[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 168 Laatste
Acties:
  • 730.657 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Brent schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 19:15:
Deze is helaas niet buiten NL te bezien (toeval?). Is er een andere manier om mee te kijken?
YouTube: Argos TV Medialogica - De wereld volgens Russia Today

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2021 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:08
Wow, wat een destructie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*Heul veul offtopic
L1nt schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 16:00:
Wouter is extreem antiwesters en behoorlijk Pro-Rusland.
Je kan deze bewering niet hardmaken nog letterlijk bewijzen. En je hebt ook nog niet eens dit topic helemaal goed gelezen want mijn eerdere statements waren vrij duidelijk. Wat Putin in Oekraïne uitspookt klopt niet en is fout en moet ophouden. En wat het westen betreft ben ik zeer kritisch. Niet omdat ik het zo graag wil maar omdat het hard nodig is. Corrupte en liegende politici en ondernemers mogen niet zonder kleerscheuren wegkomen met crimineel gedrag. Dat maakt de democratische samenleving alleen maar sterker.
Beweer ook niet dat ik fouten maak en als ik dat doe ook toegeef. Maar dan moet het wel terecht zijn.

[ Voor 78% gewijzigd door Señor Sjon op 19-01-2015 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 14:48
Onzin, je speelt de nazi kaart continue, haalt er continue dingen bij die maar zijdelings met dit conflict te maken hebben, maakt claims die je niet kan bewijzen, stelt vragen zonder relevantie en als anderen dan de moeite nemen om op je te reageren kom je met een ondoorgrondelijke rant waar je nog geen ruk mee verder kan en maak je verwijten dat de ander niet goed genoeg zijn best doet...

Je bent geen haar beter dan de gemiddelde Rusland troll met het verschil dat op Tweakers genoeg niveau en niettemin doorzettingsvermogen is om je inhoudelijk tegenstand te bieden.

[ Voor 4% gewijzigd door Teckna op 16-01-2015 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Teckna schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 23:29:
... als anderen dan de moeite nemen om op je te reageren ...
Neen, dat is niet juist. Lees maar terug om diverse mensen die bewijzen eisen. Dat je geen zin hebt om dat redelijk uitgebreide bericht te lezen is jouw probleem. Je kan het ook gewoon lezen en inhoudelijk reageren op basis van argumenten. Of niet, maar daar heb ik geen boodschap aan.

Ondertussen blijft Oekraïne om een lening vragen. Maar welke landen willen hier aan meewerken?
http://news.yahoo.com/ukr...-090118577--business.html

En hoe gaat het met het aanpakken van de invloed van de oligarchen in Oekraïne? Als dat land zich niet weet te hervormen en oude gewoontes van corruptie weer naar boven komen dan is dat geleend geld ook niet veilig en zal worden weggesluisd naar andere oorden.
http://www.kyivpost.com/c...g-oligarchs-2-377633.html
http://www.kyivpost.com/c...-state-budget-377333.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Russia misses deadline for $50 billion Yukos payment
Dit was ik alweer vergeten. Zal ook een kopzorg zijn voor Poetin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik vermoed dat Rusland haar buitenlandse bezittingen geen $50 miljard zullen zijn. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:46

PauseBreak

derp!

De nieuwste ontwikkelingen op een kaartje. Van belang: Meer en hardere gevechten rondom Debaltseve dan rondom Donetsk vliegveld. Daarnaast over de volle breedte van het front gevechten gerapporteerd, dus ik denk dat we kunnen concluderen dat het winteroffensief van de Russen is begonnen.
Afbeeldingslocatie: http://uacrisis.org/wp-content/uploads/2015/01/17-01_eng.jpg

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:22

wontcachme

You catch me? No you wont

De laatste 2 dagen heb ik geen flauw idee meer wat ik moet geloven over Donetsk Airport. De ene bron zegt dat het op vallen staat, de andere weer dat het is ingenomen, de andere dat er gewoon controle is en nu weer dat Oekraine een tegenoffensief heeft gestart en het vliegveld vrij is van seperatisten op een groep na die vast zit in de terminal. De rest zou de stad zijn teruggedrongen.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Voor zover ik kon achterhalen is het nu in handen van de Oekraïeners, na een tegenoffensief en een redelijk grootschalige tankslag rondom het vliegveld, waarbij de Russen uiteindelijk het onderspit hebben gedolven. Maar dat kan ook komen doordat er meer nadruk is gekomen op Debaltseve in de afgelopen 24 uur.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Geen idee hoe betrouwbaar, maar Oekrainse troepen zouden nu Donetsk zijn binnengetrokken en er zouden straatgevechten zijn. Ook zou de commandant Motorola gedood zijn op het vliegveld.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 21:39
wontcachme schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 23:16:
Geen idee hoe betrouwbaar, maar Oekrainse troepen zouden nu Donetsk zijn binnengetrokken en er zouden straatgevechten zijn. Ook zou de commandant Motorola gedood zijn op het vliegveld.
Als we de komende dagen niks horen van Motorola, weten we genoeg. Die gast is hét gezicht van DPR, die zou alleen maar verdwijnen bij de dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Prosac2010 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 00:10:
Als we de komende dagen niks horen van Motorola, weten we genoeg. Die gast is hét gezicht van DPR, die zou alleen maar verdwijnen bij de dood.
Die is al zeker een keer of 6 dood of zwaar gewond geweest ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:54
Hoor inderdaad verschillende berichten, maar het laatste nieuws verteld toch wel dat Ukraine op dit moment Hard aan het drukken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
djengizz schreef op zondag 18 januari 2015 @ 00:12:
[...]

Die is al zeker een keer of 6 dood of zwaar gewond geweest ;).
Daarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Prosac2010 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 00:10:
[...]

Was dat niet Givi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Mektheb schreef op zondag 18 januari 2015 @ 00:12:
Hoor inderdaad verschillende berichten, maar het laatste nieuws verteld toch wel dat Ukraine op dit moment Hard aan het drukken is.
Zou me niet verbazen met de recente mobilisatie. Daarnaast werkt alleen verdedigen niet. De oorlog gaat gewoon door. Iets met huid en duur verkopen, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
Givi is die lange inderdaad. Motorola is een goede 2e. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dus toch het winteroffensief waar ik het in september al eens over had. Nu gaan we ook zien in hoeverre het Russische leger in staat is om operaties uit te voeren in de winter en hoe het Oekraïense leger reageert. Het binnenvallen van Donetsk wil ik wel geloven. In die stad zal je voornamelijk separatisten hebben en die zijn heel wat zwakker dan de Russische mobiele eenheden welke eerder op de flanken zullen zitten. Als je van Donetsk een pijnpunt maakt dan stop je het Russische offensief. Het vliegveld dient dezelfde functie, het is een bliksemafleider en de controle houd veel meer Russische/separatistische troepen vast dan Oekraïense.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

NOS heeft er nu ook een bericht over. Het grootste deel van het vliegveld zou terugveroverd zijn en mensen in Donetsk maken melding van zware beschietingen.

Volgens de regering hebben ze alleen terugveroverd wat volgens de afgesproken scheidingslijnen aan hen toebehoort. Ze proberen dus in ieder geval te laten zien zich aan de afspraken te houden. Dat zal waarschijnlijk ook zijn nav druk uit Europa. Aan de andere kant denk ik dat het misschien wel eens verstandiger zou kunnen zijn om nog harder terug te slaan. Anders weet je zeker dat de Russen uiteindelijk toch weer komen. Maar de reactie van de Russen op wat er is gebeurd rondom het vliegveld is lastig in te schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 159% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2021 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

www.nos.nl/artikel/201397...en-vliegveld-donetsk.html
Als dat echt klopt dan heeft het Oekraïense leger het Russische leger en de separatisten gewoon vernederd. Zo even in de nacht bijna het hele vliegveld schoonvegen na maanden van gevechten. Dat voor vier doden. Ik denk zo dat als het echt klopt dat de verliezen aan Russische/separatistische zijde heel wat hoger liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:49

XanderDrake

Build the future!

Ja het is opvallend hoe snel ineens dat vliegveld weer van Oekraïne is. Heeft dit iets te maken met die mobilisering van een week geleden? Hernieuwd momentum van het Oekraïens leger?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
XanderDrake schreef op zondag 18 januari 2015 @ 15:19:
Ja het is opvallend hoe snel ineens dat vliegveld weer van Oekraïne is. Heeft dit iets te maken met die mobilisering van een week geleden? Hernieuwd momentum van het Oekraïens leger?
Neu, mobilisatie kost wel even wat meer tijd. Ging ook om voornamelijk ongetrainde mensen begreep ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 14:59:
www.nos.nl/artikel/201397...en-vliegveld-donetsk.html
Als dat echt klopt dan heeft het Oekraïense leger het Russische leger en de separatisten gewoon vernederd. Zo even in de nacht bijna het hele vliegveld schoonvegen na maanden van gevechten. Dat voor vier doden. Ik denk zo dat als het echt klopt dat de verliezen aan Russische/separatistische zijde heel wat hoger liggen.
Het ligt denk ik wat gecompliceerder en de waarheid ergens in het midden.

Bedenk eerst eens waarom opeens die rotaties die vroeger om de twee dagen mogelijk waren ineens niet meer konden en via separatisten checkpoints moesten. Blijkbaar was de corridor vanuit ATO gebied naar het vliegveld niet meer in hun handen en was dit separatisten gebied geworden. Dit geeft al wel een beetje aan dat de gebiedsgrenzen niet al te statisch zijn er er redelijk opportuun wordt omgesprongen met waar nu precies de grens ligt en hoe die zich verplaatst.

Het 'offensief' van gisteren kan wel eens heel goed zijn geweest om die corridor naar het vliegveld weer open te krijgen of om troepen die daar zaten te ontzetten. Immers de separatisten hadden aangegeven die rotaties niet meer toe te staan en aan de Oekraïense kant was al door milities aangegeven daar geen boodschap aan te hebben en dit te zullen afdwingen. Daarbij het feit dat het qua hiërarchie en bevelstructuur aan beide zijden nog steeds chaotisch is omdat er nu eenmaal reguliere troepen aan de zijde strijden van irreguliere troepen en die communicatie en samenwerking vaak slecht is. De 'cyborgs' hebben nooit toegegeven dat het vliegveld volledig verlaten was en de separatisten hebben al zo vaak geclaimd dat ze het volledig hebben ingenomen.

Hierbij zie je nu al een aantal keer dat het erop lijkt, mede vanwege het feit dat Oekraïne weinig offensief is geweest en vooral vanuit defensieve posities hebben gevochten, dat de verdediging van de separatisten gatenkaas is of zelfs deels ontbreekt. Gaan ze dan een keer in het offensief dan verrast dat blijkbaar de separatisten zodanig of is defensie afwezig dat het effectief is. Het Oekraïense offensief van vorige jaar heeft natuurlijk al uitgewezen dat de situatie is Russen > Oekraïense leger > separatisten en dat dit gebied niet houdbaar is voor de separatisten zonder Russische steun. Echter ze treden niet op als eenheid maar gescheiden waarbij de Oekraïne terughoudend lijkt vanwege die wetenschap.

Hetzelfde lijkt gisteren gebeurd te zijn maar dan om de corridor weer open te krijgen of achtergebleven troepen te ontzetten. Hiervoor zijn flink wat extra zware wapens, tanks en troepen door Oekraïne ingezet getuige beeldmateriaal van militaire colonnes op weg naar het vliegveld. Door het ontbreken van defensieve stellingen van de separatisten kon deze offensieve push zo ver doorstoten dat ze opeens in de buitenwijken van Donetsk stonden te vechten. Daarbij zijn berichten dat ze hierbij op wat licht verdedigd Russisch materiaal zijn gestoten waardoor ze verder doorgegaan zijn dan precies de bedoeling was met het doel deze tegenstand en dit materieel te vernietigen.

Tenslotte heb ik nu al een aantal keer gelezen (ben bronnen aan het zoeken maar kan ze nu niet direct terugvinden) dat deze effecten een direct gevolg zouden zijn van invloed van buitenlandse 'adviseurs' die een meer opportune strijd voorstaan en onderwijzen waarbij een minder strikte 'Sovjet hiërarchie' wordt gehanteerd die het Oekraïense leger wel kent vanuit traditie en strikt denken in opdrachten, doelen of doctrines. Meer opereren in zelfdenkende units die meer algemene bevelen krijgen wat beter zou passen bij de samenstelling van de troepen en het feit dat de separatisten helemaal geen defensieve structuur lijken te hebben maar puur werken met offensieve operaties (vaak met Russische opdrachten en support) met als basis en vanuit bewoonde gebieden.

Dit soort strijd is gecompliceerder, levert meer op maar kan ook makkelijker escaleren (en leiden tot meer slachtoffers aan beide kanten). Verder misbruikt het beter het karakter van de Russische steun die zich vaak terugtrekt (tot soms zelfs buiten de grenzen van het gebied) en met hoge regelmaat geroteerd wordt en vooral offensief als speerpunt of flanksupport optreedt.

[ Voor 9% gewijzigd door djengizz op 18-01-2015 16:24 . Reden: verkeerd geïnterpreteerde kaart verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Prosac2010 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 15:40:
[...]

Neu, mobilisatie kost wel even wat meer tijd. Ging ook om voornamelijk ongetrainde mensen begreep ik.
Maar het is wel een duidelijk signaal. Meer militairen, meer materieel en dus nu een offensief van het leger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:23

HaterFrame

Well... Poo came out!

Ik heb de livestream even aan staan. Het lijkt momenteel wat rustiger en er word sporadisch geschoten, ik heb soms wel het idee dat ik een vliegtuig (straaljager) hoor. Het lijkt er op dat ze een brug richting het vliegveld hebben opgeblazen, wie is niet duidelijk. Ook het doel daarvan niet, de oprukkende Ukrainers stoppen of juist de Russen/Separatisten. Het gaat om de Putilov brug, die loopt vanuit Donetsk naar het vliegveld. Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/B7pEk9NCIAMwzff.png

[ Voor 16% gewijzigd door HaterFrame op 18-01-2015 16:40 ]

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 145% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2021 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Ah ok, vond het al vreemd aangezien er in de lucht niet echt oorlog word gevoerd daar.
Hangen nu wel constant flares in de lucht trouwens...

17:05: Colonne van 5+ militaire voertuigen rolt nu voorbij.
17:10 er staan er nu een stuk of 3 stil voor de cam. Lijkt er op dat er vanavond weer hevige gevechten gaan uitbreken.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/B7pQnaoCcAAojiZ.jpg

[ Voor 73% gewijzigd door HaterFrame op 18-01-2015 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
Wat mij verbaast is dat er in theorie een staakt het vuren is die nog geen minuut stand heeft gehouden, er dagelijks gevochten wordt en we in de media alleen maar dramatiek rondom een paar fundamentalisten horen. De wereld staat in de fik op een aantal plaatsen, maar dat is blijkbaar niet interessant.

Putin kan zo letterlijk kijken hoever hij kan gaan voor het 'in het nieuws' komt en hij weer wat telefoontjes van bezorgde westerse staatshoofden krijgt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
Er waren constant ook beschietingen door de seperatisten en de Oekrainers hebben gereageerd waar dat kon. Vrij lastig, aangezien men opstellingen had in de flats rondom het vliegveld (en dus mooie propaganda plaatjes als je ff een stuk flat wegschiet om die sluipschutters/zware mitrailleurs weg te krijgen). En artillerie/grad vanuit woonwijken.
Dat is burgers als schild gebruiken en tegelijk "hopen" op een mooie propagandapraatje als ze wel terug vuren.

Ik krijg bij dat vliegveld zo'n Stalingrad gevoel, die seperatisten/russen hebben zich weken doodgelopen op dat vliegveld, nu hadden ze het bijna onder controle en prompt duwt Oekraine ze ogenschijnlijk in een paar uurtjes compleet terug over de "Minsk"-lijnen en verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Kon niet helemaal herleiden waar en wanneer de drone beelden zijn gemaakt die hierboven staan, maar het is wel typisch dat alle gebouwen artillerie schade hebben - gaten aan de bovenzijde in het dak. Stuk voor stuk kapot geschoten.

Als ik dan beelden van de 'seperatisten' zie lijken het niet echt bewapende opstandige boeren overigens.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
NiGeLaToR schreef op zondag 18 januari 2015 @ 19:31:
Kon niet helemaal herleiden waar en wanneer de drone beelden zijn gemaakt die hierboven staan, maar het is wel typisch dat alle gebouwen artillerie schade hebben - gaten aan de bovenzijde in het dak. Stuk voor stuk kapot geschoten.
Beelden van het vliegveld en omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Volgens mij ging er net weer een batterij GRADs de lucht in... wat een herrie zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2021 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Yep, daardoor indirect aan te wijzen als de veroorzakers van de vele dode burgers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Rusland blijft het nieuwste spul inzetten, dit is een MKTK-A 'Judoist' in Luhansk. Dit is een in 2012 geintroduceerd voertuig voor electronische oorlogsvoering.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9qQZwVs.jpg
The VDV also recently took delivery of the Judoist electronic warfare system based on the MKTK-1A vehicle, which is optimized for the electronic intelligence (ELINT) role, and locating enemy air defense radars.
http://sputniknews.com/military/20120706/174431747.html

En Russische mariniers in het Donetsk vliegveld: https://twitter.com/rfcnf/status/556890967597666304

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
Er zouden "NAVO"-wapens zijn gevonden op het vliegveld door de separatisten.. maar gezien het gemak waarmee ze die dingen in 1 hand vasthouden en weggooien, begrijp ik de "airsoft" reacties wel.
Vaak genoeg met een dergelijk wapen in handen gestaan, maar het gemak waarmee een van die militairen dat ding hanteert is een beetje eurhm.. plastique.

http://www.youtube.com/wa...QHM&feature=youtu.be&hd=1
(vanaf 1:50)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2021 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Prosac2010 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 23:29:
Er zouden "NAVO"-wapens zijn gevonden op het vliegveld door de separatisten.. maar gezien het gemak waarmee ze die dingen in 1 hand vasthouden en weggooien, begrijp ik de "airsoft" reacties wel.
Vaak genoeg met een dergelijk wapen in handen gestaan, maar het gemak waarmee een van die militairen dat ding hanteert is een beetje eurhm.. plastique.

YouTube: Бойцы армии ДНР показали трофейное оружие натовского образца 18.01.2015
(vanaf 1:50)
Dit is het NATO wapen, een M4, dat ze tonen:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FCsnue5.jpg

Boven het magazijn en naast de safety horen er normaliter wat nummers in het metaal gestenciled te zijn:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DyRcnGA.jpg

Misschien is het al het stof dat de letters onzichtbaar maakt maar het is wel heel netjes glad. Zoals bij een airsoft kopie:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IrbFAZe.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
En daarom ook gelijk "hoax" naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:59

Player1S

Probably out in the dark

Ik zou nog haast de verdediging willen aandragen dat ze de inscripties hebben weg gevijld maar welk nut heeft het.

Overigens zijn er airsoft replica's met inscripties. De mijne heeft ook wel het eea erin staan.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2021 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brent schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 10:35:
Kijk, vragen stellen kunnen we allemaal. Het zou mooi zijn, zeker daar je buitengewone dingen lijkt aan te willen tonen, met wat bewijs te komen.
Dat had ik dus gedaan en dat werd door een moderator verwijderd omdat het offtopic werd geacht. Het zij zo maar dan wil ik wel aangeven dat ik aan de vraag heb voldaan.

Gezien de zwakke positie van Oekraïne is de invloed van 'Vulture capitalists' een duidelijk punt van zorg en mijn inziens zijn er sterke aanwijzingen dat deze actief opereren en mogelijk nog meer schade veroorzaken dan de nu woedende oorlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Is het mij of liggen de livecams er uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:06

Standeman

Prutser 1e klasse

Van nu.nl
In het oosten van Oekraïne hebben gevechten tussen het regeringsleger en pro-Russische separatisten de afgelopen 24 uur aan ten minste 23 mensen het leven gekost.

Meer dan 150 raakten er gewond. Het waren volgens de separatisten de hevigste gevechten in weken.

Bij schotenwisselingen in de buurt van het vliegveld van de stad Donetsk kwamen volgens de woordvoerder van het leger zeker drie militairen om. Ongeveer 66 militairen raakten gewond.

De separatisten zeiden dat in hun gelederen acht doden te betreuren waren en dat 33 personen gewond waren geraakt.

Volgens de separatisten zijn er door geweervuur van militairen zeker twaalf burgers omgekomen en zijn er 56 gewond geraakt. Onder de slachtoffers zijn ook kinderen.
:/

Wat ik alleen niet zo goed begrijp is dat ze blijkbaar verder willen doorstoten in Donetsk.. Zal dat zijn om de artillerie daar weg te krijgen? Je kan die beter platgooien op open terrein dan in een stad.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Standeman schreef op maandag 19 januari 2015 @ 14:27:
Van nu.nl

[...]

:/

Wat ik alleen niet zo goed begrijp is dat ze blijkbaar verder willen doorstoten in Donetsk.. Zal dat zijn om de artillerie daar weg te krijgen? Je kan die beter platgooien op open terrein dan in een stad.
Ach, nu.nl he :')

Ze doen dat omdat het opportuun is en omdat er nieuw Russisch materieel ter vernietigen of buit te maken is. Aangezien de Russen - volgens de verschillende tweets van journalisten aldaar - vergeten zijn op tijd terug te vallen kon dat best wel eens verrassend uitpakken.
Daarnaast is het natuurlijk erg prettig om een grotere buffer te hebben, de artillerie inderdaad te dwingen te vuren vanaf een plek waar ze kwetsbaar zijn voor tegenvuur, etc.
En PR-technisch is het ook niet verkeerd om de stad Donetsk te heroveren. Het is natuurlijk wel een aardige stunt om de 'D' van 'DNR' in handen te hebben :+

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

1000 soldaten volgens een eerdere tweet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
RoD schreef op maandag 19 januari 2015 @ 14:43:
1000 soldaten volgens een eerdere tweet.
Als dat waar zou zijn beantwoord het jouw eerdere vraag denk ik.
Verder kon je al wel wat aanwijzingen lezen in uitspraken van regeringsfunctionarissen in de Russische media hoe zij zouden reageren op een eventueel offensief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Jep. Die Russische troepen zouden ook de reden zijn dat de livecams van RT Ruptly nu offline zijn.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 193% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2021 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Stroom zou er nog gewoon zijn. Wat wel opvallend is, is dat er een paar minuten voordat de berichten kwamen over Russische troepen, er heel dicht bij de livecam een telefoon overging waarna de livecam offline ging.

Edit:
Misschien ook wel handig om te hebben voor de beeldvorming. De kaarten vanuit de "separatisten":
Afbeeldingslocatie: http://ic.pics.livejournal.com/kot_ivanov/71733898/34672/34672_900.jpg
Afbeeldingslocatie: http://ic.pics.livejournal.com/kot_ivanov/71733898/33823/33823_900.jpg

En de kaart vanuit het ATO:
Afbeeldingslocatie: http://storage1.censor.net.ua/images/8/2/d/a/82dadda6350052a7ccda390cccd3ec31/640x533.jpg

Op dit moment wordt er naar verluidt voornamelijk gevochten in en om Donetsk (Airport), Debaltseve en Mariupol.

[ Voor 55% gewijzigd door PauseBreak op 19-01-2015 15:58 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Rusland 'betaalt' voor een inval, dus waarom niet: http://fd.nl/economie-pol...gt-kredietoordeel-rusland

Als ze niet snel zijn hebben ze geen geld meer om een inval te bekostigen, dus beter maar nu. Gok dat ze niet per se meer terreinwinst zullen willen boeken, maar huidige linies bestendigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Inderdaad, Poetins agressie kost hem stevig. http://uk.businessinsider...-1515-billion-2015-1?r=US

Sinds begin van hun inval, is er 151 MILJARD dollar uit de Russische economie getrokken. Niet veel landen kunnen dat soort aderlatingen hebben. Rusland is daar niet een van...

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XanderDrake schreef op maandag 19 januari 2015 @ 16:17:
Sinds begin van hun inval, is er 151 MILJARD dollar uit de Russische economie getrokken. Niet veel landen kunnen dat soort aderlatingen hebben. Rusland is daar niet een van...
Hun schuld tov BNP is relatief heel laag dus ze hebben nog wel wat 'speelruimte'.
Ze hebben ook nog een redelijk grote centrale bank die ook nog eens oneindig geld bij kan drukken.
En bij een devaluerende munt wordt de export weer interessant. Dat gaat ten koste van de burgers en vooral hun spaargeld. Maar daar hebben ze zoveel propaganda voor om het buitenland de schuld te geven dat het morrende volk niet direct naar het Kremlin gaat kijken.
En 150Miljard is nou ook weer niet zo heel erg veel op wereldschaal. De Nederlandse huizenmarkt was ook gedaald en dan kom je ook al op die orde van grootte. Of de Chinese bouw bubbel die nog moet barsten is nog wel wat groter. Maar de schattingen zijn dat de olieprijzen nog verder blijven dalen en als dat blijft aanhouden dan wordt het op mid-lange termijn een pijnlijke zaak. Maar daardoor raakt de hele wereld economie in de war en is de kans aanzienlijk dat we in een zelfde scenario als 2007 raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Note to self, lees het topic meer dan een keer per dag zodat je bij blijft. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2015 @ 21:35:
[...]

Hun schuld tov BNP is relatief heel laag dus ze hebben nog wel wat 'speelruimte'.
Ze hebben ook nog een redelijk grote centrale bank die ook nog eens oneindig geld bij kan drukken.
En bij een devaluerende munt wordt de export weer interessant. Dat gaat ten koste van de burgers en vooral hun spaargeld. Maar daar hebben ze zoveel propaganda voor om het buitenland de schuld te geven dat het morrende volk niet direct naar het Kremlin gaat kijken.
En 150Miljard is nou ook weer niet zo heel erg veel op wereldschaal. De Nederlandse huizenmarkt was ook gedaald en dan kom je ook al op die orde van grootte. Of de Chinese bouw bubbel die nog moet barsten is nog wel wat groter. Maar de schattingen zijn dat de olieprijzen nog verder blijven dalen en als dat blijft aanhouden dan wordt het op mid-lange termijn een pijnlijke zaak. Maar daardoor raakt de hele wereld economie in de war en is de kans aanzienlijk dat we in een zelfde scenario als 2007 raken.
Maar ging diezelfde 150 miljard die nu opeens niks voorstelt niet de (veel grotere) Amerikaanse economie vernietigen ?
Als Rusland haar energie gaat verkopen (gedeeltelijk) in ruil voor goud dan zal dit de petrodollar zwaar aantasten. Als de relatief kleinere olie producerende landen hierin mee gaan dan bestaat het reele gevaar dat het hefboom effect van de petrodollar omslaat en we een situatie krijgen waar de militair sterkste macht in een zeer zware crisis komt te zitten en Europa gedeeltelijk of geheel meetrekt de diepte in en het machtscentrum naar Azie zal verschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJzerlijm schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 06:50:
Maar ging diezelfde 150 miljard die nu opeens niks voorstelt niet de (veel grotere) Amerikaanse economie vernietigen?
Het was altijd de regel dat olie in dollars werd verhandeld. Maar nu daar steeds meer van wordt afgeweken zal op de energiemarkt de balans verschuiven. Op zich is Rusland een relatief kleine speler maar als het andere landen inspireert om meer in andere valuta te gaan handelen dan zal die balans nog meer verschuiven. En als alle BRICS landen mee gaan doen zal dat een significant verschil uitmaken. Oftewel het kan een sneeuwbal effect hebben.

In het geval voor allen energie producerende landen kunnen zij hun eigen valuta versterken door deze in eigen valuta te verkopen. Dan zal het effect van quantitative easing wereldwijd ook verminderen en de economische positie van de landen die hier (te) veel gebruik van maken verzwakken. Dan heeft economische stimulans minder effect en zal de inflatie aanwakkeren. Kijk maar naar Japan als voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds de US nu volledig zelfvoorzienend is in oliebehoefte (en meer) is de macht van olieproducerende landen om die economie te beinvloeden voor een groot deel weg. De US vertrouwt niet op inkomsten uit de export van olie, het drijft de interne markt.

Dat olie in dollars wordt verhandeld wás een strategisch voordeel omdat de US de waarde van de dollar bepaalt en ze bij kan drukken. Als het een andere valuta is, dan is de inflatoire wisselkoers een heikel punt. US olie maakt het een non-issue. Sterker nog, omdat ze eventueel ook zouden kunnen gaan exporteren, hebben ze de rest van de producenten bij de ballen - die zijn wél afhankelijk van olie export voor hun economie. Intern hebben ze er weinig aan om economie te drijven.

Voor Oekraine betekent dit dat Rusland weinig economische middelen heeft om veel te financieren en Rusland daar ook niet veel aan kan veranderen omdat olie gewoon geen drukmiddel meer is op de US. Die druk zal op de EU ook langzaam afnemen omdat hoe hoger de druk hoe sneller alternatieven komen. Dan is Rusland oo lange termijn helemaal fucked en compleet in de macht van China als reservoir.

De focus in Rusland gaat nog meer naar binnen, en ik hoop van harte dat het breekt voordat echt all out de pleuris uitbreekt. Rusland staat nu wel heel erg in het nauw, en ik hoop niet dat het huidige oplaaien van geweld de eerste aanzet is voor veel, veel erger. Uiteindelijk het westen te chanteren met open oorlog niet veel anders dan hoe Duitsland in het begin onderhandelde over gebied. "Zolang de vrede maar bewaard blijft".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Ook mooi is, is dat China steeds minder olie nodig heeft door afkoeling van hun industriële groei. Wie wil er nog (veel) olie en gas van Rusland?
Dankzij die 151 miljard dollar die verdwenen is, heeft Rusland niet meer het kapitaal om te diversificeren.

Ze kunnen niet de geld pers aan zetten, zodra dat gebeurt, wordt de roebel compleet ondermijnd en daalt de waarde harder dan dat hij logischerwijs zou dalen door inflatie.

They are between a rock and a hard place. Maar dat houdt het avonturisme van Poetin niet tegen. Blijkbaar bestaat er ook zoiets als hoogmoed TIJDENS de val :/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 07:55:

De focus in Rusland gaat nog meer naar binnen, en ik hoop van harte dat het breekt voordat echt all out de pleuris uitbreekt. Rusland staat nu wel heel erg in het nauw, en ik hoop niet dat het huidige oplaaien van geweld de eerste aanzet is voor veel, veel erger. Uiteindelijk het westen te chanteren met open oorlog niet veel anders dan hoe Duitsland in het begin onderhandelde over gebied. "Zolang de vrede maar bewaard blijft".
Ik kan me niet voorstellen hoe het conflict met Rusland wordt opgelost zonder geweld (intern of extern). Rusland zit meer "vast" dan Oekraïne voor Janoekovitsj en zelfs in Oekraïne was het voor Maidan duidelijk dat het nooit weer 'goed' zou komen zonder dat er eerst een gewelddadige revolutie aan vooraf zou gaan. De machtsstructuren zouden namelijk nooit kunnen veranderen op een vredige manier. Ik verwacht dat het in Rusland alleen maar erger "moet" worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeon_vl
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 09:00
Wat dat betreft zal veel gaan afhangen van wat de Rus er nu van denkt? Hoelang blijft die de propaganda slikken, en vooral: blijft heel Rusland de propaganda slikken? Het land is erg groot en ik vind het moeilijk in te schatten of iedereen in heel Rusland even geindoctrineerd is. Als de centrale bank en masse geld gaat bijdrukken en hyperinflatie aanwakkerd roept dat bij veel Russen waarschijnlijk het beeld uit de jaren 90 op en dan kan het mogelijks toch warm onder de voeten van Poetin worden hier en daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Xeon_vl schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 10:12:
Wat dat betreft zal veel gaan afhangen van wat de Rus er nu van denkt? Hoelang blijft die de propaganda slikken, en vooral: blijft heel Rusland de propaganda slikken? Het land is erg groot en ik vind het moeilijk in te schatten of iedereen in heel Rusland even geindoctrineerd is.
Ik vind de indoctrinatie in Rusland schrikbarend. Ik ken veel Russen, kom met veel Russen in aanraking en ik merk dat zelfs intelligente mensen de staatspropaganda voor zoete koek slikken.

Wat dat betreft lijkt Poetin vrij stevig in het zadel te zitten (kijk ook naar de approval ratings). Dus we zijn voorlopig nog niet van hem af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeon_vl
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 09:00
RoD schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 10:32:
[...]

Ik vind de indoctrinatie in Rusland schrikbarend. Ik ken veel Russen, kom met veel Russen in aanraking en ik merk dat zelfs intelligente mensen de staatspropaganda voor zoete koek slikken.

Wat dat betreft lijkt Poetin vrij stevig in het zadel te zitten (kijk ook naar de approval ratings). Dus we zijn voorlopig nog niet van hem af.
Absoluut akkoord, maar Rusland is gigantisch en de situatie in Moskou is niet te vergelijken met bv St. Petersburg. Het lijkt mij verschrikkelijk moeilijk om erop te blijven toezien dat er echt nergens barsten gaan opduiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Xeon_vl schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 10:36:
[...]

Absoluut akkoord, maar Rusland is gigantisch en de situatie in Moskou is niet te vergelijken met bv St. Petersburg. Het lijkt mij verschrikkelijk moeilijk om erop te blijven toezien dat er echt nergens barsten gaan opduiken.
Er zullen vast barsten in komen. Die zijn er zelfs al (er zijn wat kleine demonstraties geweest). Het wordt echter direct de kop in gedrukt. De vraag is dus wanneer er genoeg 'momentum' komt om Poetin te wippen. En daar lijkt het vooralsnog nog lang niet op. En als het gebeurt, dan gebeurt het met geweld. Dat durf ik wel te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

[...]

In Rusland gaat men daar wat anders mee om. De approval ratings voor Poetin betekenen niet dat men het ook eens is met het gevoerde beleid van zijn kabinet. Die zaken moet je los van elkaar zien.
Je ziet dus dat lang niet iedereen het eens is met dat gevoerde beleid, maar dat heeft geen directe consequenties voor Poetin zelf. De gedachte is dan dat er in het kabinet gewoon een stelletje uilskuikens zitten die het presteren om zaken verkeerd uit te voeren. Een protest zal zich dus ook niet zo snel en masse tegen Poetin keren, maar eerder en masse tegen het kabinet.

Daarnaast is men in Rusland erg actief met allerlei propaganda gerelateerde zaken. Jeugdorganisaties, partijvakanties, noem het maar op, het is er. Ook een anti-Maidan is er al. Men is er dus zeker mee bezig.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 07:55:
Sinds de US nu volledig zelfvoorzienend is in oliebehoefte (en meer) is de macht van olieproducerende landen om die economie te beinvloeden voor een groot deel weg. De US vertrouwt niet op inkomsten uit de export van olie, het drijft de interne markt.
Qua land is het een absolute grootverbruiker en met de dalende olieprijzen zal het de economie stimuleren. Maar eigen olie winning zal ook onder druk komen te staan omdat die een veel hogere kostprijs heeft omdat de olie diep in de oceaan zit of uit tussenlagen van de aarde moet worden geduwd. Dus zal de afhankelijkheid van externe winning ook weer groter worden of de overheid zal met protectionistische maatregelen moeten komen die te zijn verwachten. Maar dan zal het begrotingstekort nog groter worden en zal op lange termijn de rentelast nog meer mee gaan wegen. Qua grootte van de economie is deze al door China ingehaald en die neemt een grotere voorsprong terwijl de Amerikaanse economie zal blijven krimpen.
Wat China betreft is daar de hausse nu aan het stagneren en ze zijn al bezig met consolidatie van onder andere buitenlandse investeringen om te zetten van financiële producten naar vaste producten. Bijv groot belang bij het Panama kanaal, Griekse havens, grondstoffen winning in Afrika.
Dat olie in dollars wordt verhandeld wás een strategisch voordeel omdat de US de waarde van de dollar bepaalt en ze bij kan drukken. Als het een andere valuta is, dan is de inflatoire wisselkoers een heikel punt. US olie maakt het een non-issue. Sterker nog, omdat ze eventueel ook zouden kunnen gaan exporteren, hebben ze de rest van de producenten bij de ballen - die zijn wél afhankelijk van olie export voor hun economie. Intern hebben ze er weinig aan om economie te drijven.
De paradox van de petrodollar en de inflatiebestendigheid is bezit te veranderen. Dat houdt in dat de valuta van andere energie leveranciers hier sterker door kunnen worden. De wereld economie is een gigantisch logge entiteit en de voorspelling dat de invloed van Azië blijft groeien ten koste van de oude leiders lijkt wel degelijk uit te komen. Bijv. Duitsland als de 'motor' van Europa heeft moeite om aan de Europese begrotingsdiscipline te houden.
Dus dat Rusland meer afhankelijk van Azië wordt is niet meer dan logisch maar zij zijn daar niet de enige in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 11:32:
[...]

Qua grootte van de economie is deze al door China ingehaald en die neemt een grotere voorsprong terwijl de Amerikaanse economie zal blijven krimpen.
Whut? De US economie groeit (veel) harder dan verwacht, en tot zeker de middellange termijn wordt verwacht dat die het wereldgemiddelde outperformt. De Chinese koelt verder af (maar outperformt nog steeds, ook de US maar wederom geen verrassing gezien schaal en verhoudingen). Dat China een grotere economie heeft en uitloopt zegt meer over hoe weinig men voorheen met zo velen had. We hebben het over een land met een compleet andere schaal (en compleet andere afhankelijkheden overigens).
[...]

De paradox van de petrodollar en de inflatiebestendigheid is bezit te veranderen. Dat houdt in dat de valuta van andere energie leveranciers hier sterker door kunnen worden. De wereld economie is een gigantisch logge entiteit en de voorspelling dat de invloed van Azië blijft groeien ten koste van de oude leiders lijkt wel degelijk uit te komen. Bijv. Duitsland als de 'motor' van Europa heeft moeite om aan de Europese begrotingsdiscipline te houden.
Dus dat Rusland meer afhankelijk van Azië wordt is niet meer dan logisch maar zij zijn daar niet de enige in.
Niemand twijfelt aan de opkomst van Azië. Echter zijn de belangen van Azië in Rusland heel anders (reservoir grondstoffen) dan die richting het westen (afzetmarkt), naast een groeiende interne afzetmarkt.
Hoe dat zich ontwikkelt on sich is een topic op zichzelf. De petrodollar en hoe dat zich verhoudt tot het conflict Oekraine en risico's heb ik al uiteen gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
[...]

Ik zou zeggen dat juist buiten de (2) grote steden er nauwelijks risico is. Daar is al helemaal geen cultuur van subversie (kleine dorpen, ons kent ons), en voor de regio's waar dat wel zo is, een uitgebreid systeem van onderdrukkende bendes die persoonlijk aan Poetin antwoorden.

Als er iets veranderd, zal dat uit een van die twee steden komen, maar de oppositie is daarvoor te grondig uitgehold zou ik inschatten.
Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 11:56:
[...]

Whut? De US economie groeit (veel) harder dan verwacht, en tot zeker de middellange termijn wordt verwacht dat die het wereldgemiddelde outperformt.
Maar niet het Aziatisch of Chinees gemiddelde, was het punt geloof ik.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Brent schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 11:57:
Als er iets veranderd, zal dat uit een van die twee steden komen, maar de oppositie is daarvoor te grondig uitgehold zou ik inschatten.
Inderdaad en die afwezigheid van oppositie is een grote oorzaak van de hoge approval ratings: de Russen zijn (terecht) bang dat het alternatief op zijn minst hetzelfde is of erger. Een andere insteek dus dan steun vanuit het gevoerde beleid goedkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over ratings gesproken. Rusland wil af van te 'gekleurde' ratings.
http://www.cbr.ru/eng/pre...if2015-01-19T11_32_10.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

djengizz schreef op zondag 18 januari 2015 @ 15:47:
[...]

Het ligt denk ik wat gecompliceerder en de waarheid ergens in het midden.

Bedenk eerst eens waarom opeens die rotaties die vroeger om de twee dagen mogelijk waren ineens niet meer konden en via separatisten checkpoints moesten. Blijkbaar was de corridor vanuit ATO gebied naar het vliegveld niet meer in hun handen en was dit separatisten gebied geworden. Dit geeft al wel een beetje aan dat de gebiedsgrenzen niet al te statisch zijn er er redelijk opportuun wordt omgesprongen met waar nu precies de grens ligt en hoe die zich verplaatst.

Het 'offensief' van gisteren kan wel eens heel goed zijn geweest om die corridor naar het vliegveld weer open te krijgen of om troepen die daar zaten te ontzetten. Immers de separatisten hadden aangegeven die rotaties niet meer toe te staan en aan de Oekraïense kant was al door milities aangegeven daar geen boodschap aan te hebben en dit te zullen afdwingen. Daarbij het feit dat het qua hiërarchie en bevelstructuur aan beide zijden nog steeds chaotisch is omdat er nu eenmaal reguliere troepen aan de zijde strijden van irreguliere troepen en die communicatie en samenwerking vaak slecht is. De 'cyborgs' hebben nooit toegegeven dat het vliegveld volledig verlaten was en de separatisten hebben al zo vaak geclaimd dat ze het volledig hebben ingenomen.

Hierbij zie je nu al een aantal keer dat het erop lijkt, mede vanwege het feit dat Oekraïne weinig offensief is geweest en vooral vanuit defensieve posities hebben gevochten, dat de verdediging van de separatisten gatenkaas is of zelfs deels ontbreekt. Gaan ze dan een keer in het offensief dan verrast dat blijkbaar de separatisten zodanig of is defensie afwezig dat het effectief is. Het Oekraïense offensief van vorige jaar heeft natuurlijk al uitgewezen dat de situatie is Russen > Oekraïense leger > separatisten en dat dit gebied niet houdbaar is voor de separatisten zonder Russische steun. Echter ze treden niet op als eenheid maar gescheiden waarbij de Oekraïne terughoudend lijkt vanwege die wetenschap.

Hetzelfde lijkt gisteren gebeurd te zijn maar dan om de corridor weer open te krijgen of achtergebleven troepen te ontzetten. Hiervoor zijn flink wat extra zware wapens, tanks en troepen door Oekraïne ingezet getuige beeldmateriaal van militaire colonnes op weg naar het vliegveld. Door het ontbreken van defensieve stellingen van de separatisten kon deze offensieve push zo ver doorstoten dat ze opeens in de buitenwijken van Donetsk stonden te vechten. Daarbij zijn berichten dat ze hierbij op wat licht verdedigd Russisch materiaal zijn gestoten waardoor ze verder doorgegaan zijn dan precies de bedoeling was met het doel deze tegenstand en dit materieel te vernietigen.

Tenslotte heb ik nu al een aantal keer gelezen (ben bronnen aan het zoeken maar kan ze nu niet direct terugvinden) dat deze effecten een direct gevolg zouden zijn van invloed van buitenlandse 'adviseurs' die een meer opportune strijd voorstaan en onderwijzen waarbij een minder strikte 'Sovjet hiërarchie' wordt gehanteerd die het Oekraïense leger wel kent vanuit traditie en strikt denken in opdrachten, doelen of doctrines. Meer opereren in zelfdenkende units die meer algemene bevelen krijgen wat beter zou passen bij de samenstelling van de troepen en het feit dat de separatisten helemaal geen defensieve structuur lijken te hebben maar puur werken met offensieve operaties (vaak met Russische opdrachten en support) met als basis en vanuit bewoonde gebieden.

Dit soort strijd is gecompliceerder, levert meer op maar kan ook makkelijker escaleren (en leiden tot meer slachtoffers aan beide kanten). Verder misbruikt het beter het karakter van de Russische steun die zich vaak terugtrekt (tot soms zelfs buiten de grenzen van het gebied) en met hoge regelmaat geroteerd wordt en vooral offensief als speerpunt of flanksupport optreedt.
Toch maar besloten niet meer lui te doen en eens te antwoorden. :P
Ik was zelf ook wel eens tegengekomen dat er min of meer NAVO adviseurs actief zijn om ze opportuun (op z'n Duits because reasons) te laten vechten.

Het punt dat ik er in zie en dat nu ook bevestigd lijkt is dat het Russische leger ook tot niet veel in staat lijkt. De frontlinie is gewoon te lang voor de separatisten om af te grendelen. Wat je wel kan doen is buitenposten plaatsen die stand moeten houden of gewoon voor oponthoud. Hierachter plaats je mobiele eenheden die in kunnen grijpen als een punt wordt aangevallen. De tactiek werd al toegepast door de Romeinen dus bekent moet die zijn. Dit gebeurd overduidelijk niet terwijl het makkelijk zou moeten kunnen met de meest basale communicatiemiddelen.

Dat duid op twee dingen. Ten eerste is er nauwelijks samenwerking tussen de separatisten en het Russische leger en ten tweede lijkt niemand het commando te voeren in een sector. Dat ze niet samenwerken is wel duidelijk, dat ze ook geen leiderschap hebben achter de schermen is problematisch. Er is geen tactiek of geen strategie en manschappen en materiaal gaan massaal verloren. Alleen de hoeveelheden tanks die ze nu al verloren moeten hebben zal enorm zijn.

Dan het vliegveld. Tja dat gaat nooit vallen als het Russisch leger zo blijft optreden. Die slachtofferaantallen van de afgelopen drie dagen geloof ik zo. Dat er nieuwe bataljons zijn gestuurd bewijst het. Voor elke dode zijn er meestal meerdere gewonden. Als je het een beetje optelt dan zijn er wel een paar bataljons afgemaakt de afgelopen dagen.

Ik kan dan ook moeilijk onder de indruk zijn van het optreden van het Russische leger. Ik heb het al eerder gezegd maar roteren om ervaring op te doen gebeurd niet. Eenheid naar eenheid wordt gewoon naar de slacht gebracht zoals Rusland altijd deed en het Russisch leger gaat niet niks van leren. Het Oekraïense leger hiertegen gaat alleen maar sterker worden door de ervaring die zijn wel opbouwen en training naar westerse standaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Fatsoenlijk artikel over waarom beide kanten het aantal doden zwaar naar beneden bijstellen:
http://www.conflict-news.com/sides-lying-death-toll-ukraine/

Edit:
Misschien ook wel handig om te zien waar er nu wordt gevochten:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/B7yYphnIAAAJTgm.jpg:large

[ Voor 32% gewijzigd door PauseBreak op 20-01-2015 14:07 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 111% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2021 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Tsja, dat waren Tsjetsjenen. "Russen" hint naar een verband dat er niet is (of lijkt te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

RoD schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 19:30:
[...]

Tsja, dat waren Tsjetsjenen. "Russen" hint naar een verband dat er niet is (of lijkt te zijn).
Die Tsjetsjenen doen niks zonder goedkeuring vanuit Moskou hoor :D

Verder even tussendoor:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=UtMyNmRCxWI]

Op weg naar de Oekraïense grens/Oekraïne. Onder andere te zien zijn T-80U's. Een flinke upgrade vanaf de T-64BV's en T-72B3's die Rusland nu naar Oekraïne stuurt.

Daarnaast op dit moment nog steeds gevechten rondom Donetsk/Mariupol en boven Luhansk. Opvallend aan die laatste is dat boven Luhansk, volgens de berichten althans, de gevechten alleen worden gevoerd door het Russische leger. Geen separatisten daar.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 14:48
Uit ongeveer ieder land zijn er mensen die zichzelf hebben aangesloten bij ISIS en soortgelijke organisaties, dat heeft echt totaal niets met Russisch-Westerse verhoudingen te maken tenzij blijkt dat dit mensen zijn die vanuit de geheime dienst werken of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Dat is inderdaad een fikse upgrade voor de " rebellen" die bijna alleen maar nog uit Russen bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Er zijn ook geruchten over gevechten bij Zholobok. Die kan ik alleen nergens plaatsen. Áls het klopt dan is de enige mogelijkheid dat Russische troepen de grens over zijn gestoken daar. Er zouden namelijk minimaal 8 tanks (type onbekend) en verschillende APC's/IFV's meevechten aan Russische zijde.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

PauseBreak schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 19:37:
[...]

Die Tsjetsjenen doen niks zonder goedkeuring vanuit Moskou hoor :D

Verder even tussendoor:
[video]

Op weg naar de Oekraïense grens/Oekraïne. Onder andere te zien zijn T-80U's. Een flinke upgrade vanaf de T-64BV's en T-72B3's die Rusland nu naar Oekraïne stuurt.

Daarnaast op dit moment nog steeds gevechten rondom Donetsk/Mariupol en boven Luhansk. Opvallend aan die laatste is dat boven Luhansk, volgens de berichten althans, de gevechten alleen worden gevoerd door het Russische leger. Geen separatisten daar.
De T-80 werd in Kharkov, dus Oekraïne gebouwd en niet in Rusland. Die tank is grotendeels uitgefaseerd omdat die niet in Rusland werd gebouwd en omdat gasturbine motoren op tanks een dom idee is. Kost veel te veel brandstof, veel onderhoud en je tank wordt een gigantisch "please shoot me" voor hittezoekende raketten. Ik denk dat ze die gewoon willen dumpen en meteen een beetje extra onkenbaarheid willen inbouwen aangezien Oekraïne ze nog wel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 20:32:
[...]

De T-80 werd in Kharkov, dus Oekraïne gebouwd en niet in Rusland. Die tank is grotendeels uitgefaseerd omdat die niet in Rusland werd gebouwd en omdat gasturbine motoren op tanks een dom idee is. Kost veel te veel brandstof, veel onderhoud en je tank wordt een gigantisch "please shoot me" voor hittezoekende raketten. Ik denk dat ze die gewoon willen dumpen en meteen een beetje extra onkenbaarheid willen inbouwen aangezien Oekraïne ze nog wel gebruikt.
De bouw van de T-80U vond gewoon plaats in Rusland. In Omsk, om precies te zijn. Jij bedoelt de T-80UD.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Tsjetsjenie is gewoon een van de leden van de Russische Federatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

IJzerlijm schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 20:45:
[...]

Tsjetsjenie is gewoon een van de leden van de Russische Federatie.
Dat weet ik wel, maar dat was het punt niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

RoD schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 21:05:
[...]

Dat weet ik wel, maar dat was het punt niet ;)
Maak dat punt dan alsjeblieft direct duidelijk, in plaats van vaag dingen te insinueren. Het is allemaal al onduidelijk genoeg de laatste dagen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
PauseBreak schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 21:15:
Maak dat punt dan alsjeblieft direct duidelijk, in plaats van vaag dingen te insinueren. Het is allemaal al onduidelijk genoeg de laatste dagen.
Dat punt zit hem in het feit dat de nieuwswaardigheid juist komt met hun etniciteit.

Er zijn in die Franse streek Tsjetsjeense criminele bendes actief (en dit is hier op het eerste gezicht aan gerelateerd) en verder hebben de Kadyrovcy zich ook openlijk uitgesproken tegen Charlie Hebdo.

Beide dus gerelateerd aan het zijn van Tsjetsjeense verdachten maar hoort dus eerder thuis in een draadje over Franse misdaad of eventueel over het terrorisme in Frankrijk. Door het hier te plaatsten en ze Russen te noemen impliceer je een andere nieuwswaardigheid zoals een false flag samenzwering georganiseerd door het Kremlin voor Le Pen of weet ik veel wat je verder zou kunnen verzinnen.

Weinig te maken met de Russisch-Westerse verhoudingen of Oekraïne dus met deze inhoud en als losstaand nieuwsfeit ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 08:18

unclero

MB EQA ftw \o/

[...]

Tenzij ze Russische paspoorten op zak hadden. Dan is de tweet "Russische burgers / mannen afkomstig uit Rusland / Russen / etc" gewoon correct. In Frankrijk doet men niet aan dat soort uitvlooiierij.

In Nederland willen we graag alles in kleinere brokjes (hokjes, zo je wilt) opdelen. Hier ziet men Papoea-Nieuw-Genuia ook graag los van Indonesie. En men spreekt ook graag over Antillen, in plaats van Nederland. In Frankrijk zou men dat stuitend vinden. Zij spraken ook niet van "agente uit Martinique doodgeschoten door terroristen", maar over haar kist hing gewoon de Franse vlag.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

PauseBreak schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 21:15:
[...]

Sorry, ik dacht dat het duidelijk was, hierbij dan de uitleg :P

Dead Pixel postte de tweet van AFP omdat er sprake was van '5 Russen' die zijn opgepakt in Frankrijk ivm mogelijk terroristische aanslagen. De tweet doet vermoeden dat het iets te maken zou kunnen hebben met Moskou/Poetin (ik denk dat Dead Pixel impliciet zichzelf die vraag stelde, maar dat is mijn aanname). Ik reageerde dus met 'het zijn Tsjetsjenen' om aan te geven dat er waarschijnlijk geen band is met Poetin, maar waarschijnlijk eerder met islamitisch extremisme (daar zijn er namelijk nogal wat van, zie oa recente aanslag in Boston).

Duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

RoD schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 21:36:
[...]

Sorry, ik dacht dat het duidelijk was, hierbij dan de uitleg :P

Dead Pixel postte de tweet van AFP omdat er sprake was van '5 Russen' die zijn opgepakt in Frankrijk ivm mogelijk terroristische aanslagen. De tweet doet vermoeden dat het iets te maken zou kunnen hebben met Moskou/Poetin (ik denk dat Dead Pixel impliciet zichzelf die vraag stelde, maar dat is mijn aanname). Ik reageerde dus met 'het zijn Tsjetsjenen' om aan te geven dat er waarschijnlijk geen band is met Poetin, maar waarschijnlijk eerder met islamitisch extremisme (daar zijn er namelijk nogal wat van, zie oa recente aanslag in Boston).

Duidelijk?
Ja, dat was inmiddels al wel duidelijk, maar helaas zijn we wel weer 4 of 5 onnodige posts verder. Niet erg handig als er in het land waar dit topic over gaat inmiddels veel en hard wordt gevochten en waarover genoeg te bespreken valt.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
PauseBreak schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 21:40:
Ja, dat was inmiddels al wel duidelijk, maar helaas zijn we wel weer 4 of 5 onnodige posts verder. Niet erg handig als er in het land waar dit topic over gaat inmiddels veel en hard wordt gevochten en waarover genoeg te bespreken valt.
Ik denk dat dat niet de bedoeling was en juist een poging om de discussie zuiver te houden die misschien verkeerd uitpakte.

Anyway, back on topic dus en een terechte opmerking dat er nogal wat ontwikkelingen zijn die onze aandacht verdienen en ook al zijn we de laatste tijd misschien wat in slaap gesust lijkt het tegendeel aan de hand in het oosten van Oekraïne.

Naast het eerder geplaatste filmpje van nieuwe troepen aanvoer in Rusland was er vandaag ook een redelijk grote uittocht van voertuigen te zien uit Donetsk richting het westen. Blijkbaar is de situatie dusdanig verergerd (en die was natuurlijk al niet goed) dat een hoop mensen besluiten te vluchten of de stad verlaten (zelfs bij een verkeersopstopping lijken me dit wat veel voertuigen).

Verder zet de Amerikaanse ambassadeur bij de OVSE vandaag een heel duidelijk beeld neer van Russische interventie en agressie en wordt er in de Russische media de aandacht juist gericht op nieuwe onderhandelingen (een afleidingstactiek die we eerder toegepast zagen tijdens het oplaaien van geweld).

Tenslotte is, zoals voorspeld, Motorola inmiddels weer opgedoken en beweren de separatisten natuurlijk nog steeds / alweer het vliegveld in handen te hebben met hierbij het beeld en de claim van het gevangen nemen van een UAF kolonel en een aantal andere Oekraïense militairen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Lees op m'n Twitter-feed (zie topicstart) verscheidene berichten over wat beschreven wordt als een grote invasie en snel oprukkende Russen. Dit kon wel eens het offensief worden waarbij ze de landbrug met de Krim proberen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel moeite is het nou om éven een linkje naar die feed gelijk te plaatsen. In de hele topicstart staan bergen links en het is nergens direct duidelijk welke naar een feed gaat die jij mogelijk bedoelt. En zelfs dan, als het nu relevant is, waarom dan eerst weer de TS laten doornemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Misschien een idee om de meest relevante twitter feeds in een topic warning op te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Hij heeft het over deze lijst:
https://twitter.com/_Bauke_/lists/ukraine

Nee, merp!

Pagina: 1 ... 7 ... 168 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.

Extra omtrent de situatie nu:
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.

Specifieke topic regels
• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid