het slecht een waterpijpje is met lamellen eraan. Dus als je deze net zo gaat knijpen als een gewone radiator houd je totaal geen verwarmingsvermogen meer over. Dit ga je terug zien op de retour bij je cv. Deze zal hoger zijn dan wanneer je alleen in huis radiatoren hebt die ingeregeld moeten worden.

Het gaat uiteindelijk om zo snel mogelijk de woning op te warmen. En bij convectoren gaat dit ten koste van een wat hogere dT bij de retour CV.
Is dus geen regel dat het voetventiel open moet staan.
Het betreft bij mij een convectorput van 3440 watt bij 75/65 en hij staat volgens mij dicht bij de ketel.
Ik lees nu af bij de ketel een aanvoer van 77c en een retour van 66c.
Bij de convectorput zelf zie ik op mijn contactthermometers een aanvoer van 59c en en retour van 53c
het voetventiel heb ik toch wel aardig geknepen. De convector geeft aardig wat warmte maar misschien toch te weinig.
Toch maar eens proberen met voetventiel verder open en dan opnieuw aflezen van aanvoer/retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kan het misschien nuttig zijn om Werkmodus pomp (naloop) te veranderen?
Of is het het beter om de nalooptijd van de pomp te verlengen?
Deze staat nu op 3min.
Het huis wordt goed warm...maar alleen vind het gasverbruik te hoog voor de leeftijd van het huis.

S'nachts zorg ik ervoor dat de ketel niet meer moet verwarmen.
Bij vriestemperatuur wordt het toch niet kouder dan 16 graden binnen.

Op de thermostaat zag ik dat je het regelgedrag kunt aanpassen. Van -5 naar +5.
Wat is hier de bedoeling van?

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 646772 op 04-01-2015 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Anoniem: 646772 schreef op zondag 04 januari 2015 @ 15:13:
Kan het misschien nuttig zijn om Werkmodus pomp (naloop) te veranderen?
Of is het het beter om de nalooptijd van de pomp te verlengen?
Deze staat nu op 3min.
Het huis wordt goed warm...maar alleen vind het gasverbruik te hoog voor de leeftijd van het huis.

S'nachts zorg ik ervoor dat de ketel niet meer moet verwarmen.
Bij vriestemperatuur wordt het toch niet kouder dan 16 graden binnen.

Op de thermostaat zag ik dat je het regelgedrag kunt aanpassen. Van -5 naar +5.
Wat is hier de bedoeling van?
Begin nu eerst eens echt te meten van Delta T met IR Thermometer aan je radiatoren ipv "ik denk" dat het goed is. Daarna kan je altijd nog gaan rommelen aan instellingen. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Grolsch schreef op zondag 04 januari 2015 @ 13:25:

[afbeelding]

[afbeelding]
Gewoon de knop zelf verdraaien tot je een goede deltaT hebt. Daarna de plastic knop eraf laten (zodat niet iemand anders de instelling kan verprutsen) of ff een streepje zetten op de plastic knop en metalen kraanbehuizing.

Zijn zo op het oog gewone radiatorkranen, in de meest simpele vorm. Heb ik ook in m'n huurwoning zitten, en daarmee kun je de boel prima afregelen, als je er daarna maar niet meer aan zit.

Lees ook de topicstart, want daar stond het stiekem gewoon in O-)
[...]

[..]
Voor jou hetzelfde als hierboven. Ik heb volgens mij identiek dezelfde kranen. Die van mij waren niet dubbel instelbaar zoals Oxellaar uitlegt.
Edit: Toch niet! Net even gechecked, als je die grote schroef eruit draait, en binnenin kijkt zie je ook nog een soort platte schroef. Die kan ik verdraaien zonder dat de grote knop verdraait. Ik hoor ook dat de flow veranderd (radiator gaat op andere toonhoogte suizen) dus is wel dubbel instelbaar. Nice! :o
Thanks Oxellaar 8) Kan ik de permanent marker streepjes er weer afpoetsen :9
Je hebt er idd wel die inregelsleutel voor nodig. Met een platte schroevendraaier wil het ook een beetje, maar echt handig is dat niet.
Edit 2: Wow, zo'n inregelsleutel kost 45 euro 8)7 Dan zelf maar ff aan de slag met een ijzerzaag op een oude schroevendraaier

Bij die in je bijkeuken zit er nog een voetventiel tussen, daar kun je hem ook mee inregelen evt. Ik zou dat voetventiel gewoon vol open zetten en met de radiatorkraan inregelen. Dan kun je de radiator afsluiten met het voetventiel als je ooit eens de gehele radiator eraf moet hebben voor werkzaamheden.

[ Voor 109% gewijzigd door ThinkPad op 04-01-2015 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Ik denk dat ik optimaal zit nu maar twijfel nog over de pompstand. Alles wordt warm op stand 1 maar kan het ook zo zijn dat door de lage stand de eerste retour erg langzaam bij de ketel komt en hij daardoor meer stookt of denk ik nu krom? Of past mijn thermostaat zich hierop aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Misschien stookt hij in het begin even meer. Maar daarna is de boel gewoon op temperatuur. Of stook jij door elke keer je verwarming 1 minuut in te schakelen en dan een paar uur uit? :P

Lagere pompsnelheid zorgt voor betere efficientie (hogere delta T) en minder suizen in de leidingen. Enige reden om het niet te doen: als de ketel daardoor zijn warmte niet kwijt kan (teveel vermogen) en/of als je huis niet meer overal (snel genoeg) warm wordt.
OmeJoyo schreef op zondag 04 januari 2015 @ 14:21:
[...]

Ik heb enkel in de badkamer vloerverwarming (via een RTL klep) verder in huis zitten overal gewoon radiatoren. Daar moet ik nog een oplossing voor bedenken trouwens omdat die ring vloerverwarming altijd mee verwarmt, totdat de RTL dicht gaat en dus met de EvoHome bijna altijd mee zal stoken. Mijn maximale keteltemperatuur staat overigens op 55 graden, maar dit haalt die zelden of nooit (nog nooit bewust gezien) want dan is het al warm in huis, dus ben niet bang dat de vloer te heet wordt :)
Die badkamervloerverwarming met RTL heb ik ook. Die stookt inderdaad altijd mee. Als je dat niet wilt moet je nog een klep of een kraan toevoegen naast de RTL. De RTL gebruik je dan puur als maximaliseer-knop. De klep/kraan stuur je vervolgens aan met Evohome. Maar bij mij zit de boelin de muur gebouwd, ga de boel niet openbreken :) Is wel goed zo. PS: misschien moet je dan ook nog wel een losse temp-sensor (nieuwe Round Wireless) gebruiken, om de temp in de zone representatief te kunnen meten.

@Theebs: inderdaad zit er (zoals gezegd) een regelventiel bij je bijkeuken. Daarnaast kun je de boel dus gewoon stellen met je aan/uit-knoppen. Daarnaast is er een kans dat die dingen dubbel instelbaar zijn, zoals hierboven ook beschreven met stelsleutel. Maar daar heb ik geen ervaring mee, alleen gelezen.

[ Voor 92% gewijzigd door woekele op 04-01-2015 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

-oeps-

[ Voor 97% gewijzigd door woekele op 04-01-2015 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

In de meeste door ons bewoonde huizen is pompstand 1 voldoende, tenzij je in een gigantisch herenhuis woont met 3 of meer verdiepingen... dan zou ik de pomp wat harder laten werken.
Ik heb een huis met 9 vertrekken en hier staat de pomp ook op 1.
Het voordeel van een lagere pompsnelheid is dat het cv-water langer de tijd krijgt om af te koelen in de radiatoren, hierdoor krijgt de cv weer koeler water terug geleverd. Soms is het verlagen van de pompsnelheid al een simpele oplossen om aan een goed dT te komen bij de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:38

thido

Tilburg

Wij hebben door het hele huis oude radiatoren zitten met de knoppen zoals op de foto.
Ik vrees dat we aangewezen zijn op tuning d.m.v. de knopmethode (nu zo gedaan).
Iemand deze wel een gezien en misschien tips of dat ze toch dubbel instelbaar zijn? (en hoe?)

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/cv/1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/cv/2.JPG

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
Dat lijkt verdacht veel op de SAR knoppen hierboven. Schroef 'm er eens af en kijk of hij dubbel instelbaar is, zoals Oxelaar zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

volgens cvtuning.nl:
Gewone kranen, ook oude exemplaren, zijn meestal dubbelinstelbaar, en dus geschikt om waterzijdig in te regelen. Slechts de goekopere kranen zijn daar niet geschikt voor.
PS: kan er misschien iets selectiever ge-quote worden? Iemands complete post helemaal quoten is vaak zinloos en zorgt voor onnodig scrollen/minder overzicht.

[ Voor 27% gewijzigd door woekele op 04-01-2015 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Schroef eruit draaien, plastic knop eraf trekken en kijken of je binnenin de schroefdraad iets kunt zien wat hierop lijkt: http://www.klusidee.nl/Fo...4_P1040594_1lichter_1.jpg (tip: zaklamp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Ik heb even gekeken, zie foto's op volgorde van verwijderen materiaal.
Op de laatste foto een rood omcirkeld gedeelte, hier kan een steeksleutel op gezet worden door de vlakke kanten. Zou dit dan de stelmogelijkheid zijn?
(in de as zelf zit niets overigens)

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/cv/3.JPG

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/cv/4.JPG

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/cv/5.JPG

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
ThinkPadd schreef op zondag 04 januari 2015 @ 15:27:
[...]

Gewoon de knop zelf verdraaien tot je een goede deltaT hebt. Daarna de plastic knop eraf laten (zodat niet iemand anders de instelling kan verprutsen) of ff een streepje zetten op de plastic knop en metalen kraanbehuizing.

Zijn zo op het oog gewone radiatorkranen, in de meest simpele vorm. Heb ik ook in m'n huurwoning zitten, en daarmee kun je de boel prima afregelen, als je er daarna maar niet meer aan zit.

Lees ook de topicstart, want daar stond het stiekem gewoon in O-)

[...]

Voor jou hetzelfde als hierboven. Ik heb volgens mij identiek dezelfde kranen. Die van mij waren niet dubbel instelbaar zoals Oxellaar uitlegt.
Edit: Toch niet! Net even gechecked, als je die grote schroef eruit draait, en binnenin kijkt zie je ook nog een soort platte schroef. Die kan ik verdraaien zonder dat de grote knop verdraait. Ik hoor ook dat de flow veranderd (radiator gaat op andere toonhoogte suizen) dus is wel dubbel instelbaar. Nice! :o
Je hebt er idd wel die inregelsleutel voor nodig. Met een platte schroevendraaier wil het ook een beetje, maar echt handig is dat niet.
Edit 2: Wow, zo'n inregelsleutel kost 45 euro 8)7 Dan zelf maar ff aan de slag met een ijzerzaag op een oude schroevendraaier

Bij die in je bijkeuken zit er nog een voetventiel tussen, daar kun je hem ook mee inregelen evt. Ik zou dat voetventiel gewoon vol open zetten en met de radiatorkraan inregelen. Dan kun je de radiator afsluiten met het voetventiel als je ooit eens de gehele radiator eraf moet hebben voor werkzaamheden.
Bedankt! Ik kan ze dus wel waterzijdig regelen! Dan ga ik eens kijken naar een IR thermometer en e.e.a. te gaan meten. Overigens hoe kon je ook alweer het beste meten als de leidingen geschilderd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Als de leidingen geschilderd zijn kun je ze prima meten meestal. Op een blanke leiding (die vaak een beetje glimt) moet je zwarte PVC-tape plakken om goed te kunnen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
thido schreef op zondag 04 januari 2015 @ 16:45:
Ik heb even gekeken, zie foto's op volgorde van verwijderen materiaal.
Op de laatste foto een rood omcirkeld gedeelte, hier kan een steeksleutel op gezet worden door de vlakke kanten. Zou dit dan de stelmogelijkheid zijn?
(in de as zelf zit niets overigens)

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Zou niet al teveel verder demonteren....anders krijg je water.
Volgens mij heb je de pakkingdrukker van de spindelafdichting er bijna uit.

Wat mij wel opvalt dat er enorm oude radiatoren en kranen voorbij komen vandaag, hier en daar wat lekkages.
Heeft niemand ooit de behoefte gehad om de boel eens lekker te renoveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Tsjah, dat gaat meestal zoals het gaat: als het werkt, gaat niemand er geld aan uitgeven. Het mooie aan tunen is juist dat het vaak met weinig investering kan... Ik heb overigens mijn kranen wel vervangen toen ik hier kwam wonen, oude bewoner gaf aan al meerdere lekkages gehad te hebben door de oude kraantjes. Alleen toen helaas niet meteen gekozen voor dubbel instelbaar :( Wist ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Heb hem snel weer in elkaar gezet zoals op de eerste foto (zonder knop).
De voorste moer met pakking drukker hoeft er niet af om met een steeksleutel de boel te kunnen verdraaien. De grote vraag is natuurlijk of dat dit de manier is om deze kraan af te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Kun je niet luisteren aan de radiator/kraan? Ik hoor het bij mij een beetje suizen (CV pomp op laagste stand) en als ik aan inregelschroef binnenin draai veranderd het suizen.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 04-01-2015 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Niet echt een te onderscheiden verschil in suisgeluiden hier als ik er aan draai.
Geen idee waarom dat gehele binnenwerk te verdraaien is, helaas biedt Google tot nu toe ook nog geen nieuwe inzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hoe staat het qua knoppen met de rest van de installatie? Als je nog meer kranen hebt die niet in te regelen zijn moet de druk er toch af, dan kan je beter alle kranen in één keer vervangen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Hier dezelfde, na het verwijderen van de knop blijft er achter weinig over. IN het blokje waar de knop op aansluit, zit wel een ruimte voor een platte schroevendraaier lijkt het.

Verder alleen 2 moeren, eentje uiteraard ter koppeling aan de leiding andere geem idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
thido schreef op zondag 04 januari 2015 @ 17:20:
Heb hem snel weer in elkaar gezet zoals op de eerste foto (zonder knop).
De voorste moer met pakking drukker hoeft er niet af om met een steeksleutel de boel te kunnen verdraaien. De grote vraag is natuurlijk of dat dit de manier is om deze kraan af te stellen.
Kijk even wat @ Oxellaar hierover meldt.
Maar dat is niet de manier om de kraan af te stellen.
De knop is er af, het dunne asje met de ribbeltjes is de enige instelling die mogelijk is met deze oude kraan.

[ Voor 16% gewijzigd door opuntia1 op 04-01-2015 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

DappereDodo schreef op zondag 04 januari 2015 @ 12:46:
[...]

Je thermostaat moet even de tijd krijgen om zich aan te passen, tenminste, als het een modulaire is. Dat kan een paar dagen duren.
ik had dus de pomp min vermogen van 40 naar 50 gezet. 14 dagen geleden. lijkt met toch dat dit genoeg tijd is om in te leren ? nu weer terug gezet maar 40 maar het probleem blijft. dat is toch vreemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

pribo schreef op zondag 04 januari 2015 @ 09:12:
Maar onverklaarbare dingen zijn er wel meer op deze wereld.....
Voorlopig onverklaarbare dingen zijn er genoeg.. tot we genoeg weten om het wel te verklaren .

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

ThinkPadd schreef op zondag 04 januari 2015 @ 17:44:
Hoe staat het qua knoppen met de rest van de installatie? Als je nog meer kranen hebt die niet in te regelen zijn moet de druk er toch af, dan kan je beter alle kranen in één keer vervangen toch?
De rest van de installatie heeft ook deze knoppen (een enkele daar gelaten zoals in de badkamer).
Waarom zou de druk eraf moeten? Deze kraan is niet stuk, heb alleen even gekeken hoe hij eruit ziet.
Zoals het nu zit is de installatie ingeregeld met de knoppen zelf, haal ik mooie d-t waarden en word het huis behaaglijk warm. Ik voel er niet zo veel voor alle knoppen te gaan vervangen in de winter, wellicht in het voorjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ids
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-05 21:21

Ids

ThinkPadd schreef op zondag 04 januari 2015 @ 15:27:

:D

Hier dezelfde knoppen, nooit geweten dat die dubbel instelbaar waren, kan ik ook de streepjes er weer afpoetsen en ff een inregelsleutel knutselen.

Oxellaar bedankt!

Edit: Ik vraag me trouwens af of zo'n ventielsleutel ook gaat passen, eventueel de uitsparing een beetje uitvijlen, is met pak hem beet 2.50 euro al een stuk goedkoper dan 45...

vb:
Afbeeldingslocatie: http://www.euroscooters.nl/images/et-mf9900121.jpg

Euroscooters

Afbeeldingslocatie: http://www.allesvoordeautotechnicus.nl/img/products/large/VS.jpg?PHPSESSID=q6k7oaiklrcsaqcj2qdj5dvkb0

[ Voor 17% gewijzigd door Ids op 04-01-2015 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
Sinds ik mijn Agpo Econpact 225 niet meer aan laat sturen door een Siemens REV200 (modulerend), maar door een Nest (aan/uit) is mijn vloer kouder. Temperatuur zo in huis is lekker, geen probleem, maar ik mis de "warme" vloer. Dat wil zeggen, voorheen was de vloer altijd wel "gebroken", waar hij nu veelvuldig gewoon ijskoud voelt. Nogal wiedes, want de Nest vind vaak lange tijd (terecht) dat er niet gestookt hoeft te worden.
De oplossing lijkt simpel, flikker de Nest er uit en hang er weer een modulerende thermostaat. Maar dat wil ik eigenlijk niet. :P

Is hier iets te halen met tuning?
Ik maak eigenlijk alleen gebruik van een vloerverwarming over hele begane grond, vloerverwarming op badkamer en toilet boven (beide RTL), en er hangt een radiator op de badkamer. Maar die laatste is meer om de handdoeken te drogen dan voor temperatuur :X
Verder hangen er op de 3 slaapkamers boven 3 radiators maar die lopen werkelijk nooit. Voor zover ik kon zien is de aanvoertemperatuur van de Agpo 63-64 graden, althans, dat zegt hij als de Nest al een half uur stookt, neem aan dat dat dan de aanvoertemperatuur is. De vloervervarming beneden is ingeregeld op 40 graden max, en heeft een eigen pomp, die op een schakelaar is aangesloten met een temperatuur voeler. Loopt dus alleen als er warm water is. Snelheid nog niet gecontroleerd. De vloerverwarming op toilet en badkamer boven lopen mee op de pompen van de Agpo. Geen idee waar die op staan, ook nog niet gecontroleerd. Gezien de redelijk lage aanvoertemperatuur krijg ik het vermoeden dat er al getuned is en er niet veel meer te halen gaat zijn. Dan zou het nog wel eens exit Nest kunnen worden (tot ze wel kunnen moduleren), want ik krijg nu het gevoel dat ik comfort inlever. En dat wil ik niet. Besparing heb ik het niet voor gedaan, zolang het niet duurder wordt lig ik er niet wakker van als er niets bespaard wordt. Wel altijd meegenomen natuurlijk..

Iemand die nav dit verhaal zegt er is nog wel wat te halen? Of verloren zaak en geen effort in steken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Is de vloer altijd kouder? Of afwisselend warmer/kouder? En heb je dezelfde temperatuur ingesteld? Ik kan anders niet verklaren hoe het net zo warm in huis kan zijn als de vloer kouder is. Tenzij er ook radiators open staan... die worden met aan/uit wellicht sneller heet en dus gaat er minder warmte naar je vloerverwarming (trager).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Nest staat op 21.5 graden target temp, de REV200 stond daar ook. Is een sterk geisoleerde woning, dus eenmaal op temp, laat staan overdag als er een zonnetje door het (vele) glas schijnt, blijft hij vaak een halve graad tot een graad boven target temp hangen. Mijn vermoeden is dat de REV200 door het geringe verschil al 20 graden water of zo liet circuleren waar de Nest gewoon uit blijft.
Het is maar een vermoeden. Misschien is het een placebo effect. Ik weet het niet. Feit is dat vanmorgen de vloer eigenlijk wel erg erg warm was, en de rest van de dag koud.
Er staat maar 1 radiator open op standje 3 van 5, das die op de badkamer, en daar staat een raam permanent open en de deur op de badkamer. Gaat om de bovenverdieping, daar hangt geen thermostaat, dus zou niet van invloed mogen zijn.
Opvallend is dat de Nest al heel vroeg begint met stoken 's nachts. Waar de REV200 eigenlijk zelden van tevoren begon met stoken, wellicht dat dat het gevoel verschil verklaart: dat de REV200 stookte in de koudere periodes als je op de vloer was, en dat de NEST de boel al op temp heeft (en de vloer alweer afkoelt) als je op de vloer komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ids schreef op zondag 04 januari 2015 @ 21:16:
[...]

:D

Hier dezelfde knoppen, nooit geweten dat die dubbel instelbaar waren, kan ik ook de streepjes er weer afpoetsen en ff een inregelsleutel knutselen.

Oxellaar bedankt!

Edit: Ik vraag me trouwens af of zo'n ventielsleutel ook gaat passen, eventueel de uitsparing een beetje uitvijlen, is met pak hem beet 2.50 euro al een stuk goedkoper dan 45...

vb:
[afbeelding]

Euroscooters

[afbeelding]
Goed idee!

Op eBay (uiteraard :P ) nog goedkoper te verkrijgen: http://www.ebay.com/itm/T..._Automotive_Tools&vxp=mtr (valve core wrench).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ids
  • Laatst online: 22-05 21:21

Ids

ThinkPadd schreef op zondag 04 januari 2015 @ 21:58:
[...]

Goed idee!

Op eBay (uiteraard :P ) nog goedkoper te verkrijgen: http://www.ebay.com/itm/T..._Automotive_Tools&vxp=mtr (valve core wrench).
Kijk aan, dat klinkt nog beter dan 45 euro. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Graag gedaan heren, die zwarte strepen is ook geen zicht ;)
Vraag me alleen af waarom ik het niet een keer eerder heb verteld.
Ik heb de originele sleutel wel liggen. Als er geen goed alternatief te vinden is wil ik hem wel een keer opsturen, wel graag retour natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Oxellaar schreef op zondag 04 januari 2015 @ 23:17:
Graag gedaan heren, die zwarte strepen is ook geen zicht ;)
Vraag me alleen af waarom ik het niet een keer eerder heb verteld.
Ik heb de originele sleutel wel liggen. Als er geen goed alternatief te vinden is wil ik hem wel een keer opsturen, wel graag retour natuurlijk.
Als je zou kunnen meten wat de asdiameter van die originele sleutel is (met een schuifmaat), en evt. de hoogte van het gleufje... dan kunnen we kijken of zo'n ventielsleutel ook gaat werken.

[ Voor 67% gewijzigd door ThinkPad op 05-01-2015 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Je uitleg klinkt aannemelijk, UltraSub. Misschien kun je die automatische start van Nest uitschakelen of zo? Geen idee.

[ Voor 50% gewijzigd door woekele op 05-01-2015 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Bij gebruik van modulerende thermostaat zal in de meeste gevallen de pomp doordraaien. Dat geeft de vloer meer kans om warm te worden en te blijven. Daarnaast zal bij de modulerende thermostaat langdurig een laag vermogen aan het cv-systeem worden aangeboden, de 'stookperiode' is derhalve meer continu. Om toch bij een aan/uit-thermostaat voldoende warmte in de vloer te krijgen zou ik eens experimenteren met: lager maximum cv-vermogen instellen (eventueel ook maximum aanvoertemperatuur beperken) en nadraaitijd pomp verhogen. Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:08
^lijkt me ook, als je de nest aan het verstand krijgt niet al te vroeg beginnen met opwarmen en het ketelvermogen lager zet (op het randje van te laag) dan zal er meer en langer gestookt worden en zou de vloer warmer moeten zijn.
Dan heb je wel weer het nadeel dat je bij koude dagen het vermogen weer omhoog moet gaan draaien...

Slimste thermostaat lijkt me nog altijd een iSense, waar je dan als je via smartphone ofzo wil gaan schakelen de digitale ingang gebruikt om naar dagtemperatuur te schakelen. Dan kan je wel geen verschillende dagtemperaturen kiezen (maar doet iemand dat?).

[ Voor 28% gewijzigd door naftebakje op 05-01-2015 10:06 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ze moeten die Nest gewoon modulerend maken en niet zo uit hun nek blijven lullen dat ze het met aan/uit net zo goed kunnen regelen. Want wat de Nest zo relaxed maakt om aan de muur te hebben hangen is juist de slimmigheid gecombineerd met de grote community en acceptatie door platformen. Juist die laatste twee is waar andere slimme thermostaten op verliezen.

Nest iets aan het verstand brengen lijkt me onmogelijk als ik zo kijk. :|
Ik zal eens een handleiding van de Agpo gaan zoeken, en zien of ik daar iets aan kan sleutelen. Maar inderdaad, ik vermoed dat een Nest dat in een paar dagen door heeft, en dan gewoon weer eerder begint te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Had ik al gezien. :)
Zal hier verder niet meer vervuilen met Nest verhaal, ga kijken of ik winst kan halen met CV tuning. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-05 16:34

HellBeast

Oh My GoT!

Sinds dit weekend is er bij ons een Intergas 36/30 geïnstalleerd. Nu merken we tijdens het douchen dat de watertemperatuur fluctueert. We hebben hem via een Eneco Toon met OpenTherm aangesloten. Iemand enig idee wat dit kan zijn of hoe ik erachter kan komen waardoor dit komt?

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Heb je een thermostatische kraan? Wat is de ingestelde tapwatertemperatuur op de ketel? Waterbesparende douchekop?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

OT staat los van je WW zover ik weet

lijkt wel of het vermogen te laag staat van je WW, controleer de instelling eens

zlef had ik een WW vermogen van 100% (24kW) teruggezet naar 50%, toen ervoer ik een te zachte straal & temperatuur toch. Opgeschroefd naar 80% en nu is het goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Ja, we hebben een thermostatische kraan. Tapwater is op 60 graden ingesteld en we hebben geen warmte waterbesparende (haha) douchekop.

Ik zal eens kijken of het vermogen instellen helpt..

[ Voor 25% gewijzigd door HellBeast op 05-01-2015 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Nu online
Een warmtebesparende douchekop lijkt me niet heel comfortabel ;)

Enige wat ik kan bedenken: de ketel gaat met vol vermogen het passerende water verwarmen, dit loopt te snel op -> ketel even uit -> water koelt weer af en de cyclus begint weer.

Geen idee of het mogelijk is bij een Intergas, maar wellicht kan je het warmwatervermogen iets beperken.

edit: toch zou een thermostatische mengkraan dit vrij goed moeten kunnen afvlakken.

[ Voor 10% gewijzigd door hansdegit op 05-01-2015 12:46 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Een waterbesparende douchekop is heel comfortabel.

Bij onze overstap naar dezelfde CW5 Intergas ketel hadden we eerst ook problemen met de douche. De cv-monteur hiervoor langs laten komen maat kon het ook niet vinden.
Toen ik de douchekraan er af haalde zag ik dat er erg veel kalk de doorstroming belette. Mogelijk is dat bij jou ook het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Nu online
Precies, te kort flow om de ketel continu bezig te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

nokiaan958GB schreef op maandag 05 januari 2015 @ 12:47:
Een waterbesparende douchekop is heel comfortabel.

Bij onze overstap naar dezelfde CW5 Intergas ketel hadden we eerst ook problemen met de douche. De cv-monteur hiervoor langs laten komen maat kon het ook niet vinden.
Toen ik de douchekraan er af haalde zag ik dat er erg veel kalk de doorstroming belette. Mogelijk is dat bij jou ook het probleem.
Ik zal dit meteen nakijken. Welke vraag wel bij mij opkomt, is waarom de oude ketel daar dan geen last van had. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Nu online
Oude ketel had minder tapwatervermogen? Hoger ingestelde tapwatertemperatuur? Who knows....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
HellBeast schreef op maandag 05 januari 2015 @ 13:26:
[...]

Ik zal dit meteen nakijken. Welke vraag wel bij mij opkomt, is waarom de oude ketel daar dan geen last van had. :?
Die ging met dat warme water anders om.
Maar met een beetje kalk in je waterbesparende douchekop bespaar toch extra. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 20-04 13:03

dit [2] heb ik precies hetzelfde. dit heb ik overigens ook bij het uitzetten. hij schiet dan soms gelijk 0,5 graad naar beneden.
woekele schreef op zondag 04 januari 2015 @ 17:13:
Tsjah, dat gaat meestal zoals het gaat: als het werkt, gaat niemand er geld aan uitgeven. Het mooie aan tunen is juist dat het vaak met weinig investering kan... Ik heb overigens mijn kranen wel vervangen toen ik hier kwam wonen, oude bewoner gaf aan al meerdere lekkages gehad te hebben door de oude kraantjes. Alleen toen helaas niet meteen gekozen voor dubbel instelbaar :( Wist ik nog niet.
echt precies hetzelfde hier. 2 jaar geleden vanwege lekkende kranen ook alles laten vervangen door danfoss kranen. helaas ook niet dubbel instelbaar of uberhaupt in te regelen.

hier dus wel de truc met marker en streepjes enzo?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:08
...
...
Misschien is dit uit te schakelen met de "confort correctie" stand, die ben ik tegengekomen in mijn iSense maar geen duidelijk uitleg gevonden wat die juist doet. Klinkt wel logisch, zodra de ketel aan gaat zit er al snel warm water in de radiatoren, die geven een extra warmtegevoel door de straling, en de iSense toont dit met een extra half graadje.
Hij regelt wel met de exacte temperatuur.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

mail naar de woningsverhuurder eruit gedaan, alle deuren tochten. Betreft kunststof deuren/kozijnen. Hangen scheef en hierdoor onderin tocht en rubbers verrot.

ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Laatst online: 16-05 11:41
naftebakje schreef op maandag 05 januari 2015 @ 15:03:
[...]
Misschien is dit uit te schakelen met de "confort correctie" stand, die ben ik tegengekomen in mijn iSense maar geen duidelijk uitleg gevonden wat die juist doet. Klinkt wel logisch, zodra de ketel aan gaat zit er al snel warm water in de radiatoren, die geven een extra warmtegevoel door de straling, en de iSense toont dit met een extra half graadje.
Hij regelt wel met de exacte temperatuur.
bij mij staat deze stand uit en ik heb het effect ook.

zie het nu totaal niet van de 0,5C die erbij komt het is puur visueel lijkt me. De thermostaat moet toch zelf wel in staat zijn om goed te regelen ook zonder weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Hebben alle iSenses dat, of alleen oude of nieuwe modellen?
Oftewel, welke iSense versie hebben jullie met wel/niet dat 0,5 graden sprongetje?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-05 14:23

Trebbors

Failure is no option!

Heeft er hier iemand ervaring met het plaatsen van een modulerende Alpha2 pomp in een Nefit ecomline classic met voorraad ?

Ik lees op http://www.klusidee.nl/Forum/about73322-0-asc-15.html dat het geen leuke samenwerking geeft met de AAN/UIT vanuit de UBA ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Die directe verhoging of verlaging met 0,5C bij wijzigen temperatuurinstelling heeft volgens mij te maken met 'bevriezen' van de getoonde gemeten waarde. Zo voorkom je dat wordt 'geklaagd' over verschil tussen ingestelde en gemeten temperatuur bij een moderne digitale thermostaat. Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:51

Mars Warrior

Earth, the final frontier

sjimmie schreef op maandag 05 januari 2015 @ 15:16:
Oftewel, welke iSense versie hebben jullie met wel/niet dat 0,5 graden sprongetje?
Hier eigenlijk nergens last van. Ik heb een splinternieuwe iSense (v28) van marktplaats voor weinig icm een Calenta ketel uit 2009:
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2hpj6l3.png

De kamertemperatuur (rood) wordt met een over/undershoot van ca. 0.2graden geregeld tov de ingestelde temperatuur (paars), best nauwkeurig vind ik.
Wat wel opvalt met deze nieuwe iSense is dat bij warmtevraag de ketel eerst vol wordt aangestuurd (blauw), en pas daarna terugmoduleert...

Je ziet ook dat de iSense netjes de gewenste temperatuur terugregelt en de ketel dit netjes volgt (blauw/groen) als de kamertemperatuur de gewenste temperatuur nadert (zo vanaf 14:00u).

Verder staat het programma zodanig dat het rond 07:00u 18graden moet zijn. Je ziet dat de iSense vanaf 05:30 start met het verhogen van het setpoint totdat de kamertemperatuur en het setpoint elkaar snijden waarop de warmtevraag wordt omgezet in een ketel die gaat opwarmen. Net na 07:00u is de kamer op temperatuur. De iSense leert wat dat betreft best goed!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Waarmee lees je dat uit? OTGW ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Crazy- schreef op maandag 05 januari 2015 @ 15:10:
mail naar de woningsverhuurder eruit gedaan, alle deuren tochten. Betreft kunststof deuren/kozijnen. Hangen scheef en hierdoor onderin tocht en rubbers verrot.

ben benieuwd...
Misschien vindt de directie van de woningverhuurder het belangrijker om in een Maseratie rond te rijden waarvan de deurrubbers wel perfect afdichten.
Ik denk dat je de rubbers zelf maar moet vervangen.
Rob Geus kan misschien iets meer voor jou betekenen.
Die heeft verstand van rubber afdichtingen. :)

[ Voor 20% gewijzigd door opuntia1 op 05-01-2015 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 497238

Ik vraag me af. Is er iets te behalen bij een 1 pijps systeem CV installatie? Ketel staat op zolder.

Thv zolder staat cv plaat met thermostaat kraan die ivm dicht bij Kachel staat als enige met aanvoer/retour slang. Dan dus naar beneden (2e etage ) Eerste plaat (douche) thermostaat kraan op 2. Dan gelijk op zelfde leiding slaapkamer (open dicht kraan) staat altijd dicht. Dan door naar beneden. Hal staat cv plaat net open. En woonkamer voorkant huis. CV plaat net open. Dan helemaal dwars door woonkamer in de vloer gefreesd de leiding achterkant huis. Hierop zit vloer verwarming die passief staat (zuigt alles aan) max 40 graden. En daar leiding door naar boven 2 slaapkamers gesplitst op 2 cv platen (beiden dicht) worden ook nooit warm mochten ze openstaan. En dan door naar zolder en zo terug naar de Kachel.

Cv is modulerend met Isence en ketel Remeha 28C Quinta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

opuntia1 schreef op maandag 05 januari 2015 @ 15:47:
[...]

Misschien vindt de directie van de woningverhuurder het belangrijker om in een Maseratie rond te rijden waarvan de deurrubbers wel perfect afdichten.
Ik denk dat je de rubbers zelf maar moet vervangen.
Rob Geus kan misschien iets meer voor jou betekenen.
Die heeft verstand van rubber afdichtingen. :)
Tot op heden geen problemen ondervonden met hen, zijn goed.met onderhoud en klachten. :) nu tocht het teveel, boel hangt scheef, lossen ze maar op :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 20-04 13:03
sjimmie schreef op maandag 05 januari 2015 @ 15:16:
ik heb versie 27 en heb er last van. nou ja last...het komt voor op mijn iSense :X

nog even blij zijn met wat anders:
2013: 1.322,76 m3 / 0.32m3/graaddag
2014: 740,94 m3 / 0.20m3/graaddag

wel jammer dat ik volgens mindergas.nl in december 2,4% meer heb verbruikt als vorige jaar (80-90 graden aanvoer), met iets minder graaddagen. en dat terwijl ik mijn ketel heb getuned en in december naar 50 en 60 graden heb gegooid. ok, met 50 pruttelde hij er zo een 9-10 kuub doorheen en stookte hij continue in de test. nu draait ie al een paar weken met 60 graden en staat klokprogramma op hele dag stoken op 19,5 / vrouw 20,5 en verstook ik zo een 6-8 m3 per dag.

ik ben erg benieuwd of het verlagen van de temperatuur dus effect heeft op het verbruik. ik wacht januari nog even af. de paar keren dat ik de thermostaat in de gaten heb gehouden zag ik hem wel vaak 60 vragen,maar dat is alleen bij het vanaf koud opwarmen. vervolgens vraagt ie tussen de 21 graden en 58.

toch maar eens een uurtje ernaast gaan zitten.

overigens gaat om woonkamer 45m2, vloerverwarming, paneelradiatoren, bouwjaar 78, calenta 40c.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Hier ook versie 27 van de iSense en aangezien ik de 'TS' was heb ik het probleem dus ook :)

Ik ga nu misschien een hele domme vraag stellen, maar waarom kost het verwarmen eigenlijk 'zoveel' gas? Voor zover ik weet loopt onze gasmeter continu wanneer de verwarming aan staat, oftewel er is continu vraag aan gas om het water te verwarmen. Is dan de conclusie dat water zo enorm snel afkoelt dat het noodzakelijk is om continu op te warmen? Een kop thee koelt ook af, maar volgens mij is het verschil in temperatuur minimaal als je 1x per minuut meet.

Daarnaast vraag ik me af waarom het goedkoper is om, uitgaande van een modulerende ketel en thermostaat, op laag vermogen te stoken. Is het dan enkel goedkoper qua elektriciteit omdat de pomp op een lager vermogen draait of ook qua gasverbruik? Is het in theorie niet zo dat als je op lager vermogen stookt, en daardoor de opwarmtijd bijvoorbeeld verdubbelt, je dus ook 2x zo lang water moet opwarmen wat afkoelt?
Pagina: 1 2 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.