Ja 👍Stukfruit schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:39:
Deze al langsgekomen?
[Twitter]
Finland en Zweden mogen blijkbaar niet bij de NAVO van dictator Putin.
Geen ddos…. Tijd voor dikke hacks die echt lam leggen ipv alleen websitesPheraX schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:25:
[...]
Kijk op Tweakers voorpagina. Anonymous heeft de Russische overheid websites aangevallen.
Stukfruit schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:39:
Deze al langsgekomen?
offtopic:
ga er maar vanuit dat een tweet van meer dan een uur geleden al gedeeld is
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Er was tot nu toe toch sprake van beperkte inzet aan de grenzen, geen tanks etc?Virtuozzo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:38:
Nee. Dat is binnen kader van versterking van lidstaten grenzend aan dan wel binnen bereik van het Kremlin. Kwestie van verdragsbepalingen.
Is dat 'herenakkoord' hiermee van tafel, het Balticum en de oostenlijke lidstaten eindelijk serieuze afschrikking krijgen of begrijp ik het verkeerd.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
D-e-n schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:36:
[...]
Niet op de machthebbers stemmen en ook niet op de rechts-extremisten die doen alsof ze het volk vertegenwoordigen.
offtopic:
En wie blijft dan over? Het hele politieke circus is zo verweven met elkaar. Topambtenaren worden niet verkozen, het is een grote stoelendans. Die doorbreek je niet als burger met een stem. Ik had eind vorig jaar gezegd dat Partij vd Dieren nog het meest met de burger heeft, maar na wat al te veel anti-vax sentimenten is er niet echt een partij die beetje normaal is en niet mee wilt doen met de stoelendansjes.
En wie blijft dan over? Het hele politieke circus is zo verweven met elkaar. Topambtenaren worden niet verkozen, het is een grote stoelendans. Die doorbreek je niet als burger met een stem. Ik had eind vorig jaar gezegd dat Partij vd Dieren nog het meest met de burger heeft, maar na wat al te veel anti-vax sentimenten is er niet echt een partij die beetje normaal is en niet mee wilt doen met de stoelendansjes.
Alles is zo breed, elke scheet is wel OT bijna.
Die links een beetje doorscannen en dan staan er al weer 10 dingen die gelezen zouden moeten worden om een beetje op de hoogte te blijven. Denk dat we in Europa wel heel erg in een fantasie leven als je die dingen leest...
[ Voor 17% gewijzigd door siggy op 25-02-2022 18:42 ]
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Truegws24 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:40:
[...]
offtopic:
Dat zit wel Schnorr.
Wat je in deze ziet is klassiek Kremlin. Er is geen stop of start, alles is proces, continuïteit = conflict. Escalatie is het enige recept en dat wordt zowel op de grond als in PR toegepast.PLAE schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:37:
[...]
Er kan meer aanwezig zijn, heb je helemaal gelijk in. Dit is in ieder geval in Wit-Rusland aanwezig: https://www.telegraph.co....suggest-kremlin-planning/
Zie het als signaal naar Zelensky: geef je over, dan kost het je enkel een dochter, en wordt slechts een deel van je bevolking verkracht, tot lijfeigene gemaakt en zo meer.
Voor wie die uitspraak als een schok treft die niet waar kan zijn omdat het zo schokkend is … dit soort tactieken zijn in de regio’s van Rusland zelf doodnormaal. Standaard. Uit het raam vallen, zoals dat heet, is het minste scenario.
Wie daar in wil duiken, ik raad het niet aan, maar ik heb eerder die leestips van Anna Politkovskaya geplaatst.
Ja, dit is de echte wereld van oligarchie. Ja, dit is wat men als ideaalbeeld heeft.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Waarom zitten Zweden en Finland eigenlijk niet bij de NAVO?
BEKIJK - Gebouw geheime dienst in lichterlaaie, paniek in station Kiev, schoten gelost om massa uiteen te drijven
In de Oekraïense hoofdstad Kiev heeft een neergehaalde raket brand veroorzaakt in een woongebouw. Heel wat inwoners vonden geen andere oplossing dan te gaan schuilen in metrostations. Ondertussen probeert een grote massa volk te vluchten waardoor paniek onstaat in het treinstation van Kiev. Hieronder verzamelen we de hele dag geverifieerde beelden van de oorlog in Oekraïne.
https://www.vrt.be/vrtnws...-neergehaalde-raket-of-n/
In de Oekraïense hoofdstad Kiev heeft een neergehaalde raket brand veroorzaakt in een woongebouw. Heel wat inwoners vonden geen andere oplossing dan te gaan schuilen in metrostations. Ondertussen probeert een grote massa volk te vluchten waardoor paniek onstaat in het treinstation van Kiev. Hieronder verzamelen we de hele dag geverifieerde beelden van de oorlog in Oekraïne.
https://www.vrt.be/vrtnws...-neergehaalde-raket-of-n/
Misschien kan vriend Gullit hem even bellen..unclero schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:25:
[...]
Zou ook kunnen zijn dat die onderdeel zijn van een paar speciale eenheden die al actief zijn.
Overigens zijn nog niet alle Tsjetsjenen gearriveerd. Onze goede vriend Kadyrov heeft zojuist de rest gemobiliseerd.
[YouTube: Кадыров о вторжении в Украину | Новости Би-би-си]
Of de taart is nu eindelijk verdeeld (De Islamitische Republiek West-Oekraïne?), of de planners in Moskou begonnen onrustig te worden bij wat meer tegenstand dan men had verwacht.
[Twitter: https://mobile.twitter.com/NotWoofers/status/1497238888070496260]YakuzA schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:29:
Aan de zuidkant kwam er net een filmpje langs van Russische tanks (met de witte Z op de zijkant)die al door Prymorsk reden.
Dat is over de helft om vanuit de Krim de linie bij Mariupol in de rug aan te vallen.
(De door Putin gewenste landbrug naar de Krim)
Maar zie geen bevestigingen verder.
Ik las eerder vandaag dat het weinig verschil maakt, aangezien beide landen lid van de EU zijn. Dus het enige verschil is dat er andere landen verplicht zouden zijn om hulp te bieden wanneer ze geen lid van de NAVO zijn. (art. 42.7)Stukfruit schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:39:
Deze al langsgekomen?
[Twitter]
Finland en Zweden mogen blijkbaar niet bij de NAVO van dictator Putin.
Historische redenen, Zweden heeft een lange geschiedenis van neuteraliteit en Finland is jarenlang gefinlandiseerd geweest (ja dat is een dingDanielson schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:43:
Wikipedia: Finlandisering
[ Voor 29% gewijzigd door TIGER1125 op 25-02-2022 18:49 ]
Finland: zie oosterbuur. Niet willen provoceren, althans niet rondom de oprichting van de NAVO. Zweden: lange traditie van neutraliteit, ook formeel in WO2.Danielson schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:43:
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Is er een niet-Russische Russisch-talige TV zender die te ontvangen is in Rusland?
Zwitserland blijft sowieso Zwitserland.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Anonymous is al best druk hoorswiebert schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:23:
Wat ik niet snap is dat er nu geen digitale oorlog begint richting Rusland? Gewoon stel hackers die nu gaan ontregelen als bijdrage aan de steun aan de mensen in Oekraine.
Ik kan het wel begrijpen als je een idioot als buurman naast je hebt wonen. Andere kant, zijn wel eu lidstaten, dus bij aanval zullen we ook in opmars komenBrent schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:47:
[...]
Finland: zie oosterbuur. Niet willen provoceren, althans niet rondom de oprichting van de NAVO. Zweden: lange traditie van neutraliteit, ook formeel in WO2.
-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --
Onderschat niet hoe breed en diep het fenomeen is. Er is in Nederland een instelling, ICCT, die onder meer extreem rechts en radicalisering als aandachtsgebied heeft, met solide opbouw van expertise. Dit is niet iets van wappies. Die worden gemaakt ter misdirectie enerzijds, anderzijds als basis voor recruit / radicalise programma’s (het scheppen van echte Bruinhemden). De grote kern bestaat uit hoger opgeleiden veelal met bijzondere posities van vermogen dan wel functie.Jerie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:40:
[...]
Het is wel degelijk rhetoriek. Nazi's hebben het in Europa niet voor het zeggen, ook in VS niet.
De mensen die je noemt zijn ook onderdeel van de wappie beweging (een breed begrip). Baudet is in Nederland een van de weinige politici die tegen steun voor Oekraïne is. Nationalisme speelt in dat opzicht Poetin in de hand.
Ja, extreem-rechts is in opkomst tov 25 jaar geleden. Maar het heeft niet de overhand. Extreem-rechts heeft invloed op alt-right, is er misschien onderdeel van, maar betreft een vooralsnog een minderheid.
Het heeft inderdaad niet de overhand, het is echter in toenemende mate dusdanig gepositioneerd dat het via gedragseffecten reguliere en conforme politiek / organisaties laat bewegen in zowel beleidswijzigingen als normalisatie effecten.
Denk bijvoorbeeld aan de introductie van sadopopulisme binnen politieke organisaties van machtspolitieke school in het Nederlandse. In de periode van Bulgarenaffaire naar Toeslagenaffaire is dat de basis geworden voor Nieuwe Beleidsfundamenten. Het gaat te ver voor dit topic, maar in het gerelateerde topic in AWM is dat proces goed uitgewerkt geworden in onderbouwing en verwijzing naar onderzoek.
Lang verhaal kort: extreem rechts is altijd een geschapen fenomeen en functie van puntdruk. Het is minder relevant hoe groot het is, het is meer relevant hoeveel ruimte het heeft.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Gisterochtend berichten dat het aantal aanvallen op Rusland gigantisch was. Die bron ga ik niet terugzoeken

Zweden (en finland?) zetten zichzelf dus midden in het conflict. Zijn de 10.000 tsjetsjenen daar een reactie op? Dit kan nog wel eens een heel naar sneeuwbaleffect worden. Of zie ik dat verkeerd?
Nu.nl liveblog:
Waarom wil Rusland dat dan niet? Deze landen hebben vroeger toch niks met Rusland te maken gehad? Of mis ik iets? En hoe groot is de kans dat Putin daar ook raketten op gaat afvuren?Een woordvoerder van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken zou Zweden en Finland hebben gewaarschuwd voor deelname aan de NAVO. Er zouden "nadelige gevolgen" aan vastzitten, zo wordt de woordvoerder geciteerd. Zeer waarschijnlijk refereert de woordvoerder aan de huidige invasie in Oekraïne.
[ Voor 9% gewijzigd door AW_Bos op 25-02-2022 18:51 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Voor wie mee wil doen: *knip*
Actief links delen voor illegale activiteiten dat doen we dus niet.
[ Voor 21% gewijzigd door tweakduke op 25-02-2022 19:17 ]
Virtuozzo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:35:
offtopic:
Serieuze waarschuwing, dit is geen lichte verkenning. Helemaal niet zodra je aan het Mogilevich netwerk toekomt en de golf van hartaanvallen binnen Westerse groot-zakelijke netwerken.
offtopic:
Andropov: kidney failure
Brezhnev: heart attack
Khrushchev: heart attack
Of ben ik nu teveel in aluhoedje-mode?
Tijd voor een borrel...
Tijd voor een borrel...
Ik hoop van harte dat ze daar mobiliseren omdat dag 1 tegenviel.Kenny_026 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:50:
Zweden (en finland?) zetten zichzelf dus midden in het conflict. Zijn de 10.000 tsjetsjenen daar een reactie op? Dit kan nog wel eens een heel naar sneeuwbaleffect worden. Of zie ik dat verkeerd?
Hoezo? Ze hebben de afgelopen jaren niets gedaan buiten bedreigingen van Rusland geïncasseerd en reageren op Russische vluchten/onderzeeërs die altijd toevallig aan de foute kant van de grens opduiken. Als reactie op de dreigingen (en huidige situatie in Oekraïne) noemen ze dat NAVO toch interessant klinkt.Kenny_026 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:50:
Er is een reden dat Finland tot op de dag van vandaag gewoon dienstplicht heeft.
hoevenpe schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:51:
[...]
offtopic:
Tijd voor een borrel...
offtopic:
herinner je je nog dat een zekere Hans wat onzeker werd t.a.v. Nordstream 2? Dit is waarom ik met klem stel ter illustratie bij bewustwording t.a.v. waar we voor staan. De verkenning is er geen om zonder begeleiding te doen. Remember the pitfalls of pattern recognition, and beware the effect of horror by itself.
herinner je je nog dat een zekere Hans wat onzeker werd t.a.v. Nordstream 2? Dit is waarom ik met klem stel ter illustratie bij bewustwording t.a.v. waar we voor staan. De verkenning is er geen om zonder begeleiding te doen. Remember the pitfalls of pattern recognition, and beware the effect of horror by itself.
[ Voor 7% gewijzigd door Virtuozzo op 25-02-2022 18:54 ]
Wat is eigenlijk de reden dat verschillende landen rusland mag helpen maar als navo landen Oekraïne gaan helpen hun land te verdedigen met troepen is een no go? Is dit enkel vanwege de dreiging van nucleaire bommen waarmee rusland mee dreigt?
https://t.me/voenkorKotenok/30941Rubberen schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:38:
[...]
Post het filmpje dan aub?
@moderators alles zonder bronverwijzing mag van mij eigenlijk gewoon worden gewist...
Dat verkeersbord is leesbaar, dus dat zou evt te checken moeten zijn?
[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 25-02-2022 18:57 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Zou daar niet te zeker van zijn. EU is geen UK en geen US. Wat gaan we dan precies doen?Xtr3me4me schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:49:
[...]
Ik kan het wel begrijpen als je een idioot als buurman naast je hebt wonen. Andere kant, zijn wel eu lidstaten, dus bij aanval zullen we ook in opmars komen
Lijkt me wel. Bang dat die mafklapper nog dommere dingen gaat doen.Jnaaazer schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:55:
Wat is eigenlijk de reden dat verschillende landen rusland mag helpen maar als navo landen Oekraïne gaan helpen hun land te verdedigen met troepen is een no go? Is dit enkel vanwege de dreiging van nucleaire bommen waarmee rusland mee dreigt?
Mijn boefje is liev!
Iemand naar Stoltenberg geluisterd? Klopt het dat hij heeft gezegd dat NAVO Anti-Air defence materiaal gaat leveren? Of is dat verkeerd vertaald?
[ Voor 4% gewijzigd door PLAE op 25-02-2022 18:58 ]
Dat herenakkoord is in 2015 al van tafel gegaan. Daarna namen Europese partners condities en ontwikkeling niet serieus. Al moet opgemerkt worden, in hoge mate is dat gemanipuleerd geworden.hoevenpe schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:41:
[...]
Er was tot nu toe toch sprake van beperkte inzet aan de grenzen, geen tanks etc?
Is dat 'herenakkoord' hiermee van tafel, het Balticum en de oostenlijke lidstaten eindelijk serieuze afschrikking krijgen of begrijp ik het verkeerd.
Ter illustratie, kijk eens naar de schokgolven in Duitsland bij het Gazprom verhaal en het moment van “asjemenou, de opslagtanks zijn leeg?!”. Planning, jaren. Wij konden het ons niet voorstellen.
Wat we nu doen is iets wat we gewoon lang niet gedaan hebben, maar wat wel standaard was. Voor goede redenen, in de Soviet oligarchie periode werkte de aanwezigheid van een rapid response force of battle group uitermate stabiliserend.
In weerwil van verzet van een aantal lidstaten heeft Macron, dat moet ik hem nageven, daarbij het voortouw genomen. De Baltische Staten zijn blij, net als elk ander land met herinnering aan het Kremlin.
Succes. Je overtreedt er wel de wet mee overigens.
https://www.politie.nl/algemeen/ddos.html
[ Voor 9% gewijzigd door tweakduke op 25-02-2022 19:18 . Reden: Quote aangepast ]
Volgns mij is NATO zn eigen anti-air defence (als onderdeel van de defense act oid) aangezet om de grens te bewaken.PLAE schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:58:
Iemand naar Stoltenberg geluisterd? Klopt het dat hij heeft gezegd dat NAVO Anti-Air defence materiaal gaat leveren? Of is dat verkeerd vertaald?
Ja en nee. De NAVO gaat niet leveren uit eigen naam, maar deelstaten van de NAVO leveren wel.PLAE schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:58:
Nou, Zweden in militair conflict maakt het wel dat de EU direct betrokken is. Wat doet dat met de rest van de EU?Arrigi schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:52:
[...]
Hoezo? Ze hebben de afgelopen jaren niets gedaan buiten bedreigingen van Rusland geïncasseerd en reageren op Russische vluchten/onderzeeërs die altijd toevallig aan de foute kant van de grens opduiken. Als reactie op de dreigingen (en huidige situatie in Oekraïne) noemen ze dat NAVO toch interessant klinkt.
Er is een reden dat Finland tot op de dag van vandaag gewoon dienstplicht heeft.
Als dat is hoe hij het zei dan is er weinig nieuws onder de zon idd.TheBrut3 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:59:
[...]
Ja en nee. De NAVO gaat niet leveren uit eigen naam, maar deelstaten van de NAVO leveren wel.
Ik wil het niet downplayen waar het me met name om gaat is dat het in Poetin's mond gebruikt wordt als propaganda. De vijand dehuminificeren, afschilderen als een monster, is een propagandatechniek om de bevolking op te hitsen, of (extreem) geweld te rechtvaardigen.Virtuozzo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:50:
[...]
Onderschat niet hoe breed en diep het fenomeen is. Er is in Nederland een instelling, ICCT, die onder meer extreem rechts en radicalisering als aandachtsgebied heeft, met solide opbouw van expertise. Dit is niet iets van wappies. Die worden gemaakt ter misdirectie enerzijds, anderzijds als basis voor recruit / radicalise programma’s (het scheppen van echte Bruinhemden). De grote kern bestaat uit hoger opgeleiden veelal met bijzondere posities van vermogen dan wel functie.
Het heeft inderdaad niet de overhand, het is echter in toenemende mate dusdanig gepositioneerd dat het via gedragseffecten reguliere en conforme politiek / organisaties laat bewegen in zowel beleidswijzigingen als normalisatie effecten.
Denk bijvoorbeeld aan de introductie van sadopopulisme binnen politieke organisaties van machtspolitieke school in het Nederlandse. In de periode van Bulgarenaffaire naar Toeslagenaffaire is dat de basis geworden voor Nieuwe Beleidsfundamenten. Het gaat te ver voor dit topic, maar in het gerelateerde topic in AWM is dat proces goed uitgewerkt geworden in onderbouwing en verwijzing naar onderzoek.
Lang verhaal kort: extreem rechts is altijd een geschapen fenomeen en functie van puntdruk. Het is minder relevant hoe groot het is, het is meer relevant hoeveel ruimte het heeft.
Dus nogmaals: er is geen EU of NATO land waar extreem-rechts (Nazi's of fascisten) aan de macht zijn.
Tot nu toe is nog geen sprake van genocide maar men is net begonnen, en langzaam maar zeker verlaten ook journalisten het gebied en gaan camera's uit ivm OSINT. Dat baart me zorgen ivm vrije nieuwsgaring versus propaganda.
Even iets anders:
Van liveblog nu.nl heb zo gauw even geen andere bron.Rusland beperkt toegang tot Facebook na sancties vanuit moederbedrijf Meta
Rusland gaat de toegang tot Facebook beperken. Welke maatregelen het land treft, is niet direct bekend. Volgens de Russische waakhond Roskomnadzor betreft een reactie op acties vanuit Facebook-moederbedrijf Meta. Het bedrijf van Mark Zuckerberg haalde gisteren enkele Russische pagina's offline, wat door Rusland als 'censuur' wordt bestempeld.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Kijk eens naar wat bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk al hebben qua wapens.Johan Bogle schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:56:
[...]
Zou daar niet te zeker van zijn. EU is geen UK en geen US. Wat gaan we dan precies doen?
Rusland heeft al moeite met 1 front in Oekraine, mochten ze besluiten Finland aan te vallen geef ik het Russische leger daar ongeveer 12 uur te leven.
People as things, that’s where it starts.
Nou inderdaad.. ik heb het uitgezet.Vorkie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:00:
Tenenkrommende vragen aan Rutte, kap eens met vragen naar logische geheime informatie.
Zweden ondersteunde Oekraïne al enige weken of zelfs maanden. Het enige wat veranderd is is dat ze dit hebben opgeschaald. Dus ja, ze zetten zichzelf er niet middenin - eigenlijk zaten ze dat dus al voordat het echt mis ging. Dit als reden gebruiken om verder te escaleren is gewoon een excuus en beeldvorming.Kenny_026 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:50:
En ook deze dreiging richting Zweden is niet nieuw. In 2016 geloof ik werd eenzelfde zin uitgesproken en in 2013 heeft Rusland nog een nucleaire aanval op Zweden gesimuleerd. Zo fijn waren ze al niet.
Tevens heeft Zweden wel nauwe banden met de NAVO waardoor er NAVO troepen in Zweden kunnen worden gepositioneerd wanneer dit benodigd is tbv de nationale veiligheid of trainingsdoeleinden.
Echt he, flikker Rusland nou gewoon maar uit SWIFT en deel een aantal miljard uit aan de huishoudens om de gasprijs te compenseren.
Zet desnoods Groningen wat meer open... een paar scheuren/kapotte huizen lijkt me iets minder ernstig dan nu nog financieel gekoppeld aan Rusland.
Zet desnoods Groningen wat meer open... een paar scheuren/kapotte huizen lijkt me iets minder ernstig dan nu nog financieel gekoppeld aan Rusland.
Belgie overweegt steun aan de hand van militair materieel.
16:59
Wilmès: 'We moeten meer doen'
Vicepremier en minister van Buitenlandse Zaken Sophie Wilmès (MR) wil dat Defensie een lijst opmaakt van de wapens die België alsnog naar Oekraïne kan sturen. Dat heeft ze vrijdag gezegd aan VTM Nieuws, voor de start van een Europese ministerraad.
Op de Nationale Veiligheidsraad werd woensdag beslist dat ons land militair beschermingsmaterieel naar Oekraïne gaat sturen. Wapens zijn daar niet bij, luidde het toen. Defensie heeft die zelf nodig om zijn engagementen bij de NAVO na te komen.
Wilmès herhaalde vrijdag haar pleidooi om toch wapens te sturen. 'We moeten meer doen, ook qua militair materieel. Dat is mijn overtuiging', zei ze. 'We onderzoeken dat met de kern.'
Als België wapens naar Oekraïne kan sturen, moet het dat doen, zegt Wilmès. 'Ik weet nog niet welke wapens. We hebben aan Defensie gevraagd wat beschikbaar is.' Nu Russische troepen snel oprukken in Oekraïne, is in haar entourage te horen dat het sturen van wapens 'hopelijk niet te laat' komt.
Bron ' de tijd ' // wordt bevestigd in het 19u journaal
16:59
Wilmès: 'We moeten meer doen'
Vicepremier en minister van Buitenlandse Zaken Sophie Wilmès (MR) wil dat Defensie een lijst opmaakt van de wapens die België alsnog naar Oekraïne kan sturen. Dat heeft ze vrijdag gezegd aan VTM Nieuws, voor de start van een Europese ministerraad.
Op de Nationale Veiligheidsraad werd woensdag beslist dat ons land militair beschermingsmaterieel naar Oekraïne gaat sturen. Wapens zijn daar niet bij, luidde het toen. Defensie heeft die zelf nodig om zijn engagementen bij de NAVO na te komen.
Wilmès herhaalde vrijdag haar pleidooi om toch wapens te sturen. 'We moeten meer doen, ook qua militair materieel. Dat is mijn overtuiging', zei ze. 'We onderzoeken dat met de kern.'
Als België wapens naar Oekraïne kan sturen, moet het dat doen, zegt Wilmès. 'Ik weet nog niet welke wapens. We hebben aan Defensie gevraagd wat beschikbaar is.' Nu Russische troepen snel oprukken in Oekraïne, is in haar entourage te horen dat het sturen van wapens 'hopelijk niet te laat' komt.
Bron ' de tijd ' // wordt bevestigd in het 19u journaal
Wat dacht je van de legers van Frankrijk, Italië, Duitsland en Spanje?Johan Bogle schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:56:
Zou daar niet te zeker van zijn. EU is geen UK en geen US. Wat gaan we dan precies doen?
En nog geen enkele vraag over Swift en of hij dat nou geblokkerd heeft of niet.Vorkie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:00:
Tenenkrommende vragen aan Rutte, kap eens met vragen naar logische geheime informatie.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Correct. De Baltische Staten, in initiatief samen met Frankrijk, met druk vanuit Duitsland.PLAE schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:58:
Dit is goed. De uitdaging zit hem in tempo. Dit soort zaken kost tijd. Nu heeft bijvoorbeeld Estland al actieve logistieke dat scheelt, maar het zal krap worden.
De primaire bottleneck op dit moment is die van Kiev / decapitatie. Het Kremlin heeft daar vandaag civiele terreur aan toegevoegd (Chechnya, Wagner).
Ik blijf erbij dat Zelensky een strategische fout maakt in focus op symbool van Kiev. Ik begrijp zijn argumentatie. Maar dit is geen politiek strijdveld meer. Hij moet de pijlen om zien te draaien. Stukje ironie, denk aan judo. Gebruik de energie van de tegenstander tegen zich zelf.
Dat was volgens mij de tweede vraag.gws24 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:03:
[...]
En nog geen enkele vraag over Swift en of hij dat nou geblokkerd heeft of niet.
Pers: waar is putin zijn geld dan?
Alsof Rutte dat weet en als ie dat al weet gaat ie niet zeggen dat het bij de ABN op rekening 229474384 tnv vladi
Het lijkt mij minder ernstig dat jij gewoon van het gas af gaat met je woning.Basekid schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:02:
Echt he, flikker Rusland nou gewoon maar uit SWIFT en deel een aantal miljard uit aan de huishoudens om de gasprijs te compenseren.
En kunnen we voor de 101-ste keer kappen met Groningen down-playen tot wat scheuren in een woning? Dank u.
[ Voor 10% gewijzigd door renegrunn op 25-02-2022 19:06 ]
Ik ben benieuwd naar de stand van zaken in een kaart als straks de stof weer een beetje is neergedaald.
Goed nieuws! Met name Italië!
https://www.nu.nl/spannin...jkt-te-zijn-gestrand.htmlOok Duitsland en Italië zouden Rusland willen verbannen uit SWIFT
De Oekraïense minister van Buitenlandse Zaken meldt dat ook Duitsland en Italië inmiddels voorstander zijn van het verwijderen van Rusland uit SWIFT. Dat is een internationaal betaalsysteem dat betalingen regelt tussen banken. Het zou een forse financiële sanctie zijn voor Rusland, maar westerse landen zijn terughoudend omdat het ook hun economie zal schaden. Eerder leken alleen Duitsland, Italië en Cyprus nog tegen te zijn, waarvan dus mogelijk alleen de laatstgenoemde nog over is.
[ Voor 9% gewijzigd door Vorkie op 25-02-2022 19:07 ]
Rutte heeft je net genoemd en vindt het onzin om gaskraan open te draaien(vooralsnog natuurlijk….)renegrunn schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:04:
[...]
Het lijkt mij minder ernstig dat jij gewoon van het gas af gaat met je woning.
En kunnen we voor de 101-ste keer kappen met Groningen down-playen tot wat scheuren in een woning? Dank u.
[ Voor 3% gewijzigd door Vorkie op 25-02-2022 19:09 ]
Dan zou ik dat compleet gemist hebben. Zeker in het begin ging het alleen maar over de persoonlijke tegoeden van Putin als sanctie.
Er moest alleen ff bekeken worden hoe de Gucci tasjes dan betaald zouden worden, maar blijkbaar is dat probleem uit de lucht.Vorkie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:07:
Ik begrijp wat je zegt. Technisch is het correct. Dit is echter wel precies het traditionele denken wat ons in de huidige omstandigheden gebracht heeft.Jerie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:00:
[...]
Ik wil het niet downplayen waar het me met name om gaat is dat het in Poetin's mond gebruikt wordt als propaganda. De vijand dehuminificeren, afschilderen als een monster, is een propagandatechniek om de bevolking op te hitsen, of (extreem) geweld te rechtvaardigen.
Dus nogmaals: er is geen EU of NATO land waar extreem-rechts (Nazi's of fascisten) aan de macht zijn.
Tot nu toe is nog geen sprake van genocide maar men is net begonnen, en langzaam maar zeker verlaten ook journalisten het gebied en gaan camera's uit ivm OSINT. Dat baart me zorgen ivm vrije nieuwsgaring versus propaganda.
Gescheiden hokjes, gescheiden sporen, demos cratos meerderheid en minderheid - dit is niet de echte wereld van conflict. Je hebt het over onze ordening, de tegenstander gaat daar volledig aan voorbij. Het is niet relevant voor hem.
Toepassingen van puntdruk zijn gruwelijk effectief. Een admiraal met kompromat die gedwongen wordt om stomme opmerking te plaatsen of gestoord bevel te geven en daar sta je als regering. Voor paal op zijn minst erg. Vraag het aan Duitsland zo lang geleden nog niet.
Kijk dan ook eens voor de grap naar de recente Trucker madness in Canada. Extreem en -alt rechts netwerkfenomeen in organisatie. Nee, de meerderheid zit niet in die hoek. Het gedrag dient die hoek echter wel. Twee extreem rechtse figuren in besluitvorming waren voldoende om ruimte te scheppen voor gruwelijk pijnlijk drama met brede en grensoverschrijdende economische consequenties.
Nogmaals, ik begrijp wat je zegt, ook waar je vandaan komt. Maar het is al heel lang oorlog, ongeacht of wij dat nu willen weten of niet. In oorlog kun je nog zo’n magische ordening hebben, het is echter waar gedrag arena en mechanisme is. Je hebt niet veel nodig voor grote rimpels.
Tja, zoals eerder in bericht geplaatst, dat is leuk theater. Facebook heeft zijn financiering te danken aan die eerste leuke private round in VC. Russische financiering voor sovereign shareholdership. Bronnen eerder in het topic aanwezig.Even iets anders:
[...]
Van liveblog nu.nl heb zo gauw even geen andere bron.
Nu vragen ze hoe wij de interne protesten in Rusland gaan steunen.
Als we dat al gaan doen of doen; gaat Rutte dat toch niet antwoorden.
Beste is wel terug te kijken naar het pers moment van Rutte, even door het eerste stuk heen bijten maar hij antwoord goed in mijn ogen.
Als we dat al gaan doen of doen; gaat Rutte dat toch niet antwoorden.
Beste is wel terug te kijken naar het pers moment van Rutte, even door het eerste stuk heen bijten maar hij antwoord goed in mijn ogen.
Je doet het klinken alsof deze landen Rusland aanvallen, net zoals Putin over Oekraïne praatte. Nogmaals: Finland en Zweden moeten al jaren ongevraagde acties in hun territorium (water, lucht) ondergaan. Zij antwoorden alleen maar met "doe niet" en hebben daarnaast hun leger paraat.Kenny_026 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:59:
[...]
Nou, Zweden in militair conflict maakt het wel dat de EU direct betrokken is. Wat doet dat met de rest van de EU?
Rusland is de enige agressor. Een land dat defensie klaar heeft staan tegen de immer-porrende agressor heeft geen kritiek nodig. Zij zoeken geen conflict, zijn er hoogstens klaar voor.
Kan dat niet onderdeel van het toneelspel zijn?Virtuozzo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:03:
Ik blijf erbij dat Zelensky een strategische fout maakt in focus op symbool van Kiev. Ik begrijp zijn argumentatie. Maar dit is geen politiek strijdveld meer. Hij moet de pijlen om zien te draaien. Stukje ironie, denk aan judo. Gebruik de energie van de tegenstander tegen zich zelf.
Hij inmiddels in Lviv of elders zit maar doordat de hele wereld denkt dat hij in Kiev de Russen opwacht ze daar nu primaire focus op richten. Zo'n oprolbare achtergrond en katheder kan overal neergezet worden...
Er is praktisch geen andere korte termijn optie. Mensen zijn al te lam om de thermostaat lager te zetten, liever uit eten dan investeren in een beter geisoleerd huis, en men roept om dan maar de energierekening te compenseren? Het zal wellicht voor een kleine groep nodig zijn, maar dat ze maar geld gooien naar isoleren van huizen en de mensen er bewuster van maken.....Vorkie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:08:
[...]
Rutte heeft je net genoemd en vindt het onzin om gaskraan open te draaien(vooralsnog natuurlijk….)
Grappig dat de Nederlandse blokkade en rol bij de blokkades door anderen niet vermeld wordt. Maar goed, dat is eerder in het topic voorbij gekomen.Vorkie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:07:
[...]
https://www.nu.nl/spannin...jkt-te-zijn-gestrand.html
Goed nieuws! Maar ik snap niet waarom deze discussie nu pas op gang komt dan. Het scenario waarin je je bevindt is verre van vergezocht. En indien wel, dan moet je hem alsnog uitwerken als impact groot is.Virtuozzo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:03:
[...]
Correct. De Baltische Staten, in initiatief samen met Frankrijk, met druk vanuit Duitsland.
Dit is goed. De uitdaging zit hem in tempo. Dit soort zaken kost tijd. Nu heeft bijvoorbeeld Estland al actieve logistieke dat scheelt, maar het zal krap worden.
Ik snap dus niet hoe deze processen lopen. Zelfde verhaal in Belgie waar dan nu gekeken wordt of ze wat meer kunnen sturen, 'maar dan hopelijk niet te laat'.
Verklaringen die ik heb:
- volslagen incompentie of disfunctie van verantwoordelijken
- bewuste vertraging, bijv om zo min mogelijk vuile handen te hoeven maken
Ik snap deze niet?De primaire bottleneck op dit moment is die van Kiev / decapitatie. Het Kremlin heeft daar vandaag civiele terreur aan toegevoegd (Chechnya, Wagner).
Bij mijn weten zonder bron. Als ik dit op tafel leg dan hoor ik persoonlijke relaties 'complottheorie' zeggen. Waar kan ik dit checken?Virtuozzo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:11:
[...]
Grappig dat de Nederlandse blokkade en rol bij de blokkades door anderen niet vermeld wordt. Maar goed, dat is eerder in het topic voorbij gekomen.
[ Voor 4% gewijzigd door bulle bas op 25-02-2022 19:14 ]
Maar waarom gaan ze naar de oekraine? Om te kijken hoe rusland de boel overneemt? Dit is wel een andere situatie dan jij schets wat er de afgelopen jaren gebeurd is. Even voor de duidelijkheid, ik begrijp de gevolgen van zoiets niet dus het zijn vragen he.Arrigi schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:11:
[...]
Je doet het klinken alsof deze landen Rusland aanvallen, net zoals Putin over Oekraïne praatte. Nogmaals: Finland en Zweden moeten al jaren ongevraagde acties in hun territorium (water, lucht) ondergaan. Zij antwoorden alleen maar met "doe niet" en hebben daarnaast hun leger paraat.
Rusland is de enige agressor. Een land dat defensie klaar heeft staan tegen de immer-porrende agressor heeft geen kritiek nodig. Zij zoeken geen conflict, zijn er hoogstens klaar voor.
Daar ben ik van mij bewust, maar moet ik dan steeds repeterend reageren dat eerst Nederland ook 1 van de Nee schudders was.Virtuozzo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:11:
[...]
Grappig dat de Nederlandse blokkade en rol bij de blokkades door anderen niet vermeld wordt. Maar goed, dat is eerder in het topic voorbij gekomen.
Dus nee, zeker niet vergeten door mij, maar ik vindt Italië best een doorbraak.
Het gaat ook niet om politiek, maar het gaat om het symboliseren van de Oekraïense natie. Daar is Kyiv een groot deel van. Denk aan Maidan, waar de Oekraïense natie, gevoelsmatig, bijna herboren werd. Dat had zijn weerslag op alle delen van het land, inclusief het oosten.Virtuozzo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:03:
Als Kyiv valt, dan denk ik dat dit heel veel doet met het moraal van het Oekraïense volk. Ik merk het ook in de reacties die ik om mij heen hoor. Kyiv moet koste wat kost beschermd worden.
Terugzoeken in topic. Bron: Frankfurter Algemeine Zeitung, hier gelinkt door Lilianne Ploumen: https://mobile.twitter.co...tatus/1497174215669260309bulle bas schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:13:
[...]
Bij mijn weten zonder bron. Als ik dit op tafel leg dan hoor ik persoonlijke relaties 'complottheorie' zeggen. Waar kan ik dit checken?
Directe link: https://m.faz.net/aktuell...en-russland-17832895.html
Lijkt nu deels achter paywall maar heb het eerder vandaag gelezen en werd NL idd genoemd.
[ Voor 20% gewijzigd door Wilke op 25-02-2022 19:18 ]
Euh, en inmiddels is dat stuk aangepast en daarmee niet meer van toepassing? Zie ook haar reactie van een uur geleden er onder met de antwoorden op haar vragen.Wilke schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:15:
[...]
Terugzoeken in topic. Bron: Frankfurter Algemeine Zeitung, hier gelinkt door Lianne Ploumen: https://mobile.twitter.co...tatus/1497174215669260309
[ Voor 9% gewijzigd door renegrunn op 25-02-2022 19:17 ]
Hij denkt Oekraïne te kunnen pakken dus doet hij dat, en wij zeggen foeit, maar wij schieten niet op de Russen... missie geslaagd op naar het volgende stukjexzaz schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:39:
[...]
Maar dat slaat dan weer niet goed op zijn huidige beleid?
Ik weet niet of deze al is langs gekomen?
I can reveal that at least five NATO countries decided to supply “all weapons, Ukraine asks for” to the defending nation, though “it might be too late”. The supply started yesterday.
— Julian Röpcke🇺🇦 (@JulianRoepcke) 25 februari 2022
“Germany is not among them”, the senior source tells me.#PutinAtWar
Dat betekent, stam + t .
Ik weet het niet als jij echt in Kiev is en blijft en daar ook wordt gedood door de Russen. Triggert hij misschien wel een enorme vechtlust bij de resterende bevolking. Wat resulteerde in een langdurige guarilla oorlog.Virtuozzo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:03:
[...]
Ik heb het nog niet gezien. Erg mooi nieuws, ik hoopte er al op, maar ik had er nog geen bevestiging van gezien. Ook goed te lezen dat de leveringen al zijn begonnen. Aan manschappen heeft Oekraïne niet te weinig, dus materiaal kan nog wel eens heel belangrijk worden.Apache4u schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:17:
Ik weet niet of deze al is langs gekomen?
[Embed]
Hij zou nog in Kyiv zitten. Net een foto gezien op Twitter maar vind het niet meteen terug.hoevenpe schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:11:
[...]
Kan dat niet onderdeel van het toneelspel zijn?
Hij inmiddels in Lviv of elders zit maar doordat de hele wereld denkt dat hij in Kiev de Russen opwacht ze daar nu primaire focus op richten. Zo'n oprolbare achtergrond en katheder kan overal neergezet worden...
Is guerilla überhaupt nog te voorkomen nadat Oekraine door de knieën gaat?soeppie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:18:
[...]
Ik weet het niet als jij echt in Kiev is en blijft en daar ook wordt gedood door de Russen. Triggert hij misschien wel een enorme vechtlust bij de resterende bevolking. Wat resulteerde in een langdurige guarilla oorlog.
Hier: https://www.facebook.com/...yKM2WiE&__tn__=%2CO%2CP-RVnze schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:18:
[...]
Hij zou nog in Kyiv zitten. Net een foto gezien op Twitter maar vind het niet meteen terug.
Italië overweegt de kolencentrales weer aan te zetten. Is het niet Rusland, is het wel het klimaat wat ons straks om zeep helpt, maar goed, da's een andere discussieVorkie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:07:
[...]
https://www.nu.nl/spannin...jkt-te-zijn-gestrand.html
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Nope.Kenny_026 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:19:
[...]
Is guerilla überhaupt nog te voorkomen nadat Oekraine door de knieën gaat?
People as things, that’s where it starts.
https://t.me/OSINTUkraine/616Vnze schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:18:
[...]
Hij zou nog in Kyiv zitten. Net een foto gezien op Twitter maar vind het niet meteen terug.
Mn oekraiens is niet zo goed maar hij zou er nog zitten.
Des te beter als dat klopt. Maar FAZ lijkt me een serieuze bron en daar stond dat eerder dus toch wel degelijk - zodoende.renegrunn schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:16:
Euh, en inmiddels is dat stuk aangepast en daarmee niet meer van toepassing? Zie ook haar reactie van een uur geleden er onder met de antwoorden op haar vragen.
Virtuozzo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:24:
[...]
offtopic:
Als je helemaal achterover wil slaan, zoekterm: Kamera.
Dat was zo gruwelijk dat zelfs Andropov er grenzen aan stelde. Maar onder Putin is het niet enkel geheractiveerd geworden, maar is het tot een hoeksteen gemaakt van kompromat vectoren. Tussen 2016 en 2020 werd het ter beschikking gesteld aan het Mogilevich mafia netwerk. Van gif tot hartaanval, van verminking tot tia.
offtopic:
Natuurlijk is Rusland niet het enige land dat er zulke "onderzoekslaboratoria" op na hield. Eigenlijk hebben de meeste wereldmachten zich er schuldig aan gemaakt, sommigen (te weten, Rusland, Duitsland, VS, Frankrijk, VK, Japan, China) meer dan anderen. Daarnaast zijn er ook redelijk wat onethische experimenten geweest met radioactiviteit en zowel militairen als burgers, de laatsten veelal zonder dat ze er weet van hadden (zie Frankrijk, fallout, en arme eilandbewoners).
Echter, Rusland heeft wel een redelijk groot aantal experimenten gekend waarbij je je grote vragen gaat stellen over de mentale gezondheid van de onderzoekers
. Dat soort onderzoeken zijn vanuit medisch oogpunt vaak weliswaar interessant, maar ook niet voor herhaling vatbaar en in veel gevallen hadden ze van tevoren kunnen weten dat het niet zou werken. Een voorbeeld is het transplanteren van een hele hondenkop op het lijf van een tweede hond, zodat die twee koppen had, en dan bijhouden hoe lang het beest bleef leven (niet zo lang, blijkbaar).
Natuurlijk is Rusland niet het enige land dat er zulke "onderzoekslaboratoria" op na hield. Eigenlijk hebben de meeste wereldmachten zich er schuldig aan gemaakt, sommigen (te weten, Rusland, Duitsland, VS, Frankrijk, VK, Japan, China) meer dan anderen. Daarnaast zijn er ook redelijk wat onethische experimenten geweest met radioactiviteit en zowel militairen als burgers, de laatsten veelal zonder dat ze er weet van hadden (zie Frankrijk, fallout, en arme eilandbewoners).
Echter, Rusland heeft wel een redelijk groot aantal experimenten gekend waarbij je je grote vragen gaat stellen over de mentale gezondheid van de onderzoekers

Eens. Maar is wel een heel lastig verhaal denk ik!RoD schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:15:
[...]
Het gaat ook niet om politiek, maar het gaat om het symboliseren van de Oekraïense natie. Daar is Kyiv een groot deel van. Denk aan Maidan, waar de Oekraïense natie, gevoelsmatig, bijna herboren werd. Dat had zijn weerslag op alle delen van het land, inclusief het oosten.
Als Kyiv valt, dan denk ik dat dit heel veel doet met het moraal van het Oekraïense volk. Ik merk het ook in de reacties die ik om mij heen hoor. Kyiv moet koste wat kost beschermd worden.
Als ze L’viv (of L’vov in het Russisch) gaan ‘gebruiken’ ben je een deel van de goodwill kwijt die je nu net (extra) hebt gewonnen bij de Russischtaligen even simpel gezegd in het oostelijke deel van het land. Daarom denk ik nu ook een keiharde strijd met de 92e gemechaniseerde brigade voor behoud van Charkov. Dat verdedigt Charkov en is top of the Ukrainian bill.
Wikipedia: 92nd Mechanized Brigade (Ukraine)
Gaat goed op Youtube: https://news.ycombinator.com/item?id=30467384
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Als dat Rusland dwingt jarenlang honderdduizenden soldaten in Oekraïne te legeren is de kans dat hij de NAVO aanvalt een stuk kleiner...Kenny_026 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:19:
Zeker, ik had niet voor niets een screenshot ervan gedeeld toen daar om werd gevraagd.Wilke schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:21:
[...]
Des te beter als dat klopt. Maar FAZ lijkt me een serieuze bron en daar stond dat eerder dus toch wel degelijk - zodoende.
renegrunn in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne"
Serieuze bron inderdaad, maar schijnbaar toch een blunder gemaakt.. Ik schreef vanochtend ook al dat het de enige krant was die dit schreef...
[ Voor 6% gewijzigd door renegrunn op 25-02-2022 19:24 ]
Kolen? prima, Gucci? Brug te ver.TheRicolaa10 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:20:
[...]
Italië overweegt de kolencentrales weer aan te zetten. Is het niet Rusland, is het wel het klimaat wat ons straks om zeep helpt, maar goed, da's een andere discussie
https://twitter.com/Barnes_Joe/status/1497194009038626842
Italian prime minister Mario Draghi successfully secured a carve out for Italian luxury goods from the EU's package of economic sanctions against Nato, EU dip tells me. 'Apparently selling Gucci loafers to oligarchs is more of a priority than hitting back at Putin,' source adds.
Less alienation, more cooperation.
Wat ik gezien heb lijkt er wel een vechtlust te zijn.Kenny_026 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:19:
[...]
Maar ook als de regering vervangen wordt zal die (denk ik) niet erkend gaan worden.
Nou, het hangt allemaal met elkaar samen. Als we niet zo actief die energietransitie om zeep hadden geholpen, had Rusland minder gas verkocht, had Rusland het gas niet als drukmiddel kunnen inzetten. Alleen maar om geld en status quo te bhouden.TheRicolaa10 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:20:
[...]
Italië overweegt de kolencentrales weer aan te zetten. Is het niet Rusland, is het wel het klimaat wat ons straks om zeep helpt, maar goed, da's een andere discussie
Ja in directe zin is dit off topic, maar dit speelt allemaal mee. Zonder Russisch gas gaat het financieel vet pijn doen. Financieel zijn we dus nog verder de lul ná alle covid uitgaven. De printmachine was bijna uitgezet, maar gaat vol door. Bewust of onbewust (bedoeld), allemaal in het voordeel van Putin.
Ik denk dat Poetin ook zijn ogen heeft gericht op Moldavië, Transnistrië en Georgië. Ook allemaal oude Sovjet republieken.
Met wat kennis van het Russisch (Kenny_026 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:21:
[...]
https://t.me/OSINTUkraine/616
Mn oekraiens is niet zo goed maar hij zou er nog zitten.
Om dus aan te geven dat alles en iedereen er nog zit.
Zelensky, dat vind ik echt een held.
Hier wat net gepost is. Kan natuurlijk eerder zijn opgenomen maar hij is nog in Kiev. “Tyt” of “Toet” betekent “hier”. Hij laat dus aan de bevolking zien dat de helemtop van het bestuur nog in Kiev is en dat ze voor Oekraine vechten.
Hier wat net gepost is. Kan natuurlijk eerder zijn opgenomen maar hij is nog in Kiev. “Tyt” of “Toet” betekent “hier”. Hij laat dus aan de bevolking zien dat de helemtop van het bestuur nog in Kiev is en dat ze voor Oekraine vechten.
Zelensky posts a video showing him and his top allies in the Kyiv government district.
— max seddon (@maxseddon) 25 februari 2022
“We’re defending our independence and our country, and that’s how it’ll be.” pic.twitter.com/cdbMgEXBX1
Dat betekent, stam + t .
We moesten er vanochtend hard om lachen, die Nederlandse verslaggevingPLAE schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:58:

Anti Airdefence... Shrikes? Of zouden ze Airdefence bedoelen?
Anti airdefence is offensief.Basekid schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:59:
[...]
Volgns mij is NATO zn eigen anti-air defence (als onderdeel van de defense act oid) aangezet om de grens te bewaken.
Ik begrijp oprecht niet wat je probeert te zeggen. Maar schrijf het zo op vanaf een Engels kanaal. En denk dat iedereen wel begrijpt waar het over gaat.jgj82 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:26:
[...]
We moesten er vanochtend hard om lachen, die Nederlandse verslaggeving![]()
Anti Airdefence... Shrikes? Of zouden ze Airdefence bedoelen?
Daarom heet het ook defence?
Less alienation, more cooperation.
Nee. Dit is een klassiek probleem waar militair en politiek domein botsen onder condities van oorlog. Mensen zijn altijd op zoek naar politici met integriteit en visie. Heb je er een, mooi.hoevenpe schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:11:
[...]
Kan dat niet onderdeel van het toneelspel zijn?
Hij inmiddels in Lviv of elders zet maar doordat de hele wereld denkt dat hij in Kiev de Russen opwacht ze daar nu primaire focus op richten. Zo'n oprolbare achtergrond en katheder kan overal neergezet worden...
Maar in tijden van oorlog levert dat ook kwetsbaarheden op. Zelensky’s integriteit en focus op conformiteit is in deze effectief een kwetsbaarheid.
Ik hoop dat de generale staf er in slaagt hem te overtuigen om die politieke visie voor nu los te laten en narratief te geven bij militaire focus. Maar ik twijfel oprecht aan hun vermogen om hem te overtuigen tot dergelijke beslissing.
Ik hoop dat deze inschatting niet correct blijkt. Immers, naar het nu uitziet is de analyse zoals door de Vs gedeeld correct. En dat wil zeggen dat het Kremlin Kiev kan en zal innemen, in een tijdsbestek van twee tot vier dagen. Terwijl het Kremlin hem bij nu geïntroduceerde escalaties in een binaire valstrik positioneert voor gedragseffecten. Martelaarschap of overgave bij druk, het Kremlin is het om het even.
Ik denk niet dat er in het Westen veel mensen zijn die zich in zijn schoenen bij huidige dynamiek van druk en besluitvorming echt kunnen plaatsen. Om eerlijk te zijn, ik denk dat de meeste mensen geen idee hebben in deze van realiteit.
Laat ik het eens hier op tafel gooien voor gebruikers hier.
Stel, je bent ergens leider. Stel, je krijgt te maken met een invasie. Dat is geen gemakkelijke positie, toch?
Maar hoe voel je je, wanneer je daarbij weet dat die invasie geen probleem heeft met het tot slaaf maken van je bevolking (ja, ik gebruik bewust die term, dit is geen overdrijving).
Hoe voel je je als je dan ook op de hoogte gebracht wordt door die invasie dat je dochters beloofd zijn aan een warlord.
Hoe voel je je wanneer de verbondenen dan lopen te praten, en niet over gaan tot handelen.
Ik stel het scherp, er zit echter geen overdrijving. Dit is de dynamiek waarbinnen Zelensky als mens en functie moet bewegen voor mandaat en opdracht.
Dan komt weer die vervelende meta context. Harde waarheid, het is al heel lang oorlog die over allerlei grenzen heengaat, wat we nu zien in Oekraïne is een escalatie daarbinnen. Een met militaire toepassing.
Wat we nu zien in Oekraïne staat niet op zich zelf. Het gaat om onze collectieve veiligheidsstructuren. Over zaken die we voor lief zij gaan nemen, zoals zelfbeschikking en zelfontplooiing.
Bot gezegd: dat gevecht daar is één gevecht binnen breder conflict. Zoals ik eerder aangaf, niemand kan alleen staan. Niemand.
Zelensky’s focus op Kiev als symbool is niet enkel een interne focus. Het is ook signaal aan ons. Pur sang is het een herinnering aan wat wij voor lief nemen en hoe we alles wat wij bereikt hebben.
Heel cru gesteld:
- als je niet deelneemt aan democratie, dan verlies je het.
- Als je niet vecht voor democratie, dan verlies je het.
- Wij stonden niet alleen.
- Wij deden mee.
- Wij vochten.
Ik besef dat dit hard is, en puur strategisch zie ik die interne focus op Kiev als symbool als een fout. Maar die externe focus? Ik neem hem die niet kwalijk. Ik respecteer hem er juist voor dat hij ons die spiegel voorhoudt.
Ik mocht willen dat in Den Haag politici een moment namen om de briefing te lezen die hen dit uitlegt. Ik mocht willen dat de brave Nederlandse burger het zich realiseerde.
Ik denk dat je even moet inlezen in de geschiedenis van Finland. Dat land heeft Rusland (of de Sovjet unie als je wil) nogal vernederd in de winteroorlog. Officieel misschien verloren, maar wat een nederlaag. Als Oekraïne het half zo goed doet... Overigens qua legeromvang was dat conflict redelijk vergelijkbaar. En er zijn nog wel meer parallellen te vinden tussen die oorlog en deze.AW_Bos schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:51:
[...] Waarom wil Rusland dat dan niet? Deze landen hebben vroeger toch niks met Rusland te maken gehad? Of mis ik iets? [...]
[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 25-02-2022 19:34 ]
Dat staat en valt bij de opties die je hebt natuurlijk. En die zijn schaars.Virtuozzo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:30:
[...]
Laat ik het eens hier op tafel gooien voor gebruikers hier.
Stel, je bent ergens leider. Stel, je krijgt te maken met een invasie. Dat is geen gemakkelijke positie, toch?
Maar hoe voel je je, wanneer je daarbij weet dat die invasie geen probleem heeft met het tot slaaf maken van je bevolking (ja, ik gebruik bewust die term, dit is geen overdrijving).
Hoe voel je je als je dan ook op de hoogte gebracht wordt door die invasie dat je dochters beloofd zijn aan een warlord.
Hoe voel je je wanneer de verbondenen dan lopen te praten, en niet over gaan tot handelen.
Ik stel het scherp, er zit echter geen overdrijving. Dit is de dynamiek waarbinnen Zelensky als mens en functie moet bewegen voor mandaat en opdracht.
Als leider heeft ie nog de keuze tussen vluchten en vechten. Een groot deel van de bevolking heeft die keuze nieteens.
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 25-02-2022 19:39 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Extra omtrent de situatie nu:
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
Specifieke topic regels
• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Extra omtrent de situatie nu:
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
Specifieke topic regels
• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid