Als er al ontwikkelingen zijn die relevant zijn voor mijn en jouw straatauto, dan zijn die zeker niet te vinden in de ICE, maar in de andere 5 units.
In dit stukje wordt mooi uitgelegd hoe een moderne F1 Power Unit (niet engine!) werkt:
http://www.gizmag.com/201...wer-plants-engines/35910/
In de MGU-H en MGU-K ontwikkelingen zit veel meer relevante techniek dan in de 'normale' turbo brandstofmotor. Ook in de ES (Energy Store/accu) ga je ontwikkelingen zien die heel relevant zijn, maar die verwacht ik eerder van buitenaf dan vanuit de F1.
Zie voor de regels o.a. :
https://www.formula1.com/...rgy_Recovery_Systems.html
De MGU-K is gelimiteerd op 120KW en 2MJ/lap. De MGU-H heeft geen limit op MJ, maar wordt alsnog gelimiteerd doordat er max 4MJ per lap mag worden gegeven aan de MGU-K.
Voor het kraamkamer idee zou het veel beter/logischer zijn als de limieten van de ERS erafgegooid worden.
Dan ga je weer echte vernieuwingen zien. Het zou me namelijk niets verbazen als Mercedes op dit moment die 4MG per lap makkelijk haalt.
De reden dat de ICE nu het verschil maakt is dat daar geen limiet op vermogen op zit. Tel daar wel andere (kunstmatige) beperkingen bij op en je weet waarom Renault over de limiet zit. De afhankelijkheid van de ICE is enorm. brandstofmotoren zitten al behoorlijk op de limiet mbt mogelijke ontwikkelingen zonder dat je exotische technieken of materialen gaat gebruiken die voor gewone straatauto's niet haalbaar zijn.
Ik zou graag zien dat ze de regels veranderen zonder alles om te gooien:
ICE hetzelfde als nu. geen limiet op vermogen.
Vermogen van MGU-K omhoog naar 200KW.
Geen limiet op maximale energie per ronde voor de MGU-K
Geen limiet op MGU-K en MGU-H in energiewinst in MJ.
Geen limiet meer op starten op ICE zonder MGU-K te gebruiken.
Geen limiet meer op full flow.
Wel een limiet op maximaal aantal Kg brandstof per race (per 100km)
Wel een limiet op de afmetingen en het gewicht van de ES (accu)
ICE mag nog steeds 4 keer vervangen worden zonder penalties.
De andere 5 mogen gedurende het seizoen allemaal 4 keer vervangen worden, maar mogen dan wel doorontwikkelingen zijn. Dus een andere spec MGU-H of ES mag gewoon.
Dan zou je weer snel ontwikkelingen, maar vooral vernieuwingen zien. Die ook nog eens heel relevant zijn voor straatauto's.
Als je dan ook nog meerdere leveranciers van de onderdelen hebt bij de verschillende motorleveranciers, ga je zelfs zien dat teams met ES van merk A een update krijgen dan teams met merk B.
Je zou volgend jaar met dezelfde setup kunnen starten als nu, maar wel flinke ontwikkelingen zien. Nu is het degene die het beste zijn huiswerk doet in de winter die er met de prijs vandoor gaat.
Laat ze die F1 euro's maar besteden aan een ES leverancier. Standaard afmetingen en aansluitingen. Max op gewicht.. Geen max op de energie die opgeslagen wordt.. Daar profiteert zelfs je smartphone van
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams