Ik ben nu ongeveer een jaar bezig geweest met het tunen van mijn CV ketel, maar ik kom er nu even niet meer uit. Ik heb het idee dat een en ander niet optimaal draait, maar ik weet niet waar dit aan kan liggen. Hopelijk kan een van jullie me helpen.
Situatie: 2 onder 1 kap uit 2009.
CVketel = Intergas HR 28/24
Thermostaat: Honeywell Chronotherm modulation
Radiatoren op volgorde van afstand van de ketel. Dichtst bij eerst:
Badkamer: behoorlijk ver geknepen met retourleidingen over de vloer. Thermostaatknop voor de vloer staat volledig open.
Huiskamer met vloerverwarming als bijverwarming. Pomp op stand 2 met pompschakelaar. Thermostaatknop van de vloer op 40°C
Huiskamer: 1 radiator, een beetje geknepen.
In de keuken 1 radiator die vol open staat (verst van de ketel af)
De balans tussen de radiatoren is goed denk ik.
Instellingen CV ketel:
- Max aanvoer T = 65°C
- Minimaal CV toerental verlaagd naar 27
- Pomp staat op stand 3
- Maximaal vermogen verlaagd naar 45%
- Nadraaitijd CV pomp = 1 minuut
- Antipendeltijd = 10 min.
Wat gaat er niet goed?
Temperatuur in de huiskamer is in de ochtend 19°C, Ik stel de temperatuur in op 20°C en de ketel begint te stoken op 40°C. Een minuut of 10 later stopt het stoken. De ketel geeft aan code 1: temperatuur bereikt en gaat nadraaien. De temperatuur is dan nog niks gestegen in de huiskamer, want de radiatoren zijn nog maar half lauwwarm.
Even later begint de ketel weer te stoken. Het verwarmen gaat zeer langzaam. Een half uur later zijn de radiatoren nog steeds lauw warm. Op een gegeven moment worden ze wel warm, maar dit duurt erg lang.
Na 3 kwartier stoken is het 19.5°C in de huiskamer. De aanvoer op de ketel, gemeten met een IR thermometer is 45°C. Retour is 30°C. De ketel blijft later wel gewoon continu doorstoken.
Kan het zijn dat de ketel zichzelf in het begin uitschakelt omdat de retour nog erg laag is?
Kan het zijn dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan? Pompsnelheid te hoog? Te ver geknepen kan bijna niet, want in de huiskamer staat 1 radiator helemaal open en de andere bijna helemaal.
[
Voor 6% gewijzigd door
Blackouts op 01-04-2015 08:39
]
Maar goed, ik zeg ook maar wat....