[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 168 Laatste
Acties:
  • 731.330 views

Onderwerpen

• earvaag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-11 19:38
volgens mij is er geen enkel land dat hoog staat in de democratie ranking die het doet. (behalve dan misschien landen waar men de hete adem van een veel sterkere buurman voelt)
Frankrijk doet het nog, https://www.youtube.com/watch?v=cMBhTzFkpAU

Maar ik geef je groot gelijk, anthousiast klappen naar oorlogstuig, het is nogal wrang als je er over nadenkt. Ik vind de techniek ontzettend interessant, maar vind niet dat apparaten en machines hetgene is wat mij trots op onze cultuur of land maakt of ons definieert in wie we zijn (de mensen die voor ons gevochten hebben horen daar dan wel weer bij imo, en kunnen daarin juist wel heel belangrijk zijn. Maar dan wel eerlijk en open. En niet geromantiseerd en geperverteerd).
Maar helaas kun je geen drama schrijven zonder conflict.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Parades zijn eigenlijk een overblijfsel van de 19de eeuw waar synchroon en in strakke formatie marcheren van soldaten nog belangrijk was. Onthou dat in 1914 tactieken nauwelijks waren veranderd sinds Napoleon en iedereen weet wel hoe dat eruit zag. Ik hoef denk ik niet uit te leggen hoe dat ging tegen machinegeweren en snelvuur artillerie met brisantgranaten...

Een parade is tegenwoordig volstrekt nutteloos. Het eerste leger dat daar achterkwam waren ironisch genoeg ze Germans. Parades houden konden ze nog wel tijdens hun "tweede grote Europese vakantietocht" maar nut had het niet meer en dat wisten ze. Het was puur traditie. Verder waren de gefilmde parades altijd dezelfde eenheden, speciaal achtergehouden voor de taak. Een modern westers leger heeft simpelweg geen tijd voor parades. Training voor zowel hoge als lage intensiteit conflicten gaat al niet of nauwelijks samen. Bij alle NAVO legers ligt de operationele uitzendtijd te hoog. De VS leid ook onder imperial overstretch omdat ze simpelweg Irak en Afghanistan niet tegelijkertijd konden. Ze kunnen Afghanistan nauwelijks aan qua inzetbaarheid. Tijd om soldaten synchroon te laten marcheren is er gewoon niet. Dat de Russische en Chinese legers graag paraderen is hun probleem. Intimiderend is het niet voor kenners, potencieel hilarisch is het wel als en voertuig in de fik vliegt. :Y)

Kijk, het Nederlandse leger kan echt niet paraderen en daar ben ik heel blij mee. Menig dienstplichtige kon tijdens de koude oorlog zijn uniform niet eens goed dragen. Het betekent/betekende alleen dat ze andere dingen heel erg goed kunnen, beter dan bijna elk ander leger. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door DaniëlWW2 op 11-05-2015 22:35 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Verwijderd

Dinictus208 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 17:09:
Amerika doet idd geen militaire parade's maar zijn zeker niet vies van een flyby'tje hier en daar.

YouTube: NFL F15 flyover with afterburners
Waar gewoon voor wordt betaald:
http://www.zerohedge.com/...or-troops-sporting-events

En propaganda is zeker een onderdeel van het laten zien dat je een leger hebt. Maar het laten zien dat je een leger hebt is ook de bedoeling om aan te geven dat in staat bent om je te verdedigen wat ook weer helpt om de bevolking gerust te stellen (of juist niet). Een atoomwapen laten zien is dan de meest duidelijke manier om dat te laten zien.
Wat dat betreft kan je je meer zorgen maken om oefeningen met dat soort wapens en dat daar wel eens wat fout gaat en bijv. een atoombom van een vliegtuig afvalt omdat het niet goed gezekerd is maar hij niet ontploft omdat hij niet op scherp staat.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:46
Zij die belangstelling voor het materieel hebben, hier een korte beschouwing van wat en en wat niet langskwam: https://medium.com/war-is...y-day-parade-5a763b57a77a

Een inkijkje in hoe het Kremlin precies zaken doet in Europa: http://www.politico.eu/ar...of-vladimir-putin-russia/

[ Voor 22% gewijzigd door Brent op 12-05-2015 14:41 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Oppositierapport: 220 Russen omgekomen in Oekraïne
Rusland heeft ruim een miljard dollar uitgegeven aan de ondersteuning van de opstand in Oost-Oekraïne, staat in een rapport van Russische oppositieleden en journalisten. Bij de strijd in het buurland zouden zeker 220 Russen zijn omgekomen.
Ze hebben er dus maar 220 kunnen vinden. Het zullen er ongetwijfeld meer zijn geweest, maargoed.. maar eens kijken hoe dit verder van invloed gaat zijn. Vermoedelijk zal er binnen Rusland toch niet naar geluisterd worden.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

In Rusland zijn dit gewoon 220 helden die gevallen zijn in de strijd tegen de fascisten van Kiev.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

The fear, in Western capitals, over the last year and a half has been that Russia’s geopolitical designs on Europe stretch far beyond eastern Ukraine. Yet, rather than being designs on territory, they are designs on Western values. Or more precisely, undermining those values. In Russia’s lawfare with the West, it is lawyers, not lieutenants, that matter. MLATs were – and are – one of Russia’s most powerful weapons.

Some Western countries were quick to wake up to the threat posed by the Kremlin’s lawfare. Since the early 2000s, the UK has rejected numerous Russian MLAT requests on the basis that they were politically motivated. Indeed, many of the individuals that were the subject of those requests were subsequently given political asylum.

Other countries, however, remain relaxed about collaborating with Putin’s repressive regime. These countries argue that, by complying with Russia’s MLAT requests, they are upholding the rule of law. In truth, they are subverting it to the Kremlin’s whims.
If the West is serious about halting the growth of Russia’s aggressive kleptocracy, Western countries must refuse to help the Kremlin criminalise opponents of Putin..
Dat is iets meer dan een inkijkje. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Brent
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 15:01:
[...]

[...]

Dat is iets meer dan een inkijkje. ;)
Goed goed ;)

Hier dan toch wel het leukste nieuws mbt tot dit topic totnutoe: Zweedse lokhomo voor Russische onderzeeers: http://www.volkskrant.nl/...derzeeers-weren~a4018080/

• Enki
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-10 10:33
DaniëlWW2 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 22:33:
Kijk, het Nederlandse leger kan echt niet paraderen en daar ben ik heel blij mee. Menig dienstplichtige kon tijdens de koude oorlog zijn uniform niet eens goed dragen. Het betekent/betekende alleen dat ze andere dingen heel erg goed kunnen, beter dan bijna elk ander leger. ;)
:? :?
Ik ben werkelijk heel benieuwd wat die dingen dan zijn...

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:48

HaterFrame

Well... Poo came out!

Enki schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 15:12:
[...]

Ik vind het altijd zo grappig dat onze strijdkrachten zo afgebrand worden.

Waar Nederland in uitblinkte destijds wat zelfredzaamheid, van onze troepen werd verwacht dat ze iets uitvoerden. In grote lijnen werd er een plan gemaakt, echter hoe dit verder uitgevoerd werd was aan diegene die het ook daadwerkelijk moesten uitvoeren. Of dit nog steeds het geval is weet ik niet. Wat ik wel weet is dat bijv. de Amerikanen vonden dat wij idd een zooitje losgeslagenen waren, echter versloegen we ze regelmatig met oefeningen doordat we daardoor dynamisch te werk konden gaan. De nadruk lag iig op eigen inzicht.

Daarnaast hebben onze onderzeedieseltjes regelmatig met oefeningen hele Amerikaanse vloten doen zinken, dat kunnen ook niet veel landen ons nadoen :)

I am the great Cornholio!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-11 08:32
Dat een vliegdek schip van de VS wordt (in een oefening) getorpedodeerd door diesel onderzeeërtje komt vaker voor.
http://defence.pk/threads...-in-1990-and-more.142292/

Daarnaast onze marine verslaat die van de VS ook op andere gebieden zoals bij het opsporen en neerhalen van inkomende raketten. Onze krijgsmacht heeft te weinig geld maar wat ze kunnen doen kunnen ze ook echt doen.

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:48

HaterFrame

Well... Poo came out!

Dat is ook mijn punt, dat wat we doen, doen we erg goed. Zeker gezien de beperkte middelen, materiaal en mankracht :)

I am the great Cornholio!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Enki schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 15:12:
[...]

-Uitstekende officieren
-Zeer hoge mate van zelfredzaamheid en initiatief bij soldaten. Je hoeft een Nederlandse soldaat niet tot het laatste detail te instrueren of aan het handje vast te laten houden door officieren of onderofficieren waar veel legers nog steeds aan vastzitten.
-Goede tactiek zoals gedemonstreerd in Afghanistan.
-Uitstekend trainingsregime. Een Nederlandse soldaat is veel beter getraind dan bijvoorbeeld een Amerikaanse en toen de dienstplicht er nog was werden dienstplichtigen zeer efficiënt getraind.
-Paar keer de Canadian Army Trophy (tank competitie) gewonnen met dienstplichtigen die wonnen van professionele soldaten, speciaal geselecteerd voor de competitie...
-Consistent uitstekende fregatten ontworpen en gebouwd en laten we onze onderzeeboten niet vergeten.
-Het feit dat Defensie nog functioneerde met de missies van het afgelopen decennia, de eindeloze bezuinigingen en de veel te hoge uitzendingsdruk waar veel eenheden meerdere keren zijn uitgezonden.
-Speciale eenheden zoals het Korps Mariniers die een uitzonderlijke inzetbaarheid hebben.

Soldaat voor soldaat zijn er geen legers die beter zijn dan het Nederlandse. Gelijke hoogte, ja, beter dan, nee. Mission type tactics, geen overbodige officierenstaf

• Brent
Een stuk over desertie in het Russisch leger ten gevolge van de oorlog: http://www.japantimes.co....ssians-quit-army-ukraine/

Verwijderd

Een nogal polariserend artikel van Edward Lucas die beweert dat Duitsland vanwege de Putinversteher het over zichzelf heeft afgeroepen dat het wordt afgeluisterd door de NSA.
http://www.bild.de/politi...ffaere-40925568.bild.html

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Brent schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 10:16:
Een stuk over desertie in het Russisch leger ten gevolge van de oorlog: http://www.japantimes.co....ssians-quit-army-ukraine/
Wat ze zeggen is eigenlijk geen verassing. Wie het zegt des te meer.

Soldaten hebben altijd een zeer beperkte blik op wat er gebeurd bij een oorlog. Ze krijgen alleen mee wat hun sectie doet en soms het peloton. De compagnie, het bataljon en hoger is het domein van officieren. Op zich is hier niks mis mee. De gewone soldaat is niet opgeleid om zich bezig te houden met strategisch niveau, doet hij dit wel en begrijpt hij het ook dan heeft hij veel te veel tijd over en zou de rang een paar graden omhoog moeten. Het is alleen wel belangrijk om soldaten naast hun dagelijkse orders ook de reden voor deze orders te geven. Niks demoraliseert meer dan ergens naartoe gestuurd te worden, gevechten te houden, kameraden te verliezen en niet weten waar dit goed voor was. Een oorlog ingestuurd worden zonder enige reden zoals een oorlogsverklaring gaat er niet in voor de gewone soldaat. Er is geen legitimatie en door de hardnekkige ontkenning groeit de twijfel over de legitimiteit alleen maar. Operaties zoals Rusland uitvoert in Oekraine kan je doen met special forces, niet met de gewone soldaat en daar ligt de zwakte van deze "nieuwe" oorlogsvoering.

Het hele verhaal waar de Sovjets in de jaren 80 erachter kwamen dat ze de wapenwedloop aan het verliezen waren en op zoek gingen naar een alternatieve oorlogsvoering hebben we tot in den treuren afgedraaid in dit topic. Het verschil is dat ik denk dat het primaat in Hybride Oorlogvoering nog steeds op de strijdkrachten ligt welke worden aangevuld door andere instrumenten. De reden is vrij simpel. Als het leger maar een instrument was dan kloppen de doctrines niet. Rusland zit in een afhankelijkheidsrelatie met de EU op meerdere niveaus. Ze moeten hun gas en olie exporteren omdat dit hun economische model is. De oligarchen stallen hun kapitaal in de EU om het zo om te zetten naar vastgoed en munteenheden die een waarde vertegenwoordigen. De Roebel is een slechte grap en dat weten ze heel erg goed. Het is geen munt waar je rijkdom in op wil slaan. Nu is het doel om de EU te breken omdat de EU de Russische kleptocratie kan breken. Hoe willen ze dit gaan doen met puur financiële en demagogische middelen? Het gebruik van financiële middelen is twijfelachtig omdat besluitvorming steeds meer bij de EU zit. Je kan daar gaan lobbyen maar de rij is zo lang dat je er niet doorkomt. Demagogisch middelen werken bij de gemiddelde kijker van de NOS en bij nationale politici in Nederland. Of ze werken bij EU instanties, ik betwijfel het.

Onderhand komt er zoveel rotzooi uit Rusland dat zelfs de "voor stupid filter" van de NOS dingen doorlaat. Er is bijna niemand die zal twijfelen van wie de BUK was die MH-17 neerschoot. Het meevechten van Russische soldaten in Oekraine is onderhand ook niet meer te ontkennen. De NOS lijkt dat pijnpunt in hun verslaggeving eerder te vermijden door er maar "Rusland gesteunde seperatisten" van te maken in plaats van stellig vast te houden aan wat hun gevoerd werd en word door Russische media. Wat overblijft voor een breuk in de EU is militair. Defensie is een van de laatste agendapunten waar de EU niks over te zeggen heeft. Daar zit alleen een pijnlijke probleem voor Rusland. Terwijl ze in Nederland nog slapen zijn de Amerikanen bezig met machtsprojectie en zijn de Baltische staten en Polen wakker geworden. Een nieuw frozen conflict in de Baltische staten zit er niet meer in. Die landen zullen meteen elke "separatist" als Russische soldaat labelen en afschieten. Polen blijft niet wachten tot de Baltische Staten vallen en geen NAVO land zal Polen laten vallen. De militaire optie is eigenlijk ook wel voorbij, zeker aangezien ik onderhand begin te geloven dat zelfs Nederland geld zal gaan investeren in Defensie. Het is een voorgevoel maar op termijn zal het onvermijdelijk worden.

Het meest opvallende aan het artikel was de soldaat van een elite tankdivisie. Als die zegt ik stop ermee dan heb je een probleem als je leger haar inzetbaarheid afhangt van de paar goede eenheden die je hebt. Dit zijn de eenheden die goed getraind worden en het nieuwste qua bewapening krijgen. Als die, je meest gemotiveerde en beste soldaten zeggen ik ben weg dan heb je een probleem las leger. Je creëert zo geen modern, flexibel leger. Een modern leger haar slagkracht is de optelsom van gewonnen lokale gevechten, geplaatst in de context van een slag. Een slag bestaat als principe niet meer. Legers gaan niet meer met tienduizenden naar een veld en hakken of schieten elkaar verrot. Moderne oorlogvoering, zoals deze begon bij de Eerste Wereldoorlog gaat om de kleine gevechten waar een groep infanteristen een machinegeweernest uitschakelt, door de vijandelijke linie breekt en van achteren hulp bied aan andere groepen infanterie. De focus bij een modern leger zou moeten liggen op het zo goed mogelijk voorbereiden van kleine eenheden en precies het tegenovergestelde doet het Russische leger nu door informatie achter te houden zoals waarom ben ik in Oekraine...

Ik heb mij maanden geleden al sceptisch uitgelaten over de mogelijkheden van het Russische leger om hervormingen door te voeren. Als ik dit lees krijg ik gelijk. Je kan het beste materiaal ter wereld hebben maar, als de gemiddelde soldaat geen idee heeft van de tactische situatie en niks verteld krijgt over doelen van zijn gevechtsacties dan ga je niks bereiken.

• Karloe
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-11-2020
Ik vond dit wel een interressante blog: Crying Foul

Fyodor Lukyanov says that the EU is living a fantasy, while Russia practices the kind of realism that has always guided international policy. Ulrich Speck disagrees – countries have always looked out for themselves, but they have also respected norms.

http://berlinpolicyjournal.com/crying-foul/

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Karloe schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 15:38:
Ik vond dit wel een interressante blog: Crying Foul

Fyodor Lukyanov says that the EU is living a fantasy, while Russia practices the kind of realism that has always guided international policy. Ulrich Speck disagrees – countries have always looked out for themselves, but they have also respected norms.

http://berlinpolicyjournal.com/crying-foul/
Dit slaat eigenlijk de spijker perfect op zijn kop.
Deze is denk ik alleen nog meer de moeite waard. Het sluit in ieder geval aan bij wat hier al maanden wordt gezegd. Speel voor tijd, tijd is niet langer in het voordeel van Rusland maar voor Oekraine. Dump de Krim en de Donbass en begin met een beter Oekraine te bouwen.

http://berlinpolicyjournal.com/a-farewell-to-arms/

• Enki
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-10 10:33
MetaFrame schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 15:39:
[...]

Ik vind het altijd zo grappig dat onze strijdkrachten zo afgebrand worden.

Waar Nederland in uitblinkte destijds wat zelfredzaamheid, van onze troepen werd verwacht dat ze iets uitvoerden. In grote lijnen werd er een plan gemaakt, echter hoe dit verder uitgevoerd werd was aan diegene die het ook daadwerkelijk moesten uitvoeren. Of dit nog steeds het geval is weet ik niet. Wat ik wel weet is dat bijv. de Amerikanen vonden dat wij idd een zooitje losgeslagenen waren, echter versloegen we ze regelmatig met oefeningen doordat we daardoor dynamisch te werk konden gaan. De nadruk lag iig op eigen inzicht.

Daarnaast hebben onze onderzeedieseltjes regelmatig met oefeningen hele Amerikaanse vloten doen zinken, dat kunnen ook niet veel landen ons nadoen :)
Tsja, oefeningen... In een oefening worden parameters gezet die meestal niet echt realistisch zijn en ontbreekt de allesbepalende stressfactor volledig.

Dat een dieseltje zulke "successen" boekt is vrij normaal. Het lukte de Canadezen en de Aussies ook, zoals blijkt in het door Klaw gelinkte artikel.
DaniëlWW2 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 19:23:
[...]

-Uitstekende officieren
-Zeer hoge mate van zelfredzaamheid en initiatief bij soldaten. Je hoeft een Nederlandse soldaat niet tot het laatste detail te instrueren of aan het handje vast te laten houden door officieren of onderofficieren waar veel legers nog steeds aan vastzitten.
-Goede tactiek zoals gedemonstreerd in Afghanistan.
-Uitstekend trainingsregime. Een Nederlandse soldaat is veel beter getraind dan bijvoorbeeld een Amerikaanse en toen de dienstplicht er nog was werden dienstplichtigen zeer efficiënt getraind.
-Paar keer de Canadian Army Trophy (tank competitie) gewonnen met dienstplichtigen die wonnen van professionele soldaten, speciaal geselecteerd voor de competitie...
Dit alles gaat uitsluitend op voor de paar speciale eenheden die we hebben: Korps Mariniers, KCT, Luchtmobiele Brigade. De rest van het kleine beroepsleger is weliswaar iets minder slecht getraind dan onze laatste lichtingen dienstplichtigen, maar mist nog altijd enige gevechtservaring.
-Consistent uitstekende fregatten ontworpen en gebouwd en laten we onze onderzeeboten niet vergeten.
-Het feit dat Defensie nog functioneerde met de missies van het afgelopen decennia, de eindeloze bezuinigingen en de veel te hoge uitzendingsdruk waar veel eenheden meerdere keren zijn uitgezonden.
Onze fregatten zijn te specialistisch ontworpen, waardoor ze eigenlijk alleen nuttig zijn in een groter vlootverband (wat we dus niet hebben). En de Walrus-klasse was destijds een goed ontwerp, maar is nu hopeloos verouderd terwijl hij nog tot 2025 mee moet. Zoals altijd is Nederland nauwelijks bereid op tijd te investeren voor vervanging of modernisering (zelfde verhaal bij de F-16).
-Speciale eenheden zoals het Korps Mariniers die een uitzonderlijke inzetbaarheid hebben.
Deze worden getraind bij en door de SAS, Green Barets, Delta Force, etc. Stuk voor stuk van een iets hoger niveau want meer gevechtservaring.
Soldaat voor soldaat zijn er geen legers die beter zijn dan het Nederlandse. Gelijke hoogte, ja, beter dan, nee. Mission type tactics, geen overbodige officierenstaf
Ehm, ik noem zomaar de IDF, Zuid-Korea of de Britse strijdkrachten? De Duitsers teren nog op hun reputatie, maar die is aan het wegzakken. De gemiddelde Turkse soldaat wordt naar NATO-standaarden beter getraind dan de Nederlandse. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Punt is dat je voor een goede soldaat veel meer nodig hebt dan training en een modern wapen in zijn handen. Je moet parameters mee laten wegen als: onder wat voor omstandigheden functioneert hij nog? Hoeveel support heeft hij nodig? Het is bekend van de Amerikanen dat ze slechts met een uitzonderlijk grote logistieke organisatie achter zich goed kunnen presteren op het slagveld. De sobere Russische soldaat daarentegen wist op een homp brood en een clip met vijf kogels de complete Wehrmacht te verslaan.

Nog veel belangrijker is de wil om te vechten, de mate waarin het "in je bloed zit". En daar faalt Nederland jammerlijk. Wij zijn geen vechtersbazen, we hebben nauwelijks een militaire traditie en we zijn dientengevolge ook niet bereid hierin te investeren. Zelfs in de Gouden Eeuw betaalden we liever de Zwitsers om voor ons te vechten dan om zelf een fatsoenlijk leger op te zetten. In WO-2 was één bombardement genoeg om de wapens neer te leggen (als de Britten hetzelfde gedaan hadden na Coventry, spraken we nu nog allemaal Duits...). Daarnaast willen wij in het Westen altijd graag een "schone" oorlog voeren. Op de een of andere manier is de gedachte erin geslopen dat je een oorlog humaan kan voeren: zoveel mogelijk slachtoffers besparen vanwege de publieke opinie, zo min mogelijk gebouwen en bruggen vernielen want het kost allemaal centjes om straks weer op te bouwen, etc. De geschiedenis leert dat een oorlog altijd quick and dirty moet zijn: de partij die bereid is dit soort edele principes overboord te zetten en zo snel mogelijk maximaal toe te slaan, wint eenvoudigweg.

Kortom, om weer een linkje on-topic te leggen: een gemiddelde Russische dienstplichtige kan het op veel niveaus wel eens verrassend beter doen dan die duurbetaalde Nederlandse marinier...

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Verwijderd

Niet om het even maar Berlin Policy Journal is een outlet van het DGAP:
http://berlinpolicyjournal.com/info/
Met sponsoren zoals:
https://dgap.org/en/council/patrons

Oftewel een bekende constructie van 'onafhankelijke' denktank gefinancierd door het bedrijfsleven en bemenst met politiek geëngageerde personen van het internationale vlak. Journalistiek gehalte is derhalve op gelijke laagte als een artikel van een Russische krant.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 10:50:
Niet om het even maar Berlin Policy Journal is een outlet van het DGAP:
http://berlinpolicyjournal.com/info/
Met sponsoren zoals:
https://dgap.org/en/council/patrons

Oftewel een bekende constructie van 'onafhankelijke' denktank gefinancierd door het bedrijfsleven en bemenst met politiek geëngageerde personen van het internationale vlak. Journalistiek gehalte is derhalve op gelijke laagte als een artikel van een Russische krant.
Je beseft dat de meeste denktanks niet gaan vertellen wie ze sponsort en zeker ook niet verdeeld in tariefcategorieën?

Verder als je wat artikel doorgaan dan zie ik in ieder geval geen overduidelijke lobbyagenda verschijnen. Iedereen die claimt dat hij of zij onbevooroordeeld is of een idioot of liegt. Dat betekent niet dat elke denktank/lobbyist/actiegroep per definitie slecht is. Het niveau "Rusland", tja, daar moet je bijna een pathologische leugenaar voor zijn...
Als ik naar de lijst kijk dan is de enige "enge" sponsor die ook veel geeft Deutsche Bank. Dat valt nog te overzien als je naar de rest van de lijst kijkt.

De wereld is niet zwart/wit. De wereld is een heel klein beetje wit, een klein beetje zwart en heel veel grijs. De truc is om te herkennen welke tinten grijs acceptabel zijn.
Ja, pun intented :+

Verwijderd

En wie bepaald welke tinten grijs 'acceptabel' zijn? Ook in dat geval is alles relatief.

Als schrijvers van BPJ het veelvoudig over McCain hebben die niet toevallig lid is van de CFR oftewel de Amerikaanse evenknie van DGAP dan weet je eigenlijk al hoe de vlag staat. Het is dan ook niet ondenkbaar dat de schrijver de man persoonlijk kent. Oftewel de andere kant van het spectrum tov de Duitse Gazprom kliek. Beide zeer donker grijs en een neutraal Duitsland is dan zeer lichtgrijs. ;)

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 15:19:
En wie bepaald welke tinten grijs 'acceptabel' zijn? Ook in dat geval is alles relatief.

Als schrijvers van BPJ het veelvoudig over McCain hebben die niet toevallig lid is van de CFR oftewel de Amerikaanse evenknie van DGAP dan weet je eigenlijk al hoe de vlag staat. Het is dan ook niet ondenkbaar dat de schrijver de man persoonlijk kent. Oftewel de andere kant van het spectrum tov de Duitse Gazprom kliek. Beide zeer donker grijs en een neutraal Duitsland is dan zeer lichtgrijs. ;)
Er is alleen een klein probleempje. Denktank staat niet gelijk aan beleid. McCain kan vinden wat hij wil, Obama gaat er simpelweg niks mee doen. Verder hebben ze het helemaal niet veel over McCain. Het gaat nauwelijks over hem en die twee artikelen zetten ze alleen McCain zijn standpunt tegenover andere.

Wie zegt dat er in Duitsland wel geluisterd wordt naar die denktank? Dat zou een mooie worden als ze met vier mogelijke scenario's komen, geen uitkiezen als de juiste en de Duitse regering alle vier zou overnemen.

• RoD
  • Niet online

RoD

Bellingcat heeft een nieuw onderzoek gepubliceerd en zegt veel nieuwe informatie te hebben over de Buk. Ze hebben zelfs namen achterhaald. NOS heeft er nota bene een lang stuk over geschreven: In het spoor van de Buk

Blijkbaar begint steeds meer door te dringen dat het toch echt de Russen waren.

[ Voor 15% gewijzigd door RoD op 16-05-2015 10:24 ]

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11 13:33
Nee joh, allemaal westerse propaganda en de echte waarheid 'zal wel in het midden liggen' of 'nooit achterhaald worden' met als ultieme bewijs 'maar Oekraïne heeft vetorecht!' en 'bellingcat is een gast die vanaf zijn luie stoel propaganda napraat!'.

't maakt allemaal niet meer uit wie wat waar. De propagandisten blijven gewoon in hun eigen sprookjes geloven welk bewijs er ook is... Hoe langer het duurt hoe cynischer ik ben geworden eigenlijk. Ik vermoed dat er niet veel meer gaat komen dan de Europese versie van een 'motie van afkeuring' richting Rusland met misschien nog een sanctie hier of daar.

• RoD
  • Niet online

RoD

Teckna schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 11:06:
Nee joh, allemaal westerse propaganda en de echte waarheid 'zal wel in het midden liggen' of 'nooit achterhaald worden' met als ultieme bewijs 'maar Oekraïne heeft vetorecht!' en 'bellingcat is een gast die vanaf zijn luie stoel propaganda napraat!'.

't maakt allemaal niet meer uit wie wat waar. De propagandisten blijven gewoon in hun eigen sprookjes geloven welk bewijs er ook is... Hoe langer het duurt hoe cynischer ik ben geworden eigenlijk. Ik vermoed dat er niet veel meer gaat komen dan de Europese versie van een 'motie van afkeuring' richting Rusland met misschien nog een sanctie hier of daar.
Die geluiden blijf je altijd horen, kijk alleen al maar naar de comments onder het Bellingcat-artikel. Maar als je het nou vergelijkt met een paar maanden eerder dan is er wel een duidelijk verschil. Zelfs bij de NOS, die zich heel erg lang doof en blind heeft gehouden, zie je nu het "de Russen hebben het gedaan"-geluid doorbreken.

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:24

EektheMan

DPC

Niet de eerste keer dat er Russische soldaten gevangen genomen worden in Oekraine, maar deze keer lijkt het internationaal wat meer tractie te krijgen. Helpt ook wel bij de steeds groter wordende bewustmaking van Europese burgers dat Rusland betrokken is:

Ukraine crisis: 'Russian special forces' captured

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Vandaag in 1944 deporteerde de Sovjet-Unie meer dan 200,000 Krim tataren wegens de collaboratie van een paar duizend van hen met de Duitsers. In iets meer 24 uur werden ze afgevoerd naar het verre Oosten. Een indrukwekkende prestatie, zeker als je bedenkt dat ze al die troepen en treinen ook hadden kunnen inzetten in de strijd tegen de Duitsers. In die treinen zaten ook duizenden Tataren die in het Rode Leger hadden meegevochten en enkelen die de Held Van De Sovjet-Unie onderscheiding gewonnen hadden.

In de Krim zijn alle herdenkingen hiervan verboden.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

In die drie dagen zijn er veel meer mensen gedeporteerd dan de Nazi's ooit bereikte. Opvallend detail was dat de Nazi's toen net begonnen waren met het beruchte transport van de Hongaarse joden waar een paar maanden lang gemiddeld zo'n 12.000 mensen werden gedeporteerd. Overgens waren treinen geen probleem. Uit mijn hoofd hebben de Sovjets tijdens de Tweede Wereldoorlog maarliefst elf locomotieven gebouwd. Ze kregen er zo'n 2000 samen met duizenden wagons van de Amerikanen als onderdeel van Lend-Lease waardoor ze meer dan genoeg hadden. Verder begon het grote offensief van 1944, Bagration op 22 juni in Wit-Rusland. De Sovjets vochten altijd in perioden. Eerst bouwden ze maandenlang sterkte op en dan vielen ze aan, veroverde zoveel als mogelijk en dan stopte ze voor maanden omdat de verliezen te extreem waren om nog door te gaan.

Ik blijf erbij dat de formatie van de Sovjet-Unie de grootste geopolitieke ramp uit de geschiedenis van de mensheid is. De Nazi's hebben eigenlijk maar vier jaar (22 juni 1941 tot 7 mei 1945) gehad om echt flink los te gaan en dat gaat niet snel vergeten worden. De Sovjets hebben ruim zeventig jaar van onderdrukking en vijfentwintig jaar (kan je over twisten, ik hou 1928-1953 aan) Stalin met zijn deportaties en massamoorden. Er is een goed boek over de slachting geschreven getiteld: Bloodlands: Europe Between Hitler and Stalin.

Het resultaat is dat de Nazi's met typische Duitse "Gründlichkeit" er veel meer over de kling hebben gejaagd Tijdens de Tweede Wereldoorlog maar de Sovjets hebben er uiteindelijk meer vermoord.

Krijg die waarheid maar eens naar binnen bij de gemiddelde Rus. Dan is het afgelopen met de steun voor Poetin zijn avontuurtje...

[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 18-05-2015 22:28 . Reden: Verbeterd because stupid... ]

• RoD
  • Niet online

RoD

EektheMan schreef op maandag 18 mei 2015 @ 00:23:
Niet de eerste keer dat er Russische soldaten gevangen genomen worden in Oekraine, maar deze keer lijkt het internationaal wat meer tractie te krijgen. Helpt ook wel bij de steeds groter wordende bewustmaking van Europese burgers dat Rusland betrokken is:

Ukraine crisis: 'Russian special forces' captured
Hij zou ook een bekentenis hebben afgelegd: 'Gevangen Russische militair legt bekentenis af '
Vraag is vooral wat ze nu gaan doen. Ze lijken beschuldigd te worden van moord, dus dat wordt een proces, etc. Ongetwijfeld komen daar de camera's bij. Beetje het verhaal Savchenko, maar nu andersom.

• Brent
DaniëlWW2 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 20:39:
Het resultaat is dat de Nazi's met typische Duitse "Gründlichkeit" er veel meer over de kling hebben gejaagd maar de Sovjets hebben er ook miljoenen vermoord. Te veel om ze vrij te pleiten door naar de Nazi's te wijzen...
Per capita, maar ik dacht dat in absolute aantallen de Russen 'winnen'.
Krijg die waarheid maar eens naar binnen bij de gemiddelde Rus. Dan is het afgelopen met de steun voor Poetin zijn avontuurtje...
Zoals elke cultuur/mentaliteit zijn zwakke plekken heeft, is er m.i. bij de Russen, of misschien Slaven in algemeen, e.e.a. te wijten aan de drang tot verhalen maken. Een mooi verhaal, dat is een belangrijk element in de Russische cultuur en literatuur. Het lijkt mij zeer voor de hand liggend dat hun neiging tot verbloemen van de geschiedenis uit dezelfde gewoonte voortvloeit: het moet wel een mooi verhaal zijn.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Brent schreef op maandag 18 mei 2015 @ 21:45:
[...]

Per capita, maar ik dacht dat in absolute aantallen de Russen 'winnen'.
Ik zie dat ik wat vergeten ben namelijk de aanduiding Tweede Wereldoorlog. In totale aantallen blijven de Nazi's op de derde plek achter de communisten in China en Rusland ja.
Mijn fout.

• Brent
Het UA-EU handelsverdrag gaat definitief in op 1 januari a.s.: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150518_01687080

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Nederland krijgt hoofdrol in nieuwe flitsmacht:
http://www.telegraaf.nl/b...google_editors_picks=true

Dit gaat buiten de NAVO om, of dat verstandig is?

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hoofdrol is een groot woord en vooral grootspraak gericht op de Nederlandse bevolking, we krijgen een rol (met name marine / logistiek en de F-16's die al ingezet zijn).

Laat er geen misverstand over bestaan: dit is vooral een Brits initiatief mede bedoeld om weer wat invloed te krijgen waar het Europese samenwerking betreft. Er is daar veel binnenlandse kritiek op het gebrek hiervan als het bijvoorbeeld de Russische assertiviteit en de Oekraïne kwestie betreft en de Britse reactie daarop. Ook is het doel om meer een voet aan de grond te krijgen in het oosten van Europa waar diplomatiek, economisch en militair gezien de Britten weinig in te brengen hebben. Tenslotte speelt mee dat de Britten zich hebben teruggetrokken uit Afghanistan en er een lobby bestaat om bruikbare capaciteit in te zetten en combat fit te houden.

De leiding en het hoofdkwartier zullen gestoeld zijn op Britse structuren en op vergelijkbare samenwerking met o.a. Frankrijk (Britain’s Expeditionary Force).
Tja, als je nu eenmaal met alle lidstaten niets kunt bereiken omdat er geen unanieme consensus en mandaat is moet je toch wat. Overigens is het niet helemaal los te zien van de NAVO en zal het sterke banden hebben, niet voor niks is deze samenwerking aangekondigd door Cameron op de NAVO top vorig jaar in Wales.

Wat punten uit het convenant waar dit ook uit blijkt:
Strategic framework:
...Considering the NATO Connected Forces Initiative, and the utility of the Framework Nation concept in developing operational capabilities that are available to rapidly respond to developing crises...

Intention for the Joint Expeditionary Force:
... The JEF will operate to NATO doctrine and standards. JEF capabilities, interoperability, and readiness will be developed by using high-profile multilateral and bilateral exercise programmes.

The JEF will be available for UN, NATO, CSDP, or other operations to which nations wish to commit forces. The operational composition of the JEF will be determined by the nature of the tasks and missions it is required to undertake and the availability of units and capabilities from the JEF participating nations. The assignment of forces to the JEF will remain a national decision...
bron

• RoD
  • Niet online

RoD

Na Litvinenko krijgen we nu deze: Russische miljonair is mogelijk vergiftigd
Een Russische miljonair die in 2012 dood werd gevonden bij zijn woning in de Engelse plaats Weybridge, is mogelijk vergiftigd.
Dat melden Britse media dinsdag.

Hoewel de politie in eerste instantie constateerde dat de dood van de 44-jarige Alexander Perepilisjni niet verdacht was, blijkt nu uit onderzoek van toxicologen dat in zijn maag sporen zijn aangetroffen van een plantaardig gif dat door Russische en Chinese huurmoordenaars wordt gebruikt.

• dieselb0y
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-12 00:57
Nu op politiek24 Haagsch college over Ukraine/Rusland/EU.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-12 15:10

icecreamfarmer

en het is

De Jef zou goed gebruik kunnen maken van de karel doorman.
Onverstelbaar dat we dat schip niet ten volle gaan gebruiken.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Soldaatje schreef op maandag 18 mei 2015 @ 23:58:
Nederland krijgt hoofdrol in nieuwe flitsmacht:
http://www.telegraaf.nl/b...google_editors_picks=true

Die macht kan je nu al niet meer serieus nemen...
Aangezien het een kolonel van de Mariniers betreft gaat het om het gezamelijke UK / NL Landing Force, aangevuld met Deense en Noorse eenheden.

De Nederlandse bijdrage zal niet meer zijn dan de Karel Doorman beladen met wat mariniers en materiaal. Hoe je dat schip moet beladen, alle mariniers op het schip moet krijgen en binnen 48 uur te ontladen in een van de Baltische staten is een raadsel voor mij. Wat mij zorgen baart is dat de Duitsers er niet bij zitten. Een Brits-Duitse samenwerking zou een veel duidelijker signaal zijn geweest. Verder gaat deze "flitsmacht" zonder zwaar materiaal blijven. Tanks kan je bijvoorbeeld wel vergeten.

Dit is niks meer dan de vlag laten zien en een politiek offensief voor de Britten die zich nog steeds als globale grootmacht willen presenteren maar dan zonder de vloot of de troepen. :N

En dit laat denk ik wel zien hoe de kaarten zijn verdeeld in Rusland op het moment. ;)
Daarmee lijkt Kadyrov, die zichzelf ooit 'Poetins voetsoldaat' noemde, niet langer genoegen te nemen met een ondergeschikte rol aan de Russische leider. Eerder dit jaar was er al wrijving ontstaan toen Kadyrovs regering weigerde mee te werken aan de vervolging van de Tsjetsjeense verdachten van de moord op Russische oppositieleider Boris Nemtsov op 27 februari.

Rusland lijkt evenwel niet van plan de Tsjetsjenen op de vingers te tikken. De Russische kinderombudsman Pavel Astakhov zei de zaak te hebben onderzocht, maar geen overtredingen te hebben gevonden. Hij verdedigde zelfs de keuze van de 47-(of 57-)jarige politiechef voor een tienerbruid met het argument dat vrouwen vaak 'verschrompeld' zijn tegen de tijd dat ze hun 27ste verjaardag vieren.

'Emancipatie en seksuele rijpheid komt eerder in de Kaukasus, laten we niet hypocriet doen', zei de ombudsman in een radio-interview. 'Er zijn plaatsen waar vrouwen op hun 27ste al verschrompeld zijn en eruit zien als vijftig.'
http://www.volkskrant.nl/...a4032772/?akamaiType=FREE

Oh en voordat ik het vergeet dikke +1 voor de Volkskrant omdat ze dit soort connecties in een Nederlandse krant leggen. d:)b

[ Voor 36% gewijzigd door DaniëlWW2 op 19-05-2015 15:32 ]

• Brent
All is *not* quiet on the Eastern Front: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150519_01689205

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:03

Jiffy

God, you're ugly!

Er schijnt dus zélfs in Nederland extra geld voor defensie te worden uitgetrokken. Nét voldoende om weer regelmatig(er) te gaan oefenen en extra munitie, brandstof en reserveonderdelen aan te schaffen.

Hoognodig. Bijzonder welkom. En veel te weinig...

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-11 20:33
In Odessa regio helaas ook niet.
Meerdere aanslagen gepleegd daar de afgelopen tijd :(

http://liveuamap.com/en/2...46.49319;30.60448&zoom=12

Plus nog een aantal "kleinere" die hier niet vermeld staan.

• EektheMan

EektheMan

DPC

Heel erg allemaal, al is het jammer dat we weinig horen over wat er aan Russische zijde gebeurd. Er lijkt een oorlog om macht te zijn geweest in Luhansk en de Tsjetsjenen hebben weer flink huisgehouden in de rijkere buurten van oa Donetsk waar ze gehele families incl. kinderen geëxecuteerd hebben omwille van hun huis en auto.
We zien veel overtredingen van de Russen, maar Oekraïense militairen laten zich niet zonder tegenschot afschieten. Alleen als de Russen iets te opvallend te werk zijn gegaan melden ze iets over doden onder de terroristen. Doden en gewondenaantallen moeten gewoon veel hoger zijn dan we (en zelfs de VN?) te horen krijgen.

Veel hearsay helaas, maar zo nu en dan ook filmbeelden. Hier een filmpje van een paar dagen terug waar op het eerste gezicht een RU tank(hoge koepel trouwens) een UA ?tank? onder vuur neemt, maar snel antwoord krijgt. De sepa makers hoor je behoorlijk wat scheldwoorden gebruiken en zich zorgen maken over 2 man die bovenop de tank gezeten zouden hebben. Al met al een vreemde situatie omdat die tank zo open en bloot het vuur opent.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=het3V1Xx7j8]

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Jiffy schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:18:
Er schijnt dus zélfs in Nederland extra geld voor defensie te worden uitgetrokken. Nét voldoende om weer regelmatig(er) te gaan oefenen en extra munitie, brandstof en reserveonderdelen aan te schaffen.

Hoognodig. Bijzonder welkom. En veel te weinig...
Ik zie het van de zonnige kant, er is tenminste weer geld om schietoefeningen te houden. Lijkt mij toch een vrij essentiële techniek op te oefenen.
Tis beter dan niks hé? O-)

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:03

Jiffy

God, you're ugly!

Oh, absoluut. Helemaal mee eens. Sterker nog: het is een duidelijke trendbreuk. Het is zéker beter dan niks: kannibaliseren van materieel zal nu minder noodzakelijk zijn, met als gevolg dat de operationele inzetbaarheid behoorlijk kan verbeteren.

Nu hopen op méér... ;)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• RoD
  • Niet online

RoD

Eurovision song contest installs 'anti-booing' technology for the first time to hide jeers aimed towards Russia's singer over the country's military aggression in Ukraine
After a year in which Russia continued to be fiercely condemned for annexing the Crimea and its separatists' seizure of eastern Ukraine, the country remains a pariah through most of Europe.
Now, amid fears Russia's Eurovision singer Polina Gagarina will bear the brunt of the ill-will, contest organisers have installed drastic 'anti-booing' technology for the final in Vienna.
Special sound reducers have been installed in a bid to stop the acrimony towards Russia being broadcast - an issue that was last year labelled 'embarrassing' by organisers.
_O-

Vorig jaar was dat wel geinig. Je kon de negatieve geluiden bij het Russische optreden duidelijk horen.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Jiffy schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 20:38:
Oh, absoluut. Helemaal mee eens. Sterker nog: het is een duidelijke trendbreuk. Het is zéker beter dan niks: kannibaliseren van materieel zal nu minder noodzakelijk zijn, met als gevolg dat de operationele inzetbaarheid behoorlijk kan verbeteren.

Nu hopen op méér... ;)
Het gaat kennelijk om 350 miljoen. Keer tien en dan praten we ergens over zoals de mogelijkheid om meer dan een bataljon lichte infanterie te sturen voor het geval het misgaat. Oke, het zijn mariniers maar het blijft lichte infanterie. ;)
Het Kremlin zal wel geklaagd hebben dat dit ondermijning van hun leugen en propagandastrategie is omdat het live wordt uitgezonden. Je gaat bijna hopen dat iemand het systeem "per ongeluk" "herkalibreert" om het boo geluid harder te maken. >:)

• RoD
  • Niet online

RoD

Ukraine's Poroshenko talks of 'real war' with Russia
Ukraine's president has told the BBC his country is now in a "real war" with Russia - and that Ukrainians should prepare for a Russian offensive.

Mr Poroshenko said he believed Russia was preparing for "an offensive" in the summer.
"I think we should be ready and I think that we do not give them any tiny chance for provocation. That will totally be their responsibility," he said.
Hij speelt dus duidelijk de invasie-kaart. Eerder was ie wat voorzichtiger, waarschijnlijk ook om niet nog meer militair avontuur van Poetin uit te lokken.

Verwijderd

Rusland heeft ook aangekondigd dat ze hun lening terug wil zien en anders gaan ze naar de (Engelse) rechter om het terug te eisen. En daarbij dus ook via een slinkse omweg proberen om investeringen in Oekraïne tegen te gaan.
http://www.zerohedge.com/...o-default-threatens-court

• EektheMan

EektheMan

DPC

Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 08:53:
Rusland heeft ook aangekondigd dat ze hun lening terug wil zien en anders gaan ze naar de (Engelse) rechter om het terug te eisen. En daarbij dus ook via een slinkse omweg proberen om investeringen in Oekraïne tegen te gaan.
Maar bij een eventuele default kan Rusland toch niets meer eisen? Voor 5 juni moet er iig een oplossing gevonden worden voor schulden. Misschien hopen ze hiermee ook andere schuldeisers de kant van de harde lijn te kiezen.

Voor de scenario liefhebbers een artikel van 13 Mei met drie routes: model of Eriksson and Zigera
"care" from Ukraine, "destabilization" (continuation of aiding separatists or economic pressure), "invasion".

Vertaal linkje

Afbeeldingslocatie: http://img.pravda.com/images/doc/e/2/e2439e9-1.jpg

En dan nog deze tit for tat:
Lithuanian citizen arrested in Moscow on spy charges

• twerk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-12 15:28
Interessant artikel over de banden van BP met de Britse regering. Dingen die in dit topic al vaak besproken zijn worden hier wel nogmaals bevestigd.
[b][
"BP was painfully exposed to any sanctions; by 2013 it had acquired a 20% minority shareholding in Rosneft."

“Around 7% of UK pension fund annual income came from BP at the time. A further 12% came from Shell, so nearly one-fifth of pension funds were intricately linked to the profits of these two oil and gas companies,” explained Burke.
Revealed: BP's close ties with the UK government

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2021 13:44 ]

• Brent
Oekrains parlement heft militaire samenwerkingsverdragen met Rusland op: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150521_01691970

Het lijkt me steeds moeilijker koel te blijven...

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 12:17

mindcre8r

Tradepedia

Drone neergehaald door ua.

https://www.youtube.com/watch?t=29&v=xIk5vaF7b30

is toch wat he, die rebellen die nu zelfs drones hebben :P

Bears and Bulls

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:44
Blijkt -hoogstwaarschijnlijk- ook nog een drone te zijn waarvan er maar 11 gemaakt zijn voor Rusland.

• Vickiieee
  • Laatst online: 27-11 10:42

Vickiieee

Kritische lezer.

Prosac2010 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 14:12:
Blijkt -hoogstwaarschijnlijk- ook nog een drone te zijn waarvan er maar 11 gemaakt zijn voor Rusland.
En Rusland maar blijven ontkennen dat ze militair betrokken zijn bij alle gebeurtenissen in Oekraïne. Kom op zeg. Deze drone. De BUK. De tanks. De rebellen die uit een stad zouden komen in Oekraïne maar geen woord Oekraïens spreken. Het bericht dat russische militairen die 'vrijwillig' met de separatisten mee vechten eerst worden ontslagen uit het leger zodat Rusland niet betrokken is bij de oorlog. En laatst de bekentenis van een gevangen genomen Russische militair..

Poetin zal blijven ontkennen, maar ik weet ondertussen beter..

Trotse winnaar van het 'Captain Obvious lintje' van 07-10-2015!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:41
Dat was al wel bekend 5 dagen na MH17 hoe de vork in de steel zit :+.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Die Maskirovka was een keer leuk maar niemand gaat hier ooit nog intrappen. Nog een reden waarom ik denk dat de Baltische Staten op het moment veilig zijn. Zomaar even seperatisten laten verschijnen in die landen eindigt in tienduizenden Amerikaanse soldaten in de Baltische Staten en dat gaat Poetin niet riskeren.

Oke, er zijn mensen die er nog steeds in zullen trappen maar die zijn extreem misïnformeerd of gewoon achterlijk. :X

• klaw
Het gaat erop lijken dat de Fransen en Duitsers samen een nieuwe tank gaan ontwikkelen/bouwen.
http://www.telegraaf.nl/b..._nieuwe_tank_maken__.html

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-11 20:08

superwashandje

grofheid alom

kan goed gaan maar er zijn al meerdere pogingen gedaan om door meerdere landen militair materiaal te laten ontwerpen waarbij de wegen na (vele) budgetoverschrijdingen gescheiden werden. hopelijk gaat het deze keer dan wel goed :P

waarom ziet die foto er uit als een houwitser ipv een leopard II?

[ Voor 3% gewijzigd door superwashandje op 22-05-2015 15:43 ]

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-11 15:14
Omdat het een houwitser is en geen Leopard II.

It's dogged that does it

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

klaw schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 15:17:
Het gaat erop lijken dat de Fransen en Duitsers samen een nieuwe tank gaan ontwikkelen/bouwen.
http://www.telegraaf.nl/b..._nieuwe_tank_maken__.html
Eens kijken.
Frans Duitse samenwerking in de laten jaren 50 en het begin van de jaren 60. Totale mislukking, de Duitsers bouwden de Leopard 1, de Fransen de AMX-30 die ergens in de jaren 80 eindelijk eens werkte...
Amerikaans-Duitse samenwerking in de jaren 70. Totale mislukking, de Duitsers bouwden de Leopard 2, de Amerikanen de M1 Abrams.

Beide keren was de Duitse tank beter.

Dit is een volslagen gestoord plan dat gedoemd is tot een door lobbyisten opgestookt politiek gevecht met als resultaat een zeer mager voertuig of gewoon wederom een Duitse tank die iedereen zal kopen en een stuk ellende voor de Fransen die niet werkt.
Zelfs als je de bedrijven verenigd zijn blijft de vraag wie bouwt het kanon, Reinmetall of dit fusiebedrijf waar het voormalige GIAT in zou zitten. Wie ontwerpt de munitie, Reinmetall of het fusiebedrijf? Verder gaat het Duitse MTU de motor bouwen (zodat die werkt) of een Frans bedrijf?
superwashandje schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 15:42:

waarom ziet die foto er uit als een houwitser ipv een leopard II?
Omdat de Telegraaf een achterlijke krant is. :+

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-11 20:08

superwashandje

grofheid alom

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 19:03:
[...]

Eens kijken.
Frans Duitse samenwerking in de laten jaren 50 en het begin van de jaren 60. Totale mislukking, de Duitsers bouwden de Leopard 1, de Fransen de AMX-30 die ergens in de jaren 80 eindelijk eens werkte...
Amerikaans-Duitse samenwerking in de jaren 70. Totale mislukking, de Duitsers bouwden de Leopard 2, de Amerikanen de M1 Abrams.
De Amerikanen kwamen met de MBT-70 die veel te duur was en overall slechter presteerde dan de M60. de M1 is apart ontwikkeld

Dit is een volslagen gestoord plan dat gedoemd is tot een door lobbyisten opgestookt politiek gevecht met als resultaat een zeer mager voertuig of gewoon wederom een Duitse tank die iedereen zal kopen en een stuk ellende voor de Fransen die niet werkt.
Zelfs als je de bedrijven verenigd zijn blijft de vraag wie bouwt het kanon, Reinmetall of dit fusiebedrijf waar het voormalige GIAT in zou zitten. Wie ontwerpt de munitie, Reinmetall of het fusiebedrijf? Verder gaat het Duitse MTU de motor bouwen (zodat die werkt) of een Frans bedrijf?
[...]
dat bedoel ik :P
Omdat de Telegraaf een achterlijke krant is. :+
dat bedoel ik :P

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

superwashandje schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 20:05:
[...]

De Amerikanen kwamen met de MBT-70 die veel te duur was en overall slechter presteerde dan de M60. de M1 is apart ontwikkeld
De MBT-70 was een gedeeld Amerikaans Duits project waarna beide landen apart een eigen tank ontwikkelden. ;)

En de NOS kruipt stapje voor stapje naar de realiteit. Het duurde even maar onderhand kunnen ze niet meer terug, alleen maar vooruit...
http://nos.nl/artikel/203...twee-russen-vrijlaat.html

[ Voor 23% gewijzigd door DaniëlWW2 op 22-05-2015 20:31 ]

• Brent
[...]

Dit is een volslagen gestoord plan dat gedoemd is tot een door lobbyisten opgestookt politiek gevecht
Heerlijk, dat Europa ;)

Laat ik het optimistisch zien: de Russen hebben weer een puntje extra onder het kopje 'goede redenen ons voorlopig koest te houden'.

• RoD
  • Niet online

RoD

Commandant pro-Russische separatisten in Oekraïne gedood
Een van de commandanten van de pro-Russische separatisten in het oosten van Oekraïne, Aleksei Mozgovoi, is zaterdag om het leven gebracht.
De rebellenleider werd volgens Russische en Oekraïense media het slachtoffer van een bomaanslag op zijn auto. Daarbij zouden ook zes anderen zijn gedood

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ze lijken elkaar mooi uit te moorden nu ze niet meer al te open kunnen vechten tegen Oekraine. :Y)

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
[...]

Eens kijken.

Ach onzin, zowat alle europees materiaal is tesamen ontwikkeld.

PzH 2000/boxer apc/airbus/Typhoon/Tornado/tiger/....

Alsof de VS niet haar mislukte projecten helemaal op zichzelf heeft.

haal gerust nog wat projecten van decenia geleden er zijn er genoeg sindsdien die wel succesvol zijn.

Verwijderd

k995 schreef op zondag 24 mei 2015 @ 01:48:
[...]

haal gerust nog wat projecten van decenia geleden er zijn er genoeg sindsdien die wel succesvol zijn.
Of, laten we een keer een poging doen het niet wéér in eindeloze posts met specifiek wapentuig en wat beter is te laten vervallen. :Y

• k995
Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2015 @ 08:11:
[...]

Of, laten we een keer een poging doen het niet wéér in eindeloze posts met specifiek wapentuig en wat beter is te laten vervallen. :Y
Ontwikkeling was hier de vraag en de laatste decenia zijn er meer gezamelijke projecten gelukt dan mislukt, dat zijn gewoon feiten.

Het is een goede manier om de beperkte budgetten toch maximaal te gebruiken. Geen idee waarom iemand tegen kan zijn als je de resultaten van de laatste 20-30 jaar daarmee ziet

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-11 15:14
De Russische president Vladimir Poetin heeft zondag een omstreden wet ondertekend die het makkelijker maakt niet-gouvernementele organisaties (ngo's) aan banden te leggen.

http://www.nu.nl/buitenla...wet-ngos-banden-legt.html

Een van de commandanten van de pro-Russische separatisten in het oosten van Oekraïne, Aleksei Mozgovoi, is zaterdag om het leven gebracht.

http://www.nu.nl/buitenla...n-in-oekraine-gedood.html

It's dogged that does it

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op zondag 24 mei 2015 @ 01:24:
Ze lijken elkaar mooi uit te moorden nu ze niet meer al te open kunnen vechten tegen Oekraine. :Y)
Iets minder 'schadenfreude'?
Amnesty hebben aan beide zijden grove overtredingen geconstateerd. En ook al is het oorlog dan betekend nog niet dat dit soort dingen door de beugel kunnen. En niet 20 jaar later iedereen naar Den Haag slepen.

http://nieuws.thepostonli...nschendingen-in-oekraine/

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

*knip*

Zowaar journalistiek van de NOS waar ze ingaan op Mozgovoi. Elke dag weer een stapje.
http://nos.nl/artikel/203...ich-een-soort-keizer.html

De BBC gaat uiteraard ook weer een stapje verder.

http://www.bbc.com/news/world-europe-32860526

Die wet is natuurlijk gericht op de laatste restanten van niet autoritaire of criminele oppositie in Rusland. Aangezien deze organisaties alleen aan hun financiële verplichtingen met steun vanuit het buitenland kunnen voldoen is deze wet een logische reactie. Aan de andere kant is het ook de vraag waarom nu. Lag die wet er al of beginnen de Russen te twijfelen aan de rotzooi van de Russische media waardoor een extra laag repressie nodig is?
Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2015 @ 13:35:
Amnesty hebben aan beide zijden grove overtredingen geconstateerd. En ook al is het oorlog dan betekend nog niet dat dit soort dingen door de beugel kunnen. En niet 20 jaar later iedereen naar Den Haag slepen.

We hebben het hier wel over een van de lokale commandanten bij Loegansk. Types die ware terreur uitoefenen tegen de bevolking die er nog is en niet weg kan. Ik kan het moeilijk erg vinden als deze types elkaar dan de hersens inslaan...

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2015 11:24 ]

• k995
*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2015 11:23 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2015 @ 13:35:
[...]

Ik kan alleen maar blij zijn dat dit soort idioten uit de weg worden geruimd. Dat scheelt onschuldige levens op termijn.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

*knip*

• k995
*knip*

• k995
RoD schreef op zondag 24 mei 2015 @ 16:23:
[...]

Ik kan alleen maar blij zijn dat dit soort idioten uit de weg worden geruimd. Dat scheelt onschuldige levens op termijn.
Idd zo'n gekken sluit men beter levenslang op of drone strike.

Verwijderd

J
k995 schreef op zondag 24 mei 2015 @ 11:12:
[...]

Ontwikkeling was hier de vraag en de laatste decenia zijn er meer gezamelijke projecten gelukt dan mislukt, dat zijn gewoon feiten.

Het is een goede manier om de beperkte budgetten toch maximaal te gebruiken. Geen idee waarom iemand tegen kan zijn als je de resultaten van de laatste 20-30 jaar daarmee ziet
Nee, het topic is hier de oorlog in Oekraine; en zoals weer bewezen kunnen mensen het weer niet laten om het vervolgens uitgebreid over allerlei andere zaken te gaan hebben. Als iemand ergens anders over begint dan is dat geen vrijbrief het hele topic weer te kapen. Maak lekker een topic over wapentuigontwikkeling of kwaliteit van samenwerking. Daar heeft niemand bezwaar tegen. Maar dit topic is over Oekraine. Hou het daar dan ook bij!
Mensen leren het blijkbaar niet, dus de offtopic zooi is geknipt. Zonder van de goede content, maar blijkbaar dringt het anders niet door.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2015 11:22 ]

Verwijderd

RoD schreef op zondag 24 mei 2015 @ 16:23:
Daar heb je rechtbanken voor. Want als je bloed om bloed gaat vergieten schiet je als mensheid weinig mee op. Liever dat die geweldsspiraal doorbroken wordt en dat Oekraïne (weer) onderdelen voor de ruimtevaart kan gaan maken. Daar hebben wel veel meer aan dan al dat wapentuig.

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2015 @ 14:16:
[...]

Daar heb je rechtbanken voor. Want als je bloed om bloed gaat vergieten schiet je als mensheid weinig mee op. Liever dat die geweldsspiraal doorbroken wordt en dat Oekraïne (weer) onderdelen voor de ruimtevaart kan gaan maken. Daar hebben wel veel meer aan dan al dat wapentuig.
Als je denkt dat rechtbanken enige rol van betekenis spelen in dit conflict dan ben ik toch bang dat je weinig realiteitszin hebt. Dit is oorlog en dit gaat niet meer op de een of andere manier juridisch rechtgebreid worden.

Tuurlijk, geen geweld meer zou fijn zijn. Maar de beste man die omgebracht is was nou juist iemand die tegen de huidige wapenstilstand was. Er lopen daar een hoop volslagen idioten rond die je alleen met geweld gaat afstoppen. Je gaat ISIS ook niet stoppen door de leiders voor de rechter te dagen.

Als laatste was deze aanslag hoogstwaarschijnlijk onderdeel van het interne conflict bij de Russen+separatisten.

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11 18:14

unclero

MB EQA ftw \o/

RoD schreef op maandag 25 mei 2015 @ 14:24:
Als laatste was deze aanslag hoogstwaarschijnlijk onderdeel van het interne conflict bij de Russen+separatisten.
Wat ik me afvraag is in hoeverre dit onderdeel (danwel na-ijlen) is van het interne conflict in het Kremlin, van laatst.
Probeert hier een van de Kremlin-facties nu de macht naar zich toe te trekken, in het conflict?
Of is dit een ordinair gevalletje krijgsheren-met-vetes?

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik denk dat laatste. Er zijn daar verschillende clubjes die onderling niet zo goed met elkaar overweg kunnen. Gezien het feit dat er ook een wild-west-cultuur heerst, denk ik dat de strijd in het Kremlin hier weinig mee van doen heeft. Maar het blijft een schimmige situatie daar in het oosten.

• RoD
  • Niet online

RoD

Russians seized in Ukraine: We were following Moscow's orders
Two Russian men captured by Ukrainian forces fighting pro-Russian rebels have told a newspaper they were in Ukraine on a mission for the Russian military, contradicting Moscow's official line.

Speaking from a hospital bed in Kiev, one of the men, Alexander Alexandrov, became tearful when his interviewer told him his relatives had told Russian state media that he had quit the Russian military before heading to Ukraine.

"Why are they turning their backs on me?" he was quoted as saying by the Russian weekly Novaya Gazeta. "There was an order. I gave my oath to the motherland ... There was an order and, as a military man, I carried it out."
Dit begint wel een hoofdpijndossier te worden voor Poetin.

• RoD
  • Niet online

RoD

Vanavond in Nieuwsuur een item over de NAVO in België, vanuit waar ze de bewegingen van de Russen in Oekraïne in de gaten houden, ofzo. Geen idee of het wat is, maar het klinkt interessant.

Edit: duidelijke taal in Nieuwsuur. De koude oorlog is terug, de NAVO moet ons verdedigen tegen de Russen. Dat was een beetje de retoriek.

Ook leuk om eens een kijkje in een NAVO-kantoor te krijgen.

[ Voor 35% gewijzigd door RoD op 26-05-2015 22:36 ]

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:59
RoD schreef op maandag 25 mei 2015 @ 14:24:
[...]

Als je denkt dat rechtbanken enige rol van betekenis spelen in dit conflict dan ben ik toch bang dat je weinig realiteitszin hebt. Dit is oorlog en dit gaat niet meer op de een of andere manier juridisch rechtgebreid worden.

Tuurlijk, geen geweld meer zou fijn zijn. Maar de beste man die omgebracht is was nou juist iemand die tegen de huidige wapenstilstand was. Er lopen daar een hoop volslagen idioten rond die je alleen met geweld gaat afstoppen. Je gaat ISIS ook niet stoppen door de leiders voor de rechter te dagen.

Grappig om dit te lezen terwijl ik Koenders hoor zeggen dat het uiterst belangrijk is dat de verantwoordelijken voor MH17 voor de rechter komen te staan. Dat zit er waarschijnlijk en jammer genoeg gewoon niet in. ;w

• RoD
  • Niet online

RoD

Zijdelings gerelateerd aan dit topic, maar toch interessant
Zes FIFA-functionarissen opgepakt bij politie-inval in Zürich
Zwitserse justitie onderzoekt toewijzing WK 2018 en 2022
Russische minister stelt dat WK 2018 los staat van arrestanten

Potentiële rel in de maak. Als het WK in Rusland nu nog onder druk komt dan gaan we wat meemaken. Economische sancties is één ding, maar Poetin z'n speeltjes afnemen is nog veel erger :P

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Poetin zijn speeltjes afpakken is veel erger voor de olichargen die daar hun inkomsten vandaan halen. Voor Poetin het het best wel balen, voor die olichargen is het einde feest van gratis plunderen uit de Russische staatskas.

Oh en een triplepost? Bad admin RoD, bad. :P

• klaw
Gezien de tijd tussen posts maakt het niet zoveel uit denk ik...

Maar ik denk dat het tijd werd om een onderzoek naar de fifa te beginnen één corrupte toestand. Maar als we er Putins speeltjes mee kunnen afpakken is dat alleen maar extra natuurlijk :Y) .

Vraag me af wat de reactie zal zijn vanuit Rusland als het WK daar niet meer gehouden word, als het zover komt.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het wordt niet afgepakt omdat dit de FIFA geld kost en Blatter blijft gewoon de baas. Het hoogst haalbare is een Europees boycott waardoor het WK een grap wordt. (nauwelijks meer goede teams) Dat gaan we alleen niet doen omdat twee Europese teams toch de finale moeten spelen en een er moet winnen. Misschien is het wel leuk als het juist doorgaat en Rusland in een pool des doods word gezet met landen zoals Duitsland erin. Drie keer dik verloren en doei. >:)

• klaw
Zou het niet zo zijn dat als het gewoon gekocht is dat de verliezers dan (via de rechter) een herzienning kunnen eisen? Ik denk dat als Rusland vrij vroeg uit de competetitie word gegooid maar wel plaatsvind in Rusland het beter is (zeker financieel) dan als het helemaal niet gehouden mag worden.
Laat Engeland, Iberië of de Benelux het maar houden. Zit Rusland lekker met superdure stadions die zichzelf niet hebben terug verdient. Schop Rusland dan meteen uit de competitie voor omkoping en ook voor toekomstige biedingen...

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik prefereer vernedering in eigen land toch over financieel gewin voor een paar corrupte aannemers. Die oligarchen cashen, de vernedering is publiek en voor iedereen te zien. ;)

Dan nog een andere. Ik las vandaag weer eens de Volkskrant, ja de papieren versie en ik kwam een "leuk" artikel tegen. Aleksandr Chinesjtejn, een parlementslid van de Doema voor Verenigd Rusland (Poetins partij) wil gevangenen van de Russische strafkampen in kunnen laten zetten als goedkope arbeid buiten het stafkamp voor grote infrastructurele projecten zoals de WK stadions of de brug naar de Krim.

Hoe bedoel je het Goelag systeem is terug? O-)

Verwijderd

Bij het bouwen in Qatar zijn nu alweer 190 mensen omgekomen, vele duizenden die uitgebuit worden en in de westerse wereld geen haan die daar om kraait omdat de voetbalindustrie belangrijker is dan een paar mensenlevens.
Een regering die besluit niet naar een WK te gaan zal er bij de volgende kiestermijn last van hebben om weer verkozen te worden dus die kunnen niet zomaar besluiten niet te gaan.
Als het WK in Rusland gewoon doorgaat zal het eigen team een dusdanige boost krijgen dat ze toch verder komen wanneer ze in een ander land zouden spelen.
En wellicht dat ze met supersonische apparatuur aan de slag gaan om teams van tegenstanders bijv een slechte nachtrust te bezorgen.

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:09

almightyarjen

When does the hurting stop?

Russia masses heavy firepower on border with Ukraine - witness

Zou Putin dan toch uiteindelijk die landbrug willen hebben?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:41
Nee, de separatisten willen heel de provincie donetsk en luhansk.

Dat zeggen ze al sinds het begin, Rusland levert het materiaal en "man kracht" verder lijkt het standpunt van een vrije DNR / LNR van de baan de russen hebben het al over "onderdeel van Ukraine blijven".

Alleen bij een escalatie en opnieuw oorlog met nieuw materiaal betekend dat ze een betere onderhandeling positie hebben.

Rusland is al tevreden met de krim, en gaan al een brug bouwen ze willen echt niet die lui erbij hebben.
Zoals je ook al ziet hebben de separatisten andere wensen dan het kremlin.

DNR en LNR bij Rusland gaat Rusland enorm veel geld kosten, ik denk dat ze liever hebben wij als het westen samen met Ukraine hun eigen mess mogen betalen.

YouTube: On The Line: Simon Ostrovsky Discusses the Latest From Russia and Ukraine
Geeft aardig uitleg over hoe het volgens mij wel zit.

[ Voor 9% gewijzigd door Mektheb op 28-05-2015 10:24 ]

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Die "seperatisten" zijn de baas niet en hebben te pikken wat het Kremlin wil...

Verder komen die rapporten over versterkingen steeds naar boven. Ik denk alleen dat het beeld vertekenend kan zijn omdat er ook roulatie van eenheden zal plaatsvinden. Materiaal moet onderhouden worden en na enige maanden teruggetrokken waarbij de eenheid vervangen wordt. Het zou gaan om 26 tanks, dat is ongeveer een bataljon, te wenig om echt offensieve waarde te hebben. Vergeet niet dat Oekraine een paar honderd tanks opereerd. Gaan we het over tientallen of zelfs honderden hebben die in een paar dagen verschijnen dan gaat er iets gebeuren.

Ik blijf erbij, eerst zien, dan geloven.

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:23

wontcachme

You catch me? No you wont

#Russia has decided to revive its Tupolev Tu-160 "Blackjack" nuclear bomber production 50 jets 2b built
Zal de NAVO nu ook weer gaan bouwen? Of hebben wij (Nederland niet tenzij er nog ergens Fokkers staan) nog genoeg?

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:50

PauseBreak

derp!

wontcachme schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 10:54:
[...]

Zal de NAVO nu ook weer gaan bouwen? Of hebben wij (Nederland niet tenzij er nog ergens Fokkers staan) nog genoeg?
Nog genoeg? De Amerikanen hebben genoeg B2's, theoretisch gezien. De rest van de NAVO heeft überhaupt geen strategische bommenwerpers meer. Van verschillende landen (Nederland, België, Denemarken, Duitsland, Oostenrijk) kun je zelfs wel zo ver gaan dat ze geen effectieve krijgsmacht meer hebben. We zullen wel móéten gaan bouwen, maar dan niet specifiek bommenwerpers. We moeten onze hele krijgsmachten weer opnieuw opbouwen.

Nee, merp!

• RoD
  • Niet online

RoD

Poetin hekelt optreden FBI in FIFA-zaak
Leuk, hij begint zich er nu ook mee te bemoeien. Hij is natuurlijk bang dat "zijn" WK in gevaar komt :P

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

wontcachme schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 10:54:
[...]

Waarom zou je als NAVO land nog zoiets achterhaalds als een strategische bommenwerper bouwen? De hele doctrine van een strategische bombardement heeft nooit de belofte vervuld en is simpelweg verspilling van geld, productiecapaciteit en inzetbaarheid van andere toestellen. De Amerikanen gebruiken hun toestellen als tactische bommenwerpers wat geldverspilling is. De Russen moeten wel omdat ze maar een klein deel van hun kernwapenarsenaal per raket kunnen leveren waar de NAVO een groot deel kan leveren per ICBM, dus niet de goedkope methode van een middellangeafstands-raket. Laat ze lekker hun achterhaalde toestel bouwen. Het zijn de perfecte doelen voor luchtafweer. ;)

Wacht geduldig op verwijten omdat ik een vraag beantwoorden. O-)
Modbreak:^^ Als dit de wijze is waarop op sturing gereageerd wordt, dan kan het topic ook op slot met gratis vakantie voor degene die het nog een keer nodig vindt. We blijven niet aan de gang.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2015 15:40 ]

Pagina: 1 ... 33 ... 168 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.

Extra omtrent de situatie nu:
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.

Specifieke topic regels
• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid