[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 168 Laatste
Acties:
  • 731.330 views

Onderwerpen

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:24

EektheMan

DPC

RoD schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 13:15:
Is dat zo? Elke keer dat ik in Oekraïne kom verbaas ik me er over dat er weer tig kerken zijn bijgekomen :P
Ah ja, kerkelijk imperialisme. Doordat UA Orthodoxe Kerk vooralsnog niet erkent wordt door de Oosters-Orthodoxe Kerk(Russen schijnen eeuwen geleden (zie onder) documenten uit UA gestolen te hebben en via omkoping de zetel van Kyiv naar Moskou verplaatst), sinds Filaret bouwt de UA kerk overal en nergens. Griekse diaspora sponsort hem behoorlijk en daardoor zijn de contacten met de Grieks Orthodoxen erg sterk wat de Russen zwaar irriteert.

edit: Russische kerk dreigt zijn eigen weg te gaan als de Oekraïense wordt geaccepteerd. Op papier is de Russische de grootste, maar in daadwerkelijke vaste bezoekers de Oekraïense. De vraag is dus wat meer telt, papier of praktijk, maar ook het probleem van de illegale transfer moet diplomatiek aangepakt worden. Als de zetel weer naar de oorsprong van Rus wordt verplaatst zal dat een goeie tik opleveren voor de identiteit van Rusland.

Kerken zijn ook hier vooral gevuld met bejaarden. Jongeren komen ook enkel om te trouwen of met Pasen. Kerken zijn wel voller dan in Rusland, dat wel.
In 1686, 40 years after Mogila's death, the Ottomans, acting on the behalf of the regent of Russia Sophia Alekseyevna, pressured the Patriarch of Constantinople into transferring the Orthodox Church of Kiev and all Rus' from the jurisdiction of Constantinople to the Patriarch of Moscow, established a century prior to that. The legality of this step is occasionally questioned to this day along with the fact that the transfer was accompanied by graft and bribery, which in church affairs amounts to an ecclesiastical crime. The transfer itself, however, led to the significant Ukrainian domination of the Russian Orthodox Church
bron

[ Voor 41% gewijzigd door EektheMan op 06-06-2015 14:02 ]

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11 18:14

unclero

MB EQA ftw \o/

EektheMan schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 13:44:
(Russen schijnen eeuwen geleden (zie onder) documenten uit UA gestolen te hebben en via omkoping de zetel van Kyiv naar Moskou verplaatst)
Ja maar dat kwam toch doordat Sint Alexei de moeder van de Grote Khan genas van haar blindheid? :P
Daar hadden de Russen een paar jaar geleden een groot-budget-film over gemaakt, zelfs :+.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• EektheMan

EektheMan

DPC

unclero schreef op zondag 07 juni 2015 @ 10:29:
[...]

Ja maar dat kwam toch doordat Sint Alexei de moeder van de Grote Khan genas van haar blindheid? :P
Daar hadden de Russen een paar jaar geleden een groot-budget-film over gemaakt, zelfs :+.
[video]
:) Ik kan me nog half herinneren dat dit een controversiele film was. Iets van anti-Russisch, anti-Tartaars, (mmm, dus anti-Eurazisch?) maar pro Orthodoxe kerk (die het sponsorde). Er waren iig weinigen blij mee.

Maar misschien krijgen we straks een film over Sint Poetin die de Krim eigenhandig bevrijd van Nazi's? Of zou Steven Seagal niet atletisch genoeg zijn om Poetin te spelen? ;)

Hmmz, nog niet helemaal op gelet, maar wel half half hier en daar gelezen dat ook Rusland zijn filmindustrie aan het omvormen is tot propaganda vehikel. Benieuwd wat de eerste blockbuster gaat brengen en hoe dat in de grensstaten ontvangen zal worden.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
EektheMan schreef op zondag 07 juni 2015 @ 14:16:

Hmmz, nog niet helemaal op gelet, maar wel half half hier en daar gelezen dat ook Rusland zijn filmindustrie aan het omvormen is tot propaganda vehikel. Benieuwd wat de eerste blockbuster gaat brengen en hoe dat in de grensstaten ontvangen zal worden.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het niet zou gebeuren. Dit zou niet meer dan logisch zijn.

• EektheMan

EektheMan

DPC

RoD schreef op zondag 07 juni 2015 @ 15:12:
[...]

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het niet zou gebeuren. Dit zou niet meer dan logisch zijn.
Een allesomvattende verandering van de samenleving? Er is nog voldoende Sovjet legacy aanwezig, zelfs nog generaties, dus dat moet te doen zijn zonder al te veel protest....tenzij de economie van Oekraïne gaat lopen natuurlijk.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Er is al een Russische film over de 2008 oorlog met Georgie (en ook een Georgische) met daarin alle standaard propaganda trucs zoals dat alle Georgiers die je ziet hun stofbrillen op of maskers hebben zodat ze anonieme robotachtige figuren zijn terwijl je bij de Russen altijd hun gezicht kan zien. Een beetje zoals de Little Green Men maar nu zijn het de bad guys. Ook hebben alle Georgiers een Amerikaanse M16 terwijl in werkelijkheid de meesten nog met een AK rondliepen.

YouTube: AUGUST 8th english trailer

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11 13:33
Eigenlijk geweldig en eng om het zo duidelijk te zien. En het ergste is nog dat zo een film nog veel effectiever is dan welk propaganda nieuwsberichtje dan ook. Zeker als ze er dan nog bij zeggen 'based on a true story' etc.

Wist trouwens niet dat de Russische filmindustrie zo groot was. Qua kwaliteit doet deze trailer het niet onder een gemiddelde Hollywood productie.

[ Voor 24% gewijzigd door Teckna op 07-06-2015 16:01 ]

Verwijderd

Teckna schreef op zondag 07 juni 2015 @ 15:59:
Wist trouwens niet dat de Russische filmindustrie zo groot was. Qua kwaliteit doet deze trailer het niet onder een gemiddelde Hollywood productie.
Kwaliteit van propaganda? ;)

Is trouwens al bekend waar Bert Koenders in Moskou heeft uitgespookt?

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op zondag 07 juni 2015 @ 18:21:
[...]

Kwaliteit van propaganda? ;)

Ik neem aan dat je bedoelt "wat". Dat is wel bekend: hij heeft een hartig woordje met Lavrov gesproken die nog eens benadrukt heeft dat de daders van MH17 berecht moeten worden. Ze schijnen het niet overal mee eens te zijn geweest.

Doe met die verklaring wat je wilt :+

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

EektheMan schreef op zondag 07 juni 2015 @ 14:16:
Maar misschien krijgen we straks een film over Sint Poetin die de Krim eigenhandig bevrijd van Nazi's? Of zou Steven Seagal niet atletisch genoeg zijn om Poetin te spelen? ;)
Vast wel. Zijn mattie Kadyrov wil de film vast wel sponsoren.
Mijn persoonlijke favorieten:
  • Taras Bulba, de remake. Gogol ligt te tollen in zijn graf.
  • 1612. Historische epossen moet je niet verzwaren met zoiets banaals als historische feiten (met als bonus: mythische dieren).
  • Mongol. In het westen ook aardig ontvangen.
  • Spy. Groot budget. Met choreografie van Jet Li.
Doen de Chinezen toch een stuk beter ;)

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op zondag 07 juni 2015 @ 18:21:

Hij heeft zijn verontwaardiging eens flink geuit. O-)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Verwijderd

WK 2018/2022 staan wel degelijk op het spel volgens voorzitter van de onafhankelijk onderzoeksraad van de FIFA.
http://www.reuters.com/ar...cup-idUSKBN0ON0IP20150607

Deutsche bank gaat op verzoek onderzoeken in hoeverre Russen geld witgewassen hebben. (Dat terwijl DB een fikse boete heeft gekregen door met Libor te rommelen en twee topmannen zijn afgetreden.)
http://www.nu.nl/economie...kt-witwassen-rusland.html

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-11 08:32
Er worden al langer (grote) films gemaakt in Rusland. Ik denk dat de Russische leider denken dat dit belangrijk is voor de prestige van het land. Dus pompen ze er geld in.
unclero schreef op zondag 07 juni 2015 @ 23:50:
[...]

Vast wel. Zijn mattie Kadyrov wil de film vast wel sponsoren.

[...]

Mijn persoonlijke favorieten:
  • Taras Bulba, de remake. Gogol ligt te tollen in zijn graf.
  • 1612. Historische epossen moet je niet verzwaren met zoiets banaals als historische feiten (met als bonus: mythische dieren).
  • Mongol. In het westen ook aardig ontvangen.
  • Spy. Groot budget. Met choreografie van Jet Li.
Doen de Chinezen toch een stuk beter ;)
1612, (Zat er wel magische onzin in?). 1612 is door sommigen als anti pools bestempeld. Het is een verdraaide weergave van een van de moeilijkste perioden van Rusland. Het punt was zo ongeveer om de machtige sterke leider te verheerlijken. Waarbij de opstand van de gewone bevolking die erg belangrijk is in de Russische geschiedenis is "vergeten".

Over films gesproken wanneer komt er een ("spirituele") mh17 film? Het zou mij eigenlijk niet verbazen als de Russen over een paar jaar met een film komen waarbij een Russich passagier vliegtuig expres word neergeschoten door duivelse regering die tegen rebellen in achterafiestan.
Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2015 @ 07:33:
WK 2018/2022 staan wel degelijk op het spel volgens voorzitter van de onafhankelijk onderzoeksraad van de FIFA.
http://www.reuters.com/ar...cup-idUSKBN0ON0IP20150607

Deutsche bank gaat op verzoek onderzoeken in hoeverre Russen geld witgewassen hebben. (Dat terwijl DB een fikse boete heeft gekregen door met Libor te rommelen en twee topmannen zijn afgetreden.)
http://www.nu.nl/economie...kt-witwassen-rusland.html
Die van Qatar lijkt al niet door te gaan, nu nog wachten op de Russische. Er zullen wel weer stemmen opgaan dat de VS erachter zit. Op zich lijkt het mij niet heel onwaarschijnlijk dat de inmening van de VS iets te maken heeft met Rusland. Als ze maar alles legaal doen dan kan Rusland veel roepen maar dat zal dan weinig uitmaken. (Maar grappig is het wel, het land dat het minste voor heeft met voetbal er iets voor doet dat andere landen niet durven/willen.)

Zoals ik het lees heeft de Russische bank het zelf aangevraagd dus zal het wel om "echt" crimineel geld gaan. Of iemand die veel geld bij de DB heeft staan is in Putins ongenade gekomen. (Maar wat maakt het uit of DB een boete heeft gekregen of niet ze moeten iets uitzoeken wat onder hun valt. Er zijn agenten schuldig geweest aan iets, dan kun je toch moeilijk de politie nooit meer een onderzoek laten doen?)

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Aankomst van een Russische artilleriebrigade met overgeschilderde identificatienummers (duidelijkst op degene om 0:25 in beeld komt) in Taganrog, de laatste stop van de spoorlijn richting Mariupol. Achttien 2S3 houwitsers met de bijbehorende 1V15 en 1V16 commandovoertuigen.

YouTube: Россия. Таганрог. Российская военная техника едет в сторону Украины

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:41
WW3 incomming ?.

https://twitter.com/Dajey...DajeyPetros&utm_medium=fb

Zorgelijk wat allemaal daar kan en mag en zo wettelijk geregeld mag worden

• RoD
  • Niet online

RoD

Mektheb schreef op maandag 08 juni 2015 @ 11:57:
WW3 incomming ?.

https://twitter.com/Dajey...DajeyPetros&utm_medium=fb

Zorgelijk wat allemaal daar kan en mag en zo wettelijk geregeld mag worden
Je verbaast je daar nog over? Poetin doet toch wat hij zelf wil. Dit is gewoon iets voor intern gebruik. Waarschijnlijk heeft hij dit nodig om op een gegeven moment toe te kunnen geven dat er wel degelijk Russen in Oekraïne zijn, aangezien dat binnen Rusland ook steeds moeilijker wordt om te ontkennen. Zie de paniekreactie bij de twee gevangen Russische soldaten. Zo mag je bijvoorbeeld al geen melding meer maken over gesneuvelde soldaten, staatsgeheim enzo.

Wij (het westen) weten immers toch al dat er Russen meevechten in Oekraïne en de oorlog zelfs organiseren. Dus wat dat betreft verandert er niets. De enige vraag is hoe het westen zich op gaat stellen als de Russen weer aanvallen. Een harde lijn volgen lijkt me het enige wat de Russen kan bedwingen.

Op de aanval op Marinka heb ik weinig gehoord, behalve de uitspraak van Tusk dat er geen sprake van sanctieverlichting kan zijn, alleen verzwaring. Wat mij betreft wordt er nog nadrukkelijker met sanctieverzwaring gedreigd.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

klaw schreef op maandag 08 juni 2015 @ 08:55:
Zoals ik het lees heeft de Russische bank het zelf aangevraagd dus zal het wel om "echt" crimineel geld gaan. Of iemand die veel geld bij de DB heeft staan is in Putins ongenade gekomen. (Maar wat maakt het uit of DB een boete heeft gekregen of niet ze moeten iets uitzoeken wat onder hun valt. Er zijn agenten schuldig geweest aan iets, dan kun je toch moeilijk de politie nooit meer een onderzoek laten doen?)
Ik heb ernstige twijfels of je als Rus miljoenen op Duitse bankrekeningen kan hebben en niet ergens een connectie met het Kremlin hebt. Ik ga voor ongenade.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 12:35:
Ik heb ernstige twijfels of je als Rus miljoenen op Duitse bankrekeningen kan hebben en niet ergens een connectie met het Kremlin hebt. Ik ga voor ongenade.
Het zou gaan om Russische cliënten van Deutsche Bank die voor Roebels aandelen kopen waarna Deutsche Bank diezelfde aandelen even later weer terugkoopt voor dollars op de London Stock Exchange.

Kapitaalvlucht van rijke russen dus en het past in het plaatsje van Rusland die dit (selectief) tegen probeert te gaan. Overigens melden bronnen rondom Deutsche bank dat het bedrag nog wel eens hoger zou kunnen liggen dan 6 miljard.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:46
(Maar grappig is het wel, het land dat het minste voor heeft met voetbal er iets voor doet dat andere landen niet durven/willen.)
In de VS houd men gewoon niet zo van op de handen zitten. Iets waar we nog wat van kunnen opsteken, ook al kan het ongetwijfeld beter.

Het zal me benieuwen of en welke sancties er nu bij komen. Ondertussen schaaft Rusland rustig verder aan de Oekrainse kaas.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• RoD
  • Niet online

RoD

Brent schreef op maandag 08 juni 2015 @ 13:15:
[...]

In de VS houd men gewoon niet zo van op de handen zitten. Iets waar we nog wat van kunnen opsteken, ook al kan het ongetwijfeld beter.
Inderdaad. Het grootste probleem is dat wij onszelf niet kunnen verdedigen. We kunnen een door en door corrupte FIFA-offical nog niet eens wippen, laat staan een Russische dreiging in toom houden. We hebben de VS gewoon nodig en zullen daarom ook nog een hele tijd hun standpunten serieus moeten nemen. Wat dat betreft moet de EU hier echt iets aan doen, al lijken er geen mogelijkheden te zijn. Er is gewoon geen eensgezindheid op een niveau zoals we dat in de Verenigde Staten zien.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En die gaat er ook niet komen. Kijk een keer naar Griekenland en dan geloof je er al niks meer van...
De EU is simpelweg een wingewest voor de lidstaten waar iedereen meer moet verdienen dan ze erin stoppen. De rekening valt bij de Grieken, Italianen, Spanjaarden etc die vervolgens lui worden genoemd en zich moeten gaan aanpassen naar Noord-Europese waarden. Het perfecte recept voor een ramp.
djengizz schreef op maandag 08 juni 2015 @ 12:55:
[...]

Het zou gaan om Russische cliënten van Deutsche Bank die voor Roebels aandelen kopen waarna Deutsche Bank diezelfde aandelen even later weer terugkoopt voor dollars op de London Stock Exchange.

Kapitaalvlucht van rijke russen dus en het past in het plaatsje van Rusland die dit (selectief) tegen probeert te gaan. Overigens melden bronnen rondom Deutsche bank dat het bedrag nog wel eens hoger zou kunnen liggen dan 6 miljard.
Ongenade dus. ;)
Ik vraag mij wel af of dit de druppel was waardoor het hele bestuur van Deutsche Bank gaat vertrekken. Daar komen we nog wel eens achter.

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

1612, (Zat er wel magische onzin in?).
Een helderziende tovenaar/heremiet/monnik en een eenhoorn zijn anders heel rationeel en wetenschappelijk te verklaren ;).

• RoD
  • Niet online

RoD

Vandaag gehoord dat het er behoorlijk op lijkt dat Oekraïne bezig is met een forse mobilisatie. Ook de 'reserve-reservisten' (min of meer mensen die nauwelijks training hebben gehad) zijn opgeropen om zich bij het leger te melden. Heeft tot nogal wat consternatie geleid... ik ken een aantal mensen die hun baan hebben opgezegd om aan de oproep van het leger te ontsnappen. Hoe ze nu verder moeten zonder inkomen, dat weten ze zelf ook niet 8)7

Ben blij dat m'n vriendin ten tijde van haar opleiding (medische opleiding, daar zit verplichte militaire training bij) geweigerd heeft om de luitenantstitel te accepteren. Daardoor wordt ze nu niet opgeroepen. Bizar idee dat ze op termijn naar het front gestuurd zou kunnen worden :X M'n schoonvader kan nog wel opgeroepen worden, maar die is al wat ouder en ze lijken eerst jongeren te werven.

Hoe dan ook, het lijkt er dus op dat het leger de signalen van een naderende Russische aanval serieus neemt. En terecht ook natuurlijk, gezien de recente ontwikkelingen.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het kan ook zijn dat eerdere dienstplichtigen binnenkort worden ontslagen uit te dienst...

Nee, dat geloof ik eigenlijk ook niet. :/
Nu worden dus de zogenaamde tweedeklas (ook wel B klasse) dienstplichtigen opgeroepen. Dat doe je niet zomaar nee. Er zit een systeem achter de organisatie van de dienstplicht en hoe kan het ook anders dat het "ze germans" waren die dit hebben geperfectioneerd en de rest van de westerse wereld die het gekopieerd hebben.

Het werkt in feite als volgt:
Je hebt een beroepsleger bestaande uit soldaten, onderofficieren en officieren die zowel gevechtswaardige eenheden als een kader voor mobilisatie-eenheden vormen. De nadruk bij de mobilisatie-eenheden ligt bij het vormen van een kader voor de getrainde, jonge reservisten die bij een militaire noodsituatie worden opgeroepen waardoor het ratio soldaat vs onderofficier hoog ligt bij het professionele leger. (Onderofficier: meestal vanaf korporaal, soms vanaf sergeant. Verschilt per land en soms ook krijgsmachtonderdeel)

De soldaten verkrijgen je door de jongste dienstplichtige reservisten op te roepen. Tijdens hun actieve dienstplicht zijn ze ingedeeld bij een eenheid en de onderofficieren en officieren zijn al bepaalt. Bij een noodsituatie wordt de structuur geactiveerd en weet in principe iedereen bij welke eenheid hij moet zijn en wie de leiding heeft. Zo vul je in feite snel de rangen bij een dreiging terwijl het in vredestijd goedkoop is.

Gaat er echt oorlog uitbreken dan roep je ook de eerste, tweedeklas reservisten op en dat lijkt Oekraine nu te doen. De tweedeklas zijn reservisten die wat ouder zijn dan de eersteklas en afhankelijk van de bewapeningsvoorraad vaak bewapenend met ouder en/of minder materiaal. Dit is de grote mankrachtpoel waar elk leger bij een langere oorlog in moet vissen. Deze mankracht roep je op in golven om de schade voor de economie te beperken. De gevechtswaarde van deze eenheden is vrijwel altijd lager dan de eersteklas. De moderne westerse legers kennen de lagere klassen eigenlijk niet meer maar het was voor de invoering van de beroepsleger normaal dat het grootste deel van je leger tweedeklas was. De uitzondering waar de meeste oproepbare eenheden (ook al zijn ze wat ouder) eersteklas eenheden zijn de legers van kleinere landen die relatief minder mankracht oproepen en deze beter uitrusten zoals Nederland of Groot Brittannië die geen groot leger en een grote vloot kunnen betalen en bemannen. De reden hiervoor is dat tweedeklas eenheden zijn vaak beperkt in offensieve mogelijkheden maar defensief bijna net zo sterk als de eerste klasse. De kleinere mankrachtpoel vereist een optimale inzetbaarheid waardoor die keuze bijvoorbeeld door het Nederlands leger is gemaakt.

Qua leeftijd zijn de eersteklas reservisten de achttienjarige tot ergens begin twintigers, afhankelijk van het land. Nadat je te oud bent voor eersteklas eenheden ga je naar de tweede. De tweedeklas vult bij de meeste landen de periode tot de late twintigers en soms zelfs tot dertig jaar oud. Dan is er nog de derdeklas/C klasse die kan oplopen tot in de veertig. Deze roep je alleen op als er al oorlog is en je een tekort aan manschappen hebt nadat de hele eerste en tweedeklas zijn opgeroepen. Deze eenheden worden uitgerust met wat over is en zijn eigenlijk niet in staat om zware gevechtsacties, ook defensieve uit te voeren. Dit zijn de opvullers van de linie, meer niet. Het oproepen van de derdeklas kan je ook wel het "you're fucked/zinloze slachting" scenario noemen. :N

De derde golf oproepen sloopt je economie waardoor dit in feite pas wordt gedaan als het goed mis is. De Sovjets hebben dit systeem net zoals veel landen omarmt en het bestaat nog steeds. In feite bestond het Sovjetleger vrijwel exclusief uit tweedeklas eenheden omdat ze niet in staat waren veel professionele eenheden uit te rusten als eersteklas eenheden en dat is nog steeds de zwakte van het Russisch leger.

Dus in het kort:
-Beroepsleger aangevuld met dienstplichtigen = Eersteklas
-Reservisten met een klein professioneel kader en minder/oudere bewapening = Tweedeklas
-Alles of niets inzet door iedereen te mobiliseren met sterk verminderde bewapening = Derdeklas

Overgens is het zo dat als je militaire training hebt gevolgd als onderdeel van een medische opleiding dat je waarschijnlijk bij een medische eenheid wordt ingedeeld. Ik heb geen flauw idee welke medische opleiding je vriendin heeft gevolgd maar als het arts was dan is de officierstitel logisch. Artsen zijn eigenlijk altijd officier.

• RoD
  • Niet online

RoD

Vriendin is geen arts, maar ziekenhuisapotheker. Ze moest overigens gewoon leren schieten en militaire tactieken toepassen enzo.

Overigens kun je als apotheker ook gewoon aan het front worden ingezet, in Oekraïne. Je wordt onder andere getraind op het gebied van militaire eerste hulp enzo. Tevens kunnen ze je extra training geven en toch inzetten als soldaat, ofzoiets. Ik heb namelijk ook gehoord dat ze niet verlegen zitten om medisch personeel, maar wel om soldaten. Maargoed, details ontbreken.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Lekkere logica is dat dan weer. Iemand die als apotheker werkt is ook wel een kandidaat voor een officiersrang om in deze hoedanigheid te werken in een veldhospitaal als kwartiermeester voor medische voorraden of als apotheker. Mensen met zo'n opleiding sturen de meeste legers niet naar het front. :X

Overgens betekent schietoefeningen en enige militaire tactiek niet automatisch dat je een frontliniesoldaat bent. Leren schieten leert eigenlijk iedereen omdat dit misschien wel eens handig kan zijn. Een beetje tactiek kan ook geen kwaad. In ieder geval kiezen ze voor ziekenverplegers meestal toch gewone soldaten en niet mensen met een medische achtergrond. Eigenlijk iedereen die een speciale vaardigheid heeft wordt niet gebruikt als schietschijf. Ik denk dan ook niet dat ze in de frontlinie terecht zou zijn gekomen. Niet dat dit speelt maar toch. ;)

• EektheMan

EektheMan

DPC

Ik heb 4 collega's die nu opgeroepen zijn:

- 2 Afghanistan veteranen, geen idee wat hun verleden is met eerdere oproepen. Ik heb het gevoel dat ze al eerder opgeroepen zijn, maar doordat ze pasgeboren kinderen hebben zijn ze er misschien onderuit gekomen. Fysiek nog goed getrainde mannen en altijd zeer rustig in noodsituaties. Fijne mensen om naast je te hebben.
- 1 dame die psycholoog is (doet HR), maar in de Sovjet tijd in een soort verkapte legeropleiding heeft gezeten. Ze heeft iig jarenlang elke zomer meermaals per dag parachute gesprongen, in de winter scherpschutten en natuurlijk heel wat fysiek uitdagingen. Ze kan zo model staan voor een übermensch. Zeer atletisch en een knap stel hersenen.
- 1 man, financien.....er....nietsnut zo op het eerste gezicht. Zegt geen ervaring te hebben. (al kun je je daar sterk in vergissen. Er zijn er zat die hun verleden geheim houden en na wat dieper graven kunnen er opmerkelijke resultaten uit komen)

Allen zijn bereid naar het front te gaan, maar ze maken zich allemaal zorgen om de slechte leiding en uitrusting.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dat roept de vraag op of al deze mensen geregistreerd stonden als reservist en daarom zijn opgeroepen of dat deze mensen om een andere reden zijn opgeroepen. Dat tweede zou niet veel goeds betekenen aangezien je niet zomaar mensen van zo rond de veertig zal oproepen. :/ (Afghanistan veteranen)

• RoD
  • Niet online

RoD

DaniëlWW2 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 22:41:
Lekkere logica is dat dan weer. Iemand die als apotheker werkt is ook wel een kandidaat voor een officiersrang om in deze hoedanigheid te werken in een veldhospitaal als kwartiermeester voor medische voorraden of als apotheker. Mensen met zo'n opleiding sturen de meeste legers niet naar het front. :X

Overgens betekent schietoefeningen en enige militaire tactiek niet automatisch dat je een frontliniesoldaat bent. Leren schieten leert eigenlijk iedereen omdat dit misschien wel eens handig kan zijn. Een beetje tactiek kan ook geen kwaad. In ieder geval kiezen ze voor ziekenverplegers meestal toch gewone soldaten en niet mensen met een medische achtergrond. Eigenlijk iedereen die een speciale vaardigheid heeft wordt niet gebruikt als schietschijf. Ik denk dan ook niet dat ze in de frontlinie terecht zou zijn gekomen. Niet dat dit speelt maar toch. ;)
Misschien doen ze dit soort dingen niet bij normale legers, maar we hebben het hier wel over Oekraïne :P
EektheMan schreef op maandag 08 juni 2015 @ 22:43:
1 dame die psycholoog is (doet HR), maar in de Sovjet tijd in een soort verkapte legeropleiding heeft gezeten. Ze heeft iig jarenlang elke zomer meermaals per dag parachute gesprongen, in de winter scherpschutten en natuurlijk heel wat fysiek uitdagingen. Ze kan zo model staan voor een übermensch. Zeer atletisch en een knap stel hersenen.
Ik denk dat dat hetzelfde is als wat mijn vriendin ook heeft gedaan. Toch wel een teken aan de wand dat dat soort mensen worden opgeroepen.

Sowieso vraag ik me eigenlijk wel af wat de huidige staat is van het Oekraïense leger. Is het beter of slechter dan een paar maand geleden?
DaniëlWW2 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 23:06:
Dat roept de vraag op of al deze mensen geregistreerd stonden als reservist en daarom zijn opgeroepen of dat deze mensen om een andere reden zijn opgeroepen. Dat tweede zou niet veel goeds betekenen aangezien je niet zomaar mensen van zo rond de veertig zal oproepen. :/ (Afghanistan veteranen)
Ja, je staat ergens geregistreerd. Ook als je al heel lang geen training meer hebt gehad. Je moet bijvoorbeeld als je een rang in het leger accepteert ook altijd doorgeven als je gaat verhuizen, en nog wat administratieve dingetjes die af en toe lastig kunnen zijn.

Mijn vriendin heeft destijds de rang afgewezen omdat het gewoonweg irritant was en je die titel toch nooit nodig gaat hebben in je dagelijks werk (tenzij je bijvoorbeeld militair apotheker wil worden). Overigens was zij de enige van haar universiteit van dat studiejaar die het afwees. De rest heeft het allemaal geaccepteerd. Dat geeft overigens ook aan dat het een hele hoop mensen zijn: iedereen met een relevante studie en een beetje militaire training staat dus als reservist geregistreerd en het zijn dus die mensen die nu opgeroepen zijn (alhoewel natuurlijk nog niet allemaal).

Hoe dan ook, ik vermoed dat je veel van die mensen gewoon kunt zien als doorsnee burgers. Absoluut niet fighting fit.

[ Voor 29% gewijzigd door RoD op 08-06-2015 23:20 ]

• Measter
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-11 11:46
Landmijn doodt zeven Oekraïense militairen

Zeven Oekraïense militairen zijn in de buurt van Donetsk, het voornaamste bolwerk van de separatisten, om het leven gekomen doordat een landmijn ontplofte.

De wagen waarin ze zaten, reed over de mijn, meldde het leger dinsdag.

Elders zou een militair zijn gedood in een vuurgevecht met de Russisch georiënteerde rebellen. Officieel is er een staakt-het-vuren sinds februari, maar kleine schermutselingen eisen bijna dagelijks nog levens in Oost-Oekraïne

de Russisch georiënteerde rebellen.. De naampjes worden steeds leuker... 8)7

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

In de een aantal belangrijke Europese NAVO landen is een meerderheid tegen het steunen door die landen van hun NAVO bondgenoten bij een Russische invasie.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QUnkTwW.png

Precies de landen die niet willen helpen gaan er wel weer van uit dat Amerika dat zal gaan doen:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tMh3HSY.jpg

Misschien moet de NAVO maar worden opgesplitst in landen die wel en landen die niet hun defensie serieus nemen. Degenen die dat niet doen kunnen dan met soft power en VN resoluties proberen hun belangen te verdedigen.

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:09

almightyarjen

When does the hurting stop?

De afgelopen 20 jaar werd de noodzaak van de NAVO steeds minder door de afwezigheid van een grote dreigende macht en daardoor is "de verbroedering" van landen op dat vlak ook afgenomen. Ook dat is de reden waarom sommige landen (incl. NL) het defensiebudget steeds verder hebben terug gedrongen en niet hebben voldaan aan de afdracht aan de NAVO.

Ik hoop dat de recente dreiging een ommekeer zal betekenen maar ik vraag het me af. Ik neem aan dat de survey is gehouden onder de bevolking van die landen. Het is belangrijker voor een politicus om herkozen te worden dan onpopulaire beslissingen te nemen, dus de politicus die moet bepalen of we in actie komen bij een aanval op een NAVO land laat zich zeker ook leiden door de mening van het volk.

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• Brent
IJzerlijm schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 09:38:
In de een aantal belangrijke Europese NAVO landen is een meerderheid tegen het steunen door die landen van hun NAVO bondgenoten bij een Russische invasie.

[afbeelding]

Precies de landen die niet willen helpen gaan er wel weer van uit dat Amerika dat zal gaan doen:

[afbeelding]

Misschien moet de NAVO maar worden opgesplitst in landen die wel en landen die niet hun defensie serieus nemen. Degenen die dat niet doen kunnen dan met soft power en VN resoluties proberen hun belangen te verdedigen.
De EU-crises (immigratie, euro) zijn denk ik dezelfde: gebrek aan verbondenheid en een gebrek aan perspectief. Politici valt het laatste te verwijten, een matig bewustzijn over Europa en haar geschiedenis het eerste (en ook het tweede natuurlijk).

Het is een vervelende waarheid denk ik dat niets zo effectief is voor de interne cohesie als een oorlog. Poetin doet immers exact dit. De EU moest een stap hier overheen zijn, samenwerking zonder externe en militaire component.

Het is voor de meesten nu wel duidelijk dat de economische component aan revisie toe is, helaas laten onze politici zich hier als extreem conservatief kennen.

Ook was een militaire component lang niet nodig, ook juist door die Navo. Alhoewel ik niet denk dat de Russen het in de kop halen een Navo-lidstaat aan te vallen, is een gebrek aan ontwikkeling en perspectief de reden voor deze uitslag. Die flitsmacht probeert weer een beetje leven te blazen in het idee van samenwerking en het serieus nemen van de militaire component.

Ik zou echter willen stellen dat baby-boom en later zich in slaap hebben laten sussen door haar welvaart. Politici zijn uiteindelijk ook een product van de samenleving, en we hebben al lang geen visionairen (nodig) gehad in Europa. Het extreem-pacifisme tiert welig in deze omstandigheden.

De interne open grenzen hadden deels hier een antwoord op kunnen zijn (het broedergevoel), maar ik denk dat dit toch voornamelijk voor elites en de allerarmsten is gebleven. De middenstand heeft zich nauwelijks gemengd, vakanties zijn zo'n beetje het hoofdcontact met de andere Europese culturen.

Er is dringend behoefte aan perspectief denk ik, en ik zie niemand die dat komt brengen.

[kwaadaardig modus]
Poetin zou de Europese integratie een dienst bewijzen met een totale oorlog. Ik zet goed geld in dat Europa opeens in het gelid springt, we strikter op de externe grenzen gaan zijn en we de juiste economische hervormingen doorvoeren om de oorlog te kunnen volhouden (en het strategisch belang van bijv. Griekenland ook direct duidelijk is).
[/kwaadaardig modus]

Waar de Amerikanen een stap op ons voor zijn is het bewustzijn dat de vrije wereld wapens behoeft. Of dat nu bewustzijn is, of gecodificeerd in hun wetten, of een artefact van de pioniersmentaliteit, durf ik niet te zeggen, maar het is er. Daar kan ik alleen maar jaloers op zijn. Een imperium wordt het sowieso, en wereld van vrede en gelijkheid (communisme) is voorlopig nog niet in beeld voor deze planeet. Dan verkies ik de Amerikaanse vrijheid boven de Russische en Islamistische alternatieven. Misschien dat de Chinese ook zo gek nog niet zou zijn.

Maar het zou erg jammer zijn als we, zoals deze poll misschien weergeeft, we niet meer hopen dat een nieuw Europees imperium iets veel beters en mooiers kan zijn dan de huidige alternatieven. Daar is de EEG/EU tenslotte toch om begonnen.

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 23:06:
Maken deze oproepen geen deel uit van een lange termijn strategie, waarbij de huidige groep soldaten aan het front vervangen wordt? Mits er geen totale oorlog uitbreekt, mag een kennis van mij na de zomer met verlof. Maar dat betekent dus wel dat er nieuwe mensen nodig zijn. Er is al een ronde geweest: die mensen zullen nu wel klaar zijn met hun training. En degenen die nu opgeroepen worden, zijn weer voor de volgende wissel. (Ooit houdt het natuurlijk op, en komt gewoon weer de eerste groep aan de beurt, zeg ik met mijn lekenverstand.)

• RoD
  • Niet online

RoD

Rusland mag geen troepen meer door Oekraïne verplaatsen om ze van en naar Transnistrië te krijgen. Klik

Ben benieuwd wat Poetin nu gaat verzinnen. Door de lucht gaat ook niet, want dan moeten ze door Oekraïens luchtruim. Misschien dat ze dan nu toch maar proberen om heel zuid-oost Oekraïne te veroveren :X

• Mektheb
Tijd om met groene mannetjes Transinistrie te annexeren :+ ?

Verwijderd

Brent schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 15:18:
Waar de Amerikanen een stap op ons voor zijn is het bewustzijn dat de vrije wereld wapens behoeft. Of dat nu bewustzijn is, of gecodificeerd in hun wetten, of een artefact van de pioniersmentaliteit, durf ik niet te zeggen, maar het is er. Daar kan ik alleen maar jaloers op zijn. Een imperium wordt het sowieso, en wereld van vrede en gelijkheid (communisme) is voorlopig nog niet in beeld voor deze planeet. Dan verkies ik de Amerikaanse vrijheid boven de Russische en Islamistische alternatieven. Misschien dat de Chinese ook zo gek nog niet zou zijn.
Grappig dat je dat zegt want de Amerikaanse overheid gaat zich steeds meer richting de Chinese overheid gedragen. Noam Chomski merkte al eens op dat de VS een rechtse partij heeft met twee afdelingen. De grondwetten staan stevig onder druk en een president dat buiten het parlement om allerlei beslissingen neemt maakt het er niet beter op.
Maar het zou erg jammer zijn als we, zoals deze poll misschien weergeeft, we niet meer hopen dat een nieuw Europees imperium iets veel beters en mooiers kan zijn dan de huidige alternatieven. Daar is de EEG/EU tenslotte toch om begonnen.
EU is verkocht als zijnde Europees vredesplan maar is geïmplementeerd als een bureaucratische moloch dat multinationals voortrekt en de middenstand op grote schaal tegenwerkt. Niet voor niets dat hierdoor de TPP ook zo snel mogelijk doorgevoerd kan worden omdat er maar met een EU moet worden onderhandeld ipv de afzonderlijke lidstaten.

• Brent
Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 07:35:
[...]

Grappig dat je dat zegt want de Amerikaanse overheid gaat zich steeds meer richting de Chinese overheid gedragen. Noam Chomski merkte al eens op dat de VS een rechtse partij heeft met twee afdelingen. De grondwetten staan stevig onder druk en een president dat buiten het parlement om allerlei beslissingen neemt maakt het er niet beter op.
Niets is zonder gebreken, maar mij maak je niet wijs dat de Amerikanen momenteel niet het beste alternatief hebben.
EU is verkocht als zijnde Europees vredesplan maar is geïmplementeerd als een bureaucratische moloch dat multinationals voortrekt en de middenstand op grote schaal tegenwerkt. Niet voor niets dat hierdoor de TPP ook zo snel mogelijk doorgevoerd kan worden omdat er maar met een EU moet worden onderhandeld ipv de afzonderlijke lidstaten.
Dat komt omdat die visie er sinds lange tijd wel uit is in Brussel (misschien net zoals in Washington). Bedrijven maken natuurlijk gebruik van gecentraliseerde invloed. Dit neemt niet weg dat de EU iets beters kan zijn dan Amerika, maar dat gaat inderdaad niet gebeuren onder de huidige generatie eurobureaucraten.

De democratie bood een vredige manier van het wisselen van leiders/dynastien. Misschien hebben we nu een vredige manier van revolueren nodig? Van binnenuit een systeem echt herzien, dat is heel moeilijk (en ik kan eigenlijk ook maar weinig voorbeelden zonder externe invloed bedenken).

Verwijderd

Brent schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 10:32:
Niets is zonder gebreken, maar mij maak je niet wijs dat de Amerikanen momenteel niet het beste alternatief hebben.
Ze hadden een goede start na de stichting van het land maar het is de foute kant op gegaan waarbij te debatteren valt welke momenten aanleiding zijn waar het fout is gegaan. (1913 is IMHO een goed kanshebber) Volgens een politieke studie van Princeton is de VS min of meer een oligarchie (oliegarchie?).
Multivariate analysis indicates that economic elites and organized groups representing business interests have substantial independent impacts on U.S. government policy, while average citizens and mass-based interest groups have little or no independent influence.
bron: http://journals.cambridge...omPage=online&aid=9354310

Een Duitse bankier die zich zorgen maakt over de economische ontwikkeling van zijn land en Europa in algemeen tav de economische sancties tegen Rusland. De harde keuzes die gemaakt zijn blijken in voordeel van Rusland-China uit te vallen volgens deze persoon.
http://deutsche-wirtschaf...a-gewinnen-gegen-die-usa/

DNR/LPR willen hun Rusland 'Anschluss'? Of is het een volgende Russische zet op het internationale politieke schaakbord?
http://sputniknews.com/europe/20150610/1023168656.html

• Brent
Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 10:50:
[...]

Ze hadden een goede start na de stichting van het land maar het is de foute kant op gegaan waarbij te debatteren valt welke momenten aanleiding zijn waar het fout is gegaan. (1913 is IMHO een goed kanshebber) Volgens een politieke studie van Princeton is de VS min of meer een oligarchie (oliegarchie?).
Nogmaals, er kan vanalles beter, maar dat is een andere discussie. Ik nodig je uit in een andere invloedssfeer te gaan wonen als je denkt dat de Amerikaanse niet de beste (of minst slechte) is.

• Teckna
Amerika (en de EU) is geen oligarchie (meer) maar een corporatocracy. Maar verder erg offtopic.

Verwijderd

Brent schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 11:21:
Ik nodig je uit in een andere invloedssfeer te gaan wonen als je denkt dat de Amerikaanse niet de beste (of minst slechte) is.
Dat heeft er niets mee te maken. En lees dat wetenschappelijke rapport waarnaar ik gelinked heb maar eens door. De Amerikaanse democratie is dood en als het aan de EU ligt gaan wij ook die kant op.
Dan kom je als Oekraïne mooi bedrogen uit. Of je dan door Rusland gepiepeld wordt of de EU maakt dan ook bizar weinig uit.

• Brent
Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 15:04:
Of je dan door Rusland gepiepeld wordt of de EU maakt dan ook bizar weinig uit.
Wouter, het is weer tijd voor je periodieke uitspattinkje zie ik ;) Nogmaals, als het je weinig uitmaakt, ga jij lekker in de Russische provincie wonen.

Verwijderd

Sorry hoor maar dat is een bijzonder flauwe opmerking die weer typerend is. Als je kritiek hebt op partij A ben je automagisch voor partij B want je bent of voor of tegen. De gedachte dat je nog voor A of B of zelfs C bent is blijkbaar te moeilijk. Om nog maar te zwijgen over meer nuancering en de bereidheid om van mening te durven te veranderen.

On topic:
Het NAVO verband wat in Duitse opzicht niet meer zo sterk lijkt als gedacht werd. Zijn er meer NAVO landen die hier hetzelfde over denken en daarmee de broosheid van de NAVO aangeven?
http://www.spiegel.de/pol...erteidigen-a-1038017.html

• Mektheb
Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:39:
Sorry hoor maar dat is een bijzonder flauwe opmerking die weer typerend is. Als je kritiek hebt op partij A ben je automagisch voor partij B want je bent of voor of tegen. De gedachte dat je nog voor A of B of zelfs C bent is blijkbaar te moeilijk. Om nog maar te zwijgen over meer nuancering en de bereidheid om van mening te durven te veranderen.

On topic:
Het NAVO verband wat in Duitse opzicht niet meer zo sterk lijkt als gedacht werd. Zijn er meer NAVO landen die hier hetzelfde over denken en daarmee de broosheid van de NAVO aangeven?
http://www.spiegel.de/pol...erteidigen-a-1038017.html
Logisch ook, ze hebben de NAVO nooit nodig gehad.

Maar ik hoor ze wel piepen als Rusland morgen Corsica ofzo overneemt en ze hebben de NAVO nodig.
Denk er altijd gekeken gaat worden naar hun eigen agenda, maar reken maar dat ik liever een land als Polen heb in de NAVO en voor de NAVO dan een land zoals Italie.

Tenzij we een paar duizend jaar terug de tijd in gaan.

• Brent
Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:39:
Wat flauw is, is dat jij serieus stelt dat Amerika of Rusland niet uitmaakt. Ik geloof niet dat je dat echt vind, zolang je niet in Russische invloedssfeer woont.

In ander nieuws (http://www.trouw.nl/tr/nl...-bedreigen-Europa.dhtml):
Ik weet dat de middelen en menskracht om systematisch in de gaten te houden wat er gebeurt in het Russische leger en de maatschappij heel beperkt zijn. Daar zou je in kunnen investeren.
Kijk eens aan.

[ Voor 23% gewijzigd door Brent op 11-06-2015 17:52 ]

Verwijderd

Brent schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:47:
Wat flauw is, is dat jij serieus stelt dat Amerika of Rusland niet uitmaakt.
Dat heb ik niet gezegd. Ik heb gezegd dat voor Oekraïne het niet uitmaakt door welke buitenlandse club ze aangestuurd worden. Het land is bankroet en ze klampen zich aan elke strohalm vast en moeten daar op de middel en lange termijn een prijs voor betalen.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-12 15:10

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 18:49:
[...]

Dat heb ik niet gezegd. Ik heb gezegd dat voor Oekraïne het niet uitmaakt door welke buitenlandse club ze aangestuurd worden. Het land is bankroet en ze klampen zich aan elke strohalm vast en moeten daar op de middel en lange termijn een prijs voor betalen.
:X

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• almightyarjen

almightyarjen

Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 18:49:
[...]

Het is al eerder gezegd, maar je snapt toch wel dat Rusland niet dezelfde voordelen biedt als EU/USA? Ik snap je punt dat je als burger steeds minder te zeggen hebt e.d., maar in het westen word je een stuk vrijer gelaten dan in Rusland, daar kan je niet omheen.

Verwijderd

Dat lijkt een beetje op beweren dat het verschil is bij het eindresultaat van een kortere levensverwachting door obesitas of een wodka verslaving. Maar begrijpelijk dat de cognitieve dissonantie ervoor zorgt dat mensen niet te ver in de toekomst durven kijken en melancholisch naar het verleden kijken.

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:44
Doe dan maar obesitas, dan heb je in elk geval een eerlijk beeld van wat er allemaal gebeurd. ;)

Verwijderd

Kwam vandaag tegen over de inhoud van een leerboek van het VMBO dat een behoorlijke sterke mening geeft aan de situatie in de Oekraïne en over het democratische gehalte van Rusland. (Het gaat voornamelijk om de plaatjes in het artikel. De inhoud van het artikel ben ik het overigens niet mee eens.)

http://www.sott.net/artic...in-Dutch-school-textbooks

• klaw
Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 01:03:
Dat lijkt een beetje op beweren dat het verschil is bij het eindresultaat van een kortere levensverwachting door obesitas of een wodka verslaving. Maar begrijpelijk dat de cognitieve dissonantie ervoor zorgt dat mensen niet te ver in de toekomst durven kijken en melancholisch naar het verleden kijken.
Sorry maar waar slaat dat op de EU/VS/Rusland zijn al lastig met elkaar te vergelijken. Ik denk dat de EU en Rusland zodanig van elkaar verschillen dat die vergelijking echt helemaal nergens op slaat. De EU doet het praktisc in alle opzichten beter, democratie, persvrijheid, levensverwachting etc.etc.etc.
En ik denk niet dat mensen hier melancholisch naar het verleden kijken al met al leven we nu in de vreedzaamste periode op aarde.
Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 09:12:
Kwam vandaag tegen over de inhoud van een leerboek van het VMBO dat een behoorlijke sterke mening geeft aan de situatie in de Oekraïne en over het democratische gehalte van Rusland. (Het gaat voornamelijk om de plaatjes in het artikel. De inhoud van het artikel ben ik het overigens niet mee eens.)

http://www.sott.net/artic...in-Dutch-school-textbooks
En weer kom je met een juweel van een website;
sott.net
Nog zo'n alluminium hoedje website die is van Laura (...) een of ander pseudo wetenschappelijk mystiek (bladiebla) persoon sorry maar de website is al niet te vertrouwen. Maargoed;

Wat is de context van het eerste plaatje? Nu weten we alleen dat het er in staat en de vraag "wat betekend het plaatje". Ik heb in mijn oude geschiedenis boek(en) vergelijkbare vragen gehad: Hier is propaganda plaatje: Wat was het doel? Wie zijn het? Wat wil de tekenaar zeggen?
We hebben zowel Amerikaanse en Russische propaganda daarmee behandelt, één plaatje met weinig context betekend helemaal niets.
Afgezien dat schetst het de situatie wat mij betreft prima, het is niet meteen propaganda als het negatief naar Rusland is. Oekraïne wil bij de EU Maar Rusland vond dat niet zo leuk dus zijn ze (niet meteen) deze oorlog begonnen.

Dat er daarna gezegd word dat Rusland één van de minst democratische landen is natuurlijk erg schokkend niemand anders zou zoiets zeggen. -_-'

Overigens word er ook weer mooi modder gegooid naar Nederland op sott.net omdat wij zogenaamd pedofielen zouden steunen. Ook word de SGP genoemd (omdat zij vrouwen weerden) al is het een tijdje niet zo.
Eén van de belangrijkste punten van een Democratie is dat in princiepe iedereen een organisatie kan beginnen voor wat zij willen wat ze dan ook willen. Daarna kan eventueel via een rechtsgang de partij verboden worden/verplicht worden hun regels te veranderen/strafmaatregelen krijgen etc.
Altijd leuk die voorbeelden, een partij met twee zetels wat eigenlijk een fossiel is van vroeger en een groep waar niet eens tien mensen lid van zijn op 17 miljoen.

Sorry maar denk eens eerst even na voordat je zoiets post, je valt weer in een valkuil gegraven gevallen door mensen (van alternatief nieuws) die op alles springen om maar Rusland op te kunnen hemelen en het Westen kunnen bekogelen met modder.

[ Voor 20% gewijzigd door klaw op 12-06-2015 22:35 ]

• Brent
Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 01:03:
Je hoeft maar naar het verschil tussen Polen en Oekraine te kijken om te weten dat het wel een wereld van verschil is, maar ik denk dat je gewoon even komt trollen.

En dat lesboek, tsja, is het niet gewoon zo dan? Het aantal EU soldaten dat stukjes Oekraine komt afschaven is vooralsnog identiek nul.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:56

defiant

Moderator General Chat
klaw schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 09:58:
En weer kom je met een juweel van een website;
sott.net
Voor de grap de link maar es aangeklikt en het is direct raak:
Sott.net: UFO photographed sucking water out of California lake (as if the drought wasn't bad enough!)
Meer onzin
Het is inderdaad maar hoe serieus je genomen wilt worden in discussies ..

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-11 15:14
Een oefening van de Luchtmobiele Brigade is vorige week vermoedelijk vanuit Rusland verstoord. Het radioverkeer werd plotseling onderbroken door een Russisch sprekende man.

http://www.rtlnieuws.nl/n...landse-militaire-oefening

It's dogged that does it

• klaw
Kwam deze tegen op de livemap;
In Kharkiv, about 40 unknown massacred on the streets. There are wounded
Waarbij massacred een taalfout is denk ik, moet iets in de trend van onrust stoken, mensen aanvallen oid. Er zijn alleen gewonden.

In Odessa worden billboads opgeblazen met blijkbaar pro Oekraïnse posters erop.
En in het midden van Oekraïne probeerden gewapende mannen een fabriek over te nemen oid.
Muripol krijgt geen gas meer omdat de pijpleiding kapot geschoten is.

Het wordt er weer onrustiger naar mijn gevoel.

• Xoxol
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:45
In Kharkiv zijn het inderdaad onruststoker die met name bij buitenlandse studenten vandalisme hebben veroorzaakt en 5-9 mensen met zware verwondingen naar het ziekenhuis zijn gebracht. Het gaat om buitenalndse studenten voornamelijk uit Jordanie en Irak.

V-Strom 650

Verwijderd

klaw schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 09:58:
Sorry maar denk eens eerst even na voordat je zoiets post, je valt weer in een valkuil gegraven door mensen (van alternatief nieuws) die op alles springen om maar Rusland op te kunnen hemelen en het Westen kunnen bekogelen met modder.
Dan heb je die kuil voor jezelf gegraven want ik heb in hier nog nooit Rusland opgehemeld en vereenzelvig mij dus ook niet met anderen die dat wel zouden doen. Die aanname klopt dus ook niet.

En over die fotos die stonden op Facebook naar het schijnt maar ik mijdt die site dus vandaar dat ik die als bron gebruikte. Dat mensen daar over zouden vallen was te verwachten maar als ik aangeef dat ik alleen de plaatjes interessant vond en het niet eens was over de inhoud van het artikel gaan hier mensen nog over beginnen. Was ik niet duidelijk genoeg of zo?

Maar een plaatje van het monster Rusland dat Oekraïne 'opvreet' is niet bijzonder en geeft wel ongeveer weer hoe het er voor staat?
Nu hoeft het geen laf NOS 'nieuwsgehalte' te hebben maar een normaal kaartje met op VMBO niveau uitleg lijkt mij didactisch meer verantwoord dan een ordinair propaganda plaatje. Want dat is toch wat mensen het beste kunnen onthouden omdat het menselijk brein immers grotendeels visueel is ingesteld.

• Teckna
klaw schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 12:36:
Kwam deze tegen op de livemap;
In Kharkiv, about 40 unknown massacred on the streets. There are wounded
Waarbij massacred een taalfout is denk ik, moet iets in de trend van onrust stoken, mensen aanvallen oid. Er zijn alleen gewonden.

In Odessa worden billboads opgeblazen met blijkbaar pro Oekraïnse posters erop.
En in het midden van Oekraïne probeerden gewapende mannen een fabriek over te nemen oid.
Muripol krijgt geen gas meer omdat de pijpleiding kapot geschoten is.

Het wordt er weer onrustiger naar mijn gevoel.
Eigenlijk duurde het nog erg lang voor ze weer verder gingen bij Mariupol. Ik had echt veel eerder verwacht dat Rusland daar verder zou gaan. Maar vermoed dat dit vooral een reactie is op de blokkade van militairen van/naar Transnistrië. Rusland zal nu wel door willen stoten tot aan Transnistrië.
Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 13:27:
[...]

Dan heb je die kuil voor jezelf gegraven want ik heb in hier nog nooit Rusland opgehemeld en vereenzelvig mij dus ook niet met anderen die dat wel zouden doen. Die aanname klopt dus ook niet.
[...]
Probeer je nu ons voor de gek te houden, of houdt je jezelf voor de gek? Je hebt nog net geen russisch vlaggetje als profielplaatje maar het scheelt niet veel... Kom op. Beken eens kleur en wees tenminste eerlijk.

[ Voor 22% gewijzigd door Teckna op 12-06-2015 15:26 ]

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:32
[...]

En over die fotos die stonden op Facebook naar het schijnt maar ik mijdt die site dus vandaar dat ik die als bron gebruikte. Dat mensen daar over zouden vallen was te verwachten maar als ik aangeef dat ik alleen de plaatjes interessant vond en het niet eens was over de inhoud van het artikel gaan hier mensen nog over beginnen. Was ik niet duidelijk genoeg of zo?

Maar een plaatje van het monster Rusland dat Oekraïne 'opvreet' is niet bijzonder en geeft wel ongeveer weer hoe het er voor staat?
Nu hoeft het geen laf NOS 'nieuwsgehalte' te hebben maar een normaal kaartje met op VMBO niveau uitleg lijkt mij didactisch meer verantwoord dan een ordinair propaganda plaatje. Want dat is toch wat mensen het beste kunnen onthouden omdat het menselijk brein immers grotendeels visueel is ingesteld.
Je geeft aan om Facebook te mijden, maar aan de andere kant haal je de hele tijd aluminium-hoedjes websites aan? Dat vind ik persoonlijk wel erg krom. Het niveau is op allebei de websites erg laag. En per slot van rekening, je vind altijd wel "nieuws" wat in je straatje ligt op het internet, maakt niet uit welk "standpunt" je wilt verdedigen, helemaal op dit soort sites.

Zoals bij andere aangegeven is dit toch slechts een spotprent/propaganda plaatje? Ik vind het juist heel goed dat de geschiedenisboeken ook op de actualiteit inspelen. Sinds de tweede wereldoorlog zou je dit als de eerste invasie binnen Europa kunnen bestempelen.
Het plaatje is overigens bijna dezelfde als deze: En dit soort plaatjes worden altijd op toetsen en examens gegeven.
Afbeeldingslocatie: http://bin.snmmd.nl/m/z2hye5mw8l43.gif
Zou die dan ook niet oké zijn?

Verwijderd

[...]
Dit plaatje is uit de context getrokken. Ook al ken ik de context niet, het is duidelijk dat het om satire/propaganda-plaatje gaat, waarover de leerlingen vragen moeten beantwoorden ('wat bedoelt de tekenaar?'). Vind ik helemaal niet gek. Het ziet er niet naar uit dat het tekstboek dit zelf ook propageert, wat jij insinueert.

Wat de context betreft: weet jij veel of er ook niet een cartoon van de andere zijde in staat.... Of een 'normaal' plaatje.

Hier moet ik dan toch wel om lachen, als het waar is:
The militants in Luhansk region give people pensions and salaries in dollars
https://twitter.com/tsnua/status/609358365463060481

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2015 21:54 ]

• klaw
[...]

Welke valkuil ben ik in gevallen? De site zit overduidelijk met modder te gooien naar Nederland (het Westen). Daarnaast doen vinden ze het zo erg dat Rusland in het eerste plaatje negatief wordt afgeschildert, terwijl hij plaatje de situatie prima schetst zoals hij is (al is het op een simpele manier).
En als het boek met onweerlegbare feiten komt, Rusland is niet democratisch, is het ook al erg terwijl er genoeg bewijzen zijn dat Rusland nu niet bepaalt het meest democratische ter wereld is.

Jij komt met deze website op de proppen en ook al zeg je dat je het er niet mee eens bent maar je post het wel. Ik ga ook niet alle onzin (die wel op één of andere manier te maken heeft met het topic) hier plaatsen.

Het plaatje past prima in text boeken ik heb zelf ook gelijke gehad maar dan over bijvoorbeeld de koude oorlog. Ik sluit me verder compleet aan bij de drie posts hierboven.

• RoD
  • Niet online

RoD

'VS denkt aan inzet zware wapens Oost-Europa'
De Verenigde Staten zouden bereid zijn om zware wapens te stationeren in de Baltische staten en Oost-Europa.

Dat zou Rusland af moeten schrikken in hun agressieve houding ten aanzien van Europa, zo schrijft de New York Times zaterdag op basis van bronnen binnen het Pentagon.

Het zou gaan om tanks, voertuigen voor grondtroepen en andere zware wapens voor zo'n vijfduizend soldaten.
Zo ver is het nog lang niet, maar ik ben blij dat in ieder geval de Verenigde Staten bereid is een agressievere houding aan te nemen. Eigenlijk zouden we in de Europese landen onze verdediging gewoon op peil moeten hebben, maar er gebeurt gewoon te weinig :/

• Brent
RoD schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 22:45:
'VS denkt aan inzet zware wapens Oost-Europa'

[...]

Zo ver is het nog lang niet, maar ik ben blij dat in ieder geval de Verenigde Staten bereid is een agressievere houding aan te nemen. Eigenlijk zouden we in de Europese landen onze verdediging gewoon op peil moeten hebben, maar er gebeurt gewoon te weinig :/
Wat is er aggressief aan Navo wapens op Navo grondgebied? Het is droevig dat het geen Europese wapens zijn idd. (West-)Europa lijkt vastberaden zo irrelevant als maar mogelijk is te zijn.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dit is niet agressief. Dit is gewoon geopolitiek...
Jeweetwel, dat waar Europa tot 1945 de absolute wereldkampioen in was. O-)

Er is echt iets behoorlijk misgegaan de afgelopen vijfentwintig jaar qua buitenlandpolitiek want dat is defensie altijd geweest en zal het altijd zijn. We zijn als continent van de ontdekkers van de wereld en het principe van de wereld, naar heersers over de wereld naar een slap hoekje van de wereld waar wapens eng zijn, defensieapparaten geldverspilling en iedereen best wil handelen als je maar een goede deal aanbied. Die deal is nu alleen betaal de hoofdprijs voor olie en gas, lever een aantal landen toebehorende aan de EU in aan de grillen van een revanchistische crimineel en werk vooral niet samen met je veel grotere bevolking, hogere levensstandaard, betere economie en hogere technologische kunnen. 8)7

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik zei "aggressievere". Misschien had ik moeten zeggen "minder passief" :P

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 23:14:
Er is echt iets behoorlijk misgegaan de afgelopen vijfentwintig jaar qua buitenlandpolitiek want dat is defensie altijd geweest en zal het altijd zijn.
Als je ervan uit gaat dat Europa sinds WO2 gewoon bezet gebied is van de VS (ook cultureel en financiel) is het weer volstrekt logisch. Voor de val van de muur had Europa nog een functie als slagveld tegen de USSR en moest nog een beetje op peil zijn; daarna zelfs dat niet meer.

Ergens op de achtergrond is het voor de VS beter als de EU zwak blijft en het onderlinge verdeel en heers-spel doet de VS dan weer goed. Zie de tweesplijting in 2003 toen de VS Iraq binnenviel, Engeland voor, Duitsland tegen en Nederland te laf om überhaupt stelling te nemen (wel diplomatiek, niet militair en toch soldaten enzo).

• Brent
Toen ik je username las, begreep ik opeens wat je schreef ;)

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Tja, als je iets niet begrijpt maakt dat het nog niet perse onzin.

• Pyramiden
Delerium schreef op zondag 14 juni 2015 @ 17:04:
Tja, als je iets niet begrijpt maakt dat het nog niet perse onzin.
Tja, als je het ergens niet mee eens bent betekend dat nog niet dat je het niet begrijpt.

Verwijderd

Teckna schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 15:24:
Probeer je nu ons voor de gek te houden, of houdt je jezelf voor de gek? Je hebt nog net geen russisch vlaggetje als profielplaatje maar het scheelt niet veel... Kom op. Beken eens kleur en wees tenminste eerlijk.
Vanwaar die persoonlijke aanval zonder enig concreet bewijs? Dat is typisch de manier geworden om iedereen die een afwijkende mening heeft op persoonlijke manier aan te vallen. Als je op zo'n manier denkt een fatsoenlijk debat te houden dan lijkt me dat aanleiding om ea nog eens te overwegen.

Wat de bron van de site betreft is het weer typisch om de zaken overduidelijk bewust te overtrekken. Wil het nogmaals wel even uitleggen voor de mensen die de dit de vorige keer gemist hebben.
Qua nieuws op internationaal politiek vlak is er bijzonder weinig op de gangbare media te vinden. Die besteden meer aandacht aan de belevingen van BNers dan de écht belangrijke zaken. En al ze al eens naar buiten brengen dan zit er opmerkelijk vaak een bijbedoeling in zoals de NOS onlangs weer eens betrapt werd op het klakkeloos overnemen van ononderbouwde beweringen.
http://www.joop.nl/media/...haal_over_edward_snowden/
Wat dat betreft zou je kunnen beweren dat de NOS steeds meer op RT gaat lijken.

En een ander voorbeeld was dat een journalist van The Guardian die de G7 (waar Rusland voor straf niet bij mocht zijn) verslag legde zeer verbaasd was over het feit dat de journalisten daar hun eigen draai gaven aan de persberichten en deze inhoudelijk min of meer overnamen. Deze journalisten werden goed voorzien van eten en drinken en werden behoorlijk in de watten gelegd. In hoeverre is daar dan nog sprake van onafhankelijke journalistiek?

En hoe kun je dan wel aan internationaal politiek nieuws komen door naar alternatieven te kijken. Dat anderen dit pertinent afwijzen en beweren dat daar alleen maar onzin uit komt is op zijn zachtst gezegd zwaar overdreven. Toegegeven er zit veel ruis tussen en dat maakt het lastig maar dat neemt niet weg dat er wel degelijk bruikbare informatie is te vinden dat bijdraagt aan het verkrijgen van een betere beeld van wat er op internationaal vlak gebeurd. Niet dat iedereen het daar waarschijnlijk mee eens zal zijn maar dat lijkt mij geen beletsel om vooralsnog proberen de discussie aan te vullen met deze elementen en kan worden verrijkt met tegenargument.

• Pyramiden
Verwijderd schreef op zondag 14 juni 2015 @ 19:31:
[...]

Vanwaar die persoonlijke aanval zonder enig concreet bewijs? Dat is typisch de manier geworden om iedereen die een afwijkende mening heeft op persoonlijke manier aan te vallen. Als je op zo'n manier denkt een fatsoenlijk debat te houden dan lijkt me dat aanleiding om ea nog eens te overwegen.

Wat de bron van de site betreft is het weer typisch om de zaken overduidelijk bewust te overtrekken. Wil het nogmaals wel even uitleggen voor de mensen die de dit de vorige keer gemist hebben.
Qua nieuws op internationaal politiek vlak is er bijzonder weinig op de gangbare media te vinden. Die besteden meer aandacht aan de belevingen van BNers dan de écht belangrijke zaken. En al ze al eens naar buiten brengen dan zit er opmerkelijk vaak een bijbedoeling in zoals de NOS onlangs weer eens betrapt werd op het klakkeloos overnemen van ononderbouwde beweringen.
http://www.joop.nl/media/...haal_over_edward_snowden/
Wat dat betreft zou je kunnen beweren dat de NOS steeds meer op RT gaat lijken.

En een ander voorbeeld was dat een journalist van The Guardian die de G7 (waar Rusland voor straf niet bij mocht zijn) verslag legde zeer verbaasd was over het feit dat de journalisten daar hun eigen draai gaven aan de persberichten en deze inhoudelijk min of meer overnamen. Deze journalisten werden goed voorzien van eten en drinken en werden behoorlijk in de watten gelegd. In hoeverre is daar dan nog sprake van onafhankelijke journalistiek?

En hoe kun je dan wel aan internationaal politiek nieuws komen door naar alternatieven te kijken. Dat anderen dit pertinent afwijzen en beweren dat daar alleen maar onzin uit komt is op zijn zachtst gezegd zwaar overdreven. Toegegeven er zit veel ruis tussen en dat maakt het lastig maar dat neemt niet weg dat er wel degelijk bruikbare informatie is te vinden dat bijdraagt aan het verkrijgen van een betere beeld van wat er op internationaal vlak gebeurd. Niet dat iedereen het daar waarschijnlijk mee eens zal zijn maar dat lijkt mij geen beletsel om vooralsnog proberen de discussie aan te vullen met deze elementen en kan worden verrijkt met tegenargument.
Het lijkt mij duidelijk dat er over het algemeen heel weinig "onafhankelijke" bronnen zijn. Dit heeft er natuurlijk mee te maken dat mensen dingen altijd zien vanuit hun eigen standpunt, cultuur en vergelijkingen maken met dingen die zij normaal vinden en hun eigen gewoontes. Ik ben van mening dat elk "nieuws" dus altijd minimaal een beetje gekleurd is. Artikelen die écht het complete plaatje laten zien zullen niet te vinden zijn. Echter, de website die jij over dat VMBO boek aanhaalt trekt gewoon alles uit zijn verband. Niet alleen is er totaal geen achtergrond bij dit plaatje gezocht, maar is het ook echt zoeken naar iets om de eigen mening te onderbouwen en te verkondigen.

De meeste mensen lijken niet veel te geven over buitenlandse politiek. Ik vind het kwalijk dat de NOS zich meer richt op wat deze mensen "echt belangrijk" vinden, maar ik snap de beweegredenen van de NOS. De vergelijking die jij vind dat gemaakt zou kunnen worden gaat echter totaal niet op; aan de ene kant is er de NOS, die zich meer focust op "populair" nieuws, en minder journalistiek gaat bedrijven, daartegenover stel je een instrument van de Russische regering om internationaal propaganda te kunnen verspreiden en de mogelijkheid te geven aan extreme Russische nationalisten/imperialisten om te lezen wat ze willen lezen en zo als internet troll ook over bronnen en "cijfers" te beschikken voor hun standpunten.

Over dat in de watten leggen van journalisten: aan de ene kant is het niet netjes, we mogen toch verwachten dat iemand die een beetje een journalist is daar langs kan kijken? en een objectief artikel kan schrijven? Bij die G7 is er overigens toch niet zo veel interessant nieuws te brengen behalve dan wat ze als G7 zelf naar buiten brengen. Al het andere is slechts speculatie.

Ik ben het met jouw eens dat je naar alternatieven moet kijken om te proberen een objectief beeld van internationale politiek te kunnen vormen. En ik ben het ook met je eens dat er veel ruis is, helemaal bij dit soort kanalen. Maar dat betekend niet dat elke website die met een ander verhaal komt dan ook ineens een bruikbare bron van iets is. Het ultieme voorbeeld hiervan blijft natuurlijk dat waardeloze artikel over dat VMBO boek wat je zelf aan hebt gehaald.

Om weer even terug te gaan naar Oekraïne, en aan te haken op de informatiestroom:
Vanochtend viel er in de Volkskrant te lezen hoe provocerend dit "militaire machtsvertoon in de achtertuin van Putin" door de NAVO wel niet was. Ben ik de enige die dat iets raars vindt om te zeggen? Polen is Polen. Polen is een soeverein land wat op eigen grondgebied militair mag trainen waar het wil. Hoe kunnen ze dit land "de achtertuin" van Putin noemen? (ze hadden het in de Volkskrant niet alleen over de oefeningen op zee).
Persoonlijk ben ik wel blij dat de NAVO weer even op scherp gezet wordt, het blijft toch moeilijk om defensie samen goed te regelen in Europa...

Verwijderd

• Brent
Pyramiden schreef op zondag 14 juni 2015 @ 20:00:
[...]
Om weer even terug te gaan naar Oekraïne, en aan te haken op de informatiestroom:
Vanochtend viel er in de Volkskrant te lezen hoe provocerend dit "militaire machtsvertoon in de achtertuin van Putin" door de NAVO wel niet was. Ben ik de enige die dat iets raars vindt om te zeggen? Polen is Polen. Polen is een soeverein land wat op eigen grondgebied militair mag trainen waar het wil. Hoe kunnen ze dit land "de achtertuin" van Putin noemen? (ze hadden het in de Volkskrant niet alleen over de oefeningen op zee).
Er zijn redelijk wat extreem-pacifisten in West-Europa, en voor een extreem-pacifist is gewapend verzet, laat staan de aanval, onbespreekbaar. Dat dat vervolgens inhoud dat een half werelddeel moet dansen naar de pijpen van een onbeschaafde crimineel wordt dan maar op de koop toe genomen. Ik denk dat die schrijver vrij letterlijk gewoon geen flauw benul heeft van waar hij het over heeft (heb het artikel niet gezien).

Dit gaat over Polen nota bene, niet Oekraine, een Polen dat de afgelopen honderd jaar tot driemaal toe het Westen vroeg om steun tegen dezelfde club barbaren en die niet kreeg, om de beer maar een beetje koest te willen houden. Wat een griezels. Zo zie je maar weer, zij die toekijken bij misdaden heb je overal.
Persoonlijk ben ik wel blij dat de NAVO weer even op scherp gezet wordt, het blijft toch moeilijk om defensie samen goed te regelen in Europa...
Ik vestig mijn hoop op onze oostelijke leden: die hebben het allemaal wat verser in het geheugen liggen en snappen heel goed waarom een Amerikaanse basis zo gek idee nog niet is.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:04
Ugh, misselijk word ik van al die russische trollen op Nederlandse nieuwssites. Lees je op trouw een artikel over wapens van de VS in oost-europa, staan er weer van dit soort reacties onder:
Radomir
De V.S. lijken aan te willen sturen op een oorlog. Ze doen er alles aan om Rusland te provoceren. Georgië is mislukt. (oorlog van aantal jaren terug). Oekraïne is mislukt. De Russen trappen er niet in. Nu dit weer. Ook nu zullen de Russen niet aanvallen. Russen vallen pas aan wanneer men op hun eigen grondgebied komt. Oekraïne is in feite Rusland (behalve het noordwesten) en toch beheersen ze zich nog. De enige agressor is de V.S.
Echt frustrerend om te zien hoe erg sommige mensen van het padje af zijn.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Avalaxy schreef op zondag 14 juni 2015 @ 21:57:
Ugh, misselijk word ik van al die russische trollen op Nederlandse nieuwssites. Lees je op trouw een artikel over wapens van de VS in oost-europa, staan er weer van dit soort reacties onder:

Echt frustrerend om te zien hoe erg sommige mensen van het padje af zijn.
Ze worden ervoor betaald...
Pyramiden schreef op zondag 14 juni 2015 @ 20:00:
Raar? Dit is pure onkunde. Serieus, als je geen flauw idee hebt waar je het over hebt dan moet je geen artikel in gaan sturen naar een krant. Het is de zoveelste malloot die denkt dat je wel kan praten met Poetin. Poetin die nu ruim een jaar lang de middelvinger aan het opsteken is richting het westen en zijn eigen bevolking in de ellende stort voor zijn avontuurtje. Nee, joh, hij wil alleen een betere handelsdeal en dan is alles weer business as usual...
Je moet met andere middelen komen omdat er nogal wat verloren gaat als je Poetin maar laat doorgaan. De miljarden geïnvesteerd in de Baltische staten en Polen zijn dan weg, de bevolking gaat er niet beter van worden, je verliest afzetmarkten en je buffer is weg. Duitsland dat grenst aan Rusland, tja dan zullen ze daar leuk vinden. Dan zijn er opeens wel mogelijkheden voor militaire opbouw. Het Kremlin wil de machtsbalans veranderen aangezien Europa zich teruggetrokken heeft en de VS dat ook doet. Daar zet je hernieuwde militaire macht tegenover waardoor er niks te halen valt en er niks gebeurd. Machtsbalans hersteld en Poetin terug in zijn hok. Zo moeilijk is het nou. :X

• RoD
  • Niet online

RoD

Over provoceren gesproken :+
Rusland: meer troepen als VS wapens naar Europa stuurt
Een Russische generaal waarschuwt de VS en de NAVO dat Rusland meer troepen naar de westgrens stuurt als de VS besluit om zwaar materieel te plaatsen in de Baltische Staten. De generaal zegt dat zo'n actie van de Verenigde Staten "de agressiefste stap van het Pentagon en de NAVO is" sinds het einde van de Koude Oorlog.
Prima, verplaats die troepen maar naar de westgrens. Dan kunnen die in ieder geval niet ingezet worden in Oekraïne :P

• almightyarjen

almightyarjen

sinds het einde van de Koude Oorlog.
Ik dacht dat voor de Russen de Koude Oorlog nog niet voorbij was :+

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:00

Rannasha

Does not compute.

DaniëlWW2 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 09:55:
[...]

Ze worden ervoor betaald...
Volgens mij worden lang niet alle pro-Rusland trolls betaald. Er zijn genoeg mensen (vooral alu-hoedjes) die Amerika zien als de bron van al het kwaad en daarom een land dat zich tegenover de VS positioneert, Rusland in dit geval, zien als een soort verlosser en daarom vrij klakkeloos de propaganda slikken (alu-hoedjes zijn sowieso al niet de meest skeptische types).

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Rannasha schreef op maandag 15 juni 2015 @ 16:29:
[...]

Volgens mij worden lang niet alle pro-Rusland trolls betaald. Er zijn genoeg mensen (vooral alu-hoedjes) die Amerika zien als de bron van al het kwaad en daarom een land dat zich tegenover de VS positioneert, Rusland in dit geval, zien als een soort verlosser en daarom vrij klakkeloos de propaganda slikken (alu-hoedjes zijn sowieso al niet de meest skeptische types).
En jij denkt dat die massaal dingen gaan posten onder artikelen? ;)
Nee, ik denk dat toch niet. Er zullen er een paar zijn die dat doen maar de meeste zullen zo apathisch worden tegenover alle media dat ze het niks meer kan schelen. Laat dat nou precies het doel zijn van al die Russische propaganda. Wat overblijft is betaald om de rotzooi te verspreiden.
RoD schreef op maandag 15 juni 2015 @ 15:09:
Over provoceren gesproken :+
Rusland: meer troepen als VS wapens naar Europa stuurt

[...]

Prima, verplaats die troepen maar naar de westgrens. Dan kunnen die in ieder geval niet ingezet worden in Oekraïne :P
Ze doen maar lekker. Een geheimpje is het zo dat de Russen zichzelf eeuwenlang zo expansief hebben opgesteld dat ze voor hun huidige grenzen permanent troepenconcentraties aan de grens met China, Centraal-Azië, de Russische republieken en het westen moeten legeren. Ze dreigen maar, getalsmatig gaat ze het niet lukken. Overgens zou zo'n verplaatsing grotendeels symbolisch zijn. De gevechtstroepen verplaatsen ze niet.

• Pyramiden
DaniëlWW2 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 17:11:
[...]

En jij denkt dat die massaal dingen gaan posten onder artikelen? ;)
Nee, ik denk dat toch niet. Er zullen er een paar zijn die dat doen maar de meeste zullen zo apathisch worden tegenover alle media dat ze het niks meer kan schelen. Laat dat nou precies het doel zijn van al die Russische propaganda. Wat overblijft is betaald om de rotzooi te verspreiden.

[...]
Grappig genoeg vraag ik mij altijd hetzelfde af als ik dat soort artikelen zie. Moet het geen gigantisch grote operatie zijn? Om zoveel buitenlandse mensen op je payroll te hebben? Sterker nog, waar rekruteer je ze?

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Duizend (is misschien wat te optimistisch, zijn er waarschijnlijk veel meer) man is denk ik wel voldoende voor heel Europa. Rekrutering is niet moeilijk met alle werklozen, ontevredenheid in het huidige politieke bestel en het internet. ;)

Soms zijn dingen gewoon heerlijk simpel. :*)

[ Voor 14% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-06-2015 23:26 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Pyramiden schreef op maandag 15 juni 2015 @ 18:47:
[...]

Grappig genoeg vraag ik mij altijd hetzelfde af als ik dat soort artikelen zie. Moet het geen gigantisch grote operatie zijn? Om zoveel buitenlandse mensen op je payroll te hebben? Sterker nog, waar rekruteer je ze?
Er zijn hier veel interessante artikelen over verschenen door journalisten die hier in zijn gedoken. Zoek er maar eens naar. Ik heb zo even geen linkjes bij de hand :)

• Teckna
Yeah maar je hebt ook helemaal niet zoveel mensen nodig om daadwerkelijk verschil te maken. Je moet gewoon het sneeuwballetje beginnen en die rolt dan vanzelf verder. En voor je het weet heb je inderdaad een hele grote groep ontevreden mensen die met het principe 'the enemy of my enemy is my friend' propaganda verdedigen en soms zelfs overstijgen in extremiteit. De mens is daar sowieso heel gevoelig voor.

• klaw
Ondertussen;
All quiet on the Eastern front
Er komen meer en meer berichten over gevechten en de daar bij behorende doden en op de livemap hebben ze alvast pijltjes neergezet. Waarschijnlijk zat Danielww2 er half goed en dat wachten in het voordeel van Oekraïne was. Dus werd er besloten wat te doen en dan kijken wat het Westen doet.

Putin haalt zijn oude kern dreiging uit de kast
En natuurlijk ook de oude dreiging van troepen langs de grens.

Georgië koopt ook anti-lucht geschut
Blijkbaar hebben twee Russen illegaal een militaire basis betreden

Dit natuurlijk allemaal naast materieel uit de VS in de Baltische staten en Polen. Gellukkig heb ik "This war of mine" gekocht tijdens de steam sale, kan ik alvast oefenen...

Verwijderd

Als je oorlog wil oefenen kan je beter naar een abattoir, ziekenhuis en/of uitvaart organisatie gaan om daar 'te oefenen'.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-12 15:10

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 07:00:
Als je oorlog wil oefenen kan je beter naar een abattoir, ziekenhuis en/of uitvaart organisatie gaan om daar 'te oefenen'.
:?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

klaw schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 01:04:
Ondertussen;
All quiet on the Eastern front
Er komen meer en meer berichten over gevechten en de daar bij behorende doden en op de livemap hebben ze alvast pijltjes neergezet. Waarschijnlijk zat Danielww2 er half goed en dat wachten in het voordeel van Oekraïne was. Dus werd er besloten wat te doen en dan kijken wat het Westen doet.
Soms wel hé? :P
Nu kijken of ik voor 2/3 gelijk kan gaan. Dat zou gebeuren als de Amerikanen wapens gaan leveren.
Putin haalt zijn oude kern dreiging uit de kast
En natuurlijk ook de oude dreiging van troepen langs de grens.

Georgië koopt ook anti-lucht geschut
Blijkbaar hebben twee Russen illegaal een militaire basis betreden

Dit natuurlijk allemaal naast materieel uit de VS in de Baltische staten en Polen. Gellukkig heb ik "This war of mine" gekocht tijdens de steam sale, kan ik alvast oefenen...
Ze komen niet zomaar door Polen heen. ;)
Overgens is het verplaatsen van troepen eigenlijk niet veelzeggend. Verplaats wat slecht uitgeruste en getrainde dienstplichtigen, geweldig. Zoals ik al eerder zei gaat dat niks veranderen aan de situatie in Oekraine omdat de gevechtstroepen daar blijven. Kernwapens plaatsen zal betekenen dat Iskander M batterijen naar Kalingrad gaan. In maart kwam dat ook al ter sprake.

http://uk.reuters.com/art...les-idUKKBN0MH0N620150321

Polen zou er in ieder geval goed aan doen om goed wat geld vrij te houden. Ze gaan het Patriot systeem aanschaffen maar ik denk dat Iskander daar doorheen komt. De vervanger van Patriot is alleen ook al in ontwikkeling en ze kunnen ook nog kijken bij Israël.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Rusland hoeft niet veel mensen direct in te huren, alleen maar zorgen dat er een versie van de gebeurtenissen is die de schuld bij het Westen legt en die wordt vanzelf opgepakt. Zie nu ook de reacties op de aankondiging van het stationeren van wapens dat als een enorme escalatie wordt gezien. Dit in tegenstelling tot het annexeren van Rusland van de Krim en de invasie van het oosten van Oekraine (standaard Donbass genoemd) dat alleen maar gerechtvaardigde reacties op de Westerse inmenging zijn.

Het Westen acteert, Rusland reageert. Dat is de essentie van de propaganda.

[ Voor 7% gewijzigd door IJzerlijm op 16-06-2015 10:17 ]

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2021 13:44 ]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:13

Standeman

Prutser 1e klasse

hmmm... Rusland breidt nucleair arsenaal uit in 2015

Zou dit een reactie zijn op de mogelijke leveranties van wapens van de VS of zat dit al langer in de pijpleiding?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• almightyarjen

almightyarjen

Standeman schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 15:21:
hmmm... Rusland breidt nucleair arsenaal uit in 2015

Zou dit een reactie zijn op de mogelijke leveranties van wapens van de VS of zat dit al langer in de pijpleiding?
Dit zat al langer in de pijpleiding. Volgens mij heeft Rusland al genoeg nukes om de hele wereld kapot te nuken dus een paar van die dingen erbij maakt volgens mij ook niet veel meer uit...

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:48

HaterFrame

Well... Poo came out!

Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 14:39:
Vice heeft een nieuwe documentaire uitgebracht over Russische soldaten in Oekraïne, door middel van foto's die de soldaten zelf hebben gemaakt worden de locaties opgezocht.

[video]
Bijzonder stukje weer van Vice... Bevestigd alleen maar weer dat wat we al wisten.

I am the great Cornholio!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2021 13:44 ]

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:07
Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 14:39:
Vice heeft een nieuwe documentaire uitgebracht over Russische soldaten in Oekraïne, door middel van foto's die de soldaten zelf hebben gemaakt worden de locaties opgezocht.

[video]
Erg interssant. Het doet me nog meer afvragen waarom er geen harde statements gemaakt worden door landen. Het is toch redelijk simpel om met een dusdanige hoeveelheid bewijs te komen om Rusland de mond te snoeren op politiek niveau.

• Brent
walletje-w schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 17:31:
[...]

Erg interssant. Het doet me nog meer afvragen waarom er geen harde statements gemaakt worden door landen. Het is toch redelijk simpel om met een dusdanige hoeveelheid bewijs te komen om Rusland de mond te snoeren op politiek niveau.
Het vermogen van Westerse politici de kop het zand in de rammen is bekend bij veel aardbewoners ;) Meestal doet het er ook niet zoveel toe, maar nu ...

• Mektheb
walletje-w schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 17:31:
[...]

Belangen en nog is Belangen.

We geven niks om Ukraine en ook niet om Polen en andere landen.

Wij komen pas in opstand als ze Duitsland of iets iets aan doen, want dat is onze bescherm heilige.

Na 7 dagen wisten we al wie en wat MH17 hadden neergeschoten, nu hoor je ze liever over dat Nederlandse onderzoekers fouten gemaakt hebben met dingen naar buiten lekken ( zonder protocol lol )

Want zeggen Rusland was het durven we niet, het is het zelfde als in WW2 in het begin, zolang we net doen alsof er niets is gebeurt gebeurt ook niets ( sudetenland etc )
Pagina: 1 ... 35 ... 168 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.

Extra omtrent de situatie nu:
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.

Specifieke topic regels
• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid