Sieds schreef op zondag 04 januari 2015 @ 13:20:
Lekker hoor, de hele vakantie legionella kweken in de (warm)waterleidingen en dan bij terugkomst van de vankantie meteen gaan douchen: ziekmakend

Bij mijn Bosch HRC107 kan de tapwatertemperatuur op maximaal 60grC worden ingesteld. De onderhoudsmonteur zet 'm altijd op 55grC(overeenkomstig het plaatje in handleiding) In de niet ECO stand(de potje-water-warmhouden-stand) overleeft de Legionella in mijn Combi-CV.
de situatie met legionella is eigenlijk veel ingewikkelder als je denkt.
(en een beetje afhankelijk welke tabel en onderzoek je volgt, gebruik even de algemene tabel)
Temperatuur (°C ) Staat
70 tot 80 °C totale doding van Legionella
66 °C Legionella sterft binnen 2 minuten
60 °C Legionella sterft binnen 32 minuten
55 °C Legionella sterft binnen 5 tot 6 uur
50 °C Legionella kan overleven maar vermenigvuldigt zich niet
zolang jij een voorraad vat dus op 55 graden houwt, zal alle legionella dood zijn na 6 uur.
je voorraadvat en gebruik moeten dan wel op elkaar zijn afgestemd. (is een lastige)
maar als je alleen water warm maakt wat je meteen gebruikt heb je eigenlijk meer nodig als 66 graden

.
dus wat jij zegt, moet je 32 minuten warm water trekken op 60 graden om de legionella te doden.

Ik heb mijn combi-CV in de ECO-stand staan. Ik moet me toch uitkleden voor ik ga douchen. Als ik de warmwaterkraan eerst even opendraai en daarna in 1 minuut doe over het uitkleden dan is het potje water in de CV opgewarmd. Goed plannen, dat is de remedie

.
Na de vakantie eerst de leidingen doorspoelen!!
http://www.rijksoverheid....onella/legionella-in-huis
hier moet je dan wel erg mee oppassen, de douche aanzetten om te spoelen is juist het grootste gevaar.
besmetting van legionella komt eigenlijk alleen door in ademen van waterdamp.
beter is het om de wasbak warm water kraan even open te zetten.
en dan heb je nog het besmettings-gevaar.
als je in aanraking komt als gezonde 18 jarige met legionella dan word je echt niet zomaar ziek.
de zelfde besmetting op een 80jarige kan goed dodelijk zijn.
hier zijn geen cijfers van bekend en is een onduidelijk gebied helaas.
(het zou best kunnen dat als je 1 minuut warm water van 60 graden door je systeem trekt dat er dan al zoveel legionella dood is dat het geen besmetting op levert, maar of dit zo is geen idee.)
als ik toch elke keer zie hoe mensen over het algemeen hun tap water maken heb ik toch aardig het idee dat 95% van de installatie gewoon niet afdoende zijn.
gelukkig hebben we geen sterfte van 95% van de nederlanders, ik vraag me wel eens af hoe groot het besmettings-gevaar is?
de meeste verhalen die je hoort zijn over het algemeen zwembaden of andere plaatsen waar water op een hogere temperatuur worden gehouden.
als particulier valt de besmetting in huis vaak erg mee, alleen echt goed kunnen vertellen kan ik het ook niet helaas.(dat kan niemand, zijn geen cijfers van.)
mensen met een zonneboiler moeten er wel eens goed over nadenken hoe ze de zaak willen inrichten.
een voorbeeld kan zijn: zodra de zonneboiler <50 graden word verwarm het water dan maar bij met een flinke hoge temperatuur voor dat je het gebruikt.
of: hou elektries de temperatuur boven in de boiler van je zonneboiler altijd boven de 50 graden.
of: sommige controllers hebben een antilegionella-programma (meestal betekend dat dat 1x per week de boiler 55graden word gemaakt.)
etc.... (veel meer mogelijkheden)
(een beetje mening van mijn kant, ben bang dat we ons ook weer niet te bang moeten laten maken over elk probleem, maar we moeten wel weten dat het er is. negeren is ook dom.)
edit:
p.s ik heb het voorverwarmen van het tapwater gewoon uit staan.
die luttele seconden dat het dan langer duurt voor ik warm water heb boeit mij niet. (en legionella vermeerder minder snel bij die lage temperaturen

)
maar kost mij percentueel gezien wel veel gas. (heb een vrij laag gebruik van >600m3 per jaar)
maar door dat ik wel openterm gebruik, regelt het systeem zelf de temperatuur van verwarmings-water.
in het voor/na jaar is dat meestal een 35-40 graden, word het wat kouder stijgt het iets naar de 40-50 graden.(ketel is eigenlijk iets te zwaar voor mijn huis/gebruik, zelfs op laagst modulerende stand)
[
Voor 7% gewijzigd door
migjes op 04-01-2015 15:16
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)