Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57381

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueman85
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:41
Ik deel je mening Hasse, ik wil ook graag meer weten over de verschillen en of het echt zoveel uitmaakt. Ik heb vanochtend telefonisch contact gezocht met Nest en zij kunnen geen uitspraak doen over of OpenTherm wel beschikbaar komt voor de Nest. (uberhaupt technisch mogelijk softwarematig?)

[ Voor 0% gewijzigd door blueman85 op 26-09-2014 10:27 . Reden: spelfout ]

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
OpenTherm is een beetje overgewaardeerd als je het mij vraagt. De tijd dat je ketel echt volgas staat te branden is relatief beperkt, en dan nog is het verschil tussen vollast en deellast bij veel ketels maar een % of 6. Daarna gaat de ketel zelf al op watertemperatuur moduleren, ook met een aan/uit regeling.

Daarbij is het altijd verstandig om ook nog de aanvoertemperatuur te begrenzen, dan komt je ketel sowieso al niet in de verleiding om volgas te gaan stoken.

Kortom, als jij een mooie Nest wilt zou ik me door het aan/uit-verhaal niet laten tegenhouden. Als je veel onregelmatig thuis bent is de potentiële besparing van een slimme thermostaat die veel minder volgens een standaard schedule stookt vele malen groter dan de besparing tussen OT en aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-05 14:31
openterm of geen openterm.
dat is een lastige.

ik zou niet zonder willen draaien, mijn thermostaat (isense) weet dat ik vloerverwarming heb.
waardoor het lang duurt voordat het huis opwarmt en lang duurt voordat het is afgekoeld.
de isense stuurt daar door via openterm de ketel lekker aan.
hij zorgt er voor dat de water temperatuur tussen de 40 en 50 graden blijft en de ketel rustig op laagste stand het huis verwarmt.

zou de ketel zonder isense/openterm draaien dan gaat hij het water verwarmen op zijn hoogste stand(dan slurp hij even flink gas.) tot een temperatuur van +/-70 graden en dan moduleert de ketel terug naar de stand die het huis vraagt(radiator vermogen bij X temperatuur).
echt heel veel gas kost dit niet en de warmte gaat natuurlijk niet verloren. (zijn maar minimale verliezen)
je kunt meestal de max temperatuur van de ketel wat begrenzen en dan is dit een wat minder groot probleem.

verder vind ik de nest maar een dom ding, snap niet dat mensen zo iets willen.
voor de marketing van besparen zou ik het niet doen, dat is onzin.
als ik per ongeluk zoon ding zou krijgen(ben niet bereid er ook maar 1 cent aan uit te geven ,en als ik word verplicht hem te gebruiken) dan zou ik hem aan sluiten op de externe aansluiting van de isense, zodat die weer de ketel aanstuurt met openterm. ;)
maar ja, mensen moeten het zelf weten of ze dat nu wel willen of niet.

ik draai de verwarming ongeveer 12 uur per dag (warmte vraag) en dat standaard elke dag op 21 graden.
of ik nu thuis ben of niet. (kost gewoon erg veel gas als de vloer is afgekoeld, dan maar gewoon door stoken, en maar 12 uur per dag omdat ik gewoon geen brandend apparaat wil in huis als ik lig te slapen.)
met maar 500-600m3 per jaar
(het huis is dan wel goed ge-isoleert, en boven verwarmen doe ik niet.
isoleren heeft meer nut als je wil besparen op je gas gebruik.)

ik denk wel dat ik dit jaar het systeem ga verbouwen, wil voor een gas gebruik gaan van ongeveer 200m3.
ik heb nog wat elektra gratis over, dus waarom dat niet gebruiken. :*)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:38

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Eén van de verschillen waardoor Opentherm zuiniger kan zijn is dat een thermostaat de warmwaterbereiding 's nachts en op vakantie uit kan zetten.
Er wordt dan niets onnodig warmgehouden en het huis is wel beschermd tegen vorst.
Met aan/uit kan dat niet.

Overigens is bij warmtepompen de winst van moduleren nog groter dan bij gasketels dus voor future-proofing is een modulerende uitgang wel wenselijk (maar dat kan ook een 0-10V signaal zijn bijvoorbeeld).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• blueman85
Proton_ schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 12:40:
Eén van de verschillen waardoor Opentherm zuiniger kan zijn is dat een thermostaat de warmwaterbereiding 's nachts en op vakantie uit kan zetten.
Er wordt dan niets onnodig warmgehouden en het huis is wel beschermd tegen vorst.
Met aan/uit kan dat niet
Hoe bedoel je dat dat niet kan met aan/uit? Nest heeft toch een mogelijkheid om aan de hand van de weersvoorspellingen en eventueel gebruik van de app/schema, te zien dat je niet thuis bent? Hierdoor hoeft de verwarming toch ook niet aangezet te worden? Of mis ik iets?

:F

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Proton_ heeft het over tapwater (dus voor je handen wassen, douchen etc.). Dat is inderdaad iets dat door OpenTherm gestuurd kan worden.

Omdat de Nest geen OpenTherm praat kan hij dit dus niet, en staat het warmhouden:
- of altijd aan (ketel blijft zich 24/7 warmhouden zodat je snel warmwater hebt, wat veel gas kost op jaarbasis) - of altijd uit, waardoor je dus lang(er) op warmwater moet wachten.

Je kunt het vaak ook op de ketel zelf permanent uitzetten (heet dan iets van 'eco mode'), je zult dan dus wel lang(er) op warm water moeten wachten als je tappunten ver van je ketel zitten. Heb het bij mijn ketel uit staan, keukenkraan zit op 2m afstand, en douche op 4m. Als je ketel op zolder hangt dan duurt het veel langer.

Ik vind die slimme thermostaten hype daarom maar een beetje onzinnig. Het is allemaal leuk en shiny dat het 'slim' is, en met je telefoon e.d. valt aan te sturen, maar qua gasverbruik gaat het er zeker niet heel veel zuiniger op worden. Puur omdat de regelstrategie gebruik maakt van een verouderde methode, en andere bespaar punten ook wegvallen (zoals uitzetten warmhouden 's nachts).

[ Voor 64% gewijzigd door ThinkPad op 27-09-2014 11:57 ]

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:36

HeroS

SmartHome Nerd

Ik denk dat je wel kan besparen maar mega veel zal het niet zijn. Voordat je die 200 euro hebt terug verdient ben je wel ff een paar jaar verder.

Wij zijn onregelmatig thuis en daardoor kan ik mijn programma nooit hierop afstemmen. Dus nu staat de ketel altijd 19 graden te pompen. Als hij kan zien dat wij weg zijn kan dit best wel wat besparen. En op afstand uitzetten kan ook handig zijn.

Het is natuurlijk ook een gadget.

Maar corrigeer als ik dit verkeerd zie.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:00

Mavamaarten

Omdat het kan!

Het voordeel van de Nest is natuurlijk dat je de verwarming aan en uit kan zetten met je smartphone, zodat je niet uit de zetel moet komen :z

Android developer & dürüm-liefhebber

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb standaard de verwarming van 7 tot 22op 18 graden ddraaien. Alles daarbuiten op 15. Als ik het te koud vind draai ik handmatig de temperatuur omhoog en is hetbbinnen kwartier de gewenste temperatuur.

OpenTherm heeft vooral nut bij huizen die 80/60 nodig hebben om op te warmen en vervolgens een veel lagere temperatuur om het huis warm te houden. Als je huis met 60 graden aanvoer warm te stoken is, is het nut van een modulerende thermostaat verwaarloosbaar.

• HvB83
Inderdaad; zolang je met 50/60 graden aanvoer het huis warm krijgt voegt OT weinig toe. Krijg je dat niet, dan moet je je eerst druk gaan maken om betere isolatie ipv OT vs. aan/uit.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:38

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Inderdaad, dan kan je beter de €200 in isolatie steken.
Opentherm is niet zaligmakend maar biedt wel features die ik van een smart thermostaat zou verwachten, de Nest kan je zo niet vertellen dat je ketel een storing heeft.
Als het over besparing gaat wint discipline, isolatie of een trui het altijd van een thermostaat.

Ik zie trouwens dat Nest Labs inc. wel lid is van de Opentherm club.

[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 27-09-2014 19:46 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• _JGC_
  • Nu online
OpenTherm is ook een kunst op zich. Heb al heel wat ongewenst regelgedrag gezien met Honeywell thermostaten en intergas ketels. Zo erg dat ik liever gewoon aan/uit zou wensen voor die setups.
Thuis de Honeywell vervangen door een iSense, beste marktplaats aankoop ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueman85
ThinkPadd schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 11:52:
Proton_ heeft het over tapwater (dus voor je handen wassen, douchen etc.). Dat is inderdaad iets dat door OpenTherm gestuurd kan worden.

Omdat de Nest geen OpenTherm praat kan hij dit dus niet, en staat het warmhouden:
- of altijd aan (ketel blijft zich 24/7 warmhouden zodat je snel warmwater hebt, wat veel gas kost op jaarbasis) - of altijd uit, waardoor je dus lang(er) op warmwater moet wachten.

Je kunt het vaak ook op de ketel zelf permanent uitzetten (heet dan iets van 'eco mode'), je zult dan dus wel lang(er) op warm water moeten wachten als je tappunten ver van je ketel zitten. Heb het bij mijn ketel uit staan, keukenkraan zit op 2m afstand, en douche op 4m. Als je ketel op zolder hangt dan duurt het veel langer.

Ik vind die slimme thermostaten hype daarom maar een beetje onzinnig. Het is allemaal leuk en shiny dat het 'slim' is, en met je telefoon e.d. valt aan te sturen, maar qua gasverbruik gaat het er zeker niet heel veel zuiniger op worden. Puur omdat de regelstrategie gebruik maakt van een verouderde methode, en andere bespaar punten ook wegvallen (zoals uitzetten warmhouden 's nachts).
Duidelijke uitleg, dank je wel! Wist niet dat het zo in elkaar zat. Dat het tapwater hier mogelijk ook zelfs een rol in heeft.

E.e.a zou natuurlijk wel beter zijn als Nest mogelijk opentherm zou gaan ondersteunen. Denkt iemand dat zoiets technisch mogelijk zou zijn? Er word een zogenaamde 'Heat Link' bijgeleverd. Deze word tussen de ketel en de Nest ingeplaatst. Zal zoiets dan vervangen worden of zou het in de aansturing in het Nest apparaat zelf liggen? (softwarematig?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

[ Voor 136% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueman85
Anoniem: 57381 schreef op zondag 28 september 2014 @ 11:47:
[...]

Ik DENK dat de nest zijn spanning krijgt over de thermostaat draden en dat de Heat Link draadloos met de nest communiceert (of alternatief een communicatie over de voedingsdraden voert). Het lijkt mij dat een software update van de nest en het vervangen van de Heat Link voor een uitvoering met OpenTherm voldoende zou kunnen zijn. Maar dan moet Nest dus wel OpenTherm gaan ondersteunen. Verder is dit natuurlijk speculatief, ik heb nog niet gekeken hoe de Nest nu echt werkt.

Technisch mogelijk is het zeker. De vraag is wat je dan moet gaan vervangen....
Hmm interessant. Ik denk dat wachten op dit moment het beste is. Er zal ongetwijfeld een andere variant uitkomen, en kan ik die beter aanschaffen. Ik durf de gok niet te nemen.

Bezit je zelf helemaal geen Nest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Nou dan ben ik benieuwd of het per email beter is, op hun NL-facebook team lijken vooral commerciële jongens en meisjes zonder enige technische achtergrond te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:27

Ethirty

Who...me?

Ik heb weliswaar geen ketel, maar stadsverwarming. Vanwege mijn twijfel heb ik gebeld met support. Als het ondanks hun toezeggingen toch niet werkt, krijg ik een volledige refund.

Dus mijn tip: twijfel je of het überhaupt werkt, bel dan even met support en vraag om een werkingsgarantie :)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Er zit een gemotoriseerde klep in het circuit die open gaat als de thermostaat warmte vraagt. Die motor wordt gestuurd door een aan/uit signaal van 24V.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:45

WouterG

Dit is geen ondertitel

Het klopt wel dat moderne ketels ook moduleren op basis van aanvoer en retour maar dat vervangt de modulerende thermostaat niet. De modulerende ketel zorgt dat het vermogen afgestemd is op de warmteafgifte van de radiatoren, de modulerende thermostaat stemt het vermogen af op het warmteverlies van de ruimte.
Het moduleren van een thermostaat geeft daarom vooral comfort. Zeker als het erg koud is dan blijft de ketel zachtjes doorpruttelen waardoor de temperatuur in de ruimtes constant blijft en koudeval van ramen voorkomen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Modulerende thermostaat is een leuk idee, maar het algoritme moet ook goed zijn. Je kan als modulerende thermostaat wel iets uitrekenen, maar wat de ketel daarmee doet is een heel ander verhaal. Ik heb nu een Remeha iSense, die regelt perfect en bespaart me bakken met gas tov de vorige Honeywell thermostaat.
Nadeel van OpenTherm is vooral dat je thermostaat ook een te lage temperatuur kan vragen, wat betekent dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan, of wat betekent dat je keet nooit op temperatuur komt, terwijl er wel gas wordt verbrand.

Dat is ook de reden waarom ik huiverig ben voor slimme thermostaten: hoe is het regelgedrag van zo'n ding. Ik hoor iedereen over oeh en aah wat betreft bedienen met tablet of telefoon, maar ik hoor niemand over hoe zo'n ding z'n werk doet als thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Tja, de theorie van een zelflerende thermostaat als de Nest is natuurlijk mooi. Hij leert hoe snel je ruimte opwarmt en afkoelt met de bijbehorende buitentemperaturen en weet dan hoe lang het duurt voor de gewenste temperatuur bereikt is of wanneer de temperatuur te laag gaat worden. Hij leert ook hoe lang je radiatoren warmte blijven afgeven. Op basis daarvan kan hij de ketel slim aansturen.

Volgens de door hunzelf uitgevoerde studie zou ik in vergelijking met mijn huidige verbruik zo'n €70/jaar gaan besparen.

Tot zover de theorie. Hoe de praktijk is, met name in vergelijking tot de slimme verwarmingssystemen (in vergelijking met de VS) die we in Europa gebruiken, zal de komende maanden moeten blijken.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Theorie is mooi, maar als theorie ook praktijk is, is dat mooier. De Honeywell Chronotherm Modulation doet dat volgens de handleiding ook. In de praktijk blijft temperatuur altijd een halve graad onder de gevraagde temperatuur steken omdat er tever terug gemoduleerd wordt (je stookt dus voor piet snot, want de gewenste temperatuur haal je niet). Daarnaast kan de ketel bij een te lage temperatuur het minimale vermogen niet kwijt in de installatie, waardoor de ketel afslaat. Dit gebeurt ook bij aanwarmen, waardoor je ketel steeds afslaat terwijl er nog een graad verwarmd moet worden.

Wat doet de iSense anders: als ruimte nog niet op temperatuur is loopt de warmtevraag gewoon mee met wat de ketel geeft. iSense probeert er wel steeds wat af te snoepen, maar 5 graden verschil gaat er echt niet komen. Pas als de ruimte op temperatuur is zal de ketel op de laagste stand aangestuurd worden. Resultaat is een huis dat warmer aanvoelt, een ketel die met 1 stooksessie het huis warm krijgt en uiteindelijk ook een lager gasverbruik. Je hoeft nml ook niet meer de incompetentie van je thermostaat te compenseren met een graadje meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:36

HeroS

SmartHome Nerd

Top service hoor van Nest...maandag besteld >> woensdag binnen gekregen en volgende week woensdag word die gratis geïnstalleerd.

Daar kunnen veel bedrijven een voorbeeld aannemen.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Bij mij kostte het iets meer moeite om geregeld te krijgen, maar bij mij komen ze vanmiddag al *O*

Niet dat hij nog veel hoeft te doen, het meeste heb ik gisteren zelf al gedaan, kon me niet inhouden. Enige reden om het niet af te maken is dat ik wat spullen niet in huis heb :P

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueman85
Ethirty schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 10:08:
Bij mij kostte het iets meer moeite om geregeld te krijgen, maar bij mij komen ze vanmiddag al *O*

Niet dat hij nog veel hoeft te doen, het meeste heb ik gisteren zelf al gedaan, kon me niet inhouden. Enige reden om het niet af te maken is dat ik wat spullen niet in huis heb :P
Heb je zelf een ketel met OpenTherm? Wil je je bevindingen van je Nest op dit forum plaatsen? Ben benieuwd! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Nee helaas, ik heb geen OpenTherm, maar een simpel aan/uit systeem.

Ik moet sowieso nog een week of wat wachten voor ik überhaupt iets kan testen, want in mijn huis is het al maanden niet <22C geweest. Zo raken de algoritmes van de Nest natuurlijk compleet van slag tijdens de leerfase.

Maar ik kan al wel delen dat hij erg mooi aan de muur hangt :P

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:15

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Je zou iemand moeten hebben met al een slimme energie meter. Een HomeWizard bijvoorbeeld en een modulerende thermostaat. Deze vervolgens vervangen door een Nest en na een jaar de balans op maken. Interessant om dan te kijken wat de verschillen zijn.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Nest stelt dat ze meer kunnen besparen dan een normale OpenTherm thermostaat met functies als True Radiant en Auto-Away. Maar dat is vooral ook het marketing apparaat in werking. Het zal inderdaad iets van een jaar duren voor de werkelijke besparingen duidelijk worden. Als je een onregelmatig schema hebt is de auto-away functie wel handig, daar kan geen klokthermostaat tegenop.

Heel misschien zijn er ergens al wat UK-cijfers te vinden, maar die hebben hem ook pas iets van een half jaar.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:15

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Ik heb de Nest nu twee weken hangen en zie al een eerste voordeel. Waar ik in het na- en voorjaar vaak last van had, is dat het huis oververhit raakte zodra de verwarming aansprong. De radiatoren gaf na het opwerken vaak veel meer warmte af. De ramen en deuren moesten we dan openzetten om het weer aangenaam te krijgen. Dit ondanks de modulerende werking van de oude thermostaat.

De Nest gaat hier beter mee om. Na de eerste paar keer verwarmen heeft de Nest door hoeveel tijd er zit tussen het aanspringen en het op juist temperatuur brengen van het huis. Waarschijnlijk wordt er ook rekening gehouden met de buiten temperatuur. Ben benieuwd naar het totaalverbruik volgend jaar.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316100

Klopt. De Nest haalt weer informatie op van drie weerstations n.a.v. de opgegeven postcode en past zijn regelgeving hierop aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djdani
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-04 17:21
Ik heb deze week de Honeywell touch modulation laten vervangen door een Nest.

Ik geloof dat een modulerende thermostaat de beste werking heeft in een regelmatig huishouden in een goed geïsoleerde woning.

Waarom:
- woning koelt minimaal af en ketel hoeft bij aanvang van het verwarmen vaak max 2 a 3 graden bij te stoken.

Bij een klokinstelling van 20 graden 8:00 s ' ochtends kan de ketel op minimaal vermogen gaan draaien om 7 uur s ochtends met een lagere temperatuur de 20 graden te bereiken.

Maar... wij wonen met zijn 2en in een jaren 60 woning met minimale isolatie, dubbelglas, 50 mm spouwnaiso, en dak hooguit 30 mm . Ons huis was vanochtend afgekoeld tot 14 graden. Daarnaast hebben wij beide onregelmatige tijden. Dus thermostaat uurtje aan, uurtje uit.

Op basis van dat gestelde past in ons stookgedrag een modulerende thermostaat totaal niet en is een aan/uit thermostaat kosten effectiever en zeer zeker comfort verhogend.

Mijn stelling: factoren als huishouden, warmteweerstand en bovenal gedrag zijn bepalend voor de echte besparing. Een thermostaat hoort daarop aan te sluiten

[ Voor 5% gewijzigd door djdani op 30-10-2014 13:31 . Reden: Swype foutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Als jij vanmorgen vanaf 14 graden moest opstoken heb je of 2-3 dagen niet gestookt, of een erg slechte isolatie.

Maargoed, modulerende thermostaten zijn juist bedoeld voor oudere huizen: je hebt flinke aanvoertemperaturen nodig om op te kunnen warmen, als het eenmaal op temperatuur is kan het wel wat minder. Bij een goed geisoleerd huis stook je gewoon altijd op de laagste temperatuur en hoef je helemaal geen modulerende thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flierps
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-05 21:19
Hoe kom je aan gratis installatie? Dat wil ik ook wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Tijdmachine kopen en een paar weken terug reizen :+

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Erhnam schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 13:40:
Ik heb de Nest nu twee weken hangen en zie al een eerste voordeel. Waar ik in het na- en voorjaar vaak last van had, is dat het huis oververhit raakte zodra de verwarming aansprong. De radiatoren gaf na het opwerken vaak veel meer warmte af. De ramen en deuren moesten we dan openzetten om het weer aangenaam te krijgen. Dit ondanks de modulerende werking van de oude thermostaat.
Dat zegt volgens mij meer over dat of je oude thermostaat een slechte was of dat je een redelijk unieke situaties hebt. Dat er iets overshoot is kan gebeuren, maar dat hoort absoluut niet in de buurt te komen van het open moeten zetten van ramen om weer af te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xkangaroox
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-02 23:21
Wij stappen 's ochtends graag in een warme badkamer. Dat is in het weekend later dan doordeweeks. Hoe weet de Nest dat wij dat willen zonder dat ik eerst naar de huiskamer moet om de temperatuur hoger te regelen? Nu met de Honeywell modulerende klokthermostaat is dat prima geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

xkangaroox schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 14:51:
Wij stappen 's ochtends graag in een warme badkamer. Dat is in het weekend later dan doordeweeks. Hoe weet de Nest dat wij dat willen zonder dat ik eerst naar de huiskamer moet om de temperatuur hoger te regelen? Nu met de Honeywell modulerende klokthermostaat is dat prima geregeld.
Ik heb dat opgelost door gewoon via de schedule optie de verwarming een uurtje aan te zetten 's ochtends.

De kracht van Nest is het leren, maar je kan hem altijd overrulen door een handmatige aanpassing of een handmatig schema.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 14:25
Ik ben erover aan het denken om een Nest te halen.
Mijn ketel moduleert zelf (Agpo Ferroli Econpackt), dus volgens mij maakt het gemis van OpenTherm dan minder uit?

Dan een vraagje betreffende de Heatlink, ik heb maar 1 wcd op de plek waar de ketel hangt,.....en daar zit de ketel op aangesloten natuurlijk. Moet ik nu een andere wcd aan laten leggen voor die Heatlink of zijn er ook andere opties om deze van stroom te voorzien? Op dit puntje na, kan ik denk ik alles zelf aansluiten,....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-04 19:53
Gewoon even het enkelvoudig wcd vervangen door een dubbele wcd. Ga er even van uit dat je dit kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Hmm... Geen idee of ik dat kan.....
Maar ik zie ook nog een bruin/blauw label uit de cv komen, lijkt een stroom kabel, zou dat kunnen? Deze is vrij en lijkt beschikbaar om iets op aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Als je geen idee hebt waar die kabel voor is en je kan zelf niet een wcd vervangen, dan zou ik daar niet mee gaan experimenteren. Het zou zonde zijn als je je ketel of de HeatLink sloopt.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Dat klopt, ik zal het inderdaad niet zomaar op de gok doen, maar ik dacht dat het misschien standaard zo is dat er nog een stroomvoorziening uit de ketel komt om dit soort apparaten op aan te sluiten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Bij mijn Econpact moet je een OpenTherm thermostaat aansluiten via de kroonsteen aan de onderkant. Het zwart/blauwe snoer met kroonsteen is voor een aan/uit thermostaat.

Maar meten = weten. Hang je multimeter er even aan en kijk wat er voor spanning op die kabel staat.

[ Voor 98% gewijzigd door ThinkPad op 09-11-2014 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Multimeter heb ik helaas niet....maar blijkbaar heb ik inderdaad nu een Opentherm thermostaat.... Dacht van niet.

Misschien toch maar iemand inhuren voor het aansluiten.... ☺

Welk type econpact heb jij, en heb je er nu dan een nest op aangesloten?

[ Voor 17% gewijzigd door smoken op 09-11-2014 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1942jan
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-07-2024
sunnybird schreef op zondag 09 november 2014 @ 11:49:
Gewoon even het enkelvoudig wcd vervangen door een dubbele wcd. Ga er even van uit dat je dit kunt.
driewegstekker
https://encrypted-tbn2.gs...v-5o-Wx3EZurYC96xZfR4aSXQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1942jan
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-07-2024
smoken schreef op zondag 09 november 2014 @ 10:27:
Ik ben erover aan het denken om een Nest te halen.
Mijn ketel moduleert zelf (Agpo Ferroli Econpackt), dus volgens mij maakt het gemis van OpenTherm dan minder uit?

Dan een vraagje betreffende de Heatlink, ik heb maar 1 wcd op de plek waar de ketel hangt,.....en daar zit de ketel op aangesloten natuurlijk. Moet ik nu een andere wcd aan laten leggen voor die Heatlink of zijn er ook andere opties om deze van stroom te voorzien? Op dit puntje na, kan ik denk ik alles zelf aansluiten,....
driewegstekker

https://encrypted-tbn2.gs...v-5o-Wx3EZurYC96xZfR4aSXQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Dat is natuurlijk ook een goede en zeer eenvoudige oplossing, dank!!

Wie heeft er nu echt ERVARING hier met de nest en kan me iets vertellen over de voor-/nadelen inzake het gemis van Opentherm én over het feit of ik de aansturing van mijn tapwater zal (?) missen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

smoken schreef op maandag 10 november 2014 @ 15:39:
Dat is natuurlijk ook een goede en zeer eenvoudige oplossing, dank!!

Wie heeft er nu echt ERVARING hier met de nest en kan me iets vertellen over de voor-/nadelen inzake het gemis van Opentherm én over het feit of ik de aansturing van mijn tapwater zal (?) missen?
Kwam deze link vandaag tegen:
http://passiefhuisbouwer....-en-essent-e-thermostaat/

De Nest doet géén Opentherm en géén tapwater aansturing. Dus de vraag is of de Nest genoeg bespaart om dat verlies te compenseren. Er zijn namelijk nog geen werkelijke verbruiksstatistieken voor Nederland, het aantal stookdagen sinds de introductie nog minimaal is geweest.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Die pagina had ik inderdaad ook al gezien.
Ik vraag me echt af of ik de OpenTherm zal missen (mijn ketel kan zelf ook moduleren) en of ik de instelling qua tapwater zal missen. Nu lijkt die de helft van de tijd ook niet te werken namelijk (moet altijd lang wachten op warm water) ....

De Nest vind ik sowieso de mooiste.
Voor mij zal er al een heel grote winst in zitten dat hij zichzelf uitschakelt bij afwezig OF dat ik hem vanaf afstand uit kan zetten....want dat vergeten we nu nogal eens... (en daar kom je dan achter als je s'nachts lekker ligt te slapen en de CV hoort zoemen omdat hij het 20graden aan het houden is).

Daarnaast, bedenk ik me nu, klinkt OpenTherm wel heel leuk.....maar door het reguleren doet hij ook erg lang over verwarmen. Vanochtend was er 1 uur nodig om te verwarmen van 19 naar 20 graden....dat komt natuurlijk door dat kleine vlammetje?! En weegt dat dan op tegen een kortere tijd grote vlam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik heb vanmorgen de modulerende aansturing van de ketel bij mijn vriendin zo goed als aan/uit gemaakt: beneden de 48 graden aanvoer loopt de temperatuur steeds te ver op en slaat de ketel af. Nu ondergrens verhoogd naar 48 graden, ketel loopt op naar 53 graden en blijft dan draaien tot temperatuur is bereikt.

Als je dan ziet dat het modulatie bereik tussen 48 (53) en 60 graden zit, vraag je je af hoeveel zin opentherm dan nog heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Dus zo zou ik mijn ketel ook aan kunnen passen .....?
Om ervoor te zorgen dat hij nooit volle bak gaat verwarmen, of zie ik dat fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
smoken schreef op maandag 10 november 2014 @ 16:22:
Die pagina had ik inderdaad ook al gezien.
Ik vraag me echt af of ik de OpenTherm zal missen (mijn ketel kan zelf ook moduleren) en of ik de instelling qua tapwater zal missen. Nu lijkt die de helft van de tijd ook niet te werken namelijk (moet altijd lang wachten op warm water) ....

De Nest vind ik sowieso de mooiste.
Voor mij zal er al een heel grote winst in zitten dat hij zichzelf uitschakelt bij afwezig OF dat ik hem vanaf afstand uit kan zetten....want dat vergeten we nu nogal eens... (en daar kom je dan achter als je s'nachts lekker ligt te slapen en de CV hoort zoemen omdat hij het 20graden aan het houden is).

Daarnaast, bedenk ik me nu, klinkt OpenTherm wel heel leuk.....maar door het reguleren doet hij ook erg lang over verwarmen. Vanochtend was er 1 uur nodig om te verwarmen van 19 naar 20 graden....dat komt natuurlijk door dat kleine vlammetje?! En weegt dat dan op tegen een kortere tijd grote vlam?
Waarom zet je niet gewoon een programma in je huidige thermostaat? Er is geen enkele reden waarom een thermostaat die in de laatste 20 jaar is gemaakt 's nachts door zou stoken, tenzij jij hem specifiek zegt dat hij dat moet doen.

En idee van OpenTherm is natuurlijk dat hij hard stookt als het nodig is, en enkel zachter als dat kan. Een modulerende ketel die aan/uit modulatie als input heeft zal vast helpen, maar het is nooit zo effectief, en je hebt dan twee regelsystemen die los van elkaar zonder kennis van de ander werken (de ketel en de Nest), of dat het beter maakt betwijfel ik. (Ook geen idee hoeveel het allemaal onder de streep uit gaat maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Sissors schreef op maandag 10 november 2014 @ 17:50:
[...]

Waarom zet je niet gewoon een programma in je huidige thermostaat? Er is geen enkele reden waarom een thermostaat die in de laatste 20 jaar is gemaakt 's nachts door zou stoken, tenzij jij hem specifiek zegt dat hij dat moet doen.

En idee van OpenTherm is natuurlijk dat hij hard stookt als het nodig is, en enkel zachter als dat kan. Een modulerende ketel die aan/uit modulatie als input heeft zal vast helpen, maar het is nooit zo effectief, en je hebt dan twee regelsystemen die los van elkaar zonder kennis van de ander werken (de ketel en de Nest), of dat het beter maakt betwijfel ik. (Ook geen idee hoeveel het allemaal onder de streep uit gaat maken).
Mocht ik een programmeerbare thermostaat hebben, dan zou ik dat inderdaad doen ;)
De standaard thermostaat die bij mijn ketel zat heeft die functies echter niet, enkel warmer of afkoelen...en aangezien we hem met regelmaat vergeten uit te zetten, stook hij vrolijk door...onze eigen schuld inderdaad.

Daarom ben ik nu ook aan het zoeken naar een nieuwe thermostaat, en aangezien ik nogal Apple gek ben, spreekt de Nest mij heel erg aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
smoken schreef op maandag 10 november 2014 @ 18:00:
[...]

Mocht ik een programmeerbare thermostaat hebben, dan zou ik dat inderdaad doen ;)
De standaard thermostaat die bij mijn ketel zat heeft die functies echter niet, enkel warmer of afkoelen...en aangezien we hem met regelmaat vergeten uit te zetten, stook hij vrolijk door...onze eigen schuld inderdaad.

Daarom ben ik nu ook aan het zoeken naar een nieuwe thermostaat, en aangezien ik nogal Apple gek ben, spreekt de Nest mij heel erg aan.
Je kan het natuurlijk doen, en wie weet is het voor jou wel de beste optie. Maar dat je huidige geen klokprogramma heeft is natuurlijk wel een belabberde reden, dat is alsof je omdat de trein zolang duurt je maar een Porsche moet kopen.

Het lastige blijft natuurlijk dat echte verbruikscijfers bijzonder lastig zullen gaan zijn om te vergelijken. En om eerlijk te zijn heb ik mijn twijfels hoeveel het allemaal onder de streep gaat uitmaken: Zowel het voordeel van dat hij automatisch moet bedenken hoe laat je thuis komt tov het in programmeren, en hoeveel opentherm nou helpt.

En hem met een app schakelen als je terug komt van vakantie is natuurlijk ook een beetje een gimmick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
smoken schreef op maandag 10 november 2014 @ 16:51:
Dus zo zou ik mijn ketel ook aan kunnen passen .....?
Om ervoor te zorgen dat hij nooit volle bak gaat verwarmen, of zie ik dat fout?
Aanvoertemperatuur beperken is altijd goed idee, modulerende thermostaat of niet. Bij een aan/uit is het voordeel wel een stuk groter, aangezien een modulerende thermostaat meestal een stuk lager gaat met de aanvoertemperatuur.

In mijn voorbeeld is 60 graden voldoende om dat hele appartement in een halfuur op te stoken als het buiten -10 is, verder kan de ketel het vermogen niet kwijt in de installatie beneden de 50 graden. Omdat het modulatiebereik door die situatie zo klein is kan je net zogoed aan/uit stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:12
Is het ook niet zo dat het rendement van een ketel afneemt als deze hard moet stoken? Een ketel heeft toch een hoog rendement als deze zachtjes pruttelt.
Dat is ook een van de effecten van een mondulerende ketel meen ik me te herinneren.
Bij de Nest gaat deze aan of uit, bij vol aan wordt dus niet dit hoge rendement gehaald, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80487

Heeft iemand (hier of op internet) al eens de moeite genomen om gewoon ondubbelzinnige metingen uit te voeren? Dat zo'n nest helpt als je gewoon zo'n draaiding in je woning hebt geloof ik 100%, ik ben zelf erg benieuwd wat zo'n NEST doet ten opzichte van een competente concurrent zoals bijvoorbeeld mijn iSense thermostaat op mijn Remeha ketel die het zou vervangen.
De ketel stamt uit 2011, alsmede de thermostaat, en volgens mij heb ik die thermostaat al lang en breed uit mijn energienota gevist want toen ik die ketel/thermostaat combi liet installeren kelderde mijn gasverbruik met een derde ofzo.
Ik heb er op-zich niet zo'n probleem mee om eens een paar honderd euro op zo'n thermostaat te vallen maar het is mij wel om de besparing te doen.
Al die aanvullende functies zoals bedienen met je mobiel dat heeft voor mij geen waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Met de iSense kom je in combinatie met een stukje domotica ook al een heel eind. Auto-away kan in mijn situatie ook al, zie m'n topic: [Remeha iSense] DIGI-ingang gebruiken om ketel te activeren

Verder zou ik idd ook eerst maar goed kijken, want de iSense is echt een goed ding, heeft een goede regelstrategie (en daarmee ook zuinig). Verder nog een aantal handig features (Tmin, Tmax, tapwatertemperatuur etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Anoniem: 80487 schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 15:50:
Heeft iemand (hier of op internet) al eens de moeite genomen om gewoon ondubbelzinnige metingen uit te voeren?
Dat is nog moeilijk te meten. Je moet of een heel stookseizoen afwachten en naar je eindafrekening kijken (en dan nog ben je afhankelijk van hoe streng de winter wordt), of 2 identieke huizen met elkaar vergelijken, waarvan 1 met Nest.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Daarnaast moet een thermostaat leren. Toen ik de iSense ophing ging het gasverbruik omhoog. Toen de boel eenmaal goed ingesteld was en de thermostaat geleefd had hoe mijn huis opwarmt bespaarde ik zo 5% tov de oude honeywell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:35

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 80487 schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 15:50:
Heeft iemand (hier of op internet) al eens de moeite genomen om gewoon ondubbelzinnige metingen uit te voeren? Dat zo'n nest helpt als je gewoon zo'n draaiding in je woning hebt geloof ik 100%,
[knip]
Al die aanvullende functies zoals bedienen met je mobiel dat heeft voor mij geen waarde.
Ik heb zo'n draaiding en dat is best slim. Zo zet ik de verwarming 's ochtends niet aan als het een mooie heldere dag is. Het zonnetje doet dan genoeg. Ook blijft de verwarming uit op dagen dat ik hier als een razende Roeltje met stofzuiger en schoonmaakspullen in de weer ben. Geen tijd om het koud te krijgen. Ook voel ik prima wanneer de benedenburen stoken. Ketel gaat dan (soms) in de avond even aan. Dit stookseizoen is tot nu twee keer de CV aan geweest.
Dat je met een Nest of andere klokthermostaat bespaart is vooral een marketing verhaal. Je eigen hersenen hebben veel slimmere algoritmes om te bepalen of de kachel aan moet of uit kan blijven.

En verder heb ik pech, ik ben de koukleum in huis. Daarom heb ik een lekker warm vest aan.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ericplan schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 21:00:
[...]

Je eigen hersenen hebben veel slimmere algoritmes om te bepalen of de kachel aan moet of uit kan blijven.
Mijn Nest is, als het op verwarmen aankomt, nu al slimmer dan mijn algoritmes hoor :+

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Ik heb hem zojuist besteld, zodra hij aangesloten is (nog even over denken of ik het zelf doe) meldt ik me met mijn ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-04 15:45
Mijn Nest hangt er sinds maandag jl.
De standaard bij de levering aanwezige software heeft nog geen automatische update gehad naar de nieuwste versie en staat nog steeds op 4.2.5.
Weet iemand hoe lang het duurt voor de laatste software gedownload wordt en geinstalleerd is?

Van mijn CV-ketel stel ik altijd de watertemperatuur in als het najaar / voorjaar wordt op een lager pitje dan midden in de winter.
Moet ik nu de Nest algoritmes aan het leren is om de temperatuur op een bepaald tijdstip op de juiste waarden te krijgen deze CV-temperatuur op maximum zetten en er niet meer aan komen of toch temperen in voor- en najaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

lowo schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 23:37:
Mijn Nest hangt er sinds maandag jl.
De standaard bij de levering aanwezige software heeft nog geen automatische update gehad naar de nieuwste versie en staat nog steeds op 4.2.5.
Weet iemand hoe lang het duurt voor de laatste software gedownload wordt en geinstalleerd is?
Schijnbaar gaat dat niet zo snel, helemaal omdat afgelopen week een bugfix is uitgebracht voor 4.3. Ik zit er al een tijdje op te wachten en hoop dat ik hem binnen een paar dagen krijg. Helaas lijkt er geen manier te zijn om het te forceren of handmatig te installeren. Volgens Nest kan het een paar weken duren voor alle devices geüpdate zijn :-(

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Dat is het grootste nadeel van Nest, communicatie. Bij elke update zijn ze stil en weet je nooit wanneer je de update kan verwachten. Ook qua features hoef je niet snel iets te verwachten. Ik hoop dat ze in de aankomende maanden hier wat meer aan gaan werken.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Is dat iets Amerikaans misschien? Op Facebook reageren ze ook al zo wazig, zeker zodra het over Opentherm gaat.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Het forum staat vol productvebeteringen en suggesties, al jaren. Er is tot op heden amper/niets mee gedaan. Maar ze blijven de users aanmoedigen om te blijven posten... ja, echt nuttig....
Persoonlijk had ik veel meer van Nest verwacht.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

offtopic:
Ik zie het helaas vaker. Squeezebox was in zijn tijd ook super innovatief tot het werd opgekocht door Logitech en ze het hebben laten afsterven. Er is nog steeds niks op de markt verschenen wat maar enigszins daarbij in de buurt kwam en ik vrees de dag dat die van mij er mee ophoudt.

Maar als Google het echt een hub wil maken voor the internet of things zullen ze flink aan de bak moeten en alles veel opener maken. Met de onofficiële api kan je nog steeds meer dan met de officiële api (voor zolang die blijft werken). Zelfs iets simpels als een variabele of de verwarming aan staat bieden ze niet aan, maar kan wel uitgelezen worden via de onofficiële :S

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-04 15:45
Jammer, dan maar gewoon afwachten tot de update geinstalleerd is :S
Even een heel andere vraag: Is de "anti-huisdierdetectie" hardwarematig of softwarematig ingesteld?
Misschien een rare vraag maar mijn Nest "ziet" mij niet, het scherm licht nooit op als ik voorbij kom.
Niet omdat ik zo klein ben maar omdat ik in een rolstoel zit en de Nest netjes op 1.5 meter hoogte is geplaatst ( op de plek van de oude thermostaat ).
Voor mijn situatie geld dus dat ik als "huisdier" wel gedetecteerd mag worden :P
Ethirty schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 00:15:
[...]

Schijnbaar gaat dat niet zo snel, helemaal omdat afgelopen week een bugfix is uitgebracht voor 4.3. Ik zit er al een tijdje op te wachten en hoop dat ik hem binnen een paar dagen krijg. Helaas lijkt er geen manier te zijn om het te forceren of handmatig te installeren. Volgens Nest kan het een paar weken duren voor alle devices geüpdate zijn :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

lowo schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 11:07:
Even een heel andere vraag: Is de "anti-huisdierdetectie" hardwarematig of softwarematig ingesteld?
Misschien een rare vraag maar mijn Nest "ziet" mij niet, het scherm licht nooit op als ik voorbij kom.
Niet omdat ik zo klein ben maar omdat ik in een rolstoel zit en de Nest netjes op 1.5 meter hoogte is geplaatst ( op de plek van de oude thermostaat ).
Voor mijn situatie geld dus dat ik als "huisdier" wel gedetecteerd mag worden :P
Hardware, en je kan de detectie alleen maar uit zetten.

Even om duidelijk te maken: er zijn 2 bewegingssensoren. Een detecteert beweging op wat grotere afstand om te bepalen of je thuis bent. De exacte hoeken zijn mij niet bekend, maar kleine huisdieren worden hierdoor niet waargenomen.
De ander is voor dichtbij om het scherm aan te laten gaan. Als je je hand naar het scherm brengt zal die wel aan moeten springen. Ik loop ook wel eens langs dat het scherm niet aanspringt.

Zolang je Nest niet alsmaar op afwezig springt als je thuis bent wordt je wel gedetecteerd. Als je betere bewegingsdetectie wil kan je de Protect overwegen, die scant op beweging in het verticale vlak.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:31

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

rinkel schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 18:09:
Is het ook niet zo dat het rendement van een ketel afneemt als deze hard moet stoken? Een ketel heeft toch een hoog rendement als deze zachtjes pruttelt.
Dat is ook een van de effecten van een mondulerende ketel meen ik me te herinneren.
Bij de Nest gaat deze aan of uit, bij vol aan wordt dus niet dit hoge rendement gehaald, toch?
Lastig... Ik probeer ook al een tijd hier antwoord op te krijgen.
In vergelijking met andere technieken, laten we zeggen een auto, zou je zeggen dat bij max. vermogen het rendement het hoogst is. Vandaar het downsizen van motoren, ipv overal een V8 toepassen en die dan op 5% laten pruttelen.

Een te grote CV ketel wordt afgeraden, maar een goede onderbouwing zou ik graag zien.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Joepla schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 11:58:
[...]

Lastig... Ik probeer ook al een tijd hier antwoord op te krijgen.
In vergelijking met andere technieken, laten we zeggen een auto, zou je zeggen dat bij max. vermogen het rendement het hoogst is. Vandaar het downsizen van motoren, ipv overal een V8 toepassen en die dan op 5% laten pruttelen.

Een te grote CV ketel wordt afgeraden, maar een goede onderbouwing zou ik graag zien.
is ook gewoon erg lastig te vertellen.
een cv ketel heeft gewoon meerdere taken.
niet alleen het huis warm maken, maar ook tap water maken.
nu heeft mijn huis al voldoende om met ongeveer 2,5kW de temperatuur in mijn huiskamer te verhogen.
(als ik geen nacht verlaging toepas dan kan ik met -5 buiten al af met 1,5kW.
maar dan moet ik bijna 24uur per dag door stoken dus ongeveer 36kW per dag.)

heb zelf een remeha tzerra met een isence (zeg maar: gemoduleerd met wat extra's).
de ketel doet mijn huis verwarmen in zijn laagste stand van ongeveer 5-6kW.
dan draait de ketel ongeveer 6 uur dus een 36kW per dag. (dit zijn brand uren, niet thermostaat aan uren)
de water temperaturen van mij systeem zijn dan ongeveer tussen de 35-50 graden. (perfect voor mijn vloerverwarming)
de isence zorg er voor dat de ketel in zijn laagst modulerende vermogen begint.
duurt het echt te lang dan schakelt hij over naar een hogere stand.
(in mijn huis is het zo dat hij dat eigenlijk nooit bereikt, maar is erg verschillend per huis.)

als ik nu een douche pak of een bad vul.
dan zegt de ketel max vermogen van ongeveer 28kW om warm water te produceren.
hij draait dan niet op zijn rendements-volst hij slurp flink gas.
als je het vergelijkt met een auto, je trapt het gas pedaal volledig in.
dat is helemaal niet zo erg, als je een douche pakt doe je dat maar laten we zeggen 5 minuten, maar als je je huis aan het verwarmen bent dan doe je dat al gouw een paar uur.

als ik nu een nest aansluit met een aan/uit systeem.
de nest vraagt om verwarming, de ketel start op vol vermogen en verwarmt het cv water naar 80 graden.
dat is eigenlijk niet echt prettig voor het rendement, maar: eenmaal die temperatuur bereikt moduleert de ketel gewoon terug en gaat hij perfect verder met een goed rendement.
zolang de nest maar niet te vaak het systeem opstart en in onrendabele mode draad zal het extra verbruik minimaal zijn. (dit is wel het marketing verhaaltje van de nest en dit doet hij dus ook goed.)
het extra verbruik zal ongeveer tussen de 25m3 en de 50m3 per jaar liggen.

(de volgende optie heb ik zelf in huis uit staan, voor mij is het goedkoper om gewoon wat meer water te gebruiken als gas.)
mijn thermostaat verwarmt de kleine voorraad in de warmte wisselaar eens in de zoveel tijd.
om zo sneller warm tap water te kunnen produceren.
met een slimme thermostaat zoals de isence of een honnywell zal hij leren wanneer je dat doet, en rond die tijd daar voor zorgen dat de wisselaar al warm is.
met een nest verlies je die functie en de ketel zal regelmatig of het nu nodig is of niet de wisselaar warm houden.
hoeveel gas dat kost heb ik geen idee van.
(ik moet het dan horen van anderen en hoe goed de info is weet ik dan ook niet, ik gok zelf dat dit wel een 50m3 per jaar kost, maar met de nest zou je die functie op de ketel ook gewoon uit kunnen zetten.)

als je een cv ketel op een leuk rendement wil laten draaien, dan maakt de temperatuur van het cv water niet zo heel veel uit.
belangrijk is dat de ingaande(retour) water +/-15 graden verhoogt kan worden door de ketel.
dus je hebt genoeg radiator vermogen en/of doorstroming nodig.
door sommige radiatoren wat te minder doorstroming te geven kun je het uitgaande water wat verder laten afkoelen zodat je de 15 graden ook haalt.
maar voor dat soort verhalen en strategieën moet je hier zijn. ;)
Gas besparen door middel van CV tuning

nu zijn de verschillen met een nest niet al te groot laten we van een conservatieve 50m3 uit gaan.
als je een standaard gas slurper bent van ongeveer 1200m3 per jaar.
maar ik ben een gebruiker van maar 600m3 per jaar en dan vind ik het wel significant.

wil je echt gas besparen dan zou ik de nest links laten liggen en zijn er maar 3 methodes om gas te besparen.
en dat is isoleren, isoleren en heb ik het al gezegd isoleren!
regel strategieën en bing bling besparen gewoon niet.
wil je de cv kunnen bedienen met je mobiel, dan kan dat ook met genoeg slimmere thermostaten.
een beetje tweaker knutselt dat zo in elkaar.
een projectje met een isense b.v:
[Remeha iSense] DIGI-ingang gebruiken om ketel te activeren
Ethirty schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 21:11:
[...]

Mijn Nest is, als het op verwarmen aankomt, nu al slimmer dan mijn algoritmes hoor :+
lol, dat zou ik zo niet zeggen.
is de nest nu al slimmer als jij, dan kun je geen hoge IQ hebben. :+

edit: nawoord.
alles is altijd erg relatief en ieder gebruik en huis is anders.
neem alle cijfers dus met een korreltje zout en zie ze meer als richtlijn dan harde werkelijkheid.
jouw situatie is anders als de mijne en daar door kun je andere ideeën hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 15-11-2014 14:06 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Ethirty schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 11:51:
[...]

Hardware, en je kan de detectie alleen maar uit zetten.

Even om duidelijk te maken: er zijn 2 bewegingssensoren. Een detecteert beweging op wat grotere afstand om te bepalen of je thuis bent. De exacte hoeken zijn mij niet bekend, maar kleine huisdieren worden hierdoor niet waargenomen.
De ander is voor dichtbij om het scherm aan te laten gaan. Als je je hand naar het scherm brengt zal die wel aan moeten springen. Ik loop ook wel eens langs dat het scherm niet aanspringt.

Zolang je Nest niet alsmaar op afwezig springt als je thuis bent wordt je wel gedetecteerd. Als je betere bewegingsdetectie wil kan je de Protect overwegen, die scant op beweging in het verticale vlak.
lowo schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 11:07:

[...]
Klopt helemaal wat Ethirty zegt. Maar je kan het testen of de Nest sensor je ziet. Ga naar Settings -> technical info, scroll naar beneden en bij het onderdeel Activity zie je ALS vis en ALS infra. de ALS vis is voor dichtbij en laat het scherm aangaan wanneer je hand dichtbij komt en de ALS infra is voor verder weg.
Hoe hoger het nummer, des te beter hij je ziet. Dit is realtime dus je hebt wel iemand extra nodig om het display af te lezen wanneer je zelf door de kamer beweegt. Hopelijk kun je hier iets mee :)

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@migjes: "als je een cv ketel op een leuk rendement wil laten draaien, dan maakt de temperatuur van het cv water niet zo heel veel uit."

Dat zou ik niet zo zeggen. Rendement en retourtemperatuur zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Te hoge retour betekent geen/niet maximale condensatie en juist daarmee behaalt de HR ketel zijn rendement.
Theoretisch win je 11% met volledige condensatie. Niet te verwaarlozen dus.
Het merendeel vd ketels in NL staat te hoog ingesteld. Lekker comfortabel, maar zeker niet efficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Joepla schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 14:41:
Dat zou ik niet zo zeggen. Rendement en retourtemperatuur zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Te hoge retour betekent geen/niet maximale condensatie en juist daarmee behaalt de HR ketel zijn rendement.
Theoretisch win je 11% met volledige condensatie. Niet te verwaarlozen dus.
Het merendeel vd ketels in NL staat te hoog ingesteld. Lekker comfortabel, maar zeker niet efficient.
toch klopt het wel als je de zin die daar na komt mee neemt. ;)
"belangrijk is dat de ingaande(retour) water +/-15 graden verhoogt kan worden door de ketel."
niet een zin pakken en daar je eigen verhaal omheen verzinnen graag, dan kun je alles recht of krom mee schrijven ;) .

of je nu verwarmt met 70 graden water en een retour van 55 graden.
of verwarmt met 50 graden en een retour van 35 graden.
echt heel veel maakt het dan niet meer uit voor het rendement. ;)
het hangt dan meer af van het huis/isolatie aantal radiatoren of soort radiatoren.
natuurlijk is een lagere temperatuur wel iets beter voor de condensatie van de ketel, maar dan moet het wel kunnen in je huis.
(erg afhankelijk van de situatie dus en je regel strategie.)

dit gaat natuurlijk de mist in met een nest als thermostaat dan heb je altijd de max uitgaand en mag je hopen dat je retour klopt (als er niet teveel vreemde situaties zijn in huis klopt het wel aardig in de meeste "standaard" huizen.).

mijn ketel staat nog steeds op de max van de fabrikant.
dat maakt niet uit want de isense regelt het gewoon dat de temperatuur niet hoger word als 50 graden(uitgaand).
de retour is dan rond de 35 graden.
vanwege de vloerverwarming loopt dit wel iets omhoog, op een gegeven moment is de vloer gewoon warm dus ook uitgaande retour. daar is niks tegen te doen.
dit vang ik op door elke dag van de ochtend tot de avond elke 2 uur de thermostaat met een halve graad te verhogen tot de 21 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Weet iemand hier het antwoord op de volgende vragen:

Wat gebeurd er als ik mijn huidige (Opentherm) thermostaat aansluit op de aan/uit aansluiting, zou hij dan gewoon moeten werken? Op die manier zou ik kunnen testen of Ik de juiste kabel heb, voordat ik de nest eraan hang.

Kan ik de cv ketel en de heathlink aansluiten op een stekkerdoos? Ik heb maar 1 stroom punt namelijk. Of is dat niet veilig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

smoken schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 16:03:

Wat gebeurd er als ik mijn huidige (Opentherm) thermostaat aansluit op de aan/uit aansluiting, zou hij dan gewoon moeten werken? Op die manier zou ik kunnen testen of Ik de juiste kabel heb, voordat ik de nest eraan hang.

Kan ik de cv ketel en de heathlink aansluiten op een stekkerdoos? Ik heb maar 1 stroom punt namelijk. Of is dat niet veilig?
Geen idee en ja.

Weet je zeker dat je dit zelf wil gaan doen? Als het nou zomer was en je de verwarming voorlopig niet nodig had...

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Nou, volgens de handleiding van de cv heb in de juiste kabel (hangt gewoon buiten de ketel met een kroonsteentje).

Heb voor de zekerheid de ketel opengedraaid en de kabel gaat inderdaad naar het juiste stekkerblokje, dus wat dat betreft moet ik eigenlijk safe zitten...maar wil het gewoon graag zeker weten ☺

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:35

ericplan

5180 Wp PV

smoken schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 16:03:

Nee, werkt niet en je vernielt mogelijk je OT-thermostaat
Lijkt me geen probleem.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@migjes: niet een zin pakken en daar je eigen verhaal omheen verzinnen graag, dan kun je alles recht of krom mee schrijven ;) ."

Hoe kom je daarbij? Dit is een forum waar over zaken gediscussieerd wordt. Ik zit er niet op te wachten om iets recht of krom te schrijven.

Wel probeerde ik je mee te geven dat condensatie niet afhangt van een delta T, maar puur op je retour temperatuur. Is die te hoog, dan wordt er eenvoudigweg niet optimaal gecondenseert, waarmee je je rendement naar beneden trekt.

Zeker als je een thermostaat aanschaft om te besparen, is het erg jammer als dat aan de andere kant van het draadje weer teniet wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Nou, ik ben me er gisterenavond eens rustig voor gaan zitten en na een uur (incl. een proef-aansluiting op zolder) was alles up-and-running.

Ik heb de heathlink en cv ketel nu op een stekkerdoos (2500w max.), maar dat wil ik uiteindelijk wel een andere oplossing voor.

Kreeg vaak de melding in de app dat de nest offline was, het forwarden van een poort lijkt dit opgelost te hebben.

Werkt allemaal prima, nu kan het leren beginnen ☺
Wat ik me wel afvraag: als je de temp instelt gaat dit per 0,5 graad op het display. Als je echter onder instellingen kijkt dan zie je dat je de temp decimaal kunt instellen. Viel me op dat het te warm werd een toen zag ik dat hij ingesteld stond op 20,4 ipv 20. Is er een trucje om decimaal in te stellen in het display?

Overigens valt me op dat het lijkt (!) alsof de Nest een hogere temp aangeeft dan dat het werkelijk is. Heb nat mee nog een thermometer staan en die zegt 20graden waar de nest zegt dat het nu 21 graden iets....is geen dure gecalibreerde thermometer, maar qua gevoel heeft die gelijk, niet de nest..

[ Voor 16% gewijzigd door smoken op 16-11-2014 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Stekkerdoos kan in principe prima hoor. Zoveel stroom trekt een CV-ketel ook weer niet. Denk dat het bij een 150-200W blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

smoken schreef op zondag 16 november 2014 @ 08:57:
Wat ik me wel afvraag: als je de temp instelt gaat dit per 0,5 graad op het display. Als je echter onder instellingen kijkt dan zie je dat je de temp decimaal kunt instellen. Viel me op dat het te warm werd een toen zag ik dat hij ingesteld stond op 20,4 ipv 20. Is er een trucje om decimaal in te stellen in het display?
Als je aan de schijf draait kan je aan de streepjes zien dat je binnen een halve graad wat speelruimte hebt voor de volgende "stap". Die speelruimte zijn de tienden, maar dat zie je verder nergens terug (behalve als je de data uitleest via de api). Vanuit de app kan je alleen per halve graad naar boven/beneden.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Ethirty schreef op zondag 16 november 2014 @ 22:22:
[...]

Als je aan de schijf draait kan je aan de streepjes zien dat je binnen een halve graad wat speelruimte hebt voor de volgende "stap". Die speelruimte zijn de tienden, maar dat zie je verder nergens terug (behalve als je de data uitleest via de api). Vanuit de app kan je alleen per halve graad naar boven/beneden.
Klopt, met die streepjes had ik inderdaad nog niet helemaal door.
Maar wat ik vreemd vind is dat ik hem instel via de app/website, en dat ik dan bij instellingen zie dat ik hem ingesteld heb op 20.3 ... terwijl dat dus eigenlijk 20 moest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 22:49
migjes schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 15:21:
toch klopt het wel als je de zin die daar na komt mee neemt. ;)
"belangrijk is dat de ingaande(retour) water +/-15 graden verhoogt kan worden door de ketel."
niet een zin pakken en daar je eigen verhaal omheen verzinnen graag, dan kun je alles recht of krom mee schrijven ;) .

of je nu verwarmt met 70 graden water en een retour van 55 graden.
of verwarmt met 50 graden en een retour van 35 graden.
echt heel veel maakt het dan niet meer uit voor het rendement. ;)
Dit is onjuist. Bij 35/50 werkt condensatie perfect en bij 55/70 nauwelijks (en vanaf 60/75 helemaal niet). Joepla heeft gelijk: bij een HR-ketel zijn rendement en retourtemperatuur onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colossos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-03 13:51
Kan de Nest in de toekomst sofwarematig aangepast worden zodat het Opentherm Protocol ondersteund wordt of kan dit alleen hardwarematig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

De Nest zelf zal het probleem niet zijn, eerder de in Europa verplichte extra Heatlink. Volgens mij zit hier alleen een relais in, dus wellicht dat die wel vervangen moet worden.

Voorlopig doet Nest geen enkele uitspraak over Opentherm, dus informatie over hoe ze dat ooit eventueel gaan supporten is al helemaal koffiedik kijken.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Laatst online: 22:45

TF

bla bla

wel jammer. Ik koop hem niet vanwege het missen van Opentherm. Moeilijk om te zien of dit wel op de rol staat.
Ze zijn niet scheutig met informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 635080

Hoi,

Ik heb vandaag de Nest gekocht die op de Intergas HRE 28-24 zit, heeft ook de "Opentherm" en de Nest zit hier gewoon op. Via de het witte kast, deze gaat apart op 220 netvoeding. En de twee draden die naar de thermostaat gaan gaan het wisste kastje in optie 2 en 3 en 1 blijft leeg, de drooge aansluiting word dit genoemd in de handleiding. Vanuit de witte kast gaan de draden naar jouw nest maar kan ook draadloos.

Ik had ze gebeld voor de zekerheid en was verder geen probleem ook krijg ik geen storing te zien.
Hij gaat aan wanneer het moet en ook gaat hij uit als het moet.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Gr, Martijn

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 635080 op 19-11-2014 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Je hebt nu gewoon de aan/uit functie van je ketel in gebruik en verliest de Opentherm functies. Nest doet geen Opentherm.

Veel plezier van je Nest, als het goed is moet je ook binnen no-time de update naar software versie 4.3.3 ontvangen.

#team_UTC+1

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:00
Heb zelf sinds gisteren ook de NEST (had eerst Toon, maar wil niet meer afhankelijk zijn van een energie leverancier, plus wilde geen tablet meer aan de muur), en ik moet zeggen het bevalt zeer goed tot nu toe, ik meet ook het energie en gas verbruik via P1 meter (Domoticz) en so far lijkt het erop dat het zo goed als hetzelfde verbruikt als voorheen. Ben tot nu toe zeer te spreken over de NEST en vind de integratie met derde partijen zoals IFTTT heel erg handig :)

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Mwah, vind de mogelijkheden met IFTTT nog veel te beperkt.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinbakema
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-05 21:41
Hmm ik ben toch wel benieuwd.
Ik kan via Essent kiezen voor een E-Thermostaat of een NEST.
Wij hebben wel een vrij nieuwe ketel, maar deze is niet open Therm.
Is zo'n NEST dan gewoon een leuke gadget aan de muur?
Of kan ik toch nog voordeel halen uit zo'n thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-05 21:34
Opentherm of niet (ik geloof niet dat Nest de thermostaat op de markt in Europa zou brengen als ze er niet van overtuigd zouden zijn dat ze zonder opentherm met hun software niet voor minstens net zo veel besparing zouden kunnen zorgen als met), gadget of niet (het is gewoon een thermostaat met een hoop handige slimme functies. Is alles met een app een gadget ofzo?).... alleen al die auto away functie is natuurlijk fantastisch.

Wij hebben hier tevens op onze iPhones de Skylark app draaien. Op het moment dat iedereen uit huis is zet Skylark de Nest meteen op away (andere functie dan auto-away) waardoor je nog meer bespaart.

Mensen vergeten ook of weten niet dat Nest sowieso al een dikke streep voor heeft op alle andere fabrikanten omdat zij gewoon het grootste ontwikkel platform hebben. Als je kijkt naar wat er allemaal wordt ontwikkeld voor op het Nest platform dan kun je binnenkort een hele hoop leuke dingen gaan doen omdat een hele hoop apparaten gebruik zullen maken van het Nest platform in huis. http://nest.com/works-with-nest

[ Voor 24% gewijzigd door Valderrama op 21-11-2014 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Laatst online: 21:45

WouterG

Dit is geen ondertitel

Groot ontwikkelplatform of niet, zonder modulerende thermostaat heb je een stuk minder comfort en hoger verbruik. Dat maakt een groot ontwikkelplatform echt niet goed hoor.
Ik vind het belangrijker om een hele avond warme radiatoren te hebben dan heet/koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik ben anders nu een tijdje wat parameters aan het loggen en de schommelingen lijken zeer beperkt. Geen overshoot en de Nest lijkt de ingestelde temperatuur prima binnen 0,5 te houden.

Ik heb dan wel een uitermate geïsoleerd huis, dus warm is warm. Geen enkele reden om dan de radiatoren ook nog warm te houden. Als de temperatuur te ver zakt warmen ze wel weer op.

#team_UTC+1

Pagina: 1 2 Laatste