Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Konwój z amunicją, którą przekazujemy Ukrainie dotarł już do naszych sąsiadów. Wspieramy Ukraińców, jesteśmy solidarni i stanowczo sprzeciwiamy się rosyjskiej agresji. pic.twitter.com/Wx5zoXBnBe
— Mariusz Błaszczak (@mblaszczak) 25 februari 2022
Polen lijkt dus al spullen te hebben geleverd.The convoy with the ammunition that we hand over to Ukraine has already reached our neighbors. We support Ukrainians, we stand in solidarity and we firmly oppose Russian aggression.
[ Voor 99% gewijzigd door MikeyMan op 25-02-2022 19:38 ]
Hoezo gaan ze naar Oekraïne? Ik vind er nergens wat van terug, noch in dit topic noch daarbuiten.Kenny_026 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:14:
[...]
Maar waarom gaan ze naar de oekraine? Om te kijken hoe rusland de boel overneemt? Dit is wel een andere situatie dan jij schets wat er de afgelopen jaren gebeurd is. Even voor de duidelijkheid, ik begrijp de gevolgen van zoiets niet dus het zijn vragen he.
En ik maar denken dat in het denken van Nederland Handelsland schaarste een groot goed was 😎MikeyMan schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:34:
[...]
Dat staat en valt bij de opties die je hebt natuurlijk. En die zijn schaars.
Enfin, opties is minder de kwestie. Initiatief is waar het om draait. Zie de nutteloosheid van plan, welk plan dan ook, en het overwicht vanuit planning - on your feet.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Tja, Cyprus. Logisch. Daar zit veel Russisch geld.Vorkie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:07:
Goed nieuws! Met name Italië!
[...]
https://www.nu.nl/spannin...jkt-te-zijn-gestrand.html
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Formule 1-team Haas breekt met gulle Russische sponsor, toekomst onzeker
De toekomst van het formule 1-team Haas hangt aan een zijden draadje, nadat het zijn contract met de belangrijke Russische sponsor Uralkali heeft opgezegd. Uralkali is het chemiebedrijf van de Russische miljardair Dimitri Mazepin. Die verzekerde zich voor een onbekend bedrag niet alleen van de driekleur op de formule 1-bolides van Haas, maar zorgde er ook voor dat zijn zoon Nikita Mazepin een zitje in het team veroverde.
----------------------
Rusland stuurt meer gas door Oekraïne
De paniek op de Europese gasmarkt is enigszins gaan liggen. De groothandelsprijs voor gasleveringen in maart op de Amsterdamse TTF-beurs, de Europese referentie, zakte vrijdagnamiddag tot 93 euro per megawattuur. Met die daling van 30 procent komt het prijsniveau in de buurt van voor de Russische aanval.
Opvallend: Rusland stuurde de voorbije twee dagen grotere volumes doorheen de Oekraïense pijpleidingen. Exporteur Gazprom reageert daarmee op de extra vraag van Europese energiebedrijven.
----------------------
Polen bant als eerste EU-land Russische vliegtuigen
De Poolse premier Mateusz Morawiecki is van plan het luchtruim te sluiten voor vluchten van Russische luchtvaartmaatschappijen. Polen is daarmee de eerste lidstaat van de Europese Unie die tot de maatregel overgaat.
De ingreep volgt op een soortgelijk besluit van Groot-Brittannië donderdag om vluchten van de Russische luchtvaartmaatschappij Aeroflot te verbieden. Rusland reageerde daarop met een verbod voor alle Britse vliegtuigen om over Russisch grondgebied te vliegen, met inbegrip van transitvluchten.
----------------------
Manchester United knipt banden door met Aeroflot
De Britse voetbalclub Manchester United zet de samenwerking met de Russische vliegtuigmaatschappij Aeroflot stop. De club ging in 2013 een partnerschap aan met Aeroflot en vloog de afgelopen jaren geregeld met hun toestellen naar Europese wedstrijden. 'Wegens de gebeurtenissen in Oekraïne hebben we de sponsorrechten van Aeroflot ingetrokken', zegt een woordvoerder van de club.
De Britse regering heeft Aeroflot verboden naar het Verenigd Koninkrijk te vliegen.
----------------------
Oekraïense minister beschuldigt Russen van oorlogsmisdaden
De Oekraïense minister van Buitenlandse Zaken Dmytro Kuleba beschuldigt het Russisch leger van een aanval op een kleuterschool en een weeshuis. Dat zegt hij op Twitter. Hij spreekt over 'oorlogsmisdaden en een schending van het Statuut van Rome.'
Op sociale media circuleren satellietbeelden van een gebouw in het kleine stadje Okhtyrka, dat normaal gesproken dienst doet als kleuterschool en kinderdagverblijf. Op de luchtfoto zijn lichamen en bloed te zien. Er circuleren berichten dat de school dienstdeed als schuilkelder.
Minister Kuleba zegt dat het Oekraïense openbaar ministerie bewijzen verzamelt van de feiten en die naar Den-Haag zal sturen.
----------------------
VN: '25 burgerdoden en ruim 100 gewonden'
De Verenigde Naties hebben aanwijzingen dat bij de Russische aanval op Oekraïne al 25 burgerdoden en 102 gewonden gevallen zijn. Wellicht ligt het werkelijke aantal slachtoffers hoger, zegt een woordvoerder van het Hoog Commissariaat voor de Mensenrechten vrijdag vanuit Genève. 'Het is zeer moeilijk om de cijfers bevestigd te krijgen', klinkt het. Het conflict is volatiel en een deel van het VN-personeel in Oekraïne is overgeplaatst.
De VN spreken zich nog niet uit over de vraag of in Oekraïne oorlogsmisdaden zijn begaan, noch over de wapens die worden gebruikt.
De Verenigde Staten lieten de Hoge Commissaris voor de Mensenrechten, Michelle Bachelet, eerder deze week weten dat Moskou een zwarte lijst zou hebben met namen van 'te elimineren' Oekraïners. Volgens de VN-woordvoerder beschikt de organisatie niet over aanwijzingen over zulke doelwitten.
Er lijkt een deal tussen China en Rusland om elkaar hun gang te laten gaan. Maar mocht Rusland bijvoorbeeld echt over de schreef gaan door massaal burgerslachtoffers te maken met hun plannen kan ik me niet voorstellen dat ze dan nog steeds de steun van China blijven houden(?).
China is grotendeels financieel afhankelijk van het westen. Het is niet in hun voordeel om die in een complete oorlog te laten belanden (toch?)
Wat zou er gebeuren als zij toch partij kiezen voor het westen? Of is dat iets wat nooit zal gebeuren?
Toch baart mij dit zorgen. Maar goed, dat heb ik in bericht zojuist uitgelegd.RoD schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:24:
[...]
Met wat kennis van het Russisch () is het wel te volgen. Hij zegt iets als "de premier is hier, de president is hier, de werkkamer van de president is hier, glory to Ukraine, glory to the heroes".
Om dus aan te geven dat alles en iedereen er nog zit.
China houdt zich helemaal niet neutraal. Ze wilden het niet een invasie noemen, en ze hebben zich uitgesproken tegen sancties. Voor de rest hebben ze het over "dialoog". Allemaal diplomatie die aangeeft dat ze pal achter Rusland staan.fm77 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:40:
China houdt zich heel erg "neutraal"hier, maar zijn zij juist niet de sleutel in deze situatie?
Er lijkt een deal tussen China en Rusland om elkaar hun gang te laten gaan. Maar mocht Rusland bijvoorbeeld echt over de schreef gaan door massaal burgerslachtoffers te maken met hun plannen kan ik me niet voorstellen dat ze dan nog steeds de steun van China blijven houden(?).
China is grotendeels financieel afhankelijk van het westen. Het is niet in hun voordeel om die in een complete oorlog te laten belanden (toch?)
Wat zou er gebeuren als zij toch partij kiezen voor het westen? Of is dat iets wat nooit zal gebeuren?
https://edition.cnn.com/2...a-intl-hnk-mic/index.html
Mij ook. Ik hoop dat ie weg kan komen.Virtuozzo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:42:
[...]
Toch baart mij dit zorgen. Maar goed, dat heb ik in bericht zojuist uitgelegd.
De zorg begrijp ik nog niet helemaal. Impact als het misgaat met hem/Kiev op moraal?Virtuozzo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:42:
[...]
*mompelt iets over cultuur en martelaars.
Voor het eerst in tijden dat ik trots ben dat ik half pools ben...RoD schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:37:
[Twitter]
[...]
Polen lijkt dus al spullen te hebben geleverd.
Neutraal is ook het verkeerde woord. Het is duidelijk dat ze aan de Russische kant staan. Maar tot hoe ver zullen ze dat blijven doen?RoD schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:42:
[...]
China houdt zich helemaal niet neutraal. Ze wilden het niet een invasie noemen, en ze hebben zich uitgesproken tegen sancties. Voor de rest hebben ze het over "dialoog". Allemaal diplomatie die aangeeft dat ze pal achter Rusland staan.
https://edition.cnn.com/2...a-intl-hnk-mic/index.html
Ze hoopten waarschijnlijk dat het een soort Krim situatie zou worden. Maar mocht dat toch anders lopen raakt dat hun economie ook.
edit - Wat is hun op de lange termijn meer waard? Een goede band met Rusland, of handel blijven draaien met het westen?
[ Voor 7% gewijzigd door fm77 op 25-02-2022 19:49 ]
Anti-air, defence weapons is defensief. Komma's kunnen veel uitmaken.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
De belangrijkste vraag is verder nota bene ook nog, wie doet het sowieso het meest pijn. De EU is bijzonder afhankelijk van Rusland, of in ieder geval, Russisch gas.siggy schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:23:
[...]
Ja in directe zin is dit off topic, maar dit speelt allemaal mee. Zonder Russisch gas gaat het financieel vet pijn doen. Financieel zijn we dus nog verder de lul ná alle covid uitgaven. De printmachine was bijna uitgezet, maar gaat vol door. Bewust of onbewust (bedoeld), allemaal in het voordeel van Putin.
Maar hoe zit dit andersom? De verdere handel tussen Rusland en de EU daalt al langere tijd. Wat gaat Rusland voelen in deze? Geen Mercedes of Audi meer? Geen Ikea meubelen? Er zijn goede relaties met China. En China kan veel leveren als alternatief.
De benodigdheden voor "technologische vooruitgang" heb ik afgelopen dagen meermaals voorbij horen komen.
Leuk en aardig, maar laten we wel wezen, de recente toespraak van Putin was nu niet bepaald progressief. Of we nu willen of niet, zal uiteindelijk vermoedelijk alleen militair machtsvertoon tegen Rusland het enige zijn dat echt impact zal kunnen kennen, maar alles behalve risicoloos.
Rusland is goed op weg een Action te worden voor China. Ze hebben elkaar wel ergens nodig, ook. Het zijn beide tokkies die naast elkaar wonen waarbij de de tuin van de andere buren langzaam maar zeker plundert met het hek nog eens te verschuiven af en toe en waarbij de andere van stand lijkt maar tegelijkertijd zijn geld haalt uit het bank spelen buiten het officiële circuit. Ze tolereren elkaar want ze kunnen wel wat nuttig zijn voor elkaar, maar het zijn beiden buren die niet in de maatschappij passen zoals wij die graag zien.fm77 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:40:
China houdt zich heel erg "neutraal" hier, maar zijn zij juist niet de sleutel in deze situatie?
Tegelijk mag China niet te hard opvallen, want er is al focus op wegens Taiwan, vooral vanuit de US en beginnend Japan. Des te meer China nu opvalt aan de zijde van Rusland, des te meer we bewust worden van wat dat ze al lang zeggen, ook waarheid zou kunnen worden en daar vervolgens op anticiperen. Rusland heeft op dat vlak China niet geholpen, want nu is het bewustzijn na twee generaties slapen in Europa terug aan het komen. Denk aan wat de meeste westerse politici dachten van een invasie van Oekraïne.
Dat is dan voor de bühne. Vermoed wel dat ze aan de achterkant gewoon verder blijven handelen.
Ik denk dat iets blijven roepen over "dialoog" en voor de rest kijken hoe dit conflict zich uitspeelt een prima positie is voor de Chinezen. Vergeet niet dat ze vooralsnog geen impact ondervinden op de handel met het Westen.fm77 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:46:
[...]
Neutraal is ook het verkeerde woord. Het is duidelijk dat ze aan de Russische kant staan. Maar tot hoe ver zullen ze dat blijven doen?
Ze hoopten waarschijnlijk dat het een soort Krim situatie zou worden. Maar mocht dat toch anders lopen raakt dat hun economie ook.
edit - Wat is hun op de lange termijn meer waard? Een goede band met Rusland, of handel blijven draaien met het westen?
Ze staan alleen aan de kant van China.fm77 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:46:
[...]
Neutraal is ook het verkeerde woord. Het is duidelijk dat ze aan de Russische kant staan. Maar tot hoe ver zullen ze dat blijven doen?
Net zoals Erdogan alleen aan de kant van Turkije staat.
Wat in die straatjes past is de strategie die ze zullen volgens. Bij alles.
Het is inderdaad een groot risico, de strijd in Oekraine kan weken of maanden gaan duren (de karpaten gaan ze echt niet in komen bijv) met dit tempo, het onherbergzame terrein met overal heuvels, rivieren en bossen.Virtuozzo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:42:
[...]
Als echter Zelensky in Kyiv blijft, staat de koning op het schaakbord vast op 1 vakje.
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 25-02-2022 19:52 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Offtopic: waarom zou je daar nu pas trots op zijn? Polen heeft o.a. een belangrijke rol gespeeld in WO2, onder andere hij operation Market Gaden! Iets wat mij betreft totaal onderbelicht is gebleven.klaw schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:43:
[...]
Voor het eerst in tijden dat ik trots ben dat ik half pools ben...
Vaak bu'j te bang!
Ik lees dit ook:PLAE schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:49:
Ik heb geen officiële bron. Maar hoor bij analyse door amateurs dat het lijkt dat de Russen een beetje van tactiek aan het wisselen zijn (of iets toevoegen) gericht droppen van militairen met helikopters. En minder met enorme kolommen optrekken omdat de schade enorm is (kan iets te maken hebben met de van buitenaf geleverde hardware). Ze hebben het over drops op 4 verschillende plekken (waaronder Mikolayiv waar het geen succes was). Maar nogmaals geen bronnen.
https://twitter.com/Chris...?cxt=HHwWjMC46a22tMcpAAAA
Maar goed, hoe betrouwbaar het momenteel is, geen idee.
Ja. Er is gerede kans dat de val van Kiev laagdrempelig gebruikt kan worden, zeker wanneer daar een “nieuwe regering” komt, zeker wanneer Zelensky dood is, of in showproces in beeld staat.PLAE schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:43:
[...]
De zorg begrijp ik nog niet helemaal. Impact als het misgaat met hem/Kiev op moraal?
I know, mensen praten altijd veel over verzet en weerstand en zo meer, maar net als hier is de samenleving daar er een van hoge complexiteit - die langzaam maar zeker heel erg beschadigd wordt. Het is zo moeilijk niet om mensen op te laten houden met vechten wanneer symbolen onderuit gehaald zijn.
Het is ook zo moeilijk niet meer, zoals Kazachstan heeft laten zien, om civiel verzet snel en effectief onderuit te halen met moderne middelen en geen grenzen aan macht.
Symbolen lijken iets om vast aan te houden, maar het zijn in de menselijke geschiedenis veel eerder valstrikken dan zaken die energie of visie geven. Tenzij je gebruik maakt van menselijke gedragsreflexen die onderdeel van gedragsbiologie zijn. Dus geen constructies van geloofsgedrag, maar natuurlijke reflexen.
Zoals het redden van, het heroveren van, het herstellen van, het wederopbouwers van. Dat zit veel en veel dieper in de mens dan dit kruis of die vlag of die locatie pur sang of die persoon.
In militair strategisch perspectief is Kiev hoe dan ook niet verdedigbaar. Geen enkele stad is dat nog. Waarom dan je energie daar aan besteden. Laat je tegenstander zijn energie besteden. Neem juist het voordeel en het initiatief.
Wat men bijvoorbeeld nu al zou kunnen is misschien een gedurfd idee, maar er is zat precedent en het is heel goed te bewerkstelligen:
Verklaar Kiev tot open stad en binnen aanwezige verdragsrelaties maak je er een humanitair centrum van compleet met plek voor diplomatie en zo meer.
Werk het eens uit voor huidige ontwikkelingen en politieke posities
En ja, ik denk dat er wat militair historici zijn die de echo’s horen.
Wij zijn niet zoveel afhankelijk van zijn gas als jij nu doet voorkomen.psychodude schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:47:
[...]
De belangrijkste vraag is verder nota bene ook nog, wie doet het sowieso het meest pijn. De EU is bijzonder afhankelijk van Rusland, of in ieder geval, Russisch gas.
Maar hoe zit dit andersom? De verdere handel tussen Rusland en de EU daalt al langere tijd. Wat gaat Rusland voelen in deze? Geen Mercedes of Audi meer? Geen Ikea meubelen? Er zijn goede relaties met China. En China kan veel leveren als alternatief.
De benodigdheden voor "technologische vooruitgang" heb ik afgelopen dagen meermaals voorbij horen komen.
Leuk en aardig, maar laten we wel wezen, de recente toespraak van Putin was nu niet bepaald progressief. Of we nu willen of niet, zal uiteindelijk vermoedelijk alleen militair machtsvertoon tegen Rusland het enige zijn dat echt impact zal kunnen kennen, maar alles behalve risicoloos.
Met de juiste aanpak en wat optimaliseren her en der ga je het ook zonder redden. (En ja je moet mogelijk wat co2 dingen wat uitstellen.. dilemma)
https://www.nrc.nl/nieuws...t-zonder-risicos-a4093043
Ik doel meer op de recente fratsen van de huidige regering... maar daar is later een betere tijd voor...-tom-562 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:52:
[...]
Offtopic: waarom zou je daar nu pas trots op zijn? Polen heeft o.a. een belangrijke rol gespeeld in WO2, onder andere hij operation Market Gaden! Iets wat mij betreft totaal onderbelicht is gebleven.
Tis ook voor het eerst sinds tijden
[ Voor 4% gewijzigd door klaw op 25-02-2022 19:53 ]
Overigens zijn China en Rusland traditioneel nou ook niet dikke maatjes, maar ja communisten vallen elkaar niet af. En China bemoeit zich sowieso uit principe weinig met buitenlandse politieke kwesties; die kijken alleen of er centen te verdienen vallen.
[ Voor 16% gewijzigd door Morrar op 25-02-2022 19:55 ]
Van mijn gezin blijf je af maar ik zou mijn leven geven voor een vrij land. Via mijn werk deed en doe ik dat in zekere zin al. Een ieder moet voor zichzelf bepalen hoe ver men hierin wil gaan, en op welke manier. Waar ik wel de lijn trek is mijn gezin. Als ik morgen niet meer leef, leven mijn kinderen nog. Via mijn kinderen zou ik chantabel zijn, en ik denk dat dat voor ouders in het algemeen geldt (wat dat betreft maakt het mij niet zoveel uit of de soldaat die zijn dochter uitzwaait Oekraïner of Rus zou zijn; ik zie hem als vader. Russische soldaten zijn in deze context ook slachtoffer van dit conflict).Virtuozzo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:30:
[...]
Laat ik het eens hier op tafel gooien voor gebruikers hier.
Stel, je bent ergens leider. Stel, je krijgt te maken met een invasie. Dat is geen gemakkelijke positie, toch?
Maar hoe voel je je, wanneer je daarbij weet dat die invasie geen probleem heeft met het tot slaaf maken van je bevolking (ja, ik gebruik bewust die term, dit is geen overdrijving).
Hoe voel je je als je dan ook op de hoogte gebracht wordt door die invasie dat je dochters beloofd zijn aan een warlord.
Hoe voel je je wanneer de verbondenen dan lopen te praten, en niet over gaan tot handelen.
Ik stel het scherp, er zit echter geen overdrijving. Dit is de dynamiek waarbinnen Zelensky als mens en functie moet bewegen voor mandaat en opdracht.
Dan komt weer die vervelende meta context. Harde waarheid, het is al heel lang oorlog die over allerlei grenzen heengaat, wat we nu zien in Oekraïne is een escalatie daarbinnen. Een met militaire toepassing.
Wat we nu zien in Oekraïne staat niet op zich zelf. Het gaat om onze collectieve veiligheidsstructuren. Over zaken die we voor lief zij gaan nemen, zoals zelfbeschikking en zelfontplooiing.
Bot gezegd: dat gevecht daar is één gevecht binnen breder conflict. Zoals ik eerder aangaf, niemand kan alleen staan. Niemand.
Zelensky’s focus op Kiev als symbool is niet enkel een interne focus. Het is ook signaal aan ons. Pur sang is het een herinnering aan wat wij voor lief nemen en hoe we alles wat wij bereikt hebben.
Heel cru gesteld:Zijn externe focus bij Kiev als symbool is aan ons gericht. Het is een spiegel.
- als je niet deelneemt aan democratie, dan verlies je het.
- Als je niet vecht voor democratie, dan verlies je het.
Dat is waarom wij nu nog hebben wat we hebben.
- Wij stonden niet alleen.
- Wij deden mee.
- Wij vochten.
Ik besef dat dit hard is, en puur strategisch zie ik die interne focus op Kiev als symbool als een fout. Maar die externe focus? Ik neem hem die niet kwalijk. Ik respecteer hem er juist voor dat hij ons die spiegel voorhoudt.
Ik mocht willen dat in Den Haag politici een moment namen om de briefing te lezen die hen dit uitlegt. Ik mocht willen dat de brave Nederlandse burger het zich realiseerde.
Ik zou als ik hem was dus net zoals iedere andere Oekraïner vechten, terwijl mijn gezin veilig is. Dat is ook Oorlog 101: van burgers blijf je af. Zijn gezin kun je zien als VIPs in deze context. Ik hoop dat ze het land inmiddels veilig hebben verlaten.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Kiev is symbool. Zelensky is de hub van besluitvorming.Sissors schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:55:
In hoeverre is Zelensky uberhaupt een symbool? En even hard, zou hij als martelaar niet dat nog steeds zijn? Lijkt mij dat Kiev zelf ook zeker een symbool is, en als dat volkomen in Russische handen is, terwijl hij gevlucht is, dan zal dat op zijn minst ook enorm voor propaganda gebruikt worden.
Zie het een als de sleutel bij een spel van Go.
De ander als de koning bij een spel van Schaken.
Het Kremlin past beide toe op de zwakste punten in een verbonden keten.
De sancties vanuit de VS gaan ook redelijk hard richting Belarus voor zover ik het zag?Vorkie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:55:
Waarom blijft Belarus zo buiten beeld…
@Virtuozzo had jij daar nog iets over?
(ook in de initiele lijst die hun hadden gegeven)
Maar Belarus is idd meer de schaduw actor in dit verhaal, die zal dus idd niet zoveel genoemd worden.
/edit: de EU lijst staat hij nu idd ook op
“So President Putin and Foreign Minister Lavrov are in the list of sanctioned people together with the remaining members the Duma who are supporting this aggression,” he added.
Borrell said that the only world leaders who were sanctioned by the European Union are Syrian President Assad and Belarusian President Lukashenko.
[ Voor 51% gewijzigd door YakuzA op 25-02-2022 20:03 ]
PSN
Ongeveer 40% van het Europees gas komt uit Rusland, dat als Europa anderszins opvangen is natuurlijk wel een "dingetje". Ik denk dat je alleen uit NL perspectief kijkt?Vorkie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:53:
[...]
Wij zijn niet zoveel afhankelijk van zijn gas als jij nu doet voorkomen.
Met de juiste aanpak en wat optimaliseren her en der ga je het ook zonder redden. (En ja je moet mogelijk wat co2 dingen wat uitstellen.. dilemma)
https://www.ladbible.com/...land-angry-crowd-20220225
/f/image/45v8SD43m3KTLr7DwSpbYeVX.webp?f=fotoalbum_large)
Er zijn natuurlijk al vrij veel sancties tegen Belarus. Zie ook de opmerking van Borrell:YakuzA schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:57:
[...]
De sancties vanuit de VS gaan ook redelijk hard richting Belarus voor zover ik het zag?
Maar Belarus is idd meer de schaduw actor in dit verhaal, die zal dus idd niet zoveel genoemd worden.
Borrell said that the only world leaders who were sanctioned by the European Union are Syrian President Assad and Belarusian President Lukashenko.
“And now Putin,” he added.
Vooralsnog heeft het geen impact. Maar mocht een verdwaalde raket toch ergens verkeerd landen zal de vraag naar goedkope iPhone clones toch best wel eens in kunnen zakken.RoD schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:50:
[...]
Ik denk dat iets blijven roepen over "dialoog" en voor de rest kijken hoe dit conflict zich uitspeelt een prima positie is voor de Chinezen. Vergeet niet dat ze vooralsnog geen impact ondervinden op de handel met het Westen.
Daar valt voor China toch geen winst te behalen? Je klanten arm maken is volgens mij een slechte manier van zaken doen.
Daarom dus de vraag tot hoever China dit zal laten escaleren. Ik denk dat zij de meeste kans hebben om Rusland terug te fluiten.
Het is voornamelijk buiten beeld omdat er geen aandacht aan besteed wordt. Er is ook weinig meer aanwezig pur sang van journalisten.Vorkie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:55:
Waarom blijft Belarus zo buiten beeld…
@Virtuozzo had jij daar nog iets over?
Belarus is inmiddels wingewest en wordt als uitvalsbasis en ondersteunend actieve inzet gebruikt.
Die noordelijke vector bijvoorbeeld, gericht op Kiev, dat komt allemaal vanuit Belarus. Nu met ondersteuning van mobiele inzet maar goed.
Xi Jinping mag in hetzelfde rijtje als Poetin. Xi is gewoon Mao 2.0: totalitaire heerser die geen enkel middel schuwt om zijn macht te versterken. Zijn trackrecord is op zijn zachts gezegd dubieus (Oeigoeren, massa surveillance, al dan niet tijdelijke verdwijningen, president voor het leven). Nee, Xi is net zo onbetrouwbaar als Putin en ook tot alles in staat.fm77 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:46:
[...]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Schiet tussen de palen en je scoort!
Waarom doet iedereen net of deze personen de enige zijn die verantwoordelijk zijn, beide hebben een grote en machtige achterban anders waren ze natuurlijk al lang afgezet. Ik ben zelf wel benieuwd hoeveel macht beide heren daadwerkelijk hebben en in hoeverre ze zelf een pion zijn in het hele spel.Joris748 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:01:
[...]
Xi Jinping mag in hetzelfde rijtje als Poetin. Xi is gewoon Mao 2.0: totalitaire heerser die geen enkel middel schuwt om zijn macht te versterken. Zijn trackrecord is op zijn zachts gezegd dubieus (Oeigoeren, massa surveillance, al dan niet tijdelijke verdwijningen). Nee, Xi is net zo onbetrouwbaar als Putin en ook tot alles in staat.
PSN ID = Jorco
Hij verwijst naar de overblijfselen van gevoelens over de 2e wereld oorlog.xzaz schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:02:
Waarom zegt putin steeds 'neonazi's'? Waaraan verwijst die dan?
In Rusland bestaat nog grote aversie tegen Nazi's, dus als je je volk wil opruien tegen een andere groep, zeg je dat het nazi's zijn.
PSN
Wait wut?YakuzA schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:04:
[...]
Hij verwijst naar de overblijfselen van gevoelens over de 2e wereld oorlog.
In Rusland bestaat nog grote aversie tegen Nazi's, dus als je je volk wil opruien tegen een andere groep, zeg je dat het nazi's zijn.
Schiet tussen de palen en je scoort!
Ha, daar dacht ik net ook aan. Ik zie steeds dezelfde beelden. Mijn herinnering is vast gekleurd maar voor mijn gevoel was zelfs de Golfoorlog, begin jaren '90, beter in beeld.Jorco schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:03:
De hoeveelheid beeldmateriaal is toch opvallend beperkt? Anno 2022 had ik meer verslagleggingen verwacht, hoe treurig de situatie ook is..
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Op internet (twitter/telegram/facebook etc) kun je bijna elke tank in elk dorpje langs zien razen?Jorco schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:03:
De hoeveelheid beeldmateriaal is toch opvallend beperkt? Anno 2022 had ik meer verslagleggingen verwacht, hoe treurig de situatie ook is..
CNN staat met 8 reporters door het land heen etc..
PSN
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Er is vanuit de UA regering een oproep geweest aan de inwoners om minder beelden te delen, met name in Kiev. Dat was zo rond het middag uur en sindsdien zijn er veel minder waarnemingen gedeeld. Het lijkt er dus op dan men zich aan Oekraïne aan die oproep houdt.Jorco schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:03:
Verder lijkt er wat meer beweging te zijn vanuit het Westen. In elk geval meer concrete beweging naar hulp. De SWFT discussie in de EU en steun met wapens. Ook de US lijkt wat meer te overwegen. Ben benieuwd wat met een anti-war coalition bedoeld wordt.
Strengthening sanctions, concrete defense assistance and an anti-war coalition have just been discussed with @POTUS. Grateful to 🇺🇸 for the strong support to 🇺🇦!
— Volodymyr Zelenskyy / Володимир Зеленський (@ZelenskyyUa) 25 februari 2022
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Inderdaad, wanneer de VS landen binnen viel zag je de raketten op tv massaal de lucht in gaan. Iemand een idee hoe Rusland zelf verslag doet op tv buiten de speeches van maniak Putin?Spotmatic schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:05:
[...]
Ha, daar dacht ik net ook aan. Ik zie steeds dezelfde beelden. Mijn herinnering is vast gekleurd maar voor mijn gevoel was zelfs de Golfoorlog, begin jaren '90, beter in beeld.
PSN ID = Jorco
Zij zijn geen marionetten, maar het kwaadaardige meesterbrein. Staan aan het hoofd van een relatief klein clubje wat zij aansturen.Andyk125 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:03:
[...]
Waarom doet iedereen net of deze personen de enige zijn die verantwoordelijk zijn, beide hebben een grote en machtige achterban anders waren ze natuurlijk al lang afgezet. Ik ben zelf wel benieuwd hoeveel macht beide heren daadwerkelijk hebben en in hoeverre ze zelf een pion zijn in het hele spel.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Niet, raket aanvallen met stalin orgels passen niet in de narratief.Jorco schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:08:
[...]
Inderdaad, wanneer de VS landen binnen viel zag je de raketten op tv massaal de lucht in gaan. Iemand een idee hoe Rusland zelf verslag doet op tv buiten de speeches van maniak Putin?
"Rusland is op een vredesmissie in Oekraine om ze te bevrijden van de Nazi regering die hun onderdrukt en hij gaat de slavische/russische broeders redden."
/edit:
Dat is het Russische nieuws dus.
[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 25-02-2022 20:10 ]
PSN
De afgelopen weken bracht het Russische ministerie van defensie dagelijks propagandafilmpjes uit die oa op CNN te zien waren. Lijkt nu niet meer zo veel positief beeldmateriaal te zijn.Jorco schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:08:
[...]
Inderdaad, wanneer de VS landen binnen viel zag je de raketten op tv massaal de lucht in gaan. Iemand een idee hoe Rusland zelf verslag doet op tv buiten de speeches van maniak Putin?
De Nazi regering die word geleid door een jood.YakuzA schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:09:
[...]
Niet.
Rusland is op een vredesmissie in Oekraine om ze te bevrijden van de Nazi regering die hun onderdrukt.
/edit:
Dat is het Russische nieuws dus.

PSN: Alvanosa
Uiteraard, Hitler was ook voor 1/16e jood oid?Alvanosa schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:10:
[...]
De Nazi regering die word geleid door een jood.
PSN
1 Ukraine valt een er komt een Russisch gezinde regering aan de macht.
2. Rusland verliest en begint met nukes te strooien. No way dat Rusland/Putin op een normale manier zich gaat overgeven/terugtrekken.
Een gedeelte van die verkenningen kun je hier zien:cvs79 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:12:
Hoe zien mensen dit eindigen? Ik zie maar 2 opties:
2. Rusland verliest en begint met nukes te strooien. No way dat Rusland/Putin op een normale manier zich gaat overgeven/terugtrekken.
https://edition.cnn.com/2...n-endgame-intl/index.html
Annexations, a rump state or puppet rulers. Here's what Putin may be planning for Ukraine
PSN
Dat is de hele leugen hoe hij deze invasie verkoopt aan zijn volk. De regering in Oekraïne zijn nazi's en plegen genocide onder toezicht van het westen. Daarom moet Rusland ingrijpen met deze vredesmissie.xzaz schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:02:
Waarom zegt putin steeds 'neonazi's'? Waaraan verwijst die dan?
❗️Audi, Jaguar Land Rover, BMW, Mercedes-Benz, Citroen and General Motors have suspended shipments of cars to #Russia.
— NEXTA (@nexta_tv) 25 februari 2022
Vanwege transport/leverproblemen of toch (tijdelijke) morele bezwaren?
[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 25-02-2022 20:14 ]
Optie 1 is meest waarschijnlijkecvs79 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:12:
Optie 2 zal niet gebeuren. In dat geval zal wel ergens een oplossing gevonden worden waar Poetin zonder gezichtsverlies het strijdtoneel kan verlaten
De druk blijft toenemen, ik verwacht dat de laatste EU-landen ook overstag gaan.Vorkie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:07:
Goed nieuws! Met name Italië!
[...]
https://www.nu.nl/spannin...jkt-te-zijn-gestrand.html
Update via https://dumskaya.net/ ;stefanass schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:06:
Volgens familie ter plaatse nu ook ontploffingen bij Odessa, verder nog niets over te vinden online of op nieuwsstations. Koblevo (bekende badplaats daar) schijnt ook gevochten te worden.
Vertaling:
21:09. Details van de slag in Koblevo. Het aantal gedode vijanden steeg tot 25. Ze gebruikten meerdere raketwerpers.
Bron ligt er uit.stefanass schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:14:
[...]
Update via https://dumskaya.net/ ;
Vertaling:
21:09. Details van de slag in Koblevo. Het aantal gedode vijanden steeg tot 25. Ze gebruikten meerdere raketwerpers.
Ik ben ook voorzichtig positief. In tegenstelling tot voorgaande escalaties zie je nu dat de actie ook vanuit andere hoek komt dan alleen sancties. Russische sponsoren worden verwijderd, sportevenementen worden gecancelled, en je ziet bedrijven zelfstandig besluiten nemen om niet meer met Rusland zaken te doen. Ik hoop dat dit zich doorzet en er een soort sneeuwbaleffect ontstaat.XWB schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:14:
[...]
De druk blijft toenemen, ik verwacht dat de laatste EU-landen ook overstag gaan.
Werd ook genoemd uurtje terug inzake droppings waar ik het over had. Maar ik heb geen bron. En het lijkt mij een sterk verhaal.stefanass schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:06:
Volgens familie ter plaatse nu ook ontploffingen bij Odessa, verder nog niets over te vinden online of op nieuwsstations. Koblevo (bekende badplaats daar) schijnt ook gevochten te worden.
3. Intern vervalt Rusland in chaos door protesten en economische recessie.cvs79 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:12:
https://youtu.be/QAKIt3ZYj2c
Kan hier mee te maken hebben
UKRAINE'S KYIV MAYOR SAYS FIVE BLASTS WITHIN 3-5 MINUTES WERE HEARD NEAR POWER STATION IN KYIV
— Phil Stewart (@phildstewart) 25 februari 2022
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Werkt bij mij nog gewoon, zit je achter de Russische firewall?
Ik hoop dat het laatste land (Cyprus) ook snel toegeeft.XWB schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:14:
[...]
De druk blijft toenemen, ik verwacht dat de laatste EU-landen ook overstag gaan.
Ik kreeg al zwaar commentaar van mijn vrouw dat de EU hun (Oekraine) niet steunt omdat ze SWIFT niet wilden afsluiten voor Rusland.
(Het is dus ook al een groot symbolisch iets geworden blijkbaar voor Oekraïners? als daad van support.)
PSN
Droppings verhaal schijnt niet waar te zijn;PLAE schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:15:
[...]
Werd ook genoemd uurtje terug inzake droppings waar ik het over had. Maar ik heb geen bron. En het lijkt mij een sterk verhaal.
Snelle transalate:
BIJGEWERKT OM 20:09. Ongeveer een uur geleden vloog een vijandelijke drone over Odessa. Luchtafweergeschut geïnstalleerd in het havengebied werkten eraan. Er is geen informatie over aanvallen op de stad vanuit de lucht. Op sociale netwerken verscheen informatie over een vijandelijke landing in de haven of een gevecht met vijandelijke DRG's in het stadscentrum - dit is niet waar.
Iedereen doet de lichten uit zodat ze niet makkelijk te vinden zijn?Zewatanejo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:16:
In Kiev lijkt de stroom uitgevallen. De webcams zijn op zwart en bij de ene die het nog doet is de stad donker
[Embed]
Je hoort het inderdaad heel veel vanuit Oekraïense hoek, die verwachten er blijkbaar veel van. De minster van BuZa twittert er ook geregeld over.YakuzA schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:17:
[...]
Ik hoop dat het laatste land (Cyprus) ook snel toegeeft.
Ik kreeg al zwaar commentaar van mijn vrouw dat de EU hun niet steunt omdat ze SWIFT niet wilden afsluiten voor Rusland.
(Het is dus ook al een groot symbolisch iets geworden blijkbaar voor Oekraïners? als daad van support.)
Ik denk dat het heel naïef is om te denken dat optie 2 niet mogelijk is. Tot een week geleden dacht we dat een invasie ook wel met een sisser zou aflopen.oldgrumpy schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:13:
[...]
Optie 1 is meest waarschijnlijke
Optie 2 zal niet gebeuren. In dat geval zal wel ergens een oplossing gevonden worden waar Poetin zonder gezichtsverlies het strijdtoneel kan verlaten

Nee, krijg n 500.stefanass schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:16:
[...]
Werkt bij mij nog gewoon, zit je achter de Russische firewall?
Doet het nu weer.
[ Voor 4% gewijzigd door O085105116N op 25-02-2022 20:19 ]
Er waren vanmiddag beelden van een weg (deze misschien?) in Wit-Rusland vol heli’s.Humma Kavula schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:52:
[...]
Ik lees dit ook:
https://twitter.com/Chris...?cxt=HHwWjMC46a22tMcpAAAA
Maar goed, hoe betrouwbaar het momenteel is, geen idee.
https://mobile.twitter.co...tatus/1496854216488665090
Als symbool is het een groot ding.RoD schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:18:
[...]
Je hoort het inderdaad heel veel vanuit Oekraïense hoek, die verwachten er blijkbaar veel van. De minster van BuZa twittert er ook geregeld over.
De effectiviteit valt (zoals wel vaker) te betwijfelen, maar ik denk dat dit ook wel een signaal aan China zal zijn.
PSN
Maar heel Oekraïne omver werpen gaat men toch tever. Hopen dat de Oekraïners het nog even volhouden tot de steun op gang komt, tot de sancties ingaan en tot bedrijven zich gaan afkeren.
Pas dan zal het gaan morrelen in Rusland en komt Putin zelf ook op een timer te staan.
P. S. En kunnen we aub stoppen met geneuzel over de nucleaire optie. Dat gaat nooit gebeuren en al helemaal niet over deze kwestie. Wie een nuke gooit is internationaal uitgespeeld.
[ Voor 16% gewijzigd door Morrar op 25-02-2022 20:24 ]
Aanvulling:Zewatanejo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:16:
In Kiev lijkt de stroom uitgevallen. De webcams zijn op zwart en bij de ene die het nog doet is de stad donker
[Embed]
Power stations blown up in Darnitsky, Dniprovdky, Obolonsky districts in #Kyiv | EMPR witnesses report
— Ukraine Front Line (@EuromaidanPR) 25 februari 2022
President Biden en de regeringsleiders van de andere NAVO-landen hebben besloten voor het eerst de flitsmacht in te zetten om de oostflank van de NAVO te versterken. Na een videoconferentie zei NAVO-secretaris-generaal Stoltenberg dat de leiders hebben besloten een deel van de 40.000 leden van de NATO Response Force naar de Oost-Europese lidstaten te sturen.
Stoltenberg zei, zonder een precies aantal te noemen, dat het om duizenden militairen gaat, te land, ter zee en in de lucht.
Overzicht van wat Nederland gereed heeft staan voor de NRF:
/f/image/VFwNfho4A5lOKTOIVAEnnFGU.png?f=fotoalbum_large)
Edit: en voor de duidelijkheid, het is op dit moment nog onbekend of er Nederlandse eenheden zullen worden ingezet voor de NRF.
[ Voor 5% gewijzigd door Uniciteit op 25-02-2022 20:21 ]
Niet geraakt door de (technologische) sancties?fsfikke schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:13:
[Twitter]
https://www.carscoops.com...ned-by-western-sanctions/
[ Voor 16% gewijzigd door renegrunn op 25-02-2022 20:22 ]
Dat viel mij ook op ja.Zewatanejo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:16:
[Embed]
[YouTube: LIVE: Kyiv Ukraine [Multiple View Points] #Kiev #Kyiv #Ukraine]
Ik zag hem, maar ik zie hier nergens een bevestiging van. Heb je een andere bron?fsfikke schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:13:
[Twitter]
Mijn boefje is liev!
Nee, ik zie veel duplicate berichten op Twitter, maar niets serieus nog.Yucon schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:21:
[...]
Ik zag hem, maar ik zie hier nergens een bevestiging van. Heb je een andere bron?
200k soldaten aan je grens en je *knip* van een paar duizend man staat over 5 dagen paraat…Uniciteit schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:20:
NAVO zet flitsmacht in - o.a. NOS en Telegraaf melden het
President Biden en de regeringsleiders van de andere NAVO-landen hebben besloten voor het eerst de flitsmacht in te zetten om de oostflank van de NAVO te versterken. Na een videoconferentie zei NAVO-secretaris-generaal Stoltenberg dat de leiders hebben besloten een deel van de 40.000 leden van de NATO Response Force naar de Oost-Europese lidstaten te sturen.
Stoltenberg zei, zonder een precies aantal te noemen, dat het om duizenden militairen gaat, te land, ter zee en in de lucht.
Overzicht van wat Nederland gereed heeft staan voor de NRF:
[Afbeelding]
[ Voor 1% gewijzigd door tweakduke op 25-02-2022 20:38 . Reden: Op deze manier is je post niet meer dan stemmingmakerij. ]
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Bij Koblevo zit natuurlijk een belangrijke brug op de route Kherson > Mikolaev > Koblevo > Odessa.stefanass schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:14:
[...]
Update via https://dumskaya.net/ ;
Vertaling:
Zal wel zo'n specialisten team geweest zijn als ze het hebben over 20 tot 25 personen.
PSN
Waarom post je het dan.fsfikke schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:21:
[...]
Nee, ik zie veel duplicate berichten op Twitter, maar niets serieus nog.
Haal ff weg, het lijkt op nepnieuws want de officiële sites van die merken noemen het ook niet.
Al Jazeera is wel aan te raden, hebben aardig wat reporters in Oekraine die regelmatig mogen spreken.JB schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:21:
Pffff NOS journaal… kunt net zo goed op herhaling zetten. Wat een aanfluiting met steeds dezelfde beelden.
Want dat zou meteen op bmw.de staan? Het is geen random dude op Twitter, hoeveel waarde het heeft zal blijken.Yucon schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:23:
[...]
Waarom post je het dan.
Haal ff weg, het lijkt op nepnieuws want de officiële sites van die merken noemen het ook niet.
[ Voor 15% gewijzigd door fsfikke op 25-02-2022 20:25 ]
3. Rusland wint een deel en houdt stand. Een nieuwe status quo en de komende jaren een guerilla oorlig in de Oekraine en Koude Oorlog 2.0.cvs79 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:12:
4. Rusland verliest, geeft op. Krijgt een nieuwe president. Putin blijkt al in China te zitten en zit daar zijn leven uit in weelde.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
De Oekraïense overheid heeft ook opgeroepen om geen beeldmateriaal te delen.Jorco schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:03:
Nukes en gas?Spotmatic schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:22:
De vraag die we ons in de toekomst ook mogen stellen: hoe de F is het mogelijk dat een land als Rusland, met een BNP kleiner dan de Benelux, de hele wereld bij de ballen lijkt te hebben. En over een paar maanden is het wederom glas - plas - was?
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
[ Voor 97% gewijzigd door Yucon op 25-02-2022 20:25 . Reden: laat ook maar ]
Ze hebben hele grote boem. En dreigen met hele grote boem.Spotmatic schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:22:
De vraag die we ons in de toekomst ook mogen stellen: hoe de F is het mogelijk dat een land als Rusland, met een BNP kleiner dan de Benelux, de hele wereld bij de ballen lijkt te hebben. En over een paar maanden is het wederom glas - plas - was?
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Ik hoop op optie 3: Rusland trekt zich terug en noemt het intern een overwinning door vernietiging van het Oekraïense leger en infrastructuur. De 2 republieken zijn geannexeerd. De grens definitief verschoven. Berichtgeving vanuit het buitenland wordt zoveel mogelijk geblokkeerd of ontkracht. Mijn onderbouwing is dat Putin door interne desinformatie en corruptie de slagkracht van zijn eigen leger tegenover Oekraïne heeft overschat. Dit was sowieso al een kwestie van 'nu of nooit' met de Europese gasprijzen in december toen dit allemaal begon en het duidelijk stellen van nu niet in te zullen ingrijpen door de EU en de VS.oldgrumpy schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:13:
[...]
Optie 1 is meest waarschijnlijke
Na die hele toestand wordt Oekraïne toegelaten tot de NAVO en heeft Putin het tegengestelde bereikt van wat hij wilde. Daarmee ook zijn interne positie verzwakt.
Optie 1 wat concreter: False flag aanslagen in Rusland en het als reactie volledig platgooien van het centrum van Kiev. Een gedemoraliseerde bevolking is het gevolg en we hebben er na een bloedige strijd weer een megacorrupte staat onder controle van Rusland a la Tsjetsjenië en Moldavië bij.
Niets...
Ironisch genoeg zijn momenteel de 2 regio's in het oosten de locatie waar alles al ingegraven was en het front (vrijwel) geen cm is verschoven.Morrar schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:20:
Begint erop te lijken dat Putin toch teveel hooi op de vork heeft genomen. Die 2 regio's in het oosten had niemand wakker van gelegen; daar was het altijd al oorlog en daar rekende iedereen al op.
Misschien dat de aanval daar meer was verwacht door Oekraine vantevoren.
De sancties zullen te langzaam door werken vrees ik.Maar heel Oekraïne omver werpen gaat men toch tever. Hopen dat de Oekraïners het nog even volhouden tot de steun op gang komt, tot de sancties ingaan en tot bedrijven zich gaan afkeren.
Pas dan zal het gaan morrelen in Rusland en komt Putin zelf ook op een timer te staan.
[ Voor 25% gewijzigd door YakuzA op 25-02-2022 20:28 ]
PSN
Dit topic is gesloten.
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Extra omtrent de situatie nu:
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
Specifieke topic regels
• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid