RoD schreef op maandag 25 januari 2016 @ 10:31:
Hier wordt juist heel veel aandacht aan besteed. Ik stel voor dat je het rapport nog eens goed doorneemt. De mogelijkheid dat de polonium ergens anders is geproduceerd wordt uitgebreid besproken, maar wordt niet aannemelijk geacht.
Na het rapport 4 keer gelezen te hebben weet ik wel degelijk wat er in staat en wat in het rapport staat is onvolledig en er zijn nog zat kanttekeningen te maken bij onderzoek naar de herkomst van het gebruikte gif. Daar zal ik verderop nog even op ingaan.
Pun intended. Het rapport staat vol met inleidingen waarbij aangegeven wordt wat er gaat komen. Voegt niets essentieels toe aan de inhoud, wel aan het aantal pagina's.Het is namelijk wel lastig om aan de juiste hoeveelheid te komen, aangezien de door de staat gecontroleerde Russische fabriek de enige was die op het moment van de moord in staat was om voldoende hoeveelheden te produceren. Er wordt ook uitgebreid ingegaan op de mogelijkheid dat de polonium uit andere bron is verkregen. Het enige alternatief is dat er een andere reactor is gebruikt, die is aangepast om polonium te produceren, en dat de verantwoordelijke staat dit allemaal stiekem gedaan heeft om het vervolgens aan de Russen te geven.
In het rapport staat dat de 8 gram per maand grotendeels naar de VS wordt verscheept. Dat is genoeg om 160 mensen om te leggen. Is het onderzocht waar dat allemaal gebleven is? Als je het rapport zo goed gelezen hebt kan je me vast wel aanwijzen waar dat precies staat.
Buiten dat is er überhaupt een sluitende lijst te presenteren door het bedrijf die het polonium maakt? Hoe aannemelijk is het om via omkoping een zending buiten de reguliere kanalen te ritselen? Hoe aannemelijk is het dat de geheime diensten vrije toegang hebben tot het gif? Staat niet in het rapport. Zou het er wel in moeten staan?
Dat ze zoveel woorden hebben besteed om dergelijke zeer vergezochte hypotheses nog te bespreken geeft al wel aan hoe secuur het rapport is opgezet.
Wat is er ver gezocht om te onderzoeken waar het gif vandaan kan komen door gedetailleerd na te gaan in welke maand het gif geproduceerd werd en dat te vergelijken met een lijst van kopers van polonium? In het rapport wordt keer op keer op zeer pompeuze herhaal dat polonium in Rusland wordt gemaakt en het dus Russen moeten zijn geweest. Zelfs in een slecht TV dective serie zou zo'n verhaallijn ongeloofwaardig zijn.
Totaal irrelevant. Er is iemand omgelegd. Dan stel je de vraag wie daar verantwoordelijk is en hoe hij is vermoord. Wat Litvinenko wel of niet heeft uitgespookt doet niet ter zake.
Dat is een belachelijke bewering. Het maakt niet uit met welke ongure types hij omging want hij is omgelegd door twee ongure types die zelf ook in het ziekenhuis zijn behandeld voor bestralingsverschijnselen.
Bij een moordzaak heb je 3 essentiële vragen. Motief, middelen en gelegenheid. Bij een onderzoek als deze maakt me een inventarisatie van de mogelijke daders en gaat op onderzoek uit. Dat daar ook personen, waar hij direct mee omging, bij horen is vrij normaal. Dat je breed onderzoekt doet is ook normaal omdat je zo snel mogelijk alle getuigen wil horen omdat de informatie onnauwkeuriger wordt naar mate de tijd verstrijkt.
In dit geval omdat het om zwaar radioactief materiaal ging waarbij mensen besmet geraakt kunnen zijn is men met geigertellers op diverse plaatsen geweest en bleek dat er heel veel plekken besmet waren geraakt inclusief vliegtuigen. Als je niet weet dat je besmet bent en je via je lichaam het gif 'lekt' dan trek je een heel spoor van gif achter je aan.
Dat de gifmengers zelf ook ziek zijn geworden is nogal apart als zij wisten om welk gif het specifiek ging. Was dit een gecalculeerd risico of wisten ze niet wat voor goedje het was?
Ik heb de westerse pers nog geen conclusies zien trekken op basis van zelfverzonnen bewijsvoering. Iets wat jij wel doet. Beetje de omgekeerde wereld, wat je hier doet. Met die redenatie ben jij dus een Russische propagandist.
Schei toch uit met je 'zelfverzonnen bewijsvoering'. Mijn verwijzingen zijn naar het rapport zelf en reguliere media outlets zoals Der Spiegel, The Guardian etc. Nogal brutaal om dat zelfverzonnen te durven noemen ipv inhoudelijk op die artikelen in te gaan. Het past eerder bij een poging om iets te overschreeuwen als de boodschap niet bevalt.
Maar je zou natuurlijk voortaan ook iets meer inhoudelijk kunnen posten, dan hoeven we niet over en weer met woorden als 'propaganda' te gooien. Het zou ook schelen als je eens ophoudt te proberen om van de kleinst mogelijke gaatjes in de bewijsvoering een opgeblazen punt te maken met foutieve argumenten cq. leugens waarop je het hele rapport onderuit haalt. Het is namelijk nogal doorzichtig, en begint bijna een
religieuze discussie te worden. Feit is dat wanneer je alle bewijs die er in de zaak is samen neemt en dit reconstrueert, er een zeer duidelijk beeld naar voren komt van wat er is gebeurd. Alleen met een gigantische cognitieve dissonantie kun je tot een andere conclusie komen, omwille van de simpele reden dat de geldende hypothese overweldigend veel bewijs kent, en alternatieve hypotheses geen enkel bewijs omvatten.
Het aantonen door het aanhalen van journalisten die na onderzoek onderdelen van het rapport tegenspreken is geen inhoudelijke discussie? Wat een slap excuus om een gigantisch jij-bak te maken en mij van leugens te betichten. Niet onverwacht overigens want het is hier al keer op keer aangetoond dat dissonantie tegengewerkt moet worden.
Ik heb naast diverse reguliere media outlets letterlijk tientallen 'complotter' website gelezen die met allerlei diverse scenario's kwamen die niet te staven zijn. De meesten stroken niet met het rapport en een paar lijken plausibel maar zijn onvoldoende onderbouwd. Wat ik hier gepost heb is zeer duidelijk te staven met deugdelijke journalistieke bronnen. Dat is mijn uitgangspunt geweest.
Het lijkt er eerder op dat je niet zit te wachten als er aangetoond kan worden dat er gaten zitten in een politiek gemotiveerd rapport dat gepresenteerd door een gezaghebbend figuur achter gesloten deuren door MI6 is opgesteld. Want Litvinenko stond op de MI6 loonlijst. Wat het argument 'Barbertje moet hangen' versterkt. *drops mic*
En nu is het wat mij betreft wel even genoeg geweest. Denk dat iedereen er zijn buik wel vol van heeft nu. Ik heb mijn punten gemaakt.