Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 15:08
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Zeker, maar vergis je niet in de korte route die Rusland kan nemen via Wit Rusland. Dan is Kiev opeens een stuk dichterbij.Redax schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:10:
[...]
Deze kaart valt mij eigenlijk wel mee. De huidige berichtgeving doet vermoeden dat de Russen veel meer gebieden in handen hebben. Maakt de situatie overigens niet minder schrijnend, maar het is goed om te zien dat de Russen op veel weerstand stuiten.
Eerst raket lanceringen en als de troepen op orde zijn dan kan de aanval op de stad beginnen.
De Russen zijn nog niet in Charkiv. Ze hebben het vandaag geprobeerd, een aantal delen van de stad zijn aangevallen, maar het Oekraïense leger staat nog bij de ring om de stad.ArcticWolf schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:08:
[...]
Volgens mij waren Kharkiv en Chernihiv toch nog steeds in handen van het Oekraïense leger? Zoveel informatie / desinformatie.
Chernihiv zou inderdaad niet zijn gevallen volgens Oekraïne. Volgens de ogen en oren die ik daar heb (minder dan in Charkiv, overigens), was er strijd in de ochtend, maar daarna hebben de Oekraïners het heft in handen genomen.
Charkiv ben ik vrij zeker van, Chernihiv wat minder.
Verwijderd
Dat is de staatstelevisie van Rusland die dat communiceert. Maar Oekraïne houdt goed stand, ze veroveren constant weer gebieden die in handen van de Russen waren. Alleen er staat in Belarus weer een grote nieuwe groep aan militairen en materiaal.Redax schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:10:
[...]
Deze kaart valt mij eigenlijk wel mee. De huidige berichtgeving doet vermoeden dat de Russen veel meer gebieden in handen hebben. Maakt de situatie overigens niet minder schrijnend, maar het is goed om te zien dat de Russen op veel weerstand stuiten.
Maar is dit dan niet het startschot voor Poetin om juist straks ook een NAVO land aan te vallen?
Want, ja....we zijn toch bang voor kernwapens.
Poetin lijkt mij ook totaal niet iemand die begaan is met zijn eigen volk. Wie weet drukt hij de kernknop gewoon in als het te heet onder zijn voeten wordt.
Wetende dat zijn land dan ook een reactie gaat krijgen.
Uit een ander vaatje. Hoe zouden de Oekraïners over enkele weken denken. Europa helpt ze niet, willen ze dan nog uberhaupt terugvechten? Misschien aansluiten bij Rusland want dan heb je tenminste wel backup van een wereldmacht die je helpt als je hulp nodig hebt.
Even een andere duistere mening: China zie ik dit niet doen. Die zetten economische belangen altijd bovenop.
Nou ja je ziet dat rode vlak boven Kiev, dat is waar het om gaat. Kiev is het doel nu.Redax schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:10:
[...]
Die discussies zijn allemaal geweest in het verleden en we hebben toen allemaal (democratisch) besloten dat we ons geld in andere dingen stoppen.
Draagt alleen maar bij in negatief sentiment en onnodige polariserende discussies.
Verwijderd
Daarnaast is het doel om de macht in Oekraïne af te zetten en die zit in kiev. Andere delen van het land is minder interessant voor Rusland op dit moment.tweakduke schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:12:
[...]
Zeker, maar vergis je niet in de korte route die Rusland kan nemen via Wit Rusland. Dan is Kiev opeens een stuk dichterbij.
Eerst raket lanceringen en als de troepen op orde zijn dan kan de aanval op de stad beginnen.
Sovjets in Afghanistan en de USA in Vietnam verkeken zich er wel op. Wellicht had dit te maken met onbekend gebied. Dat zal nu voor de Russen minder het geval zijn maar dat hoop ik uiteraard nietCurlyMo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:12:
[...]
Ik ben verre van een expert, dus kan iemand voorbeelden geven guerrilla tegenstanders die succesvol zijn verslagen? Die van de oppositie in Syrië? Naar mijn weten is dat waar de invallende macht vaak op strand?
Ik denk dat je de haat tegen Rusland onderschat.kx22 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:13:
Overal lees ik dat de NAVO zich koest houdt vanwege kernwapens.
Maar is dit dan niet het startschot voor Poetin om juist straks ook een NAVO land aan te vallen?
Poetin lijkt mij ook totaal niet iemand die begaan is met zijn eigen volk. Wie weet drukt hij de kernknop gewoon in als het te heet onder zijn voeten wordt.
Uit een ander vaatje. Hoe zouden de Oekraïners over enkele weken denken. Europa helpt ze niet, willen ze dan nog uberhaupt terugvechten? Misschien aansluiten bij Rusland want dan heb je tenminste wel backup van een wereldmacht die je helpt als je hulp nodig hebt.
Even een andere duistere mening: China zie ik dit niet doen. Die zetten economische belangen altijd bovenop.
Verder wordt er wel redelijk wat materiaal/geld/etc naar Oekraine gestuurd.
De bevolking van Oekraïne vecht niet tegen de bezetting omdat ze de Russische vlag niet mooi vinden. Hun leven gaat ondersteboven als ze dit niet volhouden.kx22 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:13:
YouTube: LIVE - Ukraine - Security Council, 8979th meeting | United Nations |...
Verwijderd
Precies. Alle mankracht vanuit Belarus gaat naar kiev.LOTG schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:14:
[...]
Nou ja je ziet dat rode vlak boven Kiev, dat is waar het om gaat. Kiev is het doel nu.
Stiekem hoop ik dat er snel een partij zal zijn die bereid zal zijn om in ieder geval Kiev uit te helpen, al is het met enkel met een defensieve actie om Kiev vrij te houden. Maar goed, dat is ijdele hoop vrees ik.LOTG schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:14:
[...]
Nou ja je ziet dat rode vlak boven Kiev, dat is waar het om gaat. Kiev is het doel nu.
Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.
Maar geen logische. Zuid en Oost is politiek gezien van andere opinie als Noord en West. Waarin Zuid en Oost langer meer pro-Russisch zijn geweest, nota bene in grotere aandelen een Russische populatie kennen en in mindere mate Oekraïense populatie. Daarnaast cultureel en religieus ook meer in lijn met Rusland ligt.Frozen schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:09:
[...]
Toch lijkt het als ik dit plaatje zo zie, alsof hij vooral het rechter gedeelte van de dnieper wilt hebben. Het zal me ook niets verbazen dat, given enough time, het westen van oekraine wordt afgestoten van het oosten. Wat heb je aan een land vol met mensen die je niet willen? Dan krijg je een guerrilla. Die rivier is dan een mooie natuurlijke buffer.
Het land is dan ook echt al decennia verdeeld.
Maar pro-Russisch betekend natuurlijk nog niet direct dat ze ook direct onderdeel van Rusland willen zijn. Zelfs de deelgebieden waarin separatisten vochten, wilden zelfstandigheid, geen assimilatie binnen Rusland. En ik kan mij zo voorstellen dat zelfs binnen deze gebieden het eerdere pro-Russische sentiment toch ook wel een zekere deuk heeft opgelopen met de huidige activiteiten van Rusland.
Ja de haat is nu groot, maar over paar weken als ze allemaal moe zijn en weer graag hun gezinnen willen zien.Basekid schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:15:
[...]
Ik denk dat je de haat tegen Rusland onderschat.
Dan klinkt het een stuk aanlokkelijker om je over te geven dan te vechten tegen een leger dat 3x zo groot is.
Oekraine is ook zweaar aan het verliezen anders. Zelfs als ze zouden winnen (ik weet niet hoe Putin dat gezichtsverlies kan lijden....). Het land ligt in puin, infrastructuur is weg, en over 20 jaar wil Rusland het misschien (afhankelijk wie er dan zit) nog weer een keer proberen.Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:13:
Dat is de staatstelevisie van Rusland die dat communiceert. Maar Oekraïne houdt goed stand, ze veroveren constant weer gebieden die in handen van de Russen waren. Alleen er staat in Belarus weer een grote nieuwe groep aan militairen en materiaal.
Verwijderd
Dat moeten dan landen zijn die niet bij de navo zitten. Zoals Finland of Zweden. Landen vanuit navo zullen niks doen.Redax schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:16:
[...]
Stiekem hoop ik dat er snel een partij zal zijn die bereid zal zijn om in ieder geval Kiev uit te helpen, al is het met enkel met een defensieve actie om Kiev vrij te houden. Maar goed, dat is ijdele hoop vrees ik.
Vooral dienstplichtigen kanonnenvoer...Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:13:
Alleen er staat in Belarus weer een grote nieuwe groep aan militairen en materiaal.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Je zou al bijna gaan hopen dat Erdogan wat op poten zet, die man is ook tot alles in staat. Zo zou hij ook nog eens wat goeds voor de wereld betekenen. Ik zou overigens geen enkel ander land weten dat relatief dicht in de buurt ligt en niet NAVO lid is wat hier het materieel voor heeft en wellicht bereid is iets uit te voeren.Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:17:
[...]
Dat moeten dan landen zijn die niet bij de navo zitten. Zoals Finland of Zweden. Landen vanuit navo zullen niks doen.
[ Voor 18% gewijzigd door Redax op 25-02-2022 23:19 ]
Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.
Verwijderd
Rusland is best kwetsbaar in eigen land nu. Want veel troepen zij nu in Oekraïne. Als je vanuit de andere kant komt kan je Rusland heel erg kunnen verrassen. Maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren.
Ik denk dat ze hun vermoeidheid wel even negeren als ze daarmee kunnen voorkomen dat ze hun vrouw moeten uitlenen of zelf geëxecuteerd worden voor 'oorlogsmisdaden' van 'nazistische' aard.kx22 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:17:
[...]
Ja de haat is nu groot, maar over paar weken als ze allemaal moe zijn en weer graag hun gezinnen willen zien.
Dan klinkt het een stuk aanlokkelijker om je over te geven dan te vechten tegen een leger dat 3x zo groot is.
Verwijderd
Erdogan zit ook in de navo. Dus die gaat ook niks doen. En als die wat doet. Zie ik hem eerder de kant van Rusland kiezen.Redax schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:18:
[...]
Je zou al bijna gaan hopen dat Erdogan wat op poten zet, die man is ook tot alles in staat. Zo zou hij ook nog eens wat goeds voor de wereld betekenen.
The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.
Wat doe je als je online een discussie niet kan winnen? Dan verplaats je de doelposten.CrazyOne schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:17:
[...]
Oekraine is ook zweaar aan het verliezen anders. Zelfs als ze zouden winnen (ik weet niet hoe Putin dat gezichtsverlies kan lijden....). Het land ligt in puin, infrastructuur is weg, en over 20 jaar wil Rusland het misschien (afhankelijk wie er dan zit) nog weer een keer proberen.
En dat zal Putin ook doen. Sterker nog, dat heeft hij al gedaan. Een verhaal als "we moesten onze spierballen tonen zodat ze respect voor ons hebben" is al veel gebruikt.
Winnen in oorlog is nooit het doel.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Enige hoop is het moreel en de daadkracht van de Oekraïners zelf, zij beseffen terdege dat leven onder Russische overheersing geen leven is. Als enige zo lijkt het.Basekid schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:15:
[...]
Ik denk dat je de haat tegen Rusland onderschat.
Maar Turkije is nou net wél NAVO-lidRedax schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:18:
[...]
Je zou al bijna gaan hopen dat Erdogan wat op poten zet, die man is ook tot alles in staat. Zo zou hij ook nog eens wat goeds voor de wereld betekenen. Ik zou overigens geen enkel ander land weten dat relatief dicht in de buurt ligt en niet NAVO lid is wat hier het materieel voor heeft en wellicht bereid is iets uit te voeren.
Hangt ervan af als de oorlog niets slecht gaat... Er zijn gevallen waar soldaten/krijgers het heeel lang hebben uitgehouden in erbarmelijke omstandigheden...kx22 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:17:
[...]
Ja de haat is nu groot, maar over paar weken als ze allemaal moe zijn en weer graag hun gezinnen willen zien.
Tsja. Turkije vanuit het zuiden. China vanuit het oosten. Heers en verdeel. Weg Putin. Allebei een deel van de gas en olie voorzieningen? Is het in ieder geval geen NAVO invasie geweest. Zal natuurlijk niet de eerste keer zijn dat een land tijdens een oorlog op dusdanige wijze heeft kunnen inleveren.Redax schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:18:
[...]
Je zou al bijna gaan hopen dat Erdogan wat op poten zet, die man is ook tot alles in staat. Zo zou hij ook nog eens wat goeds voor de wereld betekenen.
Ik weet nou niet of het een typefout is.Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:19:
[...]
Rusland is best kwetsbaar in eigen land nu. Want veel troepen zij nu in Oekraïne. Als je vanuit de andere kant komt kan je Rusland heel erg verassen. Maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren.
Als je op Turkije zoekt in dit topic dan zie je juist het tegenovergestelde. Inclusief bronnen.Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:19:
[...]
Erdogan zit ook in de navo. Dus die gaat ook niks doen. En als die wat doet. Zie ik hem eerder de kant van Rusland kiezen.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Ik heb gefantaseerd over het innemen van Kaliningrad nu Rusland zich focust op Oekraïne. Maar dat kan natuurlijk ook niet, en is gewoon wensdenken van mijn kant. En bovendien moet je het waarschijnlijk niet willen.Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:19:
[...]
Rusland is best kwetsbaar in eigen land nu. Want veel troepen zij nu in Oekraïne. Als je vanuit de andere kant komt kan je Rusland heel erg verassen. Maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren.
Dit artikel legt in Nederlands vrij goed uit wat dehumanization inhoudt: Wikipedia: OntmenselijkingBasekid schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:04:
Wat ik niet snap is het taalgebruik van Putin tegenover het Oekrainsche leger. Met taalgebruik zoals neonazi en drugsgebruikers, jaag je die militairen alleen maar meer tegen je.
Waarbij ik deze zin treffend vind:
Poetin wil juist niet dat Russische leger empathie heeft met de vijand (dit terwijl het een 'broedervolk' betreft; Slavische volken voelen zich verwant aan elkaar). Dit zie je dan ook vaak gebeuren in tijden van oorlog. Scheldwoorden komen daar ook vandaan. De Engelsen hebben nog steeds allerlei scheldwoorden en onvriendelijke uitdrukkingen voor 'the Dutch' als gevolg van de Engels-Nederlandse oorlogen in de 17e en 18e eeuw. WOII voorbeelden zijn er ook in overvloed. Wij hadden ook scheldwoorden voor de bezetter. Dit is Poetin's scheldwoord voor Oekraïners.Empathie zou moeten bijdragen aan het voorkomen van ontmenselijking.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Vanuit Rusland is er vooralsnog alleen nog toneelspel...CynicRelief schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:19:
ben eigenlijk al wat minder ongerust nu blijkt dat er op de achtergrond toch nog politiek bedreven wordt, in de persoon van Lavrov o.a. en dat er over neutraliteit wordt gesprken; de willekeur van putin lijkt wat beteugeld
Denk vooral dat Lavrov een uitweg zoekt, de invasie is nogal prijzig (understatement)...CynicRelief schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:19:
ben eigenlijk al wat minder ongerust nu blijkt dat er op de achtergrond toch nog politiek bedreven wordt, in de persoon van Lavrov o.a. en dat er over neutraliteit wordt gesprken; de willekeur van putin lijkt wat beteugeld
Daar ligt veel meer een gecorreleerd patroon: Janus gedrag. Hier zeg je A, daar zeg je B, vervolgens doe je bij een volgende sessie iemand anders B laten zeggen en kun je zelf A zeggen.fsfikke schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 22:40:
[...]
Schijnbaar gaat de zuivering verder dan de redactie van de FAZ?
[Twitter]
Het is iets wat we van de Britten overgenomen hebben. Kan uitermate effectief zijn, zeker binnen netwerktoepassingen politieke lobby. Probleem is wel dat je op gegeven moment aanloopt tegen dat waar de Britten bij Brexit over struikelden. Verwant aan wat we nu ook bij het Kremlin zien. Niemand gelooft nog wat je zegt. Meer kritiek, anderen gaan vervolgens aan je voorbij. Het levert uiteindelijk een afbrokkelende positie van isolement op.
De Nederlandse variant is wel meer gericht op interne politiek. Bij de Britten is de focus extern, geopolitiek. Denk voor Nederlands voorbeeld terug aan Dijsselbloem en de controverse van Europese naheffingen. Foei ging de vinger naar Brussel. Maar de naheffing was binnen EZ doorgerekend als voorstel en door Dijsselbloem in zijn Europese functie ingevoerd. Vervolgens stond hij daar A te zeggen, in de kamer werd B gezegd en kon Mark met de vinger wijzen om vervolgens beleidswijzigingen door te voeren à la “we moeten wel”.
Machtspolitiek. Inherent.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Er waren eerder al geluiden dat de eenheden op bijvoorbeeld de Krim ook geen/weinig eten hadden.Sandor_Clegane schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:11:
[...]
Dit is wel een beetje te simplistisch. Het is dag twee en ze staan bij de hoofdstad. Komt nog eens bij dat ik niet geloof dat ze heel Oekraïne een "free fire zone" hebben gemaakt, die MLRS'en leggen zo een stad in puin.
Dit is geen westers leger wat alles tot in de puntjes verzorgt heeft en ervoor zorgt dat de soldaten zich toppie-joppie voelen.
Dit is een leger op een eeuwenoude leest van "de normale soldaat is zijn schoenen eigenlijk nog niet waard".
Iedere keer dat het Russische leger ook maar een beetje serieus wordt ingezet, hoor je deze verhalen. De bevoorrading van de troepen is altijd matig op zijn best, en het kan best zijn dat zelfs voor de invasie eten al een dingetje was.
Dat het een stel prutsers zijn, maakt ze trouwens niet minder gevaarlijk, eerder gevaarlijker. Minder discipline, dus de kans dat er als wraak burgerdoden worden gemaakt is groter. En door de brakke training zullen er ook eerder fouten worden gemaakt. Raak je opeens dat huis in plaats van de bosjes 20m ernaast met je mortier.
Nu doet Rusland natuurlijk heel graag alsof ze ieder moment kunnen gaan armpje-drukken met Amerika, en dat er heus niks mis is met hun leger, maar tja, het fineer is erg dun.
People as things, that’s where it starts.
Erdogan is net als Örban eieren voor zijn geld aan het kiezen.Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:19:
[...]
Erdogan zit ook in de navo. Dus die gaat ook niks doen. En als die wat doet. Zie ik hem eerder de kant van Rusland kiezen.
Zolang alles vredig was kon men flirten met de russen voor eigen gewin.
Maar nu de ware aard boven komt realiseren zij zich ook dat het gras bij buren niet groener is.
Zou jij je aansluiten bij Rusland als die je net alles heeft afgenomen? Misschien je huis kapot geschoten of vrienden en familie kwijt?kx22 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:13:
Overal lees ik dat de NAVO zich koest houdt vanwege kernwapens.
Klinkt meer als Stockholm syndroom.
En een NAVO land aanvallen betekent dat er verplicht word geholpen. Plus er staat nu ook een hoop materieel.
Als Putin een NAVO land aanvalt en wij doen niets dan is het afgelopen met de NAVO en dan is het ieder voor zich. Denk niet dat we daar op zitten te wachten, maar WW3 nu zo lang mogelijk proberen te voorkomen lijkt prio te hebben zonder echt directe aanleiding.
[/ad hominem]Ik begrijp dat wat hij schreef, hoewel al sterk vereenvoudigd, hier alsnog als te complex wordt waargenomen.xzaz schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 22:21:
[...]
Ik word een beetje moe van je. Je haalt er van alles bij maar uiteindelijk is er maar een die een land binnen valt en dat is Poetin. In welke fase wij zitten en hoe de machtsverhoudingen zitten is allemaal irrelevant als poetin gewoon niet kiest om binnen te vallen. Wat er veel wordt gedaan is de gepeste vragen waarom die zo gepest wordt.
Er is een afscheidingsbeweging daar. Misschien moeten we die ook maar eens steunen? Is er een Russisch-talige TV zender in de EU die daar en in de rest van Rusland te ontvangen is?RoD schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:21:
[...]
Ik heb gefantaseerd over het innemen van Kaliningrad nu Rusland zich focust op Oekraïne. Maar dat kan natuurlijk ook niet, en is gewoon wensdenken van mijn kant. En bovendien moet je het waarschijnlijk niet willen.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Verwijderd
Hetzelfde doen wat putin in Oekraïne wil doen. Een andere macht daar neer zetten. Democratie introduceren etc. Maar goed dat gaat nooit gebeuren.RoD schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:21:
[...]
Ik heb gefantaseerd over het innemen van Kaliningrad nu Rusland zich focust op Oekraïne. Maar dat kan natuurlijk ook niet, en is gewoon wensdenken van mijn kant. En bovendien moet je het waarschijnlijk niet willen.
Het is niet meer de jaren 90.RobinHood schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:22:
[...]
Er waren eerder al geluiden dat de eenheden op bijvoorbeeld de Krim ook geen/weinig eten hadden.
Dit is geen westers leger wat alles tot in de puntjes verzorgt heeft en ervoor zorgt dat de soldaten zich toppie-joppie voelen.
Dit is een leger op een eeuwenoude leest van "de normale soldaat is zijn schoenen eigenlijk nog niet waard".
Iedere keer dat het Russische leger ook maar een beetje serieus wordt ingezet, hoor je deze verhalen. De bevoorrading van de troepen is altijd matig op zijn best, en het kan best zijn dat zelfs voor de invasie eten al een dingetje was.
Dat het een stel prutsers zijn, maakt ze trouwens niet minder gevaarlijk, eerder gevaarlijker. Minder discipline, dus de kans dat er als wraak burgerdoden worden gemaakt is groter. En door de brakke training zullen er ook eerder fouten worden gemaakt. Raak je opeens dat huis in plaats van de bosjes 20m ernaast met je mortier.
Nu doet Rusland natuurlijk heel graag alsof ze ieder moment kunnen gaan armpje-drukken met Amerika, en dat er heus niks mis is met hun leger, maar tja, het fineer is erg dun.
Less alienation, more cooperation.
Rusland is sinds die tijd nou niet echt rijker geworden...
Kiev ligt niet ver van de grens met Belarus als je kijkt naar de kaart is tot nu toe het Russische leger niet diep doorgedrongen...Sandor_Clegane schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:11:
[...]
Dit is wel een beetje te simplistisch. Het is dag twee en ze staan bij de hoofdstad. Komt nog eens bij dat ik niet geloof dat ze heel Oekraïne een "free fire zone" hebben gemaakt, die MLRS'en leggen zo een stad in puin.
Verwijderd
Economisch zijn ze nipt groter dan Nederland. Dus nee, het is eigenlijk een derde wereldland.Basekid schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:24:
[...]
Verwijderd
Hahaha dat was een typfoutNotSoSteady schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:21:
[...]
Ik weet nou niet of het een typefout is.
Het is denk ik nog wat voorbarig. En ik zeg dit met het risico mijn woorden in te moeten gaan slikken, maar ik begin ook steeds meer die kant op te neigen.analogworm schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 22:42:
Kennelijk gaat het de russen niet van een lijen dakje. Berichten over dat ze benzine en etenswaren proberen te kopen van locals?
https://www.unian.ua/war/...ini-donbasu-11718517.html
Samen vatting van situatie door Adam something:
[...]
youtube.com/c/AdamSomething/community
Voor de invasie begon, zei ik al regelmatig dat dit echt niet makkelijk gaat worden omdat ik verwachte dat Oekraïne zou vechten. Maar inmiddels begin ik vragen te plaatsen bij de werkelijke capaciteiten, kunde en motivatie van dit Russische leger. Met name die overmacht aan vuurkracht lijkt gewoon niet erg doeltreffend toegepast te worden. Nergens zou dat overweldigender moeten zijn dan rond Charkiv en juist daar lijkt nota bene de op papier beste en meest Kremlin loyale formatie van het Russische leger, 1st Gardisten tankleger, gewoon bijzonder weinig te bereiken. Die berichten dat ze dan maar wat doelen in de stad gaan beschieten, hoe gruwelijk ook, zijn eigenlijk een zwaktebod.
Inmiddels durf ik met meer stelligheid wel te zeggen dat het idee van een snelle overname van de hoofdstad en een "regime change" of gewoon annexatie, absoluut mislukt is. En met Oekraïne haar eigenlijk genadeloze mobilisatie van in principe de gehele mannelijke bevolking, gaat het met de dag ook moeilijker worden.
Ik interpreteerde die oproep voor diplomatie vanuit het Kremlin, op de voorwaarden van het Kremlin, ook meteen al als het tonen van zwakte. Je gaat niet onderhandelen als je initiële offensief vrijwel overal met zware weerstand te maken heeft of zelfs lijkt vastgelopen. Al helemaal niet met de eigenlijk wereldvreemde oproep dat de Oekraïense soldaten defacto een einde moeten maken aan hun eigen staat. En inmiddels betwijfel ik of de val van Charkiv en Kyjiv iets zal veranderen voor de Oekraïense weerstand.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Maar hebben wel geïnvesteerd in hun leger.Basekid schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:24:
[...]
Zoek Yankee eens op.Jerie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:21:
[...]
Dit artikel legt in Nederlands vrij goed uit wat dehumanization inhoudt: Wikipedia: Ontmenselijking
Waarbij ik deze zin treffend vind:
[...]
Poetin wil juist niet dat Russische leger empathie heeft met de vijand (dit terwijl het een 'broedervolk' betreft; Slavische volken voelen zich verwant aan elkaar). Dit zie je dan ook vaak gebeuren in tijden van oorlog. Scheldwoorden komen daar ook vandaan. De Engelsen hebben nog steeds allerlei scheldwoorden en onvriendelijke uitdrukkingen voor 'the Dutch' als gevolg van de Engels-Nederlandse oorlogen in de 17e en 18e eeuw. WOII voorbeelden zijn er ook in overvloed. Wij hadden ook scheldwoorden voor de bezetter. Dit is Poetin's scheldwoord voor Oekraïners.
Wel zover dat ze nu al de bevolking moeten vragen om mee te helpen verdedigen.klaw schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:24:
[...]
Kiev ligt niet ver van de grens met Belarus als je kijkt naar de kaart is tot nu toe het Russische leger niet diep doorgedrongen...
Je kunt het aan de Polen en Litouwers vragen. Die kunnen natuurlijk een vredesmacht opzetten om de mensen in Kaliningrad te ontzettenRoD schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:21:
[...]
Zou wel een mooie stunt zijn inderdaad en dan gelijk maar doorstomen naar St Petersburg om de arme trollenslaven te bevrijden
Verwijderd
Welke motie hebben ze ingediend?Basekid schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:27:
Zucht.. hoor op Al Jazeera dat de UN motion (ingediend door US en Albanie) al is afgezwakt omdat anders China zn veto zou gebruiken (naast Rusland) en India en UAE zich zouden stilhouden...
Ik herhaal: VN is doodBasekid schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:27:
Zucht.. hoor op Al Jazeera dat de UN motion (ingediend door US en Albanie) al is afgezwakt omdat anders China zn veto zou gebruiken (naast Rusland) en India en UAE zich zouden stilhouden...
Maar weet niet of het volgende al gepost was?
China just announced that it respects the sovereignty of Ukraine, after having announced hours ago that it told Putin to negotiate a truce. This is going downhill for Putin fast, China knows it, and doesn’t want to go down with him.
— Palmer Report (@PalmerReport) 25 februari 2022
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
er is nog enige ratio in dat proces dus, in plaats van de grillige emotie die putin eerder vertoonde;hoevenpe schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:21:
[...]
Denk vooral dat Lavrov een uitweg zoekt, de invasie is nogal prijzig (understatement)...
The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.
Volgens mij wel japsy schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:29:
Net uurtje bijgelezen beste tweakers vrienden.
[Twitter]
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
GeintjeCynicRelief schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:02:
[...]
leg uit waarom jij denkt dat ze niet capabel is, en geen populistische platitudes ajb
1) Totaal geen kennis van zaken, en geen achtergrond.
2) Prioriteiten helemaal verkeerd :
Er gaan duizend en 1 dingen verkeerd bij defensie (reserve delen, ondersteuning eenheden, werving, verhoogde uitstroom waardoor eenheden al op standby zijn gezet omdat er geen geen vulling is om operationeel te blijven)
*knip* reageer constructief en inhoudelijk, dit soort rants voegen niets toe.
3) Ze heeft tot nu toe al duidelijk laten merken dat ze totaal NIET luistert naar adviseurs over lopende klempunten , zie punt 2
Grappig dat je het zegt :klaw schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:01:
[...]
Misschien tijd voor een Generaal op die plek, zou wel een signaal afgeven.
Een aantal jaren geleden werd precies dit dus ook op een facebookgroep gezegd : een generaal b.d. (buiten dienst) reageerde daarop (weet totaal niet meer welke generaal het was)
Strekking van zijn reactie :
"Denk je nou echt dat een oud generaal zijn vingers wilt branden aan deze puinzooi ? , dit is zover heen dat het niet meer te repareren is"
[ Voor 6% gewijzigd door defiant op 26-02-2022 00:14 ]
Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.
Blijf het maar raar vinden. Als, zoals ik her en der lees, Rusland het luchtruim onder controle heeft, dan moeten ze toch vrij snel de weg vrij kunnen maken voor hun infanterie om naar de targets te komen lijkt me? Als ik bv zie hoe effectief de US met hun luchtmacht weerstand kan wegvegen....DaniëlWW2 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:25:
[...]
Het is denk ik nog wat voorbarig. En ik zeg dit met het risico mijn woorden in te moeten gaan slikken, maar ik begin ook steeds meer die kant op te neigen.
Voor de invasie begon zei ik al regelmatig dat dit echt niet makkelijk gaat worden omdat ik verwachte dat Oekraïne zou vechten. Maar inmiddels begin ik vragen te plaatsen bij de werkelijke capaciteiten, kunde en motivatie van dit Russische leger. Met name die overmacht aan vuurkracht lijkt gewoon niet erg doeltreffend toegepast te worden. Nergens zou dat overweldigender moeten zijn dan rond Charkiv en juist daar lijkt nota bene de op papier beste en meest Kremlin loyale formatie van het Russische leger, 1st Gardisten tankleger, gewoon bijzonder weinig te bereiken. Die berichten dat ze dan maar wat doelen in de stad gaan beschieten, hoe gruwelijk ook, zijn eigenlijk een zwaktebod.
Inmiddels durf ik met meer stelligheid wel te zeggen dat het idee van een snelle overname van de hoofdstad en een "regime change" of gewoon annexatie, absoluut mislukt is. En met Oekraïne haar eigenlijk genadeloze mobilisatie van in principe de gehele mannelijke bevolking, gaat het met de dag ook moeilijker worden.
Ik interpreteerde die oproep voor diplomatie vanuit het Kremlin, op de voorwaarden van het Kremlin, ook meteen al als het tonen van zwakte. Je gaat niet onderhandelen als je initiële offensief vrijwel overal met zware weerstand te maken heeft of zelfs lijkt vastgelopen. Al helemaal niet met de eigenlijk wereldvreemde oproep dat de Oekraïense soldaten defacto een einde moeten maken aan hun eigen staat. En inmiddels betwijfel ik of de val van Charkiv en Kyjiv iets zal veranderen voor de Oekraïense weerstand.
Tja dat was te verwachten, china vind het wel prima beetje onrust in europa.Basekid schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:27:
Playstation 5
Afwachten kijken hoe het gaat en dan een beetje opschuiven naar de winnende kant...?psy schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:29:
Net uurtje bijgelezen beste tweakers vrienden.
[Twitter]
Even wat nuancering: dit valt best wel mee. Ze hebben getracht een hoop dingen te moderniseren, dit is vaak niet gelukt. De zaken die wel gelukt zijn (nieuwe MBT bijvoorbeeld) vallen dermate duur uit dat ze op de lange baan geschoven worden. Rusland mist gewoon het geld in de industrie.Sandor_Clegane schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:27:
[...]
Maar hebben wel geïnvesteerd in hun leger.
Nog niks, maar wordt blijkbaar een article 6 ipv 7.
Geen idee wat dat inhoudt...
Verwijderd
Het is niet aansluiten, maar veroverd worden.LOTG schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:22:
[...]
Zou jij je aansluiten bij Rusland als die je net alles heeft afgenomen? Misschien je huis kapot geschoten of vrienden en familie kwijt?
Klinkt meer als Stockholm syndroom.
En een NAVO land aanvallen betekent dat er verplicht word geholpen. Plus er staat nu ook een hoop materieel.
Als Putin een NAVO land aanvalt en wij doen niets dan is het afgelopen met de NAVO en dan is het ieder voor zich. Denk niet dat we daar op zitten te wachten, maar WW3 nu zo lang mogelijk proberen te voorkomen lijkt prio te hebben zonder echt directe aanleiding.
Het doel van Poetin is niet Oekraïners uitroeien. Hij wilt het land overnemen. Net als in andere oorlogen gaat hij beloftes maken aan het volk.
Ja misschien niet over paar weken, maar stel je hebt het over maanden. Als je moe bent ga je toch wel anders denken. Misschien is het minder fijn om te leven als een Rus onder Poetin. Misschien krijg je wel heel veel zware lasten erbij, maar je bent tenminste weer bij je familie.
Als je nu bekijkt hoeveel vrouwen met kinderen vertrekken naar een veiligere plek....hartverscheurend. Die weten niet of ze elkaar nog ooit zien. Vooral omdat de mannen nu verplicht zijn om mee te vechten.
Helemaal mee eens maar de tijden dat Pepsi Cola een marine had is wel een tijdje geleden.nst6ldr schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:30:
[...]
Even wat nuancering: dit valt best wel mee. Ze hebben getracht een hoop dingen te moderniseren, dit is vaak niet gelukt. De zaken die wel gelukt zijn (nieuwe MBT bijvoorbeeld) vallen dermate duur uit dat ze op de lange baan geschoven worden. Rusland mist gewoon het geld in de industrie.
Ik heb Lavrov nog nooit op een zelfstandige en eenduidige uitspraak betrapt.hoevenpe schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:21:
[...]
Denk vooral dat Lavrov een uitweg zoekt, de invasie is nogal prijzig (understatement)...
Wat men doet is PR, bot gezegd, voor allerlei opties en varianten bij planning. Vergeet niet, er is geen plan - dat wordt gezien als dom (in deze heeft men gelijk, het paradigma is sluitend). Het is een continue oefening met goalposts, talking points en balance shifting.
We doen er goed aan om in het achterhoofd te houden dat het ook procesmatig denken is, geen start, geen stop. Conflict continuity. Het maakt niets uit welke positie bereikt wordt op welk punt, de prijs daarvan, zolang het selectoraat die draagt is er niets aan de hand.
Kijk bijvoorbeeld naar een modus operandi van Putin bij secondaire oligarchie. Hij laat hen zich schuldig maken, meedoen aan de jacht, en alles kan, mag en moet zolang men maar over de brug komt wanneer hij dat wil.
Dat levert een gigantisch reservoir aan middelen en gelden op. Maar ook aan bereik, toegang en gereedschap. We moeten in deze niet denken in termen van staat of overheid, maar veel meer als superfamilie structuren van mafia.
Lavrov is de man die de verpakking verzorgt. Of, zoals men hem in het Kremlin noemt, de begrafenisondernemer die zowel levert als verkoopt als verpakt. Voor elke klant een dienst op maat naar moment en verhaal.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Halverwege de jaren 90 heeft Jeltsin dit gebied voor een paar miljard aan Duitsland aangeboden?RoD schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:21:
Als dat echt zo was een kapitale fout van het westen, een koopje...
Stockholm syndroom in levende lijve: misschien is Putin niet zo erg en gaat hij zich tegenover dit volk zich wél gedragen.kx22 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:31:
[...]
Het is niet aansluiten, maar veroverd worden.
Het doel van Poetin is niet Oekraïners uitroeien. Hij wilt het land overnemen. Net als in andere oorlogen gaat hij beloftes maken aan het volk.
Ja misschien niet over paar weken, maar stel je hebt het over maanden. Als je moe bent ga je toch wel anders denken. Misschien is het minder fijn om te leven als een Rus onder Poetin. Misschien krijg je wel heel veel zware lasten erbij, maar je bent tenminste weer bij je familie.
Als je nu bekijkt hoeveel vrouwen met kinderen vertrekken naar een veiligere plek....hartverscheurend. Die weten niet of ze elkaar nog ooit zien. Vooral omdat de mannen nu verplicht zijn om mee te vechten.
Hier lijkt erop dat Rusland op hoopt als de regering valt dat de oorlog voorbij is, iedereen de wapens neerlegt en de invasie dan succesvol is. En dan blijkt het niet zo te zijn.....DaniëlWW2 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:25:
[...]
En inmiddels betwijfel ik of de val van Charkiv en Kyjiv iets zal veranderen voor de Oekraïense weerstand.
De andere kant van de medaille is een maniacale gek, iemand die schreeuwt dat zijn volk met genocide te maken heeft en daarmee de intelligentie van de rest van de wereld beledigd, weken lang a roept maar b doet, maar als we ze aanvallen gaan ze toch geen nukes gebruiken. Hij is immers, heel stabiel en verstandig gebleken de afgelopen periode.
Hij heeft dan ook nog eens steun van Iran, dat mooie land wat handjes van kinderen afhakt die een appel stelen omdat ze honger hebben en de hoofden van vrouwen op een stok in de markt zet omdat ze voor het huwelijk sex hebben gehad. En dan ook nog venezuela, een trouwe en verstandige bondgenoot die riep dat amerika een aardbevingswapen heeft en achter de ramp in haiti zat.
De Taliban zegt dan nog dat we alles vreedzaam op moeten lossen.
De wereld is echt één grote poppenkast geworden. Dit gaat toch nog lang niet goedkomen? Met Corona had de wereld in de verte nog een lichtpuntje met een vaccinatie maar hier zie ik het op dit moment niet meer.
Maar gelukkig heeft Pornhub inmiddels Rusland geblokkeerd…
De lijst blijft groeien en groeien.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
https://twitter.com/Kasparov63/status/570629613258465280"If only we feed the crocodile a little more maybe he won't eat us!" Has it ever worked? A dictator stopping on his own after successes?
Het was relevant toen, het is relevant nu. Laten we niet de krokodil blijven voeren tot we zelf het voedsel worden.
⚡️Стрілянина в Києві.
— Прямий (@prm_ua) 25 februari 2022
Тримаємось! Чинимо опір ворогу! pic.twitter.com/tsiUpS5Qse
Vuurgevechten in Kyiv zijn gestart
Dus jij verwacht dat als Putin Oekraïne heeft overgenomen dat hij alle mannen uitroeit/vastzet?nst6ldr schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:33:
[...]
Stockholm syndroom in levende lijve: misschien is Putin niet zo erg en gaat hij zich tegenover dit volk zich wél gedragen.
Het gaat niet om empathie voor je veroveraar, maar eieren voor je geld kiezen.
New: Ukrainian President Zelensky says Russia will attempt to take Kyiv tonight — “Tonight the enemy will begin storming us.”
— Hugo Lowell (@hugolowell) 25 februari 2022
Kadyrov is pro-rusland. Daarom is hij naar de Oekraïne gegaan.Brent schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:35:
Omdat ik toch een beetje lekker wil slapen: de Tsjetsjenen wisten Rusland bijna te breken. Is er een mogelijkheid dat het Oekraïne misschien alsnog lukt, door de Russen helemaal stuk te laten lopen? Misschien met diezelfde Tsjetsjenen die klaar staan voor een dolkstoot in de rug? Nouja, dat laatste is niet lekker slapen, maar maakt de vijand overzichtelijker 'fout'. (Ik zie Willem-Alexander niet zo gauw pils drinken met Kadyrov.)
Let wel, je hebt het nier over een kleine groep. Je hebt het over een land met een bevolkingsaantal van ongeveer 1 : 3 in relatie tot Rusland. Zolang deze bevolking niet wilt, zolang het westen deze bevolking van wapens blijft voorzien. Dan gaat Rusland dit gewoon niet voor elkaar krijgen.kx22 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:31:
[...]
Putin had hierin veel beter de lange adem kunnen hanteren. Had het behouden tot die "vredesmissie". Val niet aan, maar sta gewoon aanwezig daar. Toon overige deelstaten dat je als Rusland er inderdaad voor bent. Maar ze hebben hier echt hun kaarten verspeeld. If anything, vermoed ik dat dit mogelijk juist alleen maar contraproductief voor Rusland zal werken, en het Oekraïne misschien juist alleen maar meer zal doen verenigen tegen Rusland als common enemy op dit moment.
*knip* maak s.v.p. een topic report aan, door te reageren laat je de discussie verder ontsporen.
[ Voor 54% gewijzigd door defiant op 26-02-2022 00:16 ]
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Voorzichtig hopen denk ik dan maar. Gister met een Ukrainer gesproken die vrouw en kind in veiligheid brengt.. en met beperkte ervaring maar ogenschijnlijk enorme vastberadenheid de Russen het land uit gaat jagen. (En zich dus bij het vrijwilligers leger aanmeldt). Het is ook niet niets wat daar gebeurd. Maar ik denk de vastberadenheid van de ukrainers enigszins te begrijpen aan de hand van deze korte samenvatting van de historie; ze hebben niet lang geleden al met hand en tand hun land terugveroverd van een Russische marionet.. het staat te vers in het geheugen om dan maar om te rollen.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:25:
[...]
Het is denk ik nog wat voorbarig. En ik zeg dit met het risico mijn woorden in te moeten gaan slikken, maar ik begin ook steeds meer die kant op te neigen.
Voor de invasie begon, zei ik al regelmatig dat dit echt niet makkelijk gaat worden omdat ik verwachte dat Oekraïne zou vechten. Maar inmiddels begin ik vragen te plaatsen bij de werkelijke capaciteiten, kunde en motivatie van dit Russische leger. Met name die overmacht aan vuurkracht lijkt gewoon niet erg doeltreffend toegepast te worden. Nergens zou dat overweldigender moeten zijn dan rond Charkiv en juist daar lijkt nota bene de op papier beste en meest Kremlin loyale formatie van het Russische leger, 1st Gardisten tankleger, gewoon bijzonder weinig te bereiken. Die berichten dat ze dan maar wat doelen in de stad gaan beschieten, hoe gruwelijk ook, zijn eigenlijk een zwaktebod.
YouTube: Ukraine - The Country That Defied Vladimir Putin
kx22 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:31:
[...]
Dat zijn toch echt jou woorden. Hoe was het in nazi bezet Europa? Ja er waren NSBers, maar volgens mij is er toch verzet tot het laatste moment geweest en we werden bevrijd.Uit een ander vaatje. Hoe zouden de Oekraïners over enkele weken denken. Europa helpt ze niet, willen ze dan nog uberhaupt terugvechten? Misschien aansluiten bij Rusland want dan heb je tenminste wel backup van een wereldmacht die je helpt als je hulp nodig hebt.
Dan ben je dus in Russische handen en zegt pappa dat Poetin een lul is en vervolgens is dat het laatste wat pappa je ooit gezegt heeft want hij mocht in een KGB busje stappen.
Iets met vechten voor je rechten en vrijheid. Nu is het moment in de Oekraïne.
Verwijderd
Dit conflict gaat jaren duren, mensen die denken dat deze oorlog wel over een paar weken afgelopen is hebben het denk ik heel erg mis. Dit gaat langer duren dan corona en dan met nog minder vooruitzicht. En dit gaat ons ook heel erg hard raken, allereerst vooral in de portemonnee. Inflatie gaat skyhigh en wij zullen binnenkort in een recessie komen. Over 5 jaar zijn wij hier nog niet vanaf denk ik.Kenny_026 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:34:
Ja wij kunnen helemaal niets, onze sancties stellen geen reet voor, we zijn echt laf, we hadden al jaren geleden iets moeten doen en ja, laten we vooral ook nog onze eigen regering bekritiseren want die faalt echt aan alle kanten. Dan is biden een ouwe stotterende gek, waarom is er nog niet ingegrepen op swift en had ik al gezegd dat we laf waren? Bijna iedere politicus en expert op tv is dom en beschamend en had beter niet kunnen komen, we zijn egoïstisch en denken alleen aan ons zelf maar vorige maand waren we nog boos om stijgende energie prijzen.
De andere kant van de medaille is een maniacale gek, iemand die schreeuwt dat zijn volk met genocide te maken heeft en daarmee de intelligentie van de rest van de wereld beledigd, weken lang a roept maar b doet, maar als we ze aanvallen gaan ze toch geen nukes gebruiken. Hij is immers, heel stabiel en verstandig gebleken de afgelopen periode.
Hij heeft dan ook nog eens steun van Iran, dat mooie land wat handjes van kinderen afhakt die een appel stelen omdat ze honger hebben en de hoofden van vrouwen op een stok in de markt zet omdat ze voor het huwelijk sex hebben gehad. En dan ook nog venezuela, een trouwe en verstandige bondgenoot die riep dat amerika een aardbevingswapen heeft en achter de ramp in haiti zat.
De Taliban zegt dan nog dat we alles vreedzaam op moeten lossen.
De wereld is echt één grote poppenkast geworden. Dit gaat toch nog lang niet goedkomen? Met Corona had de wereld in de verte nog een lichtpuntje met een vaccinatie maar hier zie ik het op dit moment niet meer.
Maar gelukkig heeft Pornhub inmiddels Rusland geblokkeerd…
Absoluut, hij heeft te kennen gegeven dat hij het volk gaat ontdoen van 'Nazis'. Sowieso gaan de militairen over de kling, als hij daar niet de opdracht toe geeft dan doen de losgeslagen Russische soldaten dat op eigen initiatief. Wat ze met de vrouwen doen is inmiddels ook bekend. Daar hoeft Putin geen opdracht toe te geven, beter nog, zelfs als hij het verbiedt zal het nog gebeuren.kx22 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:36:
[...]
Dus jij verwacht dat als Putin Oekraïne heeft overgenomen dat hij alle mannen uitroeit/vastzet?
Het gaat niet om empathie voor je veroveraar, maar eieren voor je geld kiezen.
Tel anders even alle oorlogsmisdaden op die we in dit topic geïdentificeerd hebben. Het zijn er in ieder geval 10 inmiddels.
Bij verkenning, let eens op de drie tiers.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:25:
[...]
Reguliere strijdkrachten. Oude doctrines, beperkte revisies.
De bijzondere eenheden van status, uitrusting en training. Nieuwe doctrines, vergaande revisies.
De toevoegingen vanuit oligarchie, van Wagner et alii door naar de warlords.
Bij elk van die drie zijn observaties te maken. Maar wat vooral opvalt is dat tempo van die eerste laag ligt. Lager dan zelfs bij voorzichtige / gedoseerde inzet past. Terwijl die tweede juist is waar veel meer impact geschapen is. En de derde op tafel gegooid is omdat de combinatie minder tempo en bereik levert dan verwacht.
Dat gezegd, ik ben voorzichtiger t.a.v. Kiev. Niet vanuit strikt militair perspectief, maar vanuit blikveld op het alleen staan, schild zijn e.d. Zelensky houdt bewust een spiegel naar ons op. Dan is er ook de dynamiek van besluitvorming naast die van commando en controle. Er is nog steeds veel in de politieke dynamiek wat nog niet ver weg gekomen is van oligarchie. Valt Zelensky weg, dan is de verwachting hier dat het vacuüm direct ten gunste van Kremlin gevuld zal worden. Ik hoop dat die projectie incorrect is.
De eerste 48 uur zijn altijd kritiek. Inmiddels is het zwaartepunt verschoven van tempus naar locus. Laat ik het zo zeggen.
Wat mij wel opvalt trouwens, is hoe groot het potentieel is aan wat verschil kan maken in ondersteuning vanuit onze zijde. Met name de factor materieel. Ik had niet gedacht dat men ter plaatsen zo flexibel en inzetbaar kon zijn met wat eigenlijk last minute deliveries waren.
Als jij je woorden moet slikken dan zal ik dat ook doen. De enige optie die ik nog zie is morgen wanneer Rusland waarschijnlijk nog een laatste push gaat doen waarbij ze anderen doelen gaan veilig stellen voordat ze terugtrekken. De genadeloze mobilisatie in Oekraïne is inderdaad niet iets wat ik had verwacht.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:25:
[...]
Voor de invasie begon zei ik al regelmatig dat dit echt niet makkelijk gaat worden omdat ik verwachte dat Oekraïne zou vechten. Maar inmiddels begin ik vragen te plaatsen bij de werkelijke capaciteiten, kunde en motivatie van dit Russische leger. Met name die overmacht aan vuurkracht lijkt gewoon niet erg doeltreffend toegepast te worden. Nergens zou dat overweldigender moeten zijn dan rond Charkiv en juist daar lijkt nota bene de op papier beste en meest Kremlin loyale formatie van het Russische leger, 1st Gardisten tankleger, gewoon bijzonder weinig te bereiken. Die berichten dat ze dan maar wat doelen in de stad gaan beschieten, hoe gruwelijk ook, zijn eigenlijk een zwaktebod.
Persoonlijk maak ik me meer zorgen dat Rusland al om zich heen aan het kijken is en daar waarschuwing uit. Die ongevraagde waarschuwingen lijken naar iets te impliceren wat voor mij nog niet duidelijk is hoe serieus ik het moet nemen. Zeker als je bedenkt dat Rusland plant.
Daarboven op lijkt de internationale druk zich vooral op te bouwen. Maar dat resevoir zal na afloop ook weer snel leeg lopen.
Wat betreft de oproep tot diplomatie ben ik wel wat voorzichtiger. De oprechtheid daarvan is eigenlijk compleet afwezig aan de rusische zijde. Tevens wil je als land vaak zo snel mogelijk de oorlog tot stilstand brengen dus je begint een oorlog met het doel om vrede te hebben.
Nogmaals, ik verwacht nog één of twee pushes maar gezien het hart en ziel van het volk verhard is lijkt een lange bezetting onverstandig. Strategische doelen lijken alleen in het oosten gehaald te kunnen worden. Bestuurlijk kunnen ze alleen nog na de oorlog wat winnen.
Log ff in op mulan en pak de cursus agenda erbij, vergelijk die eens met een aantal jaar geleden.
Het helpt de discussie als je uitlegt wat mulan betekend, zeker als niet iedereen bekend is met de term. Nu ontspoort de discussie verder.
[ Voor 36% gewijzigd door defiant op 26-02-2022 00:20 ]
Dat zijn dus alle mannen tussen de 18 en 60 jaar oud in Oekraine. Als hij zo een genocide pleegt des te sneller de NAVO moet ingrijpen. Uiteindelijk hebben we het maar over 1 man he... Denk dat velen van ons eens zijn dat als Poetin er niet meer zou zijn dat deze oorlog en vele andere potentiële verdwijnen.nst6ldr schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:40:
[...]
Absoluut, hij heeft te kennen gegeven dat hij het volk gaat ontdoen van 'Nazis'. Sowieso gaan de militairen over de kling, als hij daar niet de opdracht toe geeft dan doen de losgeslagen Russische soldaten dat op eigen initiatief. Wat ze met de vrouwen doen is inmiddels ook bekend. Daar hoeft Putin geen opdracht toe te geven, beter nog, zelfs als hij het verbiedt zal het nog gebeuren.
Tel anders even alle oorlogsmisdaden op die we in dit topic geïdentificeerd hebben. Het zijn er in ieder geval 10 inmiddels.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
China, India en de Verenigde Arabische Emiraten hebben ze onthouden van stemming.
Er zat bij VI iemand die dus vertelde dat Poetin chronisch ziek zou zijn en niet lang meer zou hebben, daarom bang is voor covid etc. Dat hij een nu of nooit gevoel heeft om de sovjet unie te herstellen. Als dat zo is ziet het er zonnig uit.kx22 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:43:
[...]
Dat zijn dus alle mannen tussen de 18 en 60 jaar oud in Oekraine. Als hij zo een genocide pleegt des te sneller de NAVO moet ingrijpen. Uiteindelijk hebben we het maar over 1 man he... Denk dat velen van ons eens zijn dat als Poetin er niet meer zou zijn dat deze oorlog en vele andere potentiële verdwijnen.
ehhhh...iets teveel Hitman gespeeld?kx22 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:43:
[...]
Dat zijn dus alle mannen tussen de 18 en 60 jaar oud in Oekraine. Als hij zo een genocide pleegt des te sneller de NAVO moet ingrijpen. Uiteindelijk hebben we het maar over 1 man he... Denk dat velen van ons eens zijn dat als Poetin er niet meer zou zijn dat deze oorlog en vele andere potentiële verdwijnen.
Maar niet iedere Tsjetsjeen is Kadyrov.Sandor_Clegane schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:36:
[...]
Kadyrov is pro-rusland. Daarom is hij naar de Oekraïne gegaan.
Het is er nu rustig, maar het is echt nog wel een kruitvat, die hele regio.
Niet dat ik erop zit te wachten, het zullen geen gezellige mannetjes zijn die wakker worden, maar het is wel iets wat kan gebeuren.
People as things, that’s where it starts.
ja maar onthouden is al vooruitgang op zich meestal stemmen ze mee toch met rusland als het om dit soort dingen gaat?fsfikke schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:45:
Rusland spreekt zijn veto uit bij de UNSC, China en twee anderen weerhouden zich. Zwak...
ze zouden die veto's af moeten schaffen
Binnen de verwachtingen helaas.DevWouter schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:45:
UN vote is afgewezen vanwege Rusland.
China, India en de Verenigde Arabische Emiraten hebben ze onthouden van stemming.
Ik wil jou en andere bronnen die vergelijkbare geluiden laten horen zo graag geloven. Maar zoals voorafgaand aan de invasie: telkens denk je dat het niet gekker kan, maar dan gebeurt het toch. Zo ook hier kan ik de gedachte niet van mij afwerpen dat we morgenochtend (of toch kort daarna) wakker worden met het nieuws dat Zelinsky al omgelegd is, met desastreuse gevolgen voor de moraal. Dat men ons toch weer zand in de ogen heeft weten te strooien.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:25:
[...]
Ik hoop oprecht van niet en klamp me enigszins vast aan moedgevende posts. Wat een krankzinnige situatie. Vroeger heb ik me wel eens afgevraagd wat mijn ouders gevoeld hebben tijdens de koude oorlog. Nooit kunnen bedenken dat zoiets tijdens mijn leven opnieuw zou kunnen plaatsvinden.
iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.
This is probable as Russia is committing to battle second echelon forces that just arrived from Belarus. https://t.co/oooXrEcfZg
— Konrad Muzyka - Rochan Consulting (@konrad_muzyka) 25 februari 2022
De overige troepen stomen op vanuit Wit-Rusland.
lijk wel alsof ze gewacht hebben op de uitslag van de UN security council ...Eli3l schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:47:
[Twitter]
De overige troepen stomen op vanuit Wit-Rusland.
thurantjee#2531 GoT clan member
Dit topic is gesloten.
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Extra omtrent de situatie nu:
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
Specifieke topic regels
• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid