[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 168 Laatste
Acties:
  • 731.330 views

Onderwerpen

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

EektheMan schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:42:
Dus die dingen zijn ook enkel in de jaren 70 geproduceerd? Via de nummers op de doos is niet achter de wie, wanneer, waar vraag te komen? Jammer....

Toch nog steeds verbazend dat het oude spul en nog werkt en nog zo massaal ingezet wordt. Zijn er nieuwe wapens in het arsenaal van UA die korte metten maakt met de T-72? Een zwaar kaliber die het pantser doorboort lijkt door de kleine afmeting grote kans te hebben om via interne ricochet de bemanning te raken. (edit:normale kogels zijn ook voldoende)
Dat reactief pantser heb ik toch mijn vraagtekens bij. Als ik het me goed herinner heb ik wel een aantal vernietigde tanks gezien met inslagen net 10 cm boven het reactief pantser. Die pakketje zijn blijkbaar wel geactiveerd, maar zonder resultaat. En waarschijnlijk hebben we het dan over modern reactief pantser vs museale anti-tank raketten. Ga mss later kijken of ik die plaatjes terug kan vinden.

Ik zag die Armata met bedekte bovenkant. Zou me niets verbazen als het universele onderstel al gereed is, maar de rest niet.
Beide legers vechten simpelweg voornamelijk met materiaal uit de jaren 70 en 80. Verder is een T-72 opblazen ook niet erg moeilijk en dat was het in de jaren 70 al niet met bijvoorbeeld de Britse Chieftain die er al voor de T-72 was. Moderne munitie voor een 125mm kanon doet dat al. Als je eerste schot al door het reactief pantser gestopt wordt dan schiet je nog een keer. Raak je dezelfde plek dan is het alsnog doei tank. Verder is reactief pantser niet zo geweldig. Ik ben wel eens tegengekomen dat veel van die blokken simpelweg niet werken en dan blijft een vrij magere pantserdikte over. Het gaat composietpantser in ieder geval niet vervangen.

De munitie die tegenwoordig wordt afgevuurd is APFSDS. Dat is in feite een pijl van wolfraam of verarmt uranium die bij doorslag door de tank zal stuiten met als doel de bemanning te verwonden of te doden, materiaal te beschadigen of de tank simpelweg op te blazen door munitie te raken. Aangezien elke Sovjet tank een ronduit waardeloze opslag van munitie heeft lukt dat meestal met een schot. Een beetje APFSDS granaat gaat al snel door 600mm aan RHA (Rolled Homogeneous Steel) heen. Tegenwoordig zijn tanks gemaakt van composietpantser waardoor de effectieve dikte hoger wordt voor dezelfde dikte. 600mm is alleen meer dan voldoende om een T-72 met reactief pantser te vernietigen. Ter vergelijking, de NAVO vuurt munitie die tegen de 800mm aanzit en de Leopard 2A6 schijnt meer dan effectief 1200mm RHA aan pantser te hebben voor de voorkant van de koepel tegen APFSDS granaten.

Vervolgens gebeurd dit als een T-72 geraakt wordt aan de zijkant wat de meest gangbare methode is voor infanterie om een tank uit te schakelen. Oke, het was een gedowngraded "monkey model" voor export maar dat maakt niks uit qua lay-out en brandbaarheid. Vrijwel elk draagbaar antitankwapen doet dit met een T-72.

YouTube: T-72 tank being destroyed by RPG-29

Oh en het Oekraïense leger heeft ook de RPG-29, voor de voorkant is dat een leuke extra, voor de zijkant is het zeker niet nodig. Een tank slopen is niet zo moeilijk voor het Oekraïense leger als ze het juist wagen bij zich hebben. ;)

Als laatste gaan we de Armata op 9 mei zien bij het Rode plein.
RoD schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:43:
[...]

Nu hopen dat we dat netjes in Europees verband oplossen.

Overigens staat er vandaag in het NRC een goed stuk van een aantal prominenten over het gebrek aan slagkracht van het Nederlandse leger. Een beknopte versie is hier te lezen: http://www.nrc.nl/nieuws/...elijke-taak-te-vervullen/
Waarom? Het was een Franse deal en die gaat nu niet door. Als dit Europees opgelost word dan maakt Frankrijk er een Europees probleem van terwijl het een nationaal probleem is.

Verder hebben wij geen leger, wij hebben "de schuttertjes"...
Relatief gezien stond het Nederlands leger er in 1940 beter voor dan nu, in zowel materiaal als financiën. Toen konden we tenminste letterlijk nog kanonnen van dik 50 jaar oud uit een museum halen. Nee, dat is geen legende, het ding heette de 8-staal en ze zijn gebruikt. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door DaniëlWW2 op 23-04-2015 16:42 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
RoD schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:43:
[...]

Nu hopen dat we dat netjes in Europees verband oplossen.

Overigens staat er vandaag in het NRC een goed stuk van een aantal prominenten over het gebrek aan slagkracht van het Nederlandse leger. Een beknopte versie is hier te lezen: http://www.nrc.nl/nieuws/...elijke-taak-te-vervullen/
Een Europees verband zou mooi zijn, zeker gezien de uitdagingen die de Scandinavische landen op zien duiken ten noorden.

Maar wat het tweede deel van je bericht aangaat moet ik bekennen enigszins verward te zijn. Ik merk de woorden "slagkracht" en "Nederlands leger" in dezelfde zin op? Ik mis iets, volgens mij.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Virtuozzo schreef op donderdag 23 april 2015 @ 19:54:
[...]

Een Europees verband zou mooi zijn, zeker gezien de uitdagingen die de Scandinavische landen op zien duiken ten noorden.

Maar wat het tweede deel van je bericht aangaat moet ik bekennen enigszins verward te zijn. Ik merk de woorden "slagkracht" en "Nederlands leger" in dezelfde zin op? Ik mis iets, volgens mij.
Ja, de woorden "gebrek aan" :+

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:24

EektheMan

DPC

Kadyrov tells soldiers to fire on unapproved Russian troops in region

Russen die orders geven om Russen neer te schieten.....? ;)

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 11:18:
[...]
Ik snap werkelijk niet wat het militaire doel hiervan zou moeten zijn.
Ik ben bang dat je iets te rationeel probeert te redeneren hier. Heb jij tot dusver ook maar enige actie gezien die een logisch doel zou kunnen dienen, militair of anderzins? Russische inmening is gebaseerd op heel andere principes, die onze ogen niet logisch zijn, soms zelfs regelrecht onnavolgbaar.

• RoD
  • Niet online

RoD

Laat Kadyrov het vuurtje maar opstoken. Hopelijk dat hij daar het Kremlin een beetje bezig kan houden. Die Kadyrov lijkt me sowieso een Poetin in de dop dus dat gaat een keer exploderen.

• Virtuozzo
  • Niet online
RoD schreef op donderdag 23 april 2015 @ 19:55:
[...]

Ja, de woorden "gebrek aan" :+
Niet enkel dat :P Het concept "slagkracht" is per definitie verouderd, onderdeel van een volledig nieuwe generatie van conflictbeheer. De zesde generatie komt er aan, en binnen de NATO is men eigenlijk pas heel beperkt bezig met de vierde generatie.

Maar goed. Wel absoluut noodzakelijk om eens te kijken naar de beschikbaarheid van middelen, en dat zeer zeker ten aanzien van de wel zeer pijnlijk hete aardappel van verdragsverplichtingen. Maar ja, voorbereiding op de vorige oorlog - zeker nu de domeinen van conflict vanuit gevestigde visie niet langer te verenigen zijn met de nieuwe realiteit.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
RoD schreef op donderdag 23 april 2015 @ 20:05:
[...]

Laat Kadyrov het vuurtje maar opstoken. Hopelijk dat hij daar het Kremlin een beetje bezig kan houden. Die Kadyrov lijkt me sowieso een Poetin in de dop dus dat gaat een keer exploderen.
Kadyrov is eerder de Pitbull van Poetin.

Hij heeft alleen een vete met de FSB die al een hele tijd terug gaat, ook dit incident is daar op terug te voeren en de door de FSB doodgeschoten Tsjetjeen stond ook op zijn dodenlijst dus dat was het punt niet.

• RoD
  • Niet online

RoD

djengizz schreef op donderdag 23 april 2015 @ 20:57:
[...]

Kadyrov is eerder de Pitbull van Poetin.
Dat dacht ik ook, maar denk je niet dat hij wel erg veel macht naar zich toe aan het trekken is? Ik kan me zo voorstellen dat Poetin dit niet prettig vindt.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:46
VZIW was Kadyrov vooral een middel om het Tsjetsjeense probleem te containen. Het zou goed kunnen dat Kadyrov pitbull blijft zolang hij betaald wordt, en geen seconde langer.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
RoD schreef op donderdag 23 april 2015 @ 21:06:
Dat dacht ik ook, maar denk je niet dat hij wel erg veel macht naar zich toe aan het trekken is? Ik kan me zo voorstellen dat Poetin dit niet prettig vindt.
Het gaat niet zozeer om Poetin wat dit aangaat maar om andere machtige kampen in Rusland.

Sommige van die kampen hebben weinig invloed op Kadyrov en zijn moordenaars. Vooral toen die internationaal zijn gaan opereren na o.a. de moorden in Dubai en Wenen en zich vrij leken te kunnen bewegen in Rusland zelf zijn sommige machtige Russen zenuwachtig geworden en Kadyrov zelf heeft hun in woord en gedrag daar alle aanleiding voor gegeven (eigenlijk al vanaf de tweede Tsjetsjeense oorlog in bv. het geval van Kadyrov vs de FSB na het laten dichtlassen van het FSB gebouw met iedereen er in).

Hij is natuurlijk vooral schatplichtig aan Poetin zelf die met zijn hulp gedaan kreeg in Tsjetsjenië wat Jeltsin niet voor elkaar kreeg en in die zin was het gedrag van Kadyrov tijdens Poetin zijn retraite eerder dit jaar veelzeggend. Probleem is alleen dat de verdeel en heers in Tsjetsjenië bewerkstelligd werd door de meest onderdrukkende en sterkste ook meteen de rijkste Tsjetsjeen te maken. Velen vragen zich nu af of dit weer zal werken aangezien hij met de aan hem gegeven middelen zijn oppositie dusdanig heeft uitgeroeid dat er weinig verdeel meer overblijft in deze strategie mocht deze 'Pitbull' besluiten de hand die hem voedt te bijten. Die zorgen zijn natuurlijk deels terecht en er zal dan een machtsvacuüm ontstaan maar die problematiek is net zo goed ook bruikbaar voor Poetin en de zijnen om tegen andere machthebbende clans in Rusland een stok achter de deur te hebben en een zekere 'levensverzekering' (zelfs vluchten naar het buitenland zal je niet helpen en Kadyrov vervangen is niet zo simpel).

Maar inderdaad, er zijn er in Rusland die Kadyrov liever kwijt dan rijk zijn en hoe meer hij zich profileert hoe meer dit zal toenemen. Echter het heeft ook weer een bepaald nut voor andere kampen waar hij momenteel nog schatplichtig aan is. Hoe dit zich ontwikkelt en of deze balans eventueel gaat verschuiven gaan we zien maar het is gecompliceerd en nogmaals denk ik niet dat Kadyrov Poetin zijn eerste zorg is als het gaat om de machtsverhoudingen in Rusland maar eerder een kopzorg van andere machtige elementen.

• EektheMan

EektheMan

DPC

DaniëlWW2 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 16:21:
Als laatste gaan we de Armata op 9 mei zien bij het Rode plein.
Hier een nieuwe serie foto's met heel veel nieuw materiaal voor de 9 mei viering. Enkel de mobiele crematoria ontbreken }) De propaganda afdeling is helemaal wild gegaan met de St George ribbon.

En minister Ploumen komt ook naar de donor conferentie.
Weet nog even niet wat ik moet denken van haar aanwezigheid tussen alle ministers van Foreign Affairs. Haar ministerie, Trade en cooperation, typisch Nederlands om dat samen te voegen? Klinkt erg koloniaal.

Minister for Economic Development and Trade of Ukraine Mr. Aivaras ABROMAVICIUS
Commissioner for European Neighbourhood Policy & Enlargement Mr. Johannes HAHN
Executive Secretary United Nations Economic Commission for Europe Mr. Christian FRIIS BACH
Parliamentary Vice-Minister for Foreign Affairs of Japan Mr. Kentaro SONOURA
Minister of Foreign Affairs of Norway Mr. Børge BRENDE
Minister for Foreign Trade and International Cooperation of Netherlands Mrs. Lilianne PLOUMEN
Minister of Foreign Affairs of Denmark Mr. Martin LIDEGAARD
Minister of Foreign Affairs of Estonia Ms. Keit PENTUS-ROSIMANNUS
Minister for International Development Cooperation of Sweden Ms. Isabella LOVIN
Vice President of the International Finance Corporation Mr. Dimitris TSITSIRAGOS
Secretary of State of the Swiss Agency for Development and Cooperation Mr. Manuel SAGER
Secretary of State of the Ministry of Foreign Affairs of Germany Mr. Marcus EDERER

[ Voor 59% gewijzigd door EektheMan op 23-04-2015 23:44 ]

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2015 @ 20:03:
Ik ben bang dat je iets te rationeel probeert te redeneren hier. Heb jij tot dusver ook maar enige actie gezien die een logisch doel zou kunnen dienen, militair of anderzins? Russische inmening is gebaseerd op heel andere principes, die onze ogen niet logisch zijn, soms zelfs regelrecht onnavolgbaar.
Uh ja...
De kleptocratie speelt op de achtergrond een hoofdrol maar is niet voldoende dit conflict te verklaren. Poetin maakte de val van de Sovjet-Unie mee en de gevolgen daarvan. Sinds 2000 heeft hij elke tegenstand de kop ingedrukt waardoor al die oligarchen kunnen blijven graaien en loyaal blijven. Voor de gewone Rus was het de eerste jaren voldoende dat de Roebel niet instorten maar dat is ook een keer afgelopen. De vraag is dan hoe zorg je ervoor dat ze niet in opstand komen, het land platleggen waarna de kleptocratie in de problemen komt, de oligarchen ook in opstand komen en Poetin verwijderen?

Het antwoord is simpel, je geeft de gemiddelde Rus voldoende om niet te klagen en zorgt ervoor dat er een gezamenlijke vijand is om intern de neuzen een kant op te krijgen. Laat die zichzelf nou praktisch hebben opgeworpen door zeer amateuristisch naar de Russische grens op te trekken en niet na te denken over eventuele gevolgen. Stook dat vuurtje over de loop van een paar jaar op en uiteindelijk geloofd bijna iedereen het. Bijna geen mens is immuun voor een paar jaar aan propaganda. Virtuozzo heeft het maanden geleden wel eens gehad over vrienden uit Rusland van hem die de Russische staatsmedia napraten. Nou vermoed ik dat dit niet de domste mensen waren of de meest intern op Rusland gerichte mensen.

Waarom zou je anders de moeite nemen om de media te transformeren in een propagandafabriek als het niet een doel had?
Soms wordt hier gewoon te veel focus gelegd puur op de kleptocratie. Dit gegeven verklaard wat er in Oekraïne gebeurd absoluut niet, het is tegenstrijdig juist omdat het de focus legt op zwaktes van Rusland qua economisch model en militaire slagkracht. Het model van export van gas en olie gaat gepaard met de voordelen van de EU qua interne markt. Zonder interne EU markt zou het wel eens heel moeilijk kunnen worden om de huidige niveaus aan export van gas en olie te behouden. Geen EU markt betekent importheffingen, doorvoerheffingen en deze kosten kunnen alternatieven realistischer maken, zeker als de kosten geïndexeerd worden in de prijs. Een verlies van marktaandeel of winstgevendheid is het laatste waar de oligarchen op zitten te wachten.

Verder lijkt het mij op zijn zachts gezegd opvallend als een ex KGB'er geen plan B heeft voor het geval de oligarchen besluiten dat Poetin niet langer in hun belang is, hun verschillen aan de kant zetten en zich verenigen. Het is net de maffia, iedereen is uiteindelijk inwisselbaar dus waarom de Godfather niet? Welke Godfather heeft er nou geen reserveplan om zijn eigen hachje te redden als het misgaat? Wie anders dan de Russische bevolking, geïndoctrineerd en misleid om het Westen te zien als de agressor in het geval van Poetin? Ik zie hem niet naar Tsjetsjenië vluchten en schuilen bij Kadyrov. :P

Waarom zou Poetin alleen maar naar de pijpen van de oligarchen dansen?
Hij is de baas, het is zijn systeem en hij is de "Tsaar". Poetin is alleen niet geïnteresseerd in de belangen van de oligarchen anders had hij nooit geprobeerd om de Europese machtsverhoudingen om te gooien. Dat is helemaal niet in het belang van de oligarchen die baat hebben bij een rustig en stabiel Europa waar ze hun geld kunnen stallen. De hele kleptocratie bestaat bij de gratie van een ideologie die allang niet meer economisch is, het kapitalisme. Zo onderhand is het zowel een religie geworden als een politieke ideologie. Zodra het besef doordringt dat dit misschien niet het beste is voor ons in het westen zijn de oligarchen al hun kapitaal in het westen kwijt en uitgeschakeld. Laat een directe bedreiging van Europa nou net een mogelijkheid zijn om te achterhalen wat de fouten in het systeem zijn. Ik zou als oligarch zenuwachtig worden van een confrontatie, puur omdat alles zo weg kan zijn.

Ga je in termen van militaire generaties spreken dan zit Rusland net zoals de VS nog steeds in de tweede generatie, die van vuurkracht. De VS heeft al bewezen dat ze weliswaar kunnen manoeuvreren maar niet kunnen omsingelen, ze kunnen alleen extreem veel vuurkracht op een doel concentreren. Verwar de campagne in Irak niet met pure derde generatie oorlogvoering waar manoeuvre centraal staat. Elk obstakel is simpelweg opgeblazen met heen veel explosieven en dan reden ze weer verder. Dat is precies hetzelfde als wat de Russen willen doen. Als je kijkt wat Rusland aan het ontwikkelen en aanschaffen qua wapentuig dan veranderd er weinig. Ze hebben een traditionele tank ontwikkeld, er komt een traditionele mobiele houwitser op hetzelfde chassis, ze vervangen de BM-21 voor een nieuwe raketlanceerder op een vrachtwagen en willen een nieuwe alles kunnende jager om de SU-27/35 en MiG 29 te vervangen. Het is vuurkracht, vuurkracht en nog eens vuurkracht. Verder experimenteren ze met flexibelere inzet van eenheden in Oekraïne. Dat is niet bijzonder aangezien de kleinste eenheid binnen het Sovjetleger die onafhankelijk kon opereren het regiment was. Dat is in het geval van het Sovjetleger een eenheid van bijna 2500 man (2443 man om precies te zijn), voor moderne standaarden enorm. De Amerikanen zitten op een bataljon van twee infanteriecompagnieën en twee tankcompagnieën als kleinste eenheid. Dat zal neerkomen op z'n 600 man, misschien iets meer met extreem veel vuurkracht.

Geen van beide komt in de buurt van een leger op de Duitse school waar de kleinste eenheid die zelfstandig kan opereren een compagnie van z'n 200 man is. Een leger op de Duitse school doet niet aan vuurkracht maar aan manoeuvreoorlog. Parades, militaire hiërarchie en orde zijn voor de show, ze vechten mobiel op basis van wederzijds vertrouwen in elkaars vaardigheden en inzicht. Vijandelijke concentraties worden simpelweg vermeden, omsingeld en laten ze instorten door een tekort aan logistieke middelen. Dat is de derde generatie oorlogvoering.

De vierde generatie is de asymmetrische oorlog van opstandelingen die een in hun ogen niet legitieme staat bevechten met guerrillatactieken. Dit is alleen niks nieuws en het gaat ook geen permanente nieuwe oorlogsstijl worden. Rusland heeft geprobeerd dit na te bootsen, dit gaat alleen beter als je niet tientallen, zo niet honderden artilleriestukken gebruikt als ondersteuning om je aanwezigheid te verhullen. De Russische modus operandi heeft bijna niks te maken met de vierde generatie. Je zou de Russische stijl een vijfde generatie kunnen noemen omdat ze extreme geheimhouding toepassen. Dat vind ik alleen te ver gaan omdat ze in zowel tactiek als bewapening muurvast zitten in de tweede generatie. Het enige dat ze aan het leren zijn is te opereren in kleinere eenheden dan regimenten wat tijdens de late Sovjettijd al belachelijk was.

Dan is er de informatieoorlog. De intensiteit is ongekend, het concept is er al eeuwen. Ik heb eens voor een college een essay moeten schrijven over propaganda en mijn thema was de "Glorious Revolution" van 1688 toen Stadhouder Willem III op de Engelse troon kwam te zitten. Daar ging een behoorlijke propaganda en informatieoorlog aan vooraf die uiteindelijk gewonnen werd door Willem III die voor de gelegenheid een eigen drukpers naar Engeland had meegenomen. Nu met het internet is het veel makkelijker om een propagandaoorlog te voeren, het is alleen niet nieuw.

Ik heb op zijn zachts gezegd grote moeite te geloven dat het primaat binnen de huidige Russische oorlogvoeringsdoctrines niet uiteindelijk op militaire middelen en dan met name vuurkracht ligt. Er wordt simpelweg te veel aan uitgegeven en er is te veel aandacht voor het militaire om maar een van de factoren te zijn. Dan kom je tot de conclusie dat het de factor is waar andere elementen omheen zijn gebouwd. De reden hiervoor is simpel. Economische en demografische factoren maakte in de late Sovjettijd het onmogelijk om door te gaan op de huidige weg waardoor de zoektocht naar alternatieven begon. Tegelijkertijd verloor de KGB veel invloed binnen de Sovjetperiode, juist door de KGB man Andropov. Poetin zat toen in Duitsland met zijn latere inner circle te St Petersburg waar hij zijn politieke carrière begon. Deze groep legde contacten met de Russische maffia en kocht in feite Rusland op tijdens de chaos van de jaren 1990. Daar is de connectie tussen Poetin en de oligarchen. Het gaat alleen verder en het begon eerder. Rusland is de afgelopen twintig jaar zowel in het westen als het oosten in de verdrukking geraakt. In het oosten veranderd Siberië langzaam in een Chinees economisch reservoir en in het westen rukt de vroegere aartsvijand de NAVO op. Combineer dit met Russische minderheden in NAVO lidstaten en je krijgt problemen. Zeker als het om Oekraïne gaat wat eeuwenlang een onderdanige status ten opzichte van Rusland had. Kleptocratie of niet, je had kunnen verwachten dat Oekraïne naar het westerse kamp trekken een reactie zou opleveren en dat hebben we gezien ook. Het stelde Poetin in staat om zijn "verdedig de Russen" doctrine in werking te stellen en Rusland toegang tot en controle van de Zwarte zee permanent te maken door de Krim en de belangrijke basis van Sevastapol in te lijven. Verder kon Poetin beginnen met het destabiliseren van de NAVO en de EU ten behoeve van zijn economisch model wat de oligarchen tevreden stelt maar nadelig zou kunnen uitpakken.

Plaats je het in dit daglicht dan zijn de acties in Oekraïne wel te verklaren. Het gaat niet om de kleptocratie, niet alleen in ieder geval. Het gaat om interne aangelegenheden en de positie van Poetin binnen Rusland en Rusland zelf.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 00:42:
Hij is de baas, het is zijn systeem en hij is de "Tsaar". Poetin is alleen niet geïnteresseerd in de belangen van de oligarchen anders had hij nooit geprobeerd om de Europese machtsverhoudingen om te gooien.
Het is geen superheld of zo. Hij heeft ook een staf met mensen die hij gebruikt voor hun expertises.
En die kliek om hem heen zullen ook wel wat haaien tussen zitten dat als die bloed ruiken die gekke dingen kunnen gaan doen.
En die Oligarchen zullen heus wel stuk voor stuk een eigen agenda hebben die ze nastreven en indien nodig met elkaar afspraken maken voor de langere termijn.
Een land wordt niet door een president,premier of koning bestuurd. Ze hebben stuk voor stuk een groep mensen nodig die voor de uitvoering zorgt.

Overigens het voorbeeld van Koning Willem is op zich ook wel tekenend. Hij was koning maar had geld nodig om oorlog te voeren en heeft daarvoor de eerste (of tweede) centrale bank opgericht. Wat feitelijk ook aangeeft wat de functie is van een centrale bank. Verschaffen van kapitaal voor oorlogen in plaats dat men geld moet lenen bij rijken die mogen bepalen wat er met dat geld gebeurd. En in ruil krijgen die banken min of meer vrij spel om zich in elk financieel aspect van het land te wroeten en achter de schermen machtiger zijn dan de officiële leiderschap van het land.

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-11 08:32
Putin laat geen kans onbenut voor zijn propaganda;
Bij de herdenking van de Armeense genocide; (google translate alert)
https://translate.google....armyan&edit-text=&act=url

Hij begint weer over zijn Russische Rijk en hoe geweldig het niet was. -_-'

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-11 15:14
MOSKOU -
De Russische motorclub Nachtwolven, vrienden van president Vladimir Poetin, zijn van plan om binnenkort in de voetsporen van het Rode Leger te treden. Om de overwinning van de Sovjetunie op nazi-Duitsland te herdenken en vieren, willen de nationalistische bikers een tocht door Oost- en Midden-Europa rijden, met Berlijn als eindpunt op 9 mei, de Russische Dag van de Overwinning. Niet iedereen is daar blij mee.

http://www.telegraaf.nl/b...olven_naar_Berlijn__.html

De motorrijders van de Russische motorbende Nachtwolven mogen op hun tocht van Moskou naar Berlijn het Poolse grondgebied niet betreden. Dat heeft het Poolse ministerie van Buitenlandse Zaken gemeld. Het ministerie bezorgde de Russische ambassade in Warschau vrijdag de njet-boodschap in een diplomatieke nota.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150424_01647173

Daaag ;w .

It's dogged that does it

• RoD
  • Niet online

RoD

Nu hopen dat andere landen de keuze van Polen volgen. Dat soort figuren moet je imo gewoon weren.

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:23

wontcachme

You catch me? No you wont

RoD schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 19:41:
Nu hopen dat andere landen de keuze van Polen volgen. Dat soort figuren moet je imo gewoon weren.
Alleen Oekraine nog en dan kunnen ze al niet meer aan de andere kant komen :+ . Tenzij ze via scandinavie gaan maar dat is wel een heel grote omweg :P. En dan is er nog dat Duitsland ze niet wil hebben.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• klaw
wontcachme schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 20:05:
[...]

Alleen Oekraine nog en dan kunnen ze al niet meer aan de andere kant komen :+ . Tenzij ze via scandinavie gaan maar dat is wel een heel grote omweg :P. En dan is er nog dat Duitsland ze niet wil hebben.
Ik denk dat ze op het moment niet zo populair zijn in Oekraïne en om via scandinavië te gaan zou een beetje raar zijn. Schoppen ze eerst tegen de schenen van Finland. Zweden hebben ze niets te zoeken en Noorwegen bijna ook niet. Denemarken ook niet, de hele tocht word zinloos dan...

• RoD
  • Niet online

RoD

klaw schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 20:39:
[...]

Ik denk dat ze op het moment niet zo populair zijn in Oekraïne en om via scandinavië te gaan zou een beetje raar zijn. Schoppen ze eerst tegen de schenen van Finland. Zweden hebben ze niets te zoeken en Noorwegen bijna ook niet. Denemarken ook niet, de hele tocht word zinloos dan...
Klopt, ik vermoed dat alle landen die dichtbij Rusland liggen hier geen zin in hebben. En dan ga je inderdaad Duitsland niet bereiken.

Mooi :Y)

Overigens kan ik me voorstellen dat Oekraïne ze gewoon doorlaat. Om ze vervolgens te arresteren ofzo. Ik vermoed dat die club uberhaubt Oekraïne niet in durft.

Verwijderd

RoD schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 20:44:
[...]

Klopt, ik vermoed dat alle landen die dichtbij Rusland liggen hier geen zin in hebben. En dan ga je inderdaad Duitsland niet bereiken.

Mooi :Y)

Overigens kan ik me voorstellen dat Oekraïne ze gewoon doorlaat. Om ze vervolgens te arresteren ofzo. Ik vermoed dat die club uberhaubt Oekraïne niet in durft.
Hoezo Oekraine? Ik dacht dat ze via Wit-Rusland zouden gaan?

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 20:48:
[...]

Hoezo Oekraine? Ik dacht dat ze via Wit-Rusland zouden gaan?
Waarschijnlijk wel, maar dan moeten ze vervolgens nog steeds door Oekraïne, aangezien Polen ze dus geweigerd heeft.

Verwijderd

RoD schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 20:56:
[...]

Waarschijnlijk wel, maar dan moeten ze vervolgens nog steeds door Oekraïne, aangezien Polen ze dus geweigerd heeft.
Ah, op die manier. Nu snap ik het :-)

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 01:14:
Het is geen superheld of zo. Hij heeft ook een staf met mensen die hij gebruikt voor hun expertises.
En die kliek om hem heen zullen ook wel wat haaien tussen zitten dat als die bloed ruiken die gekke dingen kunnen gaan doen.
En die Oligarchen zullen heus wel stuk voor stuk een eigen agenda hebben die ze nastreven en indien nodig met elkaar afspraken maken voor de langere termijn.
Een land wordt niet door een president,premier of koning bestuurd. Ze hebben stuk voor stuk een groep mensen nodig die voor de uitvoering zorgt.
Dat zeg ik ook niet, Poetin is alleen ook geen doorsnee president die te maken heeft met de normale "checks and balances" die de meeste presidenten onder controle houden. Poetin is ook niet een doorsnee president qua intelligentie. Een doorsnee president kan praten als brugman maar qua inhoud zijn ze niet al te denderend. Nu kan je veel van Poetin zeggen maar dom is de man niet. Het is verder niet het type om taken te delegeren gezien de KGB achtergrond en de doelbewuste interne politiek van verdeel en heers. Poetin heeft meer macht dan een gemiddelde leider en gebruikt die ook. Hij gaat echt niet van te voren vragen of de oligarchen het wel best vinden wat hij doet, de oligarchen hebben het maar te pikken.

Oh en een motorclub die de tocht van het Rode Leger wil naspelen? Ik hoop dat ze veel leden hebben omdat de meeste een paar keer vervangen moeten worden vanwege acute gevallen van sterfelijkheid door kogels of explosieven. Je verliest niet zomaar bijna 14 miljoen soldaten in vier jaar tijd.

Oh en natuurlijk de massale verkrachting als ze in Duitsland arriveren moeten we zeker ook niet vergeten. O-)

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-04-2015 21:12 ]

• Brent
Men zou eventueel de pont tussen Koningsbergen (;)) en, zeg eens wat, Rostock kunnen pakken.

Wat doet die club eigenlijk in vredesnaam? Een soort knokploeg?

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 21:10:
Oh en natuurlijk de massale verkrachting als ze in Duitsland arriveren moeten we zeker ook niet vergeten. O-)
Te laat:
http://www.reuters.com/ar...ent-idUSKBN0NE12U20150423
http://www.privacynieuws....e-spionage-in-europa.html
Iemand is ze al voor geweest.

Wat overigens ook goed aansluit bij het soevereiniteitsbeginsel. Centrale bank die tegen de wetten in gaan en er met een geldboete vanaf komt die kleiner is dan de opbrengst van de criminele daden.
Of een veiligheidsdienst die min of meer onder auspiciën staat van een buitenlandse mogendheid.
Dan hoeft Rusland niet eens meer te stoken. Dan gaan de Duitsers zelf wel de straat op en gaan de montagsdemonstrationen vanzelf weer groeien naar het niveau van de 'goeie ouwe tijd'.

Kritiek op het Kremlin is zeker terecht. Maar in hoeverre zijn de diverse landen in Europa bezig om dezelfde voorwaarden te creëren waarmee die misstanden zijn ontstaan? *kuch*TTIP*kuch*

• RoD
  • Niet online

RoD

Gauck en Poetin wekken Turkse woede
Poetin was vandaag in Armenië bij de herdenking van de volkenmoord. Volgens Turkije is Poetins gebruik van de term genocide een typisch geval van de pot die de ketel verwijt dat hij zwart ziet. Ankara verwijst ook cynisch naar Ruslands eigen bloedige verleden onder Stalin.

"Gezien de massale moordpartijen en verdrijvingen die Rusland de afgelopen eeuw heeft aangericht in de Kaukasus, Centraal-Azië en Oost-Europa denken we dat dat land het best weet wat genocide is en wat de juridische kenmerken daarvan zijn", zegt het ministerie van Buitenlandse Zaken in Ankara.
Die is raak. Een van de weinige keren dat ik respect kan opbrengen voor een uitspraak van de Turken :+

• RoD
  • Niet online

RoD

Russische motorclub begint aan omstreden tocht naar Berlijn
Zeker vijftien leden van de Russische motorclub Nachtwolven zijn zaterdag vertrokken uit Moskou richting Berlijn.
Daarover berichten Russische media.

De motorrijders willen in de voetsporen van het Rode Leger treden, dat de opmars van nazi-Duitsland stopte en zich een weg naar de Duitse hoofdstad vocht.

De tocht van de nationalistische bende is omstreden. Polen wil de motorclub niet toelaten en ziet de tocht als een provocatie. Tsjechië heeft ook geprotesteerd tegen de komst van de bikers. De motorrijders doen waarschijnlijk Wit-Rusland, Polen, Oostenrijk, Tsjechië en Slowakije aan.

Veiligheidsredenen

Duitsland wil niet dat de mannen Berlijn inrijden vanwege veiligheidsredenen, hoewel het ministerie van Buitenlandse Zaken de mannen wel visa heeft verleend.

Het bureau van bondskanselier Angela Merkel drong aan op annulering, maar daar is het volgens het Duitse blad Bild nog niet van gekomen.
Dit wordt nog wel een relletje. Het is te hopen dat die gasten gewoon worden teruggestuurd. Dit soort propagandamachines van Poetin moet je niet je land binnen laten. Alleen hebben ze dus schijnbaar wel gewoon een visum gekregen van de Duitsers... en aangezien Polen binnen Schengen valt moeten ze hen eigenlijk wel doorlaten. Of oppakken wegens verstoring van de openbare orde, of zoiets.

Ben benieuwd.

[ Voor 8% gewijzigd door RoD op 25-04-2015 14:28 ]

Verwijderd

Op basis van wat? Of tellen mensenrechten niet meer als het niet zo uitkomt? Dan speel je ze alleen maar in de kaart want dan kunnen ze de slachtoffer rol spelen.

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 15:21:
[...]

Op basis van wat? Of tellen mensenrechten niet meer als het niet zo uitkomt? Dan speel je ze alleen maar in de kaart want dan kunnen ze de slachtoffer rol spelen.
Het weren van buitenlanders heeft niets met mensenrechten te maken. Soevereiniteit enzo.

En aangezien dit Poetins persoonlijke propagandaclub is kun je ze prima buiten de deur houden. Ga maar lekker onrust stoken in je eigen land.

Edit: ze hebben gezegd zich niets te zullen aantrekken van het verbod om Polen binnen te trekken. Dat wordt interessant.. wie laat het meest z'n spierballen zien.

[ Voor 13% gewijzigd door RoD op 25-04-2015 15:30 ]

• SavageBrother
Azov zou een separatist hebben gekruisigd en in brand hebben gestoken. Beelden zijn niet bijzonder schokkend overigens.

Geen idee of het legit is.

https://youtu.be/6Jn0HnrW_0w

It's dogged that does it

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dat vind jij, ik vind iemand aan een kruis tapen en in de fik steken anders niet niks...
Maakt niet uit of het framed is of echt...

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:44
Het is een walgelijke video, of het nou fake is of niet. Frappant dat het met een aardappel gefilmd is en dat op het moment van de vlammen op houdt.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dus dan kijk je weer eens Nieuwsuur en gaat het over de motorclub. Toen kwam de term propagandaoorlog zowaar ten tonele. Ik weet echt niet wat ik hoorde. :o

• klaw
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 19:52:
Dat vind jij, ik vind iemand aan een kruis tapen en in de fik steken anders niet niks...
Maakt niet uit of het framed is of echt...
Ik denk niet zozeer dat een kruiziging niet schokkend is maar deze niet echt schokkend is (als je het met andere vergelijkt).
De persoon verzet zich niet erg (zie benen)
Je ziet hem niet in vlammen opgaan.
Waarom zou Azov iemand kruisigen? Het heeft toch echt een andere betekenis sinds de romeien gekregen.
Ik denk dat de Russen graag hebben dat "ze" (niet zichzelf natuurlijk) gekruisigd worden als een of andere gestoorde validatie van wat ze doen omdat ze dan in de voetstappen van Jezus volgen.

Net zoals het verhaal dat een 8 jarige jongetje dat werd gekruisigd omdat hij Russisch sprak in Oekraïne is dit verhaal gewoon onzin.

• RoD
  • Niet online

RoD

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 22:10:
Dus dan kijk je weer eens Nieuwsuur en gaat het over de motorclub. Toen kwam de term propagandaoorlog zowaar ten tonele. Ik weet echt niet wat ik hoorde. :o
Goh :)

Daar op voortbordurend:
Polish Foreign Ministry: Germany cancels Russian Night Wolves bikers’ Schengen visas
The participants of the Russian nationalist biker club "Night Wolves" are having problems obtaining Schengen visas, while the German authorities are going to cancel previously issued visas, Polish Foreign Minister Grzegorz Schetyna said on Polish Radio Zet on Friday, according to an UNIAN correspondent in Poland.
Ik weet niet waarom de Duitsers dat zelf niet bekendgemaakt hebben, wellicht willen ze het stil houden. Of het klopt gewoon niet, natuurlijk.

• SavageBrother
Tuurlijk is het geen best filmpje, ik bedoelde er meer mee dat je niet direct voor t leven getekend bent als je zou besluiten het filmpje te bekijken.

It's dogged that does it

Verwijderd

klaw schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 22:38:
Waarom zou Azov iemand kruisigen?
Kweenie, maar als ze er openlijk voor uit komen dat ze de SS een toffe organisatie vinden dan zouden ze zoiets gewoon 'grappig' vinden? Oorlog is voor psychopaten altijd een pretpark.

• klaw
Verwijderd schreef op zondag 26 april 2015 @ 00:43:
[...]

Kweenie, maar als ze er openlijk voor uit komen dat ze de SS een toffe organisatie vinden dan zouden ze zoiets gewoon 'grappig' vinden? Oorlog is voor psychopaten altijd een pretpark.
Het was niet zozeer een vraag maar meer een constatering dat samen met de andere punten ik denk dat dat dit verhaal hartstikke nep is...

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11 13:33
Heb sowieso het idee dat het: Russisch gezinden in Oekraïne worden vermoord. Meer in het nieuws is sinds een week of anderhalf. Of het terecht of niet is weet ik niet, maar opvallend is het wel.

• EektheMan

EektheMan

DPC

Op de achtergrond woed er natuurlijk ook een oorlog tussen de Orthodoxe kerken van beide landen. Moskou patriarchaat/Kremlin wil graag het derde Rome worden en zet alles in van omkoping tot chantage om te voorkomen dat Kyiv, de historische thuisbasis, überhaupt erkent wordt. UA kent heel veel praktiserende gelovigen itt Rusland. Dat biedt kansen, maar ook een groot gevaar.

Buiten de papieren oorlog probeert Moskou de UA gelovigen ook af te schilderen als barbaren die weer op het rechte pad gebracht moeten worden via het pure Moskou. Om het tegen te gaan zijn er recent in Kyiv een groep Grieken bij Filaret (Kyiv patriarchaat) geland die simpele hervormingen willen doorvoeren om meer gelijkenis te krijgen met de Grieken. Ook komen er wat uitwisselingsprogramma's aan die Griekenland moeten herinneren aan haar historische binding met UA (waar Rusland niet al te best uit komt).

Ik wil niet zeggen dat dit filmpje 'hiermee te maken heeft, maar er zijn zeker gebeurtenissen die te koppelen zijn met bovenstaande belangen.

edit: Estland heeft hetzelfde meegemaakt alleen waren zij er snel genoeg bij.

edit2: 'Toevallig':

The patriarch’s new clothes (2009 artikel waarin claims een beetje wordt uitgelegd)
The New Jerusalem artikel van vandaag

[ Voor 15% gewijzigd door EektheMan op 26-04-2015 14:29 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Teckna schreef op zondag 26 april 2015 @ 09:38:
Heb sowieso het idee dat het: Russisch gezinden in Oekraïne worden vermoord. Meer in het nieuws is sinds een week of anderhalf. Of het terecht of niet is weet ik niet, maar opvallend is het wel.
Het is niet echt opvallend. Er zijn inderdaad een paar moorden in het nieuws gekomen, maar vergeet niet dat er simpelweg een oorlog woedt tussen Oekraïne en Rusland. Er zijn al duizenden doden gevallen. Het gaat niet weer goed komen tussen beide landen en er zullen ongetwijfeld nog vele aanslagen volgen.

• EektheMan

EektheMan

DPC

RoD schreef op zondag 26 april 2015 @ 13:40:
[...]

Het is niet echt opvallend. Er zijn inderdaad een paar moorden in het nieuws gekomen, maar vergeet niet dat er simpelweg een oorlog woedt tussen Oekraïne en Rusland. Er zijn al duizenden doden gevallen. Het gaat niet weer goed komen tussen beide landen en er zullen ongetwijfeld nog vele aanslagen volgen.
En zijn die moorden niet eerder te koppelen aan de opruiming onder de oligarchen en gedeeltelijke lustratie onder oude Partij van de Regio's leden? Er zijn geen kopstukken vermoord, maar wel 'bewijzen' tegen hen.

Verwijderd

klaw schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 22:38:
[...]

Ik denk niet zozeer dat een kruiziging niet schokkend is maar deze niet echt schokkend is (als je het met andere vergelijkt).
De persoon verzet zich niet erg (zie benen)
Je ziet hem niet in vlammen opgaan.
Waarom zou Azov iemand kruisigen? Het heeft toch echt een andere betekenis sinds de romeien gekregen.
Ik denk dat de Russen graag hebben dat "ze" (niet zichzelf natuurlijk) gekruisigd worden als een of andere gestoorde validatie van wat ze doen omdat ze dan in de voetstappen van Jezus volgen.

Net zoals het verhaal dat een 8 jarige jongetje dat werd gekruisigd omdat hij Russisch sprak in Oekraïne is dit verhaal gewoon onzin.
Als we het dan toch over dit soort verhalen hebben: omgekeerd is een soldaat van georgische afkomst die vocht in het Azov-regiment na zijn dood volgehangen met explosieven als cadeautje voor zijn regiment die zijn lichaam wilde bergen:
http://lugansk-news.com/a...errorists-mined-his-body/

Overigens zijn de Russische motorrijders Polen al binnen gereden.
Van een Poolse nieuwssite: http://www.polskieradio.p...oczystosciach-w-Braniewie
(voor degenen die het Pools niet machtig zijn, is er Google Translate ;-)

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-10 12:38
Verwijderd schreef op zondag 26 april 2015 @ 19:53:
[...]

Als we het dan toch over dit soort verhalen hebben: omgekeerd is een soldaat van georgische afkomst die vocht in het Azov-regiment na zijn dood volgehangen met explosieven als cadeautje voor zijn regiment die zijn lichaam wilde bergen:
http://lugansk-news.com/a...errorists-mined-his-body/

Overigens zijn de Russische motorrijders Polen al binnen gereden.
Van een Poolse nieuwssite: http://www.polskieradio.p...oczystosciach-w-Braniewie
(voor degenen die het Pools niet machtig zijn, is er Google Translate ;-)
En ik maar denken dat de motorrijders geweigerd zouden worden. Ik denk dat de duitse politie ze wel zal opwachten.

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

• RoD
  • Niet online

RoD

Wel apart dat Polen niets doet, dat hadden ze immers aangekondigd. :/

Verwijderd

RoD schreef op maandag 27 april 2015 @ 01:03:
Die weten dat de Russische kranten de krantekoppen al klaar hadden staan. Plus het feit dat de sancties tegen Rusland bedoeld zijn voor de olicharchen en niet het gewonen Russische volk dat gewoon naar Europa op vakantie mag gaan en daar een heel ander geluid horen dan de standaard Russische propaganda.
En die motorclub gaat heus wel gevolgd worden en als ze rottigheid uitvoeren dan hebben ze een probleem.

• Brent
RoD schreef op maandag 27 april 2015 @ 01:03:
Is het bericht wel waar? Hoe goed is die grens eigenlijk bewaakt?

Kennelijk toch (deels) tegengehouden: http://www.nrc.nl/nieuws/...ehouden-bij-poolse-grens/

[ Voor 21% gewijzigd door Brent op 27-04-2015 14:38 ]

• klaw
Verwijderd schreef op maandag 27 april 2015 @ 12:58:
[...]

Die weten dat de Russische kranten de krantekoppen al klaar hadden staan. Plus het feit dat de sancties tegen Rusland bedoeld zijn voor de olicharchen en niet het gewonen Russische volk dat gewoon naar Europa op vakantie mag gaan en daar een heel ander geluid horen dan de standaard Russische propaganda.
En die motorclub gaat heus wel gevolgd worden en als ze rottigheid uitvoeren dan hebben ze een probleem.
De Russen hebben zowiezo de krantenkoppen laten staan;

-De fascistische grenswacht voert de fascistische orders van de Fasistische Nazi Junta Regering uit.
(Dus we moeten Polen veroveren om de Polen te bevrijden van hun fascistische nazi junta gedachten.)

-De onderdrukte grenswacht voert de fascistische orders van Fasistische Nazi Junta Regering niet uit.
(Dus we moeten Polen veroveren om de Polen te bevrijden van hun fasistische nazi junta leiders.)

De Polen hebben allang door dat hoe dan ook ongeacht de Russische media hetzelfde blijft zeggen.
Het probleem is overigens niet wat de bikers gaan doen maar waar ze voor staan. Wie ze zijn. En voor wie ze zijn.

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op maandag 27 april 2015 @ 12:58:
[...]

Het is helemaal geen gewoon Russisch volk. Het is de persoonlijke propagandaclub van Poetin. Bovendien gaan ze niet op vakantie, maar ze doen de "zegetocht van het Russische leger bij de overwinning op het fascistische Duitsland".

• EektheMan

EektheMan

DPC

Brent schreef op maandag 27 april 2015 @ 13:38:
[...]

Kennelijk toch (deels) tegengehouden: http://www.nrc.nl/nieuws/...ehouden-bij-poolse-grens/
Toch nog best geslaagd voor Rusland denk ik. Vandaag is het een behoorlijk belangrijke dag voor Oekraine. De UA-EU Summit waar oa Tusk en Juncker aanwezig zijn is voor Oekraïne een dag(en) waar het zich wil presenteren aan EU landen. De headlines worden nu door de Wolven ingenomen.

Verwijderd

Over (geld)wolven gesproken. De Clintons die voor geld een uranium verwerkend bedrijf aan een Russisch staatsbedrijf goedkeurden en geld aannamen van Oekraïense oligarchen? In in dat rijtje ook de postcode loterij en coca cola staat. Kritische journalistiek of een opzetje met een Russische leidende hand?
http://nieuws.thepostonli...-een-oekraiense-oligarch/

'De Oekraïense president Petro Porosjenko denkt dat zijn land binnen vijf jaar kan voldoen aan de voorwaarden om het lidmaatschap van de Europese Unie aan te vragen.'
http://www.nu.nl/buitenla...aar-eu-lidmaatschap-.html
Misschien als Griekenland eindelijk opstapt is er nog wel plek voor een totaal failliet land?

• EektheMan

EektheMan

DPC

Omdat info over de EU-UA summit wat lastig te verkrijgen is post ik hier een samenvatting van dag 1. Hier en daar bewerkt.

Indien onwenselijk hoor ik het graag.

Tusk called on Ukraine not to count only on EU support while reforming the state. Prior to the beginning of the EU-Ukraine summit’s plenary session, Donald Tusk, President of European Council, paid tribute to Heavenly Hundred heroes, victims of Maidan protest, Ukrainska Pravda reported. He called on Ukrainians not to count solely on EU support while conducting comprehensive reforms, adding that free from corruption and modern Ukraine would be the best memory for Ukrainian heroes shoot dead on Maidan. Tusk made his statement in Ukrainian language.

Tusk: EU may decide on sanctions against Russia in June. The EU may decide on Russian sanctions in June given continues Russian aggression in eastern Ukraine, Donald Tusk, President of the European Council, said at the joint press conference following EU-Ukraine summit, 1+1 reported. Tusk noted some de-escalation in Donbas after the signature of the Minks agreement in February. He also expressed his hope that the EU would maintain its unity regarding Russian aggression and EU respective countermeasures. The EU is ready to sacrifice some of its interests for the sake of sanctions against Russia, Tusk underlined.

Tusk: deployment of EU military mission is not even discussed in Europe. Speaking at a plenary session of the EU-Ukraine summit, Donald Tusk, President of the European Council, said that Europe does not even discuss possible deployment of its military mission to Donbas,

Tusk: EU would send an assessment mission to Ukraine. European Pravda quotes Donald Tusk, President of European Council, saying that the EU would soon send a civil mission to assess Ukrainian needs. We decided to send an assessment mission to Ukraine that would determine what Ukrainian needs could be met by the EU.

Juncker avoid naming Ukraine as a European country. During the joint press conference with Donald Tusk, President of the European Council, and Petro Poroshenko, Ukraine’s President, Jean-Claude Juncker, President of the European Commission, has avoided a direct answer on the question whether Ukraine is a European country, European Pravda reported. Ukraine belongs to European and not African family, Juncker said. The web site underlined that the EU continues to avoid recognition of Ukraine as a European country that would allow Kyiv to count on EU membership perspective. Juncker, however, does not rule out that the EU would recognize Ukraine’s EU aspirations in future.

Juncker: EU-Ukraine DCFTA should enter into force in 1 January 20166. Radio Liberty quotes Jean-Claude Juncker, President of the European Commission, saying that the EU-Ukraine DCFTA should enter into force on 1 January 2016. We have already delayed its implementation, Juncker has said, adding that such delays could not be repeated.

Juncker: Commission would allocate EUR 70 million for nuclear safety in Chernobyl. Jean-Claude Juncker, President of European Commission, said that the EU has pledged another EUR 70 million for ensuring nuclear safety in Chernobyl, European Pravda reported. The EUR 70 million pledge, announced at the EU-Ukraine Summit, amounts to some EUR 360 million provided already for the completion of a number of projects, including the New Safe Confinement being built to enclose the existing 'sarcophagus' and reactor 4 destroyed during the 1986 accident. The aim of the New Safe Confinement is to protect the environment from radiation releases and provide the infrastructure to support deconstruction of the 'sarcophagus', remains of the reactor and nuclear waste management operations.

Hahn expects complete ratification of EU-Ukraine AA by the year end. European Pravda quotes Johannes Hahn, EU Commissioner for Enlargement and ENP, saying that the European Commission expects all 28 EU member states to complete ratification of the Association Agreement with Ukraine by the year end. Hence the AA provisional application would be turned into the full functioning of the deal. Any discussions about new delays in DCFTA implementation would lose then any reasons, the Commissioner added.

Hahn: EU expects Ukrainian constitutional and judicial reforms. During his meeting with Volodymyr Hroysman, Head of Ukrainian Parliament, Johannes Hahn, EU Commissioner for Enlargement and ENP, noted that Brussels expects from Ukraine the conduct of constitutional and judicial reforms as well as the reform of Ukraine’s prosecutor’s office, European Pravda reported with reference to Verkhovna Rada web site. The Commissioner also noted the Parliament’s commitments to reforms.

Poroshenko called on EU to provide membership perspective to Ukraine. Opening the plenary session of the EU-Ukraine summit, Petro Poroshenko, Ukraine’s President, called on the EU to recognize Ukraine’s EU membership perspective, European Pravda reported. Our goal is effective implementation of the EU-Ukraine Association Agreement in 5 years which then should be followed by Ukraine’s official application for EU membership, Poroshenko said

Poroshenko asked EU to maintain Russian sanctions until Minsk agreements implementation. Speaking at the EU-Ukraine bilateral summit, Petro Poroshenko, Ukraine’s President, called on the EU to maintain sanctions against Russian until full implementation of the Minks agreements. EU restrictive measures adopted in respond to Russian actions against Ukraine’s sovereignty, territorial integrity and security have become forced but necessary step and should be extended in full scale before the complete implementation of the Minsk agreements, Poroshenko emphasized. Russian threat has global nature and demands coordinated actions to protect European security and values, he added.

Poroshenko called on EU to deploy peacekeepers in Donbas. During the today’s 17th EU-Ukraine bilateral summit, Petro Poroshenko, Ukraine’s President, called on the EU to deploy it security mission under the EU Common Security and Defense Policy in Donbas in order to facilitate Minsk agreements’ implementation, Channel 5 reported. “Our discussion [with EU leaders] has proved the harmony of views on the ways to overcome the security challenges faced not only by Ukraine, but also by the entire Europe,” the Head of State noted. He, moreover, underlined that Ukraine was, is and will be a consistent executor of the Minsk agreements. We strive for peace, not for war, Posroshenko stressed.

Poroshenko expects receiving an exhaustive list of steps towards visa-free regime in Riga.a. Speaking at a joint press conference with EU Presidents, Petro Poroshenko, Ukraine’s President, expressed his hope that Ukraine and the EU would form an exhaustive list of steps allowing Kyiv to reach visa-free regime with the Union by the end of 2015, Liga reported. He, moreover, noted that Russian aggression should not hinder Ukrainian citizens from receiving visa-free travel to Europe. I count on the support of Jean-Claude Juncker, and Donald Tusk, Presidents of the European Commission and the European Council respectively, Poroshenko added

Ukraine doesn’t fall behind with reforms, - Poroshenko said. Speaking at a joint press conference with EU leaders, Petro Poroshenko, Ukraine’s President, stressed that Kyiv does not fall behind with reforms’ implementation, Channel 24 reported. The statement on a slow progress of Ukrainian reforms is not true, the President said

Yatseniuk: Ukraine insists on DCFTA application as of 1 January 2016. Speaking at a plenary session of the EU-Ukraine summit, Arseniy Yatseniuk, Ukraine’s Prime Minister, stressed that Ukraine insists on application of the EU-Ukraine DCFTA as of 1 January 2016, European Pravda reported. Kyiv wouldn’t also amend the text of the deal, the Prime Minister added

Klimkin: EU-Ukraine summit achieved progress on EU mission to Donbas. Pavlo Klimkin, Ukraine’s foreign minister, wrote in his twitter account that the EU-Ukraine summit achieved progress in a number of issues including on EU mission to Donbas and on liberalization of the visa regime

Joint statement confirmed EU sanctions policy against Russia. The joint statement of the 17th EU-Ukraine summit confirmed EU sanction policy against Russia and called on Moscow to release all illegally detained hostages including Nadia Savchenko, Ukranian POW and MP, Petro Poroshenko, Ukraine’s President, said, at a joint press conference with European leaders

EU leaders welcomed Ukraine’s ambitious reforms strategy. IPress.ua quotes the joint statement of the 17th EU-Ukraine summit, saying that EU leaders welcomed Ukraine’s strong commitment to an ambitious reform process set out in Ukraine’s Strategy 2020, the government programme and the coalition agreement in Ukrainian Parliament. They also welcomed the EU's package to support Ukraine in its efforts for launching this renewed reform process, as well as the EU’s Ukraine Support Group and the EU Advisory Mission for Civilian Security Sector Reform

According to an unnamed source in Administration of Ukraine’s President, the EU has rejected three Ukraine’s key proposals to the EU-Ukraine joint statement. Brussels refused to fix Ukraine’s EU membership perspective, to state a clear timeframe till when the visa regime should be lifted and to mention EU peacekeeping mission to eastern Ukraine

[ Voor 0% gewijzigd door EektheMan op 28-04-2015 11:41 . Reden: leesbaarheid ]

• Brent
Duitse reportage over de ramp, op zoek naar conclusies:
http://www.ardmediathek.d...d=27938962&bcastId=799280

• Measter
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-11 11:46
Brent schreef op maandag 27 april 2015 @ 13:38:
[...]

Ze zijn toch helemaal tegengehouden. En nu op weg naar Wit-Rusland

Rusland zegt Polen motorrijders door te laten

MOSKOU - Polen moet een groep Russische motorrijders door laten rijden. „Polen heeft het recht niet om Russische burgers die een herdenking van de slachtoffers die vielen in de oorlog tegen het fascisme willen bijwonen, niet toe te laten”, zei een woordvoerder van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken dinsdag.

Twintig leden van de Russische motorclub Nachtwolven werden maandag tegengehouden bij de Poolse grens. De Nachtwolven wilden in de voetsporen van het Rode Leger treden, dat in de Tweede Wereldoorlog de opmars van nazi-Duitsland stopte en zich een weg naar de Duitse hoofdstad vocht. De club heeft nauwe banden met de Russische president Vladimir Poetin.

De motorrijders zijn nu naar het Wit-Russische Brest om daar de oorlogsslachtoffers te herdenken. De aankomst van de motorclub in Berlijn stond gepland voor 9 mei. Op die dag eindigde de Tweede Wereldoorlog in Europa zeventig jaar geleden.

• klaw
Ik had het er net over, explosie in Rostov (niet ver van Oekraïnse grens)
Film;
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=5SCyi5CNsMg]

En verhaal;
http://www.themoscowtimes...icle-explodes/519897.html

• Brent
klaw schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 16:42:
Ik had het er net over, explosie in Rostov (niet ver van Oekraïnse grens)
Film;
[video]

En verhaal;
http://www.themoscowtimes...icle-explodes/519897.html
A Russian artillery vehicle exploded during the course of a military training exercise in the Rostov region
;)

• klaw
De locatie zal binnenkort wel bekend worden dan weten we of het training was of "training".

[ Voor 3% gewijzigd door klaw op 28-04-2015 16:54 ]

• josshem
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:53
Het bereik van zo'n ding zal rond de 50km liggen, dus de kans dat deze de grens over heeft lopen knallen is klein? Rostov ligt toch wel zo'n 100km van de grens af.

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:23

wontcachme

You catch me? No you wont

josshem schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 23:06:
Het bereik van zo'n ding zal rond de 50km liggen, dus de kans dat deze de grens over heeft lopen knallen is klein? Rostov ligt toch wel zo'n 100km van de grens af.
Als het de basis is die ik denk dan ligt die +- 25km van de Oekrainse grens af. En van daar uit zal ook niet over de grens worden geschoten. Daar hebben ze eenheden voor op de grens en natuurlijk de "seperatisten" in Oekraine.

Het zou een oefenbasis zijn waar "seperatisten" getrained worden sinds vorig jaar. In Oktober 2013 was door nog geen basis. Nu eentje van enkele tientallen km2....

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-10 12:38
Ik vraag mij altijd af of die Poetin een plank voor zijn hoofd heeft. Het is overduidelijk en meermaals bewezen dat de separatisten gewoon Russische soldaten zijn en toch maar ijskoud volhouden dat hij er niets mee te maken heeft.
Ik vraag mij toch af hoe Poetin verder gaat huishouden in Oekraïne, en waar legt hij de grens?

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

• EektheMan

EektheMan

DPC

Russia Seizes Ukrainian President Poroshenko's Candy Factory

Heeft even geduurd, nu afwachten of dit het signaal is om Russische bedrijven in UA ook van eigenaar te doen wisselen of niet. Op de Krim gebeurde dit natuurlijk al langer, maar ik weet niet of er daar ook bedrijven van Poroshenko&Friends bij betrokken waren.
Nu ook nog zien of Poroshenko dit weet te gebruiken in de media en met de EU politiekers.

Russian Defense Industry Pivots Towards China

Het laatste beetje IP wat Rusland heeft komt nu dus in handen van China. Zo komt China als grootste winnaar uit dit conflict en 'veroverd' het het grootste land van Europa zonder slag of stoot. China heeft het best goed voor elkaar. Voor 2050 kan China zijn leger inzetten(doen ze nu al, maar nog niet Filipijnen, Japan, Taiwan etc) zonder dat ook maar iemand echt kan protesteren.

[ Voor 32% gewijzigd door EektheMan op 29-04-2015 08:41 ]

• Brent
Ik vraag me af en hoeverre die op industrialisten gecentreerden landen als Rusland en Oekraine nu lijken op bijvoorbeeld het Engeland uit de 18e/19e eeuw. Het lijkt erop dat het aantal fabrieken betekend hoe machtig je bent ;)

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:09

almightyarjen

When does the hurting stop?

http://www.nu.nl/economie...e-val-lagere-roebel-.html

Een winstdaling van dik 80% voor Gazprom :)

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• RoD
  • Niet online

RoD

Aan de andere kant is de roebel weer flink aan het stijgen, dus helaas zal het vanaf nu wel beter gaan voor Gazprom.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Redax schreef op woensdag 29 april 2015 @ 02:25:
Ik vraag mij altijd af of die Poetin een plank voor zijn hoofd heeft. Het is overduidelijk en meermaals bewezen dat de separatisten gewoon Russische soldaten zijn en toch maar ijskoud volhouden dat hij er niets mee te maken heeft.
Het werkt toch? Voor binnenlandse consumptie werkt het omdat de bevolking Poetin op z'n blauwe ogen geloofd en voor buitenlandse consumptie werkt het omdat je hem niet voor leugenaar kan/mag uitmaken.
Nog los van de 5de kolonne in de EU van mensen die het Poetin niet te moeilijk willen maken, die zien er louter goede wil in.

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2021 13:47 ]

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Redax schreef op woensdag 29 april 2015 @ 02:25:
Dat is de strategie. Het ontkenning is voornamelijk voor intern gebruik aangezien niemand buiten Rusland meer geloofd dat het niet het Russische leger is. Oke, er zijn er die het geloven maar die hebben een serieuze realiteitscheck nodig. Een jaar geleden kon het nog ontkent worden om zo tijd te winnen en reacties vanuit het westen te vermoeilijken door een gebrek aan zekerheid. Dat werkt nu niet meer.
Ik vraag mij toch af hoe Poetin verder gaat huishouden in Oekraïne, en waar legt hij de grens?
Als je dat wist dan was je nu multi miljonair. ;)
EektheMan schreef op woensdag 29 april 2015 @ 08:32:
Russian Defense Industry Pivots Towards China

Het laatste beetje IP wat Rusland heeft komt nu dus in handen van China. Zo komt China als grootste winnaar uit dit conflict en 'veroverd' het het grootste land van Europa zonder slag of stoot. China heeft het best goed voor elkaar. Voor 2050 kan China zijn leger inzetten(doen ze nu al, maar nog niet Filipijnen, Japan, Taiwan etc) zonder dat ook maar iemand echt kan protesteren.
Ze presenteren het als een triomf maar het is zoals je zelf zegt meer de laatste stuiptrekking. Ik wil wel een ding opmerken. China gaat helemaal niet aan machtsprojecties doen. Het Chinese leger heeft twee basale taken. De eerste is de bescherming van China's externe grenzen en de tweede en meest belangrijke is het onder controle en in gareel houden van de verschillenden bevolkingsgroepen. China kent genoeg invasies maar nog veel meer opstanden en nieuwe dynastieën die daaruit voorkwamen. Elke opstand is binnen de Chinese cultuur legitiem zolang als het een competent bestuur voortbrengt. (zie Mandate of Heaven)
Elke heersende Chinees bestuur is als de dood voor opstanden in z'n cultureel en etnisch verdeeld land waar opstanden gezien worden als gerechtvaardigd. Daar is het Chinese leger dan ook voor, de orde bewaren. China houd om deze reden hun troepen thuis en zal dit blijven doen. De Chinese marine is een andere zaak. Die is er uit pure noodzaak omdat China zeer zwak staat in dit krijgsmachtonderdeel. Ze hebben zeer veel te vrezen van Japan en de VS kunnen ze absoluut niet aan en dat blijft decennia nog zo. India is ook een land dat ze niet aan kunnen, zeker niet met dat land hun opbouw. China begrijpt dat ze een groot territoriaal kustgebied nodig hebben met veel kleine eilanden om zo een schild te vormen tegen de almachtige US Navy die China zo kan blokkeren. Dat spel spelen ze, het heeft niks met concrete machtsprojectie te maken hoewel de landen rond de Zuid Chinese Zee er mee te maken hebben en er niks tegen kunnen doen.
Brent schreef op woensdag 29 april 2015 @ 10:40:
Ik vraag me af en hoeverre die op industrialisten gecentreerden landen als Rusland en Oekraine nu lijken op bijvoorbeeld het Engeland uit de 18e/19e eeuw. Het lijkt erop dat het aantal fabrieken betekend hoe machtig je bent ;)
Engeland was een heel ander beestje in de 18de en 19de eeuw. Al was het maar omdat zij wel een supermacht waren. ;)
Verder is Rusland niet zo op de industrie, voornamelijk omdat niemand wil kopen wat zij maken behalve de wapens natuurlijk. Oekraine haar zware industrie is achterhaald geraakt en eigenlijk overbodig geworden. Alles gebeurd nu in China en dat gaat niet veranderen. De truc is om je handelsbalans met China zo gunstig mogelijk te maken zodat je nationale munt sterk blijft. Oekraine zou zich moeten richten op ICT oplossingen, dat doen ze al maar er zit meer in. Het zou overgens gunstig zijn omdat je Rusland haar informatieoorlog zo makkelijker kan stuiten.

• Measter
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-11 11:46
'Krijgsmacht heeft zeker 3,3 miljard extra nodig'

DEN HAAG - Tussen 3,3 miljard en 5,7 miljard euro extra is er per jaar nodig voor de Nederlandse krijgsmacht. Voor die verhoging van het defensiebudget pleit de Adviesraad Internationale Vraagstukken, een belangrijk adviescollege van de regering, donderdag.

In een interview in De Volkskrant zegt vicevoorzitter Alfred van Staden van de AIV dat een sterkere krijgsmacht nodig is vanwege de „instabiele situatie rond Europa”. De AIV concludeert op basis van een nieuw rapport dat het leger niet veel kan uitrichten bij een eventuele geweldsescalatie aan de grens met Rusland of in het Midden-Oosten. Van Staden noemt de huidige situatie onhoudbaar en spreekt van een „light army”. Hij pleit voor een 'Deltaplan Krijgsmacht'. „Bij een krachtmeting met Rusland is de kans zeer groot dat je zware pantsereenheden tegenover je ziet en dat zou betekenen dat je buitengewoon kwetsbaar bent
]

Ze worden wakker ;)

• RoD
  • Niet online

RoD

Ook in De Volkskrant een stukje met duidelijke taal: 'Landmacht is bijzonder kwetsbaar geworden''
Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) concludeert in een nieuw rapport dat de Nederlandse krijgsmacht er momenteel zo belabberd aan toe is dat het leger niet veel kan doen bij een eventuele geweldsescalatie aan de grens met Rusland of in het Midden-Oosten. De situatie is 'onhoudbaar', stelt AIV-vicevoorzitter Alfred van Staden vandaag in een interview met de Volkskrant. Nederland heeft inmiddels een 'light army' met 'onvoldoende escalatiedominantie'. Er moet een 'Deltaplan Krijgsmacht' komen.
En:
De AIV is niet alleen snoeihard over de krijgsmacht, maar ook over het Nederlandse buitenlandbeleid. De regering zwabbert als het op Rusland aankomt bijvoorbeeld: 'Rusland is niet langer een partner, maar een tegenstander', oordeelt Van Staden, 'Maar de Nederlandse regering lijkt zich bij monde van minister Koenders over te geven aan de gedachte dat de relatie over twee of drie jaar wel weer eens business as usual kan zijn.'
Hopelijk wordt hier iets mee gedaan. Het is in ieder geval goed om te zien dat niet iedereen in Nederland zich doof en blind houdt.

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik ben het wel met de AIV eens, echter kan het NL leger sowieso niet veel doen tegen rusland. Misschien is het een goed idee om bijv. commando's op te leiden die guerilla-tactieken kunnen gebruiken om vijanden om zeep te helpen. Als rusland hier komt, gewoon een aantal commando's naar rusland sturen die het Kremlin opblazen. Dat soort dingen.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• RoD
  • Niet online

RoD

Salvatron schreef op donderdag 30 april 2015 @ 09:48:
Ik ben het wel met de AIV eens, echter kan het NL leger sowieso niet veel doen tegen rusland. Misschien is het een goed idee om bijv. commando's op te leiden die guerilla-tactieken kunnen gebruiken om vijanden om zeep te helpen. Als rusland hier komt, gewoon een aantal commando's naar rusland sturen die het Kremlin opblazen. Dat soort dingen.
We kunnen nooit Rusland in ons eentje verslaan, maar we kunnen er wel voor zorgen dat we in NAVO-verband een goede bijdrage kunnen leveren.

Verwijderd

Measter schreef op donderdag 30 april 2015 @ 08:45:

Ze worden wakker ;)
Alleen waar moet dat geld vandaan komen?
Hogere belastingen, nog meer bezuinigen op de verzorgingsstaat?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:04
Inderdaad, bezuinigen op de belachelijke zorgkosten die jaar in jaar uit alleen maar verder toenemen.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het zou eens tijd worden zeg...
Het probleem is dat het een adviesorgaan is en de kabinetten Rutte luisteren hier altijd zo goed naar. O-)

Qua kosten zou het niet heel moeilijk zijn als je multinationals dwingt belasting te betalen voor hun activiteiten per land naar lokale tarieven. Dan haal je wel wat miljarden op in Nederland, zelfs als je alle brievenbus firma's eruit gooit. Unilever en Shell die belasting betalen is wel een aardig vooruitzicht voor de Nederlandse staatskas. ;)

Daar is de OESO al mee bezig en de EU lijkt daar ook naar te streven. Dit soort logica zal alleen gesaboteerd worden door ons oh zo geweldige kabinet zodat ze lekker nog een ronde kunnen bezuinigen om alsnog geen begrotingsevenwicht te bereiken...

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:50

PauseBreak

derp!

Avalaxy schreef op donderdag 30 april 2015 @ 10:16:
Inderdaad, bezuinigen op de belachelijke zorgkosten die jaar in jaar uit alleen maar verder toenemen.
Een probleempje hiermee: Dan moet je bezuinigen op de vrienden van de politici, te weten de banken en hun verzekeraars. Zij zorgen ervoor dat de zorg zo nodeloos duur wordt door enorme lagen bureaucratie door de strotten van iedereen te drukken.

Nee, merp!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:09

almightyarjen

When does the hurting stop?

Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2015 @ 10:15:
[...]

Alleen waar moet dat geld vandaan komen?
Hogere belastingen, nog meer bezuinigen op de verzorgingsstaat?
Tijdens de koude oorlog konden we het toch ook betalen? Het probleem is dat de mens een stapje vooruit aan besteedbaar inkomen normaal vindt, maar een stapje achteruit altijd op problemen stuit. In de jaren '80 leefden we veel soberder dan nu: niet elke 2 jaar een nieuwe tv, 2x per jaar op vakantie naar het buitenland, enz. Als we met z'n allen een stapje achteruit doen door iets meer belasting af te dragen (of te korten op onzinnige toeslagen, maar dat is een andere discussie), dan kunnen we defensie zo weer op poten hebben. Het probleem is dat de gemiddelde Nederlander niet verder kijkt dan zijn eigen leefomgeving, waardoor zo'n gedachte nooit centraal gedragen zal worden :{

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

almightyarjen schreef op donderdag 30 april 2015 @ 13:36:
[...]

Tijdens de koude oorlog konden we het toch ook betalen? Het probleem is dat de mens een stapje vooruit aan besteedbaar inkomen normaal vindt, maar een stapje achteruit altijd op problemen stuit. In de jaren '80 leefden we veel soberder dan nu: niet elke 2 jaar een nieuwe tv, 2x per jaar op vakantie naar het buitenland, enz. Als we met z'n allen een stapje achteruit doen door iets meer belasting af te dragen (of te korten op onzinnige toeslagen, maar dat is een andere discussie), dan kunnen we defensie zo weer op poten hebben. Het probleem is dat de gemiddelde Nederlander niet verder kijkt dan zijn eigen leefomgeving, waardoor zo'n gedachte nooit centraal gedragen zal worden :{
Je kunt dat niet zo stellen want veel dingen waren vroeger veel duurder. TV's bijv. zijn tegenwoordig nogal goedkoop. Ook computers zijn erg goedkoop these days. Dus je kunt ook vaker een nieuwe televisie kopen. Vergeet niet dat ze zelfs in derde wereldlanden tv's hebben. Qua vakantie zou het me niet verbazen als vakanties goedkoper zijn geworden door prijsvechters met goedkope vliegtickets.
Dus wat vroeger duur was is tegenwoordig veel goedkoper.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• EektheMan

EektheMan

DPC

Er wordt een nieuw offensief verwacht rond half Mei. De verwachting wordt ondersteund door de start van uitbetaling van bonussen aan separatisten zoals ook bij vorige grootschalige acties gebeurde.

Sinds Minsk 2.0, 15 feb, zijn er 100 Oekrainse soldaten gedood en 500+ gewond.

Sanoma verkoopt zijn activiteiten in Rusland. O.A. The Moscow Times. De koper (Demyan Kudryavtsev) was vroeger niet pro-Kremlin, maar toch lijkt het me niet een rendabele investering wat me een beetje sceptisch maakt. Hopelijk blijft de Moscow Times nog binnen bereik voor Moskovieten en met een ander geluid.

Firtash, een van de oligarchen onder vuur de laatste tijd, lijkt niet te willen opgeven. De FBI heeft een verzoek in Wenen lopen met een vraag om uitlevering van Firtash. Oekraine zegt dat ze gaan kijken of ze in de FBI zaak zullen meewerken en dat ze vooralsnog geen obstakels zien.

Afbeeldingslocatie: http://pbs.twimg.com/media/CDw4sXaWoAA2fmh.jpg
RUS Tu-214R SIGINT a/c conducted a sortie earlier today. Contact lost or transnponder switched off near Belarus-Russia border.

Vliegtuigen/helikopters die dichtbij het Oekraïense luchtruim komen of het kort overschrijden komt de laatste tijd vaak voor. Krijg daar toch een heel slecht gevoel bij.

Putin Needs Neither War Nor Peace in Ukraine

Aardig artikel met wat er gebeurd op de markten. Met ook nog een actie van een MH17 land waar zometeen met veel hypocrisie 4 Mei gevierd gaat worden:
International lenders led by Societe Generale, ING and Natixis have just provided $530 million to Uralkali, Russia's world leader in potash production
Ik mag misschien ING niet zien als NL, maar doe het toch.
Maakt ook maar meteen duidelijk voor Putin dat hij kan doen wat hij wil. Geeft weer de weg vrij om toch de zwarte zee route naar Transdjniestrie te overwegen en de volledige inname van Oost-Oekraine.

off-topic:
DaniëlWW2 schreef op woensdag 29 april 2015 @ 23:18:
Ze presenteren het als een triomf maar het is zoals je zelf zegt meer de laatste stuiptrekking. Ik wil wel een ding opmerken. China gaat helemaal niet aan machtsprojecties doen. Het Chinese leger heeft twee basale taken. De eerste is de bescherming van China's externe grenzen en de tweede en meest belangrijke is het onder controle en in gareel houden van de verschillenden bevolkingsgroepen. China kent genoeg invasies maar nog veel meer opstanden en nieuwe dynastieën die daaruit voorkwamen. Elke opstand is binnen de Chinese cultuur legitiem zolang als het een competent bestuur voortbrengt. (zie Mandate of Heaven)
Maar kijk je dan niet te veel naar het China van nu? De afgelopen 20 jaar zijn er situaties (zelfgecreeerde incluis) waarbij het volk of het leger graag militaire acties had gezien. China was daar gelukkig nog niet toe in staat. Maar ben bang dat als ze eenmaal dat leger hebben dat er facties gaan komen die dat maar al te graag inzetten. Hopen dat die veelal ouderen snel het loodje leggen. Maar zoals we nu met Rusland zien kost dat misschien met een beetje pech meer dan 1 generatie.

[ Voor 20% gewijzigd door EektheMan op 30-04-2015 18:51 ]

• EektheMan

EektheMan

DPC

Is het zoeken naar een effectieve naam voor de Russische invasiemacht beëindigd? Vindt hem niet slecht:

"combined Russian-separatist forces." Breedlove

In: US commander: Russia seems set for new offensive in Ukraine

Blijkbaar staat Poetin open voor een Peacekeeping mission volgens UA. Hopelijk zijn ze het ook eens over wat een peacekeeping mission inhoud en wie dat uit moet voeren.

[ Voor 19% gewijzigd door EektheMan op 30-04-2015 19:30 ]

Verwijderd

Da's nou ook toevallig...[sarcastisch]:

""DPR" found a map with the positions of the Ukrainian Buk missile system from the beginning of July "

Bron:
http://www.1tv.ru/news/world/282944

• RoD
  • Niet online

RoD

'Russische Nachtwolven' zijn in Tsjechië
Wut, hoe komen ze daar nou? Een andere route dan Polen is er niet... Maargoed, dit is een uitspraak van henzelf op de Russische radio, dus misschien is het gewoon een leugen voor het thuisfront. Iemand meer info?

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11 18:14

unclero

MB EQA ftw \o/

klaw schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 14:41:
Putin laat geen kans onbenut voor zijn propaganda;
Bij de herdenking van de Armeense genocide; (google translate alert)
https://translate.google....armyan&edit-text=&act=url

Hij begint weer over zijn Russische Rijk en hoe geweldig het niet was. -_-'
Hij is de historische nuance vergeten, waarbij Armeense hordes in het kielzog van het Russische leger, na de laatste Russisch-Turkse oorlog kwamen brandschatten, plunderen en verkrachten. Toen de Russen zich terugtrokken (iets met hevige verliezen in de eerste wereldoorlog, en het in elkaar klappen van het land zelf) lieten ze de Armenen achter. De Turken zagen de kans schoon om de rekening te vereffenen, en nu staan de Armenen in het rijtje tussen al die andere gevalletjes "Ongeletterde wilden versus modern, geciviliseerd leger" die we kennen uit de rest van de wereld.
DaniëlWW2 schreef op woensdag 29 april 2015 @ 23:18:
Verder is Rusland niet zo op de industrie, voornamelijk omdat niemand wil kopen wat zij maken behalve de wapens natuurlijk. Oekraine haar zware industrie is achterhaald geraakt en eigenlijk overbodig geworden. Alles gebeurd nu in China en dat gaat niet veranderen. De truc is om je handelsbalans met China zo gunstig mogelijk te maken zodat je nationale munt sterk blijft. Oekraine zou zich moeten richten op ICT oplossingen, dat doen ze al maar er zit meer in. Het zou overgens gunstig zijn omdat je Rusland haar informatieoorlog zo makkelijker kan stuiten.
Of ze doen net als Wit-Rusland: diep buigen in Peking, en hopen dat Peking wel met de hand over het bolletje aait, en ze wel wat investering en industrie toe strooit.
Een blik op google, en dat is exact wat ze momenteel aan het doen zijn. Hadden de Chinezen er al landbouwgrond tot zover het oog reikt, stampen ze een containerterminal uit de grond, en krijgen de Oekraïeners een hogesnelheidstrein. Ik lees net dat Oekraine van China een 15 miljard lening heeft gekregen voor de bouw van betaalbare woningen. Ik vertaal dat als: Oekraiense vastgoedontwikkelaars mogen goedkope woningen neerzetten, mits ze Chinese materialen, machines en werknemers inzetten.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

unclero schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 18:14:
Of ze doen net als Wit-Rusland: diep buigen in Peking, en hopen dat Peking wel met de hand over het bolletje aait, en ze wel wat investering en industrie toe strooit.
Een blik op google, en dat is exact wat ze momenteel aan het doen zijn. Hadden de Chinezen er al landbouwgrond tot zover het oog reikt, stampen ze een containerterminal uit de grond, en krijgen de Oekraïeners een hogesnelheidstrein. Ik lees net dat Oekraine van China een 15 miljard lening heeft gekregen voor de bouw van betaalbare woningen. Ik vertaal dat als: Oekraiense vastgoedontwikkelaars mogen goedkope woningen neerzetten, mits ze Chinese materialen, machines en werknemers inzetten.
Op zich is het eigenlijk niet zo erg. China doet namelijk iets dat we in Europa zouden moeten doen ten aanzien van de Grieken en andere "zwakke broeders". China investeert haar handelsoverschot in landen die een handelstekort hebben wat voor werkgelegenheid zorgt en op de lange termijn de balans zal herstellen. Zelfs als alles Chinees moet zijn, wat ik betwijfel dan is het op de lange termijn gunstig voor Oekraine. Dat is ook gunstig voor China omdat China afzetmarkten nodig heeft. Ze kunnen simpelweg geen handelsoverschotten blijven draaien omdat ze dan uiteindelijk hun markt verliezen.

• Virtuozzo
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 18:43:
[...]

Op zich is het eigenlijk niet zo erg. China doet namelijk iets dat we in Europa zouden moeten doen ten aanzien van de Grieken en andere "zwakke broeders". China investeert haar handelsoverschot in landen die een handelstekort hebben wat voor werkgelegenheid zorgt en op de lange termijn de balans zal herstellen. Zelfs als alles Chinees moet zijn, wat ik betwijfel dan is het op de lange termijn gunstig voor Oekraine. Dat is ook gunstig voor China omdat China afzetmarkten nodig heeft. Ze kunnen simpelweg geen handelsoverschotten blijven draaien omdat ze dan uiteindelijk hun markt verliezen.
Ik moet het land nog tegenkomen waar Chinese investeringen voor meer werkgelegenheid zorgen. Niet dat dit iets specifiek aan Chinese investeringen is, investeringsmaatschappijen en gerelateerde activiteiten zijn er nu eenmaal niet om voor meer werkgelegenheid te scheppen, maar om winsten te maximaliseren. Wat de consequenties daarvan aangaat, daar kunnen we een dozijn topics voor aanmaken.

De landen waar vanuit Chinese investeringen aantoonbaar meer werkgelegenheid wordt geschapen vinden we niet in Europa, wel in Zuid-Amerika, Afrika en Azië. Daar valt echter wel op dat die eerste fase van toename werkgelegenheid altijd gevolgd wordt door een fase van substitutie: plaatselijke werkgelegenheid wordt vervangen door Chinese migranten. Met name in Azië en Afrika is die trend al extreem duidelijk waarneembaar, zodanig zelfs dat in landen als Mozambique er spanningen zijn tussen plaatselijke overheid en Chinese ondernemingen.

Chinese investeringen in Europa - inclusief de Ukraïne - vallen in een heel ander set categorieën: kennis en schaalvergroting. De huidige concurrentiefocus van China en bijvoorbeeld de VS ligt hierbij op de zogeheten zwarte aarde gebieden, de uitgestrekte zones landbouwgebied in het land die traditioneel de graanschuur van de Soviet Unie waren (met wat historische uitzonderingen ten gevolge van beleid onder Brezjnev en de zuiveringen / institutionele hongerdood opgelegd door Stalin. Europese bedrijven staan daar trouwens grotendeels buiten, voornamelijk vanwege de gevolgen van de overnames en participaties in de landbouw-, voeding- en veevoedersectoren door twee van de clans vertegenwoordigd door Putin's bankierende broertjes. Misschien dat men zich nog kan herinneren enige maanden geleden aan de schandaaltjes rond de verzoeken tot uitlevering van een Russische oligarch door de VS en het VK aan Oostenrijk, een oligarch eerst actief in investeringen en participaties kennisstructuren energie, en sinds een klein decennium specifiek gericht op de bovengenoemde sectoren (waarbij als voorbeeld de sector veevoeder vrijwel volledig middels participaties dienstbaar is aan Russische ondernemingen van die twee clans).

De Ukraïne is in veel meer opzichten dan menig mens denkt een zone van conflict. De Chinese investeringen hierin zijn niet enkel voorzien van economische doelstellingen voor Chinese belangenbehartiging, ze zijn ook een toneel van conflict met Russische belangen. En dat is een flinke factor. Misschien herinneren mensen zich nog aan de grote show van Putin's onderhandelingen met China enige tijd terug over energie, het bleek dat dit onderwerp meer beeldvorming was dan dat het op tafel kwam, de situatie omtrent investeringsbelangen landbouw was een groter struikelblok. Een dusdanig struikelblok dat Putin er niet in slaagde om meer dan een intentieverklaring los te krijgen van de Chinese overheid om participaties te overwegen conditioneel aan Russische acceptatie van overgave van infrastructuur en bedrijven aan China. Iets om over na te denken. Ik sprak enige tijd geleden met een zakelijke Russische kennis, hoe hoog de spanning en frustratie met het Westen ook, zij is veel meer gericht op ontwikkelingen van invloed op Rusland uit het Oosten.

En er is nog steeds geen Russische handelsmissie in Peking aangekomen ondertussen, wat wel afgesproken was tussen de twee.

In wezen mag je best een beetje dat gezegde van twee honden en een been aanhalen in deze specifieke kwestie. En opnieuw is ook deze situatie een groot signaal van het belang van kenniseconomie in deze wereld. Het is eigenlijk - naast de kapitaalstromen gevestigd in Europa - het enige wat de Europese lidstaten door de bank genomen nog hebben. Iets om over na te denken misschien, bij de komende verkiezingen, als de politieke partijen zich weer eens richten op het omvormen van onderwijs gericht op innovatie, kennis, onderzoek & ontwikkeling op productie- en taakgericht onderwijs. Beetje een verhaal van jezelf in de voeten schieten, zogezegd.

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11 18:14

unclero

MB EQA ftw \o/

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 18:43:
Zelfs als alles Chinees moet zijn, wat ik betwijfel dan is het op de lange termijn gunstig voor Oekraine.
Dat soort contracten gaan vaak ook over de gebruikte bouwmaterialen, een eis zal bijvoorbeeld ook zijn dat er Chinese architecten en ingenieurs bij betrokken worden, maar ook Chinese voorlui en bepaalde vakmensen. Een deel van dat soort leningen worden vaak in Renminbi's uitgeschreven, wat eigenlijk betekent dat ze in China moeten kopen.
Het voordeel van dat soort leningen is wel dat ze goedkoop zijn, makkelijker aan te komen, en ze vaak direct op korte termijn werkgelegenheid opleveren (weliswaar vaak voor de korte termijn).

[ Voor 3% gewijzigd door unclero op 02-05-2015 22:19 . Reden: Laatste zin even beter verwoord, vanwege de reply van Virtuozzo ]

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Virtuozzo schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 20:50:
[...]

Ik moet het land nog tegenkomen waar Chinese investeringen voor meer werkgelegenheid zorgen. Niet dat dit iets specifiek aan Chinese investeringen is, investeringsmaatschappijen en gerelateerde activiteiten zijn er nu eenmaal niet om voor meer werkgelegenheid te scheppen, maar om winsten te maximaliseren. Wat de consequenties daarvan aangaat, daar kunnen we een dozijn topics voor aanmaken.
Ik heb het ook niet over de korte termijn of de middellange termijn maar over de lange. Het aanleggen van infrastructuur op andere continenten is niet iets dat alleen ten goede komt van een Chinese landbouw of mijnbouwmagnaat die vervoer nodig hebben. Het zijn publieke werken die voor meer mobiliteit zullen zorgen. Verder staat het principe van winstmaximalisatie haaks op het gebruik van Chinese arbeid in andere werelddelen. China is nog steeds arm maar niet zo arm als twintig jaar geleden toen een Chinees niks koste. Nu moet je een Chinees vervoeren, accommoderen en betalen en dat zal snel duurder zijn dan een lokale werknemer.
De landen waar vanuit Chinese investeringen aantoonbaar meer werkgelegenheid wordt geschapen vinden we niet in Europa, wel in Zuid-Amerika, Afrika en Azië. Daar valt echter wel op dat die eerste fase van toename werkgelegenheid altijd gevolgd wordt door een fase van substitutie: plaatselijke werkgelegenheid wordt vervangen door Chinese migranten. Met name in Azië en Afrika is die trend al extreem duidelijk waarneembaar, zodanig zelfs dat in landen als Mozambique er spanningen zijn tussen plaatselijke overheid en Chinese ondernemingen.
Ik denk dat het ligt aan wat voor project het is en welke functie. Leidinggevende functies zullen snel overgenomen worden omdat het makkelijk is iemand te sturen die het moet regelen zoals het bedrijf in China het wil. Daar krijg je zeker in Afrika botsingen mee.

Het principe "Democratie" bestaat nauwelijks in dat continent. De reden waarom het zo vaak misgaat bij verkiezingen en de reden er bijna standaard wordt gesproken over fraude is dat de verliezende partij letterlijk hun baan verliest. De zittende president en de kandidaten kopen letterlijk stemmen door ze banen aan te bieden en bij winst van een kandidaat vliegt iedereen van de verliezende president er meteen uit. Die mensen zijn in een keer hun toekomst kwijt en dat eindigt nog wel eens in rellen of erger. Verliest een kandidaat dan was het fraude omdat de "steun" hun baan niet kreeg en dan krijg je ook rellen etc. De enorme corruptie en het cultureel gegeven voor de eigen familie of de eigen stam te zorgen helpt hier al helemaal niet bij. Investeren in Afrika is ook niet zonder gevaren omdat het zo weg kan zijn. Afspraken gelden zolang als de huidige president er zit. Wisselt de macht dan staat alles op losse schroeven. Dat is ook de reden dat als een verkiezing op het nieuws komen het altijd gaat over de vorige die uit de hand liepen en de angst op geweld bij de bevolking.
Chinese investeringen in Europa - inclusief de Ukraïne - vallen in een heel ander set categorieën: kennis en schaalvergroting. De huidige concurrentiefocus van China en bijvoorbeeld de VS ligt hierbij op de zogeheten zwarte aarde gebieden, de uitgestrekte zones landbouwgebied in het land die traditioneel de graanschuur van de Soviet Unie waren (met wat historische uitzonderingen ten gevolge van beleid onder Brezjnev en de zuiveringen / institutionele hongerdood opgelegd door Stalin. Europese bedrijven staan daar trouwens grotendeels buiten, voornamelijk vanwege de gevolgen van de overnames en participaties in de landbouw-, voeding- en veevoedersectoren door twee van de clans vertegenwoordigd door Putin's bankierende broertjes. Misschien dat men zich nog kan herinneren enige maanden geleden aan de schandaaltjes rond de verzoeken tot uitlevering van een Russische oligarch door de VS en het VK aan Oostenrijk, een oligarch eerst actief in investeringen en participaties kennisstructuren energie, en sinds een klein decennium specifiek gericht op de bovengenoemde sectoren (waarbij als voorbeeld de sector veevoeder vrijwel volledig middels participaties dienstbaar is aan Russische ondernemingen van die twee clans).
Ik ben bekent met China haar landbouwstreven. Ik zie het alleen niet als sterkte of zorg maar als zwakte van het Chinese regime. Chinees beleid heeft de demografie van het land overhoop gehaald, de Chinese cultuur heeft een tekort aan vrouwen gecureerd en de focus op productie in fabrieken in het Oosten heeft de landbouw doen verwaarlozen tot het punt dat China het noodzakelijk vind om buiten Azië land op te kopen om de voedselvoorziening te garanderen. Dit terwijl een gemoderniseerde landbouw het probleem zou oplossen.

Overigens is China niet in de positie om de voedselvoorziening te garanderen. Dat kunnen ze alleen niet omdat de Chinese vloot niet in staat is om zeeroutes tot aan Afrika te garanderen. India saboteert da streven al en de VS is een heel ander niveau van maritieme slagkracht. Dat is ook waarom China niet militair expansief gaat worden, tenminste niet buiten de directe periferie. Ze kunnen simpelweg niet riskeren de VS tegen zich te krijgen.

Ik denk altijd maar zo, er zijn geen natuurlijke hongersnoden, er zijn alleen kunstmatig gecreëerde hongersnoden die ontstaan door logistieke problemen. Dat geld al eeuwen aangezien er uiteindelijk altijd genoeg voedsel is.

Oh en je vergeet Chroesjtsjov zijn landbouwbeleid. Dat was ook bijzonder. :+
De Ukraïne is in veel meer opzichten dan menig mens denkt een zone van conflict. De Chinese investeringen hierin zijn niet enkel voorzien van economische doelstellingen voor Chinese belangenbehartiging, ze zijn ook een toneel van conflict met Russische belangen. En dat is een flinke factor. Misschien herinneren mensen zich nog aan de grote show van Putin's onderhandelingen met China enige tijd terug over energie, het bleek dat dit onderwerp meer beeldvorming was dan dat het op tafel kwam, de situatie omtrent investeringsbelangen landbouw was een groter struikelblok. Een dusdanig struikelblok dat Putin er niet in slaagde om meer dan een intentieverklaring los te krijgen van de Chinese overheid om participaties te overwegen conditioneel aan Russische acceptatie van overgave van infrastructuur en bedrijven aan China. Iets om over na te denken. Ik sprak enige tijd geleden met een zakelijke Russische kennis, hoe hoog de spanning en frustratie met het Westen ook, zij is veel meer gericht op ontwikkelingen van invloed op Rusland uit het Oosten.

En er is nog steeds geen Russische handelsmissie in Peking aangekomen ondertussen, wat wel afgesproken was tussen de twee.

In wezen mag je best een beetje dat gezegde van twee honden en een been aanhalen in deze specifieke kwestie. En opnieuw is ook deze situatie een groot signaal van het belang van kenniseconomie in deze wereld. Het is eigenlijk - naast de kapitaalstromen gevestigd in Europa - het enige wat de Europese lidstaten door de bank genomen nog hebben. Iets om over na te denken misschien, bij de komende verkiezingen, als de politieke partijen zich weer eens richten op het omvormen van onderwijs gericht op innovatie, kennis, onderzoek & ontwikkeling op productie- en taakgericht onderwijs. Beetje een verhaal van jezelf in de voeten schieten, zogezegd.
China speelt het gewoon slim ten aanzien van Rusland, daar zijn we het over eens. Het is perfect getimede geopolitiek waar China Rusland perfect in een hoek heeft en alle eisen kan stellen.

Het is alleen een ontwikkeling van de "19de eeuw". De extreme kolonisatiedrang van de 19de eeuw wordt nog wel eens beschreven als symbolisch van aard of als afzetmarkt voor Europese producten, dit waren alleen bijzaken. Het enige dat echt te slijten viel was textiel en dat was al eeuwen daarvoor zo geweest. De meeste slaven zijn gekocht met textielproducten, niet met zilver, goud of wapens. Denk daar maar eens over na als je iemand van Surinaamse afkomst ziet die met uitbundige gekleurde kleding rondloopt. Dat is de nalatenschap van de slavernij, veel meer dan Zwarte Piet.

Het punt was dat Europa als kleinste continent relatief het dichtbevolkt was en zeer intensief omging met de beschikbare grondstoffen. Een tekort was het probleem niet aangezien er meer dan genoeg ijzer, hout, landbouwgrond etc was. Het probleem was dat het niet te delen viel waardoor uitbreiding noodzakelijk werd. Dat is waarom Afrika doodleuk werd overgenomen. Het probleem was alleen dat na militaire kosten, infrastructuur, zoektocht, opbouw van faciliteiten en het inrichten van een zeer primitief bestuurssysteem de netto opbrengsten negatief waren. Het was simpelweg goedkoper om exportheffingen te betalen die fors waren dan koloniaal de boel te veroveren.

Velen beseffen zich niet dat Nederland, niet Frankrijk de tweede koloniale macht in de wereld was. Dat kwam omdat de stukjes die wij hadden allemaal extreem winstgevend waren. Suriname vanwege het aluminium en andere metalen, de Antillen vanwege olieraffinaderijen die de olie uit Venezuela verwerkt en Nederlands-Indië wat na India de meest winstgevende en meest begeerde kolonie ter wereld was met een enorme opbrengt uit een grote bevolking en enorme diversiteit van grondstoffen.

Nu waarom is dit "19de eeuws"? Het antwoord is heel simpel. Het fysiek opkopen van land voor grondstoffen is geredeneerd vanuit het principe dat je land moet bezitten om de opbrengst te kunnen gebruiken. Dat gelde alleen in de tweede helft van de 20ste eeuw al niet meer. Nadat Afrika verlaten werd kwam de grote verkenning en exploitatie van grondstoffen pas op gang omdat de nieuwe regeringen in Afrika de noodzaak hadden om iets tegenover de enorme afhankelijkheid van westerse importen te plaatsen. Het resultaat was een enorme expansie van mijnbouw waar ze infrastructuur voor moesten aanleggen en het materiaal moest uit het westen komen. Spoorlijnen en goede wegen waren er nauwelijks omdat het onrendabel was om die aan te leggen. Dus nu leende ze het geld voor deze projecten, werden de materialen verscheept en kwam de kennis om deze aan te leggen uit het westen. Om de grondstoffen verkocht te krijgen moest er laag worden ingezet wat staten ruïneerde en voor heel wat ellende heeft gezorgd. Bedrijven in het westen lachte zich dood want het was wel lekker winstgevend en goedkoop zo.

China heeft sindsdien massaproductie van goederen overgenomen en is vol in de valkuil van massa investeringen voor grondstoffen gelopen. Ze bouwen nu infrastructuur op in Afrika voor grondstoffen en de producten gaan naar het westen. China probeert om productie te monopoliseren om zo hun investeringen in grondstofproductie veilig te stellen. Er is een probleem, het heet urban mining en het werkt geweldig als je grondstoffen nodig hebt en andere landen deze proberen te blokkeren. Het is ook nog eens beter (oke, minder schadelijk) voor het milieu en goedkoper omdat iedereen zijn computer/mobieltje gewoon weggooit als er iets kapot is of als die te oud word gevonden.

Dus dank je China, jullie zijn er ook mooi ingelopen. d:)b

De kennis van ons in het westen gaat China simpelweg niet evenaren. Het land stimuleert innovatief zijn niet door de ronduit waardeloze bescherming van intellectueel eigendom. De economie lijkt misschien indrukwekkend maar heeft totaal geen diepgang voor de lange termijn. Het land is arm, slecht opgeleid, demografisch zwak en niet in staat tot grootschalige en diepe hervorming. Het lijkt een beetje op Japan voor de oorlog. Japan leek ook een industriële grootmacht waar veel van te vrezen viel. Op papier een sterke vloot, sterk leger, goede industrie maar in de praktijk totaal geen diepgang of kans op hervorming en technologisch volledig afhankelijk van het westen. Anekdoten (oke, dit zijn niet echt anekdoten) zijn altijd leuk dus hier een paar.

-De superslagschepen Yamato en Musashi hadden klimaatcontrole voor een groot deel van het schip terwijl de meeste Amerikaanse schepen nauwelijks airconditioning hadden. Standaard sliep de halve bemanning op het dek omdat in het schip je echt niet kon slapen tenzij je 40 graden comfortabel vind. De Japanners hadden alleen ook 46cm kanons nodig (opgeschaalde 35,6cm van Brits ontwerp) om de doorslaggevende prestaties te behalen van modernere westerse 40.6cm kanons en de torpedobescherming was door een grove ontwerpfout waardeloos. Dit versterkt met het "briljante" idee om bijna alle Japanse schepen te voorzien van een centraal waterdicht schot langs de lengte van het schip, bedoeld om overstromingen van het schip te beperken maar in de praktijk leverde het een gegarandeerde kapseizing op.
-Vuurleiding was achterhaald aangezien het systeem gekopieerd was van een Brits systeem uit de jaren 20 en nooit echt verder ontwikkeld. Radar was zeer primitief en zo kan ik nog wel even doorgaan qua technische ontwikkeling. Ik heb er nog eentje en dan hou ik op.

-Het prototype van de beroemde A6M "Zero" werd van de fabriek naar het testvliegveld vervoerd per ossenwagen. Ja echt. :P
Het toestel was ook vrij snel achterhaald en omdat Japan niet in staat bleek een nieuwe generatie vliegtuigmotoren te ontwerpen en produceren werd het uiteindelijk een eenzijdige slachting.

Na de oorlog hebben de Amerikanen het land letterlijk van de grond af herbouwd met de Marshallhulp en Japan voorzien van alle technische knowhow hoe ze zelf moesten innoveren. Het resultaat lijkt me duidelijk. China heeft deze behandeling nooit gehad en gaat die ook niet snel ontvangen.

Dat China een nog veel zwakker land als Rusland (wat in de jaren 1920/30 enorm veel technische hulp uit het westen kocht/jatte/ontving en daar vervolgens ook niks mee kon maar daar hoor je ook niemand over) de baas zijn verbaast mij niet maar voor China hoef je niet bang te zijn of met argusogen te kijken. Dan jatten en kopiëren ze maar, zelf innoveren op de schaal en de snelheid van het westen kunnen ze niet waardoor wij altijd in staat zullen zijn om iets tegen hun productie te zetten. Gaan ze moeilijk doen dan hebben we een enorme stapel grondstoffen klaarliggen die voor bijna niks gewonnen kunnen worden met dank aan China haar enorme investeringen. ;)

• RoD
  • Niet online

RoD

Finland bereidt 900.000 reservisten voor op eventuele crisissituatie
Die zijn lekker concreet bezig, terwijl de regering hier nog steeds z'n kop in het zand steekt.

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2021 13:47 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Ze zijn ook al in Tsjechië. Ik weet ook niet hoe ze daar terecht zijn gekomen. De route moet door Polen of Oekraïne hebben geleid... Wordt nergens duidelijk welke route ze hebben afgelegd. Mag hopen dat ze niet in Duitsland terechtkomen, want ik zie de nazi-retoriek van Poetin al weer opduiken.

• klaw
Ik was even het nieuws op verschillende sites aan het doornemen. Allen hadden het over de 900.000 reservisten. Maar kwam dit ook tegen;

'Europees leger is ons doel' (telegraaf alert)

Ze willen een Europees leger optuigen maar er wordt meteen gezegd dat het lang gaat duren en "mijn kinderen zullen het ooit meemaken". Als dit de reactie op Russische agressie is dan gaat het ietsje te lang duren denk ik zo.
Overigens is één Europees leger niet zo'n handig idee. Maar dat Nederland heel nauw samen gaat werken met het Duitse leger gaat is misschien niet zo'n heel slecht idee...

• RoD
  • Niet online

RoD

klaw schreef op zondag 03 mei 2015 @ 11:58:
Ik was even het nieuws op verschillende sites aan het doornemen. Allen hadden het over de 900.000 reservisten. Maar kwam dit ook tegen;

'Europees leger is ons doel' (telegraaf alert)

Ze willen een Europees leger optuigen maar er wordt meteen gezegd dat het lang gaat duren en "mijn kinderen zullen het ooit meemaken". Als dit de reactie op Russische agressie is dan gaat het ietsje te lang duren denk ik zo.
Overigens is één Europees leger niet zo'n handig idee. Maar dat Nederland heel nauw samen gaat werken met het Duitse leger gaat is misschien niet zo'n heel slecht idee...
Een Europees leger is natuurlijk niet echt aan de orde. Samenwerking, inderdaad, dat wel. Dat is een goede eerste stap. De Scandinavische landen gaan samenwerken, Nederland intensiveert samenwerkingen... dat hebben we nodig. Nu nog meer budget, maar ook daar wordt over gesproken. Ik denk dat dit soort ontwikkelingen noodzakelijk zijn, en of dat uiteindelijk leidt tot een Europees leger (in welke vorm dan ook), dat lijkt me bijzaak.

• klaw
Je kunt niet verwachten dat de Fransen hun eigen leclerc gaan opgeven en met Leopards gaan rijden, of de italianen hun Ariete.
Daarnaast heb je landen als de Zweden met zijn onconventionele tank speciaal ontworpen voor de bossen bergen en heuvels. Erg laag 1,9 meter ten opzichte van de gebruikelijk 3 meter, heeft een vast kanon. De bedoeling is dat hij zichzelf ingraaft en een paar keer schiet weg rijd en herhaalt. Compleet nutteloos om bijvoorbeeld in grote open vlaktes neer te zetten.

Je krijgt dan allemaal problemen met één Europees leger. Het beste is dat kleinere landen (Nederland, België, gewoon één kunnen zijn met één van de grotere buurlanden. En dat alle landen effectief met elkaar kunnen communiceren zowel tussen leiding en op het veld (Het wordt eens tijd dat de Fransen engels leren...).
Dat inlichtingen goed met elkaar worden gedeeld; bijvoorbeeld dat als de Fransen linichtingen krijgen dat de een Duits deel van het front wordt aangevallen dat zoiets meteen kan worden doorgegeven.

• SavageBrother
Het lijkt me toch ook juist gunstig om verschillende soorten materiaal (bv; tanks) te hebben, wanneer ieder Europees land met dezelfde tank gaat toeren is het ook vrij makkelijk om een voor die tank geschikt antitankwapen te maken.

Althans, dat lijkt me..

It's dogged that does it

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ah en Europese leger, een leger bestaande uit eenheden geleverd door alle landen waar inzetbaarheid alleen mogelijk is als alle landen het eens zijn over deze inzet. Volslagen gestoord idee dus. :P

De Nederlands-Duitse en Nederlands-Britse samenwerking bij respectievelijk de landmacht en mariniers is een van de weinige werkzame voorbeelden omdat Defensie hier vrij praktisch ingesteld is en de waarde van samenwerking ziet. De landmacht gebruikt bijna exclusief Duits materiaal, is op zijn Duits ingericht qua structuur en genoeg soldaten die Duits kunnen. De mariniers idem dito.

Nu gaan we even kijken naar de zuiderburen. Bij wie moeten die gaan samenwerken? Met de Fransen willen de Vlamingen niet omdat de dan Frans moeten spreken en met Nederland en Duitsland willen de Walen niet omdat ze dan Nederlands, Duits of Engels moeten spreken. Dan zijn er ook nog de Duitsers die bij Wallonië horen. De reden dat België qua marine samenwerkt met Nederland is omdat de hele kustlijn Vlaams is en de schepen afdankertjes van de Nederlandse vloot. Is wel zo makkelijk, zeker omdat iedereen gewoon Nederlands kan. België is dus weer eens hopeloos. Zo kan ik nog wel even doorgaan met bijvoorbeeld waarom niemand met de Fransen wil samenwerken maar dat is een beetje offtopic.

De enige poging tot standaardisatie binnen de NAVO is het gebruik van dezelfde kalibers voor wapens. In de praktijk werkt dat al voor geen meter aangezien je niet zomaar Franse 120mm ammunitie in een Duitse tank kan afschieten en Britse 120mm ammunitie gaat al helemaal niet werken.

Overigens zouden de Fransen er goed aan doen om het motorblok en de transmissie van de Leopard 2 in hun tanks te bouwen. Dan werken ze misschien eens. O-)

Als laatste, Zweden gebruikt de S-tank niet meer. Dat was een behoorlijke mislukking en nu gebruiken ze ook gewoon de Leopard 2, een aangepaste A5 om precies te zijn. ;)

Verwijderd

-

[ Voor 137% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2021 13:47 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Maar we gaan nog wel voor het eind van het jaar evalueren om te kijken of Oekraïne de controle over de grenzen heeft teruggekregen. En als dat niet gebeurt... nou, dan zijn we op zijn minst verontwaardigd!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Zodra het Minsk II akkoord geschonden wordt is er niks meer dat de Amerikanen tegenhoud om wapens te leveren. Dat begrijpt Merkel en die zal een andere strategie moeten gaan aannemen.

Fool me once, shame on you. Fool me twice shame on me.

Dus de Nachtwolven zijn in Duitsland, via Oostenrijk. 8)7
http://nos.nl/artikel/203...n-bereiken-duitsland.html

[ Voor 22% gewijzigd door DaniëlWW2 op 03-05-2015 22:33 ]

Pagina: 1 ... 31 ... 168 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.

Extra omtrent de situatie nu:
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.

Specifieke topic regels
• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid