.
[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:26 ]
[ Voor 0% gewijzigd door blueman85 op 26-09-2014 10:27 . Reden: spelfout ]
Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Hoe bedoel je dat dat niet kan met aan/uit? Nest heeft toch een mogelijkheid om aan de hand van de weersvoorspellingen en eventueel gebruik van de app/schema, te zien dat je niet thuis bent? Hierdoor hoeft de verwarming toch ook niet aangezet te worden? Of mis ik iets?Proton_ schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 12:40:
Eén van de verschillen waardoor Opentherm zuiniger kan zijn is dat een thermostaat de warmwaterbereiding 's nachts en op vakantie uit kan zetten.
Er wordt dan niets onnodig warmgehouden en het huis is wel beschermd tegen vorst.
Met aan/uit kan dat niet
Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest
[ Voor 64% gewijzigd door ThinkPad op 27-09-2014 11:57 ]
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Android developer & dürüm-liefhebber
[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 27-09-2014 19:46 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Duidelijke uitleg, dank je wel! Wist niet dat het zo in elkaar zat. Dat het tapwater hier mogelijk ook zelfs een rol in heeft.ThinkPadd schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 11:52:
Proton_ heeft het over tapwater (dus voor je handen wassen, douchen etc.). Dat is inderdaad iets dat door OpenTherm gestuurd kan worden.
Omdat de Nest geen OpenTherm praat kan hij dit dus niet, en staat het warmhouden:
- of altijd aan (ketel blijft zich 24/7 warmhouden zodat je snel warmwater hebt, wat veel gas kost op jaarbasis) - of altijd uit, waardoor je dus lang(er) op warmwater moet wachten.
Je kunt het vaak ook op de ketel zelf permanent uitzetten (heet dan iets van 'eco mode'), je zult dan dus wel lang(er) op warm water moeten wachten als je tappunten ver van je ketel zitten. Heb het bij mijn ketel uit staan, keukenkraan zit op 2m afstand, en douche op 4m. Als je ketel op zolder hangt dan duurt het veel langer.
Ik vind die slimme thermostaten hype daarom maar een beetje onzinnig. Het is allemaal leuk en shiny dat het 'slim' is, en met je telefoon e.d. valt aan te sturen, maar qua gasverbruik gaat het er zeker niet heel veel zuiniger op worden. Puur omdat de regelstrategie gebruik maakt van een verouderde methode, en andere bespaar punten ook wegvallen (zoals uitzetten warmhouden 's nachts).
Hmm interessant. Ik denk dat wachten op dit moment het beste is. Er zal ongetwijfeld een andere variant uitkomen, en kan ik die beter aanschaffen. Ik durf de gok niet te nemen.Anoniem: 57381 schreef op zondag 28 september 2014 @ 11:47:
[...]
Ik DENK dat de nest zijn spanning krijgt over de thermostaat draden en dat de Heat Link draadloos met de nest communiceert (of alternatief een communicatie over de voedingsdraden voert). Het lijkt mij dat een software update van de nest en het vervangen van de Heat Link voor een uitvoering met OpenTherm voldoende zou kunnen zijn. Maar dan moet Nest dus wel OpenTherm gaan ondersteunen. Verder is dit natuurlijk speculatief, ik heb nog niet gekeken hoe de Nest nu echt werkt.
Technisch mogelijk is het zeker. De vraag is wat je dan moet gaan vervangen....
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
#team_UTC+1
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
#team_UTC+1
Heb je zelf een ketel met OpenTherm? Wil je je bevindingen van je Nest op dit forum plaatsen? Ben benieuwd!Ethirty schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 10:08:
Bij mij kostte het iets meer moeite om geregeld te krijgen, maar bij mij komen ze vanmiddag al
Niet dat hij nog veel hoeft te doen, het meeste heb ik gisteren zelf al gedaan, kon me niet inhouden. Enige reden om het niet af te maken is dat ik wat spullen niet in huis heb
#team_UTC+1
http://www.xbmcfreak.nl/
#team_UTC+1
http://www.xbmcfreak.nl/
Anoniem: 316100
[ Voor 5% gewijzigd door djdani op 30-10-2014 13:31 . Reden: Swype foutjes ]
#team_UTC+1
Dat zegt volgens mij meer over dat of je oude thermostaat een slechte was of dat je een redelijk unieke situaties hebt. Dat er iets overshoot is kan gebeuren, maar dat hoort absoluut niet in de buurt te komen van het open moeten zetten van ramen om weer af te koelen.Erhnam schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 13:40:
Ik heb de Nest nu twee weken hangen en zie al een eerste voordeel. Waar ik in het na- en voorjaar vaak last van had, is dat het huis oververhit raakte zodra de verwarming aansprong. De radiatoren gaf na het opwerken vaak veel meer warmte af. De ramen en deuren moesten we dan openzetten om het weer aangenaam te krijgen. Dit ondanks de modulerende werking van de oude thermostaat.
Ik heb dat opgelost door gewoon via de schedule optie de verwarming een uurtje aan te zetten 's ochtends.xkangaroox schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 14:51:
Wij stappen 's ochtends graag in een warme badkamer. Dat is in het weekend later dan doordeweeks. Hoe weet de Nest dat wij dat willen zonder dat ik eerst naar de huiskamer moet om de temperatuur hoger te regelen? Nu met de Honeywell modulerende klokthermostaat is dat prima geregeld.
#team_UTC+1
#team_UTC+1
[ Voor 98% gewijzigd door ThinkPad op 09-11-2014 12:57 ]
[ Voor 17% gewijzigd door smoken op 09-11-2014 14:22 ]
driewegstekkersunnybird schreef op zondag 09 november 2014 @ 11:49:
Gewoon even het enkelvoudig wcd vervangen door een dubbele wcd. Ga er even van uit dat je dit kunt.
driewegstekkersmoken schreef op zondag 09 november 2014 @ 10:27:
Ik ben erover aan het denken om een Nest te halen.
Mijn ketel moduleert zelf (Agpo Ferroli Econpackt), dus volgens mij maakt het gemis van OpenTherm dan minder uit?
Dan een vraagje betreffende de Heatlink, ik heb maar 1 wcd op de plek waar de ketel hangt,.....en daar zit de ketel op aangesloten natuurlijk. Moet ik nu een andere wcd aan laten leggen voor die Heatlink of zijn er ook andere opties om deze van stroom te voorzien? Op dit puntje na, kan ik denk ik alles zelf aansluiten,....
Kwam deze link vandaag tegen:smoken schreef op maandag 10 november 2014 @ 15:39:
Dat is natuurlijk ook een goede en zeer eenvoudige oplossing, dank!!
Wie heeft er nu echt ERVARING hier met de nest en kan me iets vertellen over de voor-/nadelen inzake het gemis van Opentherm én over het feit of ik de aansturing van mijn tapwater zal (?) missen?
#team_UTC+1
Waarom zet je niet gewoon een programma in je huidige thermostaat? Er is geen enkele reden waarom een thermostaat die in de laatste 20 jaar is gemaakt 's nachts door zou stoken, tenzij jij hem specifiek zegt dat hij dat moet doen.smoken schreef op maandag 10 november 2014 @ 16:22:
Die pagina had ik inderdaad ook al gezien.
Ik vraag me echt af of ik de OpenTherm zal missen (mijn ketel kan zelf ook moduleren) en of ik de instelling qua tapwater zal missen. Nu lijkt die de helft van de tijd ook niet te werken namelijk (moet altijd lang wachten op warm water) ....
De Nest vind ik sowieso de mooiste.
Voor mij zal er al een heel grote winst in zitten dat hij zichzelf uitschakelt bij afwezig OF dat ik hem vanaf afstand uit kan zetten....want dat vergeten we nu nogal eens... (en daar kom je dan achter als je s'nachts lekker ligt te slapen en de CV hoort zoemen omdat hij het 20graden aan het houden is).
Daarnaast, bedenk ik me nu, klinkt OpenTherm wel heel leuk.....maar door het reguleren doet hij ook erg lang over verwarmen. Vanochtend was er 1 uur nodig om te verwarmen van 19 naar 20 graden....dat komt natuurlijk door dat kleine vlammetje?! En weegt dat dan op tegen een kortere tijd grote vlam?
Mocht ik een programmeerbare thermostaat hebben, dan zou ik dat inderdaad doenSissors schreef op maandag 10 november 2014 @ 17:50:
[...]
Waarom zet je niet gewoon een programma in je huidige thermostaat? Er is geen enkele reden waarom een thermostaat die in de laatste 20 jaar is gemaakt 's nachts door zou stoken, tenzij jij hem specifiek zegt dat hij dat moet doen.
En idee van OpenTherm is natuurlijk dat hij hard stookt als het nodig is, en enkel zachter als dat kan. Een modulerende ketel die aan/uit modulatie als input heeft zal vast helpen, maar het is nooit zo effectief, en je hebt dan twee regelsystemen die los van elkaar zonder kennis van de ander werken (de ketel en de Nest), of dat het beter maakt betwijfel ik. (Ook geen idee hoeveel het allemaal onder de streep uit gaat maken).
Je kan het natuurlijk doen, en wie weet is het voor jou wel de beste optie. Maar dat je huidige geen klokprogramma heeft is natuurlijk wel een belabberde reden, dat is alsof je omdat de trein zolang duurt je maar een Porsche moet kopen.smoken schreef op maandag 10 november 2014 @ 18:00:
[...]
Mocht ik een programmeerbare thermostaat hebben, dan zou ik dat inderdaad doen![]()
De standaard thermostaat die bij mijn ketel zat heeft die functies echter niet, enkel warmer of afkoelen...en aangezien we hem met regelmaat vergeten uit te zetten, stook hij vrolijk door...onze eigen schuld inderdaad.
Daarom ben ik nu ook aan het zoeken naar een nieuwe thermostaat, en aangezien ik nogal Apple gek ben, spreekt de Nest mij heel erg aan.
Aanvoertemperatuur beperken is altijd goed idee, modulerende thermostaat of niet. Bij een aan/uit is het voordeel wel een stuk groter, aangezien een modulerende thermostaat meestal een stuk lager gaat met de aanvoertemperatuur.smoken schreef op maandag 10 november 2014 @ 16:51:
Dus zo zou ik mijn ketel ook aan kunnen passen .....?
Om ervoor te zorgen dat hij nooit volle bak gaat verwarmen, of zie ik dat fout?
Anoniem: 80487
Dat is nog moeilijk te meten. Je moet of een heel stookseizoen afwachten en naar je eindafrekening kijken (en dan nog ben je afhankelijk van hoe streng de winter wordt), of 2 identieke huizen met elkaar vergelijken, waarvan 1 met Nest.Anoniem: 80487 schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 15:50:
Heeft iemand (hier of op internet) al eens de moeite genomen om gewoon ondubbelzinnige metingen uit te voeren?
#team_UTC+1
Ik heb zo'n draaiding en dat is best slim. Zo zet ik de verwarming 's ochtends niet aan als het een mooie heldere dag is. Het zonnetje doet dan genoeg. Ook blijft de verwarming uit op dagen dat ik hier als een razende Roeltje met stofzuiger en schoonmaakspullen in de weer ben. Geen tijd om het koud te krijgen. Ook voel ik prima wanneer de benedenburen stoken. Ketel gaat dan (soms) in de avond even aan. Dit stookseizoen is tot nu twee keer de CV aan geweest.Anoniem: 80487 schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 15:50:
Heeft iemand (hier of op internet) al eens de moeite genomen om gewoon ondubbelzinnige metingen uit te voeren? Dat zo'n nest helpt als je gewoon zo'n draaiding in je woning hebt geloof ik 100%,
[knip]
Al die aanvullende functies zoals bedienen met je mobiel dat heeft voor mij geen waarde.
A'dam PVOutput
Mijn Nest is, als het op verwarmen aankomt, nu al slimmer dan mijn algoritmes hoorericplan schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 21:00:
[...]
Je eigen hersenen hebben veel slimmere algoritmes om te bepalen of de kachel aan moet of uit kan blijven.
#team_UTC+1
Schijnbaar gaat dat niet zo snel, helemaal omdat afgelopen week een bugfix is uitgebracht voor 4.3. Ik zit er al een tijdje op te wachten en hoop dat ik hem binnen een paar dagen krijg. Helaas lijkt er geen manier te zijn om het te forceren of handmatig te installeren. Volgens Nest kan het een paar weken duren voor alle devices geüpdate zijnlowo schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 23:37:
Mijn Nest hangt er sinds maandag jl.
De standaard bij de levering aanwezige software heeft nog geen automatische update gehad naar de nieuwste versie en staat nog steeds op 4.2.5.
Weet iemand hoe lang het duurt voor de laatste software gedownload wordt en geinstalleerd is?
#team_UTC+1
39
#team_UTC+1
39
#team_UTC+1
Ethirty schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 00:15:
[...]
Schijnbaar gaat dat niet zo snel, helemaal omdat afgelopen week een bugfix is uitgebracht voor 4.3. Ik zit er al een tijdje op te wachten en hoop dat ik hem binnen een paar dagen krijg. Helaas lijkt er geen manier te zijn om het te forceren of handmatig te installeren. Volgens Nest kan het een paar weken duren voor alle devices geüpdate zijn
Hardware, en je kan de detectie alleen maar uit zetten.lowo schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 11:07:
Jammer, dan maar gewoon afwachten tot de update geinstalleerd is![]()
Even een heel andere vraag: Is de "anti-huisdierdetectie" hardwarematig of softwarematig ingesteld?
Misschien een rare vraag maar mijn Nest "ziet" mij niet, het scherm licht nooit op als ik voorbij kom.
Niet omdat ik zo klein ben maar omdat ik in een rolstoel zit en de Nest netjes op 1.5 meter hoogte is geplaatst ( op de plek van de oude thermostaat ).
Voor mijn situatie geld dus dat ik als "huisdier" wel gedetecteerd mag worden
#team_UTC+1
Lastig... Ik probeer ook al een tijd hier antwoord op te krijgen.rinkel schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 18:09:
Is het ook niet zo dat het rendement van een ketel afneemt als deze hard moet stoken? Een ketel heeft toch een hoog rendement als deze zachtjes pruttelt.
Dat is ook een van de effecten van een mondulerende ketel meen ik me te herinneren.
Bij de Nest gaat deze aan of uit, bij vol aan wordt dus niet dit hoge rendement gehaald, toch?
is ook gewoon erg lastig te vertellen.Joepla schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 11:58:
[...]
Lastig... Ik probeer ook al een tijd hier antwoord op te krijgen.
In vergelijking met andere technieken, laten we zeggen een auto, zou je zeggen dat bij max. vermogen het rendement het hoogst is. Vandaar het downsizen van motoren, ipv overal een V8 toepassen en die dan op 5% laten pruttelen.
Een te grote CV ketel wordt afgeraden, maar een goede onderbouwing zou ik graag zien.
lol, dat zou ik zo niet zeggen.Ethirty schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 21:11:
[...]
Mijn Nest is, als het op verwarmen aankomt, nu al slimmer dan mijn algoritmes hoor
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 15-11-2014 14:06 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ethirty schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 11:51:
[...]
Hardware, en je kan de detectie alleen maar uit zetten.
Even om duidelijk te maken: er zijn 2 bewegingssensoren. Een detecteert beweging op wat grotere afstand om te bepalen of je thuis bent. De exacte hoeken zijn mij niet bekend, maar kleine huisdieren worden hierdoor niet waargenomen.
De ander is voor dichtbij om het scherm aan te laten gaan. Als je je hand naar het scherm brengt zal die wel aan moeten springen. Ik loop ook wel eens langs dat het scherm niet aanspringt.
Zolang je Nest niet alsmaar op afwezig springt als je thuis bent wordt je wel gedetecteerd. Als je betere bewegingsdetectie wil kan je de Protect overwegen, die scant op beweging in het verticale vlak.
Klopt helemaal wat Ethirty zegt. Maar je kan het testen of de Nest sensor je ziet. Ga naar Settings -> technical info, scroll naar beneden en bij het onderdeel Activity zie je ALS vis en ALS infra. de ALS vis is voor dichtbij en laat het scherm aangaan wanneer je hand dichtbij komt en de ALS infra is voor verder weg.lowo schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 11:07:
Jammer, dan maar gewoon afwachten tot de update geinstalleerd is![]()
Even een heel andere vraag: Is de "anti-huisdierdetectie" hardwarematig of softwarematig ingesteld?
Misschien een rare vraag maar mijn Nest "ziet" mij niet, het scherm licht nooit op als ik voorbij kom.
Niet omdat ik zo klein ben maar omdat ik in een rolstoel zit en de Nest netjes op 1.5 meter hoogte is geplaatst ( op de plek van de oude thermostaat ).
Voor mijn situatie geld dus dat ik als "huisdier" wel gedetecteerd mag worden
[...]
39
toch klopt het wel als je de zin die daar na komt mee neemt.Joepla schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 14:41:
Dat zou ik niet zo zeggen. Rendement en retourtemperatuur zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Te hoge retour betekent geen/niet maximale condensatie en juist daarmee behaalt de HR ketel zijn rendement.
Theoretisch win je 11% met volledige condensatie. Niet te verwaarlozen dus.
Het merendeel vd ketels in NL staat te hoog ingesteld. Lekker comfortabel, maar zeker niet efficient.
Geen idee en ja.smoken schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 16:03:
Weet iemand hier het antwoord op de volgende vragen:
Wat gebeurd er als ik mijn huidige (Opentherm) thermostaat aansluit op de aan/uit aansluiting, zou hij dan gewoon moeten werken? Op die manier zou ik kunnen testen of Ik de juiste kabel heb, voordat ik de nest eraan hang.
Kan ik de cv ketel en de heathlink aansluiten op een stekkerdoos? Ik heb maar 1 stroom punt namelijk. Of is dat niet veilig?
#team_UTC+1
Nee, werkt niet en je vernielt mogelijk je OT-thermostaatsmoken schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 16:03:
Weet iemand hier het antwoord op de volgende vragen:
Wat gebeurd er als ik mijn huidige (Opentherm) thermostaat aansluit op de aan/uit aansluiting, zou hij dan gewoon moeten werken? Op die manier zou ik kunnen testen of Ik de juiste kabel heb, voordat ik de nest eraan hang.
Lijkt me geen probleem.Kan ik de cv ketel en de heathlink aansluiten op een stekkerdoos? Ik heb maar 1 stroom punt namelijk. Of is dat niet veilig?
A'dam PVOutput
[ Voor 16% gewijzigd door smoken op 16-11-2014 09:02 ]
Als je aan de schijf draait kan je aan de streepjes zien dat je binnen een halve graad wat speelruimte hebt voor de volgende "stap". Die speelruimte zijn de tienden, maar dat zie je verder nergens terug (behalve als je de data uitleest via de api). Vanuit de app kan je alleen per halve graad naar boven/beneden.smoken schreef op zondag 16 november 2014 @ 08:57:
Wat ik me wel afvraag: als je de temp instelt gaat dit per 0,5 graad op het display. Als je echter onder instellingen kijkt dan zie je dat je de temp decimaal kunt instellen. Viel me op dat het te warm werd een toen zag ik dat hij ingesteld stond op 20,4 ipv 20. Is er een trucje om decimaal in te stellen in het display?
#team_UTC+1
Klopt, met die streepjes had ik inderdaad nog niet helemaal door.Ethirty schreef op zondag 16 november 2014 @ 22:22:
[...]
Als je aan de schijf draait kan je aan de streepjes zien dat je binnen een halve graad wat speelruimte hebt voor de volgende "stap". Die speelruimte zijn de tienden, maar dat zie je verder nergens terug (behalve als je de data uitleest via de api). Vanuit de app kan je alleen per halve graad naar boven/beneden.
Dit is onjuist. Bij 35/50 werkt condensatie perfect en bij 55/70 nauwelijks (en vanaf 60/75 helemaal niet). Joepla heeft gelijk: bij een HR-ketel zijn rendement en retourtemperatuur onlosmakelijk met elkaar verbonden.migjes schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 15:21:
toch klopt het wel als je de zin die daar na komt mee neemt.![]()
"belangrijk is dat de ingaande(retour) water +/-15 graden verhoogt kan worden door de ketel."
niet een zin pakken en daar je eigen verhaal omheen verzinnen graag, dan kun je alles recht of krom mee schrijven.
of je nu verwarmt met 70 graden water en een retour van 55 graden.
of verwarmt met 50 graden en een retour van 35 graden.
echt heel veel maakt het dan niet meer uit voor het rendement.
#team_UTC+1
Anoniem: 635080
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 635080 op 19-11-2014 22:43 ]
#team_UTC+1
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
#team_UTC+1
[ Voor 24% gewijzigd door Valderrama op 21-11-2014 10:45 ]
#team_UTC+1
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq