[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 168 Laatste
Acties:
  • 731.333 views

Onderwerpen

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Wat ik hier neerzet zijn ook de vragen die bij heel veel mensen in het hoofd zitten. Niet vervelend bedoelt, wellicht meer als tip, je bent nu heel neerbuigend mensen als dom aan het wegzetten. Leg het gewoon in behapbare taal uit. Ik ben over het algemeen niet achtelijk maar ik heb toch regelmatig een woordenboekje nodig bij wat je aan het vertellen bent. Je bent net zo slim/intelligent als je aanpassingsvermogen naar de persoon tegenover je.

Bewegingen van de NAVO doel ik op politieke bewegingen, polen die alvast opvang regelt voor potentiele vluchtelingen, de boodschappen naar de pers en het volk, anticiperen op een invasie etc.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Kenny_026 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:42:
[...]

De berichten zouden vanuit russische bevelhebbers komen dat dit morgen zou plaatsvinden. Dus de 16e... Maar ook dit kan een enorme mindfuck zijn.

Tegelijkertijd liggen de feiten nog steeds op tafel dat Oekraine kosten wat het kost bij de NAVO wil komen. Dat zal Poetin altijd als bedreiging zien. Dus op dat vlak blijft de boel gewoon op scherp staan. Want stel je voor dat het Krim omsingeld is en ze hun taktische plek aan zee kwijt raken.

Gewoon terug naar huis geloof ik van geen kant.
De enige manier waarop Putin de NAVO als bedreiging ziet is in de zin dat hij leden van de NAVO niet kan bezetten of annexeren.

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Kenny_026 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:11:
[...]

Bewegingen van de NAVO doel ik op politieke bewegingen, polen die alvast opvang regelt voor potentiele vluchtelingen, de boodschappen naar de pers en het volk, anticiperen op een invasie etc.
Dat zijn allemaal basale en reactieve voorbereidingen.

Wat moeten we dan doen? Geen kik geven? Niet informeren? Medewerkers laten zitten in een mogelijke doelzone?

Daarbij, het is nou niet iets nieuws, de arena van publiek debat onder condities van mogelijke escalatie.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:19
Brazos schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:14:
[...]

De enige manier waarop Putin de NAVO als bedreiging ziet is in de zin dat hij leden van de NAVO niet kan bezetten of annexeren.
Dat denk ik dus helemaal niet. Rusland had allang veel landen kunnen bezetten indien het dat wenste.

Putin wil de opmars richting Moskou stoppen, steeds meer amerikaanse raketten dichter bij.

• Virtuozzo
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:11:
Ongeacht wat er nu gebeurd (wel of niet de druk van de ketel halen), de valkuil van het Westen lijkt wel elke keer te zijn dat we slechts kijken naar elk individueel geval en we vervolgens het hoofdstuk sluiten, boek dicht doen en weer vrolijk verder gaan waar we gebleven waren. Terwijl de "andere kant" nog een heel draaiboek (of op zijn minst schetsen en notities) heeft liggen voor jaren of zelfs decennia lang aan vervolgstappen.
Ja, en dat volgt voornamelijk vanuit de aard van onze omgang met publiek debat (korte termijn denken, consumptieve omgang met informatiestromen), alsmede het probleem van tegenwoordig trendmatige elite capture processen thuis.

Het is wel een idee om zaken eens in een perspectief van tijdlijn te zetten. Terwijl wij de afgelopen decennia deden alsof alles voorbij was, lag daar een consistente lijn van verzamelen van middelen conform vereisten voor draaiboek en toepassing daarvan.

Consistent over decennia heen.

Los van het inherente probleem van autoritarisme (het ondermijnt eigen vermogen tot voorzien in eigen schepping en voeding waardoor het dus altijd extern escaleert) is dat wel iets om stil bij te staan.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

slijkie schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:23:
[...]

Dat denk ik dus helemaal niet. Rusland had allang veel landen kunnen bezetten indien het dat wenste.

Putin wil de opmars richting Moskou stoppen, steeds meer amerikaanse raketten dichter bij.
Dan moet Putin zelf geen reden geven om dat te doen.

Het lidmaatschap van de Oost-Europese landen had jarenlang weinig on het lijf omdat er geen dreiging was die het nodig maakte om daar NATO-troepen te stationeren. Het is Putin zelf die het noodzakelijk maakte om NATO weer nieuw leven in te blazen.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 19:37
[...]

En Rusland heeft geen rakketten dichtbij?

[Twitter: https://twitter.com/ak_mack/status/1493193477202628611]

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
[...]

Met een Navo-conflictje?
Zucht, lees het topic door. Er zijn bondgenoten van het westen die dichter aan Moskou grenzen.

• Virtuozzo
  • Niet online
Los daarvan, we bouwen al 20 jaar af. Maar oh wat is het een bedreiging!

Nee, de bedreiging zit hem bij interne problematiek, en bij democratisering van Oekraïne. Als er één ding is wat criminelen niet uit kunnen staan dan is het wel het idee van een rechtsstaat. Laat staan dat het dorp naast de eigen tent functionele samenleving heeft.

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:31
Virtuozzo schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:34:
Los daarvan, we bouwen al 20 jaar af. Maar oh wat is het een bedreiging!

Nee, de bedreiging zit hem bij interne problematiek, en bij democratisering van Oekraïne. Als er één ding is wat criminelen niet uit kunnen staan dan is het wel het idee van een rechtsstaat. Laat staan dat het dorp naast de eigen tent functionele samenleving heeft.
Met name dat laatste. Het is natuurlijk al een doorn in het oog dat voormalig USSR-staten als Polen en de Baltische staten floreren, maar als een door en door Sovietland als Oekraïne dat ook weet te presteren dan gaan sommige Russen natuurlijk op hun achterhoofd krabben en toch wat kritischer naar Poetin en z'n kliek kijken.

Puur zelfbehoud dit, met nota bene veldhospitalen die massaal opgebouwd worden. Triest. :N

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:15

Dido

heforshe

offtopic:
Kennelijk voor niks op zitten letten bij geschiedenis :( Blijkt Polen een sovietrepubliek te zijn geweest. Dan ga ik me toch afvragen wat ik allemaal nog meer gemist heb :X

Wat betekent mijn avatar?

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:25

Yucon

*broem*

GrooV schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:29:
[...]

Zelfs als je niet naar de geografische afstand kijkt zijn ze ook aardig aan het ontwikkelen geweest aan die hypersone raketten. Dat komt wat dreiging betreft netto gezien op hetzelfde neer als ze fysiek dichterbij plaatsen.

Verwijderd

Emgeebee schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:42:
[...]

Met name dat laatste. Het is natuurlijk al een doorn in het oog dat voormalig USSR-staten als Polen en de Baltische staten floreren, maar als een door en door Sovietland als Oekraïne dat ook weet te presteren dan gaan sommige Russen natuurlijk op hun achterhoofd krabben en toch wat kritischer naar Poetin en z'n kliek kijken.

Puur zelfbehoud dit, met nota bene veldhospitalen die massaal opgebouwd worden. Triest. :N
Polen zat in het Warschaupact, de 'Russische NAVO', maar was geen Sovjetrepubliek zoals Oekraïne.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2022 13:09 ]

• slijkie

• slijkie
GrooV schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:29:
[...]

[Twitter]
Weten we cuba nog? Cuba mag toch zelf beslissen of niet? Nee, toen ineens niet ‘want dat is anders’.

Of als Rusland ineens samen met Canada samenwerken en ze een raket-installatie in Toronto mogen neerzetten. Fictie, maar zelfde principe.

Dit is gewoon tussen de VS en Rusland. Oekraine is een pop in het speelveld en weinig relevant.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:22
slijkie schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:24:
[...]

Fictie, maar zelfde principe.
_O-

Tot zover de eerste producten van de slijkie creative writing course ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Virtuozzo
  • Niet online
Yucon schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:07:
[...]

Zelfs als je niet naar de geografische afstand kijkt zijn ze ook aardig aan het ontwikkelen geweest aan die hypersone raketten. Dat komt wat dreiging betreft netto gezien op hetzelfde neer als ze fysiek dichterbij plaatsen.
Die ontwikkeling van wapentechnologie is wat het hele pseudo-argument van short range missiles irrelevant gemaakt heeft. We mogen daar best eerlijk in zijn, aangezien er nogal wat à la “but her emails” narratieven van invloedssferen en historische vergelijkingen de ronde doen.

De crux is dit: dat debat is gewoon irrelevant. De essentie van het probleem is bitter ordinair. Wat in het Kremlin zit erkent gewoon niet het zelfbeschikkingsrecht van landen en hun burgers.

• Seraphin
  • Laatst online: 16:27

Seraphin

Meep?

[...]

Weten we cuba nog? Cuba mag toch zelf beslissen of niet? Nee, toen ineens niet ‘want dat is anders’.

Of als Rusland ineens samen met Canada samenwerken en ze een raket-installatie in Toronto mogen neerzetten. Fictie, maar zelfde principe.

Dit is gewoon tussen de VS en Rusland. Oekraine is een pop in het speelveld en weinig relevant.
Two wrongs don't make a right. #whataboutism.

En dan nog; de situatie is nu daadwerkelijk wezenlijk anders dan die van de Cuban missile crisis:

1) de open deur: wie anders dan Moskou heeft het ooit gehad over stationeren van raketten in Oekraïne??. Maar echt; wie dan? Dit is een zuiver theoretisch probleem.

2) Indien 1) toch een valide angst blijkt: de Baltische staten zijn al sinds 2004 NAVO lid, die liggen aardig dicht (ik zou haast zeggen: dichter) bij Moskou dan Oekraine (of anders bij die ene andere stad die er wezenlijk toe doet: Petersburg)

3) De situatie is in die zin anders tov jaren 60 dat het plaatsen van raketten op Cuba zou betekenen dat de VS voor het eerst in bereik zou komen te liggen van Russische kernwapens. De VS speelde hardball om die verschuiving van het machtsevenwicht te voorkomen. (hetgeen uiteindelijk dus alsnog weinig heeft uitgemaakt met de opkomst van ICBM's

En nu we het toch hebben over de dreiging van raketten: ik heb Rusland de laatste jaren aardig reclame zien maken voor hun nieuwe hypersonische raketten. Alsof ze zich trots op de borst kloppen met de boodschap "kijk eens, we hebben een nieuw nucleair speeltje waarmee we de VS in de as kunnen leggen en waar jullie niets maar dan ook niets tegen kunnen doen". Toch heb ik de NAVO niet in stuip zien schieten waarin men "preventieve oorlog" (echt heerlijke term dat) als enige oplossing zag voor dit duidelijke dreigement van de Russen.

Lees de post(s) van @DaniëlWW2 er nog eens op na zou ik zeggen. Dit hele verhaal is gewoon zó doorzichtig; Rusland is één warlord verwijderd van een failed state, en moet voor het eigen voortbestaan in huidige vorm voorkomen dat de bevolking door krijgt dat het gras aan overzijde wel degelijk groener is.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

• Virtuozzo
  • Niet online
Even een stukje meta perspectief, aangezien er nogal impuls lijkt te zijn om op micro niveaus in abstractie te verzanden.

Kort gezegd: het probleem van Putin is de disfunctie van Andropov’s lange termijn agenda. Een probleem van sociologie, en economie.

https://www.newstatesman....are-turning-against-putin

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Seraphin schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:49:
[...]

3) De situatie is in die zin anders tov jaren 60 dat het plaatsen van raketten op Cuba zou betekenen dat de VS voor het eerst in bereik zou komen te liggen van Russische kernwapens. De VS speelde hardball om die verschuiving van het machtsevenwicht te voorkomen. (hetgeen uiteindelijk dus alsnog weinig heeft uitgemaakt met de opkomst van ICBM's
Nee. Het ging voornamelijk om de reactietijd. Dat zou van een halfuur naar een paar minuten gaan. ICBM’s waren er al.

• Virtuozzo
  • Niet online
Seraphin schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:49:

Lees de post(s) van @DaniëlWW2 er nog eens op na zou ik zeggen. Dit hele verhaal is gewoon zó doorzichtig; Rusland is één warlord verwijderd van een failed state, en moet voor het eigen voortbestaan in huidige vorm voorkomen dat de bevolking door krijgt dat het gras aan overzijde wel degelijk groener is.
Waarmee we uitkomen bij een klassiek stuk inconvenient truth …

Er zijn goede redenen waarom de energieverbinding tussen Duitsland en Rusland kritiek onderdeel is van strategisch Europees beleid. Rusland is immers slechts een warlord verwijderd van een failed state. Een failed state waar tactische nucleaire munitie voor het oprapen ligt. Een failed state waar het huidige Tsjetsjenië bij afsteekt als toonbeeld van beschaving en stabiliteit.

Dit is het pijnlijke en gebrekkige moeten navigeren tussen het voeden van wat strategisch destructief potentieel heeft en het ontzeggen van voeding vanwege datzelfde potentieel.

Scholz is geen Schröder, hij begrijpt de intrinsieke complexiteit. Hij begrijpt ook dat men ondanks die strategische focus heeft zitten slapen bij Nordstream, vanuit blinde vlek bij alle Europese lidstaten t.a.v. bereidheid en instrumentatie van het Kremlin, én blinde vlekken t.a.v. eigen processen van elite capture.

Laat ik dit zeggen, als Londongrad en de Zuid As er niet waren, dan zag het er nu een stuk meer gezond uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Virtuozzo op 15-02-2022 14:04 ]

• Seraphin
  • Laatst online: 16:27

Seraphin

Meep?

downtime schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:58:
[...]

Nee. Het ging voornamelijk om de reactietijd. Dat zou van een halfuur naar een paar minuten gaan. ICBM’s waren er al.
Fair point, ik sta gecorrigeerd
Virtuozzo schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:58:
[...]

Ik kan me dan ook goed voorstellen dat een groot deel van de Westerse wereld om deze reden zo omzichtig met Rusland, specifiek de Putin kliek, omgaat; better the devil you know......

Hier zit naar mijn mening ook meteen een groot stuk verklaring voor het binnenlandse krediet dat Putin nog heeft. De meeste Russen, voor zover ik ze ken, prikken ook wel door de retoriek heen. Echter leeft de gedachte aan de puinzooi van de 90's nog heel sterk; "ondanks alles heeft hij (Putin) toen in ieder geval orde op zaken gesteld" (of in het verlengde daarvan: "niemand heeft zin in wéér de bende van toen") is een houding die ik wel tegen ben gekomen bij Russische relaties.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

• Brazos
  • Niet online
Virtuozzo schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:58:
[...]

Er zijn goede redenen waarom de energieverbinding tussen Duitsland en Rusland kritiek onderdeel is van strategisch Europees beleid. Rusland is immers slechts een warlord verwijderd van een failed state. Een failed state waar tactische nucleaire munitie voor het oprapen ligt. Een failed state waar het huidige Tsjetsjenië bij afsteekt als toonbeeld van beschaving en stabiliteit.

Dit is het pijnlijke en gebrekkige moeten navigeren tussen het voeden van wat strategisch destructief potentieel heeft en het ontzeggen van voeding vanwege datzelfde potentieel.

Scholz is geen Schröder, hij begrijpt de intrinsieke complexiteit. Hij begrijpt ook dat men ondanks die strategische focus heeft zitten slapen bij Nordstream, vanuit blinde vlek bij alle Europese lidstaten t.a.v. bereidheid en instrumentatie van het Kremlin, én blinde vlekken t.a.v. eigen processen van elite capture.

Laat ik dit zeggen, als Londongrad en de Zuid As er niet waren, dan zag het er nu een stuk meer gezond uit.
Londongrad is wel bekend, maar wat is precies de connectie tussen het Kremlin en de 'Zuid-as'?

Dat Nederland een semi maffiastaat is als het aankomt op belastingontduiking en witwassen en dat soort ongein is wereldwijd wel bekend, maar hoe gebruikt het Kremlin dit in zijn voordeel?

Zit er daadwerkelijk veel kapitaal van Russische oligarchen in het belastingparadijs Amsterdam?

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-11 08:32
[...]

Zoals aangegeven gaat dit conflict erom dat Oekraïne van Poetin niet een functionele staat mag worden...

Wanneer is dit conflict begonnen? In 2014 nadat Viktor Yanukovych gevlucht was begon het conflict pas. Omdat het duidelijk werd dat wat Putin ook zou proberen het associatie verdrag ondertekend zou worden.

Daarvoor wilden de verreweg de meeste Oekraïners niet bij de NAVO;
https://www.pewresearch.o.../ukraine-says-no-to-nato/

Waar ligt het omslagpunt?
Wikipedia: Ukraine–NATO relations.
onder "2 Popular opinion in Ukraine " is te zien dat in de jaren voor 2014 men tegen was. Maar in Mei "opeens" een omslag punt is.
Dit valt samen met het begin van het conflict in het Oosten van Oekraïne...
Hiervoor was NAVO-lid worden wat betreft verreweg de meeste Oekraïners niet nodig.

Sterker nog aan het begin van de conflict probeerden vooral EU landen het conflict de VS hield zich eerst afzijdig. Pas toen het escaleerde begon de VS zich ermee te bemoeien.

Bovendien NIEMAND heeft het erover om NAVO kernraketten in Oekraïne te plaatsen. Oekraïne zelf wil vooral bij de NAVO. (En dat is gewoon Ruslands eigen schuld...) En Rusland weet heel goed dat Oekraïne dat niet kan worden door het conflict in het Oosten...

De vergelijking met Cuba-crisis is gewoon idioot.

Het conflict is begonnen bij het associatie verdrag, en in verlengde daarvan het conflict gaat over Oekraïne die zelf democratisch(er) en minde corrupt besluit te worden...

Laat van die Putin versteher retoriek maar achterwege hier schiet je er niets mee op...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:32

Qwerty-273

Meukposter

De Baltische landen worden altijd aangewezen als de meest verwesterde staten. Dat betekend natuurlijk niet dat de georganiseerde misdaad uit Rusland daar niets meer doet. Het is slechts enkele jaren geleden dat de Russian Laundromat in de spotlights werd gezet. En daarna mocht de Troika Laundromat van diezelfde aandacht genieten. Daar heeft destijds ING, ABN en Rabo behoorlijk wat uit te leggen gekregen en is ook een van de redenen dat die banken veel harder aan hun KYC en AML afdelingen zijn gaan werken (waar van een groot deel in shared business centers in Polen wordt uitgevoerd).

Nederland is bij uitstek de plek voor bedrijven om corporate tax te minimaliseren en biedt (of bood) ook tal van andere voordelen.
https://taxjustice.net/pr...-to-help-firms-bend-them/
https://decorrespondent.n...werd/90121625902-21bba6d9

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Brent
Seraphin schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:09:
[...]

[...]

Ik kan me dan ook goed voorstellen dat een groot deel van de Westerse wereld om deze reden zo omzichtig met Rusland, specifiek de Putin kliek, omgaat; better the devil you know......
Dat is vooral een functie van succesvolle propaganda lijkt mij. Naar een land met de economie van Nederland+België zou normaal gesproken geen haan kraaien. Als je al je centen uitgeeft aan beïnvloeding (binnen- en buitenlands!) en leger, en je succesvol de Unie in weet te werken via energie, dan kun je je relevant doen lijken, kennelijk. Het is jammer dat dit niet wat duidelijker in media verteld wordt.

Daarnaast ligt die stapel kernwapens er nog, tezamen met het ronduit onbeschofte bestuurlijke bestel. Het is een wespennest waar je niet zonder goede reden je hand in wil steken. Nou is het Kremlim en haar oligarchen van de aardbodem verwijderen op zich een goede reden lange termijn, maar de kat in het nauw...

De impopulariteit van lange termijn visies en strategieën en uitvoering in het westen helpt hier ook allemaal niet bij.

• Virtuozzo
  • Niet online
Seraphin schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:09:
[...]

[...]

Hier zit naar mijn mening ook meteen een groot stuk verklaring voor het binnenlandse krediet dat Putin nog heeft. De meeste Russen, voor zover ik ze ken, prikken ook wel door de retoriek heen. Echter leeft de gedachte aan de puinzooi van de 90's nog heel sterk; "ondanks alles heeft hij (Putin) toen in ieder geval orde op zaken gesteld" (of in het verlengde daarvan: "niemand heeft zin in wéér de bende van toen") is een houding die ik wel tegen ben gekomen bij Russische relaties.
En dan komen we uit bij de essentie van het probleem: Russen hebben nooit anders gekend, en het Russische selectoraat ook niet. Nu is de bevolking irrelevant, maar dat selectoraat niet.

En dan zit er aan de grens een land wat democratiseert, met rechtsstaat, opbouw van welvaart en verdeling. Waar je jezelf niet hoeft te compromitteren voor een kruimel, waar je dochter niet uit het raam valt bij een gevaarlijke opmerking …

• Virtuozzo
  • Niet online
Brazos schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:10:
[...]

Londongrad is wel bekend, maar wat is precies de connectie tussen het Kremlin en de 'Zuid-as'?
Zonder Zuid-As geen Londongrad.
Dat Nederland een semi maffiastaat is als het aankomt op belastingontduiking en witwassen en dat soort ongein is wereldwijd wel bekend, maar hoe gebruikt het Kremlin dit in zijn voordeel?

Zit er daadwerkelijk veel kapitaal van Russische oligarchen in het belastingparadijs Amsterdam?
Amsterdam is de poortwachter naar de City. Oude structuren van tax islands et alii. Frank Mols heeft er een uitmuntende reconstructie van gemaakt - de titel van het boek ontschiet mij even.

• Virtuozzo
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:32:
[...]

De Baltische landen worden altijd aangewezen als de meest verwesterde staten. Dat betekend natuurlijk niet dat de georganiseerde misdaad uit Rusland daar niets meer doet. Het is slechts enkele jaren geleden dat de Russian Laundromat in de spotlights werd gezet. En daarna mocht de Troika Laundromat van diezelfde aandacht genieten. Daar heeft destijds ING, ABN en Rabo behoorlijk wat uit te leggen gekregen en is ook een van de redenen dat die banken veel harder aan hun KYC en AML afdelingen zijn gaan werken (waar van een groot deel in shared business centers in Polen wordt uitgevoerd).

Nederland is bij uitstek de plek voor bedrijven om corporate tax te minimaliseren en biedt (of bood) ook tal van andere voordelen.
https://taxjustice.net/pr...-to-help-firms-bend-them/
https://decorrespondent.n...werd/90121625902-21bba6d9
Oprecht, het is ronduit beschamend hoe consistent de Nederlandse rol is in mondiale verstoringen en disfuncties. Ik heb nog nooit een dossier op tafel gehad waar het geen spil of driver was van perikelen. En dat over decennia heen.

En wat heeft het ons opgeleverd? Niets behoudens schadelast en toenemend reputatieverlies als handelsland.

Beschamend is niet eens het punt. Het is zelf-destructief. Regentisme, elite capture, Dutch Disease.

[ Voor 3% gewijzigd door Virtuozzo op 15-02-2022 14:52 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-11 15:09

Indoubt

Always be indoubt until sure

Virtuozzo schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:51:
[...]

Oprecht, het is ronduit beschamend hoe consistent de Nederlandse rol is in mondiale verstoringen en disfuncties. Ik heb nog nooit een dossier op tafel gehad waar het geen spil of driver was van perikelen. En dat over decennia heen.

En wat heeft het ons opgeleverd? Niets behoudens schadelast en toenemend reputatieverlies als handelsland.

Beschamend is niet eens het punt. Het is zelf-destructief. Regentisme, elite capture, Dutch Disease.
Wat mij vreemd voorkomt is dat we niet iets meer druk krijgen op dat vlak van de landen om ons heen en andere EU lidstaten. Met sommige gedragingen is Nederland een liability geworden voor de rest. Dat zullen ze ongetwijfeld niet leuk vinden.

• Virtuozzo
  • Niet online
Indoubt schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:33:
[...]

Wat mij vreemd voorkomt is dat we niet iets meer druk krijgen op dat vlak van de landen om ons heen en andere EU lidstaten. Met sommige gedragingen is Nederland een liability geworden voor de rest. Dat zullen ze ongetwijfeld niet leuk vinden.
En of die druk er is. Het komt echter niet door. Verschijnt er weer eens een analyse in een SüdDeutsche, dan wringt Nederlands medialand zich in bochten om het uit de feeds te houden. Is er weer eens een rapport van een onderzoeksinstelling, dan is er spontaan meteen wat ander politiek prikkelen zodat daar de aandacht naar gaat. De controverses toen Nederland onder Ploumen ontwikkelingssamenwerking reduceerde tot soft power instrument van EZ was binnen Europa zwaar significant. Maar niets in medialand.

We noemen dat memory holing. Simpele toolbox. In combinatie met cultureel narratief van exceptionalisme levert het gigantische blinde vlekken op.

Maar goed, daarom dat je ook steeds meer MKB buiten Nederland informatieverzoeken ziet indienen. Wat er in Nederland rondgaat is niet meer iets om op te bankieren.

Tja. Een handelsland wat zich zelf blind maakt. Absoluut een slim recept 😬

[ Voor 3% gewijzigd door Virtuozzo op 15-02-2022 15:49 ]

• Virtuozzo
  • Niet online
Aangezien er eerder wat discussie was over het issue van onze perceptie op traditionele conflicten en de realiteit van hybride conflicten, even een stukje met wat meta perspectieven bij de huidige situatie:

https://www.justsecurity....-hybrid-warfare-defenses/

Wel de moeite waard om even in te laten zinken. Cognitive warfare, mind warfare, where’s the defence.

• Wilke
  • Nu online
Brazos schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:10:

Alstublieft: https://www.groene.nl/artikel/nederland-importeert-corruptie

En over de Zuidas-mentaliteit algemener: https://www.groene.nl/artikel/de-butlers-van-de-zuidas

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 15-02-2022 16:02 ]

• Indoubt

Indoubt

Leuk artikel, bedankt voor het posten. Dat van financieren van nepnieuws was natuurlijk al opgevallen, daarvan hebben we al een tijdje een flinke toename en met corona is dat alleen maar toegenomen.

Dat zal nu ook wel weer het geval zijn met Rusland's leger op de grens van Oekraine. Of het is al een tijdje aan de gang en is me niet opgevallen

• bulle bas
  • Niet online
Virtuozzo schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:47:
[...]

En of die druk er is. Het komt echter niet door. Verschijnt er weer eens een analyse in een SüdDeutsche, dan wringt Nederlands medialand zich in bochten om het uit de feeds te houden.
Vermoed je opzet?

• devilsnight
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-10 09:56
Weet niet hoe betrouwbaar dit is?

Kremlin chiefs will order an attack on Ukraine at 3am local time tomorrow, American intelligence agencies believe.

They could target Kyiv’s military and government command and control centres with a barrage of air strikes before tanks roll over the border.

At the same time Russian amphibious warships could storm Ukraine’s southern coastline. It comes as Foreign Secretary Liz Truss warned a Russian invasion 'would not stop at Ukraine'.

Europe could be just a few hours from all-out war in Ukraine, despite last ditch diplomatic moves and a possible standing down of some Moscow troops.

https://www.mirror.co.uk/...sion-ukraine-set-26232612

Would not stop at Ukraine. Wtf?

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 12:17

mindcre8r

Tradepedia

@devilsnight the mirror....... story,prive,weekend

Maar als je een aantal Twitter feeds volgt dan zie je dat er helemaal geen afbouw is, dat is enkel op papier. er zijn tig helikopters geland gisteren en er is vandaag een heel scala aan tanks onderweg.

[ Voor 65% gewijzigd door mindcre8r op 15-02-2022 16:32 ]

Bears and Bulls

• devilsnight
Ok duidelijk man. Maar het zou dan om een quote van die foreign secretary zijn hé.

Deze site zegt hetzelfde, ook over die foreign secretary. Ik vind het maar scary.

https://www.google.com/am...truss-b2015539.html%3famp

[ Voor 49% gewijzigd door devilsnight op 15-02-2022 16:37 ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:15

Dido

heforshe

devilsnight schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:32:
Ok duidelijk man. Maar het zou dan om een quote van die foreign secretary zijn hé.
Tsja, Rupert Murdoch zal niet doodgaan aan een overdosis ethiek, zeg maar. Maar goed, als dat nieuws is heb je nog wel wat bij te lezen ;)

Wat betekent mijn avatar?

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
devilsnight schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:26:
Weet niet hoe betrouwbaar dit is?

Kremlin chiefs will order an attack on Ukraine at 3am local time tomorrow, American intelligence agencies believe.

They could target Kyiv’s military and government command and control centres with a barrage of air strikes before tanks roll over the border.

At the same time Russian amphibious warships could storm Ukraine’s southern coastline. It comes as Foreign Secretary Liz Truss warned a Russian invasion 'would not stop at Ukraine'.

Europe could be just a few hours from all-out war in Ukraine, despite last ditch diplomatic moves and a possible standing down of some Moscow troops.

https://www.mirror.co.uk/...sion-ukraine-set-26232612

Would not stop at Ukraine. Wtf?
Dit soort berichten hier zijn nog wel het meest beangstigend in deze informatie-oorlog. Door alle narratives van beiden kanten, die met een enorm netwerk gedeeld worden is het vrijwel onmogelijk om objectieve informatie te vinden.. heel eng dit

• devilsnight
The Guardian

https://www.google.com/am...ent-world-warns-liz-truss

The UK foreign secretary, Liz Truss, has warned of a “dangerous moment for the world” as the “highly likely” prospect of a Russian invasion of Ukraine could embolden other countries such as Iran and China to expand their ambitions.

Speaking on Sky News, Truss said “we could be on the brink of a war in Europe, which would have severe consequences not just for the people of Russian and Ukraine but for the broader security in Europe”, adding she was “very worried”.

• Brent
Britse media :X Quotes van Britse politici :X

Verspil je tijd er niet mee.

• devilsnight
Brent schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:45:

Ik help het je hopen.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Brent schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:45:

Dit is anders geen onzin.
Het is namelijk net zo goed een test van standvastigheid van de NAVO en in het bijzonder de VS als een democratisch land word aangevallen. Want laten we wel wezen, dat gebeurd niet zo vaak.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Indoubt

Indoubt

Ik hoop het ook en het is zeker een situatie waar je eigenlijk niet mee wil worden geconfronteerd. Aan de andere kant neem ik vrijwel niets nog zomaar aan wat uit de Britse pers komt.

Ik heb tijdens de hele Brexit perikelen, zowel voor als daarna, de Britse media gevolgt en het is werkelijk verschrikkelijk hoe ze daar met verdraaien van de waarheid omgaan. De guardian is dan soms nog wel een beetje ok,

Overigens heb ik ook voldoende commentaar op de NL media, die zijn er ook alleen maar voor de kliks bijna. Er zit nog wel wat tussen maar je moet het er echt tussenuit vissen.

We leven in een informatie oorlog en die is al lang geleden begonnen.

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:55
Ik las op een andere site dat Rusland nu rond de 100.000 troepen heeft bij Oekraine. Dat is niet genoeg voor een invasie en het hele land in te nemen. Denk dat het vooral machtsvertoon is om politiek weer paar interessante deals eruit te slepen en voornamelijk intern in Rusland te laten zien hoe sterke leider Putin is.

Denk ook dat Rusland best wel een flink blauw oog op kan lopen als ze wel binnen zouden vallen. Zelfs als het westen zich er niet militair mee bemoeit. Vorig conflict om de Krim hebben ze al best wat deuken opgelopen. Ze hebben weliswaar de Krim ingenomen, maar ook laten zien dat ze militair kwetsbaar zijn. Als ze nu de ambitie hebben om Oekraine binnen te vallen en in te nemen, kan dat nog wel eens heel lelijk voor ze uitpakken. De recente conflicten die Rusland gevoerd heeft in Georgie, Oekraine en Syrie heeft eigenlijk pijnlijk duidelijk aangetoond dat het Russische leger helemaal niet zo sterk en capabel is. Ze hebben bij lange na niet de capabilities van bijvoorbeeld westerse legers (en dan met name de VS).

Begrijp me niet verkeerd, een conflict met Rusland zou nog steeds heel lelijk worden en hoop ook werkelijk dat iedereen nuchter blijft en geen gekke dingen gaat doen zoals een oorlog starten. Maar als ik Putin was en de schijn hoog wil houden dat Rusland een supermacht is, zou ik nog eens paar keer achter mijn oren krabben voordat ik Oekraine binnen zou vallen.

• devilsnight
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:51:
[...]

Het is namelijk net zo goed een test van standvastigheid van de NAVO en in het bijzonder de VS als een democratisch land word aangevallen. Want laten we wel wezen, dat gebeurd niet zo vaak.
Het wordt met de dag akeliger, zo voelt het althans. En nog steeds in de Whatsapp groep waar ik met veel vrienden zit maakt niemand zich er druk om, niemand heeft het er überhaupt over.

Stel het blijft inderdaad niet bij Ukraine, waar stopt het dan? En zoiets kan nooit goed aflopen, voor niemand, dus waarom zou die man dit allemaal gaan doen? Het is misschien simpel gezegd , maar verlos die man uit zijn lijden joh, goddamn. Ik realiseer me wel dat het natuurlijk echt niet alleen maar hij is.

Veel van ons heeft zoiets als dit nog nooit meegemaakt, we zijn 100% gewend veilig en voldaan te wonen en te leven, dus dit klinkt allemaal zo bizar gewoon. Als het echt zo uit de hand loopt hopelijk kan er wat aan die idioterie gedaan worden.

• Tomcatter_31
devilsnight schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:18:
[...]

Stel het blijft inderdaad niet bij Ukraine, waar stopt het dan? En zoiets kan nooit goed aflopen, voor niemand, dus waarom zou die man dit allemaal gaan doen? Het is misschien simpel gezegd , maar verlos die man uit zijn lijden joh, goddamn. Ik realiseer me wel dat het natuurlijk echt niet alleen maar hij is.
Putin is ook niet gek. Hij weet dat hij in Oekraine redelijk de 'bully' uit kan hangen omdat niemand bereid is om over Oekraine de 3e wereld oorlog te starten. Verdere expansiedrift gaat hij echt wel 2x over nadenken. Putin roept wel dat het westen slap is. Maar hij weet dondersgoed dat als hij een NAVO lidstaat aanvalt, dat hij dan echt een serieus probleem heeft. Dat zal hij ook echt niet zomaar doen.

• devilsnight
Tomcatter_31 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:14:
[...]

Ik las op een andere site dat Rusland nu rond de 100.000 troepen heeft bij Oekraine. Dat is niet genoeg voor een invasie en het hele land in te nemen. Denk dat het vooral machtsvertoon is om politiek weer paar interessante deals eruit te slepen en voornamelijk intern in Rusland te laten zien hoe sterke leider Putin is.

Denk ook dat Rusland best wel een flink blauw oog op kan lopen als ze wel binnen zouden vallen. Zelfs als het westen zich er niet militair mee bemoeit. Vorig conflict om de Krim hebben ze al best wat deuken opgelopen. Ze hebben weliswaar de Krim ingenomen, maar ook laten zien dat ze militair kwetsbaar zijn. Als ze nu de ambitie hebben om Oekraine binnen te vallen en in te nemen, kan dat nog wel eens heel lelijk voor ze uitpakken. De recente conflicten die Rusland gevoerd heeft in Georgie, Oekraine en Syrie heeft eigenlijk pijnlijk duidelijk aangetoond dat het Russische leger helemaal niet zo sterk en capabel is. Ze hebben bij lange na niet de capabilities van bijvoorbeeld westerse legers (en dan met name de VS).

Begrijp me niet verkeerd, een conflict met Rusland zou nog steeds heel lelijk worden en hoop ook werkelijk dat iedereen nuchter blijft en geen gekke dingen gaat doen zoals een oorlog starten. Maar als ik Putin was en de schijn hoog wil houden dat Rusland een supermacht is, zou ik nog eens paar keer achter mijn oren krabben voordat ik Oekraine binnen zou vallen.
Dat is wel fijn om te weten.

Het probleem van vandaag de dag is dat je inderdaad de media niet zomaar kan vertrouwen. Iedereen wil de eerste zijn. De ene site roept dat ze te horen hebben gekregen dat de invasie morgen om 3 uur in de ochtend zal beginnen, maar voor hetzelfde geld heeft de media dit gewoon zelf bedacht of komt het van een hoogst onbetrouwbare bron. Het is die onzekerheid ook, we kunnen alleen maar afwachten.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 19:37
[...]

Het budget van Rusland is ongeveer 12% van dat van de US. Rusland heeft wat dat betreft niet veel te zeggen, maar goed de US grenst niet aan Oekraïne en als de VS wat wil dan wordt het een logistieke nachtmerrie. Dat weet Rusland ook.

En Rusland geniet er nu van dat de wereld in de ban van hun macht is, de olie prijs stijgt en de beurs raakt er door beïnvloed. Poetin voelt zich heel fijn nu

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

devilsnight schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:18:
[...]

Het wordt met de dag akeliger, zo voelt het althans. En nog steeds in de Whatsapp groep waar ik met veel vrienden zit maakt niemand zich er druk om, niemand heeft het er überhaupt over.

Veel van ons heeft zoiets als dit nog nooit meegemaakt, we zijn 100% gewend veilig en voldaan te wonen en te leven, dus dit klinkt allemaal zo bizar gewoon. Als het echt zo uit de hand loopt hopelijk kan er wat aan die idioterie gedaan worden.
Nah, Rusland stopt wel bij Oekraïne. Al is het maar omdat Oekraïne een fors leger heeft en als ze blijven vechten, het zomaar geen korte oorlog kan worden. Dit kan een aanzienlijk deel van de Russische strijdkrachten voor langere tijd bezighouden. En als ik er heel cynisch naar ga kijken, dan is dat misschien ook wel goed voor ons. Het geeft namelijk tijd en verzwakt Rusland ook...

Maar hier zullen ook dingen gaan veranderen. Bijvoorbeeld zullen al die politici opeens wakkerschrikken dat er geld moet naar defensie, dat geld witwassen van Russische oligarchen niet meer kan en dat die afhankelijkheid van Russische fossiele brandstoffen ook moet stoppen. Kort gezegd het enablenen van dit soort regimes. Problematischer is de schade aan het idee dat economische ontwikkeling vanzelf leid tot democratisering en er altijd gesproken kan worden over zaken. Toch al naïeve standpunten, maar dat gaat een ware cultuurschok worden voor sommigen. Zeker omdat menig politicus die zo denkt, vaak toch al een ernstig gebrek aan inhoudelijke kennis vertoont. Het zijn vaak juist die types die er even zitten om contacten op te bouwen en dan vertrekken. En dat kortzichtige kan gewoon niet meer.

[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-02-2022 17:27 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• devilsnight
Tomcatter_31 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:22:
[...]

Putin is ook niet gek. Hij weet dat hij in Oekraine redelijk de 'bully' uit kan hangen omdat niemand bereid is om over Oekraine de 3e wereld oorlog te starten. Verdere expansiedrift gaat hij echt wel 2x over nadenken. Putin roept wel dat het westen slap is. Maar hij weet dondersgoed dat als hij een NAVO lidstaat aanvalt, dat hij dan echt een serieus probleem heeft. Dat zal hij ook echt niet zomaar doen.
Duidelijk.

Dus eigenlijk wat zo'n Liz Truss zegt moet ook met een flinke korrel zout genomen worden? Het zijn natuurlijk ook bepaalde worden die ze gebruiken. Could be. Ze weten nog niets. Maar ondertussen leest men "likely will spread into more of eastern Europe" en tja als mens ga je dan gelijk denken oh shit.

Ik denk dat ik even lekker een pauze neem van het checken van de media, ik merk dat ik echt iets te snel doemdenkerig wordt en daarnaast heb ik er gewoonweg niet genoeg know how van ook.

• bulle bas
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:25:
[...]

Nah, Rusland stopt wel bij Oekraïne. Al is het maar omdat Oekraïne een fors leger heeft en als ze blijven vechten, het zomaar geen korte oorlog kan worden. Dit kan een aanzienlijk deel van de Russische strijdkrachten voor langere tijd bezighouden. En als ik er heel cynisch naar ga kijken, dan is dat misschien ook wel goed voor ons. Het geeft namelijk tijd en verzwakt Rusland ook...
Ik las een analyse dat het onbestaanbaar is voor Biden dat Oekraine zou vallen. Qua persoonlijke reputatie, maar ook dat dit het signaal is aan andere schurkenstaten dat als het er op aan komt de VS niet meer thuis is en dus de weg vrij ligt voor bijv een Taiwan.
Maar hier zullen ook dingen gaan veranderen. Bijvoorbeeld zullen al die politici opeens wakkerschrikken dat er geld moet naar defensie. Problematischer is de schade aan het idee dat economische ontwikkeling vanzelf leid tot democratisering en er altijd gesproken kan worden over zaken. Toch al naïeve standpunten, maar dat gaat een ware cultuurschok worden voor sommigen. Zeker omdat menig politicus die zo denkt, vaak toch al een ernstig gebrek aan inhoudelijke kennis vertoont. Het zijn vaak juist die types die er even zitten om contacten op te bouwen en dan vertrekken. En dat kortzichtige kan gewoon niet meer.
Eens, maar dit is het zoveelste dossier waar ik de media ernstig zie falen. Het persformaat is toch vooral wat gedecoreerde ANP-berichten en de gaten worden gevuld met ho-hum opinie.
Ik vond het Nieuwsuurverslag met notabene buitenlandcorrespondenten ook erg tegenvallen.
BBC heeft laatste dagen nog een aardig live-blog.

Verwijderd

devilsnight schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:27:
[...]

Ik denk dat ik even lekker een pauze neem van het checken van de media, ik merk dat ik echt iets te snel doemdenkerig wordt en daarnaast heb ik er gewoonweg niet genoeg know how van ook.
Goed plan. Jezelf zorgen maken over dingen waar je als individu toch geen enkele directe invloed op hebt is niet goed voor de geestelijke gemoedstoestand.

Het komt zoals het komt.

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
DDOS op 2 grootste banken van Oekraine momenteel.. het gaat beginnen

https://www.reuters.com/w...te-banks-tass-2022-02-15/

[ Voor 46% gewijzigd door shoombak op 15-02-2022 17:57 ]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Ik las op een andere site dat Rusland nu rond de 100.000 troepen heeft bij Oekraine. Dat is niet genoeg voor een invasie en het hele land in te nemen.
Maar wie zegt dat Rusland het hele land inneemt? Dat hebben ze helemaal niet nodig.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

bulle bas schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:33:
[...]

Ik las een analyse dat het onbestaanbaar is voor Biden dat Oekraine zou vallen. Qua persoonlijke reputatie, maar ook dat dit het signaal is aan andere schurkenstaten dat als het er op aan komt de VS niet meer thuis is en dus de weg vrij ligt voor bijv een Taiwan.
De Amerikanen leveren ook niet zomaar wapens, dreigen met forse sancties etc. Het probleem is dat de pijn van zware sancties die een impact hebben op de langere termijn, ook in Europa zal vallen en veel minder in de VS. En Duitsland met hun zeer kortzichtige inzet op Russische gas, is hier de grootste risicofactor. Wij overigens ook, maar hier ga je gewoon krijgen dat het gas nog even uit Groningen blijft komen...
Eens, maar dit is het zoveelste dossier waar ik de media ernstig zie falen. Het persformaat is toch vooral wat gedecoreerde ANP-berichten en de gaten worden gevuld met ho-hum opinie.
Ik vond het Nieuwsuurverslag met notabene buitenlandcorrespondenten ook erg tegenvallen.
BBC heeft laatste dagen nog een aardig live-blog.
Buitenlands is absoluut dramatisch ja, maar binnenlands is soms zowaar competent. En bepaalde partijen gaan denk ik wel graven naar Russische geldstromen en invloeden in dit land. Immers zijn die journalistieke onderzoeken er al.

• Indoubt

Indoubt

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:09:
[...]

De Amerikanen leveren ook niet zomaar wapens, dreigen met forse sancties etc. Het probleem is dat de pijn van zware sancties die een impact hebben op de langere termijn, ook in Europa zal vallen en veel minder in de VS. En Duitsland met hun zeer kortzichtige inzet op Russische gas, is hier de grootste risicofactor. Wij overigens ook, maar hier ga je gewoon krijgen dat het gas nog even uit Groningen blijft komen...

[...]

Buitenlands is absoluut dramatisch ja, maar binnenlands is soms zowaar competent. En bepaalde partijen gaan denk ik wel graven naar Russische geldstromen en invloeden in dit land. Immers zijn die journalistieke onderzoeken er al.
Het zou goed zijn als er inderdaad wat meer onderzoek wordt gedaan door de media naar Russische geldstromen en invloed hier. Als het daadwerkelijk zo is dat de Zuid as de toegangspoort is naar Londongrad (en dan het foute deel, er gebeurt ook nog wel iets goeds daar) dan wordt het tijd dat de media daar flink meer aandacht aan besteden. We zijn kwetsbaar geworden blijkbaar.

• Tomcatter_31
downtime schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:57:
[...]

Maar wie zegt dat Rusland het hele land inneemt? Dat hebben ze helemaal niet nodig.
Dat zou kunnen. Misschien dat ze kleinschalig wel iets gaan doen. Maar zie ze niet hele land innemen of zelfs doorstoten naar andere landen. Rusland gaat naar mijn mening geen militair conflict met het westen riskeren, want dat winnen ze niet. Het verzet in Oekraine zal misschien ook nog wel heftiger worden dan vorige keer met de Krim. Dus als Rusland niet oppast zitten ze straks lange tijd vastgepind in dit conflict wat Daniel ook al aangaf in zijn post.

Putin wil dat Rusland als supermacht gezien wordt. En als ze dit conflict te ver laten escaleren, zal alleen maar duidelijker worden dat ze dat niet meer zijn. Ze kunnen het beter laten bij de schijn ophouden en af en toe met hun Bears over de Noordzee vliegen dan allerlei militaire conflicten te starten…

• Virtuozzo
  • Niet online
Scheermes van Hanlon, maar ja, het is de afgelopen acht jaar redelijk standaard geworden binnen politiek-media circuits. Dat gezegd, een flinke aanjager is gekomen in de oproepen tot zelfreflectie bij media na de Toeslagenaffaire. In het gerelateerde topic in AWM is dat aspect vanuit de Catshuis stukken en betrokkenheid media meer uitgewerkt.

• Virtuozzo
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:25:
[...]

Maar hier zullen ook dingen gaan veranderen. Bijvoorbeeld zullen al die politici opeens wakkerschrikken dat er geld moet naar defensie, dat geld witwassen van Russische oligarchen niet meer kan en dat die afhankelijkheid van Russische fossiele brandstoffen ook moet stoppen. Kort gezegd het enablenen van dit soort regimes. Problematischer is de schade aan het idee dat economische ontwikkeling vanzelf leid tot democratisering en er altijd gesproken kan worden over zaken. Toch al naïeve standpunten, maar dat gaat een ware cultuurschok worden voor sommigen. Zeker omdat menig politicus die zo denkt, vaak toch al een ernstig gebrek aan inhoudelijke kennis vertoont. Het zijn vaak juist die types die er even zitten om contacten op te bouwen en dan vertrekken. En dat kortzichtige kan gewoon niet meer.
Waarbij we in het achterhoofd moeten houden dat rigide focus op defensie puur symptoombestrijding is op zijn best, stupiditeit of nog erger. Zeker, defensie is in het Nederlandse niets anders dan soft power smeermiddel Atlantische relaties.

Maar, de crux is dat het niets oplost. Aanpak van uitdaging zit hem in grote schoonmaak hier, beëindiging elite capture trends en een herstel van gedragslijnen.

Het gaat de burger wat lakmoesproefjes geven bij uitspraken van politici, laat ik het zo zeggen. En dat onderwerp van gulzige bestuurscultuur in het Nederlandse ligt keihard op tafel.

• Virtuozzo
  • Niet online
Indoubt schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:22:
[...]

Het zou goed zijn als er inderdaad wat meer onderzoek wordt gedaan door de media naar Russische geldstromen en invloed hier. Als het daadwerkelijk zo is dat de Zuid as de toegangspoort is naar Londongrad (en dan het foute deel, er gebeurt ook nog wel iets goeds daar) dan wordt het tijd dat de media daar flink meer aandacht aan besteden. We zijn kwetsbaar geworden blijkbaar.
Als dat nou niet geblokkeerd zou worden …. Investico heeft flinke tikken gekregen middels gepolitiseerde lobby in het landschap na de onderzoeken en publicaties eerder in het topic gelinkt.

• Virtuozzo
  • Niet online
devilsnight schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:27:
[...]

Duidelijk.

Dus eigenlijk wat zo'n Liz Truss zegt moet ook met een flinke korrel zout genomen worden? Het zijn natuurlijk ook bepaalde worden die ze gebruiken. Could be. Ze weten nog niets. Maar ondertussen leest men "likely will spread into more of eastern Europe" en tja als mens ga je dan gelijk denken oh shit.

Truss is niet bekend om haar competenties. Ze is nota bene een van de minst incompetente actoren in de Britse soep. Enfin, het Brexit topic hier gaat bij herhaling in op die dynamiek na Brexit. Lang verhaal kort: politiek VK is nutteloos op zijn best, gecompromitteerd op zijn ergst.

Ik begrijp dat ze probeert haar deel te doen bij informatievoorziening in een tijd waarin we niet langer een week hebben voordat de redactie van de krant verslag doet over wat via cables de week daarvoor binnenkwam, er is bittere noodzaak om publiek debat au courant te houden in relatie tot inlichtingen.

Maar, zoals in de persconferentie van de NAVO duidelijk gemaakt werd: inlichtingen zijn gewoon informatie. That’s it.

Ik denk dat velen onderschatten hoe makkelijk het is om narratief te zaaien wanneer een publiek debat niet geïnformeerd wordt. Die ruimte beperken is onderdeel van opdracht tot behartiging voor onze overheden. En dat is wennen, want dat is men niet gewend. Inmiddels is er her en der wel wat geleerd. De Amerikaanse informatiestrategie van het Tiger Team is prima, solide, nuchter.

Maar we zijn dat niet gewend. En dus staan we te kijken van “oh jee, wat is dit allemaal”. Kwestie van aanpassen. Welkom in de 21e eeuw. Your mind is the battlefield.

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Pas veertig jaar ja 8)

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Virtuozzo schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:09:
[...]

Waarbij we in het achterhoofd moeten houden dat rigide focus op defensie puur symptoombestrijding is op zijn best, stupiditeit of nog erger. Zeker, defensie is in het Nederlandse niets anders dan soft power smeermiddel Atlantische relaties.

Maar, de crux is dat het niets oplost. Aanpak van uitdaging zit hem in grote schoonmaak hier, beëindiging elite capture trends en een herstel van gedragslijnen.

Het gaat de burger wat lakmoesproefjes geven bij uitspraken van politici, laat ik het zo zeggen. En dat onderwerp van gulzige bestuurscultuur in het Nederlandse ligt keihard op tafel.
Helemaal niet. Het gaat om het fysiek beschermen van onze open, democratische samenlevingen in een steeds onstabielere wereld en deze gewapende chantage tegengaan. Dat staat los van geldstromen. Zeker omdat de onherroepelijke vergroening, het kleptocratische regime in Rusland op termijn gaat destabiliseren omdat de basis ervoor verdwijnt. Immers geen olie of gas meer nodig. En mocht Rusland werkelijk instorten op termijn, dan heb je zoals je zelf al aangaf, een gigantische hoop wapentuig voor het oprapen liggen. Dan kan je maar beter een gigantische stok hebben om te voorkomen dat bepaalde groepen daarmee aan de haal gaan.

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:28

epic_gram

undercover moderator

Misschien een stomme vraag, maar zijn die satelietbeelden weleens vrijgegeven waar ze die 100k militairen een beetje kunnen zien/inschatten?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• bulle bas
  • Niet online
Ter info: uitstaande schulden van Rusland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mThMFSigJqWG24nwNF-VuI2NKq8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CpVfW9B3AbrkIWVlqJr6EDzY.png?f=user_large

https://www.newstatesman.com/chart-of-the-day/2022/02/whose-banks-are-most-at-risk-if-russia-invades-ukraine

[ Voor 34% gewijzigd door bulle bas op 15-02-2022 20:30 ]

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 17:34
epic_gram schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:53:
Misschien een stomme vraag, maar zijn die satelietbeelden weleens vrijgegeven waar ze die 100k militairen een beetje kunnen zien/inschatten?
Stom niet, beetje lui.. wellicht.

Meeste nieuwsoutlets gebruiken satelietbeelden voor/na, recent, etc.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Virtuozzo
  • Niet online
https://www.theguardian.c...ience-in-ukraine-standoff

Mogelijke weg van saving face die meteen een garantie is voor escalatie op termijn. Zoals Scholz aangaf op de persconferentie, een weg die meteen het einde van het Minsk proces is.

Als dat de enige route van diplomatie is, dan hoop ik toch dat men hier heel erg wakker geworden is, want dan worden het spannende jaren.

Significant is dat in Russische media weinig herhaling van of narratief is bij Scholz’s herhaling van huidige stand van zaken t.a.v. Oekraïne en lidmaatschap NAVO. Kleine opmerking in de marge, klassiek moment van (poging tot) Duitse humor. Die sloeg de plank mis, maar goed.

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:12
[...]

Wat zijn de sancties geweest in 2014? We hebben daar de ruimte gecreeërd voor een eventuele next step nu.

Edit: https://www.rvo.nl/onderw...erzicht/rusland/sancties#

Maakt de Krim vrij duur (los van de pensioenen van de inwoners zelf bijvoorbeeld) maar is weinig schokkend. Ik weet niet hoe het precies zit daar. Luhansk en Donetsk heb ik wel eens begrepen dat Rusland er helemaal niet zo op zit te wachten om daar bijvoorbeeld de pensioenen te gaan betalen van al de arbeiders. Ik heb het beeld dat het geld nog uit Oekraïne komt. Maar recent niet meer in verdiept.

[ Voor 47% gewijzigd door PLAE op 15-02-2022 21:24 ]

• Brazos
  • Niet online
Wel interessant dat de dagelijkse Amerikaanse verkenningsvluchten langs de grens vandaag alleen West van de Dnepr blijven, en niet meer over Oost-oekraine gaan.

• PLAE
Ik heb het idee dat er veel meer in de lucht zit dan wij zien.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:11
Ja en dat je ook niet te obvious bij de grens met Rusland wil vliegen. Gaat er wat mis is het al snel iets met shit en fan. Denk eerder dat ze daar UAV spy planes of lange afstand drones voor inzetten,,

[ Voor 39% gewijzigd door caspervc op 15-02-2022 21:29 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Brazos
  • Niet online
Virtuozzo schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:13:
https://www.theguardian.c...ience-in-ukraine-standoff

Mogelijke weg van saving face die meteen een garantie is voor escalatie op termijn. Zoals Scholz aangaf op de persconferentie, een weg die meteen het einde van het Minsk proces is.

Als dat de enige route van diplomatie is, dan hoop ik toch dat men hier heel erg wakker geworden is, want dan worden het spannende jaren.

Significant is dat in Russische media weinig herhaling van of narratief is bij Scholz’s herhaling van huidige stand van zaken t.a.v. Oekraïne en lidmaatschap NAVO. Kleine opmerking in de marge, klassiek moment van (poging tot) Duitse humor. Die sloeg de plank mis, maar goed.
Erkenning van nog 2 Russische sattelietstaatjes zou de boel zeker escaleren, maar kan me niet voorstellen dat die Minsk gesprekken zo waardevol zouden zijn..'ik bezet een gebied van jullie land, laten we vervolgens maar een praatgroepje oprichten waarin we praten over wat we met de bezette gebieden doen'

• Brazos
  • Niet online
caspervc schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:26:
Ja en dat je ook niet te obvious bij de grens met Rusland wil vliegen. Iets met shit en fan…
Dat deden ze voor vandaag elke dag. Is ook niets mis mee, het is het luchtruim van Oekraïne.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11 18:15
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:09:
En Duitsland met hun zeer kortzichtige inzet op Russische gas, is hier de grootste risicofactor. Wij overigens ook, maar hier ga je gewoon krijgen dat het gas nog even uit Groningen blijft komen...
Kan het mis hebben, maar ging het huidige extra gas uit Groningen al niet naar die Duitse energie-"wende" ?
Kortom hebben we daar niet een aantal "vervelende" langlopende contracten mee zodat onze positie niet echt veel beter is dan de Duitsers (papierwerk in acht genomen) ?

• gekkie
Brazos schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:24:
Wel interessant dat de dagelijkse Amerikaanse verkenningsvluchten langs de grens vandaag alleen West van de Dnepr blijven, en niet meer over Oost-oekraine gaan.
FORTE11 fladdert er nu gewoon overheen hoor.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

gekkie schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:33:
[...]

Kan het mis hebben, maar ging het huidige extra gas uit Groningen al niet naar die Duitse energie-"wende" ?
Kortom hebben we daar niet een aantal "vervelende" langlopende contracten mee zodat onze positie niet echt veel beter is dan de Duitsers (papierwerk in acht genomen) ?
Het zou dit jaar stoppen met de reservering voor noodsituaties of beroep van buurlanden met een leveringscontract. Het probleem is dat de wereldwijde gasmarkt op zijn kop is gezet omdat vele landen hebben bedacht dat aardgas ongeveer de helft aan CO2 uitstoot heeft van kolen. Dat plaatste al druk op de prijs en Rusland als een van de grootste leveranciers besloot vervolgens om de leveringen naar Europa te verminderen omdat ze Nord Stream 2 geopend willen hebben. Dat willen ze omdat ze zo Oekraïne kunnen omzeilen. En toen ging de gasprijs enorm omhoog. Besloot Duitsland ook nog dat hun laatste kerncentrales toch echt dicht moesten en toen hadden ze meer gas nodig. Dus ja, dat gas blijft denk ik nog wel even komen. Immers heeft Rutte al belooft zijn "uiterste best" te gaan doem om dit te voorkomen. :z

• PLAE
Edit: gekkie was mij voor. Ten zuidwesten van Charkov idd.

Op 16km hoogte kun je vast heel ver filmen :9 . Daarvoor hoef je niet vlak langs de grens.

[ Voor 125% gewijzigd door PLAE op 15-02-2022 21:43 ]

• Indoubt

Indoubt

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:39:
[...]

Het zou dit jaar stoppen met de reservering voor noodsituaties of beroep van buurlanden met een leveringscontract. Het probleem is dat de wereldwijde gasmarkt op zijn kop is gezet omdat vele landen hebben bedacht dat aardgas ongeveer de helft aan CO2 uitstoot heeft van kolen. Dat plaatste al druk op de prijs en Rusland als een van de grootste leveranciers besloot vervolgens om de leveringen naar Europa te verminderen omdat ze Nord Stream 2 geopend willen hebben. Dat willen ze omdat ze zo Oekraïne kunnen omzeilen. En toen ging de gasprijs enorm omhoog. Besloot Duitsland ook nog dat hun laatste kerncentrales toch echt dicht moesten en toen hadden ze meer gas nodig. Dus ja, dat gas blijft denk ik nog wel even komen. Immers heeft Rutte al belooft zijn "uiterste best" te gaan doem om dit te voorkomen. :z
Helemaal waar op zich maar "uiterste best" van Rutte is nogal flexibel on der bepaalde omstandigheden.

Gas verkopen als het duur is? zoiets doen we toch niet :+

• gekkie
Indoubt schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:45:
[...]
Helemaal waar op zich maar "uiterste best" van Rutte is nogal flexibel on der bepaalde omstandigheden.

Gas verkopen als het duur is? zoiets doen we toch niet :+
Ik weet dus niet of dat het is, of dat die Duitsers wat fijne contracten al met ons afgesloten hadden.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:25

-tom-562

Oliesjeik

Dit is een redelijk teken aan de wand?
https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_191889.htm (zie de PDF)

Dit vragen ze toch niet voor de lol aan?

Vaak bu'j te bang!

• Virtuozzo
  • Niet online
Zit wel enige ironie in …
Based on a Russian proposal, the EADRCC was established in 1998 by the Euro-Atlantic Partnership Council (EAPC) as a partnership tool of NATO’s civil emergency planning and as one of the basic elements of the EAPC policy on cooperation in the field of international disaster relief.
https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_52057.htm

En nee, voor de lol is het niet.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:26

polthemol

Moderator General Chat
als we ons nog afvragen waar we mee moeten stoppen om het probleem Rusland niet groter te maken :) Dit, samen met sancties die zich richten op wat zijn inner circle zoal doet ter vermaak en leuk vind. Geen huisjes meer in Londen of Amsterdam of waar dan ook, geen bankrekeningen meer, geen visa's meer, and so forth and so on.

Alleen op het land sancties leggen maakt weinig indruk, 'ze' jatten zich hun rijkdom toch bij elkaar via elke mogelijke weg. Het werkt dan wat effectiever als je voorkomt dat ze die centen uit kunnen geven.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Virtuozzo
  • Niet online
All is quiet on the eastern front. Alhoewel de signalen uit het Kremlin nogal gemengd zijn is er ook een afname van signalen, iets wat heel anders is dan bij vorige escalaties. Het is afwachten op bevestigingen van specifieke verplaatsingen, de verwachting is dat de oefeningen in Belarus gebruikt zullen worden ter maskering. Dat zou betekenen dat de posities van al de rest van ingezette middelen hetzelfde zou blijven, maar zonder verdere bewegingen.

We zullen zien. Maar langzaam aan is er wel verschuiving in attitudes.

• Brazos
  • Niet online
Virtuozzo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:46:
All is quiet on the eastern front. Alhoewel de signalen uit het Kremlin nogal gemengd zijn is er ook een afname van signalen, iets wat heel anders is dan bij vorige escalaties. Het is afwachten op bevestigingen van specifieke verplaatsingen, de verwachting is dat de oefeningen in Belarus gebruikt zullen worden ter maskering. Dat zou betekenen dat de posities van al de rest van ingezette middelen hetzelfde zou blijven, maar zonder verdere bewegingen.

Als dat zo is, en laten we dat hopen, dan is dit wel een overwinning voor Oekraïne. Een land dat onder zo'n enorme druk zijn rug recht kan houden krijgen de Russen niet zomaar weer onder de duim. En dat is goed nieuws voor Oekraïne, en voor Europa.

Je gaat je dan wel afvragen wat de verwachtingen van het Kremlin heeft overtroffen. Zijn het de wapenleveranties, de mogelijke sancties, de grote hoeveelheid inlichtingen in het publieke domein, of dat Kiev niet reageert op bedreigingen. Misschien had men wel nooit verwacht daadwerkelijk over te hoeven gaan tot een invasie.

• Virtuozzo
  • Niet online
Brazos schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:00:
[...]

Als dat zo is, en laten we dat hopen, dan is dit wel een overwinning voor Oekraïne. Een land dat onder zo'n enorme druk zijn rug recht kan houden krijgen de Russen niet zomaar weer onder de duim. En dat is goed nieuws voor Oekraïne, en voor Europa.

Je gaat je dan wel afvragen wat de verwachtingen van het Kremlin heeft overtroffen. Zijn het de wapenleveranties, de mogelijke sancties, de grote hoeveelheid inlichtingen in het publieke domein, of dat Kiev niet reageert op bedreigingen. Misschien had men wel nooit verwacht daadwerkelijk over te hoeven gaan tot een invasie.
Het is een inschatting, vanuit analyse Kremlin methodologie. Wat het meest frustrerende is geweest tot nu toe voor het Kremlin zit hem in het in de wielen rijden van hun doctrines t.a.v. cognitieve oorlogsvoering: de ruimte tot gebruik van feed mechanismen, media gedrag, politieke gedragslijnen e.d. hier voor narratieven.

De communicatiestrategie zoals naar voren kwam uit dat Tiger Team heeft geresulteerd in een vrijwel volledige afwezigheid van Quisling / fellow traveller / useful idiot dynamiek in beslissingspunten van opinie / publiek & politiek debat.

Dat is hier een aantal malen besproken, maar de impact lijkt gemist te worden. Het “normaal” de afgelopen jaren (en jaren) was het door ons reactief zijn bij dat soort processen. Met als resultaat het kunnen bepalen van narratief en beïnvloeden van perceptie door het Kremlin.

Binnen condities van asymmetrisch conflict is dat een primaire vereiste. En die is niet behaald, integendeel. Het Kremlin riskeert op dit moment een potentieel aan bewustwordingsprocessen hier t.a.v. hun niet-traditionele instrumentatie.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:26
Virtuozzo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:46:

Is dan niet de volgende vraag van welke gebeurtenis onze aandacht moest worden afgeleid met dit hele circus?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

alexbl69 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:44:
[...]

Is dan niet de volgende vraag van welke gebeurtenis onze aandacht moest worden afgeleid met dit hele circus?
De nootwaardige dingen deze laatste weken zoals ik ze zag langskomen:
- Belarus heeft de ?grondwet? aangepast zodat grootschalige troepen bewegingen van Rusland mogelijk zijn op hun grondgebied.
- Rusland heeft weer 'hun' territorium en intenties gemarkeerd op het wereldtoneel en getoond dat ze zich nog steeds als een wereldmacht gedragen.
- NAVO blijkt redelijk united tegen Russische acties ook als het om niet-NAVO landen gaat
- Aannemen van de DPR/LNR motie in de doema
- De winter is/was in west-europa niet streng genoeg

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• devilsnight
Lesje geleerd wat betreft de bronnen gisteren die riepen dat vanochtend om 3 uur de hel zou losbreken. Kan natuurlijk dat plannen zijn gewijzigd, maar de les voor mij is gewoon lekker niet meer Reddit voor dit soort nieuws volgen en het gewoon bij Tweakers houden.

• Brent
devilsnight schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:23:
Lesje geleerd wat betreft de bronnen gisteren die riepen dat vanochtend om 3 uur de hel zou losbreken. Kan natuurlijk dat plannen zijn gewijzigd, maar de les voor mij is gewoon lekker niet meer Reddit voor dit soort nieuws volgen en het gewoon bij Tweakers houden.
In brede zin sociale media mijden: clickbait is verspilling van tijd en moeite.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ik denk dat het een illusie is dat iemand van buitenaf in het hoofd van Putin (en achterliggende machts/beslissingsstructuur) kan kijken en de beslissing van het wel of niet en een exacte tijd/datum daarop te baseren.

Van buitenaf kun je eigenlijk alleen de externe factoren bekijken en overwegen die meespelen en welke invloed deze op deze beslissing kunnen hebben.

(ik weet ook niet of we de 'hoera, het gaat niet gebeuren' stemming kunnen vertrouwen totdat het de legers idd verdwenen zijn uit het grensgebied/Belarus)

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 16-02-2022 10:42 ]

PSN

• bulle bas
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yt5N6A40lPKLsVget9H7QLq4uxo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6YZSFhW07Ij8yWjYyf6uVwA6.png?f=fotoalbum_large

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:26

polthemol

Moderator General Chat
YakuzA schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:56:
[...]

De nootwaardige dingen deze laatste weken zoals ik ze zag langskomen:
- Belarus heeft de ?grondwet? aangepast zodat grootschalige troepen bewegingen van Rusland mogelijk zijn op hun grondgebied.
- Rusland heeft weer 'hun' territorium en intenties gemarkeerd op het wereldtoneel en getoond dat ze zich nog steeds als een wereldmacht gedragen.
- NAVO blijkt redelijk united tegen Russische acties ook als het om niet-NAVO landen gaat
- Aannemen van de DPR/LNR motie in de doema
- De winter is/was in west-europa niet streng genoeg
Dat Belarus hun grondwet aanpast voor Rusland is niet zo heel opzienbarend. Dat hele regime zit daar alleen omdat de grondwet hun geen barst kan schelen en vanwege hardcore steun vanuit Rusland. Het is de facto Rusland met een ander label.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• PLAE
gekkie schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:38:
[...]

FORTE11 fladdert er nu gewoon overheen hoor.
Bizar hoe lang dat ding in de lucht blijft. Het vliegt meer dan 12 uur later onafgebroken nog steeds rond daar

https://www.flightradar24.com/FORTE11/2ad444ba

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:44
Ja klopt idd, niemand weet wat poetin gaat doen en idd het laatste wat het westen moet doen is poetin zich zwak laten voelen want dan breekt de hel los, vind de toespraak van van leyen van vanochtend ook heel apart dat ze zeggen dat de navo nog bij eenkomt om meer troepen voor de veiligheid in oost europa gaat stationeren en datde russen moed moeten tonen door samen te werken met europa. Hoewel samenwerken zeker goed zou zijn gaat zo'n boodschap toch alleen maar agressie oproepen bij de Russen of heb ik dat mis?

Playstation 5

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 17:34
Stylze schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:09:
[...]

Ja klopt idd, niemand weet wat poetin gaat doen en idd het laatste wat het westen moet doen is poetin zich zwak laten voelen want dan breekt de hel los, vind de toespraak van van leyen van vanochtend ook heel apart dat ze zeggen dat de navo nog bij eenkomt om meer troepen voor de veiligheid in oost europa gaat stationeren en datde russen moed moeten tonen door samen te werken met europa. Hoewel samenwerken zeker goed zou zijn gaat zo'n boodschap toch alleen maar agressie oproepen bij de Russen of heb ik dat mis?
Wat de EU zou kunnen doen is de som van hun militaire apparaat als 1 gaan benutten en Putin uitleggen dat ie niet zoveel te willen heeft. Met op ons collectieve onder-NATO-eisen budget al meer dan 1,3 miljoen actieve professionele militairen is de EU net zo groot als Rusland, wat een leger heeft wat deels bestaat uit dienstplichtigen. Er wonen echter 110 miljoen Russen in Rusland en er zijn ruim 700 miljoen Europeanen. Met recht dat Putin zich zorgen maakt over Europese eenheid.

Maar met onze democratische en op misinformatie drijvende verdeeldheid komen we niet op een punt dat we dat punt kunnen maken. Als we ons niet als agressor, maar als goede, doch hele grote, buur opstellen scheelt dat op termijn. Vraag is of dat nu zin heeft - maar dit is wel waarom ik het niet vreemd vind dat de door Rusland mede gefinancierde populisten zo fan zijn van de '*xit'-retoriek.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Indoubt

Indoubt

Voor Putin is het belangrijk dat de Europa en met name de EU niet te machtig worden. Het beste wat ie kan doen is verdeeldheid zaaien. Dat is waar Rusland goed in is.

De Brexit is daar een mooi voorbeeld van, ondanks dat de Britten die hoofdzakelijk zelf hebben veroorzaakt is daar redelijk wat Russische attentie heengegaan.

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:44
NiGeLaToR schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:39:
[...]

Wat de EU zou kunnen doen is de som van hun militaire apparaat als 1 gaan benutten en Putin uitleggen dat ie niet zoveel te willen heeft. Met op ons collectieve onder-NATO-eisen budget al meer dan 1,3 miljoen actieve professionele militairen is de EU net zo groot als Rusland, wat een leger heeft wat deels bestaat uit dienstplichtigen. Er wonen echter 110 miljoen Russen in Rusland en er zijn ruim 700 miljoen Europeanen. Met recht dat Putin zich zorgen maakt over Europese eenheid.

Maar met onze democratische en op misinformatie drijvende verdeeldheid komen we niet op een punt dat we dat punt kunnen maken. Als we ons niet als agressor, maar als goede, doch hele grote, buur opstellen scheelt dat op termijn. Vraag is of dat nu zin heeft - maar dit is wel waarom ik het niet vreemd vind dat de door Rusland mede gefinancierde populisten zo fan zijn van de '*xit'-retoriek.
Mja het probleem is wel dat rusland 1 land is en de eu veel verschillende landen waar je nooit zeker weet wel land wel of geen militairen zou leveren als het er echt op aankomt. Zie bijv de verdeeldheid alleen al van hulp aan oekraine, UK die gewoon ontzettend veel defensieve wapens leveren en een Duitsland die alleen wat helmpjes durft op te sturen.

Playstation 5

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NiGeLaToR schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:39:
[...]
Wat de EU zou kunnen doen is de som van hun militaire apparaat als 1 gaan benutten en Putin uitleggen dat ie niet zoveel te willen heeft.
Tot nu toe hoor ik alleen maar mensen in een collectieve kramp springen als er iemand ook maar een 'EU-Leger' durft op te brengen.

Misschien dat de huidige situatie daar wat verandering in brengt, maar ik verwacht het niet :/

PSN

Pagina: 1 ... 83 ... 168 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.

Extra omtrent de situatie nu:
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.

Specifieke topic regels
• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid