Helaas kan ik de CV niet uitlezen via de Toon (had ik meer van verwacht) icm OpenTherm.bert pit schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 12:29:
[...]
Als je echt wil meten, zou je de CV moeten kunnen uitlezen. Het niet zo dat wanneer je hem op aan/uit zet hij dan niet moduleert. Tenzij je een CV hebt uit het jaar kruik. Je CV moduleert bij aan/uit op basis van deltaT, ofwel het verschil tussen aanvoer en retour.
Het kan dus zijn, dat wanneer je een radiator dichtbij de CV installatie aan zet, er erg warm water retour komt,. met als gevolg dat de ketel terug moduleert en er een relatief lage aanvoer richting de woonkamer komt. Andersom kan ook.
Alle varianten zijn mogelijk en daarom is het belangrijk om de hele installatie in balans te brengen door middel van waterzijdig inregelen.
Overigens heb ik zelf ook een jaren30 huis, (2/1 kap 1100m3 verbruik/jaar) waarbij ik graag enig rendement opgeef voor comfort. Ik ben ook terug gegaan van OT naar aan/uit in combinatie met WAR en Evohome.
Meer herrie, lager verbruik en meer comfort. Mijns inziens is OT voor de meeste mensen een "no brainer", maar in sommige situaties overschat.
Mbt de retour: ik ben geregeld op zolder gaan zitten om de retour leiding te voelen. Deze werd hand warm of bleef zelf koel (afhankelijk van de op te stoken temperatuur). Ik heb de ketel er nooit op betrapt dat hij uitschakelde door een te kleine dT. Komt mede omdat de radiatoren boven ook groot zijn, en we daar maar af en toe een beetje warmte nodig hebben (koude dagen in de ochtend of avond)
In eerste instantie verdacht ik de Toon thermostaat er van dat hij (omdat het een slimme thermostaat is) meteen naar de 70 door stookte en hem daarom meteen af kapte wanneer de temperatuur is bereikt.
Ik neig nu ook nog naar jouw conclusie dat OT niet overal de meest gunstige instelling is. Maar in theorie zou het wel moeten om het huis op temperatuur te houden en meer in de HR zone te zitten, ook als je hoge temperaturen gebruikt.
Twijfel heel erg wat nu te doen met de Toon
A. Weer op AAN/UIT zetten (nu softwarematig). Bewezen dat het zuiniger is
B. Max temperatuur verlagen(meer HR), maar het aantal Celcius dat die per uur mag opwarmen hoger zetten (was 3C per uur, nu 5C, maar kan tot 7C gaan. Denk dat die dan agresiever opstookt dan langzaam het huis proberen te verwarmen)
C. Max temperatuur verhogen (huis sneller warm, waardoor minder warmte verlies)
Vraag die ik blijf hebben. Wat is de relatie van de retour temperatuur tov de aanvoertemperatuur. Stel
1. Je Ketel stookt op 75C maar je retour is 20c (koude leidingen)
2. Je ketel stookt op 55C maar je retour is 20c (zelfde koude leidingen)
Ben je in situatie 2 echt zuiniger aan het stoken (mits de retour redelijk laag blijft) tov situatie 1? Omdat de het condensatie principe beter werkt? Of omdat de retour hem onder de 57c rookgas trekt heb je nog steeds hoog rendement totdat je retour (in beide gevallen, alleen de eerste sneller dan de 2de) oploopt?
American Express vraagbaak