Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Dat doen ze al. Kijk maar eens naar de bevolkingssamenstelling van hele delen van de Russische Federatie. Voornamelijk Aziaten van Chinese afkomst. Dat is echt wel iets waar Poetin zich van bewust is.Brent schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 16:23:
[...]
Als China al spierballen gaat rollen, denk ik dat het simpelweg innemen van de onbewoonde voorraadkast Siberie oneindig veel interessanter, effectiever en makkelijker te verkopen is dan met de rest van het Westen mot zoeken.
Nee, merp!
Nog niet inderdaad. Het is veel te koud geweest. Bij al die ceremonies sta je al uren te koukleumen, ga ik niet ook nog eens op Zaterdagochtend naar zo'n tentoonstelling waar ik me dan weer ga ergeren aan UA propaganda (jongeren doen het niet, maar de oude garde kan die neiging niet loslaten) Hopelijk heb ik morgen wat tijd. Zal wat plaatjes schieten en op flickr oid plaatsen.RoD schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 15:59:
[...]
Daar ben je zelf dus nog niet geweest? Ik ben daar zelf wel benieuwd naar.
It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher
Dan zou China dus wel eens kunnen ervoor kiezen om op te komen voor Chinezen buiten China en met LGM in Siberie opduiken, referenda etc.PauseBreak schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 16:24:
[...]
Dat doen ze al. Kijk maar eens naar de bevolkingssamenstelling van hele delen van de Russische Federatie. Voornamelijk Aziaten van Chinese afkomst. Dat is echt wel iets waar Poetin zich van bewust is.
Wat betreft de Europese participatie in het ISS: de ESA heeft voor zover ik weet vooral bijgedragen aan het transport van de modules naar de ruimte (de ESA is redelijk goed in cargo vervoer, iets waar het bij de NASA al wel eens grondig fout loopt). Ik denk ook dat zowel het Russische alternatief voor SWIFT als het eigen ruimtestation gewoon keiharde bluf is. Ja, uiteraard gaan ze dat proberen en dan zie je alles weer in het honderd lopen.
De Russische modules van het ISS leveren weliswaar services aan het ISS, maar ontvangen er ook van de rest, op zichzelf zijn ze dus niet levensvatbaar. Een stabiel betalingssysteem zet je ook niet op op een paar maanden, en het duurt een eeuwigheid om het vertrouwen op te bouwen dat SWIFT geniet in de rest van de wereld. Juist om die reden wil men SWIFT liever niet als wapen gebruiken. Als Rusland morgen met een alternatief komt wil niemand van enige invloed (buiten Rusland) het gebruiken, juist omdat Poetin bewezen heeft dat hij ook dat genadeloos zal inzetten als wapen. (Ok misschien wil Iran wel meedoen). Spelers van betekenis blijven gewoon bij SWIFT.
Dan weer terug naar de bomaanslagen in o.a. Kharkiv. In het verleden werd dit gedaan om tegenstanders van Rusland van de straat te houden, maar ook om hoogwaardigheidsbekleders te bedreigen en zo tijdelijk in te zetten voor hun doel.Dombrovskis: EU cannot unilaterally disconnect Russia from SWIFT. In his interview to Radio Liberty, Valdis Dombrovskis, EU Commissioner for the Euro and Social Dialogue, said that such decision should be adopted on the global level, Channel 24 reported. Hence, this issue is not considered by the EC at the moment, he noted, adding that the Commission weights further steps including sanctions regarding Russia.
Met dat in gedachten begin ik me toch wel zorgen te maken over de bestuurders van Kharkiv:
Toch hoop ik daar nog even geen Pro-Rusland demonstratie te zien. Maar de vrijlating van de terroristen die die 4 mensen doodden zit niet lekker.The Kharkiv City Council refused in a 47 to 19 vote to include in the agenda a resolution qualifying Russia "aggressor", following the blasts that killed four pro-unity demonstrators in Kharkiv last weekend. President Poroshenko awarded one of the victims, Igor Tolmachov, one of the organizers of the Kharkiv Euro-Maidan, the order "For Courage".
[ Voor 3% gewijzigd door EektheMan op 26-02-2015 17:42 ]
It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher
Ik vind het eigenlijk niet zo erg dat NL een regentencultuur heeft, indien het competente regenten zou betreffen. Een van de grootste gevaren die democratie met zich meebrengt is dat iedereen in principe macht kan verkrijgen door een grote bek op te zetten. Als je mensen hebt die tenminste enig verstand van zaken hebben dan kan je deze types makkelijk buitenspel zetten door fatsoenlijk beleid te voeren. Geen voedingsbasis voor types zoals Wilders en dan zijn ze er ook niet. Dan kan iedereen zijn "smaakje" kiezen en word het land fatsoenlijk geleid. Dan zijn de verschillen in keuze maar niet al te groot, dat kan niemand wat schelen als alles daadwerkelijk goed gaat.
Het probleem is dat onze generatie politici gewoon incompetent zijn. Ze laten zich voor het minste of geringst ompraten of zelfs omkopen door bedrijven die geen zin hebben om belasting te betalen en hun miljardenwinsten even willen witwassen. Verder laten ze iedereen die maar genoeg geld heeft gewoon alles hier parkeren omdat dat kennelijk zo goed is. Waarom? Werkelijk geen flauw idee maar wat weet ik nou? Ik ben maar een sukkel die een geesteswetenschappelijke studie doet. Bezuinig maar weg want ik ben toch nutteloos.
Ik zou bijna mee gaan doen in Amsterdam ware het niet dat ik niet geloof dat ze enige kans maken op de lange termijn.
Dat is een. Nou zouden journalisten enige controle moeten uitoefenen op deze regenten. Het probleem is alleen dat de grootste betaald word door dezelfde regenten en laten die nou net steeds meer bezig zijn om te bepalen wat er uitgezonden mag worden. Van de NOS hoef je dan ook niet veel te verwachten, zeker niet met hun uitgeknepen budget. Bij de schrijvende media kan je de helft ook meteen afwijzen omdat een spons meer inhoud heeft dat de rotzooi die bijvoorbeeld gepubliceerd word in de telegraaf. De krant had van mij lekker verboden mogen blijven na 1945...
Wat overblijft zijn een paar dagbladen die proberen om kwaliteit te leveren maar met terugvallende verkoopaantallen zitten en ook nog te maken hebben met een oplagelimiet door de bevolkingsaantallen. Een krant zoals de NYT zal nooit dit probleem hebben waardoor ze zeer veel geld kunnen uitgeven aan onderzoek. Ze verkopen wel als de basis meer dan 300 miljoen mensen zijn. Nou komt de boodschap hier in dit topic wel over. Dat is omdat er interesse is in dit soort zaken, een interesse die zeer beperkt is. De meeste mensen kan het geen bal schelen wat er gebeurd zolang alles maar een beetje draait en hun salaris stijgt of tenminste niet zo extreem daalt dat ze het niet pikken. Zelfs de huidige generatie politici is in staat dat te bereiken. Nee, dat is geen compliment, als ze dit niet eens konden dan zouden ze zich echt moeten schamen. Het probleem waar je altijd tegen aanloopt, zeker in Nederland is dat het niet "klote" genoeg gaat om er echt een punt van te maken.
Dat het hier altijd redelijk loopt is meer een verdienste van onze geografische positie samen met een zeer goede handelsgeest dan ons bestuur.
Dan het poldermodel. Het zou leuk zijn als het werkte, het werkt alleen niet. Om te onderhandelen heb je onderhandelingspartners nodig die bereid zijn om in onderhandeling te treden. Daarvoor moeten ze elkaar iets te bieden te hebben. Op het moment bied de regering noppes, de werkgevers bieden de werknemers over het algemeen ook noppes en de vakbonden doen niks. Er was er een paar maanden een die zei dat ze niet meer gingen staken. Hef jezelf dan lekker meteen op. Een onderhandelingspositie heb je niet meer.
De SER is ook redelijk dood. Jarenlang hebben die niet eens overlegt terwijl Rutte zijn gang kon gaan. Niet dat iemand hem kan stoppen. De schade word steeds meer duidelijk. Van de brandweer die nauwelijks meer een brandweerauto kan betalen tot tunnels die niet meer volgens bouwnormen worden gebouwd en honderdduizenden Nederlanders die onder het bestaansminimum worden gedrukt door de belastingdienst om deze week maar even op te sommen. Dit en vele andere problemen allemaal omdat Unilever, Shell, Ahold, Phillips etc niet of nauwelijks belasting betalen, de Russische, Saudische etc elite ook niks betaald en bedrijven zoals Apple ook lekker meeliften. Als je zou willen dan kan je ze allemaal aanklagen voor belastingontduiking en de financiële sector voor faciliteren alsmede fraude en witwassen. Dat zou nog eens een bezuiniging zijn...
Ik vind het dan ook niet raar dat het juist in Nederland zo makkelijk is om je smerige geld te stallen. Er is bijna geen controle en als het dan toch aan het licht komt dan kan het bijna niemand wat schelen. Ik ben er zelf ook schuldig aan. Ik zal niet snel de straat op gaan om te gaan demonstreren of om handtekeningen te gaan ophalen. Ik geloof er niet in en met mij velen.
Nu terug naar de regenten. Als ze enige competentie zouden hebben en enig moreel besef dan zouden ze stoppen met dit beleid en daadwerkelijk eens fatsoenlijk gaan doen. Dingen zoals een nieuw belastingstelsel waar niet de burger maar de multinational die denkt belastingen te kunnen ontduiken worden belast en Groningen hoeft misschien niet in te storten. Dat gas is ook een treurige kwestie. Ik geloof namelijk niet dat Kamp werkelijk zo dom is om te geloven dat hij lekker door kan gaan met boren daar. Ik denk niet dat hij veel keuze heeft door de domme constructie van de NAM. In Nederlands-Indie kwam geen buitenlands bedrijf binnen omdat alle opbrengsten voor de staat moesten zijn, voor Nederland zelf mag Exxon lekker de helft van de NAM bezitten en de andere helft is voor Shell. Er is werkelijk geen enkele reden waarom beide bedrijven niet in de jaren 1950 of 1960 al de deur is gewezen. Hier heb je een zak met geld, doei. Nu mag de Nederlandse staat opdraaien voor de kosten en Exxon en Shell blijven pompen. Een heronderhandeling eindigt gewoon in de zoveelste lobby op de steeds corrupter lijkende VVD die de PvdA gewoon meetrekt als die zich niet ook laten "overtuigen".
Ik geloof ook niet dat er zomaar iets gedaan zal worden aan de Zuidas hun "praktijken". Die kunnen gewoon doorgaan. Ik zie het eerder in Londen veranderen omdat in Engeland nog fatsoenlijke journalistiek bestaat die beschikbaar is en in het huidige tempo moet "the queen" binnen een decennia vertrekken uit Buckingham omdat de grond te duur word.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Helaas merk ik onder Nederlandse contacten juist een trend van geloof in dat kunstmatige beeld van een Kamp in de branding op. Bovenstaande contacten zijn er stil van.
Nu moet ik zeggen, de situatie NAM / Nederland is hier een punt van aandacht en studie, ik ga er van uit dat bezoekers hier de afgelopen weken de eerste publieke tekenen hebben gezien van aandacht gericht op het scheppen van een Europese energiemarkt. Het blijft een moeilijk proces, het moet echter wel gezegd worden dat juist die warme aardappels van NAM en Gasunie een uitermate interessante insteek voor verkenningen vormen. Zowel voor het in kaart brengen van beïnvloedings- en zwaktepunten van potentie, als voor de meer algemene insteek van "en zo schep je dus geen balans tussen intern economisch / politiek en macro-economisch belang".
En ja, ik weet het. Ik denk echter niet dat het in dit topic veel doet toevoegen om mijn partij (vanuit achtergrond) verder het schaamrood op de kaken te zetten, zowel in wat er in de kast zit als in relatie tot het meesleuren van die rode gevaren met geitenwollen sokken.
Terug on topic, ik denk dat het voor de bevolking in de Ukraïne wel interessant zou zijn om eens goed te kijken naar historische ontwikkelingen in landen als Nederland versus Duitsland versus Polen, om redelijke keuzes te maken in welke ontwikkelingen men zal voorstaan bij het herintroduceren van mechanismen voor en status van balans tussen algemene en selectieve belangen. Men heeft toch in hoge mate door wat de situatie over de Russische grens is, en welke perspectieven dat biedt. Moeilijk, gezien de druk die er op het land uitgeoefend wordt, echter wel noodzakelijk. Het is immers makkelijk om door te schieten, en dat is ook geen goed idee.
Het blijft me wel opvallen dat er in deze een demografische tweedeling (er zijn er meer, natuurlijk - net zoals je dat in westerse landen ziet) lijkt te zijn die ook zichtbaar is bij onderwerpen als bijvoorbeeld informatiestromen of het onderwerp propaganda. Met name onder ouderen en toch grote delen van middelbare leeftijd en hoger krijg ik in ieder geval vaak de indruk dat men snel reflexief handelt - en dus doorschiet. Propaganda response bijvoorbeeld is in hogere leeftijdsgroepen al snel dezelfde flauwekul als wat je in Rusland tegenkomt. Onder jongere leeftijdsgroepen zie ik toch veel meer een constructieve focus. Ik vraag me af en toe af of ik me daar niet in vergis, maar ook hoe op toch relatief korte tijd dat soort splitsing en verschuiving van perceptie kan ontstaan.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Ik vermoed dat daarbij de generatiekloof een zeer belangrijke rol speelt. Het oudere deel van de bevolking haalt zijn nieuwsvoorziening vooral uit de 'oude' media: NOS journaal, RTL nieuws, kranten. Door vaak zeer selectief te zijn in aanbod danwel slim om te gaan met tekst en beeld kunnen wordt de realiteit feitelijk niet getoond, maar een nieuwe gecreeerd. Door dit te mixen met items die wel 100% getoetst kunnen worden aan de werkelijkheid weet men dit aardig te verhullen, maar iemand die wat verder kijkt prikt daar zo doorheenVirtuozzo schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 01:05:
Ik vraag me af en toe af of ik me daar niet in vergis, maar ook hoe op toch relatief korte tijd dat soort splitsing en verschuiving van perceptie kan ontstaan.
Met betrekking tot dat laatste de jongere generatie, die opgegroeid is in een tijd van Internet en sociale media. Die laat zich niet meer voor de gek houden, vrijwel alle informatietoevoer wordt getoetst aan de werkelijkheid door diverse nieuwsbronnen en media over hetzelfde onderwerp naast elkaar te houden, en zich actief in het publieke debat te storten op platformen zoals forums en Twitter. Hierdoor is de beeldvorming van deze groep heel anders dan de eerste: als politicus of daaraan gelieerde nieuwsbron kun je de eerste groep die dus feitelijk slechts unidirectioneel naar een voorstelling van feiten kijkt bijzonder goed voor de gek houden maar bij de tweede, die dat dus multidirectioneel doet, gaat dat niet lukken.
Defacto is het Internet dus hiermee het grootste wapen tegen propaganda. Zie daar ook een van de belangrijkste redenen waarom bepaalde politici en overheden (en ook bedrijven, overigens) de invloed van het individu op Internet stevig wil beperken of inmiddels al beperkt heeft: het kan dienen als een motor voor echte democratie, een middel om propaganda te ontkrachten, een middel om macht en vrijheid (terug) te geven aan het individu en alhoewel dit nooit hardop gezegd zal worden is men daar doodsbang voor.
[ Voor 8% gewijzigd door mindcrash op 27-02-2015 09:03 ]
"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)
Je hebt het hier uitsluitend over het hoog opgeleide deel van de jongere generatie. Ga naar MBO-niveau en je mag al blij zijn wanneer ze buiten de stoeptegel waar ze op staan kijken. Ja, daar zijn positieve uitzonderingen bij, maar dat is maar een kleine minderheid. Been there, done that, got the t-shirt. Bij het hoog opgeleide deel van de jongere generatie is idd een forse groep die wél adequaat met de diverse (nieuwe en oude) media omspringt en dáár moet je het idd van hebben.mindcrash schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 08:39:
[...]
Met betrekking tot dat laatste de jongere generatie, die opgegroeid is in een tijd van Internet en sociale media. Die laat zich niet meer voor de gek houden, vrijwel alle informatietoevoer wordt getoetst aan de werkelijkheid door diverse nieuwsbronnen en media over hetzelfde onderwerp naast elkaar te houden, en zich actief in het publieke debat te storten op platformen zoals forums en Twitter.
Je wilt niet weten hoeveel jongeren er zijn die blind afgaan op wat ze op één site/tweet/whatever hebben gezien: het staat op internet dús is het waar. Yeah, right. Het waarheidsgehalte van een gemiddeld Telegraafartikel is hoger...
De groep die zich uitgebreid(!) informeert, interesseert en betrokken is hóór je veelal. De zwijgende meerderheid is, idd, zwijgend. Vanwege een veelheid van redenen waarvan desinteresse en luiheid er slechts twee zijn.
Maar is dat niet altijd zo geweest?
[ Voor 12% gewijzigd door Jiffy op 27-02-2015 09:27 ]
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Verwijderd
Als Oekraïne het kan kunnen wij het toch ook? Want als je achter je beeldscherm gaan zitten ergeren wordt de corruptie alleen nog maar meer.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 00:27:
Ik geloof ook niet dat er zomaar iets gedaan zal worden aan de Zuidas hun "praktijken". Die kunnen gewoon doorgaan.
http://www.hln.be/hln/nl/...ukkig-en-verdrietig.dhtml
Het rommelt bij de Belgische openbare omroep. Een jaar geleden koos de nieuwe hoofdredacteur voor 'constructieve journalistiek': tonen wat er allemaal wel goed gaat en niet teveel op wat er allemaal mis loopt. Mede daardoor is er bijvoorbeeld amper aandacht gegeven aan MH17 (toch niet op de feiten op de grond, wel voor alle steunbetuigingen e.d.). In het licht van de huidige crisis in Oekraine en alle postings hier begin ik te beseffen hoe gevaarlijk die 'constructieve journalistiek' wel niet kan zijn. In ieder geval, het stormt nu al een paar weken en journalisten roeren zich, ik juich deze evolutie toe, het is de eerste keer dat ik Journalisten kritisch naar hun eigen output zie kijken.
Rusland gaat bezuinigen. Maar ik vrees dat de sancties niet hun doel bereiken:
Rusland wil op korte termijn ongeveer 15 miljard euro bezuinigen, heeft de onderminister van Financiën bekendgemaakt. "Grote investeringen van de overheid die gepland zijn, gaan niet door. Het gaat dan vooral om infrastructurele projecten, zoals de bouw van bruggen", zegt Groot Koerkamp. Daarnaast wordt er 10 procent bezuinigd op de budgetten van alle ministeries, behalve van Defensie.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Elders las ik dat nu iets meer dan de helft van dat reservefonds is aangesproken. Over een jaar is dus de andere helft ook op. Volgende kerst zal interessant worden.XanderDrake schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 13:51:
http://nos.nl/artikel/202...t-mes-in-de-uitgaven.html
[...]
Rusland is vrijwel gereed met het aanleggen van internetverbindingen inclusief naar verwachting een Great FireWall voor DNR/LNR en ook het afsluiten van UA providers. De FM band wordt volledig ge-jammed en signalen voor Russische kanalen zijn extreem sterk. Enkel Kremlin kanalen zijn via de kabel beschikbaar in DNR/LNR.
De UA regering zend vooralsnog enkel materiaal uit dat waarschijnlijk als te schofferend wordt gezien door de NR's bevolking. Te hardline.
Er zijn voldoende UA journalisten die een ander verhaal willen en durven te vertellen, maar die hebben niet de middelen.
In een oorlog waarbij de Westerse machten hun onkunde hebben getoond op het gebied van propaganda denkt men nu dus UA te gaan kunnen vertellen hoe het aan te pakken. Hoe ironisch ook, het is interessant om te zien wat er uit voort komt en of het effect zal hebben.
De komende weken zal er naar ik begrijp over gebrainstormd worden. Ben benieuwd wat daar uit komt. Zeker nu de FSB spoedig ter plaatse goed verankert zal zijn neem ik aan dat een aantal media zoals krantjes niet van de grond zullen komen. Als de Russen inderdaad een Great FireWall kunnen oprichten zal ook internet off limits zijn. Welke mogelijkheden naast radio heb je dan nog? Menselijk contact/mobiliteit?
Ook 10% van het politieapparaat wordt ontslagen. Weet niet hoe het zit met andere ambtenaren, maar er is werkt nogal wat nutteloos personeel bij de overheid en het is dus goed mogelijk dat meer ministeries zullen beslissen om dit te doen, dan zie ik gewoon een groot aantal ontevreden Russen op straat belanden. Nu al lees je verhalen van getroffen Russen die de schuld schuiven op inwoners van de Krim. Boze Russen is positief nieuws toch?XanderDrake schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 13:51:
http://nos.nl/artikel/202...t-mes-in-de-uitgaven.html
Ja. Maar de totale onmogelijkheid van het voeren van een gestructureerde en geïnformeerde oppositie aldaar maakt het erg lastig voorspelen waar die woede heen zal gaan.EektheMan schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 14:27:
Boze Russen is positief nieuws toch?
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
edit: @Brent, Ah, sorry.Brent schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 14:31:
[...]
Ja. Maar de totale onmogelijkheid van het voeren van een gestructureerde en geïnformeerde oppositie aldaar maakt het erg lastig voorspelen waar die woede heen zal gaan.
Maar dat geld ook voor het Kremlin toch? Zij hebben hun best gedaan om te doen alsof de Krim een blessing in elke vorm is, maar toch reageert de bevolking er anders op. Maar misschien is het een aanvaardbaar risico, of een risico die ze denken te kunnen beheersen. Baboeshkas maken niet zoveel lawaai.
Dan toch een reactie vanuit China.
http://news.xinhuanet.com/english/2015-02/27/c_134021440.htm
en voor de pakkende kop een interpretatie erbij pakken:
Ambassadeur van China vraagt consideratie voor Ruslands belangen
Apart dat het de Ambassadeur voor Belgie is die voor dit interview is gekozen, niet die voor EU, VN of VS.
Intussen vaart China er wel bij: Russia may consider allowing Chinese investors more than 50 percent stakes in its strategic oil and gas fields, an official said on Friday
[ Voor 19% gewijzigd door EektheMan op 27-02-2015 15:50 ]
Je schreef dat sommige Russen de Krimse bevolking de schuld geven. Dat is dan dus precies het punt: de woede gaat de verkeerde kant op.EektheMan schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 14:48:
Maar dat geld ook voor het Kremlin toch? Zij hebben hun best gedaan om te doen alsof de Krim een blessing in elke vorm is, maar toch reageert de bevolking er anders op.
Interessant, die Chinese diplomaat.
Boze Russen die de Krim de schuld geven van hun ontslag? Wouw, das de eerste keer dat ik een Correcte Oorzaak met Correct Gevolg conclusie heb zien voortkomen uit Rusland sinds het begin van het conflict.EektheMan schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 14:27:
Nu al lees je verhalen van getroffen Russen die de schuld schuiven op inwoners van de Krim. Boze Russen is positief nieuws toch?
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Volgens mij niet zozeer de bevolking maar de annexatie zelf...Brent schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 14:54:
[...]
Je schreef dat sommige Russen de Krimse bevolking de schuld geven. Dat is dan dus precies het punt: de woede gaat de verkeerde kant op.
Interessant, die Chinese diplomaat.
DisKriminatieXanderDrake schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 15:04:
[...]
Boze Russen die de Krim de schuld geven van hun ontslag? Wouw, das de eerste keer dat ik een Correcte Oorzaak met Correct Gevolg conclusie heb zien voortkomen uit Rusland sinds het begin van het conflict.
Insight - In Russia, battle for university places deflates Crimea euphoria
[ Voor 27% gewijzigd door EektheMan op 27-02-2015 15:32 . Reden: link aangepast naar bron ]
Edit: en Poetin steekt nog even zijn middelvinger op tegen het westen door van 27 februari vanaf nu "little green men" day te maken, ofzoiets. klik
[ Voor 50% gewijzigd door RoD op 27-02-2015 16:24 ]
Tja, dan lacht iemand er tenminste nog om. Toch denk ik niet dat Kamp werkelijk dom genoeg is om te denken dat hij door kan gaan in Groningen. Een zware aardbeving, dus niet die schokken die je nu hebt gehad gaat niet erg fijn aflopen. Een ondiepe aardbeving met veengrond, dat word ronduit rampzalig. Als het gebeurd dan is het wel afgelopen met Kamp zijn politieke carrière en dan mag hij blij zijn als hij niet in de cel terechtkomt. Verantwoordelijken bij de NAM, Shell en Exxon pakken ze nooit en dan blijft Kamp alleen zitten. Ik heb zo het vermoeden dat hij daar niet zo veel zin in heeft. Dan maar verminderen zodat hij de schijn kan wekken er iets aan gedaan te hebben. Kamp geeft echt niks om de Groningers, ik denk dat hij wel wat geeft om zijn eigen hachie. Verder moet ik nog maar zien of dit kabinet er in juni ook nog zit.Even daar op ingehaakt, @DanielWW, zo kreeg ik van een aantal Belgische en Duitse contacten een serie op- en aanmerkingen met hoog gehalte van leedvermaak ten aanzien van de pogingen middels ingekochte media publicaties gericht op het "verduidelijken" van de positie van Kamp (moeilijk, te weinig macht, wil wel maar kan niet, probeert al jaren tegen de Shell op te boksen e.d.). De algemene perceptie kwam ongeveer neer op leedvermaak ten aanzien van de pijnlijk amateuristische aanpak en het volledige gebrek aan waarheid in dat beeld.
Helaas merk ik onder Nederlandse contacten juist een trend van geloof in dat kunstmatige beeld van een Kamp in de branding op. Bovenstaande contacten zijn er stil van.
Als het als voorbeeld kan dienen hoe het niet moet dan is het winst. Over het algemeen moet er eerst een verkeerd voorbeeld zijn voordat men verandering wil.Nu moet ik zeggen, de situatie NAM / Nederland is hier een punt van aandacht en studie, ik ga er van uit dat bezoekers hier de afgelopen weken de eerste publieke tekenen hebben gezien van aandacht gericht op het scheppen van een Europese energiemarkt. Het blijft een moeilijk proces, het moet echter wel gezegd worden dat juist die warme aardappels van NAM en Gasunie een uitermate interessante insteek voor verkenningen vormen. Zowel voor het in kaart brengen van beïnvloedings- en zwaktepunten van potentie, als voor de meer algemene insteek van "en zo schep je dus geen balans tussen intern economisch / politiek en macro-economisch belang".
Ik benoem het beestje gewoon bij zijn naam. Een probleemgeval is in ieder geval weg...En ja, ik weet het. Ik denk echter niet dat het in dit topic veel doet toevoegen om mijn partij (vanuit achtergrond) verder het schaamrood op de kaken te zetten, zowel in wat er in de kast zit als in relatie tot het meesleuren van die rode gevaren met geitenwollen sokken.
Verder heb ik niet de illusie dat als het CDA weer aan de macht komt dat die zo zuiver zullen opereren en dat geld eigenlijk wel voor elke partij. Oké, misschien niet de SP maar die zullen voorlopig ook niet aan de macht komen.
En wat heeft Oekraïne dan al gepresteerd? Ze hebben een zeer corrupte president het land uitgejaagd, die vervangen voor een oligarch en toen zaten ze in een oorlog met Rusland waar ze hun leger nauwelijks kunnen ondersteunen en er verhalen de ronde gaan dat Oekraïense officieren materiaal aan de "separatisten" verkochten.Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 10:11:
[...]
Als Oekraïne het kan kunnen wij het toch ook? Want als je achter je beeldscherm gaan zitten ergeren wordt de corruptie alleen nog maar meer.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Wat had je dan verwacht? Het land is tot in de vezels corrupt. Het zit er min of meer in het DNA. Dat haal je er met een revolutie'tje niet uit.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 16:35:
[...]
En wat heeft Oekraïne dan al gepresteerd? Ze hebben een zeer corrupte president het land uitgejaagd, die vervangen voor een oligarch en toen zaten ze in een oorlog met Rusland waar ze hun leger nauwelijks kunnen ondersteunen en er verhalen de ronde gaan dat Oekraïense officieren materiaal aan de "separatisten" verkochten.
Het probleem dat kamp heeft is dat er tijdens de winter het meeste aardgas wordt gebruikt en we met beperkte aardgas productie mogelijkheden zitten.
Als we morgen de putten in het aardbevings gebied sluiten hebben we de komende winter een probleem. En gaan weer mensen boos worden omdat de verwarming het niet doet...
Dat is mijn punt juist.RoD schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 16:39:
[...]
Wat had je dan verwacht? Het land is tot in de vezels corrupt. Het zit er min of meer in het DNA. Dat haal je er met een revolutie'tje niet uit.
Dan moet je meer inzetten op alternatieven, waaronder het zelf maken van gas bij energieoverschotsituaties. En laten we nu in Nederland een permanent energieoverschot hebben... Maar ja, lange termijn, competentie, allemaal zaken die niet hand in hand gaan met politici.klaw schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 17:20:
Eff snel een zij-spoortje;
Het probleem dat kamp heeft is dat er tijdens de winter het meeste aardgas wordt gebruikt en we met beperkte aardgas productie mogelijkheden zitten.
Als we morgen de putten in het aardbevings gebied sluiten hebben we de komende winter een probleem. En gaan weer mensen boos worden omdat de verwarming het niet doet...
Overigens iemand die iets meer weet van dat bericht over dat er in Spanje acht mensen zijn opgepakt voor deelname aan de strijd in de Donbass?
Nee, merp!
Nee, al moet er rekening worden gehouden met de conditionele oorzaken van de stimuli die resulteren in dat soort gedrag. Ik zou niet zeggen dat het daar in het DNA zit, ik zou zeggen dat het in het menselijk dna zit om onder dat soort omstandigheden bepaalde vormen van gedrag in te zetten als onderdeel van de drijfveer tot overleven en doorgeven van dna. Dat is daar zo, dat is hier niet anders.RoD schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 16:39:
[...]
Wat had je dan verwacht? Het land is tot in de vezels corrupt. Het zit er min of meer in het DNA. Dat haal je er met een revolutie'tje niet uit.
Aan de andere kant, de huidige omstandigheden functioneren ook als een katalysator, resulterende in een aantal interessante verschuivingen die juist haaks staan op de vanuit het Kremlin vereiste ontwikkelingen. We hebben het hier wel vaker gehad over tijdlijnen, tempo en richting van ontwikkelingen alsmede de breekpunten vereist voor het beheersen van ontwikkelingen - het is misschien interessant om eens na te denken over hoe het Kremlin zichzelf in de voeten is aan het schieten. Natuurlijk, het idee is dat menselijke bewegingen en motivaties niet relevant zijn, dat is iets voor een onderlaag van instrumentele economie, je zal echter wel de volledige beheersing moeten hebben daarover - zo niet dan sta je voor een probleem wat je in veel opzichten met het risico van infectie kan vergelijken. Precies waar het nou allemaal mee begon, echter dan in een cyclus van toenemende resistentie.
Een revolutie maakt geen omslag. Veranderingen zijn ontwikkelingen, ze dienen geïnternaliseerd te worden in groepsgedrag. Het klinkt waarschijnlijk ietwat koud, maar de huidige vormen van interne en externe druk zijn de minst slechte kaders daarvoor.
We hebben de neiging in het Westen om wat snel op het preekgestoelte te klimmen inzake corruptie, democratie, sociaal activisme, pluralisme e.d. We vergeten dan na wat voor lessen we stap voor stap de prijs betaald hebben om te komen tot wat we nu voor lief nemen.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Opgepakt op een soort van 'Syrië-ganger' gronden en na berichten in sociale media die hun deelname bewezen en waarschijnlijk werden gemonitored vanwege banden met extreem links.PauseBreak schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 18:01:
Overigens iemand die iets meer weet van dat bericht over dat er in Spanje acht mensen zijn opgepakt voor deelname aan de strijd in de Donbass?
Verdacht van:
bronCrimes of murder, possession of weapons and explosives and acts against the interests of the Kingdom of Spain abroad.
De banden met extreem links zouden zijn via groeperingen met sympathieën voor International Brigades.
Verwijderd
https://firstlook.org/the...-forces-actually-empower/
[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2015 22:28 ]
Ik moest 2 maal checken of dit stuk niet al 1 jaar oud was.Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 22:26:
Een interessant stuk van Glenn Greenwald.
Wat is er precies interessant aan? Als je al in het hele Nazi verhaal zou meegaan, dan moet het gevaar komen van een enkele Nazi politiechef. Is hij bang dat een eventuele tank geleverd door de VS, bij het foutparkeren in Kyiv door deze politieman bekeurd en ingenomen wordt om er vervolgens de regering mee omver te werpen?
Die bataljons bestaan niet uit enkel Nazi's. Slechts een zeer miniem aantal. Minder dan er bij de gemiddelde wedstrijd van CSKA Moskou op de tribune zit. En zelfs dat beetje UA nazisme is er door de Russen zelf ingepompt.
Die bataljons bestaan doordat mensen die door veiligheidsredenen niet in het leger konden daar naar uitweken, maar ook omdat de bataljons veel succesvoller zijn dan het staatsleger. In het staatsleger hoef je niet te rekenen op hulp als je bv omsingeld bent, terwijl de bataljons functioneren als hechte families die je uit noodsituaties redt en tegelijkertijd zorgt voor de kinderen thuis.
[ Voor 36% gewijzigd door EektheMan op 27-02-2015 22:53 ]
Samenvatting: het bewapenen van Oekraïne is misschien niet zo'n goed idee omdat er ook allerlei freelance-clubjes van bedenkelijk allooi aan het vechten zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 22:26:
Tsja, leuk argument, maar absoluut geen reden om niet voor bewapening te kiezen. Laten we niet vergeten dat Oekraïne minder extreem rechts kent dat de meeste Europese landen. En die clubjes hoef je ook echt niet te bewapenen. Die vergelijking met Syrië slaat natuurlijk nergens op.
[ Voor 4% gewijzigd door RoD op 27-02-2015 22:42 ]
Interessant, hoe? Als artikel komt het bij mij veel meer over als opiniestuk, waar handig gebruik gemaakt wordt van referenties en externe perceptie om een grotendeels VS intern debat smaak te geven? Op een manier die opvallend genoeg een legitieme realiteit van fascisme aan de kant van de Ukraïne neerzet, alsof men zich zorgen zou moeten maken over het bewapenen van grote bewegingen die na de oorlog het volgende conflict ingaan, zonder op ook maar enige wijze te proberen perspectief te scheppen of die referenties te toetsen - laat staan dat men aan Russische en andere zijdes dezelfde verkenning zou doen.Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 22:26:
Het blijft leuk, die perceptie van fascisme als ingang voor het gebruik van emotie als ingang voor beeldvorming. Neemt niet weg dat er genoeg problematiek van extreem-rechtse barbaartjes en machtswellustelingen bestaat, overal in de wereld. Maar goed, deze insteek is er dan ook geen van journalistiek.
Ik hoop tenminste dat het zo gebeurd/gaat gebeuren. Dat scheelt meteen in de escalatie met Poetin. Wat niet weet wat niet deerd.
Dan is die ontwikkeling binnen Rusland op zijn zachts gezegd interesant. Alleen het feit dat de link tussen de annexatie van de Krim en de problemen in Rusland al word gelegd is al een hele stap. Een volgende stap zou een gezond wantrouwen aan de Russische media zijn. Dat zou helemaal prachtig zijn. Dat zal alleen nog wel even duren als het gebeurd. Dus tijd voor een nieuwe ronde sancties. Vrijwel de gehele Doema maar op de lijst gooien?
Verwijderd
We doen net alsof we alles weten van de beweegredenen, maar feitelijk weten we helemaal niets en blijft het speculeren. Tot dat moment zijn dergelijke artikelen interessante invalshoeken; tenzij je voor jezelf natuurlijk al hebt besloten wat voor jou de waarheid moet zijn en niet openstaat voor een andere visie op de zaak.
Hij beweert dat dit al gebeurt dus veel uitmaken zal het niet. Om waarheid gaat het namelijk niet.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 22:43:
Ik hoop tenminste dat het zo gebeurd/gaat gebeuren. Dat scheelt meteen in de escalatie met Poetin. Wat niet weet wat niet deerd.
Dat is het dan ook jammer genoeg niet. De gemiddelde Rus ziet het niet als annexatie maar als een logische gerechtvaardigde stap. De druk die de ex-Oekraïners die zo lang de Krim hebben onthouden aan Rusland nu op het systeem komen leggen met daarbij 'gespuis' zoals de Tataren is een ander verhaal. Bedenk dat ze immers deel waren van het corrupte nazi Kiev regime (Dan is die ontwikkeling binnen Rusland op zijn zachts gezegd interesant. Alleen het feit dat de link tussen de annexatie van de Krim en de problemen in Rusland al word gelegd is al een hele stap.
Het is intolerantie naar de bewoners van de Krim en de kosten voor de Russische 'staatssteun' vanuit een toenemende crisis, niet vanuit afkeuring voor de annexatie of het besluit hiertoe.
Tja, dat is sheeple argumentatie.Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 22:49:
We doen net alsof we alles weten van de beweegredenen, maar feitelijk weten we helemaal niets en blijft het speculeren. Tot dat moment zijn dergelijke artikelen interessante invalshoeken; tenzij je voor jezelf natuurlijk al hebt besloten wat voor jou de waarheid moet zijn en niet openstaat voor een andere visie op de zaak.
Zolang je niet met concrete onderbouwing komt blijft het daar ook bij en is het idd niet interessant...
Veel verstandiger zou het zijn om de aandacht van sancties te leggen op de twee aspecten van de kapitaalstromen die de groepen vertegenwoordigd in het Kremlin voeden. Daar zit een heel grote rol voor aanpak van criminaliteit welke überhaupt verstandig zou zijn om aan te pakken, daarnaast zou ik juist de ontwikkelingen gebruiken om Europees-interne afhankelijkheden te zekeren in een gerelateerd opzicht: beïnvloedingspunten.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 22:43:
Dus tijd voor een nieuwe ronde sancties. Vrijwel de gehele Doema maar op de lijst gooien?
Het eerste is gecompliceerd omdat er weinig informatie gedeeld wordt door de lidstaten in deze, tevens vanuit beperkingen waar zowel Europol als Interpol mee zitten. Een goed punt van studie is de Spaanse aanpak van de inkomende Russische georganiseerde misdaad een aantal jaren geleden. Het tweede is makkelijker, aangezien het in kaart brengen van faciliterende personen en partijen aan onze eigen kant veel makkelijker is dan op de grond in Rusland het uitvoeren van vergelijkbare initiatieven.
Het is moeilijk om sancties enkel als extern instrument in te blijven zetten, het is een grijs debat in veel opzichten. Derhalve de suggestie om juist eens de blik te leggen op datgene wat de clique in het Kremlin nou juist het meeste op heeft geleverd: onze eigen interne zwaktepunten. En ja, dat zijn regels en procedures, het zijn echter ook constructies, functies, personen en partijen betrokken. Valt trouwens heel goed te gebruiken als economische stimulans voor veel lidstaten.
De relatie tussen VS en Rusland heeft niets te maken met het fascistische gehalte van Oekraïne. Daarnaast is al aangetoond dat Oekraïne daarin niet extremer is dan Europese landen: pak de verkiezingsuitslagen er maar eens bij. Moeten we deze discussie nou echt weer voeren? Ik krijg al helemaal weer deja vu's naar de begindagen van Maidan. Dit is gewoon Kremlin-retoriek.Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 22:49:
Glenn kijkt naar de historie van conflicten waarbij Rusland en de VS tegen 'elkaar stonden' en gaat verder in op de argumenten rondom fascisme die zoals hij aangeeft niet helemaal uit de lucht zijn gegrepen. Interessant omdat er ook is een ander beeld wordt besproken, een beeld wat vaak als een alu-hoed theorie wordt weggezet (eenzelfde classificatie die ook werden toegepast bij pre-prism discussies maar inmiddels ook door de harde waarheid zijn ingehaald).
Of je leest natuurlijk even iets meer dan alleen de anti-Amerikaanse bronnen. Wat je hier predikt geldt ook voor jezelf.We doen net alsof we alles weten van de beweegredenen, maar feitelijk weten we helemaal niets en blijft het speculeren. Tot dat moment zijn dergelijke artikelen interessante invalshoeken; tenzij je voor jezelf natuurlijk al hebt besloten wat voor jou de waarheid moet zijn en niet openstaat voor een andere visie op de zaak.
Het is helemaal geen "interessante" invalshoek. Het is het herkauwen van argumenten die meer dan een jaar geleden hier al voorbij zijn gekomen en tot in den treure zijn besproken en niet op feiten zijn gestoeld. En dat terwijl er genoeg informatie beschikbaar is om tot een genuanceerd beeld te komen. En dat is dit artikel niet bepaald. Greenwald pikt de extreem-rechtse kant van Oekraïne eruit om heel het land in een kwaad daglicht te stellen. Net alsof je Nederland gaat vereenzelvigen met de denkbeelden van Wilders. Dat laatste zou overigens nog terechter zijn dan het beeld dat van Oekraïne wordt geschetst, gezien de peilingen (nogmaals, kijk naar de verkiezingsuitslagen).
Glen doet altijd hetzelfde: hij springt op een onderwerp, zet een perceptie neer van redelijkheid en neutraliteit, vervolgens doet hij echter altijd hetzelfde - inzet van emotie in perceptie om de richting van beeldvorming te beïnvloeden. Het is begrijpelijk, het is verklaarbaar, dat maakt het echter - zelfs in de VS - nog niet nuttig of bruikbaar. Probleem blijft dat de munt van emotie altijd een van de kritieke fundamenten van manipulatie is.Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 22:49:
Glenn kijkt naar de historie van conflicten waarbij Rusland en de VS tegen 'elkaar stonden' en gaat verder in op de argumenten rondom fascisme die zoals hij aangeeft niet helemaal uit de lucht zijn gegrepen. Interessant omdat er ook is een ander beeld wordt besproken, een beeld wat vaak als een alu-hoed theorie wordt weggezet (eenzelfde classificatie die ook werden toegepast bij pre-prism discussies maar inmiddels ook door de harde waarheid zijn ingehaald).
Dat geeft niks, dat komt heel vaak voor, we moeten dan echter wel bij elke stap van analyse en toetsing niet enkel de inhoud en de referenties tegen het licht houden, maar ook de auteur. Cui bono is vereist, informatie is immers nooit neutraal.
In dat opzicht is het goed om te realiseren dat zijn perspectief een intern politiek Amerikaans perspectief is. Hij is een van de legers bloggers, verslaggevers, paid-point-of-presence influencers die in de Amerikaanse systemen gebruikt worden door consumenten / het publiek om hun smaak te zoeken in het moeras van Amerikaanse media.
Probleem blijft dat hij op deze wijze wel een beeld schept wat niet enkel heel erg eenzijdig is, maar ook nog eens heel erg kwetsbaar voor instrumenteel gebruik. Logisch, aangezien er een emotionele perceptie geschapen wordt - maar dat is nu eenmaal wel een kenmerk van toepassing instrumentele logica.
Het gaat er niet om òf iets uit de lucht gegrepen is of niet, hij voert geen verkenningen daartoe uit, hij schetst enkel perceptie en beelden. That's it. Die insteek levert altijd extrapolaties op die later in elementen correct zijn, dat heeft echter meer te maken met de gevestigde patronen van gedrag uit menselijke dynamiek dan met voorspellende vermogens of eventuele diepere inzichten of vermeende toegang tot informatie.
Waar het wel om gaat, dat is dat risico en die focus van beeldvorming - en het primaire perspectief van intern VS. Dat is van essentieel belang om in het achterhoofd te houden. Het netto resultaat van opinie berichten als deze is helaas een informatiestroom die extreem kwetsbaar is voor extern-instrumenteel misbruik - om het nog maar niet te hebben over de consequenties van het niet toetsen belangen / perceptie, laat staan het niet over de zelf gestelde muren kijken. Of zelfs maar in eigen keuken.
Ik zou willen dat hij eens met iets interessants zou komen. Het zou verfrissend zijn. Dit is echter gewoon weer meer van hetzelfde, dat is jammer, en gezien focus ervan ronduit schadelijk - voor betrokken partijen, maar ook voor de algemene trends binnen media.
Exact. En derhalve dat die vraag "cui bono" ook toegepast moet worden op een auteur, ongeacht wie of wat.RoD schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 23:06:
Het is het herkauwen van argumenten die meer dan een jaar geleden hier al voorbij zijn gekomen en tot in den treure zijn besproken en niet op feiten zijn gestoeld. En dat terwijl er genoeg informatie beschikbaar is om tot een genuanceerd beeld te komen. En dat is dit artikel niet bepaald. Greenwald pikt de extreem-rechtse kant van Oekraïne eruit om heel het land in een kwaad daglicht te stellen. Net alsof je Nederland gaat vereenzelvigen met de denkbeelden van Wilders. Dat laatste zou overigens nog terechter zijn dan het beeld dat van Oekraïne wordt geschetst, gezien de peilingen (nogmaals, kijk naar de verkiezingsuitslagen).
A propos, er is een paar weken geleden een leuk stukje uitgezonden op een van de grotere Russische talkshows. Expliciete focus op het groeiende fundament van fascisme in Nederland, en hoe gevaarlijk dat was voor de wereld, hoe dat gebruik maakte van de centrale rol van het land in de financiële sector boven de niveau's van landelijke of supranationale politiek, ga zo door. Dus in dat opzicht is het gewoon afwachten totdat Lavrov de beste afvaardiging van Mark weer op het matje roept - en dus weer voor een paar weken met een kluitje van bedenken diplomatieke response in het riet van vertragingstactiek stuurt - voor het faciliteren van fascistische bewegingen - voor Nederlands perspectief natuurlijk weer eens gekoppeld aan MH17.
Kennelijk vlak bij het Kremlin. Iemand wou even een bericht sturen.
Tot zover dus het antwoord op de recente toename in activiteit van media en organisatie in oppositie.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 23:26:
http://www.volkskrant.nl/...a3875083/?akamaiType=FREE
A propos, Bill Browder is zojuist bij Jinek aangeschoven - saillant verhaal wat hier eerder in het topic voorbij gekomen is (Red Notice: A True Story of High Finance, Murder, and One Man's Fight for Justice).
Edit. En op het moment waarop Bill melding maakt van de recente berekening van het criminele kapitaal van Putin zelf (die 200 miljard) komt Rutte in beeld, die het schaapachtig weg doet lachen. Pijnlijk moment, maar goed, bij ons mag je fout zijn, zo gaf hij laatst aan. Wie laat toch die politici na interviews zonder mediatrainer of PR buffer op een stoel in het publiek zitten. Zucht.
[ Voor 47% gewijzigd door Virtuozzo op 27-02-2015 23:34 ]
Maar is er niet nog te veel voedingsbodem in Rusland zelf aanwezig? Banken die nog niet onder controle van het Kremlin stonden worden nu 1 voor 1 binnen het clubje gebracht. Oppositie die daar iets te luid over is zoals Boris Nemtsov wordt omgelegd. Het klimaat laat dit toe.Virtuozzo schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 22:57:
Veel verstandiger zou het zijn om de aandacht van sancties te leggen op de twee aspecten van de kapitaalstromen die de groepen vertegenwoordigd in het Kremlin voeden.
Met regelgeving kun je de tentakels van het Kremlin in Europa verwijderen, maar daar haal je het probleem van landjepik/parasitisme niet mee tegen. Nog zat kwetsbare landen rond Rusland die tegen een verzwakt Russisch leger niets kunnen doen.
Dat dacht ik ook al.Virtuozzo schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 23:28:
[...]
Tot zover dus het antwoord op de recente toename in activiteit van media en organisatie in oppositie.
Hier hebben we het al heel vaak over gehad. Ik zie het alleen niet binnen afzienbare tijd gebeuren. Ik denk niet dat de aandacht op geldstromen komen totdat er geen alternatief meer is die niet een keiharde confrontatie op verschillende vlakken betekent. Dan zal er gekozen worden voor een maatregel die het fundament van Poetin zijn regime onderuit haalt. Tot die tijd zal het blijven bij "plaagstootjes" om te proberen de cliché onder druk te zetten. Die raken alleen geïrriteerd en kiezen juist voor Poetin dan. Door dat proces moet je naar mijn mening gewoon doorheen voordat er echt actie word ondernomen.Virtuozzo schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 22:57:
[...]
Veel verstandiger zou het zijn om de aandacht van sancties te leggen op de twee aspecten van de kapitaalstromen die de groepen vertegenwoordigd in het Kremlin voeden. Daar zit een heel grote rol voor aanpak van criminaliteit welke überhaupt verstandig zou zijn om aan te pakken, daarnaast zou ik juist de ontwikkelingen gebruiken om Europees-interne afhankelijkheden te zekeren in een gerelateerd opzicht: beïnvloedingspunten.
Het eerste is gecompliceerd omdat er weinig informatie gedeeld wordt door de lidstaten in deze, tevens vanuit beperkingen waar zowel Europol als Interpol mee zitten. Een goed punt van studie is de Spaanse aanpak van de inkomende Russische georganiseerde misdaad een aantal jaren geleden. Het tweede is makkelijker, aangezien het in kaart brengen van faciliterende personen en partijen aan onze eigen kant veel makkelijker is dan op de grond in Rusland het uitvoeren van vergelijkbare initiatieven.
Het is moeilijk om sancties enkel als extern instrument in te blijven zetten, het is een grijs debat in veel opzichten. Derhalve de suggestie om juist eens de blik te leggen op datgene wat de clique in het Kremlin nou juist het meeste op heeft geleverd: onze eigen interne zwaktepunten. En ja, dat zijn regels en procedures, het zijn echter ook constructies, functies, personen en partijen betrokken. Valt trouwens heel goed te gebruiken als economische stimulans voor veel lidstaten.
Het gaat gewoon even duren.
Annexatie, gerechtvaardigd om welke reden dan ook blijft annexatie.djengizz schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 22:57:
[...]
Hij beweert dat dit al gebeurt dus veel uitmaken zal het niet. Om waarheid gaat het namelijk niet.
[...]
Dat is het dan ook jammer genoeg niet. De gemiddelde Rus ziet het niet als annexatie maar als een logische gerechtvaardigde stap. De druk die de ex-Oekraïners die zo lang de Krim hebben onthouden aan Rusland nu op het systeem komen leggen met daarbij 'gespuis' zoals de Tataren is een ander verhaal. Bedenk dat ze immers deel waren van het corrupte nazi Kiev regime () en met wantrouwen bekeken worden op het moment dat ze de Krim verlaten om een beter heil ergens anders te zoeken ipv mee te werken aan interne Russificatie.
Het is intolerantie naar de bewoners van de Krim en de kosten voor de Russische 'staatssteun' vanuit een toenemende crisis, niet vanuit afkeuring voor de annexatie of het besluit hiertoe.
Voor de rest heb je denk ik wel gelijk. Het bied alleen wel mogelijkheden voor interne tegenstelling, iets dat zeker niet in de planning van het Kremlin stond. Niet dat het veel is maar alle beetjes helpen.
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 23:26:
http://www.volkskrant.nl/...a3875083/?akamaiType=FREE
Niet geheel onverwacht overigens en hij gaf al in een interview eerder deze maand aan te vrezen voor een 'order' door Putin om zijn leven te nemen. Toch is het zelf voor Russische begrippen een flinke openlijke anti oppositie stap die iig niet onopgemerkt zal blijven.
Voor mij een teken dat het regime of sterk in het zadel zit of echt losgeslagen is.
edit:
zijn laatste tweet vandaag is tekenend en actueel in het licht van de uitspraken van die Chinese diplomaat in België.
Dit in relatie tot het nieuws dat Chinese partijen mede eigenaar zouden worden van Siberische gas en olie velden. Ook was er (niet toevallig?) morgen een grote oppositie manifestatie, o.a. tegen de oorlog in Oekraïne, waarbij hij aanwezig zou zijn.Putin annexed the Crimea, and now gives the Chinese Siberia.
[ Voor 24% gewijzigd door djengizz op 28-02-2015 00:20 ]
Als ik heel eerlijk, echter waarschijnlijk ook heel bot, mag zijn: de toekomst voor alle activiteiten van die en verbonden aard ziet er hoe dan ook hetzelfde uit in Rusland. Zolang die criminele clique de macht weet te behouden over die duale veiligheidsstaat is dit de toekomst: doe mee en krijg net genoeg, doe niet mee en raak alles kwijt.EektheMan schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 23:33:
[...]
Maar is er niet nog te veel voedingsbodem in Rusland zelf aanwezig? Banken die nog niet onder controle van het Kremlin stonden worden nu 1 voor 1 binnen het clubje gebracht. Oppositie die daar iets te luid over is zoals Boris Nemtsov wordt omgelegd. Het klimaat laat dit toe.
Met regelgeving kun je de tentakels van het Kremlin in Europa verwijderen, maar daar haal je het probleem van landjepik/parasitisme niet mee tegen. Nog zat kwetsbare landen rond Rusland die tegen een verzwakt Russisch leger niets kunnen doen.
Dit is geen kwestie in Rusland meer van "toelaten". Men heeft in Rusland als maatschappij en als economie niet langer de macht en de middelen om er iets aan te doen.
Je hebt gelijk, dat probleem ga je niet tegen op de voorgestelde manier. Wat je echter wel doet is de stimuli scheppen om de spreekwoordelijke zuurstof aan die voedingssystemen te onttrekken. De consequenties van de daaruit resulterende interne toxiciteit van instrumentatie is wat genoeg vermogen aan die duale veiligheidsstaat kan onttrekken om ruimte te scheppen voor tegenbewegingen. Zodra de eerste criminele cirkel een tegenbeweging wordt, zodra er concurrentie ontstaat binnen de verdeling van invloed, dan stort het systeem van Putin in elkaar.
De Russische strijdkrachten is er trouwens niets aan gelegen om een nieuwe koloniale macht te worden. Er zijn genoeg tekenen zichtbaar om dat te herkennen, er zitten inmiddels meerdere generaties mannen en vrouwen die zelf veel van hun eigen en nakomende generaties zijn kwijtgeraakt in dat soort conflicten en oorlogen. Daarnaast hebben ze ook vrijwel allemaal de consequenties ervaren van inlichtingendiensten als dominant. Waarom denk je dat het Kremlin de strijdkrachten verdeeld, klein en gesegregeerd houdt.
Vandaar denk ik ook dat die kleine banken (top 250) nu binnen de eigen kring gebracht worden. Om een tegenbeweging te kunnen worden heb je geld nodig.Virtuozzo schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 23:50:
Je hebt gelijk, dat probleem ga je niet tegen op de voorgestelde manier. Wat je echter wel doet is de stimuli scheppen om de spreekwoordelijke zuurstof aan die voedingssystemen te onttrekken. De consequenties van de daaruit resulterende interne toxiciteit van instrumentatie is wat genoeg vermogen aan die duale veiligheidsstaat kan onttrekken om ruimte te scheppen voor tegenbewegingen. Zodra de eerste criminele cirkel een tegenbeweging wordt, zodra er concurrentie ontstaat binnen de verdeling van invloed, dan stort het systeem van Putin in elkaar.
Waarom denk je dat het Kremlin de strijdkrachten verdeeld, klein en gesegregeerd houdt.
Maar stel dat het iemand lukt om zonder geld een tegenbeweging te starten, dan is die persoon vrijwel zeker in de picture. Vertel Boris Nemtsob hoe dat afloopt.
De derde manier is via sociale media. Dat lijkt Putin ook afgedekt te hebben met trollcenters, geen vrije media en binnenkort allicht een Red Firewall.
De vierde is muiterij binnen de eigen cirkel. Dat lijkt me niet iets wat je bewust kunt sturen of op kunt rekenen.
De vijfde beproefde methode is het leger. En zoals je opmerkt is daar al het een en ander gebeurd om coups tegen te gaan. Maar dat is toch het enige zwakke punt wat ik zo kan bedenken. Hoeft niet eens een generaal te zijn die een poging doet.
Zesde is een volksopstand, Dat zou dan in Moskou moeten gebeuren. Daar moet Poetin wel stappen gaan zetten. De financiële afhankelijkheid van Moskovieten aan het Kremlin heeft klappen gekregen. De arbeidsmigranten zijn alvast vertrokken. De moord op Nemtsov is wel een mooi moment om te zien hoe groot de anti-Poetin beweging in Moskou is. Hopend op een grote demonstratie.
Een wat exotischere optie en vooruitlopend op mogelijke uitverkoop van Ruslands resources zou kunnen zijn dat China er op een gegeven moment belang bij zou hebben om Putin weg te werken en zelf een puppet plaatst. Mocht dat gebeuren is het ook einde Europa.
Mis ik nog mogelijkheden?
Nog even als zijtakje wat betreft mogelijkheden voor Putin om te gaan parasiteren op buurlanden is dit een mooi lijstje: Russia's Ex-Soviet Neighbors Struggle to Contain Ruble Fallout
[ Voor 16% gewijzigd door EektheMan op 28-02-2015 01:07 ]
Ondanks dat je redelijk compleet bent in mijn ogen is de realisatie dat het om een crimineel systeem gaat een hele belangrijke.EektheMan schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 00:26:
Mis ik nog mogelijkheden?
Deze systemen zijn van nature fragiel en omdat de fundamenten gebaseerd zijn op verrijking en corruptie en is dat feit tegen het systeem zelf te gebruiken. Op het moment dat er minder verdiend wordt, op het moment dat er mensen dreigen wegwerp materiaal te worden van zo'n systeem, op het moment dat het gebrek aan moraal een rol gaat spelen en de jungle mentaliteit het overneemt, op het moment dat een gulzige deelnemer zijn gulzige blik laat vallen op het bezit van zijn even gulzige collega deelnemer, etc, etc. De basis van list, bedrog, dreiging, verrijking, leugens en angst is een zwakke.
De voorwaarden hiervoor moeten geschapen worden waar ze ontbreken en gestimuleerd worden waar ze de kop op steken. Dat stelt je in staat om spijtoptanten en informanten te creëren, kleinere deelnemers amnestie te verlenen in ruil voor de grotere vissen en ga zo maar door. Hiervoor is echter de voorwaarde nodig dat dit systeem gezien en behandeld gaat worden voor wat het is: een crimineel systeem. Daarnaast betekent het een nieuwe definitie en een hand in eigen boezem aangaande wat gewenst is of verwijderd moet worden in eigen gelederen vanwege besmetting. Tenslotte is de schaal en verspreiding van die aard dat ook de bestrijding van zo'n systeem een bepaalde schaal nodig heeft die we nu nog niet kunnen realiseren vanwege teveel losse eilandjes en belangen verstrengeling. Daar zal een focus verandering en bredere samenwerking voor nodig zijn.
Val het criminele systeem aan op een manier hoe je elke criminele organisatie bestrijdt: volg het geld, pak dit af waar mogelijk en confronteer deelnemers met de gevolgen van hun criminele gedrag en maak die gevolgen substantieel. Dit op zo'n manier en schaal dat de boel gaat wankelen. De instabiliteit van de fundamenten onder dit systeem zullen de rest doen en het laten instorten. Dan blijft het zaak een vinger aan de pols te houden wat het vacuüm wat zal ontstaan gaat vullen en of dit niet van een zelfde aard is (waarna eventueel het spel opnieuw begint maar nu met tempo winst).
Inderdaad. Al zit je daar wel ook precies bij de kern van de problematiek voor politici en veel van de kernpunten van macro-economisch niveau: voor de eerste categorie is het enerzijds heel moeilijk om zich te realiseren dat het bij de tegenpartij niet om politiek of zelfs maar bestuur gaat, anderzijds komt men vaak bij het zich wel daarvan bewust zijn in de problemen van gebrek aan competentie, of eigen verstrengelingen met die tweede categorie (voor wie dit heel, heel gevoelig ligt, aangezien men zelf heel kwetsbaar zou worden indien het politieke niveau met de vierde macht van de financiële wereld boven die van nationale/supranationale economieën een nieuwe balans zou treffen).djengizz schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 01:06:
[...]
Ondanks dat je redelijk compleet bent in mijn ogen is de realisatie dat het om een crimineel systeem gaat een hele belangrijke.
Deze systemen zijn van nature fragiel en omdat de fundamenten gebaseerd zijn op verrijking en corruptie en is dat feit tegen het systeem zelf te gebruiken. Op het moment dat er minder verdiend wordt, op het moment dat er mensen dreigen wegwerp materiaal te worden van zo'n systeem, op het moment dat het gebrek aan moraal een rol gaat spelen en de jungle mentaliteit het overneemt, op het moment dat een gulzige deelnemer zijn gulzige blik laat vallen op het bezit van zijn even gulzige collega deelnemer, etc, etc. De basis van list, bedrog, dreiging, verrijking, leugens en angst is een zwakke.
De voorwaarden hiervoor moeten geschapen worden waar ze ontbreken en gestimuleerd worden waar ze de kop op steken. Dat stelt je in staat om spijtoptanten en informanten te creëren, kleinere deelnemers amnestie te verlenen in ruil voor de grotere vissen en ga zo maar door. Hiervoor is echter de voorwaarde nodig dat dit systeem gezien en behandeld gaat worden voor wat het is: een crimineel systeem. Daarnaast betekent het een nieuwe definitie en een hand in eigen boezem aangaande wat gewenst is of verwijderd moet worden in eigen gelederen vanwege besmetting. Tenslotte is de schaal en verspreiding van die aard dat ook de bestrijding van zo'n systeem een bepaalde schaal nodig heeft die we nu nog niet kunnen realiseren vanwege teveel losse eilandjes en belangen verstrengeling. Daar zal een focus verandering en bredere samenwerking voor nodig zijn.
Val het criminele systeem aan op een manier hoe je elke criminele organisatie bestrijdt: volg het geld, pak dit af waar mogelijk en confronteer deelnemers met de gevolgen van hun criminele gedrag en maak die gevolgen substantieel. Dit op zo'n manier en schaal dat de boel gaat wankelen. De instabiliteit van de fundamenten onder dit systeem zullen de rest doen en het laten instorten. Dan blijft het zaak een vinger aan de pols te houden wat het vacuüm wat zal ontstaan gaat vullen en of dit niet van een zelfde aard is (waarna eventueel het spel opnieuw begint maar nu met tempo winst).
Wel een andere opmerking, kijk goed naar de aard van de duale veiligheidsstaat geschapen. Ja, de basis is die van criminele organisatie. Dit is echter slechts een voet, de andere is die van inlichtingenorganisatie. De combinatie daarvan is iets wat we al heel lang niet meer gezien hebben. Beide hebben hun eigen kwetsbaarheden, correct, het is echter het samenspel waar je de meest cruciale afhankelijkheden kunt vinden. Tussen de clans zitten breuklijnen van belangen, van behartiging, van aard en van afhankelijkheden.
Je hebt daar echter wel een groter probleem bij: men heeft de beschikking over alles wat Rusland heeft. Daar zit ook het grotere gevaar in: dat is precies wat vanuit zijn aard zich enkel kan en moet uitbreiden naar buiten toe (we kunnen ons er dus gewoonweg niet voor afsluiten) en we hebben nog nooit echt te maken gehad met een criminele organisatie gestoeld op de voet van een veiligheidsapparaat met de beschikking over alle mogelijke wapens van een land (we denken al snel aan de rode knop, maar denk eerder eens na over wat een dergelijk systeem kan doen met de interne economie van een gemiddeld west-Europees land waar dat systeem zich moet voeden met de kapitaalstromen van dat land).
Die rode knop is er een welke door geen enkele clan gebruikt zal worden: simpelweg omdat er dan geen afkopen meer bij is - los van het gegeven dat de halve familie zit juist in locaties war primaire escalatie in het westen. Nog meer elementair: die mensen hebben steeds minder "met" Rusland als land. Ze gebruiken het enkel, ze willen er niet zijn. De rode knop gebruiken is zelfmoord in elke mogelijke vorm. Hun wanhoopsscenario's zijn die van externe consolidatie, kapitaalvlucht, afkopen ter zekering van toekomst buiten Rusland.
Iets anders van significant belang, wat echter pas echt in ogenschouw genomen kan worden als men door de beeldvorming en eigen illusies kan prikken, en dat zit in die vertegenwoordiging in het Kremlin. Zij zijn de groep die zich garant stellen voor invloed, vermogen, macht en middelen van die hybride organisatie van inlichtingen en criminaliteit. Zij ageren enkel en alleen vanuit het singuliere perspectief van psychologische oorlogsvoering.
Dat is logisch, aangezien zij hun positie enkel zelf kunnen garanderen vanuit een basis uit invloed, en niet het zichzelf blootstellen aan de concurrentie tussen hen die zij vertegenwoordigen. Dit is waarom zij degenen zijn die zich garant kunnen stellen, het is tevens hun grootste (tevens vrijwel het enige) beschermingsmechanisme. Dit is een continue dans op het scherp van de snede, aangezien hun basis van invloed vanuit dezelfde condities rust op het gebruik van hen die zij vertegenwoordigen.
Dit is iets wat zelfs analisten vaak vergeten, het is een niet te onderschatten amalgaam van bruikbare ingangen om tegenwicht te bieden. Hou in gedachten, het is een voedingssysteem: men moet zich uitbreiden en (spreekwoordelijk) ons tot maaltijd maken anders rest enkel kannibalisme. Je moet als politicus, socioloog, econoom heel, heel dom of goed betaald zijn om dit niet te erkennen.
Maar goed, alle tegenstand begint met het doorprikken van de beeldvorming, het publiekelijk erkennen van de eigen illusies ten aanzien daarvan, en het vervolgens aanpakken van die organisatie op basis daarvan - en niet langer op basis van eigen perspectief en eigen vormen van organisatie.
Dan moet ik echter wel opmerken, zie de reactie van politici op die stelling. In Duitsland is men inmiddels zover, al heeft men nog steeds problemen met hoe dat publiekelijk te erkennen - aangezien men zich bewust is dat er een tijd na het conflict zal zijn, men heeft echter nog geen sluitend antwoord op de vraagstukken die daar bij opduiken - in andere landen zoals Frankrijk, Italië, maar ook Spanje en zelfs Griekenland prikt men er door heen. In andere landen zie je echter ook al de consequenties van het niet langer tegenwicht kunnen bieden: zie het grote voorbeeld van Cyprus. Ik sprak eerder deze week met een tweetal bureaucraten hier afkomstig uit dat land, zij waren bruut simpel in hun frustratie: "kijk naar ons als je niet zoals ons wil eindigen". Ik moet erkennen, ze hebben meer dan een punt.
Maar ja, zoals ik al aangaf, zie de reactie van politici. In die uitzending van Jinek vandaag, ik had graag gezien dat men Mark direct de vraag had voorgelegd: bent U van mening dat we met de mensen in het Kremlin te doen hebben met een vertegenwoordiging van een maatschappij, of kunt U inmiddels erkennen dat we in essentie te maken hebben met een criminele organisatie die de controle over een land met kernwapens heeft over weten te nemen? Om het simpel te houden: ziet U Putin en intimi als een regering zoals de onze, of als een crimineel veiligheidsapparaat.
Een vraag die eigenlijk elke politicus voorgelegd zou moeten worden.
Volledig terzijde, opvallend te zien dat zoiets als dat programma überhaupt in het Nederlandse media landschap gekomen is. Vrij afwijkend, in veel opzichten. Jammer dat de presentatrice niet het venster zag om een brug te leggen tussen Mark en Bill Browder. Al moet ik erkennen, opvallend dat die redactie hem wel opgepikt heeft. Interessant, een interessante en informatieve keuze
Ik vrees dat het antwoord het glimlachje zou zijn met een klein verhaaltje van moeilijk en gecompliceerd, van democratie en Duma, gevolgd door een afleiding van aandacht op de Ukraïne. Het zou echter hoe dan ook wel de vinger precies op het zwaktepunt leggen - in beeld. Misschien dat dan er genoeg ruimte zou ontstaan om Nederland eindelijk eens zover te krijgen om niet consistent in beeld mooi weer te maken, en ondertussen consistent de zaken te saboteren voor de Europese instellingen (maar ook andere, zoals het IMF en de OVSE). Zie de opmerking van de tweede gast, Bill Browder (leestip), in dezelfde uitzending: ja, het parlement is zover, en de wetgeving ligt klaar - maar de regering doet vanuit beleid alle moeite om juist te voorkomen dat men iets productief zou doen, laat staan constructief.
Het is pure ironie eigenlijk. Laat ik het maar er uit gooien zoals het is, met die goede oude V.O.C. mentaliteit: de Nederlandse afhankelijkheden in deze crisis zijn nu nog relatief klein, en er valt zo ontzettend veel geld te verdienen met het zekeren daarvan, het schoon schip maken met externe besmetting, eigenlijk is het te gek voor woorden dat een Kabinet met een dergelijke grote voet in zakelijk representatief denken en vertegenwoordiging weigert ook maar te overwegen om dat te doen.
En voor dat men er weer over begint, ja er zijn absoluut punten van besmetting - soms zelfs ronduit van corruptie - bij EZ, MinBuZa en de Diplomatieke Dienst. En ja, er zijn absoluut zwaktepunten als menig staatssecretaris en hogere ambtenaar. Dat heeft Nederland er in het verleden echter nooit van kunnen weerhouden om toch omslag te maken op dit soort breuklijnen. Nu echter wel, al is het maar de vraag waarom. Er is besmetting, er is corruptie, maar toch is dat heel erg beperkt in reikwijdte en heel selectief in bron (zie de kwesties NAM / South Stream voor een goede verkenning). Wanneer ik met politici en parlementaire vertegenwoordiging spreek, dan valt mij iets op: men is niet geïnformeerd, en wanneer men dat wel is blijkt met een weinig moeite dat de perceptie van informatie voor het grotere deel basis heeft in beeldvorming zonder toetsing.
Om het simpel te stellen: het is alsof men lukraak vertrouwen heeft in het beeld van een realiteit zonder dat men de middelen heeft of de moeite neemt om de beschikbare informatie en beeldvorming te toetsen. Misschien dat ik me vergis, toch heb ik in toenemende mate de indruk dat hier het grootste probleem zit.
Het is een Engelse term, maar ik heb zo het vermoeden dat lezers hier de betekenis niet zal ontgaan: "narrative control". Of je nu in marketing zit, zakenleven of politiek, het is een integraal onderdeel van continuïteit (laten we eerlijk zijn). Ik stel vast dat de controle daarover echter niet meer in eigen handen ligt.
Misschien dat in deze juist hier een makkelijke rol ligt voor de media. Subtiel, simpel, niet confronterend, niet contra aan de kwesties van grote belangen, maar een eigen realistische en consistente beeldvorming zou misschien wel eens de meer elegante en effectieve oplossing kunnen zijn om dat gebrek aan controle door te kunnen prikken. Al zit daar wel een wansmaak aan, het ligt immers niet ver van wat het Kremlin doet.
Maar wat dan, ik sta open voor suggesties - als we immers niet hier doorheen kunnen prikken op politiek niveau, dan houdt het op gegeven moment gewoon op.
Ik ga er hieronder voor de discussie vanuit dat hij een zeer intelligente godfather is en jouw strategie reeds voorzien heeft.djengizz schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 01:06:
de realisatie dat het om een crimineel systeem gaat een hele belangrijke.
Medvedev was erg functioneel en bewijst dat Poetin doorheeft hoe het morele systeem van het Westen te bespelen. Misschien is het te paranoia om te denken dat een Khodorovsky of Navalny al poppetjes zijn om een scenario op te starten waarbij de schijn wordt gewekt een nieuw tijdperk zonder Poetins schaduw te beginnen, maar een engel aan het roer kan het Westen moeilijk voor lange tijd negeren. Als het het wel doet, komt hij als een Napoleon weer terug. Het heeft enkel kans van slagen als Rusland gedwongen wordt in rap tempo te hervormen. Dat zal zeker gefrustreerd worden door de puppetmaster......wordt een catch22.
Kom ik weer bij een Maidan scenario uit als enige manier om puur Poetin echt weg te krijgen.
Jouw/Virtuozzo and others uitwerking is natuurlijk wel de enige juiste en werkbare strategie om mee aan de slag te gaan. Helaas is dat lange termijn werk met veel verontrustende onzekerheden. Dat lange termijn werk en inzicht in Poetins wereld is dacht ik al eerder ter sprake gekomen hier. De conclusie was dat onze bureaucratische systemen daar feitelijk niet toe in staat zijn.
In dit draadje focussen we natuurlijk op Poetin, maar eigenlijk zou er ook een draadje parallel moeten lopen naar onze eigen (EU/VS/NL/BE) stappen om te zien of er kans van slagen is. Gelukkig worden er zo nu en dan tekenen van hoop gepost.
Mocht ik de VS en de EU zijn, dan zou ik morgen naar aanleiding van de dood van Nemtsov beginnen met een sanctie op de gehele lagere en hogere huis(excl. oppositie) inclusief hun partners en kinderen. Zelf willen ze voor geen geld in Rusland wonen of studeren. Dus hiermee maak je een grote groep flink chagrijnig.
Hopelijk kom je met een reply die alles hierboven afdoet als onzin
De dood van Nemtsov, het is weekend, mijn inschatting is echter dat het niet tot maatregelen van direct nut zal leiden. Zie mijn bericht hierboven, men zal eerst door een aantal perceptieproblemen heen moeten prikken. Zonder dat zal het niet rustiger slaper worden.EektheMan schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 02:25:
[...]
Ik ga er hieronder voor de discussie vanuit dat hij een zeer intelligente godfather is en jouw strategie reeds voorzien heeft.
Medvedev was erg functioneel en bewijst dat Poetin doorheeft hoe het morele systeem van het Westen te bespelen. Misschien is het te paranoia om te denken dat een Khodorovsky of Navalny al poppetjes zijn om een scenario op te starten waarbij de schijn wordt gewekt een nieuw tijdperk zonder Poetins schaduw te beginnen, maar een engel aan het roer kan het Westen moeilijk voor lange tijd negeren. Als het het wel doet, komt hij als een Napoleon weer terug. Het heeft enkel kans van slagen als Rusland gedwongen wordt in rap tempo te hervormen. Dat zal zeker gefrustreerd worden door de puppetmaster......wordt een catch22.
Kom ik weer bij een Maidan scenario uit als enige manier om puur Poetin echt weg te krijgen.
Jouw/Virtuozzo and others uitwerking is natuurlijk wel de enige juiste en werkbare strategie om mee aan de slag te gaan. Helaas is dat lange termijn werk met veel verontrustende onzekerheden. Dat lange termijn werk en inzicht in Poetins wereld is dacht ik al eerder ter sprake gekomen hier. De conclusie was dat onze bureaucratische systemen daar feitelijk niet toe in staat zijn.
In dit draadje focussen we natuurlijk op Poetin, maar eigenlijk zou er ook een draadje parallel moeten lopen naar onze eigen (EU/VS/NL/BE) stappen om te zien of er kans van slagen is. Gelukkig worden er zo nu en dan tekenen van hoop gepost.
Mocht ik de VS en de EU zijn, dan zou ik morgen naar aanleiding van de dood van Nemtsov beginnen met een sanctie op de gehele lagere en hogere huis(excl. oppositie) inclusief hun partners en kinderen. Zelf willen ze voor geen geld in Rusland wonen of studeren. Dus hiermee maak je een grote groep flink chagrijnig.
Hopelijk kom je met een reply die alles hierboven afdoet als onzinKan ik wat rustiger slapen.
Ja en nee.Virtuozzo schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 02:24:
Wel een andere opmerking, kijk goed naar de aard van de duale veiligheidsstaat geschapen. Ja, de basis is die van criminele organisatie. Dit is echter slechts een voet, de andere is die van inlichtingenorganisatie. De combinatie daarvan is iets wat we al heel lang niet meer gezien hebben.
Als criminele systemen groot genoeg en invloedrijk genoeg worden gaan ze zich van nature gedragen als een soort van veiligheidsstaat. Denk aan zaken als bedrijfsspionage, omkopen van rechters en USB sticks die verdwijnen. De parallellen zijn er al geef ik toe dat er nuance en schaal verschillen zijn.
Opnieuw niet exact maar ik noem bv. een Colombia waar de invloed dusdanige vormen aannam dat je zou kunnen stellen dat de criminele organisatie ook de beschikking had over middelen die vergelijkbaar zijn met die van een staat. Daar is het uiteindelijk deels intern opgelost vanuit staatsstructuren (wel met overigens flinke hulp en druk van buitenaf) en dat is inderdaad iets wat je in het geval van Rusland niet meer hoeft te verwachten. Toch zijn hier lessen te leren, al ga ik met je mee dat dit fenomeen ongekend is.Je hebt daar echter wel een groter probleem bij: men heeft de beschikking over alles wat Rusland heeft. Daar zit ook het grotere gevaar in: dat is precies wat vanuit zijn aard zich enkel kan en moet uitbreiden naar buiten toe (we kunnen ons er dus gewoonweg niet voor afsluiten) en we hebben nog nooit echt te maken gehad met een criminele organisatie gestoeld op de voet van een veiligheidsapparaat met de beschikking over alle mogelijke wapens van een land (we denken al snel aan de rode knop, maar denk eerder eens na over wat een dergelijk systeem kan doen met de interne economie van een gemiddeld west-Europees land waar dat systeem zich moet voeden met de kapitaalstromen van dat land).
Ja, die nucleaire knop is een hele nare uitzondering op al mijn parallellen die ons denken eindeloos compliceert.Die rode knop is er een welke door geen enkele clan gebruikt zal worden: simpelweg omdat er dan geen afkopen meer bij is - los van het gegeven dat de halve familie zit juist in locaties war primaire escalatie in het westen. Nog meer elementair: die mensen hebben steeds minder "met" Rusland als land. Ze gebruiken het enkel, ze willen er niet zijn. De rode knop gebruiken is zelfmoord in elke mogelijke vorm. Hun wanhoopsscenario's zijn die van externe consolidatie, kapitaalvlucht, afkopen ter zekering van toekomst buiten Rusland.
Je hebt ook gelijk qua locaties al geeft het ook weer mogelijkheden. Vergelijk dat met een Noord Korea waar de locatie wel lokaal is wat juist invloed wegneemt. Het feit dat deze clique zo'n wantrouwen voor zichzelf heeft ontwikkeld en de voordelen van verrijking extern heeft gemaakt geeft ons de mogelijkheid in te grijpen op precies die gelden.
Ja, en daarom is wat zo vaak gesteld is hier voorwaarde: schoonmaak eigen schip wat kan (zal?) leiden tot niet alleen versterking van onze positie maar verzwakking aan hun kant.Dit is een continue dans op het scherp van de snede, aangezien hun basis van invloed vanuit dezelfde condities rust op het gebruik van hen die zij vertegenwoordigen.
Die werd wel gelegd maar door Browder zelf: het was opvallend om Rutte driftig mee te zien knikken toen Browder vertelde dat hij in Nederland zo'n gewillig oor had ontvangen voor zijn wetgeving pleidooi tijdens zijn tour om vervolgens te zien hoe ongeïnformeerd hij is uit zijn reactie op de vervolg opmerking dat de regering toentertijd er uiteindelijk niks mee gedaan heeft en hun opvolging ook niet.Volledig terzijde, opvallend te zien dat zoiets als dat programma überhaupt in het Nederlandse media landschap gekomen is. Vrij afwijkend, in veel opzichten. Jammer dat de presentatrice niet het venster zag om een brug te leggen tussen Mark en Bill Browder. Al moet ik erkennen, opvallend dat die redactie hem wel opgepikt heeft. Interessant, een interessante en informatieve keuze
Eens. Amateurisme is imo niet een heel verkeerde term wat dat aangaat.Om het simpel te stellen: het is alsof men lukraak vertrouwen heeft in het beeld van een realiteit zonder dat men de middelen heeft of de moeite neemt om de beschikbare informatie en beeldvorming te toetsen. Misschien dat ik me vergis, toch heb ik in toenemende mate de indruk dat hier het grootste probleem zit.
Er zal denk ik media moeten komen die zich op dat vlak onderscheidt en een markt moeten zijn die dat commercieel interessant maakt. Zeg maar een nieuwe VICE maar dan met een constructieve ideologische insteek die commercieel lonend is. Een andere oplossing zie ik ook zo snel niet op dit gebied.Maar wat dan, ik sta open voor suggesties - als we immers niet hier doorheen kunnen prikken op politiek niveau, dan houdt het op gegeven moment gewoon op.
Dat is een gegeven maar doet gelukkig niets af aan het feit dat het fundament van zijn imperium niet stevig is.EektheMan schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 02:25:
Ik ga er hieronder voor de discussie vanuit dat hij een zeer intelligente godfather is en jouw strategie reeds voorzien heeft.
Het lijkt mij onrealistisch.Kom ik weer bij een Maidan scenario uit als enige manier om puur Poetin echt weg te krijgen.
Rusland is geen Oekraïne en wat dat betreft is er een lange termijn focus en zijn er lessen geleerd die Oekraïne heeft overgeslagen. Het Kremlin heeft de val van de Sovjet Unie, oranje revoluties en Arabische lentes zodanig bestudeerd en hier hun lessen uit geleerd dat dat op geen enkele manier vergelijkbaar was met Oekraïne. Yanukovych was misschien een mini Poetin qua verrijking en corruptie maar niet met de finesse en achtergrond van de veiligheidsstaat zoals Virtuozzo dit noemt. Onderschat niet de mogelijkheid van het Kremlin om onvrede om te buigen en te kanaliseren middels externe escalatie. Bijvoorbeeld het beeld van fort onder beleg is hier uitermate bruikbaar voor. Denk hierbij aan Tsjetsjenië en hoe dit samenviel met de opkomst van de populariteit van Poetin en hoe dit bereikt werd.
Het Yanukovych regime was hierbij vergeleken een peuter en dan nog één die onder regie stond.
Dit gecombineerd met het vermogen en de gewenning van de Russen om pijn te lijden en te accepteren maakt voor mij een Russische Maidan onwaarschijnlijk of een ver toekomst scenario na nog veel meer escalatie. Daarnaast het historische feit dat je rustig Oekraïne als cultureel Europees mag beschouwen inclusief de daarbij horende historische hervormingen onder Poolse en Litouwse begeleiding waar dit duidelijk niet geldt voor Moskou en het gebied ten oosten van Kiev.
Klopt en mooier kun je dit niet maken. Ga maar uit van een lang conflict met nog meer escalatie en een zware prijs voor Oekraïne. Elke constructieve oplossing zal lange termijn zijn.Jouw/Virtuozzo and others uitwerking is natuurlijk wel de enige juiste en werkbare strategie om mee aan de slag te gaan. Helaas is dat lange termijn werk met veel verontrustende onzekerheden. Dat lange termijn werk en inzicht in Poetins wereld is dacht ik al eerder ter sprake gekomen hier. De conclusie was dat onze bureaucratische systemen daar feitelijk niet toe in staat zijn.
Nee, sorry.Hopelijk kom je met een reply die alles hierboven afdoet als onzinKan ik wat rustiger slapen.
Wel kun je hoop putten uit het feit dat er in ieder geval (en dit klinkt wat naar op het eerste gezicht maar is het niet als je erbij na denkt) geen winnaars zullen zijn op korte termijn. Oekraïne is geworden voor het Kremlin tot een dure noodzaak en dat zet zich voorlopig voort. Daarbij kan het het Kremlin zich niet veroorloven Oekraïne een complete verliezer te laten worden, deels door externe focus op dit conflict en deels door de, voor denk ik velen, verrassende weerbaarheid die Oekraïne zelf toont. Rusland zit hierdoor inmiddels in de spagaat van zijn eigen retoriek.
Iets om over na te denken. Criminele dynamiek en organisatie is een evolutie van interactie tot organisatie van beneden naar boven - even heel simpel gesteld. We denken bij criminaliteit al snel aan onderwereld, misschien is het beter om dit aspect te zien als schaduwwereld, aangezien zowel evolutie als organisatie in essentie "top down" zijn. Het klopt, als je een groepsdynamiek in omstandigheden van een onderlaag onaangetast laat dan krijg je een criminele dynamiek die zich zal organiseren om hoger in de maatschappij en economie waar de onderlaag deel van uitmaakt in te kunnen grijpen, teneinde zich er mee te voeden. Ik verwijs er echter met klem naar wat er eerst kwam: de inlichtingenoperatie. Het is opnieuw een aspect van verschillen in mentaliteit en professie.djengizz schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 03:17:
[...]
Ja en nee.
Als criminele systemen groot genoeg en invloedrijk genoeg worden gaan ze zich van nature gedragen als een soort van veiligheidsstaat. Denk aan zaken als bedrijfsspionage, omkopen van rechters en USB sticks die verdwijnen. De parallellen zijn er al geef ik toe dat er nuance en schaal verschillen zijn.
Och, weekend ja. Verrassend tijdsstip.Virtuozzo schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 02:43:
[...]
De dood van Nemtsov, het is weekend, mijn inschatting is echter dat het niet tot maatregelen van direct nut zal leiden. Zie mijn bericht hierboven, men zal eerst door een aantal perceptieproblemen heen moeten prikken. Zonder dat zal het niet rustiger slaper worden.
theorietje dan van de mede oorzaak van het huidige politieke niveau en zwakke media plus een mogelijk antwoord om dit te doorbreken.Virtuozzo schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 02:24:
[...]
Om het simpel te stellen: het is alsof men lukraak vertrouwen heeft in het beeld van een realiteit zonder dat men de middelen heeft of de moeite neemt om de beschikbare informatie en beeldvorming te toetsen. Misschien dat ik me vergis, toch heb ik in toenemende mate de indruk dat hier het grootste probleem zit.
Het is een Engelse term, maar ik heb zo het vermoeden dat lezers hier de betekenis niet zal ontgaan: "narrative control". Of je nu in marketing zit, zakenleven of politiek, het is een integraal onderdeel van continuïteit (laten we eerlijk zijn). Ik stel vast dat de controle daarover echter niet meer in eigen handen ligt.
Misschien dat in deze juist hier een makkelijke rol ligt voor de media. Subtiel, simpel, niet confronterend, niet contra aan de kwesties van grote belangen, maar een eigen realistische en consistente beeldvorming zou misschien wel eens de meer elegante en effectieve oplossing kunnen zijn om dat gebrek aan controle door te kunnen prikken. Al zit daar wel een wansmaak aan, het ligt immers niet ver van wat het Kremlin doet.
Maar wat dan, ik sta open voor suggesties - als we immers niet hier doorheen kunnen prikken op politiek niveau, dan houdt het op gegeven moment gewoon op.
Populisme (al dan niet gesponsord door Poetin) is hier misschien wel het probleem. Politici zijn in NL al een ruim aantal jaren gedwongen om zich sterk te concentreren op binnenlandse politiek om te overleven. Realiteit en toetsing van informatie is voor Nederlandse politici denk ik niet interessant. Kijk naar MH17. Daar valt heel wat uit te leren, maar het gebeurd niet. Er wordt enkel boos gereageerd aan het adres van UA op prullen van doden die in de wei liggen om daadkracht te laten zien aan de NL bevolking. Terwijl het gemakkelijker, menselijker en effectiever op velerlei vlakken (ook bestrijding van populisme)had geweest om een belangrijke Nederlandse afgevaardigde te laten mee lopen ter nagedachtenis van de Maidan gebeurtenissen. (In Oost-Europa werd de mars trouwens Live uitgezonden, ook in NL?)
De media verdiend goed aan het populisme. Je hoeft geen dure ervaren redactie op de been te houden om met de voorgekauwde one liners te verkopen.
Zonder populisme kan Nederland en Europa zich weer concentreren op wat nodig is. En NL is niet de enige die dit varkentje moet wassen, dus een gezamenlijke subtiele aanval vanuit de gevestigde orde op populisme door de banden met Poetin aan de kaak te stellen lijkt me een mogelijke oplossing. De serieuze journalistiek zal in dit gevecht uit de as herrijzen.
Sorry voor het kapen van de quote maar ja, persoonlijk denk ik dat dat een goede richting is.EektheMan schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 04:11:
Zonder populisme kan Nederland en Europa zich weer concentreren op wat nodig is. En NL is niet de enige die dit varkentje moet wassen, dus een gezamenlijke subtiele aanval vanuit de gevestigde orde op populisme door de banden met Poetin aan de kaak te stellen lijkt me een mogelijke oplossing. De serieuze journalistiek zal in dit gevecht uit de as herrijzen.
Of je het populisme wilt noemen of iets anders (minder korte termijn focus?) is definitie geneuzel maar zoals Virtuozzo ook al eerder aangaf zullen we dit conflict moeten 'winnen' vanuit onze eigen kracht en problemen omzetten naar uitdagingen die ons voordeel opleveren als we ze oplossen.
Jouw voorzet lijkt me, met dat in het achterhoofd, een goede. Probleem blijft om dit om te zetten in reëel beleid wat ook brede steun geniet. Eerste probleem wat ik al zie is dat populisme onderdeel is geworden van die gevestigde orde
Enkel als je kunt garanderen dat er geen blootstelling aan commerciële druk zal zijn. Zie RT, zie VICE. Dan zit je echter wel precies op dezelfde glijdende schaal - met als resultaat dat je aldus niet zal bouwen op "eigen kracht" (laten we het zo samenvatten). Dit is trouwens tevens de kern van het vraagstuk voor regeringen (die zich bewust zijn althans) van het aandeel beeldvorming in dit conflict: je kan niet er tegen in gaan op dezelfde voet of zelfs vanaf dezelfde initiële basis, dan garandeer je juist de continuïteit van het Kremlin systeem van beeldvorming en manipulatie. Voor hen mag er immers geen besef zijn dat waarheid wel bestaat, dat informatie en beeld niet neutraal zijn.djengizz schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 04:27:
[...]
Sorry voor het kapen van de quote maar ja, persoonlijk denk ik dat dat een goede richting is.
Of je het populisme wilt noemen of iets anders (minder korte termijn focus?) is definitie geneuzel maar zoals Virtuozzo ook al eerder aangaf zullen we dit conflict moeten 'winnen' vanuit onze eigen kracht en problemen omzetten naar uitdagingen die ons voordeel opleveren als we ze oplossen.
Jouw voorzet lijkt me, met dat in het achterhoofd, een goede. Probleem blijft om dit om te zetten in reëel beleid wat ook brede steun geniet. Eerste probleem wat ik al zie is dat populisme onderdeel is geworden van die gevestigde orde. Vanuit die redenatie weet ik niet of je beeldvorming of serieuze journalistiek als (bij)product of als voorwaarde moet zien. Eerlijk gezegd denk ik het laatste.
Als voorwaarde kan het simpelweg niet gesteld worden. Je zal dus een trend moeten scheppen, of je dat nu wil richten op het stimuleren van omstandigheden, of het introduceren van breekpunten in perceptie, dat is een kwestie van keuzes.
Misschien een interessant voorbeeld wat ik onder ogen kreeg van een goede kennis woonachtig in Groningen. Enfin, woonachtig, afbraakpand-achtig inmiddels, maar goed. Die kwam aanzetten met een flinke hoeveelheid correspondentie, dossierstukken en een hoop flyers en folders e.d. om even een extern perspectief te krijgen. Er viel iets op, een gebeurtenis volledig buiten traditionele journalistiek of verslaggeving om. Er was eens een cabaretier op een talk show recent die uit de doeken deed hoe een ministerie en een minister creatief deden boekhouden met onderzoeken en rapportages gerelateerd aan die kwestie Groningen (is separaat eerder hier voorbij gekomen trouwens). Het kostte de cabaretier een beetje tijd met Google, en tien minuutjes verhaal doen op de TV. Dat verhaal werd overgenomen, zowel in emails als op sociale media, zowel in referentie bij formele correspondentie (er was een schrijven verbonden aan taxatie die wel heel erg goed begon op die manier), ga zo door.
Als je inmiddels de reguliere verhaallijnen en patronen ziet, in media regionaal maar ook nationaal, dan kun je eigenlijk heel goed een beïnvloeding zien van perceptie middels dat verhaal. Met name als je kijkt naar de wendingen in besluitvorming bij burgerinitiatieven en particulieren in hun omgang met de verschillende instellingen. In plaats van de perceptie dat men alles dient te verwerken is men omgeslagen in richting daarbij: de missie van bewijslast ligt inmiddels in perceptie en perspectief terug waar zij hoort te liggen.
Een cabaretier met google, mensen die er een verhaallijn van maken, consistentie doet de rest. Natuurlijk is dit erg simplistisch gesteld, toch is het een interessante verkenning om te maken. We discussiëren veel, en er wordt net zo hard veel gekletst zonder dat we daar waarde aan toevoegen, toch is het wel zo dat mensen als groep met laagdrempelige participatie dingen kunnen bereiken. Je hebt een correct en goed verhaal nodig met vereiste schaalgrootte en eigen controle over tempo en richting daarvan - zonder te vervallen tot wat tegenwoordig in politieke kringen "een goed verhaal" heet, dat moet wel gezegd worden. There's differences between a narrative and a tale.
Natuurlijk helpt het als het dicht bij huis komt, in de kwestie Groningen maar al te letterlijk, echter dat is in deze situatie van ontwikkelingen in Rusland en de consequenties daarvoor hier net zo. Wat je echter nodig zal moeten hebben is een overzicht van wie waar schade lijdt of heeft geleden. Dat is iets daar zal serieus onderzoek voor moeten gedaan worden, maar het zal geen moeilijk onderzoek zijn. Zeker niet onder ondernemers - en dan heb ik het niet over de tijd na introductie van sancties. De huidige situatie is immers al meer dan 15 jaar in ontwikkeling. En als dat geen optie is, dan zoek je ingangspunten voor mainstream media. Dat klinkt moeilijk, is het echter niet zolang je mensen tot participatie kan bewegen, en dat is op zijn beurt weer direct gekoppeld aan schaalgrootte. Zaken kunnen heel ver van het bed liggen, als genoeg perceptie gedeeld wordt dan wordt perspectief geschapen. Zo krijg je een Groningse met haar ervaring van een bouwvallig huis op een talkshow, zo krijg je ook iemand met bittere beelden uit Moskou. Het is niet noodzakelijk om - zoals RT en andere media als VICE dat doen - emotie als instrument voor verwerking informatie te misbruiken. Als een idee zijn of haar niveau van penetratie bereikt, volgt emotie vanzelf, en daarop handelen. Je hebt zelfs geen nieuwe alternatief medium nodig, de schaalgrootte van mainstream media is ruim voldoende binnen de Europese lidstaten - populaire TV. Cru, maar correct.
Enfin, je hoeft zo ver ook weer niet te gaan, al zou het niet slecht zijn als een journalist eens even kon zien hoe je onder de huidige omstandigheden je zelf een acte de présence en een podium kan geven om die baangarantie te vinden (sarcasme). Laat ik het zo zeggen, als mensen consistent een goed getoetste verhaallijn overal op tafel leggen waar ze komen, overal bespreken waar het op tafel komt en een beetje moeite doen om dat door te duwen naar niveau's van politiek .. er komt in dat soort scenario's altijd een wending, juist bij politici en bestuurders die kwetsbaar zijn voor perceptieproblemen.
Je hoeft echt niet alles in kaart te brengen, breekpunt van politici in de huidige omstandigheden is simpel: perceptieproblematiek, schaalgrootte. Of dat nu gaat om iemand die een beetje fout mocht zijn, een omdraaien van bewijslast na omslaan van publieke perceptie bij die provincie, het is zo moeilijk niet. Mensen zullen wel de beslissing moeten nemen om het te doen. En daar zit het echte probleem: de moderne samenleving is geen participatiesamenleving (ja, ik weet het, opnieuw een kleine dosis sarcasme, maar ik denk dat het punt duidelijk is). Politici in Nederland beseffen dit, ze kennen hun kwetsbaarheid in deze. Maak eens een analyse van de communicatiepatronen van politici in de kwestie MH17, en bestudeer eens de enorme toename in interactie van die lagen uit richting media in de dagen na die gebeurtenis. Alles werd in het werk gesteld om te voorkomen dat de situatie een perceptieprobleem werd, schaalgrootte was er immers al.
Nu moet ik erkennen dat dit in essentie ook de juiste beslissing was. Er was teveel potentieel voor verlies aan controle over tempo en richting. Men had echter ook de ontwikkelingen kunnen gebruiken om op de ontwikkelingen te kapitaliseren (ja, moraal en ethiek, maar welkom in de politiek en economie) om op constructieve wijze invloed te verkrijgen daarop - om de positie ten aanzien van afhankelijkheden (situatie specifiek, echter net zo goed inzake grotere belangen) te versterken. Het is een van de meest tekenende beslissingen geweest de afgelopen 30 jaar in de Nederlandse geschiedenis om dat niet te doen. Over vijftig jaar zal dat punt in de geschiedenisboeken vermeld staan als versnellingspunt in de afbraak van het politieke niveau als maatschappelijk instrument van ordening en ontwikkeling. Niet vanwege burgers, maar vanwege bedrijven, tenzij er in die tussentijd iets wezenlijks verandert in de oriëntatie van politiek op zowel samenleving als economie. Maar dat is een heel andere discussie, voor een heel ander topic.
Waar het op neerkomt is dit: voor hen die vanuit het Kremlin de kleine kernen hun posities garanderen is alles een psychologisch spel. Daar zit dan ook jullie meest praktische ingang. Je hoeft niet hetzelfde spel te spelen, dat is ook beter van niet - maar dit is wel het veld. Tegenwicht bieden op dezelfde basis vanuit dezelfde of zelfs maar vergelijkbare hoeken komt direct neer op het aangaan van een loopgravenoorlog, en dat is bitter ongezond - althans zo zou men in Europa moeten weten. Men zal op dat veld moeten bewegen, op eigen voorwaarden, met voldoende schaal, om nuttig tegenwicht te kunnen bieden.
Zoals altijd staat en valt dat bij participatie en sturing daaruit op hen die het mandaat krijgen om beslissingen te nemen.
[ Voor 13% gewijzigd door Virtuozzo op 28-02-2015 05:29 ]
Verwijderd
Hier geldt nog een ander aspect bij. Men wist wat men moest doen om dit geval aan te pakken. Oftewel de kennis om de publieke opinie te beïnvloeden is een gegeven voor ook Nederlandse politici. We zien hier dagelijks voorbeelden van dus in die zin wordt deze kennis bijzonder veel gebruikt. En in het geval van Rusland en het machtige intimi clubje is een geval waar deze kennis bijzonder ontwikkeld is en des te meer effectief en des te gevaarlijker.Virtuozzo schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 05:05:
Nu moet ik erkennen dat dit in essentie ook de juiste beslissing was. Er was teveel potentieel voor verlies aan controle over tempo en richting. Men had echter ook de ontwikkelingen kunnen gebruiken om op de ontwikkelingen te kapitaliseren (ja, moraal en ethiek, maar welkom in de politiek en economie) om op constructieve wijze invloed te verkrijgen daarop - om de positie ten aanzien van afhankelijkheden (situatie specifiek, echter net zo goed inzake grotere belangen) te versterken. Het is een van de meest tekenende beslissingen geweest de afgelopen 30 jaar in de Nederlandse geschiedenis om dat niet te doen. Over vijftig jaar zal dat punt in de geschiedenisboeken vermeld staan als versnellingspunt in de afbraak van het politieke niveau als maatschappelijk instrument van ordening en ontwikkeling.
Er zijn vrije denkers die menen dat er geheime organisaties zijn die geobsedeerd zijn door deze kennis en alles op alles zetten om deze kennis te vergaren en voor zichzelf te houden. Als deze kennis openlijk wordt gebruikt en men achter het gordijn kan kijken zal deze minder effectief worden. Het meest effectief is om te zorgen dat (bijna) niemand door heeft wat er gebeurt.
Aangezien hier werd gesproken over een schaduwwereld is het niet ondenkbaar dat in die wereld dit soort organisaties opereren. Dan kan een these zijn dat in het geval van het Oekraïne conflict er meerdere concurrerende organisaties zijn die met elkaar in de clinch liggen om hun invloedssfeer uit te breiden.
Ook al zal de standaard reactie zijn dat het hier om paranoïde gedachten gaat maar het is iig stof tot nadenken. Overigens vrij lastige materie omdat het tegen de menselijke natuur in gaat (die wordt immers misbruikt) en zeer moeilijk te bewijzen omdat geheimhouding een vereiste is.
Verwijderd
Het voorbeeld wat je aanhaalde over de cabaretier die met zoeken via google een verhaallijn bloot legde. Omdat het in de gewenste manier van denken pas wordt deze persoon niet als complot theorist bestempeld terwijl deze dat feitelijk wel is. Wat dat betreft kan iedereen met een dosis gezond verstand en tijd om te zoeken van alles vinden wat kan duiden op soortgelijke 'complotten'.
Een beter voorbeeld vind ik toch het van de VVDer Rene Leegte die in de trein aan het telefoneren was over hoe het Groningen debacle aan te pakken en dit werd gehoord/afgeluisterd door Rolf Schuttenhelm die dit op twitter zette. Hiermee aantonende dat de regering gaswinning voor de NAM belangrijker vind dat het algemeen belang dienen.
Waarom is die Nederlandse regering dan ook zo terughoudend over het Oekraïne conflict? Spelen daar de belangen van Shell ook mee? We hebben het hier uitgebreid over gehad maar zover ik weet zijn er geen harde conclusies gevonden. Ook hierbij is beeldvorming een essentieel component. Wenselijk is om zoveel mogelijk feiten boven tafel te krijgen om te kunnen evalueren in welke mate wel factoren meespelen en het gedrag van onze regering kunnen verklaren. Dat zij zelf niet op hun woord te geloven zijn is immers een feit.
Waarom steeds die complottheorie? Waarom moet alles een complot zijn en kan het niet gewoon een samenstelling van omstandigheden zijn die wederzijds voordelig blijken waardoor deze word voortgezet?
Het is een variant op de "Oh Dear" response waarbij men zich realiseert dat die response niet volstaat en door verdwalen in de gecreëerde verwarring maar één van de varianten, met 'open ogen en vrije geest', tot hun waarheid maken. Om dit psychologisch te laten werken moet je je wapenen tegen alle andere varianten die er gecreëerd worden zodat dit niet je zelf aangenomen waarheid verstoort maar die defensie verstoort ook het vermogen afstand te nemen.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 21:24:
Waarom steeds die complottheorie? Waarom moet alles een complot zijn en kan het niet gewoon een samenstelling van omstandigheden zijn die wederzijds voordelig blijken waardoor deze word voortgezet?
Dit doet af aan het gevoel van defaitisme en hopeloosheid die komt met de 'Oh Dear' reactie al stapt het natuurlijk in precies dezelfde valkuilen. Het ironische van deze variant is dat hun retoriek er één is van het doorzien van de gezaaide verwarring maar dit doet op valse gronden en met een net zo'n verdwaalde narratief en speculatie. Niet heel anders dan de Rus onder vuur van propaganda die zich realiseert dat hij onder invloed staat van misinformatie en dan maar een variant van misinformatie als zijn waarheid aanneemt waarbij hij zich het beste thuis voelt.
Zie onder andere deze passage:
De moord kan volgens de onderzoekers ook gepleegd zijn door moslimextremisten, die verontwaardigd waren over Nemtsovs stellingname na de aanslag in Parijs op Charlie Hebdo.
Een uitermate droevig artikel al met al, maar er wordt wel veel aandacht aan de moord besteedt. Dat vind ik toch wel opvallend.
Inderdaad. Vooral de suggestie dat het door eigen kring zou zijn gedaan om Poetin in een kwaad daglicht te stellen is aardig smakeloos zonder enig bewijs.RoD schreef op zondag 01 maart 2015 @ 01:08:
Een uitermate droevig artikel al met al, maar er wordt wel veel aandacht aan de moord besteedt. Dat vind ik toch wel opvallend.
In Rusland zelf maken ze het nog een stukje bonter en wordt naast de usual suspects van VS, CIA, Kiev Nazi Junta, criminelen, zakenpartners, vrijdagavond uitgaansleven geweld zelfs een wraakactie van een ex die abortus heeft laten plegen genoemd
Maar ik mag denk ik inmiddels aannemen dat jullie de methodiek hier herkennen. Weinig creatief, zonder enig onderscheid dezelfde toepassing van doctrine. Er is geen waarheid, dus hier zijn twee dozijn verhaallijnen die ieder een eigen segment van ondersteuning krijgen om conflicterende draagvlakken te scheppen. Dat bouwt zichzelf op en op gegeven moment neemt dat vanzelf over van eventuele informatiestromen waar mensen vragen stellen die lastig of ongewenst zijn. Even laten sudderen, blijf met de informatiefabriekjes in de pot roeren, en uiteindelijk halen mensen de schouders op. Er is geen waarheid, wie zal het zeggen, haal je schouders maar op.djengizz schreef op zondag 01 maart 2015 @ 01:40:
[...]
Inderdaad. Vooral de suggestie dat het door eigen kring zou zijn gedaan om Poetin in een kwaad daglicht te stellen is aardig smakeloos zonder enig bewijs.
In Rusland zelf maken ze het nog een stukje bonter en wordt naast de usual suspects van VS, CIA, Kiev Nazi Junta, criminelen, zakenpartners, vrijdagavond uitgaansleven geweld zelfs een wraakactie van een ex die abortus heeft laten plegen genoemd.
Tekstboek.
Nu viel me bij het doorlopen van media wel iets op, in de meeste lidstaten is een begin van trendbreuk zichtbaar, de methodiek beschreven hierboven wordt niet langer simpelweg in beeld gebracht an sich, maar wordt in beeld gebracht met verwijzingen naar eerdere voorbeelden van mediamanipulatie. Het viel me bij de Nederlandse NOS trouwens op dat ook daar dit bij de correspondent naar voren kwam, al trok hij dat dan weer niet door naar een meer direct perspectief.
Edit. En dat valt ook op. Het is voor de NOS een veilig onderwerp. Je hebt veel "bronnen", veel paden van informatie, je kan veel perspectieven in beeld brengen. Probleem is wel dat de NOS verzuimt om een aantal cruciale vragen van simpele journalistieke aard te stellen. Vragen die op zijn minst bij al die artikelen en publicaties zou moeten resulteren in het plaatsen van de kanttekening "dit is hoe je beeldvorming doet manipuleren, dit is hoe we dit al gezien hebben hier, hier, hier, en daar - en nu ook weer hier".
Dat is bij andere media resoluut anders. De NOS, het spijt me, maar men faalt in eigen missie aldus. Of dat nu vanuit beperkingen is, gebrek aan kwaliteit of wat dan ook - de consequenties staan.
Ondertussen zijn de geruchten omtrent de gelekte correspondentie en het andere verhaal van een lek uit naaste kringen verstomd. In de zin dat er nergens meer iets opduikt, interessant om te zien dat binnen oppositie kringen er inmiddels sprake is van verwarring omtrent die geruchten.
We zullen zien of er iets opduikt, en zo ja, wat het is. Aan de andere kant, het zou niet de eerste keer zijn (integendeel, vrij standaard) als het een geplaatst verhaal / lek / materiaal betrof, juist om te zien wat er waar val welke boom valt na het schudden, om zo een duidelijker signaal te geven. Eigenlijk is de hele discussie daaromtrent niet relevant (meer), het heeft meer nut om een verkenning te maken inzake wat er over is van oppositie, en hoe met deze moord een van de laatste potentiële katalysatoren daaruit nu weg is.
[ Voor 12% gewijzigd door Virtuozzo op 01-03-2015 02:14 ]
Verwijderd
Vrij simpel om de dialoog te bepalen door bepaald taalgebruik door negatieve connotatie in diskrediet te brengen. Overigens is de bewering dat alles een complot zou zijn daar een typisch voorbeeld van (onbewuste) sturing van de dialoog. Dat is immers nooit beweerd en beeldvorming van de persoon in kwestie.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 21:24:Waarom steeds die complottheorie? Waarom moet alles een complot zijn en kan het niet gewoon een samenstelling van omstandigheden zijn die wederzijds voordelig blijken waardoor deze word voortgezet?
Is de trainering van de VVD jegens de Groningse kwestie een complot? Ja (volgens de definitie van het woordenboek).
Is de Maidan revolutie een complot? Ja (volgens de definitie van het woordenboek).
Is de moord op Nemtsov een complot. Ja (volgens de definitie van het woordenboek).
Alleen zijn hier maar weinigen die überhaupt het woord complot niet dusdanig beladen woord vinden dat geassocieerd wordt met psychologisch instabiele personen.
Hoe is de VVD en de PvdA, CDA, D66 etc want die zijn net zo schuldig een complot? In de late jaren 1940 is een zeer slechte deal gemaakt met Shell die Exxon erbij haalde zodat het materiaal voor Schoonebeek geleverd kon worden. Voor de oorlog zou je dat uit Duitsland kunnen halen maar dat lag even lastig aangezien elke industriële stad platgebombardeerd was, de Sovjets hun deel leeg hadden geplunderd en de VS samen met de Fransen en in mindere maten de Britten doelbewust de Duitse industrie aan het ontmantelen was. Het resultaat was Shell en Exxon die de NAM vormde. Later kwamen de gasbellen ook onder deze samenwerking. Een idiote constructie voor een land welke alle kolenmijnen genationaliseerd had met als resultaat het beste veiligheidsrecord van Europa.Verwijderd schreef op zondag 01 maart 2015 @ 02:21:
[...]
Vrij simpel om de dialoog te bepalen door bepaald taalgebruik door negatieve connotatie in diskrediet te brengen. Overigens is de bewering dat alles een complot zou zijn daar een typisch voorbeeld van (onbewuste) sturing van de dialoog. Dat is immers nooit beweerd en beeldvorming van de persoon in kwestie.
Is de trainering van de VVD jegens de Groningse kwestie een complot? Ja (volgens de definitie van het woordenboek).
Is de Maidan revolutie een complot? Ja (volgens de definitie van het woordenboek).
Is de moord op Nemtsov een complot. Ja (volgens de definitie van het woordenboek).
Alleen zijn hier maar weinigen die überhaupt het woord complot niet dusdanig beladen woord vinden dat geassocieerd wordt met psychologisch instabiele personen.
De NAM is opgericht uit noodzaak en nu word er misbruik gemaakt van de situatie. Aan Kamp hebben we helemaal niks in deze maar dat maakt het nog geen complot.
Hoe was Maidan een complot. Nadat Janoekovitsj weigerde te tekenen ontstonden er spontaan protesten die maanden door gingen door Janoekovitsj zijn eigen beleid. Schieten op demonstranten, zeker als het om studenten gaat werkt vaak averechts. Janoekovitsj is nu weg en toen kwam Poetin. Als er iets een complot was dan was het Poetin zijn oorlog en niet Maidan.
Als laatste is het maar de vraag in hoeverre Nemtsov een complot was. Wist Poetin er direct van en gaf hij de opdracht dan zeker ja. Was het gewoon een "medewerker" van een of andere dienst die klaar met hem was en een team op hem afstuurde om hem te vermoorden dan was het nauwelijks een complot.
Edit: wauw, de NOS heeft zelfs livebeelden: http://nos.nl/livestream/...stocht-boris-nemtsov.html
[ Voor 28% gewijzigd door RoD op 01-03-2015 13:50 ]
Verwijderd
Dat komt omdat jij (en anderen) complot associeert met iets anders dan in een woordenboek staat.
Bijv.
Als minister Kamp rapporten in de la houdt terwijl die naar de 2e kamer horen te gaan dan is dat het bewust saboteren en daarmee strafbaar. De groep mensen die van dat rapport weten en het stil hebben gehouden hebben daarmee aan samenzwering gedaan. Niet dat de minister hierop wordt aangekeken (terwijl dat wel zou moeten IMHO).
Maidan was een onwettige demonstratie (volgens de wetten van Oekraine) en daarmee waren al die mensen medeplichtig aan een samenzwering. Ook een voorbeeld van (grond)wetten soms tegen de rechten van burgers ingaan en dat burgerlijke ongehoorzaamheid nodig is. En het snipen van mensen is meer een complot in de ogen van de meeste mensen hier.
Moord op Nemtsov is een complot van meerdere moordenaars die al dan niet in opdracht van iemand (via een hiërarchie) werkten.
Dat in het laatste geval de Russische media niet de optie meenemen dat de moord is uitgevoerd door de Russische overheid is niet correct. Maar zover ik weet is het redelijk zeldzaam dat bij een moord complot er door nationale media in zijn algemeenheid naar de overheid gewezen wordt. (Zoals recentelijk de politiek getinte moord in Argentinië)
Deze moord is op een redelijke brute manier uitgevoerd op een manier die een geheime dienst niet snel uit zou voeren. Die zijn meer van het zelfmoord, auto ongeluk, hardstilstand of een mislukte roofoverval type. Tenminste dat wordt als argument gebruikt van mensen die denken dat Putin het niet gedaan zou hebben.
Diezelfde mensen komen ook met eens speech van Putin in februari 2012 waarin hij aangaf op zijn hoede te zijn dat een aanslag op een oppositie lid als provocatie een reële mogelijkheid zag.
Wow, dat zijn een hoop mensen. Zou het tevens een verkapte protestmars tegen poetin zijn?RoD schreef op zondag 01 maart 2015 @ 13:38:
Ook vandaag: grote herdenking Nemtsov. Ben benieuwd naar de opkomst en de beelden. Zal, gezien de aandacht, wel een item over komen in het Journaal.
Edit: wauw, de NOS heeft zelfs livebeelden: http://nos.nl/livestream/...stocht-boris-nemtsov.html
Er stond voor vandaag al een oppositie mars gepland van voordat de moord plaatsvond.Avalaxy schreef op zondag 01 maart 2015 @ 14:25:
Wow, dat zijn een hoop mensen. Zou het tevens een verkapte protestmars tegen poetin zijn?
Het thema van de moord en de herdenking van Nemtsov is hier logischerwijs bijgekomen en waarschijnlijk is het ook een reden voor een grotere opkomst. Overigens is de afgegeven vergunning voor maximaal 50000 demonstranten, ben wel benieuwd hoeveel mensen er nu meelopen.
Verwijderd
Denk niet dat het allemaal persoonlijke vrienden waren van het slachtoffer.Avalaxy schreef op zondag 01 maart 2015 @ 14:25:
Wow, dat zijn een hoop mensen. Zou het tevens een verkapte protestmars tegen poetin zijn?
Naar verluid zijn er wel camerabeelden van de moordaanslag waaruit blijkt dat het een effectief opgezette uitvoering was. Dat de moordenaar(s) achter op een vuilniswagen stonden waarvan zij afstapten schoten losten en in een vluchtauto stapten.
https://www.youtube.com/watch?v=nyTsRQ1MMpA

Opkomst van 50.000 ?
Had ook niet verwacht er zoveel anti putin mensen rondlopen, zouden ze dan toch " wakker worden ? "
Of al zijn maar je hoort er niets over.
[ Voor 41% gewijzigd door Mektheb op 01-03-2015 15:06 ]
Overigens is het zeer opvallend dat Russen protesteren. Protest in Rusland betekent meer dan alleen hun onvrede uiten, iets dat al bijzonder is. Het betekent in feite het afkeuren en afwijzen van de huidige regering.
Vladimir vind dit niet leuk.
Oh en even terug in de tijd naar Devaltsebo. Iedereen die het hier een beetje volgt kan zich nog wel herrineren dat eerst de dreiging kwam van een omsingeling. Vervolgens werden er enorme hoeveelheden troepen naar Devaltsebo gestuurd en toen werden ze alsnog omsingeld. Nou schoot mij opeens te binnen waar ik dit scenario eerder had gezien. Het is namelijk precies hetzelfde als in 1941 gebeurden bij Kiev. Dat eindigde in de grootste omsingeling uit de militaire geschiedenis met ruim 450.000 Sovjetsoldaten die omsingeld werden waarvan de meeste zich moesten overgeven. Je zou toch denken dat elke officier in nota bene het Oekraïense leger dat zou moeten weten.
Hier nog even in beeld. Dit is een zeer, ZEER goede documentairereeks van nota bene de Russische TV. Ja, dat is echt mogelijk.
Vertaald in het Engels gewoon te zien op YT. De relevante passage staat gelinkt.
http://youtu.be/p2UqWRtBlBI?t=31m9s
Ja, meer afleiding.RoD schreef op zondag 01 maart 2015 @ 21:03:
Rusland arresteert Oekraïens parlementslid om brand Odessa
Echt volslagen krankzinnig
Hij zou ondertussen al weer vrijgelaten zijn en in de Oekraïense ambassade zitten.
Ik denk het niet echt gezien de locatie en het feit dat aanvraag van de mars (dit moest vanwege de nieuwe insteek) de snelst verleende vergunning ooit was. De locatie van de moord is ook een aanwijzing dat dit niet echt gevreesd wordt. Wat ik vooral zag aan de beelden was angst om in beeld te komen...RoD schreef op zondag 01 maart 2015 @ 21:18:
Blijkbaar is Rusland echt bang voor een soort Russische Maidan ofzo. Anders zouden ze dit soort provocerende streken niet uithalen.
Dat is imo meer een boodschap aan de oude elite dat het over is met de belofte dat die onaantastbaar is zolang ze zich 'irrelevant' maken zoals eerder openlijk beloofd is door Poetin. Daarnaast een boodschap naar de oppositie dat het uit is met de liberale onzin en een mogelijkheid om hier een spin van te maken zoals het uitkomt. Het is eerder angst voor een coup dan een revolutie.Maargoed, de dood van Nemtsov wijst daar eigenlijk ook al op.
50.000 inderdaad, omdat de autoriteiten in Moskou dat maximum hadden gesteld.Mektheb schreef op zondag 01 maart 2015 @ 15:04:
[afbeelding]
Opkomst van 50.000 ?
Had ook niet verwacht er zoveel anti putin mensen rondlopen, zouden ze dan toch " wakker worden ? "
Of al zijn maar je hoort er niets over.
Tegenwoordig een beetje van allebei. Misschien de leeftijd, maar hij wordt zo'n beetje overal selectief gequote, mee gespot, als symbool gebruikt, e.d. Heeft een beetje gedoe met Dugin (religieus geneuzel), maar je weet nooit of dat daadwerkelijk echt is, of iets anders. Vergeet niet, hij heeft ook met plezier voor RT gewerkt. Aan de andere kant, van Frankrijk via de VS via de Soviet Unie, de DDR en het huidige Rusland, er is door de decennia zo veel aan die man getrokken, zo vaak gemanipuleerd en gebruikt. Zat ooit in de VS als prooi in het infameuze Verona Project, in de DDR ging het de andere kant uit - enfin, er valt heel veel te zeggen. Geniale man trouwens, ongeacht zijn onhebbelijke neiging om taalkundige trucjes te pas en te onpas te gebruiken om ongewenste conversaties te saboterenSalvatron schreef op maandag 02 maart 2015 @ 06:57:
Kent iemand de journalist Vladimir Pozner? Zo ja, zegt die wat zinnigs of is het een russische propaganda fantast?
Terug serieus, misschien is wat meer concrete informatie / verwijzing op zijn plaats ...
Wel, zelfs bij de NOS voelen ze wel dat een prominent oppositieleider neerschieten in het grootste land van Europa iets van belang is. Maar toch meer een geval van een stilstaande klok heeft tweemaal daags gelijk denk ik. De mogelijkheid dat Poetin hem zelf heeft laten ombrengen wordt niet genoemd, terwijl dat op zijn minst een goede mogelijkheid is.RoD schreef op zondag 01 maart 2015 @ 01:08:
De NOS pakt nogal uit met de moord Nemtsov. Een hele hoop nieuwsberichten. Ik kwam net deze tegen: Russen speculeren over moordenaars Nemtsov
Zie onder andere deze passage:
[...]
Ik stel die vraag omdat iemand uit Kazakstan die erbij haalt in een discussie over Oekraine. Diegene zegt dat ze helemaal niemand gelooft behalve deze man, en dat westerse media zijn omgekocht. Vandaar de vraag.Virtuozzo schreef op maandag 02 maart 2015 @ 09:21:
[...]
Tegenwoordig een beetje van allebei. Misschien de leeftijd, maar hij wordt zo'n beetje overal selectief gequote, mee gespot, als symbool gebruikt, e.d. Heeft een beetje gedoe met Dugin (religieus geneuzel), maar je weet nooit of dat daadwerkelijk echt is, of iets anders. Vergeet niet, hij heeft ook met plezier voor RT gewerkt. Aan de andere kant, van Frankrijk via de VS via de Soviet Unie, de DDR en het huidige Rusland, er is door de decennia zo veel aan die man getrokken, zo vaak gemanipuleerd en gebruikt. Zat ooit in de VS als prooi in het infameuze Verona Project, in de DDR ging het de andere kant uit - enfin, er valt heel veel te zeggen. Geniale man trouwens, ongeacht zijn onhebbelijke neiging om taalkundige trucjes te pas en te onpas te gebruiken om ongewenste conversaties te saboteren
Terug serieus, misschien is wat meer concrete informatie / verwijzing op zijn plaats ...
Daar kan ik op zich wel inkomen, ten tijde van de Soviet Unie was hij heel vaak het gezicht bij publieke communicatie tussen de VS en de Soviet Unie, waarbij hij met zijn carrière als presentator, documentaire maker, talk show host e.d. veelvuldig in beeld kwam. Zeker in die tijd wist hij zich naar het publiek op te stellen als iemand die zei waar het op stond, die echter ook vaak de vinger op deze of gene wond deed leggen waar de reguliere media dat niet deden. In veel landen wist hij een reputatie op te bouwen als betrouwbaar, relatief onafhankelijk en - belangrijk - anders dan wat met normaal zag.Salvatron schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:00:
[...]
Ik stel die vraag omdat iemand uit Kazakstan die erbij haalt in een discussie over Oekraine. Diegene zegt dat ze helemaal niemand gelooft behalve deze man, en dat westerse media zijn omgekocht. Vandaar de vraag.
Daar moet wel bij opgemerkt worden - als is dat iets wat in de voormalige Soviet republieken tegen die tijd niet meer op TV of in de andere media kwam - dat hij dat zeer zorgvuldig wist te balanceren met een hardline verdedigingspositie ten aanzien van het Soviet beleid. En daar wringt een van vele schoenen, hij heeft later de beslissing genomen om te verduidelijken dat ondanks alle presentatie hij in effectieve zin bezig was met propaganda voor de staat.
Zijn verdediging daarin was opvallend, hij nam niet de invalshoek van "anders had ik geen werk" (met drie nationaliteiten en een flinke portie ervaring, publicaties en naamsbekendheid had hij - en dat heeft hij later ook - op veelt plaatsen actief kunnen worden anders dan zijn functie voor de staat zelf), hij nam de positie van "wat ik deed was in die tijd hetzelfde als wat het Amerikaanse State Department deed".
Saillant stukje informatie daarbij is dat de kleine kapitein die RT opgericht heeft en nog steeds in de hand houdt in haar loopbaan en voordrachten vrij consistent gebruik maakt van zijn methodiek in deze. Feiten zijn ongewenst, perceptie is bepalend, emotie is de ingang - als je dus iets moet doen wat niet feitelijk correct is of basis heeft in waarheid dan moet je beginnen met altijd de vergelijking trekken tussen jouw handelen en dat van het vijandsbeeld. Je moet ze gelijk stellen, zo zei ze. Of hij het nu leuk vindt of niet, zijn methodiek is een essentieel onderdeel geworden van Kremlin media doctrine.
Maar goed, ik kan me voorstellen dat nog steeds veel mensen hem als personificatie zien van iemand die een loopbaan heeft opgebouwd met anders zijn dan het dogma, iemand die met iets anders kwam dan met het verhaal van de staat, en waar je - in tegenstelling tot de rest van de media in die tijden - niet zag dat er controle uitgeoefend werd. De vraag is altijd geweest of hij zich altijd van die schaduwen bewust is geweest, of dat hij daar pas gradueel achtergekomen is. Hij beroept zich op het laatste. Relevant is het eigenlijk ook niet meer, het gaat nu immers om de publieke perceptie van hem als persoon.
Die perceptie geeft hem een zekere positie, een zekere ruimte om zich te bewegen die anderen niet hebben. Dat heeft eigenlijk niets meer te maken met de functies die hij uit doet oefenen, het gaat puur om het beeld wat mensen van hem hebben.
Die ruimte gebruikt hij niet vaak, dus als hij iets zegt, dan luisteren mensen. Probleem is wel dat ongeacht zijn toegeven van propaganda functie hij ook altijd bij zijn overtuiging is gebleven dat het noodzakelijk is om die lijn te bewandelen. Dat hij heeft ook als integraal onderdeel binnen media opleidingen geïntroduceerd vanuit de functie als voorzitter van de Russische TV Academie. Daar kun je je vragen bij stellen, zeker. Moraal, ethiek, consequenties. Makkelijker voor ons hier om dat te doen, dan voor mensen in Rusland of Kazachstan, aangezien wij hier materiaal van en over hem zien wat daar niet beschikbaar is.
Het is dus geen simpele binaire kwestie, het zit vol van grijs in vrijwel elk opzicht. Toch zijn er mogelijkheden om door zijn acte de présence heen te prikken: gepresenteerde informatie is functioneel, altijd, en dus altijd in dienst van hij die de rekening doet betalen. Hij heeft echter een aantal stokpaardjes waar hij uitzonderingen voor maakt, en waar hij inzichten doet verkennen die vaak op het randje zijn van tolerantie door het Kremlin. Het meest bekende stokpaardje is dat van de Russisch Orthodoxe Kerk, een minder bekend item is zijn vete met Dugin, een vete die al heel, heel lang terug gaat.
Kun je klakkeloos aannemen wat hij zegt? Nee. Dat kan je nooit van niemand. Informatie is nooit neutraal, het moet net als informatiestroom als medium als bron gecontroleerd worden en op elk punt getoetst worden voor pijnlijke vragen als "cui bono". Het is echter wel te begrijpen dat mensen accepteren wat hij zegt, en er instinctief naar luisteren.
Voor de gewone man en vrouw blijft hij ondanks zijn herhaaldelijke functionele inzet voor propaganda de man die hen prachtige films bracht, mooie documentaires maakte, die hun leven in beeld bracht, en vaak genoeg ook pijnlijke en moeilijke onderwerpen van het leven van alle dag in beeld bracht. Zo zijn er genoeg mensen in de Duma die hem nog steeds haten vanwege zijn documentaires en uitzendingen over de - zeker in Rusland - hete aardappels van HIV maar ook hart & vaatziekten en de ontvolking van de regio's.
Het blijft frappant wel dat mensen instinctief aannemen dat westerse media zijn omgekocht, waar het juist de Russische zijn die in elk opzicht door de clique in het Kremlin financieel gedragen en bestuurd worden
Edit. Voor diegenen die geen idee hebben wie de beste man is, even wat meer informatie.
Wikipedia: Vladimir Pozner.
IMDB: Filmography.
Russiapedia: Prominent Russians: Vladimir Pozner (Russia Today - !).
Twitter: @PoznerLife.
NBCU: Olympic Coverage.
1TV: The President of the Academy of the Russian television.
Edit. Hij staat er zelf op, dus bij deze, zijn eigen website is volgens hem het meest simpele van alle warrige media om hem te zien koorddansen.
[ Voor 8% gewijzigd door Virtuozzo op 02-03-2015 14:58 ]
https://translate.google....ru%2Fsociety%2F67490.html
" Interview with the Russian tanker, which, together with his battalion was sent to fight for Debaltseve "
Nee, merp!

Nu heb ik me nog niet verdiept in de dood van deze mensen, maar ik neem even aan dat het niet compleet uit de lucht gegrepen is..
[ Voor 53% gewijzigd door Standeman op 02-03-2015 15:26 ]
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Er hangt inderdaad een geur van huurmoord om Poetin heen. Er zijn ook verscheidene aanwijzingen gevonden, bekend is natuurlijk de zaak Litvinenko die weer is opgepakt.Standeman schreef op maandag 02 maart 2015 @ 15:25:
Gevonden op nu.nl. De afgelopen jaren blijkt dat je beter niet al te kritisch op Putin kan zijn..
[afbeelding]
Nu heb ik me nog niet verdiept in de dood van deze mensen, maar ik neem even aan dat het niet compleet uit de lucht gegrepen is..
Gezien de staat van Rusland durf ik er wel geld op in te zetten dat Poetin gewoon een lijstje met mensen heeft die hij op een gepast moment uit de weg wil ruimen. Stond gisteren overigens ook een goed artikel over Kasparov in de krant (weet even niet meer welke, ik vermoed NRC). Hij zei: Poetin sterft in het Kremlin (of hij regeert tot zijn natuurlijke dood, of hij wordt met geweld afgezet). Ik vermoed dat dat een accurate voorstelling is van de zaken.
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Hij heeft geluk dat hij uit de tank kon komen. De meeste hebben niet zoveel geluk met een Sovjet/Russische tank die geraakt word...PauseBreak schreef op maandag 02 maart 2015 @ 15:23:
Google Translate versie van de Novaya Gazeta: Let wel even op, de foto die ze gebruiken is niet erg prettig om naar te kijken.
https://translate.google....ru%2Fsociety%2F67490.html
" Interview with the Russian tanker, which, together with his battalion was sent to fight for Debaltseve "
Tja, je kent zijn professionele achtergrond, de directe achtergrond van zowel de Dresden als de St. Petersburg groepen zijn ook gekend. Ik heb eerder het boek Putin's Kleptocracy vermeld hier, het is de moeite waard om aan de hand daarvan eens dieper te kijken. Dat plaatje is slechts een fragment. Vanaf 1989 is er een uitermate duidelijk spoor van doden en terreur terug te vinden.RoD schreef op maandag 02 maart 2015 @ 15:31:
[...]
Er hangt inderdaad een geur van huurmoord om Poetin heen. Er zijn ook verscheidene aanwijzingen gevonden, bekend is natuurlijk de zaak Litvinenko die weer is opgepakt.
Dan hebben we het nog niet eens over die kwestie van "Tjsetsjeense bomaanslagen" in Moskou, waarvan inmiddels wel ruimschoots is aangetoond dat het om een interne operatie ging. Katalysator heet dat.
http://www.npo.nl/vpro-tegenlicht/01-03-2015/VPWON_1232877
Het gaat over iedereen hun "favoriete sector", de financiële. Het was erg verhelderd.
Nu de relevantie met dit topic. Ik had al mijn twijfels over de haalbaarheid van het aanpakken van Poetin en zijn cliché via de financiële sector maar nu geloof ik er echt nauwelijks meer in. Die sector is zo verrot dat je nooit een limitering op de geldstromen vanuit Rusland gaat verkrijgen zonder de hele sector te compleet te saneren en te hervormen. Daar heb je heel wat politiek gewicht voor nodig en dat is er niet. In de documentaire heeft die antropoloog het over dit artikel waar Dijsselbloem eigenlijk toegeeft dat hij de financiële sector niet aankan.
http://www.nrcq.nl/2015/0...smaatregelen-uit-te-komen
Als Dijsselbloem in feite toegeeft dat hij niks kan wat moet je dan? Gaat Draghi het oplossen? Ik dacht het niet met zijn achtergrond...
Er is geen politicus die zich daar aan wil branden. De meeste begrijpen werkelijk niks van die sector en die het wel begrijpen hebben totaal geen draagvlak. Ik zie de EU hier ook helemaal niks aan doen met het leger aan lobbyisten die daar rondlopen. Zelfs als je nationaal draagvlag zou hebben dan lost het niks op. Ze gaan gewoon naar een ander land en de gevolgen blijven hetzelfde...
Ik denk dat er toch echt naar een alternatief gezocht zal moeten worden want dit word het voorlopig niet.
[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-03-2015 22:02 ]
Heeft hij zeker gehad ja. Temeer de munitie zo te lezen al aan de kook was. Interessanter is de onthulling dat hij vocht met zijn eenheid. Frappant is het gebrek aan normale indoctrinatie (nazi's, kiev junta, etc).DaniëlWW2 schreef op maandag 02 maart 2015 @ 16:33:
[...]
Hij heeft geluk dat hij uit de tank kon komen. De meeste hebben niet zoveel geluk met een Sovjet/Russische tank die geraakt word...
Nee, merp!
Toevallig komen mijn ouders daar net vandaan van vakantie.
Op de Poolse media is Oekraïne niet weg te slaan in ieder nieuws gerelateerd programma wordt er wel iets over gezegd. Elke dag staan er wel artikelen over in de krant. Analyses, wat er is gebeurd, verhalen van vluchtelingen/soldaten etc.etc.etc.
In Polen speelt de vraag allang niet meer of Putin erachter zit maar wat hij als volgende gaat doen.
En regelmatig komt men met vergelijkingen met de aanloop naar de tweede wereld oorlog.
Oostenrijk - Georgie
Sudetenland - Krim
Tsjechie - Oost Oekraïne
Polen -
Er zijn genoeg die deze bui (denken) te zien hangen en de Baltische staten zijn natuurlijk de populairste keus voor de laatste vergelijking.
En ik was daar zelf ook ongeveer 3/4 jaar geleden nu ik er aan denk, ik was in Warschau net toen de eerste helikopters werden neergehaald.
Toen al was het voor de meeste Polen overduidelijk dat Putin's hand erachter zat.
Dit topic is gesloten.
![]()
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Extra omtrent de situatie nu:
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
Specifieke topic regels
• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid