Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 109 ... 128 Laatste
Acties:
  • 7.940.443 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06 14:35
bert pit schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 12:29:
[...]

Als je echt wil meten, zou je de CV moeten kunnen uitlezen. Het niet zo dat wanneer je hem op aan/uit zet hij dan niet moduleert. Tenzij je een CV hebt uit het jaar kruik :). Je CV moduleert bij aan/uit op basis van deltaT, ofwel het verschil tussen aanvoer en retour.

Het kan dus zijn, dat wanneer je een radiator dichtbij de CV installatie aan zet, er erg warm water retour komt,. met als gevolg dat de ketel terug moduleert en er een relatief lage aanvoer richting de woonkamer komt. Andersom kan ook.

Alle varianten zijn mogelijk en daarom is het belangrijk om de hele installatie in balans te brengen door middel van waterzijdig inregelen.

Overigens heb ik zelf ook een jaren30 huis, (2/1 kap 1100m3 verbruik/jaar) waarbij ik graag enig rendement opgeef voor comfort. Ik ben ook terug gegaan van OT naar aan/uit in combinatie met WAR en Evohome.

Meer herrie, lager verbruik en meer comfort. Mijns inziens is OT voor de meeste mensen een "no brainer", maar in sommige situaties overschat.
Helaas kan ik de CV niet uitlezen via de Toon (had ik meer van verwacht) icm OpenTherm.
Mbt de retour: ik ben geregeld op zolder gaan zitten om de retour leiding te voelen. Deze werd hand warm of bleef zelf koel (afhankelijk van de op te stoken temperatuur). Ik heb de ketel er nooit op betrapt dat hij uitschakelde door een te kleine dT. Komt mede omdat de radiatoren boven ook groot zijn, en we daar maar af en toe een beetje warmte nodig hebben (koude dagen in de ochtend of avond)
In eerste instantie verdacht ik de Toon thermostaat er van dat hij (omdat het een slimme thermostaat is) meteen naar de 70 door stookte en hem daarom meteen af kapte wanneer de temperatuur is bereikt.

Ik neig nu ook nog naar jouw conclusie dat OT niet overal de meest gunstige instelling is. Maar in theorie zou het wel moeten om het huis op temperatuur te houden en meer in de HR zone te zitten, ook als je hoge temperaturen gebruikt.

Twijfel heel erg wat nu te doen met de Toon
A. Weer op AAN/UIT zetten (nu softwarematig). Bewezen dat het zuiniger is
B. Max temperatuur verlagen(meer HR), maar het aantal Celcius dat die per uur mag opwarmen hoger zetten (was 3C per uur, nu 5C, maar kan tot 7C gaan. Denk dat die dan agresiever opstookt dan langzaam het huis proberen te verwarmen)
C. Max temperatuur verhogen (huis sneller warm, waardoor minder warmte verlies)

Vraag die ik blijf hebben. Wat is de relatie van de retour temperatuur tov de aanvoertemperatuur. Stel
1. Je Ketel stookt op 75C maar je retour is 20c (koude leidingen)
2. Je ketel stookt op 55C maar je retour is 20c (zelfde koude leidingen)

Ben je in situatie 2 echt zuiniger aan het stoken (mits de retour redelijk laag blijft) tov situatie 1? Omdat de het condensatie principe beter werkt? Of omdat de retour hem onder de 57c rookgas trekt heb je nog steeds hoog rendement totdat je retour (in beide gevallen, alleen de eerste sneller dan de 2de) oploopt?

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Stinger_Ventura schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 14:12:
[...]

Vraag die ik blijf hebben. Wat is de relatie van de retour temperatuur tov de aanvoertemperatuur. Stel

Ben je in situatie 2 echt zuiniger aan het stoken (mits de retour redelijk laag blijft) tov situatie 1? Omdat de het condensatie principe beter werkt? Of omdat de retour hem onder de 57c rookgas trekt heb je nog steeds hoog rendement totdat je retour (in beide gevallen, alleen de eerste sneller dan de 2de) oploopt?
Als je een HR ketel hebt ben je in situatie 2 Echt veel zuiniger aan het stoken, Een hr-ketel gaat pas met hoog rendement draaien als de retourtemperatuur lager is dan 58,6 °C. Dan kan waterdamp die bij de verbranding vrijkomt van aardgas condenseren zonder te verdwijnen via de schoorsteen. En gecondenseerde waterdamp (water dus) wordt weer gebruikt om warmte af te geven.

Afbeeldingslocatie: https://www.cv-inregelen.nl/images/Overige_afbeeldingen/grafiek_ketel_rendement.JPG

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Beste medetweakers,

Ruim een jaar geleden ben ik verhuisd naar een moderner huis met een betere isolatie. Helaas levert dat tot nu toe een woonkamer op die niet op temperatuur wil komen. Ik kan wel wat hulp gebruiken en hoop dat jullie mij van wat passende tips kunnen voorzien!

Wat gegevens:
  • Woning is een rijtjeswoning uit 2000, ca 150m2, woonkamer heeft een uitbouw en een open keuken
  • HR ketel is bij de verhuizing vervangen door een Vaillant ecoTEC plus VHR 30-34/5-5 en een Vaillant CalorMATIC 350 thermostaat
  • We verwarmen eigenlijk alleen de woonkamer, die heeft 2 convectoren aan de achterkant en 1 convector aan de voorkant in de keuken
Vorig jaar is een monteur langs geweest voor het probleem, die heeft een aantal instellingen aan de CV aangepast, maar dat heeft eigenlijk niets geholpen. Het is (helaas) niet bekend wat hij exact heeft gedaan.

De temperatuur staat nu 's nachts op 18 graden, dan duurt het een uurtje of 2 voordat hij op 20 staat, en de gewenste 21 haalt hij niet.

Ik heb vandaag gekeken naar het waterzijdig inregelen. De thermostaat op 30, ventilatie open, alle radiatoren vol open. Ik zie dan dat elke radiator zo 70-75 invoer en 55-65 uitgaand heeft. De delta verschilt van 10 tot 20 graden. Ik vond het meten met de infrarood thermometer overigens niet heel betrouwbaar..

Ik heb inmiddels een arduino aan de CV ketel hangen waarmee ik de temperatuur van aanlevering en retour meet. Dat geeft me het volgende inzicht. (metingen van vandaag, zo'n 10 graden buiten)

Thermostaat op 21 graden, alleen de convectoren in woonkamer/keuken open

Thermostaat op 30 graden, alle convectoren/radiatoren open

Thermostaat op 21 graden, alle convectoren/radiatoren open

Ik heb inmiddels de gebruikers en installatie handleiding van de CV ketel en de thermostaat. Ik zag dat in de CV de deellast op 21kw stond, dat heb ik (terug)gezet naar de fabrieksinstelling 'auto'. Ook de aanvoer bleek op 75 graden te staan, die heb ik teruggezet op 65. Uit de metingen zie ik dat deze niet hoger wordt dan 67 graden, en naar wat ik lees zou 65 toch voor mijn woning voldoende moeten zijn?

Tot slot nog de convector, iemand enig idee welk merk/type deze zijn? Ik hoop zo wat specificaties te kunnen vinden en te kunnen beoordelen of vervanging zinvol is.

Wat specifiekere vragen:
  1. Wat is het belang van verder optimaliseren van waterzijdig inregelen wanneer ik alleen de woonkamer/keuken maximaal verwarm en in de overige vertrekken de verwarming altijd uit heb staan?
  2. Aangezien het een moderne CV ketel/thermostaat betreft die veel al zelf regelt heb ik niet het idee hier veel aan te moeten doen, is dat terecht? (mogelijk kan ik nog iets met branderwachttijd?)
  3. Ik vermoed dat het vermogen van de convectoren in de woonkamer het grote probleem zijn, is dat terecht? Zou het plaatsen van een zelfbouw speedbooster hierbij de oplossing kunnen zijn?
Bedankt alvast voor alle bemoeienissen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-06 15:43
[...]

In dat geval zijn beide scenario's in principe even zuinig. Maar de kans dat je met 75gr zo'n lage retour hebt, is erg klein. Je moet heel veel afgifte hebben.
In jouw situatie kun je nooit met zowel 55 als 75gr een retour van 20 hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Cranberry op 22-11-2019 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:24

bert pit

asdasd

[...]

Helaas kan ik de CV niet uitlezen via de Toon (had ik meer van verwacht) icm OpenTherm.
Mbt de retour: ik ben geregeld op zolder gaan zitten om de retour leiding te voelen. Deze werd hand warm of bleef zelf koel (afhankelijk van de op te stoken temperatuur). Ik heb de ketel er nooit op betrapt dat hij uitschakelde door een te kleine dT. Komt mede omdat de radiatoren boven ook groot zijn, en we daar maar af en toe een beetje warmte nodig hebben (koude dagen in de ochtend of avond)
In eerste instantie verdacht ik de Toon thermostaat er van dat hij (omdat het een slimme thermostaat is) meteen naar de 70 door stookte en hem daarom meteen af kapte wanneer de temperatuur is bereikt.

Ik neig nu ook nog naar jouw conclusie dat OT niet overal de meest gunstige instelling is. Maar in theorie zou het wel moeten om het huis op temperatuur te houden en meer in de HR zone te zitten, ook als je hoge temperaturen gebruikt.

Twijfel heel erg wat nu te doen met de Toon
A. Weer op AAN/UIT zetten (nu softwarematig). Bewezen dat het zuiniger is
B. Max temperatuur verlagen(meer HR), maar het aantal Celcius dat die per uur mag opwarmen hoger zetten (was 3C per uur, nu 5C, maar kan tot 7C gaan. Denk dat die dan agresiever opstookt dan langzaam het huis proberen te verwarmen)
C. Max temperatuur verhogen (huis sneller warm, waardoor minder warmte verlies)

Wat voor merk/type ketel heb je? HR ketels of ketels geschikt voor OT moduleren allemaal, ook op aan/uit. Moduleren houdt in dat de vlamhoogte wordt aangepast, niet dat hij uitgaat. Door de vlamhoogte aan te passen, gaat de aanvoertemperatuur omlaag. Doorgaans gebeurt dat op basis van DeltaT. Daar hoef je dus zelf niet over na te denken.

Betreffende je vraag: Warmte gaat niet verloren, behalve door slechte isolatie of door je rookgaskanaal. Slechte isolatie moet je gewoon aanpakken en warmteverlies door je stookkanaal, kun je beperken door in het HR gebied van je ketel te stoken. Dat doe je door bij voorkeur onder de 55gr te stoken.

Hoeveel je daarmee wint, daar zijn theoretische cijfers van. dit staat in het vorige topic:
Extra efficiëntie van een HR ketel bij de volgende retour temperaturen:

80 °C : 1,84 %
70 °C : 2,30 %
60 °C : 2,75 %
55 °C : 3,11 %
50 °C : 5,61 %
45 °C : 7,68 %
40 °C : 9,41 %
35 °C : 10,84 %
30 °C : 12,04 %

NB. Bij mij gaf 55 gr max aanvoer geen comfortabel gevoel. En als je dan na gaat dat je circa 10m3 meer gas gebruikt bij een wel aangename aanvoertemperatuur... Dan begrijp je waar ik hem op zette. Om in het voor en najaar toch nog wat extra rendement eruit te persen heb ik uiteindelijk WAR geinstalleerd. Bij 0 graden buiten wordt de aanvoer hoog, bij 14 graden buitentemperatuur wordt de aanvoer laag.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik lees wat tegenstrijdige berichten over het verlagen van het minimale toerental en weet nu niet of het verstandig is de instelling te wijzigen.

De standaard waarde van p19 (Minimum toerental van de ventilator (CV + SWW) van mijn Remeha Avanta 28c is 13. In de handleiding staat niet dat de parameter niet gewijzigd mag/kan worden.

Is het veilig om de waarde op 10 te zetten?

[ Voor 9% gewijzigd door Dj-sannieboy op 22-11-2019 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
HereIsTom schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 14:20:
[...]

Als je een HR ketel hebt ben je in situatie 2 Echt veel zuiniger aan het stoken, Een hr-ketel gaat pas met hoog rendement draaien als de retourtemperatuur lager is dan 58,6 °C. Dan kan waterdamp die bij de verbranding vrijkomt van aardgas condenseren zonder te verdwijnen via de schoorsteen. En gecondenseerde waterdamp (water dus) wordt weer gebruikt om warmte af te geven.

[Afbeelding]
Dat plaatje ken ik. Maar wat ik me afvraag is wat de efficiency is van stoken met 75C of 55C met allebei een retour van 20C.
Wat verlies je dan aan rendement??? Of is er geen verlies tot de retour boven de 57C uit komt?
Cranberry schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 14:32:
[...]

In dat geval zijn beide scenario's in principe even zuinig. Maar de kans dat je met 75gr zo'n lage retour hebt, is erg klein. Je moet heel veel afgifte hebben.
In jouw situatie kun je nooit met zowel 55 als 75gr een retour van 20 hebben.
Dank, dan beantwoord dit mijn vraag.
Natuurlijk zal de retour niet 20c blijven, maar hoger an 45c heb ik hem nog niet gehad op vol vermogen voor langere tijd.
Het princiepe is ook zo dat hoe warmer het is, des te minder radiatoren aan en dus sneller warm in de woonkamer en de retour loopt niet snel op door het kleine warmte verschil.
Hoe kouder, des te meer radiatoren een beetje aan door de danfoss ventielen (slaapkamers, werkkamer, badkamer), waardoor er meer afgifte is terwijl die langer draait.

[ Voor 34% gewijzigd door Stinger_Ventura op 22-11-2019 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@Stinger_Ventura Het draait om de retourtemperatuur. Hoe lager het water dat terugkomt is, hoe meer energie (warmte) er van de rookgassen naar het water kan worden overgedragen. De ketel hoeft dan het water minder in temperatuur te verhogen, wat minder gas kost.
Daarom wordt de aanvoertemperatuur verlaagd, zodat als gevolg daarvan de retourtemperatuur ook lager zal zijn. Het verschil tussen die beide wordt dan uiteraard wel kleiner.

Hoe hoger je retourtemperatuur, hoe minder je profiteert van de energie in de rookgassen.

[ Voor 19% gewijzigd door Cranberry op 22-11-2019 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:49
SVMartin schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 14:31:
Beste medetweakers,

Tot slot nog de convector, iemand enig idee welk merk/type deze zijn? Ik hoop zo wat specificaties te kunnen vinden en te kunnen beoordelen of vervanging zinvol is.
Betreffende jouw convector:

Het is denk ik een Jaga type 20 (20 cm diep) en 500mm breed.(gok ik). Als ik dan bij Jaga kijk komt er bij 75/65 1 tot 1,5 kW uit, bij 55/45 wordt dat de helft.

Met hoeveel van die kleintjes wordt de beneden verdieping verwarmd? Zo gok ik dat je afgifte wel erg klein is. Je meet grafieken zien er ook goed uit.
Op de foto zie ik dat de convectorput niet volledig doorloopt langs het raam. Daar lijkt mij iets niet te kloppen.Dit gaat koude val geven.

Zijn de convectoren perfect ingebouwd, goed omsloten zodat je een strakke schoorsteen krijgt die goed trekt?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Stinger_Ventura schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 15:08:
[...]

Dat plaatje ken ik. Maar wat ik me afvraag is wat de efficiency is van stoken met 75C of 55C met allebei een retour van 20C.
Wat verlies je dan aan rendement??? Of is er geen verlies tot de retour boven de 57C uit komt?

[...]

Dank, dan beantwoord dit mijn vraag.
Natuurlijk zal de retour niet 20c blijven, maar hoger an 45c heb ik hem nog niet gehad op vol vermogen voor langere tijd.
Het princiepe is ook zo dat hoe warmer het is, des te minder radiatoren aan en dus sneller warm in de woonkamer en de retour loopt niet snel op door het kleine warmte verschil.
Hoe kouder, des te meer radiatoren een beetje aan door de danfoss ventielen (slaapkamers, werkkamer, badkamer), waardoor er meer afgifte is terwijl die langer draait.
In beide gevallen hetzelfde rendement klopt dus niet!
Het is de combinatie, dus retour verschil van 20° en hoe lager de retour temperatuur, hoe hoger het rendement!
Het verlies kun je zien in die grafiek, dus hoe lager de aanvoer temperatuur, hoe lager de retour temperatuur zal zijn en hoe hoger dus het rendement.
De vraag is hoe laag kun je de aanvoer temperatuur zetten zodat het nog comfortabel warm wordt in jou huis.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Seafarer schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:33:
[...]

Betreffende jouw convector:

Het is denk ik een Jaga type 20 (20 cm diep) en 500mm breed.(gok ik). Als ik dan bij Jaga kijk komt er bij 75/65 1 tot 1,5 kW uit, bij 55/45 wordt dat de helft.

Met hoeveel van die kleintjes wordt de beneden verdieping verwarmd? Zo gok ik dat je afgifte wel erg klein is. Je meet grafieken zien er ook goed uit.
Op de foto zie ik dat de convectorput niet volledig doorloopt langs het raam. Daar lijkt mij iets niet te kloppen.Dit gaat koude val geven.

Zijn de convectoren perfect ingebouwd, goed omsloten zodat je een strakke schoorsteen krijgt die goed trekt?
Bedankt voor je reactie!

De afmeting van 20x50 klopt inderdaad.

Snel gerekend is het iets meer dan 100m3 en heb ik toch zo'n 8kW nodig voor een temperatuur van 21 graden. Met 3x1,5 kom toch al op de helft d:)b

Hoe kan het dan dat hij wel in de buurt komt als er zo'n verschil tussen zit?

De aanbouw zorgt overigens voor zo'n 25m3 extra ruimte, maar ook dan zou 3x1,5 te weinig zijn. De buren hebben dezelfde verwarming vanuit de oorspronkelijke bouw en geven aan dat het ook niet over houdt.

De convector loopt inderdaad niet langs het volledige raam. Het raam bestaat eigenlijk uit 4 delen; voor het rechter- en voor het linkerdeel zit deels 1 convector. Dit is aan de achterkant, terwijl aan de voorzijde van de woning nog een 3e convector zit, maar deze zit niet in een put maar hangt aan de muur boven de vloer. (is wel van hetzelfde type)

Ik heb nog een foto van de convectorput gemaakt:

Convectorput

Volgens mij is deze niet onaardig, alhoewel ik de ruimte waar de verse lucht naar binnen moet op het oog wat krap. Met wat fans hoop ik dat eigenlijk te kunnen verbeteren, zodat het rendement wat omhoog gaat en hij op de 21 graden komt en daar ook nog eens snel op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 22:49
SVMartin schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 14:31:

Wat specifiekere vragen:
  1. Wat is het belang van verder optimaliseren van waterzijdig inregelen wanneer ik alleen de woonkamer/keuken maximaal verwarm en in de overige vertrekken de verwarming altijd uit heb staan?
  2. Aangezien het een moderne CV ketel/thermostaat betreft die veel al zelf regelt heb ik niet het idee hier veel aan te moeten doen, is dat terecht? (mogelijk kan ik nog iets met branderwachttijd?)
  3. Ik vermoed dat het vermogen van de convectoren in de woonkamer het grote probleem zijn, is dat terecht? Zou het plaatsen van een zelfbouw speedbooster hierbij de oplossing kunnen zijn?
Bedankt alvast voor alle bemoeienissen :)
1) Als je de andere _echt_ nooit aan hebt staan dan hoef je ook alleen de radiatoren in de woonkamer/keuken waterzijdig in te regelen.
2) Correct. Ik ken de ketel en thermostaat niet, maar als deze zelf al terug moduleren aan regelen op de retourtemperatuur dan hoef je zelf weinig in te stellen
3) Jazerker, dat zal zeker helpen (en daarna je waterzijdig inregelen aanpassen, want deze radiator zal een lagere retour krijgen nadat je ventilatoren hebt geplaatst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
SVMartin schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 17:02:
[...]

Bedankt voor je reactie!

De afmeting van 20x50 klopt inderdaad.

Snel gerekend is het iets meer dan 100m3 en heb ik toch zo'n 8kW nodig voor een temperatuur van 21 graden. Met 3x1,5 kom toch al op de helft d:)b

Hoe kan het dan dat hij wel in de buurt komt als er zo'n verschil tussen zit?
8 kW voor als het echt nodig is.Buiten -10. Verklaart ook die hoge aanvoer temperatuur.
Die 1,5 kW haal je nooit in zo'n ondiepe put.
De aanbouw zorgt overigens voor zo'n 25m3 extra ruimte, maar ook dan zou 3x1,5 te weinig zijn. De buren hebben dezelfde verwarming vanuit de oorspronkelijke bouw en geven aan dat het ook niet over houdt.

De convector loopt inderdaad niet langs het volledige raam. Het raam bestaat eigenlijk uit 4 delen; voor het rechter- en voor het linkerdeel zit deels 1 convector. Dit is aan de achterkant, terwijl aan de voorzijde van de woning nog een 3e convector zit, maar deze zit niet in een put maar hangt aan de muur boven de vloer. (is wel van hetzelfde type)
Eigenlijk al niet goed vanaf het begin.

Die aan de muur zou ik een keer vervangen door er een op marktplaats te kopen. Gewoon op je gemak zoeken. Mooi prijsje en dan een zo groot als mogelijk qua vermogen. Eventueel een Twin. (dubbel binnenwerk)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7T26wB2cuXNFEik8PbUVtXew/medium.jpg

Eventueel ergens een extra convector plaatsen.
Ik heb nog een foto van de convectorput gemaakt:

Convectorput

Volgens mij is deze niet onaardig, alhoewel ik de ruimte waar de verse lucht naar binnen moet op het oog wat krap. Met wat fans hoop ik dat eigenlijk te kunnen verbeteren, zodat het rendement wat omhoog gaat en hij op de 21 graden komt en daar ook nog eens snel op zit.
Misschien de convectors in de putten vervangen door langere? Maar ventilatoren zijn wel een veel goedkopere oplossing.

Kijk hier eens voor ideeën:
DBE zelfbouw

Dit zijn wel de ideeën die ik zie om je aanvoer temperatuur te verlagen en je comfort te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
@LinuxMan en @Seafarer Bedankt voor jullie reactie!

Gelukkig is het tegenwoordig niet zo snel meer -10 :-)

Ik heb vanmiddag ook nog de aanvoertemperatuur verlaagd van 75 naar 65 graden, tot nu toe blijft hij daarmee wel op temperatuur. Eens zien hoe dat morgenochtend gaat als hij weer van 18 naar 21 moet.

Dank voor de marktplaats tip! Zal dat eens in de gaten houden, maar eerst maar met de fans aan de slag. Dat projectje heeft tijdens de zomermaanden wat te weinig aandacht gekregen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
SVMartin schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 20:12:
@LinuxMan en @Seafarer Bedankt voor jullie reactie!

Gelukkig is het tegenwoordig niet zo snel meer -10 :-)

Ik heb vanmiddag ook nog de aanvoertemperatuur verlaagd van 75 naar 65 graden, tot nu toe blijft hij daarmee wel op temperatuur. Eens zien hoe dat morgenochtend gaat als hij weer van 18 naar 21 moet.

Dank voor de marktplaats tip! Zal dat eens in de gaten houden, maar eerst maar met de fans aan de slag. Dat projectje heeft tijdens de zomermaanden wat te weinig aandacht gekregen!
Als je nou moeite hebt met het op temperatuur houden van je woning kan je ook je nachtverlaging verminderen/inkorten.

Ik denk dat je voornaamste probleem je capaciteit is. Dat blijkt uit je lage dT tussen toe en afvoer.

Maar ook waterzijdig kan je even kijken. Voel eens aan alle retouren (liefst meten) en probeer deze eens gelijk te krijgen.
Edit: even verder uitgelegd: wanneer een convector maximaal open staat geeft hij misschien maar een klein beetje warmte extra af. Echter zakt dat de flow soms weg bij een andere convector/radiator/vv. Hierdoor krijg je dus alsnog minder warmte in huis.
Tevens killing voor je rendement ivm hogere retourtemperatuur.

[ Voor 14% gewijzigd door Xanderk89 op 23-11-2019 10:42 ]

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-06 21:12
Stinger_Ventura schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 11:42:
Graag jullie advies over hoe ik het beste mijn CV installatie kan afstellen in ons "nieuwe huis", ik neig naar een hoge temperatuur als aanvoer voor lager verbruik!
Dat klinkt tegenstrijdig als je bedenkt dat hoe hoger de Ta hoe minder van de warmte die vrijkomt bij het verbranden van je gas aan het water wordt afgegeven en hoe meer warmte er via je rook kanaal naar buiten verdwijnt en niet gebruikt wordt om je huis te verwarmen.
Nu het stookseizoen is begonnen en de ketel op modulerend stond ervaar ik het zelfde met de Toon thermostaat, hoger verbruik tov vorig jaar 33% (0,34m3 per gr dag tov 0,45m3, en 170m3 tov 240m3) tov de zelfde oktober tot nu periode van vorig jaar. Bijkomend detail, ik heb de voorverwarmde heet water functie ook nog eens uitgezet op de CV ketel :O (scheelt zo'n 0,15m3 per dag, ofwel 11m3 in dezelfde periode waardoor het verschil nog groter is).
m3 Gas per graaddag klinkt leuk, maar dat kan je niet zomaar vergelijken, je moet je realiseren dat met de nog relatief hoge temperaturen van oktober het aandeel van:
  • het stroom verbruik binnen de verwarmde schil van je huis
  • de mensen in je huis die warmte afgeven
  • de zon die op je huis instraalt
relatief groot is in het totaal van de energie die in het verwarmen van je huis gaat zitten.

Oktober was dit jaar erg slecht met zonne instraling, hier was dat dit jaar slechts 57% van vorig jaar, en dat zie je serieus terug in m3 Gas per graaddag.
Kortom, AAN/UIT met 70c is significant energie zuiniger voor het opwarmen van mijn huis dan modulerend. Plus dat als ik hem op modulerend zette dat ik niet voelde dat de ruimte behaaglijk warm was, bleef. Thermostaat stond wel op 20c, maar het bleef koeletjes... Terwijl voorheen je de radiatoren echt warmte voelde afgeven (confectie) terwijl de thermostaat nog op 19c stond en aan het verwarmen was richting de 20c.

Hoe kan ik nu toch mijn woning beter verwarmen, en zuiniger met gebruik makend van mijn modulerende termostaat?? (isoleren komt nog, dat even buiten beschouwing laten)
Ik denk dat je de conclusie dat het zuiniger is niet kan trekken over zo'n korte periode met alle externe invloeden die je niet kan meten.

Mijn ervaring is ook dat een CV die aan het opwarmen is, veel behaaglijker voelt dan een CV die de temperatuur constant houd bij de zelfde temperatuur. Ik slinger hier af en toe 's avonds de thermostaat 0.5oC omhoog om het behaaglijker te laten voelen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-06 09:51

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik ben een langzaam bezig met de CV eens wat te 'tunen'. En dan meer om het behaaglijker te krijgen dan om gas te besparen. We wonen in een vrij groot vrijstaand huis uit 1985 met redelijk goede isolatie. Redelijk als in, er zitten voor 90% moderne dubbelglas kozijnen in, we hebben een kelder en geen koude kruipruimte, en in onze buurt blijft sneeuw op ons huis langer liggen dan andere huizen.

Nu hebben wij een Nefit Topline II AquaPower+ HRC 30 HR CW6 ketel. Deze wordt aangestuurd door een Nefit Moduline 300. Onze klacht thuis was dat als de thermostaat een halve graad omhoog werd gezet, er echt een soort piek in temperatuur plaatsvond in huis waarbij het niet lang daarna weer eigenlijk net iets te koud was.

Ik heb nu de max aanvoertemp van de ketel van 85 graden naar 70 graden gezet en de resultaten zijn na een week best positief. Ik heb de boiler ook op Eco gezet en zoals verwacht merken we geen enkel verschil. Enerzijds omdat er een apart boilertje in de kelder hangt voor warm water in de keuken en anderzijds omdat 22 liter water op 40 graden aanleveren per minuut net als de rest van die ketel een beetje overkill is. Ik moet nog aan de slag met het meten van allerlei zaken, maar het comfort is in ieder geval hoger.

[ Voor 3% gewijzigd door Kuusj op 25-11-2019 16:18 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
@Kuusj Klopt 85° is bijna altijd veel te hoog, je krijgt dan rennen en stilstaan, dus pieken in de warmte en kou, als 70° goed bevalt kun je 65° eens proberen.
Jammer dat je geen gas wilt besparen, want water zijdig inregelen van je radiatoren kan je een hoop gas schelen. En ook de Ecostand van de boiler helemaal uit, zeker als je toch al een boiler voor de keuken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Luc S schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:42:
Ik wil graag de overstap gaan maken naar een L/W warmtepomp. In het kader van meten is weten heb ik een zak met DS18B20 sensoren gekocht om mijn verwarmingssysteem thuis onder de loep te nemen. Ik was benieuwd of er nog te verbeteren valt en wat de aandachtspunten zijn van het systeem.

De situatie: Beneden volledig vloerverwarming, 1 radiator in de garage en boven 4 radiatoren (allemaal hoge temperatuur dus de VV verdeler moet sowieso vervangen worden als er een warmtepomp komt).

Op advies van mensen hier (2 jaar geleden) heb ik de flow al wat verhoogt en vorig jaar nog de radiatoren boven wat meer geknepen om voldoende warm water in de VV verdeler te krijgen. Dit scheelde al flink in het comfort en het verbruikte m3 gas.

Het meet-projectje is een succes geworden:
  • Raspberry Pi Zero installeren/configureren
  • 2 Avonden sensoren voor de VV groepen aan elkaar solderen
  • Paar dagen met de sensoren op tafel een poging gedaan tot het ijken (uiteindelijk alles binnen 0.3 graden afwijking gekregen)
Resultaat van de sensoren op de vloerverwarming:
[Afbeelding]

Dan wachten, op de data waarmee we kunnen gaan tweaken! Volgende ochtend vlug uit bed (soort gevoel alsof de Sint is geweest <+:) ), mouwen opgestroopt, laptop aan en Grafana open...

Het kan aan mij liggen, maar volgens mij werkt het allemaal best prima en kan ik er gewoon vanaf blijven :|
[Afbeelding]

Een paar dingen vallen me op:
  1. Groep 4 start al met bijna 1 graad minder warm water dan de rest :?
  2. De delta's liggen ongeveer 0.5 graden uit elkaar (afgezien van groep 4), ik had verwacht dat groepen die langs de buitenmuren lopen veel meer zouden afwijken. Moet ik voor een goede meting de vloer eerst flink laten afkoelen? Alle groepen staan volledig open, het is dus niet al ingeregeld o.i.d.
  3. Volgens mij pendelt de ketel best flink, zelfs op lage temperatuur (hij gaat maximaal naar +/- 45 graden met de temperaturen onder het vriespunt zoals vannacht). Dat lijkt me positief als ik ga kijken naar een warmtepomp.
In de periode van de grafiek verbruikt de ketel overigens 5,3 kuub gas.
Als je dan toch..
een raspi met Domoticz icm espeasy.En dan grafana en In domoticz is heel veel hardware uit te lezen en te schakelen.
Je sensoren zitten te dicht bij de verdeler waardoor de T beïnvloed wordt.
Wat is Ta van je vloerverwarmingen? Zet een paar graden hoger, je CV Ta
En ga zsm over op WAR stoken..[ Laag temp is vele malen zuiniger, maar kun je niet met aan/uit. ]
Dan aankijken
En ff overstappen naar een WP :-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Begin dit jaar was ik er al eens aan begonnen, maar toen werd het warmer en ben ik iets anders gaan doen. Nu het weer kouder gaat worden en de ketel weer aanslaat, herinnerde ik mij dat ik nog steeds de ketel/verwarming moet afstellen.

Begin dit jaar had ik al Heimeier Eclipse ventielen gehaald en die tussen de verwarmingen geplaatst. Tussen de vloerverwarming had ik ze nog niet staan, dus dat wilde ik nu gaan doen. Plaatsen geen probleem, maar de thermostaatkraan past er niet meer op. Hem eenvoudig vervangen door een andere was niet mogelijk omdat er een externe voeler inzit die in het verdeelblok van de vloerverwarming zit. Dus met de heimeier en de kraan naar de warmteservice gegaan en mijn probleem uitgelegd (hoopte op iets van een verloopje). Geeft die verkoper aan mij aan dat de combinatie die ik heb niet gaat werken. De heimeier zou namelijk een CV kraan zijn en geen vloerverwarmingkraan. Het zou bij vloerverwarming namelijk niet gaan om de hoeveelheid liters, aangezien de thermostaat toch het warm water afsluit als het blok warm is. Op zich klinkt dit logisch, maar ik denk, ik vraag het toch even na hier op Tweakers.

Klopt het dat de Heimeier Eclipse ventiel geen nut heeft bij een vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-06 09:51

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

HereIsTom schreef op maandag 25 november 2019 @ 17:44:
@Kuusj Klopt 85° is bijna altijd veel te hoog, je krijgt dan rennen en stilstaan, dus pieken in de warmte en kou, als 70° goed bevalt kun je 65° eens proberen.
Jammer dat je geen gas wilt besparen, want water zijdig inregelen van je radiatoren kan je een hoop gas schelen. En ook de Ecostand van de boiler helemaal uit, zeker als je toch al een boiler voor de keuken hebt.
Ik ga zeker lagere temperaturen proberen. En ik zeg ook niet dat ik geen gas wil besparen, maar het gaat mij eerst eens erom om te kijken of het comfort omhoog kan. Natuurlijk kijk ik daarna naar de inregeling haha.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:13
Dylantje2 schreef op maandag 25 november 2019 @ 18:40:
[...]

Als je dan toch..
een raspi met Domoticz icm espeasy.En dan grafana en In domoticz is heel veel hardware uit te lezen en te schakelen.
Je sensoren zitten te dicht bij de verdeler waardoor de T beïnvloed wordt.
Wat is Ta van je vloerverwarmingen? Zet een paar graden hoger, je CV Ta
En ga zsm over op WAR stoken..[ Laag temp is vele malen zuiniger, maar kun je niet met aan/uit. ]
Dan aankijken
En ff overstappen naar een WP :-)
Ik heb alles in Home Assistant zitten :) Dat de verdeler de temperatuursensoren kunnen beïnvloeden had ik me nog niet gerealiseerd, even opnieuw plakken deze week :P

Bedoel je met 'Ta van de vloerverwarming' de temperatuur net vóór de thermostaatknop (want die knop staat op 38 graden)? Daar meet ik de temp nog niet, zal ik ook eens gaan meten.

De WP wordt geregeld, afgelopen weekend @koevlaas2 op bezoek gehad :*)

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Luc S schreef op maandag 25 november 2019 @ 22:20:
[...]

Ik heb alles in Home Assistant zitten :) Dat de verdeler de temperatuursensoren kunnen beïnvloeden had ik me nog niet gerealiseerd, even opnieuw plakken deze week :P

Bedoel je met 'Ta van de vloerverwarming' de temperatuur net vóór de thermostaatknop (want die knop staat op 38 graden)? Daar meet ik de temp nog niet, zal ik ook eens gaan meten.

De WP wordt geregeld, afgelopen weekend @koevlaas2 op bezoek gehad :*)
Als de knop op 38 staat
En je cv op 70......

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:56
Domosapiens schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:18:
[...]

Mogelijk dat G: Dompelbuis + voeler met capillair
iets doet met het mengen

38 graden en de retour zit op 27,5.
Is prima, maar kan lager als je meer continue stookt.

Ik gebruik een thermometer op de vloer als thermostaat en regel op 23C continue.
Ik ben het geheel gaan aanpassen, ik krijg het verschil niet warm gestookt. Als ik mijn temperatuur terug laat zakken naar 20 graden en om 16:00 het naar 22 wil hebben krijgt hij dit niet voor elkaar voor 22:30. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het feit dat 75% van mijn woonkamer laminaat heeft en dit niet goed en snel warm krijgt dus ik heb zelf het idee dat ik het beter warm kan houden.

Ik heb nu mijn ketel aangepast naar 45 graden aanvoer temperatuur en heb hem draaien op 10kw. Heb de vloerverwarming pomp op standje 1 gezet en hou mijn woonkamertemperatuur constant op 21 graden en om 16:30 naar 21,5 tot 20:30 en daarna weer terug naar 21. We gaan even aankijken wat dit met mijn verbruik en comfort doet.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:25
Eppo © schreef op maandag 25 november 2019 @ 19:56:
Begin dit jaar was ik er al eens aan begonnen, maar toen werd het warmer en ben ik iets anders gaan doen. Nu het weer kouder gaat worden en de ketel weer aanslaat, herinnerde ik mij dat ik nog steeds de ketel/verwarming moet afstellen.

Begin dit jaar had ik al Heimeier Eclipse ventielen gehaald en die tussen de verwarmingen geplaatst. Tussen de vloerverwarming had ik ze nog niet staan, dus dat wilde ik nu gaan doen. Plaatsen geen probleem, maar de thermostaatkraan past er niet meer op. Hem eenvoudig vervangen door een andere was niet mogelijk omdat er een externe voeler inzit die in het verdeelblok van de vloerverwarming zit. Dus met de heimeier en de kraan naar de warmteservice gegaan en mijn probleem uitgelegd (hoopte op iets van een verloopje). Geeft die verkoper aan mij aan dat de combinatie die ik heb niet gaat werken. De heimeier zou namelijk een CV kraan zijn en geen vloerverwarmingkraan. Het zou bij vloerverwarming namelijk niet gaan om de hoeveelheid liters, aangezien de thermostaat toch het warm water afsluit als het blok warm is. Op zich klinkt dit logisch, maar ik denk, ik vraag het toch even na hier op Tweakers.

Klopt het dat de Heimeier Eclipse ventiel geen nut heeft bij een vloerverwarming?
Om dit te beantwoorden zal je iets duidelijker moeten zijn waar je hem hebt toegepast.

A: Als thermostaatkraan in de CV-aanvoerbuis: Dan is het antwoord, het nut is minimaal tot niets.
B: Als kraan op zo'n groepsslang die werkelijk je vloer in gaat: Dan heeft nut voor het inregelen als de slanglengtes en oppervlakken niet gelijk zijn. Of bij de toepassing van zone verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
PentaClover schreef op zondag 24 november 2019 @ 20:08:
[...]

Dat klinkt tegenstrijdig als je bedenkt dat hoe hoger de Ta hoe minder van de warmte die vrijkomt bij het verbranden van je gas aan het water wordt afgegeven en hoe meer warmte er via je rook kanaal naar buiten verdwijnt en niet gebruikt wordt om je huis te verwarmen.

[...]

m3 Gas per graaddag klinkt leuk, maar dat kan je niet zomaar vergelijken, je moet je realiseren dat met de nog relatief hoge temperaturen van oktober het aandeel van:
  • het stroom verbruik binnen de verwarmde schil van je huis
  • de mensen in je huis die warmte afgeven
  • de zon die op je huis instraalt
relatief groot is in het totaal van de energie die in het verwarmen van je huis gaat zitten.

Oktober was dit jaar erg slecht met zonne instraling, hier was dat dit jaar slechts 57% van vorig jaar, en dat zie je serieus terug in m3 Gas per graaddag.

[...]

Ik denk dat je de conclusie dat het zuiniger is niet kan trekken over zo'n korte periode met alle externe invloeden die je niet kan meten.

Mijn ervaring is ook dat een CV die aan het opwarmen is, veel behaaglijker voelt dan een CV die de temperatuur constant houd bij de zelfde temperatuur. Ik slinger hier af en toe 's avonds de thermostaat 0.5oC omhoog om het behaaglijker te laten voelen.
Ik ben het met je eens dat de zon een grote invloed is op de warmte ontwikkeling in ons huis. Met zuid gevel met veel glas hoef ik bij een zonnige dag niet bij te stoken (zolang de zon schijnt). Personen en stroomverbruik is niets aan veranderd in die periode, dus dat heeft geen invloed.

Hierbij de verschillen van 6 weken verbruik (waarbij in '18 de voorverwarmde boiler functie nog aan stond!)
MG 1-10/15-11

Op basis van de data is het verschil in verbruik over zowel Oktober als November significant. Immers beide lijnen zijn op vergelijkbare waarde omhoog gegaan.Zou de zon dus een grote rol hebben gespeeld, dan zou je dat in Oktober terug zien door lager verschil tov November.

Overigens na de verhoging van de aanvoer naar 70C (wel moduderend!) is het verbruik nu weer op niveau van voorheen. Is natuurlijk een hele korte periode (zon en wind hebben invloed), dus de periode is nog niet significant, maar wel een eerste teken dat de hogere aanvoer voor ons huis energie zuiniger is.

MG 17-11/26-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Even een vraagje hier, tijdens de verbouwing heb ik alle radiators vervangen voor exemplaren met dynamische debietregelkranen van Heimeier (Eclipse). Zoals ik het lees in de openingspost hoef ik hiermee niet meer waterzijdig in te regelen.

Nu zit er bij deze kranen het volgende tabel voor de eenmalige instelling:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/QmSSX7v/DSC-0030.jpg
upload picture

Weet iemand wat er wordt bedoeld met de tweede kolom? (ΔP mbar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Laatst online: 27-05 05:41
Wil mijn CV gaan instellen en waterzijdig inregelen. Wil daar bijvoorbeeld Danfoss Dynamic Valve voor gaan gebruiken.

\Maar ik heb niet echt een normale CV ik heb een grote buffer in mijn garage staan van 1000 liter gekoppeld aan een pellet CV die eigenlijk alleen het vat verwarmd. De CV wordt aangestuurd door een pomp die het uit het buffer haalt.

Heeft het voor mij veel zin om alle kranen te vervangen door bijvoorbeeld Danfoss Dynamic Valve en alles netjes in te regelen of maakt het eigenlijk weinig uit omdat ik toch een groot buffer vat heb en mijn CV alleen aangaat als de buffer lagere temp is. (dus async is met warmte vraag) en als het water terug kom (misschien veel te warm) niet heel veel uitmaakt. Of helpt het ook goed om het systeem wat meer te balanceren dat overal de druk gelijk getrokken wordt.

Het is niet heel erg bedoelt voor de besparing maar meer voor comfort. Als de kranen vervangen zijn wil ik een EVO home er op zetten om de temp verder beter te verdelen over het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@Stinger_Ventura Heel vreemd, ik heb nog nooit eerder meegemaakt dat het verbruik omhoog ging bij het verlagen van de aanvoer temperatuur en ik heb dat al bij heel wat mensen gedaan.
Er moet dus iets anders aan de hand zijn!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
xabre16v schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:55:
Even een vraagje hier, tijdens de verbouwing heb ik alle radiators vervangen voor exemplaren met dynamische debietregelkranen van Heimeier (Eclipse). Zoals ik het lees in de openingspost hoef ik hiermee niet meer waterzijdig in te regelen.

[Afbeelding]
upload picture

Gezien dat blaadje heb je geen eclipse gekocht maar V-exact.
Dat zijn ook instelbare kranen maar niet met drukregelaar erin.

Instelbare kranen zonder drukregelaar (V-exact) is de volumestroom afhankelijk van:
  • De doorlaat waarop je hem instelt
  • Het drukverschil over het ventiel
Stel:
Op instelling 1 laat 10/luur bij 50mBar drukverschil
Op instelling 1 laat met 100mBar laat hij meer door dan die 10L/uur

Dat is mooie van dynamische kranen de volumestroom blijft constant onafhankelijk van het drukverschil.
Hier een video van danfoss die het verschil tussen een normale en dynamisch kraan mooi uitlegt.

Misschien is filmpje van Comap duidelijker hoe werkt en wat verschil met klassiek instelbaar ventiel.

[ Voor 38% gewijzigd door leonbong op 26-11-2019 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
HereIsTom schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 12:03:
@Stinger_Ventura Heel vreemd, ik heb nog nooit eerder meegemaakt dat het verbruik omhoog ging bij het verlagen van de aanvoer temperatuur en ik heb dat al bij heel wat mensen gedaan.
Ik vermoed dat de verklaring als volgt is; Het huis verliest meer warmte dan er extra rendement is door een lagere aanvoertemperatuur.

De (slimme) Toon thermostaat begint eerder met verwarmen omdat het door de lagere aanvoerstemperatuur langer duurt voordat het huis op de gewenste temperatuur is. In die tijd verliest de woning ook warmte. Dat verlies is groter dan de paar procent extra efficiency door betere condensatie van de ketel.

Oplossing is isoleren waardoor het warmte verlies afneemt en we de ketel dus ook nog eens efficiënter kunnen benutten.
Maar met een jaren 30 woning is dit beperkt mogelijk, of tegen hele hoge kosten (dak vervangen van hele rijtje 25k per woning? Alle kozijnen/deuren en glas vervangen 20k? Vloer begane grond van vloerverwarming voorzien en grondig isoleren 10k?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@Stinger_Ventura Ja je zou eigenlijk eens moeten zien hoe ver het afkoelt in 24 uur als CV uitstaat en alle ramen, deuren dicht zitten, is lastig als je thuis bent, maar bijv. in de nacht van 23:00 tot 08:00.
Dan kun je zien wat het verschil ongeveer is wat hij extra moet verwarmen.
Hier is het maar 3° in 24 uur met een koude nacht en een C label woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
HereIsTom schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 13:31:
@Stinger_Ventura Ja je zou eigenlijk eens moeten zien hoe ver het afkoelt in 24 uur als CV uitstaat en alle ramen, deuren dicht zitten, is lastig als je thuis bent, maar bijv. in de nacht van 23:00 tot 08:00.
Dan kun je zien wat het verschil ongeveer is wat hij extra moet verwarmen.
Hier is het maar 3° in 24 uur met een koude nacht en een C label woning.
Dat weet ik wel. Afhankelijk van het temperatuur verschil tussen binnen (19,5/20c) en buiten, 1 graad per uur, wat minder wordt naarmate het koeler wordt in huis (kleiner verschil tussen binnen en buiten).
Let wel, verwarm alleen de woonkamer actief en wat bij verwarming in de gang en termostaten in de kamers (als het daar kouder dan 14c wordt gaan ze open).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Stinger_Ventura schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 10:35:
[...]

Ik ben het met je eens dat de zon een grote invloed is op de warmte ontwikkeling in ons huis. Met zuid gevel met veel glas hoef ik bij een zonnige dag niet bij te stoken (zolang de zon schijnt). Personen en stroomverbruik is niets aan veranderd in die periode, dus dat heeft geen invloed.

Hierbij de verschillen van 6 weken verbruik (waarbij in '18 de voorverwarmde boiler functie nog aan stond!)
[Afbeelding: MG 1-10/15-11]

Op basis van de data is het verschil in verbruik over zowel Oktober als November significant. Immers beide lijnen zijn op vergelijkbare waarde omhoog gegaan.Zou de zon dus een grote rol hebben gespeeld, dan zou je dat in Oktober terug zien door lager verschil tov November.

Overigens na de verhoging van de aanvoer naar 70C (wel moduderend!) is het verbruik nu weer op niveau van voorheen. Is natuurlijk een hele korte periode (zon en wind hebben invloed), dus de periode is nog niet significant, maar wel een eerste teken dat de hogere aanvoer voor ons huis energie zuiniger is.

[Afbeelding: MG 17-11/26-11]
Zeg ik het goed: Jij hebt op de boven verdieping thermostaat kranen zonder voor instelling ?

Dan heb ik als enige verklaring dat door de hoge aanvoer temperatuur de thermostaat kranen zelf al snel opwarmen en dicht lopen. En hierdoor een snelle, toevallig heel goede waterzijdige inregeling ontstaat.

Bij lage aanvoer temperaturen gebeurt dat niet.En ga je meer verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
xabre16v schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:55:

[Afbeelding]
upload picture

Volgens mij is dat geen Eclipse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
Seafarer schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 22:18:
[...]

Zeg ik het goed: Jij hebt op de boven verdieping thermostaat kranen zonder voor instelling ?

Dan heb ik als enige verklaring dat door de hoge aanvoer temperatuur de thermostaat kranen zelf al snel opwarmen en dicht lopen. En hierdoor een snelle, toevallig heel goede waterzijdige inregeling ontstaat.

Bij lage aanvoer temperaturen gebeurt dat niet.En ga je meer verbruiken.
Alle kamers hebben Danfoss thermostaat kranen op een hele lage stand (buiten de woonkamer). Die kamers worden dus ook sneller en korter warm omdat er minder afkoeling is (bij koud weer).

Heb in de 2 badkamers wel kleine vloerverwarming (2x 3m2) met Heimeier RTL ventielen/box. Daar geldt dus wel voor dat die sneller dichtlopen door de hogere temperatuur. Dus dat kan een verschil maken in het verbruik.
Al merk ik wel dat met de hogere aanvoer ze makkelijker en vooral sneller warm worden dan low&slow....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Stinger_Ventura schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 22:24:
[...]

Alle kamers hebben Danfoss thermostaat kranen op een hele lage stand (buiten de woonkamer). Die kamers worden dus ook sneller en korter warm omdat er minder afkoeling is (bij koud weer).

Heb in de 2 badkamers wel kleine vloerverwarming (2x 3m2) met Heimeier RTL ventielen/box. Daar geldt dus wel voor dat die sneller dichtlopen door de hogere temperatuur. Dus dat kan een verschil maken in het verbruik.
Al merk ik wel dat met de hogere aanvoer ze makkelijker en vooral sneller warm worden dan low&slow....
Maar geen voorinstelling dus.

Als RTL ventielen koud blijven dan blijven ze vol open staan.

Ik zou toch eens aan inregelen denken. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
leonbong schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 09:05:
[...]

Om dit te beantwoorden zal je iets duidelijker moeten zijn waar je hem hebt toegepast.

A: Als thermostaatkraan in de CV-aanvoerbuis: Dan is het antwoord, het nut is minimaal tot niets.
B: Als kraan op zo'n groepsslang die werkelijk je vloer in gaat: Dan heeft nut voor het inregelen als de slanglengtes en oppervlakken niet gelijk zijn. Of bij de toepassing van zone verwarming.
Ik wilde hem aansluiten op de CV-aanvoerbuis, dus dan heeft het geen nut. De slanglengtes en opvlakken zijn gelijk, dus daar zit geen winst in te halen. Dan laat ik de kranen maar zitten en ga ik eens kijken hoe ik de vloerverwarming goed kan inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
Seafarer schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 22:29:
[...]

Maar geen voorinstelling dus.

Als RTL ventielen koud blijven dan blijven ze vol open staan.

Ik zou toch eens aan inregelen denken. _/-\o_
Wat bedoel je met voorinstelling als het gaat om de danfoss ventielen? Ze staan op standje 1, ofwel 14/15 graden Celsius. Als het warmer wordt gaan ze de flow knijpen.

RTL ventiel staat in de badkamer op 3,5 (35c) en in andere op 2 (20c), die gaan ook knijpen als de retour die temperatuur begint te benaderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Stinger_Ventura schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 22:39:
[...]

Wat bedoel je met voorinstelling als het gaat om de danfoss ventielen? Ze staan op standje 1, ofwel 14/15 graden Celsius. Als het warmer wordt gaan ze de flow knijpen.

RTL ventiel staat in de badkamer op 3,5 (35c) en in andere op 2 (20c), die gaan ook knijpen als de retour die temperatuur begint te benaderen.
De stand van je thermostaaat knop is niet hetzelfde als de voorinstelling.

De voorinstelling is een begrenzing op de maximale flow die door de kraan heen kan.
De thermostaat knop regelt de temperatuur van de ruimte door kraan meer of minder open te zetten. (waarbij de flow bij max open gelijk is aan de voorinstelling)

En zoals ik je verhaal lees concludeer ik ook dat kranen of geen voorinstelling mogelijk of niet ingeregeld.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 27-11-2019 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:13
Dylantje2 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 07:14:
[...]

Als de knop op 38 staat
En je cv op 70......
Het opnieuw plakken van de sensoren scheelde best wat. Het water wat de verdeler nu de groepen instuurt zit nu overal netjes binnen 0.3 graad verschil van elkaar. Dus ook die groep 4 waar ik mijn bedenkingen over had ziet er nu een stuk beter uit.

De CV staat op max. 75 graden geloof ik. Ik heb hem nog niet lager gezet omdat de thermostaat zodanig moduleert dat ik nog niet 1 keer hoger dan 50 graden heb gemeten als output van de CV.

Op aanraden van @Boutersewalter heb ik gekeken of ik mijn CV's vermogen kon beperken. Zo heb ik 1 parameter van 100% naar 75% gezet. Dit lijkt het pendel gedrag al wat te verminderen maar de buitentemperatuur is ook niet meer zo laag als begin vorige week, dat moet ik dus nog even afwachten.

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:26
Dit topic met veel plezier doorgelezen en handige tips uit gehaald, waarvoor dank! Ik heb dankzij dit topic zo'n 20% lager verbruik afgelopen jaar behaald in een redelijk energiezuinig huis met hetzelfde leefpatroon, dus daar zijn wij enorm blij mee.

Sinds deze week hebben wij echter een aparte situatie. Wanneer iemand de douche aanzet, gaan de radiatoren in de huiskamer aan. Omdat dit bij ons bijna altijd in de ochtend is, de thermostaat op 15,5 staat en het beneden altijd warmer is dan dat, hoort dit uiteraard niet het geval te zijn. Deze radiatoren hebben een thermostaatknop en staan altijd volledig open, gezien wanneer we één lager zetten, de cv een foutmelding geeft dat hij zijn warmte niet kwijt kan. Op zich logisch, alleen niet dat de radiatoren aan gaan en zeker niet dat dit opeens gebeurt.

Ik heb op fora in berichten met soortgelijke situaties gelezen dat het een kapotte driewegklep kan zijn. Herkent iemand dit bij onze situatie? Ik wil uiteraard een loodgieter gaan bellen, maar dan wil ik zelf beter weten of dit daadwerkelijk het probleem is.

De cv is overigens 3 jaar geleden geplaatst en geïnstalleerd door een erkend bedrijf, dus is nog redelijk nieuw.

[ Voor 5% gewijzigd door Orangelights23 op 27-11-2019 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:03
Orangelights23 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 12:23:

Ik heb op fora in berichten met soortgelijke situaties gelezen dat het een kapotte driewegklep kan zijn. Herkent iemand dit bij onze situatie? Ik wil uiteraard een loodgieter gaan bellen, maar dan wil ik zelf beter weten of dit daadwerkelijk het probleem is.
Ja, een keer of 3....inmiddels. Bij mij was het altijd een half blijvende hangende driewegklep. Het kan variëren van een beetje "meelopen" van de cv of soms meer. Bij warmtevraag van het warm water hoort de klep van de verwarming dicht te gaan (heet watervraag gaat voor en cv vraagt geen warmte). Doet hij dat slecht of niet, dan loopt er ook het water door de cv, weliswaar langzaam maar toch.
Succes.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:41

Onbekend

...

Orangelights23 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 12:23:
Sinds deze week hebben wij echter een aparte situatie. Wanneer iemand de douche aanzet, gaan de radiatoren in de huiskamer aan. Omdat dit bij ons bijna altijd in de ochtend is, de thermostaat op 15,5 staat en het beneden altijd warmer is dan dat, hoort dit uiteraard niet het geval te zijn.
De oorzaak moet je zoeken in een slecht werkende driewegklep, of een keerklep (terugstroombeveiliging) die niet volledig sluit (door vuil o.i.d.).

Kan je eens bij de radiatoren meten of de afvoertemperatuur misschien warmer is dan de aanvoertemperatuur?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

@Orangelights23 Sommige van die kleppen kun je demonteren, schoonmaken en smeren. Iets voor de gevorderde klusser. Een installateur neemt geen risico en vervangt de klep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
@Onbekend Ik heb zelf geen apparatuur om te meten, dus hier moet ik helaas gebruik voor maken van een loodgieter of handige aannemer.

@bert pit Ga ik zeker eens proberen, ik schuif mezelf niet onder de gevorderde klusser, gelukkig heb ik een paar handige mensen als buren. Thanks voor jullie input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:41

Onbekend

...

Orangelights23 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:26:
@Onbekend Ik heb zelf geen apparatuur om te meten, dus hier moet ik helaas gebruik voor maken van een loodgieter of handige aannemer.
Vaak kan je met je hand ook wel voelen of de ene leiding warmer is dan de andere.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Onbekend schreef op woensdag 27 november 2019 @ 16:50:
[...]

Vaak kan je met je hand ook wel voelen of de ene leiding warmer is dan de andere.
Dacht ik inderdaad net in de auto terug naar huis over na. Gelijk even getest net, maar ik merk echter geen verschil. We hebben lange designradiatoren die een kwartiertje de tijd nodig hebben om volledig warm te worden, maar na vijf minuten de douche aangezet te hebben, zijn de hele radiatoren al warm. Morgen maar even een loodgieter bellen, bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Stinger_Ventura schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 22:39:
[...]

Dit hele topic gaat over waterzijdig inregelen en voorinstellingen.

Misschien effe opnieuw doorlezen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
bert pit schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:24:
@Orangelights23 Sommige van die kleppen kun je demonteren, schoonmaken en smeren. Iets voor de gevorderde klusser. Een installateur neemt geen risico en vervangt de klep.
Bij bepaalde typen drieweg kleppen kun je ook de cartridge (binnen werk vervangen) een stuk goedkoper.

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-06 08:02
OK, even een kleine noodkreet:

Ik woon inmiddels in een nieuw huis (bj 2009, meer dan prima geisoleerd) waar de benedenverdieping met vloerverwarming geregeld wordt. Ik laat, net zoals in mijn oude huis (1964, belabberde isolatie) de vloerverwarming 's nachts naar 18 zakken om 's ochtends naar 20 te stoken. Dat de isolatie wel op orde is is duidelijk, want de temperatuur zakt 's nachts niet verder dan 19 graden (dan zijn ook rolluiken dicht).

Echter... Mijn (Nest) thermostaat verbruikt nu al weken lang iedere ochtend minimaal 9 m3 aan gas om de woonkamer van 19 naar 20 graden te krijgen! Ik heb met de toevoer van mijn CV-ketel zitten spelen, heb geprobeerd radiatoren op andere plekken in huis dicht of bijna dicht te zetten, of juist vol open... Ik heb geen idee meer wat ik als leek verder nog kan doen.

Het valt me op dat de verdeler van de vloerverwarming, wat ik ook doe, 30 graden als temperatuur aan geeft. En dat, in tegenstelling tot het oude huis, je nauwelijks voelt als je op de vloer loopt dat de vloerverwarming aan is (voelt koud tot lauw, ipv lauw tot warm). Ik heb nu dus eigenlijk nog maar 2 ideeën waarmee ik hoop het gasverbruik terug te dringen:

- De (Nefit) ketel echt bizar laag zetten zodat alle radiatoren in huis lauw water krijgen ipv heet water
- De vloeverwarming temperatuur omhoog gooien, maar ik weet niet hoe dat moet want de thermostaatkraan staat al vol open.

Ik heb verder nog geprobeerd waterzijdig in te regelen m.b.v. dit topic (de linkjes in de startpost naar filmpjes doen 't trouwens niet) maar kwam er na een weekend achter dat ik of iets heel erg verkeerd doe, of dat het gewoon niet werkt. Van de andere kant heb ik ook overal gewoon draaiknopjes op de radiatoren. Ik heb ook meerdere verwarmingsbedrijven in gebeld, maar eigenlijk wilde niemand komen kijken: "Ja dat inregelen kost gewoon heel veel tijd en die hebben we niet". Het gaat om 11 radiatoren en 4 vloerverwarmingsgroepen.

Ik heb ook geprobeerd de temperatuur steady op 20 te houden, ook 's nachts, maar dat maakt qua verbruik in 24 uur nauwelijks verschil.

Ik heb even zitten rekenen en ik betaal nu, kijken naar de afgelopen maand, tegen de 200 Euro per maand aan alleen gasverbruik op deze manier, en dat kan echt niet langer door zo...

Heeft iemand tips of suggesties die een échte leek nog kan uitvoeren?

• Cranberry
@redah wat was je verbruik per dag voordat je dit gedrag zag, zodat je goed kan vergelijken. Hoe groot is het verschil?
Noteer je je meterstanden ook op mindergas.nl, zodat je goed inzicht in je verbruik krijgt?

Als je 9m3 verstookt met deze temperaturen, moet het zo langzamerhand bijna een sauna worden. De warmte moet ergens naar toe....

Ik heb een woning uit 1924 flink gerenoveerd en geïsoleerd, maar 9m3 per dag verstook ik pas als het een hele dag rond het vriespunt is.

• redah
Cranberry schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:14:
@redah wat was je verbruik per dag voordat je dit gedrag zag, zodat je goed kan vergelijken. Hoe groot is het verschil?
Noteer je je meterstanden ook op mindergas.nl, zodat je goed inzicht in je verbruik krijgt?

Als je 9m3 verstookt met deze temperaturen, moet het zo langzamerhand bijna een sauna worden. De warmte moet ergens naar toe....

Ik heb een woning uit 1924 flink gerenoveerd en geïsoleerd, maar 9m3 per dag verstook ik pas als het een hele dag rond het vriespunt is.
Ik heb helaas geen vergelijkingsmateriaal, dit is de eerste herfst in dit nieuwe huis. Begin dit jaar heb ik helaas niets vastgelegd, want toen was ik er niet mee bezig. En in de zomer stond de verwarming gewoon uit. Ik houd de gegevens wel bij via de slimme meter en Home Assistant.

Op 1 augustus hebben we een nieuwe slimme meter gekregen
Op 1 oktober had ik 46m3 totaal gasverbruik (incl. tapwater)
Vandaag zit ik op 466m3 totaal verbruik (waarbij het tapwater sinds 1 oktober uit een WPB komt).

Ik heb ook geen idee waar de warmte blijft, het is bij geen enkele radiator echt heel erg warm.

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:19
redah schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:06:
OK, even een kleine noodkreet:

Ik woon inmiddels in een nieuw huis (bj 2009, meer dan prima geisoleerd) waar de benedenverdieping met vloerverwarming geregeld wordt. Ik laat, net zoals in mijn oude huis (1964, belabberde isolatie) de vloerverwarming 's nachts naar 18 zakken om 's ochtends naar 20 te stoken. Dat de isolatie wel op orde is is duidelijk, want de temperatuur zakt 's nachts niet verder dan 19 graden (dan zijn ook rolluiken dicht).

Echter... Mijn (Nest) thermostaat verbruikt nu al weken lang iedere ochtend minimaal 9 m3 aan gas om de woonkamer van 19 naar 20 graden te krijgen! Ik heb met de toevoer van mijn CV-ketel zitten spelen, heb geprobeerd radiatoren op andere plekken in huis dicht of bijna dicht te zetten, of juist vol open... Ik heb geen idee meer wat ik als leek verder nog kan doen.

Het valt me op dat de verdeler van de vloerverwarming, wat ik ook doe, 30 graden als temperatuur aan geeft. En dat, in tegenstelling tot het oude huis, je nauwelijks voelt als je op de vloer loopt dat de vloerverwarming aan is (voelt koud tot lauw, ipv lauw tot warm). Ik heb nu dus eigenlijk nog maar 2 ideeën waarmee ik hoop het gasverbruik terug te dringen:

- De (Nefit) ketel echt bizar laag zetten zodat alle radiatoren in huis lauw water krijgen ipv heet water
- De vloeverwarming temperatuur omhoog gooien, maar ik weet niet hoe dat moet want de thermostaatkraan staat al vol open.

Ik heb verder nog geprobeerd waterzijdig in te regelen m.b.v. dit topic (de linkjes in de startpost naar filmpjes doen 't trouwens niet) maar kwam er na een weekend achter dat ik of iets heel erg verkeerd doe, of dat het gewoon niet werkt. Van de andere kant heb ik ook overal gewoon draaiknopjes op de radiatoren. Ik heb ook meerdere verwarmingsbedrijven in gebeld, maar eigenlijk wilde niemand komen kijken: "Ja dat inregelen kost gewoon heel veel tijd en die hebben we niet". Het gaat om 11 radiatoren en 4 vloerverwarmingsgroepen.

Ik heb ook geprobeerd de temperatuur steady op 20 te houden, ook 's nachts, maar dat maakt qua verbruik in 24 uur nauwelijks verschil.

Ik heb even zitten rekenen en ik betaal nu, kijken naar de afgelopen maand, tegen de 200 Euro per maand aan alleen gasverbruik op deze manier, en dat kan echt niet langer door zo...

Heeft iemand tips of suggesties die een échte leek nog kan uitvoeren?
Een paar aandachtspunten die je wellicht verder kunnen helpen:

1. Ik zou eerst een zoveel mogelijk gecontroleerde situatie creëren: indien mogelijk alle radiatoren boven dicht, NEST (tijdelijk) vervangen door programmeerbare aan/uit thermostaat.
2. Heb je een bypass? Staat die goed afgesteld? Je kunt wellicht voelen of de bypass warm wordt.
3. 30 graden is waarschijnlijk te weinig. Wat is de Ta die uit je ketel komt?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• Cranberry
@redah Welke type ketel heb je? Wat is het minimale vermogen?
Wellicht kan de ketel z'n warmte onvoldoende kwijt, waardoor 'ie om de haverklap aan en weer uit gaat.

Heb je de warmwater-functie op je ketel uitgeschakeld?

Dat je op je vvw-verdeler altijd 30gr ziet, wordt waarschijnlijk verklaard door het feit dat de verdeler het warme water dat vanaf de ketel komt, mengt met afgekoeld water dat terug komt uit je vloer. D.m.v. een thermostaatknop op je verdeler kun je doorgaans de maximale temperatuur instellen van het water dat je vloer in gaat (mag vaak niet warmer zijn dan 40-45 gr; afhankelijk van je type vloer). Je zou 'm bijv eens op 35 kunnen zetten en kijken wat er gebeurt.

• redah
cville schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:32:

Een paar aandachtspunten die je wellicht verder kunnen helpen:

1. Ik zou eerst een zoveel mogelijk gecontroleerde situatie creëren: indien mogelijk alle radiatoren boven dicht, NEST (tijdelijk) vervangen door programmeerbare aan/uit thermostaat.
2. Heb je een bypass? Staat die goed afgesteld? Je kunt wellicht voelen of de bypass warm wordt.
3. 30 graden is waarschijnlijk te weinig. Wat is de Ta die uit je ketel komt?
1. Dat is op zich nog wel te doen
2. Geen idee wat een bypass is :) Maar als ik dat Google en bij de verdeler van de vv kijk zie ik zoiets volgens mij niet.
3. Zie hieronder.
Cranberry schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:32:
@redah Welke type ketel heb je? Wat is het minimale vermogen?
Wellicht kan de ketel z'n warmte onvoldoende kwijt, waardoor 'ie om de haverklap aan en weer uit gaat.

Heb je de warmwater-functie op je ketel uitgeschakeld?

Dat je op je vvw-verdeler altijd 30gr ziet, wordt waarschijnlijk verklaard door het feit dat de verdeler het warme water dat vanaf de ketel komt, mengt met afgekoeld water dat terug komt uit je vloer. D.m.v. een thermostaatknop op je verdeler kun je doorgaans de maximale temperatuur instellen van het water dat je vloer in gaat (mag vaak niet warmer zijn dan 40-45 gr; afhankelijk van je type vloer). Je zou 'm bijv eens op 35 kunnen zetten en kijken wat er gebeurt.
Ik heb een Nefit TopLine HRC 30/CW5. Onderstaand is -op dit moment- de status van de ketel:

Aanvoertemperatuur: 65 C
Tapwaterbedrijf: 60 C
Systeemdruk: 1.5 bar
Actuele aanvoertemperatuur: 40 C
Uitstroomhoeveelheid tapwater: 0 l
Actuele status setpoint: 36 C
Ionisatiestroom: 18.3 uA
Toestelmodulatie: 23 %
CV-Pomp modulatie: 65 %

En dit zijn de instellingen (niet optimaal, want een aantal zaken heb ik weer gereset):

CV-bedrijf: Aan
Maximale aanvoertemperatuur: 65 C
CV-vermogen: 31.0 kW
Tapwaterbedrijf: Eco
Tapwatertemperatuur: 60 C
Minimale pompmodulatie: 65%
Maximale pompmodulatie: 100%
Pompnadraaitijd: 1 min

Wat betreft de vloerverwarmingsverdeler heb ik maar even wat foto's gemaakt, de temperatuur staat nu onder de 30 graden:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3tWPLfTm.jpg

Ik zou eventueel de pomp nog op standje 1 kunnen zetten:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3PtTq20m.jpg

En dit is de thermostaatknop op de verdeler, die staat nu op 5. Er staat ook nog een 6 op, maar geen idee hoe ik de knop op die stand krijg, ding wil niet verder dan 5 :D

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9vt2480m.jpg

De thermostaat is overigens tijdens het typen van deze post gestopt. Hij heeft er van 7:05 vanochtend tot nu 11:22 over gedaan om van (volgens de thermostaat zelf) 19 naar 20 graden te gaan, en heeft daarbij 7 m3 verstookt.

• Cranberry
Dan heeft de ketel dus grofweg 1,5m3 gas p/u verstookt. Dat komt ongeveer neer op z'n 12-13,5 kW vermogen. De ketel heeft dus niet al die tijd op heel laag vermogen gedraaid. Jouw ketel kan volgens mij nl terugmoduleren tot 6 à 7kW. Ik vermoed dat 'ie staat te pendelen. Op de ketel zou je moeten kunnen aflezen of 'ie in anti-pendelstand staat.

Je zou sowieso eens kunnen proberen wat het verschil is als je ketel begrenst op z'n minimale vermogen.

Verder is het handig om aanvoer- en retourtemperaturen te weten, evenals het gedrag. Kun je vanuit de Home Assistent mooie grafieken uitlezen met het verbruik per 5 min? Dat kan een idee geven wat de ketel doet. Of houdt de Nest bij wat 'ie doet?

Blijft de vraag overeind waar de warmte blijft. Zoveel gasverbruik met deze temperaturen moet zich vertalen in warmte (of je moet alle ramen open hebben staan).

Heb je trouwens een vrijstaand huis? Welke type ventilatie? Is de ventilatie vraaggestuurd?
Gaat de ketel later op de dag nog aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:53
Je hebt 11 radiatoren en 4 vloerverwarmingsgroepen. Klinkt als een groot huis (meer dan 1000 m3?). Toevallig ook nog vrijstaand? Als je dat in zijn geheel op 19/20 graden wilt houden heb je toch wel wat gas nodig. Een verbruik van 200 euro in november klinkt dan niet zo gek. Komt overeen met een jaarverbruik van zo'n 1500 kub gas. Vrij normaal voor een grote vrijstaande woning (als je dat inderdaad hebt).

• redah
Cranberry schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:53:
Verder is het handig om aanvoer- en retourtemperaturen te weten, evenals het gedrag. Kun je vanuit de Home Assistent mooie grafieken uitlezen met het verbruik per 5 min? Dat kan een idee geven wat de ketel doet. Of houdt de Nest bij wat 'ie doet?

Heb je trouwens een vrijstaand huis? Welke type ventilatie? Is de ventilatie vraaggestuurd?
Dit is de verbruiksgrafiek van gisteren (tijden zijn helaas niet netjes evenredig verdeeld):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mipnnS5.png

En dit van vanochtend:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7uDqPUE.png

En hierbij moet de rest van de dag dus nog.
thesaxofonist schreef op donderdag 28 november 2019 @ 12:20:
Je hebt 11 radiatoren en 4 vloerverwarmingsgroepen. Klinkt als een groot huis (meer dan 1000 m3?). Toevallig ook nog vrijstaand? Als je dat in zijn geheel op 19/20 graden wilt houden heb je toch wel wat gas nodig. Een verbruik van 200 euro in november klinkt dan niet zo gek. Komt overeen met een jaarverbruik van zo'n 1500 kub gas. Vrij normaal voor een grote vrijstaande woning (als je dat inderdaad hebt).
Ja, wel een relatief groot huis: Ca. 800m3, vrijstaand, verdeeld over 4 verdiepingen (ruwweg even groot allemaal). Daarbij is echter wel 1 verdieping 200m3 volledig onderkelderd onder de grond, en daar wijzigt de temperatuur zowel in de zomer als winter zo goed als niet :) Daar staan de 2 radiatoren dan ook niet aan, dus effectief blijft er 600m3 over om te stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
@redah verwarm je verder normaliter wel de overige 3 verdiepingen (BG, 1e&2e)?

Je grafiek laat iig zien dat de ketel niet langdurig op laag vermogen draait. Je zou dan een lijn moeten zien die langdurig rond de 0,05. Dat is nl. het minimumverbruik van jouw ketel (1m3 ~ 9 kW; ketel heeft min. vermogen van plm 6kW. Komt overeen met 1/9 *6 = 0,67m3 p/u, wat overeenkomst met 0,055m3 p/5min). Vanmorgen lijkt het erop alsof 'ie van 6;00 - 7:05 continue heeft gedraaid. Daarna is iedere keer aan/uit gegaan. Dat kan anti-pendel zijn (ketel kan z'n warmte niet kwijt) òf low-load modus (thermostaat probeert te leren hoevaak en hoelang de ketel moet branden om de temperatuur zo constant mogelijk te houden.

Was de ruimte waar je thermostaat hangt pas rond 10:00 op de gewenste temperatuur?

Zoals @thesaxofonist suggeert, zou het gasverbruik normaal kunnen zijn voor de grootte van de woning. Je zou dan op zo'n 2000m3 per jaar uitkomen.

Voordat je gaat tunen zou ik een account op mindergas.nl aanmaken, zodat je een gevoel krijgt bij je gasverbruik en ook enigszins gefundeerd voorzichtige conclusies te trekken uit evt. aanpassingen die je doorvoert. Wellicht kun je vanuit je Home Assistant automatisch dagelijks je gasmeterstanden laten versturen naar mindergas.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan1989
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-11-2023
Je kunt ook alleen het toerental voor cv bedrijf aanpassen en daarmee vermogen verlagen.
Cv+SWW wil je niet veranderen omdat je dan mogelijk een koude douche krijgt ;)
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 15:07:
Ik lees wat tegenstrijdige berichten over het verlagen van het minimale toerental en weet nu niet of het verstandig is de instelling te wijzigen.

De standaard waarde van p19 (Minimum toerental van de ventilator (CV + SWW) van mijn Remeha Avanta 28c is 13. In de handleiding staat niet dat de parameter niet gewijzigd mag/kan worden.

Is het veilig om de waarde op 10 te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornax445
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-06 10:22
redah schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:24:
[...]
Op 1 augustus hebben we een nieuwe slimme meter gekregen
Met wat geluk heb je dus ook een eindstand van de vorige meter sinds de oplevering van het huis tot het moment dat ie vervangen werd.
Dat is grofweg een 10 jaar om een gemiddelde over te berekenen (Eerste 1 a 2 jaar wat hoger wegens 'bouwvocht'?) Daar moet je vergelijkingsmateriaal uit kunnen halen.

Verder geef je aan dat je huis wat ruim is en vrijstaand. Is het een halve bol of een sprookjeskasteel met erkertjes, torentjes, balkonnen en zijvleugels?

www.wigle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Stefan1989 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 22:36:
Je kunt ook alleen het toerental voor cv bedrijf aanpassen en daarmee vermogen verlagen.
Cv+SWW wil je niet veranderen omdat je dan mogelijk een koude douche krijgt ;)

[...]
Ik heb het vermogen al wat teruggeschroefd door het maximale toerental voor CV te verlagen.

Blijkbaar is er dan geen optie om het minimale toerental voor CV aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Verlagen van het minimale toerental cq vermogen is risicovol voor je brander en eigen veiligheid. Dit niet zomaar doen of zeer beperkt houden.

[ Voor 10% gewijzigd door JPS op 29-11-2019 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:45
Sinds de herfst en winter zijn intrede heeft gemaakt en ik sinds deze zomer een nieuwe woning heb even de volgende situatie;

Beneden hebben we vloerverwarming aangestuurd via een Honeywell round thermostaat;
boven radiatoren ook aangestuurd via een (aparte) Honeywell round thermostaat;
een CV ketel van Intergas; de HReco 30;

de thermostaat beneden staat ingesteld op 20,5 en boven op 12, boven wordt het niet kouder dan 19 graden, je zou dus verwachten dat de radiatoren niet warm worden;

wanneer de ketel nu aanspringt (veelal s ‘nachts) merk ik dat de radiatoren ook warm worden, het is niet dat ze écht opwarmen zoals dat het geval is wanneer ik de thermostaat boven op bijv. 20c zet.

Is dit een logische situatie ? ik had al gelezen dat het een 3wegklep zou kunnen zijn, maar het schijnt dat intergas ketels die niet gebruiken.

Nog aanvullende: de CV temperatuur voor verwarming staat op 60C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Len020 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:40:
Sinds de herfst en winter zijn intrede heeft gemaakt en ik sinds deze zomer een nieuwe woning heb even de volgende situatie;

Beneden hebben we vloerverwarming aangestuurd via een Honeywell round thermostaat;
boven radiatoren ook aangestuurd via een (aparte) Honeywell round thermostaat;
een CV ketel van Intergas; de HReco 30;

de thermostaat beneden staat ingesteld op 20,5 en boven op 12, boven wordt het niet kouder dan 19 graden, je zou dus verwachten dat de radiatoren niet warm worden;

wanneer de ketel nu aanspringt (veelal s ‘nachts) merk ik dat de radiatoren ook warm worden, het is niet dat ze écht opwarmen zoals dat het geval is wanneer ik de thermostaat boven op bijv. 20c zet.

Is dit een logische situatie ? ik had al gelezen dat het een 3wegklep zou kunnen zijn, maar het schijnt dat intergas ketels die niet gebruiken.

Nog aanvullende: de CV temperatuur voor verwarming staat op 60C.
Heb jij misschien 2 elektrisch gestuurde kleppen in huis? Niet in maar buiten de ketel.

Dit bedoel ik:
thermostaat boven schakelt de klep voor de boven verdieping aan uit. Komt de klep op het einde van zijn slag dan schakelt hij de cv ketel aan.

Beneden precies hetzelfde.

De klep die de boven verdieping bedient lekt misschien door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
redah schreef op donderdag 28 november 2019 @ 12:31:
[...]

Dit is de verbruiksgrafiek van gisteren (tijden zijn helaas niet netjes evenredig verdeeld):

[Afbeelding]

En dit van vanochtend:

[Afbeelding]

En hierbij moet de rest van de dag dus nog.

[...]

Ja, wel een relatief groot huis: Ca. 800m3, vrijstaand, verdeeld over 4 verdiepingen (ruwweg even groot allemaal). Daarbij is echter wel 1 verdieping 200m3 volledig onderkelderd onder de grond, en daar wijzigt de temperatuur zowel in de zomer als winter zo goed als niet :) Daar staan de 2 radiatoren dan ook niet aan, dus effectief blijft er 600m3 over om te stoken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ijKR9k9InGOi2q9CK5TJkG00/medium.jpg

Weekje ziek geweest en de wasmachine en vaatwasser staan ook nog op het warm water aangesloten.
Mindergas begroot ons jaarverbruik op 1000 kuub. Klopt meestal wel.
Ik hoef alleen maar 240m3 warm te stoken.
Dus zo abnormaal is jouw verbruik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooLopke
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19-06 21:24
Beste tweakers,

Ik heb een Ecotec pro gasketel. Het probleem was dat ik het huis niet kreeg opgewarmd naar 21gr en de ketel dit precies niet getrokken kreeg. Er is iemand langsgekomen van sanitair en heeft wat instellingen op de gasketel gewijzigd. Hij heeft de verwarming op 75gr gezet (waar dit eerst 60gr was) ook heeft hij de fabrieksinstelling van de branderwachttijd verlaagt van 20min naar 2 min en de nalooptijdpomp van 5min naar 1min geplaatst. Echter had ik toch vragen bij de branderwachttijd hierbij, daar ik op een andere website las dat dit de levensduur van de gasketel kan beïnvloeden. Ik weet niet meer wat ik moet geloven hebben jullie hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door cooLopke op 29-11-2019 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 22:57

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@cooLopke Was dit altijd zo geweest?
Of sinds wanneer speelde dit "probleem"?
Welke kamertemperatuur bereikte je met 60°C? - Pas je nachtverlaging toe?

Trouwens:
Wie is überhaupt "sanitair"?
Heb je nu met 75°C aanvoer wel 21°C in je "huis"?
(Met 75°C aanvoer en een retour van vermoedelijk ca. 60°C heb je wel een stuk minder rendement).

Welk vermogen heeft je Vaillant Ecotec pro? - Hoe vaak start de ketel nu per uur?
Wat voor afgifte heb je? vloerverwarming/radiatoren/convectoren?

Ik zou de branderwachttijd op 5 minuten zetten en de nalooptijd ook op minimaal 5 minuten.
Just my 2 cts

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooLopke
dunklefaser schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 19:52:
@cooLopke Was dit altijd zo geweest?
Of sinds wanneer speelde dit "probleem"?
Welke kamertemperatuur bereikte je met 60°C? - Pas je nachtverlaging toe?

Trouwens:
Wie is überhaupt "sanitair"?
Heb je nu met 75°C aanvoer wel 21°C in je "huis"?
(Met 75°C aanvoer en een retour van vermoedelijk ca. 60°C heb je wel een stuk minder rendement).

Welk vermogen heeft je Vaillant Ecotec pro? - Hoe vaak start de ketel nu per uur?
Wat voor afgifte heb je? vloerverwarming/radiatoren/convectoren?

Ik zou de branderwachttijd op 5 minuten zetten en de nalooptijd ook op minimaal 5 minuten.
Just my 2 cts
Bedankt voor de reactie. Ja, ik heb een "sleutel op de deur" woning gekocht en dit was van het begin zo. Eerst stond de ketel op 40°C ingesteld, en had deze op 60°C ingesteld en toen ging die al een stuk beter, echter nu de winter eraan komt, niet meer. Ik haalde met 60°C max 19,5°C binnen als het buiten +/-5-10°C is. Nachtstand stond op 19°C.

Het gaat om een ecoTEC pro VC 246/5-3. Geen idee wat het vermogen is en hoe vaak deze nu per uur start. Dan zou ik er langs moeten gaan staan. De afgifte is radiatoren.

Met de instellingen van de installateur zijn de radiatoren zeer heet, terwijl dit ervoor warm/heet was. Ik kan misschien voor te beginnen de instelling van 75gr naar 60gr terug te zetten, om zoals je aangeeft er anders minder rendement is, wat bedoel je hier eigenlijk mee? Meer energieverbruik of gasverbruik?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
cooLopke schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 19:29:
Beste tweakers,

Ik heb een Ecotec pro gasketel. Het probleem was dat ik het huis niet kreeg opgewarmd naar 21gr en de ketel dit precies niet getrokken kreeg. Er is iemand langsgekomen van sanitair en heeft wat instellingen op de gasketel gewijzigd. Hij heeft de verwarming op 75gr gezet (waar dit eerst 60gr was) ook heeft hij de fabrieksinstelling van de branderwachttijd verlaagt van 20min naar 2 min. Echter had ik toch vragen hierbij, daar ik op een andere website las dat dit de levensduur van de gasketel kan beïnvloeden. Ik weet niet meer wat ik moet geloven hebben jullie hier ervaring mee?

Alvast bedankt!
dingen worden wel eens een beetje overtrokken. ;)

Mijn Nefit ecomline van 22 jaar oud. 22 X 350 dagen douchen a 2 personen -----= 22x350x2=15400 starts
15 jaar de keuken kraan voor wat warm water en vaatwasser---------------------------15x10x350=52500
Verwarming 6 x per uur starten.
Brand per jaar 20 weken (22 jaar) met 4 dag per week.8 uur lang per dag. ------22x6x20x4x8=84480

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------opgeteld 152380
En het zijn er meer. Ik heb voorzichtig gerekend.

[ Voor 11% gewijzigd door Seafarer op 29-11-2019 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@cooLopke Ik zou voor de vragen eerst de TS raadplegen!

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Ha allen,

mooi topic dit! Ik heb er al veel informatie uitgehaald en heb nog 1 onbeantwoorde vraag. Ik hoop hier wat slimme input te krijgen.

Sinds vorige week heb ik een Remeha Calenta ACE met eTwist thermostaat. Ik heb wat zitten spelen met de klokprogramma's en geofencing (via IFTTT) en dat werkt allemaal soepel, maar... ik heb de afgelopen week significant meer gas verbruikt op dagen dat er niemand thuis was dan op dagen dat er wel iemand de hele dag thuis was |:(

Na het topic gelezen te hebben weet ik nu dat dat waarschijnlijk komt doordat de CV volle bak aangaat zodra er iemand thuis komt. Dat kost blijkbaar (veel!) meer gas dan de hele dag het huis op temperatuur houden.

Maar, wat is nu wijsheid?
Er werkt regelmatig iemand thuis hier, maar niet op vaste dagen. Ook is er in het weekend regelmatig een paar uur niemand thuis. Wat ik nu heb bedacht is om met Geofencing te schakelen tussen 2 verschillende klokprogramma's:

Klokprogramma 1:
07:00 - 22:00 : 20 graden
Klokprogramma 2:
07:00 - 18:00 : 12 graden
18:00 - 22:00 : 20 graden (dus een schakelpunt op 18:00)

1) Wanneer iedereen het huis heeft verlaten schakelt de eTwist naar klokprogramma 2. Dan verwarmt de CV dus niet gedurende de dag, maar hij kan wel op lage temperatuur verwarmen naar 20 graden aan het eind van de middag (aanwarmtijd staat nu op max 90 minuten).

2) Wanneer de 1e persoon thuis komt schakelt het programma weer terug naar klokprogramma 1. Na 18:00 gebeurt er eigenlijk niks. Voor 18 uur daarvoor zal de CV wat sneller verwarmen als het nog geen 20 graden is.

3) Als er overdag even kort niemand thuis is dan gaat de CV uit. Zodra er iemand thuis komt gaat ie weer aan. Als het snel afkoelt dan zal de CV snel verwarmen. Kost dit misschien alsnog veel gas?

Is bovenstaande een goed idee? Of is iedere dag de hele dag de CV op 20 graden houden toch zuiniger? Of kan ik beter de CV standaard op klokprogramma 2 zetten en handmatig de temperatuur verhogen als er iemand thuis werkt (de domme variant, eigenlijk wil ik dat niet :o).

Ben benieuwd naar jullie ideeën en of iemand een slim & zuinige optie weet.

[ Voor 4% gewijzigd door Baldertt op 30-11-2019 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
cooLopke schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 19:29:
Beste tweakers,

Ik heb een Ecotec pro gasketel. Het probleem was dat ik het huis niet kreeg opgewarmd naar 21gr en de ketel dit precies niet getrokken kreeg. Er is iemand langsgekomen van sanitair en heeft wat instellingen op de gasketel gewijzigd. Hij heeft de verwarming op 75gr gezet (waar dit eerst 60gr was) ook heeft hij de fabrieksinstelling van de branderwachttijd verlaagt van 20min naar 2 min en de nalooptijdpomp van 5min naar 1min geplaatst. Echter had ik toch vragen bij de branderwachttijd hierbij, daar ik op een andere website las dat dit de levensduur van de gasketel kan beïnvloeden. Ik weet niet meer wat ik moet geloven hebben jullie hier ervaring mee?

Alvast bedankt!
Bij Vaillant wordt de branderwachttijd berekend aan de hand van de gevraagde aanvoertemperatuur.
Het is dus niet een vaste waarde, maar een maximum waarde. Standaard staat hij op 20, maar als je thermostaat vraagt om 75 graden water te maken, dan is de daadwerkelijke branderwachttijd slechts 1 minuut.
Mooi mechanisme, waardoor het bij hoge vraag eigenlijk altijd goed werkt. Alleen bij lage temperatuur-verwarming (in jouw geval niet van toepassing) kan het zinvol zijn om hem wat te verlagen.

Staat een mooi tabelletje in de handleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:11
HereIsTom schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 12:03:
Bij mij het zelfde de ketel wordt modulerend aangestuurd. Bij een aanvoer van 60 graden staat hij continu de hele dag te stoken op 60 graden. Nadat ik de aanvoer verhoogd heb naar 70 graden stookt hij ongeveer 2 uur op 70 graden en gaat daarna de rest van de dag zijn aanvoertemperatuur terug moduleren soms wel tot 40graden aanvoer. Een lage aanvoertemperatuur is dus niet altijd zuiniger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
H143 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 10:18:
[...]

Bij mij het zelfde de ketel wordt modulerend aangestuurd. Bij een aanvoer van 60 graden staat hij continu de hele dag te stoken op 60 graden. Nadat ik de aanvoer verhoogd heb naar 70 graden stookt hij ongeveer 2 uur op 70 graden en gaat daarna de rest van de dag zijn aanvoertemperatuur terug moduleren soms wel tot 40graden aanvoer. Een lage aanvoertemperatuur is dus niet altijd zuiniger!
Ja apart, kan me er nog iets voorstellen bij een heel groot huis waarbij alle radiatoren open staan en dus niet zijn ingeregeld, maar anders snap ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Baldertt schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 07:29:
Ha allen,

mooi topic dit! Ik heb er al veel informatie uitgehaald en heb nog 1 onbeantwoorde vraag. Ik hoop hier wat slimme input te krijgen.

Sinds vorige week heb ik een Remeha Calenta ACE met eTwist thermostaat. Ik heb wat zitten spelen met de klokprogramma's en geofencing (via IFTTT) en dat werkt allemaal soepel, maar... ik heb de afgelopen week significant meer gas verbruikt op dagen dat er niemand thuis was dan op dagen dat er wel iemand de hele dag thuis was |:(

Na het topic gelezen te hebben weet ik nu dat dat waarschijnlijk komt doordat de CV volle bak aangaat zodra er iemand thuis komt. Dat kost blijkbaar (veel!) meer gas dan de hele dag het huis op temperatuur houden.

Maar, wat is nu wijsheid?
Er werkt regelmatig iemand thuis hier, maar niet op vaste dagen. Ook is er in het weekend regelmatig een paar uur niemand thuis. Wat ik nu heb bedacht is om met Geofencing te schakelen tussen 2 verschillende klokprogramma's:

Klokprogramma 1:
07:00 - 22:00 : 20 graden
Klokprogramma 2:
07:00 - 18:00 : 12 graden
18:00 - 22:00 : 20 graden (dus een schakelpunt op 18:00)

1) Wanneer iedereen het huis heeft verlaten schakelt de eTwist naar klokprogramma 2. Dan verwarmt de CV dus niet gedurende de dag, maar hij kan wel op lage temperatuur verwarmen naar 20 graden aan het eind van de middag (aanwarmtijd staat nu op max 90 minuten).

2) Wanneer de 1e persoon thuis komt schakelt het programma weer terug naar klokprogramma 1. Na 18:00 gebeurt er eigenlijk niks. Voor 18 uur daarvoor zal de CV wat sneller verwarmen als het nog geen 20 graden is.

3) Als er overdag even kort niemand thuis is dan gaat de CV uit. Zodra er iemand thuis komt gaat ie weer aan. Als het snel afkoelt dan zal de CV snel verwarmen. Kost dit misschien alsnog veel gas?

Is bovenstaande een goed idee? Of is iedere dag de hele dag de CV op 20 graden houden toch zuiniger? Of kan ik beter de CV standaard op klokprogramma 2 zetten en handmatig de temperatuur verhogen als er iemand thuis werkt (de domme variant, eigenlijk wil ik dat niet :o).

Het eenvoudige antwoord: als je met continue "volle bak stoken" zuiniger bent dan stoken op een andere wijze, dan moet je continue volle bak stoken.

Ik kan het me overigens niet voorstellen. Warmte gaat niet verloren, behalve door gebrekkige isolatie en door het rookgaskanaal. Als de isolatie zo gebrekkig is dat je woning teveel afkoelt, dan moet je dat eerst aanpakken. Nachtverlaging is altijd goed, maar goede isolatie is cruciaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1294558

H143 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 10:18:
[...]

Ik denk dat er dit aan de hand is. Je hebt te weinig afgiftevermogen. Stel je komt thuis en je kamer is 18 graden. Lekker op 21 zetten. Je thermostaat rekent de benodigde aanvoer uit. Begint te stoken maar grens is jouw 60 graden en dit is net niet genoeg om je kamer naar de 21 te krijgen. Dus blijft eindeloos max vragen om die 21 te halen. Nu met 70 graden haalt die je setpoint wel en daarna zal hij in low load de boel wel op temperatuur kunnen houden.

Key voor zuinig stoken is altijd voldoende afgiftevermogen hebben en isolatie. Ik heb hier extra radiatoren weggehangen en stook bijna alsof ik vloerverwarming heb. Pomp staat op stand1 en aanvoer max bijna altijd maar 45 graden. Als het in mijn woonkamer 19 graden is zet ik daarnaast nooit de thermostaat in een keer op 21 graden, maar eerst op 20 graden en mocht ik het later wat koud krijgen dan pas op 21 graden. Daarmee forceer ik ook dat de thermostaat een hoge aanvoer gaat vragen.

Resultaat 600m3 per jaar voor verwarming plus 2,5 kuub haardhout. Zonder hout zou ik denk ik op 900 m3 uitkomen met echt geen klein huis en altijd wel iemand thuis en 2 kinderen. Edit: al een tijd niet op Mindergas gekeken en nu net ff gekeken en door extra isolatiemaatregelen zit ik dit jaar t/m vandaag op 378 m3. :*) Dat moet jouw ook lukken door extra rads en isolatie.

Dus Marktplaats op en zoeken naar extra en/of grotere radiatoren. Kosten daar vaak niets. En isoleren. Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 30-11-2019 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Baldertt schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 07:29:
Ha allen,

U vraagt wij draaien.

Jij bent dus volledig waterzijdig ingeregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Seafarer schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 19:22:
[...]

U vraagt wij draaien.

Jij bent dus volledig waterzijdig ingeregeld?
Nee niet volledig. Staat nog wel op het lijstje. 1 radiator zou ik nog extra willen knijpen. Maar meestal staan er maar 3 radiatoren aan hier in huis.

Maakt dat uit voor het energie verschil tussen modulerend warmhouden vs afkoelen en snel opwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Baldertt schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 19:45:
[...]

Nee niet volledig. Staat nog wel op het lijstje. 1 radiator zou ik nog extra willen knijpen. Maar meestal staan er maar 3 radiatoren aan hier in huis.

Maakt dat uit voor het energie verschil tussen modulerend warmhouden vs afkoelen en snel opwarmen?
Snel opwarmen is nooit zuinig.Snel opwarmen is hoge aanvoer en rest zie TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@Baldertt Je moet denk ik eerst eens kijken hoeveel het afkoelt als de CV een tijd uitstaat, als dat veel is verklaart dat een boel en moet je beter isoleren e.d.
Hier koelt het in 24 uur maximaal 2° af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Baldertt schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 19:45:
[...]

Voor afkoelen maakt het niets uit.

Voor langzaam of snel opwarmen maakt het veel uit.

Hier in huis zie ik bij opwarmen (3 graden omhoog) wel eens 53 graden voorbij komen. En de rest van de dag 44 graden.(low load modus of aan/uit modus). Buitentemp. graadje of 5. (terwijl de max ketel op 65 staat). Niks vol gas. Een stooksessie en direct naar de gewenste waarde.
(nu 46 graden, 3 minuten en buiten 1,3 graad)

Als het jouw lukt om modulerend warm te houden dan heb je echt een groot huis en of helemaal geen isolatie. Nagenoeg iedereen komt in een aan/uit modus terecht. Omdat vaak de laagste brander stand al teveel is voor een gemiddeld huis.
Als jij echt extreme gasverbruik verschillen constateert dan lijkt alles goed inregelen de eerste optie.

Isolatie was al geroepen dus dat doe ik niet meer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooLopke
ocaj schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 10:14:
[...]

Bij Vaillant wordt de branderwachttijd berekend aan de hand van de gevraagde aanvoertemperatuur.
Het is dus niet een vaste waarde, maar een maximum waarde. Standaard staat hij op 20, maar als je thermostaat vraagt om 75 graden water te maken, dan is de daadwerkelijke branderwachttijd slechts 1 minuut.
Mooi mechanisme, waardoor het bij hoge vraag eigenlijk altijd goed werkt. Alleen bij lage temperatuur-verwarming (in jouw geval niet van toepassing) kan het zinvol zijn om hem wat te verlagen.

Staat een mooi tabelletje in de handleiding.
Ik heb de graden terug naar 60gr geplaatst op de ketel. De branderwachttijd staat nog steeds op 2min en nalooptijd op 1min. Ik haal nu alsnog 21gr, maar het duurt dubbel zo lang (normaal 1u met 75°, nu 2u met 60gr) om de 21gr te bereiken. Is het beter om snel op te warmen, zodat deze sneller uitvalt. Of traag opwarmen, maar dan blijft de ketel continu opspringen. Dat is me niet zo duidelijk.

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
@cooLopke vanaf welke temperatuur kom je?

van 10 tot 21 duurt lang. Maar 16 tot 21 zou geen 2 uur moeten duren.

Heb je misschien een verschildruk regelaar ergens zitten die blijft hangen. Dus heet water gaat ongekoeld weer de retour in?

Heb je wel voldoende afgifte, voldoende grootte radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooLopke
Seafarer schreef op zondag 1 december 2019 @ 12:11:
@cooLopke vanaf welke temperatuur kom je?

van 10 tot 21 duurt lang. Maar 16 tot 21 zou geen 2 uur moeten duren.

Heb je misschien een verschildruk regelaar ergens zitten die blijft hangen. Dus heet water gaat ongekoeld weer de retour in?

Heb je wel voldoende afgifte, voldoende grootte radiatoren?
Ik kom van 19gr nacht naar 21gr dag. Er staan 2 radiatoren van 1,5m op 1,5m, 20cm dik zoiets voor een ruimte van 50-60m2.

Een verschildruk regelaar, ik denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-06 23:59

MieJuul

3970Wp

cooLopke schreef op zondag 1 december 2019 @ 12:18:
[...]

Ik kom van 19gr nacht naar 21gr dag. Er staan 2 radiatoren van 1,5m op 1,5m, 20cm dik zoiets voor een ruimte van 50-60m2.

Klinkt me als te weinig capaciteit.........

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
[...]

https://www.atho.nl/vermogensberekening

https://radiatorendiscoun...-standaard-stelrad-accord

Met deze tooltjes kun je nagaan of het klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

Zoals bijna altijd als het niet lukt met lage aanvoer. Te weinig afgiftevermogen. Ik heb hier in woonkamer van 60 M2 vier forse radiatoren. Zolang je dat niet aanpakt kan je never op laag vermogen stoken.Mijn aanvoer was vandaag 40 graden na een nacht 19 graden binnen. Mijn buurman heeft de helft aan radiatoren (zelfde woonkamer) en bij hem komt met dit weer iedere dag Sinterklaas aan met zijn stoomboot. <+:) Ik bedoel dus dat hij een forse pluim buiten heeft dus hoge aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

cooLopke schreef op zondag 1 december 2019 @ 12:01:
[...]

Ik heb de graden terug naar 60gr geplaatst op de ketel. De branderwachttijd staat nog steeds op 2min en nalooptijd op 1min. Ik haal nu alsnog 21gr, maar het duurt dubbel zo lang (normaal 1u met 75°, nu 2u met 60gr) om de 21gr te bereiken. Is het beter om snel op te warmen, zodat deze sneller uitvalt. Of traag opwarmen, maar dan blijft de ketel continu opspringen. Dat is me niet zo duidelijk.

Bedankt.
Zelfde prpbleem, zelfde oplossing:
Anoniem: 1294558 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 19:12:
[...]

Ik denk dat er dit aan de hand is. Je hebt te weinig afgiftevermogen. Stel je komt thuis en je kamer is 18 graden. Lekker op 21 zetten. Je thermostaat rekent de benodigde aanvoer uit. Begint te stoken maar grens is jouw 60 graden en dit is net niet genoeg om je kamer naar de 21 te krijgen. Dus blijft eindeloos max vragen om die 21 te halen. Nu met 70 graden haalt die je setpoint wel en daarna zal hij in low load de boel wel op temperatuur kunnen houden.

Key voor zuinig stoken is altijd voldoende afgiftevermogen hebben en isolatie. Ik heb hier extra radiatoren weggehangen en stook bijna alsof ik vloerverwarming heb. Pomp staat op stand1 en aanvoer max bijna altijd maar 45 graden. Als het in mijn woonkamer 19 graden is zet ik daarnaast nooit de thermostaat in een keer op 21 graden, maar eerst op 20 graden en mocht ik het later wat koud krijgen dan pas op 21 graden. Daarmee forceer ik ook dat de thermostaat een hoge aanvoer gaat vragen.

Resultaat 600m3 per jaar voor verwarming plus 2,5 kuub haardhout. Zonder hout zou ik denk ik op 900 m3 uitkomen met echt geen klein huis en altijd wel iemand thuis en 2 kinderen. Edit: al een tijd niet op Mindergas gekeken en nu net ff gekeken en door extra isolatiemaatregelen zit ik dit jaar t/m vandaag op 378 m3. :*) Dat moet jouw ook lukken door extra rads en isolatie.

Dus Marktplaats op en zoeken naar extra en/of grotere radiatoren. Kosten daar vaak niets. En isoleren. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Anoniem: 1294558 schreef op zondag 1 december 2019 @ 16:57:
[...]

Zoals bijna altijd als het niet lukt met lage aanvoer. Te weinig afgiftevermogen. Ik heb hier in woonkamer van 60 M2 vier forse radiatoren. Zolang je dat niet aanpakt kan je never op laag vermogen stoken.Mijn aanvoer was vandaag 40 graden na een nacht 19 graden binnen. Mijn buurman heeft de helft aan radiatoren (zelfde woonkamer) en bij hem komt met dit weer iedere dag Sinterklaas aan met zijn stoomboot. <+:) Ik bedoel dus dat hij een forse pluim buiten heeft dus hoge aanvoer.
Helemaal mee eens, zonder groter afgifte vermogen geen lage temperatuur verwarming.

Wat ook interessanter voor het ketelrendement als een lage aanvoertemperatuur lijkt te zijn
is een lage retourtemperatuur, heb ik me laten vertellen. Staat tenminste zo in de TS :Y .
Hoe hoog is trouwens de retourtemperatuur bij de buurman en bij jou?
Hier is de retour altijd lekker laag tussen de 25 °C en max. 31°C *O*
- kamertemperatuur gemiddeld 19°C (18°C 's nachts - 20°C overdag/'s avonds).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
dunklefaser schreef op zondag 1 december 2019 @ 17:56:
[...]

Helemaal mee eens, zonder groter afgifte vermogen geen lage temperatuur verwarming.

Wat ook interessanter voor het ketelrendement als een lage aanvoertemperatuur lijkt te zijn
is een lage retourtemperatuur, heb ik me laten vertellen. Staat tenminste zo in de TS :Y .
Hier is de retour altijd lekker laag tussen de 25 °C en max. 31°C *O* - kamertemperatuur gemiddeld 19°C (18°C 's nachts - 20°C overdag/'s avonds).
Inderdaad hoe hoger het verschil in aan- en retourtemperatuur hoe hoger het rendement bij een HR ketel, maar dat werkt het best bij een retour onder de 58°.
Te weinig afgifte/te kleine radiatoren blijft de ketel maar stoken om het op temperatuur te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HereIsTom schreef op zondag 1 december 2019 @ 18:18:
[...]

Inderdaad hoe hoger het verschil in aan- en retourtemperatuur hoe hoger het rendement bij een HR ketel, maar dat werkt het best bij een retour onder de 58°.
Te weinig afgifte/te kleine radiatoren blijft de ketel maar stoken om het op temperatuur te krijgen.
Hoe hoger het verschil klopt niet helemaal. Bij een aanvoer van 40 graden is een verschil van 10 top. Bij een aanvoer van 60 is 20 top.
dunklefaser schreef op zondag 1 december 2019 @ 17:56:
[...]

Hier is de retour altijd lekker laag tussen de 25 °C en max. 31°C *O*
- kamertemperatuur gemiddeld 19°C (18°C 's nachts - 20°C overdag/'s avonds).
Woon jij hier bij mij? 8) Identiek hier. Buurman weet ik niet want die is eigenwijs en vindt het allemaal wel best.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 01-12-2019 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Anoniem: 1294558 schreef op zondag 1 december 2019 @ 18:22:

[...]

Woon jij hier bij mij? 8) Identiek hier. Buurman weet ik niet want die is eigenwijs en vindt het allemaal wel best.
Hoe moet ik weten waar jij woont? - Waar ik woon kan je makkelijk zien aan mijn signature O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dunklefaser schreef op zondag 1 december 2019 @ 18:34:
[...]

Hoe moet ik weten waar jij woont? - Waar ik woon kan je makkelijk zien aan mijn signature O-) .
Ik bedoelde dat de cijfers identiek zijn. Aangezien mijn huis uit de jaren 70 nu zo zuinig is ben ik me nu aan het orienteren op een L/L warmtepomp oftewel airco om mee te gaan verwarmen en koelen. Als dat lukt gaat mijn ketel eruit en komt er een warmtepomp boiler en ga ik van het gas af. Goedkoper, zuiniger dan welke ingeregelde cv dan ook. Misschien ideetje hier voor andere ook alvorens ze gaan investeren in radiatoren en voor ingestelde thermostaatknoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Greenisthebest Mooi dat je met een simpele L/L "warmtepomp" zou kunnen verwarmen,
bij mij (en de meeste andere woningen) zou dit een multi-split airco moeten worden :N
en dan wordt het toch eerder een "normale" warmtepomp :Y .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dunklefaser schreef op zondag 1 december 2019 @ 18:53:
@Greenisthebest Mooi dat je met een simpele L/L "warmtepomp" zou kunnen verwarmen,
bij mij (en de meeste andere woningen) zou dit een multi-split airco moeten worden :N
en dan wordt het toch eerder een "normale" warmtepomp :Y .
Normale warmtepomp heb ik ook overwogen maar dan is koelen weer niet zaligmakend en ben klaar met weg puffen in de zomer. Ik ga ook voor een splitairco. Iedere verdieping een unit binnen. Denk dat de komende jaren de gasprijs totaal over de kop gaat. Mocht dit jaar €300,- bijlappen en dat heb ik nog nooit gehad, met dank aan Den Haag, En dan stook ik zuinig. Laat ze eerst iedereen maar laten beginnen aan inregelen. Daar zie ik nooit een spotje over op tv. Lijkt me meer opleveren en sneller voor de uitstootvermindering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-06 23:59

MieJuul

3970Wp

Anoniem: 1294558 schreef op zondag 1 december 2019 @ 20:06:
[...]

Denk dat de komende jaren de gasprijs totaal over de kop gaat. Mocht dit jaar €300,- bijlappen en dat heb ik nog nooit gehad, met dank aan Den Haag, En dan stook ik zuinig.
Niet om het een of ander hoor, maar waar zat het verschil dan in?!
Als dat aan de stijgende gasprijs zou liggen, dan vraag ik me toch af hoe.
Eerder gaf je aan ca 600m3 gas nodig te hebben gehad voor een jaar verwarming.
Dan zou de gasprijs met 50 cent/kuub moeten zijn gestegen wil je 300 euro bij moeten betalen.

Of heb je je termijnbedrag (veel) te laag gezet?!?! :? :?

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-06 21:12
Lage Temperatuur Verwarmen gaat hier goed. Ondanks dat de buiten temperatuur de afgelopen 24 uur rond het vriespunt heeft gelegen blijft het binnen netjes 20 oC beneden en 18.3 oC boven (hier zou ik meer afgifte capaciteit kunnen gebruiken), met een gemiddelde ta van 28.68 oC (Min=22.15 oC, Max=37.24 oC), gemiddelde Tr van 25.35 oC (Min=22.06 oC, Max=30.18 oC)

Het is nu de afgelopen 24 uur hier de zelfde Tbinnen-buiten geweest als 24 op januari 2019.
Toen heb ik 19.710 m3 Gas verbruikt in 24 uur, nu 12.778 m3 Gas.
oOo

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:03
PentaClover schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:22:
Het is nu de afgelopen 24 uur hier de zelfde Tbinnen-buiten geweest als 24 op januari 2019.
Toen heb ik 19.710 m3 Gas verbruikt in 24 uur, nu 12.778 m3 Gas.
oOo
Is 12 m3 nog niet wat aan de hoge kant? Wat is ongeveer je gemiddeld jaarverruik?

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Pagina: 1 ... 109 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.