[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 168 Laatste
Acties:
  • 730.896 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:23
Het valt me op dat Rusland in dit conflict al heel vaak heeft "gedreigd" met nucleaire zaken, waar ik van de NAVO-landen nog van geen enkele nucleaire test heb gehoord, maar waar vooral met conventionele zaken wordt gedreigd...

Vanaf wanneer kunnen we eigenlijk concluderen dat dit een tweede koude oorlog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-10 07:36

PauseBreak

derp!

Avalaxy schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 15:58:
Het valt me op dat Rusland in dit conflict al heel vaak heeft "gedreigd" met nucleaire zaken, waar ik van de NAVO-landen nog van geen enkele nucleaire test heb gehoord, maar waar vooral met conventionele zaken wordt gedreigd...

Vanaf wanneer kunnen we eigenlijk concluderen dat dit een tweede koude oorlog is?
Al een tijdje terug. Zelfs de SGP heeft in een vraaggesprek voor de Provinciale Statenverkiezingen op RTL 7 gisteren gezegd dat het onverstandig is om er vanuit te blijven gaan dat de Koude Oorlog nog steeds afgelopen is, en dat het einde wellicht prematuur is uitgeroepen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:10
Ook wel natuurlijk in gedachte houden dat de koude oorlog voor Rusland eigenlijk nooit echt afgelopen is.

Het regime heeft altijd de NAVO als grootste probleem gezien.

Nu horen we meer over "Russische vluchten langs Nederland etc", maar dat was voor Ukraine net zo vaak aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Mektheb schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 16:23:
Nu horen we meer over "Russische vluchten langs Nederland etc", maar dat was voor Ukraine net zo vaak aan de orde.
Dat is niet helemaal waar. Ja, het gebeurde nog steeds wel (af en toe, 1x in de 1-2 maanden zoiets), maar de frequentie en manier waarop het nu weer gebeurt was voor Oekraïne niet aan de orde.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
PauseBreak schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 16:39:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Ja, het gebeurde nog steeds wel (af en toe, 1x in de 1-2 maanden zoiets), maar de frequentie en manier waarop het nu weer gebeurt was voor Oekraïne niet aan de orde.
Maar ook niet zo uitbundig in het nieuws dat de bevolking dacht er iets gaande was.

Verder heb je wel gelijk dat het een enorme toename is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Mektheb schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 16:40:
[...]

Maar ook niet zo uitbundig in het nieuws dat de bevolking dacht er iets gaande was.

Verder heb je wel gelijk dat het een enorme toename is.
Zoiets hoeft ook niet in het nieuws want als ze gewoon rondvliegen met transponders aan is er weinig aan de hand. Tegenwoordig vliegen ze 1) veel vaker rond (bijna dagelijks) en 2) met transponders uit. Met name dat laatste maakt dat passagiersvluchten er ook hinder van ondervinden en dus komt het meer in het nieuws.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karloe
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-11-2020
Vice News, deel 1 van 3 over Cargo200, die Russische soldaten die niet in de UA waren, maar wel in een bodybag "thuis" komen.
YouTube: Killed in "Unknown Circumstances": Russia's Ghost Army in Ukraine (Part 1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Avalaxy schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 15:58:

Dreigen zonder intentie het dreigement uit te voeren is contraproductief. ;)
Verder zitten we naar mijn mening al in de tweede Koude Oorlog. Geen reden om daar omheen te draaien. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:54
DaniëlWW2 schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 20:28:
[...]

Dreigen zonder intentie het dreigement uit te voeren is contraproductief. ;)
Verder zitten we naar mijn mening al in de tweede Koude Oorlog. Geen reden om daar omheen te draaien. :/
Waar Rusland dreigt met geweld en het west terugdreigt met armoede. Onderschat niet wat het met de Russen doet dat het nu steeds slechter gaat in het land - veroorzaakt door het Westen. Zelfs als je de situatie kent en goed geïnformeerd bent, maar je wel je baan verliest... tja.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CapTVK
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 08:56:
Ben ik per ongeluk in het 'welk vliegtuig moet ik kopen'-topic beland? Is wel erg ver weg aan het gaan van het onderwerp hier.
Onterecht, soms kan een uitstapje nuttig zijn om het allemaal even vanuit een ander perspectief te bekijken. Het is gelukkig even rustig dus het mag even.

Ik zag jaren terug al dat we de JSF/ f-35 zouden gaan kopen omdat deze als enige geschikt is voor de B61. Alle andere toestellen vielen bij voorbaat af.

(Even terug naar eerdere post)
CapTVK in "Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne"

Duur is ie maar we hebben terecht het goede toestel gekozen*.

Nu heb ik wel een vraag aan de military hardware fanaten onder jullie. In de diverse discussies over "welk vliegtuig moet ik kopen?" is ooit iets gezegd over de B61? Feitelijk beslis je daarmee elke discussie of toestel X, Y beter is of niet het wordt gewoon de F-35. En de documentatie voor dit argument is gewoon te vinden op internet. Dat moet toch wel eens eerder aan bod zijn geweest?

Hierna ben ik klaar met de f-35, beloofd.

* plus een nog paar super Tucano's ;)

TF2 GoT http://www.teamfortress.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, en zo kan je via via ook op de lokale prijs en beschikbaarheid van brood komen, hoe het gebakken is en wat de samenstelling is en verdedigen dat het relevant is. Het beschikbaar hebben van middelen kan relevant zijn, uitgebreide discussie over individuele vliegtuigen en hoe ze beter zijn ligt gewoon ver, ver van de Oekraïne-situatie af. En niemand houdt het tegen als er een topic over vliegtuigen komt met een opening waarom het ook in de situatie Rusland relevant is.

Niemand wil de discussie over de vliegtuigen tegenhouden - integendeel. Maar doe dat dan in een apart topic :) Niet mee eens? Terugkoppelingstopic :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2015 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 20:42:
[...]

Waar Rusland dreigt met geweld en het west terugdreigt met armoede. Onderschat niet wat het met de Russen doet dat het nu steeds slechter gaat in het land - veroorzaakt door het Westen. Zelfs als je de situatie kent en goed geïnformeerd bent, maar je wel je baan verliest... tja.
Het Westen dreigt met armoede? Excuses, maar de sancties zijn nou niet echt gericht op een algemene economie of sectoren daarvan. Waar ze wel op gericht zijn, dat zijn personen en bedrijven direct verbonden aan personen die als instrument ingezet worden door het Kremlin.

Dat dit bedrijven zijn die de afgelopen 15 jaar structureel gelden en middelen hebben onttrokken aan Rusland en haar economie, dat is een consequentie van keuzes gemaakt door de huidige bezetting van het Kremlin.

Dat er consequenties van secondaire aard verbonden zijn aan sancties, dat is correct. Toch ligt de verantwoordelijkheid daarvoor niet bij het Westen, wel bij de clique in het Kremlin. Het is hun planning, hun handelen, hun keuzes die tot de huidige culturele, sociale, geopolitieke, economische en macro-economische ontwikkelingen leiden. Die processen zijn immers al meer dan een decennium aan de gang.

Dat is zuur, aangezien de politieke confrontatie er een is die voeten in de grond heeft aan alle kanten. Het is echter wel nu eenmaal de realiteit dat we aan al die kanten er pas het afgelopen jaar achter zijn aan het komen dat de maskirovka in gang gezet sinds voor de "beëindiging" van de Koude Oorlog precies dat blijkt te zijn: een spel van misleiding, manipulatie en misbruik. Van Rusland, haar bevolking, van het Westen, de bevolkingen daar en alles er tussen in.

Mijn god, meer dan een decennium heeft men intens samengewerkt aan alle kanten om te komen tot een pad van intrinsieke relaties. Of je dan nu kijkt naar handelsverdragen of de NATO, inmiddels liggen de stukken op straat waar duidelijk uit blijkt dat er nooit voornemen geweest is om die weg te volgen, maar om het te gebruiken als dekking van waar we nu achter komen.

En als we het dan hebben over waar de Russen in economische zin mee te maken krijgen, laten we eerlijk zijn, Putin's reorganisatie van de regio's met al zijn introductie en manipulatie van wetswijzigingen, benoemingen en structuren, met al zijn handelsrestricties en het onderbrengen van zo ongeveer alle strategische segmenten en bedrijven in die regio's onder eigendom van een drietal kleine corruptie clubjes samengesteld uit veiligheidsofficieren, bratva en nieuwe oligarchen ... enkel al die herstructureringen hebben meer schade toegevoegd aan Rusland dan welke sancties dan ook.

Dan hebben we het nog niet eens over alle bewuste reorganisaties in zaken als gezondheidszorg, waar zelfs Medvedev probeer ontwikkelingen te corrigeren omdat de criminele onteigeningen gigantische invloed hadden op een structureel negatieve ontwikkelingen van demografie, waar echter al dat geld wat er in gepompt werd niet enkel niet op zijn plek kwam, maar ook nog eens gebruikt bleek te worden als smeermiddel voor overnames en participaties in volledig andere sectoren.

Excuses, maar de echte redenen dat Russen in toenemende mate te maken krijgen met problemen is heel simpel dat de problematiek reeds structureel was. En als we dan eerlijk zijn, laten we dan ook eerlijk zijn ten aanzien van het waarom: de kunstmatige bubble van welvaart was precies dat: kunstmatig, bedoeld op het scheppen van omstandigheden om in aanmerking te komen voor broodnodige externe kapitaalstromen aangezien de interne kapitaalstromen tegen die tijd al een aantal jaren lang vrijwel volledig droogliepen op de voortdurende afsplitsing van middelen van landelijke economie naar private belangen als Gazprom. Dat de regio's in de problemen kwamen is een bewust geschapen ontwikkeling, een die door Putin's clique volledig bewust en op zeer scherpe wijze ingezet is als instrument voor verdere sociaal-economische controle.

Veroorzaakt door het Westen? Het spijt me oprecht, Rusland is een prachtig land, met zo ontzettend veel potentie, en ondanks alle problemen blijven Russen een ontzettend sterk volk met een zowel bloedige geschiedenis als prachtige cultuur. Maar het wordt telkens opnieuw gebruikt door tirannie. Misleid, gemanipuleerd en gebruikt van binnen uit, altijd onder dekking van deze of gene marketing van vijandsbeelden tot misplaatst nationalisme, maar dit is de realiteit. De problemen in Rusland zijn een direct gevolg van de keuzes gemaakt de afgelopen vijftien jaar.

In Rusland is het moeilijk om er door heen te prikken, de zaken te toetsen en de correcte conclusies te trekken. Maar zelfs daar is het niet onmogelijk. Ik spreek met genoeg Russen om dat te kunnen stellen. Maar zij zeggen mij ook dat dit überhaupt ter sprake brengen in het land is vragen om problemen die heel snel heel dicht bij huis komen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

NiGeLaToR schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 20:42:
[...]

Wat een onzin. Elke westerse sanctie tot dusver is gewogen op een zilveren weegschaal om het effect te beperken tot Poetin en zijn clique. Het zijn Poetin zijn tegenacties die de Russische economie beschadigen samen met oorlogsdreiging die ervoor zorgen dat mensen hun geld niet in Rusland investeren en zoveel mogelijk kapitaal omzetten in andere valuta en het land verlaten. Verder heeft Saudi-Arabië besloten dat ze Rusland hun inmenging in Syrië, namelijk steun aan Assad te combineren met het behouden van marktaandeel in olie productie door de prijzen te verlagen. Daar gaat de Russische economie en de Roebel aan ten onder. Saudi-Arabië lijkt mij toch geen westers land...

Het is Poetin zijn beleid die voor ontslag zorgen en het is Poetin zijn propagandanetwerk die de schuld afschuift op het westen. Als Poetin gewoon in zijn hok was gebleven dan was het business as usual gebleven. Nu zouden Europese leiders er heel goed aan doen om de hele clique van Poetin door te laten lichten, ze allemaal een reisverbod te geven en hun door corruptie verdiende miljarden aan te pakken. Dit samen met een fatsoenlijk energiebeleid zodat Poetin geen machtsmiddelen meer heeft. Dan stort de Russische economie maar in want dat gebeurd als de olie en gasexporten naar Europa wegvallen. Onze schuld was het niet dat Poetin oorlogje wou spelen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CapTVK
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
(overleden)
Kijk naar mijn links de VS (onder Bush) heeft jaren terug als blijk van goede wil unilateraal de helft van de B61's weggehaald uit west europa als politiek gebaar om het aantal tactische kernwapens af te bouwen. Rusland deed niks.

We hebben er nog maar 200!

Zie slide 9.

[ Voor 6% gewijzigd door CapTVK op 06-03-2015 00:29 ]

TF2 GoT http://www.teamfortress.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Virtuozzo schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 23:46:
De problemen in Rusland zijn een direct gevolg van de keuzes gemaakt de afgelopen vijftien jaar.
En is mede mogelijk gemaakt door het faciliteren van economische middelen van de landen die nu oh zo hypocriet doen dat ze het zo erg vinden dat Rusland zenuwachtig wordt als er bij hun grenzen wordt gerommeld en het heft in eigen handen neemt.
Een valse hond beloon je niet met koekjes.

En als je het over corruptie hebt steek dan ook de hand in eigen boezem en bekritiseer ook je eigen omgeving want daar is ook zat aan de hand wat absoluut niet door de beugel kan. Niet dat het elkaar op zou heffen maar er is wel degelijk een beperkte kijk op het grote plaatje en sprake van dubbele standaarden. Om nog maar te zwijgen dat je door media zo opgehitst wordt dat men aan het zwelgen is van het walgen van de Putin kliek.

Of dat men Oekraine zou helpen uit altruïsme terwijl vanaf ver al kan zien dat het eigenbelang een zeer grote rol speelt. EU dat een financieel kapot land wil inlijven en eigenlijk een tweede Griekenland creëert. IMF dat tegen haar eigen regels aan een land leent dat in oorlog is. NATO dat tegen eigen richtlijnen ingaat om zich te scharen naast een aspirant lid wat in oorlog is. En de buitenlandse landen al in de rij staan om straks in privatiseringsrondes de kroonjuwelen voor een prikkie op te kopen. En de banken die gewoon door blijven gaan met willens en wetens corrupt geld het land uit te krijgen

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2015 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost.B
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-10 19:25
Wat ik me eigenlijk ook afvroeg was of Jorrit F, de Nederlandse vriend van de dochter van Putin, door de sancties is 'geraakt'. Als je zo heel zelden iets hoort over die connectie dan lijkt het me dat deze man behoort tot de intimi van Putin. Die dochter, Maria, is volgens mij al sinds MH17 niet meer in Nederland. Of hij nu mog in Nederland is en/of hier vrij naartoe mag reizen is me onduidelijk. Kan er zelf bijzonder weinig over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Beide leveren een rationeel en vanuit westerse optiek uitstekend betoog. Alleen zijn er blijkbaar niet veel Russen die het ook zo zien. En dat is wat telt in dit oplopende conflict.

Hoe harder de sancties, hoe populairder Putin. Dus de druk die je vanuit de populatie hoopt te krijgen ontaard in aversie tegen het westen. Wat er nu zal volgen? Tja, als het land maar ver genoeg afzakt resteert 1 optie - nog meer oorlog voeren. Zal niet de eerste keer zijn als een land op die manier een depressie tracht af te wenden. Uiteraard hoop ik dat het zover niet hoeft te komen, vraag me dus louter af of de manier waarop we in het westen met Rusland om gaan wel het gewenste effect geeft.

http://www.express.be/jok...r-het-antwoord/211799.htm

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
NiGeLaToR schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 08:15:

Beide leveren een rationeel en vanuit westerse optiek uitstekend betoog. Alleen zijn er blijkbaar niet veel Russen die het ook zo zien. En dat is wat telt in dit oplopende conflict.
Hoe weet je dat russen dit niet meer beginnen zien?
Hoe harder de sancties, hoe populairder Putin. Dus de druk die je vanuit de populatie hoopt te krijgen ontaard in aversie tegen het westen.
Nogmaals hoe weet je dit? Rusland is vervallen tot een de facto dictatuur waar de pers amper vrijheden heeft .

http://rsf.org/index2014/en-index2014.php

Rusland compleet bijna aan de onderkant. Artikels en peilingen over de populariteit van Putin zijn zoals de verkiezingsresultaten van Saddam, die kreeg ook 95+% van de stemmen.
Wat er nu zal volgen? Tja, als het land maar ver genoeg afzakt resteert 1 optie - nog meer oorlog voeren. Zal niet de eerste keer zijn als een land op die manier een depressie tracht af te wenden. Uiteraard hoop ik dat het zover niet hoeft te komen, vraag me dus louter af of de manier waarop we in het westen met Rusland om gaan wel het gewenste effect geeft.

De macht van Poetin is gebaseerd op de rijke toplaag, oorlog is niet beter voor hen, meer sancties een ramp.

Eigenlijk maakt het weinig uit wat de bevolking denkt.

http://edition.cnn.com/20...ladimir-putin-popularity/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Weer zo'n 'Als het westen niet X gedaan had was er geen probleem' artikel dat de Russen als passieve partij behandelt.

Dit is een mooie uit de bron in New Statesman:
A woman in her 60s said to me: ”What’s wrong with Putin? At least he holds the country together – look at what happened to the Ukraine. It’s in pieces; its people are beyond despair.”
Het lijkt wel een parodie van het effect van indoctrinatie. Dat Putin de reden is dat er een oorlog is in Oekraine komt blijkbaar niet op, hij reageert alleen maar op de instabiliteit die door het ontbreken van een Sterke Leider als Putin ontstaat.

[ Voor 69% gewijzigd door IJzerlijm op 06-03-2015 09:01 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJzerlijm schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 08:35:
Dat Putin de reden is dat er een oorlog is in Oekraine komt blijkbaar niet op.
Oekraïne begon de oorlog met DNR/LPR dat gesteund wordt door Rusland. Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om niet in te grijpen en hun verlies te nemen. Dat ze nu opgehitst door het westen de oorlog niet kunnen winnen hebben ze aan zichzelf te danken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Daar is dat vermaledijde Westen weer ! Alsof Oekraine met 'OK, whatever' had gereageerd op het verlies van hun halve grondgebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 10:18:
[...]

Oekraïne begon de oorlog met DNR/LPR dat gesteund wordt door Rusland. Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om niet in te grijpen en hun verlies te nemen. Dat ze nu opgehitst door het westen de oorlog niet kunnen winnen hebben ze aan zichzelf te danken.
En dan?

Dan was heel Oost-Oekraine nu Rusland, net als de Krim, omdat ze dan ook een referendum hielden met 100% die voor stemt?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, Wouter vindt het realistisch dat als Duitsers naar Groningen gestuurd worden en met een aantal al genaturaliseerde Duitsers vervolgens Groningen tot Duits grondgebied verklaart, we dat normaal moeten vinden en accepteren.
Er niets tegen doen is dan ook helemaal geen uitnodiging hetzelfde vervolgens te doen met Friesland.

En nee, kom nou niet weer met 'gekozen'. We hebben allemaal de trucks met vooringevulde formulieren gezien, er waren geen waarnemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[b][message=43856023,noline]We hebben allemaal de trucks met vooringevulde formulieren gezien, er waren geen waarnemers.
Er waren waarnemers uitgenodigd door Rusland, de grootste verzameling Europese fascistische politici bij elkaar sinds de Neurenberg rally van 1937.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Ik ga er maar even van uit dat je nog niet helemaal wakker was toen je dat schreef.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

CapTVK schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 23:37:
[...]

Nu heb ik wel een vraag aan de military hardware fanaten onder jullie. In de diverse discussies over "welk vliegtuig moet ik kopen?" is ooit iets gezegd over de B61? Feitelijk beslis je daarmee elke discussie of toestel X, Y beter is of niet het wordt gewoon de F-35. En de documentatie voor dit argument is gewoon te vinden op internet. Dat moet toch wel eens eerder aan bod zijn geweest?
Het punt met dit soort dingen is dat het niet veel uitmaakt. De F-16 is immers ook nuke capable, en als de nood aan de man komt zijn de overige vliegtuigen die we hier in Europa hebben rondvliegen en die dat nu nog niet zijn, dat ook echt wel. Daarnaast zou het wellicht beter zijn om ons ook hier te richten op interne, Europese mogelijkheden, zoals de Franse wapens.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Hoe harder de sancties, hoe populairder Putin. Dus de druk die je vanuit de populatie hoopt te krijgen ontaard in aversie tegen het westen. Wat er nu zal volgen? Tja, als het land maar ver genoeg afzakt resteert 1 optie - nog meer oorlog voeren.
In dat geval zijn keiharde sancties dus noodzakelijk, zodat het land zo versterft dat het geen oorlog meer kan voeren.

Gezien de bezetting van de Krim is er geen twijfel wie er agressor is en wie slachtoffer. Met de MH17 is Nederland ook direct betrokkene. (om over in elkaar geslagen Nederlandse diplomaten maar te zwijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 10:32:
Ja, Wouter vindt het realistisch dat als Duitsers naar Groningen gestuurd worden en met een aantal al genaturaliseerde Duitsers vervolgens Groningen tot Duits grondgebied verklaart, we dat normaal moeten vinden en accepteren.
Er niets tegen doen is dan ook helemaal geen uitnodiging hetzelfde vervolgens te doen met Friesland.
Waar zeg ik dat het realistisch is? Of eerlijk, wettig of moreel verantwoord?
Het is gebeurd en daarmee een onomkeerbaar feit.
Eveneens dat het een onomkeerbaar feit is dat Oekraïne wel degelijk een keuze heeft gemaakt.
Daar betaalt ze nu het gelag voor door een oorlog die toch vrij lastig blijkt te zijn en ze er met hulp van buitenaf zeker niet uit komen.
Het is niet slim om een oorlog te beginnen die je niet kan winnen.
In dat opzicht heeft Oekraïne nog steeds de keuze om bakzeil te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Ja echt, als Oekraine nu ophouden met terugvechten zal Putin ophouden met verder gebied annexeren. Misschien moeten we dat nog op een papiertje ondertekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 11:09:
[...]

Waar zeg ik dat het realistisch is? Of eerlijk, wettig of moreel verantwoord?
Het is gebeurd en daarmee een onomkeerbaar feit.
Eveneens dat het een onomkeerbaar feit is dat Oekraïne wel degelijk een keuze heeft gemaakt.
Daar betaalt ze nu het gelag voor door een oorlog die toch vrij lastig blijkt te zijn en ze er met hulp van buitenaf zeker niet uit komen.
Het is niet slim om een oorlog te beginnen die je niet kan winnen.
In dat opzicht heeft Oekraïne nog steeds de keuze om bakzeil te halen.
Oekraïne is helemaal geen oorlog begonnen. Het enige wat ze gedaan hebben is een crimineel legaal afzetten die zichzelf op walgelijke wijze heeft verrijkt. Alles wat daarna is gebeurd, is veroorzaakt door agressie (propaganda, aansturen van geweld, voeren van oorlog) van Poetin. Als hij zich er niet mee had bemoeit, dan waren er geen doden gevallen. Het wil niet zeggen dat iedereen het eens is met de pro-Westerse koers, maar dit is iets wat al jaren gaande is in Oekraïne. Nooit geweld of oorlog.

De Berkut, titushki, "volksrepublieken", inval op de Krim, allemaal Poetin. Nog even ter herinnering, dit was Donetsk een jaar geleden:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/t31.0-8/11046295_362851817237003_3488609370707870339_o.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
k995 schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 08:34:
[...]

Hoe weet je dat russen dit niet meer beginnen zien?

[...]

Nogmaals hoe weet je dit? Rusland is vervallen tot een de facto dictatuur waar de pers amper vrijheden heeft .

http://rsf.org/index2014/en-index2014.php

Rusland compleet bijna aan de onderkant. Artikels en peilingen over de populariteit van Putin zijn zoals de verkiezingsresultaten van Saddam, die kreeg ook 95+% van de stemmen.

[...]

De macht van Poetin is gebaseerd op de rijke toplaag, oorlog is niet beter voor hen, meer sancties een ramp.

Eigenlijk maakt het weinig uit wat de bevolking denkt.

http://edition.cnn.com/20...ladimir-putin-popularity/
Dat is waar - als er geen waarde is aan dat soort info weet niemand hoe het echt zit.
Vond de hoeveelheid mensen in de mars voor de vermoorde oppositieleider bemoedigend.

Maar, als klopt wat je zegt doet Poetin niets om de situatie voor hem en zijn rijke vrienden te verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

NiGeLaToR schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 11:23:
[...]

Dat is waar - als er geen waarde is aan dat soort info weet niemand hoe het echt zit.
Vond de hoeveelheid mensen in de mars voor de vermoorde oppositieleider bemoedigend.

Maar, als klopt wat je zegt doet Poetin niets om de situatie voor hem en zijn rijke vrienden te verbeteren?
Ik heb dit artikel al eens eerder gepost, maar hij is wel relevant voor je vraag: The Chilly Fallout Between Putin and His Oligarch Pals

In hoeverre de mensen nog achter hem staan is moeilijk te zeggen natuurlijk, maar ik kan me voorstellen dat veel op het westen georiënteerde oligarchen niet blij zijn.

Edit: Top US lawmakers urge Obama to send weapons to Ukraine
Leading Republicans and Democrats have urged President Barack Obama to provide lethal defensive weapons to Ukraine in its fight against pro-Russian rebels. In a letter, House Speaker John Boehner and other lawmakers said Russia's actions in Ukraine were a "grotesque violation of international law".
Meer druk van het congres op Obama. Hopelijk haalt het wat uit. Ik snap Obama nooit zo goed.

Nog een edit: in De Standaard staat een interessant interview met Peter Pomerantsev, die een boek over Poetin heeft geschreven. Ik heb alleen een betaald Blendle-linkje: https://blendle.com/i/de-...b3ad_da0a8c15735f/r/sh-tw

[ Voor 34% gewijzigd door RoD op 06-03-2015 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Virtuozzo schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 10:47:
Ik ga er maar even van uit dat je nog niet helemaal wakker was toen je dat schreef.
Ter herinnering:
http://www.reuters.com/ar...sis-idUSBREA400LI20140502

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Die Russische false flag brand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:04

wontcachme

You catch me? No you wont

Kan mij ook niet herinneren dat Oekrainse leger eenheden dat gebouw in de fik hadden gestoken.....

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
IJzerlijm schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 13:10:
Die Russische false flag brand ?
Klinkt behoorlijk hetzelfde als toen de Wikipedia: Reichstag fire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Werkelijk Wouter. Als het op deze manier doorgaat, wat gaat het volgende zijn - weet je zeker dat je hier in het topic niet door een AIVD bij de neus genomen wordt?

Laten we serieus blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-10 18:45
Zeggen dat Oekraine de oorlog is begonnen, is zo ongeveer vergelijkbaar met zeggen dat Polen de Tweede Wereldoorlog is begonnen omdat zij toch echt dat radiostation aanvielen.

Oekraïne heeft er juist alles aan gedaan om geen oorlog te hoeven beginnen, om Poetin geen excuus te geven full-force binnen te vallen om zijn burgers te verdedigen. Hell, Oekraïne heeft wekenlang lijdzaam toegekeken dat De Krim zich onder dreiging van AK-47's afscheidde.
Ondanks dat er helikopters en APC's de grens overkwamen en goedbewapende "bezorgde burgers" allerlei strategische plekken overnamen.
Zelfs toen er heibel was in de diverse steden, Pro-Oekraïense mensen werden doodgestoken, doodgeslagen of verdwenen, Pro-Oekrainse bijeenkomsten niet meer gehouden konden worden wegens te gevaarlijk, hield men zich nog opmerkelijk redelijk in.

Oekraïne is helemaal geen oorlog begonnen, Oekraïne is zichzelf aan het verdedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Klassieke reactie als zelf aangenomen waanbeelden onverdedigbaar blijken en het trollen is afleiding.
Don't feed it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Don't feed the troll is een leuk idee maar het geeft de Russische propagandisten de ruimte om elke discussie te verzieken in een eindeloze berg desinformatie waarin de Russische agressie niet meer terug te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prosac2010 schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 14:47:
Oekraïne heeft er juist alles aan gedaan om geen oorlog te hoeven beginnen, om Poetin geen excuus te geven full-force binnen te vallen om zijn burgers te verdedigen. Hell, Oekraïne heeft wekenlang lijdzaam toegekeken dat De Krim zich onder dreiging van AK-47's afscheidde.
Ondanks dat er helikopters en APC's de grens overkwamen en goed bewapende "bezorgde burgers" allerlei strategische plekken overnamen.
Troepen in de Krim was via een verdrag toegestaan. Dat ze zich hebben bemoeit met interne zaken is zeker niet netjes. Maar als Oekraïne de Krim terug wil hebben lukt dat vooralsnog niet met praten.
Zelfs toen er heibel was in de diverse steden, Pro-Oekraïense mensen werden doodgestoken, doodgeslagen of verdwenen, Pro-Oekrainse bijeenkomsten niet meer gehouden konden worden wegens te gevaarlijk, hield men zich nog opmerkelijk redelijk in.
Het was in die tijd een redelijke chaos en er ging heel veel fout. Maar het besluit werd genomen om het actief leger in te zetten tegen opstandelingen. En daarmee is de burgeroorlog actief begonnen.
Men had er ook voor kunnen kiezen om de het leger alleen paraat te houden en direct met onderhandelingen te beginnen.
Oekraïne is helemaal geen oorlog begonnen, Oekraïne is zichzelf aan het verdedigen.
Je kan de Russische bemoeienis in de Krim en DNR/LPR als oorlogsdaad zien. Maar dan zul je ook de oorlog aan Rusland moeten verklaren om ze van je land af te sturen al dan niet met hulp.
De oorlog richt zich nu dus tegen de republieken die gesteund worden door Rusland en dus een proxy oorlog is. Oekraïne heeft keer op laten zien dat de Russen betrokken zijn maar gaat niet in een offensief tegen Rusland omdat ze dat zeker niet kunnen winnen en ze daarmee alleen maar in de kaart speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2021 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 15:58:
Snap je het nu nog echt niet? Er is geen burgeroorlog, het is een Russische invasie, het is een faux burgeroorlog waar veel Russische soldaten bij vechten en een select groepje Sovjet nostalgische nationalisten. :?
Oekraïne heeft zich in een oorlog laten lokken die ze niet wilden en niet aan blijken te kunnen. Niet veel anders dan een salomonsoordeel maar een keuze hadden ze wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:23
Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 16:37:
[...]

Oekraïne heeft zich in een oorlog laten lokken die ze niet wilden en niet aan blijken te kunnen. Niet veel anders dan een salomonsoordeel maar een keuze hadden ze wel degelijk.
Weet niet wat je hebt, maar je bent van je standaard onzin naar gewoonweg trollen gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:42
[...]

Je blijft alleen doen alsof integriteit van grondgebied geen fundamenteel recht is. Ook vergeet je even dat er redelijk vergaand zelf-bestuur is beloofd, maar het moest per se Novo Rossiya worden.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Alsof praten nut zou hebben gehad. Er zijn in 2003? al bijeenkomsten geweest IN Rusland waar al een lading van de hoge piefen van Donetsk republiek bijeen waren. Zelfs de Donetsk republiek vlag hing er toen al. Deze waren er allemaal uitgenodigd door Russische groepen van oligarchen die goede vriendjes zijn met Putin.

Er zijn al jaren "zomerkampen" in Rusland waar lading Oekrainers "trainingen" krijgen en ook georganiseerd door Putins vriendjes en clubs.

Toen de oorlog net begon waren alle hoge piefen Russen en mensen die op foto's staan in die kampen. En dat zijn allemaal bezorgde oekrainse burgers?

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Irak had ook de keuze om zich over te geven aan de Amerikanen in 2003 en dus is alles wat daar gebeurd is gevolg van hun keuze dat niet te doen tegen een overweldigende overmacht.

[ Voor 5% gewijzigd door IJzerlijm op 06-03-2015 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karloe
Had Rusland de sepa's niet gesteund vanaf het eerste "hulpkonvooi", dan waren er al lang geen sepa's meer geweest. Het is puur op rf soldaten en materiaal dat de UA troepen terug gedrongen zijn.
En Putin maar nokkio spelen.

Ik las daarstraks trouwens dat de "dnr" troepen in Donetsk een "opruiming" aan het houden zijn, iets met Oekraïns volk moet weg. Ben helaas de link kwijt, en kan het zo in de, beperkte, geschiedenis niet terug vinden.

Edit: gevonden, een tweet in russisch:
https://twitter.com/yevhenvolokhin/status/573792488013631488

[ Voor 6% gewijzigd door Karloe op 06-03-2015 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJzerlijm schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 17:11:
Irak had ook de keuze om zich over te geven aan de Amerikanen in 2003 en dus is alles wat daar gebeurd is gevolg van hun keuze dat niet te doen tegen een overweldigende overmacht.
Ze hadden toch de keus om hun WMD op te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-10 10:42
Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 18:19:
[...]

Ze hadden toch de keus om hun WMD op te geven?
Je snapt het ook niet hé?

Edit; Trouwens de sepa's (Russen) hebben de als eerste gesschoten en gedood. Strelkov heeft dat zelfs toegeven.

Niet dat je luisterd. je komt de hele tijd met dezelfde argumenten die we al in het vorige 400 pagina tellende topic meerdere keren hebben besproken met jouw. Je weerlegt niets je bent gewone een oude platenspeler die vast zit.

[ Voor 40% gewijzigd door klaw op 06-03-2015 18:28 ]

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Lekker, vlakbij waar m'n schoonouders wonen :/ Gelukkig geen doden. Lijkt een gerichte aanslag op iemand van een vrijwilligersbataljon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
"Russische steden in Oekraïne" :F Het zijn gewoon Oerkaïnse steden...

[ Voor 7% gewijzigd door klaw op 06-03-2015 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

klaw schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 18:41:
[...]

"Russische steden in Oekraïne" :F Het zijn gewoon Oerkaïnse steden...
Ik zie gewoon Russischtalig staan? Of is het misschien net aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
RoD schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 18:43:
[...]

Ik zie gewoon Russischtalig staan? Of is het misschien net aangepast?
:/ Ik dacht Russische steden te lezen, misschien verkeerd gelezen misschien aangepast, niet echt belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2021 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

klaw schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 18:46:
[...]

:/ Ik dacht Russische steden te lezen, misschien verkeerd gelezen misschien aangepast, niet echt belangrijk.
Nouja ze noemen wel eerst de Russische naam van de stad (Charkov), in plaats van de Oekraïense (Charkiv) ;)
Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 18:54:
[...]

Even een persoonlijke noot; zijn jouw schoonouders nog niet van plan om het gebied te verlaten? Ik snap dat je wil blijven om aan te tonen dat je niet bang o.i.d bent, maar ik zal mijn eigen leven lief zijn (als burger).
Nou, ze zijn niet blij met de huidige situatie natuurlijk, maar weg gaan ze niet. Ik heb daar eerder al eens op aangedrongen toen het in een eerder stadium ook heel penibel leek, maar ze pakken nog eerder de wapens op dan dat ze weg gaan.

Sovjetmentaliteit hè ;) (verder zijn ze tegen alles wat Rusland is)

Edit: en over een maand zit ik zelf in Charkiv :+ :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoxol
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:22
Afgelopen week war er ook een bom ontploft in centrum van Charkov. Echter heeft dat niet het nieuws gehaald (of ik heb iets gemist).

@RoD: Het is tamelijk rustig in Charkov als ik mijn oma en mijn neef mag geloven. Hopelijk blijft dat ook na een maand ook.

V-Strom 650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vermoed dat sommigen van jullie me al wel op nujij zijn tegengekomen, maar daar worden de draadjes de laatste tijd wel erg snel dichtgegooid....
Karloe schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 17:55:
[...]

Ik las daarstraks trouwens dat de "dnr" troepen in Donetsk een "opruiming" aan het houden zijn, iets met Oekraïns volk moet weg. Ben helaas de link kwijt, en kan het zo in de, beperkte, geschiedenis niet terug vinden.

Edit: gevonden, een tweet in russisch:
https://twitter.com/yevhenvolokhin/status/573792488013631488
Dit is een bron in het Engels:

http://en.censor.net.ua/n...of_ukrainians_in_horlivka

Ik kwam overigens nog een interessant bericht tegen over Hongarije, dat stelt bereid te zijn voor haar burgers in de Oekraine op te komen:

https://twitter.com/ArianaGicPerry/status/573594972877881345

Meer slecht nieuws?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2015 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

RoD schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 19:12:
[...]

Nouja ze noemen wel eerst de Russische naam van de stad (Charkov), in plaats van de Oekraïense (Charkiv) ;)
Alsof we het verschil weten. :P

Hoe harder de sancties, hoe populairder Putin. Dus de druk die je vanuit de populatie hoopt te krijgen ontaard in aversie tegen het westen. Wat er nu zal volgen? Tja, als het land maar ver genoeg afzakt resteert 1 optie - nog meer oorlog voeren. Zal niet de eerste keer zijn als een land op die manier een depressie tracht af te wenden. Uiteraard hoop ik dat het zover niet hoeft te komen, vraag me dus louter af of de manier waarop we in het westen met Rusland om gaan wel het gewenste effect geeft.

Dat beseffen we ons beiden maar al te goed. Het is alleen zo dat ik tenminste Oekraïne min of meer al heb afgeschreven en verder kijk. Voor Oekraïne kunnen we niks doen omdat we overvallen zijn en een militaire confrontatie op zijn zachts gezegd niet goed zal aflopen. De sancties van nu zijn er niet om Poetin ten val te brengen en het vertrek van het Russisch leger uit Oekraïne gaan ze ook niet bereiken. Wat die sancties wel moeten bereiken is dat verdere destabilisatie van Oost-Europa niet getolereerd zal worden. Ons belang is het voorkomen van een militaire confrontatie in de Baltische staten met desastreuze gevolgen. Het scenario dat Rusland die landen wel even in een nacht onder de voet loopt geloof ik niet en hetzelfde trucje proberen als in Oekraïne waar "seperatisten" worden bewapent zal niemand in het westen geloven. De reactie op "seperatisten" zou heel goed kunnen uitlopen in het in werking stellen van artikel 5 van de NAVO. Een land is aangevallen, alle landen zijn aangevallen.

Verder maakt de mening van de gewone rus niks uit in dit conflict. Rusland anno 2015 is een autoritaire, criminele veiligheidsstaat waar tegenstand überhaupt niet word getolereerd en waar bij de clique van Poetin horen betekent dat je flink mag graaien in de Russische staatskas doormiddel van malafide contracten zoals de bouw van de Olympische spelen, het WK van 2018 of bij Gazprom of Rosneft wat petrodollars kan innen. Hoor je niet bij de clique dan heb je je mond te houden. Doe je dat niet, tja dan eindig je of in de nieuwe Goelag van Poetin of met vier kogels in de rug, praktisch op de stoep van het Kremlin...

De gemiddelde rus word gebombardeerd met propaganda en kent de waarheid niet meer wat precies het doel van de Russische media. Het is zover gekomen dat er anti-maidan demonstraties zijn, tegen de "fascisten" en de EU en de VS die de fascisten aan de macht hebben geholpen. Als je tegen het beleid van Poetin bent dan ben je een landverrader. De moord op Mentsov is meteen omgedraaid naar een actie van Oekraïne om Poetin in diskrediet te brengen.

Er zijn heel wat motiveringen te bedenken waarom Oekraïne gedestabiliseerd moest worden vanuit de optiek van het Kremlin. Deze zijn allemaal te herleiden naar een interne focus. Voor de bevolking is het relevant dat Rusland gezien word als een grootmacht als statussymbool en voor het Kremlin is het belangrijk om de revolutie in Oekraïne te laten mislukken omdat deze hun ernstig bedreigt. In Oekraïne heb je net zoals in Rusland oligarchen die alles wat los en vast zit jatten. Iets dat nog wel eens vergeten word is dat Poroshenko een oligarch is en dat is waarschijnlijk de reden dat Merkel hem wantrouwt en daar heeft ze gelijk in.

Als laatste meer oorlog. Tja dat is een risico maar niks doen lokt in deze juist meer militaire acties uit. Het Kremlin, Poetin en zijn clique begrijpen uiteindelijk maar een ding namelijk het gebulder van kanonnen en de dreiging die uitgaat van een leger. Uiteindelijk zal de dreiging die uitgaat van de NAVO Rusland moeten stoppen. Daarnaast speelt ons "geweldige" financiële systeem een rol. De clique van Poetin heeft grote delen van hun vermogen omgezet in vastgoed en kapitaal hier in Europa met dank aan en steun van met name The City in London(grad) en onze eigen Zuidas. In Europa lopen verder genoeg zakenlieden en ex politici rond die zich hebben laten kopen met de petrodollars en actief proberen sancties af te bouwen. Een vijfde colonne die echt is en heel veel invloed heeft...

Als laatste moet je bedenken dat het Kremlin gunstige handelsovereenkomsten weggooide voor een bijna nietszeggend stukje Oost-Oekraïne. Als dat het buitenlandbeleid is geworden dan moet je voorbereid zijn op meer. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Amerika is nog niet eens gestart met de trainingsmissie of ze stoppen al weer. Ze willen eers zien wat er gebeurt met de minsk deal voordat men de trainers stuurt. Vorig jaar agusutus kondigden ze het aan en nu ze deze maand zouden starten pauzeren ze het programma.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

wontcachme schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 23:39:
Amerika is nog niet eens gestart met de trainingsmissie of ze stoppen al weer. Ze willen eers zien wat er gebeurt met de minsk deal voordat men de trainers stuurt. Vorig jaar agusutus kondigden ze het aan en nu ze deze maand zouden starten pauzeren ze het programma.....
Nou dat belooft dan ook weinig goeds voor de wapenleveranties :/

RT: 2 suspects in Nemtsov murder detained - FSB chief
According to FSB chief Aleksandr Bortnikov, the suspects were identified as Anzor Gubashev and Zaur Dadayev.

Bortnikov said both suspects come from Russia’s southern region of the North Caucasus, a restive place with insurgency and crime problems.
_O- uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2021 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Kijk dit is interesant en ook verontrustend. Der Spiegel heeft weer wat naar buiten gebracht over de relaties tussen Duitsland politieke initiatief en Breedlove en de Amerikanen die de aloude haviken lijn aanhangen.

http://www.spiegel.de/int...on-ukraine-a-1022193.html

Als ik dit zo lees dan word ik er niet echt vrolijk van. Het eerste punt namelijk de aantallen die Rusland aan de grens houd schat ik meer in op de "Duitse" schatting dan de 40.000 man van Breedlove. Ik denk namelijk dat Rusland niet de intentie heeft om door te stoten naar de Krim. Dat is misschien ooit geplant maar ik denk niet dat het snel zal gebeuren. De reden is vrij simpel. Minsk 2.0 lijkt het te houden en een schending hiervan zou Merkel wel tot heel andere ideeën kunnen aanzetten dan blijven praten. Wat ook meespeelt is dat zowel Loegansk als Donetsk binnen bereik van Oekraïense artillerie zijn waardoor er een permanente dreiging over die steden valt. Mensen maken zich geen zorgen over problemen met werk, voedsel, etc als er een "vijandelijk" leger zich binnen schotafstand bevind. Zo kan je vrij makkelijk de bevolking voor lange tijd in het gareel houden met minimale inspanningen.

Ik denk dat de militaire activiteit aan de Russische zijde van de grens voornamelijk logistiek is samen met wat oefeningen voordat een eenheid de grens over gestuurd word. Als we uitgaan van een sterkte van z'n 20.000 man in Oekraïne dan denk ik niet dat er 40.000 gevechtstroepen staan. Ik vermoed dat Breedlove doelbewust misinformatie aan het verspreiden is waarbij elke soldaat automatisch een gevechtssoldaat is. Een grove misrekening. Voor de eenheden in Oekraïne hebben ze militaire hospitaal nodig in Rusland voor evacuatie. Ze hebben gigantische munitieopslagplaatsen nodig voor al die artillerie. Ze hebben duizenden vrachtwagens nodig om het te vervoeren naar Oekraïne en die vrachtwagens moeten onderhouden worden. Al dit personeel moet eten waar behoorlijke veldkeukens voor nodig zijn. Als je dit samen met andere logistieke ondersteuning, generale staf, verkenning, inlichtingendienst en een aantal gevechtseenheden samentrekt dan zit je denk ik eerder aan de 20.000 man in totaal, ter ondersteuning van de gevechtstroepen die al ingezet zijn.

Aan de andere kant is er de frustratie van diplomatiek. Dat is op zijn zachts gezegd gevaarlijk. Je kan vinden van Merkel haar aanpak wat je wilt maar je moet toegeven dat het redelijk effectief is. Het laatste wat we kunnen gebruiken is als in de VS de boel word opgestookt waarna er zeer domme beslissingen worden genomen buiten Merkel om. Dat brengt mij bij een ander punt namelijk coördinatie van verschillende middelen. Wat ik zou willen zien is dat militaire macht ingezet zou worden als onderdeel van de diplomatie samen met de aanpak van de geldstromen. Gebruik het als middel om op terug te vallen als de diplomatie mislukt en laat zien dat je de slagkracht hebt zodat je Poetin dwingt concessies te doen of tenminste Poetin tot staande brengt. Poetin omverwerpen zit er gewoon niet in en dat zou het doel ook niet moeten zijn. Dan destabiliseer je Rusland met potencieel desastreuze gevolgen. Een nieuwe status quo zou het doel moeten zijn. :/

Oh en de NOS heeft dit zowaar overgenomen. :o
http://nos.nl/artikel/202...erspreidt-propaganda.html

Oke in de " for stupids" versie maar toch. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik kan me ook goed voorstellen dat de NAVO overdrijft. Ik vraag me alleen af waarom Duitsland dat zo belangrijk vindt. Men is het met elkaar eens welke rol Rusland speelt in het conflict.. en of ze nou 40.000 man of pak 'em beet de helft hebben staan, dat maakt niet uit.

Westerse regeringen en de NAVO kunnen beter de rijen gesloten houden en dergelijke propaganda laten gaan. Je weet immers dat aan de andere kant het nog vele malen erger is. Dat Der Spiegel dit naar buiten brengt snap ik wel, maar wat er weer wordt blootgelegd is dat er wederom onenigheid is aan het westerse front.
Xoxol schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 20:59:

@RoD: Het is tamelijk rustig in Charkov als ik mijn oma en mijn neef mag geloven. Hopelijk blijft dat ook na een maand ook.
Klopt. Ik vermoed dat het nog wel een tijdje relatief rustig blijft. Charkiv zal niet het eerste doelwit zijn. Wat dat betreft ben ik er een klein beetje gerust op.

[ Voor 25% gewijzigd door RoD op 07-03-2015 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 15:33:
Kijk dit is interesant en ook verontrustend. Der Spiegel heeft weer wat naar buiten gebracht over de relaties tussen Duitsland politieke initiatief en Breedlove en de Amerikanen die de aloude haviken lijn aanhangen.
Het Duitse initiatief wordt ook aantrekkelijker als de NAVO dreigende gaal uit gaat slaan. In dat opzicht hoeft het geen toeval te zijn of wordt er slim gebruik gemaakt van bekende stellingen.

Doet me denken aan een anekdote over de onderhandelingen tussen Gorbatsjov en minister Baker destijds over de situatie van Duitsland. De vraag was of een herenigd Duitsland niet lid van de NAVO mocht worden aldus Gorbatsjov. Waarop Baker de vraag stelde: 'Of wilt u een onafhankelijk Duitsland dat buiten de NAVO om haar eigen weg gaat zoeken en misschien ook op eigen houtje nucleaire wapens gaat produceren?'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 15:33:
Poetin omverwerpen zit er gewoon niet in en dat zou het doel ook niet moeten zijn. Dan destabiliseer je Rusland met potencieel desastreuze gevolgen.
Volgens mij waren we er nu achter in dit topic dat het conflict gespeeld moet/kan worden op wat binnen handbereik ligt. Geen doelen of principes, gewoon zover mogelijk komen. En iedereen weet dat Duitsland extremistische pacifisten zijn, en de Amerikanen het andere uiterste. Ik zie dat dus helemaal niet zo somber in.

Poetin omverwerpen en Rusland 50 jaar heropvoeden, a la Duitsland, dat begint zolangzamerhand het enige duurzame scenario te lijken. Nog een eeuw waarin tsaren de boel op stelten zetten, dat moesten we maar niet laten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

RoD schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 16:08:
Ik kan me ook goed voorstellen dat de NAVO overdrijft. Ik vraag me alleen af waarom Duitsland dat zo belangrijk vindt. Men is het met elkaar eens welke rol Rusland speelt in het conflict.. en of ze nou 40.000 man of pak 'em beet de helft hebben staan, dat maakt niet uit.

Westerse regeringen en de NAVO kunnen beter de rijen gesloten houden en dergelijke propaganda laten gaan. Je weet immers dat aan de andere kant het nog vele malen erger is. Dat Der Spiegel dit naar buiten brengt snap ik wel, maar wat er weer wordt blootgelegd is dat er wederom onenigheid is aan het westerse front.
Dat is het probleem nou juist. Breedlove is de boel op de spits aan het drijven met propaganda en daar is de Duitse regering niet blij mee.
Brent schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 16:53:
[...]

Volgens mij waren we er nu achter in dit topic dat het conflict gespeeld moet/kan worden op wat binnen handbereik ligt. Geen doelen of principes, gewoon zover mogelijk komen. En iedereen weet dat Duitsland extremistische pacifisten zijn, en de Amerikanen het andere uiterste. Ik zie dat dus helemaal niet zo somber in.
Ik maak me daar juist wel zorgen om. Duitsland is gewoon de dominante staat in Europa geworden, een positie die niet langer bedreigd is. Merkel heeft dit door en ze doet het beter dan menig andere Europees leider maar de afkeuring van militaire middelen is in deze nadelig. Rusland is niet gevoelig voor alleen diplomatie, er moet iets achter staan. Als Duitsland die conclusie niet trekt dan zullen de andere west Europese landen dit ook niet doen. Dan kom je in de situatie waar Rusland nog steeds een militaire dreiging voor de Baltische staten vormt, Polen zal ingrijpen bij een Russische aanval en wij ondertussen nog steeds niks hebben gedaan aan onze defensieapparaten. Voorkomen is altijd beter dan genezen en een inval van de Baltische staten voorkomen doe je door ervoor te zorgen dat het Kremlin het niet aan durft. Als je dat doet dan kan het de tempobepaling van het Kremlin ook doorbreken omdat je het Kremlin nu een optie ontneemt. De optie die de enige directe bedreiging voor de EU vormt.

Verder zou ik de VS het liefst zoveel mogelijk op de achtergrond houden gezien hun ronduit desastreuze buitenlandbeleid. Dat ze het Midden-Oosten vrij succesvol hebben gesloopt is meer dan voldoende en dan heb ik het nog niet over de interventies, invasies, coups, economische oorlogvoering etc in de "achtertuin"...
Poetin omverwerpen en Rusland 50 jaar heropvoeden, a la Duitsland, dat begint zolangzamerhand het enige duurzame scenario te lijken. Nog een eeuw waarin tsaren de boel op stelten zetten, dat moesten we maar niet laten gebeuren.
Dat klinkt misschien wel aardig maar je moet je afvragen in hoeverre dat wenselijk is. Ik kan mij nog een artikel herinneren dat Poetin liet plaatsen in de NYT waarin hij het exceptionalisme van de VS aanviel.
Toen bleek dat Poetin Rusland als de uitverkoren staat zag maar de essentie blijft hetzelfde. Jou idealen opleggen aan een ander land is gevaarlijk en slaat meestal terug in je gezicht. Zie het hele Midden-Oosten op het moment. O-)

Ik heb veel liever dat men genoegen neemt met een status quo waar wij onze afhankelijkheden kunnen afbouwen. Zodra Rusland haar machtsmiddelen verliest zijn ze zo gevaarlijk niet. Dan is het aan de eigen bevolking of ze nog langer types zoals Poetin willen. Opleggen dat de Russen types zoals Poetin niet meer mogen hebben als leiders zal ze alleen maar daar naartoe drijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 17:25:
[...]

Dat is het probleem nou juist. Breedlove is de boel op de spits aan het drijven met propaganda en daar is de Duitse regering niet blij mee.
Ja maar mijn punt is nou juist... waarom laten die Duitsers dat niet gewoon gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karloe
Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 21:24:
Ik vermoed dat sommigen van jullie me al wel op nujij zijn tegengekomen, maar daar worden de draadjes de laatste tijd wel erg snel dichtgegooid....
Dat zal best, ik ben "herkenbaar" daar.
Vriendin is op de weg terug naar NL, na Lviv (Bus gelost), Kiev (Combi gelost, al terug) en Mariupol (bakwagen gelost) zijn ze nu onderweg naar Lviv. Daar hopen ze over een uur aan te komen. (MB bus en een bakwagen, vriendin en 4 ex mariniers, anders had ze niet mogen gaan zonder mijn persoontje..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Karloe schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 17:41:
[...]

Dat zal best, ik ben "herkenbaar" daar.
Vriendin is op de weg terug naar NL, na Lviv (Bus gelost), Kiev (Combi gelost, al terug) en Mariupol (bakwagen gelost) zijn ze nu onderweg naar Lviv. Daar hopen ze over een uur aan te komen. (MB bus en een bakwagen, vriendin en 4 ex mariniers, anders had ze niet mogen gaan zonder mijn persoontje..)
Misschien heb ik het gemist, maar wat heeft je vriendin precies gedaan in Oekraïne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karloe
Ze is de leidster van een hulp konvooi, wat we bij elkaar kunnen regelen,
Begin vorige maand was het nog 3 busjes en een bakwagen, op 03-03 is ze vertrokken met een combi, een solo bakwagen en mijn bus. (Ik wilde zelf ook gaan maar werk zat tegen, te veel zieken.)

Edit:
We lossen alleen bij ICRC plaatsen, volgens de laadlijsten.
En ik ben vorige maand nog even Crimea binnen gewipt, daar wordt je echt niet vrolijk..
Donbas had ik ook nog willen doen, maar dat was te..., sepa's schoten op alles wat niet OSCE was.

[ Voor 32% gewijzigd door Karloe op 07-03-2015 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Karloe schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 17:41:
(MB bus en een bakwagen, vriendin en 4 ex mariniers, anders had ze niet mogen gaan zonder mijn persoontje..)
Slightly off-topic:
Ik zou me meer zorgen maken om de combinatie vriendin + die vier mariniers dan een handjevol dronken russen :+.
.

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
RoD schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 17:34:
[...]

Ja maar mijn punt is nou juist... waarom laten die Duitsers dat niet gewoon gaan?
Juist. Ik ben ook blij dat de Duitsers Duitsers zijn (althans, zoals ze dat nu invullen), maar dat betekent niet dat we alle hoop op hun en die strategie moeten vestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erg jammer dat er nu onenigheid lijkt te zijn tussen Duitsland en de VS. Dat speelt Putin alleen maar in de kaart. Lastig ook om te bepalen welke koers de juiste is: harde taal of diplomatie. Maar een combinatie van beide (een soort van 'good cop - bad cop') zou ook kunnen werken, MITS er intern eenheid is.

O ja, wat Karloe betreft: die was ik inderdaad op Nujij tegengekomen, misschien dat anderen van dit forum daar ook actief zijn, maar dan onder een andere naam. Maar ik vond het zelf wel zo prettig om met 1 nick te werken om zo geen digitaal gespleten persoonlijkheid te worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

@DaniëlWW2:

Aangezien Duitsland van plan is om weer flink te investeren in haar krijgsmacht (moet ook wel) lijkt het me redelijk om aan te nemen dat de conclusie wel is getrokken dat er in de diplomatie met Rusland, en zeker het Rusland onder Poetin, ook iets achter moet kunnen staan.
Alleen is Duitsland nu niet op het punt dat ze dat kunnen. Ze zitten net als wij met de gebakken peren van decennia van achtereenvolgende bezuinigingen en met dat misbaksel van een NH-90, GTK Boxers die veel te traag worden uitgeleverd en missiemodules missen, Fenneks die lastig inzetbaar zijn, en Leopard 2's die ook maar nauwelijks nog lopen.
Dus ja ... Eerst investeren zodat de krijgsmacht ook daadwerkelijk weer capabel is, is wel noodzakelijk voordat je echt harde taal gaat gebruiken.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Onbetrouwbare bron, maar ik post het hier toch maar even. Russian secret services may have 'liquidated' troops who shot down MH17 and 'are planting bugs on smartphones and laptops of investigators'
Russian secret services may have executed the troops suspected of shooting down Malaysian Airlines flight MH17, say sources involved in the investigation of the crash over eastern Ukraine.
The Dutch-led probe is leaning towards a conclusion that a BUK missile fired from rebel-held territory downed the Boeing 777, killing all 298 on board.
And it is highly likely the aircraft was shot out of the sky by Russian military personnel, according to a report by the Netherlands' state broadcaster NOS, citing anonymous sources in the police and the group of investigators working on the probe into the plane's loss.
Er staat alleen niets bij de NOS. Het zal wel niets zijn, maar ik ben benieuwd of dit nog wat consternatie oplevert. Al vraag ik me af of iemand The Daily Mail serieus neemt (ik normaal niet :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Het verbaast me helemaal niks meer wat ze doen in Rusland, dat stukje met Vice en die Dame in de Taxi en de taxi chauffeur die even een belletje kreeg zegt genoeg.

Rusland is in en in ziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Oh ik geloof best dat Rusland de schuldigen ombrengt. Daar draait Poetin zijn hand niet voor om. Maar dat maakt dit verhaal niet per se geloofwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
RoD schreef op zondag 08 maart 2015 @ 00:28:

Er staat alleen niets bij de NOS.
Denk dat het deze is, kwam vande week langs hier:
http://nos.nl/artikel/202...oor-politieteam-mh17.html

In ander nieuws, Nemtsov verdachte 'blaast zichzelf op':
http://www.nytimes.com/20...mself-up-report-says.html

Natuurlijk had dit plaats in de Noord-Kaukasus, Kadirov aan het werk zullen we maar zeggen ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Brent op 08-03-2015 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Eentje heeft ook bekend:
Dadajev werkte volgens Russische media eerder bij de politie in de islamitische deelrepubliek Tsjetsjenië. Volgens het agentschap voor strafrechtelijk onderzoek van het Kremlin hebben radicale moslims Nemtsov vermoord, omdat hij het Franse satirische blad Charlie Hebdo had gesteund.
Ongetwijfeld waar _O- (NU.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
RoD schreef op zondag 08 maart 2015 @ 15:50:
Eentje heeft ook bekend:

[...]

Ongetwijfeld waar _O- (NU.nl)
Het is bijna een soap. Ik moet zeggen, zelfs op de Russische TV ligt het er inmiddels allemaal zo ontzettend dik op dat ik toch afvraag hoe zelfs daar mensen er in kunnen geloven.

Totdat ik me er aan herinner dat de fundamentele insteek er geen van waarheid is, enkel van controle verhaallijnen en verzadiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus we zitten hier met een groepje complot theoristen die denken dat Putin samengespannen heeft om een oppositieleider van marginale betekenis het hoekje om te helpen. Terwijl politie onderzoek de daders opgespoord heeft waarvan een nu bekend heeft. Deze zullen door een onafhankelijke rechter moeten staan zodat het recht zijn loop kan hebben.
Niet dat ik het zelf geloof overigens. Maar om even de spiegel voor te houden hoe makkelijk mensen de complot theorie kaart toegespeeld kunnen krijgen. Want feitelijke bewijzen zijn vrij lastig te tonen. En bestaat er vooralsnog geen sluitend verhaal van wat er werkelijk gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-10 09:09

HaterFrame

Well... Poo came out!

En zoals we allemaal weten gaan we ook geen "juist" sluitend verhaal krijgen. De rechtsgang in Rusland is een lachertje.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Het is niet relevant - zo hard als dit mag klinken - wie achter de moord zit, in welke capaciteit of betrokkenheid. Dat is moeilijk te accepteren, zelfs begrijpen, vanuit westers perspectief, het gaat echter enkel om het instrumentele nut - de praktische consequenties. Van daaruit kun je eventueel proberen te kijken wie baat heeft bij welke consequentie, dat heeft echter ook zijn beperkingen.

Meer efficiënt is het om te kijken naar welke omstandigheden voortvloeien uit de moord voor betrokken partijen, dat maakt het makkelijker om inschattingen te maken van wat welke partij in staat gesteld wordt / verhinderd wordt te doen vanuit die omstandigheden.

Voor oppositie in algemene zin is het wegvallen van de persoon en het symbool iets wat resulteert in omstandigheden van verwarring, angst en versplintering van organisatie.

Voor anderen zijn de omstandigheden opvallend genoeg niet veel anders. Ik heb niet de indruk dat de moord een volledig nuttig effect heeft voor het regime in het Kremlin. Aan de ene kant zie je die omstandigheden waar de oppositie nu moeite mee heeft, aan de andere kant zie je echter ook tekenen dat een aantal van de cliques / clans vertegenwoordigd in het Kremlin te maken heeft met voortvloeiende omstandigheden van verwarring aan de ene kant van het spectrum, verharding (wat leidt tot verminderde cohesie binnen die vertegenwoordiging in het Kremlin) echter aan de andere kant.

Ik besef dat het volgende heel cru gezegd is, ik zie niet echt openingen voor specifieke actie/interactie vanuit resulterende omstandigheden voor de ene of gene kant met potentieel baat bij de moord, en voor meer direct betrokken partijen verandert de moord ook niet echt iets wezenlijks in resulterende omstandigheden van beperkingen - de trends verschuiven eigenlijk niet. In praktische zin op het moment is de moord eigenlijk weinig relevant, geen factor.

Zeker, rechtsgang is een trieste zaak in Rusland, dat weet menig ondernemer tegenwoordig net zo goed als de gemiddelde burger, maar zijn er vanuit deze zaak verschuivingen in of veranderingen van omstandigheden zichtbaar? Ook in dat opzicht niet.

Er is iemand vermoord, dat is gruwelijk, ik weet echter niet of het net überhaupt vergelijkbaar gruwelijk is met de afwezigheid van consequenties voor ontwikkelingen van welke aard dan ook - boven dat menselijke niveau van persoonlijk leed althans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sterk stukje journalistiek... behalve het weghalen van hele thuisnetwerken is het ook grammaticaal kwaliteit. Goede bron :)

"Smartphones en laptops die in de Oekraïne gebruikt zijn en die bijvoorbeeld via lokale telefoonnetwerken contact hebben gehad, zijn vernietigd. Want de apparaten kunnen makkelijk besmet zijn met spionagesoftware. In enkele gevallen zijn uit voorzorg ook thuisnetwerken van politiemensen weggehaald omdat ze mogelijk besmet waren."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Poetin spreekt openhartig over annexatie Krim in documentaire
Toen we vertrokken, zei ik: 'We moeten zorgen dat de Krim weer onderdeel van Rusland wordt''', aldus Poetin.
Hij geeft het dus gewoon keihard toe. Dikke middelvinger naar het westen, want die toen toch niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Verwijderd schreef op zondag 08 maart 2015 @ 23:20:
Dus we zitten hier met een groepje complot theoristen die denken dat Putin samengespannen heeft om een oppositieleider van marginale betekenis het hoekje om te helpen. Terwijl politie onderzoek de daders opgespoord heeft waarvan een nu bekend heeft. Deze zullen door een onafhankelijke rechter moeten staan zodat het recht zijn loop kan hebben.
Rusland, rechtstaat? Je bent me er een, wouter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Handige actie van die zilvere auto en ook misschien wel een beetje hard gereden door de apc: http://www.dumpert.nl/med...ffroad_test_met_tank.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2021 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
http://www.volkskrant.nl/...oord-op-nemtsov~a3892833/
"Nemtsov werkte aan een rapport over de Russische betrokkenheid bij de oorlog tussen pro-Russische separatisten en Oekraïense regeringstroepen. Aanhangers van de oppositiepoliticus suggereren dat dit mogelijk de reden is dat hij, met medeweten van de Russische autoriteiten, is vermoord. "

Weer eens een (klein) beetje journalistiek van Nederlandse bodem. Overigens is 1 van de verdachten een goede vriend van Kadirov. Misschien is het niet meer dan een schoonmaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:23
Brent schreef op maandag 09 maart 2015 @ 12:55:
http://www.volkskrant.nl/...oord-op-nemtsov~a3892833/
"Nemtsov werkte aan een rapport over de Russische betrokkenheid bij de oorlog tussen pro-Russische separatisten en Oekraïense regeringstroepen. Aanhangers van de oppositiepoliticus suggereren dat dit mogelijk de reden is dat hij, met medeweten van de Russische autoriteiten, is vermoord. "

Weer eens een (klein) beetje journalistiek van Nederlandse bodem. Overigens is 1 van de verdachten een goede vriend van Kadirov. Misschien is het niet meer dan een schoonmaak.
Ik vraag mij af of waar hij aan werkte hetzelfde was als hier was benoemd.
De timing is wel frappant op zijn minst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Brent schreef op maandag 09 maart 2015 @ 12:55:
Overigens is 1 van de verdachten een goede vriend van Kadirov. Misschien is het niet meer dan een schoonmaak.
Ik denk dat je vooral in gedachte moet houden dat het beleid is om overal maximaal voordeel bij te halen in plaats van te denken in voor ons bekende termen als doelstellingen of resultaat. Dit staat zelfs los van wie het precies gedaan heeft en kan net zo goed reactief als vanuit eigen handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djengizz schreef op maandag 09 maart 2015 @ 13:22:
Ik denk dat je vooral in gedachte moet houden dat het beleid is om overal maximaal voordeel bij te halen in plaats van te denken in voor ons bekende termen als doelstellingen of resultaat. Dit staat zelfs los van wie het precies gedaan heeft en kan net zo goed reactief als vanuit eigen handelen.
Never waste a good crisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
bVriend van Nemtsov: ‘Islamistisch motief is onzinnig’
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150309_01569809

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:22

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Virtuozzo schreef op zondag 08 maart 2015 @ 16:16:
[...]

Het is bijna een soap. Ik moet zeggen, zelfs op de Russische TV ligt het er inmiddels allemaal zo ontzettend dik op dat ik toch afvraag hoe zelfs daar mensen er in kunnen geloven.

Totdat ik me er aan herinner dat de fundamentele insteek er geen van waarheid is, enkel van controle verhaallijnen en verzadiging.
Dat zeiden ze zowaar ook al op het NOS journaal. Rusland heeft de briljante taktiek bedacht om bij elke gebeurtenis meteen 20 theorieen de lucht in te schieten, zodat niemand meer weet welke nu echt bestaansrecht heeft.
Zo loste ik vroeger altijd het bekende probleem van "woorden doorkrassen, zodat je niet meer kan zien welk woord er staat, maar dat toch kan omdat je het door de krassen heen toch de letters kan herkennen en zodoende het woord kan lezen" op door ipv krassen over elke letter nog 3 andere letters te schrijven, zodat het 1 grote brei van letters werd.
De Russen lijken mijn oplossing te hebben gecopieerd :D

Overigens vind ik de -niet door Rusland gebezigde- theorie dat ultra nationalisten de moord hebben gepleegd wel degelijk hout snijden. Door Putins polarisatie van je bent voor ons of tegen ons en de hoeveelheid nationalistische gekkies in dat land lijkt het me een vrij reeel scenario. Putin heeft immers ook niet iedereen in de hand.

[ Voor 13% gewijzigd door FunkyTrip op 09-03-2015 14:36 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Measter
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-10 15:51
Rebellen sturen politiek voorstel naar Kiev over status Oost-Oekraïne

De zelfverklaarde Volksrepubliek Donetsk heeft een voorstel voor de nieuwe politieke status van Oost-Oekraïne rond en verstuurd naar de Oekraïense hoofdstad Kiev.

Er is nog geen antwoord gekomen, zei rebellenleider Aleksandr Zachartsjenko zaterdag.

In het voorstel wordt gesproken over wijzigingen in de grondwet van Oekraïne en zijn er vragen gesteld over de 'speciale status' van het rebellengebied, bericht rebellenpersbureau DAN.

Kiev moet met een antwoord komen, anders schendt het land de Minsk-akkoorden, aldus Zachartsjenko.

Wat zou er in het voorstel staan? DNR en LNR als federale/deelstaat ?
RoD schreef op maandag 09 maart 2015 @ 10:57:
Poetin spreekt openhartig over annexatie Krim in documentaire

[...]

Hij geeft het dus gewoon keihard toe. Dikke middelvinger naar het westen, want die toen toch niks.
''Hij zou vermoord worden. We namen voorbereidingen om hem zo snel mogelijk uit Donetsk te halen, via het land, de zee of de lucht. Zware machinegeweren werden geïnstalleerd om te voorkomen dat we te veel zouden moeten praten.'' :/ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brent schreef op maandag 09 maart 2015 @ 13:53:
bVriend van Nemtsov: ‘Islamistisch motief is onzinnig’
Het is ook een subtiele hint aan o.a. Saoedi Arabië om te stoppen met het financieren van moslim fundamentalisten om en nabij de Russische zuidelijke grenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees dat Putin Lugojov onderscheiden heeft: verdachte van de moord op Litvinenko, en parlementslid van de nationalistische partij. Bizar natuurlijk, maar het zou misschien passen bij de moord op Nemtsov door extreem-rechts? Deze onderscheiding als een soort van beloning, of misschien wel om de nationalisten te paaien (Putin flirt weliswaar met extreem-rechts, maar ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat nationalisten wisselend denken over Putin - dan zou de moord op Nemtsov een provocatie kunnen zijn geweest).

Niet dat het veel uitmaakt wie het nu daadwerkelijk heeft gedaan, want Putin gaat er natuurlijk toch de draai aan geven die hem zelf het beste uitkomt.

O ja, wat ik ook opvallend vind, is dat het verhaal een moslim-wending heeft genomen. In eerste instantie was de aandacht op de Oekraine gericht. Dat zou Putin in zijn belevingswereld om hebben kunnen buigen tot een nieuw argument om olie op het vuur in het conflict met Oekraine te gooien. Maar daar kiest hij niet voor. Hij kiest voor een 'veilig' verhaal, dat aansluit bij 'westerse' sentimenten. Nu heeft Rusland dus de 'eer' van de eerste 'je suis Charlie'-dode.

En nog een noot, ik stuitte er net op:
"GRU & FSB controlling all anti-Ukrainian processes in Ukraine - Advisor of Chairman of SSU"
https://twitter.com/radiosvoboda/status/575004536781303809

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2015 21:15 ]

Pagina: 1 ... 22 ... 168 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.

Extra omtrent de situatie nu:
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.

Specifieke topic regels
• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid