#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Maar meten = weten. Hang je multimeter er even aan en kijk wat er voor spanning op die kabel staat.
[ Voor 98% gewijzigd door ThinkPad op 09-11-2014 12:57 ]
Misschien toch maar iemand inhuren voor het aansluiten.... ☺
Welk type econpact heb jij, en heb je er nu dan een nest op aangesloten?
[ Voor 17% gewijzigd door smoken op 09-11-2014 14:22 ]
driewegstekkersunnybird schreef op zondag 09 november 2014 @ 11:49:
Gewoon even het enkelvoudig wcd vervangen door een dubbele wcd. Ga er even van uit dat je dit kunt.
https://encrypted-tbn2.gs...v-5o-Wx3EZurYC96xZfR4aSXQ
driewegstekkersmoken schreef op zondag 09 november 2014 @ 10:27:
Ik ben erover aan het denken om een Nest te halen.
Mijn ketel moduleert zelf (Agpo Ferroli Econpackt), dus volgens mij maakt het gemis van OpenTherm dan minder uit?
Dan een vraagje betreffende de Heatlink, ik heb maar 1 wcd op de plek waar de ketel hangt,.....en daar zit de ketel op aangesloten natuurlijk. Moet ik nu een andere wcd aan laten leggen voor die Heatlink of zijn er ook andere opties om deze van stroom te voorzien? Op dit puntje na, kan ik denk ik alles zelf aansluiten,....
https://encrypted-tbn2.gs...v-5o-Wx3EZurYC96xZfR4aSXQ
Wie heeft er nu echt ERVARING hier met de nest en kan me iets vertellen over de voor-/nadelen inzake het gemis van Opentherm én over het feit of ik de aansturing van mijn tapwater zal (?) missen?
Kwam deze link vandaag tegen:smoken schreef op maandag 10 november 2014 @ 15:39:
Dat is natuurlijk ook een goede en zeer eenvoudige oplossing, dank!!
Wie heeft er nu echt ERVARING hier met de nest en kan me iets vertellen over de voor-/nadelen inzake het gemis van Opentherm én over het feit of ik de aansturing van mijn tapwater zal (?) missen?
http://passiefhuisbouwer....-en-essent-e-thermostaat/
De Nest doet géén Opentherm en géén tapwater aansturing. Dus de vraag is of de Nest genoeg bespaart om dat verlies te compenseren. Er zijn namelijk nog geen werkelijke verbruiksstatistieken voor Nederland, het aantal stookdagen sinds de introductie nog minimaal is geweest.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik vraag me echt af of ik de OpenTherm zal missen (mijn ketel kan zelf ook moduleren) en of ik de instelling qua tapwater zal missen. Nu lijkt die de helft van de tijd ook niet te werken namelijk (moet altijd lang wachten op warm water) ....
De Nest vind ik sowieso de mooiste.
Voor mij zal er al een heel grote winst in zitten dat hij zichzelf uitschakelt bij afwezig OF dat ik hem vanaf afstand uit kan zetten....want dat vergeten we nu nogal eens... (en daar kom je dan achter als je s'nachts lekker ligt te slapen en de CV hoort zoemen omdat hij het 20graden aan het houden is).
Daarnaast, bedenk ik me nu, klinkt OpenTherm wel heel leuk.....maar door het reguleren doet hij ook erg lang over verwarmen. Vanochtend was er 1 uur nodig om te verwarmen van 19 naar 20 graden....dat komt natuurlijk door dat kleine vlammetje?! En weegt dat dan op tegen een kortere tijd grote vlam?
Als je dan ziet dat het modulatie bereik tussen 48 (53) en 60 graden zit, vraag je je af hoeveel zin opentherm dan nog heeft.
Om ervoor te zorgen dat hij nooit volle bak gaat verwarmen, of zie ik dat fout?
Waarom zet je niet gewoon een programma in je huidige thermostaat? Er is geen enkele reden waarom een thermostaat die in de laatste 20 jaar is gemaakt 's nachts door zou stoken, tenzij jij hem specifiek zegt dat hij dat moet doen.smoken schreef op maandag 10 november 2014 @ 16:22:
Die pagina had ik inderdaad ook al gezien.
Ik vraag me echt af of ik de OpenTherm zal missen (mijn ketel kan zelf ook moduleren) en of ik de instelling qua tapwater zal missen. Nu lijkt die de helft van de tijd ook niet te werken namelijk (moet altijd lang wachten op warm water) ....
De Nest vind ik sowieso de mooiste.
Voor mij zal er al een heel grote winst in zitten dat hij zichzelf uitschakelt bij afwezig OF dat ik hem vanaf afstand uit kan zetten....want dat vergeten we nu nogal eens... (en daar kom je dan achter als je s'nachts lekker ligt te slapen en de CV hoort zoemen omdat hij het 20graden aan het houden is).
Daarnaast, bedenk ik me nu, klinkt OpenTherm wel heel leuk.....maar door het reguleren doet hij ook erg lang over verwarmen. Vanochtend was er 1 uur nodig om te verwarmen van 19 naar 20 graden....dat komt natuurlijk door dat kleine vlammetje?! En weegt dat dan op tegen een kortere tijd grote vlam?
En idee van OpenTherm is natuurlijk dat hij hard stookt als het nodig is, en enkel zachter als dat kan. Een modulerende ketel die aan/uit modulatie als input heeft zal vast helpen, maar het is nooit zo effectief, en je hebt dan twee regelsystemen die los van elkaar zonder kennis van de ander werken (de ketel en de Nest), of dat het beter maakt betwijfel ik. (Ook geen idee hoeveel het allemaal onder de streep uit gaat maken).
Mocht ik een programmeerbare thermostaat hebben, dan zou ik dat inderdaad doenSissors schreef op maandag 10 november 2014 @ 17:50:
[...]
Waarom zet je niet gewoon een programma in je huidige thermostaat? Er is geen enkele reden waarom een thermostaat die in de laatste 20 jaar is gemaakt 's nachts door zou stoken, tenzij jij hem specifiek zegt dat hij dat moet doen.
En idee van OpenTherm is natuurlijk dat hij hard stookt als het nodig is, en enkel zachter als dat kan. Een modulerende ketel die aan/uit modulatie als input heeft zal vast helpen, maar het is nooit zo effectief, en je hebt dan twee regelsystemen die los van elkaar zonder kennis van de ander werken (de ketel en de Nest), of dat het beter maakt betwijfel ik. (Ook geen idee hoeveel het allemaal onder de streep uit gaat maken).
De standaard thermostaat die bij mijn ketel zat heeft die functies echter niet, enkel warmer of afkoelen...en aangezien we hem met regelmaat vergeten uit te zetten, stook hij vrolijk door...onze eigen schuld inderdaad.
Daarom ben ik nu ook aan het zoeken naar een nieuwe thermostaat, en aangezien ik nogal Apple gek ben, spreekt de Nest mij heel erg aan.
Je kan het natuurlijk doen, en wie weet is het voor jou wel de beste optie. Maar dat je huidige geen klokprogramma heeft is natuurlijk wel een belabberde reden, dat is alsof je omdat de trein zolang duurt je maar een Porsche moet kopen.smoken schreef op maandag 10 november 2014 @ 18:00:
[...]
Mocht ik een programmeerbare thermostaat hebben, dan zou ik dat inderdaad doen![]()
De standaard thermostaat die bij mijn ketel zat heeft die functies echter niet, enkel warmer of afkoelen...en aangezien we hem met regelmaat vergeten uit te zetten, stook hij vrolijk door...onze eigen schuld inderdaad.
Daarom ben ik nu ook aan het zoeken naar een nieuwe thermostaat, en aangezien ik nogal Apple gek ben, spreekt de Nest mij heel erg aan.
Het lastige blijft natuurlijk dat echte verbruikscijfers bijzonder lastig zullen gaan zijn om te vergelijken. En om eerlijk te zijn heb ik mijn twijfels hoeveel het allemaal onder de streep gaat uitmaken: Zowel het voordeel van dat hij automatisch moet bedenken hoe laat je thuis komt tov het in programmeren, en hoeveel opentherm nou helpt.
En hem met een app schakelen als je terug komt van vakantie is natuurlijk ook een beetje een gimmick.
Aanvoertemperatuur beperken is altijd goed idee, modulerende thermostaat of niet. Bij een aan/uit is het voordeel wel een stuk groter, aangezien een modulerende thermostaat meestal een stuk lager gaat met de aanvoertemperatuur.smoken schreef op maandag 10 november 2014 @ 16:51:
Dus zo zou ik mijn ketel ook aan kunnen passen .....?
Om ervoor te zorgen dat hij nooit volle bak gaat verwarmen, of zie ik dat fout?
In mijn voorbeeld is 60 graden voldoende om dat hele appartement in een halfuur op te stoken als het buiten -10 is, verder kan de ketel het vermogen niet kwijt in de installatie beneden de 50 graden. Omdat het modulatiebereik door die situatie zo klein is kan je net zogoed aan/uit stoken.
Dat is ook een van de effecten van een mondulerende ketel meen ik me te herinneren.
Bij de Nest gaat deze aan of uit, bij vol aan wordt dus niet dit hoge rendement gehaald, toch?
Verwijderd
De ketel stamt uit 2011, alsmede de thermostaat, en volgens mij heb ik die thermostaat al lang en breed uit mijn energienota gevist want toen ik die ketel/thermostaat combi liet installeren kelderde mijn gasverbruik met een derde ofzo.
Ik heb er op-zich niet zo'n probleem mee om eens een paar honderd euro op zo'n thermostaat te vallen maar het is mij wel om de besparing te doen.
Al die aanvullende functies zoals bedienen met je mobiel dat heeft voor mij geen waarde.
Verder zou ik idd ook eerst maar goed kijken, want de iSense is echt een goed ding, heeft een goede regelstrategie (en daarmee ook zuinig). Verder nog een aantal handig features (Tmin, Tmax, tapwatertemperatuur etc)
Dat is nog moeilijk te meten. Je moet of een heel stookseizoen afwachten en naar je eindafrekening kijken (en dan nog ben je afhankelijk van hoe streng de winter wordt), of 2 identieke huizen met elkaar vergelijken, waarvan 1 met Nest.Verwijderd schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 15:50:
Heeft iemand (hier of op internet) al eens de moeite genomen om gewoon ondubbelzinnige metingen uit te voeren?
#team_UTC+1
Ik heb zo'n draaiding en dat is best slim. Zo zet ik de verwarming 's ochtends niet aan als het een mooie heldere dag is. Het zonnetje doet dan genoeg. Ook blijft de verwarming uit op dagen dat ik hier als een razende Roeltje met stofzuiger en schoonmaakspullen in de weer ben. Geen tijd om het koud te krijgen. Ook voel ik prima wanneer de benedenburen stoken. Ketel gaat dan (soms) in de avond even aan. Dit stookseizoen is tot nu twee keer de CV aan geweest.Verwijderd schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 15:50:
Heeft iemand (hier of op internet) al eens de moeite genomen om gewoon ondubbelzinnige metingen uit te voeren? Dat zo'n nest helpt als je gewoon zo'n draaiding in je woning hebt geloof ik 100%,
[knip]
Al die aanvullende functies zoals bedienen met je mobiel dat heeft voor mij geen waarde.
Dat je met een Nest of andere klokthermostaat bespaart is vooral een marketing verhaal. Je eigen hersenen hebben veel slimmere algoritmes om te bepalen of de kachel aan moet of uit kan blijven.
En verder heb ik pech, ik ben de koukleum in huis. Daarom heb ik een lekker warm vest aan.
A'dam PVOutput
Mijn Nest is, als het op verwarmen aankomt, nu al slimmer dan mijn algoritmes hoorericplan schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 21:00:
[...]
Je eigen hersenen hebben veel slimmere algoritmes om te bepalen of de kachel aan moet of uit kan blijven.
#team_UTC+1
De standaard bij de levering aanwezige software heeft nog geen automatische update gehad naar de nieuwste versie en staat nog steeds op 4.2.5.
Weet iemand hoe lang het duurt voor de laatste software gedownload wordt en geinstalleerd is?
Van mijn CV-ketel stel ik altijd de watertemperatuur in als het najaar / voorjaar wordt op een lager pitje dan midden in de winter.
Moet ik nu de Nest algoritmes aan het leren is om de temperatuur op een bepaald tijdstip op de juiste waarden te krijgen deze CV-temperatuur op maximum zetten en er niet meer aan komen of toch temperen in voor- en najaar?
Schijnbaar gaat dat niet zo snel, helemaal omdat afgelopen week een bugfix is uitgebracht voor 4.3. Ik zit er al een tijdje op te wachten en hoop dat ik hem binnen een paar dagen krijg. Helaas lijkt er geen manier te zijn om het te forceren of handmatig te installeren. Volgens Nest kan het een paar weken duren voor alle devices geüpdate zijnlowo schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 23:37:
Mijn Nest hangt er sinds maandag jl.
De standaard bij de levering aanwezige software heeft nog geen automatische update gehad naar de nieuwste versie en staat nog steeds op 4.2.5.
Weet iemand hoe lang het duurt voor de laatste software gedownload wordt en geinstalleerd is?
#team_UTC+1
39
#team_UTC+1
Persoonlijk had ik veel meer van Nest verwacht.
39
Ik zie het helaas vaker. Squeezebox was in zijn tijd ook super innovatief tot het werd opgekocht door Logitech en ze het hebben laten afsterven. Er is nog steeds niks op de markt verschenen wat maar enigszins daarbij in de buurt kwam en ik vrees de dag dat die van mij er mee ophoudt.
Maar als Google het echt een hub wil maken voor the internet of things zullen ze flink aan de bak moeten en alles veel opener maken. Met de onofficiële api kan je nog steeds meer dan met de officiële api (voor zolang die blijft werken). Zelfs iets simpels als een variabele of de verwarming aan staat bieden ze niet aan, maar kan wel uitgelezen worden via de onofficiële
#team_UTC+1
Even een heel andere vraag: Is de "anti-huisdierdetectie" hardwarematig of softwarematig ingesteld?
Misschien een rare vraag maar mijn Nest "ziet" mij niet, het scherm licht nooit op als ik voorbij kom.
Niet omdat ik zo klein ben maar omdat ik in een rolstoel zit en de Nest netjes op 1.5 meter hoogte is geplaatst ( op de plek van de oude thermostaat ).
Voor mijn situatie geld dus dat ik als "huisdier" wel gedetecteerd mag worden
Ethirty schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 00:15:
[...]
Schijnbaar gaat dat niet zo snel, helemaal omdat afgelopen week een bugfix is uitgebracht voor 4.3. Ik zit er al een tijdje op te wachten en hoop dat ik hem binnen een paar dagen krijg. Helaas lijkt er geen manier te zijn om het te forceren of handmatig te installeren. Volgens Nest kan het een paar weken duren voor alle devices geüpdate zijn
Hardware, en je kan de detectie alleen maar uit zetten.lowo schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 11:07:
Jammer, dan maar gewoon afwachten tot de update geinstalleerd is![]()
Even een heel andere vraag: Is de "anti-huisdierdetectie" hardwarematig of softwarematig ingesteld?
Misschien een rare vraag maar mijn Nest "ziet" mij niet, het scherm licht nooit op als ik voorbij kom.
Niet omdat ik zo klein ben maar omdat ik in een rolstoel zit en de Nest netjes op 1.5 meter hoogte is geplaatst ( op de plek van de oude thermostaat ).
Even om duidelijk te maken: er zijn 2 bewegingssensoren. Een detecteert beweging op wat grotere afstand om te bepalen of je thuis bent. De exacte hoeken zijn mij niet bekend, maar kleine huisdieren worden hierdoor niet waargenomen.
De ander is voor dichtbij om het scherm aan te laten gaan. Als je je hand naar het scherm brengt zal die wel aan moeten springen. Ik loop ook wel eens langs dat het scherm niet aanspringt.
Zolang je Nest niet alsmaar op afwezig springt als je thuis bent wordt je wel gedetecteerd. Als je betere bewegingsdetectie wil kan je de Protect overwegen, die scant op beweging in het verticale vlak.
#team_UTC+1
Lastig... Ik probeer ook al een tijd hier antwoord op te krijgen.rinkel schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 18:09:
Is het ook niet zo dat het rendement van een ketel afneemt als deze hard moet stoken? Een ketel heeft toch een hoog rendement als deze zachtjes pruttelt.
Dat is ook een van de effecten van een mondulerende ketel meen ik me te herinneren.
Bij de Nest gaat deze aan of uit, bij vol aan wordt dus niet dit hoge rendement gehaald, toch?
In vergelijking met andere technieken, laten we zeggen een auto, zou je zeggen dat bij max. vermogen het rendement het hoogst is. Vandaar het downsizen van motoren, ipv overal een V8 toepassen en die dan op 5% laten pruttelen.
Een te grote CV ketel wordt afgeraden, maar een goede onderbouwing zou ik graag zien.
is ook gewoon erg lastig te vertellen.Joepla schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 11:58:
[...]
Lastig... Ik probeer ook al een tijd hier antwoord op te krijgen.
In vergelijking met andere technieken, laten we zeggen een auto, zou je zeggen dat bij max. vermogen het rendement het hoogst is. Vandaar het downsizen van motoren, ipv overal een V8 toepassen en die dan op 5% laten pruttelen.
Een te grote CV ketel wordt afgeraden, maar een goede onderbouwing zou ik graag zien.
een cv ketel heeft gewoon meerdere taken.
niet alleen het huis warm maken, maar ook tap water maken.
nu heeft mijn huis al voldoende om met ongeveer 2,5kW de temperatuur in mijn huiskamer te verhogen.
(als ik geen nacht verlaging toepas dan kan ik met -5 buiten al af met 1,5kW.
maar dan moet ik bijna 24uur per dag door stoken dus ongeveer 36kW per dag.)
heb zelf een remeha tzerra met een isence (zeg maar: gemoduleerd met wat extra's).
de ketel doet mijn huis verwarmen in zijn laagste stand van ongeveer 5-6kW.
dan draait de ketel ongeveer 6 uur dus een 36kW per dag. (dit zijn brand uren, niet thermostaat aan uren)
de water temperaturen van mij systeem zijn dan ongeveer tussen de 35-50 graden. (perfect voor mijn vloerverwarming)
de isence zorg er voor dat de ketel in zijn laagst modulerende vermogen begint.
duurt het echt te lang dan schakelt hij over naar een hogere stand.
(in mijn huis is het zo dat hij dat eigenlijk nooit bereikt, maar is erg verschillend per huis.)
als ik nu een douche pak of een bad vul.
dan zegt de ketel max vermogen van ongeveer 28kW om warm water te produceren.
hij draait dan niet op zijn rendements-volst hij slurp flink gas.
als je het vergelijkt met een auto, je trapt het gas pedaal volledig in.
dat is helemaal niet zo erg, als je een douche pakt doe je dat maar laten we zeggen 5 minuten, maar als je je huis aan het verwarmen bent dan doe je dat al gouw een paar uur.
als ik nu een nest aansluit met een aan/uit systeem.
de nest vraagt om verwarming, de ketel start op vol vermogen en verwarmt het cv water naar 80 graden.
dat is eigenlijk niet echt prettig voor het rendement, maar: eenmaal die temperatuur bereikt moduleert de ketel gewoon terug en gaat hij perfect verder met een goed rendement.
zolang de nest maar niet te vaak het systeem opstart en in onrendabele mode draad zal het extra verbruik minimaal zijn. (dit is wel het marketing verhaaltje van de nest en dit doet hij dus ook goed.)
het extra verbruik zal ongeveer tussen de 25m3 en de 50m3 per jaar liggen.
(de volgende optie heb ik zelf in huis uit staan, voor mij is het goedkoper om gewoon wat meer water te gebruiken als gas.)
mijn thermostaat verwarmt de kleine voorraad in de warmte wisselaar eens in de zoveel tijd.
om zo sneller warm tap water te kunnen produceren.
met een slimme thermostaat zoals de isence of een honnywell zal hij leren wanneer je dat doet, en rond die tijd daar voor zorgen dat de wisselaar al warm is.
met een nest verlies je die functie en de ketel zal regelmatig of het nu nodig is of niet de wisselaar warm houden.
hoeveel gas dat kost heb ik geen idee van.
(ik moet het dan horen van anderen en hoe goed de info is weet ik dan ook niet, ik gok zelf dat dit wel een 50m3 per jaar kost, maar met de nest zou je die functie op de ketel ook gewoon uit kunnen zetten.)
als je een cv ketel op een leuk rendement wil laten draaien, dan maakt de temperatuur van het cv water niet zo heel veel uit.
belangrijk is dat de ingaande(retour) water +/-15 graden verhoogt kan worden door de ketel.
dus je hebt genoeg radiator vermogen en/of doorstroming nodig.
door sommige radiatoren wat te minder doorstroming te geven kun je het uitgaande water wat verder laten afkoelen zodat je de 15 graden ook haalt.
maar voor dat soort verhalen en strategieën moet je hier zijn.
Gas besparen door middel van CV tuning
nu zijn de verschillen met een nest niet al te groot laten we van een conservatieve 50m3 uit gaan.
als je een standaard gas slurper bent van ongeveer 1200m3 per jaar.
maar ik ben een gebruiker van maar 600m3 per jaar en dan vind ik het wel significant.
wil je echt gas besparen dan zou ik de nest links laten liggen en zijn er maar 3 methodes om gas te besparen.
en dat is isoleren, isoleren en heb ik het al gezegd isoleren!
regel strategieën en bing bling besparen gewoon niet.
wil je de cv kunnen bedienen met je mobiel, dan kan dat ook met genoeg slimmere thermostaten.
een beetje tweaker knutselt dat zo in elkaar.
een projectje met een isense b.v:
[Remeha iSense] DIGI-ingang gebruiken om ketel te activeren
lol, dat zou ik zo niet zeggen.Ethirty schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 21:11:
[...]
Mijn Nest is, als het op verwarmen aankomt, nu al slimmer dan mijn algoritmes hoor
is de nest nu al slimmer als jij, dan kun je geen hoge IQ hebben.
edit: nawoord.
alles is altijd erg relatief en ieder gebruik en huis is anders.
neem alle cijfers dus met een korreltje zout en zie ze meer als richtlijn dan harde werkelijkheid.
jouw situatie is anders als de mijne en daar door kun je andere ideeën hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 15-11-2014 14:06 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ethirty schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 11:51:
[...]
Hardware, en je kan de detectie alleen maar uit zetten.
Even om duidelijk te maken: er zijn 2 bewegingssensoren. Een detecteert beweging op wat grotere afstand om te bepalen of je thuis bent. De exacte hoeken zijn mij niet bekend, maar kleine huisdieren worden hierdoor niet waargenomen.
De ander is voor dichtbij om het scherm aan te laten gaan. Als je je hand naar het scherm brengt zal die wel aan moeten springen. Ik loop ook wel eens langs dat het scherm niet aanspringt.
Zolang je Nest niet alsmaar op afwezig springt als je thuis bent wordt je wel gedetecteerd. Als je betere bewegingsdetectie wil kan je de Protect overwegen, die scant op beweging in het verticale vlak.
Klopt helemaal wat Ethirty zegt. Maar je kan het testen of de Nest sensor je ziet. Ga naar Settings -> technical info, scroll naar beneden en bij het onderdeel Activity zie je ALS vis en ALS infra. de ALS vis is voor dichtbij en laat het scherm aangaan wanneer je hand dichtbij komt en de ALS infra is voor verder weg.lowo schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 11:07:
Jammer, dan maar gewoon afwachten tot de update geinstalleerd is![]()
[...]
Hoe hoger het nummer, des te beter hij je ziet. Dit is realtime dus je hebt wel iemand extra nodig om het display af te lezen wanneer je zelf door de kamer beweegt. Hopelijk kun je hier iets mee
39
Dat zou ik niet zo zeggen. Rendement en retourtemperatuur zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Te hoge retour betekent geen/niet maximale condensatie en juist daarmee behaalt de HR ketel zijn rendement.
Theoretisch win je 11% met volledige condensatie. Niet te verwaarlozen dus.
Het merendeel vd ketels in NL staat te hoog ingesteld. Lekker comfortabel, maar zeker niet efficient.
toch klopt het wel als je de zin die daar na komt mee neemt.Joepla schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 14:41:
Dat zou ik niet zo zeggen. Rendement en retourtemperatuur zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Te hoge retour betekent geen/niet maximale condensatie en juist daarmee behaalt de HR ketel zijn rendement.
Theoretisch win je 11% met volledige condensatie. Niet te verwaarlozen dus.
Het merendeel vd ketels in NL staat te hoog ingesteld. Lekker comfortabel, maar zeker niet efficient.
"belangrijk is dat de ingaande(retour) water +/-15 graden verhoogt kan worden door de ketel."
niet een zin pakken en daar je eigen verhaal omheen verzinnen graag, dan kun je alles recht of krom mee schrijven
of je nu verwarmt met 70 graden water en een retour van 55 graden.
of verwarmt met 50 graden en een retour van 35 graden.
echt heel veel maakt het dan niet meer uit voor het rendement.
het hangt dan meer af van het huis/isolatie aantal radiatoren of soort radiatoren.
natuurlijk is een lagere temperatuur wel iets beter voor de condensatie van de ketel, maar dan moet het wel kunnen in je huis.
(erg afhankelijk van de situatie dus en je regel strategie.)
dit gaat natuurlijk de mist in met een nest als thermostaat dan heb je altijd de max uitgaand en mag je hopen dat je retour klopt (als er niet teveel vreemde situaties zijn in huis klopt het wel aardig in de meeste "standaard" huizen.).
mijn ketel staat nog steeds op de max van de fabrikant.
dat maakt niet uit want de isense regelt het gewoon dat de temperatuur niet hoger word als 50 graden(uitgaand).
de retour is dan rond de 35 graden.
vanwege de vloerverwarming loopt dit wel iets omhoog, op een gegeven moment is de vloer gewoon warm dus ook uitgaande retour. daar is niks tegen te doen.
dit vang ik op door elke dag van de ochtend tot de avond elke 2 uur de thermostaat met een halve graad te verhogen tot de 21 graden.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Wat gebeurd er als ik mijn huidige (Opentherm) thermostaat aansluit op de aan/uit aansluiting, zou hij dan gewoon moeten werken? Op die manier zou ik kunnen testen of Ik de juiste kabel heb, voordat ik de nest eraan hang.
Kan ik de cv ketel en de heathlink aansluiten op een stekkerdoos? Ik heb maar 1 stroom punt namelijk. Of is dat niet veilig?
Geen idee en ja.smoken schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 16:03:
Weet iemand hier het antwoord op de volgende vragen:
Wat gebeurd er als ik mijn huidige (Opentherm) thermostaat aansluit op de aan/uit aansluiting, zou hij dan gewoon moeten werken? Op die manier zou ik kunnen testen of Ik de juiste kabel heb, voordat ik de nest eraan hang.
Kan ik de cv ketel en de heathlink aansluiten op een stekkerdoos? Ik heb maar 1 stroom punt namelijk. Of is dat niet veilig?
Weet je zeker dat je dit zelf wil gaan doen? Als het nou zomer was en je de verwarming voorlopig niet nodig had...
#team_UTC+1
Heb voor de zekerheid de ketel opengedraaid en de kabel gaat inderdaad naar het juiste stekkerblokje, dus wat dat betreft moet ik eigenlijk safe zitten...maar wil het gewoon graag zeker weten ☺
Nee, werkt niet en je vernielt mogelijk je OT-thermostaatsmoken schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 16:03:
Weet iemand hier het antwoord op de volgende vragen:
Lijkt me geen probleem.Kan ik de cv ketel en de heathlink aansluiten op een stekkerdoos? Ik heb maar 1 stroom punt namelijk. Of is dat niet veilig?
A'dam PVOutput
Hoe kom je daarbij? Dit is een forum waar over zaken gediscussieerd wordt. Ik zit er niet op te wachten om iets recht of krom te schrijven.
Wel probeerde ik je mee te geven dat condensatie niet afhangt van een delta T, maar puur op je retour temperatuur. Is die te hoog, dan wordt er eenvoudigweg niet optimaal gecondenseert, waarmee je je rendement naar beneden trekt.
Zeker als je een thermostaat aanschaft om te besparen, is het erg jammer als dat aan de andere kant van het draadje weer teniet wordt gedaan.
Ik heb de heathlink en cv ketel nu op een stekkerdoos (2500w max.), maar dat wil ik uiteindelijk wel een andere oplossing voor.
Kreeg vaak de melding in de app dat de nest offline was, het forwarden van een poort lijkt dit opgelost te hebben.
Werkt allemaal prima, nu kan het leren beginnen ☺
Wat ik me wel afvraag: als je de temp instelt gaat dit per 0,5 graad op het display. Als je echter onder instellingen kijkt dan zie je dat je de temp decimaal kunt instellen. Viel me op dat het te warm werd een toen zag ik dat hij ingesteld stond op 20,4 ipv 20. Is er een trucje om decimaal in te stellen in het display?
Overigens valt me op dat het lijkt (!) alsof de Nest een hogere temp aangeeft dan dat het werkelijk is. Heb nat mee nog een thermometer staan en die zegt 20graden waar de nest zegt dat het nu 21 graden iets....is geen dure gecalibreerde thermometer, maar qua gevoel heeft die gelijk, niet de nest..
[ Voor 16% gewijzigd door smoken op 16-11-2014 09:02 ]
Als je aan de schijf draait kan je aan de streepjes zien dat je binnen een halve graad wat speelruimte hebt voor de volgende "stap". Die speelruimte zijn de tienden, maar dat zie je verder nergens terug (behalve als je de data uitleest via de api). Vanuit de app kan je alleen per halve graad naar boven/beneden.smoken schreef op zondag 16 november 2014 @ 08:57:
Wat ik me wel afvraag: als je de temp instelt gaat dit per 0,5 graad op het display. Als je echter onder instellingen kijkt dan zie je dat je de temp decimaal kunt instellen. Viel me op dat het te warm werd een toen zag ik dat hij ingesteld stond op 20,4 ipv 20. Is er een trucje om decimaal in te stellen in het display?
#team_UTC+1
Klopt, met die streepjes had ik inderdaad nog niet helemaal door.Ethirty schreef op zondag 16 november 2014 @ 22:22:
[...]
Als je aan de schijf draait kan je aan de streepjes zien dat je binnen een halve graad wat speelruimte hebt voor de volgende "stap". Die speelruimte zijn de tienden, maar dat zie je verder nergens terug (behalve als je de data uitleest via de api). Vanuit de app kan je alleen per halve graad naar boven/beneden.
Maar wat ik vreemd vind is dat ik hem instel via de app/website, en dat ik dan bij instellingen zie dat ik hem ingesteld heb op 20.3 ... terwijl dat dus eigenlijk 20 moest zijn.
Dit is onjuist. Bij 35/50 werkt condensatie perfect en bij 55/70 nauwelijks (en vanaf 60/75 helemaal niet). Joepla heeft gelijk: bij een HR-ketel zijn rendement en retourtemperatuur onlosmakelijk met elkaar verbonden.migjes schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 15:21:
toch klopt het wel als je de zin die daar na komt mee neemt.![]()
"belangrijk is dat de ingaande(retour) water +/-15 graden verhoogt kan worden door de ketel."
niet een zin pakken en daar je eigen verhaal omheen verzinnen graag, dan kun je alles recht of krom mee schrijven.
of je nu verwarmt met 70 graden water en een retour van 55 graden.
of verwarmt met 50 graden en een retour van 35 graden.
echt heel veel maakt het dan niet meer uit voor het rendement.
Voorlopig doet Nest geen enkele uitspraak over Opentherm, dus informatie over hoe ze dat ooit eventueel gaan supporten is al helemaal koffiedik kijken.
#team_UTC+1
Ze zijn niet scheutig met informatie.
Verwijderd
Ik heb vandaag de Nest gekocht die op de Intergas HRE 28-24 zit, heeft ook de "Opentherm" en de Nest zit hier gewoon op. Via de het witte kast, deze gaat apart op 220 netvoeding. En de twee draden die naar de thermostaat gaan gaan het wisste kastje in optie 2 en 3 en 1 blijft leeg, de drooge aansluiting word dit genoemd in de handleiding. Vanuit de witte kast gaan de draden naar jouw nest maar kan ook draadloos.
Ik had ze gebeld voor de zekerheid en was verder geen probleem ook krijg ik geen storing te zien.
Hij gaat aan wanneer het moet en ook gaat hij uit als het moet.
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
Gr, Martijn
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2014 22:43 ]
Veel plezier van je Nest, als het goed is moet je ook binnen no-time de update naar software versie 4.3.3 ontvangen.
#team_UTC+1
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
#team_UTC+1
Ik kan via Essent kiezen voor een E-Thermostaat of een NEST.
Wij hebben wel een vrij nieuwe ketel, maar deze is niet open Therm.
Is zo'n NEST dan gewoon een leuke gadget aan de muur?
Of kan ik toch nog voordeel halen uit zo'n thermostaat?
Wij hebben hier tevens op onze iPhones de Skylark app draaien. Op het moment dat iedereen uit huis is zet Skylark de Nest meteen op away (andere functie dan auto-away) waardoor je nog meer bespaart.
Mensen vergeten ook of weten niet dat Nest sowieso al een dikke streep voor heeft op alle andere fabrikanten omdat zij gewoon het grootste ontwikkel platform hebben. Als je kijkt naar wat er allemaal wordt ontwikkeld voor op het Nest platform dan kun je binnenkort een hele hoop leuke dingen gaan doen omdat een hele hoop apparaten gebruik zullen maken van het Nest platform in huis. http://nest.com/works-with-nest
[ Voor 24% gewijzigd door Valderrama op 21-11-2014 10:45 ]
Ik vind het belangrijker om een hele avond warme radiatoren te hebben dan heet/koud.
Ik heb dan wel een uitermate geïsoleerd huis, dus warm is warm. Geen enkele reden om dan de radiatoren ook nog warm te houden. Als de temperatuur te ver zakt warmen ze wel weer op.
#team_UTC+1
A'dam PVOutput
Totaal niets van waar, heb em nu een paar dagen en werkt perfekt, zelfs beter als met onze vorige opentherm thermostaat. Het comfort is nog steeds perfekt en de radiatoren blijven gewoon warm hoor.WouterG schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 11:02:
Groot ontwikkelplatform of niet, zonder modulerende thermostaat heb je een stuk minder comfort en hoger verbruik. Dat maakt een groot ontwikkelplatform echt niet goed hoor.
Ik vind het belangrijker om een hele avond warme radiatoren te hebben dan heet/koud.
Heb trouwens sinds gisteren ook de NEST Protects erbij geinstalleerd
[ Voor 8% gewijzigd door tcviper op 23-11-2014 17:50 ]
^ Dit dus. En zodra de leerkurve klaar is wordt dat alleen maar beter, zeker omdat in het opwarm en afkoel algoritme ook de buitentemperatuur een factor lijkt te zijn.tcviper schreef op zondag 23 november 2014 @ 17:49:
[...]
Totaal niets van waar, heb em nu een paar dagen en werkt perfekt, zelfs beter als met onze vorige opentherm thermostaat. Het comfort is nog steeds perfekt en de radiatoren blijven gewoon warm hoor.
#team_UTC+1
Wat voor Open Therm thermostaat had je dan?tcviper schreef op zondag 23 november 2014 @ 17:49:
[...]
Totaal niets van waar, heb em nu een paar dagen en werkt perfekt, zelfs beter als met onze vorige opentherm thermostaat. Het comfort is nog steeds perfekt en de radiatoren blijven gewoon warm hoor.
Verwijderd
Ondanks dat we er de afgelopen jaar nog een kind bij hebben gekregen (nu 2) en dus veel meer warm water pakken om flessen te maken, bad te vullen e.d. is ons gasverbuik toch spectaculair afgenomen, allebei de jaren geld teruggekregen en inmiddels 20 euro minder per maand terwijl het de jaren ervoor vrij constant was, het overzicht laat zien dat we gewoon veel minder gas gebruiken. Onze gasprijs staat bij Nuon 3 jaar vast tot aankomend jaar dus daar zit het verschil ook niet in.
Conclusie is toch dat de thermostaat hier flink aan bijdraagt, ik hoor hem ook veel minder vaak aanslaan als ik op zolder zit dan vroeger.
Ik denk toch dat ik voor de Nefit Easy ga, die moduleert wel en ondersteunt wel OT, ik ga het risico niet nemen.
Toon van EnecoJoepla schreef op maandag 24 november 2014 @ 09:59:
[...]
Wat voor Open Therm thermostaat had je dan?
Ik vind vooral het "comfort" veel beter, aan/uit had nogal last van overshoot, echt zo'n "alles of niets" gevoel.
Ik heb ook de NEST overwogen, maar met onze levensstijl (normaal planbaar werk) werkt een normale agenda het beste.
Als de nest door heeft dat ik er niet meer ben is het kwaad al geschied, dan ben ik al een half uur niet meer thuis.
En hoe weet de NEST dat ik thuis kom
Zal in 4 vd 5 gevallen wel het geval zijn, maar ook vaak niet
Ok! Lijkt me niet verkeerd, afgaande op uiterlijk van de Toon. Alleen wil ik niet terug naar Eneco vanwege teruglevergedoe bij die club.
Je kan via IFTTT ook geofencen met je Nest. Of de verwarming springt aan zodra je de voordeur opent (Protect in de gang).Grolsch schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 12:30:
Als de nest door heeft dat ik er niet meer ben is het kwaad al geschied, dan ben ik al een half uur niet meer thuis.
En hoe weet de NEST dat ik thuis komAls ik van werk weg rij wil niet zeggen dat ik naar huis ga.
Ik vind het wel fijn dat ik nu het huis uit kan lopen en als ik langer wegblijf dat de verwarming uit gaat, maar als ik kort weg ben dat hij gewoon aanblijft. In feite hoef ik nu helemaal niet meer aan de thermostaat te zitten, tenzij ik 'het s avonds kil heb en 21 comfortabeler voelt dan 20
#team_UTC+1
Over IFTT gesproken, hoe kun je Triggers aanmaken?Ethirty schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 14:46:
[...]
Je kan via IFTTT ook geofencen met je Nest. Of de verwarming springt aan zodra je de voordeur opent (Protect in de gang).
Ik vind het wel fijn dat ik nu het huis uit kan lopen en als ik langer wegblijf dat de verwarming uit gaat, maar als ik kort weg ben dat hij gewoon aanblijft. In feite hoef ik nu helemaal niet meer aan de thermostaat te zitten, tenzij ik 'het s avonds kil heb en 21 comfortabeler voelt dan 20
Mij lijkt het wel leuk om het volgende Recipe aan te maken:
If your Nest Protect detects motion then get an iOS notification.
Bijvoorbeeld overdag als je er van uitgaat dat niemand in je huis is.
Maar kan alleen de leverancier Triggers leveren?
Verwijderd
Met nogal wat ip-adres bezittende apparatuur in huis (1 x 24p en 1 x 16p switch volbezet) was dit het enige apparaat dat ik door mijn vrouw liet programmeren...
Tijdelijk een honey(notso)well round geplaatst en wat opvalt is dat we de temperatuur meteen een tikkie lager zetten.....
Op dit mooie forum naar de nest gekeken en ook de isense opgezocht om de intergas combi kompakt 36/30 cv ketel op en domotica-prepared thermostaat aan te sluiten en na een avondje googelen weet ik het nog niet wat de beste keus is.
Aan/uit thermostaat met buitenvoeler is een optie echter stookt de ketel als je thuis bent permanent de leidingen warm om elk thermostaatventiel warm water te KUNNEN aanbieden, energetisch niet zo optimaal maar wel zeer flexibel voor twee regelmatig op hun kamer lerende kids.
Ik zal echter een kortsluitleiding met overdrukventiel moeten aansluiten waarin de ketel zijn restwarmte kwijt kan na het uitschakelen.
Een andere optie is iets te maken met een opentherm gateway en een raspberry echter mijn programmeerkennis laat me hier in de steek.......
Slimme thermostaten die door derden worden voorzien van externe ontelligentie spreken me niet aan; met een uitgevallen internet kun je dan helemaal niets programmeren of aanpassen (net nog een hele dag zonder internet gezeten door kpn storing)
de isense spreekt me aan echter kan de intergas alleen een buitenvoeler hebben als deze aan/uit geschakeld wordt.
Het zou zonde zijn om nu een aanschaf te doen van een €200 kostende thermostaat als deze in de nieuwe? opzet niet blijkt te passen.
Iemand van jullie een aanbeveling met mijn wensen i.c.m. een intergas combi compact 36/30 cv ketel en de wens om de buitentemperatuur mee te nemen in de regeling, samen met het aan en uit kunnen zetten van het warm tapwater?
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2014 00:21 . Reden: Zpelvaut ]
Slimme thermostaten en energiemeters
Zelf heb ik een Thermosmart, en voldoet aan al je eisen.
Je kunt hem inderdaad alleen niet programmeren als je geen internet hebt, maar je kunt wel op de thermostaat zelf de temperatuur aanpassen.
Verder werkt de Thermosmart met buitentemperatur (wordt van internet gehaald), en ook het tapwater verhaal is hierin meegenomen.
[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 30-11-2014 11:28 ]
Ik heb stadsverwarming thuis waar ik iedere radiator aan en uit moet draaien. Iedere radiator in huis werkt volgens dit principe. Daar wil ik vanaf.
Ik was gister in iCentre en daar zag ik de Nest voor het eerst. Ik ben er behoorlijk van gecharmeerd en ik denk dat juist ik in mijn situatie van een comfort cijfer 2 kunnen stijgen naar een comfort cijfer 9
Maar nu is de vraag welke apparatuur heb ik nodig als je geen thermostaat hebt?
Kom je dan uit op een Heatlink a 130 euro + draadloze thermostartknoppen a 40 euro + de Nest?
Ik heb ook in mn woonkamer een aparte verwarming die werkt op petrolium (yep, middeleeuws maar we konden wel de afgelopen jaren voor €160 per jaar. onze woonkamer verwarmen) Deze wil ik ook nog secondair inzetten om bij te stoken. Raakt de Nest daar niet door in de war?
w00t
Dat gaat zo met een Nest niet werken. Je zal een centrale regelklep moeten hebben op je stadsverwarming (en een warmtewisselaar?). Ik gok dat dat niet zo makkelijk te regelen is. Daarnaast is een tweede zelfstandige verwarming natuurlijk lastig voor een thermostaat. Daarmee help je de "intelligentie" van je thermostaat om zeep.FireStarter schreef op donderdag 04 december 2014 @ 12:35:
Kunnen jullie me op de goede weg helpen?
Ik heb stadsverwarming thuis waar ik iedere radiator aan en uit moet draaien. Iedere radiator in huis werkt volgens dit principe. Daar wil ik vanaf.
Ik was gister in iCentre en daar zag ik de Nest voor het eerst. Ik ben er behoorlijk van gecharmeerd en ik denk dat juist ik in mijn situatie van een comfort cijfer 2 kunnen stijgen naar een comfort cijfer 9![]()
Maar nu is de vraag welke apparatuur heb ik nodig als je geen thermostaat hebt?
Kom je dan uit op een Heatlink a 130 euro + draadloze thermostartknoppen a 40 euro + de Nest?
Ik heb ook in mn woonkamer een aparte verwarming die werkt op petrolium (yep, middeleeuws maar we konden wel de afgelopen jaren voor €160 per jaar. onze woonkamer verwarmen) Deze wil ik ook nog secondair inzetten om bij te stoken. Raakt de Nest daar niet door in de war?
#team_UTC+1
De HeatLink kan de stroom ook uit de ketel halen. Zo is hij bij mij ook geïnstalleerd.smoken schreef op zondag 09 november 2014 @ 10:27:
Ik ben erover aan het denken om een Nest te halen.
Mijn ketel moduleert zelf (Agpo Ferroli Econpackt), dus volgens mij maakt het gemis van OpenTherm dan minder uit?
Dan een vraagje betreffende de Heatlink, ik heb maar 1 wcd op de plek waar de ketel hangt,.....en daar zit de ketel op aangesloten natuurlijk. Moet ik nu een andere wcd aan laten leggen voor die Heatlink of zijn er ook andere opties om deze van stroom te voorzien? Op dit puntje na, kan ik denk ik alles zelf aansluiten,....
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Voordeel van Opentherm is dat de CV watertemperatuur hoog kan zijn als er een groot verschil is tussen de gewenste en huidige temperatuur. De gasbrander kan ook traploos lager worden gezet als de eindtemperatuur bijna bereikt is. Een lager gasverbruik - net als hardrijden v.s. matige snelheid in een auto. Ook 's morgens opwarmen kan heel rustig op gang komen wat tikkende buizen voorkomt. Ik had voorheen een Remeha Opentherm termostaat en in de eerste instantie stond Anna ingesteld op aan/uit wat direct te merken was aan hele hete radiatoren en het ver doorschieten van de kamertemperatuur. Via de webinterface van Anna bleek dat eenvoudig aanpasbaar.
Via Geofencing weet Anna of je in of uit huis bent. Ik weet nog niet of dat ok goed werkt met meerdere bewoners maar voor mij is het perfect omdat ik op onregelmatige tijden thuis ben. Zodra ik 1 km van huis ben gaat Anna op de 'uit huis' temperatuur wat dus direct energie bespaart.
Het thuiskomen in een warm huis werkt niet zo goed via Geofencing omdat ik 3 km van huis werk en van 15º naar 21º nu eenmaal niet in 5 minuten gaat. De app heeft ook nog niet op tijd door heeft dat ik in de buurt van mijn huis ben maar via de app is de verwarming wel gewoon op afstand een uur van te voren hoger te zetten. Dat werkt wel heel handig. Dat bespaart vooral heel veel energie als je bijvoorbeeld regelmatig onverwacht een avondje niet of later thuis komt. Normaal zou een vast klokprogramma het huis onnodig op temperatuur brengen.
Inmiddels is Anna - een Nederlands product - ook los van een energieleverancier te krijgen bij Amac voor € 295,-. Verder lijkt Anna redelijk vergelijkbaar met de Nest. Het feit dat Anna Nederlands is geeft mij persoonlijk wel een iets beter gevoel dan de Google Nest. Er wordt toch allerlei informatie verzameld en centraal opgeslagen voor de thermostaat.
Zijn er ook API/koppelings mogelijkheden?
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Opzich heeft ie wel bespaard voor mij. De bewegingssensor ziet dan dat ik niet meer thuis ben. En gaat dan vanzelf uit. Daar hoef ik me geen zorgen over te maken.
Ik kan verder wel klok tijden instellen. Maar ben niet altijd op zelfde tijdstip thuis.
En hij leert niet dat hij swinters bij vries eerder aan moet gaan.
Zit te denken om een slimmere thermostaat te kopen. Maar denk niet dat ik er er zoveel extra winst uit kan halen om de aanschaf van 250 a 300,- terug te verdienen. Tenminste niet snel.
Wel zou ik wat meer comfort er voor terug krijgen. En bv de mogelijkheid om zelf via mobiel alvast thermostaat aan te zetten op weg naar huis.
Twijfel twiijfel twijfel
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Hou er rekening mee dat geofencing vooralsnog je batterij leegzuigt, omdat ze continue je GPS locatie bijhouden. Een collega van mij heeft het om die reden maar weer uitgezet.
#team_UTC+1
iSense haal je voor 60 euro van marktplaats, soms heb je dan ook gewoon een splinternieuwe.Verwijderd schreef op zondag 30 november 2014 @ 00:14:
Eergister is mijn honey(notso)well chronotherm 4 modulerende thermostaat overleden. Jippie!, 😈
Met nogal wat ip-adres bezittende apparatuur in huis (1 x 24p en 1 x 16p switch volbezet) was dit het enige apparaat dat ik door mijn vrouw liet programmeren...
Tijdelijk een honey(notso)well round geplaatst en wat opvalt is dat we de temperatuur meteen een tikkie lager zetten.....
Op dit mooie forum naar de nest gekeken en ook de isense opgezocht om de intergas combi kompakt 36/30 cv ketel op en domotica-prepared thermostaat aan te sluiten en na een avondje googelen weet ik het nog niet wat de beste keus is.
Aan/uit thermostaat met buitenvoeler is een optie echter stookt de ketel als je thuis bent permanent de leidingen warm om elk thermostaatventiel warm water te KUNNEN aanbieden, energetisch niet zo optimaal maar wel zeer flexibel voor twee regelmatig op hun kamer lerende kids.
Ik zal echter een kortsluitleiding met overdrukventiel moeten aansluiten waarin de ketel zijn restwarmte kwijt kan na het uitschakelen.
Een andere optie is iets te maken met een opentherm gateway en een raspberry echter mijn programmeerkennis laat me hier in de steek.......
Slimme thermostaten die door derden worden voorzien van externe ontelligentie spreken me niet aan; met een uitgevallen internet kun je dan helemaal niets programmeren of aanpassen (net nog een hele dag zonder internet gezeten door kpn storing)
de isense spreekt me aan echter kan de intergas alleen een buitenvoeler hebben als deze aan/uit geschakeld wordt.
Het zou zonde zijn om nu een aanschaf te doen van een €200 kostende thermostaat als deze in de nieuwe? opzet niet blijkt te passen.
Iemand van jullie een aanbeveling met mijn wensen i.c.m. een intergas combi compact 36/30 cv ketel en de wens om de buitentemperatuur mee te nemen in de regeling, samen met het aan en uit kunnen zetten van het warm tapwater?
Weersafhankelijk stoken zou ik niet doen, werkt vaak voor geen meter en houdt geen rekening met zon.
Als alternatief kan je ook nog kijken naar 2 thermostaten aansluiten en je ketel een zoneklep laten aansturen, maar of dat voor jou werkt hangt nogal af van hoe je installatie is opgezet.
Waar is de centrale regelklep voor nodig dan? Iedere radiator kan individueel functioneren. Als ik alle radiators uitrust met een draadloze thermostaatkraan dan kan je toch een centrale aanstuur unit ala nest gebruiken?Ethirty schreef op donderdag 04 december 2014 @ 13:24:
[...]
Dat gaat zo met een Nest niet werken. Je zal een centrale regelklep moeten hebben op je stadsverwarming (en een warmtewisselaar?). Ik gok dat dat niet zo makkelijk te regelen is. Daarnaast is een tweede zelfstandige verwarming natuurlijk lastig voor een thermostaat. Daarmee help je de "intelligentie" van je thermostaat om zeep.
w00t
Aangezien jij constant warmtetoevoer hebt kun je de nest alleen gebruiken ter decoratie aan de muur, maar niet voor het regelen van de temperatuur
[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 06-12-2014 13:22 ]
Zetten jullie als je vertrekt de temperatuur lager van de nest of zet je hem op away? Ik heb hem de eerste week bij vertrek elke keer op away gezet maar dat neemt het schema niet echt over geloof ik.
#team_UTC+1
Afgelopen vakantie tapwater warm gehouden in Nefit ecomline HRC 30 (27L) elke dag zo'n beetje 0.235m3 gas verbruiken, dus iets van 14 cent....ThinkPadd schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 11:52:
Proton_ heeft het over tapwater (dus voor je handen wassen, douchen etc.). Dat is inderdaad iets dat door OpenTherm gestuurd kan worden.
Omdat de Nest geen OpenTherm praat kan hij dit dus niet, en staat het warmhouden:
- of altijd aan (ketel blijft zich 24/7 warmhouden zodat je snel warmwater hebt, wat veel gas kost op jaarbasis) - of altijd uit, waardoor je dus lang(er) op warmwater moet wachten.
Je kunt het vaak ook op de ketel zelf permanent uitzetten (heet dan iets van 'eco mode'), je zult dan dus wel lang(er) op warm water moeten wachten als je tappunten ver van je ketel zitten. Heb het bij mijn ketel uit staan, keukenkraan zit op 2m afstand, en douche op 4m. Als je ketel op zolder hangt dan duurt het veel langer.
Ik vind die slimme thermostaten hype daarom maar een beetje onzinnig. Het is allemaal leuk en shiny dat het 'slim' is, en met je telefoon e.d. valt aan te sturen, maar qua gasverbruik gaat het er zeker niet heel veel zuiniger op worden. Puur omdat de regelstrategie gebruik maakt van een verouderde methode, en andere bespaar punten ook wegvallen (zoals uitzetten warmhouden 's nachts).
En kon wel onmiddellijk onder de douch springen na een lange auto rit. Is ook wat waard!
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Mijn ketel heeft 3 standen:
- altijd warmhouden
- niet warmhouden
- eco met automatisch schema gebaseerd op tapvraag
In het begin op eco gezet, maar al snel kom ik erachter dat uitzetten gewoon goedkoper is en dat warmwater bijna net zo snel beschikbaar is. Als je ketel 28KW tegen een plaat aluminium met koperbuizen aangooit waar een paar liter per minuut doorheen gaat is dat in no-time warm.
Thermostaat (iSense) heeft een schema voor wel/niet warmhouden van warmtewisselaar voor tapwater, maar ik vind het onzin. Zou het ook niet missen op een thermostaat die het niet heeft.
Ik laat hem voor die 3 euro gewoon aan, ook geen kans op extra legionella...
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Bij mijn Bosch HRC107 kan de tapwatertemperatuur op maximaal 60grC worden ingesteld. De onderhoudsmonteur zet 'm altijd op 55grC(overeenkomstig het plaatje in handleiding) In de niet ECO stand(de potje-water-warmhouden-stand) overleeft de Legionella in mijn Combi-CV.
Ik heb mijn combi-CV in de ECO-stand staan. Ik moet me toch uitkleden voor ik ga douchen. Als ik de warmwaterkraan eerst even opendraai en daarna in 1 minuut doe over het uitkleden dan is het potje water in de CV opgewarmd. Goed plannen, dat is de remedie
Na de vakantie eerst de leidingen doorspoelen!!
http://www.rijksoverheid....onella/legionella-in-huis
Ik zet mijn CV zelf op de meest efficiente aanvoertemperatuur. Ik heb geen opentherm nodig.

hrt schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 13:13:
[...]
Afgelopen vakantie tapwater warm gehouden in Nefit ecomline HRC 30 (27L) elke dag zo'n beetje 0.235m3 gas verbruiken, dus iets van 14 cent....
En kon wel onmiddellijk onder de douch springen na een lange auto rit. Is ook wat waard!
[ Voor 9% gewijzigd door Sieds op 04-01-2015 13:25 . Reden: Combinatie 2 commentaren ]
de situatie met legionella is eigenlijk veel ingewikkelder als je denkt.Sieds schreef op zondag 04 januari 2015 @ 13:20:
Lekker hoor, de hele vakantie legionella kweken in de (warm)waterleidingen en dan bij terugkomst van de vankantie meteen gaan douchen: ziekmakend![]()
![]()
Bij mijn Bosch HRC107 kan de tapwatertemperatuur op maximaal 60grC worden ingesteld. De onderhoudsmonteur zet 'm altijd op 55grC(overeenkomstig het plaatje in handleiding) In de niet ECO stand(de potje-water-warmhouden-stand) overleeft de Legionella in mijn Combi-CV.
(en een beetje afhankelijk welke tabel en onderzoek je volgt, gebruik even de algemene tabel)
Temperatuur (°C ) Staat
70 tot 80 °C totale doding van Legionella
66 °C Legionella sterft binnen 2 minuten
60 °C Legionella sterft binnen 32 minuten
55 °C Legionella sterft binnen 5 tot 6 uur
50 °C Legionella kan overleven maar vermenigvuldigt zich niet
zolang jij een voorraad vat dus op 55 graden houwt, zal alle legionella dood zijn na 6 uur.
je voorraadvat en gebruik moeten dan wel op elkaar zijn afgestemd. (is een lastige)
maar als je alleen water warm maakt wat je meteen gebruikt heb je eigenlijk meer nodig als 66 graden
dus wat jij zegt, moet je 32 minuten warm water trekken op 60 graden om de legionella te doden.
hier moet je dan wel erg mee oppassen, de douche aanzetten om te spoelen is juist het grootste gevaar.Ik heb mijn combi-CV in de ECO-stand staan. Ik moet me toch uitkleden voor ik ga douchen. Als ik de warmwaterkraan eerst even opendraai en daarna in 1 minuut doe over het uitkleden dan is het potje water in de CV opgewarmd. Goed plannen, dat is de remedie.
Na de vakantie eerst de leidingen doorspoelen!!
http://www.rijksoverheid....onella/legionella-in-huis
besmetting van legionella komt eigenlijk alleen door in ademen van waterdamp.
beter is het om de wasbak warm water kraan even open te zetten.
en dan heb je nog het besmettings-gevaar.
als je in aanraking komt als gezonde 18 jarige met legionella dan word je echt niet zomaar ziek.
de zelfde besmetting op een 80jarige kan goed dodelijk zijn.
hier zijn geen cijfers van bekend en is een onduidelijk gebied helaas.
(het zou best kunnen dat als je 1 minuut warm water van 60 graden door je systeem trekt dat er dan al zoveel legionella dood is dat het geen besmetting op levert, maar of dit zo is geen idee.)
als ik toch elke keer zie hoe mensen over het algemeen hun tap water maken heb ik toch aardig het idee dat 95% van de installatie gewoon niet afdoende zijn.
gelukkig hebben we geen sterfte van 95% van de nederlanders, ik vraag me wel eens af hoe groot het besmettings-gevaar is?
de meeste verhalen die je hoort zijn over het algemeen zwembaden of andere plaatsen waar water op een hogere temperatuur worden gehouden.
als particulier valt de besmetting in huis vaak erg mee, alleen echt goed kunnen vertellen kan ik het ook niet helaas.(dat kan niemand, zijn geen cijfers van.)
mensen met een zonneboiler moeten er wel eens goed over nadenken hoe ze de zaak willen inrichten.
een voorbeeld kan zijn: zodra de zonneboiler <50 graden word verwarm het water dan maar bij met een flinke hoge temperatuur voor dat je het gebruikt.
of: hou elektries de temperatuur boven in de boiler van je zonneboiler altijd boven de 50 graden.
of: sommige controllers hebben een antilegionella-programma (meestal betekend dat dat 1x per week de boiler 55graden word gemaakt.)
etc.... (veel meer mogelijkheden)
(een beetje mening van mijn kant, ben bang dat we ons ook weer niet te bang moeten laten maken over elk probleem, maar we moeten wel weten dat het er is. negeren is ook dom.)
edit:
p.s ik heb het voorverwarmen van het tapwater gewoon uit staan.
die luttele seconden dat het dan langer duurt voor ik warm water heb boeit mij niet. (en legionella vermeerder minder snel bij die lage temperaturen
maar kost mij percentueel gezien wel veel gas. (heb een vrij laag gebruik van >600m3 per jaar)
maar door dat ik wel openterm gebruik, regelt het systeem zelf de temperatuur van verwarmings-water.
in het voor/na jaar is dat meestal een 35-40 graden, word het wat kouder stijgt het iets naar de 40-50 graden.(ketel is eigenlijk iets te zwaar voor mijn huis/gebruik, zelfs op laagst modulerende stand)
[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 04-01-2015 15:16 ]
Op voorwaarde dat de koudwater-aanvoer bomvol zit met legionella (dus een glaasje koud water drinken 100% besmetting geeft)...migjes schreef op zondag 04 januari 2015 @ 14:53:
[...]maar als je alleen water warm maakt wat je meteen gebruikt heb je eigenlijk meer nodig als 66 graden.[...]
In koud water heb je kans dat er hier en daar eens ietsje legionella zit, veel te weinig om problemen te geven. Pas als je goeie kweekomstandigheden gaat maken, en de "perfecte" omstandigheden afwacht (kan jaren duren), heb je problemen.
Legionella is iets als je been breken, niemand is zo gek om krukken en gips alvast klaar te leggen (overdreven paniekerig doen rond legionella); maar als het goed geijzeld is ben je toch wat voorzichtiger (probeer waar mogelijk de ideale kweekomstandigheden voor legionella te vermijden, dus geen 300l vat voor douchewater op 45°C houden, vooral als het weinig gebruikt wordt).
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Verwijderd
Zolang je je niet ´verslikt´ en een hoestbui krijgt, is met Legionella besmet water drinken geen probleem. Uitsluitend besmet water (al dan niet in aerosolvorm) dat in de longen terechtkomt kan de ziekte veroorzaken.naftebakje schreef:
Op voorwaarde dat de koudwater-aanvoer bomvol zit met legionella (dus een glaasje koud water drinken 100% besmetting geeft)...
Alvast bedankt.
Zolang je maar precies weet welke draden je nodig hebt. Volgens mij zijn poort 2&3 gewoon 2 uiteinden van een relais.djmathijs schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 21:56:
Beetje onnodig om hier een apart topic voor aan te maken, want heb een kleine vraag. Ik weet van mijn nefit economy vr niet precies van de aan/uit draden welke de warmtevraag en gemeenschappelijk is. Maakt dit uit voor de aansluiting op mijn heatlink? Want de t1 en t2 hebben ook geen polariteit
Alvast bedankt.
#team_UTC+1
#team_UTC+1
Aangezien ik hiervoor een chronoterm van honeywell had die modulerend werkt, zijn de radiatoren constant koud of warm. bij instelling van 21 gr, gaat de cv aan als het 20 gr is en stopt pas als de temp al 22.5 aangeeft. WAARDELOOS. ben van plan over te stappen op de thermosmart welke modulerend werkt.
Er zijn een aantal punten welke ik hinderlijk vind.
1. Maximaal 4 verschillende temperatuur blokken mogelijk.
2. Minimale bloktijd is 1 uur.
3. Start en eind tijd van een blok gaat per half uur.
Als bovenstaande voor jou geen probleem is kan ik deze thermostaat zeker adviseren.
Het modulerende OT verhaal werkt erg goed en voelt comfortabel aan.
Ook de bediening via portal en apps werkt erg fijn.
nieuws: Nest brengt nieuwe versie uit met OpenTherm-ondersteuning
Ben benieuwd naar de ervaringen.robertwebbe schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:35:
Er is een nieuwe versie met OpenTherm:
nieuws: Nest brengt nieuwe versie uit met OpenTherm-ondersteuning
Heb nu een Honeywell chronotherm modulation wireless icm Intergas hreco36.
Was al een tijdje op zoek een slimme thermostaat icm opentherm
Ik heb zojuist een nieuwe Nest besteld, zal morgen geleverd worden.hardtarget schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:54:
[...]
Ben benieuwd naar de ervaringen.
Heb nu een Honeywell chronotherm modulation wireless icm Intergas hreco36.
Was al een tijdje op zoek een slimme thermostaat icm opentherm
Ik had een ChronoTerm Vision Modulation (met een "touchscreen") en een Intergas HREco22 (uit mijn hoofd)
Zal het wel eens laten weten
Edit:
Lijkt perfect te werken. Het uiteindelijke comfort zal nog moeten blijken, maar ik denk dat dat wel goed zit
[ Voor 10% gewijzigd door bonyuri op 05-12-2015 15:28 ]
What Do You Call An Alligator In A Vest?