Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:04

ericplan

5180 Wp PV

De discussie gaat dezelfde kant op als destijds met VHS, betamax en Video2000. De lessen uit het verleden laten zien dat het beste systeem niet altijd degene is die overblijft.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:46
WouterG schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 11:02:
Groot ontwikkelplatform of niet, zonder modulerende thermostaat heb je een stuk minder comfort en hoger verbruik. Dat maakt een groot ontwikkelplatform echt niet goed hoor.
Ik vind het belangrijker om een hele avond warme radiatoren te hebben dan heet/koud.
Totaal niets van waar, heb em nu een paar dagen en werkt perfekt, zelfs beter als met onze vorige opentherm thermostaat. Het comfort is nog steeds perfekt en de radiatoren blijven gewoon warm hoor.

Heb trouwens sinds gisteren ook de NEST Protects erbij geinstalleerd :) Nu is het feestje helemaal compleet.

[ Voor 8% gewijzigd door tcviper op 23-11-2014 17:50 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:12

Ethirty

Who...me?

tcviper schreef op zondag 23 november 2014 @ 17:49:
[...]

Totaal niets van waar, heb em nu een paar dagen en werkt perfekt, zelfs beter als met onze vorige opentherm thermostaat. Het comfort is nog steeds perfekt en de radiatoren blijven gewoon warm hoor.
^ Dit dus. En zodra de leerkurve klaar is wordt dat alleen maar beter, zeker omdat in het opwarm en afkoel algoritme ook de buitentemperatuur een factor lijkt te zijn.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:46

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

tcviper schreef op zondag 23 november 2014 @ 17:49:
[...]
Wat voor Open Therm thermostaat had je dan?

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• Vinz3nt
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-04-2020
Tja, toen onze simpele thermostaat van onze Nefit ketel kapot ging heb ik die redelijk goedkoop kunnen vervangen door een gebruikte modulerende thermostaat van Nefit. Ons stookgedrag is niet veranderd, we gebruiken de klok niet maar altijd gewoon handmatig aan als we thuiskomen, thermostaat houdt de temperatuur perfect op peil en als we naar bed gaan gaat hij naar 15 graden, we houden allebei niet van een warmgestookt huis tijdens het slapen en ook niet bij het opstaan.
Ondanks dat we er de afgelopen jaar nog een kind bij hebben gekregen (nu 2) en dus veel meer warm water pakken om flessen te maken, bad te vullen e.d. is ons gasverbuik toch spectaculair afgenomen, allebei de jaren geld teruggekregen en inmiddels 20 euro minder per maand terwijl het de jaren ervoor vrij constant was, het overzicht laat zien dat we gewoon veel minder gas gebruiken. Onze gasprijs staat bij Nuon 3 jaar vast tot aankomend jaar dus daar zit het verschil ook niet in.

Conclusie is toch dat de thermostaat hier flink aan bijdraagt, ik hoor hem ook veel minder vaak aanslaan als ik op zolder zit dan vroeger.

Ik denk toch dat ik voor de Nefit Easy ga, die moduleert wel en ondersteunt wel OT, ik ga het risico niet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:46
Joepla schreef op maandag 24 november 2014 @ 09:59:
[...]

Wat voor Open Therm thermostaat had je dan?
Toon van Eneco ;)

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:40
Ik had een "eenvoudige aan/uit" thermostaat en sinds kort een Thermosmart welke modulerend werkt.

Ik vind vooral het "comfort" veel beter, aan/uit had nogal last van overshoot, echt zo'n "alles of niets" gevoel.

Ik heb ook de NEST overwogen, maar met onze levensstijl (normaal planbaar werk) werkt een normale agenda het beste.

Als de nest door heeft dat ik er niet meer ben is het kwaad al geschied, dan ben ik al een half uur niet meer thuis.

En hoe weet de NEST dat ik thuis kom :? Als ik van werk weg rij wil niet zeggen dat ik naar huis ga.

Zal in 4 vd 5 gevallen wel het geval zijn, maar ook vaak niet :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:46

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Ok! Lijkt me niet verkeerd, afgaande op uiterlijk van de Toon. Alleen wil ik niet terug naar Eneco vanwege teruglevergedoe bij die club.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Grolsch schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 12:30:
Als de nest door heeft dat ik er niet meer ben is het kwaad al geschied, dan ben ik al een half uur niet meer thuis.

En hoe weet de NEST dat ik thuis kom :? Als ik van werk weg rij wil niet zeggen dat ik naar huis ga.
Je kan via IFTTT ook geofencen met je Nest. Of de verwarming springt aan zodra je de voordeur opent (Protect in de gang).

Ik vind het wel fijn dat ik nu het huis uit kan lopen en als ik langer wegblijf dat de verwarming uit gaat, maar als ik kort weg ben dat hij gewoon aanblijft. In feite hoef ik nu helemaal niet meer aan de thermostaat te zitten, tenzij ik 'het s avonds kil heb en 21 comfortabeler voelt dan 20 :)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ethirty schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 14:46:
[...]

Je kan via IFTTT ook geofencen met je Nest. Of de verwarming springt aan zodra je de voordeur opent (Protect in de gang).

Ik vind het wel fijn dat ik nu het huis uit kan lopen en als ik langer wegblijf dat de verwarming uit gaat, maar als ik kort weg ben dat hij gewoon aanblijft. In feite hoef ik nu helemaal niet meer aan de thermostaat te zitten, tenzij ik 'het s avonds kil heb en 21 comfortabeler voelt dan 20 :)
Over IFTT gesproken, hoe kun je Triggers aanmaken?
Mij lijkt het wel leuk om het volgende Recipe aan te maken:
If your Nest Protect detects motion then get an iOS notification.
Bijvoorbeeld overdag als je er van uitgaat dat niemand in je huis is.
Maar kan alleen de leverancier Triggers leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101974

Eergister is mijn honey(notso)well chronotherm 4 modulerende thermostaat overleden. Jippie!, 😈
Met nogal wat ip-adres bezittende apparatuur in huis (1 x 24p en 1 x 16p switch volbezet) was dit het enige apparaat dat ik door mijn vrouw liet programmeren...
Tijdelijk een honey(notso)well round geplaatst en wat opvalt is dat we de temperatuur meteen een tikkie lager zetten.....
Op dit mooie forum naar de nest gekeken en ook de isense opgezocht om de intergas combi kompakt 36/30 cv ketel op en domotica-prepared thermostaat aan te sluiten en na een avondje googelen weet ik het nog niet wat de beste keus is.
Aan/uit thermostaat met buitenvoeler is een optie echter stookt de ketel als je thuis bent permanent de leidingen warm om elk thermostaatventiel warm water te KUNNEN aanbieden, energetisch niet zo optimaal maar wel zeer flexibel voor twee regelmatig op hun kamer lerende kids.
Ik zal echter een kortsluitleiding met overdrukventiel moeten aansluiten waarin de ketel zijn restwarmte kwijt kan na het uitschakelen.
Een andere optie is iets te maken met een opentherm gateway en een raspberry echter mijn programmeerkennis laat me hier in de steek.......
Slimme thermostaten die door derden worden voorzien van externe ontelligentie spreken me niet aan; met een uitgevallen internet kun je dan helemaal niets programmeren of aanpassen (net nog een hele dag zonder internet gezeten door kpn storing)
de isense spreekt me aan echter kan de intergas alleen een buitenvoeler hebben als deze aan/uit geschakeld wordt.
Het zou zonde zijn om nu een aanschaf te doen van een €200 kostende thermostaat als deze in de nieuwe? opzet niet blijkt te passen.

Iemand van jullie een aanbeveling met mijn wensen i.c.m. een intergas combi compact 36/30 cv ketel en de wens om de buitentemperatuur mee te nemen in de regeling, samen met het aan en uit kunnen zetten van het warm tapwater?

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 101974 op 30-11-2014 00:21 . Reden: Zpelvaut ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Je zou ook eens in dit topic kunnen kijken :

Slimme thermostaten en energiemeters

Zelf heb ik een Thermosmart, en voldoet aan al je eisen.

Je kunt hem inderdaad alleen niet programmeren als je geen internet hebt, maar je kunt wel op de thermostaat zelf de temperatuur aanpassen.

Verder werkt de Thermosmart met buitentemperatur (wordt van internet gehaald), en ook het tapwater verhaal is hierin meegenomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 30-11-2014 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 07:57
Kunnen jullie me op de goede weg helpen?
Ik heb stadsverwarming thuis waar ik iedere radiator aan en uit moet draaien. Iedere radiator in huis werkt volgens dit principe. Daar wil ik vanaf.
Ik was gister in iCentre en daar zag ik de Nest voor het eerst. Ik ben er behoorlijk van gecharmeerd en ik denk dat juist ik in mijn situatie van een comfort cijfer 2 kunnen stijgen naar een comfort cijfer 9 :)

Maar nu is de vraag welke apparatuur heb ik nodig als je geen thermostaat hebt?
Kom je dan uit op een Heatlink a 130 euro + draadloze thermostartknoppen a 40 euro + de Nest?

Ik heb ook in mn woonkamer een aparte verwarming die werkt op petrolium (yep, middeleeuws maar we konden wel de afgelopen jaren voor €160 per jaar. onze woonkamer verwarmen) Deze wil ik ook nog secondair inzetten om bij te stoken. Raakt de Nest daar niet door in de war?

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

FireStarter schreef op donderdag 04 december 2014 @ 12:35:
Kunnen jullie me op de goede weg helpen?
Ik heb stadsverwarming thuis waar ik iedere radiator aan en uit moet draaien. Iedere radiator in huis werkt volgens dit principe. Daar wil ik vanaf.
Ik was gister in iCentre en daar zag ik de Nest voor het eerst. Ik ben er behoorlijk van gecharmeerd en ik denk dat juist ik in mijn situatie van een comfort cijfer 2 kunnen stijgen naar een comfort cijfer 9 :)

Maar nu is de vraag welke apparatuur heb ik nodig als je geen thermostaat hebt?
Kom je dan uit op een Heatlink a 130 euro + draadloze thermostartknoppen a 40 euro + de Nest?

Ik heb ook in mn woonkamer een aparte verwarming die werkt op petrolium (yep, middeleeuws maar we konden wel de afgelopen jaren voor €160 per jaar. onze woonkamer verwarmen) Deze wil ik ook nog secondair inzetten om bij te stoken. Raakt de Nest daar niet door in de war?
Dat gaat zo met een Nest niet werken. Je zal een centrale regelklep moeten hebben op je stadsverwarming (en een warmtewisselaar?). Ik gok dat dat niet zo makkelijk te regelen is. Daarnaast is een tweede zelfstandige verwarming natuurlijk lastig voor een thermostaat. Daarmee help je de "intelligentie" van je thermostaat om zeep.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:46
smoken schreef op zondag 09 november 2014 @ 10:27:
Ik ben erover aan het denken om een Nest te halen.
Mijn ketel moduleert zelf (Agpo Ferroli Econpackt), dus volgens mij maakt het gemis van OpenTherm dan minder uit?

Dan een vraagje betreffende de Heatlink, ik heb maar 1 wcd op de plek waar de ketel hangt,.....en daar zit de ketel op aangesloten natuurlijk. Moet ik nu een andere wcd aan laten leggen voor die Heatlink of zijn er ook andere opties om deze van stroom te voorzien? Op dit puntje na, kan ik denk ik alles zelf aansluiten,....
De HeatLink kan de stroom ook uit de ketel halen. Zo is hij bij mij ook geïnstalleerd.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaceDDD
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-01 08:51
De Anna slimme thermostaat ondersteunt Opentherm wel. Ik heb hem nu een week en het heeft toch wel een hoop voordelen. Anna heeft wel ongeveer een week nodig om je ritme en de aanwarm karakteristiek van de ruimte te leren kennen en past zich daar dan op aan. De buitentemperatuur kan Anna via het internet op basis van je locatie bepalen.

Voordeel van Opentherm is dat de CV watertemperatuur hoog kan zijn als er een groot verschil is tussen de gewenste en huidige temperatuur. De gasbrander kan ook traploos lager worden gezet als de eindtemperatuur bijna bereikt is. Een lager gasverbruik - net als hardrijden v.s. matige snelheid in een auto. Ook 's morgens opwarmen kan heel rustig op gang komen wat tikkende buizen voorkomt. Ik had voorheen een Remeha Opentherm termostaat en in de eerste instantie stond Anna ingesteld op aan/uit wat direct te merken was aan hele hete radiatoren en het ver doorschieten van de kamertemperatuur. Via de webinterface van Anna bleek dat eenvoudig aanpasbaar.

Via Geofencing weet Anna of je in of uit huis bent. Ik weet nog niet of dat ok goed werkt met meerdere bewoners maar voor mij is het perfect omdat ik op onregelmatige tijden thuis ben. Zodra ik 1 km van huis ben gaat Anna op de 'uit huis' temperatuur wat dus direct energie bespaart.

Het thuiskomen in een warm huis werkt niet zo goed via Geofencing omdat ik 3 km van huis werk en van 15º naar 21º nu eenmaal niet in 5 minuten gaat. De app heeft ook nog niet op tijd door heeft dat ik in de buurt van mijn huis ben maar via de app is de verwarming wel gewoon op afstand een uur van te voren hoger te zetten. Dat werkt wel heel handig. Dat bespaart vooral heel veel energie als je bijvoorbeeld regelmatig onverwacht een avondje niet of later thuis komt. Normaal zou een vast klokprogramma het huis onnodig op temperatuur brengen.

Inmiddels is Anna - een Nederlands product - ook los van een energieleverancier te krijgen bij Amac voor € 295,-. Verder lijkt Anna redelijk vergelijkbaar met de Nest. Het feit dat Anna Nederlands is geeft mij persoonlijk wel een iets beter gevoel dan de Google Nest. Er wordt toch allerlei informatie verzameld en centraal opgeslagen voor de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:15

HeroS

SmartHome Nerd

Bedankt voor deze feedback.

Zijn er ook API/koppelings mogelijkheden?

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-06 22:25

DarkSide

theres no place like ::1

Ik heb nu een icy slimme thermostaat. Een antiek ding als je kijkt met wat de thermostaten nu kunnen.
Opzich heeft ie wel bespaard voor mij. De bewegingssensor ziet dan dat ik niet meer thuis ben. En gaat dan vanzelf uit. Daar hoef ik me geen zorgen over te maken.
Ik kan verder wel klok tijden instellen. Maar ben niet altijd op zelfde tijdstip thuis.
En hij leert niet dat hij swinters bij vries eerder aan moet gaan.

Zit te denken om een slimmere thermostaat te kopen. Maar denk niet dat ik er er zoveel extra winst uit kan halen om de aanschaf van 250 a 300,- terug te verdienen. Tenminste niet snel.
Wel zou ik wat meer comfort er voor terug krijgen. En bv de mogelijkheid om zelf via mobiel alvast thermostaat aan te zetten op weg naar huis.
Twijfel twiijfel twijfel

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

MaceDDD schreef op donderdag 04 december 2014 @ 15:46:
De Anna slimme thermostaat

[heel verhaal]
Hou er rekening mee dat geofencing vooralsnog je batterij leegzuigt, omdat ze continue je GPS locatie bijhouden. Een collega van mij heeft het om die reden maar weer uitgezet.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Anoniem: 101974 schreef op zondag 30 november 2014 @ 00:14:
Eergister is mijn honey(notso)well chronotherm 4 modulerende thermostaat overleden. Jippie!, 😈
Met nogal wat ip-adres bezittende apparatuur in huis (1 x 24p en 1 x 16p switch volbezet) was dit het enige apparaat dat ik door mijn vrouw liet programmeren...
Tijdelijk een honey(notso)well round geplaatst en wat opvalt is dat we de temperatuur meteen een tikkie lager zetten.....
Op dit mooie forum naar de nest gekeken en ook de isense opgezocht om de intergas combi kompakt 36/30 cv ketel op en domotica-prepared thermostaat aan te sluiten en na een avondje googelen weet ik het nog niet wat de beste keus is.
Aan/uit thermostaat met buitenvoeler is een optie echter stookt de ketel als je thuis bent permanent de leidingen warm om elk thermostaatventiel warm water te KUNNEN aanbieden, energetisch niet zo optimaal maar wel zeer flexibel voor twee regelmatig op hun kamer lerende kids.
Ik zal echter een kortsluitleiding met overdrukventiel moeten aansluiten waarin de ketel zijn restwarmte kwijt kan na het uitschakelen.
Een andere optie is iets te maken met een opentherm gateway en een raspberry echter mijn programmeerkennis laat me hier in de steek.......
Slimme thermostaten die door derden worden voorzien van externe ontelligentie spreken me niet aan; met een uitgevallen internet kun je dan helemaal niets programmeren of aanpassen (net nog een hele dag zonder internet gezeten door kpn storing)
de isense spreekt me aan echter kan de intergas alleen een buitenvoeler hebben als deze aan/uit geschakeld wordt.
Het zou zonde zijn om nu een aanschaf te doen van een €200 kostende thermostaat als deze in de nieuwe? opzet niet blijkt te passen.

Iemand van jullie een aanbeveling met mijn wensen i.c.m. een intergas combi compact 36/30 cv ketel en de wens om de buitentemperatuur mee te nemen in de regeling, samen met het aan en uit kunnen zetten van het warm tapwater?
iSense haal je voor 60 euro van marktplaats, soms heb je dan ook gewoon een splinternieuwe.

Weersafhankelijk stoken zou ik niet doen, werkt vaak voor geen meter en houdt geen rekening met zon.

Als alternatief kan je ook nog kijken naar 2 thermostaten aansluiten en je ketel een zoneklep laten aansturen, maar of dat voor jou werkt hangt nogal af van hoe je installatie is opgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 07:57
Ethirty schreef op donderdag 04 december 2014 @ 13:24:
[...]

Dat gaat zo met een Nest niet werken. Je zal een centrale regelklep moeten hebben op je stadsverwarming (en een warmtewisselaar?). Ik gok dat dat niet zo makkelijk te regelen is. Daarnaast is een tweede zelfstandige verwarming natuurlijk lastig voor een thermostaat. Daarmee help je de "intelligentie" van je thermostaat om zeep.
Waar is de centrale regelklep voor nodig dan? Iedere radiator kan individueel functioneren. Als ik alle radiators uitrust met een draadloze thermostaatkraan dan kan je toch een centrale aanstuur unit ala nest gebruiken?

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Een nest stuurt geen thermostaatkranen aan maar alleen de warmtevraag. (geeft signaaltje aan de CV, verwamen aan of verwarmen uit)

Aangezien jij constant warmtetoevoer hebt kun je de nest alleen gebruiken ter decoratie aan de muur, maar niet voor het regelen van de temperatuur :)

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 06-12-2014 13:22 ]

• TweakMij
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-02 13:18

Jezelf zijn kan jij het beste

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Dat is goed nieuws, maar zal waarschijnlijk wel een hardware wijziging voor nodig zijn.

Zetten jullie als je vertrekt de temperatuur lager van de nest of zet je hem op away? Ik heb hem de eerste week bij vertrek elke keer op away gezet maar dat neemt het schema niet echt over geloof ik.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Had het een paar weken terug ook al geconstateerd en aan Nest gemeld, maar zelfde uitspraak: "wij doen geen uitspraken over de toekomst"

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-05 15:09

hrt

ThinkPadd schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 11:52:
Proton_ heeft het over tapwater (dus voor je handen wassen, douchen etc.). Dat is inderdaad iets dat door OpenTherm gestuurd kan worden.

Omdat de Nest geen OpenTherm praat kan hij dit dus niet, en staat het warmhouden:
- of altijd aan (ketel blijft zich 24/7 warmhouden zodat je snel warmwater hebt, wat veel gas kost op jaarbasis) - of altijd uit, waardoor je dus lang(er) op warmwater moet wachten.

Je kunt het vaak ook op de ketel zelf permanent uitzetten (heet dan iets van 'eco mode'), je zult dan dus wel lang(er) op warm water moeten wachten als je tappunten ver van je ketel zitten. Heb het bij mijn ketel uit staan, keukenkraan zit op 2m afstand, en douche op 4m. Als je ketel op zolder hangt dan duurt het veel langer.

Ik vind die slimme thermostaten hype daarom maar een beetje onzinnig. Het is allemaal leuk en shiny dat het 'slim' is, en met je telefoon e.d. valt aan te sturen, maar qua gasverbruik gaat het er zeker niet heel veel zuiniger op worden. Puur omdat de regelstrategie gebruik maakt van een verouderde methode, en andere bespaar punten ook wegvallen (zoals uitzetten warmhouden 's nachts).
Afgelopen vakantie tapwater warm gehouden in Nefit ecomline HRC 30 (27L) elke dag zo'n beetje 0.235m3 gas verbruiken, dus iets van 14 cent....
En kon wel onmiddellijk onder de douch springen na een lange auto rit. Is ook wat waard!

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
0,235m3 gas per dag vind ik nogal wat. Mijn vorige ketel gebruikte daar een kuub per dag voor in de zomer, wil niet weten wat dat in de winter geweest is.

Mijn ketel heeft 3 standen:
- altijd warmhouden
- niet warmhouden
- eco met automatisch schema gebaseerd op tapvraag

In het begin op eco gezet, maar al snel kom ik erachter dat uitzetten gewoon goedkoper is en dat warmwater bijna net zo snel beschikbaar is. Als je ketel 28KW tegen een plaat aluminium met koperbuizen aangooit waar een paar liter per minuut doorheen gaat is dat in no-time warm.

Thermostaat (iSense) heeft een schema voor wel/niet warmhouden van warmtewisselaar voor tapwater, maar ik vind het onzin. Zou het ook niet missen op een thermostaat die het niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-05 15:09

hrt

Dan heb je het over een platenwisselaar en niet over een 27 liter voorraadvat.
Ik laat hem voor die 3 euro gewoon aan, ook geen kans op extra legionella...

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Voordat je 27 liter boiler hebt opgewarmd ben je wel even verder, dan zou ik ook geen koude douche willen. Voor dergelijke ketels kan het zin hebben om een boilerprogramma in te stellen, maar wat je 's nachts laat afkoelen moet je de volgende dag ook weer opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sieds
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-01-2023
Lekker hoor, de hele vakantie legionella kweken in de (warm)waterleidingen en dan bij terugkomst van de vankantie meteen gaan douchen: ziekmakend :( :( :(
Bij mijn Bosch HRC107 kan de tapwatertemperatuur op maximaal 60grC worden ingesteld. De onderhoudsmonteur zet 'm altijd op 55grC(overeenkomstig het plaatje in handleiding) In de niet ECO stand(de potje-water-warmhouden-stand) overleeft de Legionella in mijn Combi-CV.

Ik heb mijn combi-CV in de ECO-stand staan. Ik moet me toch uitkleden voor ik ga douchen. Als ik de warmwaterkraan eerst even opendraai en daarna in 1 minuut doe over het uitkleden dan is het potje water in de CV opgewarmd. Goed plannen, dat is de remedie _/-\o_ .

Na de vakantie eerst de leidingen doorspoelen!!
http://www.rijksoverheid....onella/legionella-in-huis

Ik zet mijn CV zelf op de meest efficiente aanvoertemperatuur. Ik heb geen opentherm nodig.
Afbeeldingslocatie: https://community.nest.com/servlet/JiveServlet/downloadImage/105-11390-4589/325-209/Gebruikersinterface+CV+ketel+klein.jpg
hrt schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 13:13:
[...]

Afgelopen vakantie tapwater warm gehouden in Nefit ecomline HRC 30 (27L) elke dag zo'n beetje 0.235m3 gas verbruiken, dus iets van 14 cent....
En kon wel onmiddellijk onder de douch springen na een lange auto rit. Is ook wat waard!

[ Voor 9% gewijzigd door Sieds op 04-01-2015 13:25 . Reden: Combinatie 2 commentaren ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:41
Sieds schreef op zondag 04 januari 2015 @ 13:20:
Lekker hoor, de hele vakantie legionella kweken in de (warm)waterleidingen en dan bij terugkomst van de vankantie meteen gaan douchen: ziekmakend :( :( :(
Bij mijn Bosch HRC107 kan de tapwatertemperatuur op maximaal 60grC worden ingesteld. De onderhoudsmonteur zet 'm altijd op 55grC(overeenkomstig het plaatje in handleiding) In de niet ECO stand(de potje-water-warmhouden-stand) overleeft de Legionella in mijn Combi-CV.
de situatie met legionella is eigenlijk veel ingewikkelder als je denkt.
(en een beetje afhankelijk welke tabel en onderzoek je volgt, gebruik even de algemene tabel)
Temperatuur (°C ) Staat
70 tot 80 °C totale doding van Legionella
66 °C Legionella sterft binnen 2 minuten
60 °C Legionella sterft binnen 32 minuten
55 °C Legionella sterft binnen 5 tot 6 uur
50 °C Legionella kan overleven maar vermenigvuldigt zich niet
zolang jij een voorraad vat dus op 55 graden houwt, zal alle legionella dood zijn na 6 uur.
je voorraadvat en gebruik moeten dan wel op elkaar zijn afgestemd. (is een lastige)
maar als je alleen water warm maakt wat je meteen gebruikt heb je eigenlijk meer nodig als 66 graden ;) .
dus wat jij zegt, moet je 32 minuten warm water trekken op 60 graden om de legionella te doden. ;)
Ik heb mijn combi-CV in de ECO-stand staan. Ik moet me toch uitkleden voor ik ga douchen. Als ik de warmwaterkraan eerst even opendraai en daarna in 1 minuut doe over het uitkleden dan is het potje water in de CV opgewarmd. Goed plannen, dat is de remedie _/-\o_ .

Na de vakantie eerst de leidingen doorspoelen!!
http://www.rijksoverheid....onella/legionella-in-huis
hier moet je dan wel erg mee oppassen, de douche aanzetten om te spoelen is juist het grootste gevaar.
besmetting van legionella komt eigenlijk alleen door in ademen van waterdamp.
beter is het om de wasbak warm water kraan even open te zetten.

en dan heb je nog het besmettings-gevaar.
als je in aanraking komt als gezonde 18 jarige met legionella dan word je echt niet zomaar ziek.
de zelfde besmetting op een 80jarige kan goed dodelijk zijn.
hier zijn geen cijfers van bekend en is een onduidelijk gebied helaas.
(het zou best kunnen dat als je 1 minuut warm water van 60 graden door je systeem trekt dat er dan al zoveel legionella dood is dat het geen besmetting op levert, maar of dit zo is geen idee.)

als ik toch elke keer zie hoe mensen over het algemeen hun tap water maken heb ik toch aardig het idee dat 95% van de installatie gewoon niet afdoende zijn.
gelukkig hebben we geen sterfte van 95% van de nederlanders, ik vraag me wel eens af hoe groot het besmettings-gevaar is?
de meeste verhalen die je hoort zijn over het algemeen zwembaden of andere plaatsen waar water op een hogere temperatuur worden gehouden.
als particulier valt de besmetting in huis vaak erg mee, alleen echt goed kunnen vertellen kan ik het ook niet helaas.(dat kan niemand, zijn geen cijfers van.)

mensen met een zonneboiler moeten er wel eens goed over nadenken hoe ze de zaak willen inrichten.
een voorbeeld kan zijn: zodra de zonneboiler <50 graden word verwarm het water dan maar bij met een flinke hoge temperatuur voor dat je het gebruikt.
of: hou elektries de temperatuur boven in de boiler van je zonneboiler altijd boven de 50 graden.
of: sommige controllers hebben een antilegionella-programma (meestal betekend dat dat 1x per week de boiler 55graden word gemaakt.)
etc.... (veel meer mogelijkheden)

(een beetje mening van mijn kant, ben bang dat we ons ook weer niet te bang moeten laten maken over elk probleem, maar we moeten wel weten dat het er is. negeren is ook dom.)

edit:
p.s ik heb het voorverwarmen van het tapwater gewoon uit staan.
die luttele seconden dat het dan langer duurt voor ik warm water heb boeit mij niet. (en legionella vermeerder minder snel bij die lage temperaturen ;) )
maar kost mij percentueel gezien wel veel gas. (heb een vrij laag gebruik van >600m3 per jaar)
maar door dat ik wel openterm gebruik, regelt het systeem zelf de temperatuur van verwarmings-water.
in het voor/na jaar is dat meestal een 35-40 graden, word het wat kouder stijgt het iets naar de 40-50 graden.(ketel is eigenlijk iets te zwaar voor mijn huis/gebruik, zelfs op laagst modulerende stand)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 04-01-2015 15:16 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
migjes schreef op zondag 04 januari 2015 @ 14:53:
[...]maar als je alleen water warm maakt wat je meteen gebruikt heb je eigenlijk meer nodig als 66 graden ;) .[...]
Op voorwaarde dat de koudwater-aanvoer bomvol zit met legionella (dus een glaasje koud water drinken 100% besmetting geeft)...
In koud water heb je kans dat er hier en daar eens ietsje legionella zit, veel te weinig om problemen te geven. Pas als je goeie kweekomstandigheden gaat maken, en de "perfecte" omstandigheden afwacht (kan jaren duren), heb je problemen.
Legionella is iets als je been breken, niemand is zo gek om krukken en gips alvast klaar te leggen (overdreven paniekerig doen rond legionella); maar als het goed geijzeld is ben je toch wat voorzichtiger (probeer waar mogelijk de ideale kweekomstandigheden voor legionella te vermijden, dus geen 300l vat voor douchewater op 45°C houden, vooral als het weinig gebruikt wordt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 636436

naftebakje schreef:
Op voorwaarde dat de koudwater-aanvoer bomvol zit met legionella (dus een glaasje koud water drinken 100% besmetting geeft)...
Zolang je je niet ´verslikt´ en een hoestbui krijgt, is met Legionella besmet water drinken geen probleem. Uitsluitend besmet water (al dan niet in aerosolvorm) dat in de longen terechtkomt kan de ziekte veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattdice
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-06 11:26
Beetje onnodig om hier een apart topic voor aan te maken, want heb een kleine vraag. Ik weet van mijn nefit economy vr niet precies van de aan/uit draden welke de warmtevraag en gemeenschappelijk is. Maakt dit uit voor de aansluiting op mijn heatlink? Want de t1 en t2 hebben ook geen polariteit

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

djmathijs schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 21:56:
Beetje onnodig om hier een apart topic voor aan te maken, want heb een kleine vraag. Ik weet van mijn nefit economy vr niet precies van de aan/uit draden welke de warmtevraag en gemeenschappelijk is. Maakt dit uit voor de aansluiting op mijn heatlink? Want de t1 en t2 hebben ook geen polariteit

Alvast bedankt.
Zolang je maar precies weet welke draden je nodig hebt. Volgens mij zijn poort 2&3 gewoon 2 uiteinden van een relais.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattdice
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-06 11:26
Bedankt voor je reactie. Dus beide draden vanuit de ketel kunnen in beide aansluitingen (2 en 3)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

In theorie wel. Maar ik ben geenszins een expert :) De verkeerde draadjes en je sloopt wellicht je ketel.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironjohnny
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03-03-2015
Ik heb sinds 2 maanden de Nest en ben niet tevreden.

Aangezien ik hiervoor een chronoterm van honeywell had die modulerend werkt, zijn de radiatoren constant koud of warm. bij instelling van 21 gr, gaat de cv aan als het 20 gr is en stopt pas als de temp al 22.5 aangeeft. WAARDELOOS. ben van plan over te stappen op de thermosmart welke modulerend werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik gebruik nu ongeveer 3 maand de thermosmart en ben er erg tevreden over.

Er zijn een aantal punten welke ik hinderlijk vind.

1. Maximaal 4 verschillende temperatuur blokken mogelijk.
2. Minimale bloktijd is 1 uur.
3. Start en eind tijd van een blok gaat per half uur.

Als bovenstaande voor jou geen probleem is kan ik deze thermostaat zeker adviseren.

Het modulerende OT verhaal werkt erg goed en voelt comfortabel aan.

Ook de bediening via portal en apps werkt erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Draai de ThermoSmart nu met Drebbl (Geofence app op smartphone) en dit werkt perfect. Drebbl ziet wanneer je ongeveer thuis bent en als je onderweg stopt, schakelt hij direct weer naar ruststand etc. Je komt altijd thuis in een verwarmde woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 21:40

robertwebbe

Robert Webbe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardtarget
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-05 16:19
Ben benieuwd naar de ervaringen.
Heb nu een Honeywell chronotherm modulation wireless icm Intergas hreco36.
Was al een tijdje op zoek een slimme thermostaat icm opentherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:16

bonyuri

Investigator!

hardtarget schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:54:
[...]

Ben benieuwd naar de ervaringen.
Heb nu een Honeywell chronotherm modulation wireless icm Intergas hreco36.
Was al een tijdje op zoek een slimme thermostaat icm opentherm
Ik heb zojuist een nieuwe Nest besteld, zal morgen geleverd worden.
Ik had een ChronoTerm Vision Modulation (met een "touchscreen") en een Intergas HREco22 (uit mijn hoofd)

Zal het wel eens laten weten :)

Edit:
Lijkt perfect te werken. Het uiteindelijke comfort zal nog moeten blijken, maar ik denk dat dat wel goed zit :)

[ Voor 10% gewijzigd door bonyuri op 05-12-2015 15:28 ]

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Pagina: 1 2 Laatste