[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 168 Laatste
Acties:
  • 730.661 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
Landbrug naar de Krim? Niet door Russen hoor ;)

http://www.standaard.be/cnt/dmf20150121_01485793

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:46

PauseBreak

derp!

Haha, nee die Russen zijn er niet. Ook al heeft de OSCE inmiddels meerdere malen T-80U's gespot :P

Anyway, nieuws van vandaag:
SBU zegt een oligarch gepakt te hebben op het financieren van de DNR.

De LNR heeft beelden van hun "luchtmacht" vrijgegeven.

En voor het gemak de kaart:
Afbeeldingslocatie: http://img.24liveblog.com/2015/01/21/1421836224220474.jpg

Kaarten vanuit de kant van de separatisten heb ik nog niet gezien voor de huidige situatie. Als iemand die vindt, plaats ze dan ook even hier :)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:08
Holy shit wat een gammele oude bak :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:47

EektheMan

DPC

Avalaxy schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 17:07:
Holy shit wat een gammele oude bak :D
Samen met de Judoist van Ijzerlijm kunnen ze hiermee in de toekomst elke UA jager neerhalen die het voorzien heeft op Poetin's vliegtuig (of bombardementen uitvoeren richting de Azov zee of waar benodigd in de nacht)

Hier in UA is even Yarosh op tv te zien ipv de President op wef15 (president doet het propaganda technisch steeds beter, geen Sovjet stijl leugens meer, maar feiten). Vervelend dat dit nu gebeurd. Kan Sputnik en RT weer los mee gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door EektheMan op 21-01-2015 17:46 ]

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:22

wontcachme

You catch me? No you wont

Net de sessie bij de UN bekeken over Oekraine. Kolere wat gooit Rusland er een hoop onzin uit. Quote's van 60 jaar oud uit ww2 dat dat nu Oekraine is, zeggen dat Yatsenyuk liever onder nazi bewind zou werken, wederom dat men mensen uit Donbass "onmensenlijken" noemt (hoewel dat gewoon een vertaalfout was), doorgaan over Minsk terwijl men zelf niet doet wat er in staat (oa complete grensbewaking door OSCE) en spreektijd aanvragen over dat men het jammer vind dat de ambassadeur van de VS niet is gebleven en er nu een man sprak ipv die vrouw. Want dat maakt ook echt iets uit.....

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Ach, het blijven Russen. De Amerikaanse vertegenwoordiger bij de OSCE zei het erg goed:
In the months since the sides made these agreements in Minsk, we have consistently seen the Ukrainian side make good faith efforts to implement the agreements and build a peaceful resolution to the crisis. In contrast, Russia and the separatists have stymied every attempt by the Ukrainian side and the international community to resolve this crisis peacefully. There has been near constant shelling in recent days, with hundreds of rockets and other heavy weapons fired. If Russia were not sending heavy weapons across the border this violence would not be happening. Instead of facilitating and implementing the Minsk agreement, Russia and the separatists it backs have pushed to expand their area of control beyond the agreed ceasefire line.

It is not a coincidence that, as Ambassador Apakan has related again today, violations of the ceasefire have centered around four points of strategic value held by the Ukrainian government. It is all well and good to call on all sides to observe the ceasefire, but we must all also recognize that when you and I agree to a pact of non-violence, and you try to strangle me, we don’t have equal culpability if I resist your violent attack.

Now that Ukraine is again actively defending its territory, Russia is cynically calling for a new peace plan and a renegotiated ceasefire. The agreed parameters of the ceasefire already exist. What we need is not a new agreement. What we need is serious implementation of the Minsk agreement by Russia and the separatists it backs: to respect the ceasefire that has already been agreed; to allow the OSCE to monitor the entire length of Russia’s border with Ukraine; and to release all hostages and illegally detained persons, including Nadia Savchenko and Oleg Sentsov, who are being held inside Russia. We don’t need any new agreements. We need Russia to honor the agreements it has already made.
Verder nieuws: Donetsk vliegveld is feitelijk gezien van de kaart geveegd, maar dat stukje puin is nu wel in handen van de separatisten/Russen. Wel opvallend: Er zijn veel gewonden gevallen bij de Oekraïners (100+), en opvallend veel berichten over de inzet van zenuwgassen door Rusland en gewonde Oekraïense (para)militairen met verstikkingsverschijnselen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Destructie van het vliegveld... Heftig. http://www.dermandar.com/p/atXaqB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 217% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2021 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Als ik de voorpagina en stormvloed aan artikelen vandaag bekijk op Sputnik doet Rusland alsof Minsk mislukt is (door Kyiv) en staat Rusland voorop om in Astana volgens het Normandy format de boel te redden. Eens kijken wat ze gaan roepen als Astana niet plaatsvind.

De brug over Seversky Donets in Luhansk is opgeblazen door de Russen. De enige verbinding tussen de 2 strijdende partijen (en die voor de bevolking).

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:12

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Als de gevechten zich inderdaad concentreerden rond 4 door ukraine bezette strategische punten is het wel duidelijk wie nu de agressor is.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 14:48
PauseBreak schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 23:19:
Ach, het blijven Russen. De Amerikaanse vertegenwoordiger bij de OSCE zei het erg goed:
[...]
http://osce.usmission.gov/jan_20_15_ukraine.html

linkje naar het complete stukje van deze vertegenwoordiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Even een meta-vraagje: kunnen we het schijnbaar betere militair inzicht van Amerikanen wijten aan het feit dat militaire scholing daar wat normaler is dan in Europa? Ik schaam me een beetje voor de dartelende Europese leiders (Mogherini!) die vooral met Excel-sheets lijken te werken, en dan komt er zo'n Amerikaan ons scherp houden met de opmerking dat die gevechten rondom Oekrainse strategische punten plaatsvinden. Het lijkt wel of er geen militair adviseur bij Hollande/Merkel aan tafel zit.

Andere vraag: Waarom heeft Oekraine zonder een schot te lossen de Krim verlaten, maar maken ze zich nu op voor een bijna totale oorlog om een relatief klein gebied, waar steeds minder en minder over is van de industriële productie (want daar ging het dacht ik stiekum wel om)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeon_vl
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 09:00
Vermoedelijk omdat alles wat militair is of ermee te maken heeft in Europa veel negatiever wordt ervaren dan in de VS. Je merkt dat aan de eindeloze defensiebesparingen, discussies over militairen in het straatbeeld e.d. Als politicus word je direct een schietschijf van zodra je suggereert om bijvoorbeeld een legeraankoop te doen (ik spreek me niet uit over het feit dat over bepaalde aankopen er wel discussie mogelijk is maar veelal worden dat soort debatten ook heel snel doodgeduwd met one-liners, veel burgers hebben geen inzicht in militaire overwegingen, hetgeen maakt dat militaire argumenten in het publieke debat direct van tafel worden geveegd.), laat staan dat je je als Europese leider laat omringen door militairen voor advies. Dat is munitie leveren aan oppositie om alles direct op stelten te zetten, europa is al niet erg populair. Hoewel ik denk dat militaire argumenten nog altijd in de schaduw passeren durft de politiek ze volgens mij gewoon niet mee te nemen in de besluitvorming uit vrees dat ze in de spotlight belanden en polemiek uitlokken. Daarom zul je bij ons op TV nooit een verklaring in de richting van die Amerikaan horen (niet uit de mond van Europeanen, maar ze zullen hem ook niet vermelden).

Dat ligt in de VS helemaal anders, militaire overwegingen worden daar aanvaard in het debat en niet bij voorbaat gevoid omdat er de stikker militair op kleeft. Dat komt ook omdat er in de VS niet zo'n enorme muur bestaat tussen het leger en de samenleving. Veteranen genieten voordelen, er zijn programma's om hen te integreren in de arbeidsmarkt, rond de feestdagen wordt er ook vanalles op touw gezet voor de militairen in het buitenland, en iedereen kent wel wat militairen.

De reden waarom er in (west-)europa zo'n muur tussen de twee bestaat lijkt mij niet erg eenduidig, bepaalde strekkingen doen hun best om de muur hoger en hoger te maken, en anderzijds maakt defensie zich vaak enorm onpopulair door wat lijkt op compleet amateurisme, de twee versterken elkaar gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 09:40
De vs heeft ook één leger -> effectiever(?) dan de verschillende legers van landen in Europa. het enige voorbeeld wat ik kan bedenken is de NAVO, die effectiever een leger kan inschakelen. Men oppert vaak ook voor een 'Europees leger', ter bevordering van efficiëntie en effectiviteit. Dan heb je niet meer te maken met verschillende landen, adviseurs en regeringsleiders. Je hebt dan een gecentraliseerd militair gezag waar dan de supranationale Europese organen mee zijn belast.

Echter zo'n leger instellen kan worden opgevat als een agressieve actie.

[ Voor 7% gewijzigd door Ps3gamer91 op 22-01-2015 12:11 ]

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Teckna schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 11:21:
linkje naar het complete stukje van deze vertegenwoordiger :)
Die stond er al ;).
Brent schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 11:36:
Even een meta-vraagje: kunnen we het schijnbaar betere militair inzicht van Amerikanen wijten aan het feit dat militaire scholing daar wat normaler is dan in Europa? Ik schaam me een beetje voor de dartelende Europese leiders (Mogherini!) die vooral met Excel-sheets lijken te werken, en dan komt er zo'n Amerikaan ons scherp houden met de opmerking dat die gevechten rondom Oekrainse strategische punten plaatsvinden. Het lijkt wel of er geen militair adviseur bij Hollande/Merkel aan tafel zit.
Niet echt. Die realisatie komt vooral bij de Oekraïense overheid zelf vandaan en in dit specifieke geval van deze man die Turks is. Wel hebben ze een redelijk actieve ambassadeur in Oekraïne en lijken Amerikanen zich diplomatiek beter te laten informeren door instellingen als ambassades, OVSE of NAVO.
Andere vraag: Waarom heeft Oekraine zonder een schot te lossen de Krim verlaten, maar maken ze zich nu op voor een bijna totale oorlog om een relatief klein gebied, waar steeds minder en minder over is van de industriële productie (want daar ging het dacht ik stiekum wel om)?
Krim was meer een verassing in de zin dat het de eerste Russische militaire actie was in dit conflict en de manier waarop (groene mannetjes). Verder was hier historisch altijd een grote Russische aanwezigheid en had Rusland al grote marine basissen en een troepenmacht op de Krim. Daarnaast een (schier)eiland en in die zin meer geïsoleerd en moeilijker om vanuit daar een open conflict in stand te houden of een offensief te starten.

De dreiging die vanuit Oost Oekraïne uitgaat is veel groter en is vandaag ook te zien in bijvoorbeeld de omsingeling van Pisky waarbij de Russen 'even' doorstoten tot Netaylove voor die omsingeling na de val van het vliegveld. Hetzelfde eerder deze week voor checkpoint 29 en 30 ten noorden van Luhansk. Het achterland lijkt nu behalve rondom Mariupol en losstaande versterkte posities (die dus te omsingelen zijn) redelijk open te liggen. Ook de druk op de pocket rondom Debaltseve is ontzettend toegenomen.
De verdediging in het oosten is deels uit pure noodzaak en is de Oekraïense 'redline'.

edit:
De aanname dat het hier om de aanwezige industrie zou gaan is in mijn ogen onterecht. Dit gebied is eerder focus geworden omdat het simpelweg grenst aan Rusland (Russische steun is dus makkelijk) en vanwege het feit dat er meer pro Russische sentimenten en Russisch sprekende zijn dan elders in Oekraïne. Voordat dit conflict uitbrak stond de kaart van 'Novorossiya' waar het Oekraïne betrof bijna gelijk aan een kaart van waar de meeste pro-Russische sentimenten waren in Oekraïne.

[ Voor 9% gewijzigd door djengizz op 22-01-2015 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

En tussendoor, de huidige ontwikkelingen op een kaartje:
Afbeeldingslocatie: http://img.24liveblog.com/2015/01/22/1421923794217831.jpg

Verder gaat de VS in de lente troepen naar Oekraïne sturen om daar Oekraïense troepen te trainen, en komen er vanuit de VS meer zaken als gepantserde voertuigen naar Oekraïne.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 09:40
PauseBreak schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 13:28:
[afbeelding]

Verder gaat de VS in de lente troepen naar Oekraïne sturen om daar Oekraïense troepen te trainen, en komen er vanuit de VS meer zaken als gepantserde voertuigen naar Oekraïne.
Stel je voor dat een verdwaalde granaat een Amerikaanse soldaat raakt en hij hierdoor omkomt, zal dan 'echt' de pleuris uitbreken?

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ps3gamer91 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 13:36:
[...]

Stel je voor dat een verdwaalde granaat een Amerikaanse soldaat raakt en hij hierdoor omkomt, zal dan 'echt' de pleuris uitbreken?
Dat lijkt me een voorbarige vraag. Die soldaten zullen niet in de buurt van het front komen. Mocht er een aanslag op ze worden gepleegd (oid) zal er wel eea aan reactie komen, maar dat zal dan waarschijnlijk vooral in de vorm van ondersteuning voor Oekraïne zijn. De VS zal hier nooit een oorlog willen uitlokken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Ps3gamer91 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 13:36:
[...]

Dan wel, maar dat gaat niet gebeuren. Het gebied waarin wordt getraind ligt tegen Polen aan. Er worden ook nu al oefeningen gehouden tussen verschillende legers en dat van de Oekraïne.
En als tegen de lente dat gebied een gevarenzone is dan is de hele situatie al gigantisch veranderd.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 21:39
Ondertussen buiten de separatisten de mortieraanval op de trolleybus ontzettend uit. Er zijn krijgsgevangenen langs de plek gemarcheerd en die mochten aangevallen worden door boze bewoners.
Daar waar er vanmorgen nog een commandant riep dat de mortier van een separatistische splintergroepering kwam, wordt nu (uiteraard) de schuld bij Kiev neergelegd.

Er is al gezegd dat het mortieren betrof en aangezien die een reikwijdte van 5 kilometer hebben, kwamen ze vanuit de stad zelf.
Kan de foto hier niet plaatsen, maar kwam al een foto tegen vanuit Donetsk met een "mobiele" mortier-eenheid. Die lui zaten in de laadbak van een vrachtwagen waarvan het dak afgezaagd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

[afbeelding]

Of dit nou zo verstandig is. Poetin en het Kremlin willen geen NAVO en zeker geen Amerikaanse militairen in Oekraïne dus dat doen we. Zo escaleer je met als inzet en slachtoffer Oekraïne. Een tussenoplossing waar je oostblokwapens van NAVO leden opkoopt en aan Oekraïne geeft en die troepen in Polen laat trainen lijkt mij veel beter. Maar ja, ik ben geen Amerikaanse politicus die afhankelijk is van onder andere de wapenlobby voor mijn herverkiezing. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

DaniëlWW2 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 18:02:
[...]

Of dit nou zo verstandig is. Poetin en het Kremlin willen geen NAVO en zeker geen Amerikaanse militairen in Oekraïne dus dat doen we. Zo escaleer je met als inzet en slachtoffer Oekraïne. Een tussenoplossing waar je oostblokwapens van NAVO leden opkoopt en aan Oekraïne geeft en die troepen in Polen laat trainen lijkt mij veel beter. Maar ja, ik ben geen Amerikaanse politicus die afhankelijk is van onder andere de wapenlobby voor mijn herverkiezing. :/
Ach, het is niet zo heel boeiend imho. Verschillende landen zijn al bezig met het trainen van de Oekraïense troepen en de gepantserde voertuigen die worden bedoeld, zijn ontwikkeld & ontworpen in Oekraïne. Worden volgens mij ook daar geassembleerd (maar dat weet ik niet zeker). Hoe dan ook wel zeker is dat de VS de rekening oppakt :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

PauseBreak schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 18:19:
[...]

Ach, het is niet zo heel boeiend imho. Verschillende landen zijn al bezig met het trainen van de Oekraïense troepen en de gepantserde voertuigen die worden bedoeld, zijn ontwikkeld & ontworpen in Oekraïne. Worden volgens mij ook daar geassembleerd (maar dat weet ik niet zeker). Hoe dan ook wel zeker is dat de VS de rekening oppakt :P
Als je het zo stelt. :P
Geld drukken, daar zijn de Amerikanen wereldkampioen in. :+

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

DaniëlWW2 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 18:21:
[...]

Als je het zo stelt. :P
Geld drukken, daar zijn de Amerikanen wereldkampioen in. :+
Zal ook wel nodig zijn als dit door blijft gaan :+ En ook wel als ze geen Q&A-processen implementeren in Oekraïne, want dingen ontwerpen kunnen ze, maar dingen bouwen volgens specs en zonder gruwelijke blunders ... Not so much :D

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

PauseBreak schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 18:24:
[...]

Zal ook wel nodig zijn als dit door blijft gaan :+ En ook wel als ze geen Q&A-processen implementeren in Oekraïne, want dingen ontwerpen kunnen ze, maar dingen bouwen volgens specs en zonder gruwelijke blunders ... Not so much :D
Ontwerpen kunnen ze ook niet. Zie F35, M1 Abrams, M2 Bradley etc. ;)
Over de Bradley is er de film "the pentagon wars". Deze staat "misschien" op YT. (zeer vermakelijk) :P

Dit somt het wel aardig op. _O-

[ Voor 8% gewijzigd door DaniëlWW2 op 22-01-2015 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

DaniëlWW2 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 18:27:
[...]

Ontwerpen kunnen ze ook niet. Zie F35, M1 Abrams, M2 Bradley etc. ;)
Over de Bradley is er de film "the pentagon wars". Deze staat "misschien" op YT. (zeer vermakelijk) :P

Dit somt het wel aardig op. _O-
[video]
Psst, ik had het over de Oekraïners :+ Voorbeeldje van hoe ze daar werken: Een maand geleden oid zijn er iets van 36 T-72B3's groots gepresenteerd. De bedoeling daarvan was om ze direct in te zetten. Ging niet. 20 waren dusdanig slecht in elkaar gezet dat ze direct terug naar de fabriek gingen, 12 zijn naar het front gestuurd en geweigerd omdat de comms ontbraken en 4 zijn daadwerkelijk ingezet.
Ontwerpen kunnen die Oekraïners wel, maar dingen echt fatsoenlijk in elkaar zetten ...

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Maar dat wisten we al. ;)
PS: ik vind die film ook gewoon hilarisch. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Goed, tussen alle leuke dingen door:
Mariupol zelf is nu onderdeel van een offensief. Als de twitterfeeds geloofd mogen worden zijn er inmiddels gevechten aan de 'outskirts' van de stad zelf, na een hevige artilleriebarrage.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Kwam net op twitter ook niet al te frisse foto's tegen van Cyborgs die zijn overleden bij het vliegveld. Één opvallend ding, ze hebben allemaal geen (zichtbare) kogelwonden of bloedvlekken en zijn toch dood...

Heeft de DNR wat spul geleend bij Assad?

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Rusland heeft zijn eigen arsenaal, tenminste ze zijn nog niet klaar met vernietigen ervan...

Het zou mij niks verbazen als ze uit pure wanhoop gewoon gifgas hebben ingezet. Dat zou nogal een escalatie zijn. Verder lijkt Rusland er gewoon klaar mee te zijn en willen ze resultaat zien. Ik gok op de economische problemen als oorzaak. Snel proberen de offensieve acties af te ronden en consolideren.

[ Voor 7% gewijzigd door DaniëlWW2 op 22-01-2015 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:54
wontcachme schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 20:14:
Kwam net op twitter ook niet al te frisse foto's tegen van Cyborgs die zijn overleden bij het vliegveld. Één opvallend ding, ze hebben allemaal geen (zichtbare) kogelwonden of bloedvlekken en zijn toch dood...

Heeft de DNR wat spul geleend bij Assad?
.@OSCE_SMM reports ~80 cyborgs suffered "muscle spasms, vomiting, dif breathing"
Denk dat dit genoeg zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
Een cyborg is een (elite) soldaat oid?

En trouwens wel weer typisch dat ze ook bij Mariupol bezig zijn, dat was vlak voor dat verdrag ook al een v/d plekjes die ze nog 'snel' probeerden in te nemen.

[ Voor 68% gewijzigd door Teckna op 22-01-2015 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Teckna schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 20:38:
Een cyborg is een (elite) soldaat oid?

En trouwens wel weer typisch dat ze ook bij Mariupol bezig zijn, dat was vlak voor dat verdrag ook al een v/d plekjes die ze nog 'snel' probeerden in te nemen.
Cyborg is de naam voor de groep die Donetsk Airport lange tijd succesvol hebben verdedigd. Afhankelijk van wiens PR-verhaal je gelooft zou dat zijn geweest omdat de Russen ze niet dood kregen, of omdat de Russen vonden dat ze reeds dood waren (als in 'dead men walking' zeg maar).

Pesky (Pisky?), vlakbij Donetsk Airport en de plek waar ook veel artillerie in de buurt staat, wordt nu ook zwaar om gevochten trouwens. Het is echt flink los aan het gaan weer.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn dat dan dezelfde troepen die de Syrisiche 'rebellen' hebben getrained en bewapend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 21:44:
[...]

Zijn dat dan dezelfde troepen die de Syrisiche 'rebellen' hebben getrained en bewapend?
De troepen zullen, net als in het geval van de Syrische rebellen, komen vanuit Special Operations. Of het exact dezelfde troepen zijn zullen we nooit weten.

Edit:
Overigens komen er berichten binnen dat de Oekraïense luchtmacht missies aan het vliegen boven Debaltseve. Dat duidt wel aan dat er weer serieus gevochten wordt over het hele front.

[ Voor 20% gewijzigd door PauseBreak op 22-01-2015 22:04 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
*knip* Mag een tandje minder.

[ Voor 92% gewijzigd door Señor Sjon op 23-01-2015 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
PauseBreak schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 22:03:
[...]

De troepen zullen, net als in het geval van de Syrische rebellen, komen vanuit Special Operations. Of het exact dezelfde troepen zijn zullen we nooit weten.

Edit:
Overigens komen er berichten binnen dat de Oekraïense luchtmacht missies aan het vliegen boven Debaltseve. Dat duidt wel aan dat er weer serieus gevochten wordt over het hele front.
Dat vind ik trouwens best opvallend, je hoort weinig over de luchtmacht.

Behalve in de zomer toen er een hoop neer geknald waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Mektheb schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 22:13:
[...]

Dat vind ik trouwens best opvallend, je hoort weinig over de luchtmacht.

Behalve in de zomer toen er een hoop neer geknald waren.
Luchtmacht heeft de operaties opgeschort kort nadat ze een aantal Su-25's en MiG-29's verloren op dezelfde dag. Dat was ergens na het neerhalen van MH-17 nog. Er waren een paar dagen geleden al onbevestigde geruchten vanuit het kamp van de Russen dat de Oekraïense Luchtmacht weer missies vloog, maar die werden niet door anderen bevestigd. De missies van vandaag zie je veel gemeld worden, dus de situatie zal dusdanig zijn verslechterd op de grond dat het noodzakelijk was.

Edit:
Laatste OSCE verslag heeft ook de berichten opgenomen over de vreemde symptomen van Oekraïense soldaten.

[ Voor 9% gewijzigd door PauseBreak op 22-01-2015 22:26 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Als de luchtmacht word ingezet dan weet je het wel denk ik zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Zijn er ergens betrouwbare berichten over hoeveel doden er zijn gevallen aan beide kanten? Ik heb uiteraard de officiële bronnen gehoord, maar die zijn uiteraard volslagen onbetrouwbaar als het om deze cijfers aankomt.

Het lijkt inderdaad weer gewoon 'vol' oorlog te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

RoD schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 22:27:
Zijn er ergens betrouwbare berichten over hoeveel doden er zijn gevallen aan beide kanten? Ik heb uiteraard de officiële bronnen gehoord, maar die zijn uiteraard volslagen onbetrouwbaar als het om deze cijfers aankomt.

Het lijkt inderdaad weer gewoon 'vol' oorlog te zijn.
Niet dat ik kan vinden, maar je kunt de officiële cijfers wel x2 doen. Minimaal. Sovjet doctrine enzo.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
Oekraïne zette de luchtmacht ook niet in omdat het front gestabiliseerd was en er lokaal -dicht bij elkaar- gevochten werd, luchtmacht was overbodig en zou mogelijk tot onnodige materiele en personele verliezen leiden.
Rusland doet weer voor de bühne een vredesvoorstel, maar ondertussen gaan de separatisten door alsof ze niet naar Moskou luisteren. Ze veroveren mogelijk wat gebied boven Luhansk en Donetsk, Mariupol erbij en dan consolideren en weer wat "hulpkonvooien" vanuit Rusland. Beetje provoceren, uiteindelijk weer roepen dat Oekraïne zich niet aan de afspraken houdt en hoppa.. weer paar weekjes vechten, volgende stadjes veroveren en weer vredesbesprekingen.
En ondertussen durft niemand daadwerkelijk wat te doen, behalve praten en zeggen dat er bewijs is dat Rusland mee doet, terwijl dat land gewoon doet alsof haar neus bloedt en blijft ontkennen. Als er daadwerkelijk met bewijs wordt gegooid, roept het alleen propaganda en "onzin".
Alsof je een klein kind betrapt op liegen, dat vervolgens de ogen en oren sluit en "nananananananananana ik hoor je niet" roept. :'( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Daarom zouden ze gewoon dus geen gehoor moeten geven aan het gebeuren van Rusland met "nu de zware wapens weg"

Juist nu meer inzetten, schiet ze maar de baan af !

Harde hand helpt en dat het land daar verloren is is wel al duidelijk en daarmee bedoel ik ze zijn al 30 jaar terug in de tijd kwa infrastructuur.
Er blijft niets over daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:24

almightyarjen

When does the hurting stop?

Pro Russische rebellen kondigen nieuw offensief aan. Het nieuwe materiaal van Rusland is waarschijnlijk ontvangen...

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Ja, er zijn al wat BM-30 Smerch MRLS systemen gespot. Dat is een raketsysteem met een maximale range van 90km. Daar kun je wel wat mee zeg maar.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:24

almightyarjen

When does the hurting stop?

Ik dacht dat er een wapenstilstand voor zware wapens was overeengekomen, maar daar wordt klaarblijkelijk (en als verwacht wellicht) niet aan gehouden?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 158% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2021 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

almightyarjen schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 12:43:
Ik dacht dat er een wapenstilstand voor zware wapens was overeengekomen, maar daar wordt klaarblijkelijk (en als verwacht wellicht) niet aan gehouden?
Er is niet eens geprobeerd om dat akkoord te respecteren. Door geen van beide partijen voor zover ik weet.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
PauseBreak schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 13:06:
[...]

Er is niet eens geprobeerd om dat akkoord te respecteren. Door geen van beide partijen voor zover ik weet.
Waarbij een kanttekening gemaakt moet worden dat door Oekraïne het bestand vooral is gebroken om bestaande posities te verdedigen en door Rusland om posities uit te breiden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Stel dat de Russen het grondgebied willen uitbreiden. De hernieuwde gevechten rond Mariupol lijken daarop te duiden. Dan vraag ik me af hoe ze dat grondgebied willen verdedigen. Eerder in het draadje is langsgekomen dat UA separatisten daar niet toe in staat zijn en dat de Russische krijgsmacht ook wat tegenvalt. Daarnaast hebben ze natuurlijk al eerder een slag om grondgebied verloren oa vanwege de te grote grens.

Personeelsissues dus. Dan kunnen ze wel wat 'vrijwilligers' vinden in Oost-UA, maar daar ga je het niet mee winnen. Dus moet het van Rusland komen.

Dan kom je met scenario's waarbij het mogelijk is dat het annexatieleger van de Krim een brug gaat slaan. En met zijn/haar geavanceerde materiaal wel in staat is om de grens te verdedigen. Daar is natuurlijk wel een flinke escalatie voor nodig, maar dat lijkt steeds sterker tot de mogelijkheden te behoren.

Of denken jullie dat het heel wel mogelijk is voor het sepetaristen leger + ?10.000? vakantiegangers om Mariupol in te nemen en lange tijd te behouden? Vooralsnog blijft het zware materiaal de bevolking als schild gebruiken, maar voor Mariupol moeten ze zich bloot geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
EektheMan schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 13:48:
Of denken jullie dat het heel wel mogelijk is voor het sepetaristen leger + ?10.000? vakantiegangers om Mariupol in te nemen en lange tijd te behouden? Vooralsnog blijft het zware materiaal de bevolking als schild gebruiken, maar voor Mariupol moeten ze zich bloot geven.
Mariupol frontaal nemen gaat ze heel veel kosten en is sowieso niet iets wat de separatisten kunnen en zou een openlijk grootschalige Russisch offensief moeten inhouden. Waarschijnlijker is wat je nu ziet gebeuren doorgaat: het front breed houden en hierbij langzaam achterland innemen onder leiding van en met grootschalige Russische support maar kleinschalig en wisselend ingezet.

Om Mariupol in te nemen is het meest waarschijnlijke scenario imo dat ze hiermee door gaan en gewoon simpelweg de gebieden rondom Mariupol innemen totdat het omsingeld is en aanvoerlijnen afsnijden. Strijd rondom Mariupol lijkt tot nu toe vooral afleiding te zijn geweest voor de strijd ten noorden van Luhansk en rondom de pocket bij Debaltseve. Dit kan zeker gaan veranderen maar ik denk dat ze dan die andere gebieden eerst zullen willen consolideren waarna ze eventueel een 'strangle en choke' tactiek op Mariupol zouden kunnen toepassen.

Elk ander scenario zou (nog) grotere Russische inzet moeten inhouden.

disclaimer:
Speculatie gebaseerd op wat ik lees en dit is op zijn minst allemaal gekleurd en dus moeilijk in te schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Tsja, het hangt af van de berichten die je leest. maar de huidige schattingen van "vakantiegangers" lopen uiteen van 9.000 - 14.000. Daarbij moet je wel de kanttekening plaatsen dat er samen met die vakantiegangers steeds meer echt modern spul meekomt. En dan niet spul dat Oekraïne ook zou kunnen hebben, maar spul dat midden jaren '90 of zelfs medio dit decennium is geïntroduceerd.

Zolang ze die vakantiegangers daar houden met voldoende rotatie dan moet het niet onmogelijk zijn om die grens te bewaken. Plus dat ze inderdaad nog de Krim hebben, en de 40.000+ militairen die ze daar gestationeerd hebben, met hun erg moderne materieel. Er zijn daarbij ook berichten dat er op de Krim spul staat dat met gemak Odessa en Mariupol kan bereiken.

Wat Mariupol zelf betreft zijn er deze week al video's gepost (zoals deze) waarbij geweerschoten gehoord kunnen worden in de buitenwijken van de stad zelf. Maar zoals djengizz terecht aangeeft, dat kan ook gewoon een afleidingsmanoeuvre zijn voor de gevechten elders aan het front.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
PauseBreak schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:05:
Zolang ze die vakantiegangers daar houden met voldoende rotatie dan moet het niet onmogelijk zijn om die grens te bewaken. Plus dat ze inderdaad nog de Krim hebben, en de 40.000+ militairen die ze daar gestationeerd hebben, met hun erg moderne materieel. Er zijn daarbij ook berichten dat er op de Krim spul staat dat met gemak Odessa en Mariupol kan bereiken.
Uit uitspraken van een Russische tactisch analist onlangs is gebleken dat in ieder geval vorig jaar het doel Kharkiv, Mariupol en Odessa was. Die scenario's liggen er dus zeker maar de vraag is in hoeverre ze er nu toe in staat zijn en niet onbelangrijk, in hoeverre die wil er is.
Bedenk dat het innemen van die grote steden ook internationaal veel meer ophef zou geven dan het langzaam verleggen van de grenzen en dorpje voor dorpje innemen wat nu redelijk 'onopvallend' gebeurt. In hoeverre dat een overweging is weet ik niet maar gezien de strijd nu lijkt mij dat ze dit in ieder geval voorlopig op de agenda hebben staan.

Misschien ook weer gerelateerd aan andere plannen en politieke doelen zoals het onlangs aangekondigde overleg. Bedenk dat voor het Kremlin de strijd of inname van gebied niet het doel is op zich, het zijn allemaal instrumenten in een gereedschapskist die veel verder gaat dan militaire gereedschappen en ze hebben de mogelijkheid zich aan te passen binnen bepaalde kaders. Zelfs dit offensief zou wel eens heel goed opportunistisch kunnen zijn en een direct gevolg van het militair overextenden van Oekraïne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 10:57
Plus dat ze inderdaad nog de Krim hebben, en de 40.000+ militairen die ze daar gestationeerd hebben, met hun erg moderne materieel. Er zijn daarbij ook berichten dat er op de Krim spul staat dat met gemak Odessa en Mariupol kan bereiken.
Vergeet ook Transnistrie niet. Daar wordt ook flink "geoefend" en ligt vlakbij Odessa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

stefanass schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:25:
[...]

Vergeet ook Transnistrie niet. Daar wordt ook flink "geoefend" en ligt vlakbij Odessa.
En de Russische eenheden die in Belarus zijn gestationeerd.

Het is een beetje zoals dat plaatje van Rusland dat omringd is door NAVO basissen maar dan in het echt.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
djengizz schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:25:

Bedenk dat het innemen van die grote steden ook internationaal veel meer ophef zou geven dan het langzaam verleggen van de grenzen en dorpje voor dorpje innemen wat nu redelijk 'onopvallend' gebeurt.
Is dat wel zo? De grens heeft zich zo op het oog nauwelijks verplaatst de afgelopen maanden/halfjaar.
Zelfs dit offensief zou wel eens heel goed opportunistisch kunnen zijn en een direct gevolg van het militair overextenden van Oekraïne.
Dat lijkt mij het meest voor de hand liggende. Rusland heeft het uithoudingsvermogen om gewoon net zo lang te wachten tot er een gaatje valt en daar dan volop materieel en 'vakantiegangers' heen te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

djengizz schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:25:
[...]

Uit uitspraken van een Russische tactisch analist onlangs is gebleken dat in ieder geval vorig jaar het doel Kharkiv, Mariupol en Odessa was. Die scenario's liggen er dus zeker maar de vraag is in hoeverre ze er nu toe in staat zijn en niet onbelangrijk, in hoeverre die wil er is.
Die heb ik ook gelezen inderdaad. Dat die wil er is, en dat de mogelijkheden er ook wel zijn, daar twijfel ik echt niet aan. Het is wel gebleken dat Rusland veel makkelijker en effectiever kan opereren dan Oekraïne. Dat zag je ook voor de val van de winter toen met relatief gemak het Oekraïense offensief werd gestuit.
Bedenk dat het innemen van die grote steden ook internationaal veel meer ophef zou geven dan het langzaam verleggen van de grenzen en dorpje voor dorpje innemen wat nu redelijk 'onopvallend' gebeurt. In hoeverre dat een overweging is weet ik niet maar gezien de strijd nu lijkt mij dat ze dit in ieder geval voorlopig op de agenda hebben staan.
Zeker, ik denk dat dit meer meespeelt dan militaire overwegingen eigenlijk. Wanneer ze nu zouden doorstoten met hun krijgsmacht, dan weet je vrij zeker dat ze een stortvloed aan sancties tegen zich krijgen, en wellicht zelfs wel meer gezien de recente berichten vanuit de VS, Polen en de Baltische staten.
Misschien ook weer gerelateerd aan andere plannen en politieke doelen zoals het onlangs aangekondigde overleg. Bedenk dat voor het Kremlin de strijd of inname van gebied niet het doel is op zich, het zijn allemaal instrumenten in een gereedschapskist die veel verder gaat dan militaire gereedschappen en ze hebben de mogelijkheid zich aan te passen binnen bepaalde kaders. Zelfs dit offensief zou wel eens heel goed opportunistisch kunnen zijn en een direct gevolg van het militair overextenden van Oekraïne.
Zeker. Al denk ik niet dat dit opportunistisch is. Daar is het veel te goed gepland voor, en zijn er teveel Russische militairen in het gebied. Dit is goed voorbereid, redelijk uitgevoerd en dus waarschijnlijk niet echt opportunistisch van aard. Wellicht wel opportunistisch in termen van wáár de grenzen worden verlegd en hoe ver precies, maar meer niet. Denk ik.
stefanass schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:25:
[...]

Klopt, maar is geen speler van belang in dezen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

djengizz schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:01:
[...]
Om Mariupol in te nemen is het meest waarschijnlijke scenario imo dat ze hiermee door gaan en gewoon simpelweg de gebieden rondom Mariupol innemen totdat het omsingeld is en aanvoerlijnen afsnijden. Strijd rondom Mariupol lijkt tot nu toe vooral afleiding te zijn geweest voor de strijd ten noorden van Luhansk en rondom de pocket bij Debaltseve. Dit kan zeker gaan veranderen maar ik denk dat ze dan die andere gebieden eerst zullen willen consolideren waarna ze eventueel een 'strangle en choke' tactiek op Mariupol zouden kunnen toepassen.
Dat lijkt te passen bij de berichten dat Mariupol sinds gister geen treinverbindingen meer heeft. En ook:
Military expert Dmytro Tymchuk told this morning that militants continue deploying additional troops with heavy equipment close to the front line in particular near Donetsk, Debaltseve (Donetsk region)and Pervomaysk (Lugansk region); a unit of Smerch, capable multiple rocket launchers, has been deployed near Donetsk.
Vorig jaar zomer waarschuwden de sepetaristen dat ze met een groot offensief zouden komen. Gister/Vandaag zei:
So-called "head of the Donetsk People's Republic" Oleksandr Zakharchenko said that they would not undertake any more attempts to talk about ceasefire with the Ukrainian government but rather watch how Kiev will react. He noted that the Ukrainian government did not realise that they are able to launch an offensive in three directions simultaneously. Mr Zakharchenko said that they would fight until they reach the borders of the Donetsk region but if he sees threat to the "Donetsk land" from any other city it will be destroyed too .
Samen met de gebeurtenissen en de troepenversterkingen (+/- 9000 man) en materieel (40 vrachtwagens per dag + 200 zware technika) ga je er geloof aan hechten. Het laatste zinnetje is misschien als waarschuwing van veroverde steden op te vatten. Je accepteert het maar en houdt je koest of je gaat ten onder. Stedelingen van Mariupol (Luhansk?) lijken mij niet te staan wachten op deze overheerser. Het zal geen Donetsk worden.
Gaat het ze lukken met die rotatie?
Russian activists of the "Soldiers' Mothers of St Petersburg" are cited as saying that conscripts of the Russian 138th detached mechanised brigade from St Petersburg were forced to sign contracts and agree to be sent to Ukraine. About 80 conscripts have eventually signed the contracts, the reports claim.
Die Krim is nog steeds een zeer grote bedreiging. Helaas wordt deze bezettingsmacht internationaal niet meegewogen. Poroshenko begint het zo nu en dan op te nemen in zijn speeches, maar niet steevast. Mag hij zeker weer mee beginnen.

Conclusie? Consolideren en uitbreiden zodra het opportuun is. Maar zeker niet genoegen nemen met de huidige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Brent schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:34:
Is dat wel zo? De grens heeft zich zo op het oog nauwelijks verplaatst de afgelopen maanden/halfjaar.
Toch wel voor de oplettende kijker ;) en daarnaast was er een soort van 'we houden ons aan Minsk' wat we nu wel officieel overboord kunnen gooien.
PauseBreak schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:34:
Zeker. Al denk ik niet dat dit opportunistisch is. Daar is het veel te goed gepland voor, en zijn er teveel Russische militairen in het gebied. Dit is goed voorbereid, redelijk uitgevoerd en dus waarschijnlijk niet echt opportunistisch van aard. Wellicht wel opportunistisch in termen van wáár de grenzen worden verlegd en hoe ver precies, maar meer niet. Denk ik.
Opportunistisch qua timing alleen, niet zozeer uitvoering, daarvoor is dat leger te scenario gericht.
EektheMan schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:34:
Conclusie? Consolideren en uitbreiden zodra het opportuun is. Maar zeker niet genoegen nemen met de huidige situatie.
Dat lijkt me inderdaad een hele redelijke samenvatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

EektheMan schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:34:
[...]
Gaat het ze lukken met die rotatie?
Ja hoor. Rusland heeft net over de grens een aanzienlijke militaire basis uit de grond gestampt waar ze rond de 20.000 militairen+materieel kunnen huisvesten. Daarbij hebben ze de afgelopen maanden al bewezen dat ze die rotaties kunnen uitvoeren zonder heel veel problemen.

Edit:
Ter illustratie de kaart vanuit de Russen van 20-22 januari:
Afbeeldingslocatie: http://ic.pics.livejournal.com/kot_ivanov/71733898/35947/35947_original.jpg

Als je de grenzen vergelijkt met de eerdere kaarten die in dit topic zijn gepost dan zie je vanzelf hoe en waar de grenzen zijn verschoven. Met name ten noorden en noordwesten van Luhansk, ter hoogte van Debaltseve en rondom Mariupol zie je verschuivingen.

Edit 2:

Misschien makkelijker als je het onder elkaar ziet. Dit is 19-21 januari:
Afbeeldingslocatie: http://ic.pics.livejournal.com/kot_ivanov/71733898/35087/35087_original.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door PauseBreak op 23-01-2015 14:51 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Derk Sauer's Russische zender RBK-TV heeft Igor Strelkov (ja die ja) als onafhankelijk expert over Oekraine op TV: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150123_01489880

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

PauseBreak schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:45:
[...]
Als je de grenzen vergelijkt met de eerdere kaarten die in dit topic zijn gepost dan zie je vanzelf hoe en waar de grenzen zijn verschoven. Met name ten noorden en noordwesten van Luhansk, ter hoogte van Debaltseve en rondom Mariupol zie je verschuivingen.
Zo te zien bewegen ze naar natuurlijke grenzen toe. De nieuwe gebieden eindigen of zijn dichtbij een rivier.

@Brent, Olaf Koens is toch wel een kleine held.

[ Voor 4% gewijzigd door EektheMan op 23-01-2015 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Brent schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 15:14:
Derk Sauer's Russische zender RBK-TV heeft Igor Strelkov (ja die ja) als onafhankelijk expert over Oekraine op TV: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150123_01489880
Haha, verklaart ook meteen het hoe en waarom van de verslaglegging in het NRC _/-\o_

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dan nog een cynische opmerking van mij. Hoe lang zou het duren voordat het Oekraïense leger buiten bereik van Donetsk komt zodat ze niet langer bussen in de stad met mortieren kunnen beschieten?

Ze zijn op het moment namelijk zeer zeker binnen bereik. O-)

Als ik het zo lees dan gaan die 50.000 verse dienstplichtigen denk ik weinig training ontvangen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 15:49:
Als ik het zo lees dan gaan die 50.000 verse dienstplichtigen gaan denk ik weinig training ontvangen. :/
Probleem is wel dat infiltranten nu gemakkelijker in dienst kunnen komen. Het oude probleem is niet opgelost. Daarentegen kunnen de veteranen die in dienst wilden nu ook daadwerkelijk gaan.

Ik kom net terug van vakantie, maar ik hoorde al dat op het werk van mijn vrouw er mannen zijn die een uitnodiging op de mat hebben liggen. Hopelijk kan ik snel uitvinden wat zij persoonlijk te horen gekregen hebben over eventuele training.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
Gaat nu echt helemaal los in Mariupol, maar dat viel al te verwachten Rusland probeerde dit stukje land al met man en macht te krijgen voor het Minsk verdrag en ze hebben geen dag gewacht om er weer mee verder te gaan.

Het meest absurde wat ik in tijden heb gehoord. Een RT die claimed dat de huurlingen daar niet bezig zijn en komt door provocaties vanuit Oekraïne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Ziet er niet goed uit hoe het verloopt vandaag, een hoop doden al in Mariupol en ook het leger op de Krim is van de Russen in high alert gezet.

Zou het dan toch een 1 2tje worden ?, en dan hebben we het nog niet gehad over de 200.000+ die op High alert staan vanaf Finland tot aan Georgie.

Ik hoop voor het volk in Ukraine dat deze nachtmerrie snel eindigt, denk dat de enige hoop voor Ukraine is dat ze DNR en LNR laten gaan.
Maar ik denk ook dat dit niet stopt dan, Rusland heeft een andere agenda, en daar hoort Odessa etc ook bij.

Ik hoop dat dit het voor teken gaat zijn dat Polen een groot macht gaat worden die nauw samen gaat werken met Ukraine ( wat er over blijft ) dat is voor hun tot nu toe het aanknopingspunt om richting de EU te gaan.
En als er 1 land is die zegt " fock off Russia " dan is het Polen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Teckna schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 11:45:
Het meest absurde wat ik in tijden heb gehoord. Een RT die claimed dat de huurlingen daar niet bezig zijn en komt door provocaties vanuit Oekraïne.
Valt op dat de RT semantiek veranderd heeft naar 'anti-government'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Opvallend genoeg weer een intensivering van de strijd op een zaterdag, deze trend is al zichtbaar sinds het begin van dit conflict en is misschien omdat dan de (westerse) media minder actief is?

Verder vrees ik het ergste voor de inwoners van Mariupol gezien het feit dat de rebellen / russen eerder hebben laten zien langdurige GRAD bombardementen toe te passen voordat ze de strijd aangaan. Transporten van Houwitsers bij Rostov en het feit dat de bombardementen uit het relatief veilige oosten kwamen en niet gepaard gingen met grotere infanterie inzet bevestigen dit vermoeden. Ik vrees dan ook dat er nog vele bange nachten te wachten staan voor de inwoners van Mariupol.

Verder inderdaad meer gevechten vandaag rondom het 'pincer' gebied bij Debaltseve en Oekraïne heeft toegegeven dat inderdaad ook Krasnyi Partyzan gevallen is. Ook dit doet mij vrezen voor erger en laten we hopen dat dit niet een Ilovaisk 2.0 wordt. Het feit dat Oekraïne beelden vertoont van troepenaanvoer die kant op, er journalisten zitten en ze beelden laten zien van nieuwe rekruten (waaronder dames) is hopelijk geen aanwijzing voor een taktische misrekening.

Tenslotte leek de reactie van de EU, niet geheel onverwacht, weer redelijk stuurloos en was een eerdere uitspraak van Merkel in Davos voor mij een aanwijzing dat ook vanuit deze hoek geen slimme diplomatiek oplossing meer gaat komen zoals ik nog ergens had gehoopt. Overigens is hier de sterkere retoriek in vergelijking met Merkel door Sigmar Gabriel wel weer saillant in de zin dat dit de opvolger is van Schröder met een uitgesproken mening tegen de sancties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Ergens heb ik nog stille hoop dat de EU het een keer compleet zat is en dat de landen in een paar dagen 10000 soldaten daar stationeert om dat Minsk Memorandum af te dwingen. En dan niet alleen NATO landen troepen.

Kijken wat ze dan zullen doen......

* wontcachme weet dat dit nooit zal gebeuren maar heeft toch nog een beetje hoop dat er dan ingebonden gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:39
Ik vind het zo apart dat er inderdaad toegestaan word dat Rusland een land vernietigt. Het grote probleem is natuurlijk weer geloof en motivatie. Zolang het grootste gedeelte van de Russen denkt dat dit mag en moet dan zal Poetin dit ook door moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

djengizz schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 17:44:
Opvallend genoeg weer een intensivering van de strijd op een zaterdag, deze trend is al zichtbaar sinds het begin van dit conflict en is misschien omdat dan de (westerse) media minder actief is?
Dat zal inderdaad zo zijn, al is het tegenwoordig wel minder een punt van aandacht sinds veel media zijn begonnen met liveblogs en dergelijke.
Tenslotte leek de reactie van de EU, niet geheel onverwacht, weer redelijk stuurloos en was een eerdere uitspraak van Merkel in Davos voor mij een aanwijzing dat ook vanuit deze hoek geen slimme diplomatiek oplossing meer gaat komen zoals ik nog ergens had gehoopt. Overigens is hier de sterkere retoriek in vergelijking met Merkel door Sigmar Gabriel wel weer saillant in de zin dat dit de opvolger is van Schröder met een uitgesproken mening tegen de sancties.
Ja, jammer dat er nog steeds niks is veranderd op dat vlak. Het zou wat mij betreft welkom zijn wanneer Duitsland de haar toebedeelde leidersrol ook serieus zou oppakken.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
Donald Tusk vanavond.

Once again, appeasement encourages the aggressor to greater acts of violence. Time to step up our policy based on cold facts, not illusions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Prosac2010 schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 22:00:
Donald Tusk vanavond.

Once again, appeasement encourages the aggressor to greater acts of violence. Time to step up our policy based on cold facts, not illusions
Ben benieuwd wat die gaat doen. Hij is erg stil tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Prosac2010 schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 22:00:
Donald Tusk vanavond.

Nou, koude feiten van de grond. Inkomende GRAD raketten in Mariupol.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=ISnzgvOpWL0]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Holy shit, heftig. Nog nooit een artillerie-aanval van zo dichtbij gezien. Toont aan hoe krankzinnig ze te werk gaan... Gewoon willekeurig raketten afschieten op een woonwijk :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
PauseBreak schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 22:06:
[...]

[video]
Ben bang dat het weer bij woorden blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rylo
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
[...]

[video]
wtf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odessa
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
[...]

[video]
gewoon walgelijk om die krengen in een woonwijk te gooien..Niet eens moeite doen om burgers te ontzien. :( Die mensen kunnen beter maken dat ze wegkomen uit Mariupol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Odessa schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 23:20:
[...]

gewoon walgelijk om die krengen in een woonwijk te gooien..Niet eens moeite doen om burgers te ontzien. :( Die mensen kunnen beter maken dat ze wegkomen uit Mariupol
"Die mensen"? Wie, de inwoners? Er wonen een half miljoen mensen in die stad, die komen niet zomaar weg.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

wontcachme schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 17:55:
Ergens heb ik nog stille hoop dat de EU het een keer compleet zat is en dat de landen in een paar dagen 10000 soldaten daar stationeert om dat Minsk Memorandum af te dwingen. En dan niet alleen NATO landen troepen.

Kijken wat ze dan zullen doen......

* wontcachme weet dat dit nooit zal gebeuren maar heeft toch nog een beetje hoop dat er dan ingebonden gaat worden.
Dan ga ik alvast een heel diep gat in de tuin graven en kijken hoe ik een filter tegen nucleaire fall-out moet maken...

Nee dank je, hoewel verleidelijk lijkt mij geen goed idee. :/
PauseBreak schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 19:38:
Ja, jammer dat er nog steeds niks is veranderd op dat vlak. Het zou wat mij betreft welkom zijn wanneer Duitsland de haar toebedeelde leidersrol ook serieus zou oppakken.
Ik ben bang dat Merkel die nooit zal oppakken. Ze is simpelweg te oud en zit te dicht op het nazi verleden en het gevoel dat Duitsland geen politiek leidende rol moet spelen. Dat heeft al eerder voor problemen gezorgd en dat zal nog wel even zo blijven. Het besef dat Frankrijk niet in staat is om ook maar iets te doen moet onderhand wel doorgedrongen zijn maar zelf het heft in handen nemen ligt heel moeilijk omdat vrijwel elk land in de EU meteen de "nazi kaart" zal spelen als ze het oneens zijn...
Brent schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 22:04:
[...]

Ben benieuwd wat die gaat doen. Hij is erg stil tot nu toe.
Hij kan niks doen. Polen kan niks zonder de grote buurman en die kan ook niks...

Verder zag ik afgelopen morgen op het journaal over de beschietingen en ik vroeg me toen al af hoe lang het zou duren voordat de separatisten het Oekraïense leger de schuld gaven. Ik moet zeggen dat het nog lang duurde. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Odessa schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 23:20:
[...]

Natuurlijk doen ze daar geen moeite voor. Hebben ze in Luhansk/Donetsk ook nooit gedaan. Er zijn nota bene zelfs false flag aanslagen gepleegd in die steden op mensen die daar gewoon normaal leefden en met de bus gingen.
Welkom bij het instrumentele deel van Sovjet doctrine. Mensenlevens zijn letterlijk niks waard in Russische militaire kringen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 23:35:
[...]

Dan ga ik alvast een heel diep gat in de tuin graven en kijken hoe ik een filter tegen nucleaire fall-out moet maken...

Nee dank je, hoewel verleidelijk lijkt mij geen goed idee. :/
De Russen zullen gebruik blijven maken van dit Europese sentiment. Het lijkt erop dat ze echt door zullen gaan tot Odessa. Is blijven toekijken wel echt een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Toekijken? Nee.
Zelf ingrijpen? Nee.
Oekraïne gaan bewapenen en trainen? Ja.

Het kost ons bijna niks. Het is nota bene goed voor de economie als we wapens gaan leveren omdat die ook gemaakt moeten worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Maar het conflict is bijna een jaar oud. Wanneer gaan die wapens eens komen dan? De Amerikanen doen totnutoe alles zelf. En Merkel beloofd een vrijhandelszone van hier tot Vladiwostok...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Als het zo doorgaat dan hoeven we die knoop niet meer zelf door te hakken. Dat heeft Rusland dan al voor ons gedaan. Deze jongens zijn vandaag gespot bij de grens, en in Shakthtarsk.
Het zijn Pantsir S-1 AAA systemen. En alleen Rusland heeft die.Gelet op de kosten van een zo'n apparaat duidt dit op een grootschalig offensief in de komende dagen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
PauseBreak schreef op zondag 25 januari 2015 @ 00:00:
Het zijn Pantsir S-1 AAA systemen. En alleen Rusland heeft die.
Als je de Wikipedia-link volgt, dan zie je dat Rusland niet de enige is die die heeft, Syrië heeft hem bijvoorbeeld gebruikt om een Turks vliegtuig uit de lucht te schieten in 2012.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

UA kan weer even iets groter op de radar komen a.s. Maandag doordat EU Commissaris Stylianides van Humanitarian Aid & Crisis Management op bezoek komt. Als ik me niet vergis staat er een bezoek gepland aan Dnjepropetrovsk. Succes daar....is ook net de hoogste staat van paraatheid uitgeroepen.

RT, ITAR-TASS en anderen zijn interessant vandaag.
In volgorde van berichtgeving (exacte tijden staan in een blogpost ergens die ik even niet meer kan terugvinden:

- Rebellen ontkennen de GRAD aanval, beschuldigen Kyiv
- Door de DNR te beschuldigen provoceert Kyiv een escalatie van het conflict
- Rebellen beginnen offensief op Mariupol
- Zacharchenko: Rebellen beginnen aanval op Mariupol. Beste manier om de doden in Donetsk te eren
- Aanval op Mariupol begonnen (oa LifeNews.ru)
Vanaf 20:00 plots:
- Zacharchenko, niemand gaat Mariupol aanvallen

Plotse ommekeer. In papieren berichtgeving althans.

edit: overigens staan de opgenomen tapes van rebellen die de aanval op Mariupol uitvoerden al op YouTube. Helaas zonder vertaling. Het taalgebruik is te boers voor mij om 100% zeker te zijn van wat ze zeggen. Maar ook van Russische militairen (vanwege het accent) die aanwijzingen geven voor bepaalde bombardementen.

[ Voor 15% gewijzigd door EektheMan op 25-01-2015 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

anandus schreef op zondag 25 januari 2015 @ 00:45:
[...]

Als je de Wikipedia-link volgt, dan zie je dat Rusland niet de enige is die die heeft, Syrië heeft hem bijvoorbeeld gebruikt om een Turks vliegtuig uit de lucht te schieten in 2012.
Het lijkt me duidelijk dat in deze context de frase duidelijk moet maken dat Oekraïne deze systemen niet heeft ;)

Verder lijkt het erop dat Rusland nu wel echt de pijn van de sancties begint te voelen. Itar-tass, RT en wat andere min-of-meer staatspersbureaus hebben een budget dat met 50% is gekrompen. Er zijn ook berichten dat er een massaontslaggolf in Rusland zelf aan zit te komen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dat gaat alleen geen niks helpen zolang er op het slagveld niks bereikt wordt. In Rusland krijgen de "slechte adviseurs" de schuld en die worden vervangen. Tsaar Poetin blijft buiten schot.

Er is een uitzondering in de Russische geschiedenis waar de Tsaar zelf de schuld kreeg. Iets met 1917. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Het zorgt er in ieder geval voor dat de gemiddelde Rus er iets van gaat merken, en wellicht ook iets verder gaat kijken dan de Russische bronnen. Maar dat zal wel wishful thinking zijn :P

Hoe dan ook heeft de GRAD aanval op Mariupol de Oekraïense kwestie wel weer op de Europese agenda's gezet, en wordt er inmiddels weer gesproken over nieuwe sancties. Die sancties hadden er wat mij betreft al lang en breed moeten zijn. Ik zou er ook geen problemen mee hebben wanneer voedselproducten ook op die lijst zouden komen te staan tbh.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
PauseBreak schreef op zondag 25 januari 2015 @ 14:38:
Het zorgt er in ieder geval voor dat de gemiddelde Rus er iets van gaat merken, en wellicht ook iets verder gaat kijken dan de Russische bronnen. Maar dat zal wel wishful thinking zijn :P

Hoe dan ook heeft de GRAD aanval op Mariupol de Oekraïense kwestie wel weer op de Europese agenda's gezet, en wordt er inmiddels weer gesproken over nieuwe sancties. Die sancties hadden er wat mij betreft al lang en breed moeten zijn. Ik zou er ook geen problemen mee hebben wanneer voedselproducten ook op die lijst zouden komen te staan tbh.
Lijkt me geen goed plan, dan krijg je extremisten/nationalisten die Rusland over nemen, net als de nazi's tussen de wereldoorlogen in vanwege de herstelbetalingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Soldaatje schreef op zondag 25 januari 2015 @ 15:03:
[...]

Lijkt me geen goed plan, dan krijg je extremisten/nationalisten die Rusland over nemen, net als de nazi's tussen de wereldoorlogen in vanwege de herstelbetalingen.
Maar moeten we ons zo laten gijzelen door angst voor wat een stel idioten zouden kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Soldaatje schreef op zondag 25 januari 2015 @ 15:03:
[...]

Die situaties zijn totaal onvergelijkbaar. Bovendien kun je de sancties opheffen zodra het huidige bewind weg is en de bezette gebieden (zowel in Oekraïne als elders) terug zijn gegeven naar de 'rechtmatige eigenaars'.
En je zou ook prima kunnen beargumenteren dat Rusland reeds is overgenomen door extremisten en nationalisten.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:23

HaterFrame

Well... Poo came out!

True, maar je bereikt er maar 1 ding mee... Haat jegens het westen, niet iets wat je in een toch al geïndoctrineerde maatschappij wil.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

MetaFrame schreef op zondag 25 januari 2015 @ 15:23:
True, maar je bereikt er maar 1 ding mee... Haat jegens het westen, niet iets wat je in een toch al geïndoctrineerde maatschappij wil.
Dat bereik je met de huidige sancties tegen enkel het huidige regime + hun vriendjes ook al. Ik denk niet dat dit enorm mee zou moeten spelen bij de overweging of we daadwerkelijk willen staan voor onze idealen en zij die zich daarmee willen verbinden.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Niet vergeten dat de Russische sancties de sancties zijn waar de bevolking last van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Volgens mij komt het voedsel van de EU officieel Rusland al niet meer binnen. Qua sancties zou ik het niet weten. Financiële sancties lijken mij niet slim gezien de verkiezingen in Griekenland nu. Eerst maar eens kijken hoe dat afloopt.

Ik zou liever zien dat het Oekraïense leger steun zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:24
Maar dat krijgt de Russische bevolking niet te horen. Ze laten daar alleen maar zien hoe geweldig het is dat het fruit en groentes nu uit Rusland komen. Plus dat al deze sancties komen door het slechte Westen.

Ik heb er trouwens ook vraagtekens bij hoe ze in Rusland zo snel de productiecapaciteit van groente en fruit opgeschroefd hebben. Vroeger kwam het meeste groente in supermarkten in St. Petersburg uit Europa. De laatste keer dat ik er was kwam ineens alles uit Rusland. Rusland exporteerde daarvoor bijna niks, dus het is raar waar al die groentes dan ineens vandaan komen. Zouden andere delen van Rusland drooggelegd zijn? Om de meeste stemmers in de stad maar niets te laten merken van het probleem? Of gaat het hier om -rebranded- Europese groentes?
Pagina: 1 ... 8 ... 168 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.

Extra omtrent de situatie nu:
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.

Specifieke topic regels
• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid