migjes schreef op zondag 01 maart 2015 @ 11:01:
[...]
nu je het hebt over een expansievat.
ik zit er ook mee te klungelen in de planning van de volgende setup.
normaal hang je hem in de retoerleiding vlak bij de ketel.
zodat hij er voor zorgt dat de als de pomp een drukverschil maakt het expansie vat het opvangt.
Klopt, hij hoort vlakbij het toestel is de retour.
Het vat creëert een nulpunt en vangt de drukschommeling, veroorzaakt door de pomp op.
Eigenlijk wil je niet dat de pomp de druk verhoogd, hij moet alleen het water in beweging brengen.
maar ik wil een situatie maken met 2 verwarmings-toestellen.
1x gas ketel op zolder met daar het expansie vat.
en 1x een warmtepomp in de kruipruimte (heb erg grote kruipruimte, ga hem ombouwen tot halfhoge kelder)
voor de hoeveelheid extra water in het cv systeem heb ik dan geen extra expansievat nodig.
en ik vraag me af of een expansievat wel werkt als hij zo laag in het systeem hangt.
de druk is beneden in de kruipruimte wel een halve bar hoger als op zolder.
hoe los je eigenlijk het normaal op als je een verwarmingstoestel hebt die laag in het systeem staat?
Twee toestellen op een afzonderlijke plaats is niet ideaal, maar hoeft geen probleem te zijn.
Normaal zou je ze beide op een open verdeler aansluiten, hierdoor beïnvloeden ze elkaar minimaal en kunnen ze ideaal gebruik maken van één overstort en expansievat.
Maar zoals jij voorstelt zal bijna zeker geen problemen geven en gewoon werken.
Je zult bij het toestel wat het verst van het expansievat vandaan zit wat meer drukschommelingen hebben.
Het nulpunt (expansievat) ligt namelijk ver bij het toestel vandaan, de pomp zal het dus iets zwaarder hebben. De dP voor en na de pomp zal groter zijn, hoe groter het is, hoe harder de pomp moet werken.
Een expansievat heeft een bepaalde voordruk van 0,5 tot wel 6 bar. De benodigde voordruk wordt bepaald door de statische hoogte. Dus het hoogteverschil tussen ketel en de hoogst geplaatste radiator.
Bij veel gebouwen is dat verschil niet meer dan een meter of 5-6, daar gebruik je dus een vat met een voordruk van 0,5 bar.
Bij hogere gebouwen met bijvoorbeeld de ketel ook nog in een kelder heb je een vat met 1,0bar of hogere voordruk nodig.
Ook als de maximale toelaatbare druk omhoog gaat gebruik je een vat met een hogere voordruk. Normaal is de max toelaatbare druk 3bar(openen overdrukventiel), dan geld het verhaal zoals hierboven.
Deze installaties hebben vaak een werkdruk van ongeveer 1.5 tot 2 bar.
Als een installatie op een hogere werkdruk draait, bijv op op 3 bar, is de max toelaatbare druk ook hoger.
Het expansievat heeft dan ook een hogere voordruk, bijv 1 of 1,5 bar, ook al is de statische hoogte minder dan 5 meter.
Even over de levensduur...Een expansievat gaat ongeveer 5 tot 7 jaar mee.
Een duurder vat, voorgevuld met stikstof gaat wat langer mee, maar een vat van 15 jaar oud is eigenlijk altijd kapot. De voordruk is weg en vaak is het membraan gescheurd, het vat zit dan volledig gevuld met water.
Vandaar dat het tikken op een expansievat geen goede testmethode is. Als hij massief klinkt is hij al jaren kapot en als hij hol klinkt weet je niet of de voordruk nog voldoende is.
De voordruk is alleen te meten als de installatie drukloos is.
Het tikken is de Gamma-methode