Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 128 Laatste
Acties:
  • 7.944.958 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 12:48:
0,7 bar verschil is erg veel. Zit je expansievat wel in de retourleiding?
Hij hoort namelijk aan de zuigzijde van de pomp te zitten.

Het verschil tussen warm en koud mag nooit meer dan 0,5 bar zijn met de pomp uit.
De pomp kan zelf ook voor een paar tiende verhoging zorgen.
Is het verschil groter, dan is het expansievat slecht of kapot, het kan ook te klein zijn.
Voor woningen is 18 of 25 liter normaal.
Bij mij ook pomp uit: 1,8 en max: 2,5

https://docs.google.com/f...S3c/edit?usp=docslist_api

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2015 15:05 . Reden: . ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

heeft iemand ervaring met een dergelijke pomp http://www.warmteservice....pomp-UPA-15-90/p/87652205

het is niet echt besparend :) maar ik heb al vaker hier genoemd dat ik het idee heb (meestal) niet de maximale hoeveelheid warm water te krijgen die de ketel zou moeten leveren. Aangezien dit soms wel zo is (straal is flink harder) lijkt het probleem niet zozeer in het leidingwerk te zitten als meer in de druk.

zou zo'n pomp als in de link dit oplossen ? iemand nog een adresje waar hij goedkoper is of een alternatief ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
Oxellaar schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 12:48:
0,7 bar verschil is erg veel. Zit je expansievat wel in de retourleiding?
Hij hoort namelijk aan de zuigzijde van de pomp te zitten.
nu je het hebt over een expansievat.

ik zit er ook mee te klungelen in de planning van de volgende setup.
normaal hang je hem in de retoerleiding vlak bij de ketel.
zodat hij er voor zorgt dat de als de pomp een drukverschil maakt het expansie vat het opvangt.

maar ik wil een situatie maken met 2 verwarmings-toestellen.
1x gas ketel op zolder met daar het expansie vat.
en 1x een warmtepomp in de kruipruimte (heb erg grote kruipruimte, ga hem ombouwen tot halfhoge kelder)
voor de hoeveelheid extra water in het cv systeem heb ik dan geen extra expansievat nodig.
en ik vraag me af of een expansievat wel werkt als hij zo laag in het systeem hangt.
de druk is beneden in de kruipruimte wel een halve bar hoger als op zolder.

hoe los je eigenlijk het normaal op als je een verwarmingstoestel hebt die laag in het systeem staat?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:12
migjes schreef op zondag 01 maart 2015 @ 11:01:
[...]

zodat hij er voor zorgt dat de als de pomp een drukverschil maakt het expansie vat het opvangt.

en 1x een warmtepomp in de kruipruimte (heb erg grote kruipruimte, ga hem ombouwen tot halfhoge kelder)
voor de hoeveelheid extra water in het cv systeem heb ik dan geen extra expansievat nodig.
en ik vraag me af of een expansievat wel werkt als hij zo laag in het systeem hangt.

hoe los je eigenlijk het normaal op als je een verwarmingstoestel hebt die laag in het systeem staat?
Bij mijn ouders hangt de cv op de begane grond, maar het expansievat hangt op zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
migjes schreef op zondag 01 maart 2015 @ 11:01:
[...]

Klopt, hij hoort vlakbij het toestel is de retour.
Het vat creëert een nulpunt en vangt de drukschommeling, veroorzaakt door de pomp op.
Eigenlijk wil je niet dat de pomp de druk verhoogd, hij moet alleen het water in beweging brengen.

Twee toestellen op een afzonderlijke plaats is niet ideaal, maar hoeft geen probleem te zijn.
Normaal zou je ze beide op een open verdeler aansluiten, hierdoor beïnvloeden ze elkaar minimaal en kunnen ze ideaal gebruik maken van één overstort en expansievat.

Maar zoals jij voorstelt zal bijna zeker geen problemen geven en gewoon werken.
Je zult bij het toestel wat het verst van het expansievat vandaan zit wat meer drukschommelingen hebben.
Het nulpunt (expansievat) ligt namelijk ver bij het toestel vandaan, de pomp zal het dus iets zwaarder hebben. De dP voor en na de pomp zal groter zijn, hoe groter het is, hoe harder de pomp moet werken.

Een expansievat heeft een bepaalde voordruk van 0,5 tot wel 6 bar. De benodigde voordruk wordt bepaald door de statische hoogte. Dus het hoogteverschil tussen ketel en de hoogst geplaatste radiator.
Bij veel gebouwen is dat verschil niet meer dan een meter of 5-6, daar gebruik je dus een vat met een voordruk van 0,5 bar.
Bij hogere gebouwen met bijvoorbeeld de ketel ook nog in een kelder heb je een vat met 1,0bar of hogere voordruk nodig.

Ook als de maximale toelaatbare druk omhoog gaat gebruik je een vat met een hogere voordruk. Normaal is de max toelaatbare druk 3bar(openen overdrukventiel), dan geld het verhaal zoals hierboven.
Deze installaties hebben vaak een werkdruk van ongeveer 1.5 tot 2 bar.
Als een installatie op een hogere werkdruk draait, bijv op op 3 bar, is de max toelaatbare druk ook hoger.
Het expansievat heeft dan ook een hogere voordruk, bijv 1 of 1,5 bar, ook al is de statische hoogte minder dan 5 meter.

Even over de levensduur...Een expansievat gaat ongeveer 5 tot 7 jaar mee.
Een duurder vat, voorgevuld met stikstof gaat wat langer mee, maar een vat van 15 jaar oud is eigenlijk altijd kapot. De voordruk is weg en vaak is het membraan gescheurd, het vat zit dan volledig gevuld met water.
Vandaar dat het tikken op een expansievat geen goede testmethode is. Als hij massief klinkt is hij al jaren kapot en als hij hol klinkt weet je niet of de voordruk nog voldoende is.
De voordruk is alleen te meten als de installatie drukloos is.
Het tikken is de Gamma-methode ;)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu we toch met het expansievat bezig zijn,
is onderstaande voorbeeld mogelijk?

Afbeeldingslocatie: http://s25.postimg.org/3v36b8lgv/expansie.jpg

Bij de ketel een t-stuk in de afgaande leidingen zetten, hier een radiator erbij en in deze retour het expansievat.
De extra radiator zal een thermostaatkraan krijgen, dus niet altijd doorstroming hebben.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2015 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Hoe kan je het best een IR thermometer gebruiken? Ik heb nu een zwarte pvc tape op de leidingen geplakt maar welke afstand geeft de meest acurate meting?

Bij één kachel heb ik maar een 0,3 tot 0,5mm breedte oid om de temperatuur van de leiding te meten. Volgens mij is dit een te kleine oppervlak om met een IR te meten. Is er wellicht een optie om met behulp van een lans/sensor dit stukje d.m.v. aanraking op te meten? Welk apparaat zou hier geschikt voor zijn? Heb namelijk geen kaas gegeten van verschillende temp.meters

[ Voor 56% gewijzigd door AOC op 01-03-2015 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Zo dicht mogelijk bij. En dan niet met de laser mikken, maar met het IR-punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:33
Probeer het :P ? Ik houd de thermometer er meestal gewoon tegenaan, zodat het gat (waar de IR sensor zit) ter hoogte van de tape zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 01 maart 2015 @ 14:27:
Nu we toch met het expansievat bezig zijn,
is onderstaande voorbeeld mogelijk?

[afbeelding]

Bij de ketel een t-stuk in de afgaande leidingen zetten, hier een radiator erbij en in deze retour het expansievat.
De extra radiator zal een thermostaatkraan krijgen, dus niet altijd doorstroming hebben.
Moet geen probleem zijn, het vat zit nog steeds aan de zuigzijde van de pomp.
Dat er niet altijd doorstroming is naar die radiator maakt niet uit, druk verplaatst zich namelijk naar alle kanten gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Onlangs ben ik van start gegaan met het waterzijdig inregelen van mijn cv-installatie. Nu gaat dit nogal lastig omdat ik tegen verschillende meetwaardes aanloop. Dit ondanks de tips/stappenplan/excel bestand uit de openingspost in combinatie met de IR thermometer.

Bijvoorbeeld na het verhogen van de thermostaat (26gr) heb ik 10 minuten gewacht voordat ik begon met meten. De meetwaarde van de eerste radiator aan aanvoerzijde was 61,1 en bij retour 47,9. Tien a vijftien minuten later was de aanvoer 60,1 en retour 52,5. Ook bij de aanvoer/retour van de cv zag ik een afname in aanvoer temperatuur en toename in retour.

De thermosstaat (honeywell Chronotherm Touch) staat op continue verwarmen en volgt hierdoor geen programma. Je zou verwachten dat de CV ketel (Intergas 36/30) constant op dezelfde temperatuur verwarmt en rondpompt waardoor redelijk constante meetwaardes te realiseren zijn. Moduleert deze CV ketel ondanks dat de thermosstaat continue verwarmen aangeeft? En is het iets om de cv-pomp tijdelijk op continue draaien te zetten?

Eigenlijk is mijn gehele vraag/probleem samen te vatten in de volgende vraag: Hoe kan ik consistente meetwaardes realiseren om een betrouwbare delta t te achterhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:52
Probleem waar je altijd mee zit is variatie in aanvoer en retour. Je pomp kan inmiddels wel aan het nadraaien zijn met brander uitgeschakeld omdat de temperatuur is bereikt, terwijl in je radiator vervolgens warm water vervangen wordt door water dat alleen nog maar afkoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op zondag 01 maart 2015 @ 21:09:
[...]

Moet geen probleem zijn, het vat zit nog steeds aan de zuigzijde van de pomp.
Dat er niet altijd doorstroming is naar die radiator maakt niet uit, druk verplaatst zich namelijk naar alle kanten gelijk.
tnx, ik ga het zo uitvoeren.... is in ieder geval dat vat wat netter weggewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dark0z schreef op maandag 02 maart 2015 @ 14:28:
[..]
Eigenlijk is mijn gehele vraag/probleem samen te vatten in de volgende vraag: Hoe kan ik consistente meetwaardes realiseren om een betrouwbare delta t te achterhalen?
Had je de ramen/deuren ook open? Met al je radiatoren inregelen ben je wel een poosje bezig. Ondertussen warmt je woning wel gewoon op, dus gaat je ketel lager branden.

Daarom met ramen en deuren open je ketel laten stoken, het liefste op een koude dag. Op die manier zal je ketel flink hard branden (en dat ook blijven doen omdat hij z'n warmte constant goed kwijt kan).

Is natuurlijk verspilling, stoken met ramen en deuren open, maar dat doe je maar één keer, daarna heb je de boel ingeregeld en draait je systeem (als het goed is) een stuk zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

ThinkPadd schreef op maandag 02 maart 2015 @ 16:05:
[...]

Had je de ramen/deuren ook open? Met al je radiatoren inregelen ben je wel een poosje bezig. Ondertussen warmt je woning wel gewoon op, dus gaat je ketel lager branden.

Daarom met ramen en deuren open je ketel laten stoken, het liefste op een koude dag. Op die manier zal je ketel flink hard branden (en dat ook blijven doen omdat hij z'n warmte constant goed kwijt kan).

Is natuurlijk verspilling, stoken met ramen en deuren open, maar dat doe je maar één keer, daarna heb je de boel ingeregeld en draait je systeem (als het goed is) een stuk zuiniger.
Deels geopend, maar wellicht niet goed genoeg. Wanneer ik de thermosstaat op 35 graden zet wordt er wel redelijk constant gestoken merk ik. Wellicht was dat het euvel.

Verder is het opvallend dat ik bij aanvoertemperatuur 70 graden meet terwijl maximum cv aanvoertemperatuur op 60 staat ingesteld. Is een dergelijke afwijking normaal? Dat betekend in ieder geval dan ik verder kan verlagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:51
Dark0z schreef op maandag 02 maart 2015 @ 17:42:
[...]

Deels geopend, maar wellicht niet goed genoeg. Wanneer ik de thermosstaat of 35 graden zet wordt er wel redelijk constant gestoken merk ik. Wellicht was dat het euvel.

Verder is het opvallend dat ik bij aanvoertemperatuur 70 graden meet terwijl maximum cv aanvoertemperatuur op 60 staat ingesteld. Is een dergelijke afwijking normaal? Dat betekend in ieder geval dan ik verder kan verlagen :)
Het lijkt me niet normaal maar dat is precies wat ik ook heb; het is echter niet reproduceerbaar en komt af en toe voor. Ik snap niet waarom de regelunit dit toelaat.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcastel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:03
Is het nou zo makkelijk om een heel CV systeem aan te leggen (excl. ketel), of verkijk ik me er op ?

Ik zit nu met een 1-pijpssysteem, wat dus door de kruipruimte heengaat. Daar wil ik vanaf, omdat ik nu niet mijn kruipruimte helemaal kan bereiken om vloerisolatie te gaan plaatsen, plus ik zie mijn CV gedrag terug in de temperatuur van mijn kruipruimte.

Ik denk er dus aardig wat te kunnen winnen (al zou ik niet weten hoeveel), omdat ik de kruipruimte een beetje stook en ik nu niks kan inregelen. Ik heb wat offertes binnen gekregen, maar twijfel nu toch of ik het niet beter zelf kan proberen. Ik heb betonnen vloeren, maar een diamantboor tot mijn beschikking en ik kan voor een vriendenprijs aan koper komen (wat ik ook in een offerte zag terugkomen), ik heb een kennis die met leidingen weet om te gaan en kan afpersen. Zelf ben ik wél handig, maar geen kenner.

Zijn hier mensen die het zelf hebben aangelegd en kunnen beamen dat het weinig voorstelt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ja wat is moeilijk? Pas werd er bij mij een dakkapel gemaakt, als je dan staat te kijken denk je ook...dat kan ik zelf. Maar meestal is dat zelf kunnen alleen de hoofdlijn, het doen zoals het hoort is weer wat anders.
Het buigen van nette bochten, gebruik van juiste materiaal en het ook nog juist monteren is vaak weer wat anders.
Ik heb meerdere keren installaties gezien die waren aangelegd door een soort van Teun de Beun, met als opmerking "mijn man is zo handig, die kan dat allemaal zelf" :X

Ik kan niet beoordelen of jij het kan, maar de meeste die denken dat ze het kunnen, kunnen het juist niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcastel
  • Laatst online: 20:03
Dat ben ik met je eens. Het grote werk is simpel, maar een systeem wat niet netjes ligt of ruist is ook weer wat. Misschien maar beperken tot het betonboren (vragen ze 160€ per gat voor) en de rest laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-09 15:56
Ik kan je financiële situatie niet beoordelen, maar een echte vakman is vaak ook in een fractie van de tijd klaar tov een hobbyist.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 26-09 15:06
elcastel schreef op maandag 02 maart 2015 @ 18:49:
Is het nou zo makkelijk om een heel CV systeem aan te leggen (excl. ketel), of verkijk ik me er op ?
Oxellaar schreef op maandag 02 maart 2015 @ 20:49:
...Ik kan niet beoordelen of jij het kan, maar de meeste die denken dat ze het kunnen, kunnen het juist niet ;)
Je kent er voldoende van als je weet wat je niet kan, imho. Als je tijfelt en dus jezelf voldoende informeert (en je werk laat nazien), komt het in orde.
Zelf kom ik niet aan gas, dus ketel zelf hangen zou ik nooit doen. Maar als je iemand met kennis en het juiste materiaal kent die je met raad en daad kan bijstaan, is wat spelen met de CV leidingen zeker te doen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Bij voldoende zelfkennis is natuurlijk geen probleem.
Ook gas mag je zelf aanleggen, als je de boel maar officieel laat afpersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo ..... dat was hem dan, het stookseizoen 2014/2015. Ga na isolatie en tunen denk ik rond de 900 m3 uitkomen. Betekent een 0,23 m3 per graaddag. Ik ben er helemaal content mee met een huishouden van vier en een cv die de hele dag aanstaat in een woonkamer van 60m2. Geniet van het voorjaar/zomer allemaal en gebruik deze maanden je huis te isoleren zou ik zeggen. Ik ga denk ik binnenkort beneden mooie Jaga's hangen en ga de komende maanden weer van mijn zonnepaneeltjes genieten en de weer lagere energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Lol hier is het nog maar 10 graden buiten dus de CV blijft nog wel even aan de komende tijd.

Hier trouwens ook 0,23m3/graaddag, op een woning van 56m2. Als je het interessant vind mag je mij wel als mindergas-vriend toevoegen, moet je ff een DM sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Extra isolatie gaat hem eerst niet worden hier. Moet de vloerisolatie nog afmaken, maar er zit een paar centimeter water in de weg. Erg nat de laatste tijd en zolang er nog geen drainage om het huis ligt krijgt de kruipruimte dat te verwerken.

Prognose voor 2014/2015 ligt nu op 930m3, maar kan zo gaan veranderen als eind april onze kleine wordt geboren. Moet zeggen dat sinds vrouw per 1 januari bij me in is getrokken het energieverbruik qua verwarming totaal niet is gestegen, ik zit nu op 10% lager dan vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennobos
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-03-2015
Hallo,
Heb al een tijdje jullie gevolgd en vind het heel leerzaam.
Nu mijn volgende vraag. Expansie vat zit niet in retourlijding, wat kunnen hier de gevolgen van zijn, bij eenpijpssysteem.
Menno.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Zelfde als bij een tweepijp systeem, je hebt nu ook gewoon een aanvoer en retour.
De gevolgen zijn, snellere slijtage van het vat door hogere temperaturen en er zijn meer druk schommelingen in het systeem.
Veel energie van de pomp gaat verloren in het vol duwen van het vat, ipv het rond pompen van het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennobos
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-03-2015
Dank je oxellaar,
Klinkt me niet vreemd in de oren.
Nu heb ik nog het volgende, de eenpijpsbuis komt onder de vloer naar boven en gaat naar de volgende nog oude ledenradiator, voor de vernauwing gaat het naar de onderkant van de radiator en aan dezelfde kant van de radiator boven komt het terug boven de vernauwing op de eenpijpsbuis, volgens mij is dit niet correct en ga ik de radiator alshetware kortsluiten.
Klopt dit of gebeurt er nog iets anders, dat het maar gedeeltelijk warm wordt.
Ben benieuwd. Menno.

[ Voor 6% gewijzigd door mennobos op 06-03-2015 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:15
http://www.nefit.nl/profe...roline_nxt_rekenvoorbeeld
rekenvoorbeeld met 10 jaar oude ketel en nieuwe
Valiant heeft dezelfde berekening ergens staan, deze moet ik nog opzoeken

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Leuk zo'n rekenvoorbeeld...

"In het voorbeeld gaan we uit van een gasverbruik van 2.000 m³ per jaar en gemiddelde actuele tarieven (gas €0,65/m³, elektriciteit €0,23/kWh)"

Net zoals met alle tvt-berekeningen van fabrikanten of verkopers: het wordt rooskleuriger voorgespiegeld dan het in werkelijkheid is. Je zult het vooral om moeten rekenen naar je eigen situatie: ik verbruik bijvoorbeeld minder dan 1.000 kuub gas en energieprijzen zijn door jaarlijks overstappen tussen leveranciers ook fiks lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 16:06:
Lol hier is het nog maar 10 graden buiten dus de CV blijft nog wel even aan de komende tijd.

Hier trouwens ook 0,23m3/graaddag, op een woning van 56m2. Als je het interessant vind mag je mij wel als mindergas-vriend toevoegen, moet je ff een DM sturen.
Gelukkig, dan scoor ik eigenlijk best wel goed met een voortschrijdend maandgemiddelde van 0,60m3/graaddag op een woning van 146m2 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb het voor elkaar om de temperaturen van de CV-leidingen nu via wifi over te dragen naar m'n domotica systeem _O_ Werkt met een ESP8266 en 2x DS18B20 sensoren.

Er rolt dan zo'n grafiek uit:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/y4J7tHC.png
Grafiek credits gaan naar [Verwijderde gebruiker] De credits voor de ESP8266 code gaan naar mightym

Uitleg en code staat hier: http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=38&t=5301
Als je een Raspberry Pi met Domoticz dichtbij de ketel hebt staan kun je de DS18B20 ook rechtstreeks aan de GPIO van de Raspberry hangen, dat had ik eerst.

[ Voor 60% gewijzigd door ThinkPad op 07-03-2015 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
_JGC_ schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 16:25:
Leuk zo'n rekenvoorbeeld...

"In het voorbeeld gaan we uit van een gasverbruik van 2.000 m³ per jaar en gemiddelde actuele tarieven (gas €0,65/m³, elektriciteit €0,23/kWh)"

Net zoals met alle tvt-berekeningen van fabrikanten of verkopers: het wordt rooskleuriger voorgespiegeld dan het in werkelijkheid is. Je zult het vooral om moeten rekenen naar je eigen situatie: ik verbruik bijvoorbeeld minder dan 1.000 kuub gas en energieprijzen zijn door jaarlijks overstappen tussen leveranciers ook fiks lager.
Zo'n slecht voorbeeld is het niet, 2000m3 gaat er bij een flinke hoeveelheid Nederlanders makkelijk doorheen.
Misschien niet met de winters van de afgelopen twee jaar. Krijgen we een flinke winter, dan ga jij waarschijnlijk ook ruim boven de 1000m3.
Op Mindergas staat aangegeven dat een gemiddelde 2onder1 kap woning ruim 1600m3 verbruikt in dit jaar, terwijl ik op 715m3 ga uitkomen.
En dat in het voorbeeld geen overstap voordeeltjes zijn meegenomen lijkt mij toch niet vreemd.
Ik hoorde pas dat in de afgelopen 10 jaar, ongeveer de helft van de Nederlanders één keer is overgestapt.
Zo enorm veel gebeurt het dus niet.

De eerste keer overstappen kan flink wat opleveren, maar bij het jaarlijks overstappen is het voordeel maar enkele euro's per maand tov het voorgaande jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Oxellaar op 07-03-2015 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
De eerste overstap zal inderdaad ongeveer de beste zijn, maar er zijn meerdere partijen die qua tarieven niet veel schelen en toch 100-150 euro "eenmalig" geven. Iedere maand een paar euro is toch al gauw 50-150 euro per jaar. Ik bekijk het daarom lekker op jaarbasis, per jaar kan ik toch ieder jaar weer een extra keer wat leuks doen.

Wij stapten vorig jaar voor het eerst sinds lange tijd over met een leuk voordeeltje en dit jaar weer naar een andere partij met weer 190 euro voordeel.

Daarbij komt dat de leuke tarieven vaak alleen het eerste jaar gelden. Stap je dus NIET over dan ga je dus juist MEER betalen. Alleen daarom al zou je jaarlijks moeten blijven overstappen...

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

alleen met 1 belletje naar de retentie afdeling van je huidige leverancier krijg je als bestaande klant ook gewoon het 'nieuwe klanten tarief' in de meeste gevallen. dat doe ik dus jaarlijks. 1 belletje of overstappen (met alle mogelijke gezeur , verrekeningen etc ) voor mij een simpele keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwbanaantje
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:35
Hallo,

Ook ik ben al enige tijd aan het meelezen in dit topic en was benieuwd of het mij ook zou lukken met mijn Vaillant hrpro vhr cw3/3 CV en Vaillant CalorMATIC 350 thermostaat. Via conrad een infrarood thermometer gekocht en twee simpele eBay thermometers die op de aan- en retourtemperatuur bevestigd zijn van mijn CV. Uiteindelijk wil ik de gegevens ook gaan opslaan op een raspberry pi i.c.m met DS18B20 sensoren maar dit is nog een projectje voor later.

Ik heb al de aanvoertemperatuur verlaagd naar 60 graden en ook de deellast aangepast van 18kW naar 13kW omdat ik enkel de woonkamer, keuken en werkkamer verwarm.

Gisteren ging ik aan de slag met het waterzijdig inregelen voor 3 radiatoren. Toen alle radiatoren een ΔT hadden van rond de 15 viel het me op dat de interne sensoren van mijn CV een aanvoer en retour temp aangaven van 60/57 terwijl de eBay/infrarood thermometers 58/43 aangaven. Ook op de tast was de buis van aanvoer duidelijk 60 graden en de retour veel kouder. Ik heb de CV geopend en zag dat de interne temperatuursensor zich achter de CV pomp bevindt en dat de CV pomp de oorzaak is van het grote temperatuurverschil, deze was echt heel erg heet!

Heb ik de radiatoren te ver dichtgedraaid waardoor de pomp te hard moet werken? De pomp heeft geen standenschakelaar en een condensator plaatsen is geen optie i.v.m. garantie. Het lijkt me niet juist dat de CV pomp het water zoveel opwarmt dus ergens moet het fout gaan.

Is het dan verstandig om mogelijk de aanvoertemperatuur te verlagen naar bijvoorbeeld 55 graden en de radiatoren verder open te draaien zodat de pomp het minder zwaar heeft en het water dus minder verwarmt?

Hoor graag jullie advies!

Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ray schreef op zondag 08 maart 2015 @ 14:19:
alleen met 1 belletje naar de retentie afdeling van je huidige leverancier krijg je als bestaande klant ook gewoon het 'nieuwe klanten tarief' in de meeste gevallen. dat doe ik dus jaarlijks. 1 belletje of overstappen (met alle mogelijke gezeur , verrekeningen etc ) voor mij een simpele keuze
Waarbij je tarief vaak maar 2ct naar beneden gaat en als je pech hebt het vastrecht omhoog. Vooral met laag verbruik hakt die welkomstbonus er elk jaar wel lekker in (op een positieve manier). Voor het bedrag van de welkomstbonus heb ik vaak zo 1,5 a 2 mnd. energie :9

Ik stap lekker jaarlijks over, maar die keuze staat iedereen vrij natuurlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 08-03-2015 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit nu in een nieuwbouwwoning, waar de radiatoren boven standaard zijn geplaatst en ik vvw als hoofdverwarming heb laten in frezen. Helaas ben ik weinig technisch aangelegd....Kun je iemand inhuren om alles goed in te regelen en af te stellen? Of is er een Tweaker die dit (tegen betaling) voor me kan doen? Ik denk dat ik nog wel winst kan behalen namelijk. DM altijd fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ik denk dat het onmogelijk is iemand in te huren om alles goed in te regelen :+

Lees de startpost maar eens ;)

[ Voor 23% gewijzigd door nokiaan958GB op 08-03-2015 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cvtuning daargelaten uiteraard. De startpost had ik gelezen. Moeten wel meer aanbieders bekend zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
In theorie zou iedere totaal installateur je van dienst kunnen zijn.
Waarschijnlijk zullen de meeste wel vreemd opkijken, puur omdat de vraag zelden of nooit gesteld wordt.

Maar verschillende installatie bedrijven adverteren ermee op hun website, Cv tuning is absoluut niet de enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ray schreef op zondag 08 maart 2015 @ 14:19:
Na serieus 5 hele uitgebreide belletjes met diverse afdelingen wilden ze daar echt niet aan meewerken.
De lage tarieven waren alleen voor nieuwe klanten, bleef hun standpunt.
Dus ben ik maar overgestapt naar een ander waar ik ook meteen een "eenmalige" 190 euro kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Wij hebben sinds afgelopen woensdag een nieuwe ketel; wat een verschil!

Situatieschets: slecht geïsoleerde jaren '60 hoekwoning, grootste deel van de tijd word maar ~40m2 van de ~130m2 verwarmd (puur vanwege het hoge verbruik). Tot voor kort een Thermomaster 2HR ketel, welke vrijwel niet instelbaar was. Er zaten alleen standaardprogramma's in. Helaas zijn de radiatoren in dit huis allemaal ingericht op 90 graden, dus het huis is onmogelijk warm te krijgen door de ketel op een 'laag' programma te zetten. Ondanks dat maar een deel van het huis verwarmd was, zaten we op 0,5m3/graaddag (voor een totaalverbruik van tussen de 700 en 1000m3/jaar).

Deze ketel was 15 jaar oud en krakkemikkig, dus hij is eindelijk vervangen door een Intergas Kombi Kompakt HREco CW5. Wederom: wow, wat een verschil.

Het veruit grootste verschil dat direct merkbaar was, is dat de pomp belachelijk zuinig is. Ik wist niet dat het mogelijk was om een pomp te maken die zó weinig verbruikt. Tijdens bedrijf (pomp op ca. 25%) verbruikt de hele ketel 6W uit het stopcontact. Zelfs in vol bedrijf met de warmtewisselaar aan voor heet water doet hij nog maar iets van 30W. De oude ketel deed 80W in vol bedrijf en 35W met de pomp op zijn laagste stand. Dit zal op zichzelf al een paar tientjes per jaar uitmaken op de energierekening.

Ik heb de ketel direct ingesteld op 75C aanvoertemperatuur, pomp 25% (weinig radiatoren te verwarmen dus zo langzaam mogelijk) en max. vermogen ietsjes omlaag naar 18kW. Warmwater staat gewoon nog op vol vermogen ingesteld.

We zitten nu op 0,18m3/graaddag. OK, dit zal wel iets gunstiger zijn door het mooie weer en hoge temperaturen van de laatste dagen, maar alsnog is de ketel véél zuiniger dan de vorige. Puur en alleen doordat hij überhaupt instelbaar is.

[ Voor 7% gewijzigd door mux op 09-03-2015 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:32
Ik ben net in een huurhuis gaan wonen en volgens mij kan daar het één en ander ook nog wel wat beter. Ik verbruik gemiddeld 4,5 m³ per dag (incl. douchen en koken) volgens mijn verbruiks-app waar ik de standen in bij houd.

Misschien valt dat qua verbruik wel mee, maar ik wil in ieder geval het comfort verhogen. Ik vind dat de pomp veel lawaai maakt (wordt soms 's ochtends al van de pomp wakker) en deze blijft ook nog heel lang door draaien als de brander al lang uit is. Dat is volgens mij ook een instelling op de ketel (De Agpo ketel heeft drie standen voor verschillende situaties). Eens uitzoeken of ik dat kan verlagen.

Helaas allemaal niet modulerend maar wie weet komt dat nog, in 2018 is er groot onderhoud gepland aan de woning dus ik hoop op een nieuw keteltje.

Waterzijdig inregelen kan ik alleen doen met behulp van de radiatorkraan want het is allemaal zo gedateerd dat er geen ventielen o.i.d. op zitten. Zal me weer eens verdiepen in de delta T's, ik dacht altijd dat die 20 moest zijn maar volgens mij hangt dat van de ingangstemp. af. Ik weet wel dat de radiatoren zo heet worden dat je ze niet kan aanraken en de retour is even heet, dus dat moet volgens mij wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 13:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

mux schreef op maandag 09 maart 2015 @ 10:18:
Deze ketel was 15 jaar oud en krakkemikkig, dus hij is eindelijk vervangen door een Intergas Kombi Kompakt HREco CW5. Wederom: wow, wat een verschil.
Waarom een CW5 ketel? Ben je zo'n grootverbruiker van warm tapwater? Een CW3/4 ketel heeft een lager vermogen en kan daarom naar een lager vermogen moduleren. Minder pendelgedrag tijdens deellast en een beter comfort door een constantere watertemperatuur. En nog goedkoper ook!
Intergas HRE ketels

[ Voor 10% gewijzigd door antonboonstra op 09-03-2015 12:09 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

antonboonstra schreef op maandag 09 maart 2015 @ 12:05:
[...]

Waarom een CW5 ketel? Ben je zo'n grootverbruiker van warm tapwater? Een CW3/4 ketel heeft een lager vermogen en kan daarom naar een lager vermogen moduleren. Minder pendelgedrag tijdens deellast en een beter comfort door een constantere watertemperatuur. En nog goedkoper ook!
[afbeelding]
Als het hele huis verwarmd moet worden, hebben we het vermogen nodig. Helaas, ik had ook liever de CW4 gezien, maar de vorige ketel had al moeite met het warmkrijgen van het huis.

De keuze was tussen radiatoren vervangen, beter isoleren of een wat zwaardere ketel. We zijn lui geweest en hebben het laatste gekozen ;) Hierbij speelt overigens ook dat we niet plannen hier al te lang te blijven wonen. Als we hier 10 jaar zouden blijven wonen hadden we een Nefit warmtepomp/zonneboilercombi gekocht en het huis uitvoerig geïsoleerd.

(prijsverschil tussen de ketels was trouwens tientjeswerk - iets van 50 euro tussen de CW3 en CW5)

[ Voor 6% gewijzigd door mux op 09-03-2015 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattijs86
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-12-2024
Beste Tweakers,

Volg al een tijdje dit topic met veel interesse. Ben ook al een beetje aan tweaken geslagen maar vind een aantal zaken nog wat lastig.

Ik zal proberen mijn situatie zo duidelijk mogelijk te beschrijven. Mocht er meer info nodig zijn hoor ik dit graag.

Tussenwoning uit '83
Normaal dubbelglas, kruipruimte isolatie redelijk standaard. Ik geloof zo'n 12cm PIR? (Piepschuim)
Luchtverwarming d.m.v. Brink Elan 10 2.0
Beneden bij verwarming middels vloerverwarming 2groepen. Pomp stand 2(45w) met tijdschakelaar.
Vaillant solide VHR 24-28
Chronotherm III (niet modulerend dus)
Gasverbruik: 0,34m3/graaddag (vanaf december tot februari)

Er gaat 40graden de vloerverwarming in. Ik wil dus zo dicht mogelijk hier in de buurt komen met de aanvoer. 55graden en deellastinstelling op 65% gaat het in principe heel aardig. Verlaag ik aanvoer naar 45 schiet de ketel heel snel in antipendel programma(code8)

1.Hoe zou ik dit kunnen verhelpen zonder de aanvoertemp te verhogen?
2. Heeft die deellastinstelling zin bij aan/uit thermostaat?
3. Iemand ervaring met de brink elan? Zou ik de snel oplopende retour kunnen verhelpen door debiet te verhogen? Retour van vvw is namelijk redelijk koud bij de CV retour. Daar in meng met retour uit Elan.

Mvg Mattijs

[ Voor 2% gewijzigd door mattijs86 op 09-03-2015 19:00 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ThinkPadd schreef op zondag 08 maart 2015 @ 17:31:
[...]

Waarbij je tarief vaak maar 2ct naar beneden gaat en als je pech hebt het vastrecht omhoog. Vooral met laag verbruik hakt die welkomstbonus er elk jaar wel lekker in (op een positieve manier). Voor het bedrag van de welkomstbonus heb ik vaak zo 1,5 a 2 mnd. energie :9

Ik stap lekker jaarlijks over, maar die keuze staat iedereen vrij natuurlijk.
ik heb voor mezelf een excel blad gemaakt wat overal rekening mee houdt. Ik kijk dus wat de huidige 'kiloknaller' te bieden heeft en vertaal dit naar de huidige aanbieder. voor een paar tientjes loopt ik niet weg. Voor een verbruik van 2000m3 en 5000kwh is een paar cent toch al wel interessant. dit jaar iets van 5 cent op gas en 3 cent op elektra eraf gekregen met gelijk vastrecht. die eenmalige kortingen betaal je meestal zelf als hoger vastrecht trouwens (net als de 'gratis' telefoon bij je abbo...) zoals bij de meeste 'sloop de crises' deals. laag m3 /kwh tarief maar hoog vastrecht

@jvdmast, bij Oxxio werkt het wel in ieder geval. wellicht ook omdat ik een behoorlijk verbruik heb ? lees winst voor hun :P (Nuon schijnt het ook te doen hoor ik van kennissen)

[ Voor 17% gewijzigd door Ray op 09-03-2015 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemkoDJ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-01 13:59
Mocht iemand van plan zijn Toon te bestellen. Gebruik dan deze code knip met bestellen. Dan hou ik er een mooie stekker aan over ;)

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 16-03-2015 21:35 . Reden: Geen referral spam aub ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Een Toon, dat is toch dat ding wat verkocht wordt om energie te besparen?
En daarbij zelf gelijk voor +/- €10,- aan elektra verbruikt per jaar 8)7
O ja, ook nog abonnementskosten betalen van 3.50 per maand, en je kunt niet meer overstappen van leverancier. Slim van Eneco

Bij elkaar opgeteld is dat ongeveer 250kWh aan energie..... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-09 13:56
technopeuter schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 15:20:
http://www.nefit.nl/profe...roline_nxt_rekenvoorbeeld
rekenvoorbeeld met 10 jaar oude ketel en nieuwe
Valiant heeft dezelfde berekening ergens staan, deze moet ik nog opzoeken
300 € bij 2000m3....

Met deze winter gebruikte wij 400-700m3 per maand. Iets van 60m3 aan warm water per maand.
Die laatste koude winter hadden we 1100m3 in februari.

Dus zeker rendabel voor ons. Maar eigenlijk had ik gedacht dat het verschil nog groter zou zijn. Ik krijg alleen mijn vader niet over gehaald. Ik zou hem dit eens laten zien ;) .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-09 11:35
Ray schreef op maandag 09 maart 2015 @ 21:03:
[...]

ik heb voor mezelf een excel blad gemaakt wat overal rekening mee houdt. Ik kijk dus wat de huidige 'kiloknaller' te bieden heeft en vertaal dit naar de huidige aanbieder. voor een paar tientjes loopt ik niet weg. Voor een verbruik van 2000m3 en 5000kwh is een paar cent toch al wel interessant. dit jaar iets van 5 cent op gas en 3 cent op elektra eraf gekregen met gelijk vastrecht. die eenmalige kortingen betaal je meestal zelf als hoger vastrecht trouwens (net als de 'gratis' telefoon bij je abbo...) zoals bij de meeste 'sloop de crises' deals. laag m3 /kwh tarief maar hoog vastrecht

@jvdmast, bij Oxxio werkt het wel in ieder geval. wellicht ook omdat ik een behoorlijk verbruik heb ? lees winst voor hun :P (Nuon schijnt het ook te doen hoor ik van kennissen)
Na een zoektocht naar een leverancier met én een laag tarief én een vergoeding voor de opzegboete van mijn oude leverancier had ik me begin deze week aangemeld bij Nuon. Zojuist zag ik echter een veel beter aanbod, dus Nuon gebeld om het contract te annuleren. Ze boden me toen nog een lager tarief aan. Dus zelfs bij nieuwe klanten valt er blijkbaar nog wat af te dingen.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Om terug te komen op resoneren en plofjes en opnieuw afstellen: Omdat ik het gebeun van zwager en plaatselijke installateur zat was uiteindelijk een contract bij energiewacht afgesloten. Vorige week ketel laten schoonmaken bij aangaan contract, gistermiddag kom ik thuis ligt de rookgasafvoer los op de ketel...

Vandaag dus weer energiewacht over de vloer, monteur heeft uiteindelijk het gasblok vervangen, ketel loopt weer prima.

Wel opmerkingen gekregen:
- tapwater 55 hoort niet, heeft ie op 60 gezet
- max cv temp 55 hoort niet, heeft ie op 80 gezet
- isense op intergas ketel hoort niet

Geen idee of ie nog door de menus is geweest, vanavond eerst maar weer wat temperaturen terugzetten. Wat dat betreft is het bij de energiewacht ook maar net wie je krijgt als monteur, de monteur die de ketelcheck uitvoerde was het roerend eens met de instellingen en stond bij hem thuis al te kijken als zijn ketel >50 graden aanvoer stond te stoken, want "daar gaat mijn rendement!"

Ploffen en resoneren is vooral de laatste tijd extreem geweest, ketel draait eigenlijk de hele dag aan/uit in laaglast omdat er bijna niet verwarmd hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
_JGC_ schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 15:25:
Om terug te komen op resoneren en plofjes en opnieuw afstellen: Omdat ik het gebeun van zwager en plaatselijke installateur zat was uiteindelijk een contract bij energiewacht afgesloten. Vorige week ketel laten schoonmaken bij aangaan contract, gistermiddag kom ik thuis ligt de rookgasafvoer los op de ketel...

Vandaag dus weer energiewacht over de vloer, monteur heeft uiteindelijk het gasblok vervangen, ketel loopt weer prima.
Misschien flauw...Maar ik zei weken geleden al dat je gasblok niet meer goed was. Met als voorbeeld dat de schoorsteen eraf kan vliegen en voila......

Wel jammer dat hij de temperatuur omhoog gooit, ik doe overal precies het tegenovergestelde.
Ik gooi haast overal de temperatuur en pompsnelheid omlaag, vaak zonder het te vragen of te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Vind je dat niet link? Dan krijgen zij de keet niet meer warm en ben jij de boeman...

Bij m'n ouders (2-onder-1 kap met Remeha Calenta) kan de boel ook nog wel iets zuiniger, maar ik wil dat ze het met -10 en harde wind ook nog 21 graden in huis kunnen krijgen. En ik woon niet meer thuis dus dan merk ik niet goed het effect van wijzigingen. Heb de aanvoer nu op 70 begrens volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ik zet de boel niet op 50 graden, dat kan niet zomaar.
De meeste ketels staan gewoon op 80 of soms nog hoger. Heel af en toe laat ik dat ook zo staan, bij erg oude huizen, maar eigenlijk altijd zet ik de aanvoertemperatuur naar 70.
In de de nieuwste gebouwen op 65 of 60.
Is er alleen vloerverwarming, dan direct op 50, 55.
Nooit klachten over gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-09 13:47

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Heeft iemand al ervaring met het Honeywell Evohome-systeem? Ik wil dit in een oud schoolgebouw (bouwjr 1916, afm. 14x21m, 2 verd., 8 ruimtes/zones) gaan inzetten maar ben onzeker over het bereik van het draadloos signaal. De sturing komt centraal op de 1e verdieping te hangen. De binnenmuren zijn 22cm dik gemetseld steen. Wie heeft al Evohome toegepast en hoe is de kwaliteit van de communicatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Zou er niet aan beginnen, het is een systeem vol met bugs. Lees maar eens in het slimme thermostaten topic.
Honeywell kenende zal het nog wel even duren voor dat het is opgelost, als het ooit opgelost wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Oxellaar schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 23:34:
[...]

Misschien flauw...Maar ik zei weken geleden al dat je gasblok niet meer goed was. Met als voorbeeld dat de schoorsteen eraf kan vliegen en voila......

Wel jammer dat hij de temperatuur omhoog gooit, ik doe overal precies het tegenovergestelde.
Ik gooi haast overal de temperatuur en pompsnelheid omlaag, vaak zonder het te vragen of te vermelden.
Is niet flauw, ik herinnerde het me meteen toen ik eergisteren thuiskwam.

Had bij de aanmelding al gemeld dat ketel niet goed was en dat gasblok of pakkingen gecontroleerd moest worden. Vervolgens ketelcheck, gewoon schoonmaken, ding opstarten en liep zeer beroerd. Na moeizaam afstellen was het weer goed. Paar dagen later weer slecht lopen.

Heb bij de storingsmelding verzocht om een gasblok mee te nemen. Zo rustig als die ketel nu loopt heeft ie nog nooit gelopen.

Verder staat de boel hier nu weer op 55/55. Ik hoef nooit meer dan 2-3 graden aan te warmen en dankzij de isolatie en een thermostaat die fatsoenlijk regelt lukt dat binnen een uur. Ik zie de noodzaak niet van 80 graden, en mocht het komende winter knetterhard gaan vriezen zet ik het wel hoger ipv in paniek bellen dat de boel niet warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Honeywell Evohome raad ik erg af, tenzij ze binnenkort zich eens netjes gaan opstellen en dingen gaan fixen. Tot nu toe is het grotendeels ontkennen, ontkennen, ontkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
In het kader van het isoleren avan de verwarmingsbuizen...
Ik ben begonnen om stukje voor stukje de zolder wat te isoleren. Langs de buitenmuur blijkt bij de bouw de plaat van het schuine dak iets te kort te zijn geweest en dat dachten ze wel even op te vullen. Achter een dun en inmiddels helemaal kromgetrokken triplex strookje (die dus helemaal niet meer aansloot) kwam ik deze ellende tegen:
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/iy223p.jpg
Een opening van 7cm breed waar je zo onder de pannen door naar buiten kijkt met een veel te kort strookje glaswol erin gepropt.
En precies daar was jaren geleden de vorige bewoner ook nog net te zuinig met buis isolatie! |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Djeez dat is wel heel armoedig. Zal ook lekker je verwarmingsbuizen afkoelen als het daar in de winter lekker langs tocht.

Hoe ga je het nu oplossen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
De bedoeling is dat tegen het schuine dak glaswol komt. Dus ik heb hier tegen het beton een balk geplaatst die nodig is om de glaswoldekens tussen te plaatsen en de resterende kier (balk is iets smaller dan de hele kier) gedicht met pur (had nog wat over van een andere isolatieklus). Straks komt er dus ook nog nieuwe glaswoldeken tegenaan en daar overheen de afwerking. Dat wordt hooguit bij de bocht van de buizen wat krap dus daar zal ik wat moeten smokkelen.

Inmiddels zag ik precies aan de andere kant van het dak dat daar een beluchtingspijpje van het riool door het dak gaat, met ook weer een joekel van een kier. 8)7
Heoe hebben ze krap 30 jaar geleden zo slecht kunnen en mogen bouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ha, zo'n dak heb ik ook. Eind jaren 70 gok ik ;)
Met maar liefst 3 a 4 cm dakisolatie :?

Hier is al eens gepost het isoleren van het dak thv de woningscheidende muur omdat daar een behoorlijk warmtelek zit. Dit staat ook nog op mijn todo lijstje. Als je dat doet heb je het ook opgelost :)

[ Voor 7% gewijzigd door nokiaan958GB op 21-03-2015 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 21:08

JayPe

Ondertitel

sjimmie schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 17:59:
Hoe hebben ze krap 30 jaar geleden zo slecht kunnen en mogen bouwen...
Ach ja,,. hier idem: kozijn met dubbelglas, kier langs de gehele zijkant. ( 1,8 m lang, tot anderhalve centimeter breed). PURschuim moest nog worden uitgevonden, of gewoon vergeten. heeft ruim 25 jaar zo gezeten,. tot ik 't huis kocht en de schrootjes weg haalde.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 19:22:
Ha, zo'n dak heb ik ook. Eind jaren 70 gok ik ;)
Met maar liefst 3 a 4 cm dakisolatie :?

Hier is al eens gepost het isoleren van het dak thv de woningscheidende muur omdat daar een behoorlijk warmtelek zit. Dit staat ook nog op mijn todo lijstje. Als je dat doet heb je het ook opgelost :)
4 cm dakisolatie is al heel veel voor 1970, meestal zit er niks geen isolatie.
Bij mij was de enige isolatie 18mm dakbeschot en gipsplaat ;), nu 10cm PIR, met als resultaat dat ik 23% minder gas heb verbruikt tov vorig jaar (graaddagen zijn gelijk).
En terwijl ik nu wel op de bovenverdieping iets verwarm en voorheen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:15
Oxellaar is het en idee om in dit topic of ergens anders in een topic even een mooi lijstje van de beste cv-ketels te zetten met pro's en cons? denk dat MUX ook wel het een een ander aan overwegingen kan neerplempen :)

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat heb ik Oxellaar volgens mij ook al eens om gevraagd bedenk ik mij nu :p Niet perse merken/types, maar meer punten waar op te letten bij aanschaf van een ketel :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 21:47
Ik heb wat last van (ketelkeuze)stress, daarom gooi ik het hier even in de groep. Ik heb momenteel een agpo econpact 5-235c die op zijn laatste benen loopt, en die ik wil vervangen door een Remeha Tzerra plus. Ik twijfel alleen tussen de cw4 en de cw5 versie, en dan met name vanwege het minimale cv-vermogen. De Tzerra CW4 heeft 5,5 kW als ondergrens (bij 80/60), de CW5 gaat maar tot 7,7 kW. Mijn agpo komt niet lager dan 10,1 kW. Het geïnstalleerde radiatorvermogen in mijn woning is 12,5kW (bij 90/70. Bij 80/60 zal het rond de 10kW zitten. Woning is uit 2004 en goed geïsoleerd).

Ik weet dat ik voor de verwarming in mijn geval het beste de CW4 ketel kan kiezen, maar voor ons warmwatergebruik is dat wel de ondergrens en zou de CW5 beter op zijn plek zijn. Ik vraag me alleen af of die 2,2 kW in laagste cv-capaciteit (5,5 vs. 7,7) in dat geval een probleem op gaat leveren. Volgens de installateur loopt het allemaal niet zo'n vaart, maar omdat ik met mijn warmtevraag rond de ondergrens van de ketel zit voelt het niet helemaal lekker. Het scheelt in elk geval wel dat in beide gevallen het minimale ketelvermogen nu wel lager is dan de radiatorcapaciteit.

Met mijn agpo (met aan/uit thermostaat) heb ik overigens nooit grote problemen gehad, buiten het feit dat hij niet veel draait waardoor het soms koud aanvoelt. Ik heb het gisteravond nog eens bekeken, en hij brandt hooguit 3 keer per uur 5-10 minuten om de temperatuur op 20,5 graden te houden. Mijn gasverbruik is ook niet extreem (600 m3 in het afgelopen jaar, inclusief koken).

Kortom, wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met CW4 loopt je bad alleen wat langzamer vol. Wat bedoel je met ons warmwatergebruik is CW4 de ondergrens? Onder de douche merk je helemaal niets van een CW4 of je moet zo'n stortdouche hebben. Dus ....... CW4 kopen denk ik. Lekker zuinig en goedkoper in aanschaf.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2015 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik ben normaal helemaal niet zo'n zeikerd, maar onze buren hebben iets niet voor elkaar met hun ketel.

Bij warmwater vraag (douchen, handenwassen) hoor ik een heel irritant geluid door heel mijn huis heen.

Onze huizen zijn op zich goed geïsoleerd, want ik hoor ze nooit.

Alleen wanneer daar dus iemand gaat douchen "joelt" het bij mij in huis.

Iemand een idee wat dit kan zijn :?

Ik zal eens proberen er een geluidsopname van te maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:49
@Vistajevski: kijk eens naar andere merken. Bijvoorbeeld Nefit heeft wel CW5-ketels met een minimumvermogen van minder dan 5,5 kW

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Laatst online: 25-09 18:01
Grolsch schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 20:18:
Ik ben normaal helemaal niet zo'n zeikerd, maar onze buren hebben iets niet voor elkaar met hun ketel.

Bij warmwater vraag (douchen, handenwassen) hoor ik een heel irritant geluid door heel mijn huis heen.

Onze huizen zijn op zich goed geïsoleerd, want ik hoor ze nooit.

Alleen wanneer daar dus iemand gaat douchen "joelt" het bij mij in huis.

Iemand een idee wat dit kan zijn :?

Ik zal eens proberen er een geluidsopname van te maken :P
Ventilator die niet lekker meer is van de ketel?
Die van mij maakt dan ook wel meer herrie omdat ie dan op vol vermogen draait.
En dat hoor je vooral buiten goed, via de pijp.
Of als het alleen tijdens douchen is misschien de ventilator van de badkamer?

[ Voor 3% gewijzigd door JvdW op 24-03-2015 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik kan het geluid moeilijk omschrijven, maar het klinkt als geluid dat veroorzaakt wordt door stromend water in leidingen, niet echt een jankende ketel.

Een ventilator is het zeker niet.

Ik heb geprobeerd het op te nemen, maar dat werkt dus ook niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 12:13

sjaool

Every life should have 9 cats

Heb je het er al eens over gehad met je buren? Lijkt mij handiger dan hier vragen wat het probleem kan zijn. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik denk als ik nou de oplossing weet hoef ik niet zo lang in discussie.

Het zijn nu eenmaal niet de sociaalste buren :P

Het lijkt wel alsof je zelf fluit, en bij einde douchbeurt wordt de fluitfrequentie lager.

Ik hoop dat iemand snapt wat ik bedoel, ik kom op youtube zo ook geen vergelijkbare geluiden tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zondag 22 maart 2015 @ 22:24:
Dat heb ik Oxellaar volgens mij ook al eens om gevraagd bedenk ik mij nu :p Niet perse merken/types, maar meer punten waar op te letten bij aanschaf van een ketel :p
Ik zou het graag doen, maar het is enorm veel werk om alle specifieke eigenschappen te koppelen aan een bepaalde wens of situatie.
Daarbij is iedere installatie weer anders, waardoor de ketelkeuze ook weer anders kan zijn.

Ik heb er echt over nagedacht om iets hier neer te zetten, maar ik ben bang dat het meer vragen oproept dan antwoorden geeft.
Grolsch schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 21:13:
Ik kan het geluid moeilijk omschrijven, maar het klinkt als geluid dat veroorzaakt wordt door stromend water in leidingen, niet echt een jankende ketel.

Een ventilator is het zeker niet.

Ik heb geprobeerd het op te nemen, maar dat werkt dus ook niet :P
Kan heel goed een fluitend thermisch element zijn is de thermostaatkraan van de douche.
Hoor je het alleen bij het douchen, of ook als er ww in de keuken wordt gepakt?
Ga anders een keer met de buurvrouw onder de douche, misschien dat je het dan beter kan lokaliseren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Je kent haar dus niet, want dat zal niet passen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
ha, dat hadden wij ook. Ik bedoel een vervelend geluid bij warmwatervraag.

Eerst de installeur alle waterleidingen in de koof vast laten zetten. Toe was het al 50% beter.

Voor de laatste 50% onderzoek gedaan.
Toen bleek dat de gaasfiltertjes in de aanslutingen van de douchemengkraan vol kalk te zitten. Met de nieuwe frisse kraan is alles nu ok.

Misschien wil de buuf als dank ook wel een lekkere taart voor je bakken of je gras maaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 26-09 15:06
Vistajevski schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 17:01:
...Met mijn agpo (met aan/uit thermostaat) heb ik overigens nooit grote problemen gehad, buiten het feit dat hij niet veel draait waardoor het soms koud aanvoelt. Ik heb het gisteravond nog eens bekeken, en hij brandt hooguit 3 keer per uur 5-10 minuten om de temperatuur op 20,5 graden te houden. Mijn gasverbruik is ook niet extreem (600 m3 in het afgelopen jaar, inclusief koken).

Kortom, wat is wijsheid?
Je oude ketel heeft weinig moeite je huis te verwarmen, en dat is hinderlijk (want je wil stabielere warmte) ==> zo laag mogelijk minimaal vermogen van je ketel zal je helpen om langere stooksessies te krijgen (dus confortabeler warmte).

Vanwaar de idee dat CW5 minimaal is :? Is dat bij wet verplicht?
Een CW4 zal heel waarschijnlijk volstaan (en als je op zijn grens zit, dan is het warmwater wat minder heet, dus hogere efficiëntie). Heb je toch enorme ladingen warm water nodig op korte tijd, kan je desnoods nog een (goed geïsoleerde) boiler zetten...

En installateur... bij mij stond ie ook vrolijk met een calenta 40C aan de deur, die stond direct terug in de bestelwagen om een 28C te halen. Installateur betaalt je gasrekening niet.

[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 25-03-2015 08:05 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

naftebakje schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 08:02:
[...]

Vanwaar de idee dat CW5 minimaal is :? Is dat bij wet verplicht?
Een CW4 zal heel waarschijnlijk volstaan (en als je op zijn grens zit, dan is het warmwater wat minder heet, dus hogere efficiëntie). Heb je toch enorme ladingen warm water nodig op korte tijd, kan je desnoods nog een (goed geïsoleerde) boiler zetten...
Hoezo minder heet? Alleen de hoeveelheid liters per minuut is minder volgens mij. Temperatuur blijft hetzelfde. En ff een boiler erbij zetten om bijvoorbeeld een bad te vullen lijkt me een kostbare zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 13:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 09:56:
[...]
Hoezo minder heet? Alleen de hoeveelheid liters per minuut is minder volgens mij. Temperatuur blijft hetzelfde. En ff een boiler erbij zetten om bijvoorbeeld een bad te vullen lijkt me een kostbare zaak.
Als de ketel op maximaal vermogen draait en je vraagt nóg meer warm water, dan kan de ketel het water niet meer opwarmen tot de ingestelde maximale temperatuur. Zo kan een Calenta CW4 8,2 liter per minuut van 60°C water leveren of 13,7 liter van 40°C.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
CW5 is in nieuwbouw standaard vanwege de EPC. Op papier halen CW3, 4, 5 en 6 hetzelfde rendement bij verwarming, maar is het rendement bij tapwater hoger voor een CW5 ketel. Daar krijg je extra EPC punten voor en dus kan je andere punten laten liggen om te voldoen aan het bouwbesluit.
Zeg nou zelf, als jij projectontwikkelaar voor 100 euro met een dikkere ketel de EPC kan halen, waarom zou je dan extra isoleren tegen forse meerprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

heeft dat niet met bijmengen te maken ? In een calenta 40c zit een onderdeel wat simpelweg niet meer dan 12,? liter/minuut aan warm water doorlaat. Als dat water 60 graden is en je doet er koud bij kom je aan die opgegeven 19 liter per minuut (wat hij trouwens niet haalt)
Het is volgens mij niet zo dat als je de ketel instelt op 40 graden dat er dan dus meer warm water uitkomt door die begrenzing.

Ik heb hier bewust wel de 40c vanwege het warm water verschil met de 28c en het minimale cv vermogen kan ik prima kwijt. Het is dus veel te kort door de bocht te stellen dat de 28c altijd beter is omdat deze verder terug kan moduleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 21:47
Nee, CW5 is niet verplicht :), maar douche en keukenkraan worden bij ons regelmatig tegelijkertijd gebruikt en dat gaat nu net goed. Als in: je voelt het wel als je onder de douche staat, maar het is geen ice bucket challenge. Ik heb wel geprobeerd om het tapgedrag van de rest van het gezin te conditioneren, maar tot nu toe zonder resultaat. Ik heb het gisteren nog eens nagemeten, en de maximale warmwatervraag (volgens de ketel) is 9,5 liter bij 60 graden als de douche en keukenkraan allebei gebruikt worden. Alleen voor mijn badkamer heb ik aan 7,5 liter voldoende omdat de leiding niet meer aankan, ook als ik bad, douche en wastafel helemaal open draai.

Het zou ook nog een alternatief kunnen zijn om een close-in boiler te laten installeren in de keuken, ook omdat de leidinglengte vrij lang is (22 meter). Maar ik begrijp dat dit nooit zuiniger is en de wachttijd voor warm water heb ik nooit als een probleem ervaren. Een andere optie zou nog zijn om een voorraadtoestel te nemen (Nefit aquapower o.i.d.), maar een ketel met een fatsoenlijke boiler past niet. En bij mijn huidige ketel heb ik de warmhoudfunctie van het voorraadvaatje (6 liter) uitgezet vanwege het geluid 's nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Close in is misschien niet zuiniger maar wel super comfortabel. Even iets warm omspoelen, bam warm water, thee zetten voor 1 kopje, warm water in de waterkoker, 30 sec kokend, aardappels koken, bodempje gloeiend heet water, kookt binnen no-time. Zo'n cooker zou ik ook wel willen maar die vreten volgens mij echt stroom want die leveren volgens mij kokend water. En als je een beetje warm water nodig hebt hoeft je ketel niet om te slaan van verwarmen ruimte naar verwarmen water. Ik wil niet zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-09 15:22

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 15:25:
.... thee zetten voor 1 kopje, warm water in de waterkoker, 30 sec kokend...
Comfortabel ja, maar dat schijnt nu juist niet zo handig te zijn. Het hete water heeft veel gelegenheid gehad om metalen in zich op te nemen (waarschijnlijk hoofdzakelijk koper) en dat ga jij dan opdrinken.

"Verwarmd drinkwater kan een andere kwaliteit krijgen wanneer het door een boiler of geiser heeft gestroomd. In warm water kunnen metalen beter oplossen dan in koud water. Daardoor betaat de kans dat de normen voor bijvoorbeeld koper, loood of zink worden overschreden. De kwaliteit van koud leidingwater geldt om deze reden niet voor verwarmd leidingwater. "

bron

[ Voor 36% gewijzigd door Joepla op 25-03-2015 16:54 ]

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joepla schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 16:51:
[...]

Comfortabel ja, maar dat schijnt nu juist niet zo handig te zijn. Het hete water heeft veel gelegenheid gehad om metalen in zich op te nemen (waarschijnlijk hoofdzakelijk koper) en dat ga jij dan opdrinken.

"Verwarmd drinkwater kan een andere kwaliteit krijgen wanneer het door een boiler of geiser heeft gestroomd. In warm water kunnen metalen beter oplossen dan in koud water. Daardoor betaat de kans dat de normen voor bijvoorbeeld koper, loood of zink worden overschreden. De kwaliteit van koud leidingwater geldt om deze reden niet voor verwarmd leidingwater. "

bron
Aaaaaaaaaaaaaargh ik voel me op eens niet goed. _O- Het zal allemaal wel. Buitenlopen in een stad lijkt me ongezonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Warm water uit een boiler is dan ook niet te zuipen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@Musicmasters: Wat jij ervan vindt en wat het voor jouw gezondheid betekent, ach, dat boeit mij nou weer niet (na zo'n reactie). Lekker blijven doen. Andere Tweakers kunnen er mogelijk hun voordeel mee doen.

Edit: Wedden dat je bij het eerstvolgende kopje thee (uit je boiler + waterkoker) nadenkt hoe slim/dom je (re)actie is? :P

[ Voor 3% gewijzigd door Joepla op 25-03-2015 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariemaiden
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-08 11:07
_JGC_ schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 10:39:
CW5 in nieuwbouw standaard vanwege de EPC. Op papier halen CW3, 4, 5 en 6 hetzelfde rendement bij verwarming, maar is het rendement bij tapwater hoger voor een CW5 ketel. Daar krijg je extra EPC punten voor en dus kan je andere punten laten liggen om te voldoen aan het bouwbesluit.
Zeg nou zelf, als jij projectontwikkelaar voor 100 euro met een dikkere ketel de EPC kan halen, waarom zou je dan extra isoleren tegen forse meerprijs?
Hierdoor werd bij onze nieuwbouw woning de douche WTW geschrapt. Na lang onderhandelen met de aannemer is die er uiteindelijk wel gekomen uiteraard. (Hoort gewoon standaard in iedere nieuwbouwwoning vind ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joepla schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 20:26:
@Musicmasters: Wat jij ervan vindt en wat het voor jouw gezondheid betekent, ach, dat boeit mij nou weer niet (na zo'n reactie). Lekker blijven doen. Andere Tweakers kunnen er mogelijk hun voordeel mee doen.

Edit: Wedden dat je bij het eerstvolgende kopje thee (uit je boiler + waterkoker) nadenkt hoe slim/dom je (re)actie is? :P
Uurtje geleden nog eentje op....zaaaalig. >:) Ik heb al zoveel mensen in mijn omgeving zien sterven aan kanker die niet dronken, rookte, moestuin hadden etc etc dat ik besloten heb gewoon te gaan leven. Ieder voor zich weten maar ik ga niet onder een glazen stolp zitten en drink gewoon mijn kopje thee. Over tot cv tuning. NB: weddenschap verloren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Jouw kopje eigenwijze, zelfgezette boilerthee zal vanaf vandaag een bijsmaakje hebben, wat je ook beweert :)
Succes met "gewoon te leven", knul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
_JGC_ schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 15:25:
Wel opmerkingen gekregen:
- tapwater 55 hoort niet, heeft ie op 60 gezet
- max cv temp 55 hoort niet, heeft ie op 80 gezet
- isense op intergas ketel hoort niet
Op 20 maart mijn 15 jaar oude VR Intergas laten vervangen door een Remeha Tzerra 24C Plus.
Ik las dit topic al een tijdje dus gevraagd of de boel niet moest worden ingeregeld.
Nee hoor zegt de monteur, dat doet de ketel vanzelf. :?
Zowel de CV als tapwater stonden op 90°, ik vroeg is dat niet te hoog voor een appartement van 75m2 waarvan bijna alleen de woonkamer word verwarmd, nee hoor dat hoort zo!
De eerste avond was de retourbuis gelijk al net zo heet als de aanvoer.
Dus ik heb de CV op 70° gezet en tapwater op 50° en de tapwaterfunctie heb ik uitgezet op de iSense, douche en keuken zitten direct naast de ketel.
In de badkamer heb ik het voetventiel van de designradiator 90% dichtgedraaid want de afvoerbuis werd daar meteen heet.
Ik heb geen apparatuur om alles te meten, maar de tent wordt nu lekker warm en de Tzerra lijkt nu rustig te draaien.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Niet online

art

Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 15:25:
Zo'n cooker zou ik ook wel willen maar die vreten volgens mij echt stroom want die leveren volgens mij kokend water.
Meten is weten. Ik heb een kokendwaterkraan (van Grohe) en die heeft in de afgelopen 365 dagen 268,13kWh gebruikt, 57 euro per jaar dus.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
art schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 09:13:
[...]

Meten is weten. Ik heb een kokendwaterkraan (van Grohe) en die heeft in de afgelopen 365 dagen 268,13kWh gebruikt, 57 euro per jaar dus.
Weet je ook hoeveel je verbruik zou zijn geweest zonder die kraan?
Dus aan gas voor warm water, stroom voor waterkoker, enz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Als ik kijk naar eigen verbruik met waterkoker, wordt toch snel zo'n 5-6 liter per dag aan water gekookt (3 potten koffie, 1 liter water voor koken en verder een vriendin die denkt dat je voor 1 kop thee een ruime liter water nodig hebt)
Volgens artikel kost een liter water koken 0,16KWh, kom je met 5 liter per dag en 365 dagen per jaar op 292KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joepla schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 22:35:
Jouw kopje eigenwijze, zelfgezette boilerthee zal vanaf vandaag een bijsmaakje hebben, wat je ook beweert :)
Succes met "gewoon te leven", knul.
Grote onzin natuurlijk, knul(????). Een keuken boilertje, die met een behoorlijk grote doorstroom met gezinsverbruik, niet eens de tijd krijgt smaak af te geven aan het water. Er zit meen ik 10 liter in die schat ik zeker 4 keer per dag wordt ververst. Doe het al jaren zo en ook bezoekers hier krijgen hun thee uit de boiler, naar kookpunt gebracht in waterkoker en heb nooit iemand horen klagen. Je opmerking snap ik als je zo'n mega tank op zolder hebt staan waar een veelvoud aan liters een hele dag staat te pruttelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Niet online

art

sjimmie schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 09:51:
[...]Weet je ook hoeveel je verbruik zou zijn geweest zonder die kraan?
Dus aan gas voor warm water, stroom voor waterkoker, enz?
Dat weet ik, want dat meet ik ;-)

We hebben de afgelopen zomer de verwarming op 9 juni uitgezet, en op 6 oktober weer aan. In de tussenliggende periode hebben we gemiddeld 0,350 m3 gas per dag gebruikt. Dat is dan dus voor sanitair warm water (elke dag douchen) en de wokbrander. Koken gaat verder op inductie en kan ik helaas niet meten :( maar veel kan 't niet zijn, wij zijn nogal van de afhaalmaaltijd of even wat eten in in de stad.
Koffie zetten we met een Nespresso apparaat dat automatisch na een paar minuten uitschakelt. Dat kost minder dan drie euro per jaar aan stroom.

Isolatie en een volledig nieuwe verwarmingsinstallatie, niet stoken behalve met de vloerverwarming op de BG, en een beetje tweaken reduceerden ons gasverbruik van 3000 naar 900 kuub per jaar. Ik schrijf élke nacht de meterstand op, zet het allemaal in Exact, zoek de graaddagen erbij en maak aantekeningen zoals:

CV aanvoer van 80 naar 50 graden
Folie in de kruipruimte gelegd
Kelderkast geïsoleerd
Ketel pendelt. CV aanvoer terug naar 70, ventilatortoerental van 4200 naar 2000
Programma twee uur vervroegd
Kieren kelderkast dichtgepurd
Restant kieren gepurd, kier onder voordeur gedicht, voordeur heeft veel opengestaan
CV 's nachts vergeten uit te zetten
Vakantie
Kamerthermostaat op continu 20 graden ingesteld

maar het effect van de individuele maatregelen gaat eerlijk gezegd onder in de ruis. Alleen de vakanties, als de CV op 15 graden staat, springen eruit.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@Musicmasters: Waarschijnlijk valt het allemaal wel mee. Maar doe wat je wilt, op dit forum geef ik slechts mijn goedbedoelde mening. In dit geval ook nog ondersteunt door een bronvermelding, maar jij weet het kennelijk beter doordat "je nog nooit iemand hebt horen klagen". Als dat je criterium is, prima toch?

Pagina: 1 ... 13 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.