[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 168 Laatste
Acties:
  • 731.332 views

Onderwerpen

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:49

defiant

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zondag 13 november 2016 @ 14:02:
De grote vraag is niet welke argumenten en feiten we kunnen aanbrengen voor het soort deelnemer dat we hier steeds opnieuw zien langskomen, maar welke gevoelens we kunnen overbrengen die ingaan op hoe we hier leven en hoe een andere manier ze meer toekomst geeft. Die disconnect tussen velen en de politiek valt niet te ontkennen; dus hoe lossen we dat op. Ook in discussies zoals hier?
Je moet eerst weten hoe 't komt. Het probleem is dat mensen in toenemende mate hun nieuws buiten de MSM consumeren, maar die bronnen niet op waarde en waarheid kunnen inschatten. En doordat de meeste mensen bijna altijd heeft de neiging om nieuws en bronnen te zoeken die passen bij het eigen wereldbeeld, is het makkelijk voor landen zoals Rusland om zulk soort nieuws aan te leveren vermengt met hun eigen propaganda. Vanuit propaganda perspectief is Rusland aan normaal land met rationele doelen, die het westen op sommige punten soms terecht bekritiseerd, maar dat vervolgens vervuilt met hun eigen propaganda doelen.

Uiterst effectief, terwijl de meeste mensen helemaal niets moeten hebben van autocratische landen. Turkije doet hetzelfde als Rusland in milde vorm en kan over bijna de gehele linie op afkeuring rekenen.

Ik denk dat het een deel van het probleem dan ook voornamelijk zit bij de tolerantie voor propaganda in de westerse media en men meer moet garanderen dat berichtgeving uit onafhankelijke bron komt en redacties onafhankelijk kunnen werken en dus ook geen dependances van staatsmedia van autocratische regimes toelaat. Je zag tijdens de MH17 hoe de meeste bizarre propaganda er soms inging als pap. Hiermee voorkom je nog niet de propaganda berichtgeving buiten de MSM, maar ik denk ook niet dat je die moet aanpakken, maar eerder de geldstromen die eraan ten grondslag liggen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-12 20:03

Jiffy

God, you're ugly!

Chris Smoove schreef op zondag 13 november 2016 @ 18:51:
[...]

Ik geef geen voorkeur aan, daar gaat het bij jou al fout. Als jij alleen MSM kijkt en daar de feiten haalt, blijf mooi je gang gaan, heb ik niets tegen.
Eh... Je keurt MSM af, wat automatisch zorgt voor een voorkeur voor iets anders, niet-zijnde MSM. Da's gewoon een automatisme. Ik vraag dan ook welke bronnen dán je voorkeur hebben, je weigert die vervolgens te noemen én beweert dat ik alleen MSM gebruik (waar je dat laatste vandaan haalt is me vervolgens weer onduidelijk, maar dat zal wel mijn gebrek aan zelfinzicht zijn).

Prima dat je MSM afkeurt, echter spijtig dat je je onwetende medemens geen inkijkje gunt in de uiterst informatieve en zonder twijfel bijzonder objectieve en waarheidsgetrouwe bronnen die je zelf hebt aangeboord. Misschien zit er wel wat interessants tussen, maar zolang je dat niet zegt, kan ik dat niet beoordelen.

Of durf je ze niet te noemen, bang dat ze door de 'elite' weer onder aluhoedjessites of staatspropaganda worden geschaard? ;)

Nogmaals: enlighten me. Welke bronnen gebruik je dan zélf?

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Die hele term MSM slaat nergens op. Alsof het een uniforme club is met een bepaalde agenda. Die tegenstelling tussen MSM en niet-MSM, die bestaat niet. Het is vooral een manier voor mensen om de "gevestigde orde" onderuit te halen en het gebruik van aluhoedjessites te vergoelijken.

Verwijderd

Iblies schreef op zondag 13 november 2016 @ 15:27:
[...]
Je kunt een aftrap proberen te maken, maar dit slaat natuurlijk nergens op.
Voor degenen die zich hier al een aantal jaar écht verdiepen in zo veel mogelijk bronnen en daarbij het valueren van de bronnen, komt het regelmatig over alsof je als wetenschapper met validatie en hervalidatie komt waarna een gelovige binnenstapt "Het is niet waar, want de bijbel zegt het anders, en bewijs dan eerst maar dat God niet bestaat". (Of, bewijs eerst maar dat de CIA helemaal niets heeft gedaan ter pomotie van xyz).

Dat slaat zeker wel ergens op: het heeft namelijk geen zin die discussie te voeren omdat men vanuit een heel andere basis de discussie insteekt. Het is precies wat er aan de hand is in de wereld, waarbij velen (in sommige situaties blijkbaar de meerderheid...) niet bereid zijn zich werkelijk te verdiepen en daar ook echt moeite voor willen doen, en liever richten op het gevoel dat ze krijgen bij situaties waarbij bewust keuzes gemaakt worden voor de bronnen die aansluiten bij het gevoel.
Er is geen goed of fout, slechts verschillen in basis en keuzes, maar het is een realiteit, dus hoe krijgen we weer verbinding tussen feiten en gevoel op een constructieve manier. Ik heb een voorkeur, maar als ik niets kan overbrengen en ik ben in de minderheid, lost het niets op terwijl ik denk gelijk te hebben. Gelijk hebben is uiteindelijk niet relevant.

Het verschil met religie is kleiner dan je denkt. En de fout die gemaakt wordt is om de discussie en informatie in te blijven steken op basis van enkel feiten en zeer lang zoeken naar alle verbindingen van informatie.

De kerk heeft aanhang verloren toen mensen het beter kregen en meer toegang tot informatie en scholing kregen. Wellicht is ook hier de sleutel om de basis van ongenoegen te verminderen en educatie meer te laten richten op een kritische blik ten aanzien van informatie. Kijk naar wat ze in Finland gaan doen; onderwerp gerichte educatie, praktisch insteken van theorie.

En er hoort denk ik een betere verdeling van welvaart bij. Misschien niet met een algehele ondersteuning van de onderste laag, maar met een verbetering voor het brede midden. Cijfers laten duidelijk zien dat lonen achterblijven bij winstgroei van bedrijven in dezelfde landen.

Voor de verhoudingen tussen Rusland en het westen zou het beter zijn deze twee zaken aan te pakken. We nemen het luisterend oor weg omdat mensen vroeg al geschoold worden in omgang met informatie. Vergelijkbaar wellicht met hoe men in Rusland al vroeg leert dat de waarheid niet bestaat dus /care. Maar dan gericht om aan te leren dat iedereen zijn eigen informatie valueert en daar waarde in schept voor het eigen leven.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2016 09:15 ]

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:32

Qwerty-273

Meukposter

RoD schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 19:08:
Ik heb het al eens eerder gezegd: een gemiddelde Nederlander overleeft het niet in Rusland en Oekraïne als simpele arbeider. Wat dat betreft heb ik in de afgelopen jaren, waarbij ik dit van dichtbij heb kunnen zien, behoorlijk respect gekregen voor de simpele Rus/Oekraïner. Wat dat betreft zijn Nederlanders echt zeikerds.
In NL (en veel andere Noord West Europese landen) zijn we inderdaad verwende kinderen (algemeen genomen), er zijn "goede" sociale voorzieningen, het is "relatief" veilig, goede kansen op de banenmarkt etc etc. Het zou wellicht een leuk programma zijn om te kijken of "De Nederlander" een jaar kan 'overleven' in een Centraal of Oost Europees land (vooral de bureaucratie, taal barriere, en de voorzieningen/kansen) en dan niet direct in de "internationale" hoofdstad, maar een andere stad etc.
RoD schreef op zondag 13 november 2016 @ 15:44:
En Rusland bestaat bij gratie van Kievan Rus. Sorry, maar het argument dat Oekraïne geen soevereiniteit zou mogen hebben, dat hebben we nou wel gehoord. Het slaat nergens op.
Ach, als "ze" het land terug geven (of financieel compenseren) aan Polen dat Rusland/SovietUnie in heeft genomen van de tweede Poolse republiek (en ja dan stap ik over het creatieve stukje landverdeling in 1918/19 en eerder) dan zijn we weer ok :+ ..... Hoe het ook vroeger was, sinds de jaren '90 is de huidige verdeling ongeveer van stand. En daar moeten we dan ook van uit gaan, en niet hoe het jaren en jaren geleden eens was. ;)

Het Nederland van nu, bestaat al een behoorlijke tijd in de huidige vorm / grenzen (ok we zijn eens bezet geweest door de duitsers etc.) maar als je als land (Oekraïne/Polen/ander gebied in de zelfde regio) in de laatste 200 jaar wel of niet bestaan heeft / een stuk verschoven is door de mannen aan de macht op de kaart / etc. dan geeft je dat inderdaad wel een ander gevoel over je "nationaliteit".

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2016 @ 08:18:
[...]

Voor degenen die zich hier al een aantal jaar écht verdiepen in zo veel mogelijk bronnen en daarbij het valueren van de bronnen, komt het regelmatig over alsof je als wetenschapper met validatie en hervalidatie komt waarna een gelovige binnenstapt "Het is niet waar, want de bijbel zegt het anders, en bewijs dan eerst maar dat God niet bestaat". (Of, bewijs eerst maar dat de CIA helemaal niets heeft gedaan ter pomotie van xyz).
Ben het niet oneens, en je hebt ook gelijk wbt religie: met dit issue merk je pas echt hoe goed dat te vertalen is naar tal van andere issues. Maar wat moet je anders met dit topic? Elke paar dagen wandelt er weer zo'n type binnen, en meestal komt die nooit meer terug, en soms blijven ze hangen en blijkt er ook door hen veel "onderzoek" te zijn gedaan, helaas vaak met name in "bronnen" die niet of nauwelijks toetsing doorstaan. Maarja, dat aankaarten, enfin, je weet hoe stroef dat gaat. Kijk maar eens hoe makkelijk mensen de hand over het hart strijken inzake misdaden ver weg ('ach, dit jaar zijn het aanzienlijk minder dode journalisten' of 'ach, Oekraine is geen echt land/een Russische tuin, itt een Nederland'. Tsja, zulke mensen moeten van ver komen. Als we hier niet discussieren, wat dan?

Zo ook de wetenschap vs creationisme discussie: ik ben er een beetje bang voor als het bankje aan deze kant leegblijft, ook als is het een hondenklus. Heb daarom ook altijd veel respect voor typen als Dawkins of Hitchens, die die moeizame discussie toch bleven voeren. Als er geen verstandige stemmen meer te horen zijn, wat dan?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

RoD schreef op maandag 14 november 2016 @ 07:55:
Die hele term MSM slaat nergens op. Alsof het een uniforme club is met een bepaalde agenda. Die tegenstelling tussen MSM en niet-MSM, die bestaat niet.
Het is club met een bepaalde agenda? CNN zegt genoeg als het om "politiek" gaat. Trump blackmailen (wat ze nog steeds aan het doen zijn) en Hillary als de enige best keuze laten zien.

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Chris Smoove schreef op maandag 14 november 2016 @ 10:24:
[...]
Het is club met een bepaalde agenda? CNN zegt genoeg als het om "politiek" gaat. Trump blackmailen (wat ze nog steeds aan het doen zijn) en Hillary als de enige best keuze laten zien.
Wederom: kom maar op met je alternatieve, onbevooroordeelde bronnen. Tot nu toe zie ik alleen maar rants op 'MSM' zonder ook maar enig zinnig alternatief van jouw kant.

Kom op zeg, durf je ze niet te noemen ofzo? Schaam je je zó erg? Breitbart? RT? Dat zijn zo de enige niet-MSM zonder 'bepaalde agenda' die ik kan verzinnen... :+

[ Voor 8% gewijzigd door Jiffy op 14-11-2016 10:35 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• RoD
  • Niet online

RoD

Chris Smoove schreef op maandag 14 november 2016 @ 10:24:
[...]

Ah, dus MSM = CNN? Zeg dan gewoon CNN, want dan weten we waar je het over hebt.

Maargoed, dit gaat inmiddels behoorlijk offtopic.

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Jiffy schreef op maandag 14 november 2016 @ 10:33:
[...]

Wederom: kom maar op met je alternatieve, onbevooroordeelde bronnen. Tot nu toe zie ik alleen maar rants op 'MSM' zonder ook maar enig zinnig alternatief van jouw kant.

Kom op zeg, durf je ze niet te noemen ofzo? Schaam je je zó erg? Breitbart? RT? Dat zijn zo de enige niet-MSM zonder 'bepaalde agenda' die ik kan verzinnen... :+
Ik denk dat jij zelf wat moeite moet doen als het je zo interesseert, zo te zien niet dus.. :+ over je vorige post, wanneer heb ik gezegd dat ik CNN/msm niet als bron gebruik. RT is natuurlijk biased naar Rusland, maar wordt tenminste niet wereldwijd uitgezonden op kabeltv...

• Brent
  • Nu online
Chris Smoove schreef op maandag 14 november 2016 @ 10:44:
[...]

Ik denk dat jij zelf wat moeite moet doen als het je zo interesseert, zo te zien niet dus.. :+
Dan heb je dit topic niet gelezen.
RT is natuurlijk biased naar Rusland, maar wordt tenminste niet wereldwijd uitgezonden op kabeltv...
Nederland =/= wereldwijd: ze zitten bijna overal en alle grote talen hebben een 'lokaal' station: https://www.rt.com/about-us/

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Chris Smoove schreef op maandag 14 november 2016 @ 10:44:
[...]

Ik denk dat jij zelf wat moeite moet doen als het je zo interesseert, zo te zien niet dus.. :+ over je vorige post, wanneer heb ik gezegd dat ik CNN/msm niet als bron gebruik. RT is natuurlijk biased naar Rusland, maar wordt tenminste niet wereldwijd uitgezonden op kabeltv...
Het valt niet mee, hè, tegengas krijgen.. :)

Je beweert
Even de thread doorgelezen, wat een cnn/msm/nos gehalte hier.
Dat impliceert dat je MSM in het algemeen afkeurt (al is het wat lastig inschatten wat je onder MSM schaart. Iig NOS & CNN, dus).

Ik weet niet welke bronnen je dan gebruikt (of beter: waar je vóórkeur naar uit gaat!), wil dat echter wel graag weten, vraag herhaaldelijk(!) aan je welke bronnen je dan prefereert, je draait daar elke keer om heen zonder ook maar een hint van een zinnig antwoord te geven, schuift me vervolgens
over je vorige post, wanneer heb ik gezegd dat ik CNN/msm niet als bron gebruik
in de schoenen, wat ik niet heb beweerd, en ratelt dan iets over 'niet wereldwijd uitgezonden op kabeltv'.

Ok, het is me duidelijk wie ik tegenover me heb. Jammer, ik dacht wat zinvolle informatie van je los te kunnen peuteren. Kansloos, zo begrijp ik nu, want het gaat je helemaal niet om het verspreiden of delen van informatie.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2016 @ 08:18:
[...]
...
En er hoort denk ik een betere verdeling van welvaart bij. Misschien niet met een algehele ondersteuning van de onderste laag, maar met een verbetering voor het brede midden. Cijfers laten duidelijk zien dat lonen achterblijven bij winstgroei van bedrijven in dezelfde landen.

Voor de verhoudingen tussen Rusland en het westen zou het beter zijn deze twee zaken aan te pakken. We nemen het luisterend oor weg omdat mensen vroeg al geschoold worden in omgang met informatie. Vergelijkbaar wellicht met hoe men in Rusland al vroeg leert dat de waarheid niet bestaat dus /care. Maar dan gericht om aan te leren dat iedereen zijn eigen informatie valueert en daar waarde in schept voor het eigen leven.
Je raakt daar de juiste snaar. Het is niet ideaal, verre van, maar anders.

Alleen ben ik van mening dat de levenswijze van Oekraïners niet veel verschilt met die van de Russen. Zoek het aantal miljonairs en miljardairs eens op in dat land,
en leg vervolgens eens uit dat het land toch echt ondersteuning nodig heeft om een betere verdeling welvaart te bereiken. Is toch een contradictie.

Er wordt te snel geschermd met kennis van zaken,
terwijl onder de streep de conclusie moet zijn dat het niet helemaal helder is.

De afweging die vervolgens wordt gemaakt is daarbij cruciaal.
Ik, en met mij velen, zijn van mening dat je je hand niet in een wespennest moet steken. Daar speelt veel meer dan soevereiniteit en democratie.
Ongebreideld democratie tot een ideaal gaan verheffen is een tactiek die vaker is verkozen in landen met een twijfelachtige achtergrond en dat heeft ons als westen vaak in de staart gebeten.

Een fatsoenlijke relatie met Rusland is daarbij essentieel. Dat betekent niet dat je de beste vrienden hoeft te zijn, en een duidelijk signaal van afkeur is gewenst,
maar een vraag die hier in het midden wordt gelaten is welke tegenreactie het op lange termijn oplevert met alle (emotionele) reacties van EU leden.

Veranderingen moeten vanuit de samenleving komen en gaat met horten en stoten,
forceren zoals nu wordt gepoogd is een recept voor falen waarbij wordt vastgehouden aan dezelfde levenswijze.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:40

icecreamfarmer

en het is

https://warisboring.com/c...s-e54fff2c6f1e#.6bhkotj4p

Mooi artikel over hoe goed die vriendschap is tussen Rusland en China.
“The fact that China is challenging Russia’s security leadership in the region is obviously upsetting for Moscow,” one European diplomat said.
Signs of irritation have already begun flaking Russia’s opaque diplomatic varnish. During the SCO summit in Bishkek in November, Li Keqiang offered to transform the organization into a free-trade zone.
Russian prime minister Dmitri Medvedev politely brushed off the proposition, as it would gut the febrile Eurasian Economic Union, a Russian-led customs union extending to Armenia, Belarus, Kazakhstan and Kyrgyzstan.

[ Voor 59% gewijzigd door icecreamfarmer op 14-11-2016 14:10 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Verwijderd

Het benadrukt wel de moeilijkheid van informatiegaring tegenwoordig. Niet alleen is het lastig de zaken in Rusland op waarde te schatten, en is er in het westen soms een saus die verwarring zaait: Nieuws vanuit China over wat gedaan wordt is ook lastig.

Hier proberen we met name een goede scope te krijgen op wat vandaag gebeurt tav Rusland en het westen. Ik heb niet verdiept in de Rusland-China verhoudingen anders dan de grote persberichten, zaken die invloed hebben op de balans hier, en wat we eerder gezegd hebben dat China opportunistisch is wat betreft 'samenwerking'. Maar uiteindelijk is dat ook relevant voor zaken hier. Maar hoeveel is te overzien?

Vanuit Russisch perspectief is beiden een zorg aan de grenzen. Hier zien we wat zaken tav China en zeegebieden. In Rusland zien ze hele gebieden eigenlijk al effectief in China's labor force.8

• artemivanov
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-12 11:55
Trump belt met Poetin en Rutte over samenwerking
http://www.ad.nl/buitenla...er-samenwerking~a252fded/

Ben erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken...
Staat de EU straks echt 'alleen' tegenover Rusland?
Is er trouwens een standpunt bekend van Trump over Oekraïne?

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En er is er weer eentje uit de gunst gevallen. Toch mooi, zo'n systeem waar je criminele activiteiten moet uitvoeren om lid te zijn van de elite. Val je dan uit de gratie of verlies je een machtsstrijd met iemand anders in het selecte groepje dan je zo vervolgd worden.

Het grote voorbeeld voor Trump natuurlijk. O-)

http://nos.nl/artikel/214...e-russische-minister.html

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• RoD
  • Niet online

RoD

'What the Hell Is Going On?' Russia Reacts to Shock Detention of Economy Minister
Reports of the sudden arrest of longstanding Economic Development Minister Alexei Ulyukayev in the early hours of Tuesday have come as a shock to Kremlin insiders and pundits.
Dit is best huge. Ik ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen, want dit is een duidelijk teken van de interne strijd.
Iblies schreef op maandag 14 november 2016 @ 11:50:
[...]

Je raakt daar de juiste snaar. Het is niet ideaal, verre van, maar anders.

Alleen ben ik van mening dat de levenswijze van Oekraïners niet veel verschilt met die van de Russen. Zoek het aantal miljonairs en miljardairs eens op in dat land,
en leg vervolgens eens uit dat het land toch echt ondersteuning nodig heeft om een betere verdeling welvaart te bereiken. Is toch een contradictie.
Klopt, zowel qua cultuur als maatschappij zijn er grote overeenkomsten. Je moet het een beetje zien als Nederlanders en Duitsers, qua verschillen.
De afweging die vervolgens wordt gemaakt is daarbij cruciaal.
Ik, en met mij velen, zijn van mening dat je je hand niet in een wespennest moet steken. Daar speelt veel meer dan soevereiniteit en democratie.
Ongebreideld democratie tot een ideaal gaan verheffen is een tactiek die vaker is verkozen in landen met een twijfelachtige achtergrond en dat heeft ons als westen vaak in de staart gebeten.
Je moet het Oekraïne vooral zelf uit laten zoeken, dat klopt. Maar een associatieverdrag vind ik nou niet bepaald de hand in het wespennest steken. Het bestaat voornamelijk uit handel en het op elkaar afstemmen van regels en standaarden. Vergeet ook niet dat de discussie over het associatieverdrag is begonnen in een tijd dat alles nog onschuldig was. Pas recent is Rusland zich gaan roeren, en in 2014 is alles in een stroomversnelling geraakt na Maidan.

Maargoed, Maidan mag dan wel het breekpunt zijn geweest wat betreft het associatieverdrag, het is simpelweg het resultaat van al langer durende interne ontevredenheid door de enorme corruptie en de teloorgang van het land onder de pro-Russische regering.

Er zijn associatieverdragen met vele landen en die hebben nooit geleid tot welke problemen dan ook. Hoeft ook niet, want het zijn onschuldige overeenkomsten. Het is Rusland die hier vijandig tegenover staat omdat het Oekraïne niet als soeverein land ziet, en daar hoeven wij niet in mee te gaan.
Een fatsoenlijke relatie met Rusland is daarbij essentieel. Dat betekent niet dat je de beste vrienden hoeft te zijn, en een duidelijk signaal van afkeur is gewenst,
maar een vraag die hier in het midden wordt gelaten is welke tegenreactie het op lange termijn oplevert met alle (emotionele) reacties van EU leden.
Appeasement werkt in ieder geval niet. Er zijn in de afgelopen jaren vele gesprekken geweest (het Minsk-formaat), maar keer op keer is gebleken dat afspraken niets waard zijn. Bovendien is Rusland nog steeds niet open over zijn betrokkenheid bij de oorlog en blijft men bezig met het verspreiden van oorlogsretoriek.

Een dergelijk onbetrouwbaar land dat zich enorm vijandig opstelt (weliswaar voor interne consumptie, maargoed), hoe kunnen wij daar als EU iets mee bereiken? Hoe wil je het aan gaan pakken. Ik ben wel benieuwd naar je voorstellen, want de huidige methoden lijken niets uit te halen, dat moge duidelijk zijn.
Veranderingen moeten vanuit de samenleving komen en gaat met horten en stoten,
forceren zoals nu wordt gepoogd is een recept voor falen waarbij wordt vastgehouden aan dezelfde levenswijze.
Heb je enig idee wat er momenteel in de Oekraïense samenleving gaande is? Er zijn veel veranderingen gaande, al is nog maar even de vraag in welke richting het precies opgaat.

• Brent
  • Nu online
Oettinger deelde vliegtuig met een zakenman met nauwe banden met de Kremlin:
https://euobserver.com/institutional/135915

Schroder 2.nulletje lijkt het? Ken die man verder niet, behalve van zijn nare opmerkingen vorige week.

• RoD
  • Niet online

RoD

Other suspects may appear in bribery case of Russia's ex-economy minister
Other suspects may appear in a criminal case in which investigators have charged Russia's former economy minister Alexei Ulyukayev with extorting a $2 million bribe, unnamed sources told Russian news agencies on Wednesday.
Er zoemt van alles rond in de Russische media. Het lijkt erop dat we hier nog niet klaar mee zijn. Interessant om dit te blijven volgen.

• Brent
  • Nu online
Poetin bevestigd dat Rusland z'n toetreding tot het internationaal strafhof staakt: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161116_02574699

Verder herhalen de Duitse en Amerikaanse inlichtingendiensten het gevaar van Russische manipulaties (via de fabriekjes) in de aanstaande Duitse verkiezingen: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161116_02574603

Update: Proces tegen Navalny wordt door de Russische Justitie heropend: http://www.nrc.nl/nieuws/...avalny-moet-over-a1532067
Kan misschien toch meedoen aan de Russische verkiezingen hierdoor. Een worteltje voor de ICC stok?

[ Voor 28% gewijzigd door Brent op 16-11-2016 15:55 ]

• defiant

defiant

Moderator General Chat
The Kremlin's Trojan Horses
“Since Putin’s return to power in 2012, the Kremlin has accelerated its efforts to resurrect the arsenal of ‘active measures’…” writes Dr. Alina Polyakova in The Kremlin’s Trojan Horses: Russian Influence in France, Germany, and the United Kingdom, a new report from the Atlantic Council’s Dinu Patriciu’s Eurasia Center. Western European democracies are not immune to the Kremlin’s tactics of influence, which seeks to turn Western liberal virtues–free media, plurality of opinion, and openness–into vulnerabilities to be exploited.
De aanbevelingen zijn obvious maar pijnlijk, een paar voorbeelden:
  • In the UK Russia uses non-transparency in campaign financing and financial transactions to
    establish pro-Russian groups and funnel political contributions through shell organizations.
  • In Germany, leaders who recognize Russia’s intentions to use economic leverage and corruption should put pressure on the EU to block economic projects, such as Nord Stream 2, that would further expose Germany and Europe to Russia’s economic sway in the energy sector.
  • Non-transparency in Western financial systems allows the Kremlin elite to store and protect their
    embezzled funds in European banks. The funds are then accessible to these operatives for use
    funding political campaigns or NGOs.
Het zijn allemaal punten die feitelijk inhaken op gevestigde selectieve belangen en machtsstructuren, die juist om die eigen eigenschappen makkelijk te beïnvloeden zijn door buitenlandse invloeden. Rusland verzwakt een Europees politiek en economisch systeem dat vanuit zichzelf al niet erg robuust is op bepaalde vlakken.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:43
Vandaag ben ik met mijn vrouw naar Tiraspol in Transnistrië gereden. Overal hamers en sikkels, brandschone boulevards en uiteraard mogen de standbeelden van de grote helden en de propaganda niet ontbreken in het straatbeeld. Een bijzondere wereld, met een eigen regering, valuta, kentekens en zelfs paspoorten.

Ik ben geen fotograaf, maar duidelijk is dat Rusland hier veel te zeggen heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fMy51lgt710NnXq0cDtNJdBE/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qIJvxgFsM2tUQdeV9ACn9psS/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sLZqrF0PQQDSk3zDQd82w2BK/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GWdGVBoB9JiNgYxF6Yba39vA/full.jpg

Lekker!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:57
Mooie foto's! Bedankt! Oekraine en Transnistrië wil ik ook graag nog een keer naar toe.
Zit het grootste deel van de stad er zo goed onderhouden en schoon uit?

• Napsju
Pyramiden schreef op zondag 20 november 2016 @ 17:48:
Ziet het grootste deel van de stad er zo goed onderhouden en schoon uit?
Tiraspol is niet schoner maar ook niet viezer dan elke andere Sovjet stad. Het is er wel veel schoner dan in Chisinau. Oekraine zijn wij nooit geweest omdat mijn vrouw daar een visum voor nodig heeft. Staat dus nog op mijn verlanglijstje.

Wat dacht je trouwens van Bishkek? Daar hebben Nederlanders geen visum voor nodig. Gave stad, geweldige mensen en heerlijk eten. Doen!

Lekker!

• RoD
  • Niet online

RoD

Napsju schreef op zondag 20 november 2016 @ 20:32:
[...]

Tiraspol is niet schoner maar ook niet viezer dan elke andere Sovjet stad. Het is er wel veel schoner dan in Chisinau. Oekraine zijn wij nooit geweest omdat mijn vrouw daar een visum voor nodig heeft. Staat dus nog op mijn verlanglijstje.

Wat dacht je trouwens van Bishkek? Daar hebben Nederlanders geen visum voor nodig. Gave stad, geweldige mensen en heerlijk eten. Doen!
Nederlanders hebben ook geen visum nodig voor Oekraïne hoor. Wat je vrouw voor nationaliteit heeft weet ik natuurlijk niet :)

• Napsju
Daarom zeg ik ook: Mijn vrouw. Ze is Singaporees. Samen reizen is leuker, en vooral naar de minder algemene bestemmingen op deze wereld. ;)

Lekker!

• RoD
  • Niet online

RoD

Hoe Rosneft de rechtspraak naar zijn hand zette
Onthullende e-mails laten zien hoe het Russische staatsoliebedrijf Rosneft de rechtspraak in Nederland en Armenië manipuleerde. „Na lezing alle correspondentie vernietigen.”
Wow. Wat een ongelooflijk verhaal. Leest als een filmverhaal, de moeite waard. Gaat over de ontmanteling van Joekos en de claims die Rosneft legde op de Nederlandse tak van het bedrijf.

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-11 08:32
http://qz.com/846200/the-...e-russias-vladimir-putin/

Dus zometeen heeft Rusland twee paarden in de Franse verkiezingen, Le pen en Fillon. Dit kan nog een probleempke worden.

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-11 20:33
RoD schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 08:38:
Hoe Rosneft de rechtspraak naar zijn hand zette

[...]

Wow. Wat een ongelooflijk verhaal. Leest als een filmverhaal, de moeite waard. Gaat over de ontmanteling van Joekos en de claims die Rosneft legde op de Nederlandse tak van het bedrijf.
Inderdaad mooi leesvoer. En mooi om te zien dat uiteindelijk Rosneft toch (m.b.v. de Nederlandse rechtzaak) het deksel op de neus heeft gekregen. Helaas komt het dankzij die mooie internationale verdragen vaak voor dat buitenlandse vonnissen overgenomen worden, terwijl overduidelijk is dat de rechtspraak daar niet zuiver was (alleen kan dit meestal niet worden bewezen).

• RoD
  • Niet online

RoD

klaw schreef op maandag 28 november 2016 @ 00:30:
http://qz.com/846200/the-...e-russias-vladimir-putin/

Dus zometeen heeft Rusland twee paarden in de Franse verkiezingen, Le pen en Fillon. Dit kan nog een probleempke worden.
Ik denk sowieso dat die sancties op termijn van tafel gaan. Er gaan teveel stemmen op om ze te laten varen. Principes heeft Europa niet...

• RoD
  • Niet online

RoD

Trouw heeft een paar aardige artikelen vanochtend.

Poetin splijt het oosten van Europa
Over het verschil tussen noord en zuid in Oost-Europa, wat betreft de houding tegenover Rusland.

Martelpraktijken in strafkolonies
Hieruit blijkt toch wel dat de Goelag nooit echt is weggeweest. Zijn al meer artikelen over geweest natuurlijk, maar toch aardig om te lezen.

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:17
RoD schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 16:22:
[...]

Ik denk sowieso dat die sancties op termijn van tafel gaan. Er gaan teveel stemmen op om ze te laten varen. Principes heeft Europa niet...
Dat laat Turkije ook wel pijnlijk zien. Met name de partijen gericht op de economie hoor je zeggen: "we moeten blijven praten, we kunnen niet zomaar een consumentenmarkt van 70 miljoen mensen buiten sluiten"

Hoe verder De Krim, Oost-Oekraine en MH17 achter ons liggen, hoe meer men zal roepen dat we met de Russen moeten blijven praten. Dan lonken die miljoenen consumenten uiteindelijk echt wel. Dan is het een kwestie van wachten tot de Russen weer ergens een stukje "Rusland" "beschermen"

• Brent
  • Nu online
Wederom een bewijsje dat oude tijden terug zijn: het Kremlin gaat heel zorgvuldig om per haar pseudo-wetenschappers, omdat ze patriottische resultaten publiceren: https://foreignpolicy.com...-patriotic-pseudoscience/

• Prosac
She’s one of Russia’s leading anti-GMO campaigners, claiming that genetically modified foods are actually an American bioweapon aimed at committing genocide against Russia.
:D

Ontluisterend stuk weer. Pijnlijk hoe men vrijwel alles dat niet in het plaatje past als een Westers complot ziet de Rus te decimeren. Dat stukje ook over hoe men de aanpak van HIV (condoomgebruik!) ziet als een amerikaans complot Rusland te verzwakken.

Dit ook
Klyosov has advanced outlandish claims, including the idea that the human species originated in the Russian North and that the view that humans derived from Africa is an expression of Western political correctness.
Mag ik hier de GODWIN kaart trekken?
spoiler:
HItlers übermensch theorie van de geboorte in scandinavie

[ Voor 28% gewijzigd door Prosac op 01-12-2016 10:40 ]

• Pyramiden
Brent schreef op donderdag 1 december 2016 @ 10:19:
Wederom een bewijsje dat oude tijden terug zijn: het Kremlin gaat heel zorgvuldig om per haar pseudo-wetenschappers, omdat ze patriottische resultaten publiceren: https://foreignpolicy.com...-patriotic-pseudoscience/
Ik heb bijna het idee dat ik een Speld artikel aan het lezen ben... Ongelofelijk...

Verwijderd

Prosac schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:22:
[...]

Dat laat Turkije ook wel pijnlijk zien. Met name de partijen gericht op de economie hoor je zeggen: "we moeten blijven praten, we kunnen niet zomaar een consumentenmarkt van 70 miljoen mensen buiten sluiten"

Hoe verder De Krim, Oost-Oekraine en MH17 achter ons liggen, hoe meer men zal roepen dat we met de Russen moeten blijven praten. Dan lonken die miljoenen consumenten uiteindelijk echt wel. Dan is het een kwestie van wachten tot de Russen weer ergens een stukje "Rusland" "beschermen"
Turkije heeft inderdaad een niet gering handelstekort c.q. is een aanzienlijke afzetmarkt voor meerdere landen uit de EU. Echter is de EU ook een aanzienlijke importeur van Turkse goederen, die ik Turkije niet 1-2-3 elders in de wereld af zie zetten. Onderschat de economische macht van de EU niet. Die is bepaald niet gering.

http://atlas.media.mit.ed...country/tur/#Destinations

• Prosac
Verwijderd schreef op zondag 4 december 2016 @ 03:42:
[...]

Turkije heeft inderdaad een niet gering handelstekort c.q. is een aanzienlijke afzetmarkt voor meerdere landen uit de EU. Echter is de EU ook een aanzienlijke importeur van Turkse goederen, die ik Turkije niet 1-2-3 elders in de wereld af zie zetten. Onderschat de economische macht van de EU niet. Die is bepaald niet gering.

http://atlas.media.mit.ed...country/tur/#Destinations
Dat weet ik, samen zijn we echt een economische reus. Maar soms bekruipt me het gevoel dat "we" dat niet door hebben. Europa kan prima zonder Turkije, Turkije kan niet zonder Europa.

• Brent
  • Nu online
Prosac schreef op zondag 4 december 2016 @ 12:07:
[...]

Dat weet ik, samen zijn we echt een economische reus. Maar soms bekruipt me het gevoel dat "we" dat niet door hebben. Europa kan prima zonder Turkije, Turkije kan niet zonder Europa.
In veel van die anti-EU discussies, bedoelen we met 'we' gelukkig meestal alleen de west-Europese staten. In het Oosten begrijp met de dreiging sowieso een stuk beter, en liggen de EU-voordelen nog vers in het geheugen. Roemenië wil daarom wel wat NAVO-materieel stationeren.

• Prosac
Vanuit Donetsk berichten dat de auto van Givi (met of zonder is onbekend) is opgeblazen maar dat Givi nog in leven is.
Volgende posterboy die uitgeschakeld wordt?

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:41
Prosac schreef op maandag 5 december 2016 @ 19:44:
Vanuit Donetsk berichten dat de auto van Givi (met of zonder is onbekend) is opgeblazen maar dat Givi nog in leven is.
Volgende posterboy die uitgeschakeld wordt?
je mag het niet wensen, maar wat jammer :(

• defiant

defiant

Moderator General Chat
In NRC een stuk over gebrek aan kennis van de geschiedenis van Rusland en Oekraïne:
We moeten het echt over de Holodomor hebben
In de jaren 1932 en 1933 stierven in Oekraïne tussen de 2,5 en 7,5 miljoen mensen in een door de Sovjetautoriteiten gecreëerde hongersnood. Al het voedsel werd geconfisqueerd en naar andere delen van de Sovjet-Unie vervoerd, een deel werd verkocht aan het buitenland. Verzet werd met geweld onderdrukt. Het gevolg was een totale instorting van de boerensamenleving en een massale verhongering. In het Oekraïens wordt dit de Holodomor genoemd – afgeleid van de woorden holod (honger) en moryty (uitroeien).
Vreemd genoeg was dit argument in aanloop naar het Nederlandse Oekraïnereferendum van afgelopen april nauwelijks te horen. Integendeel, tegenstanders van het associatieverdrag stelden dat Oekraïne van nature onderdeel uitmaakt van de Russische invloedssfeer. De EU zou zich niet moeten bemoeien met dit ‘broedervolk’ van de Russen. Voor de Oekraïeners is het wrang om na een lange geschiedenis van onderdrukking miskend te worden in hun strijd om zich aan Moskou te ontworstelen.

Het is tijd dat Nederland zich meer bewust wordt van de verschrikkingen van de Holodomor.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:32

Qwerty-273

Meukposter

Mwa, dat betekend natuurlijk niet dat dat gelijk de daden van de UPA dan maar goed praat.... Wikipedia: Massacres of Poles in Volhynia and Eastern Galicia
Of de verheerlijking daarvan in de meer recentere tijden.

Het is wel zo dat als je probeert te kijken vanuit een Nederlands perspectief, en dan vooral met "grondgebieden" Nederland een stuk "stabieler" is geweest over de jaren heen dan het hele centraal en oost europa gebied. Leuke animatie voor de visuele prikkel -> http://www.dailymotion.co...ange-timelapse-map_travel

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• klaw
defiant schreef op maandag 5 december 2016 @ 23:02:
In NRC een stuk over gebrek aan kennis van de geschiedenis van Rusland en Oekraïne:
We moeten het echt over de Holodomor hebben
[...]
Opvallend is dat Tymothy Snyder wordt aangehaald en die 8 miljoen doden het waarschijnlijkste lijkt. Terwijl het artikel zelf het over 2,5-7,5 doden heeft. Maar die cijfers zijn bijna niet te achterhalen, feit is wel dat ze bij de census van 37 12 miljoen mensen te kort kwamen, de gestorvenen en de kinderen die ze nooit hadden kunnen krijgen.
Qwerty-273 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 00:21:
Mwa, dat betekend natuurlijk niet dat dat gelijk de daden van de UPA dan maar goed praat.... Wikipedia: Massacres of Poles in Volhynia and Eastern Galicia
Of de verheerlijking daarvan in de meer recentere tijden.

Het is wel zo dat als je probeert te kijken vanuit een Nederlands perspectief, en dan vooral met "grondgebieden" Nederland een stuk "stabieler" is geweest over de jaren heen dan het hele centraal en oost europa gebied. Leuke animatie voor de visuele prikkel -> http://www.dailymotion.co...ange-timelapse-map_travel
En dus? Niemand praat dat goed...
Polen is juist nu een van de landen die het meest voor Oekraïne doet

• RoD
  • Niet online

RoD

Roemenië vreest de Russen op de Krim
Weinig nog van gehoord, Roemenië. Maar ook zij zitten eigenlijk vlakbij het front en grenzen ook aan Moldavië. Een inkijkje in de NAVO-activiteiten daar.

• Prosac
Mektheb schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:54:
[...]

je mag het niet wensen, maar wat jammer :(
Ik zie hem liever terecht staan voor zijn wandaden tegen krijgsgevangenen. Ook gewoon stoer voor de camera lopen doen.

• Brent
  • Nu online
Interessant perspectief in de NRC: https://www.nrc.nl/nieuws...en-china-5779899-a1536459

Het artikel plaatst twee waarnemingen naast elkaar: WikiLeaks lekt bijna uitsluitend over Westerse democratieën, en de FSB heeft gekende competenties op dit gebied. Het lijkt er dus op dat WikiLeaks veel minder een klokkenluiders-site aan het worden is, maar een handig platform waar een bepaalde geheime dienst gemakkelijk welgevallige details van haar 'vijanden' kan publiceren. WikiLeaks is strikt genomen nog steeds dat platform, en de FSB striktgenomen anoniem dus heeft er niets mee te maken. Zo gesteld is de onplezierige wisselwerking helder. Daarom hoopt de auteur op wat leks over Chinese of Russische zaken: landen waar, ook volgens een Assange, nog heel wat meer kwalijks aan de gang zal zijn dan in de landen die tot nu toe de hoofdrol speelden.

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Het probleem is dat als enorme schandalen zouden uitlekken over China of Rusland dat geen enkel effect zou hebben, er is in die landen zulke effectieve controle van de media en de bevolking dat ze dat kunnen onderdrukken. Daarnaast zijn mensen in het westen steeds ongevoeliger geworden voor de praktijken van buitenlandse mogendheden, mede ook door het falen van de verspreiding van onze westerse waarden en mislukte interventies.

Maar dat wikileaks min of meer onder controle staat van buitenlandse mogendheden is inmiddels wel duidelijk, impliciet misschien nog wel het meeste. Want juist mensen die willen streven naar meer transparantie zouden vanuit zichzelf nooit bewust inzetten op acties die juist tot meer autoritaire repressievere regimes lijden en dus veel minder transparantie. Bijna alle idealisten hebben wikileaks daarom ook al verlaten, behalve de cirkel rondom Assange, maar het is de main stream media die er letterlijk geen genoeg van kan krijgen. Dus zeker qua DNC zijn die misschien nog wel het meest schuldig.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik denk dat juist een land zoals China wel gevoelig zou zijn. In China zijn er ook genoeg die onderhand weten hoe ze de grote firewall moeten passeren. Rusland denk ik minder en daar zou veel moeten gebeuren en daar valt ook heel wat te vinden als men zou beginnen. Zal waarschijnlijk niet eens veel moeite kosten.

Gorbatsjov komt ook weer met een leuk verhaaltje. Not sure if propaganda or bitter old man...
http://www.bbc.com/news/world-europe-38289333

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• klaw
De krimschatten moeten volgens de Amsterdamse rechtbank terug naar Oekraïne (en niet naar de Krim);
http://www.volkskrant.nl/...en-aan-oekraine~a4434007/

En de uitspraak van de curator van het Krimse Museum;
"De schatten zijn onlosmakelijk verbonden met het eiland".
Tja, je moet toch ergens over zeuren...

• Brent
  • Nu online
defiant schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 22:27:
Het probleem is dat als enorme schandalen zouden uitlekken over China of Rusland dat geen enkel effect zou hebben, er is in die landen zulke effectieve controle van de media en de bevolking dat ze dat kunnen onderdrukken.
Beide landen hebben redelijk wat diaspora, die zouden dan eens een ander bericht horen. Dat is iets, toch?

Verder, hoog in de Amerikaanse inlichtingengemeenschap lijkt het gerucht rond te gonzen dat Poetin persoonlijk betrokken was bij de anti-DNC lekken. Dit zou o.a. zijn omdat hij nog een appeltje met Clinten te schillen had.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20161215_02627643

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

O jee, 'een hoge anonieme CIA functionaris heeft verklaard', dat is gewoon ook lekken.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:53

FunkyTrip

Funky vidi vici!

defiant schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 22:27:
Het probleem is dat als enorme schandalen zouden uitlekken over China of Rusland dat geen enkel effect zou hebben, er is in die landen zulke effectieve controle van de media en de bevolking dat ze dat kunnen onderdrukken. Daarnaast zijn mensen in het westen steeds ongevoeliger geworden voor de praktijken van buitenlandse mogendheden, mede ook door het falen van de verspreiding van onze westerse waarden en mislukte interventies.
Ongevoeliger? Ik denk juist veel gevoeliger dan vroeger. Misinformatie en extreme framing door subtiele buitenlandse inmenging is inmiddels dusdanig genormaliseerd hier in het Westen dat we onze eigen weliswaar door een westerse bril gekleurde, maar vele malen betrouwbaarder media niet meer vertrouwen en hun nieuws-interpratie als 1 van de vele nieuws-interpretaties beschouwen.

Kijk nu naar het gedoe met de CIA. Toen wikileaks van alles aan het leaken was ten nadele van de DNC smikkelden mensen van de spannende leaks en de spionage-activiteiten, maar nu vrijwel onomstotelijk is vastgesteld dat de Russen daar een flinke vinger in de pap hebben gehad, roepen diezelfde mensen 'niks van waar, vage bronnen, CIA leugenaars!'. Dat betekent dat die personen inmiddels toch al behoorlijk subtiel doch strak geindoctrineerd zijn. Je zou juist verwachten dat ze ook dit superspannend vinden! Ruslandse spionnen die de VS een hack (hihi) zetten en op hoog niveau infiltreren. Dat er op reddit nu ook posts volgeschreven worden over cozy bear en theorietjes over hoe het Russische spionage netwerk in elkaar zit.

Maar om duistere reden niks van dit alles.

Dit dus.

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dugin nog steeds springlevend blijkbaar.
Putin die tijdens zijn bezoek aan Japan de Kuril eilanden als wortel voorhoudt:
Meanwhile, President Putin, who starts his visit to Japan on December 15, said that Russia is ready to consider joint work with Tokyo on the Kuril Islands, with conditions due to be as liberal as possible.

"As regards the Southern Kuril Islands, there are different possible options. We are ready to consider joint efforts on one, two, three, or four islands.The terms are important, but they have to be as liberal as possible," Putin told the Nippon TV channel and the Yomiuri newspaper, as quoted by the Kremlin.
bron

Uit Foundations of Geopolitics van Dugin uit 1997:
Russia should manipulate Japanese politics by offering the Kuril Islands to Japan and provoking anti-Americanism.
Ook dat zou in ieder geval geheel in hetzelfde plaatje passen:
Russia should use its special forces within the borders of the United States to fuel instability and separatism. For instance, provoke "Afro-American racists". Russia should "introduce geopolitical disorder into internal American activity, encouraging all kinds of separatism and ethnic, social and racial conflicts, actively supporting all dissident movements – extremist, racist, and sectarian groups, thus destabilizing internal political processes in the U.S. It would also make sense simultaneously to support isolationist tendencies in American politics.
special forces in deze quote moeten niet zozeer in de militaire zin maar in de subversieve zin worden gezien

• Brent
  • Nu online
djengizz schreef op donderdag 15 december 2016 @ 15:52:
Dugin nog steeds springlevend blijkbaar.
Putin die tijdens zijn bezoek aan Japan de Kuril eilanden als wortel voorhoudt:

[...]

bron

Uit Foundations of Geopolitics van Dugin uit 1997:

[...]
Da's een mooie inderdaad, ik volg met een schuin oog de Japan Times en nu zo rondom die top leek de krant optimistisch rondom de eilanden, maar eergisteren liet Poetin weten dat er nooit een conflict over de eilanden geweest is. Ik ken de Japanse politiek nauwelijks, maar ik heb de indruk dat die zich nog makkelijker laten uitspelen dan men hier. Ongelooflijk, ik hoop dat er achter de schermen Japanners zijn die wat minder naïef zijn.

• djengizz
  • Niet online
De verkiezing van Trump heeft er direct voor gezorgd dat Japan zich vrijer voelt te onderhandelen met Rusland. De Obama regering was altijd kritisch hierover en Japan als één van de G8 (minus 1) was hier diplomatiek gevoelig voor. Deze druk lijkt nu weg te vallen maar het gevolg lijkt dat sommige in Japan zich rijk rekenen zonder de kosten te overwegen / overzien.

In dat kader en uit diezelfde Japan Times:
Trump’s stance will help Japan discuss isles but not get them back
Russia unlikely to be flexible on treaty deal, Noda says

• Prosac
De rest van de wereld van de geo-politiek zou toch ook wel bekend zijn met de visie van Dugin en dat Poetin daar groot liefhebber van is?

DIt met de Koerillen is gewoon 1 op 1 een kopie, dan zullen de Japanners toch ook wel een tegenstrategie hebben ontwikkeld die niet openlijk overal beschikbaar is om op te anticiperen?

• djengizz
  • Niet online
Prosac schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:53:
De rest van de wereld van de geo-politiek zou toch ook wel bekend zijn met de visie van Dugin en dat Poetin daar groot liefhebber van is?

DIt met de Koerillen is gewoon 1 op 1 een kopie, dan zullen de Japanners toch ook wel een tegenstrategie hebben ontwikkeld die niet openlijk overal beschikbaar is om op te anticiperen?
Het gaat niet zozeer om een tegen-strategie denk ik. Als belangen voldoende overeenkomen (denk aan containment China, een belangrijk punt voor Japan) is er weinig wat landen zal tegenhouden andere landen hun geopolitieke aspiraties waar te laten maken. Diplomatie maar ook manipulatie is daar een onderdeel van.

Kijk naar de midden-oosten variant waar Dugin in plaats van een Moskou-Tokio Axis een Moskou-Teheran Axis voorzag. Inmiddels is gebleken dat er voldoende overlap in belangen was (te creëren?) voor Iran om in ieder geval voor een deel mee te gaan in die aspiraties.

Dat het een agressieve en expansionistische geopolitieke visie betreft met slachtoffers betekent niet dat het niet ook winnaars kent (met Rusland als grootste winnaar uiteraard).

• Brent
  • Nu online
Niet geheel verassend: de top is afgesloten zonder iets bereikt te hebben over de Koeril-eilanden: http://www.japantimes.co....nsen-drama-holding-cards/
Wie weet leert Abe een lesje: one does not simply negotiate with Putin.

In ander nieuws: Kremlin vraagt om Proofs? aangaande de vermeende verkiezingsbeinvloeding in de VS. Ben benieuwd of de CIA zich in de bek laat kijken, waarschijnlijk niet natuurlijk.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Iets luchtigers. Russische propaganda heeft een totaal nieuw niveau bereikt. :P

Ja, dat is een speelgoedmodel. :D

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:08

wontcachme

You catch me? No you wont

RT doet wel goed zijn werk in NL: nieuws: Duitsland wil verspreiding nepnieuws tegengaan met wetgeving

Sommige van die reacties :X.
- RT geeft een reëeler beeld van een situatie
- Het maakt niet uit wie de eigenaar is van RT, maar ik vertrouw de Nederlandse media niet
- Gelijk is het de Nederlandse Propaganda Omroep (weet je gelijk wat voor een discussie heft gaat worden)
- Als RT het op video heeft staan geloof ik het direct (want kijken naar track record of eigenaar hoeft niet, behalve voor nl media)
- Russische media is vrijer dan Nederlandse media en Nederlandse media is slechter qua kwaliteit

:X :X

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• Prosac
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 00:34:
Iets luchtigers. Russische propaganda heeft een totaal nieuw niveau bereikt. :P

[video]

Ja, dat is een speelgoedmodel. :D
We moeten erg bang zijn voor een AT-wapen als er maar 2 schoten nodig zijn om een plastic model kapot te krijgen..
wontcachme schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 09:44:
RT doet wel goed zijn werk in NL: nieuws: Duitsland wil verspreiding nepnieuws tegengaan met wetgeving

Sommige van die reacties :X.
- RT geeft een reëeler beeld van een situatie
- Het maakt niet uit wie de eigenaar is van RT, maar ik vertrouw de Nederlandse media niet
- Gelijk is het de Nederlandse Propaganda Omroep (weet je gelijk wat voor een discussie heft gaat worden)
- Als RT het op video heeft staan geloof ik het direct (want kijken naar track record of eigenaar hoeft niet, behalve voor nl media)
- Russische media is vrijer dan Nederlandse media en Nederlandse media is slechter qua kwaliteit

:X :X
Dat is echt "NL is kut, dus moet Rusland wel beter zijn" praat.

• wontcachme

wontcachme

De Russische troll farms zijn overgeschakelt van Trump naar Merkel modus. Alleen de namen zijn ze vergeten aan te passen: https://twitter.com/DarthPutinKGB/status/811495710512320516

:z :z

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• RoD
  • Niet online

RoD

Paar leuke artikelen, wel tegen betaling:
Zo was het leven van een student in de Sovjet-Unie
In Wit-Rusland leeft het communisme voort

Een leuk inkijkje in hoe het vroeger was :)

[ Voor 6% gewijzigd door RoD op 24-12-2016 11:12 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Leestip: The Soviet Union Is Gone, But It’s Still Collapsing

Een aantal verhalen van experts over de ontwikkelingen in Rusland en de andere voormalige landen van de Sovjet-Unie, na het uiteenvallen ervan. Interessante verhalen, leuk om te lezen.

En dan nog een kijktip: Nieuwsuur heeft zo een rapportage over de Sovjet-Unie, en hoe Russen er 25 jaar na de val tegenaan kijken.

• Pyramiden
Toch plaatsen Smirnov en andere officials ook een kanttekening. Volgens hen konden Westerse atleten veel gemakkelijker een medisch attest krijgen waarmee ze een vrijstelling hadden voor het gebruik van dopinggeduide middelen, terwijl Russen een verzoek voor een dergelijk attest vrijwel altijd afgewezen zagen worden. De frustratie daarover zou mede hebben geleid tot het opzetten van een Russisch dopingnetwerk
Uit het artikel van de NOS.
Die arme Russen... Gelukkig is het dan totaal gerechtvaardigd om een door de staat gesponsord dopingnetwerk op te zetten...

• wontcachme

wontcachme

Vandaag ben ik begonnen met met het lezen van Red Storm Rising van Tom Clancy. Ik ben nu op ongeveer een kwart van het boek en heb mij al vele malen afgevraagd of dit boek niet in 2016 is geschreven. Zo veel acties komen overeen met wat er nu gebeurt (proberen opsplitsen NAVO, wig drijven tussen volk en regering, propaganda, false flags) :X :X

• djengizz
  • Niet online
Het zegt eerder iets over lange termijn bruikbaarheid van doctrines en de focus van Rusland op het gebruik hiervan. Daarnaast het ontbreken van het besef bij ons in welke mate dit nog steeds leidend is voor het handelen van Rusland. Zie bv. ook mijn opmerking hierboven over Dugin en hoezeer hij (en zijn boek uit de jaren negentig) nog relevant is.

Het westen heeft de koude oorlog, die Clancy zo gedetailleerd bestudeerde, als gewonnen en tot een einde verklaard. Destijds de Sovjet Unie of het huidige Rusland eigenlijk nooit.

• RoD
  • Niet online

RoD

Vice News is weer lekker bezig met rapportages, dit keer vanaf het front vanaf de andere kant: vanuit de DNR. Helaas hebben ze maar een korte video online gezet, maar je kan wel duidelijk zien dat het heel erg veel lijkt op de Sovjetunie.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ondertussen is per decreet van Poetin (27 december) UVZ, de enige overgebleven tankfabriek overgenomen en feitelijk genationaliseerd. Vraag me toch af welke oligarch nu het onderspit heeft gedolven. Heeft de baas van UVZ, Oleg Viktorovich Sienko wat verkeerd gedaan of wordt hij overgeplaatst? De man komt voort uit GazProm dus het is zeker een oligarch. Niet dat het lekker gaat met Ruslands supertank van doom, gepantserd met "Putinium" en alientechnieken te bescherming...

In tegenstelling tot wat de gemiddelde Kremlin-trollfabriek je doen wil geloven is dat voertuig helemaal nog niet klaar voor serieproductie, laat staan introductie. De eerste pre-productievoertuigen worden nu gebouwd om te testen bij eenheden. Gaat nog jaren duren voordat ze echt operationeel zijn, als dat ooit gebeurd aangezien ze ook niet goedkoop lijken te zijn. In plaats daarvan lijkt het er meer op dat de T-72 alweer een upgrade krijgt met wat T-14 systemen. Zelfs de hopeloze T-80's modellen met turbinemotoren blijven gehandhaafd en dat zou de meest logische tank zijn om te vervangen met de T-14.

http://www.janes.com/arti...tract-for-100-armata-mbts
http://www.janes.com/arti...dy-for-production-aad16d3
http://www.janes.com/arti...an-army-eyes-mbt-upgrades
http://www.janes.com/arti...icle-group-uralvagonzavod
http://nationalinterest.o...4-armata-might-make-17859
http://nationalinterest.o...4-armata-might-make-17859

Lijkt wel Kremlinologie dit. Kijken welk poppetje nu weer van het toneel verdwijnt en waarom. :+

Dit was ook opvallend. Hij laat hier eigenlijk zich wel in de kaart kijken door niet impulsief te vergelden maar te wachten op Trump.
http://nos.nl/artikel/215...itzetting-amerikanen.html

[ Voor 11% gewijzigd door DaniëlWW2 op 30-12-2016 18:11 ]

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Controle over die beeldvorming is voor Poetin inderdaad een eitje, het probleem is dan ook dat westerse media meegaan in die beeldvorming.

Daarnaast wordt de tactiek gebruikt van het generen van berichtgeving dat aansluit bij het wereldbeeld van veel burgers in westerse landen en dat wordt vervolgens vermengt met een pleidooi voor de Russische zaak. Zo is Rusland binnen de beeldvorming enkele jaren veranderd van een land met een dictatoriaal en repressief oligarchisch regime naar een regime dat op moreel, (geo)politiek en cultureel vlak aan de zijde staat van conservatief rechtse/populistisch (normen en waarden, anti-islam) en linkse partijen (zogenaamd antikapitalistisch, zie Corbyn in de UK) in het westen.

Kijk naar de het M-O, de beeldvorming is dat het imperialistische en globalistische westen terroristen steunt terwijl na de puinhopen van het westen Rusland korte metten maakt met de bestrijding van terreur en in tegenstelling tot het westen voor stabilisatie en vrede zorgt.

Dat men in Oost-Europa en in Azië heel anders denkt over Rusland idee van stabilisatie en vrede wordt niet uitgedragen.

• Prosac
defiant schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 16:55:

Kijk naar de het M-O, de beeldvorming is dat het imperialistische en globalistische westen terroristen steunt terwijl na de puinhopen van het westen Rusland korte metten maakt met de bestrijding van terreur en in tegenstelling tot het westen voor stabilisatie en vrede zorgt.
Omdat er inmiddels alle partijen beschikken over Amerikaans tuig, men richt zich constant op die TOW's, al dan niet veroverd op "gematigde" rebellen, of ziet bewijs in veroverd Irakees materieel ("bewust achtergelaten voor IS"). Maar dat andere groepen massaal aan munitie komt voor AK47's, grote voorraden materieel/aal veroveren bij bijvoorbeeld de herovering van Palmyra, dat maakt dan niet uit.
Ik moest de rest van de wereld eens horen als de VS de zaken in Syrie zou aanpakken zoals Rusland dan doet.. dan was het weer het imperialistische westen geweest dat het geen zak uitmaakt dat ze vrouwen en kinderen en niet-militaire infrastructuur kapot bombardeert.

Dus ja.. Rusland heeft het qua beeldvorming goed voor elkaar na 10+ jaar slechte aanpak door de VS.

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-11 19:12
Prosac schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 17:28:
[...]

en niet-militaire infrastructuur kapot bombardeert.
echt militaire infrastructuur heeft IS/daesh/al nusra ook niet echt... ze gebruiken kelders van scholen/ civiele gebouwen om te overnachten of munitie op te slaan bijvoorbeeld...

• defiant

defiant

Moderator General Chat

• Prosac
Mr. Detonator schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 22:27:
[...]

echt militaire infrastructuur heeft IS/daesh/al nusra ook niet echt... ze gebruiken kelders van scholen/ civiele gebouwen om te overnachten of munitie op te slaan bijvoorbeeld...
Oke, maar moet je dan allereerst beginnen met alle ziekenhuis kapot bombarderen?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Prosac schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 10:43:
[...]

Oke, maar moet je dan allereerst beginnen met alle ziekenhuis kapot bombarderen?
Da's een lastige. Als je het wel doet tref je mensen die geen combattanten zijn, als je niet doet komen strijders daar snel achter en gaan het ziekenhuis als basis gebruiken, of minimaal als veilige plaats.

• Prosac
downtime schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 10:47:
[...]

Da's een lastige. Als je het wel doet tref je mensen die geen combattanten zijn, als je niet doet komen strijders daar snel achter en gaan het ziekenhuis als basis gebruiken, of minimaal als veilige plaats.
Ik snap dat er voor oorlog regels gemaakt zijn, die echter altijd met de voeten getreden worden en de tactiek van de bevolking ook keihard treffen heeft dit keer blijkbaar mede geholpen om Assad weer aan de macht te helpen in Aleppo... maar ik vind het nogal wat, vooral omdat de Russen/Assad-strijders het meestal steeds ontkent of genegeerd hebben.
Ik vind het een hele lastige afweging, de mens in mij zegt dat je dergelijke centra moet ontwijken, aan de andere kant bestaan er geen schone oorlogen en moet je soms drastische maatregelen nemen om uiteindelijk op iets beters uit te komen. Maar dan nog.
Hoe zou de wereld reageren als "wij" het westen nu alle belangrijke burgerdoelen in pak 'm beet Raqqa kapot bombarderen? Zijn we gewoon te voorzichtig en moeten we zeggen: fack dat, IS is een groter gevaar dus die paar 1000 burgers die er bij omkomen zijn collateral damage?
Daar werd de VS en de rest van de hulp altijd op afgerekend, dat ze te luchtig deden over collateral damage. Als ze trouwens wel fouten toegaven, was het ook niet goed. Herinneren we ons allemaal het foutieve bombardement op een ziekenhuis in Afghanistan? Stonden de Russen handenwrijvend bij. :F

Nogmaals.. PR-technisch staat het Westen al een tijdje 4-0 achter.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Da's een dilemma waar je nooit uit komt. Oorlog is letterlijk een zaak van leven en dood. Geen plek waar zo'n behoefte aan regels is om de ergste excessen wat te beperken. Maar ook geen plek waar de verleiding zo groot is om die regels te buigen en zelfs te breken. Want ook dat draait om leven en dood.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:53

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Prosac schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 11:11:
Nogmaals.. PR-technisch staat het Westen al een tijdje 4-0 achter.
Ik ben wel benieuwd in hoeverre de aanslagen-golf nu afbuigt richting Rusland. De nieuwe generatie terroristen zijn immers de jongeren wiens familie kapot is geschoten door Russische jagers en niet door een Amerikaanse drone of Frans vliegtuig. In het M-O is het immers wel duidelijk van wie de grootste bloedbaden afkomstig zijn.

Dit dus.

• Prosac
FunkyTrip schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 11:39:
[...]

Ik ben wel benieuwd in hoeverre de aanslagen-golf nu afbuigt richting Rusland. De nieuwe generatie terroristen zijn immers de jongeren wiens familie kapot is geschoten door Russische jagers en niet door een Amerikaanse drone of Frans vliegtuig. In het M-O is het immers wel duidelijk van wie de grootste bloedbaden afkomstig zijn.
Voorlopig zijn de VS nog altijd de grote vijand, ik denk dat dat ook niet zomaar zal veranderen.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Welke aanslagen golf? Tsjetsjenië is al jaren een brandhaard en de Russen hebben al de nodige grote aanslagen gehad. Voor hun zijn aanslagen zoals wij die nu zien niks nieuws.

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-12 22:25
[...]

Rusland bevecht de rebellen, IS heeft nauwelijks last van Rusland als ze geen pact hebben gesloten. Er zaten geen jihadisten in Aleppo.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:13

unclero

MB EQA ftw \o/

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:50:
In tegenstelling tot wat de gemiddelde Kremlin-trollfabriek je doen wil geloven is dat voertuig helemaal nog niet klaar voor serieproductie, laat staan introductie. De eerste pre-productievoertuigen worden nu gebouwd om te testen bij eenheden. Gaat nog jaren duren voordat ze echt operationeel zijn, als dat ooit gebeurd aangezien ze ook niet goedkoop lijken te zijn. In plaats daarvan lijkt het er meer op dat de T-72 alweer een upgrade krijgt met wat T-14 systemen. Zelfs de hopeloze T-80's modellen met turbinemotoren blijven gehandhaafd en dat zou de meest logische tank zijn om te vervangen met de T-14.
En ik maar denken dat de eerste serie leveringsproblemen had omdat er een meningsverschil was over de betaling bij de Chinese producent. (dat er niet afgerekend mocht worden met geleende yuans of roebels, maar met harde valuta of baar goud)

Dit was ook opvallend. Hij laat hier eigenlijk zich wel in de kaart kijken door niet impulsief te vergelden maar te wachten op Trump.
http://nos.nl/artikel/215...itzetting-amerikanen.html
Poetin speelt geen schaak, maar go. Bij schaak moet je slaan als de mogelijkheid zich toedient. In go mag je gerust het overzicht van het bord in ogenschouw nemen en je op andere vlakken concentreren.
downtime schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 11:28:
Da's een dilemma waar je nooit uit komt. Oorlog is letterlijk een zaak van leven en dood. Geen plek waar zo'n behoefte aan regels is om de ergste excessen wat te beperken. Maar ook geen plek waar de verleiding zo groot is om die regels te buigen en zelfs te breken. Want ook dat draait om leven en dood.
Absoluut waar. Maar vaak is er nog zo'n idee dat oorlogen gevoerd horen te worden volgens 19e eeuwse ideeën met grote legers die op een afgesproken tijd en locatie zich tegenover elkaar stellen.
In de post-Clausewitz wereld zal alles ingezet worden en is alles een militair doel, maar de intentie waarmee dat doel aangevallen wordt, maakt of er regels worden overtreden. Het bombarderen van fabrieken en voorraden zijn daar voorbeeld van. Of het inzetten van vluchtelingenstromen als wapen. Maar ook met het gijzelen van burgerbevolking en hen gebruiken als menselijk schild is niet zo zwart-wit. Onze Mariniers hadden toch niet de burgerbevolking van Rotterdam in 1940 als menselijk schild gebruikt?
downtime schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 11:57:
Welke aanslagen golf? Tsjetsjenië is al jaren een brandhaard en de Russen hebben al de nodige grote aanslagen gehad. Voor hun zijn aanslagen zoals wij die nu zien niks nieuws.
Tsjetsjenië valt qua brandhaard nog wel mee (vergeleken met de vorige Tsjetsjeense oorlog). Ja, het rommelt er af en toe, maar sinds de Tsjetsjenen erachter zijn gekomen dat in het Rusland van Putin alles te koop is, is het relatief rustig:

Krijgsheer: "Goh, wat kan ik krijgen voor deze hutkoffer vol geld?"
Russische ambtenaar: "Het privé-telefoonnummer van topambtenaren bij twee ministeries naar keuze."
Krijgsheer: "En wat koop ik voor een bukhanka vol geld?"
Russische ambtenaar: "Een ministerie naar keuze, tien zetels in de Doema en vijf hoge onderscheidingen"
Krijgsheer: "Hmm... en is er ook nog een premium-service?"
Russische ambtenaar: "Voor een vrachtwagen vol geld koop je twee ministeries naar keuze, een kwart van de zetels in de Doema, het privé-telefoonnummer van Poetin en je mag per SMS direct wetsvoorstellen inschieten"
Krijgsheer: *wrijft over zijn baard* "Interessant, interessant.."

Het label 'IS-aanhanger' wordt intern graag gebruikt om mondige Oekraïeners, sorry, Nieuw-Russen, te laten verdwijnen en andere dissidenten de mond te snoeren.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

unclero schreef op zondag 1 januari 2017 @ 13:03:
[...]

En ik maar denken dat de eerste serie leveringsproblemen had omdat er een meningsverschil was over de betaling bij de Chinese producent. (dat er niet afgerekend mocht worden met geleende yuans of roebels, maar met harde valuta of baar goud)
Ik denk dat er heel wat meer speelt dan valutaproblematiek hier. Dit was ook geen "normale" introductie waar de voertuigen pas verschijnen bij de parade nadat ze al een aantal jaar in dienst zijn. Dit waren prototypen waar je de vraag moet stellen of ze uberhaupt wel volledig gevechtswaardig waren uitgerust. Daar twijfel ik onderhand wel aan aangezien ze kennelijk meteen na de parade terug moesten naar UVZ.
Poetin speelt geen schaak, maar go. Bij schaak moet je slaan als de mogelijkheid zich toedient. In go mag je gerust het overzicht van het bord in ogenschouw nemen en je op andere vlakken concentreren.
Poetin heeft anders de nodige malen wel impulsief gehandeld wat zeker ook niet altijd goed afliep op termijn voor hem. ;)

• Brent
  • Nu online
Een perspectief vanaf een stapje terug: wat is de Russische strategie eigenlijk? Mooie long(ish)-read voor iemand die het allemaal niet zo bij heeft gehouden. http://www.politico.eu/ar...ns-news-hacking-analysis/

Bij de NRC probeert iemand zo'n soort overzicht op polder-niveau te brengen: https://www.nrc.nl/nieuws...t-winnen-5986303-a1539359

Nu raakt over een paar maanden het reserve-fonds op waaruit Poetin de sancties financiert. Zijn helpende hand aan Trump heeft hier mee te maken: het is de laatste mogelijkheid om sancties op te heffen/c.q. verzachten. Een andere optie die nu rondzingt is vervroegde verkiezingen (voor het geld op is en Russen boos worden). Hoe dan ook, 2017 wordt interessant voor de Russisch-Westerse verhouding.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Op pagina 1 van dit topic, in december 2014, waren de Russische valutareserves ook al bijna op.

• Brent
  • Nu online
IJzerlijm schreef op maandag 2 januari 2017 @ 14:06:
Op pagina 1 van dit topic, in december 2014, waren de Russische valutareserves ook al bijna op.
Valuta-reserves =/= Calamiteitenfonds.

Dat gezegd hebbende, je hebt gelijk: wat is het totale overzicht van de reserves?

• klaw
Als je je afvraagt hoe het gaat met Rusland op financieel gebied;
Ze hebben bijna 20% van Rosneft verkocht voor ongeveer $12 Miljard.
http://www.reuters.com/ar...ivatisation-idUSKBN1321V5

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

klaw schreef op maandag 2 januari 2017 @ 14:29:
Als je je afvraagt hoe het gaat met Rusland op financieel gebied;
Ze hebben bijna 20% van Rosneft verkocht voor ongeveer $12 Miljard.
http://www.reuters.com/ar...ivatisation-idUSKBN1321V5
Das wel handig zo'n infinite moneytree. Zodra je 100% hebt verkocht nationaliseer je em weer d:)b

Hmm artikel gelezen. Wordt gewoon geld eruit trekken:
Under the current plan, Rosneft is due to buy the 19.5 percent stake itself so the proceeds can fund the budget before the end of the year. Rosneft would then resell the shares to investors some time in the first quarter of 2017.

[ Voor 26% gewijzigd door YakuzA op 02-01-2017 14:38 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Brent schreef op maandag 2 januari 2017 @ 14:10:
[...]

Valuta-reserves =/= Calamiteitenfonds.

Dat gezegd hebbende, je hebt gelijk: wat is het totale overzicht van de reserves?
Ik denk niet dat er iets zinnigs over te zeggen is. Als je nu terugkijkt is het wel zo dat Rusland absoluut niet heeft ingebonden zoals bij het begin van de sancties en de harde val van de roebel wel werd verwacht en is juist agressiever op het wereldtoneel gaan optreden. Als iemand eind 2014 had voorspeld dat in de komende jaren Rusland niets zou toegeven in Oekraine, een grote militaire interventie in Syrie gaat doen en de Amerikaanse verkiezingen met succes zou beinvloeden zou ik daar hartelijk om hebben gelachen.

• Erik82
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-11 20:49
ph4ge schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 12:26:
[...]

Rusland bevecht de rebellen, IS heeft nauwelijks last van Rusland als ze geen pact hebben gesloten. Er zaten geen jihadisten in Aleppo.
Er zaten wel jihadisten in Aleppo Nusra zat daar.

• RoD
  • Niet online

RoD

Brent schreef op maandag 2 januari 2017 @ 13:29:
Een perspectief vanaf een stapje terug: wat is de Russische strategie eigenlijk? Mooie long(ish)-read voor iemand die het allemaal niet zo bij heeft gehouden. http://www.politico.eu/ar...ns-news-hacking-analysis/
Goed stuk inderdaad, deelt een paar rake klappen uit.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

RoD schreef op maandag 2 januari 2017 @ 19:17:
[...]

Goed stuk inderdaad, deelt een paar rake klappen uit.
Ik betwijfel alleen of Trump in staat is tot coherente gedachte om de puntjes te verbinden...

• RoD
  • Niet online

RoD

DaniëlWW2 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 21:13:
[...]

Ik betwijfel alleen of Trump in staat is tot coherente gedachte om de puntjes te verbinden...
Trump niet. Maar misschien luistert hij naar de veiligheidsdiensten. De tijd zal uitwijzen wat voor keuzes hij gaat maken gebaseerd op de informatie die hem aangereikt wordt.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

RoD schreef op maandag 2 januari 2017 @ 21:28:
[...]

Trump niet. Maar misschien luistert hij naar de veiligheidsdiensten. De tijd zal uitwijzen wat voor keuzes hij gaat maken gebaseerd op de informatie die hem aangereikt wordt.
Je bedoelt dezelfde Trump die nu al een tijdje loopt te trappen tegen die veiligheidsdiensten? Ik heb er weinig vertrouwen in. :/

• RoD
  • Niet online

RoD

DaniëlWW2 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 21:57:
[...]

Je bedoelt dezelfde Trump die nu al een tijdje loopt te trappen tegen die veiligheidsdiensten? Ik heb er weinig vertrouwen in. :/
Hij heeft laatst (in een tweet uiteraard) gemeld dat hij skeptisch was over de Russen, "maar zou kijken naar de info van de veiligheidsdiensten" (ik weet de exacte bewoordingen niet meer). Dat is al een iets andere toon dan voorheen.

Maargoed, ik geef toe dat hier een groot deel wishful thinking bij zit.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

RoD schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:04:
[...]

Hij heeft laatst (in een tweet uiteraard) gemeld dat hij skeptisch was over de Russen, "maar zou kijken naar de info van de veiligheidsdiensten" (ik weet de exacte bewoordingen niet meer). Dat is al een iets andere toon dan voorheen.

Maargoed, ik geef toe dat hier een groot deel wishful thinking bij zit.
Het stomme is ook dat je het nooit bij hem kan weten. Ik hou dus de cynische lijn aan en laat me wel positief verrassen. Negatief verrast worden merk ik toch maar een paar seconden. Opeens een gigantische lichtflits en dat was hem dan...

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

DaniëlWW2 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:08:
[...]

Het stomme is ook dat je het nooit bij hem kan weten. Ik hou dus de cynische lijn aan en laat me wel positief verrassen. Negatief verrast worden merk ik toch maar een paar seconden. Opeens een gigantische lichtflits en dat was hem dan...
Ik mag hopen dat het niet zo uit de hand gaat lopen, ik heb mij altijd afgevraagd hoe trouw de officieren zijn welke de daadwerkelijke raketten lanceren. Ook die zullen bedenkingen hebben bij een irrationeel bevel.

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-11 20:08

superwashandje

grofheid alom

denk aan able archer en de spannende tijden met cuba. Gelukkig denken (dachten?) sommige mensen zelf nog wel na :)

[ Voor 53% gewijzigd door superwashandje op 03-01-2017 11:42 . Reden: linkjes toegevoegd voor de geintereseerden ]

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Brent schreef op maandag 2 januari 2017 @ 13:29:

Bij de NRC probeert iemand zo'n soort overzicht op polder-niveau te brengen: https://www.nrc.nl/nieuws...t-winnen-5986303-a1539359

Nu raakt over een paar maanden het reserve-fonds op waaruit Poetin de sancties financiert. Zijn helpende hand aan Trump heeft hier mee te maken: het is de laatste mogelijkheid om sancties op te heffen/c.q. verzachten. Een andere optie die nu rondzingt is vervroegde verkiezingen (voor het geld op is en Russen boos worden). Hoe dan ook, 2017 wordt interessant voor de Russisch-Westerse verhouding.
From beginning to end, the operation took three months. This is how the Russian security state shook off the controls of political councils or representative democracy. This is how it thinks and how it acts — then, and now. Blood or war might be required, but controlling information and the national response to that information is what matters. Many Russians, scarred by the unrelenting economic, social and security hardship of the 1990s, welcomed the rise of the security state, and still widely support it, even as it has hollowed out the Russian economy and civic institutions. Today, as a result, Russia is little more than a ghastly hybrid of an overblown police state and a criminal network with an economy the size of Italy — and the world’s largest nuclear arsenal.
Het belangrijkste stuk.

Pagina: 1 ... 63 ... 168 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.

Extra omtrent de situatie nu:
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.

Specifieke topic regels
• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid