ik denk dat het onjuist is Trump voor te stellen als enkel een dommerik en impulsief persoon (al doet hij zelf ook het nodige eraan die indruk te wekken en op te houden)DaniëlWW2 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:08:
[...]
Het stomme is ook dat je het nooit bij hem kan weten. Ik hou dus de cynische lijn aan en laat me wel positief verrassen. Negatief verrast worden merk ik toch maar een paar seconden. Opeens een gigantische lichtflits en dat was hem dan...
Het is ook gewoon een machts-politicus en iemand die bepaalde doelen wil behalen en dingen uitnut die hem tot een bepaald doel kan brengen...
Ik denk ook niet dat hij voor de russen een 'schoothondje' zal blijken te zijn (en ook niet dat Putin zal gaan proberen hem zo uit te nutten).
Ik vermoed dat Trump de Obama koers ten opzichtte van Rusland eigenlijk gewoon door zal zetten, hooguit dat anders zal presenteren/
Die koers is dat Rusland alles kan en mag doen i een eigen invloedssfeer waar het direkte Amerikaanse belangen niet aanvalt...
En uiteindelijk de amerikanen bepalen waar de grens ligt...
En bovenal waar 'europese' belangen niet noodzakelijk gelijk zijn aan amerikaanse Interesse (die al veel langer meer op centraal en de Pacific)
Dat gold al in Georgie, later in de Oekraine, en ook in het conflict tussen Armie-Azerbeidjan (dat door de russen ook eigenlijk in stand gehouden wordt uit machtspolitieke gronden: verdeel en heers)
Ook in Syrie heeft de Amerikaanse regering van Obama zich heel bewust militair teruggehouden en een vacuum laten bestaan dat uiteindelijk gewoon door de russen probleemloos ingevuld kon worden.
DE Amerikanen zullen absoluut _niet_ toestaan dat Rusland zich werkelijk in gebieden gaat inmengen waar er wel amerikaanse direkte belangen spelen .
Een onhandige opmerking de laatste dagen van een russische politicus over een versterkte Russische inmenging in Vietnam werd bv binnen een uur door het Kremlin met kracht tegengesproken.
Wat me uiteindelijk zou intersseren is of Trump ergens een voordeel denkt te kunnen haln met Putin en waarin dat voordeel ligt;
Economisch is Rusland natuurlijk extreem zwak geworden en zit in een diepe recessie en zware economische problemen die grotendeels liggen in een totaal stukgelopen economie (waarbij de russische regering nu eigenlijk al en soort van uitverkoop lijkt te plegen).
Ergens vermoed ik dat trump uiteindelijk dat zal veder willen uitnutten...
de huidig economische sancties opzeggen zal daarin ook een 'wapen' kunnen zijn dat hij juist zal kunnen inzetten om Rusland verder op de knie te dwingen:
Sancties opzeggen; maar ook onder sterke en specifieke voorwaarden die uiteindelijk ook bv voor het amerikaanse bedrijfsleven extra voordelig zijn en een grote toegang tot de russische markt en invloed op russische politiek...
Putin heeft daartegene eigenlijk geen enkle 'troef' in handen en een eerder slechte positie met alle kaarten al uitgespeeld.
Echter, ook dat is een lastige positie en kan voor de russen ook de bereidheid tot samenwerking en het ingaan op deals doen verminderen.
Ik lees momenteel de memoires van Egon Bahr over de onderhandelingen rondom het Moskouer Verdrag van 1970, met Andrej Gromyko, die het russische buitenlandbeleid tussen 1957 en 1985 geheel vormde, interssant figuur en ik denk zeker dat ik hierna nog een hele biografie van Gromyko ga lezen... imo een goed voorbeeld van het 'mysterie' maar ook de onoordgrondelijkheid van russische onderhandelingstactieken, die deels gebaseerd zijn op angsten voor de tegenpartij, maar vaak een diametrale reactie daarop weergeven: DE Sovjet-unie (en nu Rusland) werd altijd harder en aggressiever als het zich in de hoek gedreven voelde en wilde je vriendschap met de russen sluiten, kan dat enkel op gelijke hogte en in de wetenschap van het (in de geschiedenis vaak terechte) wantrouwen van Rusland jegens het westen
[ Voor 13% gewijzigd door RM-rf op 03-01-2017 12:50 ]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen